PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yleisurheilu

Sivut : [1] 2 3 4

LJL
12.08.2014, 21.32
Yleisurheilukarkeloille ei ole omaa ketjua, alkaneiden EM-kisojen kunniaksi korjataan asia. Tänne siis varmaan enimmäkseen penkkiurheiluspekulaatioita, toki jos joku harrastaa vaikka moukarinheittoa niin voi toki tänne raportoida omistakin tuloksista.

Sana vapaa, olen itse vielä vähän pihalla suomalaisten menestysmahdollisuuksista tai yleisesti tulostasosta kun en ole tänä kesänä paljon ehtinyt seurata kansallisia tai muitakaan yleisurheilukisoja. Mutta yleisurheilu on hienoa ja kiinnostavaa, ja arvokisat aina sytyttää!

janne kuivakangas
12.08.2014, 22.25
Jeå niin on !😊

LJL
12.08.2014, 22.51
Ensimmäisen päivän tulosten yhteenveto: http://yle.fi/urheilu/em-kisojen_ensimmaisen_kilpailupaiva_takana_-_tulokset_koottuna/7407804

tempokisu
13.08.2014, 01.55
:D ite ärsytitte oikein omalla topicilla jutustelemaan yleisurheilusta, siihen kun kuuluu myös kestävyysjuoksu. Joka on kyllä Suomessa täysin unohdettu lajike. Paavo varmaan voittaisi Kalevan kisat vieläkin? ja naisissa...
Jukka Keskisalo ei ole kestävyysjuoksija, kymppi on minimi että voi puhua. Eikä Jukkakaan enää pärjää..kuulemma yrittänyt muistella Risto Ulmalan neuvoja mutta ei ole oikein onnistunu soveltaan miten ne meni.
Tytötkin jaksaa jotain 100m aitoja, ja ehkä juuri kolme kilsaa, mutta se jää siihen. Ei jakseta harjoitella, ja sittenkin halutaan lämpimään ulkomaille. Kuka nykynuori nyt talvella ja kurakeleillä tuolla metikössä viittii juosta? Eihän silloin voi käyttää tiukkoja kivoja trikoita ja olla kivan näköinen.

Nytkin jossain haastattelussa aiturityttö totesi että on tärkeää olla kisoissa laitettu ja hyvännäköinen. No just sitten, EM-kisojen finaalipaikkoja ei jaettu ulkonäön tai pepun perusteella.

Kyllä me likat ja ämmät ennen osattiin ja viittittiin :D juuri tänään oli yhden asiakkaan kanssa puhetta urheilusta, hän totesi ettei nuorilla ole vielä kestävyyttä ja kokemusta pitkien matkojen juoksuun. No, kun mä juoksin niitä 17-vuotiaana...ja Sinikka Keskitalo oli kolmekymppinen, niin ei se taida iästä olla kuitenkaan kiinni.

OJ
13.08.2014, 02.47
Kestävyysjuoksu on vähän samaa hommaa kuin puolella mitalla laittaminen. Vähän sen takia, että kestävyysjuoksussa jos homma karkaa käsistä, niin ei ole enää kivaa. Mä kipaisin ensimmäinsen puolimaratonin kesäkuussa, jos se nyt yleisurheiluksi lasketaan. Jo harjoittelu oli melkoista säätöä kun sai kikkailla penikoiden kipeytymisen kanssa ja viikko ennen tapahtumaa isovarpaaseen iski joku uitun tulehdus. Tai olihan se itse juokseminen tavallaan ihan OK vaikka olikin varovaista tassuttelua ja loppuaika 1:35 oli viitisen minuuttia tavoitetta hitaampi. Parasta taisi kuitenkin olla yhden reitin varrella asuvan olutpiste vähän puolen matkan jälkeen vaikka en kehdannutkaan ottaa kuin yhden mukin.

Noi maratonit menevät samaan kastiin Tour de Helsinkien, Tahkojen sun muiden kanssa missä tarjotaan kansalle kilpaurheilukokemuksia ilman ikäviä urheiluun liittyviä kurjisteluja kuten harjoittelu, häviäminen ja itsensä kiusaaminen pitkällä tähtäimellä ilman mitään palkkiota. Yleisurheilun kenttälajit ovat varmasti kovin erilaisia massamaratoneihin verrattuna kun ei vaan voi huvikseen puuhastella kun on kaljapäissään luvannut osallistua.

tempokisu
13.08.2014, 09.06
^ No ei ole! Maratonista ei ikävä kyllä tullut kokemusta kun terveys petti aina ennen aiottua, mutta puolikkaille - kyllä mä harjoittelin, ja oli ihan Kisa, eikä ne nyt mitenkään "kansalle sirkushuveja" ollut, mun mielestä vastasi hyvinkin vaikka pitempää tempokisaa.

Harjoittelu on urheilun kaikkein mukavin puoli, ainakin mun mielestä. En ole koskaan kokenut harjoittelua "ittensä kiusaamiseksi". Pitemmät hölkkälenkit ( 20-35km) oli aivan ihania! Silloin on kyllä väärä motiivi ja periaate jos sen kokee niin että harjoittelu on kurjaa. Veikkaan, ettei semmoinen kovin hyvin pärjääkään kisoissa...

BONK
13.08.2014, 09.10
Yleisurheilu ei sytytä ENÄÄ lainkaan. En ole viitsinyt katsoa kuin urheiluruudun pätkät.

LJL
13.08.2014, 09.20
Jos joku oli huolestunut, niin kyllä täditkin pärjää! Hienosti hoiti britti eilen mitalin kotiin.

http://yle.fi/urheilu/em-historian_vanhin_naiskultamitalisti_pavey_tama_on_ hassua/7407960

harmis
13.08.2014, 09.23
Kyllä yleisurheilu on kaikkein parasta. Itseäni kiinnostaa eniten juoksulajit, erityisesti kestävyysjuoksu (ehkä siksi kun itsekin sitä harrastaa). Myös hyppylajit ovat kiinnostavia. Sen sijaan heittolajit ei niinkään, keihäänheiton finaali nyt tulee mahdollisuuksien mukaan katsottua koska se on melkeinpä ainut laji mistä on luvassa suomalaismenestystä.

Ja kyllä yleisurheilun esteettinen puoli on myös yksi syy miksi sitä tulee katsottua. Kuka heteromies nyt ei muka viimeisen päälle trimmattua naiskroppaa tykkäisi katsella ;)

tempokisu
13.08.2014, 09.39
Mun tarvii todeta, että en ollenkaan tykkää yleisurheilun "esteettisestä puolesta". Persoonat on mielenkiintoisempia - kuten Seppo Räty :cool: ja Kimmo Kinnunen.
Kiiltokuvapojut on maailman tylsimpiä. En tykkää myöskään kun naiset ovat viimesen päälle meikattuja ja kaikkea ihmeellistä asua tai vaikka rakennekynsiä.
Samoin pikajuoksijoitten pullistelu on kamalaa, ainut poikkeus sallitaan Usain Boltille. Pitäkee paidat päällä kiitos.

LJL
13.08.2014, 10.09
Kävelyä! Tulee mieleen EM -94 ja Vallu Konosen laatat. Ensimmäisiä penkkiurheilumuistojani 7-vee

Korhonen
13.08.2014, 11.54
...jos joku harrastaa vaikka moukarinheittoa niin voi toki tänne raportoida omistakin tuloksista.

Kun kerta kysyttiin, niin 17-vuotiaana heitin miesten 7,2kg moukaria 49 ja jotain senttejä päälle. :)

LJL
13.08.2014, 12.06
Kun kerta kysyttiin, niin 17-vuotiaana heitin miesten 7,2kg moukaria 49 ja jotain senttejä päälle. :)

Rispekt. Moukarinheitto on hieno laji!! En ole koskaan kokeillut mutta näyttää teknisesti hyvin vaativalta suoritukselta

Korhonen
13.08.2014, 12.54
^Mulla se tekniikka silloin nuorena napsahti kohdilleen melko helposti. Toki esim. johonkin pitkänmatkanjuoksukisaan verrattuna teknisiä virheitä ei hyvän kisatuloksen saamiseksi voinut tehdä. Jossain kympin juoksussa ei kai ihan hirvittävän penkin alle voi kisoissa mennä, jos fyysiset ominaisuudet ovat kunnossa, mutta heitoissa hyvässäkin kunnossa oleva voi mokata kisoissa pahasti. Toisaalta taktiikkapuoli oli helppoa - "pitkät heitot" riitti taktiikaksi missä tahansa kisassa. :)

Tarvittavien fyysisten ominaisuuksien kannaltahan laji oli aika erilainen kuin tämä nykyinen randonneur-harrastus. Itselleni jälkimmäinen on rankempaa, koska lahjakkuustekijäni kestävyysurheilun suhteen tuntuvat olevan aika onnettomat, mutta enpä minä tätä kilpaillakseni harrastakaan.

Mitä yleisurheiluun yleensä tulee, niin kyllä nuo ottelijat ovat aika hurjia tyyppejä. Yksittäisten lajien tulostaso nyt ei aina mikään erikoinen ole, mutta että pystyy niin monessa erilaisessa lajissa kohtuullisen hyvään tulokseen on melkoinen saavutus.

tempokisu
13.08.2014, 14.59
^Mulla se tekniikka silloin nuorena napsahti kohdilleen melko helposti. Toki esim. johonkin pitkänmatkanjuoksukisaan verrattuna teknisiä virheitä ei hyvän kisatuloksen saamiseksi voinut tehdä. Jossain kympin juoksussa ei kai ihan hirvittävän penkin alle voi kisoissa mennä, jos fyysiset ominaisuudet ovat kunnossa,.

Kuule, kyllä voi. Yksi suhteellisen pieni virhe 1984 Kalevan Kisoissa maksoi voiton, kun kerrankin teki kuten "valmentaja" neuvoi.
Kas kun valmentaja oli myös kisan voittaneen naisen valmentaja...

LJL
13.08.2014, 15.11
Merja Korpela heittää parhaillaan Hammer Throw Womenin karsinnassa

Mattia
13.08.2014, 15.34
Tuttu joka heitteli aikonaan moukaria Kalevan kisoissakin, lupasi tarjota oluen jokaiselle joka heittää ensimmäisellä kolmella yrityksellä yli 20 m. Sai muistaakseni juoda oluet itse :)

tempokisu
13.08.2014, 17.58
Zyyrihin EM-kisojen mainosvideo on epäonnistunut.

Jo siinä alussa joukko lapsia paistelee prinssinmakkaroita, kun toinen lapsukaisjoukko tulee juosten --- ja kaikki lähtee juoksemaan, ja makkaratikut jätetään siihen! Yksi lapsi käy hakeen omansa, mutta muuten ne jää siihen.
Ihan älytöntä maukkaan ruoan haaskausta.

LJL
13.08.2014, 18.05
Ehkä ne lapset oli menossa niin lyhyelle juoksulenkille, etteivät olisi kuluttaneet makkaroista saatavia energiamääriä, vaan olisivat mahdollisesti lihoneet. Sekin on huonoa mainosta, joten oli parempi jättää makkrat siihen

tempokisu
13.08.2014, 18.15
^ onko tietoo minkälainen on prinssinmakkara? Ei vai. No, ne on sellaisia ihan pieniä nakkimakkaroita. Liikkuva lapsi kuluttaa sen energian hetkessä.
Ja jos otat grillattavaksi makkaran, niin syöt sitten kanssa eikä jätetä siihen.
Lapsukaiset juoksi vuoristosta asti kaupungin keskustaan, että matkaa kertyi kyllä.

Ja kyllä muuten huomaa mikä ero on kyläkisoilla ja Arvokisoilla. Avajaiset zyyrih ja Sotshi. No, pieni on kaunista ja kiva kun yritetään yhdessä...
Sotshin kisoja ei pystytä voittamaan aikoihin, oli niin hienot avajaiset, kisat ja loppuseremoniat. Kyllä mun mielestä kansii olla Venäjän kanssa kaveria.

harmis
13.08.2014, 18.31
No onhan se hienoa että on hienoa mutta onko järkeä törsätä kun vähemmälläkin saa yhtä hienon tapahtuman http://www.iltalehti.fi/urheilu/2014081318569799_ur.shtml

Sotshin kisat olivat taas kaikkien aikojen kalleimmat, kunnes tulee taas uudet olympialaiset. EM-kisoihin, eikä pahemmin MM-kisoihinkaan uusia areenoja rakenneta mutta kyllä olympialaisissa on mopo karannut jo pahasti käsistä.

LJL
13.08.2014, 18.32
Itämaan naapuri osasi ilmeisesti myös säiden manipulaation jalon taidon, ja sveitsiläiset ei, koska tällä hetkellä ei tapahdu stadionilla mitään (liian kova tuuli)

harmis
13.08.2014, 18.37
10-ottelun keihään voisi siirtää toiselle päivää. Muut lajit vois ihan hyvin vetää läpi.

LJL
13.08.2014, 18.52
10-ottelun keihään voisi siirtää toiselle päivää. Muut lajit vois ihan hyvin vetää läpi.

Seiväs vissiin keskeytettiin tuossa iltapäivällä, kun ainakin yhdellä ottelijalla kimposi keihäs märästä kolosta

tempokisu
13.08.2014, 18.52
No onhan se hienoa että on hienoa mutta onko järkeä törsätä kun vähemmälläkin saa yhtä hienon tapahtuman http://www.iltalehti.fi/urheilu/2014081318569799_ur.shtml

Sotshin kisat olivat taas kaikkien aikojen kalleimmat, kunnes tulee taas uudet olympialaiset. EM-kisoihin, eikä pahemmin MM-kisoihinkaan uusia areenoja rakenneta mutta kyllä olympialaisissa on mopo karannut jo pahasti käsistä.

Tarkoitan Sotshin kisojen upeudella myös: Ihania maskotteja, tyylikkäitä esityksiä ja upeaa musiikkia. En ole ikinä itkenyt katsoissani arvokisojen avajaisia tai päättäjäisiä, mutta Sotshin päättäjäisissä itkin kun oli niin kaunis ja liikuttava koko esitys. Maskotti-nallen silmästä vierähtänyt kyynel avasi hanat ( ja pupukin oli maailman suloisin), ja väitän että tähän nyt ei Rio Janeiron sambakarnevaali tai Peoyjing (tjsp) mikään pääse lähellekään.
Pelkkä raha ei riitä, se on avuksi, mutta pitää osata tehdä se tyylillä.

Missä mopo on karannut käsistä? Tampereella.

harmis
13.08.2014, 18.59
Järjestäjillä rahankäytön suhteen.

LJL
13.08.2014, 19.01
Zürichin maskotti on aivan loistava, lipsahti mm. munat edellä kaiteeseen ja jammailee

Oskari Mörkö teki Suomen ennätyksen 400m aidoissa!!

harmis
13.08.2014, 19.02
Hienoa, yksi suomen ennätys nähty :-)

LJL
13.08.2014, 19.08
Nyt Latvala

Korhonen
13.08.2014, 20.22
Oskari Mörkö teki Suomen ennätyksen 400m aidoissa!!

Todella komeita juoksuja Möröltä. Kaksi ennätysparannusta, yhteensä yli 1,2 sekuntia ajasta pois ja just oikeassa paikassa.

LJL
13.08.2014, 20.40
Todellakin, hienosti onnistunut ajoitus kunnolle, finaalissakin voi olla mahdollisuuksia jopa himmeämmille mitaleille. Toki tuuria tarvitaan ja ehkä vielä nopeampaa aikaa.

Ps. Mun käynnykkä ei usko että kenenkään nimi voi olla Mörö vaan korjaa sen Möröksi. Tai no Möröksi Möröäkin sanotaan, mutta ei Mörköä. Eikun..

Mattia
13.08.2014, 21.01
Olkoon Kisu mitä mieltä vaan, niin onhan naisten pituus vaan ihanan hieno urheilulaji ;)

CamoN
13.08.2014, 21.15

Haitanneeko tuo mitään. Tässä ketjussa yhdellä lausuntoautomaatilla on keulinut ympäri jo moneen kertaan.

Mutta joo, onhan noilla naispituushyppääjillä aivan liian pienet vaatteet päällä. Vissiin luulevat että pyllyä näyttämällä saa lisäpisteitä. Sääliksi käy.

Mattia
13.08.2014, 21.28
^No eikö siitä sitten saa ? Taitteellinen vaikutelma vai mikä se olikaan... :) Kyllä tuosta kuitenkin vielä on aerodynaamisesti matkaa Ringa Ropo&co kisapukuihin.

LJL
13.08.2014, 21.30
Kyllä voi pylly voi näkyä, siitä ei ole haittaa eikä hyötyä urheilullisesti. Jos esim. pimppi näkyy niin silloin tietysti on pieni siveellisyysongelma

tempokisu
14.08.2014, 04.22
Kyllä voi pylly voi näkyä, siitä ei ole haittaa eikä hyötyä urheilullisesti. Jos esim. pimppi näkyy niin silloin tietysti on pieni siveellisyysongelma

Pikkareitten verhoamana molemmat näkyy.

Camoon, minä vastaan täällä aikaa montaa ukkelia - ei ole muita naisia näkynyt. Olisiko jutut mielenkiintoisempia jos vain ukot horisisivat? niinpä :rolleyes:
Ja montako yleisurheilun SM-kultamitalistia täällä on? Kyllä mulla täällä mielestäni aika ansaittu paikkani on.
Paljonko sä ite pystyt kokemusperäisesti mistään kommentoimaan? ¨¨¨¨, kunhan lässytät.

Totta on se, että nukkeilun suhteen on "hieman" lähtenyt lapasesta, mutta mopoa ei ole.
Ilmaisen asian kyllä itse siten, että se mikä tehdään tehdään kunnolla. Yleensä harrastuksen suhteen.

mgcc
14.08.2014, 06.13
Sen jälkeen kun Edwin Moses ja Wilma Rudolph lopettivat, yleisurheilussa ei ole ollut enää mitään hienoa.

LJL
14.08.2014, 06.27
Kyllä pippelikin näkyy housujen verhoamana, jopa ihan omalla itselläänkin kun bibsit jalassa painaa menemään. Ei se haittaa, paitsi jos haittaa voi laittaa silmät kiinni (sama pätee yleisurheiluun)

Yleisesti väitän että ajan hengen mukaisesti huomiota kiinnitetään urheilijoiden ulkonäköön ja sexyyn, mutta itse sisältö on sama kuin vaikka -52 olympialaisissa. Eli kovvoo hommoo on!

CamoN
14.08.2014, 10.00
Camoon, minä vastaan täällä aikaa montaa ukkelia - ei ole muita naisia näkynyt. Olisiko jutut mielenkiintoisempia jos vain ukot horisisivat? niinpä :rolleyes:
Ja montako yleisurheilun SM-kultamitalistia täällä on? Kyllä mulla täällä mielestäni aika ansaittu paikkani on.
Paljonko sä ite pystyt kokemusperäisesti mistään kommentoimaan? ¨¨¨¨, kunhan lässytät.

Jos arvon mirri pystyisi langettamaan katseensa välillä jonnekin muualle kuin omaansa napaansa, saattaisi hän huomata että itse asiassa tämän foorumin käyttäjinä on muitakin naisia. Sitten pitäisi enää keksiä mitä väliä sillä on, onko foorumin käyttäjä nainen vai mies. Sehän olisi skandaali, jos sillä perusteella jostakin käyttäjästä tulisi toista arvokkaampi tai arvostetumpi.

Voihan kehveli, minä kun luulin että paikka "täällä" ansaitaan tilaamalla Fillari-lehti. Mitään en ole siis ansainnut, pyörin täällä ihan puhtaasti vapaamatkustajana arvostettujen ja menestyneiden palstapersoonien kiusana. Pyrin pääasiassa kommentoimaan kokemusperäisesti tuolla asiapitoisemmilla alafoorumeilla ja keskustelemaan polkupyöristä sekä polkupyöräilystä sillä selvästi SM-tasoa alemmalla potentiaalilla joka minulle on suotu. Toivottavasti en aiheuta liikaa häiriötä.

Tiukkaa settiä tuo naisten 20km kävely. Siinä on lonkan liikkuvuus kohdallaan. Miten urheilija päätyy kävelijäksi? Todetaanko sille vaan juoksutreeneissä ettei tästä mitään tule, mutta kokeile nyt vaikka kävellä loppuun?

LJL
14.08.2014, 10.37
Tiukkaa settiä tuo naisten 20km kävely. Siinä on lonkan liikkuvuus kohdallaan. Miten urheilija päätyy kävelijäksi? Todetaanko sille vaan juoksutreeneissä ettei tästä mitään tule, mutta kokeile nyt vaikka kävellä loppuun?

Reps :D Hyvä teoria. On kieltämättä viheliäisen näköistä hommaa, liika rasitus/yritys varmasti rikkoo tekniikan ja saa laikkaa naamaan... Sama kuin esim. maastopyöräilyssä tulisi hylkäys, koska oli liian ruman näköistä rimpuilua kivikossa

LJL
14.08.2014, 10.54
Seppänen heitti omaan tasoonsa nähden kelvollisesti moukaria, aika lähelle karsintarajaa eli todennäköisesti pääsee finaaliin. Josko O-P Karjalaisen manttelinperijäksi neljännelle sijalle :)

tempokisu
14.08.2014, 11.01
No tässä sitä naisten niin kaunista pituushyppyä. Voisi olla lahkeelliset pikkarit.

http://is11.snstatic.fi/img/658/1288725311529.jpg

Minä teidän kommenteista koskien itteäni enää välitä. Meen omaa tietäni ja sanon oman mielipiteeni. Jos huvittaa.
Nyt ei huvita enää, horiskaa keskenänne.

Korhonen
14.08.2014, 11.02
Seppänen heitti omaan tasoonsa nähden kelvollisesti moukaria, aika lähelle karsintarajaa eli todennäköisesti pääsee finaaliin. Josko O-P Karjalaisen manttelinperijäksi neljännelle sijalle :)

Seppänen liittyi siihen ilahduttavaan joukkoon, joka on saanut kauden parhaat tai lähes parhaat tuloksensa osumaan kauden pääkisoihin. Karjalainenhan on parhaillaan kovassa kisassa (http://www.pohjolansanomat.fi/Urheilu/1194919203940/artikkeli/pihlakoski+ajaa+ollipekka+karjalaiselle+emkultaa.h tml) EM-kultamitalista. O-P:lla tuppasivat kyllä arvokisojen karsinnat olemaan turhan usein varsin hankalia paikkoja ja välillä tulokset jäivät kauas kauden normitasosta.

mgcc
14.08.2014, 11.13
Pikkareitten verhoamana molemmat näkyy.
Olisiko jutut mielenkiintoisempia jos vain ukot horisisivat?

Olisivat kyllä. Yleensä naisten kontribuutio harrastuspalstoille on pelkkää perseenrepimistä ja suunpieksäntää, ilman sen suurempaa merkitystä. Ei tietenkään pidä yleistää. Tälläkin palstalla on mukavia, ihania ym. naisia ja yksi riivinrauta. Hiljattain edesmennyttä Markku Tyryä lainaten: "Kyllä jämpti on niin".

LJL
14.08.2014, 11.30
Kun katsotaan urheilua, ei keskitytä pimppiin. Koskee sekä mies- että naiskatsojia, sekä television ääressä että livenä urheilua seuratessa. Kun pimppi ja pippeli sekoitetaan urheiluun, menee puurot ja vellit sekaisin. Tämäkin harhakeskustelu osaltaan todistaa siitä.

LJL
14.08.2014, 11.58
Söderberg hienosti moukarin finaaliin 75,83m!

Mattia
14.08.2014, 12.49
Åstrand tasollaan. Ei puolikuntoisena mitn asiaa jatkoon. Harmi, että loukkaantumiset kuuluu lajin luonteeseen :(

LJL
14.08.2014, 17.25
Paljonko se keihään karsintaraja oli?

Mika_koo
14.08.2014, 17.41
Raja on 81metriä

LJL
14.08.2014, 17.41
Raja on 81metriä

Jep. Etelätalolle peukkuja

LJL
14.08.2014, 19.09
Hyvää duunia Ruuskaselta ja Pitkämäeltä, mutta Etelätalon finaalipaikka näyttää heikolta

Tank Driver
14.08.2014, 20.11
Mun mielestä ne housut vois olla paljon pienemmätkin.

LJL
14.08.2014, 20.17
Latvala ja Etelätalo seivasivat molemmat itsensä finaaleihin viimeisinä rimaa hipoen :) Mutta samapa tuo, finaali on uusi kisa.

janne kuivakangas
14.08.2014, 22.12
Niimpä. .vois joo😆

LJL
15.08.2014, 06.46
Tälle loistavaa urheiluhenkeä näissä ja myös edellisissä kisoissa edustaneelle sankarille tuli vähän isompi sanktio:

http://yle.fi/urheilu/paidan_riisuminen_oli_liikaa__ranskalaistahdelta_v ietiin_em-kulta/7412833

Ensimmäinen ajatus itsellä oli, että minkä takia pitää pelleillä ja riskeerata voitto. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Korhonen
15.08.2014, 08.11
Aika vaikea tuo 3000m esteiden jälkipyykki. Sääntöjen rikkomisesta pitäisi tietysti rankaista, mutta ei toisaalta ole kovin urheilullinen ratkaisu sekään, että kultamitali jaetaan toiseksi parhaalle. Tai sen ymmärrän, että doping-testissä käryäminen johtaa hylkäykseen ja sijoitusten muuttumiseen, mutta paidan riisuminen... Jokainen voi miettiä, tuntuisiko kultamitali hyvältä ja oikeutetulta, jos se tulisi sen kautta, että paremman tuloksen tehnyt olisi hylätty siksi, että tämä riisui numerolapun liian aikaisin.

LJL
15.08.2014, 08.36
Paljon on uutisia ja spekulaatioita netissä, mutta haluaisin itse ainakin nähdä sen nimenomaisen (IIAF:n?) sääntökirjan pykälän, jossa kielletään riisumasta numerolappua ennen maaliviivaa. Jos se on yksiselitteinen, niin pulinat pois.

Urheilullinen puoli on tietysti erikseen. Kontroverssiä on, ei sekään ole oikein että toiseksi tullut saa kultaa. Kuitenkin tässä yksittäistapauksessa on mielestäni oikeudenmukaista, että vuosia kisoissa pelleillyttä urheilijaa rankaistaan todella ankarasti. Mm. ilmoitti kisan jälkeen ettei "välitä v*ttuakaan" saamastaan varoituksesta, joka todella oli paikallaan. Varmaan pikkuhiljaa nukkumaan mennessä voi alkaa miettiä asennettaan kilpakumppaneita ja kisoja kohtaan.

Concorde
15.08.2014, 08.37
Ensimmäinen ajatus itsellä oli, että minkä takia pitää pelleillä ja riskeerata voitto. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Toi on toinen ja kolmaskin ajatus...

lansive
15.08.2014, 08.44
Paljon on uutisia ja spekulaatioita netissä, mutta haluaisin itse ainakin nähdä sen nimenomaisen (IIAF:n?) sääntökirjan pykälän, jossa kielletään riisumasta numerolappua ennen maaliviivaa. Jos se on yksiselitteinen, niin pulinat pois.

Säännön (http://www.iaaf.org/download/download?filename=a3588664-5eff-49c2-977a-4665a12c19bf.pdf&urlslug=IAAF+Competition+Rules+2014-2015) 143 kohta 8 on täysin yksiselitteinen, mutta rangaistuksen sopivuus tekoon nähden on tässä se kohua herättänyt asia.

LJL
15.08.2014, 08.59
Säännön (http://www.iaaf.org/download/download?filename=a3588664-5eff-49c2-977a-4665a12c19bf.pdf&urlslug=IAAF+Competition+Rules+2014-2015) 143 kohta 8 on täysin yksiselitteinen, mutta rangaistuksen sopivuus tekoon nähden on tässä se kohua herättänyt asia.

Loistavaa, tässähän tämä: "These bibs must be worn as issued and may not be cut, folded or obscured in any way."

Onhan siinä tietty oikeisturvariski urheilijalla, jos sääntöjen rikkomisesta ei ole olemassa mitään etukäteen säädettyä rangaistusta olemassa, vaan seuraamus ns. vedetään hatusta. Silti pidän ratkaisua oikeana, sillä tämä toimii erinomaisena ennakkotapauksena, ja tulee tätä kautta selväksi mitä ko. sääntökohdan rikkomisesta on seurauksena. Muuten seurauksena on sirkus ja tuolla kohta heilutellaan "helikopteria" maalissa ;)

LJL
15.08.2014, 09.09
Kuuntelen parhaillaan miesten 50km kävelylähetystä Yle Puheelta. Tunnelmallista ja tulee olemaan aivan helkkarin tylsää :D

Kampinalle
15.08.2014, 09.16
Onhan tuo hylkääminen kyllä urheilullisesti kohtuuton rangaistus, olkoonkin sääntäjen vastaista. Veikkaan kyllä, että kyseisen sankarin historia vaikutti päätökseen, Helsingin kisoissa hänet todellakin olisi pitänyt hylätä ja laittaa kilpailukieltoon, sen verran törkeä temppu tämä videollekin tallentunut juttu on: https://www.youtube.com/watch?v=Qh8HB_mpWNk

LJL
15.08.2014, 09.24
Uskomaton mulkku. Jos ajattelee näin päin, ottaen huomioon aikaisemmat tempaukset, että jos tästäkin olisi taas kerran päässyt kuin koira veräjästä, niin mitä seuraavaksi? Kyllä pitää puuttua niin että tuntuu. Luulisi tuntuvan

Korhonen
15.08.2014, 09.41
Kyllä pitää puuttua niin että tuntuu. Luulisi tuntuvan

Varmasti tuntuu. Ongelma vain on se, että voi tuntua muissakin eli niissä juoksullaan sijoille 2-4 sijoittuneissa, jotka nyt sitten jakavat mitalit. Mielessäni on Los Angelesin olympialaisissa moukarikultaa voittanut Juha Tiainen, jolle voitto boikottikisoissa oli raskas henkinen taakka. Taustalla oli tietoisuus siitä, voitto ei tullut urheilullisen parhauden ansiosta, vaan siitä syystä, että kovimmat heittäjät olivat poissa ringistä, kun olympiamitaleista heitettiin. Tiaisen kohdalla kuitenkin voi miettiä, että kisassa sijoittumisen ensimmäinen edellytys on kisaan osallistuminen, mutta tässä estejuoksujutussa tilanne on vielä räikeämpi eli mitali kirkastui suorituksen kannalta epäoleellisen sääntörikkomuksen vuoksi.

LJL
15.08.2014, 10.03
Ihan totta, paskanmaku jää kaikille suuhun tällaisesta perseilystä, muille urheilijoille sekä tietysti yleisölle. Hyvää ratkaisua ei ole.

Yle Puheen toimituksessakin on erittäin tylsää, kesken 50km kävelyn on selvitetty tähän mennessä mm. sitä, ketkä ovat ne suomalaiset olympiavoittajat, joilla on kultaa sekä henkilökohtaisesta että joukkuekilpailusta.

Tietämätön
15.08.2014, 12.23
Onhan tuo hylkääminen kyllä urheilullisesti kohtuuton rangaistus, olkoonkin sääntäjen vastaista. Veikkaan kyllä, että kyseisen sankarin historia vaikutti päätökseen, Helsingin kisoissa hänet todellakin olisi pitänyt hylätä ja laittaa kilpailukieltoon, sen verran törkeä temppu tämä videollekin tallentunut juttu on: https://www.youtube.com/watch?v=Qh8HB_mpWNk

Eri urheilulajeissa puututaan sääntörikkeisiin eri tavalla. Minusta on aivan käsittämätöntä, että jalkapallossa vaikkapa ei jälkeenpäin anneta pelikieltoa ja julisteta toista joukkuetta voittajaksi, jos on selvät todisteet, että maali tehtiin kädellä. Maradona.

Muistan sellaisen tapauksen kun joskus muksuna katselin jotain pyöräilykisaa ja voittaja hylättiin, kun se nosti molemmat kätensä ilmaan. Oli jokin sellainen sääntö, että ei saanut ajaa ilman käsiä.

Kyllä urheilijan pitäisi tietää oman lajinsa säännöt ja jos vaikka ilman paitaa urheileminen on kielletty, niin ei pitäisi olla mitään epäselvää, että mitä tapahtuu, jos heittää kesken kisan paidan pois.

Korhonen
15.08.2014, 22.46
Vähän menivät alakanttiin finaalijuoksut niin Latvalalla kuin Mörölläkin, mutta oli jo käsittämättömän hienoja suorituksia, että edes pääsivät niihin finaaleihin. Seipäässä Nikkasella meni tuloksellisesti alakanttiin, mutta sijoitus oli ok. Moukarimiehet tappelevat huomenna kolmelle viimeiselle kierrokselle pääsemisestä, sunnuntaina jännitetään miesten keihästä ja naisten estejuoksua, joissa pitäisi olla saumaa pariin mitaliinkiin.

LJL
15.08.2014, 23.09
Ehdin sentään vähän illalla katsoa tässä reissun päällä liikkuvaa kuvaa, tosiaan hienoa että suomalaisedustajat olivat finaaleissa, vaikka paukut olikin jo käytetty! Pää pystyssä voivat jatkaa eteenpäin, ja tulevaisuus näyttää hyvältä.

Miesten moukari huomenna mielenkiintoinen. Kannattaa huomioida erilaiset lähetysajat la-su

Tietämätön
16.08.2014, 08.34
Vähän menivät alakanttiin finaalijuoksut niin Latvalalla kuin Mörölläkin, mutta oli jo käsittämättömän hienoja suorituksia, että edes pääsivät niihin finaaleihin.

Oikeastaan menivät juuri niin kuin voisi olettaa. Kun katsoo miten ne mestarit juoksevat, niin niille alkuerät ovat vain hidasvauhtisia lämmittelyvetoja. Jos täytyy juosta täysillä oman ennätyksensä, että pääsee just ja just finaaliin, niin finaalissa tulee aika väsynyt esitys.

Iglumies
16.08.2014, 08.36
Näistä kisoista tiedä mutta Tempokisun kunto vissiin huonontunut, kun ei edes kahta kokonaista päivää jaksanut kehua itseään :seko:

Alijohtaja
16.08.2014, 09.16
Hyvä suoritus Latvalalta.Vaikea juosta sisäradalta hyvää aikaa.Latvala antaa haastetteluissa sellaista posiitivista kuvaa mitä urheilijan kuuluukin tehdä,minun mielestä.Lisää fysiikkaa ja tekniikka niin kyllä euroopan huiput lähestyy.

LJL
17.08.2014, 09.20
Latvala ilmeisesti voittaa mj:n sisäisen kilpailun siitä, kuka mainitsee haastatteluissa useimmin ruotsi-ottelun. Kuulemma siellä on sellainen kisa meneillään :)

Tank Driver
17.08.2014, 11.01
Näistä kisoista tiedä mutta Tempokisun kunto vissiin huonontunut, kun ei edes kahta kokonaista päivää jaksanut kehua itseään :seko:

Hups! Vahingossa lainasin.

LJL
17.08.2014, 16.57
Nyt on keihäskisa!!!

Korhonen
17.08.2014, 17.24
Nyt on keihäskisa!!!

Shhh, että ne kentällä olevat ulkomaalaiset eivät kuule ja tuhoa suomalaisten kolmoisjohtoa. :)

LJL
17.08.2014, 17.32
Shhh, että ne kentällä olevat ulkomaalaiset eivät kuule ja tuhoa suomalaisten kolmoisjohtoa. :)

Vesely valitettavasti luki tauolla Fillarifoorumia ja heitti toiseksi ;)

fanatic
17.08.2014, 17.43
rutherfordille pitäs antaa varotus kun jättää hyppykierroksia väliin, mekhissille taas varotus kun alko himmailemaan liian aikaisin....***** mitä paskaa tuomaristolta

LJL
17.08.2014, 17.43
Ykkönen, kakkonen ja nelonen.. Huh huh. Pojat osaa heittää!

Korhonen
17.08.2014, 17.49
Mekhissi-Benabbadia ei nyt hylätty, mutta Ilta-Sanomien mukaan (http://www.iltasanomat.fi/yleisurheilu/art-1288726398709.html) sai varoituksen, kun tuuletteli ja löysäili loppusuoralla. Se oli tuomarineuvoston mielestä epurheilijamaista. Pituushypyn voittaja Rutherford jätti kaksi viimeistä hyppyään väliin. Eikö se ole periaatteessa ihan vastaavaa löysäilyä kuin jos juoksussa lönköttelee loppusuoran, jos ei ole kyse mistään hyppäämisen estävästä loukkaantumisesta? Vai miten nyt urheilijoiden pitäisi toimia ollakseen urheilullisia?

Edit: fanatic olikin jo ehtinyt kiinnttää samaan asiaan huomiota...

tempokisu
23.08.2014, 20.20
^ Ainakaan ei saa: itkeä jos suoritus epäonnistuu. Jos ei muistanut pyytää ylimääräistä vapaata koulusta, ei saa järjestää kotimatkaansa kisoista siten että ehtii kouluun, kun muut tulee vasta joskus myöhemmin. Osallistumattomuus maaottelukasteeseen on myös epäurheilijamaista ( pelkäsin).
Ja omien kriittisten mielipiteiden ja arvostelun esittäminen esimerkiksi medialle, se on myös epäurheilijamaista. Tai jos kertoo jonkun Liiton kannalta epämukavan tosiasian.

Tunnen kyllä hengenheimolaisuutta Tommi Evilän kanssa.
Emme olleet liiton herrojen suosikkeja, varmasti samoista syistä; sanotaan oma mielipide ja arvostellaan, ja kerrotaan miten asia on.

Harmittaa, sillä Tommi oli rikkonut EM-rajan hyväksytysti ja oli Kalevan kisoissa toinen. Liiton mielestä ei EM-kisoihin, eikä myöskään asiaa nyt kohta käytävään Suomi-Ruotsi-maaotteluun, mikä on tosi ihmeellistä. :(
Tommi lopettaa tähän kauteen, ja olisi ollut hieno juttu että oltaisiin nähty Tommi vielä viimeisissä arvokisoissa, siten että tiedetään että ne on viimeisiä.

Ilmankos Tomppa näytti S-marketin kassajonossa aika apealta.

LJL
30.08.2014, 21.32
Ruotsi-ottelun pistetilanne..

Miehet, 10/20 lajia: Suomi - Ruotsi 99-105
Naiset, 10/20 lajia: Suomi - Ruotsi 97-108
Pojat, 10/20 lajia: Suomi - Ruotsi 59-45
Tytöt, 11/20 lajia: Suomi - Ruotsi 66-50

Uskon että ainakin miehissä mennään huomenna ohi!!

tempokisu
31.08.2014, 13.56
Ihan iloisena Tomppakin siellä oli vastaanottamassa kunnia-paitaa.

Kun kuuntelee noitten jutustelua, huomaa todella miten oon ollut ja olen itsekäs, yksilöitse-urheilija. Olin muutamassa maaottelussa, niin vähääkään ei kiinnostanut voittaako Suomi vai Ruotsi, vaan ainoastaan oma suoritus kiinnosti. Ja kun se ei sujunut ( en ikinä pärjännyt maaottelussa olin aina jalkavammainen, kuten muutenkin melkein aina) niin ei todellakaan lohduttanut, että "kuitenkin Suomi voitti" - kuten edesmennyt kisakaverini Sinikka Keskitalo yritti.

Mutta, anteeksi, kyllä huvitti aika paljon kun sekä toimittaja, että kymppitonnin hölkän voittaja Minna Lamminen hehkuttivat tulosta 34.03,19.
Sillä tuloksella Minna oli yhtä hymyä ja jutusteli iloisesti haastattelijalle.
Muistan kun kerran hölkkäsin 34.04. - ei hymyilyttänyt, vaan itkin katkerasti ja toimittajille ei tullut sanaakaan. Merkitsin kisatulos-osioonkin vaan ristin.
Uran onnettomin suoritus.

Heman
31.08.2014, 14.07
Hitto kun vois nähdä noita lähetyksiä netissä jossain, oon meinaan työmatkalla... :( Onko tiedossa mitään saitteja?

MTBVespa
31.08.2014, 15.42
Eikö lie Yle Areenasta näy.

LJL
31.08.2014, 16.02
Perhana. Sekä miehissä että naisissa turpaan!! Kuitenkin hyviä yksilösuorituksia, Katri Mustola parin tunnin sisään kahdesti 400m voittajana maaliin. Ja onneksi tytöissä ja pojissa sentään selvät otteluvoitot

Fjälle
31.08.2014, 16.33
Isojoen Artturi Tiipiö hyppäsi uuden ennätyksensä korkeushypyssä, nuorten maaottelussa.
Perheestä löytyy isän lisäksi velipoika ja sisko; koko porukalla pyöräilymenneisyys. Kaikki ajaneet maantietä kilpaa.Ja lujaa aikanaan.
Onnea Artturille ja vanhemmille :)

LJL
08.03.2015, 19.07
TV2 puoli ysiin saakka EM-hallikisat Prahasta. Onhan niitä tullut jo pari päivää.. Suomalaisrintamalta ei mitään uutta, paitsi Nezirin ja Erikssonin SE:t

tempokisu
11.03.2015, 15.04
^^ hylkylistalla ei ole kukaan, lainaa tai ei kyllä näen kaikkien viestit.

En tosin ymmärrä "kehumisesta", jos olen ehkä yli 30v sitten hölkännyt pari kisaa ihan hyvin. Tosin silloin ei siltä tuntunut, nyt olen armollisempi itelle.
Kunto on todella paljon huonontunut, olen aina ollut tasoa "kuntourheilija" ja nyt en oikein sitäkään. Sanotaan että yritän vähän ulkoilla.

LJL
25.06.2015, 19.19
Kovatasoinen keihäskisa meneillään Paavo Nurmen kisoissa!! TV2

LJL
25.06.2015, 19.56
Pitkämäki voittoon viimeisellä 89,09. Kyllä!!

joni33
25.06.2015, 20.14
Pitkämäki voittoon viimeisellä 89,09. Kyllä!!

Upea oli Teron heitto! Eiköhän se ysikymppinenkin sieltä vielä tänä kesänä tule!

LJL
25.06.2015, 20.19
Ihan varmasti. Kaikesta tekemisestä ja puheista huokuu semmoinen hyvä varmuus ja itseluottamus. Pekingissä kepakko lentää ja toivotaan että Ruuskanen saa tekniikan oikaistua, koska hyvät ainekset on siinäkin kunhan lähtee tarpeeksi ylös

LJL
13.07.2015, 22.52
Fak

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/eetu-rantalan-kilpailukausi-todennakoisesti-ohi/702078/

Samoin Oona Kettusen taannoinen loukkaantuminen harmittava takaisku.

LJL
14.07.2015, 18.44
Ja lisää..

http://www.iltasanomat.fi/yleisurheilu/art-1436845115673.htm

On se nyt helkkari!? Ja Nooralotta Neziri.. Ilmeisesti edelleen sairastuvalla? Kaikki hyvät/lupaavat kohta sairastuvalla.

tempokisu
14.07.2015, 20.45
Juoksu ON terveydelle haitallinen laji. Paitsi ennenwanhaan, vireenin aikaan. Ja Vireeni on tasan oikeassa sen suhteen että nykyiset "järjestetyt palkkajänisjuoksut" mistään kotoisin ole, reilu perus-kisailu takaisin! Ja sanoisin myös että perusharjoittelu myös ikävissä olosuhteissa, ettei heti vaan etelään / korkeenpaikanleirille. Kunto kehittyy parhaiten harjoittelemalla myös kylmässä, sateessa, pienessä umpihangessa ja nykyisin itelle ( silloin) ihan normaalit lenkit on jotain "polkujuoksuja". Niitä polkujuoksuja myös. Senjälkeen radalla on yllättävän kepeetä.

Tosin nyt omaa uraa muistellessa mainittava, että kaikkien jalat ei ole luotu juoksemista varten..

LJL
15.07.2015, 23.02
Joo juoksu on karua, itse juoksin eilen 20km ja tänään 10km ja olo on erittäin... Sanotaanko samea. Terve vaan kaikille jotka ammatikseen laittavat tossua toisen eteen

Ilmeisesti myös heittolajit on kovvoo hommoo.. Lassi Etelätalo sairastuvalle

http://www.suomiurheilu.com/2015/07/lassi-etelatalo-ei-kilpaile-paikasta-pekingin-mm-keihaassa/

LJL
02.08.2015, 14.42
Paras tapa viettää lepopäivää - telkkari auki ja Kalevan kisat

Concorde
02.08.2015, 16.09
^ aika kepeästi lähti Pitkämäen eka...

LJL
02.08.2015, 16.16
Kyllä! Samoin Ruuskanen löytämässä lupaavasti kultaista lankaa.

Pekingin kolmosmiehen tilanne on vähintäänkin hämmentävä - molemmat kandidaatit alle 80m, ei edes mitalisijoilla tässä kilpailussa ja paremmin toistaiseksi heittänyt Wirkkala ilmeisesti jalka paskana

LJL
02.08.2015, 16.21
Harri Haatainen se vaan edelleen viskaa keppiä :D

LJL
02.08.2015, 16.44
Pielaveden ennätys!!!

Kyrdis
02.08.2015, 16.57
Rupesko pitkämäki jänistämmään vai liekkö vähä klesana. Toivottavasti Ruuskanen napauttaa Pekingissä vähä pidemmälle nii tulloo makioo

LJL
02.08.2015, 17.21
Pitkämäki sanoi että pakarassa tuntui 4. heiton jälkeen nipistys. Onko henkinen vai fyysillinen nipistys, sitä voinee arvuutella. Antti oli rautaa ja tuohon paikkaan oma ennätys - pisti jauhot suuhun kaikille. Viime kesänä ennen EM-kultaa oli samanlainen kehitys, että oli vähän hankalaa alkukesästä ja joutui pitämään treenitaukoa. Itsekin totesi haastattelussa että elokuu on ollut viime vuosina hyvä kuukausi, eli keihäsmitalia tai kahta voi aivan hyvin odottaa Suomeen, hienoa!! Toivotaan ettei Terolla mitään vakavampaa.

Niin ja Wirkkala Pekingiin jos paikat on kunnossa. Omien sanojen mukaan tulee kuntoon.

Concorde
02.08.2015, 17.45
Se tais olla Ruuskanen, kun nipisti Teroa pakarasta... :D

Hieno oli viimeinen heitto!

buhvalo
02.08.2015, 18.00
Nuo 'ähkäisy ja revähdys'-lajit ei nyt niin hirveesti jaksa sytyttää mutta hyvällä mallilla on miesten kärkikaksikon tuloskunto.

Sen sijaan naisten 10 000m oli kiva seurata, pitkästä aikaa vähän parempaa tulostasoa tulollaan jos Vainio pysyy kehityskäyrällä.

LJL
02.08.2015, 18.17
Sen sijaan naisten 10 000m oli kiva seurata, pitkästä aikaa vähän parempaa tulostasoa tulollaan jos Vainio pysyy kehityskäyrällä.

Kyllä. Huvitti Vainion jäätävä kommentti "olisi sitä vielä pidempäänkin juossut jos olisi ollut kierroksia" tjsp :D Kunniakierroksella vauhti oli kovempaa kuin niiden, jotka olivat vielä matkalla maaliin. Hyvältä näyttää tulevaisuus!

Concorde
02.08.2015, 18.26
^ Eikös tuo nuori mimmi todennut, että kaikki matkat jossa saa juosta enemmän kuin 2 kierrosta on kivoja :D

Aika jännä tausta, kun on kiekkoo ja jääpalloa, esteetkin menee ja maratoonit kiinnostaa. Mikäs siinä, antaa palaa vaan!

Neitojen puoleta löytyy Viivi Lehikoista, Noora-Lotta Neziriä ja muita tulevaisuuden toivoja. Toivottavasti jätkistäkin löytyy vastaavia lupauksia

LJL
02.08.2015, 18.47
Aika jännä tausta, kun on kiekkoo ja jääpalloa, esteetkin menee ja maratoonit kiinnostaa. Mikäs siinä, antaa palaa vaan!

...Toivottavasti jätkistäkin löytyy vastaavia lupauksia

Joo on todella laaja lajipohja taustalla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Alisa_Vainio

Samaa toivon, että miesten puolella yleisurheilu ottaisi samalla tavalla tuulta alleen. Ja eiköhän se ota, varmaan nämä menee jollakin tavalla sykleissä (näin tahdon uskoa)

BONK
02.08.2015, 18.53
Tästä tulee taas tietysti sanomista, mutta kyllä minua hämmästyttää kuinka monissa lajeissa erityisesti naisten kärki on nykyään näin ohkainen. Olematta mitenkään ilkeä, täytyy ihan hämmästellä kuinka heppoisella suoritustasolla ja hämmentävän ei-huippu-urheiljamaisella habituksella ollaan Kalevan kisoissa.

LJL
02.08.2015, 19.00
Olematta mitenkään ilkeä, täytyy ihan hämmästellä kuinka heppoisella suoritustasolla ja hämmentävän ei-huippu-urheiljamaisella habituksella ollaan Kalevan kisoissa.

Tuli paha mieli jollekin tai ei, niin se on juuri näin. Luulisi niin kestävyys- kuin vauhtijuoksun kulkevan inansa paremmin jos tiputtaisi sen ylimääräiset 15kg vyötäröltä... Huh huh.

haedon
02.08.2015, 20.09
:rolleyes:Mitä viimeksi näin Kalannin Nandia niin tämä oli jäntevä kuin gaselli ja luulisin tämän päihittävän seniorinakin lähes kaikilla kestävyysmatkoilla nykyiset Suomen huiput. Eikä tuo miehillä kestävyysjuoksussa sen paremmalta näytä.

LJL
02.08.2015, 20.15
Se tuli tuossa Kalevan kisojen selostuksessakin ilmi, mutta naisten kymppitonnin 19-vuotiaiden Suomen ennätys on myös aikuisten Suomen ennätys, ja näköjään myös Euroopan nuorten ennätys edelleen

"Hänen Atlantan olympialaisissa juoksemansa 10 000 metrin Suomen ennätys 31.40,42 on edelleen voimassa oleva matkan nuorten Euroopan ennätys.[2] (https://fi.wikipedia.org/wiki/Annemari_Sandell-Hyv%C3%A4rinen#cite_note-2)"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Annemari_Sandell-Hyvärinen

BONK
02.08.2015, 21.07
Kyllähän Kalevan kisoissa lajien parhaat ovat lähes poikkeuksetta ihan todellisia huippu-urheilijoita, mutta pistesijojen takana on joissain lajeissa kyllä sen tason puuhastelijoita jotta ainakin itselle tulee mieleen, että yleisurheilu on todellisessa lamassa.

LJL
02.08.2015, 21.59
http://youtu.be/ooEIBPzylvU

tempokisu
03.08.2015, 10.38
No, näin 32 vuoden jälkeen voi sitten - hivenen haikeana, mutta toki pakkohan sen pitää mennä näin! - todeta että "ei mun kympin ajoilla enää pärjäisi".
Nimittäin näitä juoksu-uteluita tulee asiakkailta viikottain!

Tosi samankaltainen tilanne kun tuolloin, 17-vuotias ekaa ( itellä tokaa) kymppiä juokseva ottaa ja voittaa. Ylivoimaisesti. Sen toiseksi tulleen juoksijan meno näytti kyllä tosi vaivalloiselta ja, anteeksi, rumalta. Alisa Vainion meno näytti tosi nätiltä.
Ja todella ihmettelen ettei kympin voittajatytöstä ( tyttö on vielä) ollut mitään Iltalehtien nettiversioissa! eikä Aamulehdessä sanallakaan, koska oli kova suoritus, Suomen viidenneksi nopein kymppi. 1983 nimittäin kaikissa lehdissä, Hesarissa ja Iltalehdissä oli aiheesta aukeaman kokoiset jutut. Silloin kisoja ei ( onneksi) televisioitu.
Saattaa Alisaakin harmittaa, kun hänen hienosta suorituksestaan ei mitään juttua :( ja kaikista muista on. höh.

Näköjään kestävyysjuoksua, siis oikeaa kestävyysjuoksua ( yli vitosen matkat) ei arvosteta. Kaikki keskittyy aitajuoksuihin, estejuoksuihin korkeintaan ja - keihääseen. Näitä lajeja en seurannu ollenkaan.
Toivottavasti Alisa ei ny innostu LIIKAA ja käy kuten aika monelle muulle ( Annemari Sandellille myös) että tulee terveysongelmia ja jalkavammoja.

kuovipolku
03.08.2015, 11.34
No, näin 32 vuoden jälkeen voi sitten - hivenen haikeana, mutta toki pakkohan sen pitää mennä näin! - todeta että "ei mun kympin ajoilla enää pärjäisi".

Älä turhaan vähättele tai ole liian vaatimaton: ennätysajallasi olisit nytkin ollut pronssimitalisti.

Näköjään kestävyysjuoksua, siis oikeaa kestävyysjuoksua ( yli vitosen matkat) ei arvosteta. Kaikki keskittyy aitajuoksuihin, estejuoksuihin korkeintaan ja - keihääseen. Näitä lajeja en seurannu ollenkaan.

Kukin seuratkoon kiinnostuksensa kohteita (tai olkoon seuraamatta jos ei lainkaan kiinnosta), mutta yleisurheilijat itse tapaavat ylpeydellä - eikä täysin aiheetta - että yleisurheilu on tulosurheilu. Tulee ymmärtää ja mielestäni hyväksyäkin se että niin yleisön, TV-katsojien kuin mediankin huomio kiinnittyy niihin lajeihin joissa kotimaiset huiput ovat lähellä kansainvälistä kärkeä tai joissa heillä ylipäätään on mahdollisuus rikkoa kisaraja. Vaikka Vainion juoksu oli innostava, on syytä muistaa että hän olisi kisarajaa tavoitellessaan jäänyt siitä lähes minuutin.

Toivottavasti Alisa ei ny innostu LIIKAA ja käy kuten aika monelle muulle ( Annemari Sandellille myös) että tulee terveysongelmia ja jalkavammoja.

En halua vähemmässäkään määrin mitätöidä hänen kovaa suoritustaan, mutta meillä ja maailmalla on aika paljon tapauksia joissa kevytrakenteinen nuori nainen - tai jos ilmaus saliitaan: tyttö - on kehittynyt hämmästyttävän nopeasti kestävyysjuoksijana mutta samalla myös saavuttanut tason josta hän ei myöhemmällä uralla ole kyennyt nousemaan. Syyt ovat ilmeisesti yhtä lailla fysiologisia kuin loukkaantumisalttiuteen tai vääränmalliseen valmennukseen liittyviä. Toivotaan että olemme kumpikin turhan pessimistisiä!

tempokisu
03.08.2015, 12.58
Älä turhaan vähättele tai ole liian vaatimaton: ennätysajallasi olisit nytkin ollut pronssimitalisti.

Hopeekin on häpee aina ollu.

Ainut mikä jäi kaivertamaan juoksuissani, etten pystynyt juoksemaan yhtäkään kisaa ilman jalkavammoja ja -kipuja. Olisi joskus ollut hieno saada juosta kymppi ( tai mikä tahansa muu kisa, mutta radalla numeroaika oli tärkeä, hölkissä sijoitus vaan) ettei mihinkään satu tai tarvi pelätä jonkun jalanosan pettävän, elikkä niin lujaa kun jaksaa. Sillee kun pyöräillessä sitten pystyi.

arctic biker
03.08.2015, 14.16
Jaa silloin kun nuorena miehenä hölkkäkisoja taivalsin niin olihan se aikakin kohtuutärkeä, sen verta ettei Seppo Nikkarille arvannut yli puolta tuntia hävitä Impivaaran maratonilla. Ikäväkseni Nikkari oli silloin varsin hyvällä menopäällä.

tempokisu
03.08.2015, 15.43
Tarkoitin kyllä sitä, että reitti ja sääolot vaikuttivat sikäli ettei 10km maastohölkkien aikoja voinut aina verrata. Toki samassa kisassa hölkänneiden suorituksia vertailtiin; naisissa oli usein vähän osallistujia niin että reilu 10min voittokin oli mahdollista ( ja näin kävi jokunen kerta), ja usein pärjäsin ihan hyvin ukoillekin. Hölkät oli siittä kivoja että ukkojen mukana pääsi kivasti mukana ilman kyttäilyasetelmaa; vähän sama kun ikämiesten kanssa maantieajossa oli kiva henki ajella yhdessä ( toisin kun pelkästään akkojen kanssa!)

Jouko_T
03.08.2015, 19.41
Jaa silloin kun nuorena miehenä hölkkäkisoja taivalsin niin olihan se aikakin kohtuutärkeä, sen verta ettei Seppo Nikkarille arvannut yli puolta tuntia hävitä Impivaaran maratonilla. Ikäväkseni Nikkari oli silloin varsin hyvällä menopäällä.
Ollaan sitten oltu samaan aikaan Impivaarassa. Kerran, silloin kun vielä startattiin Nurmijärveltä, niin parin-kolmen kilsan jälkeen tultiin asvaltille.
Kun minä, ja pääosa muita sille tuli, niin Nikkari häippäsi jo siltä metsään! Oli repinyt siihen mennessä 300-400 metrin raon muihin.
Hävisin minä kerran Nikkarille myös maastojuoksussa. Eikä yhtään hävettänyt.

Toinen tuon aikakauden kova juoksija oli Päivärinta. Ei taida nykynuoriso tietääkään.

tempokisu
04.08.2015, 03.47
Samoissa hölkkäkisoissa Seppo Nikkarin kanssa on hölkätty.

Oli Aamulehdessä pieni maininta naisten kympistä " Sunnuntaina huomion varasti toinen 17-vuotias lupaus. Alisa Vainio kipitti kymppitonnin Suomen mestariksi kaikkien aikojen viidenneksi parhaalla suomalaisajalla".

Että muuten ärsyttää kun tytöt "kipittää" - ja vitosen miehissä "Pyrinnön Jarkko Järvenpää, 28, yllätti itsenäkin JUOKSEMALLA 5000m Suomen mestariksi". "Huomion varasti" ?? eikä jutun juttua missään?
Myös nämä "lupaus"- tittelit. Mitään juoksijat eivät ole luvanneet, toimittajat vaan odottaa jotai vielä enemmän...

kuovipolku
04.08.2015, 08.45
Tuota, Eiköhän kyseessä ole kuitenkin varsin tavanomainen urheilutoimittajan fraasimainen ja "juosta"-sanan toistoa välttelevä kielenkäyttö? Jos olisit viitsinyt googlata, olisit oppinut että kipittäjiä ovat olleet myös Kenenisa Bekele, Mo Farah ja Haile Gebreselassie. Ja jos olisit viitsinyt käyttää Kielitoimiston sanakirjaa, olisit oppinut että "kipittää" ei ole erityisesti tyttömäistä juoksua kuvaava tai muuten vähättelevä sana; määritelmän mukaan se tarkoittaa: juosta lyhyin askelin nopeasti ja kevyesti".

Järvenpään juoksua ei parhaalla tahdollakaan voinut kutsua kipittämiseksi, mutta lienee ymmärrettävä että lehdessä kuin lehdessä uhrataan palstatilaa oman paikkakunnan urheilijoille tulostasoon katsomatta. Järvenpään kultamitalin kiinnostavuutta journalistisessa mielessä lisää tietenkin sen "human interest"-tarina tiestä vaivojen kautta voittoon.

Urheiluun kuuluu olennaisena osana myös ajatus kehittymisestä kohti oman lahjakkuuden asettamia rajoja, suoritustason nousupotentiaalia, uusia ennätyksiä ja menestyshetkiä. On hyvin vaikea kuvitella tilannetta jossa media, suuri yleisö, seuraväki, valmentaja, jne, jne. luopuisivat tästä ajatuksesta nuoren urheilijan kohdalla. "Lupaus" ei ehkä ole paras mahdollinen sana, mutta ei kannattane lukea sitä liian kirjaimellisesti tai ahtaasti.

LJL
04.08.2015, 10.05
Ehkäpä Vainio juoksee hienosti ja entistä hienommin tulevaisuudessakin riippumatta siitä, mitä toimittajat kirjoittavat

Concorde
04.08.2015, 10.42
^ onko tämä nuori neito Vainio sukua eräälle veturi-Vainiolle (http://www.veturipuisto.fi/index.php)?

LJL
04.08.2015, 11.55
Ei arvokisoja ilman keihään valintasotkuja

http://yle.fi/urheilu/repeama_estaa_wirkkalan_mm-matkan__mannio_tilalle/8201644

tempokisu
04.08.2015, 14.53
Ehkäpä Vainio juoksee hienosti ja entistä hienommin tulevaisuudessakin riippumatta siitä, mitä toimittajat kirjoittavat

Eh, olen tätä asiaa harmitellut jo..30 vuotta. Tytöistä; kipittää, kirmaisee, pinkoo. Ei tarvii edes vanhoja lehtileikkeitä selata - muistan muutenkin-, 1982 ekassa hölkkäkisassani toimittaja ilmaisi: " KI kirmaisi vallan mahdottoman ajan.. ". Ihan kun nuoret naiset jotenkin vaan pikkusievästi iloisesti kirmaisivat tai kipittelisivät. Väärin - ihan on hikistä ja totista juoksua veren maku suussa ja kova halu voittaa, ainakin oma sarja ja kiva "isompienkin" kanssa mitellä.

Kamalin toimittajan tekemä kysymys juoksun jälkeen on muuten ehdottomasti tämä: "Mikset juossut kovempaa?" ( annoit sen toisen voittaa). Siihen voi jokainen muuten miettiä, mitä just kisan jälkeen vastaa.
Nykyurheilijat on ilmeisesti opetettu vastaamaan sievästi ja kivasti, mutta ainakin nyt Kalevan kisoissa yksi toiseksi tullut miesjuoksija taisi sanoa rehellisesti että "v**ttaa", tosin ei haastattelussa mutta kuulin kyllä :D tottakai veetuttaa jos niukasti jää kakkoseksi, se mikään "no, ihan hyvin meni" ollu, tietenkään.

Olen tässä muuten miettiny että olikohan Korkeimman tahto että juoksu-urani loppuu niin lyhyeen? Kolmessakin vuodessa ehti kertyä niin paljon katkeruutta ja itkua, että ehkä sellaisen ei ollut hyvä jatkua.
Pyöräilystä jäi vain mukavia muistoja ( sori, YKSI harmittava muisto), useimmat harmituksetkin ovat kääntyneet hauskoiksi sattumuksiksi. Juoksun harmitukset harmittaa edelleen, ja jalkaleikkauksista jäi elinikäiset arvet eli ei voi enää kävelläkään.
En tiedä onko asiat muuttuneet, mutta tosi paljon on lukenut naisurheilijoiden kokemuksia, kun on tullut vastoinkäymisiä tai vammoja, niin sekä seura että liitto ovat ihan hyljänneet eikä kukaan ole välittänyt. Just siis silloin kun tukea tarvisi, käännetään selkä ja suljetaan ovet. Ei siittä kovin kauaa ole kun Liisa Anttila tällaisesta kertoi, ja sentään oli kovemman tason urheilija.

No vielä yksi asia. Jotenkin tuntuu jopa hassulta, ja vähän epäreilulta, kun jollain keihäänheittäjällä tuntuu kipua jossain - niin heti huomena magneettikuviin.
Tavalliset kipeet ihmiset joutuu odotteleen pitkään josko sittenkään saa lähetettä, ja magneettikuviiin pääsee vasta kun on kaikki muut tutkimukset tehty. Jos sittenkään. Ihan pienen kivun takia ei pääse. Ainakin kun se on kirjoitettu tällä tavalla; Terolla tuntui kipua nivusessa - huomena magneettikuviin, niin se tuntuu todella tavallisten ihmisten "oikeita" sairauksia vähättelevältä.

arctic biker
04.08.2015, 15.27
Kisulla on kieltämättä pointtinsa tässä toimittajien sananvalinnoissa koskien naiskirmailijoita! Muttei magneettikuvaushommaan. Ittehän nuo toimenpiteensä maksavat privaattipuolella, sitä en kyllä tiedä jos jotain kipua vaikka nivusissa on niin löytyykö sitten sieltä mitään järjellistä tulkittavaa. Itse kävin julkisella puolella nää kaikki läpi kun syöpäni syytä ja syvyyttä haettiin. En muista että tohtorit ois magneetinkaan jälkeen olleet sen viisaampia.

rjr
04.08.2015, 20.15
Ittehän nuo toimenpiteensä maksavat ...
Ai niin kuin Pitkämäki maksaa itse?

LJL
04.08.2015, 21.25
Artisti maksaa kaiken

tempokisu
05.08.2015, 13.42
Kisulla on kieltämättä pointtinsa tässä toimittajien sananvalinnoissa koskien naiskirmailijoita! Muttei magneettikuvaushommaan. Ittehän nuo toimenpiteensä maksavat privaattipuolella, sitä en kyllä tiedä jos jotain kipua vaikka nivusissa on niin löytyykö sitten sieltä mitään järjellistä tulkittavaa. Itse kävin julkisella puolella nää kaikki läpi kun syöpäni syytä ja syvyyttä haettiin. En muista että tohtorit ois magneetinkaan jälkeen olleet sen viisaampia.

Pitkämäki saa nämä magneettikuvauskulut varmasti laitettua urheilurahastosta, eli se paikka jonne urheilijan palkkiot menee, ja sieltä ne saa kuitteja vastaan.
( ja on varmaan rahaa muutenkin, nou hätä)

Yritin tätä itse 1984 fysikaaliseen hoitoon kun olin SE-tuloksen perusteella saanu 4000markkaa. Kun soitin liittoon ja kysyin että voinko käyttää rahat fysikaaliseen, tuli tylyäkin tylympi vastaus; stipendi on evätty jalkavamman takia, kun tulosta ei ole tullut.
Näin tuskin käy oikeille huippu-urheilijoille, nuorelle tytölle oli helppo tehdä näin, me mitään sitten voitu.

No, kuitenkin. Tavallinen ihminen vaikka maksaisikin magneettikuvansa itse, niin tarttee saada erikoislääkärin lähete. Tavislääkärin lähete ei kelpaa, ei kelpaa yksityispuolellakaan. Ja sitten se hinta, abouttia 800euroa, on monelle aika kova paikka. Paitsi jos menee CityTerveyteen, kuvaus on 140euroa. Mutta erikoislääkärin pitää kirjoittaa se lähete, eikä se nyt mene niin että "päivää, tarviin lähetteen magneettikuviin" ja asia ok.
Toinen juttu on sitten se, miten vaikkapa Mehiläisen lääkärit suhtautuu jossain muualla otettuihin kuviin? ( en tiedä, voihan olla että ihan ok mutta tuntuisi että haluavat että kuvataan omassa firmassa).
Tavistavikset joutuu sitten odottamaan julkisella puolella ensin sitä erikoislääkäriä, ja sitten lähetettä magneettikuviin. Yksityisen erikoislääkärin perusvastaanottomaksu on noin satasen luokkaa.

Pointsis oli siis tämä erikoistutkimusten saannin helppous, tosta vaan, vaikka mitään isompaa ongelmaa ei perustana ole.

Itellä kun oli niin vaikea migreeni ja kaikki piti sulkea pois, sain lähetteen magneettikuviin ihan terveyskeskuksen ( erikoislääkäriltä). Todettiin että mun aivoni "on hyvin ilmastoitu" :D
Jalkavammoja oli enemmän kun tarpeeksi, ja ihan tavallistakin röntgenkuvausta sai muuten ihmetellä. Hoidettiin pitkää kortisonilla, ja sitten terveyskeskuslääkäri laittoin kuviin. Murtumahan se sielä.

Yleisesti ottaen olen ihan täynnä keihäsmiehiä. Tero Pitkämäki sitä ja tätä, Tero edestä Tero takaa, Tero heittää Tero makaa. Saisi olla juttuja muista urheilijoista, eikä aina näistä samoista. Tero on mun mielestä ihan liian sliipattu ja jotenkin "täydellinen", verrattuna vaikka Seppoon. Sepossa oli särmää ja persoonallisuutta, joten mun sympatiat on ikuisesti Sepolle. Kimmolle kans vähän.
Voisi muuten kuvitella että Oona Sormunen on Sepon ...sukulainen. On ihan samatyyppinen ja -tyylinen, ja näköne.

haedon
05.08.2015, 16.26
:rolleyes:Jep, niitä seurataan ketkä menestyvät ja ovat maailman huipulla. Harvoin muita kuin mammaa kiinnostaa piirikunnallisen tason urheilijat.

rjr
05.08.2015, 18.30
:rolleyes:Jep, niitä seurataan ketkä menestyvät ja ovat maailman huipulla. Harvoin muita kuin mammaa kiinnostaa piirikunnallisen tason urheilijat.
Niin, jos on sitä sellaista iltapäivälehtiporukkaa. Kyllä minua kiinnostaa ennemmin vaikkapa piirikunnallinen 800 m kuin keppien heittäminen.

haedon
05.08.2015, 19.19
:rolleyes:Ihailtavaa. Piti ihan käydä katsomassa mitä iltapäivälehdissä uutisoidaan ja ei sielläkään keihäsuutisia näkynyt. Sen sijaan järjettömästä ottelusta oli juttua ja siitä miksi Litmanen näyttää ufolta. Tästä päättelisin että iltapäivälehtiporukkaa kiinnostaa vähemmän urheilusuoritukset ja enempi se mitä tapahtuu kentän ulkopuolella.

LJL
06.08.2015, 10.39
Yle näyttää Areenan kautta Lappeenrannan Urheilu-Miesten kakkukahvit Alisa Vainiolle, että näkyvyyskö ei ole kohdallaan? :D Kohta alkaa lähetys.

http://yle.fi/uutiset/lum_juhlistaa_alisa_vainiota_ja_simo_lipsasta_kakk ukahveilla__suora_lahetys_kello_1155/8205616

tempokisu
06.08.2015, 14.29
^ kiva. Tuo varmaan oli tosi monen tiedossa...ja moni oli hollilla katsomassa.
Näkyvyyttä on: tulee pääuutisissa, tai/ja on aukeaman juttu Isoissa sanomalehdissä. Tosin Kalevan Kisat näytetään kokonaan telkkarista, 80-luvulla ei todellakan näytetty. Olisin kovasti tykännyt, silloin ( kun en vielä tiennyt mistään mitään...) yksi suuri unelmani oli päästä telkkariin. Mutta en siis tiennyt...

Mitalikahvit. ...heh. Olisikin seura järjestäny mulle joskus mitalikahvit. Sain kyllä kuvan lehteen ja jonkun stipendin ( joka sekin evättiin kun halusin vaihtaa seuraa, kun Valkeakoskelta ei saanu valmentajaa...kovasti muuten Liitto ja seura kiristi näillä stipendeillä, tuli vahva tunne että urheilija on vaan pelinappula ja raha on se tärkee).

Menestyjistä kirjoitetaan, joo, mutta kun jostain tyypistä on koko ajan sitä samaa jauhantaa "paikka kipee, näkyykö magneetissa mitään". Mitään oikeasti mielenkiintoista juttua ei Tero Pitkämäestä saa kirveelläkään. Päinvastoin kun Seppo Rädystä :D ainakin minä haluaisin tietää ihmisestä itestään jotain, eikä turhanpäiväistä "harjoitukset sujuneet hyvin, leirillä ollaan, kisat ensi viikolla".
Ja muuten tuo "harjoituksissa kaikki on sujunut, testien perusteella paremmassa kunnossa kuin koskaan aiemmin..." jutustelu on ihan persiistä.

OFF, mutta liittyy kuitenkin urheiluun:
Minna Kaupilla on muuten alkanu sujua vähemmän hyvin sen jälkeen kun alkoi seurustella Sipe Santapukin kanssa.
Kiira Korpi julkaisee "suloisia lomakuvia poikaystävän kanssa" ja kaikenmaailman muotikuvia - ei kuvia "kovan harjoituksen jälkeen", ja suuresti epäilen tuleeko kisoista nyt enää mitään. Muistuu mieleen muuan Harri Haatainen, kun muotikuvat tuli mukaan niin kyllähän siinä urheilu suuresti kärsi. Nyt Harri on näköjään taas mukana, mutta joukossa "ynnä muut".

tempokisu
08.08.2015, 16.18
:D tänään oli Aamulehdessä juttu siittä Mariannasta!
Ei, en ole kateellinen, en todellakaan. Ja edelleen sitä mieltä että en näe järkeväksi matkustella kävelemässä eri puolilla maailmaa - kamalasti lainaakin oli ottanu! Marianna on "yrittäjä". Onko tietoo, minkä alan yrittäjä?

Enempi mä arvostan tätä maratoonaria, joka on ensinnä kiivenny Mount Everestille, ja juossut maratonin MM-kisajaran alle ( muistanko väärin, Anne-Mari Hyryläinen?). Mount Everesti olisi kyllä huikeen hianoo, mutta siihen ei kaikilla ole edes taloudellisia mahdollisuuksia. Eikä fyysisiä.

Nuoret naiset on heittäny keihästä. Olen aina ollut Oona Sormusen puolella - varmaankin valmentajansa Seppo Rädyn takia - mutta kyllä Oona liikaa kiroilee. Joskus voi ärräpää päästä, mutta alkaa olla tapa. Vähän kun uimarannan parkkipaikalla mopoilijoiden kesäkokous - pelkkää v-sanaa!
Onko kukaan laittanu merkille - Oona on tosi paljon saman näkönen ja olone kun Seppo!! paitsi tuloksellisesti siis.

arctic biker
08.08.2015, 17.59
Tuossa Oonan tapauksessa ja Seppo ei isä muuten ole, tai ainakaan paikkakunnan tietävät tahot eivät ole moista juorunneet. . Niin temperamenttia löytyy ja valmentajaansa taitaa samaistua. Se mitä luulen tietäväni valmennusmetodeista on sisun ruokkimista, jos käsi on kipeä niin entäs sitten.Oonalla on mun käsityksen mukaan opiskelupaikka Lappeenrannassa odottamassa, ei mikään tyhmä tyttö. Muista mikä tekninen korkeakoulu se ny onkaan.

tempokisu
10.08.2015, 22.27
:D ^ no ei ole ei, kyllä mä sen tiedän! Mutta ihan kun voisi olla, on niin saman oloinen kun Seppo joka suhteessa. Ei se huono asia ole, ainoastaan ärräpäitä tulee julkisesti hieman liikaa, jolloin ne vieläpä kärsii inflaation.
Ehdottomasti on järkevää hankkia ammatti urheilun ohella/jälkeen, sitähän mä olen koko ajan sanonu.

Joo mulle ei tartte mainita miten urheillaan jos on joku strateginen paikka kipeä. Tulos voi tulla, mutta huipputulosta ei, ja se harmittaa äärettömästi kun muuten pystyisi, mutta kivun takia ei pysty.

Kummiskii. Sitä vaan miettii kun tosi moni urheilija on tässä koko kesän ja nyt viime tingassa tosi tiiviisti yrittänyt MM-tulosrajaa. Sitten menee just just. Ensinnä, onko sitten jo kaikki voimat ihan loppu? Ja jos taso on just kisarajan alitus, niin se ei taida itse kisoissa kovasti pitkälle riittää, ja vielä on aika pitkä kisamatka...
Kisaraja pitäisi mennä sillee reilusti, huononakin päivänä.

Lisäys:

No, tarviihan kisoihin kuitenkin joukkue. 16 ei ole paljoa urheilijoita. Onkohan johtajia sun muita tuplasti? Vain yksi miesjuoksija! huh.
1-2 mitalia voi tulla. Kaikki pitkämatkalaisjuoksijat ja kävelijät jää aika kauas kärjestä, osa keskeyttää.

Suomen MM-joukkue Pekingiin, 22.–30. elokuuta:

Tero Pitkämäki, keihäs
Antti Ruuskanen, keihäs
Ari Mannio, keihäs
Sandra Eriksson, 3000 m ej
Camilla Richardsson, 3000 m ej
Minna Nikkanen, seiväs
Kristiina Mäkelä, 3-loikka
Sanna Kämäräinen, kiekko
Henri Manninen, maraton
Anne-Mari Hyryläinen, maraton
Jarkko Kinnunen, 50 km kävely
Aleksi Ojala, 50 km kävely
Aku Partanen, 50 km kävely
David Söderberg, moukari
Sanni Utriainen, Keihäs
Nooralotta Neziri, 100 m aj

tempokisu
11.08.2015, 14.52
Ensinnä, mikä ihme hinku urheilijoilla on ihan just ja just-tuloksella päästä kisaamaan - Pekingiin? Ymmärrän jos on realistisia mahdollisuuksia menestyä niin kaukomatkailu kiinnostaa.

Otetaan nyt vaikka moukaristi Söderberg. Raja ei vaan mene. Sitten viime metreillä, tai pitäisi sanoa senteillä, mies matkustaa junalla Pohjanmaalta Helsinkiin selkä ja pakarat krampaten ja miettien että mitähän tästäkin ( Helsingin kisasta) tulee.
Raja ylittyi kolmella sentillä! Hurraa! Kisalippu tuli. Kaikkein järkyttävintä oli lukea seniorin kommentti " tässä 36-iässä kramppeja tulee sille ei voi mitään" !! Ja höpö höpö, nuori mies ja mies parhaassa iässä, siinä mitään kramppeja iän takia tule vaan ihan jonkun muun takia.
( muistelee iteä 14 vuotta sitten, mitään ikinä en olisi laittanu iän syyksi, ainoastaan oman harjoittelemattomuuden tai lahjattomuuden).
Nyt on sitten vielä heti kramppien jälkeen matkustusta Honkkariin ja Pekingiin. Tosi hienoa valmistautumista fyysisesti ja henkisesti..

Maratoonari Anne-Mari Hyryläinen, myös "veteraani-ikäinen" mutta siis maratoonarille parasta ikää, 37 vuotta. Maraton mennyt tammikuussa Dubaissa 2.35 osia. Se oli minun ( ihan realistinenkin) tavoitteeni 31 vuotta sitten ja olisi ollut erinomainen aika jolla myös voi menestyä. Mutta ei se sitä enää vuonna 2015 ole. Vaikka arvostankin tätä juoksijaa enempi kun sitä maailmanympärikävelijää, niin silti, turha reissu.
Nyt maraton pitää mennä alle 2.20.

Suomen joukkueen ainoa miesjuoksija Henri Manninen, laji maraton, on ihan outo nimi minulle, joten pitää lunttia....ensimmäinen arvokisa on 30-vuotiaalle juoksijalle "palkinto pitkästä urasta" ( ??) Olisiko sen juhlajuoksun voinu juosta jossain muualla? Keskeytys tai sija 50.

Kävelyssä Jarkko Kinnusen "annoin kaikkeni" - mutta se ei riittänyt on jo tullut ikävän tutuksi. Aleksi Ojala on 22-vuotias nuorukainen ja kävelly 3.57, kun raja on 4.02. No ei hyvä.
Aku Partanen 23 v on kävelly maaliskuussa 3.49, kaksi vuotta sitten Moskovassa 41. ja viime vuoden EM-kisoissa 18. sija. Jaa.

Suomenruåtsalaiset ( oletan että on) 3000m estejuoksijat Sandra Eriksson ja Camilla Richardsson eivät ole koskaan voittaneet sympatioitani, jotenkin kylmäkiskoisia. Tulokset eivät riitä kyllä edes finaaliin.

Mikä oli 10 000m juoksun raja? Eikö sinne päässyt 33min alituksella? Tai ehkä 17-vuotiaalle kisamatka Pekingiin ei ole kaikkein paras vaihtoehto, kun miettiin ihan koko juttua loppuun asti. Parempi reenata kotona ja aloittaa opiskeluvuosi rauhassa. Puolen minuutin parannus aikaan ja eurooppalaisittain on tosi hyvin. Alisa voi kisata Ruåtsi-maaottelussa, se on varmasti parempi kokemus.

Muista en sano mitään kun että jaa.
Toivottavasti keihäsmitalin ottaa Antti Ruuskanen! tai sitten Ari Manniolle tulee joku ihme unelma-heitto.

Mutta kiva että kisat tulee vielä YLE:n kanavilta. Kaameaa tulee oleen kun olympialaiset menee jonnekin mainoskanaville - juuri mainosten takia- ja sitten kun selostajina on vaikka Peter Selin naisten 10 000m...apuva.

arctic biker
11.08.2015, 15.14
Oiskoon tuo niin simppeli asia että kerran eläissään on kiva påästä isoihin kisoihin?

CamoN
11.08.2015, 15.19
Kovastihan joukkueenjohto ja muut päättävät elimet aina vetoaa siihen näissä yksilölajeissa (yleisurheilun ulkopuolellakin), että arvokisat tarjoaa arvokasta kokemusta erityisesti nuorille urheilijoille. Saahan siinä ainakin laadukkaan kilpailunomaisen treenin, jos ei muuta. Ja isossa mittakaavassa se on tietysti jonkinlaista lipunnäyttöä, kun saadaan edes jonkinlainen joukkue kasaan.

Eikös ne tulosrajat ole tehty juuri sitä varten, että arvokisoihin saataisiin sopivan kattava edustus? Eihän sitä voi tietää millä tuloksella niitä mitaleita lopulta otetaan. Jotkut lajit on niin herkkiä että erinomaisen ja hyvän suorituksen ero voi olla kultamitalin vaihtuminen alkuerässä kompurointiin. Eikä se taida olla mistään muualta pois jos ostetaan pari lentolippua ja vähän majoitusta muutamalle "maitojunasta myöhästyneelle".

arctic biker
11.08.2015, 15.28
Heti tuli mieleen Mikko Alaleppilammen ongelmat pukuhuoneen kaapin kanssa, oli läsnäolijoitten mukaan niin täpinöissään että otsansa rikkoi. Eikä se estejuoksu muutenkaan ihan Mikon kunnon mukaan mennyt. Onneksi Tapio Kantanen pikkasen yllätti ja otti pronssimitalin. Jos noista Pekingin noviiseista ees yksi onnistuu ja huomaa ettei nää isommat kinkerit toisaalta sen kummoisempaa ole niin oikein hyvä.

Pate@
11.08.2015, 18.03
Jos kisaraja on rikottu, kilpailija on oikeutettu kisapaikkaan. Erittäin yksinkertaista matikkaa. Entä jos SUL ei lähettäisi kisarajan rikkojia Pekingiin, vaan jättäisi rannalle esim. tempokisun esittämillä "argumenteilla"? Siitä se vasta haloo syntyisikin.

En lakkaa ihmettelemästä tempokisun asiatonta urheilijoiden mollausta.

rjr
11.08.2015, 20.27
Mikä oli 10 000m juoksun raja? Eikö sinne päässyt 33min alituksella? Tai ehkä 17-vuotiaalle kisamatka Pekingiin ei ole kaikkein paras vaihtoehto, kun miettiin ihan koko juttua loppuun asti. Parempi reenata kotona ja aloittaa opiskeluvuosi rauhassa. Puolen minuutin parannus aikaan ja eurooppalaisittain on tosi hyvin. Alisa voi kisata Ruåtsi-maaottelussa, se on varmasti parempi kokemus.
Naisilla 32:00 min. Ei siis päässyt.

tempokisu
12.08.2015, 18.17
:o kiitos. Mielipiteitä on monia ja niin pitääkin. Jotenkin itellä on vain sellainen mentaliteetti ollut aina, jotta jos ei ole mahdollisuuksia menestyä, en ole mielenkiintoa mennä koko kisoihin. Varsinkaan jos ne kisat on jossain älyttömän taipaleen takana, ja pitkä raskas kisamatka.
Toiset tosin tykkää matkustelusta, toisin kun minä.

Juurikin sitä kun kisat on näin kaukana, että onko se juuri oikea paikka haeskella "kisakokemusta"? Anteeksi, mutta en ole ikinä ymmärtänyt sitäkään, miksi joku suoritus olisi erilainen vain siksi että kyseessä on MM-kisa? Samanlaista juoksua/tempoa se on oli mikä kisa hyvänsä, täysillä pitää mennä joka tapauksessa. Tämä oli oma ajatusmaailmani. Kilometri on saman mittainen Suomessa, Belgiassa ja USA:ssa. ( kisat käydään kilometreillä). Itse jännitin piirinmestaruuskisoja ja Suomen Mestaruuskisoja ja jotain isompaikin mitä oli, niin aikalailla yhtä paljon. Ehkä niitä pienempiä kisoja eniten, koska ne oli pakko voittaa.

ei se kritiikki asiatonta ole, enkä mollaa ketään kun ihan hyvin tiedän millä tasolla menestytään ja millä ei. Realismia lähinnä.
Lukee vähän noita muitakin medioita, tulee kiitosta ja kritiikkiä. Mielipiteitä on monia ja niin pitääkin.

Esitänpä asiaan toisenlaisen näkökulman, kokemukseen pohjauten senkin.

Juurikin koulujen alettua on mediassa ollut paljon kertomuksia kun opettaja on lytännyt ja "ei sustakaan mitään ikinä tule" - ja sitten on tullut. Veljeni sai tällaisia kommentteja, ja kertoi että niistä sitä vaan sai tsemiä että minähän saan ylioppilaslakin, piruvie. Tulee tsemiä siittä kun muut ei usko että tästä mitään tulee.
Ja päinvastoin, kun kaikki on että "sinusta voi tulla mitä vaan...edessä loistava tulevaisuus" ( mulle sanottua) niin mitäs se on auttanu? Ei tullu yhtään mitään, kaikki mahdollinen epäonnistui. Tuli vielä tunne että on pettänyt läheisensä.

Pate voi miettiä tätä.

Kuten sanoin, onhan sinne joukkue lähetettävä. On kiva katsoa kisoja kun siellä on myös suomalaisia mukaan. Oikeesti, naisten 10 000m kisaa on nykyisin tosi tylsä katsoa kun kaikki juoksijat on samannäköisiä tummia tyttöjä.

Mutta, pyydän ystävällisesti että luetaan mun jutusteluni kokonaan. Kokemusta saamaan ----- isot kisat joo, mutta näin kaukana. En varmaan olisi ihan samanlailla kirjoittanu, jos kisa olisi Oslossa. Että miettii sitä kokonaisuutta.
Toiseksi, itellä on kokemusta urheilusta jonkii verran, ja ajattelin myös sitä kautta.
Jokainen kritisoija voi ensin ite miettiä, onko ollut mukana maaottelussa, tai MM-kisoissa. Olen ite ollut katujuoksun MM-kisoissa, tiesin että tämä ei mene hyvin eikä ollut yhtään kiva "olla vain mukana".

ps. viimeksi kun mollasin Aino-Kaisa Saarisen.. niin tuli ihan mukava kisamenestys ja jouduin ilokseni "syömään sanani". Voisi tietty käydä nytkin näin?

LJL
20.08.2015, 13.10
MM-kisoja odotellessa katsausta Suomen joukkueeseen

http://yle.fi/urheilu/asiantuntija_ruotii_suomen_joukkueen_pala_palalta_ _tata_odotetaan_pekingin_mm-kisoista/8240143

BONK
20.08.2015, 15.02
MM-kisoja odotellessa katsausta Suomen joukkueeseen

http://yle.fi/urheilu/asiantuntija_ruotii_suomen_joukkueen_pala_palalta_ _tata_odotetaan_pekingin_mm-kisoista/8240143

Keihäästä pronssia, Nikkanen yllättää positiivisesti (toivottavasti ei dopingissa...) ja muut saa kivoja matkamuistoja. Siinä se tiivistetysti.

LJL
20.08.2015, 15.04
Keihäästä kolmoisvoitto, sekä monta haastattelussa itkevää naisurheilijaa

BONK
20.08.2015, 15.08
Ei tule kolmoisvoittoa. Taas joku viime vuonna keihäänheiton aloittanut ja kokopäivätöissä käyvä nuori mies Afrikasta tms. korjaa potin.

LJL
20.08.2015, 15.20
Kun Ari Mannio syö viikon kiinalaista ruokaa, kankeus häviää kuin taikaiskusta ja keppi lentää omaan ennätykseen 89,45. Sillä saa nippa nappa ronssin.

Kampinalle
20.08.2015, 20.55
Hesarissa juttu Alisa Vainiosta:

http://www.hs.fi/urheilu/a1439959534845?ref=hs-art-luetuimmat-urheilu-#1

tempokisu
20.08.2015, 21.32
^ tuli nuoruusmuistoja mieleen...Hivenen huolestuttavaa kuitenkin, että elämä on pelkkää juoksemista ja mikään muu ei jutun perusteella kiinnosta, tai on vastemielistä. Joku "henkinen" harrastus on siinä sivussa erinomaisen hyödyllinen, ja hyvä olisi opiskellakin oikea ammatti.

Ikävä kyllä, ennustan jalkavammoja jos juoksee jokaisena päivänä. Lepopäiviä PITÄÄ olla. Ja jotain joka pitää ajatuksia pois juoksusta välillä.

Nuoruusmuistoja sikäli, että olin ite aikoinani hyvin ehdoton ja se mitä ite halusin se oli sitten se, ja olisin halunnu myös juosta vaan enempi. Muuten aika paljon eroavaisuuksia.
Annemari ei ollut aika kova, vaan kova.

Lisäys: no...tulipa mieleen että tuo oli vaan toimittajan kirjoittama juttu. Ei välttämättä aivan sitä mitä haastateltava on oikeasti sanonut.
vrt. Toimittajan näkemys: "Rakastan juoksemista, maraton on haaveeni" - ja en ollut sanonu mitään tuollaista, kun asia ei ollut ihan noin. Toimittaja oikaisee juttuja ja jättää jotain välistä pois niin se muokkautuu ihan toisenlaiseksi. Toivottavasti tuossakin ^^ on käynyt niin, tämäntyyppisessä kun: "kaikki muu tuntuu vastemieliseltä"...

arctic biker
22.08.2015, 07.05
Hää Kisu, Suomen moukarimiehet lunastivat kisalippunsa komeasti, molemmat finaalissa!

LJL
22.08.2015, 09.23
Game is on! Viihdyttävä penkkiurheluviikko luvassa.

LJL
22.08.2015, 11.53
Ylen MM-historiikissa kävi selväksi sekin, että Seppo Räty on ammatiltaan... Vaununsiirtäjä

tempokisu
22.08.2015, 13.05
^^ ai mitä, "lunasti lippunsa" eikö ne ole jo aikapäivää sitten lunastettu kun siellä jo kerta ollaan? Arctic hyvä, MITALI on se juttu.

Ja mun kommentit koski pitkänmatkan menijöitä, en tunne noita keskuskenttälajeja yhtään enkä ole näistä tyypeistä mitään sanonutkaan. Ei sieltä mitalia kuitenkaan tule. Minulla on vähän "etiopialainen mentaliteetti", että vain voitto kelpaa (itelle) mutta kansainvälisissä arvokisoissa mitali on ihan hyvä.
Muut sijat on kyllä sitten ynnä muita, ei auta.

Mun muistaakseni Seppo oli tullimies, jossain rajavartioasemalla?

Gaastra
22.08.2015, 13.20
No onhan se nyt ihan kova juttu jos on jossain lajissa maailman 12 parhaan joukossa, vaikkei sitä mitskua sitten tulisikaan.

tempokisu
22.08.2015, 14.19
:D se on hyvä, ihan hyvä. Mitali on kova.
Ja mietin tässä jos olisi ite mukana, näin ajattelisin. Ja ajattelen on se priority no1 - harrastus mikä tahansa...pitäisi olla paras tai melkein, kansainvälisellä tasolla, muuten ehkä vähän hävettää.

CamoN
22.08.2015, 14.57
Onneksi huippu-urheilijoilla on yleensä aika terve minäkuva ja ajatusmaailma ylipäänsä. Voisi olla vähän tylsät kisat, jos kaikki suhtautuisivat osallistumiseensa periaatteella "Näyttää olevan lähtölistalla nuo kolme varmasti parempaa. Kehtaako sinne nyt lähteä häpeämään itseään, perhettään, lajiliittoaan, kotimaataan, kasvatustaan, arvojaan, ravintoaan ja harjoitteluaan kun ei ole varma mitali takataskussa jo menomatkalla."

CamoN
22.08.2015, 15.21
Miten tuo Mo Farah kehtasi lähteä tuonne kymppitonnin kisaan tuollaisessa kunnossa. Niin paljon jäi voittoajallaan maailmanennätyksestä että ihan sääliksi käy.

arctic biker
22.08.2015, 15.26
Sanoppa muuta camon, komea voitto muuten imho. Jenkkikin teki hyvän suorituksen.

arctic biker
22.08.2015, 15.29
Ja tään Seppo Rädyn nuoruudenaikaisen työhistorian voin tavatessani LJl:n mieliksi tarkistaa.

LJL
22.08.2015, 15.30
Kyllä nostatti sykettä viiminen kilsa kymppitonnilla.. Hieno kilpailu ja upea voitto!!

arctic biker
22.08.2015, 15.42
Kyllä nostatti sykettä viiminen kilsa kymppitonnilla.. Hieno kilpailu ja upea voitto!!
Kerrankin olen samaa mielipuolta, kertakaikkiaan hieno kisa.

buhvalo
22.08.2015, 15.42
Ihan joukkuetaktiikkaa muussakin kestävyysurheilussa kuin pyöräilyssä, vau. Mutta eipä riittäny, ärsytyksen ärsytys.

arctic biker
22.08.2015, 15.51
Joo toki maakiintiöitten takia tuolla ei oo Kaikki maailman parhaat mutta kuitenkin varsinainen kerma lajeissaan. Haluan ymmärtää ja arvostaa kisarajan rikkomista ja itse kisoissa hyvää suoriutumista. Moukarimiehille muutama peukku tahi jotain muuta arvostustani.

tempokisu
22.08.2015, 16.15

No eikä! Epäsuosikkini ( anteeksi, mutta en tykkää )voitti, en voi sietää tota.. valkohammasta. Voitto Iso-Britanniaan..

LJL
22.08.2015, 16.37
Sehän on hyvä, että purukalusto on kunnossa. Ja jos positiivisesti ajattelee (valkoinen häiritsee?), niin muuta valkoista kyseisessä kaverissa ei paljon olekaan... Kuten ei muussakaan mitalikolmikossa. Geneettinen tappio valkoiselle miehelle, vai voiko reenaamalla nousta vielä joku valkoinen maailmanmestariksi - kas siinä retorinen kysymys. Ja tämä ei ole sitä rasismia.

tempokisu
23.08.2015, 10.41
Kestävyysjuoksussa jos mukana on yksikin valkoihoinen, on heti mun suosikkini! Näkisi vaan..oikeasti, tuntuu tylsältä katsella pitkänmatkanjuoksuja, kun kaikki on suhteellisen samannäköisiä.
Olen ihan varman että reenaamalla pärjää pitkillä matkoilla, mutta pitäisi sitten reenata. Lisäksi lahjakkuutta tarvitaan.

Mutta ny mä vasta honasin että David Söderberg olikin se ukkeli joka matkusteli kisarajaa jahdaten viimeseen asti :D hyvähän se ettei turhaan matkustellu.
Mutta mistä David sai "kylpyammeellisen jääkuutioita" Pekingin kisakylässä? Aamulehdessä oli juttua karsintaan valmistautumisesta, että David täytti kylpyammeen jääkuutioilla ja sukelsi sekaan. Siis sehän on ...useampi sata litraa jääpaloja.

Mutta tänään on niin jännittävä satasen finaali että uskaltaako edes katsoa :rolleyes:

ps. Mo Farah ei ole suosikkini kun on pelottavan näköne ja jotenkin en vaan tykkää - yleensä tykkään ylivoimaisista urheilijoista jotka voittaa aina. Ei ollut myöskään yhtään fiksua että Lontoon olympialaisissa voiton jälkeen koko perhe tuli sinne kentälle. Muka on niin jumala että saa erivapauksia, kaikkien pitäisi olla samanarvoisia ja samat säännöt kaikille kisapaikalla.

Mr_Garth
23.08.2015, 14.03
Sehän on hyvä, että purukalusto on kunnossa. Ja jos positiivisesti ajattelee (valkoinen häiritsee?), niin muuta valkoista kyseisessä kaverissa ei paljon olekaan... Kuten ei muussakaan mitalikolmikossa. Geneettinen tappio valkoiselle miehelle, vai voiko reenaamalla nousta vielä joku valkoinen maailmanmestariksi - kas siinä retorinen kysymys. Ja tämä ei ole sitä rasismia.

Galen Rupp?

-Garth

Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

tempokisu
23.08.2015, 15.26
No menipä tiukille miesten satanen, hermostuin jo. Näytti kyllä ihan että Gatlinin askel on ensin.
Mutta eipä ollut :cool: Usain Bolt.
Nämähän on ihan kivat kisat :D

LJL
23.08.2015, 15.28
Aika tiukalle meni

CamoN
23.08.2015, 15.37
Gatlin olisi ollut 60m kisassa kova, mutta Bolt oli taas tyypillisen vahva siinä loppulaukassaan. Hieno kilpailu.

tempokisu
23.08.2015, 17.37
Kyllä tuossa on mukana myös henkistä kovuutta. Boltti halusi voittoa enempi ja päätti että kyllä. Gatlin epäröi sadasosan verta.
Yhtä lennokasta kun joskus aiemmin, ei Boltin juoksu kyllä ollut. Yksi hienoimmista juoksuista oli se kun ukkonen jyrisi taustalla ja satoi vettä, oliko Lontoon o-kisat? Ja tietysti käsittämätön ME-juoksu.

Tämä muuten on ihme juttu. Kaksi tummaa pitkää ukkelia oman matkansa hallitsijoita, Boltti ja Mo. Ja Boltista tykkään, mutta Mo:sta en. Ehkä Bolt on inhimillisemmän oloinen ja ei niin pelottava, vaan mukavan oloinen?

buhvalo
23.08.2015, 17.50
Kyllä tuossa on mukana myös henkistä kovuutta. Boltti halusi voittoa enempi ja päätti että kyllä. Gatlin epäröi sadasosan verta.
Yhtä lennokasta kun joskus aiemmin, ei Boltin juoksu kyllä ollut. Yksi hienoimmista juoksuista oli se kun ukkonen jyrisi taustalla ja satoi vettä, oliko Lontoon o-kisat? Ja tietysti käsittämätön ME-juoksu.

Gatlin poltteli välieräjuoksussaan kynttilää ihan turhaan. Ois löytyny sieltä se tarvittava lisäpotku eikä ois tarvinnu yrittää runtata loppuun. Vaan parempi näin.

veke
23.08.2015, 18.05
Gatlin poltteli välieräjuoksussaan kynttilää ihan turhaan. Ois löytyny sieltä se tarvittava lisäpotku eikä ois tarvinnu yrittää runtata loppuun. Vaan parempi näin.

Ei tainnu Justinilla polla kestää; meni askeleet sekaisin, tuumin jo alussa pojan kaa,että näyttää Gatlin varsin jännityneeltä vs. Bolt.
Kuten se mainos taannoin "Kokemus tuo varmuutta".

Munarello
23.08.2015, 18.15
Mites Suomen sprintterit menestyivät?

Tällä hetkellä näyttäisi olevan 205 sellaista myytävänä. Tee siitä johtopäätelmäsi, rölli.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter?id_vehicle_type=18

veke
23.08.2015, 18.48
Tällä hetkellä näyttäisi olevan 205 sellaista myytävänä. Tee siitä johtopäätelmäsi, rölli.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter?id_vehicle_type=18

Vaan tädin kannattaa muistaa, että osa noista vaatii kuormurikuskin paperit... ;)

Vaan se pääasia: Munarellolle papukaLjamerkki ja kymmenenpistettä fingerporista.:)

Pexxi
23.08.2015, 20.20
Tämä muuten on ihme juttu. Kaksi tummaa pitkää ukkelia oman matkansa hallitsijoita, Boltti ja Mo. Ja Boltista tykkään, mutta Mo:sta en. Ehkä Bolt on inhimillisemmän oloinen ja ei niin pelottava, vaan mukavan oloinen?Takerrun nyt lillukanvarsiin, 165/58 ja 196/94.

tempokisu
23.08.2015, 22.03
Takerrun nyt lillukanvarsiin, 165/58 ja 196/94.

:D:D mitä? Siis mun mielestä Mo on näyttäny kamalan pitkältä. No, totta on että mun näkö on huonontunut...
Siis melkein mun kokone, 5cm pidempi ja 5 kiloo paksumpi. Ei voi olla.

tempokisu
23.08.2015, 22.10
Mites Suomen sprintterit menestyivät?

Pyyntö: Älä pilaa tätä topiccia tekotaiteellisilla möläytyksilläsi, kiitos.
Jeesustelu-topiccissa on jo ihan tarpeeksi.

BONK
24.08.2015, 07.49
Hienoa! Nikkaselle onnistuminen ja moukarimiehillekin peukkua.

LJL
24.08.2015, 09.01
Tässä on nyt ristiäiset (eilen) ja työ (tänään) vakavasti haittaamassa penkkiurheilua.. Helkkari.

Söderberg teki eilen miehen työn! Näin sentään ekan heiton livenä. Nikkasesta en tiedä vielä mitään, täytyy kaivaa areenaa jos töiltä kerkiää

tempokisu
24.08.2015, 09.37
- Turvallaan taas ollaan. En kehtaa katsoa moisia kisoja, joissa pojat menevät turvalleen. Se on niin hirveän näköistä. Heittäjän pitää pysyä pystyssä, Räty totesi.

Ruuskanen tietää kupletin juonen.

- Seppo on herännyt. Se on taas elokuu ja MM-kisat. Eiköhän kohta Pauli Nevalakin herää. Sitä odotellessa, Ruuskanen sivaltaa

No onhan toi ihan totta. "Kaatumatauti-tyyli" on hirveetä katsottavaa, samalla tavoin kun mäkihypyssä perinteinen ja V-tyyli, tai hiihdossa perinteinen ja vapaa luistelutyyli.
Mutta jos on vuosikymmeniä tehnyt sitä jollain tavalla ja se sujuu, niin on muuten äärettömän vaikeeta ja onko jäkevää? muuttaa tyyliään.

Munamankeli
24.08.2015, 10.34
Ei tainnu Justinilla polla kestää; meni askeleet sekaisin, tuumin jo alussa pojan kaa,että näyttää Gatlin varsin jännityneeltä vs. Bolt.
Kuten se mainos taannoin "Kokemus tuo varmuutta".

Mjoo, mutta ei ole Justinkaan eilisen teeren poika:
Kultaa Ateena 2004 100 m
Hopeaa Ateena 2004 4 × 100 m
Pronssia Ateena 2004 200 m
Pronssia Lontoo 2012 100 m

MM-kilpailut
Kultaa Helsinki 2005 100 m
Kultaa Helsinki 2005 200 m
Hopeaa Moskova 2013 100 m
Hopeaa Moskova 2013 4 × 100 m
Hopeaa Peking 2015 100 m
Sisäratojen MM-kilpailut
Kultaa Birmingham 2003 60 m
Kultaa Istanbul 2012 60 m

buhvalo
24.08.2015, 12.17
Itse kyllä pidin kovasti niistä ajoista kun kepin perää huudeltiin mahdollisesti kirosanoja. Siinä on jotain suomalaista kulttuuria. Nythän suoritus jää tavallaan kesken. Keppi vaan lentää itsekseen.

Noku nykyheittäjät on turvallaan siellä mondossa ni eihän se huuto kuulu mihinkään. Nykyvälinettä heitettäs kolmen sivuaskeleen krapulassa 100 metriä ja jos huutas v#"ua halki heittäessä sais 10m lisää.

tempokisu
24.08.2015, 13.59
^ rumia sanoja pitää käyttää todella harkitusti, että se tehoaa. Ja ei-odotetusti, kuten Marjo Matikaisen legendaarinen "havuja prkl". Jos sä joka kerta sadattelet, teho häviää. Vähän kun inflaatio.
Tällä logiikalla sivistynyt sliipattu hyvinkäyttäytyvä isukki mr.täydellinen Tero Pitkämäki voisi huutaa v-sanan niin voisipa olla vaikutusta ;)

Mutta hienoa, naisten satasella VALKOIHOINEN hollantilainen Daphne Schippers juoksi upeasti erävoittoon 10.83 :cool:
Keihäässä se Keshorn, olympiavoittaja k a r s i u t u i.

LJL
24.08.2015, 14.06
Antti pisti pelin jännäksi (vakoilin salaa työajalla karsintaheitot kännykästä :cool:)

Schippers on kova täti

Munamankeli
24.08.2015, 14.42
Tällä logiikalla sivistynyt sliipattu hyvinkäyttäytyvä isukki mr.täydellinen Tero Pitkämäki voisi huutaa v-sanan niin voisipa olla vaikutusta ;)

Mutta hienoa, naisten satasella VALKOIHOINEN hollantilainen Daphne Schippers juoksi upeasti erävoittoon 10.83 :cool:

Jep, Teron karjaisema hässäkkä voisi läikyttää kaffet toppatakkimiesten ja Ylen selostajien rinnuksille.

Täytyy myös muistaa, että Daphne on 7-ottelija, eikä siis treenaa pelkkää pikajuoksua. Todella lahjakas tyttö.

tempokisu
24.08.2015, 17.59
Tähän asti kestävyysurheilijoilla on mennyt kuten odotin.
Maratoonari-miehen ( anteeksi en muista nimeä) aika 2.30 on naisten aika. Hyryläinen ei tähän yllä.
Molemmat 3000m estetytöt karsiutuivat finaalista.

Tank Driver
24.08.2015, 19.43
Väärin juostu. Taas.

tempokisu
24.08.2015, 20.12
Väärin juostu. Taas.

Ei, vaan postauksesi on hivenen väärin ilmaistu.

Liika hitaasti? suhteessa tähän kisaan. Hidas on eri asia kun väärä.

Ruåtsi-ottelussa sitten juoksevat "oikein" :D

Mainittakoon että mulle aikoinaan sanottiin aina että juoksen "väärin", kuulemma herrat oli videoinu juoksua ja naureskeli että kamalan näköstä ( näin jälkeenpäin voin kuvitella että oli kamalan näköistä, kaikin puolin)
Kuitenkin suomalaiset naiset jäi taakse, vaikka juoksivat "oikein". Tekniikkaa siis tarkoitan.
Kuulemma olisi pitänyt muuttaa juoksutyyliä, mutta en osannu itekseni.

tempokisu
26.08.2015, 11.17
Siis ei ihan kaikki ole keihäs-tero-faneja!

Nuori pörssiguru Jukka Oksaharju onkin vakuuttunut, että suomalaiset haluavat nähdä suorana, kun keihäs irtoaa Tero Pitkämäen tai Antti Ruuskasen pihkaisesta kädestä.

- Esimiehen kannattaa pelata avoimin kortein, jotta työpaikalle saadaan hyvä fiilis ja yhteisöllisyys, Oksaharju sanoo pilke silmäkulmassa.
- Motivaatiota kannattaa korostaa. Työn tulokset ovat tärkeämpiä kuin se, montako minuuttia työtä tekee. Tuloksethan paranevat, kun saa katsoa keihästä sivusilmällä, ja jos menestystä tulee, niin työn jälkihän paranee samassa suhteessa.
Oksaharjulla on myös ässä hihassa sitä varten, jos keihäsmitalia ei syystä tai toisesta irtoa.
- Toisaalta keihäsfinaali ajoittuu niin, että jos tulee pettymys, pitäisi saada pakata kamppeet ja lähteä kotiin. Motivaatiohan lähtee loppupäivän töille, jos suomalaiset esimerkiksi karsiutuvat viimeisiltä kierroksilta, Oksaharju nauraa.

No minulla on mahdollisuus ihan ilman että häirisi "töitä" ( ei ole) katsella kisoja, mutta paljon mieluummin tekisin töitä, ei keihäsfinaali ole yhtään tärkeä.
Onhan toi totta, ei ole oleellista onko työpaikalla vain "paikalla" vaan tekee tehokkaasti sen päivän työt. Turhautuminen alentaa työtehoa, ja yleisesti mielialaa.
En ole yhtään pettynyt vaikka mitalia ei tulisi suomalaisille! Mun suosikki on se Vitalis nimittäin. Mutta jotain rajaa, että kultamitali ei sentään Keniaan mene.

Jännittävintä seuraavaksi on ehdottomasti 200m M finaali.

ps. onneksi Kiira Korpi ymmärsi vihdoin lopettaa huippu-urheilun! ei pahalla, sillä pidän taitoluistelusta ( katsojana) ja Kiiran menestystä oli kiva seurata - mutta viime aikoina oli lähinnä surullista lukea jatkuvista keskeytyksistä ja erilaisista sairasteluista, ja samaan aikaan kun tyttö näytti keskittyvän lähinnä lomakuvien ottamiseen.
Nyt nuoret taitoluistelijat saavat mahdollisuuden, kun taitoluistelupaikkoja on ollut ( ja pitkään tulee oleen) vain se yksi.

JackOja
26.08.2015, 11.41
ps. onneksi Kiira Korpi ymmärsi vihdoin lopettaa huippu-urheilun!...

Äh, hitto vie! Ensin Elina Kettunen ja nyt Kiirakin :(

LJL
26.08.2015, 11.46

Laura Lepistö ainakin tässä välissä..? Ja myös se joku nuori lupaus hukkasi motivaationsa, olisiko ollut Turkkila tms. Ei siinä, kova laji varmaan kaikella tavalla.

Aiheesta, työt haittaa vakavasti keihäänheiton seuraamista

tempokisu
26.08.2015, 12.43

Laura Lepistö menestyi erinomaisesti, ja itse pidin juuri Lauran luistelusta ( kommentaattorina taas ei kiitos), mutta kun vammoja tulee tarpeeksi niin ...ei ole mitään järkeä jatkaa jos alkaa vaikka kävelykyky mennä. Kiirahan voi tehdä uuden uran mallina, ja molemmat luistelevat vielä näytöksissä.
Omasta mielestäni taitoluistelu on näiden uusien pisteittenjaon takia mennyt ihan harhateille, teknisyyttä ja suorittamista arvostetaan aivan liikaa ja tuomarit ei voi arvostaa vaikka ihan vaan omaa näkemystään - niin luistelijoiden on pakko yrittää hyppiä enempi kun niistä ne pisteet tulee.
Kun taitoluistelussa nimenomaan se kokonaisuus on tärkeä. Kymppitonnin juoksussa vain ajalla ja sijoituksella on merkitystä, tyylipisteitä ei (onneksi) jaeta. Mutta harmi ettei keihäänheitossa jaeta, se "kaatumatauti"_tyyli on kamalaa.
Juuri tuli telkkarista pieni kooste kaikista keihäänheiton suurhetkistä ( tosin ei-tasaarvoista, vain miehet mukana) ja kyllä se vaan upeemman näköistä on kun ukko pysyy pystyssä.

Lisäys: juurikin kun katsoo Teron "sukellusta" ja egyptiläisen suoraselkäistä heittoa, niin näkyi se tuloksessakin.

tempokisu
26.08.2015, 13.34
..paitsi että taitaa se kultamitali ny Keniaan mennä :o, ja sitten hopee menee Egyptiin.
Maailmankirjat on ihan sekaisin.

+ tästähän tuli mielenkiintoista. Rispektiä Ruuskaselle, tiukassa paikassa heikompi olisi jo luovuttanu ( mun kaltaiseni, ei tästä mitään tule..).
Mutta kultamitali taitaa mennä Keniaan.

BONK
26.08.2015, 13.45
Alkaa meikäläisen muutaman sivun takaiset ennustukset olla kohta kovaa valuuttaa :D

tempokisu
26.08.2015, 14.16
1. Yego Keniasta 92.72
2. El Sayed Egyptistä 88.99
3. Tero Suomesta 87.64.

Yegon ja El Sayedin heittotyyli oli senverta parempi kun kaatuma, että tuntuu tosi kivalta kuitenkin että meni näin.
Kenian poika oli ainakin äiteeni suosikki :D

Keihäskartta laajenee...

LJL
26.08.2015, 14.19
Jumaliste mikä keihäskisa. Väjyin kännykästä minkä töiltä pystyin/kehtasin

tempokisu
26.08.2015, 16.39
^ onko vika lukutaidossa vai ymmärryksessä?? Lopeta jo hyvän sään aikana.

LJL
26.08.2015, 19.28
Viesti on poistettu, koska Nassetäti on Hylkylistallasi.

Suosittelen Aika-ajoKatille, nostaa eläm.. Köh, foorumiajanvieton laatua 100%

tempokisu
26.08.2015, 22.51
Suosittelen Aika-ajoKatille, nostaa eläm.. Köh, foorumiajanvieton laatua 100%

Kun täällä foorumilla on muitakin, niin vähä on vaikeeta. Mutta oon ottanu asenteen että ei tämä niin vakavaa ole ja ei täälä ole pakko olla. Mutta piruuttani ny olen vaihteeksi ollu.
Mun elämänlaatu on ollu...jos olet mun viestejä joskus lukenu ja olen varma että olet...alla kaiken arvoasteikon siittä lähtein kun menin kouluun.
Vai vielä "elämänlaatu"...just juu.

Mutta voin minä sinun esimerkkiäsi tuossa yhdessä asiassa seurata. ( pahus, mistä sen saa??)

LJL
27.08.2015, 05.57
Vojjj haitareiden kevät. Nooralotta karsiutui kolmella sadasosalla.

Hylkylistan saa päälle kun klikkaa Kaasunaamaritädin nimeä, ja sieltä "lisää hylkiöksi" tms

Juha Lehtinen
27.08.2015, 09.51
Suomeen kolmoisvoitto! Hurraa! Hurraa! Hurraa!
No tavallaan joo mutta ei sitten kuitenkaan. Piironen taitaa valmentaa molempia, El Sayedia ja Yegoa.

tempokisu
27.08.2015, 11.57
Olihan tämä keihäsmiehille, valmennusjohdolle ja keihäsfaneille iso pettymys. Tavoite oli kulta, se on ihan selvä. Mieluiten kulta ja hopea. Yllättävän vaisu se Vitaliskin oli.
Saa nähdä koska kenialaiset intoutuu hyppylajeista ja pikajuoksusta. Pitkänmatkanpyöräily varmaan myös onnistuu.

Keihäsmiehistä on ollut niin paljon kaikkea hössötystä, ja Antti Ruuskasen väkisinviännetty huumori lähinnä hävettää että ihan hyvä.
Eikä tässä nyt mitenkään voi olla kuva keihään maailmanmestarista. Silti hauska ( ja onnistunut!) kuva kun sen otsikoi "keihäänheittoa". Voisi olla vaikka ...jotain tanssia.

http://static.iltalehti.fi/yleisurheilunmm2015/pitkis_etu_lk_27082015_503_cd.jpg

ps. oman profiilin lokeroista löytyi se kohta.

BONK
27.08.2015, 12.23
Nezirille välieriin pääseminen olisi edellyttänyt venymistä. Aiempien uutiset mukaan viimeistely oli sujunut hienosti, kaiken piti olla kunnossa jne., mutta heti epäonnistumisen jälkeen listataan jalkavammaa, ylirasitusta ja ynnä muuta. Jotenkin itselle on syntynyt sellainen tuntuma Neziristä urheilijana, että toiveet ja median intoilut hänen nousustaan maailman terävimpään kärkeen tai tulevaisuuden mitalisuosikiksi ovat aikalailla epärealistisia.

Keihäästä. Petteri Piironen totesi, että jahka Keniassa (ja Afrikassa ylipäätään) saataisiin keihäänheitto - sikäläisille kalliina - lajina jotenkin leviämään niin kovakätisiä miehiä tulisi runsaasti. Karrikoiden ja omana visionani: Kun Youtube-perusteilla ja muutaman vuoden whatsapp-valmennuksella saadaan keppi lentämän 93 metriä niin kymmenen vuoden kuluttua voi hyvinkin olla, että, palkintopallille ei isoissa kisoissa päästä alle 95 metrin eikä siellä nähdä pohjoismaisia pellavapäitä.

Juha Lehtinen
27.08.2015, 12.25
Minulle kulta ei ollut mikään itsestään selvyys. Timanttiliigaa ja muita kisoja seuranneena on tullut selväksi että taso on ollut kova, kuka vaan voi heittää sen pitkän kaaren.

LJL
27.08.2015, 12.30
Nezirillä on matkaa maailman kärkeen

tempokisu
27.08.2015, 12.46
Nezirille välieriin pääseminen olisi edellyttänyt venymistä. Aiempien uutiset mukaan viimeistely oli sujunut hienosti, kaiken piti olla kunnossa jne., mutta heti epäonnistumisen jälkeen listataan jalkavammaa, ylirasitusta ja ynnä muuta. Jotenkin itselle on syntynyt sellainen tuntuma Neziristä urheilijana, että toiveet ja median intoilut hänen nousustaan maailman terävimpään kärkeen tai tulevaisuuden mitalisuosikiksi ovat aikalailla epärealistisia.

Keihäästä. Petteri Piironen totesi, että jahka Keniassa (ja Afrikassa ylipäätään) saataisiin keihäänheitto - sikäläisille kalliina - lajina jotenkin leviämään niin kovakätisiä miehiä tulisi runsaasti. Karrikoiden ja omana visionani: Kun Youtube-perusteilla ja muutaman vuoden whatsapp-valmennuksella saadaan keppi lentämän 93 metriä niin kymmenen vuoden kuluttua voi hyvinkin olla, että, palkintopallille ei isoissa kisoissa päästä alle 95 metrin eikä siellä nähdä pohjoismaisia pellavapäitä.

Tästä voisi tehdä "Fingerpori"-stripin, urheilijan "venymisestä".
Keihäässä tapahtuunee se mikä on tapahtunut pitkänmatkanjuoksussa aikoja sitten. No, kenialaiset ei varmaan ihan pian tule mukaan talvilajeihin tai formulaykkösiin.

Mutta tuossa telkkarissa tuli hauska ote kiinalaisesta "vaippakulttuurista". Taaperoilla ei ole vaippaa ollenkaan, vaan näytti olevan reikä housujen alaosassa vaipan kohdalla. :D

LJL
27.08.2015, 12.48
Miksi kenialaiset ovat niin hyviä

Gaastra
27.08.2015, 12.58
^ ne kuuluu nandi-heimoon.

Moska
27.08.2015, 13.24
Lahjakkaita kemistejä ?

tempokisu
27.08.2015, 14.50
Keniassa ei lapsia kuskata kilometrin päähän kouluun ja eivät räplää loppupäivää älykännyköillä...peruskunto ja -kestävyys kumpuaa lapsuudesta ja nuoruudesta.
Eikä varmaan ole niin paljon valinnan varaa että mitähän alkaisi harrastaa?

mutta ny alkaa ukkojen 200m...

tempokisu
27.08.2015, 16.40
:cool:

Ja siinähän se taas oli! reilusti. 19.55 ja Gatlin 19.74.
Jäin töisiin katsomaan kisan...niin sai hyvillä mielin ajella kotia.

off: Ja Kiira ilmoitti sitten virallisesti sen aiemmin mainitun päätöksen. Ihmettelen kyllä miten huono ulosanti ( puhe) hänellä oli tietodotustilaisuudessa...mutta ehkä oli tunteet pinnassa, ja ainakin nyt on helpottunu olo ja saa jatkaa uusilla urilla. Mä suosittelen sitä mallin uraa, kun ilman meikkejäkin livenä on uskomattoman kaunis nainen niin ei kansisi jättää tilaisuutta. Tuskin jättää.

ja takaisin keihäänheittoon.

Tero Pitkämäki aikoo katsoa nauhalta kenialaisen maailmanmestarin Pekingin heitot oppiakseen itse uutta.

- kansii katsoa tarkasti! sillä katsojatkin tietävät jo mikä se "juttu" on.

Yksi muutaman tunnin yöuni ei vielä tuonut selkoa, miksi Kenian Julius Yego on heittänyt tämän kauden pisimmät keihäskaaret.

Asia ei ole vielä täysin valjennut edes Tero Pitkämäelle, joka insinöörimiehenä seuraa lajia pilkuntarksti.

– Vieläkin on vähän mysteeri, miten hän saa heitettyä niin pitkälle ilman erikoisominaisuuksia.

?? Ai Jegolla ( yhdistetty lempparinimi) ele Teron mukaan erikoisominaisuuksia? Onko Terolla sitten?
Miksi joku heittää pitemmälle kun toinen? Siinäpä sitä mietittävää...

Meitsiksestä tuli nyt Jego-fani. Tero-antipatia voimistuu entisestään. Eikö sitä vaan voi tunnustaa, että oli parempi?

tempokisu
28.08.2015, 09.38
No ei menny kauan kun Ruuskanen alkoi selitellä, terveenä olisin ollu hopeella. Nää on ihan naurettavia, mistä me tiedetään mitä kipuja muilla oli? Tai muita elämänmurheita.
Sanni Utriaisen selittelyt alkoi jo hyvissä ajoin ennen karsintaa - hänen on tarvinnu tehdä kolmea työtä ja yöunet on jääny vähiin, niin kyllä siinä antaa tasoitusta.

Tarkennan hieman tota edellistä, kun myös Jego näyttää kaatuvan. Mun mielestä kuitenkin Tero ikäänkuin valmistautuu sukeltamaan, joten keihäs pitää saada kädestä pois jo hyvissä ajoin. Ikäänkuin se maahansyöksy olisi ihan oleellinen osa ja siitä pitää saada näyttävä. Keihäänheittoon pitää saada tyylipisteet, kuten mäkihypyssäkin.

Concorde
28.08.2015, 15.02
OHO! Valkoinen nainen voitti 200m juoksun :o

LJL
28.08.2015, 15.50
I <3 Daphne

tempokisu
28.08.2015, 15.52
..:cool: vitsit, ihammahtavaa! Daphnelle kultaa ja kymppiottelu saa jäähä sikseen, oikein. Voi miten hellyyttävä oli suomalaistoimittajan haastattelussa, Daphne vaikutti tosi aidolta ja iloiselta. Ihanaa.
Sillä - vaikka ottelijoiden pitää olla äärimmäisen monipuolisia ja lahjakkaita - niin totuus on että yleisö seuraa 100m ja 200m paljon enemmän mielenkiinnolla ( hieno sanarakenne..) kun ottelua, en mä ainakaan jaksa seurata ottelua ellei sielä ole joku erityisyksilö - tyyliin Carolina Klüft - jota seuraa. Ja sitten kuitenkin hänen suorituksiaan yksittäislajeissa seuraa enempi.

Onko enää mitään mielenkiintoista jäljellä? Miesten 100mx4, naisten maraton ( lähinnä mikä on voittotulos).

Pekka L
28.08.2015, 19.25
..:cool: vitsit, ihammahtavaa! Daphnelle kultaa ja kymppiottelu saa jäähä sikseen, oikein.
Se on Dafne ja tietääkseni naisena otellut seitsenottelussa.

Mutta joo, mukavaa vaihtelua kun valkoinen voittaja juoksee oikeasti kovaa.
Vrt. esim. Arsi Harjun überpaska voittotulos.

tempokisu
29.08.2015, 12.11
^ olen nähny molempaa kirjoitusasua. Telkkurissa oli Daphne, Aamulehdessä Dafne. Ensinmainittu on hienompi.
Ai niin :D se on naisilla seiskaottelu! En mä otteluita seuraa! Ja siksi juuri Dafnen kansii keskittyä sprintteihin, kun niitä matkoja ihmiset enempi seuraa, eikä mitään otteluita.

Mutta ihmetytti...tai ei, näinhän se yleensä on...Sanni Utriainen vielä eilisen lehdessä hehkutti vaikka kisakaupungissa on oltu jo melkein 3 viikkoa, hän ei ota siittä "pulttia". "Olen siellä missä minun kuuluukin olla". Ja iloinen kuva Sannista hyppimässä ukulelensa kanssa.
Karsinnan jälkeen oli asiat muuttuneet ihan päinvastoin. Pitkää tylsää matkustamista ja oleskelua viikkokausia tekemäti mitään ja harjoitellakaan ei ole voinut.
Tosin mun mielestäkin on tyhmää lähteä kisoihin 3 viikkoa ennen omaa suoritusta. Viikko riittäisi ihan hyvin, itellä riittäisi pari päivää.

Mutta tuskinpa nykypäivänä tulee enää hauskoja kisamuistoja, kuten Sepon aikana. Iltiksessä haastateltiin Heli Rantasta.
Heli kertoi ( hymyssä suin)saaneensa kuittailuja Sepolta koko uransa ajan. Sepon kannustus Helille "nyt heität niin että V** repee" on jääny mieleen.
Heli oli tähän vastannut ennen miesten kisaa jotta "saat jos voitat". Ja sitten alkoi armoton jännittäminen.
Seppo heitti pronssia.
Ei varmaan Teron kanssa tämmoistä sanailua ...

LJL
29.08.2015, 12.34
Utriaisella oli kait oikeitakin syitä epäonnistumisen takana (http://www.urheilulehti.fi/yleisurheilu/keihastoivon-tyly-kohtalo-paljastaa-suomen-yleisurheilun-karmean-uhkakuvan-bensa-loppuu), mutta arvostan silti enemmän esim. Minna Nikkasen tyyliä "en lähde selittelemään". Armeijassa sanottiin että selitys pahentaa asiaa mikä on aivan totta

tempokisu
29.08.2015, 19.01
^ Olisinkohan tässä vähä aikaa sitten juuri tätä ihmetelly...kun koko kesä joka viikko ja viikonloppu metsästetään epätoivoisesti sitä rajaa, niin siin väsyy.
Tosin samoin ei käyny David Söderbergin kohdalla...:rolleyes: vaikka metsästeli sitä rajaa ihan viime senteille asti.

Itselleen voi mielenrauhoittamiseksi selitellä, mutta julkisuudessa se on huono asia ja ei vahvista urheilijan julkisuuskuvaa. Lisäksi media vääntää ne jutut aina jonnekin suuntaan eikä se ehkä ihan niin ollutkaan..
Parempi sanoa että pska reissu mutta tulipa tehtyä.
Ja tässä meinaan näitä urheilijoita jotka ovat enempi esillä. Viikkotempossa ja pienissä kisoissa pienemmät kisailijat varmaan selittelee, ja jälkipuinti vähän kun kuuluu usein asiaan.

Muistan ite kun ns. valmentajani meni selitteleen toimittajalle ( kun en päässy Rotterdamin maratonille istuinkyhmyn murtuman takia) että "on ollut flunssaa ja ylioppilaskirjoitukset on häirinny". Ja kyllä muuten ketutti, kun tommoset mitään syitä ollu mihinkään eikä olisi juuri häirinny. Toisen kerran murtumaa seliteltiin "taisi tulla rakko jalkaan". Kun valmentaja ei mullekaan jutellu niin ei olisi tarvinnu toimittajillekaan kehitellä selityksiä.

tempokisu
30.08.2015, 07.01
Hivenen huvitti kun luin Finnairin järjestäneen kotiinpalaavalle Tero Pitkämelle lennolla "hienon yllätyksen". Tero pääsi pisnesluokkaan ja sai vierailla ohjaamossakin :D kansii siis olla kapellimestari jos haluaa ohjaamoon matkustamaan. No ehkä ei Pekingin lennolla.
( nyt on hivenen selvennettävä, taannoin kun veikka pääsi ohjaamoon kyytiin. Lippu oli Kööpenhaminen(kuninkaallisen) sinfoniaorkesterin ostama, ja lentokapteeni oli käyny useissa Jukan konserteissa, ettei ehkä valittu sinne ketä tahansa. Sai vielä korvausta 120e! )

Anne-Mari Hyryläinen juoksi odotetusti. 2.41+ ja sija 29. Kun ennätys oli 2.35 niin silloin tämä kisa meni huonosti.
Suomalaista kovaa maratoonaria ( siis semmoinen kun juoksee reippaasti) saa vielä odotella.

Pekka L
30.08.2015, 08.30
Anne-Mari Hyryläinen juoksi odotetusti. 2.41+ ja sija 29. Kun ennätys oli 2.35 niin silloin tämä kisa meni huonosti.

Melko suoraviivaista.
Dibaban ennätys on 2:19:52, joten huonosti voitettu 2:27 -ajalla.

tempokisu
30.08.2015, 13.18
Arvasin :D ja pahoitteluni kun perusteluni puuttui.

Kun ite juoksin, en ikinä ajatellutkaan että "kun oli näin kylmä ja sataa, meni huonosti". Kuuma keli on mun keli. Tosin ehkä Pekingissä oli vielä kuumempaa..mutta kuitenkin.
Toiseksi, vuonna 1984 maratonraja Los Angelesiin oli 2.45. Jos olisin sen juossut, olisin ollu pettyny. Ja tästä kun on 31 vuotta ja kyseessä vähän kokeneempi maratoonari, niin olen tätä mieltä. Ei hyvä juoksu, ehdottomasti ei. En olisi ite ollut tähän aikaan tyytyväinen, miksi mun pitäisi jollekin toiselle sanoa että "ihan hyvä".

Kaikki yli 34 kympin ajat on huonoja, missä tahansa kelissä. Paitsi ehkä talvioloissa.

Maratonin "maailmanennätys" on 2.15 Paula Radcliffe ( tai jotenkin kirjoitetaan) ja seuraava maailman paras aika 2.18. Joten ei nyt ehkä maailmanennätyslukemia tarvita "hyvään". 2.30 olisi ollu hyvä. <
Ei noi tytöt arvokisoissa lähde täysillä hyvää aikaa juoksemaan, se tehdään muualla - vaikka Rotterdamin maratonilla tai Lontoossa. Nyt juostiin pitkään ryhmässä ja vasta lopussa lähdettiin kisailemaan, kun arvokisoissa vain sijoitus ratkaisee.

Vähän ihmettelen lehdessä annettuja Anne-Marin kokotietoja; 168cm ja 49kg. Olin ite 160cm ja 42kg ja sillä näytin todella luisevalta ja tuli anoreksiahuhuja. Mun mielestä tämä Anne-Mari ei ollut ollenkaan edes laihan näköinen, keskivartalo oli melkein ...no ei kovin laiha. Että onkohan tuo paino mitattu jonkun vuorikiipeilyprojektin jälkeen? Painoa oli ny kyllä enemmän. Kun vielä aikuisena laiha näyttää vielä laihemmalta, nuorena ei näytä niin laihalta vaikka koko olisi saman.

Sensijaan nämä tummaihoiset kestävyysjuoksijattaret näyttää laihoilta - ja kukaan ei huutele "onko painoa paljonkin liikaa" ( selän takana, ei ole ihan tervettä).
Mutta tosi hyvä toi Ayana kun lähti.. nimenomana lähti hyvissä ajoin, ja vitosella 14.26 on sitten jo "tosi kova". Yli mun ymmärryksen.

Tank Driver
30.08.2015, 14.00
Arvasin :D ja pahoitteluni kun perusteluni puuttui.

Kun ite juoksin, en ikinä ajatellutkaan että "kun oli näin kylmä ja sataa, meni huonosti". Kuuma keli on mun keli. Tosin ehkä Pekingissä oli vielä kuumempaa..mutta kuitenkin.
Toiseksi, vuonna 1984 maratonraja Los Angelesiin oli 2.45. Jos olisin sen juossut, olisin ollu pettyny. Ja tästä kun on 31 vuotta ja kyseessä vähän kokeneempi maratoonari, niin olen tätä mieltä. Ei hyvä juoksu, ehdottomasti ei. En olisi ite ollut tähän aikaan tyytyväinen, miksi mun pitäisi jollekin toiselle sanoa että "ihan hyvä".

Kaikki yli 34 kympin ajat on huonoja, missä tahansa kelissä. Paitsi ehkä talvioloissa.

Maratonin "maailmanennätys" on 2.15 Paula Radcliffe ( tai jotenkin kirjoitetaan) ja seuraava maailman paras aika 2.18. Joten ei nyt ehkä maailmanennätyslukemia tarvita "hyvään". 2.30 olisi ollu hyvä. <
Ei noi tytöt arvokisoissa lähde täysillä hyvää aikaa juoksemaan, se tehdään muualla - vaikka Rotterdamin maratonilla tai Lontoossa. Nyt juostiin pitkään ryhmässä ja vasta lopussa lähdettiin kisailemaan, kun arvokisoissa vain sijoitus ratkaisee.

Vähän ihmettelen lehdessä annettuja Anne-Marin kokotietoja; 168cm ja 49kg. Olin ite 160cm ja 42kg ja sillä näytin todella luisevalta ja tuli anoreksiahuhuja. Mun mielestä tämä Anne-Mari ei ollut ollenkaan edes laihan näköinen, keskivartalo oli melkein ...no ei kovin laiha. Että onkohan tuo paino mitattu jonkun vuorikiipeilyprojektin jälkeen? Painoa oli ny kyllä enemmän. Kun vielä aikuisena laiha näyttää vielä laihemmalta, nuorena ei näytä niin laihalta vaikka koko olisi saman.

Sensijaan nämä tummaihoiset kestävyysjuoksijattaret näyttää laihoilta - ja kukaan ei huutele "onko painoa paljonkin liikaa" ( selän takana, ei ole ihan tervettä).
Mutta tosi hyvä toi Ayana kun lähti.. nimenomana lähti hyvissä ajoin, ja vitosella 14.26 on sitten jo "tosi kova". Yli mun ymmärryksen.

Kiitos tästä analyysistä.

Mr_Garth
30.08.2015, 14.48
Kisun näkemykset siitä mitä kestävyysjuoksijoilta voisi odottaa ovat mielestäni totta. Totta on myös se, että Suomen taso on mitä on.

Toisaalta, onhan noilla nykyisillä some-profiilit ja stylistit että parempaan noin niiq on menty <ja tähän ne haart ja ihq merkit>

-Garth

Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Pate@
30.08.2015, 16.23
Havainto näin kisojen päätyttyä:

Kiinan miesten taso on noussut räjähdysmäisesti lyhyessä ajassa. Pahaa pelkään, että muutama mitali menee myöhemmin uusjakoon.

Pekka L
30.08.2015, 17.59
Toki arvokisoissa juostaan sijoituksista, mutta mm. Rotterdamin, Lontoon ja Bostonin maratonit järjestetään huhtikuussa. Sanoi tempopliisu mitä vaan, niin on vissi ero juosta 10-20 asteessa kuin arvokisoissa elokuun 25....35 asteessa. Jos muistan oikein, niin se oli juuri yksi Radcliffen ennätysjuoksuista, joka juostiin (startti) +6 asteessa. Ken katsoi tänään naisten vitosta, niin tytöt ui hiessä. (Kuinka paljon niitä Dibaboja on? Vitosella jo neljäs mitä mä tiedän)

tempokisu
01.09.2015, 07.45
Olisin ite juossut hieman lämpimämmässä kiitos. Harjoittelin kaikilla Suomen keleillä, ja kyllä kesähelteet oli mulle parhaimpia. Kisat myös sujuivat lämpimillä keleillä parhaiten, +6 astetta niin meni heti heikommin.
Mutta kuten sanoin, en mä juostessani valittanu koskaan olosuhteista, ainoastaan jalkakivut haittasi niin pienet häiriötekijät ei niinkään.
Ja toi aika olis vaan ollu huono, oli olosuhde mitä tahansa. Jonkun mielestä voi olla hyvä jos siittä saa hyvän mielen mutta mun mielipide on toinen.
Vaadin aikoinani iteltäni paljon, ja kestävyysjuoksussa se on raja että huonommat on sitten huonoja. Kun itekään en mikään erinomaisen hyvä ollut. ( ehkä "ihan hyvin meni" mitättömiin harjoittelulenkkeihini ja vammoihin nähden)

Mutta toki, jos sanon jotain niin ainahan siittä tarvii olla eri mieltä ja selitellä.

Mun nimeni tai nimimerkkini voisi kirjoittaa myös oikein, kun on aika helppo nimi.

arctic biker
01.09.2015, 18.27
Sinänsä jännä homma, Suomi oli sitten MM-kisojen paras pohjoismaa yhdellä mitalilla!

YT
01.09.2015, 18.31
Joko ne kisat oli?

tempokisu
12.09.2015, 12.01
Kisat vasta alkaa. Suomi-Ruåtsi maaottelu tänään. Näytön paikka.
- siis oikeasti, monelle nuorelle urheilijalle ( itekin aikoinani) tämä oli unelman täyttymys, päästä Aikuisten maaotteluun ( tosin se oli unelma, ja todellisuus osoittautui aikalailla painajaiseksi)

Mutta Tero. Hienoa, Tero voitti lajinsa timanttiliigan. Mutta mikä kuva oli laitettu Aamulehteen? Balettikuva. Ei stna.
Kyllä minä kaipaan sellaisia urheilukuvia, joissa urheilija suorittaa lajiansa - heittäjä heittää, eikä leijuskele ilmassa.

Ei ne Sepon kommentit ole mitään häpeetä, vaan ironiaa. Just v**ttuillakseen laittaa ( jos on oikeasti Seppo, mutta joka tapauksessa). Ehkä voisi tahtia hieman hillitä ja kommentoida harvakseltaan.

LJL
12.09.2015, 12.13
Suomi-Ruotsi maaottelu!! Sitä odotamme. Joskin iltapäivän sukujuhlat haittaa, mutta varmaan yle puheelta tulee selostusta niin voi tilavessassa kuunnella

Ja onnea tosiaan Terolle timanttiliigan voitosta, hieno juttu!

arctic biker
12.09.2015, 18.33
Tässä isävainaan ojalapiolla koitan kunnioituksen osoituksia Terolle ilmaan heitellä. Jotenkin, mies on lajinsa kauden paras, alan enemmän tätä arvostaa kuin yksittäisen kisan voittoa. Ainoa autourheilun puolella arvostamani on perinteinen ralli, siinäkin ajavat kauden loppuun ja kattovat kuka sitten on ykkönen. Kankee esimerkki mutta jotain.

Ja kaikkea hyvää LJL, Ny kahen lapsen isänä sullon liikut vähissä, nimimerkillä kolmen lapsen isä joista kaksoset...

LJL
12.09.2015, 21.09
Juu vähän perhe-elämä rajoittaa jopa penkkiurheilua, kun lapsia yritettävä nukuttaa autoon niin ei voi edes urheiluradiota kuunnella paluumatkalla.

http://yle.fi/urheilu/miehet_karsimassa_rokaletappiota_naisilla_valoisam paa/8301714

Ei hyvältä näytä, miehet! Täytyy huomenna asettua näköradion eteen kannustamaan

tempokisu
13.09.2015, 13.39
Missä on Alisa Vainio?? ei ollu vitosella, eikä ole kympillä? Tosi outoa, tai ainakin olisi mielenkiintoista tietää syy poissaoloon. Valituksi tuli tulosten perusteella ilman muuta, uskoisin.

Johanna Peiponen meni puolivälin kohdilla muitten ohi kierroksella. Vaikka on Peiposen tyyli aika "pahan näköstä", näyttää "kauhomiselta".

Tuossa olen katsellut kaikkea "sotamaalauksia" ja maaotteluhenkeen liittyvää. Mietin itteäni, kun en ymmärtänyt ( enkä ymmärrä) tällaisesta, ja koin nämä maaottelurituaalit ahdistavana ja vastemielisenä. Olin kyllä viimeseen asti itsekäs yksilöurheilija. Yhtään, ei siis yhtään, auttanu muitten tyttöjen lohduttelu "kuitenkin voitettiin maaottelu", kun oma suoritus meni huonosti. ( tulin toiseksi kympillä, maalissa itkin kun en voinu kävellä kivun takia).

Vastaus: Ahaa, Alisa on 3000m esteissä. Mä kyllä kuvittelin että kymppi ilman muuta, tai vitonen. Tai sekä että ( semminkin kun on kertonut tykkäävänsä pitkistä matkoista ja ainoastaan juokseminen kiinnosttaa - syömisen ja nukkumisen ohella..), tosin kyllä ihan tulosten perusteella ajattelin.

rautajalka
13.09.2015, 14.45
Viesteissä ei mennyt vaihdot aivan nappiin. Ei vitsi mitä sohlausta. Tämä siis jo eilen...

rautajalka
13.09.2015, 14.52
nimimerkillä kolmen lapsen isä joista kaksoset...Minulla myös reilun kolme vuotiaat kaksoset. Poika ja tyttö. Tähän yhtälöön, kun lisätään hoitoalalla, arjet ja pyhät vuorotöitä tekevä vaimo, niin ns. vapaa- aika on kortilla. Itsekkin, kun tulee töissä käytyä ma- pe.

LJL
13.09.2015, 15.40
Öö.. Missä on Neziri ja Ruuskanen??

Hyvinhän ne naikkosten pika-aidat kuitenkin meni.

tempokisu
13.09.2015, 15.44
Öö.. Missä on Neziri ja Ruuskanen??

Hyvinhän ne naikkosten pika-aidat kuitenkin meni.

Ruuskanen jäi pois ajat sitten ennen valintoja, nivusvamma.
Neziri on katsomossa ( kamala NY-lippis päässä..noi on kamalia lippiksiä mun mielestä), ilmeisesti masutauti tai flunssantapainen.

Pate@
13.09.2015, 17.29
Karmiva yleisökato katsomossa! Jotenkin koko hienosta maaottelutapahtumasta on henki pois. Tapahtumaa pitää uudistaa ja päivittää, viisaammat kertokoon miten. Karnevaalihumun ja kovaäänisen musan voi kuitenkin suosiolla jättää pois ja keskittyä itse urheiluun.

tempokisu
13.09.2015, 18.02
Siellä oli tosi paljo porukkaa - verrattuna 5.9 Tampereen Eliittikisoihin! Ihan oikein Seppo kommentoi; ihmiset ei tule katsoon yleisurheilua jos pari tippaa vettä ropisee, mutta mäkikisoja tullaan seuraamaan ja palellaan eikä haittaa ollenkaan. ( ei suora lainaus, asia oli tämä).
Ja ensi vuonna Ruåtsi-ottelu on - Tampereella. Toivottavasti saavat sen kauppakeskus-työmaan edes vähän siistimmäksi, kaamee tullakin kun on semmonen rompolli edessä. ( samaan hengenvetoon on pakko ihmetellä miksi ihmeessä tarvitaan toinen kauppakeskus Koskikeskuksen viereen???)

Jotain Alisa Vainiolla varmasti on ongelmaa ollut. 3000m esteet sijoitus neljäs, ajalla 10.06. Olisi ollut kiva jos olisivat kympillä Peiposen kanssa vaikka keskenään kisailleet. Nyt oli maailman tylsin kymppitonni, muut jäi 34.46++ aikoihin. Tosin, itse tykkäsin juuri tällaisista juoksuista, sijoituksesta ei tarvinu välittää ja sai rauhassa juosta esimerkiksi ennätystä. Mutta yleisölle on tylsää.

Mutta ei vaan ymmärrä, miksi keihäänheittokuvat on näitä balettikuvia: ( kuva oli maaottelu-uutisen yhteydessä, Pekingin kisa varmaankin...)

http://is12.snstatic.fi/img/658/1442110163659.jpg

juoksusta on jo asianmukaisempaa materiaalia. Yksi ruåtsalainen päättää oikasta kentän poikki, tai käydä asioilla.

http://is12.snstatic.fi/img/658/1442111243680.jpg

Ja mikähän sekin on että ukoilla on kyllä housut, joskus jopa sellaiset löysät( ja mukavat, voin sanoa) shortsit, ja koko paita.
Naisilla on usein aluasu. Ei ukoilla ole pelkät pienet uimahousut? ( kuva on ....Toijalan piirikunnallisista! )

http://toijalanvauhti.yhdistysavain.fi/@Bin/3831543/Naisten%20juoksu.jpeg

BONK
13.09.2015, 18.10
Eipä mulla tuosta maaottelusta mitään syvällistä kommentoitavaa ole, mutta on meillä kyllä kertakaikkiaan upea naisten kolmiloikkatrio! Ei ehkä tuloksellisesti maailman kärkeä, mutta ensi vuonna lähden Ratinaan ja katsomopaikka täytyy löytyä kolmiloikkapaikan lähettyviltä :)

LJL
13.09.2015, 18.10
Ei kai kukaan naikkosia ole pakottanut uikkareissa urheilemaan.. Jos vapaaehtoisesti laittaa enemmän vaatteita, vaikka märkäpuvun (?)

Joka tapauksessa, hyvä Suomen naiset, Suomen miehet ryhdistäytyy. Ei tosiaan ollut tällä kertaa kummoinen tunnelma katsomossa eikä oikein kentälläkään. Taitaa eniten vaikuttaa se että yleisurheilukausi päättyy ruotsiotteluun, liekö sille mitään tehtävissä.

CamoN
13.09.2015, 18.34
Mutta ei vaan ymmärrä, miksi keihäänheittokuvat on näitä balettikuvia: ( kuva oli maaottelu-uutisen yhteydessä, Pekingin kisa varmaankin...)

Tuleeko yllätyksenä, että kuva valikoidaan suorituksen dramaattisimmista hetkestä? Onhan tuo 100x edustavampi otos urheilijasta kuin se vanhanliiton Seppo Räty, jolla kuvassa "perk" on jo tullut mutta "elettä" odotellaan vielä.

Ja mikähän sekin on että ukoilla on kyllä housut, joskus jopa sellaiset löysät( ja mukavat, voin sanoa) shortsit, ja koko paita.

Naisilla on usein aluasu. Ei ukoilla ole pelkät pienet uimahousut? ( kuva on ....Toijalan piirikunnallisista! )

Näkeekö täti mitään sieltä? Miesten vehkeethän on tuossa kuvaparissa kuin tarjottimella, naiset on sentään pukeutuneet kohtuullisen siististi.

LJL
13.09.2015, 19.27
Onhan tuo 100x edustavampi otos urheilijasta kuin se vanhanliiton Seppo Räty, jolla kuvassa "perk" on jo tullut mutta "elettä" odotellaan vielä.

Ai niinkun näin :D

http://static.iltalehti.fi/yleisurheilun-em/seppoetu1108TS_ye.jpg

CamoN
13.09.2015, 19.45
Ehkä enemmänkin näin. http://im.mtv.fi/image/4613536/portrait/368/614/b5ac4b6fced8d9d84d40f0f42d1b8a5a/xY/seppo-raty-keihaanheiton-mm-finaalissa-1991.jpg

Mutta kappas vain, ottaahan Seppokin siinä kauniin balettiaskeleen!

LJL
13.09.2015, 21.01
Kun heitetään, heitetään kainalot hiessä ja kiroillaan