PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kahden 1400 EUR maantiepyörän koeajokokemukseni - teidän suositukset?

Sivut : [1] 2

arska_79
12.08.2014, 19.22
Tarkoitus tosiaan ostaa ensimmäinen maantiepyörä ja käyttää sitä toki jonkin verran työmatkakäytössä, mutta enimmäkseen tähtäimessä luokkaa 50-100 km lenkit. Kävin koeajamassa seuraavat fillarit joista molemmista sain samanhintaiset tarjoukset, onko teillä näkemystä kumpaan kallistuisitte:

1. Focus Culebro SL (2014) - kokonaan aluminiirunko, ultegra vaihteet, hinta 1400 eur:

http://www.thebicyclelounge.co.uk/focus-culebro-sl-1-0/#!prettyPhoto

2. Giant Defy Composite 2 compact (2014) - hiilikuiturunko, alumiinihaarukat, shimano 105 vaihteet, hinta 1400 eur:

http://www.giant-bicycles.com/en-in/bikes/model/defy.composite.2.compact/15198/67053/

Omat kokemukset heti koeajon jälkeen: Vaihteistossa en juuri huomannut näin amatöörinä eroa, ehkä aavistuksen Focuksessa vaihtoi varmemin, mutta hienosti toimi myös Giantissa. Ajettavuuden osalta koin kyllä Giantin paremmaksi ajotuntumaltaan sekä satulan että yleisen ajotuntuman osalta, tuntui vähän keveämmältä polkea myös.

Nämä peräkkäin suoritetut koeajot olivat tosin 1.5 km lenkkejä enkä tiedä sitten missä määrin tekemäni valinta vaikuttaa näiden vaihtoehtojen osalta tyyliin 1-2 vuoden päästä jos yhä käytän samaa pyörää.

Voisin kyllä näistäkin periaatteessa valinnat jommasta kummasta tehdä, niin hyviltä nää tuntui, mutta ehkä vielä voisi koeajaa esim. Specialized huomenna ja kenties Bianchin myös? Tai jotain muuta(?) kun se hinta nyt ei kiveen hakattu 1400 tietty mutta en mielellään 2000 eur maksaisi pyörästä kun eka maantiepyörä.

Jake_Kona
12.08.2014, 19.30
Jos pitää miettiä niin ehdottaisin, että otat paremmalla osasarjoilla varustetun pyörän nyt. Jos myöhemmin on ihan pakko saada hiilarirunko niin ostaa sen pelkästään sitten myöhemmin. Alumiini on hyvä ja helppohoitoinen maantiellä käytettäväksi.
Pyörä on käyttöesine enkä itse ihastele sitä enää 2viikon käytön jälkeen. Ajaa vaan

jaksu
12.08.2014, 19.33
Kannattaa koeajaa Cannondale Caad10 ja vieläpä se versio, jossa 6800 ultegra osasarja. '14 mallia myydään noin 1700e jos sopivia kokoja on vielä tarjolla.

arska_79
12.08.2014, 19.36
Jos pitää miettiä niin ehdottaisin, että otat paremmalla osasarjoilla varustetun pyörän nyt. Jos myöhemmin on ihan pakko saada hiilarirunko niin ostaa sen pelkästään sitten myöhemmin. Alumiini on hyvä ja helppohoitoinen maantiellä käytettäväksi.
Pyörä on käyttöesine enkä itse ihastele sitä enää 2viikon käytön jälkeen. Ajaa vaan

Kiitti kommentista. Niin, kai se hiilarirunkokin on "osa" tietyllä tapaa parantamassa ajokokemusta siinä missä ultegra vs shimano 105. Mut jos nyt vaikka joku täällä sanoisi, että ultegran vaihteet toimii kuin kello seuraavat 2 vuotta ja shimanossa odotettavissa ongelmia, voi se riittää, että valitsen ultegra-fillarin..

arska_79
12.08.2014, 19.42
Kannattaa koeajaa Cannondale Caad10 ja vieläpä se versio, jossa 6800 ultegra osasarja. '14 mallia myydään noin 1700e jos sopivia kokoja on vielä tarjolla.

Jaa, näkyy olevan velosportissa, jos tarkoitit tätä kyseistä:

http://velosport.fi/verkkokauppa/cannondale_caad10_3_ultegra-p-47997-163/

Hintalappu tosin vähän päälle 2000, jos ei sit saisi tingittyä sinne mainitsemaasi 1700 nurkille. Tuossa olisi tosiaan vissiin top laatuinen alurunko + haarukat hiilikuitua, eli päinvastoin kuin tuossa Giantissa. Taidanpa käydäkin kokeilemassa Helsingin velosportissa, kun tuossa melko lähellä on, kiitoksia vinkistä!

jaksu
12.08.2014, 19.43
Jaa, näkyy olevan velosportissa, jos tarkoitit tätä kyseistä:

http://velosport.fi/verkkokauppa/cannondale_caad10_3_ultegra-p-47997-163/

Hintalappu tosin vähän päälle 2000, jos ei sit saisi tingittyä sinne mainitsemaasi 1700 nurkille. Tuossa olisi tosiaan vissiin top laatuinen alurunko + haarukat hiilikuitua, eli päinvastoin kuin tuossa Giantissa. Taidanpa käydäkin kokeilemassa Helsingin velosportissa, kun tuossa melko lähellä on, kiitoksia vinkistä!
Ovh. Hinta tuo 2099. Kyllä se lähtee 1700-1800e. :)

LJL
12.08.2014, 19.44
Mut jos nyt vaikka joku täällä sanoisi, että ultegran vaihteet toimii kuin kello seuraavat 2 vuotta ja shimanossa odotettavissa ongelmia, voi se riittää, että valitsen ultegra-fillarin..

105 ja Ultegra on molemmat Shimanon osasarjoja

arska_79
12.08.2014, 19.45
105 ja Ultegra on molemmat Shimanon osasarjoja

Huomasin tämän asian juuri äsken mutta ehdit jo "rankaista" :)

LJL
12.08.2014, 20.17
Itse oon maantiekomponenttinoviisi, mutta oon tykännyt kovasti 11sp ultegrasta uudessa krossarissa. Laadukkaan tuntuiset ja tarkat. Ei tosin ole vertailukohtaa.

rjrm
12.08.2014, 20.23
Onkos 11speed osat kalliimpia varaosina?

jaksu
12.08.2014, 20.32
Onkos 11speed osat kalliimpia varaosina?

Tarkistin pikasesti parit osat:

Takapakka 12-25 - 6700 42,90e / 6800 49,90e
Takavaihtaja SS - 6700 59,90e / 6800 54,90e
Vaihtajankaffa, oikea - 6700 144,90e / 6800 114,90e

Eli tuolla hyvin puutteellisella otannalla voisi sanoa että 6800 on jopa edullisempi varaosien suhteen :)

jaksu
12.08.2014, 20.33
Itse oon maantiekomponenttinoviisi, mutta oon tykännyt kovasti 11sp ultegrasta uudessa krossarissa. Laadukkaan tuntuiset ja tarkat. Ei tosin ole vertailukohtaa.

Kyllä toi uusi 6800 on mielestäni todella kova osasarja ja varsinkin kun katotaan sitä hintalappua.

Jami2003
12.08.2014, 20.48
Todellisuudessa molemmat, ultegra ja 105 on jumalattoman hyviä osasarjoja. Pyörä ostetaan kokonaisuuden perusteella eikä yksittäisten komponenttien.

Hyvä hiilikuitu runko vaikuttaa ajo ominaisuuksiin paljon enemmän kuin ero Ultegran ja 105 välillä.

arska_79
12.08.2014, 21.09
Todellisuudessa molemmat, ultegra ja 105 on jumalattoman hyviä osasarjoja. Pyörä ostetaan kokonaisuuden perusteella eikä yksittäisten komponenttien.

Hyvä hiilikuitu runko vaikuttaa ajo ominaisuuksiin paljon enemmän kuin ero Ultegran ja 105 välillä.

Tämä oli hyvä kommentti, auttaa saamaan perspektiiviä tähän pohdintaani. Kiitos! Kallistaa valintaa noista kahdesta Giantin suuntaan. Katselen nyt ehkä vielä mitä siellä spesializen ja bianchin tiimissä on tarjota samassa hinta/laatu luokassa (ja ehkä Cannondale) ja sit päätöksiä, oli meinaan sen verran herkkua ajella tänään :) Nyt kyllä tuntuu, että hyvä fillari saa löytyä jos tuon Giantin päihittää tuossa hintaluokassa.

jaksu
12.08.2014, 21.09

Tottakai ja pitäisikin sanoa, että hyvä ja oikean kokoinen runko on se ihan ykkös juttu ehdottomasti.

CamoN
12.08.2014, 21.14

Minäpä tarjoan täysin päin vastaisen mielipiteen.

Toisin kuin runkosetti, osasarja on joka tapauksessa kulutustavaraa ja niitä palikoita täytyy vaihtaa ennemmin tai myöhemmin. Jos käy niin hyvä tuuri että tietää ensimmäistä tämän tyypin pyörää hankkiessaan mitä haluaa ja vielä löytyy juuri oikean kokoinen runko siihen oikeaan hintaan, kannattaa aina sijoittaa runkoon. Hiilikuitu on hyvä ja helppohoitoinen maantiellä käytettäväksi, tai ainakaan en keksi mitään ominaisuutta mikä sen käytöstä tekisi yhtään alumiinia hankalampaa.
Hiilikuiturunko on käyttöesine jota voi ihastella silloin tällöin.

Hyvä runko on iso sijoitus. Vaihtajia ym. sälää voi sen sijaan vaihdella sitten myöhemmin pienillä satasen tai kahden panostuksilla, jos tuntuu että tarvetta on.

arska_79
12.08.2014, 21.31
Minäpä tarjoan täysin päin vastaisen mielipiteen.

Toisin kuin runkosetti, osasarja on joka tapauksessa kulutustavaraa ja niitä palikoita täytyy vaihtaa ennemmin tai myöhemmin. Jos käy niin hyvä tuuri että tietää ensimmäistä tämän tyypin pyörää hankkiessaan mitä haluaa ja vielä löytyy juuri oikean kokoinen runko siihen oikeaan hintaan, kannattaa aina sijoittaa runkoon. Hiilikuitu on hyvä ja helppohoitoinen maantiellä käytettäväksi, tai ainakaan en keksi mitään ominaisuutta mikä sen käytöstä tekisi yhtään alumiinia hankalampaa.
Hiilikuiturunko on käyttöesine jota voi ihastella silloin tällöin.

Hyvä runko on iso sijoitus. Vaihtajia ym. sälää voi sen sijaan vaihdella sitten myöhemmin pienillä satasen tai kahden panostuksilla, jos tuntuu että tarvetta on.

Tämä on järkeenkäypää. Se, että onko se runko sitten juuri optimikoko vai "ihan ok", on sitten toinen kysymys. Esim. tuossa Focuksessa (alurunko) oli koko L se jota myyjä selkeästi ehdotti valikoimasta (olen 182 cm pitkä). Giantilla se oli sitten M, joskin runko oli myös erin muotoinen muutenkin (alkuperäisestä Giantin linkistäni näkee). Mutta kyllä se Giantin ajotuntuma oli kyllä jo ekojen satojen metrien jälkeen havaittavissa paremmaksi. No, katotaan nyt vielä noi pari merkkiä läpi seuraavan 1-2 päivän aikana.

Päivitän tähän ketjuun sit kokemukset niistäkin, saapa sit hyvällä tuurilla joku muukin osviittaa joka samassa tilanteessa kuin minä. Ymmärtääkseni aika moni fillarointia aloittava :)

rjrm
12.08.2014, 21.40
Käy nyt ajamassa vähintään 10km niillä pyörillä.

LJL
12.08.2014, 21.43
Käy nyt ajamassa vähintään 10km niillä pyörillä.

+1. Ja jos Larunpyörästä olet focusta hommaamassa, niin ei olisi ensimmäinen kerta kun myyvät liian isoa (mulle on myyty)

rjrm
12.08.2014, 21.47
Tulet ajamaan sillä pyörällä kenties 10000-20000 km joten kunnon koeajolle jos kerran on eri kokoja oikeasti kokeiltavissa. Osasarjalla ja rungolla ei ole niinkään merkitystä vaan sillä, että se on mukavan kokoinen. Meillä on sorasta ultegraan Komponentteja ja kuitua terästä ja hiilaria. Kaikilla on sopivat pyörät, mutta vain yksi valitettavasti ajaa paljon (minä).

arska_79
12.08.2014, 22.25
Tulet ajamaan sillä pyörällä kenties 10000-20000 km joten kunnon koeajolle jos kerran on eri kokoja oikeasti kokeiltavissa. Osasarjalla ja rungolla ei ole niinkään merkitystä vaan sillä, että se on mukavan kokoinen. Meillä on sorasta ultegraan Komponentteja ja kuitua terästä ja hiilaria. Kaikilla on sopivat pyörät, mutta vain yksi valitettavasti ajaa paljon (minä).

No perhana, ne myyjät vaan nyt oli silleen, että "tee toki pieni lenkki", pitääpä alkaa vaativammaksi seuraavaksi :) Menen ottamaan vielä uudet pidemmät koeajot ennen ostopäätöstä. Ihan tarkkaan en kyllä osaa sanoa mitä asioita mun pitäisi huomata ja tarkkailla sen 10 km lenkin aikana, mutta jos fiilis on hyvä eikä paikat satu kun tulen takaisin, lienee se riittävä mittari sitten.

arska_79
12.08.2014, 22.33
+1. Ja jos Larunpyörästä olet focusta hommaamassa, niin ei olisi ensimmäinen kerta kun myyvät liian isoa (mulle on myyty)

Larupa hyvinkin focuksen koti oli. Ei hitto, pitää varmaan ajella vielä lisää noita fillareita jotta saa tazin mikä on oikea koko ja mikä väärä... kun sitä nyt on tässäkin ketjussa tuotu esiin.

LJL
12.08.2014, 22.40
Joo älä tee samaa virhettä kuin minä eli usko sokeasti myyjien vakuutteluja, että L-koko on 181cm:lle just hyvä ja "vakaa", jos/kun se kuitenkin voi osoittautua pidemmän päälle liian isoksi (ajoasentoa ei saa mitenkään hyväksi). Otat vaan pyörän koeajoon ja häviät sen kanssa vähän pidemmälle lenkille ;) Netin kokolaskureita kannattanee myös käyttää, että saa vähän vertailuaineistoa harkitsemiesi pyörien kokotaulukoihin

Dr TuKo
13.08.2014, 00.20
2. Giant Defy Composite 2 compact (2014) - hiilikuiturunko, alumiinihaarukat, shimano 105 vaihteet, hinta 1400 eur:

http://www.giant-bicycles.com/en-in/bikes/model/defy.composite.2.compact/15198/67053/

Kyllä tuossa Giantissa on ymmärtääkseni täyshiilikuituhaarukka: "Fork Composite-Grade Composite, Full-Composite OverDrive Steerer"

Kuten myös Focuksessa: "New: Carbon Monocoque fork with integrated bearing seat"

TuH
13.08.2014, 02.16
osasarja on joka tapauksessa kulutustavaraa ja niitä palikoita täytyy vaihtaa ennemmin tai myöhemmin.

Se vähän riippuu... Ketjut ja kasetit pois lukien itse en ole vielä ajanut ensimmäistäkään Campagnolon osasarjaa "loppuun". Vuoden 2005 Veloce on jo sinnitellyt vuosia pidempään kuin murtunut alu-runko, josta se korjattiin talteen. Vuoden 2007 Chorus toimii samoin täysin virheettömästi, vaikka kilsoja on kertynyt kymmeniä tuhansia. Vanhimmalla 11-speedilläni on menossa neljäs käyttövuosi. En kutsuisi näin pitkäikäisiä osasarjoja sen enempää kulutustavaraksi kuin runkojakaan.

Jami2003
13.08.2014, 07.25
Siitä huolimatta ostaisin pyörän ensisijaisesti hyvien ajo-ominaisuuksien (fiilis), toissijaisesti hyvän rungon ja vasta kolmantena osien perusteella.

Kyllä menee mehtään jos ostaa omaan makuun huonomman pyörän paremmilla palikoilla sen takia että voi sitten joskus vaihtaa rungon siihen.

timo64
13.08.2014, 09.26
Kokemattomat (kuten minä) tuskin ajo-ominaisuuksia kovinkaan analyyttisesti pystyy arvioimaan koeajonkaan perusteella. Toista on kokeneitten kuskien kanssa.
Jos se tuntuu käsiin hyvältä ja ajo-asento on ok, niin se riittänee. Selkäkipuiselle lienee liian matala ajo-asento ei ole hyvä, vai?
Kun pyörässä on lisäksi riittävän laadukkaat osat ja runko niin se antaa jonkinmoisen varmuuden että sen on oltava hyvä :)
Noviisin kysymys: miksi pidetään nimenomaan tuota etuhaarukkaa tärkeänä että se on oltava mielellään hiilikuitua alurunkoisissakin pyörissä?
Joustavuus ohjattaessa, eturenkaan iskujen vaimennus?

J.F
13.08.2014, 09.31
miksi pidetään nimenomaan tuota etuhaarukkaa tärkeänä että se on oltava mielellään hiilikuitua alurunkoisissakin pyörissä?
Joustavuus ohjattaessa, eturenkaan iskujen vaimennus?

Hiilarihaarukka (ja tietysti myös runko) vaimentaa epätasaisen tienpinnan aiheuttamaa tärinää paremmin kuin jäykkä alumiin. Tämä on vähänkin pitemällä lenkillä ihan mukava ominaisuus.

toripolliisi
13.08.2014, 10.00
Itse päivitin omaan Felttiin 105 -> Ultegraan ja en huomaa mitään eroa toiminnassa?!?! Ainoa ero minkä koin oli Ultegran hienoinen keveys verrattuna 105. Ts. MUSTA on yks ja sama kumman otat, kunhan pyörä on muuten sitä mitä haluat. Muutenkin täällä Oulussa meno on sen verran tasaista, että saattaa mennä 100km lenkki 1 tai kahdella vaihteen vaihdolla, joten eipä siinä paljoa huomaa eroa noiden kahden laadukkaan osasarjan välillä. Tiagran ja 105 välillä oli jo sellaiset erot asennuksessa ja käytössä, että tässä testissä 105 oli tuntuvasti parempi.

arjohe
13.08.2014, 12.59
Kyllä tuossa Giantissa on ymmärtääkseni täyshiilikuituhaarukka: "Fork Composite-Grade Composite, Full-Composite OverDrive Steerer"

Kuten myös Focuksessa: "New: Carbon Monocoque fork with integrated bearing seat"

Niin, en kyllä taas luota myyjiinkään: Tuo Giantin myyjä sanoi vaan, että hiilarirunko ja alumiinihaarukat, mutta sama myyjä ei meinannut aluksi ees suositella koko pyörää kun oli kuulemma ulos mun hintaluokasta jonka sanoin., Mutta sitten tajusikin, että sehän ON just mun hintaluokassa :) Pitääpä varmistaa sit Focuksestakin sama asia. Ilmeisesti se hiilikuituhaarukka tuo pehmeyttä töyssyissä jne ja hiilikuiturunko parantaa yleistä tazia tiehen ja ajomukavuutta. Nyt tuli vielä palasi tuon Rosen myyjä ehdotuksellaan Pro SL tai Xeon RS mallista. Näitä fillareita ei vaan näytä pääsevän koeajamaan ihan helpolla kun jälleenmyyjää vaikea löytää. Mutta vielä ainakin Bianchi ja spesialized koeajoon. Kiitos tämän ketjun, tiedän nyt mitä asioita tarkkailla ja mitä featureita priorisoida. Loistavaa, tai kuten Stubb sanoisi - fantastista :)

arjohe
13.08.2014, 13.02
Itse päivitin omaan Felttiin 105 -> Ultegraan ja en huomaa mitään eroa toiminnassa?!?! Ainoa ero minkä koin oli Ultegran hienoinen keveys verrattuna 105. Ts. MUSTA on yks ja sama kumman otat, kunhan pyörä on muuten sitä mitä haluat. Muutenkin täällä Oulussa meno on sen verran tasaista, että saattaa mennä 100km lenkki 1 tai kahdella vaihteen vaihdolla, joten eipä siinä paljoa huomaa eroa noiden kahden laadukkaan osasarjan välillä. Tiagran ja 105 välillä oli jo sellaiset erot asennuksessa ja käytössä, että tässä testissä 105 oli tuntuvasti parempi.

Näinpä. Kuten tuolla ylhäällä sanottiinkin, ensin varmistutaan oikeasta runkokoosta, sitten se millainen runko ja ajofiilis tulee, sit katsotaan tarkemmin niitä komponentteja.

JackOja
13.08.2014, 13.04
...Giantin myyjä sanoi vaan, että hiilarirunko ja alumiinihaarukat...

Mun mielestä olisi perin kummallista jos tälläinen pyörä (tehdastekoisena) löytyisi.

...Rosen myyjä ... ...jälleenmyyjää vaikea löytää...

Niinkö, no tuossa: http://www.rosebikes.fi/

LJL
13.08.2014, 13.04
Giantin myyjä sanoi vaan, että hiilarirunko ja alumiinihaarukat...

Sellaista kokoonpanoa ei voi olla olemassa, että olisi hiilikuiturunko ja alumiininen etuhaarukka

kolistelija
13.08.2014, 13.22
Sellaista kokoonpanoa ei voi olla olemassa, että olisi hiilikuiturunko ja alumiininen etuhaarukka
Mä luulen että sellasen kyllä saa kun lyö riittävästi pätäkkää tiskiin...

LJL
13.08.2014, 13.29
Mä luulen että sellasen kyllä saa kun lyö riittävästi pätäkkää tiskiin...

Kyllä varmasti, ja Spessun S-wörksi Epicin saa myös RST:n elastomeerikeulalla (lisähinta 1490€ + alv)

Makro
13.08.2014, 13.30
Itse juuri saman rumban käyneenä eli ekan maantiepyörän ostaneena suosittelen vaan koeajamaan niin paljon kuin mahdollista. Itse kävin noin 5:ssä eri liikkeessä ja yhdessä niistä jopa 3 kertaa. Eli Madonelle, jonka ostin, oli tullut jo koeajo kilometrejä lähemmäs 20kpl. Kyllä sitä pikku hiljaa rupesi saaman jotain kuvaa minkälaisen pyörän oikeasti haluaa kun kokeili yli 10:tä eri mallia. Ja jos kahden koon välillä pitää valita, valitse pienempi. Olin itse ostamassa kokoa 60, koska siitä oli halvempi 3.1 versio, mutta viime hetkellä vaihdoin kalliimpaan 3.5:seen josta oli koko 58 jäljellä. Oli muuten hyvä päätös vaikka vähän budjetti venyikin. Ja jos et ole vielä Trek Madonea kokeillut niin suosittelen kokeilemaan :) Sen 3.1 voi saada 1400e, jos jostain vielä löydät itselle oikean koon.

timo64
13.08.2014, 14.17
Ja jos et ole vielä Trek Madonea kokeillut niin suosittelen kokeilemaan :) Sen 3.1 voi saada 1400e, jos jostain vielä löydät itselle oikean koon.
Tuolta saisi 56 koossa alle 1400 eken.
http://www.sportstore.fi/tuote/trek-madone-31-c-hiilikuiturunkoinen-maantiepy%C3%B6r%C3%A4/14400004413/

arska_79
13.08.2014, 18.28
Mun mielestä olisi perin kummallista jos tälläinen pyörä (tehdastekoisena) löytyisi.

Tuolla sivulla kävinkin, mutta myymälät napista pääsee näkemään 2 ulkomailla sijaitsevaa myymälää, mikä ei paljon lohduta:

http://www.rosebikes.fi/sisaeltoe/tietoa-meistae/rose---myymaelaet

Rosen edustaja tosin vastasi, että voin saada Raision Myllyn pyöräilytapahtumassa koeajaa sopivat mallit :)

arska_79
13.08.2014, 18.48
Tuolta saisi 56 koossa alle 1400 eken.
http://www.sportstore.fi/tuote/trek-madone-31-c-hiilikuiturunkoinen-maantiepy%C3%B6r%C3%A4/14400004413/

Joo tämä pitää kyllä mennä kokeilmaan, hyvä täky. Koitanpa saada heti huomenna jostain pk-seudun sportiasta moisen koeajoon, jos hyvällä tuurilla löytyy. Tosin näkyy kilpailijalta ainakin saavan koeajoon :) Sen Focuksen Ulberon tipautin jo pois. Tämä täysi hiilikuitu bianchi lähtisi 1600 eur (ovh 2200eur), meen maanantaina koe-ajolle kun saavat sen kasaan. Se ois sitten tuon trekin ohella Giantin haastajat, ilmoittelen koeajokokemukset sitten:

http://www.bianchi.com/fi/bikes/bikes_detail.aspx?ProductIDMaster=142697

Zen65
14.08.2014, 12.37
Itselläkin juuri sama tilanne ollut päällä ja ensimmäiseksi maantiepyöräksi valikoitui nyt sitten XXL:stä Scott cr1 (1400 euroa, ennen 2400€). jota tässä vielä postista odotellaan. Siinä pitäisi ollavähän pystympi , rennompi ajoasento,joka voisi olla plussaa näin aloittelijalle. Eipä tosin tullut edes koeajettua, mutta 30 päivän vaihto-oikeus, vaikka sillä olisi ajanut, on plussaa. Koko 56 lienee aika passeli 179 senttiselle. Pyörä nyttemmin jo hävisi nettisivuilta, Norjasssa heillä ainakin vielä on sitä. Jos nyt ei jostain syystä hyvä olisi, niin sen voisi sitten vaihtaa vaikka noihin Xxl:n White malleihin, joissa tuntuuu olevan edulliset hinnat osiinsa nähden. Norjalaisten pyöräilijöiden kehittämä sarja. Sinänsä Paljon muutakin edullista kamaa heillä myynnissä pyöräilijöille . Tuntuvat satsaavan pyöräilyyn...

Suomen polkupyörätukussa on myös myynnissä siinä 1900 eurolla Itävaltalaisen moottoripyörävalmistajan KTM:n oma hiilaripyörä, joka on aika namu. Vaijerit piilotettu rungon sisään. Hiilaripyöriä lähinnä katsoin, ettei jälkeenpäin tarvitse katua. Alumiinirungolla Felt z85 pystymmällä ajoasennolla hieman välillä kummitteli tosin mielessä , samoin Cannondale Synapse, hiilarilla, (kallis )ja ilmankin . Hieman rennompi pystympi ajoasento näissäkin.

larun pyörässä on noita viimevuotisia Focuksia alennuksessa, ja varsin edulllsia osiinsa nähden, mutta ei kuvien perusteella oikein napannut mennä edes kokeilemaan. Oliko niissä sitten liian kliininen saksalainen tuntu tai sitten jo pelkkä nimi Focus tuntui vähän liian tavallisesta :) pienestä on välillä kiinni...

Takamisakari
14.08.2014, 13.20
Meinasin sanoa että "älkää nyt hullut ostako pyörää ilman koeajoa!", mutta niin tein itsekin. Ei tosin ollut eka ja geometriasta oli aika vahva näkemys. Fillarin ostohan on täynnä tunnetta (ja speksausta) mutta edelleen väittäisin että jos kokoasiasta ei ole kokemusta tai myyjä ei osaa hommaansa, saattaa ekan konkelin hankinta mennä pahasti kiville.. Ajan itse L- kokoisella (58cm) maantiepyörällä, mutta saman inseamin omaavat ukkelit speksaavat S:n ja M:n runkojen välillä eli pelkän oman pituuden tuijottaminen ei riitä kovinkaan pitkälle..

pepper
14.08.2014, 16.03
Itselläkin juuri sama tilanne ollut päällä ja ensimmäiseksi maantiepyöräksi valikoitui nyt sitten XXL:stä Scott cr1 (1400 euroa, ennen 2400€). jota tässä vielä postista odotellaan. Siinä pitäisi ollavähän pystympi , rennompi ajoasento,joka voisi olla plussaa näin aloittelijalle. Eipä tosin tullut edes koeajettua, mutta 30 päivän vaihto-oikeus, vaikka sillä olisi ajanut, on plussaa. Koko 56 lienee aika passeli 179 senttiselle. Pyörä nyttemmin jo hävisi nettisivuilta, Norjasssa heillä ainakin vielä on sitä. Jos nyt ei jostain syystä hyvä olisi, niin sen voisi sitten vaihtaa vaikka noihin Xxl:n White malleihin, joissa tuntuuu olevan edulliset hinnat osiinsa nähden. Norjalaisten pyöräilijöiden kehittämä sarja. Sinänsä Paljon muutakin edullista kamaa heillä myynnissä pyöräilijöille . Tuntuvat satsaavan pyöräilyyn...

Suomen polkupyörätukussa on myös myynnissä siinä 1900 eurolla Itävaltalaisen moottoripyörävalmistajan KTM:n oma hiilaripyörä, joka on aika namu. Vaijerit piilotettu rungon sisään. Hiilaripyöriä lähinnä katsoin, ettei jälkeenpäin tarvitse katua. Alumiinirungolla Felt z85 pystymmällä ajoasennolla hieman välillä kummitteli tosin mielessä , samoin Cannondale Synapse, hiilarilla, (kallis )ja ilmankin . Hieman rennompi pystympi ajoasento näissäkin.

larun pyörässä on noita viimevuotisia Focuksia alennuksessa, ja varsin edulllsia osiinsa nähden, mutta ei kuvien perusteella oikein napannut mennä edes kokeilemaan. Oliko niissä sitten liian kliininen saksalainen tuntu tai sitten jo pelkkä nimi Focus tuntui vähän liian tavallisesta :) pienestä on välillä kiinni...

Jollei ton tilaamasi pyörän mitoitus poikkea normeista tilasit liian ison...
Oon saman kokoinen ja kun omani ostin niin kaikki koeajetut 56:set oli aivan liian suuria.

Zen65
14.08.2014, 16.05
https://m.youtube.com/watch?v=iI366pTK8mQ
Tällainen video löytyi pyörän mitoituksesta, josta voi ehkä olla jollekin apua.

R088l shimanon kengät ja pd-550 polkimet tilasin hiljan myös Bikester.fi. Kengät pitää valita numeroa isompi, jos vertaa lenkkikenkiin. Kaupassa kokeilin, josta edelleen hieman huono omatunto, etten sieltä ostanut

Zen65
14.08.2014, 16.08
No ilalla tiedän paremmin...ulkomailta lukenut Cr1 mallin käyttäjäkokemuksia...itsellä kuitenkin aika pitkät jalat...

pepper
14.08.2014, 17.00
Vaakaputki jäi itellä liian pitkäksi, eikä tuon vuoksi saanut kunnon asentoa. Korkeudesta en niinkään ois huolissani.
Oma kokemukseni sanoo että optimi on 53 tai 54, 56 pistää kädet liian pitkälle...
Mutta toivottavasti olen tuon pyörän kohdalla väärässä :)

Zen65
14.08.2014, 17.08
http://www.biker-boarder.de/shopware/Syncros-FL20-black-Vorbau_detail_59380_662.html

stemmejä tuohon löytyy 6-13 cm väleiltä. Varmaan aika tuuri, jos sattuu heti sopiva kohdalleen. Sama juttu myymälöissä..

pepper
14.08.2014, 17.11
Juu, stemmillä voipi säätää mutta ajo muuttuu tuon jälkeen aikalailla erilaiseksi, varsinkin jos stemmiä joutuu vaihtaan reippaammin lyhyempään.
Mutta toivottavasti on sulle sopiva, itselle oisin ottanut 54:sen :)

Vaihtaja
14.08.2014, 21.27
https://m.youtube.com/watch?v=iI366pTK8mQ
Tällainen video löytyi pyörän mitoituksesta, josta voi ehkä olla jollekin apua.

R088l shimanon kengät ja pd-550 polkimet tilasin hiljan myös Bikester.fi. Kengät pitää valita numeroa isompi, jos vertaa lenkkikenkiin. Saattaa tämäkin olla merkki- ja mallikohtainen asia. Itse aikoinani ostin ensimmäiset Sidit tätä neuvoa noudattaen, olihan Sideillä vielä maine pieninä kenkinä. Norminumeroni on 41, joten ostin 42:t. Lopputulos: Lookin klosseja ei saanut tarpeeksi taakse kengän pohjassa. Pari ensimmäistä kautta meni "varpailla" polkiessa, mistä seurauksena oli mojovia pohjekramppeja tämän tästä. Lopulta uskaltauduin ostamaan 41:t vaikka ne kaupassa tuntuivat pelottavan ahtailta, eivät kuitenkaan epämukavilta.. Nimenomaan ajettessa ne toimivat hienosti, eikä kramppeja tule. Maantiekengillähähän ei oikeastaan voi kävellä.

Sininen Aasi
15.08.2014, 07.45
Heitän oman lusikkani tähän soppaan ja kerron AP:lle että hyvä alurunko on parempi valinta kuin huono tai keskiverto hiilikuiturunko. Hiilikuitu on parempi runkomateriaali kun mennään tarpeeksi hyviin (ja kalliisiin) runkoihin, mutta AP viestissä mainittujen kahden rungon paremmuuteen en osaa ottaa kantaa muuten kuin että tuossa hintaluokassa hiilikuitu harvemmin on parempi. Etuhaarukka (siis hiilikuituinen) tekee jo todella paljon tärinänvaimennuksessa ja sehän löytyy molemmista rungoista.

Eräs aloittelijalle yllättävä komponentti jolla hintaeroja (ja se parempi tarjous) monesti löytyy on vanteet. Tarkista mitkä vanteet em. pyöristä löytyy ja mitä niistä on netin arvosteluissa sanottu. Tarkista myös netin kauppapaikoilta mitä joutuisit em. vanteista maksamaan erikseen ostettuina. Tuohon hintaan voit nimittäin saada mitä tahansa noin 1500...2200g väliltä. Ääripäitten välillä on iso painoero.

orc biker
15.08.2014, 08.18
Tuohon hintaan voit nimittäin saada mitä tahansa noin 1500...2200g väliltä. Ääripäitten välillä on iso painoero.
Miksei koskaan puhuta aeroerosta?

Väitän, että harrastajalle käytännössä tärkeintä vanteessa on, että se ei ole aina solmussa.

Sininen Aasi
15.08.2014, 09.51
Miksei koskaan puhuta aeroerosta?

Väitän, että harrastajalle käytännössä tärkeintä vanteessa on, että se ei ole aina solmussa.
Shoppailin rouvalle maantiepyörää ja valinta päätyi sitten lopulta Rosen Xeon Team GF-200:een sillä siinä oli hintaluokassaan ylivoimaiset vanteet. (Koko nettiä en kääntänyt ylösalaisin, mutta kohtuu hankalaa sopivaa 48cm koon pyörää oli löytää).

Siinä missä monessa muussa näennäisesti 'edullisessa' kuljettimessa oli 100 euron vannesetti, pisti Rose silmään DT Swiss R23 Spline vanteillaan. Kyseessä on about 500 euron vannesetti erikseen ostettuna ja IMO suorastaan hämmästyttävän hyvät vanteet ko. pyörän hintaluokkaan. 1520g painoa enkä ole pahemmin nähnyt moitteita ko. vanteista. Pelkkää kehua.

Ko. vanteet ovat lisäksi mukavammat kuin monet muut halvemmat vanteet joten ne tuovat pyöräilyyn luultavasti enemmän iloa kuin budjettimallin hiilikuiturunko.

arjohe
15.08.2014, 10.23
Jollei ton tilaamasi pyörän mitoitus poikkea normeista tilasit liian ison...
Oon saman kokoinen ja kun omani ostin niin kaikki koeajetut 56:set oli aivan liian suuria.

Niin, koosta sen verran, että itse olen 182cm ja Focuksella parin eri myyjän kanssa tuli lopputulos, että heidän malleistaan 56 selkeästi mulle oikea ja Bianchilla puolestaan 55 koolla tehtiin katselmus kun istuskelin testerissä ja totesivat, että tämä on just hyvä. Kuin myös sain kuulla sieltä(kin), että ei ole suuri vahinko ostaa aavistus alakanttiin runkoa, koska sen vahingon voi korjata helpommin kuin turhan ison rungon. Siinä mielessä toi 56 saattaa olla Zen65:llee hiinä ja hiinä.

Takamisakari
15.08.2014, 10.24
Heitän oman lusikkani tähän soppaan ja kerron AP:lle että hyvä alurunko on parempi valinta kuin huono tai keskiverto hiilikuiturunko. Hiilikuitu on parempi runkomateriaali kun mennään tarpeeksi hyviin (ja kalliisiin) runkoihin, mutta AP viestissä mainittujen kahden rungon paremmuuteen en osaa ottaa kantaa muuten kuin että tuossa hintaluokassa hiilikuitu harvemmin on parempi. Etuhaarukka (siis hiilikuituinen) tekee jo todella paljon tärinänvaimennuksessa ja sehän löytyy molemmista rungoista..

Ja saisko ystävällisesti perustelut tälle? Määrittele ihmeessä myös sana "parempi".

LJL
15.08.2014, 10.38
Ja saisko ystävällisesti perustelut tälle? Määrittele ihmeessä myös sana "parempi".

Äh, mitä suotta turhaa konkretiaa tämmöiseen sotkemaan ;) Eikä ainakaan kannata miettiä sitä, että hiilarirungot ovat pääsääntöisesti kevyempiä ja mukavampia kuin alurungot.. Eikä edes halvimmista kiinankuiturungoista (tai muistakaan komponenteista) ole yleensä pahaa sanottavaa verrattuna kalliimmin tarroitettuihin kilpailijoihinsa.

Oatmeal Stout
15.08.2014, 11.13
Saattaa tämäkin olla merkki- ja mallikohtainen asia. Itse aikoinani ostin ensimmäiset Sidit tätä neuvoa noudattaen, olihan Sideillä vielä maine pieninä kenkinä. Norminumeroni on 41, joten ostin 42:t. Lopputulos: Lookin klosseja ei saanut tarpeeksi taakse kengän pohjassa. Pari ensimmäistä kautta meni "varpailla" polkiessa, mistä seurauksena oli mojovia pohjekramppeja tämän tästä. Lopulta uskaltauduin ostamaan 41:t vaikka ne kaupassa tuntuivat pelottavan ahtailta, eivät kuitenkaan epämukavilta.. Nimenomaan ajettessa ne toimivat hienosti, eikä kramppeja tule. Maantiekengillähähän ei oikeastaan voi kävellä.
Miten tuo välikoko 41½ - Sidihän tekee ½-numeron välein kenkiä.
http://www.sidishoestore.com/sidi-shoe-size.pdf
http://www.cyclesuperstore.ie/shop/pc/viewContent.asp?idpage=45

Sininen Aasi
15.08.2014, 12.22
Word on the streets? Lehdistä / revikoista lukemani jutut? Miten sen nyt yleensäkin voisi perustella?

Alumiini on niin paljon halvempi materiaali (käsittely ja valmistus) kuin hiilikuitu että kun kyseessä on edullisempi hintaluokka ja pyörät about saman hintaisia niin voidaan päätellä että keskimäärin jostain on rajusti säästetty siinä kuitupyörässä.

Siinä on alurunko joka kepitti hiilikuiturungot (myös useita kertoja kalliimpia) ko. vertailussa. 50 pyörän joukosta toiseksi kevein eikä kukaan valittanut epämukavaksi: https://www.youtube.com/watch?v=Sqx4_33Q1B4

Jos tarkkaan luit niin aiemmin totesin että hiilikuitu on ylivoimainen materiaali kun raha ei ole este. Oma vahva mututuntuma vain on sellainen että tällä hetkellä kun kokonaisuus liikkuu selvästi alle 2000 hintaluokassa niin kuitu ei ole läheskään aina paras valinta maantiepyörään. Muutaman vuoden päästä tilanne voi olla eri...kumpaan suuntaan vaan.

P.S.
Muutama vuosi sitten kukaan ei olisi uskonut tätä: http://www.cyclingnews.com/features/photos/tech-gallery-paris-roubaix-bike-preview/216876

Takamisakari
15.08.2014, 12.48
Vahvat perustelut, pakko olla näin eli kuiturungot on unohdettava.

Jami2003
15.08.2014, 12.53
Hiilikuidun muokkaaminen rungoksi on itseasiassa edullisempaa kuin alumiinin. Materiaali on kalliimpaa. Nyt kun hiilikuitua on alettu tosissaan käyttämään, tulee alumiinille käymään kuten aikanaan teräkselle. Eli jää marginaali materiaaliksi pyörämalleihin jossa sen ominaisuudet ovat perusteltuja (esim iskun kestävyys). Sekä markettipyöriin jossa voidaan käyttää simppeliä kilo alumiinia välittämättä ominaisuuksista. Maantiepyörässä näitä tarpeita ei ole.

En ole ikinä törmännyt alumiinirunkoon joka olisi ollut parempi kuin hiilikuituinen. Jos siltä tuntuu on kyse geometriasta eikä itse materiaalista.

Sininen Aasi
15.08.2014, 13.27
Vahvat perustelut, pakko olla näin eli kuiturungot on unohdettava.
Sen lisäksi että viestisi informaatioarvo on nolla, pistät bonuksena vielä lisätyperyyden loppuun. Juuri noinhan minä sanoin. *naamapalmu*

Sininen Aasi
15.08.2014, 14.01
Nyt kun hiilikuitua on alettu tosissaan käyttämään, tulee alumiinille käymään kuten aikanaan teräkselle.
Kyllä minäkin uskon että tulevaisuudessa ero kasvaa. Nyt puhuttiin vain pyörän hankkimisesta nyt eikä tulevaisuudessa.

En ole ikinä törmännyt alumiinirunkoon joka olisi ollut parempi kuin hiilikuituinen. Jos siltä tuntuu on kyse geometriasta eikä itse materiaalista.
Ajattele asia valmistajan ja suunnittelijan kannalta. Jos runkobudjetti on esim. 500 euroa niin on hyvin mahdollista että se alurunko on parempi. Jos taas runkobudjetti on 2000 euroa niin lienee lähes varmaa että hiilikuiturunko on parempi.

Takamisakari
15.08.2014, 14.35
ei meinaa nyt onnata..

Takamisakari
15.08.2014, 14.45
Tää meni ihan säätämiseksi..

Edelleen se paremmuus pitää määritellä käyttäjän kannalta jotta asioita voidaan verrata. Käytännössä homma menee varmaan niin että on kaksi vaihtoehtoa, toinen alumiini- ja toinen kuiturungolla. Melko varmasti kuiturunkoisessa on pykälää- kahta edullisemmat osat ja kiekot joka selittää (ehkä) rungon kustannuksen eroja. Jos "parempi" tarkoittaa vaikka ajettavuutta tai keveyttä, kuitu pesee alumiinin 6-0. Tai ainakin 3-0.

Jos hinta on sama, kuituisessa halvemmat (ehkä myös painavammat) osat, kummanko ottaisit? Mä ottaisin ehdottomasti kuituisen koska se on mukavampi ajaa ja kevyempi. Osia on halvempi ja helpompi päivittää tarpeen mukaan. Ajan päivittäin Kanjonin kuiturungolla ja olen ajanut tuota AL- runkoa samalla lenkillä useita kymmeniä kilsoja eli kokemusta juuri tästä on kyllä. Olemme tietty oikeutettuja kaikki tasa-arvoiseen mielipiteeseemme etä ei siinä mitn.

Jeppekoira
15.08.2014, 14.57
Ihan mielenkiintoinen ketju, kun itse juuri joku aika sitten ostin ensimmäiseksi maantiepyöräksi madone 3.1:n. Tuliko tuossa nyt tehtyä huonot kaupat, kun kyseessä kuitenkin Trekin huonoin hiilarirunko.. mene ja tiedä. Itse olen ostanut vuosien varrella monta pyörää sillä periaatteella, että budjetin raameissa "hyvä" runko ja "huonot" osat ja sitten ajan myötä päivittää osia asteittain parempaan. Nythän kyse taisi tosin olla ihan puhtaasti samanhintaisista rungoista, eli onko kuinka yleistä, että samalla rahalla saa (jollain mittarilla) paremman alumiinirungon verrattuna hiilariin? Itse en osaa tuohon sanoa juuta enkä jaata, joten ainakin olisi kiva saada esimerkkejä näistä huonoista hiilarirungoista ja toisaalta paremmista alurungoista.

Sininen Aasi
15.08.2014, 15.04
Jotenkin tuntuu että väistelet nyt tuota hintakysymystä. Olen about samaa mieltä kuin sinäkin kun puhutaan riittävän kalliista pyöristä, mutta aloituspostauksen hintaluokassa maantiepyörissä ollaan IMO harmaalla alueella.

Jostain syystä aiemmin mainitun lehden vertailutestissä sai alurunkoinen pyörä tittelin "Best Race Bike of the Year". Tulos oli usean kuljettajan subjektiivinen näkemys.

For an out-and-out race bike, the AL SLX is very hard to beat. Comparisons will be made between the alloy and carbon Canyons at the same price, but in all honesty we think this alloy bike is the superior ride. Both are sharp and responsive and above all exciting; the AL, however, somehow feels more evolved, balanced and dare we say it comfortable

En edelleenkään väitä että alumiini on välttämättä parempi materiaali edes edullisissa rungoissa. Yritän vain tuoda esille sen että tänä päivänä asia ei ole niin yksinkertainen kuin sen jotkut yrittävät esittää.

Takamisakari
15.08.2014, 15.23
Ei se taida väittely nyt tässä(kään) auttaa. Mä uskallan olla eri mieltä tuon testin kanssa ainakin mitä mukavuuteen tulee.

Oatmeal Stout
15.08.2014, 15.26
esimerkkejä näistä huonoista hiilarirungoista
Eikös yksi selkeästi huono kuiturunko ollut sille L. Armstrongille mittojen mukaan tehty aika-ajorunko, kun ei se kelvannut TdF:ssä ajettavaksi.

Sininen Aasi
15.08.2014, 15.38
Ihan mielenkiintoinen ketju, kun itse juuri joku aika sitten ostin ensimmäiseksi maantiepyöräksi madone 3.1:n. Tuliko tuossa nyt tehtyä huonot kaupat, kun kyseessä kuitenkin Trekin huonoin hiilarirunko.. mene ja tiedä.
Olen varmaan heikko muotoilemaan ulosantiani kun viestin ymmärtävät lähes kaikki väärin. En tarkoita sitä että alurunko on aina parempi edes edullisissa vaan sitä että ei voida tehdä yleistystä kuitu > alumiini.

Voi aivan hyvin olla että madone 3.1 runko on parempi kuin vastaavan hintaiset alurungot. Sitähän ei voida selvittää kuin vertailemalla eli laittamalla useampi pyöräilijä asialle. Sekään ei tietty mikään raamatunsana ole, ja aivan hyvin voi olla sitä mieltä että esimerkkinä olleen vertailun testaajat ovat painottaneet erilaisia juttuja kuin sinä painottaisit.

Tympii vain tämä ehdoton luulo siitä että kuitu on aina parempi kuin aluseos. Usein se on, mutta aina se ei sitä ole.

Frosty
15.08.2014, 16.22
Se parempi tarkoittaa monia eri asioita. Kevyempi, jäykempi, mukavampi, kestävämpi ja lista jatkuu. Ajamalla samalla geometrialla olevia pyöriä voi saada jonkinlaisen kuvan runkomateriaalien erosta. Kyllä kuitu selvästi paremmin suodattaa maantieajossa pienet värinät, mikä oikeasti tuntuu parempana mukavuutena. Ero kuituhaarukalla ja kuitutolpalla olevaan alurunkoon ei tosin ole mitenkään maaginen.

Sellaisetkin merkit, jotka ovat tarkkoja maineestaan, tekevät kuitupyöriä joiden myyntihinta pyörii 1500 € nurkilla. Länsimaiset kuluttajasuojat yleensä pitävät huolen kohtuullisesta käyttäjturvallisuudesta ja minimilaadusta. Missä menee sitten asiallisen kuiturungon hintaraja, paha sanoa. Ihmisapinan luontainen itaruus pitää kyllä huolen siitä, että kokeilijoita riittää.

Vaihtaja
15.08.2014, 18.00
Miten tuo välikoko 41½ - Sidihän tekee ½-numeron välein kenkiä.
http://www.sidishoestore.com/sidi-shoe-size.pdf
http://www.cyclesuperstore.ie/shop/pc/viewContent.asp?idpage=45 Minulla on se käsitys, että noiden puolikkaiden kokojen pohja on sama kuin kokonaisten (41,5 = 41) mutta varvastilaa (korkeutta?) on puolikkaissa aavistus enemmän. Kannattanee tarkistaa valmistajalta.

Vaihtaja
15.08.2014, 18.25
Olen varmaan heikko muotoilemaan ulosantiani kun viestin ymmärtävät lähes kaikki väärin. En tarkoita sitä että alurunko on aina parempi edes edullisissa vaan sitä että ei voida tehdä yleistystä kuitu > alumiini. Aiemmassa postauksessa sanoit, että "että tuossa hintaluokassa hiilikuitu harvemmin on parempi". Saatat olla oikeassa, mutta luulen, että ihmiset haluaisivat jonkinlaisia perusteluja (kattavaa otantaa, testituloksia jne.) ajatuksen tueksi. Jos alumiinirunkoinen pyörä on voittanut jonkin testin, se kertoo että alumiinirunko tosiaan voi olla parempi kuin hiilikuituinen. Mutta tuo sinun yleistyksesi vaatisi lisäperusteluja.

Frosty
15.08.2014, 18.54
Sideistä: ainakaan pohjassa ei puolikkaita numeroita lue, joten mene ja tiedä.

Useimmiten pyörätestit ovat varsin tylsistyttävää luettaavaa, kun parhaalla osasarjalla ja parhailla kiekoilla olevat pärjäävät. Lähtökohdaksi asetetaan yleensä hintaluokka, ja hyvää runkoa on vaikea mitata testituloksiin. Ennemmin pitäisi pohtia, kannattaako panostaa kalliimpaan runkoon jos pidettäisiin periaatteena vaikka osasarjaa yhteisenä nimittäjänä. Aika monelle harrastajalle ei myöskään pyörän mukana tulevilla kiekoilla ole juurikaan painoarvoa.

Sininen Aasi
15.08.2014, 20.45
Aiemmassa postauksessa sanoit, että "että tuossa hintaluokassa hiilikuitu harvemmin on parempi". Saatat olla oikeassa, mutta luulen, että ihmiset haluaisivat jonkinlaisia perusteluja (kattavaa otantaa, testituloksia jne.) ajatuksen tueksi. Jos alumiinirunkoinen pyörä on voittanut jonkin testin, se kertoo että alumiinirunko tosiaan voi olla parempi kuin hiilikuituinen. Mutta tuo sinun yleistyksesi vaatisi lisäperusteluja.
Yritin niitä lisäperusteita antaakin. Jos mietit että hiilikuitu on selvästi kalliimpi materiaali (näin edelleenkin on) ja sinulla on sama runkobudjetti ja olet pyörän valmistaja niin ei ole ollenkaan selvää että edullisemmassa hintaluokassa saat kuidulla paremman lopputuloksen.

Useassa eri instanssissa (lehdet/webbisaitit/jne..) ollaan todettu että näyttäisi siltä että tällä hetkellä keskiluokan pyörissä alurunkoiset ovat (yllättäin) useasti parempia ominaisuuksiensa puolesta. (keveys ja jäykkyys yhdistyvät niissä ilman perinteistä 'kovuutta').

Edullisethan ovat toistaiseksi kaikki alua, mutta ilman keskiluokan pyörissä käytettyjä hydroforming (painevesimuovaus) tekniikoita joilla saadaan aikaan keveämpiä ja joustavampia rakenteita. Alumiini väsyy, se on totta, mutta lentokoneteollisuus ja autoteollisuus todistavat että kyse ei ole ongelmasta jonka perusteella alurunko pitäisi jättää hankkimatta. Kyllä ne rungot niin kauan kestävät kuin niillä jaksaa ajaakin. Voi olla että ei isältä pojalle, mutta vaikea sanoa tuostakaan...

Enkä halua tehdä tästä loppumatonta ideologista kysymystä vaan lähinnä kyseenalaistaa fakkiutuneen käsityksen kuidun automaattisesta ylivoimasta. Mikäli kuitu olisi aina parempi valinta tehtäisiin siitä myös autot, lentokoneet ja veneetkin. Ja parhaat sellaiset todella tehdäänkin, mutta jos alumiini kelpaa Ferrariin http://www.drivealuminum.org/media-center/press-clips/ferrari-ceo-carbon-fiber-is-overrated-ferrari-sticks-with-aluminum-1 niin kelpaa se myös omaan harrastevälineeseeni.

Joskus 98% parhaasta mahdollisesta riittää. Minulle ainakin. Muut saavat jahdata sitä aavistuksen parempaa mukavuutta. Keveysetua ei ilman moninkertaista hintaeroa enää kuidulla saa. Ultimate AL SLX oli testin 50 pyörästä toiseksi kevein. Kevein oli saman valmistajan Ultimate CF SLX joka oli kokonaista 60g kevyempi. Vaikka kaikki muu onkin tässä keskustelussa pääosin subjektiivista niin paino on objektiivinen suure joka ei selittämällä eikä fiiliksillä muutu.

Peace :)

Jeppekoira
15.08.2014, 21.05
Olen varmaan heikko muotoilemaan ulosantiani kun viestin ymmärtävät lähes kaikki väärin. En tarkoita sitä että alurunko on aina parempi edes edullisissa vaan sitä että ei voida tehdä yleistystä kuitu > alumiini.

Voi aivan hyvin olla että madone 3.1 runko on parempi kuin vastaavan hintaiset alurungot. Sitähän ei voida selvittää kuin vertailemalla eli laittamalla useampi pyöräilijä asialle. Sekään ei tietty mikään raamatunsana ole, ja aivan hyvin voi olla sitä mieltä että esimerkkinä olleen vertailun testaajat ovat painottaneet erilaisia juttuja kuin sinä painottaisit.

Tympii vain tämä ehdoton luulo siitä että kuitu on aina parempi kuin aluseos. Usein se on, mutta aina se ei sitä ole.

Höpö höpö. Sanoit että tässä hintaluokassa kuitu on harvoin alumiinia parempi. Kyllä sulla varmaan siis on heittää vaikkapa 5 esimerkkiä alurungoista, jotka ovat jollain objektiivisella mittarilla selvästi parempia kuin nyt esim. Madone 3.1 tai muut tässä ketjussa mainitut kyseisen hintaluokan hiilarirungot.

Pyörän "hyvyys" on toki kokonaisuus, jossa rungon materiaali on tekijä muiden (koko, geometria, osat, fiilis...) joukossa.

Vaihtaja
15.08.2014, 21.06
Yritin niitä lisäperusteita antaakin. Jos mietit että hiilikuitu on selvästi kalliimpi materiaali (näin edelleenkin on) ja sinulla on sama runkobudjetti ja olet pyörän valmistaja niin ei ole ollenkaan selvää että edullisemmassa hintaluokassa saat kuidulla paremman lopputuloksen. Ei välttämättä olekaan selvää. Sinun esittämäsi syyt ovat loogisesti mahdollisia. Mutta nyt siis kaivataan empiiristä näyttöä sinun väitteesi tueksi. Siis: "että tuossa hintaluokassa hiilikuitu harvemmin on parempi". Onko jossain esim. luettavissa testi, jossa on vertailtu esim. useampaa samanhintaista hiilikuitu- ja alurunkoa toisiinsa parivertailuna ja jossa esim. seitsemän kertaa kymmenestä alurunko on todettu paremmaksi?

Jeppekoira
15.08.2014, 21.20
Sellainen kommentti vielä, ettei tämä todellakaan ole minulle mikään intohimoasia.. Ketjun aloittajaa tai muita tämän hintaluokan vaihtoehtoja ketjun perusteella pohtivat lukijat ajatellen on mielestäni ihan hyvä perustella vähän konkreettisemmin, jos väittää, ettei pääsääntöisesti tässä hintaluokassa kannata ostaa hiilaria.

CamoN
15.08.2014, 21.23
Yritin niitä lisäperusteita antaakin. Jos mietit että hiilikuitu on selvästi kalliimpi materiaali (näin edelleenkin on) ja sinulla on sama runkobudjetti ja olet pyörän valmistaja niin ei ole ollenkaan selvää että edullisemmassa hintaluokassa saat kuidulla paremman lopputuloksen.

Tuo on kuluttajan näkökulma. Minä en tunne pyörävalmistajien toimintaa, mutta oletan että pyörän hintaan vaikuttavat moni muukin asia kuin sen valmistusmateriaali ja niiden osien arvo jotka siihen pultataan kiinni.

Oletetaan että ison valmistajan oma suunnitteluosasto suunnittelee niin hyvän rungon kuin osaa, ns. huipputuotteen. Olkoon se sitten tarkoitettu valmistettavaksi hiilikuidusta tai alumiinista, se skaalataan sen jälkeen materiaalilaadultaan ja valmistusmenetelmiltään sopimaan useampaan eri hintaluokkaan. Kun nämä aihiot on valmiit, valmistaja laittaa ison könttätilauksen Taiwaniin. Valmistaja neuvottelee tilauksen hinnan siten, että lopputuotteiden hinnat pysyvät suunnitelluilla tasoilla. Siihen vaikuttanee edellä mainittujen asioiden lisäksi tilauksen koko, alihankkija neuvottelukumppanina, valmistajan asema markkinoilla ja liiketoiminnan sen hetkinen hyväksyttävä riskitaso.

Valmistaja suunnittelee tuottavansa markkinoille alumiinirunkoisen tuotteen ohjehinnalla 1500€ ja hiilikuiturunkoisen tuotteen samoilla komponenteilla ohjehinnalla 2500€. Heti alkuun voidaan olettaa että 1500€ tuote tulee myymään kappalemäärällisesti enemmän koska se on halvempi, jolloin sitä voidaan alunperin tilata isompi erä ja pitää kate pienempänä. Se pelkästään pitää alumiinirunkoisen tuotteen hinnaltaan maltillisempana. Hiilikuituinen "automaattisesti arvokkaampana" myynee kappalemäärällisesti vähemmän ja se houkuttanee erityyppistä asiakasta, jolloin sen kate voitaneen pitää hieman korkeampana.

Entäs jos käännetään asetelma sellaiseksi, että valmistajan alumiinirunkojen suunnitteluryhmään tulee uusi kuuma nimi, jonka johdolla tuotetaan erinomainen alumiinirunkoinen pyörä joka on kevyempi ja mukavampi ajaa mutta samalla jäykempi ja kestävämpi kuin vastaava hiilikuiturunkoinen pyörä. Näillä perusteilla valmistaja lätkäisee alumiiniseenkin 2500€ hintalapun, pääasiassa koska valmistuskustannus nousi vähän mutta erityisesti koska näin hyvästä tuotteesta voi pyytää vähän enemmän katetta. Kumpi on markkinointiosastolle helpommin myytävissä oleva tuote, ottaen huomioon alan nykyiset kehityssuuntaukset? Entä jos kummankin tuotteen hintalappu on 1500€ ja alumiinirunkoinen on edelleen kokonaisvaltaisesti parempi, ainakin insinöörin laskelmien mukaan? Entä jos kuluttaja havaitsee toisessa pyörässä sielun mutta toisesta sellaista ei löydy?

Entä jos ero tosiaan on 2%, mahtaako sillä sitten olla mitään väliä? Kuluttaja ostanee sen pyörän joka sopii hanskaan paremmin ja miellyttää silmää enemmän (todennäköisesti sen hiilikuituisen, koska, no, se on hiilikuitua), ja sillä selvä? Hetken tutustumisen jälkeen tullaan foorumille ilmoittamaan mikä fiilis jäi, ja aika harvoin niitä omia vehkeitä haukutaan meren pohjaan.

Mattia
15.08.2014, 21.59
Ei pidä unohtaa "katu-uskottavuuden" vaikutusta fiilikseen. Halvemmallakin kuiturungolla on kovempi status kuin hinnakkaammalla alurungolla. Kuntoilijalle tällä on monesti isompi merkitys kuin kovilla faktoilla rungon ominaisuuksista. Sama juttu kuin korkealaippaisilla aerokiekoilla vs. "normikiekot".

CamoN sanoikin jo saman.

Sininen Aasi
15.08.2014, 22.25
Sohaisin varomattomalla kommentillani selvästi herhiläispesää tai syviä tunteita. En taida enää uskaltaa jatkaa ja nostan valkoisen lipun. Sovitaan että kuitu on ylivoimainen myös hintaluokassa 1000-2000 euroa. Maranellossa asuvat viimeiset jästipäät.

Camon:lla hyviä pointteja. Omasta puolestani paha enää jatkaa kun vaaditaan konkreettisia esimerkkejä sellaista kantaa vastaan jonka puolesta ei myöskään ole konkreettisia esimerkkejä. Yhden esimerkin laitoin mutta se ei kelvannut (testit ovat tylsistyttäviä).

arska_79
15.08.2014, 23.09
Päivitystä: Kävinpä tosiaan tänään sitten ajamassa samassa liikkeessä ensin Trekin Madone 3.1 (kiitos palstalaisten suositukset) ja sen jälkeen perään Bianchin Intenson. Kummassakin ajokissa myyjän kanssa säädettiin ajoasento ennen koeajoa ja hintalappu oli pyörissä muutaman kympin erolla luokkaa 1650 eur ja molemmissa täysi kuiturunko.

Mutta ero ajettavuudessa oli jopa noviisin kokemuksella *huomattava* Bianchin eduksi. Madonen meno oli selkeästi tunnottomampaa ja ajoasento ei läheskään niin mukava. Intensoon istui heti "kuin kotonaan" ja hymy levisi kun lähti ajamaan. Pyörä liikkui Madoneen verrattuna aivan eri tavalla; tunnokkaasti tiessä, köykäisemmin, vakaammin ja höystettynä siten paremmalla ajofiiliksellä. Ajoin myös toissa päivänä Focuksen Izalco Pro 3.0 täysi hiilaripyörää jossa hintalappu 1950 eur. Bianchi oli tämän ajokin kanssa samaa luokkaa, Izalco ehkä aavistuksen vielä kevyempi mutta Bianchilla ajoasento/tuntuma parempi. En enää ihmettele miksi parin eri liikkeen myyjät hehkuttivat Intenson hinta/laatusuhdetta, siis vaikka olisivat voineet myydä saman hintaisen muunkin pyörän, esim sen Madonen.

Mulla on nyt hiuskarvan varassa, että huomenna kauppaan ja Intenso alle ja kotiin. Taakse jäi kyllä myös aiemmin koeajamani Giantin Defy ja Focuksen Ulebro, ne alkuperäiset linkit jotka postasin.

Jeppekoira
15.08.2014, 23.12
Sohaisin varomattomalla kommentillani selvästi herhiläispesää tai syviä tunteita. En taida enää uskaltaa jatkaa ja nostan valkoisen lipun. Sovitaan että kuitu on ylivoimainen myös hintaluokassa 1000-2000 euroa. Maranellossa asuvat viimeiset jästipäät.

Camon:lla hyviä pointteja. Omasta puolestani paha enää jatkaa kun vaaditaan konkreettisia esimerkkejä sellaista kantaa vastaan jonka puolesta ei myöskään ole konkreettisia esimerkkejä. Yhden esimerkin laitoin mutta se ei kelvannut (testit ovat tylsistyttäviä).

Kyse on siitä, ettei "johdeta harhaan" ihmisiä, jotka kysyvät täällä ihan tosissaan neuvoa pyörän ostoon. Vähän vastaava ilmiö, kun juoksufoorumilla suositellaan 120 kg sohvaperunalle ekoiksi lenkkareiksi paljasjalkatossuja.

Kertomasi esimerkki kelpaa ainakin minulle, ei siinä mitään. Mutta ihan pelkästään tuon yhden esimerkin perusteella en ole vakuuttunut siitä, että alle 2000€ pyörässä hiilari olisi harvoin alumiinia parempi vaihtoehto. Minulle ei ihan myöskään auennut, mitä tekemistä jollain auton materiaaleilla on sen kanssa, millainen 1400€ polkupyörä kannattaa ostaa. Eikö olisi helpompi vain laittaa listaa huonoista hiilaripyöristä ja hyvistä alupyöristä?

CamoN
15.08.2014, 23.28
Kyse on siitä, ettei "johdeta harhaan" ihmisiä, jotka kysyvät täällä ihan tosissaan neuvoa pyörän ostoon. Vähän vastaava ilmiö, kun juoksufoorumilla suositellaan 120 kg sohvaperunalle ekoiksi lenkkareiksi paljasjalkatossuja.

Jännä juttu, minun mielessäni hiilikuituinen polkupyörä edustaa oman alansa erikoistuotteena samoja arvoja kuin paljasjalkatossut juoksuvarusteena.

Mutta hyvä että alkuperäinen kysyjä löysi Bianchista sen oikean asian, eli ajamisen ilon. Varmasti hyvä ostos. Enää pitäisi saada se Canyonin loistava alumiiniraami parivertailuun. Taitaa olla tekemätön paikka.

Jeppekoira
15.08.2014, 23.41
Jännä juttu, minun mielessäni hiilikuituinen polkupyörä edustaa oman alansa erikoistuotteena samoja arvoja kuin paljasjalkatossut juoksuvarusteena.

Mutta hyvä että alkuperäinen kysyjä löysi Bianchista sen oikean asian, eli ajamisen ilon. Varmasti hyvä ostos. Enää pitäisi saada se Canyonin loistava alumiiniraami parivertailuun. Taitaa olla tekemätön paikka.

Ehkä tosiaan huonohko vertaus tuo lenkkarijuttu.. Mutta pointti siis se, että varmaan suurimmalle osalle aloittelevista juoksijoista turvallisempi vaihtoehto on jokin muu kuin paljasjalkatossu, mutta silti aina jotkut sitä suosittelevat ikäänkuin ainoana mahdollisuutena aloittaa harrastus. Kuin myös ketjun hintaluokan pyörissä jonkun tunnetun merkin hiilarirunkokin on varmasti monelle ensimmäiseksi maantiepyöräksi ihan turvallinen ja hyvä valinta, vaikka yksi ihminen olisikin jossain nähnyt myös kelvollisen alurungonkin.

Pääasia, että uusi pyörä näyttäisi löytyneen, tämän ketjun ansiosta tai siitä huolimatta.

Frosty
16.08.2014, 08.50

Nyt kyllä vääristelet muiden vastauksia omiin mielipiteisiisi sopiviksi.

Kertauksena:
Useimmiten pyörätestit ovat varsin tylsistyttävää luettaavaa, kun parhaalla osasarjalla ja parhailla kiekoilla olevat pärjäävät.

Ja BikeRadarin suulla:

BikeRadar (http://www.youtube.com/profile_redirector/114648719698063638202)4 kuukautta sitten (https://www.youtube.com/watch?v=Sqx4_33Q1B4&google_comment_id=z12eyzyqxmzfdf0j204cjrf4wsv3g5go gqc0k)

+Rob Fowler (http://www.youtube.com/profile_redirector/108482416074762803093) We were surprised too, but Warren reckons the AL is actually more comfortable than the CF. Obviously the AL's better spec was a factor too though.

Sininen Aasi
16.08.2014, 10.20
Nyt kyllä vääristelet muiden vastauksia omiin mielipiteisiisi sopiviksi.

Kertauksena:

Ja BikeRadarin suulla:

BikeRadar (http://www.youtube.com/profile_redirector/114648719698063638202)4 kuukautta sitten (https://www.youtube.com/watch?v=Sqx4_33Q1B4&google_comment_id=z12eyzyqxmzfdf0j204cjrf4wsv3g5go gqc0k)

+Rob Fowler (http://www.youtube.com/profile_redirector/108482416074762803093) We were surprised too, but Warren reckons the AL is actually more comfortable than the CF. Obviously the AL's better spec was a factor too though.

Vissiin et lukenut ollenkaan postaamaani arvostelua? Missä kohti tässä lainauksessa puhutaan spekseistä?

For an out-and-out race bike, the AL SLX is very hard to beat. Comparisons will be made between the alloy and carbon Canyons at the same price, but in all honesty we think this alloy bike is the superior ride.Both are sharp and responsive and above all exciting; the AL, however, somehow feels more evolved, balanced and dare we say it comfortable
Tuossa testissä alurunkoa kuvailtiin sanoilla: jännittämämpi, kehittyneempi, tasapainoisempi ja uhkarohkeasti jopa mukavampi. Varmaan näiden termien lisäksi jos vielä osasarja on parempi niin tylsä testihän se silloin on. Ja ei unohdeta sitä objektiivista faktaa eli testin toiseksi keveintä painoa. Minulla ei ole luetteloa testin kaikista pyöristä, mutta kuvittelisin mukana olleen vähintään 40 kuitupyörää ja vain muutama alu. Kuinka moni olisi uskonut ennen testiä että alurunkoinen pyörä on punnituksessa vain 60g keveintä kuiturunkoista painavempi?

En silti yritä esittää ko. testiä minään todisteena. Se on vain yksi testi 50 pyörän joukosta jossa olivat tietyt testaajat tietyillä preferensseillä. Jotkut toiset kaverit olisivat voineet päätyä toisenlaiseen tulokseen. Pyörien testaaminen on hyvin subjektiivista ja kuvittelisin että yli 2000 euron hintaluokassa erot ovat lopulta varsin pieniä ja niitä saatetaan jopa liioitella tai joitain ominaisuuksia korottaa jalustalle toisten kustannuksella.

Ensimmäinen viestini oli todellakin harhaanjohtava. Ajatus oli tuoda esille että edullisemmassa hintaluokassa kuitu ei välttämättä ole parempi, mutta se taisi kääntyä muotoon jossa edullisemmassa hintaluokassa kuitu on yleensä huonompi. Siitä minulla ei ole mitään todisteita. Mutua on, mutta ei siitä sen enempää.

Tärkeintä tietysti on että ostaja on tyytyväinen pyöräänsä. Sitä eivät mitkään testitulokset kumoa.

Zen65
16.08.2014, 10.22
Tuota Bianchia en tosiaan edes huomannut katsoa. Pärjännyt hyvin myös testeissä. Oma Scott cr1 myös nyt hieman koeajettu, ja tykkihän tuo on. Stemmistä en ole vielä varma, pitäisikö olla yksi pykälä pienempi. Pyörä painaa joku 300 gr ilmoitettua enemmän. Ilmesesti painot mitataan pienimmällä ruonkokoolla? Nyt keksin kuitenkin jo sahata ylipitkän satulatolpan painon keventämiseksi, jos siis en vaihda pyörää 30 pv sisällä. Ilmeisesti tuo on aika yleinen käytäntö?
Hiilarikeskusteluun sen verran ,että tuo Scotinkin runko on sama kuin pro mallissa ja taisi maksaa jo yksinään yli 1000 puntaa Englannissa eli muuhan tulee sitten melkein kaupan päälle. Tarjouksia kannattaa metsästää erityisesti nyt syksyllä. Huomasin hiljan myös, että liikkeetkin antaa nyt ehkä isompia alennuksia, kuin moni edes keksii kuvitella. Huonekalukauppa tyylillä :)

rantanr
16.08.2014, 10.32
Nyt keksin kuitenkin jo sahata ylipitkän satulatolpan painon keventämiseksi, jos siis en vaihda pyörää 30 pv sisällä. Ilmeisesti tuo on aika yleinen käytäntö?
Aikaisemmin kirjoitit, että sulla on pitkät jalat. Mulla on pitkät jalat ja tilanne on yleensä niin päin, että pitäisi hommata pidempi satulaputki alkuperäisen tilalle. Olisikohan liian iso runko...

Satulatolpan katkaiseminen heikentää rakennetta. En sahaisi.

Zen65
16.08.2014, 10.46
Tuosta tolpasta on nyt käytössä siinä 10 senttiä. Tolppa taisi olla 40 senttiä. Tuon aikaisemmin postaamani videon mukaan suositeltava runkokorkeus täyttyy tässä , ehkä olisi voinut olla vaakaputki jopa vieläkin hieman korkeamalla.

rantanr
16.08.2014, 11.05
Tuosta tolpasta on nyt käytössä siinä 10 senttiä.
Yhä vahvemmin näyttää olevan liian iso runko. Jos fillarilla on palautusoikeus, kannattaa pikaisesti yrittää säätää ajoasento kohdalleen kokeneen kaverin kanssa ja tehdä johtopäätökset.

Zen65
16.08.2014, 11.24
Pienenä tarkennuksena välimatka vaakaputken yläreunasta satulan alareunaan on 20 cm.
ps. Et kai vain ole töissä eräässä espoon pyöräkaupassa.

rantanr
16.08.2014, 11.38
Pienenä tarkennuksena välimatka vaakaputken yläreunasta satulan alareunaan on 20 cm.
ps. Et kai vain ole töissä eräässä espoon pyöräkaupassa.
Ai joku asiantunteva myyjäkin on tullut vastaan? Onnea valitsemallasi tiellä.

Frosty
16.08.2014, 12.04
Zen65: Sulla on liian iso runko.

Sininen Aasi: Voi hyvin olla, että noiden vertailtujen Canyonien kanssa menee juuri noin, en ole kumpaistakaan ajanut. Ongelma on, että 50 pyörän testissä tuossa hintaluokassa suurimmassa osassa pyöriä on tyyliin Shimano R500:t, Fulrum Racing 7:t tai vastaavat entry level -kiekot. Sitten yllättäen Ksyrium Eliteillä ja muutenkin parhailla osilla oleva tuntuu parhaalta ja on kevein.

Zen65
16.08.2014, 12.58
Ja perustelut on?
pienempi runko tarkoittaisi matalampaa ajoasentoa. Nykyinen on ainakin näin aloittelijalle riittävän matala , ja korotuspalatkin on vielä kaikki stemmin alapuolella. Jenkeissä on testipenkissä tuolle rungolle suositeltu 175 cm heppuakin eli kovinpa täällä ollaan varmoja näkemäti...

cokekola
16.08.2014, 13.37
Hiilikuitu vs. alumiini -kiistelyyn: Muistan lukeneeni niiden ominaisuuksista jostain amrikkalaisesta pyöräilylehdestä vertailun, jossa oli mukana myös valmistuskustannusten vertailu. Lopputulos oli muistaakseni se, että pienissä sarjoissa alumiini vielä saattaa olla edullisempi, mutta hiilikuiturungon valmistus skaalautuu healvemmalla, eli vähänkään suuremmissa sarjoissa hiilikuitu tulee edullisemmaksi. Lisäksi todettiin, että hiilikuiturungon valmistaminen muuttuu jatkuvasti edullisemmaksi, kun taas alu-rungossa on jo saavutettu tehokkaimmat valmistusmenetelmät ja sen vuoksi alhaisimmat kustannukset, joten artikelsissa ennustettiin hiilikuidun olevan tulevaisuudesa edullisempi myös pienissä sarjoissa (vertailu julkaistiin muutama vuosi sitten).

Sinänsä alumiini on edullisempaa kilohinnaltaan, mutta rungossa alkumateriaalin kustannus ei vaikuta juuri lainkaan, sitähän ei tarvita kuin muutama kilo/ runko (jos sitäkään), vaan rungon hintaan vaikuttaa materiaalin jalostamiseen ja rungoksi valmistamiseen tarvittava työmäärä. Hiilikuiturunkojen valmistusmenetelmät ovat kehittyneet vauhdilla, kun taas alurungoissa menetelmät on kehititetty huippuunsa jo vuosia sitten.

Toinen mieleen jäänyt maininta oli runkojen kestoikä. Artikelissa mainittiin hiilikuiturunkojen olevan käytännössä ikuisia, alurungoilla puolestaan on rajattu käyttöikä johtuen materiaalin luonteesta. Alumiini kuulemma kovettuu ja haurastuu vuosien kuluessa vääjäämättä. (Tästä en itse osa asanoa juuta enkä jaata, kun olen ajellut kuitenkin jo yli 30 vuotta vanhalla alumiiniveneellä ilman, että se olisi aallokossa mennyt päreiksi. :-) Toisaalta itse sain pikkuvekin uuden fillarini hiilikuiturunkoon heti kolmantena ajelukertana, alumiini olsi tuskin ollut moksiskaan.)

Muutoin sanoisi alkup. kysyjälle, että Bianchi Intenso on ainakin itselleni ollut nappivalinta. Vaikka en paljon ymmärräkään nykypyöristä, niin sen ymmärrän, että tämä on makoisa ajella!

Frosty
16.08.2014, 13.57
...perustelut...?
Pitkä.

Zen65
16.08.2014, 14.02
Niin se voi olla pitkä tai sitten ei. Ne taitaa kommentoida herkimmin, joiden mielestä on liian pitkä. Ainahan valittajia enemmän löytyy , tyytyväiset on hiljaa :)

toripolliisi
16.08.2014, 14.22
En kuuntele, en kuuntele...

Edit: pienempi runko tarkoittaa pystympää ajoasentoa. Mulla on feltin 56cm, joka on siinä kinttaalla mulle. Mut mulla onkin todella pitkä selkä ja persjalat, joten pitkä vaakaputki ei aiheuta ongelmia. Muuten oisin ottanut 54cm, ja seuraavan otankin 54cm. Mut jos halvalla saa niin ei siinä koot paljoa paina. Itse en kyllä hirveästi kyseenalaistaisi palstalaisia vaan myyjän taitoja ;)

Zen65
16.08.2014, 14.33
Niin päinhän se taitaakin mennä :) eikös saman saa stemmiä lyhentämällä. Nyt 110 mm, veikkaan , että 90 mm on jo liian lyhyt, mutta 100 voisi kokeilla.

kolistelija
16.08.2014, 14.37
En kuuntele, en kuuntele...

Edit: pienempi runko tarkoittaa pystympää ajoasentoa. Mulla on feltin 56cm, joka on siinä kinttaalla mulle. Mut mulla onkin todella pitkä selkä ja persjalat, joten pitkä vaakaputki ei aiheuta ongelmia. Muuten oisin ottanut 54cm, ja seuraavan otankin 54cm. Mut jos halvalla saa niin ei siinä koot paljoa paina. Itse en kyllä hirveästi kyseenalaistaisi palstalaisia vaan myyjän taitoja ;)
Hääh?

Pienellä rungolla pääsee alemmaksi, mutta tarvii pidemmän stemmin jos haluaa yhtä pitkän. Molempiin saa korkean ajoasennon jos haluaa.

Sopivalla rungolla stemmi on sopivan mittainen sillä asennon pituudella mikä kuskille sopii. Korkeutta voi säätää aika vapaasti stemmillä ja avaruudetinpinolla.

toripolliisi
16.08.2014, 14.44
Ihan muuten totta nyt kun mietin.

Sininen Aasi
16.08.2014, 14.56
Olisin myös taipuvainen väittämään että 56cm runko on siinä rajalla 179cm kaverille. Jos on pitkähkö selkä tai kädet niin varmasti menee, mutta esim. allekirjoittanut on erittäin tyytyväinen 53cm Ultimate AL SLX:ään jossa on 9cm stemmi. Mittaa on 178..179cm ja Inseam 83cm. Kädetkään mitkään pitkät ole joten yhtään pitempää runkoa joutuisi jo ajamaan selkä notkolla tai sitten nysällä stemmillä. Korkeuden puolesta runko on spot on ja erityisen magealta se tuntuu kun noustaan tangolle.

Tuskin tuo nyt mikään deal breaker on ja jos tuntuu hyvältä niin sitten se on siinä.

zander
16.08.2014, 14.56
Eikös se niin mene, että pienempi runko tarkoittaa yleensä matalampaa ajoasentoa? Emäputki lyhyempi, jolloin satula-tanko droppi on suurempi.

LJL
16.08.2014, 16.22
Yhä vahvemmin näyttää olevan liian iso runko.

Näinhän se vaikuttaa olevan, jos alle 180cm kuski, ja 56cm rungolla 400mm satulatolppaa on käytössä 100mm. Jos 5000km ajon myötä ei ole selkäongelmia yms. niin voihan se olla kai oikeinkin.

Dr TuKo
16.08.2014, 16.48
Päivitystä: Kävinpä tosiaan tänään sitten ajamassa samassa liikkeessä ensin Trekin Madone 3.1 (kiitos palstalaisten suositukset.

Mielestäni aloittelijalle sopivampi pyörä Trekin mallistosta on mukavuuspainotteinen Domane.

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/road/endurance_race/domane_4_series/domane_4_0_compact/#

Edit: Linkki

Zen65
16.08.2014, 18.40
Noo ei sitä 10 cm ehkä kannata pahemmin noteerata, oli vähän sinne päin mitattu,ja toki pitää rungon sisällekin jättää varaa. Edelleenkin postaamani videon mukaan runkokorkeus on jopa hieman liian matala, mutta stemmi näyttää videonkin ohjeistuksen mukaan aavistuksen liian pitkältä. Tänään eka hieman pitempi lenkki, ja kun vauhti kasvoi yli 30 km/h niin alkoi jo hieman pelottamaan, että eturengas lähtee irti, kun se tuntui vähän väpättävän. Ilmanpaineet ehkä pitäisi olla vähän isommat? Laiskan miehen hommaahan alle tunnin lenkit näyttää olevan. Ei tarvitse edes suihkussa käydä :)

Frosty
16.08.2014, 19.22
Noo ei sitä 10 cm ehkä kannata pahemmin noteerata, oli vähän sinne päin mitattu,ja toki pitää rungon sisällekin jättää varaa. Edelleenkin postaamani videon mukaan runkokorkeus on jopa hieman liian matala, mutta stemmi näyttää videonkin ohjeistuksen mukaan aavistuksen liian pitkältä. Tänään eka hieman pitempi lenkki, ja kun vauhti kasvoi yli 30 km/h niin alkoi jo hieman pelottamaan, että eturengas lähtee irti, kun se tuntui vähän väpättävän. Ilmanpaineet ehkä pitäisi olla vähän isommat? Laiskan miehen hommaahan alle tunnin lenkit näyttää olevan. Ei tarvitse edes suihkussa käydä :)
Pikalinkku löysällä tai etukiekossa reippaasti heittoa?

Inseam auttaisi vielä tuohon mitoituskysymykseen. Tuossa videossa neuvotaan ottaamaan stemmi, jolla nimenomaan alaotteella etunavan akseli jää piiloon stangan taakse. Kokeilkaapa huviksenne, tulee meinaan ajoasennolle mittaa!

Sininen Aasi
16.08.2014, 20.42
Tänään eka hieman pitempi lenkki, ja kun vauhti kasvoi yli 30 km/h niin alkoi jo hieman pelottamaan, että eturengas lähtee irti, kun se tuntui vähän väpättävän. Ilmanpaineet ehkä pitäisi olla vähän isommat? Laiskan miehen hommaahan alle tunnin lenkit näyttää olevan. Ei tarvitse edes suihkussa käydä :)
Se on ihan normaalia...eiku mitä!?

Tuskin se liian pienistä paineista väpättää. Jossain muualla on vikaa. Jos vanne on suora ja etuhaarukka kunnolla kiinni niin tarkistaisin aluksi että kumi on kunnolla vanteella eikä pullota mistään. Kyllä sen kuuluu kulkea vielä yli 50km/h nopeuksillakin kuin kiskoilla. Ei ajamisesta mitään tule jos pyörään ei voi vauhdissa luottaa...

P.S.
Hyvä pumppu on yksi tärkeimpiä varusteita. Hommaa sellainen niin ei tarvitse ihmetellä paineita.

Keskiäkäinen lohjalainen
16.08.2014, 20.45
Pikalinkku löysällä tai etukiekossa reippaasti heittoa?

Jotain on vialla, jos kolmessakympissä alkaa väpättää. Sillä fillarilla pitäisi uskaltaa ajaa porukassa alamäkeen kahdeksaakymppiä :-)

Rengaspaineista on hyvä aloittaa. Aloittelija ei välttämättä uskalla laittaa niitä 7-8 barin paineita renkaisiin. Jalkapumppu on aivan pakollinen.

mzaq
16.08.2014, 21.02
Itse olen korvannut perinteisen jalkapumpun (kaikki kokeilemani toimivat huonosti) yhdistelmällä kompressori+siihen integroitu paineenalennin+letku ja painemittari.
Ei tarvitse tällä yhdistelmällä hikoilla ennen lenkille lähtöä :)

pepper
16.08.2014, 21.17
zen: tarkasta etukiekon laakerin kireys, oireilee juuri noin jos on löysällä.
Niin kuin ylläkin on kirjoitettu niin ei kuulu väpättää vaikka laskisit sen 80km/h.

zander
16.08.2014, 21.38
Mun halppis kompura ei tuota tarpeeksi painetta että sen 7-8 baria sais renkaasen pukattua. Sen sijaan halppis lattiapumppu toimii oikeenkin hyvin.

Zen65
17.08.2014, 18.06
No ei tuossa etupyörässä ehken vikaa enää olekaan. Mielellään tuon ensihuollonkin siirtäisi keväälle,kun liike tulee suomenojalle. Stemmikin saattaa sittenkin olla oikea, jos siis alhaalta ote ja enemmän nojaa käsillle, niin asentohan siirtyy vähän eteenpäin täyttäen tuon videon stemmiasentovaatimuksen, kai... Sinänsä ajoasento on aikalailla satulan takaosassa. Jos joutuisi liikaa kurottelemaan, niin asentohan liukuisi helposti satulaan etuosaan, mikä tekee kipeätäkin takamukselle..näin ei siis ole.

oikeastaan ainoa epäilys on nyt pyörän vähän liiallinenkin vakaus , en sitten tiedä onko se pitkän päälle hyväkin merkki, mutta nyt hieman kaipaisi enemmän eloisuutta . Osia vaihtamalla voisiko tuo seikka sitten parantua? Kevyemmät kiekot ehkä? Nyt alla siis Shimanon rs11, jota kehutaan hyväksi talvikiekoksi. Mutta kun en aja talvella...

Frosty
17.08.2014, 20.01
...jos siis alhaalta ote ja enemmän nojaa käsillle, niin asentohan siirtyy vähän eteenpäin täyttäen tuon videon stemmiasentovaatimuksen, kai...
Eli aika reippaasti liian pitkä.

Mutta nyt vastuu siirtyy kuulijalle, joka uskoa saa tai olla uskomatta. Ja saa tästä olla eri mieltäkin olla aivan vapaasti. I rest my case.

LJL
17.08.2014, 20.08
Ottamatta kantaa zen65 tilanteeseen, voin kertoa omia kokemuksia. Itsellä liian iso runko (yhdistettynä kokemattomuuteen) on tuottanut ylivoimaisesti eniten turhaa komponenttien päivittämistä. Vaihtui kiekot kevyempiin, vaihtui stemmi lyhyempään, vaihtui tanko, satula ja satulatolppa eri malliseen, vaihtui nousukahvat jne., kunnes tajusin, että "liian vakaa" eli käytännössä iloton/joku hankala tunne ajamisessa johtui siitä, että ajoin pari senttiä liian isolla rungolla. Rahaa paloi ja ei vaan tullut paremmaksi. Asia ratkesi ostamalla oikean kokoinen runko. Ei kannata aliarvioida mahdollisimman oikeankokoisen ja omaan makuun sopivan rungon merkitystä. Muut komponentit, kuten kevyet kiekot, eivät sitä voi korvata.

JPK-works
17.08.2014, 20.18
Komppaan LJL; ennen oli pari-kolme senttiä liian iso runko. Ajotuntuma oli etäinen ja hutera, kyllä silläkin ajoi. Mutta oikeankokoinen runko (uusi pyörä) toi ajoon ihan uutta intoa. Alumiini vaihtui samalla hiilariin, mutta oikean koon merkitys on suurempi kuin materiaalin.

pepper
17.08.2014, 20.36
Zen, kannattaa nyt oikeasti ottaa tieto vastaan eikä inttää.
Kukaan ei v... vaan neuvoo, kannattaa vaihtaa se pienempään vielä kun voit.

Zen65
17.08.2014, 21.22
Luetun ymmärtämisessä saattaa toki olla itsellä vaikeuksia...Scottin tapauksessa eloisuuden puute voi johtua geometriastakin.Tällaisen löysin...
Over long distances, the bike performs well with the smooth ride diminishing rider fatigue. However, with geometry angled more towards comfort rather than aggressive racing, you do end up with a slightly less responsive ride. The CR1 feels so utterly stable and dependable that it’s sometimes less frisky than I’d like. If you prefer a good solid ride, this won’t be a problem for you.

LJL
17.08.2014, 21.23
Ajotuntuma oli etäinen ja hutera, kyllä silläkin ajoi.

Tämän paremmin en osaisi itse sitä tunnetta kuvailla. Hyvä kiteytys.

Takamisakari
17.08.2014, 21.36
No joo, mä ajoin ennen liian pienellä rungolla ja ei siitäkään mitään tullut. Näitä viimeisiä kun lukee niin avainsana tuntuu olevan tarpeeksi pieni runko joka sekin mennee metsään liioiteltuna. Sopiva on se sana jota toivoisi enemmän näkevänsä. Ammattitaitoinen myyjä, bikefit, kokemus- nämäkin voisi toimia..

Sininen Aasi
17.08.2014, 22.04
No joo, mä ajoin ennen liian pienellä rungolla ja ei siitäkään mitään tullut. Näitä viimeisiä kun lukee niin avainsana tuntuu olevan tarpeeksi pieni runko joka sekin mennee metsään liioiteltuna. Sopiva on se sana jota toivoisi enemmän näkevänsä. Ammattitaitoinen myyjä, bikefit, kokemus- nämäkin voisi toimia..
Ihmismieli nyt vain on sellainen että sillä on taipumus kuvitella itsestään liikoja. Kyllä se itseäkin epäilytti kun kanjonin mittausohjelma tarjosi toiseksi pienintä (S) runkoa. Oonko mää noin peeni?

Sitten kun lueskeli tätä palstaa ja vastaavia lontoonkielisiä niin ymmärsi että liian iso on pahimpia virheitä mitä voi tehdä siinä missä liian pienen kanssa pärjää. Mieluiten tietysti sopiva ja pieni on ohje vain silloin kun mietitään kahden koon väliltä.

Olen myös ymmärtänyt että trendi on ollut pienempiin päin huippujen keskuudessa. Jos tätäkin kuvaa katselee niin maantiepyöräilystä mitään tietämätön sanoisi että onpas kaverilla pieni pyörä...

http://www.rothwells-supertravel.co.uk/wp-content/uploads/2013/11/Tour-de-France-eurotravel.jpg

Toinen:
http://www.csmonitor.com/var/archive/storage/images/media/images/0722-cadel-evans-tour-de-france/10530923-1-eng-US/0722-cadel-evans-tour-de-france_full_600.jpg

Takamisakari
17.08.2014, 22.07
No jos valinnanvaihtoehdot on joko pieni, iso tai sopiva niin minkäpä taas ottaisit?

Sininen Aasi
17.08.2014, 22.17
Sopivan tietysti. Tosin niitäkin on erilaisia riippuen siitä minkä vuosikymmenen taulukoita katsellaan.

Pointti oli se että jos olet kahden vaiheilla niin valitse pienempi. Noissa kahdessa ylemmässä kuvassa ei näytä olevan kavereilla mitään nysästemmejä pyörissään. Ovat tykänneet tehdä ajoasennon mielummin pienehköön runkoon.

LJL
17.08.2014, 22.47

No minä en ainakaan puhut muusta kuin oikean kokoisesta rungosta. Liian pieni on totta kai yhtä paha kuin liian iso. Sopiva on mun mielestä sellainen jolla ajoasennon saa säädettyä hyväksi, ettei jää mikään häiritsemään, paitsi tietysti oma surkea kunto. Liian isolla rungolla ajoasentoa ei saa hyväksi, vaikka uusia "pelastavia" komponentteja asentaessa roikkuisi alasti autotallin katosta ja laulaisi Tsingis-Kaania, kuten ei liian pienelläkään rungolla. Siihen, mikä on itselle sopiva ja miten löytää sopiva runko, ei valitettavasti auta muu kuin käytännön kokemus (yritys ja erehdys) tai ammattiapu. Olisinpa itse hoksannut valita jälkimmäisen.. :)

CamoN
17.08.2014, 22.47
Noissa kahdessa ylemmässä kuvassa ei näytä olevan kavereilla mitään nysästemmejä pyörissään. Ovat tykänneet tehdä ajoasennon mielummin pienehköön runkoon.

Tarjoat mehukkaat ainekset seuraavalle juupas/eipäs-keskustelulle. Proffat on vähän niin kuin oma rotunsa. Esimerkiksi vuonna 2012 lopettanut Simon Richardson on jatkanut pyöräilyä entisellä harjoituspyörällään jossa oli aktiiviuran aikana 130mm stemmi niin alhaalla kuin sen saa ja nykyisellään 120mm stemmi hieman korkeammalla. Huipputasolla mukavuus on täysin toissijaista ja kaikki mitä voidaan tehdä keskinopeuden parantamiseksi, tehdään. 1400€ maantiepyörää ostavalle mukavuus voi olla keskeinen tekijä.

Ja molemmissa kuvissa sekä kuvakulma että pyörien asento vääristävät kiekot pieniksi ja äijien torsot valtavan suuriksi. Esimerkiksi Cavendish (175cm) ei ole koskaan näyttänyt pyörän päällä noin isolta. Mutta se on totta, että ammattilaiset ajavat yleensä pienehköllä pyörällä jossa on pitkähkö stemmi.

adelaine
18.08.2014, 10.03
Koko ketjun alkuasetelmaan liittyen sanoisin, ettei ensimmäistä maantiepyörää (sama pätee maastopyörään) kannata yrittääkkään ostaa sillä ajatuksella että tämä on mulla aina. Omia mieltymyksiään ei vielä tunne ja myöhemmin sitä haluaa erikoistua johonkin niche-hommaan. Tärkeintä on spekseistä välittämättä ostaa pyörä, joka sopii budjettiin ja ennen kaikkea herättää ajamisenhalua.

Mulla maantiepyörä osui heti kohdilleen, mitä nyt pientä osien päivittelyä ja ajoasennon säätöä, mutta maastopyörää on kolmen vuoden aikana iteroitu jo pariin kertaan ajomieltymyksiin sopivammaksi.

Zen65
18.08.2014, 11.26
Juu näinhän se on. Jos tämän nyt ottaa, ja vielä muuta myöhemmin mieliin, se taitaa olla sitten selvästi kalliimpi. Jos yleensä tuo ajoasento joskus vielä taipuisi jäykän selän takia alemmaksi. Nythän asento on melkein mummotyyliä.
100 mm stemmiä varmasti vielä nyt kokeilen tässä kuussa. Tulipa nyt tuo satulaputkikin otettua pois, niin eihän se ollutkaan kuin 25 cm pitkä, josta käytössä pitää olla 17 cm. Eli kannattaako sitten sahata 8 cm pois vai ei. Painoa se tekee ehkä 50 gr. Taitaa olla siinä ja tässä huomaako eron :) paljonkohan 30 vaihdetta vs. 20 vaihdetta lisää painoa. Valitettavasti tässä on 30 vaihdetta. Kovin pienten syiden takia ei pyörää viitsi tai edes kehtaa vaihtaa.

r.a.i
18.08.2014, 17.52
Älä sahaile mitään, pidä muutenkin hyvä huoli tuosta. Saat sitten ensi keväänä siitä paremman hinnan, jos jostain syystä haluat vaihtaa pyörää...

orc biker
18.08.2014, 18.45
Eli kannattaako sitten sahata 8 cm pois vai ei. Painoa se tekee ehkä 50 gr. Taitaa olla siinä ja tässä huomaako eron :)
Jotain suhteellisuudentajua tuohon hommaan. Eipä silti, että olisit jotenkin ainoa, kun tätäkin foorumia selaa... Suosittelen myös, että että ajat pääsi siiliksi, niin säästät toiset 50 g. Se massa kulkee ihan yhtä lailla mukanasi kuin pyöränkin. Äläkä ota ikinä juomapulloa mukaan, koska se painaa ainakin kymmenen viiskytgrammaista! Kannattaa myös luopua paidasta, munakarvoista ja hampaiden paikoista, niin johan pyörä kulkee.

paljonkohan 30 vaihdetta vs. 20 vaihdetta lisää painoa.

Siis oikeasti. Minä syytän tästä harrastajia. Kaikki aina jauhavat tuosta painosta ja lopputulos näkyy yllä. Ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä, miten paljon se paino ensinnäkään vaikuttaa yhtään mihinkään. Jos olisi, niin jutut eivät olisi tuollaisia.

Sininen Aasi
18.08.2014, 19.11
Siis oikeasti. Minä syytän tästä harrastajia. Kaikki aina jauhavat tuosta painosta ja lopputulos näkyy yllä. Ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä, miten paljon se paino ensinnäkään vaikuttaa yhtään mihinkään. Jos olisi, niin jutut eivät olisi tuollaisia.
Painontarkkailu lienee yksi osa harrastusta siinä missä monet muutkin turhat jutut. Lähinnä hämmennystä aihettaa sellainen että hommataan ensin kalliit ja kevyet kiekot, mutta sitten kietaistaan niille vankasti pistosuojatut heavy duty kumet koska rengasrikot ovat kuulemma niin ärsyttäviä.

Zen65
18.08.2014, 19.41
Jos otetaan 80kg heppu 5 kg pyörän kanssa tai 75 kg heppu 10 kg pyörän kanssa, niin ei kai se fiilis ihan sama voi olla vai voiko:)
Ps. Ehkä jätän kuitenkin sen sahaamisen väliin..vannomatta paras.

orc biker
18.08.2014, 19.52
Jos otetaan 80kg heppu 5 kg pyörän kanssa tai 75 kg heppu 10 kg pyörän kanssa, niin ei kai se fiilis ihan sama voi olla vai voiko:)
Lopputulos kuitenkin on. Noita fiiliksiä en lähde arvioimaan, kun tuntuu olevan joillain niin grammoista kiinni tuntemukset. Kaikista tyhmintä, mitä olen lukenut, on ehkä satuloiden ostamisessa painon pohtiminen. Siinä kirjaimellisesti perse ruvella lasketaan grammoja. Mutta ihmisillä on erilaisia prioriteetteja. Jotkut ostavat satulan, jolla on hyvä ajaa, kun taas jotkut laskevat Excelissä, paljonko pyörä painaa. Huvinsa kullakin. Harmillista tässä on se, että jotkut ihan oikeasti uskovat noilla kymmenillä tai sadoilla grammoilla tai useimmiten edes kiloilla olevan mitään olennaista merkitystä harrastamiseen, siis ajamiseen (lienee syytä mainita tarkennuksena). Sinäkin meinasit sahata täysin kelvollisen (ja lyhyen) satulatolpan käyttökelvottomaksi useimmissa kokoonpanoissa. Kilpaurheilussa toki asia muuttuu, kun marginaalit paremmuudessa ratkotaan sekunneilla ja niiden osilla. Sielläkin tosin on UCI:n painoraja, oliko se nyt 6,8 kg, että säilyy jokin järki touhussa.

LJL
18.08.2014, 20.16
Siinä kirjaimellisesti perse ruvella lasketaan grammoja.

Sulla on orc biker korostuneesti sellainen tyyli kirjoittaa, että sinä kerrot muille, miten asiat oikeasti ovat. Varmasti olet ihan pätevä kaveri, mutta se on pidemmän päälle ärsyttävää. Okei, tulipahan avauduttua, mutta kyllä se jonkun pitää sanoa.

Sen voin tässä kohtaa ystävällisesti ja jonkinlaisella kokemuksella kertoa, että myös kevyet highend-satulat voivat olla varsin mukavia, eikä niissä mene perse ruvelle vaikka ulkonäön puolesta niin voisi ajatella. Siten ei voi yleistäen sanoa, että siinä kirjaimellisesti lasketa perse ruvella grammoja. Niissä on kyllä erilaisia kestävyysongelmia (kiskot, toppaus), mutta se ei liity suoranaisesti mukavuuteen.

Mutta hyvällä ja itselle sopivalla satulalla on todella suuri merkitys mukavuuteen ja suorituskykyyn. Se voi olla myös ohut hiilaripenkki. Näin ihan vaatimattomassa ja vähäpätöisessä harrastamisessa, kuten itselläni. Perseitä on yhtä montaa laatua kuin on kuskeja.

orc biker
18.08.2014, 20.21
Sulla on orc biker korostuneesti sellainen tyyli kirjoittaa, että sinä kerrot muille, miten asiat oikeasti ovat. Varmasti olet ihan pätevä kaveri, mutta se on pidemmän päälle ärsyttävää. Okei, tulipahan avauduttua, mutta kyllä se jonkun pitää sanoa.

Ei tarvitse ottaa vakavasti ihan kaikkea. Vaikka täysin tottahan minä aina puhunkin.

Sen voin tässä kohtaa ystävällisesti ja jonkinlaisella kokemuksella kertoa, että myös kevyet highend-satulat voivat olla varsin mukavia, eikä niissä mene perse ruvelle vaikka ulkonäön puolesta niin voisi ajatella.

Totta kai voivat, mutta minun kritiikkini koskikin sitä, että joku harrastelija pitää satuloiden painoeroa satulan valinnassa ylipäätään kriteerinä. Ei sen pitäisi olla. On eri asia, jos se sopivin satula sattuu myös olemaan kevyt. Eihän siitä tietysti haittaakaan ole, jos oletetaan, että se keveys ei tarkoita esim. kestävyydestä tinkimistä. Enkä minä ihan hatusta näitä keksi, vaan ihan oikeasti olen lukenut näitä ihmisten mietintöjä uuden satulan hankinnasta.

LJL
18.08.2014, 20.42
Ei tarvitse ottaa vakavasti ihan kaikkea. Vaikka täysin tottahan minä aina puhunkin.

Jep

Totta kai voivat, mutta minun kritiikkini koskikin sitä, että joku harrastelija pitää satuloiden painoeroa satulan valinnassa ylipäätään kriteerinä. Ei sen pitäisi olla. On eri asia, jos se sopivin satula sattuu myös olemaan kevyt. Eihän siitä tietysti haittaakaan ole, jos oletetaan, että se keveys ei tarkoita esim. kestävyydestä tinkimistä. Enkä minä ihan hatusta näitä keksi, vaan ihan oikeasti olen lukenut näitä ihmisten mietintöjä uuden satulan hankinnasta.

Samaa mieltä tästä, paino ei yksin ratkaise satulan valintaa. Paremman pään satulat ovat yleensä sekä hyviä että keveitä, jos löytyy sieltä sopiva. Kaikille ei sovi. Valitettavasti alle 100g satula tarkoittaa kestävyydestä tinkimistä, se on issue. Vaikka Speedneedlen kiskot ovat mallia atomipomminkestävä, etutoppaus on ~10tkm jälkeen revennyt useasti ja näin. KommVorissa on ollut kisko-ongelmia, siitä ei omaa kokemusta.

Yhtä kaikki, satulasta keventäminen voi olla typerää, mutta se voi myös fiksua, jos samalla muut ominaisuudet paranevat ja lopputulos on lähellä optimia (täydellistä en usko olevankaan)

T_T
18.08.2014, 21.09
Tolla hintahaarukalla voi löytää paremmankin setin

arska_79
18.08.2014, 22.14
Ps. Ehkä jätän kuitenkin sen sahaamisen väliin..vannomatta paras.

Niin tämä paino-asia onkin aika mielenkiintoinen juttu, nimittäin ainakin kuskin paino suhteessa suoritukseen :) Itsehän olen 182cm/91kg heppu ja kun katselee yleensä maantiepyöräilijöitä, niin näyttävät hyvin usein olevan selkeästi hoikkia tyyppejä, tyyliin 10+kg omasta vähemmän, ainakin ne jotka polkevat koviten. Joo, pikkaisen provosoivakin lause, mutta sellainen mielikuva on tullut kieltämättä.

Jos tässä meinaa tehdä tuollaista 100-150km lenkkiä niin enpä tiedä, pitäisikö sitä vähän laihduttaa, että jaksaa :D On mulla suht hyvä lihasmassa kyllä, mutta ei ne yläkropan lihakset paljon fillaroinnissa auta, paitsi painoa tuovat :) No joo.. kunhan pohdin. Tai sit vaan treenaan jalkoja (fillaroimalla) ja ehkä salilla... nyt tullut reenattua vaan juoksua ja sulkaa. Puolimaratnonin oon vetäissyt ja silleen peruskuntoa on ihan ok, mutta juostessa saa edes vähän enemmän hyötyä massasta kun sitä saa liikkeelle kokonaisvaltaisemmin. Kun taas fillarissa olet 100% jalkojen varassa joilla vaan sitten roudaat sitä ruhoasi eteenpäin :)

orc biker
18.08.2014, 22.44
Niin tämä paino-asia onkin aika mielenkiintoinen juttu, nimittäin ainakin kuskin paino suhteessa suoritukseen :)
Maksimaalinen hapenottokyky lienee tärkein yksittäinen kestävyyttä mittaava arvo. Sehän ilmoitetaan usein painokiloa kohden. Eli jos pudotat vaikkapa 10-15 kiloa ilman lihaskunnon ja muun laskua, niin olet heti kovempi urheilija. Miguel Indurainilla esim. se oli 88 ml/kg/min. Kaikkien aikojen parhailla mieshiihtäjillä se on myös ollut siinä 90 tienoilla. Toki sitten tulee myös suoraa nopeuslisää lähinnä siitä, että on vähemmän massaa raahattavana mäkiä ylös.

jory
18.08.2014, 23.33
Eiköhän tuolla budjetilla saa pyörän jolla pärjää useamman vuoden. Itse ajan nyt neljättä kesää alle tonnin Specialized Allezilla, joka on palvellut erittäin hyvin. Kannattaa tosiaan ajaa kohtalaisen pituinen testilenkki ja säädättää satulaa/stemmiä liikkeessä jo sovitusvaiheessa jotta tulee ostettua oikean kokoinen.

jannis
19.08.2014, 01.15
Itse hankin juuri tuolla budjetilla pyörän viime vuonna ja olen ollut tyytyväinen alumiinirunko ja hiilikuituhaarukka yhdistelmään. Ja parastahan tän budjetin pyörillä on jos innostuu asettumaan viivalle ja huomaa että selkiä alkaa tulemaan vastaan sellaisella kalustolla joiden kiekot maksaa oman pyörän verran. :p

arjohe
19.08.2014, 08.42
Eiköhän tuolla budjetilla saa pyörän jolla pärjää useamman vuoden. Itse ajan nyt neljättä kesää alle tonnin Specialized Allezilla, joka on palvellut erittäin hyvin. Kannattaa tosiaan ajaa kohtalaisen pituinen testilenkki ja säädättää satulaa/stemmiä liikkeessä jo sovitusvaiheessa jotta tulee ostettua oikean kokoinen.

Oletko ajellut kuinkas pitkää lenkkiä tuollaisella menopelillä?

sunny
19.08.2014, 11.59
Itse ajelin Jamis Ventura Sportilla nelisen vuotta. Pyörällä kerkesi kiertää Eurooppaa, joten lenkeilläkin oli pituutta. Geometria olikin enemmän reissukäyttöön, eikä edes koon 58 rungon vaakaputki ollut liikaa. Pyörä oli erittäin helppo myydä eteenpäin, vaikka lähtösatsaus oli tästä alun speksauksesta puolet. Nyt on alla Caad 10, joka menee 105-osasarjalla ilman tinkaamista tai miellyttävää naamaa suomihinnoilla määritettyihin raameihin. Jos Caad kymppiä tai muuta alurunkoista vertaa perinteiseen teräsrunkoiseen, niin alurunko poimii kaikki tien töyssyt ja tärinät, eikä hiilikuituisella haarukalla ole paskankaan väliä, jos lähtee teräsrunkoiseen vertaamaan. Huomaako tavallinen kuntoilija teräksen lisäpainoa? Tämähän on mielikuvamarkkinointia, eikä terästä osata Suomessa juuri enää edes kysellä. Käytettyjen markkinoillakin alkaa olla melkoisen vanhaa kalustoa. Kannattaa kuitenkin pitää tämä mielessä, jos ei ole aina pakko olla massojen mannekiini. Caad 10 on silti hyvä pyörä ja monet pitävät tarkasta tuntumasta tiehen. Jos yhdellä ainoalla pyörällä aikoo suorittaa kaikki ajonsa, nousee sitten rengasvalinnatkin merkittävään asemaan, kun vertailupohja jää kapeaksi. Toisaalta, jos ei tiedä paremmasta ja kaikki toimii, niin siinähän on spartalaisesti voiton avaimet käsissä. Mitkä ne tavoitteet sitten ovatkin.

Keskiäkäinen lohjalainen
19.08.2014, 16.45
Otsikon aiheeseen liittyen: kokoelma hyviä maantiefillareita juurikin tuossa alle 1400 egen hintaluokassa:

http://www.bikeradar.com/road/gear/article/best-road-bikes-under-1000-29719/

jory
19.08.2014, 16.59
Oletko ajellut kuinkas pitkää lenkkiä tuollaisella menopelillä?

Tulee ajeltua 40-120km lenkkejä. Yhteensä tuolla on ajettu kohta noin 15tkm. Sen verran piti päivittää tuota viime kesänä että ostin fulcrumin kiekot vanhojen tilalle kun takavanne hajosi ja stemmi on vaihdettu lyhyempään, muuten pyörä on vakiokunnossa. Nyt on kyllä kova pyöräkuume ja viim. ensi kesän alussa on uusi pyörä alla.

Zen65
19.08.2014, 23.10
Tulipa sitten tuo Scott Cr1 kuitenkin palautettua jo. Pisteet Xxl kun ottivat mukisematta vastaan ajetun pyörän, eikä tarvinnut edes vaihtaa mihinkään. Tilalle tuli jo Ktm 3500. Huomattavasti eloisampi ja kevyempi -500gr pyörä. Ajo-ote on matalampi matalamman vaakaputken takia, vaikka koko on 57. Nyt on mietinnässä jo säädettävä stemmi. Mummoasentoon ylöspäin käännettyä se jo tulikin. Erityisesti ylämäet menee tällä kyllä nautinnolla. Tietysti jos selkä ei tykkää, niin menee myyntiin keväällä...

Takamisakari
19.08.2014, 23.35
Eli vaihdoit leppoisan ajoasennon matalaan ja sitten ensimmäisenä säädettävää stemmiä? Kuulostaa kyllä pikkasen hämmentävältä..

LJL
20.08.2014, 00.05
Eli vaihdoit leppoisan ajoasennon matalaan ja sitten ensimmäisenä säädettävää stemmiä? Kuulostaa kyllä pikkasen hämmentävältä..

Jepp.. Sopivalla rungolla ja oikein tehtyjen perussäätöjen jälkeen pitäisi tuntua siltä, ettei ole tarvetta vaihtaa mitään osia.

Zen65
20.08.2014, 03.47
Jopa lopulta parhaita kenkiänikin epäilin alussa virheeksi :) pyörä kun huvittelukäyttöön, niin innostavuus ensin. Tylsää ei tule ajettua ollenkaan.

rantanr
20.08.2014, 06.50
koko on 57.
Palautit kauppaan liian ison fillarin (vai mistä syytä palautit?) ja ostit toisen liian ison fillarin?

jaksu
20.08.2014, 07.41
Palautit kauppaan liian ison fillarin (vai mistä syytä palautit?) ja ostit toisen liian ison fillarin?

Mutta jos halvalla saa? Suomalainen perisynti...

Zen65
20.08.2014, 08.52
Niin olihan se hyvään syyshintaan ja väri on kaunis :)
En liian isona palauttanut, vaan rungon liian rauhallisuuden takia. Saattaa olla osin samakin asia.. Tosin tämä toinen on juuri sopivan levoton, eikä lisäkeveyttäkään kaipaa. Täytyy tuolta ebaystä tilata joku halpa lyhyempi stemmi, niin näkee vähän, miten tuo asento muuttuu. Kaikki asennot on vielä vähän outoja maastopyörän jälkeen...onkohan tuo 40 mm vakiokorkeus näillä, kun sitä lukua ei ilmoituksissa kerrota ...

Zen65
20.08.2014, 09.23
Tuollainen uno stemmi, korkeus 41 mm . Ilmeisesti tämä olisi se oikea
http://www.ebay.com/itm/UNO-Alloy-1-1-8-x-80mm-x-31-8mm-Stem-Black-/281391698378?pt=AU_Sport_Cycling_Parts&hash=item41844091ca

LJL
20.08.2014, 09.27
Jos nyt tilaat 80mm stemmin maantiepyörään, on hyvin todennäköistä että ohjaustuntuma menee aivan liian levottomaksi. Jos se on sähäkkä jo nykyisellä (100mm?). Stemmin stack height ei ole kovin olennainen asia, jos kaulaputkessa on varaa (spacereita)

Jeppekoira
20.08.2014, 10.24
http://www.ebay.com/itm/UNO-Alloy-1-1-8-x-80mm-x-31-8mm-Stem-Black-/281391698378?pt=AU_Sport_Cycling_Parts&hash=item41844091ca

Runko on oikean kokoinen, jos se tuntuu hyvältä, joten siinä mielessä monien epäilyt liian isosta rungosta voisi jättää omaan arvoonsa.. Mutta: kyllähän tässä saagassa muutama juttu viittaa siihen, että nimenomaan runko on sulle liian iso. Ensin ostat 56 cm pyörän, mutta palautat sen "liiallisen vakauden" vuoksi, sitten ostat 57 cm kokoisen rungon, johon heti tilaat lyhyemmän stemmin. Olethan varmasti koeajanut kunnolla myös 54:sen ja todennut liian pieneksi?

(Itse olen 179 cm pitkä ja mulla on 54 cm madone, mikä tuntuu juuri oikealta. Olen koittanut myös ihan samaa pyörää kuten muutamaa muutakin 56 kokoisena ja ne ovat tuntuneet selvästi liian isoilta ainakin mun makuun.)

Jeppekoira
20.08.2014, 10.25

Runko on oikean kokoinen, jos se tuntuu hyvältä, joten siinä mielessä monien epäilyt liian isosta rungosta voisi jättää omaan arvoonsa.. Mutta: kyllähän tässä saagassa muutama juttu viittaa siihen, että nimenomaan runko on sulle liian iso. Ensin ostat 56 cm pyörän, mutta palautat sen "liiallisen vakauden" vuoksi, sitten ostat 57 cm kokoisen rungon, johon heti tilaat lyhyemmän stemmin. Olethan varmasti koeajanut kunnolla myös 54:sen ja todennut liian pieneksi?

(Itse olen 179 cm pitkä ja mulla on 54 cm madone, mikä tuntuu juuri oikealta. Olen koittanut myös ihan samaa pyörää kuten muutamaa muutakin 56 kokoisena ja ne ovat tuntuneet selvästi liian isoilta ainakin mun makuun.)

Zen65
20.08.2014, 16.34
Sen verran opiskelussa taas edistytty, että alkuperäisen korkeus on 42 mm, eli saattaapi vähän rätistä tuo ilman prikkoja :)

Zen65
20.08.2014, 16.38
Opiskelussa taas edistytty sen verran, että alkuperäinen on 42 mm, niin tuo kai saattaapi rätistä ilman prikkoja :)

Zen65
20.08.2014, 19.19
Tulipa ritcheyn 30 asteen 80 mm stemmi sitten tilattua. Tuolla saa ainakin halutessa radikaalin muutoksen ajoasentoon. Tosin eihän tuosta nyt mitään mummopyörää ollut tarkoitus tehdä,... Satula on nyt sentin liian edessä suositellusta eli vain yksi sentti ote lyhenee käytännössä. Stemmin korkeus on 44 mm. Alkuper. 42mm. Kai se pakka voi ylittyä tuon verran, vai pitääkö ostaa 4* 2mm prikkoja?

LJL
21.08.2014, 16.34
Tällainen..?

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/ritchey-comp-30-deg-stem/rp-prod48087

:rolleyes:

Zen65
21.08.2014, 17.37
Joo tosin vähän halvemmalla :) pikkulenkki tuli taas ajettua ja ehkä asento on nyt hieman liikaa käsillä. Eli ajoasentoa ylös/satulaa taaksepäin, niin tuo pikkuprobleema lienee ratkaistu. Reach ei sinänsä ole ongelma.

pepper
21.08.2014, 18.02
Se paino on liikaa käsillä koska kädet on liian kaukana, et tule saamaan tuon kokoiseen fillariin kunnollista ajettavuutta/asentoa, se on yksinkertaisesti liian iso.

Zen65
21.08.2014, 18.45
Itseasiassa etäisyys on nyt sentilleen sama kuin Scotissa, jossa tätä vaivaa en huomannut. Itse veikkaan, että satula on liian edessä, ja onhan se merkkienkin mukaan :)

LJL
21.08.2014, 19.10
Kuten tuossa aikaisemmin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51914-Kahden-1400-EUR-maantiepy%F6r%E4n-koeajokokemukseni-teid%E4n-suositukset&p=2250886#post2250886) kirjoitin, niin tällaiset liian sitä, liian tätä -kokemukset ajoasennossa ovat just niitä ongelmia jotka eivät oman äärimmäisen vajavaisen, mutta kuitenkin lompakossa tuntuneen kokemukseni mukaan putkiosien liikuttelulla tai vaihdolla tule kuntoon. Kysymys on jostain isommasta. En halua masentaa kaveria, vaan säästää samalta tuskalta, meinasi siinä nimittäin itsellä harrastus loppua ihan turhan takia!

Stemmin pituus ja kulma ovat hienosäätöjuttuja, eikä sillä voi tehdä mitään karkeita korjauksia vaikuttamatta pyörän ajettavuuteen, yleensä tavalla tai toisella huonontavasti. Toki täällä on nähty esim. ihan toimivia odottavien äitien stemmivirityksiä ym, mutta niissäkin on yleensä lähtökohtana oikean kokoinen ja oikein säädetty pyörä. Satulan asennolla ei muutenkaan säädetä etäisyyttä tangosta, vaan oikea etäisyys ja korkeus suhteessa keskiöön/kampiin.

Jos haluat parempaa apua maantiepuolen guruilta, jotka varmasti mielellään auttavat, niin olisiko mahdollista saada ihan alkuperäiskomponenteilla varustetusta pyörästä kuvaa kuski päällä? Vaikka peilin kautta. Niillä on joskus ratkottu ainakin suurpiirteisesti näitä, että millä ajoasennon saisi hyväksi.

Zen65
21.08.2014, 19.18
Eiköhän nyt odoteta sitä uutta stemmiä. Se vaikuttaa kuitenkin niin moneen asiaan varsinkin tuolla 30 asteen kulmalla. No stress , ei ainakaan itsellä.

Zen65
21.08.2014, 19.22
Tuossa muuten testi pyörästä. Runko sama 57 cm ja testikuski 180 cm.

http://road.cc/content/review/110668-ktm-revelator-3500-road-bike

LJL
21.08.2014, 19.22
Eiköhän nyt odoteta sitä uutta stemmiä. Se vaikuttaa kuitenkin niin moneen asiaan varsinkin tuolla 30 asteen kulmalla. No stress , ei ainakaan itsellä.

Naulan kantaan, se todella vaikuttaa moneen asiaan, varsinkin 30 asteen kulmalla ;)

LJL
21.08.2014, 19.38
Tuossa muuten testi pyörästä. Runko sama 57 cm ja testikuski 180 cm.

http://road.cc/content/review/110668-ktm-revelator-3500-road-bike

Varmasti erilaisissa kokemuksissa on kyse myös muista testaajan ominaisuuksista: "I've been riding for: 10-20 years I ride: Every day I would class myself as: Expert" ..niin ja onhan torson/jalan sisämitalla paljon vaikutusta asiaan, ei pelkällä kokopituudella. Tämän takia ajattelin, että se kuva voisi olla hyödyksi, jos oikeasti etsit oikeaa ajoasentoa.

Asiaa voisi lähestyä myös näin päin; kun maantiepyörän runko on hyvä ja sopiva, mistä tulee motivaatio vaihtaa siihen 80mm stemmi +30 asteen nousulla? Se on poikkeuksellista, joskaan ei ennen kuulumatonta. Nojoo, nyt alan jo toistaa itseäni kuin joku papukaija. Viimeistään siperia opettaa.

Zen65
21.08.2014, 19.54
Älä huoli. Kyllä siitä itselle riittävän hyvä tulee, jos ei muuten niin trainerin päällä Eurosportin toureja katsellessa.
niin itse olen aika samoissa mitoissa kaikinpuolin kuin tuokin, painoa tosin 71 kg. Tuo taitaa elää kasvisruoalla. notkeampi on, aika paljonkin :)

CamoN
21.08.2014, 22.09
Naulan kantaan, se todella vaikuttaa moneen asiaan, varsinkin 30 asteen kulmalla ;)

No juu. Sanotaanko näin että jos maantiepyörän ulkonäkö täytyy raiskata 30° asteen kulmassa seisovalla temmillä, täytyy sen samalla muokata ajoasento vähintäänkin erinomaiseksi. Niin ymmärsin tuosta KTM:n arvostelusta että runko noudattaa "kilpageometriaa". Olisiko siis ollut alunperin järkevämpää suunnata katse johonkin sellaiseen pyörään, joka olisi lähempänä omia mieltymyksiä ilman sitä 30° stemmiä.

Seuraavaksi varmaan sitten se U-muotoinen tri-tanko 45° kulmaan sarvien päälle. Kyyllä se ajoasento sieltä löytyy kun vähän potkii.

LJL
21.08.2014, 22.14
Seuraavaksi varmaan sitten se U-muotoinen tri-tanko 45° kulmaan sarvien päälle. Kyyllä se ajoasento sieltä löytyy kun vähän potkii.

Reps :D Ihastuttava mielikuva

Jeppekoira
22.08.2014, 09.14
Kuten tuossa aikaisemmin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51914-Kahden-1400-EUR-maantiepy%F6r%E4n-koeajokokemukseni-teid%E4n-suositukset&p=2250886#post2250886) kirjoitin, niin tällaiset liian sitä, liian tätä -kokemukset ajoasennossa ovat just niitä ongelmia jotka eivät oman äärimmäisen vajavaisen, mutta kuitenkin lompakossa tuntuneen kokemukseni mukaan putkiosien liikuttelulla tai vaihdolla tule kuntoon. Kysymys on jostain isommasta. En halua masentaa kaveria, vaan säästää samalta tuskalta, meinasi siinä nimittäin itsellä harrastus loppua ihan turhan takia!

Tästä täysin samaa mieltä. Pyörää valittaessa rungon koko ja (tarkoitukseen sopiva) geometria määrittävät varmaan noin 90%. Jos runko ei ole sopiva, ajamisesta ei yksinkertaisesti nauti, eikä ongelmaa korjata millään komponenteilla. Kuten ylläkin jo sanottiin, jos runko ei sovi, hyvässä tapauksessa joutuu ostamaan uuden sopivan pyörän ja huonossa tapauksessa ajaminen loppuu kokonaan.

Yksi tyypillinen kuvio menee niin, että ostetaan koko/geometria-asiaa sen tarkemmin miettimättä esim. kaverilta käytettynä tai heräteostoksena alesta joku kivan näköinen pyörä, jolloin on jopa tavallaan ymmärrettävää, että todennäköisesti menee pieleen. Mutta tämän ketjun tapauksessa ollaan jo aika pitkällä, kun on tultu foorumille kyselemään neuvoa ja ostettu ja palautettukin jo yksi pyörä, nyt on jo toinen vielä sentin isompi pyörä hankittuna ja siihen 30 asteen stemmi. Asiaa on siis selvästi pohdittu, joten on oikeasti vaikea ymmärtää, miksei siellä pyörävajassa/partsilla/biltemanseinätelineessä ole jokin 1500 euroa maksava hiilarirunkoinen endurance-tyyppinen pyörä satavitosen osilla kokoa 53 tai 54 cm.

Sininen Aasi
22.08.2014, 09.53
Varmasti erilaisissa kokemuksissa on kyse myös muista testaajan ominaisuuksista: "I've been riding for: 10-20 years I ride: Every day I would class myself as: Expert" ..niin ja onhan torson/jalan sisämitalla paljon vaikutusta asiaan, ei pelkällä kokopituudella. Tämän takia ajattelin, että se kuva voisi olla hyödyksi, jos oikeasti etsit oikeaa ajoasentoa.
Testin runkokoosta ja testaajan pituudesta on riskaabelia vetää mitään johtopäätöksiä. Tuon kokoinen pyörä on ollut tarjolla ja tuon kokoinen testaaja on ollut vapaana ko. pyörää testaamaan. Tietysti sitä voi testata pykälän liian isoa runkoa ja pystyä vielä arvioimaan pyörää ns. oikeankokoisena, mutta jotain hämärää tässä testissä on kun tätäkin kuvaa katsoo. Istuuko se oikeasti satulalla? Jos istuu niin vituillaanhan nuo säädöt ovat:

http://road.cc/sites/default/files/imagecache/galleria_900_nocrop/images/KTM%20Revelator/KTM%20Revelator%20-%20riding%201.jpg

toripolliisi
22.08.2014, 10.09
miksi edes vaivautua? Radio cityä lainaten; tämä ei ole polkaisu vapauteen, vaan huuto pimeyteen!

zander
22.08.2014, 11.04
Hauskaa vääntöä, internet fitting on parasta :)
Ei kuski tuossa kuvassa kyllä istu satulassa mun mielestä. Minulle ei 56cm vaakaputki järjettömän isolta kuulosta 179cm kaverille. Siinä skaalan yläpäässä mutta voisi hyvinkin vielä mennä, riippuen tietysti kropan suhteista. Toki pykälää pienempi luultavasti se sopivin. Kuva kaverista pyörän päällä selittäisi paljon.

orc biker
22.08.2014, 11.32
Ei kuski tuossa kuvassa kyllä istu satulassa mun mielestä.

Kankut ilmassa. Kädet jarruilla. Mies näyttäisi olevan valmiusasennossa/valppaana.

Minulle ei 56cm vaakaputki järjettömän isolta kuulosta 179cm kaverille.

En osaa tuosta sanoa, mutta aiemmissa joidenkin kommenteissa ihmetyttää, kun suuri huoli tuntuu olevan stemmin vaikutus ulkonäköön sillä mainitulla 30 asteen kulmalla. Ehkä se on sitten tärkeää, mutta muuten ei luulisi olevan niin kriittistä, etteikö asennon voisi korjata satulalla/satulatolpalla (mutta tällä ei tosiaan säädetä ajoasennon pituutta, kuten joku jo edellä totesikin, mutta siinä on siis kuitenkin säätövaraa oikean kohdan löytämiseen monen kokoisissa rungoissa) ja stemmillä. Kuitenkin pääasiassa kyse on vain satulan paikasta suhteessa polkimiin ja käsien paikasta suhteessa kroppaan. Kumpaakin voi säätää aika monta senttiä. Maastopyörässä minusta oikea runkokoko on olennaisempaa, koska siinä usein tarvitaan enemmän pyörän hallintaa. Jos ajaa lenkkejä tien laidassa, niin se ei minusta erikoista hallintaa vaadi.

CamoN
22.08.2014, 13.24
Maastopyörässä minusta oikea runkokoko on olennaisempaa, koska siinä usein tarvitaan enemmän pyörän hallintaa. Jos ajaa lenkkejä tien laidassa, niin se ei minusta erikoista hallintaa vaadi.

Sehän on nimenomaan aivan yliarvostettu se koko ergonomian käsite kun istutaan satulaan ja vietetään siinä sellainen kolmisen tuntia kerrallaan polkien, ehkä yksi tai kaksi taukoa välillä pitäen. Kunhan mitoitus on sinne päin niin riittänee. Jepjep. Ulkonäköseikoista sen verran että 30° stemmi ei näytä normaalilta maantiepyörässä, ihan sama onko se positiivi- vai negatiivikulmassa. Jos se ei näytä normaalilta, ollaan ajoasennon takia tehty pyörään jotain epänormaaleja muutoksia. Eli joko alkutekijät eivät olleet kunnossa tai ajajassa itsessään on jotain rakenteellista vikaa tai rajoitteita, joka ei mahdollista sellaista ajoasentoa jota varten kyseinen pyörä on suunniteltu.

Seuraavaksi sitten taas kysytään että miksi pitäisi vääntää itsensä johonkin tiettyyn ajoasentoon? Koska tämä kyseinen pyörä on ilmeisesti tehty urheilulliseen ajoon, jonka päällä on tarkoitus hakeutua urheilulliseen ajoasentoon. Jos se ei ole se itselle ominaisin juttu, on parempi hankkia vaikka juurikin sellaisella endurance-mitoituksella rakennettu maantiepyörä tai cyclocross, jotka on suunniteltu pystymmälle ajoasennolle.

Mielenkiintoisia nämä näkemykset siitä oikeasta koosta. Minä heräsin nyt tuohon että onko se 56cm vaakaputki itse asiassa yhtään liian pitkä 179cm ajajalle. Oma pituus on 180,5cm ja jalan sisämitta 84cm. Ajan 56 koon maantiepyörällä jossa näyttäisi olevan valmistajan taulukon mukaan 565mm vaakaputki. Sen jatkona on 100mm stemmi, jonka alla 3mm spaceri ja stemmin kulma -17°. Keulakulman ja stemmin kulman suhde on sellainen, että stemmi on jotakuinkin vaakatasossa. Ja tuntuu kuin pyörä olisi mittatilaustyönä minulle tehty. Yläotteella olkapääkulma on aika lähellä 90° astetta, kahvat ei tunnu olevan yhtään liian kaukana eikä pyörä toisaalta tunnu ahtaalta putkelta runtatessa. Ajoasentoni on selkeästi etukeno ja urheilullinen, mutta se sopii minulle mainiosti.

Edelleen olisi kiva nähdä niitä kuvia tästä kyseisestä pyörästä ja ajajasta sen päällä, näillä tiedoilla tämä nettimitoitus on tuulen huutamista. Omastakaan ajoasennosta ei sellaisia ole mutta välillä tulee jonkun ikkunapinnan ohi kiitäessä ihailtua kuinka balanssissa asiat onkaan pyörän päällä. Jos vaihtaisin 54 koon runkoon saisin varmaan rakennettua hyvän ajoasennon satulasta ajamiseen, mutta putkella voisi tulla ahdas olo. Erityisesti alaotteelta sprintatessa.

Jeppekoira
22.08.2014, 13.28
En osaa tuosta sanoa, mutta aiemmissa joidenkin kommenteissa ihmetyttää, kun suuri huoli tuntuu olevan stemmin vaikutus ulkonäköön sillä mainitulla 30 asteen kulmalla. Ehkä se on sitten tärkeää, mutta muuten ei luulisi olevan niin kriittistä, etteikö asennon voisi korjata satulalla/satulatolpalla (mutta tällä ei tosiaan säädetä ajoasennon pituutta, kuten joku jo edellä totesikin, mutta siinä on siis kuitenkin säätövaraa oikean kohdan löytämiseen monen kokoisissa rungoissa) ja stemmillä. Kuitenkin pääasiassa kyse on vain satulan paikasta suhteessa polkimiin ja käsien paikasta suhteessa kroppaan. Kumpaakin voi säätää aika monta senttiä. Maastopyörässä minusta oikea runkokoko on olennaisempaa, koska siinä usein tarvitaan enemmän pyörän hallintaa. Jos ajaa lenkkejä tien laidassa, niin se ei minusta erikoista hallintaa vaadi.

Tämäkin on totta, että asentoa voi joitain senttejä säätää. Eikä mielestäni ulkonäöllä ole mitään väliä, jos pyörä tuntuu hyvältä ajaa, vaikka sitten 30 asteen stemmin kanssa. Ihmetystä aiheuttaakin se, että minkä takia pitää ostaa liian iso, liian pieni tai muuten vain omaan tarkoitukseen sopimaton pyörä ja heti ensimmäisenä vaihtaa osat, kun kaupasta saa aivan varmasti jo valmiiksi sopivankin pyörän. Kyllä eri kokoisia runkoja jostain ihan oikeasta syystä kuitenkin on markkinoilla, vaikka stemmillä ja satulan paikalla saa toki säädettyä asentoa. Muutenhan olisi kaikkien kannalta helpointa, että olisi vain yksi pieni runko ja siitä sitten säädettäisiin stemmillä ja satulatolpalla jokaiselle sopiva.

Ja mitä tulee siihen, että maastopyörässä rungon koko on tärkeämpi olla oikein kuin maantiellä, niin tuo hallittavuusaspekti on toki ihan validi, mutta toisaalta maantiepyörän selässä on tarkoitus viettää lähes samassa asennossa monta tuntia peräkkäin, eli ajoasennon mukavuus on siinä mielessä tärkeämpi kuin maastossa, jossa ei kovin montaa hetkeä olla samassa asennossa. Ihan oikeasti sentti sinne tai tänne voi ratkaista sen, pystyykö pyörällä ajamaan vaikkapa helposti 200 km vai rupeaako johonkin kolottamaan tai joku paikka puutumaan 30 kilsan jälkeen. Juuri näitä viimeisiä hienosäätöjä on vaikeampi tehdä jos alunperin runko on väärän kokoinen ja ollaan jo aluksi jossain ääripäässä.

Tässä zen65:n tapauksessa ei varmaankaan olla ihan pahasti metsässä, kun runko ei ole esim. yli 60 cm. Ja varmasti on monta 179 cm kuskia, jotka ajavat ihan tyytyväisinä 57 rungolla... mutta kai noin 90 % vastaavan kokoisista kuskeista kokee kuitenkin suositusten mukaisesti kokoa pienemmän rungon parhaaksi. Niin tai näin, kilsoja keräämällähän se vain selviää ja toivottavasti niitä kilsoja tulee paljon!

orc biker
22.08.2014, 15.16
Sehän on nimenomaan aivan yliarvostettu se koko ergonomian käsite kun istutaan satulaan ja vietetään siinä sellainen kolmisen tuntia kerrallaan polkien, ehkä yksi tai kaksi taukoa välillä pitäen. Kunhan mitoitus on sinne päin niin riittänee.
Jepjep.

Olkiukko, eikä siten ansaitsisi edes kommentointia, mutta olkoon tämän kerran. En sanonut mitään tuonne päinkään. Sanoin, että sen ajoasennon, siis sen sinun ergonomiasi, saa kohdalleen mainituissa rajoissa mainituilla keinoilla. Mutta sinä väänsit sen täysin päinvastaiseksi, koska tuossa epäsuorasti esität, että minun mielestäni sitä ei saisi (kuin sinnepäin, eikä sillä muka olisi edes väliä). Onnittelut siitä. Puhumani pyörän hallinta on eri asia. Sillä TIETYSTI tarkoitin tuossa kontekstissa, kun maastopyöräilynkin otin mukaan, pyörän hallintaa teknisesti vaativissa olosuhteissa. Tienlaitapyöräily ei ole sellainen olosuhde.

Jepjep!

orc biker
22.08.2014, 15.32
Tämäkin on totta, että asentoa voi joitain senttejä säätää. Eikä mielestäni ulkonäöllä ole mitään väliä, jos pyörä tuntuu hyvältä ajaa, vaikka sitten 30 asteen stemmin kanssa. Ihmetystä aiheuttaakin se, että minkä takia pitää ostaa liian iso, liian pieni tai muuten vain omaan tarkoitukseen sopimaton pyörä ja heti ensimmäisenä vaihtaa osat, kun kaupasta saa aivan varmasti jo valmiiksi sopivankin pyörän.

Tuskin kukaan tahallaan sitä tekee. Eli joko ostaa ihan vahingossa tai sitten ajatellen, että pystyy tekemään siitä sopivan mainituilla muutoksilla ja ostaa vaikkapa, "kun halvalla saa". Harvemmin on tietysti fiksua ostaa väärän kokoinen, kuten jo sana "väärä" vihjaa.

Ja mitä tulee siihen, että maastopyörässä rungon koko on tärkeämpi olla oikein kuin maantiellä, niin tuo hallittavuusaspekti on toki ihan validi, mutta toisaalta maantiepyörän selässä on tarkoitus viettää lähes samassa asennossa monta tuntia peräkkäin, eli ajoasennon mukavuus on siinä mielessä tärkeämpi kuin maastossa, jossa ei kovin montaa hetkeä olla samassa asennossa. Ihan oikeasti sentti sinne tai tänne voi ratkaista sen, pystyykö pyörällä ajamaan vaikkapa helposti 200 km vai rupeaako johonkin kolottamaan tai joku paikka puutumaan 30 kilsan jälkeen. Juuri näitä viimeisiä hienosäätöjä on vaikeampi tehdä jos alunperin runko on väärän kokoinen ja ollaan jo aluksi jossain ääripäässä.

Sinäkin vähän missasit pointtini. En ole mitenkään esittänyt, että pitäisi olla yhtään huonommassa asennossa. Päinvastoin, esitin, että sen asennon pystyy tietyissä rajoissa säätämään täsmälleen samaksi kuin oikean kokoisellakin rungolla. Pyörän käsittely voi silloin vähän tuntua erilaiselta eri mittaisella stemmillä, erilaisella painopisteellä, erilaisella geometrialla yms., mutta se on sitä mainitsemaani hallintaa. Itse ajoasennon pystyy muuttamaan jonkin sentin sinne tai tänne ihan riippumatta, onko pyörä sentin tai pari pidempi tai korkeampi tai mikä siinä sitten muuttuukaan kokonumeron kasvaessa pykälän. Silloin siinä ollaan ihan samalla tavalla, tehdään ihan samaa liikettä lantio yms. kulmat samoina, mutta pyörä voi tuntua hallinnan kannalta erilaiselta. Tuohon tarvitaan mittanauha ja sen mukaan valitut osat. Jos säätövara riittää järkevillä osilla (ettei tarvitse millään sentin stemmin nysällä ajaa), niin mitään eroa ajoasentoon ei tule. Jos ei riitä, niin sitten tulee.

CamoN
22.08.2014, 15.34
Olkiukko, eikä siten ansaitsisi edes kommentointia, mutta olkoon tämän kerran. En sanonut mitään tuonne päinkään.

Ainiin, et sanonutkaan. Totesit vaan pyörän koon olevan tärkeämpi asia maastopyörässä maantiepyörään verrattuna. Minäpä sanon että se on ihan yhtä tärkeä asia kumpaakin pyörätyyppiä ostaessa, vaikkakin eri syystä. En sanonut niin edellisessä viestissäni kun oli tuota muutakin asiaa, pahoittelut.

Eikä yleissivistykseni taida riittää tässä keskustelussa kun täytyy kysyä ihan erikseen - mikä on olkiukko?

orc biker
22.08.2014, 15.46
Ainiin, et sanonutkaan. Totesit vaan pyörän koon olevan tärkeämpi asia maastopyörässä maantiepyörään verrattuna.

Hallinnan kannalta, en ajoasennon. Kannattaa ymmärtää konteksti, eikä vain tavata virkkeitä yksi kerrallaan. Tietysti kisakäytössä, kun ajetaan ryhmässä ja tulee äkkinäisempiä liikkeitä, niin sitten maantiepyörässäkin hallinnan merkitys korostuu. Mutta ihan tavallinen harrastajapolkija ei kaipaa pyörältään mitään ihmeellistä ketteryyttä, vaan kunhan se menee etupäässä suoraan. Maastopyöräilyssä jo ihan perusharrastamisessa, kun pyörällä vedellään kivikoissa ja juurakoissa, pyörän päällä täytyy tasapainoilla ihan eri malliin. Näin ollen siinä oikea koko on siinä mielessä tärkeämpää.

Eikä yleissivistykseni taida riittää tässä keskustelussa kun täytyy kysyä ihan erikseen - mikä on olkiukko?

Olkiukossa otetaan toisen sanominen ja vääristellään sitä siten, että tätä vääristeltyä olkiukkoa kohtaan on helpompi hyökätä kuin itse alkuperäistä lausuntoa. Usein se tapahtuu esim. liioittelemalla toisen väitettä.

A: Minusta nopeusrajoitusten valvonta on tarpeellista.
B: Sinä siis haluat kameran joka tolppaan kyttäämään ja GPS:n joka autoon myös. Minusta tuo on älytöntä, koska...

Jeppekoira
22.08.2014, 15.48
Tuskin kukaan tahallaan sitä tekee. Eli joko ostaa ihan vahingossa tai sitten ajatellen, että pystyy tekemään siitä sopivan mainituilla muutoksilla ja ostaa vaikkapa, "kun halvalla saa". Harvemmin on tietysti fiksua ostaa väärän kokoinen, kuten jo sana "väärä" vihjaa.

Ei varmasti kukaan sitä tahallaan teekään ja virheostokset kuuluvat varmaan jossain määrin jokaisen pyöräilevän ihmisen harrastukseen. Täällä on vain heitetty ilmaan ajatus, että mitä jos sittenkin kannattaisi kokeilla kokoa pienempää, kun 56 ja 57 eivät ole sellaisenaan tuntuneet hyviltä.

Sinäkin vähän missasit pointtini.

Sanoit, että

Maastopyörässä minusta oikea runkokoko on olennaisempaa, koska siinä usein tarvitaan enemmän pyörän hallintaa.

minkä tulkitsin, että mielestäsi maastopyörässä oikea runkokoko on olennaisempaa, kuin maantiepyörässä. Vakavasti ottaen, tämä nyt on aika tyhmää saivartelua, eiköhän kaikki ole sitä mieltä, että molemmissa oikea koko ja "täydellinen" ajoasento ovat tärkeitä, maastoajossa hallinta painottuu enemmän verrattuna maantieajoon, jossa taas isompi tekijä on se, ettei paikat puudu pitkän staattisen istumisen takia.

En ole mitenkään esittänyt, että pitäisi olla yhtään huonommassa asennossa. Päinvastoin, esitin, että sen asennon pystyy tietyissä rajoissa säätämään täsmälleen samaksi kuin oikean kokoisellakin rungolla.

Jos pyörän pystyy säätämään itselleen hyväksi (ilman, että ajo-ominaisuudet kärsivät liikaa), runko on mielestäni määritelmän mukaan oikean kokoinen. Zen65 ei ole vielä näillä kahdella pyörällä tähän pisteeseen päässyt, mutta toivottavasti pääsee.

orc biker
22.08.2014, 15.58
minkä tulkitsin, että mielestäsi maastopyörässä oikea runkokoko on olennaisempaa, kuin maantiepyörässä.

Mielestäni selitin tämän jo ihan hyvin. On ajoasento ja on pyörän hallittavuus (vaativissa teknisissä liikkeissä). Minusta jälkimmäinen on tärkeämpää maastopyöräilyssä kuin ihan peruslenkkeilyssä maantien laidassa ja näin ollen minusta maastopyörässä oikea runkokoko on tärkeämpi. Ajoasennon suhteen kummassakin se on tietysti yhtä tärkeä.

pepper
22.08.2014, 17.02
Itse oon saman kokoinen kuin zen65 ja kuten aikasemmin totesin ei 56 voi olla oikein sopiva ja tuo stemmi virittely yms sen jo todistaakin...
Nyt viritellään lyhyempää stemmiä kulmalla jottei kädet puudu yms. 54:ssa tuskin ois tarvinut muuta kuin pistää penkki oikealle korkeudelle ja antaa kilometrien tulla.
No oli luultavasti pakko olla halpa kun on pakko ostaa väärän kokoinen...

Zen65
22.08.2014, 17.58
Olenko puhunut jotain käsien puutumisesta. En ole. niin tuon 57 koon vaakaputki on 56,1cm, 55 on 55 cm ja seuraava alaspäin on 52. 54 mallia ei siis ole. 1,1 senttiä lyhyempi vaakaputki on aika vähän, toki jos liikkeessä olisi se koko ollut. Vaakaputki olisi siinä tosin ollut jo varsin matalalla, kun asentoa lähinnä kaipaa hieman ylemmäs. Tuossa testin kuvassakin näyttää iso mies ajavan leikkipyörällä :)
Asioita ei nyt sinänsä järjellä voi aina perustella, ei urheiluautojenkaan ostoa. halusin nimenomaan kilpapyörän ohuilla renkailla. Ja kaupat on nyt tehty, eli turha jossitella. Tätä pyörää ei oteta enää takaisin liikkeeseen :)

Lisäänpä vielä, että maantiepyörässä tuo korkeussäätö tuntuu paljon vaikeammalta toteuttaa kuin pituussäätö. Senkin takia kannattaa valita mielummin vähän liian iso, näin maalaisjärjellä. Ja toki ajan jo 56 maastopyörällä, että silleen.

Jeppekoira
22.08.2014, 18.34
Olenko puhunut jotain käsien puutumisesta. En ole. niin tuon 57 koon vaakaputki on 56,1cm, 55 on 55 cm ja seuraava alaspäin on 52. 54 mallia ei siis ole. 1,1 senttiä lyhyempi vaakaputki on aika vähän, toki jos liikkeessä olisi se koko ollut. Vaakaputki olisi siinä tosin ollut jo varsin matalalla, kun asentoa lähinnä kaipaa hieman ylemmäs. Tuossa testin kuvassakin näyttää iso mies ajavan leikkipyörällä :)
Asioita ei nyt sinänsä järjellä voi aina perustella, ei urheiluautojenkaan ostoa. halusin nimenomaan kilpapyörän ohuilla renkailla. Ja kaupat on nyt tehty, eli turha jossitella. Tätä pyörää ei oteta enää takaisin liikkeeseen :)

Lisäänpä vielä, että maantiepyörässä tuo korkeussäätö tuntuu paljon vaikeammalta toteuttaa kuin pituussäätö. Senkin takia kannattaa valita mielummin vähän liian iso, näin maalaisjärjellä. Ja toki ajan jo 56 maastopyörällä, että silleen.

Tämä aukaisi jo aika paljon, eli kaupassa ei ollut 55/54 koon pyörää enää saatavilla. No, pääasia, että hankinta on tehty ja kilsojen kerääminen voi alkaa. Sitten kun kilsat tulevat ktm:ssä täyteen, kannattaa ehkä käydä ainakin kokeilemassa endurance-tyyppisiä pyöriä kuten giant defy, trek domane, jne 54 rungolla :)

Mielenkiinnosta kysyisin, että mikä maasturi sulla on? Itselläni nimittäin maasturi on kokoa 17,5 tuumaa, eli noin 44,5 cm.

Zen65
22.08.2014, 19.24
20 vuotta sitten maastopyörät oli vähän erilaisia kuin nykyään :)

cokekola
22.08.2014, 19.39
20 vuotta sitten maastopyörät oli vähän erilaisia kuin nykyään :)

Aika vähän, todellakin. Eivätkä runkokoon osalta yleensä juuri lainkaan. Itse olen 175 cm ja minun vuosimallin -92 GT:ni on 18 tuumainen (45,5 cm). Ja oikean kokoinen.

orc biker
22.08.2014, 19.47
niin tuon 57 koon vaakaputki on 56,1cm, 55 on 55 cm ja seuraava alaspäin on 52. 54 mallia ei siis ole. 1,1 senttiä lyhyempi vaakaputki on aika vähän, toki jos liikkeessä olisi se koko ollut.

Joo, ei tuo ole mitään. Sentin lyhyempi stemmi ja se on siltä osin siinä. Tosin sinulla ei, mutta muista syistä johtuen, eikä se sitten olisi ollut sillä pienemmälläkään.

Ja toki ajan jo 56 maastopyörällä, että silleen.

Tuo kuulostaa jo isolta, koska maastopyörissä harvemmin korkea pyörä on mitenkään toivottava. Toki noissakin on merkkikohtaisesti eroja laskentatavassa.

Sininen Aasi
22.08.2014, 21.32
57 koon vaakaputki on 56,1cm, 55 on 55 cm ja seuraava alaspäin on 52.
Todella hurjalta tuntuu. Omassa Kanjonissa (S) vaakaputki on 537mm (M) koossa se olisi 549mm ja vasta (L) koossa 566mm.

Pituutta se aiemmin kerrottu 178,5 ja inseam 83cm. Pyörä on juuri oikean kokoinen ja stemmin pituudeksi oli Kanjoni mitoillani valinnut 90mm. Ainoa asia jota olen säätänyt/hakenut kohdalleen on ohjaustangon kulma. Aluksi pistin suoraan, mutta olen sitä sittemmin korottanut muutamalla asteella ylöspäin. Tosin minullakin ajaminen käy jonkin verran käsille (tunnin jälkeen) mutta se lienee enempi tottumattomuutta ja asennon tiukkuuden puutetta kuin mitään muuta. Niska tykkää asennosta sillä jos yli 40 vuotias 100% aloittelija pystyy ajamaan lähes kaksi tuntia kippurasarvisella ennenkuin pilkkiminen alkaa niin kovin pahasti korjattavaa ei hommassa ole.

Ilmeisesti sinulla on pitkähkö selkä ja pitkähköt kädet?

Zen65
23.08.2014, 17.10
No tarpeeksi suuria hanskoja on ainakin kaupasta aina vaikea löytää. Tulipa taas pikkulenkki tehtyä vesisateessa ! Edelleen täytyy ihmetellä , kuinka paljon innostavampaa tällä on ajaa kuin Scotilla , sen hieman paremmasta ajoasennosta huolimatta. Eli täysi KTM fani jo. Heidän omilta kotisivuilta jo vähän katsellut sillä silmällä muutakin tilpehööriä kynistä alkaen :)

toripolliisi
23.08.2014, 17.41
Toivottavasti Arska sai sopivan pyörän?

Sent from my iPhone using Tapatalk

IncBuff
23.08.2014, 18.03
Trollataanko täällä kilpaa vai mitä helvettiä?

sakuvaan
23.08.2014, 18.17
Aika vähän, todellakin. Eivätkä runkokoon osalta yleensä juuri lainkaan. Itse olen 175 cm ja minun vuosimallin -92 GT:ni on 18 tuumainen (45,5 cm). Ja oikean kokoinen.

No joo, ei todellakaan, jo pelkkien merkkien välillä maastopuolella löytyy todella isoja eroja Reachin ja Stackin suhteen jos runko koko on 'M'

arctic biker
23.08.2014, 18.29
Mielestäni selitin tämän jo ihan hyvin. On ajoasento ja on pyörän hallittavuus (vaativissa teknisissä liikkeissä). Minusta jälkimmäinen on tärkeämpää maastopyöräilyssä kuin ihan peruslenkkeilyssä maantien laidassa ja näin ollen minusta maastopyörässä oikea runkokoko on tärkeämpi. Ajoasennon suhteen kummassakin se on tietysti yhtä tärkeä.
Lukematta aikaisempia niin järkensä tässä kommentissa on. Pienen ikäni kun olen jos jonkin kokoisilla kippurasarvisilla (lue maantiepyörän näköisillä) ajanut ja myös tämmösillä ns oikeankokoisillakin taapertanut niin mieluummin maantielle kooltaan se vähemmän passeli.

Maantiepyörässä vaikka kannattimeen sentti toista lisää tahi vähemmän ei aivan hirveen maata kaatava asia ole. Maastopyörässäni olen krantumpi.

Zen65
24.08.2014, 19.18
Loistavia vinkkejä vanhoista ketjuista.. Yksi on hengettömät lasit. Vielä itse käyttänyt melko alhaalla roikkuvia.. Ei ihme, että päätä on halunnut ylöspäin...

LJL
24.08.2014, 19.23
Yksi on hengettömät lasit.

Say what?

LJL
24.08.2014, 19.24
Trollataanko täällä kilpaa vai mitä helvettiä?

Viittaus yllä olevaan, alkaa olla sellaista dadaa että ilmeisesti :D

IncBuff
24.08.2014, 19.26
Say what?
Tarkoittaa sellaisia kehyksettömiä linssejä, joihin tulee pelkkä poka ja linssien välinen osa kiinni.

LJL
24.08.2014, 19.33
Jaa. Ihan artikkelikin löytyi aiheesta: http://www.piilolinssioptikko.net/kehyksettomat-silmalasit-ja-nylorlasit/

Otan takkini ja menen..

toripolliisi
24.08.2014, 20.03
Itse käytän uimalaseja.. Perustelut! Liian isolla rungolla ajetun pyörämatkan aikatappion voin juurikin kuitata sillä, että on uimalasit ja lakki jo valmiiksi oikein päässä! Saunassa jokseenkin vittumaisesti huurtuvat, mutta tonnin jälkeen rupean jo näkemään varjoja! Pitääpä kokeilla hengettömiäkin laseja

Zen65
24.08.2014, 20.20
Yksi halvempi vaihtoehto on tietysti säätää nenätyynyjä niin, että lasit istuu ylempänä :)

timo64
24.08.2014, 21.06
Palataanpa alkuperäiseen aiheeseen.
Joko ketjun aloittaja on mahtanut tehdä päätöksen pyörähankinnassa?

Olen itsekin hankkimassa eka maantiepyörää tonnin hintahaarukassa.
Tällaisen kiinnostavan bongasin tuolta rosen sivulta.
Suomenkielisellä sivulla hinta on 40 euroa korkeampi kuin engl.kielisellä, sama pyörä kyseessä :)
http://www.rosebikes.fi/bike/rose-pro-sl-2000-2015/aid:745547
http://www.rosebikes.com/bike/rose-pro-sl-2000-2015/aid:745547

Tonnille vastinetta?

IncBuff
24.08.2014, 21.22
Palataanpa alkuperäiseen aiheeseen.
Joko ketjun aloittaja on mahtanut tehdä päätöksen pyörähankinnassa?

Olen itsekin hankkimassa eka maantiepyörää tonnin hintahaarukassa.
Tällaisen kiinnostavan bongasin tuolta rosen sivulta.
Suomenkielisellä sivulla hinta on 40 euroa korkeampi kuin engl.kielisellä, sama pyörä kyseessä :)

Suomeen ostettaessa pyörästä maksetaan Suomen arvonlisäverokannan mukainen arvonlisävero joten hintaero johtuu siitä.

Zen65
24.08.2014, 21.30
Kyllä varmaan. Saahan noita aluja tosin Suomestakin alle tonnilla, esim. Felt z85 Bikeshop.fi. Tuon meinasin ensin tilata.sitten esim. .Xxl myy Scottia 750,- ja Stadiumilla oli joku halpa , taisi olla peräti kokohiilari...Nyt on myös tinkivaraa liikkeissäkin ihan eri lailla..kohta varmaan vielä enemmän.

toripolliisi
24.08.2014, 21.56
Toi Scott ja z85 ei oo lähelläkään rosen pyöriä. Jos saman tasoista Felttiä miettii niin sit se ois F75 tai F5.. Tonnista ylöspäin on hinnat..

IncBuff
24.08.2014, 22.00
Canyoniltakin löytyy tonnilla maantiejopoa 105:lla. http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3577

toripolliisi
24.08.2014, 22.24
Käy timo kokeilemassa paikallisessa kokoja ja osasarjoja.. 105 on jo hyvää settiä ja sen budjettikin näyttää kestävän. Koeajojen jälkeen tiedät sopivan runkokoon tilausta varten. Valmistajilla rungot vaihtelevat jonkin verran, mut google auttaa. Jos viitseliäisyyttä löytyy niin googlaa sopivan koeajopyörän mitat ja vertaat niitä esim. Rosen, Radonin, Canyonin jne saman budjetin pyöriin.. Jos koot passaa niin sit vaan valitset ulkonäön tai fiiliksen mukaan.. Lopullinen hinta tuskin heittää paljoakaan ku vedät raamit johonkin, eikä se kallein aina ole maukkain.

Ps. ennen tilausta kannattaa tingata vielä sähköpostin välityksellä, eikä heti painaa tilausnappia.. Sieltä saattaa tulla yllättäviäkin diilejä.

kauris
25.08.2014, 08.26
Ihmeellistä väittelyä ja kettuilua paikoitellen tämä ketju.

Zen: olisko pyörän paino ilmoitettu ilman polkimia ja polkimien kanssa se on siksi sen 300g painavampi? Yleinen tapa on jättää nimittäin polkimien paino ilmoittamatta.

timo64
25.08.2014, 08.36
Käy timo kokeilemassa paikallisessa kokoja ja osasarjoja.. 105 on jo hyvää settiä ja sen budjettikin näyttää kestävän. Koeajojen jälkeen tiedät sopivan runkokoon tilausta varten. Valmistajilla rungot vaihtelevat jonkin verran, mut google auttaa. Jos viitseliäisyyttä löytyy niin googlaa sopivan koeajopyörän mitat ja vertaat niitä esim. Rosen, Radonin, Canyonin jne saman budjetin pyöriin.. Jos koot passaa niin sit vaan valitset ulkonäön tai fiiliksen mukaan.. Lopullinen hinta tuskin heittää paljoakaan ku vedät raamit johonkin, eikä se kallein aina ole maukkain.

Ps. ennen tilausta kannattaa tingata vielä sähköpostin välityksellä, eikä heti painaa tilausnappia.. Sieltä saattaa tulla yllättäviäkin diilejä.

Vertailin tuon Rosen ja Canyonin ominaisuuksia. Wheelset (tarkoittaa ilmeisesti rengaspakettia, vanne ja kumet:(
Rosessa Mavic Aksium WTS, Canyonissa Mavic Aksium One. Mahtaako näissä olla mitään olennaista eroa?
Juu näin olen juurikin ajatellut että käyn koeajamassa sopivan rungon, otan siitä 2 mittaa talteen, rungon korkeus ja
vaakaputken pituus. Jos tilaan netistä niin katson että ainakin nuo 2 mittaa täsmää toiveisiin.
Paria olen jo ajanut ja 58cm runkoputki tuntuis mulle aika passelilta, inseam on 91cm, satula nousee kyllä aika korkealle tuossa runkokoossa, mutta
60cm voi olla jo liian pitkä.
Tiedän toki että pyörässä on paljon muitakin mittoja ja kulmia, mutta josko noilla kahdella mitalla kuitenkin pärjäis ja pyörä natsais noilla suht hyvin kohilleen.
Kiitos tinkivinkistä, mielelläni tinkaan, jos se nettikaupassakin kerta on mahdollista:)

Takamisakari
25.08.2014, 09.45
Kannattaa ehkä vilkaista myös tuota "koeajopankki"- lankaa, sieltä voi päästä koeajolle esim. Kanjonillla. btw mulla sattuu just olemaan tallissa 58- kanjoni. Oma inseam 86 ja pituus 188, satulaputkea mulla maltillisesti näkyvissä. riippuen vähän kuinka pitkä olet, 58 voi toimia hyvinkin.

timo64
25.08.2014, 10.13
Oma inseam 86 ja pituus 188, satulaputkea mulla maltillisesti näkyvissä. riippuen vähän kuinka pitkä olet, 58 voi toimia hyvinkin.

Meillä on näköjään vähän erilaiset mittasuhteet. Sulla inseam suhteessa kokopituuteen alle 0,46, mulla 0,49. Tiedä sitten kumpi meistä on normaalimpi:) Keskiarvo lienee noitten välissä.
Eli 186 olen pitkä.
Paljonko teoriassa 58 cm pitkällä runkoputkella satulaa pitää nostaa ylöspäin, kun inseam on 91cm? Kammen pituus lienee vakio kaikissa malleissa. Tuossa Rose 59 koossa satulaputken korkeus on 58cm. Lievästi huonoselkäisenä täytyis varoa hankkimasta pyörää jossa selän joutuu pitämään liian vaakatasossa. Toki omaan myös suht pitkät kädetkin jos jalatkin.

Zen65
25.08.2014, 10.21
Ok. Tuon Ktm paino ehkä sitten on ilmoitettu ilman polkimia. Scotissa punnitin ilman polkimia. Lisäpaino saattaa ehkä johtua tuosta 30 vaihteesta. Ainakin Ruotsista sitä saa sekä 20 että 30 vaihteella ja taisi olla sama painoilmoitus. Onneksi tässä Ktm on 20 vaihdetta ja etuvaihtaja on 105. Scotissa oli Tiagra, joka toimi vähän niin ja näin. Tosin takavaihdettahan sitä enemmän käyttää, jossa oli scotissa Ultegra. Eroa ver. 105 ei pahemmin huomaa...

Sininen Aasi
25.08.2014, 10.37
Ok. Tuon Ktm paino ehkä sitten on ilmoitettu ilman polkimia. Scotissa punnitin ilman polkimia. Lisäpaino saattaa ehkä johtua tuosta 30 vaihteesta.
Paljonkos tämä maantieohjus nyt lopulta painoikaan?

Zen65
25.08.2014, 10.50
Muistaakseni 8,7 kg. Eroa siis vain 300 gr ver. Ktm. Ilman mittausta olisin veikannut eroksi 1,5 kg.

Sininen Aasi
25.08.2014, 12.23
Muistaakseni 8,7 kg. Eroa siis vain 300 gr ver. Ktm. Ilman mittausta olisin veikannut eroksi 1,5 kg.
Eli kuitu-KTM polkimilla ja 105 osasarjalla 8,7kg?

Ultegra on muistaakseni noin 330g kevyempi setti kuin 105 joten ultegrallakin painoa olisi edellen 8,5kg. Näkee etteivät edullisemman pään kuitupyörät mitään keijukaisia ole..

Keskiäkäinen lohjalainen
25.08.2014, 12.44
Näkee etteivät edullisemman pään kuitupyörät mitään keijukaisia ole..

Juuei. Kuiturungon hintaa saa aika näppärästi alaspäin kun pistää varmuuden vuoksi vähän enemmän hartsia kyytiin. Painoa tulee lisää ja ominaisuudet voivat jäädä kunnon alurunkoa huonommiksi.

Saksalaisista suoramyyntiputiikeista saa nykyisin hyvän kuitupyörän n. 1600 egellä. Kivijalkakauppa veloittanee vähintään 20% enemmän.

Takamisakari
25.08.2014, 13.23
Meillä on näköjään vähän erilaiset mittasuhteet. Sulla inseam suhteessa kokopituuteen alle 0,46, mulla 0,49. Tiedä sitten kumpi meistä on normaalimpi:) Keskiarvo lienee noitten välissä.
Eli 186 olen pitkä.
Paljonko teoriassa 58 cm pitkällä runkoputkella satulaa pitää nostaa ylöspäin, kun inseam on 91cm? Kammen pituus lienee vakio kaikissa malleissa. Tuossa Rose 59 koossa satulaputken korkeus on 58cm. Lievästi huonoselkäisenä täytyis varoa hankkimasta pyörää jossa selän joutuu pitämään liian vaakatasossa. Toki omaan myös suht pitkät kädetkin jos jalatkin.

No, omalta osalta voi sanoa että ei lähelläkään normaalia! Liittyen satulaputkeen en tiedä mikä tuon kanjonin 58-koon runkoputken mitta on mutta itse satulaputken osalta luulisin että riittää kyllä. Mainitsemasi vaakaputken pituus on taas sitten toinen juttu, mulla on 110mm stemmi ja tuo on juuri passeli mutta vois kuvitella että lyhyempää kaipaisi. Yritä päästä kokeilemaan jossain niin tiedät saman tien missä mennään.

Zen65
25.08.2014, 13.23
Niin siis tuo Ktm painaa tavallisilla polkimilla 8,4 kg satulalaukun kiinnikkeet mukaanlukien. Yhtään ei kaipaa painoa pois, ainakaan siis ilman juomapulloja... Scottissa (8,7kg) tuli jo mietittyä kaikkia painonpudotusmahdollisuuksia.
maksoin muuten tuosta 1330 euroa. Scott oli 1400 euroa. Olisin tuosta Ktm maksanut tuplat enemmänkin tuohon Scott verrattuna, mutta ei kerrota sitä myyjälle.

LJL
25.08.2014, 14.09
Eli kuitu-KTM polkimilla ja 105 osasarjalla 8,7kg?

Öö mun Canyon Inflite AL krossari alurungolla ja levyjarruilla painaa polkimet, pullotelineet mittari jne mukaan luettuna, ja tietty 32mm krossarikumeilla 8,95kg :D Satula on speedneedle, muttei muuta hifiosaa. Osasarja Ultegra 2x11.. En tiedä cuitumaantiepyöristä mitään, mutta luulin niitä vähän kevyemmiksi.

Sininen Aasi
25.08.2014, 14.54
Öö mun Canyon Inflite AL krossari alurungolla ja levyjarruilla painaa polkimet, pullotelineet mittari jne mukaan luettuna, ja tietty 32mm krossarikumeilla 8,95kg :D Satula on speedneedle, muttei muuta hifiosaa. Osasarja Ultegra 2x11.. En tiedä cuitumaantiepyöristä mitään, mutta luulin niitä vähän kevyemmiksi.
Ultimate AL SLX Di2 sarjalla polkimien ja pullotelineiden kanssa 7,7...7,8kg. Normi ultegralla olisi 7,4...7,5kg.
Rouvan Rose Xeon:lle (alu) lupaavat 105 sarjalla 7,4kg ilman polkimia. En usko ennenkuin itse mittaan. Pyörä on vasta tulossa...

Zen65
25.08.2014, 15.01
http://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/road-bikes/ktm-revelator-prime
elikkä malliston huipulla samalla rungolla oleva painaa 6,7 kg. Toiseksi edullisemmalta versiolta ei voi kaikkea vaatia.kiva kuitenkin tietää , että paremman tason kuskitkin ajaa samalla.

Sininen Aasi
25.08.2014, 15.33
http://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/road-bikes/ktm-revelator-prime
elikkä malliston huipulla samalla rungolla oleva painaa 6,7 kg. Toiseksi edullisemmalta versiolta ei voi kaikkea vaatia.kiva kuitenkin tietää , että paremman tason kuskitkin ajaa samalla.
Mitähän siellä taas höpötetään. Eri runkohan siinä on. Siitä se suurin hintaero muodostuu.

Näyttää painavan revelator primen runko melko tarkkaan saman verran kuin ultimate AL SLX kun huomioidaan että primessä on kuitukehät ja dura-ace setti...

Jos kevyttä kuitupyörää haluat niin katseet täytyy suunnata Trek:n Emondaan...

Zen65
25.08.2014, 15.37
It's also the same frame that KTM use right up the range to the most expensive, £4,299, offering. That provides a good upgrade path for this bike, you're investing in a top quality race worthy frame and fork.

Zen65
25.08.2014, 15.40
Tuolla road.cc testissä näin 3500 mallista It's also the same frame that KTM use right up the range to the most expensive, £4,299, offering. That provides a good upgrade path for this bike, you're investing in a top quality race worthy frame and fork.

Sininen Aasi
25.08.2014, 15.55
Prime: premium carbon, 3500 high-end carbon. road.cc on tulkinnut esitteitä persiilleen. Varsin mielenkiintoinen ratkaisuhan se valmistajalta olisikin jos entry level kuiturunko olisi identtinen huippumallin kanssa.

Vähän ajatusta nyt peliin. Tulisi halvemmaksi ostaa 3500 runko ja kalustaa se primen osilla, kuin ostaa suoraan prime...

Sininen Aasi
25.08.2014, 16.06
Prime: premium carbon, 3500 high-end carbon. road.cc on tulkinnut esitteitä persiilleen. Varsin mielenkiintoinen ratkaisuhan se valmistajalta olisikin jos entry level kuiturunko olisi identtinen huippumallin kanssa.

Vähän ajatusta nyt peliin. Tulisi halvemmaksi ostaa 3500 runko ja kalustaa se primen osilla, kuin ostaa suoraan prime...

Prime: r1285 carbon
3500: r1485 carbon

Revelator 5000 runko 941 euroa: http://heli-bikes.com/store/product_info.php?products_id=2592
Revelator Prime runko 1626 euroa: http://heli-bikes.com/store/product_info.php?products_id=2591

Tod. näk. 5000:n runko on sama kuin 3500:kin.

jmmaki
25.08.2014, 16.07
Eli 186 olen pitkä.

Noin pitkällä inseamilla kannattaa katsella myös Canyonin Endurace-malleja, niissä on lyhyempi ja korkeampi geometria kuin Ultimate-malleissa. XL-kokoinen Endurace 10 cm stemmilla taas tarjoaisi aika rennon ajoasennon. Runkoputkien pituuksien pohtimisen sijaan kannattaa keskittyä stack- ja reach-mittoihin, ko. mittojen avulla on helpointa vertailla eri pyöriä.

Zen65
25.08.2014, 16.43
Tuon prime hiilikuitu on siis malli r1488 ja 3500 r1485. R1485 painaa 1090 gr. Tuon Primen painoa en juuri nyt löytänyt, jospa sinä :) tiedän kyllä kalastusvavoista, että niissä on eroja eli ihan mielenkiintoinen havainto sinänsä. Painoero ei 8 kg pyörässä ole suhteellisesti suuri eli erot tullee pääasiaasa muualta.
Katteet tehdään luultavammin juuri huippumalleilla, eikä sinänsä olisi ihme, jos itse koottuna saisi halvemmalla...Niiltä, jotka haluaa parasta, maksaa, mitä pyydetään. Hinta on sivuseikka.

Zen65
25.08.2014, 17.41
Revelator master käyttää samaa hiilikuitua kuin 3500. Hinta 3200£. Paino 7 kg. Täytyy sitten tyytyä vertailemaan tuohon :) Tuo siis mallisarjan toiseksi kallein pyörä. Kaikkiaan 9 eri versiota.

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-ktm-bikes-revelator-master-09-34119/
tuossa testi...

timo64
25.08.2014, 17.45
Noin pitkällä inseamilla kannattaa katsella myös Canyonin Endurace-malleja, niissä on lyhyempi ja korkeampi geometria kuin Ultimate-malleissa. XL-kokoinen Endurace 10 cm stemmilla taas tarjoaisi aika rennon ajoasennon. Runkoputkien pituuksien pohtimisen sijaan kannattaa keskittyä stack- ja reach-mittoihin, ko. mittojen avulla on helpointa vertailla eri pyöriä.
En ole itseäni erityisen pitkäkoipisena pitänyt mutta taidan sitten niin olla, vai onko kaikki muut persjalkaisia :) Vertailin noita Endurace ja Ultimate geometria-arvoja ja tosiaan Enduracessa stack/reach mitat on parisen senttiä poikkeavia (korkeampi/lyhyempi) Ultimatesta. Rosen vastaava koko menee noitten puoliväliin. Taas tässä oppi jotain uutta :)

Sininen Aasi
25.08.2014, 17.49
Tuon prime hiilikuitu on siis malli r1488 ja 3500 r1485. R1485 painaa 1090 gr. Tuon Primen painoa en juuri nyt löytänyt, jospa sinä :) tiedän kyllä kalastusvavoista, että niissä on eroja eli ihan mielenkiintoinen havainto sinänsä. Painoero ei 8 kg pyörässä ole suhteellisesti suuri eli erot tullee pääasiaasa muualta.
Katteet tehdään luultavammin juuri huippumalleilla, eikä sinänsä olisi ihme, jos itse koottuna saisi halvemmalla...Niiltä, jotka haluaa parasta, maksaa, mitä pyydetään. Hinta on sivuseikka.
Primessä runko on r1285 eikä r1488. Näin siis ainakin valmistajan mukaan.

Valmistajan ilmoittamiin painoihin kannattaa myös suhtautua varauksella ja uskoa siihen mitä puntari näyttää. Esim. omalle Kanjonille on ilmoitettu (Di2 sarjalla) ilman polkimia 7,3kg ja tuskin nuo omat polkimet melkein puolta kiloa painavat. Voi tietty olla että puntarikin näyttää liikaa?

Katteet tehdään volyymipyörillä (eli esim. sillä 3500:lla), sillä huippumalleja myydään maailmanlaajuisestikin niin pieni määrä ettei tuloilla ole paljoakaan merkitystä. Huippumallien tehtävä onkin monesti toimia ns. halo-tuotteina joilla nostetaan edullisempien mallien imagoa.

Zen65
25.08.2014, 17.53
Niin tuon Master mallin rungon painoksi ilmoitetaan 945 gr tuossa bikeradar testissä. Kiitos kuitenkin mielenkiinnosta, saa myös itseni katsomaan pyörän speksejä vähän tarkemmin...

Zen65
25.08.2014, 18.29
Tuossa Masterin testissä mainittiin etupää erityisen kevyeksi. Ehkä tuossa 3500 se ominaisuus erotti ja innosti verrattuna Scottiin? No ehkä tämä riittää tästä pyörästä :)

Takamisakari
26.08.2014, 09.34

Varmaan joo, mutta ihan pakko kyllä sanoa että jos ko henkilö on ostamassa suurinpiirtein ensimmäistä kiituria, netistä, pituudella 186cm niin inseam saa olla vaikka metrin, niin olisin erittäin varovainen XL- kokojen kanssa..

Frosty
27.08.2014, 09.31
Tosin tämä toinen on juuri sopivan levoton, eikä lisäkeveyttäkään kaipaa. Täytyy tuolta ebaystä tilata joku halpa lyhyempi stemmi, niin näkee vähän, miten tuo asento muuttuu. Kaikki asennot on vielä vähän outoja maastopyörän jälkeen.

Tulipa ritcheyn 30 asteen 80 mm stemmi sitten tilattua. Tuolla saa ainakin halutessa radikaalin muutoksen ajoasentoon. Tosin eihän tuosta nyt mitään mummopyörää ollut tarkoitus tehdä,... Satula on nyt sentin liian edessä suositellusta eli vain yksi sentti ote lyhenee käytännössä. Stemmin korkeus on 44 mm. Alkuper. 42mm. Kai se pakka voi ylittyä tuon verran, vai pitääkö ostaa 4* 2mm prikkoja?

Joo tosin vähän halvemmalla :) pikkulenkki tuli taas ajettua ja ehkä asento on nyt hieman liikaa käsillä. Eli ajoasentoa ylös/satulaa taaksepäin, niin tuo pikkuprobleema lienee ratkaistu. Reach ei sinänsä ole ongelma.

Itseasiassa etäisyys on nyt sentilleen sama kuin Scotissa, jossa tätä vaivaa en huomannut. Itse veikkaan, että satula on liian edessä, ja onhan se merkkienkin mukaan :)
Sinulla vaikuttaisi olevan liian iso pyörä.

Zen65
27.08.2014, 09.53
No juu , mutta mun apinaindeksi onkin 192 cm :)
Pienemmässä pyörässä en ajoasentoa olisi saanut tarpeeksi korkealle.

kolistelija
27.08.2014, 10.11
No juu , mutta mun apinaindeksi onkin 192 cm :)
Pienemmässä pyörässä en ajoasentoa olisi saanut tarpeeksi korkealle.
Olisiko kannattanut ostaa joku sopivammalla geolla oleva pyörä? Kisaiset mallit ovat yleensä matalia/pitkiä, kun taas mukavuuspyörät korkeampia.

Zen65
27.08.2014, 10.17
Mukavuuspyörää jo kokeilinkin eli tuo Scott. Jos etupää rakennetaan jo valmiiksi korkeammaksi , se myös painaa enemmän. Scotin tapauksessa ainakin oli näin eli siis varsin junamainen fiilis.. Oikeat urheiluautotkin tehdään aina etupää keveäksi tai näin ainakin luulen...

CamoN
27.08.2014, 12.39
Mukavuuspyörää jo kokeilinkin eli tuo Scott. Jos etupää rakennetaan jo valmiiksi korkeammaksi , se myös painaa enemmän. Scotin tapauksessa ainakin oli näin eli siis varsin junamainen fiilis.. Oikeat urheiluautotkin tehdään aina etupää keveäksi tai näin ainakin luulen...

Veikkaisin yleisfiilikseen vaikuttavan enemmän ajajan ruumiin painon jakautuminen pyörän päälle. Sen jälkeen ajotuntumaan vaikuttaa renkaat/kiekot sekä rungon, stemmin ja ohjaustangon mitat. Esimerkiksi kahvojen asento tangossa vaikuttaa ranteen asentoon, joka vaikuttaa kyynärpäiden asentoon ja se taas vaikuttaa valtavasti koko etupään vakauden tunteeseen.

Jos ne vakioidaan, löytynee ero myös sieltä 15 milliä korkeamman emäputken lisääntyneestä painosta.

timo64
29.08.2014, 10.09
Varmaan joo, mutta ihan pakko kyllä sanoa että jos ko henkilö on ostamassa suurinpiirtein ensimmäistä kiituria, netistä, pituudella 186cm niin inseam saa olla vaikka metrin, niin olisin erittäin varovainen XL- kokojen kanssa..

Tein eilen kaupat paikallisessa pyöräliikkeessä Trek Madone 2.1/105 pyörästä. Myivät pyöriä pois hyvään hintaan.
Joo XL kokoa en ostanut, vaan 58cm ja se tuntui ihan riittävältä koolta mulle 91cm pitkäkoipiselle. Stemmi pyöräytetään vielä toisinpäin niin saadaan ohjaustankoa vähän nousemaan.
Lisävarusteina ostin lukkopolkimet, kengät ja mittarin.
Eiköhän näillä nyt pääse alkuun tässä harrastuksessa.
Tänään eka ajo töistä kotiin about 50 km :)

Takamisakari
29.08.2014, 10.16
Hyvä ratkaisu, onnea uudelle harrastukselle.

toripolliisi
29.08.2014, 11.47
Loistavaa Timo64! Siitä se riippuvuus lähtee :D

Frosty
29.08.2014, 12.42
Onnea Timolle! On aina niin mukava lukea tuollaisista fiksuun ratkaisuun päättyneistä hankkeista.

Zen65
29.08.2014, 16.18
Niin stemmin pituuskaan ei ilmeisesti ole ihan yksiselitteinen. Kädet suorempana haetaan agressiivisempaa ajoasentoa ( jos selkä kestää) ja turistiajoon sitten taas ajoasento kädet enemmän koukussa ja stemmi lyhyempi.
Itse tilasin nyt Taiwanista vielä normaalikulmalla (6 astetta )70mm stemmin, koska haluan kokea myös tilanteen , jossa stemmi tuntuu oikeasti liian lyhyeltä ja ajoasento siis liian suppealta. Raja saattaa tulla tosin vasta 60mm stemmillä.. Nyt siis 80 mm stemmi 30 asteen kulmalla. Alimmassa asennossa korkeusero kädensija/ satula on 5 cm eli aikalailla maksimi ilmeisesti turistiajossa. Jossain näin 0-5 cm. Hommasin juuri tuolta Signature.fi mukavalla alennuksella Supermagneto pro trainerin, jolla voi hyvin kokeilla eri asentoja. Ulkona ajon jälkeen kannattaa vaan pestä takapyörä hyvin, ettei sen hiekat naarmuta trainerin rullaa. Tämän huomasin näin jälkeenpäin:) onneksi tuossa on terästä tuo rulla, eikä muovia.

pätkä
29.08.2014, 17.06
^Sulla taitaa olla liian iso pyörä.

Zen65
29.08.2014, 17.11
Onhan se toki mahdollista, vaikka tuollakin hyvin ajaa. Jos harrastus jatkuu, niin ostan seuraavaksi vaikka maailman kalleimman kullatun pyörän. Sen on sitten paras olla oikeaa kokoa :)

Sininen Aasi
29.08.2014, 17.46
Niin stemmin pituuskaan ei ilmeisesti ole ihan yksiselitteinen. Kädet suorempana haetaan agressiivisempaa ajoasentoa ( jos selkä kestää) ja turistiajoon sitten taas ajoasento kädet enemmän koukussa ja stemmi lyhyempi.
Itse tilasin nyt Taiwanista vielä normaalikulmalla (6 astetta )70mm stemmin, koska haluan kokea myös tilanteen , jossa stemmi tuntuu oikeasti liian lyhyeltä ja ajoasento siis liian suppealta.
Kun lihaksesi ovat kouliintuneet pyöräilyyn niin oikea ajoasento on sellainen jossa kädet eivät joudu juurikaan kannattelemaan ylävartaloa. Tämä vaatii riittävää istuimen setback:iä suhteessa kampiakseliin/keskiöön. Kun ylävartalon lihakset eivät joudu kannattelemaan ylävartaloa vapautuu ylimääräistä voimaa hengitykseen, ts. hengität tehokkaammin.

Liian isolla pyörällä oikeaa asentoa ei saa koska istuin tuppaa jäämään liian eteen. Sen sijaan että pyöritysvoimasi riittäisi pitämään ylävartalon oikeassa asennossa joudut turvautumaan ylävartalon ja käsien lihaksiin. Raskasta myös pitemmillä matkoilla.

Disclaimer: tämä on nöössin ymmärrys siitä miksei hartioilla kannattelu ole hyvästä. Ammattilaiset korjaavat sitten virheet tässä viestissä.

Zen65
29.08.2014, 18.39
Satulahan tässä on nyt polvikulman sanomassa paikassa. Satulan merkintöjen mukaan itseasiassa on hassusti pelivaraa vain 0,5 cm suuntaan tai toiseen. Onneksi jää juuri tuohon haarukkaan. Kaikenkaikkiaan veikkaan ,että pyörä on kokoiselleni tarkoitettu, kun kädetkin on pitkät, mutta siis kilpakäyttöön agressiivisella ajoasennolla. Se kuinka hyvin lopulta mukaudun tuohon jää nähtävksi.

pepper
29.08.2014, 21.27
Hohhoijaa, suotta puolustelet valintaasi muille.
Jos pyörä tuntuu hyvälle, silloin se on sitä.
Siinä vaiheessa kun ei pyörä tunnukkaan hyvälle ja joutuu säätämään edes takasin stemmejä/asentoa on joku mennyt pieleen ja se on se koko.
Kädet ei ole koskaan suorana oli se sitten agressiivisempi tai ei, sillon koko on päin persettä.

Zen65
31.08.2014, 12.16
Joo ei pyörässä mitään vikaa ole. Eikä tuolla 100 mm stemmilläkään kädet ihan suorana ole. Kunhan kokeilen eri vaihtoehtoja :) pyörä kulkee kovempaa kuin uskaltaa ajaa. Ehkä siihen pikku hiljaa tottuu... Nyt oli ekaa kertaa lukkopolkimet jalassa ja vaikka kuinka trainerin päällä oli asiaa harjoiteltu, niin ekassa pysähdyksessä olin niiden olemassaolon jo unohtanut ja olo oli vaan hölmistynyt, kun kroppa alkoi pikku hiljaa kallistumaan. Polven suojaavat shortsit ehkä vähän auttoi, mutta sen verran kirpaisi, että jatkossa ne muisti.

MacKonte
31.08.2014, 12.40
Jos pyörä tuntuu hyvälle, silloin se on sitä.

Pistän lusikkani soppaan. Ostin keväällä pohjoisesta vanhan Cannondale Caad4 R1000 60cm rungolla (oma pituus 186cm) kun huippukuntoisen edullisesti sain ja hieman pelotti, että pyörä on liian iso, kun stemmikin on 130mm...ja kaavojen mukaan vaakaputki liian pitkä. Kesän mittaan tuolla pyörällä on tullut reilut 1000km ajettua (muiden pyörien ohessa) ja pyörä on kuin meikäläiselle tehty. Ajoasento on levollisen luonteva (ei tarvitse kurkotella ohjaamoa eikä käsillä kannatella kroppaa) eikä mikään ruumiinosa väsy. En tosin ole ajanut kuin korkeintaan reilun satasen yhtämittaisia lenkkejä, mutta pyörä tuntuu hyvältä - ja siis on sitä.

Laskentakaavat ja numerotiedot ovat tarpeellisia ja hyviä, antavat suunnan hankinnalle ja insinöörinä kunnioitan niitä. Todellisuus selviää vasta ajamalla :)