PDA

Näytä tavallinen näkymä : Heijastimien tarpeellisuus

olenko
15.08.2014, 13.30
Hei arvoisat kanssa pyöräilijät

Nyt kun pimenee, niin olisi todella suotavaa että ihmiset asentaisi puuttuvat heijastimet pyöriin (eteen valkoinen, pinnoihin oranssit, taakse punaisen) sekä lampun. Itse asun alueella missä pöyräilijää ei oikeasti näe ilman näitä ja onhan nämä soittokellon lisäksi pakolliset laitteet. Valitettavasti minulle ei mene jakeluun miksi kilpurit, fiksit ja maasturit eivät vaivaudu näitä lisäämään pyöräänsä. Eivät ne hidasta vauhtia tai muuta ulkoasua huonompaan suuntaan. Kyse on kaikkien turvallisuudesta, ei turhasta kitinästä.

Kaikille turvallista syksyn alkua!

sakuvaan
15.08.2014, 13.41
Hei arvoisat kanssa pyöräilijät

Nyt kun pimenee, niin olisi todella suotavaa että ihmiset asentaisi puuttuvat heijastimet pyöriin (eteen valkoinen, pinnoihin oranssit, taakse punaisen) sekä lampun. Itse asun alueella missä pöyräilijää ei oikeasti näe ilman näitä ja onhan nämä soittokellon lisäksi pakolliset laitteet. Valitettavasti minulle ei mene jakeluun miksi kilpurit, fiksit ja maasturit eivät vaivaudu näitä lisäämään pyöräänsä. Eivät ne hidasta vauhtia tai muuta ulkoasua huonompaan suuntaan. Kyse on kaikkien turvallisuudesta, ei turhasta kitinästä.

Kaikille turvallista syksyn alkua!

Eipä niitä oikeen mun maasturiin saa mihinkään kiinni, tosin ei ne muovilätkät varmaan yhtä lenkkiä pidempään kestäisi, spedujen heijastimet (jos niitä sais kiinni) jäis ongelmajätteeks luontoon joka lenkillä, pinnaheijastimet kokisi saman kohtalon.

Olen ratkaissut ongelman käyttämällä valoja ja heijastimia ajovarusteissa, ehkä tämä on se syy miksi niitä ei näissä konkeleissa kauheasti näy.

Pexxi
15.08.2014, 13.45
Pinnaheijastimet kyllä pysyy kun semmoisia pitkulaisia ja laittaa vaikka ihan pienen tipan liimaa varmuudeksi, ovat tosin vaaleita. Satulaputkeen saa takaheijastimen/-valon. Vaatteissa kyllä kanssa omasta mielestä parempi mutta jos aina ei ole semmoiset vaatteet päällä niin hyvä olla pyörässäkin.

sakuvaan
15.08.2014, 13.58
Pinnaheijastimet kyllä pysyy kun semmoisia pitkulaisia ja laittaa vaikka ihan pienen tipan liimaa varmuudeksi, ovat tosin vaaleita. Satulaputkeen saa takaheijastimen/-valon. Vaatteissa kyllä kanssa omasta mielestä parempi mutta jos aina ei ole semmoiset vaatteet päällä niin hyvä olla pyörässäkin.

No ei saa satulaputkeen, hissitolppa.

oh7nyo
15.08.2014, 14.01
Helpot heijastimet saa, kun ostaa heijastinteippiä ja liimailee siitä suikaleita pyörän putkiin, kypärään ja vaikka kenkiin eri suuntiin heijastamaan. Ei paina eikä maksa paljon mitään.

lansive
15.08.2014, 14.05
http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/keep-calm-and-don-t-feed-the-troll-22.png

Oatmeal Stout
15.08.2014, 14.53
Ei kaiketi puuttuvia voi edes asentaa siinä missä puuttuvaa rahaakaan ei voi tuhlata.

sakuvaan
15.08.2014, 16.12
Ei kaiketi puuttuvia voi edes asentaa siinä missä puuttuvaa rahaakaan ei voi tuhlata.

*reps* Pitääkin muistaa tämä.

nure
15.08.2014, 16.39
Miksi pyörässä täytyy olla heijastimia jos muutama sata lumenia lampussa, takana valo ja vaatteissa heijastavaa pintaa...?

CwA
15.08.2014, 18.18

Ei kestä, mulla on aika tuhottoman monta noita pinnaheijastimia kadonnut, joskus olen huomannut ja käynyt keräämässä talteen, murtuu poikki se aivan liian ohut muovi siitä kiinnityskohdastaan.

Noita vanhanaikaisia joissa oli kunnon kiinnikkeet, ei tahdo löytyä enää mistään.

Renkaissa on tosin mulla heijastavaa kylkeä, ainakin osassa kumeja, ei taida ihan kaikissa olla, mutta muutoin on näkyvyyttä sitten ajovarustein, etu- ja takavalon, sekä etu- ja takaheijastimien mudossa.

Tänään päivälläkin sateessa ajaessa pidin valoja päällä, mulla on muistissani joku väittämä, että kymmenissä prosenteissa se ero valojen kanssa ja ilman sadekelissä onnettomuuteen joutumisen riskissä.

Tosin se on ollut mulla muistikuvana kymmeniä vuosia, enkä ole törmännyt kymmeniin vuosiin juttuun josta se on jäänyt päähäni.

Ei katuvaloja, eikä kaupungin valojakaan, joten se on ihan itsestä kiinni näkyykö ja kyllä tuohon tulee panostettua.

Nure, kai ne heijastimet siksi, että jos onnistuu itsensä telomaan ja lamput menee paskaksi, niin joku voi kerätä pyörän parempaan talteen? ;)

Shimaani
15.08.2014, 18.26
Voihan sen näkymättömyysviitan poistaa näinkin:
http://ep4.pinkbike.org/p3pb4244284/p3pb4244284.jpg
ja sit sama salamalla
http://ep2.pinkbike.org/p3pb4244282/p3pb4244282.jpg
Se tangostimessa näkyvä Betty on ihan vaan niitä kolmion takaa päälleyrittäviä (taksi)suhareita varten,
moottori sammuu kun kuskin ikkunaan tohottaa täydet luumenit ihan vierestä. *grin*

Paulix
15.08.2014, 18.57
Pitänee muistaa että tuo lakisääteinen heijastinasetus punainen-valkoinen-pinnaheijastimet on aikanaan laadittu Talmun myynninedistämistä ja kotimaisen polkupyörätuotannon suojaamista varten eikä sillä ole mitään logiikkaa normaaliin järjenjuoksuun.
Laissa voisi säätää pelkästään näkyvyydestä pimeällä joka täyttyy varsin mainiosti Shimaanin tuotoksessa, vaikka nykylain edessä laiton onkin.
Mutta talonpoikaisjärki on harvemmin suomalaisvirkamiehen vaatimuksiin kuulunut.

Shimaani
15.08.2014, 19.40
Vattumuaei*piip*kiinnostamahdollinenlaittomuuskunh anselviänsiirtymistähengissäsentaattaettämutnähdää nautonvaloilla. Nykyversiossa on värejäsivuille ja taa. Eikä *piip* vilku :-)

lacrits68
15.08.2014, 19.46
moi!

Nämäkin näkyy pimeässä hyvin! ;)

https://www.youtube.com/watch?v=8F5QYiG5A4o

Paulix
15.08.2014, 20.49
Pitänee muistaa että tuo lakisääteinen heijastinasetus punainen-valkoinen-pinnaheijastimet on aikanaan laadittu Talmun myynninedistämistä ja kotimaisen polkupyörätuotannon suojaamista varten eikä sillä ole mitään logiikkaa normaaliin järjenjuoksuun.
Mutta talonpoikaisjärki on harvemmin suomalaisvirkamiehen vaatimuksiin kuulunut.

Hah. itse itseäni lainaten mutta tuolla "ei se tyhmä ole joka pyytää" ketjussa vilahti yksi sosialistisen kekkoslovakiamme huipputuotos polkupyöräheijastingenrestä eli TURVAVIIRI.
Muistaakos joku mistä moinen lisäsiiveke aikanaan tuli, oliko se pakollinen vaiko suosittu lisävaruste vaiko mikä. Itse en jaksa muistaa sen historiaa..
(siis ei tämä junnujen nykyisinkäyttämä lipputanko vaan se tarakkaan kiinnitetty sivuläpyskä)

CwA
15.08.2014, 22.00
Mulla on jossain tuollaisen 80-luvun turvaviirin jonkinlainen esiaste, siinä on kaksi niveltä, voi siis avata vähemmän tai enemmän leveälle, mutta vain kapea heijastinteipin rantu yläereunassa, muuten sellainen neliskanttinen hyvin yksinkertainen muovilätkä ilman sitä keskellä olevaa heijastinta joita näkyi pyöreänä ja ainakin Tunturin logon näköisinä silloin 80-luvulla paljonkin.

edit: Niin se syy turvaviirillehän tuli siitä, kun aikoinaan ajeltiin paljon tienlaitaa ilman piennarta ja kelvejä, siellä sitten autoilijat ajoivat välillä aika läheltä ohi ja turvaviirillä ne autoilijat sai husittua sitten ohittamaan vähän kauempaa. Ilmeisen toimivakin siinä tarkoituksessaan.

Ensin nuo olivat pisempiä, mutta taisi varsi lyhentyä jossain vaiheessa tuotteen elinkaarta.

ptaipale
15.08.2014, 22.07

Eh? Kyllähän kaikissa ajoneuvoja koskevissa valo- ja heijastinsäädöksissä ideana on se, että eteenpäin näytetään valkoista ja taaksepäin punaista.

Paulix
15.08.2014, 22.19
Nokuneiole. Kansallisissä säädöksissä taitaa kyllä olla. Mutta ei muualla. Tilaa vaikka fillari englannista niin siellä varusteluna on 1x eteenpäin näyttävä valkoinen heijastin.
Kyllä tämä kotimainen joulukuusi eteenvalkoistataaksepunaistapinnoihinoranssiajapet aaleihinkans on ihan vain kotimainen keksintö.
Ei, en ole heijastimia vastaan, olen vain vastaan sitä että ne määriteltiin niin tarkasti aikanaan.

Pimeää on muuallakin kuin Suomessa. Miks täällä aina mennään sen vaikeimman kautta. Mitä esim Tanskassa tai Hollannissa vaaditaan pyörältä?

CwA
15.08.2014, 22.42
Kyllä amerikassa ainakin joissain osavaltioissa pitää olla valkoiset sivuheijastimet, punainen takaheijastin ja olikohan keltainen vai valkoinen heijastin eteenpäin, siitä on tosin aikaa kun tuosta tuli juttua siellä asuvan tuttavan kanssa ja siellä voi vaihdella laki paljonkin osavaltioittain.

Ton mukaan myös Englannissa pitäisi olla punainen heijastin taakseppäin, valo edessä (valkoinen tai keltainen) ja takana (punainen):
http://ukcyclerules.com/2010/11/08/bike-lights-and-reflectors-the-basics/

Tanskassa:

Your bike must have a bell, a white reflector visible from the front, yellow reflectors on the pedals and wheels and a red reflector at the back.
http://www.visitdenmark.com/denmark/activities/cycling-denmark-0

Se, että tilatussa pyörässä ei ole niitä heijastimia, ei tarkoita, etteikö niitä heijastimia tarvittaisi, vertaa esim. polkimet, kyllähän polkimet tarvitaan vaikka pyörä tulee ilman niitä?

Sekin jos porukka ei käytä noita heijastimia joissain maissa, ei meinaa että siellä ei heijastimia tarvittaisi.

Ei varmasti ole sellaista länsimaata, jossa ei tuollaisia heijastimia tarvita, kun niille on ihan järkevät perustelut olemassa miksi niitä tarvitaan.

Aikoinaanhan Suomessakin oli takavalo pyörissä ihan vakiovaruste, dynamolla toimivat heikkotehoiset hehkuthan ne oli, heijastimista toki paljon oli apua silloinkin, sittemmin toki valojen tehot ovat merkittävästi kasvaneet ja heijastimien merkitys osin vähentynyt, mutta polkupyörän tunnistaminen polkupyöräksi on kumminkin helpompaa kun ne vaaditut heijastimet löytyvät.

LN1
15.08.2014, 22.44
Nokuneiole. Kansallisissä säädöksissä taitaa kyllä olla. Mutta ei muualla. Tilaa vaikka fillari englannista niin siellä varusteluna on 1x eteenpäin näyttävä valkoinen heijastin.
Kyllä tämä kotimainen joulukuusi eteenvalkoistataaksepunaistapinnoihinoranssiajapet aaleihinkans on ihan vain kotimainen keksintö.
Ei, en ole heijastimia vastaan, olen vain vastaan sitä että ne määriteltiin niin tarkasti aikanaan.

Pimeää on muuallakin kuin Suomessa. Miks täällä aina mennään sen vaikeimman kautta. Mitä esim Tanskassa tai Hollannissa vaaditaan pyörältä?

Vain niin... Omassa, Englannista ostetussa (maasto-)pyörässäni tuli mukana:
Valkoinen etuheijastin
Punainen takaheijastin
Neljä oranssia heijastinta pyöriin
Polkimet joissa oli etenen ja taakse oranssit heijastimet

Ovat tainneet sielläkin joutua Talmun myynninedistämiskampanjan uhreiksi vai olisiko kauppias ollut erityisen valveutunut ja pikaisesti lukenut Suomen tieliikennelain, kun oli suomalainen asiakas? Noista mainituista heijastimista pyörässä on kiinni takaheijastin - hissitolpassa!

Englannissa pitää muuten käyttää takavaloa pimeällä - ja etuvaloa, etu-, taka- ja poljinheijastimia. (lähde: http://ukcyclerules.com/2010/11/08/bike-lights-and-reflectors-the-basics/)

Paulix
15.08.2014, 22.52
OK, seison reparoituna. Minun kaksi enkkutilaamaa fillariani oli molemmat varustettu vain yhdellä valkoisella etuheijastimella..

CwA
15.08.2014, 22.54
Näköjään Tanskassakin pitää kädellä näyttää merkkiä kun hidastaa, muistan että jossainpäin amerikassa piti näyttää kun aikoi hidastaa, kiihdyttää tai kääntyä ja ne eivät olleet edes mitenkään itsestäänselviä ne viittomat, kyllähän meillä sentään jossain päästään helpolla, tiedä sitten onko se hyvä.

Sanokaas kuinka viitotaan, että aikoo kääntyä ja hidastaminen samaan aikaan, kun hidastetaan eikä ole jalkajarruja? Mulla on tiukemmissa alamäissä haastetta jo hidastamisen ja suuntamerkin kanssa, etenkin talvikelissä.

En minä oikein ymmärrä miksi niitä heijastimia ei pitäisi olla, jos kuolla tahtoo, niin voihan sitä mennä makaamaan tummissa vaatteissa pimeälle ajoradalle, tosin suosittelen ennemmin jostain korkealta hyppäämistä, niin ei tarvitse viattomien kokea sitä elämänriistämisen tuskaa. Parempi kumminkin olisi varmistaa, että näkyy.

Sivuheijastimien ei muuten tarvitse olla niitä pinnaheijastimia, ne voi laittaa vaikka etuhaarukkaan ja sopivaksi katsomaansa paikkaan takana.

Marsusram
16.08.2014, 00.01
Siis ei kellään varmaan ole mitään näkyvyyttä vastaan, vaan lainsäädännön vanhentuneisuutta.
- tasoa 20cm valkoista maalia takalokkarissa ja kissansilmä.
Nykyiset pinnaheijastimet ja teipit kun riittävästi käytettynä ovat paljon parempia näkyvyyden lisääjiä.
Ja ainahan kunnon valaisin on vielä parempi kuin heijastin.
Taakse mielellään punaista, jotta menosuunta on helpompi hahmottaa.
Eiköhän ne täälläkin korjaa lainsäädäntöä kun ensin Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung muuttuu järkevämmäksi.

LN1
16.08.2014, 00.31
Siis ei kellään varmaan ole mitään näkyvyyttä vastaan, vaan lainsäädännön vanhentuneisuutta.
- tasoa 20cm valkoista maalia takalokkarissa ja kissansilmä.
Nykyiset pinnaheijastimet ja teipit kun riittävästi käytettynä ovat paljon parempia näkyvyyden lisääjiä.
Ja ainahan kunnon valaisin on vielä parempi kuin heijastin.
Taakse mielellään punaista, jotta menosuunta on helpompi hahmottaa.
Eiköhän ne täälläkin korjaa lainsäädäntöä kun ensin Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung muuttuu järkevämmäksi.

Jos nyt ensin ottaisit selvää mitkä ne nykymääräykset ovat? Jos perustelee lainsäädännön vanhentuneisuutta omilla vanhentuneilla mielikuvillaan, niin sillä on aika vähän tekemistä todellisuuden kanssa. En kyllä usko, että sellaista tulevaisuuttakaan ihan heti näet, jossa kissansilmää ei enää vaadita, kun se vaaditaan kaikilta muiltakin ajoneuvoilta ja peräkärryiltäkin, vaikka olisi millaiset valot.

Ei sikäli, en minäkään ymmärrä, miksi fillarissa pitää olla sivu- ja etu- ja poljinheijastimet (ja kuten todettua, niin osaa näistä ei oikeasti voi ainakaan maastopyörissä käyttää), kun mopot ja moottoripyörät pärjäävät etu- ja takavaloilla ja "kissansilmällä" (ja rekkarivalolla).

CwA
16.08.2014, 01.41
Onhan mopoissakin sivuheijastimet, tai ainakin jos katsoo uusien kuvia kauppojen nettisivuilla, tiedä sitten onko sen jälkiasenteisen pyöreän oranssin lätkän vaatimus mistä peräisin, tuskin nuo huvikseen niitä noihin kiinalaisiin liimailevat, että eiköhän se ole joku vaatimus?

Poljinheijastimethan on se tärkein josta tunnistaa polkupyöräksi kauempaakin. Heijastimia kai on osin siksi, että valot olivat joskus kovin epäluotettavia ja heikkotehoisia, eipä niistä haittaakaan ole ja kerrankos nuo kiinalaiset teholedit kyykähtävät.

orc biker
16.08.2014, 06.26
Siis, jos nipotetaan ihan tarkalleen, niin mitä laki sanoo? Voiko joku laittaa suomen kielellä (erotuksena tyypillisestä lakien kapulakielestä) lyhyen yhteenvedon? Kiinteästi pyörässä edessä valkoinen, takana punainen ja sivulla... onko väliä? Sitten oli se etuvalo, joka ei saanut olla kypärässä, vaan pyörässä jollain korkeudella. Minulla on heijastinnauhaa varattuna syksyksi, mutta voisin periaatteessa saman tien vetäistä ihan lain kirjaimen mukaan sitä. Kuten edellä sanottiin, niin nauha on helppo ja hyvä ratkaisu. Ei tarvitse mitään kilkkeitä kiinnitellä pyörään. Tietysti, jos se teippi ei kelpaa, niin... sitten saavat haistaa... Maksan vaikka sakot joka kerta, jos se siitä on kiinni.

tirsintarsi
16.08.2014, 07.55
Minulla on sellainen mielikuva aikaisempien vuosien pimeiltä kansoilta, että kyllä se heijastin näkyy kauempaa ja paremmin muun muassa auton valoissa kuin valo? Moottori ajoneuvoissakin käytetään värikoodausta valkoinen eteen, punainen taakse ja oranssia sivuille. Miksi tätä samaa värikoodausta ei voisi siis polkupyöriä säkin käyttää? Itse olen ratkaissut heijastimet heijasti teipillä. Pysyy matkassa maastossakin, eikä tule ongelmia siirtymillä pimeän aikaan (toki valotkin eteen ja taakse tämän lisäksi löytyy).

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

tirsintarsi
16.08.2014, 07.55
Minulla on sellainen mielikuva aikaisempien vuosien pimeiltä ajoilta, että kyllä se heijastin näkyy kauempaa ja paremmin muun muassa auton valoissa kuin valo? Moottori ajoneuvoissakin käytetään värikoodausta valkoinen eteen, punainen taakse ja oranssia sivuille. Miksi tätä samaa värikoodausta ei voisi siis polkupyöriä säkin käyttää? Itse olen ratkaissut heijastimet heijastinteipillä. Pysyy matkassa maastossakin, eikä tule ongelmia siirtymillä pimeän aikaan (toki valotkin eteen ja taakse tämän lisäksi löytyy).

LN1
16.08.2014, 13.52
Onhan mopoissakin sivuheijastimet, tai ainakin jos katsoo uusien kuvia kauppojen nettisivuilla, tiedä sitten onko sen jälkiasenteisen pyöreän oranssin lätkän vaatimus mistä peräisin, tuskin nuo huvikseen niitä noihin kiinalaisiin liimailevat, että eiköhän se ole joku vaatimus?

Poljinheijastimethan on se tärkein josta tunnistaa polkupyöräksi kauempaakin. Heijastimia kai on osin siksi, että valot olivat joskus kovin epäluotettavia ja heikkotehoisia, eipä niistä haittaakaan ole ja kerrankos nuo kiinalaiset teholedit kyykähtävät.

Hups, syyllistyin itsekin olettelemaan. Mopossa todellakin vaaditaan sivuheijastimet (ja poljinheijastimet, jos on polkimet..) Lähde: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4e6908ab83a165d7a67fb00cad99e926/4748-Moottoripyoran_ja_mopon_valomaarayksia.pdf Mielenkiintoisesti etuheijastinta ei saa edes laittaa moottoripyörään.

En silti ymmärrä, miksi nopeimmassa kaksipyöräisessä vaaditaan vähiten heijastimia ja hitaimmassa eniten. Jos näkee kaksipyöräisen, niin olennaista kai on tunnistaa, jos se tulee kohti 100 km/h. Polkupyörää on aikaa havainnoida vähän kauemminkin.

CwA
16.08.2014, 19.05
Hups, syyllistyin itsekin olettelemaan. Mopossa todellakin vaaditaan sivuheijastimet (ja poljinheijastimet, jos on polkimet..) Lähde: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4e6908ab83a165d7a67fb00cad99e926/4748-Moottoripyoran_ja_mopon_valomaarayksia.pdf Mielenkiintoisesti etuheijastinta ei saa edes laittaa moottoripyörään.

En silti ymmärrä, miksi nopeimmassa kaksipyöräisessä vaaditaan vähiten heijastimia ja hitaimmassa eniten. Jos näkee kaksipyöräisen, niin olennaista kai on tunnistaa, jos se tulee kohti 100 km/h. Polkupyörää on aikaa havainnoida vähän kauemminkin.

Kyllä minä kuvittelen, että syy on tunnistettavuudesta, pimeässä heijastimien määrästä tunnistaisi pyörän moposta, se kuinka hyvin toimii käytännössä on kai sitten jo vähän toinen juttu.

olenko
18.08.2014, 10.40
Laki edellyttää että pyörässä on edessä valkoinen, pyörissä oranssit ja takana punainen heijastin. Näiden heijastuksista näkee mihin suuntaan pyörä liikkuu. Lisäksi pyörässä on oltava toimiva soittokello ja jarrut. Lamppu ei ole pakollinen ellei aja pimeällä: pimeällä pakollinen

jati
18.08.2014, 11.07
Kyllä väittäisin, että suurin osa harrastajista tajuaa tämän jo oman turvallisuutensa vuoksi. Merkittävä osa kevlillä ilman valoja/heijastimia kulkevista ajaa jollain mummonpyörän rämällä, eivätkä he tätä palstaa lue.

Mika A
18.08.2014, 11.24
Nopean googlaamisen perusteella vaikuttaa tosiaan siltä, että polkupyörän heijastimien detaljit ovat kansallisen lainsäädännön piirissä.

EU:n tuoteturvallisuusdirektiivin perusteella on annettu komission päätös 2011/786/EU (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?qid=1408349252344&uri=CELEX:32011D0786) turvallisuusvaatimuksista, jotka polkupyöriä, pikkulasten polkupyöriä ja polkupyörien tavaratelineitä koskevien eurooppalaisten standardien on täytettävä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2001/95/EY (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/fi/ALL/?uri=CELEX:32001L0095) [tuoteturvallisuusdirektiivi] mukaisesti.

"I OSA Polkupyöriä koskevat erityiset turvallisuusvaatimukset
1 JAKSO
Kaikkiin polkupyörätyyppeihin sovellettavat turvallisuusvaatimukset
1. Yleiset vaatimukset
[...]
Polkupyörissä on oltava valolaite sekä heijastimet edessä, takana ja sivuilla varmistamassa, että polkupyörä ja ajaja näkyvät hyvin. Kyseisten laitteiden on oltava sen maan voimassa olevien säännösten mukaisia, jossa tuotetta pidetään markkinoilla."

Marsusram
18.08.2014, 11.24
Jos nyt ensin ottaisit selvää mitkä ne nykymääräykset ovat? Jos perustelee lainsäädännön vanhentuneisuutta omilla vanhentuneilla mielikuvillaan, niin sillä on aika vähän tekemistä todellisuuden kanssa. En kyllä usko, että sellaista tulevaisuuttakaan ihan heti näet, jossa kissansilmää ei enää vaadita, kun se vaaditaan kaikilta muiltakin ajoneuvoilta ja peräkärryiltäkin, vaikka olisi millaiset valot.

Ei sikäli, en minäkään ymmärrä, miksi fillarissa pitää olla sivu- ja etu- ja poljinheijastimet (ja kuten todettua, niin osaa näistä ei oikeasti voi ainakaan maastopyörissä käyttää), kun mopot ja moottoripyörät pärjäävät etu- ja takavaloilla ja "kissansilmällä" (ja rekkarivalolla).
Tuo "valkoinen maali ja kissansilmä" oli kuvaannollinen vertaus lainsädännön vanhentuneisuudesta, koska esimerkiksi heijastimia ja valoja saa varmasti kestävämpiä ja käytännössä tehokkaampia kuin direktiivihyväksytyt kovamuovinkappaleet.
Myös poljinheijastimet lentävät ekalla lenkillä jorpakkoon, paremmin voisi kestää kammen päälle heijastava "crank boot".
Lisäksi tuo 10kg massaan tai 12 vaihteeseen rajoitettu lievennys on huvittava.
Tässä vähän tekstiä:

Trafi: Vaatimuksista määrätään useassa säädöksessä

Polkupyörien ja niiden perävaunujen vaatimuksista määrätään ajoneuvolaissa (1090/2002 25 §), liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista (1250/2002 16-21 §) sekä asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992 28 § ja 34 §).

1090/2002 25 §
5) tarpeelliset valaisimet, heijastimet ja heijastavat tunnuskilvet;

1250/2002
19 §
Heijastimet

1. Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa.

2. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä poljin- ja sivuheijastimien ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n:o 88 vaatimuksia.

3. Etu- ja takaheijastimen tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,20 metrin korkeudella tiestä.

4. Etu-, sivu- ja takaheijastimen tulee olla hyväksytyt liitteessä 1 olevassa 33 kohdassa mainitun direktiivin tai E-säännön luokkaan IV A. Poljinheijastimien tulee täyttää sanotun direktiivin tai E-säännön luokan I A punaisen heijastimen heijastusvaatimukset.

5. Polkupyörässä saa olla turvaviiriin kiinnitetyt, eteenpäin suunnatut valkoiset tai keltaiset ja taaksepäin suunnatut keltaiset tai punaiset heijastimet. Turvaviiri saa olla käännettävissä pyörän pitkittäissuuntaan.

6. Polkupyörässä saa olla tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin suunnattuja valkoisia, sivullepäin suunnattuja keltaisia ja taaksepäin suunnattuja punaisia heijastimia. Tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin ja taaksepäin suunnatut sallitut heijastimet saavat olla asennettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen ja enintään 1,30 metrin korkeudelle tiestä.
20 §
Valaisimet

1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.

2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.

1257/1992
28 § (25.8.1994/774)
Polkupyörän leveys

Kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 1 momentista poiketen 0,80 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä.

34 § (24.4.1998/291)
Perävaunun kytkeminen kaksi- ja kolmipyöräisiin ajoneuvoihin sekä niihin rinnastettaviin nelipyöräisiin ajoneuvoihin
..
2. Polkupyörään saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka leveys on enintään 1,25 metriä ja kytkentämassa enintään 50 kg.

JackOja
18.08.2014, 11.47
Laki edellyttää että pyörässä on edessä valkoinen, pyörissä oranssit ja takana punainen heijastin...

Siltikään en laita. Poliisi tulkoon pamputtamaan tai viemään vankilaan.

Jälkikirjoitus: mulla on muita heijastimia & valoja pimeällä

To_Ok
18.08.2014, 11.59
...tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa.
jess, työmatkakonkeliin ei siis tarvita kuin valot pimeän aikaan. \o/ Meinasin kyllä silti vapaaehtoisesi käydä ostamassa keltaiset sivuheijastimet vanteisiin. Itse paljon autoilevana olen huomannut, että niistä on apua.

Hmm, voiko tämä paino olla syynä siihen miksi maasturi toimitettiin täyden heijastinsatsin kera ja cyclo tuli täysin ilman minkäänlaisia heijastimia? :) Just wondering, ehkä pätodellinen syy on kauppiaan intressi mahdolliseen lisätienestiin :p

tirsintarsi
18.08.2014, 12.26
Tilasin juuri 3M:n diamond jotain heijastinteippiä punaisena, keltaisena ja valkoisena. Jospa niistä saisi väkerreltyä metsän kestävät heijastimet. 3M:llä on tarjolla myös rekkojen kylkiin tarkoitettua ääreismerkintäheijastinteippiä, jota saa metritavarana etran liikkeistä. Sen pitäisi kestää rekan kyljessä useampi vuosi, niin kuvittelisi, että pyörässäkin pysyy... Sellaista meinasin hakea RabbitHolejen reikien täytteeksi.

Hissitolppa
18.08.2014, 12.35
Prätkien vanneteippi on varsin toimivaa jos haluaa runkoa tai kypärää koristella. Löytyy aika montaa eri väriä eikä maksa juuri mitään https://www.motonet.fi/fi/kategoria/2577/296382/Tankkitarrat-ja-vanneteipit ja http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Styling/Vanneteippi-82527/

plr
18.08.2014, 13.14
jess, työmatkakonkeliin ei siis tarvita kuin valot pimeän aikaan.

Siis pimeällä pitää lain mukaan olla nuo kaikki heijastimet, oli pyörä kuinka kevyt tai monivaihteinen tahansa.

Kun syksyllä ajaa valocyclolenkkejä pimeillä ja sateisilla teillä, niin huomaa erittäin hyvin miten hyödyllisiä heijastimet ovat. Ne näkyvät kauas. Vielä kun keksisi miten lukkopolkimiin saisi järkevästi kiinnitettyä heijastimet.

Itsok
18.08.2014, 13.23
Heijastin tarranauha nilkkaan. Näkyy pirun hyvin ja on verrattavissa hyvällä maualla poljin heijastimiin.

kervelo
18.08.2014, 13.39
Heijastin tarranauha nilkkaan. Näkyy pirun hyvin ja on verrattavissa hyvällä maualla poljin heijastimiin.

Heijastimet nilkoissa toimivat hyvin pimeälenkeillä ja näkyvät paljon paremmin kuin poljinheijastimet. Yksi vaihtoehto voisi olla myös heijastavat kengänsuojat: ainakin GBW tekee neonkeltaisia suojia, mutta niistä ei vielä kokemuksia.

Maastopolkimiin löytyvissä irroitettavissa platformeissa on myös heijastimet, mutta niiden kanssa polkimista tulee yksipuoleiset. Maantie-shimanoihin löytyy tällaisia heijastimia:
http://www.amazon.co.uk/Shimano-Road-Pedal-Reflectors-Clipless/dp/B00AJMHSRW

Simo Ahtola
18.08.2014, 18.13
Hei,

Samoja teippejä on tulossa tännekin ku Tirsintarsille, tosin taperoll.fi osoitteesta.

T. Simo

Petter
18.08.2014, 18.39
Clas Ohlson myy myös samantapaisia heijastinteippejä, ja ainakin täällä on kestänyt hyvin jo puolisen vuotta. Fillarin kannalta sopivasti löytyy juuri valkoista, keltaista ja punaista.

CwA
18.08.2014, 21.14
Laki edellyttää että pyörässä on edessä valkoinen, pyörissä oranssit ja takana punainen heijastin. Näiden heijastuksista näkee mihin suuntaan pyörä liikkuu. Lisäksi pyörässä on oltava toimiva soittokello ja jarrut. Lamppu ei ole pakollinen ellei aja pimeällä: pimeällä pakollinen

Ei niiden sivuheijastimien tarvitse olla pyörissä, mutta se pyörien liike tehostaa hyvin niiden havaitsemista.