PDA

Näytä tavallinen näkymä : Liian lyhyt työmatka kuntoilun kannalta?

Musashi
12.08.2014, 11.32
Alkoipa askarruttaa tämä työmatkapyöräilyn hyödyllisyys kuntoilun/kunnon kasvattamisen kannalta... Mulla työmatka on 20-24 minuuttia/8 kilometriä suuntaansa ja viitenä päivänä viikossa tietty. Aloin pohtia että kuinka paljon hyötyä moisista spurteista on tämmöiselle rapakuntoiselle kun kuitenkin joka paikassa sanotaan että pidempää lenkkiä tarttis tehdä. Aika kovilla sykkeillä ajellaan kun on melko lailla mäkiä ja sinkulalla suttaan menemään. Oma tuntuma olis vähän siihen suuntaan että ei ole kunto muutamassa viikossa mennyt oikein mihinkään suuntaan, yhtä paljon hiki lentää ja hengastyttää kuin ennenkin. Onhan sekin toki mahdollista että tulee mentyä sitten lujempaa huomaamattaan. Kyllähän noista viikkotasolla tunteja ihan hyvin kertyy mutta silti pistää miettimään. Mielipiteitä?

izmo
12.08.2014, 11.40
Mielipide on että tolla määrällä saa hyvään peruskuntoon ittensä mutta pientä jaksottamista voi tehdä.... muutama hiljainen päivä ja yhtenä päivänä vaikka max 5 min * 3 kpl muutaman minuutin palautuksella ja yksi päivä voi olla likellä veekoo aluetta

TetedeCourse
12.08.2014, 11.48
Ainahan voi työmatkaa pidentää jompaan kumpaan suuntaan - itsellä matka 13 km ja muutaman kerran vkossa matka takaisin päin on ollut 2-4 X pidempi

MacKonte
12.08.2014, 11.51
Ajoin toista vuotta päivittäistä 5km suuntaansa työmatkaa fillarilla - myös talvella. Todennäköisesti (?) kunto alkoi nousta, mutta hiljalleen alkoi ärsyttää joka-aamuinen suihkussa käynti työmaalla ja sama sitten kotiin päästyä. Meikäläisen aineenvaihdunnalla ja ruumiinlämmöllä hikeä pukkaa vaikkei mitään tekisikään. Ei tullut lähdettyä töiden jälkeen lenkille sen paremmin pyörällä kuin suksilla kun ei vaan huvittanut. Kilometrejähän kertyi 40km/vko, mutta alkoi nuo oheisrutiinit maistumaan puulta.

Sitten tein päätöksen, että työmatkat on työmatkoja ja vapaa-ajan liikunta vapaa-aikaa. Pyöräily ja hiihto alkoi maistua ja lenkit pidentyä. Paino on pudonnut ja kunto noussut kaikilla mittareilla mitaten.

Hieman kateellisena seuraan joidenkin säännöllistä 10+ km työmatka-ajamista, mutta omalle kohdalle se ei vaan sopinut...

VesaP
12.08.2014, 12.34
Aloin pohtia että kuinka paljon hyötyä moisista spurteista on tämmöiselle rapakuntoiselle

JOKAISESTA asiasta on hyötyä, jos verrokkina on sohvalla makaaminen.

Käyttämäni kuntosalin seinällä onkin iso lentävä lause kirjoitettuna, jota muistelen aina kun makaan sohvalla jäätelöpurkki ja vinkkulasi kädessä:

"Ainut huono treeni on tekemättä jätetty treeni!"

Kiovan Dynamo
12.08.2014, 12.44
Jos ihan oikeasti tuumaa treenihommia, niin tuon mittaisella matkalla ei ole juurikaan merkitystä. Itse kulkisin autolla ja jättäisin sen tarpeettoman vaatteidenvaihto-suihkuruljanssin väliin. Senkin ajan voisi sitten iltapäivällä käyttää ihan oikeaan harjoitteluun. Mutta, jälleen lähtötaso ja tavoitteet määräävät sen, mistä on hyötyä ja millä tavalla tehtynä.

JackOja
12.08.2014, 12.52
Ahaa, taas keskustellaan tämä asia... itselläkin vaivainen 6km työmatka enkä laiskana jaksa nähdä työmatkapyöräilyn vaivaa vaan ajan työmatkat autolla. Välillä aina yritän innostua asiasta, mutta parissa viikossa kyllästyy...

Harrastan fillaria sitten muuten vastaavasti enempi.

ellmeri
12.08.2014, 14.47
Työmatka oli mulla 15km:ä suuntaansa ja se piti hyvin kuntoa yllä mutta nyt 1.2km:ä niin ei tarvitse aamulla suihkussakaan käydä töihin tullessa,ja sen huomaa,rellukka kasvaa,tuskin piliäkään näkee mahan alta.:(.

No JaskaOjan metodeilla enempi sitten muulloin ja mummelin kanssa.

Jami2003
12.08.2014, 20.08
Pyöräilen silloin töihin kun jaksan, mutta olen joskus vienyt myös pyörän autolla töihin niin voi käydä suoraan työpäivän jälkeen heittämässä lenkin. Mulla on se ongelma että jos tulee kotiin niin sitten on lapsiperheen ruokailut jne ja kello onkin yli kuusi ennen kuin huomaakaan eikä emäntäkään innostu jos lähtee illaksi pyöräilemään.
Eli arkisin joko suoraan töistä tai illalla ysin jälkeen.

Terveisin 5 km työmatka joka tänä aamuna oli 20 km pitkä mennessä ja 27 km pitkä takaisin kotiin tullessa.

LJL
12.08.2014, 20.22
Liian lyhyttä työmatkaa voi aina pidentää, mutta liian pitkää on vaikea lyhentää. Itse ajaisin (ja ajankin) aamuisin työmatkan ohessa kaikenlaista reeniä pari kertaa viikossa, ja jos olisi noin lyhyt matka, ajaisin varmaan joka aamu jonkun ketunlenkin. Sitten on parempi aloittaa työpäivä toimistolla. Iltapäivällä suoraan kotiin. On nimittäin nälkä iltapäivällä kun on vaan aamupalan ja lounaan syönyt!! Siinä tulee vaimon laittamat pöperöt tarpeeseen. Eikä sen jälkeen enää pääse mihinkään, paitsi ehkä tyyliin vauvauinnissa jaksaa lillua :D

J N
13.08.2014, 07.41
Olen tehnyt työmatkoja polkupyörällä nimenomaan kuntoilumielessä. Matkaa on 20 km suuntaansa. Normaalisti ajan tuon , mutta silloin tällöin eri reittiä, niin saan lenkille mittaa 30 km. Vaihtoehtoisia reittejä onneksi löytyy useita. Kesäaikaan vain olen työmatkaa polkenut. Sadekelillä en fillarilla lähde. Tosin joskus se yllättää. Kolmisenkymmentä työmatkaa tänä kesänä tehtynä ja kesäloma pidetty, joten eiköhän yli 40 matkaa tule tehdyksi. Minusta työmatkapyöräily on hyödyllisintä mitä voi tehdä. Työmatkaan ei lopulta niin hirveästi mene enempää aikaa, eikä tarvitse sitten erikseen lähteä kuntoilemaan. Oma työaikakin loppuu vasta 17:30, joten kotiin päästyä ilta jää vähän lyhyeksi. Jotain muutakin tekemistä yleensä on. Ja oikeasti bensaakin säästyy paljon.

Viime vuoden keväällä lähdin ensimmäistä kertaa työmatkalle polkupyörällä. En ollut ihan varma selviydynkö siitä. Edellisestä kerrasta oli varmaan kaksikymmentä vuotta aikaa. Aikaa meni, mutta sain reissun tehdyksi. Homma alkoi tuntua mielekkäältä ja hommasin kunnollisen pyörän viime vuonna ja taas tänä vuonna nopeamman fillarin. Aloin pyöräilemaan muutoinkin ja SportsTracker on ollut joka matkalla innoittajana. Olen kilpaillut itseni kanssa. Työmatkaan käytettävä pyöräilyaika on lyhentynyt viime vuodesta aika paljon. Siksi pitää ajaa välillä pidennettyä reittiä. Töissä olo on pyöräilypäivinä virkeämpi kuin autopäivinä.

mpesu
13.08.2014, 08.16
Ajan työmatkoja 25km / päivä ja 4-5 krt / vko ja se muodostaa kyllä koko miun kuntoilun perustan. Oon paljon miettinyt tätä keskustelua, onko työmatkaajelu muunnettavissa tehokkaaksi harjoitteluksi. Varsinkin talvella olen loppuviikosta monesti tosi uupunut ja harjoittelun kannalta ajelu on varmasti liian monotonista. Kuitenkin päädyn aina siihen lopputulokseen että juuri säännöllisyys on kohdallani työmatkakuntoilussa parasta: harjoitusmäärät pysyvät vuoden ympäri riittävinä, kroppa toimii kokoajan tasaisen hyvin ja paino on jo viistoistavuotta ollut vakio. Peruskunto on kokoajan kova vaikka huippukunnosta joutuu sitten tinkimään kun ei varioi ja harjoittele suunnitelmallisemmin (kympin tempo ei kerpele mene tänäkään kesänä ilman välineurheilua alle viidentoista minuutin).

LauriA
13.08.2014, 09.20
Itse olen aika samanlaista matkaa ajellut, 10km suuntaansa pari vuotta. Olen siinä saanut ajettua itseni viime vuonna jopa kivasti ylikunnon puolelle kun yhdisti muihin treeneihin 6 krt/vko.

Riittävästi vaihtelua ja tavoitteellisuutta vaan niihin pätkiin, vedät esim. mäet kunnon asenteella ja tasaisella vähän intervallia niin voin taata että kunto kasvaa. Vastatuulipäivinä ja talvella voi kans pyrkiä polkemaan normivauhdilla niin saa sykkeet kivasti sinne 160 pintaan.

Kuten jo yllä todettiin niin rennommat lenkit voi sitten ottaa palautuksena muista treeneistä, esim. jos ajat viikonloppuna pidemmät setit niin alkuviikosta kevyt pyörittely tekee gutaa.

marmar
13.08.2014, 10.26
Alkoipa askarruttaa tämä työmatkapyöräilyn hyödyllisyys kuntoilun/kunnon kasvattamisen kannalta... Mulla työmatka on 20-24 minuuttia/8 kilometriä suuntaansa ja viitenä päivänä viikossa tietty. Aloin pohtia että kuinka paljon hyötyä moisista spurteista on tämmöiselle rapakuntoiselle kun kuitenkin joka paikassa sanotaan että pidempää lenkkiä tarttis tehdä. Aika kovilla sykkeillä ajellaan kun on melko lailla mäkiä ja sinkulalla suttaan menemään. Oma tuntuma olis vähän siihen suuntaan että ei ole kunto muutamassa viikossa mennyt oikein mihinkään suuntaan, yhtä paljon hiki lentää ja hengastyttää kuin ennenkin. Onhan sekin toki mahdollista että tulee mentyä sitten lujempaa huomaamattaan. Kyllähän noista viikkotasolla tunteja ihan hyvin kertyy mutta silti pistää miettimään. Mielipiteitä?

Kyllä tuolla peruskunnon kohdalleen saa, mutta jos lähtötaso on rapakunto, niin kannattaa ottaa ihan hissukseen välillä ja muutenkin jaksotella. Tasainen "aina täysillä" haittaa kehitystä. Kerran viikkoon terästää vaikka kotimatkaa lisälenkillä Izmon tarjoamalla mallilla, niin ei taatusti ole enää rapakunto vuoden päästä (jos ravintopuoli on kunnossa). Jos on kovin mäkistä, niin vaihteet ja sykemittari voisi olla hyvä juttu, ettei aja liian kovaa (yleisin virhe). Säästää ne paukut sitten intervalli päiviin.

Suositusten mukaan terve ihminen tarttee terveenä pysyäkseen minimissään tunnin päivässä liikuntaa 5 päivänä viikossa. Minimissään 15 min jaksoina. Matkasi täyttää kohtuullisesti nuo ehdot. Tuosta on hyvä jatkaa lisätreeneillä. Ajansäästöä ajatellen on erittäin fiksua ajella tuonmittainen työmatka fillarilla. Voit fillarilla ajellessa miettiä, että jokainen työmatkaminuutti vie sua kohti hyödyllistä minimiä.

Avainsanat: jaksotus, välillä täysiä, yleensä kohtuu rauhallisesti niin kyllä siitä hyvä tulee.

Jaksottamiseen sopii, että seuraa edistymistä ajamalla kunnolla kelloa vastaan vaikka kerran viikossa. Lukemat ylös ja tavoitteeksi, että joka viikko 10s pois. vuoden päästä ajasta on pois 500s. Alle 15 min 8 km mäkimaastossa sinkulalla merkkaa jo muuta kuin rapakuntoa. Väitän, että oikein jaksottamalla tehoja ja välillä oikein ajoitettuna pikkasen lisälenkkiä ajamalla ajat vuoden päästä tuon matkan alle 15 minuuttiin jos sillä ei ole ihan hirvittävästi risteyksiä ja liikennevaloja.

Pahin päätös on todeta, että ei tästä mitään hyötyä ole ja lopettaa.