PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yleisurheilu

Sivut : 1 2 [3] 4

TemMeke
12.07.2016, 15.53
Hienoja hetkiä, kun kymppitonnin finaalissa oli kolme suomalaista. Harmi, että yhdelle kävi myöhemmin vahinko talonmiehen kanssa..

https://www.youtube.com/watch?v=C6eHUXDCKmQ

Pekka L
12.07.2016, 16.42
Puhumattakaan kolmoisvoitosta Salminen - Askola - Iso-Hollo. Martti Jukolan kommentti yleisön kohahdukseen viimeisen kierroksen alkaessa on aika priceless...:rolleyes:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/kymppitonnin-kolmoisvoitto-1936
Rullaa sivua alemmas, siellä linkki juoksun loppuratkaisuun.

TemMeke
12.07.2016, 20.05
Puhumattakaan kolmoisvoitosta Salminen - Askola - Iso-Hollo.

Joo, toi ja muutenkin alkupään kultaputki on varmasti ollu astetta kovempi juttu sen ajan nuorelle valtiolle. :)

Martti Jukolan kommentti yleisön kohahdukseen viimeisen kierroksen alkaessa on aika priceless...:rolleyes:

:D ...hienoa, ettei näitä aikansa tapoja oo sensuroitu. :)

Farina
13.07.2016, 09.44
Jos sitten minulta puuttuu se "matkustusgeeni", näinollen en ihan oikeasti ymmärrä mitä iloa on karmean pitkistä kisamatkoista, jos realistinen asia on joku karsinta tai alkuerä.
Tai sijoitus 20.
Jos mennään kysymään vaikka Kalevan kisoihin osallistuvilta urheilijoilta, että huolisivatko he kisamatkan olympialaisiin, vaikka sijoitus jäisi sijaan 20. tai alkueriin, niin väitän, että 99,9999% vastaisi lähtevänsä niiltä sijoilta. Vaikka se vaatisi vähän pitemmän reissun ja "kärsimystä" matkailusta. Ihmiset (myös urheilijat) hakevat elämästä kokemuksia/saavutuksia jne. ja ainakin omasta mielestä olympiaurheilijan status on suurin mitä esimerkiksi yleisurheilija voi saavuttaa. Olympialaisissa menestyminen vaatii taas sitten muutakin, mutta yksi tärkeä asia on hyvän suorituksen tekeminen olympialaisissa. Ja silloin on pystyttävä tekemään se suoritus niissä olosuhteissa mitä olympiakylä tarjoaa (kuumuus/kylmyys, yhteismajoitus, ruokarytmi, harjoitteluolosuhteet jne.). Jos näistä on kokemusta aiemmista kisoista, niin tuskin siitä ainakaan haittaa on.

Pekka L
13.07.2016, 09.59
Joo, aina välillä kuulee haastatteluissa väsynyttä lätinää tyyliin "alkuerät oli aamulla ja mulle ei sovi aikainen kisaaminen" ym. schaissea.
Kisan aikataulut on tiedossa hyvissä ajoin ja niihin pitää valmistautua yhtä lailla kuin itse suoritukseen.
Soutukisat vedetään järjestään aamupäivisin.
Montreal 1976, Pertti Karppinen alkoi siirtyä kisa-aikaan Suomessa jo yli kuukautta ennen ekaa starttia. Kello soimaan silloin kun on Montrealissa on aamu ja kovat treenit siihen aikaan kun on kisa. Loppu on historiaa. Suurta.

LJL
13.07.2016, 10.23
"Nyt lähtee neekeri Johnson"

Ruuskas-Antin oma tilannekatsaus... https://www.facebook.com/TeamAnttiRuuskanen/posts/1076233025801120

Aika karua mutta hyvä jos ehtii toipua Rioon. Keihäänheitto on rajua hommaa ja urheilija ei tervettä päivää näe

TemMeke
13.07.2016, 11.09
"Nyt lähtee neekeri Johnson"

Neljä vuotta aiemmin hän oli vielä neekerinuorukainen Johnson, jonka rimanylimenotyyli oli siitä erikoinen, että hänellä oli molemmat jalat kippurassa ja aivan yhdessä sekä takapuoli korkealla.

Mut pidemmät lainaukset on hyvä osotus, miten tuo oli vaan sana ilman nykymerkitystä. :)

"Parhaiten amerikkalaisista onnistui neekerinuorukainen Gordon, joka oli todella kaunis ja jalorotuinen mustan heimonsa poika. Harvoin saa nähdä samalla niin sulavaa ja voimakastyyppistä urheilijaa."

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/11960/TMP.objres.3048.html?sequence=1

LJL
13.07.2016, 12.46
"Parhaiten amerikkalaisista onnistui neekerinuorukainen Gordon, joka oli todella kaunis ja jalorotuinen mustan heimonsa poika. Harvoin saa nähdä samalla niin sulavaa ja voimakastyyppistä urheilijaa."

Tämähän on oikein hyvin sanottu ja samaa voisi sanoa monista nee... Tummaihoisista urheilijoista yleisurheilussa ja mm. jalkapallossa. Asiat on hyvä sanoa niinkuin ne ovat eikä niin että tuleekohan tästä jollekin paha mieli

LJL
14.07.2016, 22.59
Näin... Jotenkin kyllä jäätävää ettei sitten kukaan kolmesta (vainio, peiponen, sandell) juokse olympialaisissa. En oikein ymmärtänyt mikä järki oli juosta rikkinäisenä EM-kisoissa, jäädä viimeiseksi ja samalla sinetöidä se, ettei voi kilpailla pitkään aikaan

http://yle.fi/urheilu/3-9027670

tempokisu
14.07.2016, 23.54
Näin... Jotenkin kyllä jäätävää ettei sitten kukaan kolmesta (vainio, peiponen, sandell) juokse olympialaisissa. En oikein ymmärtänyt mikä järki oli juosta rikkinäisenä EM-kisoissa, jäädä viimeiseksi ja samalla sinetöidä se, ettei voi kilpailla pitkään aikaan

http://yle.fi/urheilu/3-9027670

Kas!?! olemme kerrankin ihan samaa mieltä.
Tosin jo alusta asti oli selvää ettei Alisa juokse o-kisoissa, ja Annemari joutui keskeyttään Rotterdamin maratonilla joten se näyttöpaikka meni. EM-maastojen toiseksi viimeinen sija antoi myös vihjettä että kunto ei ole o-tasolla.
Kun Johanna kertoi "mahdollinen reisiluun rasitusvamma" ennen EM-kisoja, siitä pystyi kyllä arvaamaan. Ja sitäkin selitettiin ensin "huonolla kengillä harjoittelun aiheuttamaksi"...Ymmärrän kyllä jos jalka kipeenä juoksee mitalisijan, mutta samaa minäkin ihmettelin mitä järkeä on jatkaa jos menevät kierroksella ohi ja jalka on pskana.

Ehkä luonto oli tarkoittanut tämän näin, ei kansi maailman laidalle matkustaa juoksemaan alkueriä. Tiedän nimittäin tasan miltä tuntuu, mutta myöhemmin oon miettinyt että niinhän se pitikin mennä. Tosin ei sitä sillä hetkellä ymmärrä.

LJL
15.07.2016, 09.09
Kas!?! olemme kerrankin ihan samaa mieltä.

Korjataan OT:na sen verran etten ole julkisesti ollut juuri mistään eri mieltä, paitsi siitä olin silloin eri mieltä, kun vihjailtiin että olen perustanut vuoden palstapersoonaäänestyksen kisun nöyryyttämiseen, mikä oli - noh, kyllä se oli paskaa

tempokisu
15.07.2016, 15.13
^ No niin se olikin pskaa koko äänestys, että samaa mieltä. Onneksi tämä kääntyi kuitenkin wanhan voitoksi. Kiitos siittä kuuluu tosin modelle.

Ollaanhan me samaa mieltä oltu kyllä tuossa "nätit punaiset autot"-asiassakin. juu, mä tiedän "meillä on paljon yhteistä". Kärkäs sanominen myös.

No joka tapauksessa, ihan oikeasti keväällä mielenkiinnolla odotin - maastojuoksun SM-kisoja ja Kalevan Kisojen kymppiä, että nämä kolme hieman eri-ikäistä kestävyysjuoksijaa vihdoin kohtaisivat samassa kisassa. Että olisi ollu mielenkiintoista, eikö!
Tosi harmillista siis. Sinänsä myös siksi, että aikanani puhuin tästä asiasta( vammat uhkaa..) Annemarille, ja Annemari mediassa varoitteli Alisaa...
Ja nyt kaikki ollaan jalkavammaisia. Omat syyni tiedän, mutta olisi tosi kiinnostavaa kuulla näitten nuorten, Alisan ja Johannan, tarina heidän itsensä rehellisesti kertomana.
Kansisiko siirtyä vaan pyöräilyyn, siinä ei tule jalkavammoja ellei kaadu.

OKS
15.07.2016, 17.52
Kansisiko siirtyä vaan pyöräilyyn, siinä ei tule jalkavammoja ellei kaadu.

Eilen tuli vastaan aika pienikokoinen ja hentorakenteinen nuori naispyöräilijä. Jostain syystä hänellä oli kasvoillaan jonkinlainen hengityssuojain, joten varmaa tunnistusta en voinut tehdä, mutta mieleen tuli kuitenkin, että Johanna P. olisi ollut tuo kuski.

tempokisu
15.07.2016, 18.27
^ hengityssuojain, Rovaniemellä?? Tosi outoa. Muistan kun ajeltiin tempoa Posiolla ja Rovaniemellä, tuntui se ilma niin puhtaalta ja hyvältä hengittää!
Sekä ihmiset oli paljon lupsakkaampia. Hyviä muistoja.

ps. Nyt en ole ihan varma missä se Johannan rasitusmurtuma on suoliluu-lantionluu ( olipa outo nimi "suoliluu" ikinä käyttäny ), mutta tuntuisi että ei siinä heti auttaisi alkaa pyöräilemään. ( jos nyt näin on)
Ihan oikeaa lepoa nyt ensin, ja nyt kun niitä arvokisoja ei kuitenkaan ole, kuntoa ehtii rakentaa tervein jaloin ensi vuodeksi.

pps. tuossa foorumin etusivun uudetviestit-palkissa LJL tunnustit itsekin mitä oot kirjoitellu. Eli samaa mieltä.

LJL
22.07.2016, 14.50
Lievästi omituisia lausuntoja Peiponen vanhemmalta. Tällä asenteella varmaan juostiin EM-kisoissakin, että kokeillaan jos se kuitenkin siitä

http://yle.fi/urheilu/3-9043941

tempokisu
22.07.2016, 15.06
Siinä kun on kaksi yli-innokasta ja vähän realiteetit hakusessa, niin ei hyvä. Vamman - varsinkin kun se on isossa luussa, lantionluu tai reisiluu mikä sitten lie - sen pitää antaa ihan kunnolla parantua. 6 viikkoa? ja siinäkin välissä on tehty muita harjoitteita, ei se ole lepoa lantionluulle.
Muistan että itellä murtumien parantuminen vei....6 kuukautta ( istuinluu ja kantaluu). Ja vaikka kuvissa ei näkyisi mitään, kipua voi silti olla.

Jää nyt hyvä tyttö kotia ja lepää vaikka koko loppukausi, muuten siitä hyvin todennäköisesti tulee vammojen kierre ja siitä ei hyvää seuraa. Pelkkää pahaa.
En myöskään sanoisi että yhden rasitusvamman perusteella "kovia kokenut".

Tässä jutun oudoin kohta:

Siinä ei ole murtumaa, se on murtuman esiaste. Jos hän jatkaisi juoksua, niin silloin se voisi murtua. Me on tehty 100-prosenttinen päätös, ettei lähdetä Rioon. Mutta toisaalta ei tiedä miltä lähtöpäivänä tuntuu. Että jos sen silloin kuvaa ja katsoo, onko se parantunut, niin kaikki on mahdollista. Päätös on tehty, ettei me kilpailla Riossa, mutta jos sattuu tapahtumaan ihme ja pystyisi juoksemaan. Kuntohan ei ole mihinkään hävinnyt. Mahdollisuus on vielä, ihmeitä tapahtuu, Aira Peiponen päättää.

LJL
22.07.2016, 18.47
Kakkosella kalevalan kisat!

tempokisu
22.07.2016, 18.47
Kun ei vanhanaikainen ihminen ymmärrä, osaako joku oikeasti sanoa miksi naisurheilijat kisailee bikineissä? Tai urheilualuvaatteissa...kun miehillä on reilusti paita ja housut, tai tempohaalarin mallinen asu - joka tuntuisi paljon huolettomammalta ja virtaviivaisemmalta. Naiset vetelee niitä pikkarien reunoja joka vaiheessa alaspäin ( pikamatkat, hypyt)
Ja kysyn urheilijan näkökulmasta, en mieskatsojien :D

Tuossa ollaan useammankin henkilön kanssa mietitty Johanna Peiposen ( ja kumpp.) vammoja. - ehkä kuitenkin ne virheet pitää tehdä itse että oppii. Tosin sitten kun oppii, se on jo liian myöhäistä. Omasta mielestäni valmentajan pitäisi olla jämäkkä ja pitää linjaansa; jos ollaan päätetty että ei kisata, ei kisata. Eikä ----no jos vaikka sittenkin. Se sekoittaa urheilijankin ajatukset ( tästä myös omaa kokemusta) ja aiheuttaa tarpeetonta epävarmuutta. Nyt levätään = nyt levätään, piste.

rjrm
22.07.2016, 19.42
Naisurheilijat on osa tuottoisaa viihdekoneistoa ja he tuottavat enemmän viihdettä käyttäessään bikineitä. Siksi.
Jos urheilija ei ymmärrä olevansa viihdebisneksen ammattilainen, kannattaa siirtyä katsomoon.

tchegge_
22.07.2016, 21.59
Eikös lentopallossa muutama vuosi sitten tullut ihan kansainväliseltä kattojärjestöltä käsky pistää naiset kisakireisiin asuihin? Sen verran on feministisian vikaa että saisi samat säännöt olla miehilläkin. Saisi sitten kaikki katsoa kun Kimmo Kinnuset ropaa niitä stringejään persvaostaan... :D

***meinasin linkittää tähän Boratin stringikuvan, mutten kehdannut***

tempokisu
24.07.2016, 10.00
^ ^^ en mä puhunu mitään tiukoista - tempohaalarikin on tiukka - vaan vähäisestä kankaasta. Laihat kestävyysjuoksijat ei nyt niin - anteeksi mutta ei - ihastuta bikineissä, juurikin tuossa jotain juoksua katsoin niin tuumasin itekseni että "kamala kun laiha" - no ei kyseinen henkilö sitten jaksanutkaan, vitosella aika yli 18min.
Tai sitten on vaan erilaiset asumieltymykset. Tykkäsin jo nuorena juosta vähän "rönttösissä" ja kuluneissa sortseissa ja t-paidassa, tuntui paljon luontevammalta. Samoin nyt lenkkeillessä, vähän löysempi ajoasu parempi. Ja hieman "rönttönen". Poikkeuksena mun pyhäasuni "Spider" sekä "Suomi" ( jota en ole raskinut käyttääkään..)

Mutta naisten keihäs. Sanni Utriainen näköjään mietiskeli kansiiko Rioon lähteä. Ei kansi. Jos ei pärjää SM-kisoissa, eikä pärjää EM-kisoissa - ei kyllä pärjää olympialaisissakaan. Jää kotiin reenaamaan Ruåtsi-ottelua varten.

tempokisu
24.07.2016, 13.29
Joka vuonna olen huvikseni katsonut, miten olisi mun 33vuotta vanhat tulokset menestyneet Kalevan Kisoissa.
Viime vuonna tuli ihan täystyrmäysmasennus - mutta kaikki "kovat" on nyt jalkavammaisia.
Vitosella olisin ny päässy pronssille; ja tuskin nämä tytöt juoksi vitosta ekaa kertaa elämässään päivän varoitusajalla. 1500m voitettiin ajalla 4.30+, no mun ennätys oli 4.29, ja se matka ei ollu yhtään mun asiaani.
Jännittävä nähdä miten tytöt kympin selvittää :rolleyes: - että ei se nyt mitään ylpeilyä ole, kun sanoo että ihan hyviä aikoja juoksin 33 vuotta sitte. Ei huippuja, mutta hyviä.

ps. nyt tulee naisten kymppiä. En nyt sanoisi että silmäniloa, monilla t-paita olisi parempi kuin hihaton, tai peräti toppi. Ja voin sanoa, en itekään mikään silmänilo ollut tai ole.
pps. Jo puolivälissä mennään kierroksella ohi, eikä ohittajatkaan kovin kovaa aikaa, puoliväli vähän alle 17min. Jaa että juotavaa tai pesusientä kympin ratajuoksun huoltopisteellä?? huh..

rhubarb
24.07.2016, 14.15
Tuossa ollaan useammankin henkilön kanssa mietitty Johanna Peiposen ( ja kumpp.) vammoja. - ehkä kuitenkin ne virheet pitää tehdä itse että oppii.

Mun mielestä tässä on ero Oikean Urheilumaan™ ja Suomen valmennuskulttuurissa. Ei tarvitse. Riittää että uskoo valmentajiaan, ja että valmentajat ansaitsevat kunnioituksen pysymällä vähintään tiedon ja tieteen kehityksen mukana jos ei kärjessä. Mainitsemasi päämäärätietoisuus liittyy vahvasti samaan.

tempokisu
24.07.2016, 14.45
^ huomasit kai lauseessani sanan EHKÄ. Taannoin siinä haastattelussa mainitsinkin, että kun on vaikkapa Kari Puiston/ Esko Päivisen kaltainen valmentaja, niin uskoin ihan tasan mitä herrat sanoi. Ja se oli aina oikein. Jotensakin tuntuu, että mainittujen herrojen kaltaisia valmentajia on harvassa. Tiedon ja taidon lisäksi tarvitaan ihmistuntemusta ja inhimillisyyttä. Olen kuitenkin tosi iloinen että kohdalleni sattuivat, ja opin sitten pyöräilyharjoittelussa tietyt perusasiat. Kuten ettei joka päivä tarvi ajaa omaa kisaa..ja levon merkityksen. Tosin myös henkisen puolen merkityksen urheilussa.

No, nyt kymppi voitettiin "..ja katsokaa aikaa!" ( huutaa selostaja..) 33. 43,56 ajalla. Se on kyllä hölkkää :D

ps. tuolle yhdelle seiväshyppääjälle ( Tuomas Wecksten) antaisin täydet tyylipisteetkin hienosta kierre-alastulosta. Voitaisiinko hypyissä antaa tyylipisteitä mäkihypyn lailla? Tuomas myös voitti seiväshyppykisan eli ihan oikeutetusti.

OKS
31.07.2016, 18.06
Eilen tuli vastaan aika pienikokoinen ja hentorakenteinen nuori naispyöräilijä. Jostain syystä hänellä oli kasvoillaan jonkinlainen hengityssuojain, joten varmaa tunnistusta en voinut tehdä, mutta mieleen tuli kuitenkin, että Johanna P. olisi ollut tuo kuski.

^ hengityssuojain, Rovaniemellä?? Tosi outoa. Muistan kun ajeltiin tempoa Posiolla ja Rovaniemellä, tuntui se ilma niin puhtaalta ja hyvältä hengittää!
Sekä ihmiset oli paljon lupsakkaampia. Hyviä muistoja.

ps. Nyt en ole ihan varma missä se Johannan rasitusmurtuma on suoliluu-lantionluu ( olipa outo nimi "suoliluu" ikinä käyttäny ), mutta tuntuisi että ei siinä heti auttaisi alkaa pyöräilemään. ( jos nyt näin on)
Ihan oikeaa lepoa nyt ensin, ja nyt kun niitä arvokisoja ei kuitenkaan ole, kuntoa ehtii rakentaa tervein jaloin ensi vuodeksi.

Kolme kertaa olen nyt nähnyt tämän pyöräilijän ja edelleenkin on tunnistustuntemukset samat.

tempokisu
08.08.2016, 18.17
..eh, tuntuu jotenkin tutulta, mutta ei ihan samalla tavalla.

Alisa Vainion ja valmentaja Rami Vilanderin tossut ristissä, yhteistyö loppui ilmeisestkin luottamuspulaan ja näkemyserimielisyyksiin.
Tuolla kommenttiosiossa on vaikka mitä, mutta uskoisin että - kuten on aiemmissa haastatteluissa sanonutkin- Alisa haluaa vain juosta ja juosta paljon, ja valmentajalla olisi ollut toppuuttavampi linja.
Sitten on varmaan sekin, että jos ehdotonta luottamusta ei ole, valmentajakaan ei halua ottaa vastuuta. Haluaako joku muu valmentaja sitten??
Toisaalta urheilijakin tarvii sellaisen valmentajan, jonka sanaan luottaa ja uskoo. Voi olla vaikea yhtälö.

Itsok
08.08.2016, 19.22
Raimo Vormisto tietty voisi olla sopiva. Toivottavasti tuleva uusi valmentaja saa taottua kovaan kalloon luottamuksen, jotta hyvä potentiaali ei mene hukkaan.

tempokisu
09.08.2016, 06.44
Anteeksi skeptisyyteni, mutta jotenkin vaan suhtaudun tällä tavoin kun urheilija kertoo haastateluissa "..haluan vain juosta".

No toisen lehtijutun mukaan uusi valmentaja on jo löytynyt.
Kuitenkin se mitä Alisa kirjallisesti on laittanut, tuntuu hieman ristiriitaiselta hänen suullisesti antamien haastattelujen ( ainakin siinä Arto Nyberg-haastattelussa tuli tosi, anteeksi jälleen, mutta lapsellisia vastauksia ), ja tekojen kanssa.
Nyt ainakin ".. Tällä hetkellä minulla on valmentaja, jonka valvovan silmän alla teen joka ikisen harjoituksen, on se sitten kevyt verryttely tai kovempi treeni."

? tarkoittaakohan tämä että joka ainuan reeni vaatii valmentajan läsnäoloa? Vai teen kaikki mitä valmentaja "määrää"? Jos juuri aikaisemmin on ollut ongelma että kisailee omin päin ja harjoittelee liikaa, että se ihan tosta vaan muuttuisi. Tosi vaativaa muuten valmentajalta olla urheilijan kanssa joka ainoassa reenissä. Päivätyöläiseltä tai perheelliseltä onnistunee huonosti.
Mun mielestä urheilijan pitäisi osata kuunnella omaa kehoan ja ainakin osan harjoituksista pitäisi sujua ihan yksinkin ja valmentajan pitäisi voida luottaa että urheilija osaa yksinkin.

No, Alisa kirjoittaa lopuksi "Jos joku epäilee, niin epäilköön. I can and I will, watch me"

Juurikin näin, nimenomaan nähtäväksi jää, mielenkiinnolla odottelen ja seuraan miten käy.Todetaan samaan tyyliin lopuksi: We shall be waiting...

* ps. No meni Petteri Piirosen ja Julius Yegonkin tiet ristiin ja valmennussuhde poikki. Piirosen mukaan "kunnioituksen puutetta".
Mennee sen toisenkin keihäänheittäjän, tämä kun dopingista jäi kiinni ( anteeksi en muista nimeä) valmentaja vaihtoon..

**pps. mietin sitäkin että "julkisuus riepottelee" ynnä muuta. Kun itse kirjoittelee sinne feisbuukkiin, Iltalehdet nappaa ne uutisina, ja sitten ihmiset kommentoi. Ja lehdet pyytelee lisälausuntoja urheilijalta.
Koko tämmöinen touhukin on ihan ylimääräistä stressiä.

tempokisu
12.08.2016, 23.09
Naisten 10 000m juoksussa tehtiin heti o-kisoissa heti ( näillä näkymin...) tosikovaa tulosta, uusi ME-aika on nyt 29.17,45 ( ai, mä katsoin sekunnit 12..)
Etiopian Almaz Ayana juoksi soolojuoksuna, ja viimeisillä kilometreillä joutui kiertämään ulkokautta useamman kertaa "hitaampia".

Silti...tuntuu oudolta kun yleisurheilua seuratessa kaikki nimet on outoja, ainoastaan miesten satasella on "tuttuja" mukana :rolleyes:

Velluz
13.08.2016, 00.02
Naisten 10 000m juoksussa tehtiin heti o-kisoissa heti ( näillä näkymin...) tosikovaa tulosta, uusi ME-aika on nyt 29.17,45 ( ai, mä katsoin sekunnit 12..)
Etiopian Almaz Ayana juoksi soolojuoksuna, ja viimeisillä kilometreillä joutui kiertämään ulkokautta useamman kertaa "hitaampia".

Silti...tuntuu oudolta kun yleisurheilua seuratessa kaikki nimet on outoja, ainoastaan miesten satasella on "tuttuja" mukana :rolleyes:
Niin no, kannattaisiko sitten vaikka joskus seurata sitä yleisurheilua, niin ei olisi niin outoja nimiä. Vaan eihän sitä ehdi, kun pitää täällä koheltaa, että miten perhanan hyvä sitä oli silloin joskus.

Lähetetty minun XT1039 laitteesta Tapatalkilla

tempokisu
13.08.2016, 10.27
^ "Ihan hyvä" olen varmaan realistisesti todennut ( heh...ja sitten jos sanon toisella tavalla niin älä aina valita..aina on väärin). Ja ketähän mä tässä juuri kehuin...
Juoksu-urheilussa on nykyisin niin paljon näitä tummaihoisia ja koko ajan tulee uusia, samanoloisia niin - anteeksi vain, mutta ei ihan kovasti edes kiinnosta. Enempi kiinnostaa miten Alisa ja Johanna ensi vuonna juoksee?
Tv:n ääressä istuskelu ei kuulu harrastuksiin, ja lähinnä kotimaisia yleisurheilukisojahan siellä näytetään. Joskus tulee seurattua, mutta harvakseltaan. Parempaakin tekemistä löytyy.

Ota sinä ne panettelu-silmälasit pois ja lähde vaikka pyörälenkille. Siellä on juuri sopiva keli sulle.

ps. milloin miesten satanen tulee? Se kisa kyllä kiinnostaa :)

usko juntunen
13.08.2016, 10.47
Nuoruuden urotekojen muistelemisen sijaan teräsvaarit- ja rouvat ottivat mittaa toisistaan kotikaupungin urheilukentällä.
Aikuisyleisurheilun SM-kilpailut
Sankariniemi, Iisalmi
5.-7.8.2016

Muutamia Sankariniemen sankaritekoja.
N-70 5000m 23.25.62
N-70 seiväs 192
N-75 seiväs 170
M-90 pituus 2.95
M-85 5000m kävely 39.55 =Viljo Hyvölä, Iisalmen Visa tunnetaan paikkakunnalla monipuolisena urheilumiehenä. Vaatimaton entisajan tervaskanto.

http://live.time4results.com/yu/2016/saulsm/0806/0806-tulokset.txt

(http://live.time4results.com/yu/2016/saulsm/0806/0806-tulokset.txt)

tempokisu
13.08.2016, 15.14
^ Kaikki kunnia heille kun vielä pystyvät kilpaurheilemaan.

Yksi kilpaurheilun tärkeä merkitys, omasta mielestäni, on kuitenkin juurikin se että jää mielenkiintoisia muistoja ja erittäin hyvä jos jää hyviä muistoja. Sitäkin tärkeämpi on se että urheilun myötä elimistö on vahva ja kestää tiettyjä asioita, ja että kilpaurheilun jälkeen saa hyvän harrastuksen.
( viittaan kuitenkin myös pyöräilyyn mainitessani hyviä muistoja ja hyvän harrastuksen).

On kuitenkin ihan pakko rehellisyyden nimissä sanoa, että ihan tuota ikä-ikäsarjakilpailua en ymmärrä. Mikä vetää hieman varttuneemman ihmisen vielä kisailemaan, olisi iham mukava tietää näitäkin "selityksiä". Millään pahalla, kun me ihmiset olemme erilaisia ja meillä on erilaisia intressejä ja tavoitteita.

tchegge_
13.08.2016, 16.50
Naisten 10 000 oli varmaan parasta kymppiä pitkään aikaan, koko ajan veto päällä ja juoksua eikä mitään kyttäilyä. Miesten vastaava on varmaan taas niin kuin aina ennenkin, hölkötellään 9,5km ja Mo voittaa kierroksen kirillä

Huima Kiekkokisan loppukin, kyllä se yleisurheilu on välillä hienoa.

pulmark
16.08.2016, 00.08
Etelä-afrikkalainen laittoi 400m kisassa ulkoradalla jalat rullaamaan, päätti olla katsomatta taakseen ja rikkoi 17v vanhan M. Johnsonin ME. Aivan huikea suoritus, varsinkin viimeiset 50m. van Niekerkillä kohtuullisen hyvät ennätykset: 100m < 10s, 200m < 20s ja 400m < 44s.

Nyt kun M. Johnsonin rikkomattomana pidetty 400m ME on rikottu, niin radalla on muutama vanha miesten ME vielä rikkomatta, kuten 400m aidat ja 1500m, joissa ennätykset tehty 1990- luvulla.

vema60
17.08.2016, 18.13
5000m Kenialaisia ei loppukilpailussa

tempokisu
17.08.2016, 21.06
..jos on Kalevan Kisoissa neljäs, kannattaako siis lähteä olympiakisoihin? Ei.
Jos tekee o-kisoissa SE-tuloksen, on täysin paikkansa lunastanut.

rhubarb
17.08.2016, 23.52
Utriainen augh. Kaikki on paikkansa ansainneet jne. mutta en nyt oikeasti tiedä kannattaako tonne lähettää ihmistä jonka normaali, onnistunut keihässuoritus ei takaisi palkintopallia edes seitsenottelussa. Mun mielestä sen pitäisi olla niinkun minimiraja.

tempokisu
18.08.2016, 10.40
^ senkö, että "normaali onnistunut suoritus olisi mitaliainesta" - aika monella sekään ei riittäisi, ei riittäisi Suomen Ennätyskään. Vaikka maraton ja 3000m esteet, naiset.
Mutta aika tylsäksihän se menisi jos vain mitalimahdollisuus-urheilijat lähetettäisiin. Penkkiurheilijoillekin pitää antaa jutustelun aiheita.
Voisi perustaa vielä yksi sarja: Selittelysarja.
Sen voittaa Tero Pitkämäki & valmennus, jo nyt on iltalehdissä ( nettiversio) vaikka miten paljon selittelyä ja voi kamalaa unelma murskaksi..Isoissa kisoissa monen unelma murskautuu ja sitten joittenkin unelma toteutuu. Näin se vaan urheilukisoissa menee. Maailman tylsintä jos mitalit olisi etukäteen jaettu. Paitsi miesten pikamatkat, jossa voi vaan veikata kuka tulee toiseksi?

kauris
18.08.2016, 11.44
Taisit lukea kisu huolimattomasti. Yllä kirjoitettiin ettei normaali hyvä tulos olisi seitsenottelussa yltänyt kärkisijoille. Ei siis, että mitalleille olisi omassa lajissaan eli keihäsnaisia vastaan tason oltava niin kova.

tempokisu
18.08.2016, 11.50
^ Luin monta kertaa ja mietin oliko kirjoittaja oikeasti sitä mieltä? että 7-ottelun yhdessä lajissa? miten määritellään ne lajisuoritukset jotka EI kuulu seiskaotteluun.
Sitä jäin ihmetteleen, ja siksi aloitinkin postaukseni kysymysmuodossa "senkö, että "normaali onnistunut suoritus olisi mitaliainesta"

Ymmärsin väärin. Mutta samaa mieltä siitä, että jonkinmoinen taso pitäisi olla vakiona, että o-kisoihin kannattaa lähteä.

Enkä ymmärrä sitäkään, että Tero Pitkämäen karsintasuorituksesta noin kova poru ja juttuja. Ei ollut ollenkaan yllätys että keppi ei lennä, eihän se lentänyt EM-kisoissa eikä eliittikisoissakaan.
Leikkaus toukokuussa, ja pitäisi olla maailman huippukunnossa elokuussa, Terokin on vain ihminen.
Sandra Erikssonin suoritus ei yllättänyt, ihan odotettu tulos. Kuten maratoonarinkin. Seiväshyppääjättäret kyllä pettymys, heitä kävi vähän jo sääliksi. Samoin Petra Ollia.

lisäys: Mitä toi Ruuskasen valmentaja "ruoskii Yleä" kun ei tarpeeksi näytetä suomalaisten suorituksia ja olla selostamatta heidän tilannettaan. Käsittääkseni ( voin olla väärässä) siellä ei ole erikseen Ylen kisakuvaajaa muuten kuin kuvata haastatteluja ja kisastudiota, muuten tulee kansainvälinen kuvasignaali että kaikki näkee kisat samalla tavalla. Ja varmaankaan suomalaisten suoritukset ei ole ihan sitä kiinnostavinta lajia.
Omasta mielestäni yleisurheilun selostajakaksikko on ihan mainio! Kuuntelee mielellään heidän juttujaan ja kommenttejaan, toisin kun uimahyppyselostajaa joka on kuin koneääni lukemassa valmista tekstiä, ilman mitään äänenpainotuksia tms. ja vielä tylyttää kaikki katsojan silmään upeat hypyt. No joku voi tehdä "siistin hypyn" - joka kuitenkin jäi hieman auki.

Metsänpeikko
18.08.2016, 13.04
Eikös se ruuskasen valmentaja kritisoinut sitä, että katsojia ei pidetty ajantasalla tilanteesta. Jos näkee että joku heittää x metriä, niin ei se oikein lohduta, jos ei tiedä mitä muut on heittäneet.

kauris
18.08.2016, 13.05
Minäkin tykkään ihan noista yleisurheiluselostajista. Pyöräilyselostaja ei ollut kovin kummoinen.
Tapsa Suomisesta en golfselostajana (tai muutoinkaan) tykkää mutta nyt asiantuntijaksi naisten peleihin on lisäksi tullut Ilosen valmentaja ja häntä on kiva kuunnella. Tosi positiivinen tyyli ja ääni on sellainen, että sopisi minkä tahansa tyyliin mielen- tai elämänhallinnan valmentajaksi. Tai rentoutuskaseteille :)
Välillä autossa radiosta kisoja kuunneltuani todettakoot, että sielläkin kokeneet yleisurheiluselostajat ovat hyviä ja taas golfia selostava nainen (nimeä en tiedä) aivan surkea.

tempokisu
18.08.2016, 20.42
No, kaikille katsojille se miesten keihäs nykyisellään EI ole mikään kovin tärkeä asia, että pitäisi olla joka hetki ajan tasalla. Itse seurasin kyseistä lähetystä, ja ihan riittävästi olin "ajan tasalla". Kun ei kovasti edes kiinnostanut. Tämä on vähän sama, keihäänheitto Sepon aikaan ja mäkihyppy Matin aikaan - kiinnosti lähestulkoon jokaista suomalaista, ja syystä.
Hyvä se on kotikatsomosta arvostella, että pitäisi ja pitäisi. Ruuskasen valmentaja vaan kisastudioon kiikareitten kanssa että saa heti ajankohtaiset tiedot poika Ruuskasen liikkeistä koko yleisön tietoisuuteen.

Siis tässä odotellaan miesten 200m kisaa ensi aamuna noin 04.20.
Bolt tekee tosi järkevästi kun lopettaa sprinttisprinttimatkat tähän. Pitää lopettaa siinä vaiheessa kun on vielä huippu ja ykkönen, eikä sitten kun ..ei enää suju. Esimerkiksi Virpi Kuitunen lopetti ...no aavistus liian myöhään, mutta riittävästi että jäi kuva tosi kovasta urheilijasta. Aino-Kaisa Saarinen sensijaan yrittää sinnitellä ja sädekehä himmenee vuosi vuodelta.
Minna Kauppi ymmärsi myös elämän realiteetit. - ja tähän samaan hieman pienemmässä mittakaavassa, itekin lopetin siinä vaiheessa kun voittaminen ei ollut enää selviö. Ei siellä kisoissa pelkän osallistumisen takia olla, vaan voittamisen. ( meinaan tempoa, hölkkä päättyi jalkavammoihin).

Tuossa muuten Aamulehdessä Sanni Utriainen mietiskeli...että mitä tekisi muuta kun urheilee...ja mun vinkki todellakin on että kannattaa miettiä sitä muuta tekemistä. Ikävä kyllä mutta Sanni Utriaisesta ei ikinä tule maailmanmestaria. Kannattaa todellakin hankkia opiskelupaikka/ammatti kun se joka tapauksessa on edessä.

ps. Tapio Suominen on ihana urheiluselostaja! ihan turhaa median repiä otsikoita hänen terveydestään tai jostain muusta, hoitaa ton selostushomman tosi hyvin ja Tapsan ääntä on mukava kuunnella.
Toinen muuten maailman paras on Anuliisa Uotila taitoluistelussa.

Jami2003
18.08.2016, 21.26
Aika monta noista elää tuolla hommalla ja ymmärrettävästi tahkoa veivataan niin kauan kun se yhtään tuottaa voita leivän päälle. Ääri esimerkkinä kesäolympialaisten ulkopuolelta Janne Ahonen joka kai lähinnä itseään markkinoidakseen aina vain uudestaan ja uudestaan aloittaa mäkihyppäämisen.

harmis
18.08.2016, 22.41
No itse asiassa aika harva suomalainen urheilija elää urheilemalla. Mäkäräinen tienaa hyvin ja parhaimmat naishiihtäjät saa kohtuullisen korvauksen työstään mutta yleisurheilijoistamme kovinkaan moni ei taida palkintorahoillaan plussan puolelle päästä. Sponsoritulot ja muut mahdolliset avustukset riittää hengissä pysymiseen vähemmän meneistyneillä ja kansallisen tason urheilijat joutuu jo käymään päivätyössä, mikä aiheuttaa sen että huippua ei voi koskaan tulla kun ei voi keskittyä urheilemiseen.
Suomalaisittan olympialaiset on mennyt ihan odotusten mukaisesti. Se että Pitkämäki ei päässyt finaalin oli odotettavissa. Koko kausi ja pari edellistäkin on ollut alavireistä. Ruuskasen mitaliinkaan en oikein usko mutta positiivinen yllätys jos sellaisen ottaa. Ainoat onnistujat on olleet Mörö suomen ennätyksellä ja Mäkelä omalla ennätyksellään. No tietysti se naisnyrkkeilijä joka sai mitalin, menestyi mutta itse en kyseistä lajia pidä oikein urheiluna.

tempokisu
19.08.2016, 04.57
^ Eikös Janne Ahosella ollut firmansa kanssa taloudellisia ongelmia? Joka tapauksessa ne yhdet päättäjäiset olisi ollut kunniakkaampi uran lopetus.
Sanni Utriaisella kävi kyllä niin , että heti kun alkoi täyspäiväiseksi urheilijaksi, tulostaso heikkeni. Jotain "muuta elämää" kuin urheilu on omasta mielestäni terveellistä olla.

Mutta Boltille tuplasataselta kultaa, ja maailman iloisin pronssimitalisti ranskalainen Lemaitre. :cool: huomenna vielä pikaviesti niin se on siinä.

Tota..naisten 800m:llä, onhan Semenya ihan eri oloinen kun muut hentoiset tyttöset ( anteeksi, mutta vertailuna näyttää tältä). Semeneyan puheet "tyttöystäväni kanssa..." vahvistaa vain sitä tiettyä käsitystä. :rolleyes:

lisäys: en viitti uutta postausta, mutta tässä tietysssä asiayhteydessä kaiken lisäksi. ja kuten sanottu anteeksi enkä itekään mikään naiseuden perikuva ole, mutta kyllähän Caster melkoisen miehekäs on.

rhubarb
19.08.2016, 14.25
On niitä hentoisiakin joilla on tyttöystävät.

tempokisu
19.08.2016, 14.58
Mutta on yksi laji mitä en ymmärrä, en sitten millään. ( tosin en ymmärrä näitä nyrkkeilyjäkään..)
Kävely. Maailman rumin yleisurheilulaji.

kuovipolku
19.08.2016, 16.38
^ Eikös Janne Ahosella ollut firmansa kanssa taloudellisia ongelmia?

Eikös se ole fiksua pitää firman talous ja oma talous erillään? Mutta jos silloin kun asiasta uutisoitiin oikein ymmärsin, kyseessä oli Ahosen moottoriurheiluharrastukseen liittynyt firma, jolla ei ollut kovin suurta liikevaihtoa ja jota oltiin ajamassa alas.

Joka tapauksessa ne yhdet päättäjäiset olisi ollut kunniakkaampi uran lopetus.

Viittaat varmaanniihin "ennenaikaisiin" päättäjäisin joita Lahdessa vietettiin ennen ensimmäistä comebackia? Kieltämättä on komeampaa lopettaa huipulla tai kun vielä pystyy kilpailemaan "omalla tasollaan" eli Ahosen tapauksessa voittamaan yksittäisiä kisoja. Mutta jotain hienoa on myös siinä että jatkaa uraansa kaikista vastoinkäymisistä ja menestyksekkäiden kausien taaksejäämisestä huolimatta.

On myönnettävä että kyyninen tai inhorealistinen näkökulma on se että uraa jatketaan koska ei osata tehdä muuta tai koska henkilökohtainen talouskin on sidoksissa sponsorituloihin, jotka useimmissa tapauksissa käytännössä lakkaavat kun urheilija katoaa julkisuudesta. Ahonen tosin mitä luultavammin pysyisi esillä myös kommentaattorina, valmentajana tms. Mutta onhan se fiksumpaa pysytellä lehtien sivulla urheilijana jolla on takanaan loistava ura kuin entisenä urheilijana joka ajautuu siviilielämässään erilaisiin karikoihin!

Mutta Boltille tuplasataselta kultaa, ja maailman iloisin pronssimitalisti ranskalainen Lemaitre. :cool: huomenna vielä pikaviesti niin se on siinä.

Jamaika on tosiaan melko vahvoilla pikaviestin voittajaksi, mutta kapula voi vielä karata. Ranska ei päässyt finaaliin, joten Lemaitren kisat päättyivät mitalijuhlaan. En muuten ole ihan varma mitä haluat tuolla hymiöllä viestiä, mutta jos tarkoitat että "maailman iloisin" ja "pronssimitalisti" eivät oikein sovi yhteen, koska vain voittaja voi olla maailman iloisin ja pronssimitalisti ei voi olla tuntematta tappion katkeraa kalkkia, niin emme voi kuin olla yhtä mieltä siitä että olemme eri mieltä. (Lemaitrelle viime kausi oli muuten hänen uransa suurin pettymys loukkaantumisten takia joten hänen riemunsa on nähtävä myös "sitä taustaa vasten".)

Tota..naisten 800m:llä, onhan Semenya ihan eri oloinen kun muut hentoiset tyttöset ( anteeksi, mutta vertailuna näyttää tältä). Semeneyan puheet "tyttöystäväni kanssa..." vahvistaa vain sitä tiettyä käsitystä. :rolleyes:
lisäys: en viitti uutta postausta, mutta tässä tietysssä asiayhteydessä kaiken lisäksi. ja kuten sanottu anteeksi enkä itekään mikään naiseuden perikuva ole, mutta kyllähän Caster melkoisen miehekäs on.

Silloin kun kävit lääketieteellistä näitä asioita ei varmaan juurikaan käsitelty, mutta miehiset piirteet ulkonäössä tai seksuaalinen suuntautuminen eivät sellaisinaan suoraan ole tekijöitä joilla olisi merkitystä suorituskykyyn urheilussa. Eli tavallisena pulliaisena voi niiden perusteella tykätä tai olla tykkäämättä jostain urheilijasta, mutta ei muuta. Caster Semenya on kuitenkin on poikkeustapaus siksi että hän on hyperandrogeeninen, t.s. hänen luontainen testosteronitasonsa on paljon korkeampi kuin muilla naisilla.

IAAF määräsikin testosteronille ylärajan jonka alla pysymiseksi Semenya joutui käyttämään lääkitystä. "Normaalimmalla" testosteronitasolla hänen suorituskykynsä luonnollisesti laski eikä menestystä tullut. Mutta eräs toinen naisurheilija - intialainen pikajuoksija - vei sittemmin asian CAS:iin joka päätti että testosteroniyläraja ei ole pätevä joten IAAF joutui luopumaan siitä. Ja, kas, Semenya teki paluun huipulle!

(Kaikki naisurheilijat joiden testosteronitaso on epänormaalin korkea eivät muuten hyödy siitä mitään, koska heillä on hyperandrogenismin lisäksi androgeeniinsensitiviteetti eli elimistö ei pysty hyväksikäyttämään veressä olevaa testosteronia, joten he ovat urheilijoina samalla lähtöviivalla muiden naisten kanssa.)

PS Mun "lempilajini" eli ne jotka kiinnostavat niin paljon että ehkä katson ne ovat vielä jäljellä: miesten 1500 m ja naisten korkeushyppy.

TemMeke
19.08.2016, 17.08
On myönnettävä että kyyninen tai inhorealistinen näkökulma on se että uraa jatketaan koska ei osata tehdä muuta

Osata, vai haluta?

Kaikkia maailman huipulle lajissaan nousseita taitaa yhdistä kova polte harrastukseensa, jos sitä nyt harrastamiseks voi enää sanoa. Miksi se harrastus pitäis lopettaa huipulla, jos haluaa vielä jatkaa? Itelleenhän ne kilpailee, eikä penkkiurheilijoille, jotka ei halua nähdä idoliaan enää kun se ei voita. Enempikin median pitäis lopettaa se turha hössötys niistä ja kohdella kaveria ku mitä tahansa muuta samoin sijottuvaa..

Toisaalta onneks tää ei oo maailmanlaajunen ilmiö. Kasai on viimeks voittanu 25v sitten, mutta kaveri on hemmetin suosittu Japanissa. Suomalaisena se ois varmasti haukuttu jo monet kerrat. :D

Onneks meitä tavan harrastajia ei kukaan vaadi lopettamaan heti ku tulokset on edellisvuotta huonompia. Joutuis moni fillaristikin lopettamaan paljon aiemmin ku haluais. :)

kuovipolku
19.08.2016, 17.55
Kaikkia maailman huipulle lajissaan nousseita taitaa yhdistä kova polte harrastukseensa, jos sitä nyt harrastamiseks voi enää sanoa. Miksi se harrastus pitäis lopettaa huipulla, jos haluaa vielä jatkaa?

Minun mielestäni? Ei miksikään, päin vastoin näen siinä (kuten kirjoitin) jotain hienoa.

Toisaalta onneks tää ei oo maailmanlaajunen ilmiö. Kasai on vItelleenhän ne kilpailee, eikä penkkiurheilijoille, jotka ei halua nähdä idoliaan enää kun se ei voita. Enempikin median pitäis lopettaa se turha hössötys niistä ja kohdella kaveria ku mitä tahansa muuta samoin sijottuvaa..
iimeks voittanu 25v sitten, mutta kaveri on hemmetin suosittu Japanissa. Suomalaisena se ois varmasti haukuttu jo monet kerrat. :D

On totta että Kasai ei koko uransa ajan ole ollut niin tasaisen hyvä kuin nyt vanhoina päivinään ja on hänellä yksi kolme kautta kestänyt jakso ilman ainuttakaan palkintopallisijoitusta ja niistä keskimmäinen ilman kymppisakkisijoitusta, mutta muuten hän on joka kausi ollut vähintään kymppisakissa ja useammin pistesijalla kuin jäänyt ensimmäiselle kierrokselle tai jo karsintaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Noriaki_Kasai#Individual_starts_.28502.29

Ahosen viimeisin palkintopallisijoitus oli kaudella 2009/2010 ja kymppisakissa hän oli viimeksi 2013/2014. On parempi kun ei ennusta, mutta Ahosen alho on mielestäni syvempi ja pitempi ja lohduttomampikin.

tempokisu
19.08.2016, 18.09
No, meillä on eriliaisia mielipiteitä ja hyvä niin. Muuten olisi aika tylsää keskustelua. Joo joo, on joo on todellakin juu. :D

Kun kuitenkin olen jonkin verran kilpaillut - vaikka vain piirinmestaruus ja suomenmestaruustasolla, niin kisa se on pienikin kisa. Itselle jäi juoksusta katkera mieli - ei mun jaloista ollut mihinkään, petin yleisön ja kaikki. Pyöräilystä jäi hyvä mieli - ja ei olisi jäänyt jos olisin jääny ikänais-sarjoihin ajaan kympin tempoa 19 minuuttiin.

Yksi asia on tehty, sitten siirrytään seuraavaan. Ja kun olen koko ikäni ulkoilmaurheilua ja nimenomaan pitkä(hkö)ä matkaa harrastanut, voin sanoa että kyllä luonnossa liikkuminen on ihan elinehto. Tosin sen luonnossa oleilun voi toteuttaa monella tapaa, jos joku tapa ei enää onnistu. Kilpailut ei ole ainoa tapa, elämyksiä saa kyllä muutenkin.
Kyllä kuntoilijatkin ihan itelleen urheilee, eikä sitä yhtään voi vähätellä että vain kilpaurheilu huipputasolla olisi tärkeää. Ei se kaikille ole. Kaikki eivät edes tykkää kilpailusta ( kuten minä, inhosin ja jännitin) mutta samalla harjoittelullahan noi kisatkin meni. Nyt on ihana lenkkeillä ihan vapaasti ja sillain kun itse parhaaksi katsoo.
Omasta mielestäni kilpaurheilun tärkein anti oli nähdä mihin pystyy, saada ehkä itseluottamusta jota ei muuten ollut ja muutama hyvä ystävä. Ja toivottavasti elinikäinen hyvä harrastus. Parhaat palkinnot ikinä.

Oliko Lasse Virenillä urheilun palo? Aikansa oli, ja nyt käsittääkseni voi ehkä joskus käydä lenkillä. Pia Sundstedt juuri tuossa haastattelussa totesi että on pyöräillyt tänä vuonna ehkä tuhannen kilsaa. Eikä arvostus näitä urheilijoita kohtaan ole yhtään vähentynyt.

Taito se on osata lopettaa silloin kun sen aika on.

Mutta tämä on vain mun mielipiteeni. Jokainen tekee kuten parhaaksi katsoo. Mutta noilla huippu-urheilijoilla on aina julkisuuden paine, ja rankkaakin arvostelua tulee kuten on vaikka iltalehtien nettikommentoinnissa todellakin suomalaisille olympiakävijöille tullut. Ja tietyille nuorille kestävyysjuoksijattarille.
Siinä mielessä mun aikanani oli mukavampaa, ei ollut tällaisia nettijuttuja.

ps. montako lausetta saat nyt lainatuksi kuovipolku? On tietysti ihan kiva että mun mielipiteet kiinnostaa niin suuresti, mutta valitettavasti mun tarvii sanoa että en lue sun viestejäsi kun tiedän sen nälvimis-asenteen jo etukäteen.

pps. kuitenkin, naisten 800m tulee tänä yönä kahden maissa ( alkava lähetys) ja miesten 4 x 100m viesti vähän enne viittä.

TemMeke
19.08.2016, 18.37
Minun mielestäni? Ei miksikään, päin vastoin näen siinä (kuten kirjoitin) jotain hienoa.

Ihan yleisesti vaan, ei sen suuremmin sulle suunnattuna, vaikka sua lainailinkin. :)

Kasain touhut tosiaan näytti jo yhdessä välissä siltä, että kunhan höntsäilee huvikseen. Uskon, että Suomessa vastaavasti hiipunut maailmanmestari olis lynkattu julkisesti moneen kertaan. Ja sit ukko tulee vielä yli nelikymppisenä ottamaan pari mitalia Olympialaisista, joista henk.koht. hopea oli tosi kova juttu. Ehkä Ahonenkin siitä vielä kipuaa, kun saa neljänkympin kriisin alta pois. :D

pulmark
19.08.2016, 19.16
Kasain touhut tosiaan näytti jo yhdessä välissä siltä, että kunhan höntsäilee huvikseen. Uskon, että Suomessa vastaavasti hiipunut maailmanmestari olis lynkattu julkisesti moneen kertaan....

Kulunutta lainausta toistaakseni, suomalaiset on enempi menestyshullua kuin urheiluhullua kansaa. Kertooko tämä sitten siitä että suomalaiset haluaa säilyttää kasvonsa ja sen vuoksi halutaan samaistua vain voittajiin tai olla voittajien puolella. Muualla maailmassa urheilua seurataan ja omia kannatetaan siitä riippumatta, että ollaanko voitto- vai tappioputkessa.

Media myös ruokkii tuota menestysajattelua. Kojonkoskea on aika paljon arvosteltu siitä että olympialaisiin ei ole asetettu virallisia menestymistavoitteita. Marko Asell esitti muutama päivä sitten aiheesta hyvän mielipiteen, jonka mukaan tavoitteena on osaltaan suojella niitä harvoja nuoria urheilijoita, joilla on mahdollisuus olympialaisissa menestyä. Jokainen joka katsoi Petra Ollin raastavan haastattelun tappion jälkeen tiesi, että vain voitto merkitsee jotain ja vain voittoa tavoitellaan. Suomella on pienenä kansakuntana menestyjät harvassa, maailma on muuttunut, muuallakin osataan harjoitella kovaa ja oikein.

tempokisu
19.08.2016, 20.50
^ no toi brasilialaisyleisö on buuannut toiseksi tulleelle ...oliko seiväshyppääjä. Tosi noloa, lyödä lyötyä.
Jokainen urheilija itse ihan takuuvarmasti asettaa itselleen tavoitteita, ei niitä tarvi johtajien asettaa. Aika harva menee kisoihin sillä asenteella että "kiva osallistua" ( no joku voi mennä..) varmaan jokainen unelmoi menestyksestä ja sitten siittä voitosta.

Ja todistetuksi on tullut, että maailma rakastaa - ei voittajia vaan YLIVOIMAISIA voittajia. Kuten Usain Bolt. Yleisön mylvintä yltyy ihan toisiin desibeleihin kun Boltti steppailee stadionille.
Suosikkiurheilijalla pitää olla karismaa, ja sitä joko on tai ei ole. 80-luvulla esimerkiksi Edwin Moses, mutta Carl Lewis ei koskaan ollut ihan sellainen idoli. Upea ura, mutta se tietty karisma puuttui. Suomikeihäässä Seppo Räty - tai sitten toinen ääripää Tapio Korjus.
Ja vaikka ei nyt yleisurheilussa vaan hiihdossa, Marjo Matikaisen ura olisi unohtunut unholaan ilman sitä legendaarista "havuja prkl" :D - että olisiko Teronkin kansinu kerran repäistä jotain rosoa julkisuuskuvaansa...

tempokisu
20.08.2016, 04.52
Jamaicalle kultaa, ja Japani hopealle ennen USA:ta. Boltille ne kolme kultaa.

( heräsin varta vasten, mutta naisten 800m tuleekin.. "lauantaina" - mutta meillä siis vasta huomisen puolella)

OKS
20.08.2016, 09.25
Jamaicalle kultaa, ja Japani hopealle ennen USA:ta. Boltille ne kolme kultaa.

Ja loppujen lopuksi USA:lle diskaus eli Kanadalle pronssi.

http://yle.fi/urheilu/3-9108873

tempokisu
20.08.2016, 10.07
:D ( lähdin lenkille melkein heti viestin jälkeen niin jäi tuo tulos...) mutta hienoa että Kanadalle mitali, kun tuo DeGrasse oli tuplasatasen välierissä ihan mainio ja muutenkin sain sympaattisen vaikutelman.
Mun mitaliveikkaus Boltin suhteen meni oikein, ja sehän se tässä tärkein oli.

Ruuskasen mitali olisi pieni ihme, mutta jää jännitettävää viimeseen kispäivään asti.

lisäyshuomio: anteeksi, mutta kaikki kisojen (suomalais)naispuoliset selostajat, tai kisaa kommentoivat, ovat olleet ihan kamalia kuunnella. Nytten menee naisten triathlon, ja juuri tuon sanan viljely kuulostaa tosi pahalta. Eikö suomalaista löytynyt tähän lajiin, siis triathloniin, ketään??

tempokisu
20.08.2016, 20.51
:D suomalaistoimittaja kysyi Boltilta, tietääkö hän ketkä muut ovat voittaneet yleisurheilussa 9 olympiakultaa?
- Minä olen ainoa!
Carl Lewis ja Paavo Nurmi.
- ai, missä lajeissa?

Mitäs sitä toisten tekemisiä muistelee...oliko Boltti edes syntynyt kun Carl Lewis kisaili?

TemMeke
20.08.2016, 20.55
Annettakoon Boltille anteeksi, sehän on ollut vasta 2-vuotias, kun Lewis voitti viimeisen satasen kultansa. :)

buhvalo
20.08.2016, 21.49
lisäyshuomio: anteeksi, mutta kaikki kisojen (suomalais)naispuoliset selostajat, tai kisaa kommentoivat, ovat olleet ihan kamalia kuunnella. Nytten menee naisten triathlon, ja juuri tuon sanan viljely kuulostaa tosi pahalta. Eikö suomalaista löytynyt tähän lajiin, siis triathloniin, ketään??

Tottahan toki, suomen vahvassa kestävyysurheilu skenessä on ylitarjontaa. :) Lehtonen metsästi viime kisoihin paikkaa ja jäi ensimmäisenä ulos, ja nyt panosti täysmatkalle. Kuulemma n.200 000e budjetti kahdessa vuodessa kisailla tarvittavat pisteet olympiapaikan saamiseksi.

---

Keihäsmitali olisi yllätys.

Pekka L
20.08.2016, 22.11
Keihäsmitali olisi yllätys.

Mä vähän luotan että tulee. En oo odottanut mitään näistä kisoista, mutta jotenkin optimistinen olo nyt. Jos Antti sanoo, että on kunnossa, niin sitten se on.

tempokisu
21.08.2016, 09.28
^ mutta ei ollut. Antti oli kuudes, eikä mitaliin nyt ihmeitä olisi tarvittu. Toki Antti varmaan kunnossa on, mutta muut oli paremmassa heittokunnossa. Ennen kisaa kyllä vastasin selostajalle kun mietti tuleeko mitali, että ei tule.
..mietin vaan että kun Antti ja Tero heittää tuolla "kaatumatauti"-tyylillä, heidän täytyy heittääkin jo aika kaukaa että jää tilaa "kaatumiselle". Katsoo nyt noita pystyssä pysyviä heittäjiä, pystyy viemään sen heittorajan paljon lähemmäs rajaviivaa. Siitä tulee heti 2-3 metriä lisää. Ja näyttää paljon tyylikkäämmältä.

Pahus, nukahdin enkä nähnyt naisten 800m juoksua vaikka se oli syy miksi heräsin katsomaan lähetystä! Ja myöhästyin aamu-uusinnastakin.
No, Semenya voitti ajalla 1.55. Anteeksi, mutta tuosta kuvasta ei ihan heti miellä että naisten kisailijoita he, mutta jonkinlaista rintavarustusta näyttäisi..:

http://static.iltalehti.fi/rion-olympialaiset-2016/semenya_etu_lk_21082016_503_ro.jpg

(http://static.iltalehti.fi/rion-olympialaiset-2016/semenya_etu_lk_21082016_ro.jpg)

p bonk
21.08.2016, 10.14
Kojonkosken itkuvirsi siitä, miten on vaikeaa ja toiset ovat kovempia.http://www.hs.fi/m/urheilu/a1471742824681

tempokisu
21.08.2016, 14.07
höh. Minun mielestäni hienot kisat paria pientä noloa juttua lukuunottamatta:
- miesten seiväshypyssä toiseksi tulleelle ranskalaiselle buuaaminen/viheltäminen.
- uima-allasveden vihertyminen
- ainakin viimeisenä kilpailupäivänä keihäsmiehet jatkoi kisaa ja toisaalla jaettiin mitaleja ja USA:n kansallislaulu soi. Tai ainakin telkkarista katsottuna kisat jatkui, mun mielestä olisi pitäny kunnoittaa mitaliseremonioita vaikka kisapäivän päätteeksi.

Huippu-urheilu on nykyisin niin kovaa, että vaikea sinne on huipulle päästä. Suomalainen ei aina pääse. Uskoisin että moni katsoja kuitenkin koki hienoja hetkiä, ja ainakin itse innostuin katsomaan myös ihan "vieraita" lajeja kuten ratsastus, telinevoimistelu, uimahypyt, maastopyöräily ja pyöräily. ( viimenen laji on vieras katsojanäkökulmastani).
Moni suomalainen on myös ihan siinä "huulilla" kansainväliseen menestykseen. Ja jospa vielä tulee kestävyysjuoksijattaria...

Paras tuossa Kojonkosken haastattelussa :D
"Kojonkoski kaipaa HS:n haastattelussa erillistä yhteiskuntasopimusta, joka selventää valtion roolia huippu-urheilussa."

Pitäisikö perustaa siis huippu-urheilun akatemioita, ja valtiojohtoisesti alkaa määrätietoisesti valmentaa urheilijoita vain yhtä ja ainoaa päämäärää varten? No jos nyt ei kuitenkaan. Kyllä tarpeeksi lahjakas ja hyväkuntoinen urheilija löytää tiensä ja tukijansa, uskoisin näin. Pienestä maasta ei vaan aina löydy maailman parhaita, kun joka lajiin on tunkua yhtä useammasta maasta. Kuten keihäänheittäjiäkin tulee nykyisin Trinidad & Tobacosta ( tai pian Jamaicalta..).

buhvalo
21.08.2016, 16.06
Rupp maratonilla. Onpa mielenkiintoinen nähdä miten irtoaa. Voisin jopa tyrkätä sille mitalia ellei ajoissa aloiteta pukkaamaan vauhtia selvästi alle 2:10 tasolle.

Pekka L
21.08.2016, 17.48
Varmasti paskimmat o-kisat ikinä. Yleisön käytös törkeää lajissa kuin lajissa.
Monen yleisurheilijan tähtihetki, olympiavoitto, oli varmasti ns. unohtumaton elämys. Finaali päivällä ja katsomo tyhjä. Mm. kolmiloikan voittaja kysyi, ovatko he ansainneet sen. Ei näin.

Hippo04
21.08.2016, 18.24
Mikähän noiden päiväfinaaleiden idea oli? Kädenojennus eurooppalaisille katsojille? Finaalit olivat muuten amerikkalaisten TV-katsojien mukaan ajastettu. Myöhään siis jopa paikallisille.

rhubarb
21.08.2016, 19.30
^ Myös oseanian alueella aamuaikaan jolloin ihmisiä jo hereillä.

haedon
21.08.2016, 19.40
... Yleisön käytös törkeää lajissa kuin lajissa. ...
Samaa olen ihmetellyt. Lajissa kuin lajissa buuataan muille, jos vain mukana sattuu olemaan brassi. Sitten YLE on vielä onnistunut paskomaan lähetykset heittämällä poikki kesken kaiken ja pakkosyötämällä jotain mobiilisovellusta Areenasta joka ei kuitenkaan toimi.

Galen Ruppin mitali maratonilla antoi taas vähän toivoa että näillä matkoilla voi menestyä joku afrikan ulkopuolelta. Edellinen kerta taisi olla Ateenassa 2004, kun Baldini voitti.

Pekka L
21.08.2016, 19.59
Ei tarvitse olla edes brasseja mukana. Riittää että yleisö valitsee puolensa. Katselin naisten lentopallon välierää Serbia-USA, buuauskonsertti soi USA:n syöttövuorolla. Ekalla viikolla ottivat hampaisiinsa venäläiset uimarit.
Tuntuu että jengi on muuttanut viime kuussa sademetsästä kaupunkiin. Viime vuonna asuivat vielä puussa.

OKS
21.08.2016, 21.56
Mongoolit käy kuumana. :)

http://yle.fi/urheilu/3-9110720

pulmark
21.08.2016, 22.05
Pitäisikö perustaa siis huippu-urheilun akatemioita, ja valtiojohtoisesti alkaa määrätietoisesti valmentaa urheilijoita vain yhtä ja ainoaa päämäärää varten? No jos nyt ei kuitenkaan. Kyllä tarpeeksi lahjakas ja hyväkuntoinen urheilija löytää tiensä ja tukijansa, uskoisin näin. Pienestä maasta ei vaan aina löydy maailman parhaita, kun joka lajiin on tunkua yhtä useammasta maasta. Kuten keihäänheittäjiäkin tulee nykyisin Trinidad & Tobacosta ( tai pian Jamaicalta..).

Olympiakullan voittajille kunnollinen eläke jolla pärjäilee. Valmentajallekin vois jotain vastaavankaltaista porkkanaa tarjota. Tollaisesta valtiojohtoisesta huippu-urheilusysteemistä en oikein tiedä, kuulostaa byrokraattiselta ja virkamiesmäiseltä. Eikös se Kojonkosken teesi ollut jotain siihen suuntaan että "urheilija keskiössä".

tempokisu
02.09.2016, 17.56
Vuosi 2016.
Ruåtsi-otteluun osallistuvien naisten parhaankin ennätys on 33.32.

Siitä on nimittäin 33 vuotta ja taso oli parempi. Suhteessa paljonkin, koska tässä olisi ehkä pitänyt jotain kehitystäkin kehittyä.
Meitä oli silloin mukana yksi nuori 18-vuotias ja muut aikuisia, vanhin 43-vuotias.

Velluz
02.09.2016, 17.59
Taasko alkaa se itsensä kehuminen?

tempokisu
02.09.2016, 19.19
Taasko se alkaa mun mollaaminen? No eihän se ole koskaa loppunutkaan. voivoi. Velluz sulla on nyt niin vähä palstakokemusta että mietipä vähän ensin.
En ole ikinä kehunut, sanonut että meni "ihan hyvin", tai " ei huonosti".

Epäonnistuin Ruåtsi-otteluissa aina, sanotaan että juoksin (jalkakipuisena) ihan onnettomasti ja siihen ei ole yhtään kehulla paikkaa. Kyse oli ihan yleisurheilun, naisten kestävyysjuoksun TASOSTA. Jos nyt ihan ilman mitään kisuvastaisia silmälaseja katsoo, yleinen taso on mun mielestä vaan laskenut. Yksittäiset juoksut ( Alisa, Johanna) ei nosta perustasoa.
Maailmalla nimittäin näitä kymppitonnin yms. ennätyksiä rikotaan. Jotain kehitystä yleisessä tasossa voisi odottaa Suomessakin? ei ole mikään ihme siinä mielessä että ei pärjätä arvokisoissa, jos jumiudutaan vuosikymmenien takaisiin tasoihin.

pulmark
02.09.2016, 19.37
^^ Eipä tuo miestenkään taso taida kestää kehumista. Yksi alle 14min 5000m ja kaksi alle 30min 10000m. Peiponen olisi 10000m ajallaan 13. miesten tilastoissa:

http://www.tilastopaja.net/fi/top20.php?Season=2016&Ind=0#M10000

EDIT: Tilastojen mukaan maratonilla Hyryläisellä sama kärkitulos kuin miesten 1.
EDIT2: Naisten 10000m tilastoissa 2. on muuten myös 43v.

Tilastoista vielä että miesten 10000m tämän vuoden kärkiajalla sijoittuu näköjään kaikkien aikojen tilastoissa sijalle 127:

http://juoksijanomadi.blogspot.fi/p/tilastoja.html

tempokisu
02.09.2016, 20.12
. Peiponen olisi 10000m ajallaan 13. miesten tilastoissa:

l (http://juoksijanomadi.blogspot.fi/p/tilastoja.html)

Terveillä jaloilla.

ps. Joulupukki on oikeesti olemassa, eikä mitääm muttia pulmarkki.

rhubarb
03.09.2016, 14.10
HS Kuukausiliitteessä juttu Vainiosta: http://dynamic.hs.fi/2016/maratoonarialisavainio

Aika pahalta tuo harjoittelu kyllä kuulostaa, toivottavasti siihen saadaan jotain järkeä. Herää myös kysymys että onko kaikki paitsi juoksu jäänyt treeniohjelmasta pois? Voisi kuvitella että mainitusta lätkän peluusta on ollut lihaskunnon kannalta hyötyä vielä jonkin aikaa lopettamisen jälkeenkin… mutta ei ehkä enää.

LJL
03.09.2016, 17.30
Ruotsi-ottelu meneillään kakkosella, kun on imuroitu täytyy istua penkkiurheilemaan

tempokisu
03.09.2016, 19.32
^^ Se on kuulostanut todella pahalta, 150km /viikko. Siitä reeniohjelmasta on jäänyt pois lepo, ja "muu tekeminen" (kuin urheilu). Pitää olla muutakin elämää. Eikä mykoplasma ole reisiluun ja kantaluun murtumien syy missään muodossa.

Naisten maaottelukympillä sitä samaa tasoa todellakin kun 33 vuotta sitten. 33 plus.
Ja tässä muuten samalla ihmettelen, mikä toi on aina että "taasko se omakehu alkaa". Hölkkäsin hölkkäkisoissa ihan kivasti, mutta joka ikinen ratajuoksuni meni persiilleen, en ole niistä ikinä sanonut että tosi hyvä. Inhosin ratajuoksua, ja varsinkin kun joka kerta oli jalkakipuja niin eihän siinä voi tulla kun huonoja tuloksia. Tuloksia siis, sijoitukset oli joskus kohdallaan.

rjr
03.09.2016, 19.50
HS Kuukausiliitteessä juttu Vainiosta: http://dynamic.hs.fi/2016/maratoonarialisavainio

Aika pahalta tuo harjoittelu kyllä kuulostaa, toivottavasti siihen saadaan jotain järkeä.
Missä kohdassa tuossa jutussa on harjoittelusta sellaista, että kuulostaa pahalta? Harjoitusintoa (tai ehkä juoksuintoa) kyllä löytyy, mutta se on vain hyvä. Muuta väärään harjoitteluun viittavaa en tuosta löytänyt.

rjr
03.09.2016, 19.56
Se on kuulostanut todella pahalta, 150km /viikko.
Sinä se jaksat jauhaa tuosta numerosta. 20 km kevyttä juoksua per päivä ei ole lahjakkaalle juoksijalla liikaa. Toki jos vammoja tulee, niin pitää pystyä reagoimaan. Enkä usko, että tuota 150 kilometriä on juostu joka viikko, vaan se on sellainen max.

tempokisu
04.09.2016, 15.18
Sinä se jaksat jauhaa tuosta numerosta. 20 km kevyttä juoksua per päivä ei ole lahjakkaalle juoksijalla liikaa. Toki jos vammoja tulee, niin pitää pystyä reagoimaan. Enkä usko, että tuota 150 kilometriä on juostu joka viikko, vaan se on sellainen max.

^ kyllä, aihe on tuttu niin siitä voi hyvin sanoa mielipiteensä ( maastopyöräilystä tai muista yleisurheilun lajeista en mitään sanokaan). Kyllä toi 150km/viikossa ( haastattelussa mainitsi että tämä oli tyypillisnen viikko tms.) ja vaikka aikuinen siihen pystyisi, niin nuorelle se on liikaa. Sanoisin että lapselle.

No joka tapauksessa. Iltasanomat kehittlee hassuja otsikoita Ruåtsi-ottelusta, on farssia ja dramatiikkaa - ihan normaalia urheilua toi on ollut.
Ihmetytti kuitenkin miksi Lotta Harala juoksi uusintajuoksun yksin? Ei kuullut lähtölaukausta - miten ne muut juoksijat sitten kuuli. Ihan turha uusinta, samalla logiikalla varaslähdön ottaneet voisi juosta uusiksi.

tempokisu
05.09.2016, 07.01
No, otetaan sitten vastapainoksi tyttöjen S-R maaottelu 3000m.
Nyt voittoaika oli 9.54.
33 vuotta sitten tyttöjen (A-tytöt alle 18v) olin 9.49 ajallani kisan viimeinen. Ei mitenkään voi sanoa että hyvä juoksu, kummatkaan tulokset.

Suomalainen mieskeihäänheitto sai mun mielestä ihan ansaistemansa näpäytyksen.

Ja mitä katselin noita kisoja, huvitti että eipä ihme etten viihtynyt tuommoisissa kekkereissä ollenkaan. :o

Velluz
05.09.2016, 07.16
Lotta kuuli kaikuna toisen pamauksen, jota muiden kaijuttimista ei tullut. Lopetti juoksemisen. Siksi uusinta. Lähetysjärjestelmä kusi kunnes vaihtoivat ruutiaseeseen.

kaakonkandalffi
14.09.2016, 10.55
No, otetaan sitten vastapainoksi tyttöjen S-R maaottelu 3000m.
Nyt voittoaika oli 9.54.
33 vuotta sitten tyttöjen (A-tytöt alle 18v) olin 9.49 ajallani kisan viimeinen. Ei mitenkään voi sanoa että hyvä juoksu, kummatkaan tulokset.

Omalla mittapuulla oli kyllä voittajalta ihan hyvä juoksu. Sekunnin päähän viime kesän nuorten EM-rajasta ja itse kisassakin olisi taistellut pistesijasta. Ruotsalaiset kilpasiskothan jäi tässä lähes kierroksen :).

tempokisu
14.09.2016, 18.42
No nyt tapahtuu, ehdottomasti kun tämä valmennus-systeemikuvio saadaan uusiksi niin alkaa varmasti tapahtua ja Suomen yleisurheilu nousuun.

Lainausta il-jutusta, ettei tarvii klikata linkkiä, tässä se on tosi selkeesti sanottu miten asiat hoidetaan ( mainittakoon että minusta tuli Tompan fani ja Tomppa on tähän hommaan varmasti mies paikallaan):

Suomen Urheiluliitto (SUL) julkisti Helsingissä kolmen uuden alueellisen valmennuspäällikön valinnat.

Kovin nimi aloittaa Tampereen alueen valmennuspäällikkönä, kun pituushypyn vuoden 2005 MM-pronssimitalisti Tommi Evilä, 36, sai pestin. Myös Jyväskylän uusi valmennuspäällikkö, vastikään pikajuoksu-uransa lopettanut Hannu Hämäläinen, 31, on entinen maajoukkuekapteeni. Pääkaupunkiseudun valmennuspäälliköksi SUL valitsi kokeneen valmentajan Antti Leskisen, 34.
Kolmikon pestit ovat määräaikaisia (2+2 vuotta) ja puolipäiväisiä. Uudet päälliköt toimivat SUL:n valmennusjohtajan Jorma Kemppaisen alaisuudessa.

Kaupunkikeskukset

Muutos tarkoittaa, että nykyinen lajivalmentaja-ammattinimikkeisiin perustuva lajivalmennus päättyy ja tilalle tulee kolmeen kaupunkivalmennuskeskukseen perustuva järjestelmä.
- Yleisurheilun valmennus ja sen johtaminen siirtyy täältä Radiokadulta kolmeen kaupunkikeskukseen, ja niiden toimintamallit mallinnetaan muuallekin maahan, jota työtä kyseiset herrat on valittu johtamaan, SUL:n toimitusjohtaja Jarmo Mäkelä valotti.
- Yleisurheilu on perinteinen landelaji, ja meidän huiput ovat läpi vuosikymmenten tulleet maaseudulta. Nyt se on voimakkaasti siirtymässä kaupunkeihin, ja on tullut vahva tarve koota pienen maan resursseja yhteen, Mäkelä perusteli.
Suunnittelutyössä ovat olleet mukana olympiakomitean huippu-urheiluyksikkö ja sen urheiluakatemiaohjelma.
- Urheiluopistoista vahvat kumppanimme Pajulahti ja Kuortane ovat ilmaisseet halunsa olla tässä mukana, ja toiminnallisesti kovimpana kumppanina meillä ovat mukana kärkiseurat, Mäkelä kertoi.
Seurayhteistyö konkretisoituu parhaiten Evilän kohdalla.
- Tämä valmennuspäällikkötehtävä on mitoitettu puolipäiväiseksi kuitenkin niin, että henkilöt voisivat kokopäiväisesti työskennellä yleisurheilun eteen, ja Tommin työn toinen puolikas tulee Tampereen Pyrinnön valmennuspäällikön tehtävistä, Mäkelä informoi.

15 valmentajapestiä

Eri lajien erikoisosaamista toki tarvitaan edelleen, ja SUL:n uuteen organisoitumiseen kuuluu noin 15 täysipäiväisen nuorten olympiavalmentaja -nimikkeellä toimivan ammattilaisen palkkaaminen. Nämä valmentajat sijoittuvat eri puolille Suomea, ei ainoastaan kolmeen kaupunkikeskukseen. SUL yhdessä olympiakomitean kanssa laittaa pestit julkiseen hakuun heti torstaina.
- Uskon, että nykyisiä lajivalmentajia tulee hakemaan tehtäviin,Mäkelä sanoi.
Kuten uusi valmentajanimike kertoo, järjestelmän muutoksen yksi keskeinen tavoite on lupaavien nuorten jalostaminen kohti huippua myös aikuisten tasolla. Yksi valmennuspäälliköiden työsaroista on rakentaa lajikohtaiset verkostot kunkin lajin nuorten olympiavalmentajien, henkilökohtaisten valmentajien ja muiden toimijoiden kesken.

( anteeksi, mutta en ymmärtänyt hölynpölyä, sen vaan että valmentajia tulee ja suunnitelmia tehdään, mun käsitykseni mukaan se juttu on mitä itse urheilijat tekee, mutta se on vain mun vanhakantainen käsitykseni.)

ilmora
08.10.2016, 08.49
Köyhät urheilijat (http://yle.fi/uutiset/3-9217654). Herättää myös kysymyksiä siitä, miten monta lahjakasta nuorta jää sivuun juurikin siksi ettei vanhemmillakaan ole varaa tukea?

OKS
08.10.2016, 16.42
Köyhät urheilijat (http://yle.fi/uutiset/3-9217654). Herättää myös kysymyksiä siitä, miten monta lahjakasta nuorta jää sivuun juurikin siksi ettei vanhemmillakaan ole varaa tukea?

Noin on, mutta jokunen tapaus tiedossa, että vanhemmat ovat satsanneet sekä rahallisesti että ajankäytöllisesti lapsen ja nuoren urheiluharrastukseen, mutta sitten murros-/teini-iässä nuorelle tuleekin muut asiat tärkeämmiksi ja urheilupuoli saa jäädä.

tempokisu
08.10.2016, 16.55

Aika moni on kysynyt, miksen aloittanu silloin ( 16-vuotiaana) kilpapyöräilyä..olisit varmasti pärjännyt.
No hyvä kun lenkkitossuihin ol varaa. Puhettakaan kilpapyörästä.

Tosin sanoisin vielä että pitäisi olla "sopiva" tyyppi ( ei esimerkiksi kritisoi tai tee omia päätöksiä..) ja yhtään haitaksi ei ole vaikkapa vanhempin suhteet liittoon.
Jos noita ei toteudu, aika huono tilanne.

Mutta on toki sanottava, että omat vanhempani tekivät kaikkensa meidän molempien lasten harrastuksen eteen sen minkä pystyivät. 80-luvulla se vielä oli jotenkin kohtuullista, mutta kyllä siinä seinä tuli vastaan jo kun hiihdossa välineet alkoivat ratkaista.

Lisäys: ahaa, koski varmaankin tuota lehtijuttua ( en yleensä klikkaa linkkejä). Joo, kyllä liikunnanopettaja...no kritisoi hieman mun vanhoja lenkkareitani, mutta onneksi se Cooperin tulos ei ollut lenkkareista kiinni, vaan kunnosta ja jaloista. Toki se harmitti, kun kaverilla oli hienot uudet välineet ( lenkkarit, sukset) ja meillä ei ollut varaa.

( ja tulevaisuudessa eriarvoisuus tulee korostumaan ja vaikuttamaan vielä enempi, kun vaaditaan tietynlaisia tietokoneita sun muita laitteita että voi opiskella..)

LJL
08.10.2016, 18.33
Myös näin. Hienoa!

http://yle.fi/urheilu/3-9217831

LJL
18.06.2017, 23.46
Tempokisu ei oman ilmoituksensa mukaan jaksanut etsiä tätä keskustelua. Näin ollen ja ulkoyleisurheilukauden jo ollessa täydessä vauhdissa nostetaan aihetta ja jatketaan keskustelua!

Alisa Vainio juoksee taas. Ja keitä muita niitä nyt oli.

hcfreak
19.06.2017, 08.50
Samuel purolaa täs alkukesän ihmetelly. Melekosta kyytiä nuorikaveri vetää 100m ja 200m. Suomen ennätys myös miesten sarjassa paukkuu kohta jos kehitys pysyy samana.

buhvalo
04.08.2017, 20.12
Ison kylän kisat isolla areenalla alkaa tänään. Illan päättää miesten 10000m, joten kahvitankkaus on aloitettu että jaksaisi katsoa lähetyksen loppuun. Toivottavasti Etiopia-Kenia rintama osaa juosta Mo:n jalattomaksi ennen viimeisiä kierroksia. Mo:n voittokaan ei sinänsä ärsyttäisi, vaan se että pelataan hänelle sopivimmalla taktiikalla.

LJL
04.08.2017, 21.44
Ison kylän kisat isolla areenalla alkaa tänään.

Kyllä!! TV2 pysyy päällä tukevasti tulevan viikon. Harmittavan vähän on tullut penkkiurheiltua muilta kiireiltä mutta nämä kisat koitan katsoa.

Pekka L
04.08.2017, 23.05
Jotenkin hassua kun satasella otetaan loppukiri...

LJL
04.08.2017, 23.14
Naisten seipäässä eikä miesten pituudessa tullut suomalaisittain loppukiriä. Haitari.

Gaastra
05.08.2017, 00.03
Kyllä yleisurheilun MM-kisat on penkkiurheilijalle oikea herkkupala. Miesten 10km oli huikea, on se sir Mo kova.

LJL
05.08.2017, 00.05
Mo painoi odotetun kovaa, ilman mommoja toivottavasti.

Hippo04
05.08.2017, 00.09
Hieno juoksukilpailu. Suomalaisilta perussettiä. Ruotsalaisilta parit erinomaiset esitykset. Naisten seipään maailman ykkönen kävi verrytellen tylyttämässä muita.

Noiden penskojen raahaaminen urheiluareenoille on ärsyttävä trendi. Kiinnostaa yhtä paljon kuin naapurin lomapostaukset kakaroistaan.

Köfte
05.08.2017, 01.22
Sir "FlyMo" ei pettänyt, eivätkä meidänkään edustajat. Oikeasti, pitäsikö
mental training-osastoa "vähän" kehittää? Silakka-Vormisto-meininki on
valitettavasti ihan nykypäivää:p

https://www.youtube.com/watch?v=HKvgDvlfz0E

buhvalo
05.08.2017, 11.30
Mo painoi odotetun kovaa, ilman mommoja toivottavasti.

Eipä siinä kipchirchir:t kyenny mukaan kun MoSirSir tyhjensi pankkia loppuun. Ehkä paras arvokisa 10k pitkiin aikoihin, ugandan miehelle hatunnosto rohkeasta juoksusta. Naisten 1500m alkuerät oli myös hyvävauhtista kisaa eikä varmistelua. Solakka Caster tuli vielä suht. kevyesti 4:02 vauhdissa ja voipi olla mitalinsyrjässä kiinni myös tällä matkalla.

Köfte
05.08.2017, 18.49
Suomalaisten linja näyttää etenevän tuttua rataa... Usainin jäähyväisiä odotellessa.

hcfreak
05.08.2017, 19.24
Ei oo oikeen kukaan suomalainen kunnossa tänä vuona. Tosi paljon telakalla porukkaa tai kuntoutumassa.

tempokisu
05.08.2017, 20.48
Kiitos, tämä topicci löytyi vihdoin.
^ no ei ole kukaan kv. kunnossa, ja osa ei ole edes kansallisen tason kisojen kunnossa. Ja anteeksi, mutta mä sanon että Johanna Peiponen ja Alisa Vainio ei juokse enää. No Johanna voi hölkätä, mutta Alisan ura oli siinä. Ensin aivan liian paljon rasitusta, sitten epätoivoiset reilu vuosi jalkavammaa, ja ei ole ihan normaalita että nuori tyttö sairastuu keuhkoklamydiaan.
Siinä on syynä liikaa epätoivoista reeniä ja liian vähän ravintoa jotka johtaa katastrofiin. Erityisesti jo se reenaus menee ( valmentajan mukaan ) lääkkeiden voimalla...
Ihme jos toisin on.

Mutta nyt on todella jännittävää, ja se on tasan yksi nimi: Usain Bolt. On mun suosikkini urheilussa ( ja piruvie, Mo Farah ei ole ai että kun toivoin...), urheilun ulkopuolella taitaa olla aika pska ja ylimielinen. Tosin ylimielisyyteen on varaa...mä toivon että Boltti voittaa.
Illalla on myös naisten kymppi. Kalevan kisoissa voitettiin kymppi 35+ hölkällä.....

Köfte
05.08.2017, 21.16
^ "Usain Bolt" Kerrankin samaa mieltä edes jostakin.
"Mo Farah ei ole ai että kun toivoin..." Miksi ihmeessä?

Jami2003
05.08.2017, 21.30
Eipä mennyt mitenkään kevyesti Boltilla välierissä. Tulee todella mielenkiintoinen finaali.

Kampinalle
05.08.2017, 22.45
Löin juuri vaimon kanssa vetoa Boltista. Vaikka järki sanoo, ettei voita, niin tunne on suurempi, eli Bolt voittaa satasen ja mä vedon.

buhvalo
05.08.2017, 23.00
Bolttia veikkaisin itekkin. Alkuerien jälkeen en olisi veikannut, mutta välierä näytti parempaa.
Etiopian juoksu vaikutti olevan hukassa mutta naisten 10llä löytyi. Ihan huikea soolo Ayanalta.

Ristus kun kyrsii kun selostajien pitää kaivaa jokin suomi-yhteys menestyjiin.

Jami2003
05.08.2017, 23.15
Joo kyllä se Boltti finaalin kerää nimiinsä. Todella huikea veto kympissä kyllä :) jälkimmäinen vitonen kympissä maailmantilaston kakkoseksi vitosissa tänä vuonna, huh huh :D

LJL
05.08.2017, 23.45
No niin!!

tempokisu
05.08.2017, 23.47
Voi harmillisuuden harmillisuus :(

( mä nukuin naisten kympin....mutta se ei siis se harmillisuus )

ps. Kampinallelle tsemiä...

LJL
05.08.2017, 23.48
Tällä kertaa näin! Yleisö buuaa ja hurraa. Kaikenlaista

Jami2003
05.08.2017, 23.51
Olipa yllätys. Boltin hieman löysät alkuerät olivat tämän hetken terää eikä säätelyä finaaliin... Oishan loppuun vielä kullan suonnut.

Kampinalle
05.08.2017, 23.54
Veto hävitty. Voi kakka, ei niinkään veto, vaan se, ettei maailman kaikkein aikojen upein juoksija päättänyt uraansa, kuten se olisi pitänyt päättyä.

paaton
05.08.2017, 23.57
Tä? Huonontaako se mm-pronssi muka tilastoja?

Köfte
06.08.2017, 00.02
Veto hävitty. Voi kakka, ei niinkään veto, vaan se, ettei maailman kaikkein aikojen upein juoksija päättänyt uraansa, kuten se olisi pitänyt päättyä.

Älähän nyt vielä. D-osasto ei ole puhunut. N. Thiam on kyllä kannustettava tapaus ottelijattarien puolella.

Hippo04
06.08.2017, 00.04
Se hiljainen hetki kun porukka stadionilla tajusi kuka voitti =D

Hieno mies tuo Bolt, 9.58 oli hämmentävin hetki yleisurheilun saralla mitä on tullut todistettua (telkkarista).

LJL
06.08.2017, 00.07
Tä? Huonontaako se mm-pronssi muka tilastoja?

Ei tosiaan, jotenkin ajattelisin että tämä oli ihan hyvä päätös uralle, suuri mestari kyllä tiesi että näinkin voi käydä mutta ei halunnut pelata liian varman päälle (lopettaa aiemmin). Urheilullinen ratkaisu. Nostan virtuaalillista hattua Boltille kiitokseksi erittäin viihdyttävistä yleisurheiluhetkistä.

Dopingista en lähde moralisoimaan kärynneitä enkä käryämättömiä, uskon että kaikki huiput uhkapelaa kiellettyjen aineiden kanssa mutta onneksi pelkästään nappia popsimalla ei kukaan voita. Täytyy olla myös muutenkin paras.

Kampinalle
06.08.2017, 00.19
9,58 ja 19,19 ovat olleet sellaista silmäkarkkia tv:stä nähtynä, että olisi näin urheiluromantikkona halunnut nähdä noiden tekijän lopettavan voittajana. Mutta nyt kävi näin.

tempokisu
06.08.2017, 00.20
^ "Usain Bolt" Kerrankin samaa mieltä edes jostakin.
"Mo Farah ei ole ai että kun toivoin..." Miksi ihmeessä?

Kaikki urheilijat ei ole mun suosikkeja. En vaan tykkää, pelottavan näköne ja tuo koko perheensä stadionille mikä on mun mielestä typerää, mitäs siitäkin tulisi jos kaikkien perheet tulisi sinne kentälle. Ei kaikista tarvi tykätä, toinen oli Elwan Abeylegesse ( tjsp). Tero Pitkämäki ei ole mun suosikki, mutta Seppo Räty oli ja on :D

^ Kampinallen kanssa samat ajatukset.

Kampinalle
06.08.2017, 00.22
Voi harmillisuuden harmillisuus :(

ps. Kampinallelle tsemiä...

Kiitos :)

justus6969
06.08.2017, 01.43
Älähän nyt vielä. D-osasto ei ole puhunut.

ei niin, ja 10 vuoden jälkeen on uudet edellisille pomoille katkeroituneet urheilupomot johdossa. Silloin voidaan uusintatestien perusteella käräyttää vapaasti nykyisiä legendoja

tempokisu
06.08.2017, 02.05
Mutta vaikuttiko valmentajan puuttuminen (kisakatsomosta) Kristiina Mäkelän karsiutumiseen finaalista? Neitokainen ei osannut vielä arvioida.
Mun mielestä seli seli.

tchegge_
06.08.2017, 02.16
Mo Farahin perjantain kymppi oli kyllä hieno, muut kaiffarit teki kerrankin kunnon yrityksen eikä tullut sitä helppoa kävelyä+kahden kierroksen kiriä. Hienompi laji kuin 100m miun mielestä.

Harmittavasti jäi naisten 10km katsomatta ja satasenkin vasta jälkeenpäin. Bolt ei kyllä ollut tällä kaudella ihan tip top kunnossa, hienoa että kuitenkin yritti vielä. Kerran vielä Pojat!

Steni
06.08.2017, 02.40
Juu, tuo perjantain kymppi oli tosiaan hieno tapahtuma!
Ei ollut muilla jakoa Farahiin vauhtiin lopussa!
Oli naisten kymppikin kieltämättä mukavaa katsottavaa.
Jotakin hienoa siinä on, kun joku on noin ylivoimainen.
Bolt teki hienon uran, syvä kumarrus.

haedon
06.08.2017, 08.04
Ayana näytti olevan sellaisessa iskussa että voisi juosta uuden kympin maailmanennätyksen tänä kesänä. Ongelmana vaan on se että muut näyttävät olevan niin kaukana takana että kelpaisivat korkeintaan jäniksiksi alkumatkalle. Dibaba näytti olevan kunnoltaan jostain syystä talviterässä, mutta juoksi taktisesti viisaasti muiden beesissä ja vasta lopussa ohi. Ja Tirop veti jo omaa kovaansa, joten Dibaban melko hengetön loppukirikin riitti:D.

Ja kun Tempokisu tuossa mainitsi tämän vuoden Suomen mestarin ajan reilu 35min niin olen muuten juossut tuon Nikanderin kanssa samaa vauhtia pari vuotta sitten juurikin kympin hölkän:D. Tempokisun juoksema Suomen mestaruusaika oli vuonna 83 noin kaksi minuuttia nopeampi. Alisa Vainio ei näyttänyt olevan Kalevan kisoissa, mutta on vissiin kuntoutumassa.

tempokisu
06.08.2017, 08.59
^ mä painotan kyllä vielä että kaikilla mun kympeillä ( ja kaikissa kisoissa, lukuunottamatta ensimmäistä hölkkääni Valkeakoskella 1982 jonka voitin 10min erolla seuraavaan naiseen..) hölkkäsin jalkakipujen kanssa. Kyllä kympillä syö sekunteja kun joka askeleella *autsista*, ja toki ikää oli vain 17 vuotta, eikä valmennusta. Viikkokilometrit oli noin 50, silloin kun pystyin harjoittelmaan, suurin osa vuodesta meni jalkavammojen kanssa niin ettei voinu edes kävellä.
Olisi ollut upeaa jos olisi voinut vaikka yhdenkin kympin juosta samanlailla kun tempoa; voi mennä niin kovaa kun kunto kestää, ainakin puolitoista minuuttia olisi lähtenyt.. Hölkkien jälkeen ollut yhtään väsynyt taikka edes hengästynyt - toisin kun tempossa keuhkot meinaa lopussa revetä. On hieno tunne kun on voinut antaa kaikkensa. Ja vielä tulee voitto.
Minua taas häiritsi suunnattomasti jos siinä edellä taikka vieressä tai takana joku oli (stana roudasivat Kalevan Kisoihin sen Akemi Masudan mua häiritteen..). Paras tulos tuli kun on heti alussa peli selvä ja saa sitten vaan mennä. Toimi hölkissä ja tempossa, sekä esimerkiksi ikänaisten maantieajossa. Kun näki että haa, muut jäi niin siitä sain vaan lisää vauhtia! Paree olla itse omana jäniksenä.

ps. mä veikkaan että Alisa ei juokse enää. Ei se kuntoutuminen näköjään sujunut reisiluun murtuman jälkeen ja nyt on vielä enemmän terveysongelmia kun niitä on jo hengitystiepuolellakin. Sitten "on löydetty lääkkeet joiden avulla voi harjoitella" - kipeenä kun harjoittelee niin ei se terveys siitä palaa, ongelma pahenee ja monimutkaistuu. Kaksi vuotta taukoa teke jo paljon ikävää, ja ikääkin tulee sitten jo lisää. - on tästä ikävää omaa kokemusta -

Älkää kysykö miksi juoksi...hölkkäsin kipeillä jaloilla. Siinä oli taustalla anoreksiaa, ja sitten kun halusin "olla jotain", muutakin kun koulukiusattu, ja oikein muut lajit ei luonnistuneet. Pyöräily olisi varmaan luonnistunut, mutta ei me tiedetty että sellainen laji on edes olemassa, ja hyvä kun lenkkitossuihin oli varaa.

pulmark
06.08.2017, 13.03
Jakob Ingebrigtsen, 16v norjalainen taisteli hyvin esteiden karsinnassa. Jaksoi hyvin viimeiselle vesiesteelle saakka, mutta sitten sakkasi eikä selvinnyt jatkoon. Lieneekö nuorin osallistuja MM-kisoissa ?

Jakob juoksi jo 14v 1500m alle 3.50. 1500m hallussa epäviralliset 14-16v maailmanennätykset. MM-karsintajuoksu taisi olla 3. estekisa.

Linkki junnujen ME:

http://age-records.125mb.com/

Ingebritsenillä löysin 11 kpl ME (1500m, maili, 2000m, 3000m esteet). Löytyy sieltä muutama suomalainenkin.

PS. Nuorista puheenollen, amerikkalaisruotsalainen Duplantis, 17v seiväshypyssä karsinnasta finaaliin. Duplantis 7v seiväshypyssä 233cm :-)

haedon
06.08.2017, 14.17
:rolleyes:Josta tulikin mieleen että edellisellä sivulla mainitsemani Tirunesh Dibaba vasta aloitti juoksuharjoittelun 14v iässä ja kolme vuotta myöhemmmin juoksi ensimmäisen aikuisten maailmanmestaruutensa Pariisissa 2003. Samoissä Pariisin MM-kisoissa muuten Suomi jäi ensimmäistä kertaa ilman mitalia:D.

Sitten tämä mainitsemani Saara Nikander juoksi 14-vuotiaiden Suomen ennätyksen 5000 metrillä, mutta kehitys jäi jostain syystä junnaamaan paikalleen. Mitä silloin hänen kanssaan juoksin kympin kisan niin aika keijukainen oli että kulku ei ainakaan ylimääräisestä painosta ole kiinni:D. Liekö sitten liikaa kilometrejä ja liian vähän nopeus/voimatreeniä.

kuovipolku
06.08.2017, 19.37
Jakob Ingebrigtsen, 16v norjalainen taisteli hyvin esteiden karsinnassa. Jaksoi hyvin viimeiselle vesiesteelle saakka, mutta sitten sakkasi eikä selvinnyt jatkoon. Lieneekö nuorin osallistuja MM-kisoissa ?

Norjalaisten mukaan "vain" toiseksi nuorin. Toinen 16-vuotias, Bahaman Joel Johnson on ilmeisesti sitten se nuorin; hän on mukana pikaviestijoukkueen varamiehenä eli juoksee mahdollisesti alkuerässä.

Niille jotka eivät sitä ehkä tiedä, Jakob on Henrik ja Filip Ingebrigtsenin pikkuveli. Kaikki viisi vanhinta veljestä (joista Jakob siis on nuorin) ovat olleet alusta asti isänsä valmennuksessa, vanhin Kristoffer ja neljäs Martin tosin eivät samalla lailla loistaneet ja ovat jo lopettaneet kilpailu-uransa. Perheeseen kuuluu vielä nuorimpina tyttö ja poika; vanhimman ja nuorimman sisaruksen ikäero on komeat 25 vuotta.

https://www.nrk.no/sport/xl/team-ingebrigtsen-1.12854996

buhvalo
06.08.2017, 20.55
Miesten maratonilta jäi mieleen loppuratkaisujen ohella weekend warrior Yuki Kawauchin tarina, kannattaa googletella.

tempokisu
06.08.2017, 21.41
^^ headon, tarvitaan jalkalihaksiakin. Itse aloitin juoksun 12-vuotiaana, koska koulussa oli Cooperin testi ja se vaikutti liikuntanumeroon. Tosin kärsin jo siinä vaiheessa jalkavammoista, penikkatauti vei puoli vuotta. Anoreksia alkoi samaan aikaan. Piti koko ajan osallistua hölkkäkisoihin mutta aina tuli vammoja. 1982 pääsin vihdoin osallistumaan hölkkäkisaan, painoa oli silloin 42kg. Se olisi ollut ihan hyvä, tai jokunen kilo enemmän. Ei se juoksijan laihuus ole kaikkea, kasvava nuori tarvii ravintoa muuhunkin. Sitä en silloin pystynyt ymmärtämään. Kaikkien meidän "lapsitähtien ja suurlupausten" ongelma on ollut että nuorena jaksaa ja haluaa, mutta jalat ja elimistö ei kestä.

Mutta ihmetyttää Hyryläisen hehkutus, upea saavutus sija 25. ja aika jotain 2.35. ??? Juuri Aamulehden jutussa kertoi harjoitelleensa enempi kun koskaan, pitkiä korkeanpaikan leirejä ja ajat paranee koko ajan, ja valmentajan mukaan tavoitteena oli oma ennätys ( eli alle 2.32). Mun mielestä kisa meni näinollen aika huonosti.

Hieman toisesta lajista, arvostan Lotta Lepistön rehellisiä kommetteja EM-kisoista. Sanoo suoraan että voittoa lähdetään hakeen, eikä mitään teen parhaani blaah... Ja reilusti sitten että sijoitus 8. oli pettymys.

tempokisu
07.08.2017, 19.43
#¤% että nään punaista kun toimittajat ( Aamulehti) kirjoittaa jotta "Ayana kipitti naisten 10 000m...." kas kun ei krimaisi. Laittakee kuulkaa että Mo Farah kipitti...
Se on aina naiset kipittää ja kirmaisee ( tosin ei suomalaiset, koske he hölkkää ) , miehet juoksee. aargh.

buhvalo
07.08.2017, 20.25
#¤% että nään punaista kun toimittajat ( Aamulehti) kirjoittaa jotta "Ayana kipitti naisten 10 000m...." kas kun ei krimaisi. Laittakee kuulkaa että Mo Farah kipitti...
Se on aina naiset kipittää ja kirmaisee ( tosin ei suomalaiset, koske he hölkkää ) , miehet juoksee. aargh.

Hmm, voisko tuohon olla jokin syy?

Voipi olla tai sitten ei. Ei siis suoraan sukupuolisidonnainen juttu, mutta välillisesti kyllä.

http://www.suomisanakirja.fi/kipitt%C3%A4%C3%A4

kipittää juosta lyhyin askelin nopeasti ja kevyesti.

tempokisu
08.08.2017, 16.46
^ mun mielestä kipittää ja kirmata kuuluu lapsille kun nurmikolla leikkivät. Minustakin käytettiin tuota " kristiina kipitti...." jumankauta, mä mitään kipittäny ainakaan omasta mielestäni.

Mutta hieman nurinkurista, että Lipsasen 16. sija kolmiloikassa oli pettymys, huono. No, samalla perusteella Hyryläisen 25. sija oli muka tosi hyvä...ei ollut.
Ja mitä, lähtikö Tero Pitkämäki tänä aamuna sinne Lontooseen, ja kisa on jo illalla. No eihän se pitkä matka ole ....mutta tuskin Terollekaan tästä mitalia tulee.

Ja noi kisarajojen metsästykset. Jos tarvii sitä kisarajaa yrittää epätoivoisesti koko kauden ajan ja sitten kun se raja ylittyy sentillä tai alittuu sekunnilla niin jees, hianoo, kisoihin! Ei siellä MM-kisoissa tai muuallakaan pärjää jos sen rajan kanssa on ongelmaa, raja pitäisi olla itsestäänselvyys niin sitten ehkä jotain saumaa. Surullisinta oli naiskeihäänheittäjien rajan yrittäminen, jos se ei ylity Kalevan Kisoissa, niin ei se ylity seuraavana päivänä jossain piirikunnallisissakaan.

Ja tosi harmillista että kisat käydään niin myöhään, itse en ole jaksanut valvoa kun miesten 100m. Naisten kymmpi meni nukkuessa, ja niin meni moni muukin päivä. Siellä on urheiljatkin jo niin "uusia nimiä" että eipä tänään(kään) jaksa inspiroitua, onko siellä miesten jotain keskimatkoja. nääh.

hcfreak
08.08.2017, 18.06
Peiponen ei kipitä

Kampinalle
08.08.2017, 18.15
^ mun mielestä kipittää ja kirmata kuuluu lapsille kun nurmikolla leikkivät. Minustakin käytettiin tuota " kristiina kipitti...." jumankauta, mä mitään kipittäny ainakaan omasta mielestäni.

Kisu kirjoittaa asiaa, edelleen verbit ovat erilaisia sukupuolten välillä: juosta/kipittää, kaatua/pyllähtää jne. Eikä nyt edes aloiteta iltapäivälehtien "kaunotar" -otsikoinnista.

Kisulle tiedoksi, että Pitkämäen karsintakisa on kyllä vasta torstai-iltana, eli ihan järkevään aikaan se sinne matkusti.

Concorde
08.08.2017, 22.35
Ruåtsin seiväspoju putos heti alkuunsa... harmi.

LJL
08.08.2017, 22.39
Ruåtsin seiväspoju putos heti alkuunsa... harmi.

https://cdn.meme.am/cache/instances/folder412/66989412.jpg

bici74
08.08.2017, 22.43
Ruåtsin seiväspoju putos heti alkuunsa... harmi.Taas patja väärin sijoitettu ja varma mitali meni koska finaalissa olisi hypännyt 7,5 metriä...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

tempokisu
08.08.2017, 22.47
Kisu kirjoittaa asiaa, edelleen verbit ovat erilaisia sukupuolten välillä: juosta/kipittää, kaatua/pyllähtää jne. Eikä nyt edes aloiteta iltapäivälehtien "kaunotar" -otsikoinnista.

Kisulle tiedoksi, että Pitkämäen karsintakisa on kyllä vasta torstai-iltana, eli ihan järkevään aikaan se sinne matkusti.

:D huomasin äskön kun naiset heittää keihästä, mä vanhoilla laseilla erottanu onko M vai N...

..niinpä, iltisten käsitys "kuvankauniista" on ...aika laaja :D

Yllätys, nyt selvisi Simo Lipsasen alavireisyys kisoissa. Tämä hermoston väsymistila oli kuulemma havaittavissa jo Kalevan Kisojen jälkeen, oli ilmeisesti se AHS ( autonomisen hermoston sympaattikuksen) väsy. Lisäksi ennen viimeistä hyppyä kantapäähän tuli kolhu ja ns. luumustelma.
Ringa Ropolle ei heru sympatiaa; hänen mukaansa kaikki lapset pitäisi pakottaa kilpailemaan. Ei hyvä ajatus ollenkaan.

tempokisu
09.08.2017, 22.16
ai, en minä kyllä huomannut että juoksussa/esteenylityksessä Camilla Richardssonille olisi tullut joku tapaturmainen jalkavamma, tuntuu että ihan tavallinen rasitusvamma olisi?

Aamulehdessä ei ollut naisten 10 000m tuloksia, maininta vaan voittajan hirmuajasta ja toiseksi tultiin muistaakseni 31.30, mutta mistä saisi ne kaikki tulokset?? Kirjoitin jo lehden toimitukseenkin että voisiko ne tulokset laittaa...
Ja miksehän Suomeen tule yhtään sellaista huippu-urheilija maahanmuuttajaa? Kirwa oli vähän sinnepäin, mutta ei mikään kv huippu.

pulmark
09.08.2017, 23.30
Suomeen tule yhtään sellaista huippu-urheilija maahanmuuttajaa? Kirwa oli vähän sinnepäin, mutta ei mikään kv huippu.

Eduard Hämäläinen sai pari hopeaa MM- ja EM-kisoista. MM kultaa ois tullut jos ois osannut heittää keihästä paremmin, 59 metrinen ei riittänyt.

Hämäläinen taitaa asua Kuortaneella. Tempokisuhan vois ajella sinne myöhäisille mitalikahville, kun Pirkkalasta Kuortane on sopivan pk-lenkin päässä.

Dr TuKo
10.08.2017, 00.50
Aamulehdessä ei ollut naisten 10 000m tuloksia, maininta vaan voittajan hirmuajasta ja toiseksi tultiin muistaakseni 31.30, mutta mistä saisi ne kaikki tulokset?? Toivottavasti Aamulehti julkaisee kaikki tulokset. Netistähän niitä ei löydä.

tempokisu
10.08.2017, 05.26
Eduard Hämäläinen sai pari hopeaa MM- ja EM-kisoista. MM kultaa ois tullut jos ois osannut heittää keihästä paremmin, 59 metrinen ei riittänyt.

Hämäläinen taitaa asua Kuortaneella. Tempokisuhan vois ajella sinne myöhäisille mitalikahville, kun Pirkkalasta Kuortane on sopivan pk-lenkin päässä.

Eikä ole, eikä kiinnosta. Eikä tarvi vinoilla, varmana ymmärsit mitä tarkoitin.
Mikä toi Makwalan juttu on, tosi outoa - mies tulee kentälle? eikä päästetä kisaan? tuskin olisi masutaudissa kentälle tullut. Onneksi sai yksinjuoksulla jatkopaikan.

Voi näitä iltiksen otsikoita "Camilla Richardsson joutui rajuun kolariin" - - joku tyttö kaatui edessä, ja siinä se vamma tuli. Mutta raju kolari. Mitenköhän kaatuneelle juoksijalle kävi?

kuovipolku
10.08.2017, 07.40

Hauska tapaus aikanaan. Urheilujohtajamme hekumoivat jo etukäteen niillä kultamitaleilla jotka suomalaisen keihäsvalmennuksen opeilla varmasti tulisivat Suomeen kunhan Hämäläinen vain saataisiin vaihtamaan kansalaisuuttaan ja kansalaisuusasioista päättävät viranomaiset vain saataisiin ottamaan käyttöön kaikki mahdolliset oikotiet.

Mutta tempokisun kysymyshän oli ihan hyvä! Miksei meillä kun kerran muualla? Ovatko meidän maahanmuuttajamme olleet yleisurheilumielessä heikompaa ainesta? Vai onko vika meissä eli löytyykö selitys vastaanottopuolelta? Vai sittenkin pelkistä numeroista ja todennäköisyyksistä?

Jos vertaa Ruotsiin - niin kuin näissäkin asioissa yleensä tehdään - voi heti todeta että onhan sinnekin ostettu valmiita aikuisia huippu-urheilijoita eikä ole kaihdettu keinoja kun on haluttu saada heidät edustamaan Ruotsia mahdollisimman pian. Ja pitää ottaa huomioon että onhan siellä väkeä semmoiset vähän liioitetellen tuplasti enemmän ja maahanmuuttajia suhteessa triplasti tai vieläkin enemmän. Eli osasyynä on sekin että silloin kun Ruotsiin otettiin niitä jotka ovat nyt huippu-urheiluiässä olevien vanhempia tai isovanhempia, meillä oli ovet kiinni ja kaikki taputtivat käsiään.

Toinen juttu on yleisurheilun erilainen asema ja seurojen rooli ja toiminta. Ruotsissa seurat toimivat aktiivisesti myös semmoisilla paikkakunnilla joilla asuu maahanmuuttajia ja hakevat lapsia ja nuoria mukaan ja seuratoiminta on muutenkin sosiaalisesti arvostetumpaa, tuetumpaa ja osaa yhteiskuntaa eri lailla kuin meillä jossa yleisurheilu on melkeinpä pikkupaikkakuntien ja kirkonkylien ja ykisttäisten tulisielujen varassa ja tulee muualla vasta kaukana jääkiekon, jalkapallon, pesäpallon ynnä trendilajien takana.

PS Hieman samansukuisena urheilusosiologisena huomiona on joskus esitetty se että ruotsinkielisemme ovat vahvasti yliedustettuina yleisurheiluissa niin SM- kuin kv-tasollakin - mutta suomalaistaustaisia yleisurheilijoita sinikeltaisessa edustuspaidassa tai mestaruuskisojen tuloksista joutuu hakemalla hakemaan, vaikka väestönlaskentatietojen perusteella heitä pitäisi löytyä enemmänkin. Ovatko autotehtaisiin ja tekstiilitehtaisiin työhön lähteneet olleet kotoisin yleisurheilukielteisiltä seuduilta vai onko ruotsalainen järjestelmä sortanut suomenkielisiä?
Ovatko suomalaisten jälkeläiset hakeutuneet jääkiekkoon kaukana horisontissa siintävän ammattilaisuran houkuttelemina tai lopettaneet uransa kesken ja suunnanneet energiansa koulunkäyntii, opiskeluun eli leivän hankkimiseen ja sosiaalisen aseman parantamiseen?

Farina
10.08.2017, 08.52
PS Hieman samansukuisena urheilusosiologisena huomiona on joskus esitetty se että ruotsinkielisemme ovat vahvasti yliedustettuina yleisurheiluissa niin SM- kuin kv-tasollakin - mutta suomalaistaustaisia yleisurheilijoita sinikeltaisessa edustuspaidassa tai mestaruuskisojen tuloksista joutuu hakemalla hakemaan, vaikka väestönlaskentatietojen perusteella heitä pitäisi löytyä enemmänkin. Ovatko autotehtaisiin ja tekstiilitehtaisiin työhön lähteneet olleet kotoisin yleisurheilukielteisiltä seuduilta vai onko ruotsalainen järjestelmä sortanut suomenkielisiä?
Ovatko suomalaisten jälkeläiset hakeutuneet jääkiekkoon kaukana horisontissa siintävän ammattilaisuran houkuttelemina tai lopettaneet uransa kesken ja suunnanneet energiansa koulunkäyntii, opiskeluun eli leivän hankkimiseen ja sosiaalisen aseman parantamiseen? Hmmm... Ainakin tämän vuotisessa Ruotsin MM-joukkueessa oli kaksi suomalaistaustaista urheilijaa: Sarah Lahti ja Daniel Ståhl. Sarah on ruotsinsuomalainen ja Danielin äiti on Suomesta. Jälkimmäinen puhuukin suomea, ensimmäisestä en tiedä. Ruotsilla on kai 32-34 urheilijaa joukkueessa, joten suomalaistaustaisten osuus on 5-6%. Paljonkohan heitä on Ruotsin väestöstä? Maahanmuuttajataustaisten osuus lienee jokatapauksessa "yliedustettu" suhteessa osuuteen Ruotsin väestöstä.

hcfreak
10.08.2017, 08.54
Mikä toi Makwalan juttu on, tosi outoa - mies tulee kentälle? eikä päästetä kisaan? tuskin olisi masutaudissa kentälle tullut. Onneksi sai yksinjuoksulla jatkopaikan.

Väitti oksentaneensa ja vetäyty 200m alkueristä. Ei päästetty kentälle tartuttamaan seuraavana päivänä koska oli norovirusta liikkeellä. Joka oli ihan oikein. (saksan ja canadan joukkueissa paljon sairastuneita)
Tohtori varmaan totesi sitte makwalan virusvapaaksi. Antoko ne hyvityksenä sen oikeuden juosta oma alkuerä sitte? Aika outo ratkasu.

makwala varmaan keksi koko oksun ku oli ilmottautunu liian moneen kisaan. Ja halus keskittyä 400:aan koska pääsi finaaliin. Noh se meni mönkään

kuovipolku
10.08.2017, 10.00
Hmmm... Ainakin tämän vuotisessa Ruotsin MM-joukkueessa oli kaksi suomalaistaustaista urheilijaa: Sarah Lahti ja Daniel Ståhl. Sarah on ruotsinsuomalainen ja Danielin äiti on Suomesta. Jälkimmäinen puhuukin suomea, ensimmäisestä en tiedä.

Joo, onhan heitä ja on ollut ennenkin. (Malin Ewelöfin saattavat jotkut hyvin muistaa, hänen äitinsä oli Suomesta muuttanut. Suomalaisista nimistä mieleen on jäänyt myös Peter Koskenkorva, mutta hänen sukujuurensa taisivat olla Tornionjokilaaksossa.) Ja kun liikutaan pienissä prosenteissa, jo muutaman yksilön menestys tai loukkaantumisista johtunut uran ennenaikainen päättyminen voi vaikuttaa paljon. Asia vaatisi oikeasti perehtymistä ja pitempiaikaisiin tilastoihin paneutumista, minä vain esitin sellaista ääneen tuumailua.

PS Samaa mutua: tanskalaisia yleisurheilijoita on pitkään esiintynyt huipputasoilla suhteellisen vähän ja vertailussa silmiinpistävässä määrin vain "kantatanskalaisen" näköisiä. Jokin selitys tällekin voisi olla olemassa - tai sitten havainto on yksinkertaisesti paikkansapitämätön tai se pitää osata nähdä pelkästään sattumanvaraisena ja todennäköisyyslukemiin mahtuvissa rajoissa liikkuvana.

kuovipolku
10.08.2017, 10.08
Väitti oksentaneensa ja vetäyty 200m alkueristä. Ei päästetty kentälle tartuttamaan seuraavana päivänä koska oli norovirusta liikkeellä. Joka oli ihan oikein.

Eikö juttu ollut nimenomaan niin ettei Makwala olisi halunnut vetäytyä vaan kisalääkäri epäsi (hyvin ja sääntöjenmukaisin perustein) hänen osallistumisensa? Jos hän olisi itse vetäytynyt, asiassa ei olisi ollut mitään tulkinna varaa, Nyt kävi niin että ilmeisesti protestoinnin ja käytäväpolitikoinnin tuloksena hän sai mahdollisuuden - aivan kuten USA:n naisten pikaviestijoukkue jossain kisoissa, vaikkakin eri syystä - 200 metrillä mutta ei 400 metrillä.

PS Jotkut kommentaattorit ovat esittäneet että koko operaation tarkoitus oli tai että tilannetta käytettiin hyväksi siihen että vahva suosikki 400 metrillä haluttiin pelata pois erään toisen juoksijan hyväksi ja että 200 metrille tarjottu mahdollisuus sääntöjä kummasti tulkiten ja jopa venyttäen oli vain tämän valkopesua tai peittelyä. En nyt oikein tiedä...

Farina
10.08.2017, 11.54
PS Samaa mutua: tanskalaisia yleisurheilijoita on pitkään esiintynyt huipputasoilla suhteellisen vähän ja vertailussa silmiinpistävässä määrin vain "kantatanskalaisen" näköisiä. Jokin selitys tällekin voisi olla olemassa - tai sitten havainto on yksinkertaisesti paikkansapitämätön tai se pitää osata nähdä pelkästään sattumanvaraisena ja todennäköisyyslukemiin mahtuvissa rajoissa liikkuvana. Tanskalaisia yleisurheilijoita ei tosiaan liiemmälti ole mukana arvokisatasolla (pl. Sara Slott Petersen ja pari muuta). Wilson Kipketer lienee ehkä nimekkäin tanskalainen yu-tähti viimeisinä vuosikymmeninä. Poikkeus kanta-tanskalaisuudesta vahvistaa säännön tässä :)

pulmark
10.08.2017, 12.21
Mutta tempokisun kysymyshän oli ihan hyvä! Miksei meillä kun kerran muualla? Ovatko meidän maahanmuuttajamme olleet yleisurheilumielessä heikompaa ainesta? Vai onko vika meissä eli löytyykö selitys vastaanottopuolelta? Vai sittenkin pelkistä numeroista ja todennäköisyyksistä?

Rikkaat öljyvaltiot kahmivat parhaat lahjakkuudet ja valmiit paketit varsinkin Afrikasta juoksulajeissa. Samoin öljyvaltioihin on kohta tunkua Venäjältä jos kielto isoihin yu-kisoihin pysyy voimassa. Yksi karkottava tekijä saattaa olla myös Suomen tehokas antidoping-järjestelmä, joka tietysti on sinällään hyvä asia.

Yleisurheilun suosio ei ainakaan pääkaupunkiseudulla oman kokemukseni mukaan päätä huimaa. Ennen muinoin kun kävin Oulunkylässä ja Pirkkolassa radalla juoksemassa säännöllisesti en ikinä nähnyt siellä ketään muita juoksijoita vaikka kenttä avoin ja varsinkin Oulunkylässä puitteet hyvät. Muutama lapsiperhe viettämässä aikaa ja lapsi leikkimässä pituushyppypaikalla. Joskus jalkapalloilevia junioreita kentällä.

Suomen ilmasto ei myöskään suosi ainakaan kestävyysjuoksulajien harjoittelua. Talven kylmä, pimeä, liukas, märkä keli ei tarjoa kovin otollisia olosuhteita. Pitkiä leirityksiä paremmissa olosuhteissa tarvitaan jotta voisi pärjätä.

kuovipolku
10.08.2017, 14.47
Wilson Kipketer lienee ehkä nimekkäin tanskalainen yu-tähti viimeisinä vuosikymmeninä. Poikkeus kanta-tanskalaisuudesta vahvistaa säännön tässä :)

Hänkin kuuluu luokkaan lähes valmiit juoksijat, sillä vaikkei häntä ostettu tai haettukaan Tanskaan tulevaksi edustusurheilijaksi kaavailtuna hänet oli jo bongattu juoksijalupaukseksi Keniassa ja hän oli sikäläisessä pätevässä valmennuksessa juniori-ikäisestä saakka. Häneen verrattuna meidän Wilsonimme eli Kirwa oli kotimaisempi tuotos, ainakin elämänkerran mukaan.

kuovipolku
10.08.2017, 14.59
Rikkaat öljyvaltiot kahmivat parhaat lahjakkuudet ja valmiit paketit varsinkin Afrikasta juoksulajeissa. Samoin öljyvaltioihin on kohta tunkua Venäjältä jos kielto isoihin yu-kisoihin pysyy voimassa.

Jälkimmäinen ei yllättäisi, onhan venäläistaustaisia urheilijoita jo esiintynyt mm. Australian ja Saksan edustusasussa ja joko aidoin tai kaivetuin perustein Israeliin muuttaneina ja sen kansalaisuuden saaneina.

Mutta kuten tempokisu tapansa mukaan ja tuttuun tyyliin sinua jo huomautti hän ei tarkoittanut näitä valmiita yleisurhelijoita joita eri maihin eri keinoin ostetaan vaan "tavallisia", kunkin maan oman yleisurheilujärjestelmän poimimia tai siihen lapsina tai nuorina hakeutuneita maahanmuuttajataustaisia urheilijoita. Ja heihin pätevät varmasti juuri mainitsemasi "yleiset syyt" joihin itsekin viittasin.

Lisäksi tuli mieleen että lajivalintaan voi tietenkin vaikuttaa myös entisen kotimaan ja oman perheen urheilutausta eli jos on harrastettu ja arvostettu vaikkapa painia ja nyrkkeilyä, niin lapset voitaisiin Suomessakin laittaa painikouluun yleisurheilukoulun sijaan (vaikkei kumpikaan olisi sen kalliimpi eikä kumpaankaan haettaisi yhtään aktiivisemmin).

Joukkuelajeissa voi myös vaikuttaa se pidetäänkö urheilua osana oman kulttuurin ylläpitoa (ja pelataan tai pelaillaan omassa seurassa) vai osana "kotoutumista" (ja pelataan paikkakunnan urheilullisesti suuntautuneessa seurassa, jossa lahjakkuudet saavat parempaa valmennusta ja poimitaan suurempiin seuroihin jne. Ja futishan on tietenkin vanhan koulun yleisurheilumiehille se peikko jota voi syyttää kaikesta - sen sijaan että tehtäisiin kuten Englannissa tai Ruotsissa, joissa valmentajat jalkautuvat jalkapallokenttien laidoille ja hakevat katseellaan hyväaskelisia pelaajia joille voi esitellä yleisurheilun tarjoamat mahdollisuudet.

pulmark
10.08.2017, 16.21
Lisäksi tuli mieleen että lajivalintaan voi tietenkin vaikuttaa myös entisen kotimaan ja oman perheen urheilutausta eli jos on harrastettu ja arvostettu vaikkapa painia ja nyrkkeilyä, niin lapset voitaisiin Suomessakin laittaa painikouluun yleisurheilukoulun sijaan (vaikkei kumpikaan olisi sen kalliimpi eikä kumpaankaan haettaisi yhtään aktiivisemmin).

Tähän liittyen yleensäkin syitä menestymättömyyteen riippumatta siitä onko kanta-asukas vai ulkosuomalainen voi syitä myös hakea varhaiskasvatuksesta ja koulutuksesta. Vaikka Tempokisu sanoi että lapsia ei saa pakottaa kilpailemaan niin ei hyvä ole sekään että lapsella tai nuorella oleva luonnollinen kilpailuhenkisyys tukahdutetaan tai sitä pidetään jopa negatiivisena asiana.

Nykyään tuntuu vallitsevana käytäntönä olevan "kaikki pelaa" ja "tärkeintä että kimpassa on kivaa" periaatteet, tasapäistäminen. Omissa varhaisissa koulumuistoissani välitunneillakin kilpailtiin. Petteri Sihvonen kirjoitti aiheesta muutama vuosi sitten artikkelin blogiinsa, mutta valitettavasti blogia en enää löytänyt.

Yleisiä syitä menestymättömyyteen lienevät myös yleinen mukavuudenhalu, fyysisen touhuamisen puuttuminen ja varsinkin se että yleisurheilu ei enää tarjoa samanlaista ns. "sosiaalista nostetta" kuin ennen verrattuna esim. jääkiekkoon.

haedon
10.08.2017, 17.26
Pulmark puhu mielestäni ihan asiaa. Lisäksi mitä olen nähnyt niin aikuiset tekevät karhunpalvelukset lapsien liikkumattomuudelle viemällä niitä autolla joka paikkaanj, laittamalla ne kotona katsomaan tv:tä, juutuubia yms, kun se on turvallisempaa. Samoin monet vanhemmat tuntuvat ihan torpedoivan lasten liikunnanhalua ja kiinnostusta sitä kohtaan.

Sitten näkisin myös asenneilmapiirin olevan ongelmallinen syvemmällä tasolla yhteiskunnassa ja kilpailunhalua ei tällä hetkellä nähdä yhteiskuntaa kehittäväna ja rakentavana tekijänä. Ja yksilötasolla liikuntaharrastus sekä kilpaurheilu opettaa lapsille monia elämässä ja yhteiskunnassa tarvittavia taitoja.

tempokisu
10.08.2017, 20.09
TVaikka Tempokisu sanoi että lapsia ei saa pakottaa kilpailemaan niin ei hyvä ole sekään että lapsella tai nuorella oleva luonnollinen kilpailuhenkisyys tukahdutetaan tai sitä pidetään jopa negatiivisena asiana.

Älä käsitä väärin. Kaikki ei halua kilpailla, pakottamalla siitä ei tule kun lapsuuden traumoja ja aikuisena sitten ei ehkä liikuta ollenkaan. Otetaan esimerkki; sut laitetaan pakosta balettiin jossa olet ihan onneton ja kaikki nauraa...stana en ikinä voimistele.. Sellainen omaehtoinen liikunta, myös aikuisena on sitä kaikkien tärkeintä. Sitten kun on seiskymppinen, se aiemmin harrastettu liikunta alkaa näkyä erittäin hyvin. Lapsena voi liikkua vaikka metsässä polkuja ja luonnon ihmeitä tarkkaillen...Minä kannustan aina liikuntaan, vaikkapa stressin "hoitona" ! mutta ei tarvitse olla mitään veripäissä kilpailua.
Itse kun olen kilpaillut...ekaluokkalaisesta lähtein. Inhosin kilpailuja, mutta halu olla paras oli vielä suurempi, ja myöskin piti saada liikunnan kouluarvosanaksi 10. Inhosin kilpailuja vielä aikuisiälläkin, mutta se voittamisen ja näyttämisen tarve voitti, ja hyvä niin koska siittä tuli palkinnoksi jokunen Suomen Mestaruus.
Tärkeintä mun mielestä että liikunnasta tulisi elinikäinen harrastus, ja ainakin itselläni kävin näin kunhan löysin sen oman lajini jonka harrastamista jalkavammat ei haittaa ( niin merkittävästi).
Olen tällainen erakko ja "minä itte", mutta kyllä yksi syy siihen miksi osallistuin kisoihin, erityisesti pyöräkisoihin, oli jos saisi sitä kautta ystäviä? Juoksussa tämä ei toteutunut, olin henkisesti vielä ameeba-asteella, mutta onneksi pyöräilyn tiimoilta toteutui. Kyllä yksilöuhreilustakin saa sitä sosiaalista juttua, ei se asia siittä ole kiinni.

Kyllä se asian ydin on a. lahjakkuus b. järkevä harjoittelu = ja monen nuoren kohdalla liian vaikea yhtälö.
Ja miettikääpä ite; jos harrastuksen edellytys olisi että pitää kisailla, niin ei varmana useimpia inspiroisi. Oli se mikä harrastus hyvänsä; minä tykkään valokuvailla, mutta en missään tapauksessa halua osallistua kuvakisoihin. Tärkeintä että harrastus inspiroi ja saat siitä itselle hyvän mielen. Ei tarvi kisailla, eikä mikään asia mene niin yksiselitteisesti että joku kisailu olisi se tärkein asia.
Ehkä tärkein on se että asian harrastaja suhtautuu omaan juttuunsa "intohimoisesti" ja tekee töitä sen eteen? ja yleensähän ihminen inspiroituu asiasta jossa on hyvä.

LJL
10.08.2017, 21.10
Hyvä Tero!!! Yli 85m noinkin kevyellä.

Kampinalle
10.08.2017, 21.37
Pitkämäen karsinnalle iso plussa. Kauden tasoon nähden hieno heitto tärkeään paikkaan.

LJL
10.08.2017, 23.56
Hienot illan finaalit, ja kirsikkana kakun päällä selostuksen taustalta kuulunut Tapsa Suomisen "ei S**TANA!!"

tempokisu
11.08.2017, 06.19
Mutta mitä pirua pitää arvostella toisen lajikumppanin taktiikkaa, jos poika haluaa heittää karsinnassa niin heittäkööt, mitäs se Terolle kuuluu jos Tero haluaa päästä helpommalla.

Tero: "Thomas Röhler on suosikki. Vetter pommitti karsinnassa liikaa ja liian kauas. Ihmetyttää heittojen määrä arvokisoissa. Miksi pitää jauhaa verkkakentällä, kun on tuollaisessa kunnossa? Helpommalla voi päästä."

No nyt mun suosikki on ilman muuta Vetter :DSensijaan Sandblomin "suoritus" ei ollut yllätys. Eikä mun mielestä edes pettymys, toi oli ihan odotettavissakin.

H. Moilanen
11.08.2017, 10.29
Tämän koko Nuori Suomi -sinetin ja muun "kaikki pelaa" sonnan seuraava steppi on varmaan maalien poistaminen pallopeleissä. Ettei vaan kukaan loukkaannu, jos peli ei päätykkään tasan...

Harvoin olen Sihvosen kanssa samaa mieltä, mutta tässä asiassa olen. "Kaikki pelaa" meininki on urheilun syöpä.

hcfreak
11.08.2017, 11.34
Sensijaan Sandblomin "suoritus" ei ollut yllätys. Eikä mun mielestä edes pettymys, toi oli ihan odotettavissakin.

Joo ehkä olis syytä vähän katsastaa sitä kesäkuntoakin ku lähettää urheilioita tonne pettymään. Mun mielestä ihan turhaa jos ei ole saumaa edes karsinnasta päästä läpi. Lunasti kisapaikkansa hallikaudella.

tempokisu
11.08.2017, 12.14
^ mutta saihan nää tytöt ja pojat kv.kisakokemusta! On aina ihmetyttänyt se että se kisaraja on joku autuus, kisarajaa yritetään ylittää tai alittaa....se kisarajan ylitys/alitus pitäisi olla rutiinisuoritus. Rajatuloksella ollaan yleensä jossain viimeisten joukossa. No oli siellä naisten 5000m alkuerissä yksi 16.41 hölkkääjäkin! Mutta, jos sinne lähtisi vaan potentiaaliset mitalistit niin ei tarvittais karsintoja, ja Suomesta olisi lähteny 1 urheilija ja 10 jotain valmentaja/johtaja- tyyppiä.
No, ensi kuussa on Suomi-Ruåtsi maaottelu, ehkä siellä suomalaiset pärjää sitten paremmin :p

Aika ilkeetä kun MM-kisat käydään niin myöhään. Myös urheilijoille luulisi olevan epäsuotuisa ajankohta kisailla "yöllä". Olen nukkunut kaikki kisayöt vaikka olen yrittänyt...miesten satasta onneksi heräsin just seuraamaan. Toivottavasti miesten 100mx 4 viestin jaksaisi katsoa, josko Jamaican pojat sen veisi...

plr
11.08.2017, 12.28
"Kaikki pelaa" meininki on urheilun syöpä.

Näin voi olla. Sinänsä Nuori Suomi -järjestön tavoite ei ole kilpaurheilun edistäminen, vaan hyvinvoinnin lisääminen. Eli tämä organisaatio tekee juuri sitä mitä on kertonutkin tekevänsä. Näkisin, että liikunnan ja liikunnallisen elämäntavan tukeminen valtakunnan tasolla on valtavan paljon suurempi ja tärkeämpi tavoite kuin kilpaurheilun tukeminen. Eli paukut pitää suunnata juuri tällaisiin hankkeisiin. Kilpaurheilu pyöriköön kaupallisilla periaatteilla.

Laissy
11.08.2017, 12.44
On muuten Sandra Perkovic (naisten kiekko) pudottanut reippaasti painoa tälle kaudelle! Tehnyt myös ennätyksensä tällä kaudella ja hieno yli 69 metrinen karsinnassa - suosikkini mestariksi.

H. Moilanen
11.08.2017, 12.58
Näin voi olla. Sinänsä Nuori Suomi -järjestön tavoite ei ole kilpaurheilun edistäminen, vaan hyvinvoinnin lisääminen. Eli tämä organisaatio tekee juuri sitä mitä on kertonutkin tekevänsä.
Ainakin alkumetreillä järjestön toiminta oli kohtuullisen agressiivista ja eri lajiliitot jopa edellyttivät sinetin hankkimista. Kun seuralla on sinetti, se koskettaa koko toimintaa. Tällöin juniorien kilpailutoiminta ei ole enää mahdollista. Ainakin jääkiekon saralla moni seura onkin luopunut sinetistä ja palannut takaisin kilpailullisuuteen.

Näkisin, että liikunnan ja liikunnallisen elämäntavan tukeminen valtakunnan tasolla on valtavan paljon suurempi ja tärkeämpi tavoite kuin kilpaurheilun tukeminen. Eli paukut pitää suunnata juuri tällaisiin hankkeisiin. Kilpaurheilu pyöriköön kaupallisilla periaatteilla.
Kilpaurheilulla on vaikutusta myös yhteiskunnallisella tasolla liikunnallisuuteen; varsin moni poika ja tyttö tekee lähtee seuraamaan urheilijaesikuvansa jalan jälkiä ja löytää liikunnallisuuden sitä kautta. Tämä tietysti edellyttää urheilumyönteistä ilmapiiriä kotona, jotta esikuva ylipäätään löytyy. Näin ajatellen en vetäisi mustavalkoista rajaa kilpaurheilun ja liikunnallisuuden väliin. Aikuisten kilpaurheilu ei pidä olla yhteiskunnallisessa tukijärjestelmässä ykkösasia, mutta ei sitä yhteiskunnallisesti merkityksettömänä asiana sovi pitää.

pulmark
11.08.2017, 13.23
^ mutta saihan nää tytöt ja pojat kv.kisakokemusta! On aina ihmetyttänyt se että se kisaraja on joku autuus, kisarajaa yritetään ylittää tai alittaa....se kisarajan ylitys/alitus pitäisi olla rutiinisuoritus. Rajatuloksella ollaan yleensä jossain viimeisten joukossa.

Antti Ruuskanen antoi hyvän haastattelun pari viikkoa sitten. Kertoi, että perustaso suorituksessa pitäisi nostaa karsintarajaan. Koko kesän kestävä karsintarajan ylityksen tavoittelu johtaa vaan siihen että sitä tärkeintä kuntohuippua ei pysty pääkisaan enää harjoittelun avulla tekemään koska tehokkaan harjoittelun sijasta aika menee karsintarajan rikkomisen tavoitteluun.

Ruuskanen oli aika pitkään ns. kotiin jäävä varaedustaja keihäänheitossa. Paikka 1. arvokisoihin tuli vasta urheilijan oikeusturvalautakunnan valituksen kautta.

Pelkän kisakokemuksen arvoa ilman menestystavoitteita on vähän vaikea mitata tai arvioida. Joillekin urheilijoille voi toimia motivaattorina, toisia voi masentaa kun huomaa kuinka kova kansainvälinen taso on. Miten sitten nuori urheilija ja kovat menestystavoitteet joko sisäisesti ja/tai ulkoisesti asetettuna sekä epäonnistuminen kuten Petra Olli ja Rion olympialaiset ? Ei ollenkaan mukavalta näyttänyt.

rhubarb
11.08.2017, 14.01
Onhan se aika selvä että suomalaisilla urheilijoilla ei kestä pää kisoja. Siinä mielessä ns. kisakokemus voi tietenkin olla ihan hyvä ajatus, mutta kun ei se näytä auttavan useampien kisojen jälkeenkään. Jotain henkistä valmistautumista pitäisi lisätä ihan junnuiästä.

lansive
11.08.2017, 14.30
Onhan se aika selvä että suomalaisilla urheilijoilla ei kestä pää kisoja. Siinä mielessä ns. kisakokemus voi tietenkin olla ihan hyvä ajatus, mutta kun ei se näytä auttavan useampien kisojen jälkeenkään. Jotain henkistä valmistautumista pitäisi lisätä ihan junnuiästä.

Kilpailemaan oppii vain kilpailemalla. Suomessa monessakin lajissa kisat muistuttavat keskikovaa tai jopa löysää harjoitusta. Edes SM-kisoissa mitalin saamiseen vaadita oikeastaan yhtään mitään, joten ei siinä oikeaa kisakokemusta kerry. Kun ei ole harrastajia, niin ei sitä kovaa kilpailua juuri ole. Sama ongelma vaivaa yleisurheilun lisäksi aika monta muutakin yksilölajia. Kun nyt Petra Olli tuli mainittua, niin eipä hänelle kotimaassa ole vuosiin ollut ketään varteenotettavaa haastajaa ja kaikki kisakokemus on pitänyt kerätä ulkomailta.

tempokisu
12.08.2017, 00.03
äh, mä ihan vitsinä ton "kisakokemuksen" laitoin. Kun miettii omia kisoja, niin ihan samahan se on mikä kisa kun matka on kuitenkin sama. Otetaan ny varsinkin tempo. Kyllä se 25km on Ruskossa ja olisi ollu Belgiassa ihan saman mittainen ja täysillä pitää temmota. Mitä eroa siinä on onko se SM-tempo vai MM-tempo. Jäin nimittäin tuo asia harmittaan, etten ikinä päässy kokeen mihin rahkeet olisi riittäny kun olin loistavassa kunnossa 2002.
Ja tietysti jos sulla lansive on sitä kisakokemusta niin paljon....jonkun verran kisailleena voin sanoa että ihan oli Kälviän tempossakin maksimisuoritus, kisoihin mitään lenkkeilemään mennä vaan täysillä ajetaan jos kerta kisa on. Tai juostaan. Kyllähän sitä tietyissä maantieajoissa tytöt meinasi että lenkkeillään joten pakkohan sinne oli mennä vetään.
Ja oikeastaan pienemmät kisat jännitti enempi ( kaikkia kisoja jännitti siis paljon) koska ei olisi kehdannut vaikka hävitä. Hölkässä sama.

Niin, eihän SM-tempossa mitaliin mitään vaadittukaan...no, sopii sun lansive yrittää vaikka ensi vuonna miesten ( elite) SM-tempomitalia.
eh...tai jos tarkoitit vaikka naisten 10 000m hölkkää niin siihen ei tarvinnu kun että on pari kertaa hölkänny...

* mutta hienoa että naisten juoksuissa saatiin vaaleaihoisia voittajia! ( no on, kun tuntuu että kaikki juoksijat on tummaihoisia erityisesti pika- ja pidemmillä matkoilla) ja kuka noista 3000m estejuoksijattarista selvää ottaa, tsepkoi (äänt.) tsepsenkoi...

fiber
12.08.2017, 18.37
Sattuuko joku tietämään kuka selosti äskeistä Eurosportin MM-kisalähetystä? Kuvassa näkyi viestien vaiheita, mutta selostaja kerta toisensa jälkeen kertoi jo etukäteen miten juoksussa kävi. Lisäksi kummalliset "Hei"-huudahdukset olivat eksoottisia :)

tempokisu
12.08.2017, 21.04
Miksi katsoa ja kuunnella jotain Eurosporttia, kun tv2 on ihan hyvä. Tapio Suominen on loistava selostaja, sujuu niin yleisurheilu kun taitoluistelukin (selostus siis).
Mutta toi tero-hehkutus tympii, "tero voittaa". No ei voita. Aamulehtikin taas täynnä teroa, tero edestä tero takaa, tero heittää ja tero makaa. Toi Keshorn Walcottin haastattelu toi esiin tosi sympaattisen puolen; halusi päästä lentokoneeseen niin se inspiroi harrastaan keihäänheittoa...
Jännittävintä on ehdottomasti miesten 4 x 100m viesti.
Ja sympaattisin on toi valkoinen pieni auto, hakeeko se keihäät vai mitä? ihana kuitenkin.

ps. olen Sepon ( Räty) kanssa samaa mieltä, 23-vuotiaat ei ole mitään "nuoria lupauksia" ja ei tarvi mitään nuorten kisoja ( yleisurheilussakin on SM-kisat 17-19-vuotiaille, kun aikoinaan oli A-sarja ( alle 18) ja aikuiset). Mutta eri mieltä siittä että siinä iässä pitäisi olla "pennut" ( ruma ilmaus) tehty ja ammatti hankittu yms.
Seppo nyt vähän rajaa arvostelulle, ei ne asiat vaan mene enää niinkuin 1950-luvulla.

fiber
12.08.2017, 23.11
Sattui olemaan ES päällä, kun oli tarkoitus katsoa pian alkavaa pyöräilyä, eikä edellisenä iltana viitsinyt katsella.

Hetken aikaa tullut katsottua Areenan kautta. Korkeushypyssä oli virkistävä vaihe 199-201. Nyt näyttää keihäässä olevan hyvä taso: kärki tällä hetkellä 89, 89 ja 88 metriä. Jospa tämä riittää tältä illalta.

EDIT: ennen kuin ehdin sulkea, kummastelin että palkintojenjakoa ei näytetä, vaan sen aikana seisovia keihäsmiehiä. Mikäs logiikka tässä on?

tempokisu
13.08.2017, 00.04
Keihäs meni just odotetusti.

Mutta Bolt. Jo noissa 100m alkuerissä aattelin että Boltin olisi vaan pitäny lopettaa Rion olympialaisiin. Harmillisuuden harmillisuus :(

Blackborow
13.08.2017, 00.06
Voi voi. Vähän sääliksi käy. Risa mies pisti vielä itsensä kerran peliin.

hcfreak
13.08.2017, 00.07
Tuostahan on hyvä lähtee eläkkeelle ku paikat hajos

LJL
13.08.2017, 00.31
Tuostahan on hyvä lähtee eläkkeelle ku paikat hajos

Uraa voikin nyt sitten jatkaa vaikka pyörätuolikelauksen parissa

(Laaduttomat vitsit ovat sallittua 00:30 eteenpäin)

Köfte
13.08.2017, 01.26
Whats the colour of money..?

tempokisu
13.08.2017, 04.58
Kyllä Boltilla rahaa on ( ellei sitten ole hummannu ...) nyt oli paljon tärkeempi eli maine pelissä. Mitä ne viestikaverit oli muka "raivoissaan" kun lähtöä viivytettiin? Sama tilanne se kaikille oli. Tarkoitettiinko verryttelyn ja kisan välistä aikaa, vai muuten ättä kammottavan myöhäistä ajankohtaa?

No, jokainen tekee joskus virhearvioita ja ei-maailman-parhaita päätöksiä...

! Mutta hei, Farah ei voittanut vitosta ! nukahdin ( ja just heräsin katsomaan viimeiset keihäänheitot ja satasten viestit) pahus tuon olisi halunnu nähdä. No olisi se voittaja voinu kehittää jonkun "oman tuuletuksen" mutta varmana oli ähäkutti voitinpa sun lällätilää- tunne siinä juuri juoksun jälkeen.

tempokisu
13.08.2017, 09.34
Tosin, tuli mieleen kyllä sekin "hätäratkaisu"; Boltti huomasi että ei saa edellä olevia ukkoja kiinni ja ehkä jäädään neljänneksi...niin teki tuon jalkavamma-kuperkeikka-kaatumisen.
On tämäkin yksi mahdollisuus. Akillesjänteen "krampista" en ole koskaan kuullut, lihaskrampista kylläkin on kokemusta. Jos taas akillesjänne revähti tai osittainkin...yleensä kannetaan paareilla stadionilta pois.
Saa nähdä mitä Boltin akillesjänteestä jatkossa uutisoidaan. Jos on revähdys niin sitten ei tarvi spekuloida. Jos Boltti kävelee tänään ontumatta stadionille ( kuten lupasi tulla) niin ei se sitten akillesjänteen revädys ole!

Mutta pyh! iltiksen kommentoijat ei varmaan ole urheilleet eikä ollu urheiluvammoja, vähätellään tota "karmea murhenäytelmä". Kyllä se urheiluvamma on urheilijalle enempi kun karmea murhenäytelmä, se on usein maailmanloppu, oli kyseessä huippu tai vähän pienempi urheilija. Pahin painajainen, ja lisäksi tollee että sadat papparazzit tulee kuvaamaan sun tuskaasi ( onneksi noita kuvaajia ei ollu 80-luvun Kalevan kisoissa tai muuallakaan, eikä SM-kisoja tai maaotteluita televisioitu).

Hippo04
13.08.2017, 11.50
Kyllä toi kävely on sitten typerä laji. Ottaisivat ohjelmaan vaikka ultra maratonin 100km tai käsillä kävelyn.

tempokisu
13.08.2017, 12.01
^ :D just samaa aatosta. Kuitenkin noi kävelee samaa vauhtia kun suomalaiset juoksee maratonia niin saisivat samantein valita käveleekö vai hölkkääkö, koko "kävely" näyttää ensinnäkin niin rumalta kun olla voi, ja voisi kuvitella että kun noin epänormaalissa asennossa etenee niin ei se voi kropalle hyvää tehdä.

Ja jos matkan varrella tulee oksennus, niin kohta loppuu energiat/tulee nestehukka.

Concorde
13.08.2017, 12.02
Oho... Suomalainen kävelee toisena. Hienoa!

Hyötypolkija
13.08.2017, 12.39
EDIT: ennen kuin ehdin sulkea, kummastelin että palkintojenjakoa ei näytetä, vaan sen aikana seisovia keihäsmiehiä. Mikäs logiikka tässä on?

Katsoitko Areenasta sitä "keihäslähetystä"? Itsekin aluksi katsoin sitä, kunnes älysin vaihtaa normilähetykseen. Ihmettelin hetken, kun ei korkeushyppytyttöjä näytetty ja epätoivo jo ehti iskeä pelkkien keihäsäijien keskellä...
Pitkämäeltä hyvä venyminen kisoissa, mutta en ihan ymmärtänyt sitä viimeisen kolmen heiton "ylivauhdilla 70-metrisiä" taktiikkaa. Kai siinä joku korkeampi logiikka oli, mutta mun logiikalla noilla perusheitoilla olisi voinut hyvällä tuurilla saada edes mitalin, mikä etenkin ennakko-odotuksiin nähden olisi ollut ihan käsittämätön suoritus. Nyt yritti kultaa tai ei mitään ja kyllähän lopputuloksen nykytilanteessa arvaa.

Kyllä Boltilla rahaa on ( ellei sitten ole hummannu ...) nyt oli paljon tärkeempi eli maine pelissä. Mitä ne viestikaverit oli muka "raivoissaan" kun lähtöä viivytettiin? Sama tilanne se kaikille oli. Tarkoitettiinko verryttelyn ja kisan välistä aikaa, vai muuten ättä kammottavan myöhäistä ajankohtaa?

Enpä tuollaista valitusta huomannutkaan, mutta ehkä ne haki sitä, että pappa-Boltin paikat hajosi, kun ehti jo kangistumaan. Bolt on tavallaan ihan symppis tyyppi, mutta kieltämättä mullakin kävi mielessä se, että vamma oli näytelty, kun takamatkaa oli liikaa. Samoin ennen juoksua keskittyi enemmän shown pitämiseen kuin lämpöjen ylläpitoon. Vähän tuollaista prinsessan vikaa Boltissa on.
Tulipahan tietty selväksi, että ohi on. Kaikesta huolimatta harmi. Jamaicalle tuli pidettyä peukkuja.

tempokisu
13.08.2017, 18.55
^ tuo "joukkuetoverit raivoissaan" oli siinä yle1-sinipohjaisessa uutiskimarassa joka alkaa kun varsinaiset ohjelmat loppuu. Taustalla soi Radio Suomi yöradio, joka on mulla päällä yöllä.

Silti toi keihäänheiton "kaatumatauti"-tekniikka. Siinähän äijä joutuu heittämään 3 metriä viivan takaa, että mahtuu kaatumaan. Entä jos heittäisi niin että tukijalka jämähtää tukevasti siihen viivan taakse? Heti tulisi heittoon metrikaupalla lisää. ( en mä tiedä, mutta näyttää maallikon silmiin tältä). Kuulantyöntäjätkin haluaa heittää ihan sen rotvallin takaa. En ole huomannut ( voihan olla että on, en vaan ole nähnyt) naiskeihääheittäjillä tota kaatumatautia? Onko se vaan miesten tauti.

concorde, mitäs mä sanoin tosta oksennuksesta kesken kisan. Ei suju tavallinen lenkkikään jos oksennat ennen, kokemusta on. Maaliin asti käveli silti hienosti, sisulla. Ja onhan toi 14. sija paljon parempi kuin Hyryläisen 25. mukaloistava sijoitus....mieltäisin että jo ton tekniikan takia kävely on tosi paljon raskaampi laji kun maratonjuoksu/hölkkä.

pulmark
13.08.2017, 19.11
Silti toi keihäänheiton "kaatumatauti"-tekniikka. Siinähän äijä joutuu heittämään 3 metriä viivan takaa, että mahtuu kaatumaan. Entä jos heittäisi niin että tukijalka jämähtää tukevasti siihen viivan taakse? Heti tulisi heittoon metrikaupalla lisää. ( en mä tiedä, mutta näyttää maallikon silmiin tältä). Kuulantyöntäjätkin haluaa heittää ihan sen rotvallin takaa. En ole huomannut ( voihan olla että on, en vaan ole nähnyt) naiskeihääheittäjillä tota kaatumatautia? Onko se vaan miesten tauti.

Keihäänheiton pituuden määrää lähtönopeus ja lähtökulma. Kaatumalla saadaan vetovaihetta eli "keihään kiihdytyskaistaa" pitemmäksi. Pitkämäellä on esim. mitattu korkeammat lähtönopeudet kuin Vetterillä. Lähtökulman säätämistä kaatuminen sitten vaikeuttaa. Telkkarissa taisi kommentaattori käyttää sanaa keihäänhallinta.

Muutaman kerran ollut mm. Pihtiputaalla katsomassa keihäskarnevaaleja. Hyvän lähtökulman tunnistaa takaapäin katsottuna mm. siitä että keihäs lähtee ikäänkuin pisteenä taivaalle, perä ei laahaa eikä kärki kynnä.

buhvalo
13.08.2017, 20.41
Kuka täysipäinen menee Pihtiputaalle?:)

Keihäskisa oli kyllä hyvätasoinen, Tsekit oli kunnossa oikeaan aikaan. Vetter sai ilmeisesti reviteltyä liiat tehot ulos eikä kisassa sitten ihan natsannut, riitti kuitenkin. Eli väärin voitettu, ja vielä kaatuilikin. Korkeus/seiväs ja pituus on kyllä ehkä pikästyttävimmät lajit seurattavaksi. Ja katoin kuitenkin molemmat maratonitkin.

Tänään vielä 3 hienoa keskimatkanjuoksua.

pulmark
13.08.2017, 22.53
Nuorta norjalaista Ingebrigtseniä 1500m pronssi ei paljoa hymyilyttänyt, tulevaisuuden voittajan asenne.

tempokisu
13.08.2017, 23.48
^ :D niin on. Ja sanoinkin etten tiedä keihäänheitosta, mutta tuntui siltä mitä sanoin. No, joka tapauksessa en tykkää kaatumis-tyylistä; sama juttu mäkihypyn V-tyylin ja hiihdon V-tyylin kanssa. Perinteiset tyylit näyttää vanhan silmään tyylikkäämmiltä.

Ei Boltti kyllä mitään onnu, tuolla se kävelee ( että tuskin se on akillesjänteen repeämä). Mun mielestä outo palkintotaulu, mitä se seiska 7 vinossa siinä meinaa. Ei Bolt näyttänyt erityisen ihastuneelta.

LJL
13.08.2017, 23.49
Hienot kisat, katsoin suurimman osan lähetyksistä ja oli sen arvoista. Nyt se on loppu.. Yhyy

tempokisu
14.08.2017, 05.11
Aamulehti ei sitten vaivautunut julkaisemaan MM-kisojen NAISTEN 10 000m tuloksia, eikä julkaistu NAISTEN 5000m tuloksiakaan. Miesten oli kyllä.
Miksi?

Ja jos respect Bolttia kohtaan ei karissut radalla, niin radan jälkeen- uutisoinnissa kyllä. Mitä urheilun "suurmies" tekee kisojen jälkeen? - lähtee ainakin ensimmäisenä baariin.
Vaikka lähtisikin, niin olisi ollu hiljaa ja lähteny vaikka...uimaan. yök tuolle uutislauseelle ( oli siis siinä tv1 sinipohjaisessa uutiskimarassa). Taisi toi olla syy noihin epäonnistumisiinkin näissä kisoissa, olisi pitänyt viettää tosi säntillistä elämää ja panostaa kaikki urheiluun vielä kerran. Baareihin ehtii kyllä. Vaikka Boltilla on varmaan baari kotilukaalissaankin.

kuovipolku
14.08.2017, 05.35
Ei Boltti kyllä mitään onnu, tuolla se kävelee ( että tuskin se on akillesjänteen repeämä). Mun mielestä outo palkintotaulu, mitä se seiska 7 vinossa siinä meinaa. Ei Bolt näyttänyt erityisen ihastuneelta.

Mistä tuo puhe akillesjänteen repeämästä on peräisin? Minä en tosin lue sen enempää Aamulehteä kuin iltalehtiäkään, mutta ehkä siksi olen ymmärtänyt että koko ajan on ollut selvästi puhe ja kyse takareiden krampista tai lievästä lihasrevähdyksestä. Onkohan tässä takana (jälleen kerran) jonkun kielitaidottoman toimittajan käännösvirhe?

https://www.standard.co.uk/s3fs-public/styles/article_inline/public/thumbnails/image/2017/08/13/22/usain-bolt-london-farewell-130817.jpg

Palkintotaulusta voi olla monta mieltä, mutta yleisurheilua seuraaville - ja miksei myös kenelle tahansa joka viitsii vähän käyttää hakua - on yksinkertaista ja täysin selvää että taulu on pala Lontoon olympialaisten juoksurataa ja että Usain Bolt nousi legendojen joukkoon juuri siellä ja juoksi sekä satasella että kakkosella nimenomaan radalla seitsemän - eli se seiska on ihan oikea ratamerkintä.

Steni
14.08.2017, 09.17
Tuli taas katsottua kisat aina kun mahdollista.
Hyvät kisat, draamaa ja jännitystä sopivassa suhteessa.
Suomen yleisurheilun nykyinen taso ihmetyttää.
Ei mitaleja ja oliko vain 1 pistesija?
Onko syynä, että rahakkaammat lajit houkuttelee vai
yleisurheilussa ei vaan enää ole esikuvia vetämään
harrastuksen pariin? Rahan puute? Valmennus?
Olosuhteet eli vedetäänkö perinteinen talvi-kortti esiin?

hcfreak
14.08.2017, 10.36
Suomen yleisurheilun nykyinen taso ihmetyttää.
Ei mitaleja ja oliko vain 1 pistesija?
Onko syynä, että rahakkaammat lajit houkuttelee vai
yleisurheilussa ei vaan enää ole esikuvia vetämään
harrastuksen pariin? Rahan puute? Valmennus?
Olosuhteet eli vedetäänkö perinteinen talvi-kortti esiin?

Joo jotain hämärää tos hommas on ku kaikki telakalla tai toipumassa. Nyt on olympialaisten jälkeinen vuosi niin ottaako kaikki vähä omaa lomaa tän vuoden? Sponsorien takia vaan keksitään joku vamma? :)
Valmennuksessa on varmasti puutteita. Reenataan pöljänä eikä tajuta levätä välillä tai tehä jotain muuta "huoltavaa" liikuntaa. Jokaisella on vähän omat jutut että suomessa ei varmasti tehä yhdessä mitään.
Rahaa yleisurheilulle tuskin valtiolta tulee yhtään. Ulkomaille se pitäs mennä reenaan talveksi. Ei tuo hallissa harjottelu varmasti riitä.

tempokisu
14.08.2017, 16.35
^ no se juuri että harjoitellaan hyvissä kivoissa lämpimissä aurinkoisissa tasasissa oloissa, on mukavaa. Kun tulee sitten kehnommat olosuhteet, ollaan ihmeissään. Tosin puhun vain kestävyysjuoksusta. Mun mielestä osin sama pyöräilyssä, tai yleisesti kestävyyslajeissa. Pienessä umpihangessä juoksu/pyöräily on oikeesti tehokasta, samoin vastatuuleen punnerrus. Mitään -25pakkasella tarvi ulos mennä, mutta mä menin.

Nuorilla ongelma on liian vähän lepoa ja mä sanon että liian vähän ravintoa. Ja ei malteta parantua jos ollaan kipeitä, ollaan kipeitä mutta reenataan silti ( Alisa) ja jokuhan palstalla kertoi että Johannakin pyöräili vaikka oli rasitusmurtuma jossain lonkanseudulla. No se johti siihen että vammakierre jatkui, kun ei annettu luitten parantua. Viimeisin uutisointi Johannasta oli että ei kivutonta askelta pysty ottaan. Juuri Johanna on kertonut harjoittelevansa Suomessa; ei se ole vammattomana vauhtia haitannu, päinvastoin.

Suomi on pieni maa. Meillä ei ole semmoisia juoksijamassoja joista voisi poimia huiput. Suomalaisilla on erilainen fysiikka kuin kenialaisilla, hoikat kenialaiset on semmoisia luonnostaan mutta yhtä laihat suomalaiset on anorektikkoja. Ja varmaan on niitä muitakin syitä, miksi maailmalla naisten kestävyysjuoksun tulostaso paranee koko ajan, mutta suomessa se huononee.

Tosin en itse koskaan katso kv. yleisurheilukisoja että mitens suomalaiset :p ehkä seuraan just toisinpäin kun "pitäisi". Sensijaan talvilajeissa suomalaismenestys kiinnostaa ihan eri tavalla. Uskon että omista vanhoista lajeista on jäänyt tiettyä itsekästä "kaunaa".

OKS
14.08.2017, 19.29
Hienot kisat, katsoin suurimman osan lähetyksistä ja oli sen arvoista. Nyt se on loppu.. Yhyy

Samat. Toisaalta hyvä että loppu tuli, pääsee taas aikaisemmin nukkumaan. :)

buhvalo
14.08.2017, 21.33
^ no se juuri että harjoitellaan hyvissä kivoissa lämpimissä aurinkoisissa tasasissa oloissa, on mukavaa. Kun tulee sitten kehnommat olosuhteet, ollaan ihmeissään. Tosin puhun vain kestävyysjuoksusta. Mun mielestä osin sama pyöräilyssä, tai yleisesti kestävyyslajeissa. Pienessä umpihangessä juoksu/pyöräily on oikeesti tehokasta, samoin vastatuuleen punnerrus. Mitään -25pakkasella tarvi ulos mennä, mutta mä menin.

Nuorilla ongelma on liian vähän lepoa ja mä sanon että liian vähän ravintoa. Ja ei malteta parantua jos ollaan kipeitä, ollaan kipeitä mutta reenataan silti ( Alisa) ja jokuhan palstalla kertoi että Johannakin pyöräili vaikka oli rasitusmurtuma jossain lonkanseudulla. No se johti siihen että vammakierre jatkui, kun ei annettu luitten parantua. Viimeisin uutisointi Johannasta oli että ei kivutonta askelta pysty ottaan. Juuri Johanna on kertonut harjoittelevansa Suomessa; ei se ole vammattomana vauhtia haitannu, päinvastoin.

Suomi on pieni maa. Meillä ei ole semmoisia juoksijamassoja joista voisi poimia huiput. Suomalaisilla on erilainen fysiikka kuin kenialaisilla, hoikat kenialaiset on semmoisia luonnostaan mutta yhtä laihat suomalaiset on anorektikkoja. Ja varmaan on niitä muitakin syitä, miksi maailmalla naisten kestävyysjuoksun tulostaso paranee koko ajan, mutta suomessa se huononee.

Lumessa ja pakkasessa juoksu on varmaan hyvä ja pakollinen treeni jos aikoo harjoitella olosuhteiden mukaisesti lumessa ja pakkasessa juoksuun. :) Lämpöönhän mennään treenaamaan mm. ettei tulisi niitä vammoja. Juoksuhan on siitä hyvä laji että 21degC lämpöinen treenipaikka löytyy helpolla, yhden etelänleirin hinnalla.

Harrastajamäärät yleisurheilussaon matalat, niistä pitäisi hyvällä prosenttilla onnistua jalostamaan kilpailijoita. Veikkaan ettei kovinkaan moni päädy ominaisuuksien mukaiseen lajiin, taikka saa ominaisuuksiensa mukaista treeniä.

Sinänsä suomalainen kansainvälisen kilpailu-urheilun menestys on yhdentekevää. Miksi sitä ylipäätään pitää tukea verovaroin, ja varsinkin ylipöhöttynyttä johtotasoa.

tempokisu
15.08.2017, 06.41
^ mun mielestä talvihölkistä, ja poluilla juoksemisesta oli hyötyä sillä hölkissä meni ne mäet sitten ketterästi. Lidingössä ekan ison mäen jälkeen - muut jäi kilometrin ja sain 9km hölkätä ihan rauhassa reittiennätyksen. SM-maastossa - silloin se vielä juostiin kunnon poluilla Hyvinkään mäkimaastossa - sama juttu. Lukko-hölkässä varoittivat että "on kaameita mäkiä joita ei pysty juokseen" - täh? en mä huomannut, ihan normaalia mukavaa mäkimaastoa.
Samoin ennätyspuolimaratonini juoksin, tai hölkkäsin, osin lumisella tiellä maaliskuussa. Mutta toisaalta kun oli kova helle, se oli minulle pienikokoiselle vaan etu.
Jos toiset vaan tykkää että on hianoo harjoitella ulkomailla :D minulle oli Suuri Kärsimys olla oliko se viikko vai kaksi? rippileirillä poissa kotoa.
Mä voin huonosti jos en saa aamukahvia neljältä aamulla, tai lähteä aamulenkille vähintään aamuneljältä. Muu on kärsimystä.
* ja mun piti käydä myös koulua, että eipä siinä voinu leirille lähteä. No ok, olisin kyllä halunnut edes kerran, mutta ei mua otettu mukaan. Luvattiin kyllä, ja kun soittelin "valmentajalle" koska lähdetään yms. niin oli viesti että olemme etelänleirillä yms.. Kiitos välittämisestä ja "valmentamisesta". * Ehkä kuitenkin parempi niin vaikkei se silloin siltä tuntunu.

No mutta kuitenkin, Aamulehti jätti julkaisematta myös naisten 800m tulokset.
Ja mitä se toimittaja hölöttää, että kahden suuren ( Bolt ja Farah) jäähyväiskisat epäonnistuivat, molemmat siis. Farah mitään epäonnistunut, mun mielestä onnistui todella hyvin kun se kympin kulta tuli. Vitonen on sen jälkeen vähän ylimääräistä, mutta tuli sieltäkin hopea. Bolt epäonnistui, ja oikein kunnolla.

kauris
01.02.2018, 10.27
Harmi. Rasitusmurtumakierre, jonka syynä "nuoren naisurheilijan oireyhtymä";
liian paljon, liian nuorena ja liian vähän ravintoa.
Eli just sitä mistä kisu on tainnut varoitella vaikka sen Alisan kohdalla.
https://yle.fi/urheilu/3-10052596

tempokisu
01.02.2018, 15.36
^ en ole kyllä koskaan kuullutkaan Taika Nummesta....mutta noin se on mennyt valitettavasti aika monen nuoren urheilijan kohdalla. Se vaan että nuorena jaksaa ja haluaa, mutta kroppa ei kestä.
Taikan kohdalla oli yksi asia oleellisesti erilaista kun vaikka minun kohdalla; kertoo että urheilu on hauskaa eikä tee sitä voittamisen takia. Mun mielestä urheilu ei ollut yhtään hauskaa, mutta halusin voittaa. Erilaista on myös se että ite jäin aivan yksin, kukaan ei tukenut eikä auttanut. Ainakin juoksu-urheilusta jäi erittäin paha mieli ja jalkavammat koko loppuelämäksi. Onneksi pyöräilystä tuli mukava harrastus.

No, yli 20-vuotiaat ei ole enää mitään nuoria superlupauksia enää.

Concorde
04.05.2018, 20.11
Vetter sitten oikaisi vähän keihäskättään Dohassa. Ekalla heti liki 92m. Saas nähdä paraneeko vielä kisan aikana...

e. ja Röhleri heitti samaan koloon. Äijillä on kädet kunnossa...

Köfte
05.05.2018, 00.35
3 Güntheriä yli 90 m. Vieläpä samassa kisassa.
Milloin viimeksi suomalainen on ylittänyt 90-rajan?

Concorde
04.07.2018, 21.01
Ella Junnila korkeudessa 192. Erittäin jees.

Kampinalle
09.07.2018, 18.32
EM-kisoja odotellessa näyte, kuinka Ranskan Renaud Lavillenie ylittää 540 maansa mestaruuskisojen karsinnassa. Lievää nöyryytystä kilpailijoille :)

https://twitter.com/airlavillenie/status/1015318382755958785/video/1

Köfte
09.07.2018, 18.50
Nuorisossa on taas potentiaalia; Jessica Kähärä otti
alle 17-kesäisissä EM-mitalit 3-loikasta ja korkeudesta.

https://yle.fi/urheilu/3-10295370

tempokisu
09.07.2018, 19.07
niin....Aamuteeveen jälkihiessä B.Wallenius totesi että harva nuorisosarjoissa menestynyt menestyy enää aikuisena. Näin se on ainakin suomalaisten kohdalla käynyt.
Mietin tässä tietysti naisten kestävyysjuoksua, ja juuri noin on käyny.
Ei ole Suomella laittaa naisten kestävyysmatkoille ketään nuorten MM-kisoihin Tampereella. ( siis 5000m ja 10 000m). Ja kuten aiemmin toisaalla totesin, ei ole ketään laittaa myöskään aikuisten noille matkoille elokuisiin EM-kisoihin.

hcfreak
09.07.2018, 19.14
Nooh. kestävyysjuoksu on "vanhuksien" laji. Ku nopeudessa ei pärjää enään niin sitkeydessä sitäki parempi :)

Köfte
09.07.2018, 19.22
Olisikohan valmennuksenkin ehkä jossakin vaiheessa siirryttävä 2000-luvulle?
Näitä "tärvättyjä lahjakkuuksia" kun alkaa olla väestöpohjaan verrattuna jo
liiankin kanssa lajissa kun lajissa, myös yleisurheilun ulkopuolella.
Silakka-Vormisto-malli ei ehkä ole enään nykypäivän vaatimusten mukainen?

hcfreak
09.07.2018, 20.17
Tulispa alisa vainio kalevan kisoihin.

Huomasin tuossa että miksihän tossa uudessa gp sarjassa ei juosta pitkiämatkoja?

tempokisu
13.07.2018, 02.02
^ Puolimaraton meni vaan 1.17 että siitä pitäisi aika ratkaisevasti parantaa. Sama havainto, missään ei ole pit...no siis 5000m ja erityisesti 10 000m kisoja. Pirkanmaan kärkitulos on jossain piirikisassa hölkätty 36+.

Mä kyllä ihmettelen nuorten MM-kisojen suomalaistyttöjä; keihäänheittäjätär oli tyytyväinen sijaan 7. No ei pitäisi olla. Samoin kuulantyöntäjätär oli ihan iloinen että jäi karsintaan niin ei kuulakisafinaali häiritte kiekkokisaa. No miksi sitten ylipäätään osallistui kuulakisaan jos ei halua finaaliin? Olisi lepäillyt senkin ajan jos sitä lepoa ja välipäiviä tarvittee.
Joo tiedän että tulee sanomista, mutta ite nuorena juoksin parikin hölkkää ( 5-10km) samana päivänä, peräpäivien kisat oli erittäin mukavat ja edellispäivän kisa ei haitannut, päinvastoin. Sama fillaroinnissa, mitään ongelmaa että sekä lauantaina että sunnuntaina on kisa. Ainut oli se matkustelu kun vähän rasitti kun autoilua tuli pahimmillaan 200km x4, yksin ajettuna.

LISÄYS: Anteeksi kiekonheittäjätär, sain Aamulehden jutusta aivan toisen käsityksen; että kiekonheiton finaali olisi perjantaina ja kuula torstaina. Kiekko olikin tänään, eli heitot samana päiväna?? kyllähän ne kisat tietysti silloin toisiaan hivenen häiritsevät, ja Leveelahdelle tuli mitali kiekosta, sehän on tietysti hienoa. Anteeksi vielä kerran.

harmis
13.07.2018, 07.50
Hirveesti en ole kisoja kerinnyt seuraamaan, mutta lukenut että aika moni on tehnyt omia ennätyksiä. Ja niin pitääkin. Kyseessä on nuoret, vielä kehittyvät urheilijat ja heille kauden pääkisa, joten jos tekee oman ennätyksensä niin mielestäni kisat on silloin onnistuneet vaikka ei ihan kärkeen sijoittuisikaan. Nälkää pitää tietenkin olla ja jokaisen urheilijan pitää haluta voittaa.

Concorde
13.07.2018, 09.39
Jep. Tässä lomalla on ollut aikaa katsoa kisoja (myös ihan paikan päällä Ratinassa) ja kuten harmis tuossa sanoikin, paljon on tehty omia ennätyksiä. Leveelahden hopea oli tietty ihan huikea saavutus, kun mimmi paransi omaa ennätystään MM-finaalissa liki 2m. Se Kinnusen keihäskaarikin oli hänen kauden parhaansa, joten mun mielestä on oikeutettua olla siihen tyytyväinen. Suomessa on ihan tarpeeksi niitä isoissa kisoissa omaan tasoonsa nähden epäonnistuneita urheilijoita, jotka ovat "ranteet auki" haastatteluissa. Näitä omiin suorituksiinsa tyytyväisiä nuoria on paljon mukavampi katsoa.

hcfreak
15.07.2018, 17.09
Tulispa alisa vainio kalevan kisoihin.

https://esaimaa.fi/uutiset/urheilu/9739f196-d499-4c75-850f-788c50d15eca

tempokisu
18.07.2018, 17.48
^ ikävä kyllä sanoa, mutta tuo 9.23 ei ole mikään huippuaika 3000metrille, ja Alisalla on ikää jo 20 vuotta. Mä hölkkäsin ton 17-vuotiaana, eikä sittenkään mitään erikoisia aikoja syntyny pitemmillä matkoilla. Naisilla taitaa olla matkoina 3000m esteet, 5000m ja 10 000m. Tuskin sielä kukaan juoksee 31.+ aikaa.
Mä olisin niin halunnu nähdä Alisan, Johanna Peiposen ja Annemarin samassa kisassa, mutta se ei toteutunu. No, toki on tunnustettava että vieläkin kirpaisee ne omat kipeät muistot että en vieläkään oikein pysty katsomaan Kalevan Kisojen naisten kymppiä ihan vilpittömin mielin.

tempokisu
21.07.2018, 03.55
Eihän sitä voi kun ihmetellä että 34...eikun 35 vuotta sitten naisten kymppi voitettiin paremmalla ajalla ( vaikka hölkkäsin jalkavammaisena) kun nyt. Miehissä tilanne on vielä surkeempi, voittoaika jotain päälle 30min.
Missähän lajissa on yhtä paljo ei-kehitystä kun kestävyyslajeissa ( käytännössä siis 10 000m ja pidemmät matkat, vitonen on puolipikamatka ).

lisäys ( aamulehti tuli) siis naisten kympillä hopeaa jotain päälle 35min ajalla, ja Johanna Peiponen 36+, Johannanhan piti kans olla joku superlupaus. huh. Ja siis kun en omiakaan aikojani mitenkään ihmeellisenä tai hyvinä ole koskaan pitäny, lähinnä hölkkää.

hcfreak
21.07.2018, 08.27
Johanna on kärsiny jalkavaivoista sen em-kisojen lonkkamurtuman jälkeen eikä oo päässy samaan kuntoon. Se oli suuri virhe juosta jalkavaivasena ja pahentaa asiaa.
Facebookissa seurannu toipumista.

Alisa juoksi hienosti! Hyvä alisa. Selkeesti fysiikka ja tekniikka kunnossa ku vertas muihin juoksioihin jotka näytti lähinnä kuihtuneilta kukkakepeiltä jotka sipsutteli.
Ei voikku ihmetellä tätä tempokisun valittamista :)
Pitäs niinku heti olla huippukunnossa

Tempokisu ois menny hölkkäämällä em-kisoihin

tempokisu
21.07.2018, 09.52
^ joskus 35-vuotta sitten alitinkin jonkun nuorten MM-rajan, mutta ei sinne jalkavammaisena menty. Enkä olisi varmaan menny muutenkaan.

Hivenen eroa oli noissa valmistautumisissakin; Alisa oli 4kk etelässä tai jossain Keniassa, ja on valmentaja joka huolehtii ( sanojensa mukaan) levosta ja ravinnosta.
Mulla mitään ollu, vähän hölkkäsin pururadalla maksimi oli 50km viikossa. Suurimman osan ajasta oli jalkavammalepoa. Kukaan mitään valmentanu, ja ravintopuoli oli maailman heikoimmissa kantimissa. Minä se kuihtunu kukkakeppi olin, jaloissa oli lihaksia mutta muuten aika luuranko.
Sanaakaan ei ollu Aamulehdessä kympin hölkästä nyt. 1983 kympin hölkästä oli kaikissa lehdissä aukeaman juttu. :p

Kas tuossa legendaarista kuvaa Suomen ensimmäisestä naisten 10 000m juoksusta, Valkeakoski 1983. Toisena hölkkää jo edesmennyt Sinikka Keskitalo, Sirkku Kumpulainen kolmantena ja Elli Hallikainen neljäntenä. Karmea hölkkä, joka askeleella sattui ja jokainen voi ite miettiä paljonko se syö sekunteja kierroksellakin, ja kierroksia oli 25.
Hölkästä ...siis yleisesti...jäi harmittaan että kukaan ei tukenu eikä välittäny, ja kun tuli jalkavammoja niin en tiennyt mitä olisin voinut tehdä? jätin sitten syömättä kun ei voinu hölkätä. Olisin kovasti halunnut edes yhden kerran pystyä juoksemaan kympin terveillä jaloilla, niin että olisi saanu mennä niin kovaa kun kuntonsa puolesta pystyy.

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/juoksu%20%28%20ja%20hiihto%29/Juoksu83%20Apian%20avajaiset2.jpg?img=smaller

Siinä siis sekä kuvan ottaja, että Sinikka ovat jo edesmenneitä.
Mä muuten ihmettelen vieläkin erästä lehtijuttua, olin ( jälleen kerran) jalkavammaisena kotona ja jutun kirjoittaja totesi ihmetellen että en matkusta Kuopioon (tai jotain..) seuraamaan Kalevan Kisoja. No piruvie, jalkavammaisena toisten kisojen seuraaminen on karmeaa kidutusta, mitä pirua mä olisin matkustanut katsomaan toisten juoksua? ei ymmärrä. Kun en vieläkään oikein pysty toisten kisoja katsomaan, tai toivon että tulisi tosi huonoja aikoja. Anteeksi, mutta näin se vaan on.

tempokisu
22.07.2018, 14.49
:D sanoiko joku noita naisjuoksijoita kukkakepeiksi? Kaikki on pulleemmassa kunnossa kun tuossa minä aikoinaan. Katsokaa ny noita jalkalihaksia, ja riutunutta yläkroppaa...

Eikä noi vitosen ajat nyt NIIN kovia ollu, ja varmana kaikki juo...hölkkäsi täysillä. Samoihin aikoihin mitä ite joskus hölkkäsin, huonolla valmistautumisella. Ja tästä kun on kulunut siis 35 vuotta niin olettaisi että ajat paranee vähän enemmän.

Jos oli valmistautumisessa eroja ( mulla silloin ja näillä nyt) niin on myös kisanjälkeisessä toiminnassa; ei todellakaan halailtu ja onniteltu toisiamme, kuten noi tuolla....Sinikka yritti vähän tuttavustua ja huolehtia kun oli aika paljon vanhempi kuin minä, mutta minä en kaveerannu kenenkään kanssa. Kaikki oli mahdollisia uhkia enkä jutellu kenenkään kanssa mitään. Onnitella ei nyt tarvinnutkaan.

hcfreak
22.07.2018, 15.48
Nojoo kymppitonnilla näky enemmän niitä riutuineita juoksioita joilla tyyliki menny semmoseksi hartiat ylhäällä sipsuttamiseksi. Lihaksia ei tosiaan näy missään muualla ku jaloissa.
Vois olettaa että keskivartalon lihaksilla on aika suuri merkitys juoksussa

tempokisu
23.07.2018, 08.48
^ :D ei ole, mutta tämä on vaan mun mielipiteeni. Mun tyyliäni naurettiin kuulemma oikein porukalla jossain "johtoportaassa", en tosin osannut muuttaa omaa tyyliäni, ja miksi olisi pitänykään? Olisi ollu vaan terveet jalat. Jalkavammoja oli jo ennen kun anoreksia oli tosi paha, joten en usko että jalkavammat anoreksiasta johtui. Enkä mä tajunnut olevani liian laiha kun lehdissä hehkuteltiin "gasellimainen kevyt askellus" sun muuta. Ajattelin että mun pitääkin olla tällainen hentoinen. Mutta se meni sitten överiksi, kun kuvittelin että jos ei kuluta (juokse) ei pidä syödäkään. Mitä enempi vammoja, sen enempi paino sitten laski...

On sekin muuttunu, nyt kun urheilijalla on vähänkin kipua niin heti magneettikuviin ( Ella Junnilan äiti patisteli heti magneettikuviin...). Mulla kesti kauan ennen kun pääsin edes tavallisiin röntgenkuviin, terveyskeskuksessa. Yksi "urheilulääkäri" hoiti istuihkyhmyn murtumaa kortisonilla, ja vasta kun terveyskeskuslääkäri laittoi tavallisiin kuviin , todettiin että iso murtuma.... se kohta on ajoittain vieläkin kipeä kun vähän kävelen ( esimerkiksi parkkipaikalta kuvauspaikalle noin 20m).

Onneksi myöhemmin sain tempoilla sitten niin kovaa kun jaksan. Pyöräilystä jäi mukavat muistot, ehkä pari kaivertavaa hetkeä, mutta kuitenkin hyvä harrastus jäi. Jännitin kisoja, kaikkia kisoja! niin älyttömästi että olen tosi onnellinen että kisailut on ohi.

hcfreak
23.07.2018, 10.08
Noh keskivartalohan tukee sitä juoksuasentoa. Pysyy ryhdikkäänä. Joittenki mielestä tärkeimmät lihakset juoksussa on keskivartalossa. Säästyy varmasti aika monelta vaivalta ku piettää ton kunnossa

tempokisu
23.07.2018, 18.53
^ mä tein tosi paljon vatsa-ja selkälihasliikkeitä kotijumpassa. Mutta meillä oli tuommoiset kunnolliset paidat niin ne sikspäkit ei näkyny :D en tosin mieltäny asiaa noin vaan että masu ei saa pullottaa ( mikä taas liittyi anoreksiaan tietämättäni). Kuten totesin, kukaan ei neuvonut eikä ohjeistanu eikä keneltäkään voinu kysyä niin ei sitten kaikki ihan sujunutkaan.

Pakko tähän nyt vielä on purkaa, että SUL:n toiminta oli ihan ala-arvoista nuorta 17-vuotiasta kohtaan. Sain 10 000 SE-tuloksesta, joka siis oli suoritettu ja tehty JO, 4000markan stipendin. Siitä tuli ihan kirje. Ikävä vaan että rahat sai vain kuitteja vastaan, ja olisin käyttänyt rahaa fysikaaliseen hoitoon. - mutta kas, kun tulikin jalkavamma, niin stipendi evättiin.
Nyt tuommoisesta voisi valittaa urheilijoiden oikeuslautakunnalle, mutta silloin ei ollu mitään.
Toinen ihan älytön juttu, toimittaja kysyi onko seura maksanut minulle mitään leirityksiä? No ei ollu. Siitäkin tuli noottia, että ei makseta sun kisamatkoja kun tommosta menit sanoon. Niin siis totuudenhan mä sanoin. Kyllä siitä jää todella paha mieli, nuorelle likalle.

Onhan se niin missä tahansa lajissa; jos oot ihan yksin eikä kukaan ole tukihenkilönä ja/tai valmentajana, niin vaikeeta se on .Tai aika mahdotonta. Semmoista urheilijaa ei varmaan olekaan että ihan yksikseen omin avuin ja itekseen edes Suomen huipulle pääsee ( paitsi mä lyhyeksi hetkeksi, enkä minäkään pyöräilyssä ilman Karia ja Eskoa ).

pulmark
26.07.2018, 21.15
Ruotsalaista kestävyysjuoksijaa ja EM-kultamitalistia Meraf Bahtaa epäillään doping-rikkomuksesta. Jättänyt testejä väliin:

https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000005770403.html
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Mg8oVB/dopningsbrott-skakar-landslaget--riskerar-avstangning

LJL
26.07.2018, 22.48
Ruotsalaista kestävyysjuoksijaa ja EM-kultamitalistia Meraf Bahtaa epäillään doping-rikkomuksesta. Jättänyt testejä väliin:

https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000005770403.html
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Mg8oVB/dopningsbrott-skakar-landslaget--riskerar-avstangning

Karu täti

tempokisu
29.07.2018, 05.14
^ tyttönen tuo vielä on.

Mutta eipä sujunut se Kimpisen kentällä kymppi Alisalta, 33.27 ja EM-raja on 33.20. Tosin sillä ajalla ei siellä pärjää eikä kannata lähteä. Mun mielestä noi kisarajat pitäisi olla perustulosta, että arvokisoissa sitten pärjää. Kympillä tuon rajan epätoivoinen metsästys voi johtaa kyllä ylirasitukseen.
Nyt vielä Hyryläiselläkin jalkavaivoja, joten jää EM-maraton väliin.

hcfreak
29.07.2018, 09.19
Eikait siel EM-kisoissa pärjää kukaan suomalainen. Mitaliodotukset 0. Hyviä suorituksia silti on mukava seurata. Itsensä ylityksiä. Ehottomasti kaikki rajan rikkoneet on syytä lähteä sinne.

tempokisu
29.07.2018, 15.22
^ sä ajattelet ehkä hieman eri tavalla kuin mä ( tai mistä mä tiedän vaikka olisit kova kisakuski..) mutta kun on itse harrastanut kilpaurheilua, niin tosiasia että ainut mikä kelpasi oli voitto; siis kun taso oli sitä että voitin. Kyllä ne hopeet oli katkeria häviöitä. En nähny mitään syytä lähteä kisaan jos ei ollut mahdollisuuksia voittaa ( paitsi pari kertaa huijattiin kortteliajoon, ja menin kun en tienny mitä se sitten oikeesti oli...) Vielä enemmän ne muutamat häviöt harmitti ( = katkeraa itkua, kivusta ja vielä häviöstä) hölkkä/juoksussa, kun sitä lajia silloin 80-luvulla seurattiin hieman enemmän kuin nyt juoksua tai pyöräilyä. Kaikki mun itkut päätyi lehtijuttuihin, mutta syyksi sepitettiin jotain ihan muuta kun mikä se oikea syy oli ( infernaalinen jalkakipu) ja kerran oli "rakko jalassa" perkkules mä semmoisesta itke, kyllä siinä oli luunmurtuma.
1984 maratonin olympiaraja oli 2.45. Olisi ollu helppo homma, mutta istuinkyhmyn murtuma. Itkin mä sitäkin.....nyt kun miettii, vaikka se raja olisi alittunu, niin en muuten olisi lähteny Los Angelesiin 3 viikkoa ennen omaa kisasuoritustani sinne, muka jotain aikaerosopeutumista. Ja käyttään liian isoja kisavaatteita, tuskin niillä mun kokoa olisi edes ollu.
Luoja vaan auttoi mua ettei tarvinu tekosyytä keksiä kotiinjäämiselle.

tempokisu
31.07.2018, 09.42
No, äitee lohduttaa että saan kuulemma olla ihan ylpeä noista hölkkätuloksistani. Joskus olenkin, olin kuitenkin vain 17-vuotias ja ihan yksikseni hölkkäilin, mitään valmennusta tai muutakaan ei ollut. Paitsi jalkavammoja.

Ja onhan toi Pirkanmaan kärkitulosten lukeminen lohduttavaa ( mun kannalta) ja lohdutonta kyllä muuten:
Naiset 1500m: 4.37,23 / 3000m: 10.11,29 ! / 5000m: 17.51,48 !! / ja kymppi 36.30,39 !!! ja satun tietään että kympin tuloksen tehny Mira Tuominen jäi pois töistä että voisi harjoitella 2 kertaa päivässä. Tulokset vaan huononi siitä. Ja noitten tulosten tekijät ei ole 17-vuotiaita tyttöjä vaan aikuisia naisia.

tempokisu
07.08.2018, 11.45
..joo, ihan hyvin meni kisat - kun jäi karsinnassa neljänneksi viimeiseksi. Mun mielestä ei menny hyvin, mutta kiva jos toi tytteli on tyytyväinen neljänneksi viimeiseen sijaan, siis karsinnassa.
höh, mä eilen seurasin naisten satasen karsintaa ja ei siellä ollukaan Daphne Schippersiä??? missä Daphne?

callahan
07.08.2018, 12.41
800 m naiset karsinta Sara Koivisto. Selostaja alun jälkeen. Erässä kahdeksan juoksijatarta. "Sara Koiviston tilastoaika tässä joukossa seitsemäs. Tällä hetkellä Sara hiukan pahassa paikassa viimeisenä, pystyy parantamaan asemiaan ollen nyt seitsemäs...parisataa metriä maaliin, Koivisto edelleen seitsemäs ja tippumassa. Selostaja " Pystyykö Sara vielä nousemaan, löytääkö hän kirivaihteen..." jää kaiken aikaa. "Koivisto jäi seitsemänneksi eli tilaston mukaiselle sijalle ja kauas kärjestä..."
Tuo selostajan hehkutus pistää hiukan hymyn huulille kun kaikki on silmien eessä. Puhuu kuin vähämielisille malliin "sieltä vielä tullaan" vaikka kaikki näkee että peli on jo menetetty aika päivää sitten...Kai se tuollee pitää...

Kyllähän ylempänä oltiin oikeassa ja kisu on myös oikeassa. Hyviä suorituksia mukava katsella, valitettavasti suomalaiset venyy harvoin ja tulee edelleen mielikuva että osa urheilijoista menee tuonne ihan vaan turistimatkalle.

PS. No uimari toi EM- kisoissa upeasti mitalin, se Jallow! Hienoa.

Concorde
07.08.2018, 12.56
Toi Topi-tyyppi juoksi hienosti kolmen tonnin esteet!

Concorde
07.08.2018, 12.58
höh, mä eilen seurasin naisten satasen karsintaa ja ei siellä ollukaan Daphne Schippersiä??? missä Daphne?

Mun mielestä ne kauden kärkituloksia juosseet pääsevät suoraan alkueristä ohi jatkoon, joten eiköhän lentävä hollantilainen seuraavissa erissä ole mukana.

Edit: näyttää olevan kolmoserässä tänään semeissä: http://www.european-athletics.org/competitions/european-athletics-championships/2018/athletics/event/womens-100m/phase=atw001200/index.html

Pekka L
07.08.2018, 15.19
Ja on edelleenkin Dafne.

Juha Lehtinen
07.08.2018, 17.03
Schippers on ollut tänä kautena aika vaisu 100m verrattuna aikaisempiin kausiin. Ehkä se on kaivertanut mieltä vaikka euroopan tasolla pärjäisikin. Ei ole tainnut Dafnella 11-sekunnin alitusta vielä tulla tällä kaudella.

tempokisu
07.08.2018, 18.28
Ja on edelleenkin Dafne.

Molempia kirjoitusasuja on käytetty. Mutta kiva että on mukana, on mun suosikkini. Koska naisten kymppi tulee? Mä luulin että tänään mutta onkin miesten kymppi.

ps. kilpakävely on maailman rumin urheilulaji, pitäisi lailla kieltää.

Pekka L
07.08.2018, 19.04
^Joo, joku toinenkin on kirjoittanut väärin
Erisnimi kirjoitetaan tasan yhdellä tavalla.

tempokisu
08.08.2018, 08.44
:D Annimari Korte ihan turha "valittaa" mitäs julkaisi niitä peppu- ja tissi-kuvia nyt sai mitä tilasi. Jos kukaan ei huomaisi niin varmana siitäkin valittelisi...

^ eisenväliä, sovitaan Dafne.

Gaastra
08.08.2018, 08.48
Ei näköjään Ylelläkään ihan selvää miten hollantilaisen nimi kirjoitetaan :)

https://yle.fi/tekstitv/images/P630_02.gif

https://yle.fi/tekstitv/images/P630_01.gif

Edit. jaha, kuvat poistuivat, kun YLE poisti tulokset Teksti-TV -sivuiltaan.

tempokisu
08.08.2018, 12.01
Sillä lailla, kauden huonoin juoksu ja koko viikonlopun oon ollu kipeenä, mutta takareisi kuitenkin tuntui hyvältä...Annimari Korte karsiutui heti alkuerissä. Anteeksi, mutta hyvä juttu. On ällöttäny ne ( peppu ja tissi-) kuvat siinä määrin että ei sympatiaa.
Mistähän lajeista niiden 3-4 mitalia ajatellaan tulevan, kun tuo on Urheiluliiton joku virallinen tavoite. Jos tulee yksikin mitali niin ihme on.
Naisten kymppi tulee tänään illalla.

tempokisu
08.08.2018, 13.56
Jotain outoa on tässä Annimarin jutussa:

- Urheilijana voin mennä vaikka Timanttiliigaan. Silloin on erilaista. Toimittajana pitää näyttää nätiltä ja olla mukava kaikille, vaikka ei haluaisi. Urheilijana ei ole sitä pakkoa. Ei tarvitse olla mukava kaikille.

No tuskin voi mennä Timanttiliigaan, ja toimittajan ei pidä näyttää nätiltä.

Naisen paino nousi kymmenen kiloa, kun hän ei pystynyt nielemään mitään ja oli viikkoja kuumeessa.
- Tiezen syndroma ja rintalastan tulehdus sekä eosinofiilinen esofagiitti, se sulkee ruokatorven. Tukehduin kaikkeen ja olin allerginen. Hyvä, kun jaksoi portaat kävellä.

Yleensä siinä laihtuu, ja Annimari mihinkään ole tukehtunu.

Kas :D Santtu Silvennoinen oli ton jutun kirjoittanu, kuinkas muuten...

callahan
08.08.2018, 15.43
Jan suuri pongattu EM-kisojen telkkulähetyksestä. Jan Zelezny. Tuo alustuksena avautumiseeni jonka kaltaisen olette varmaan lukeneet muiltakin foorumeilta tai kuulleet. Eihän keihäässä jaeta tyylipisteitä, mutta on se hemmetin rumaa kun suuri osa heittäjistä syöksähtää turvalleen heiton jälkeen! Jan suuri ei niin tehnyt.

tempokisu
08.08.2018, 15.50
^ Niin on. Sepon sanoin "kaatumatautisia".

OT: ei sitä huoltoautoa sitten pystyny kiertään tms.? Pahus kun en ehdi kotiin ajoissa katsoon tempoa...

Gaastra
08.08.2018, 15.51
^^ Jaa ei?

https://www.youtube.com/watch?v=Hg7JtxWK_NU

tempokisu
08.08.2018, 18.37
Jan Zelezny alkoi käyttään sitä vitaproota myöhemmin :D ja kaatumatauti saatiin kuriin.

hcfreak
08.08.2018, 21.50
Kumma ku tuo bahta tuol juoksee. Ois kyllä saanu sulkea kisoista pois niin kauksi aikaa ku asia on tutkittu.
Jotain kunnioitusta antidoping järjestelmää kohtaan. Ei niitä testejä saa skippailla yhtää. Muutenhan kaikki skippais jos tuli otettua lähiaikoina douppia

Pekka L
09.08.2018, 08.30
Sain lukea IS:sta jotta Oliver Helander käveli haastattelijoiden ohi. Kuka on Oliver Helander? En googlannut.