PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onko järkeä/kannattaako?

Petteri T
10.08.2014, 18.24
Tässä on yksi syksy ja tämä kuluva kesä pyöräilty aktiivisemmin. Noin 2000 kilometriä on plakkarissa etupäässä napavaihteella (Oli minulla cyclo syksyllä. Ei ollut minun pyörä, yksi syy on selkäongelmat, toinen se ettei minulla ole kiire) ja nyt kävi se odotettu: parempi pyörä on saatava.

Ja homma lähti rahallisesti käsistä heti kun netin ihmemaailmassa tarjontaa katselin. Kattaus olisi Pelago Stavanger muutoksin: Rofloff ja suora tanko sekä nestelevyt (Olen saanut käsityksen, etä Shimanon Deore XT on hinta/laatusuhteeltaan "päivän sana".) kevyeen retkeilyyn varustettuna, napadynamolla ja tarakat molempiin päihin. Ideologia on lähinnä se ettei vauhdilla ja päämäärällä ole niinkään väliä vaan matkalla. Tarkoitus olisi ainakin ensikesänä tehdä jo pidempiä reissuja. Ja estetiikallakin on painoarvonsa, sekin painoi vaakakuppia tuohon Pelagon suuntaan.

Mutta onko tuossa jotakin typerää ja onko järkeä lyödä se 3000 kiinni fillariin tässä vaiheessa. Se vähän arveluttaa myös. Se on paljon rahaa ja vaatii nipistämistä jostakin vaikka osa kasassa onkin (Tarkoitus oli ostaa n. 1500,- retkipyörä) mutta ei tässä rahassa varsinaisesti kylvetäkään. Vakio Stavangerin olen koeajanut ja hyvältä tuntui vaikka kippurasarvi olikin. Vertailukohtana on tosin vain tuo 700 euron napavaihde ja se cyclo, muut pyöräni ovat olleet tyyliä kauppaan ja takaisin auringonpaisteessa räminän säestämänä.

Yhtään polkupyörää en ole luonnollisestikaan kasannut mutta työssäni olen tekemisissä teollisuusautomaation kanssa eli työkalut pysyvät käsissä ja ainakin laakerit ja akselit löytyvät fillaristakin. Ja ketjut.

perttime
10.08.2014, 18.59
Siis tarkoitus on ostaa Pelago Stavanger -pyörä ja vaihtaa siihen osia? Vai ostaa runkosetti ja alkaa koota siitä?
Suoraan tankoon vaihtaessa menee ajoasento uusiksi. Käyrä tanko vie käsiä eteenpäin. Kun laitat samaan ohjainkannattimeen suoran tangon, kädet onkin taempana ja ajoasento mahdollisesti liian lyhyt, jos se oli käyrällä sopiva.

kmw
10.08.2014, 19.20
On järkeä ja kyllä kannattaa. Rohlo Stavanger kuullostaa hyvältä ja sanoisin notta siinä on pyörää piitkäksi aikaa. Kirpaisee maksaessa, mutta uskon että huutaa hintansa.

Perus-Rohloffvaihtaja on suoralle tangolle, mutta löytyy myös kippurastogalle sopiva (en muista valmistajaa, mutta inteweppiä kaivelemala löytyy).

Jarrusuositukseni on Shimano SLX. Ostin moiset läskiin keväällä Bike24:sta ja toiminta ja tuntuma on erittäin hyvä. Eivät olleet hinnan kirossa, pauttia 50€/pää.

Petteri T
10.08.2014, 19.22
Ostaa runkosetti + kammet, ohjainkannattimet, vanteet ja muut tilpehöörit. Tietenkin aina voi suunnitelmia muuttaa. Ainakin jos siinä säästää. Stavangerin rungolle rakennettua versiota suoralla tangolla myy myös liike joten luultavasti ovat hajulla asiasta mitoitusten suhteen. Sellaista ei vain ollut juuri silloin. Ja sellaisen haluan koeajaa toki. Lyhyt koeajo ei sinänsä tietenkään kerro kauheasti, tarkoitin nyt sitä, että pyörä yleisesti ottaen tuntui mukavalta, yläotteella sen korttelin pariin kertaan kiersin.

Petteri T
10.08.2014, 19.31
Jep, noita tarkoitin itsekin, SLX-jarruja. Tässä on vaan niin paljon kahlattu noita osamarkkinoita ja suosituksia että sekoaa. Muuten ajatettelin Pelagon osilla tietenkin tuo napa pl.

twentyniner
10.08.2014, 19.32
http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/8e/3e/c4/8e3ec4102c9df2b593e9c6deb15866e7.jpg

Tähän tyyliin, Rollo+levyt ja avot . Kannattaa.

Tai sitten Pelagon Hanko?

Petteri T
10.08.2014, 19.43
Tuohon, tanko vain mallia johon saa nousukahvat. On tuossa peruspyörässäkin ihan vain että saa vaihdeltua ajoasentoa. Käyräsarvinen ei tule tämän selän kanssa kyseeseen, se kokeiltiin jo mutta nyt ei ole ollut ongelmia tuolla perus rohlolla (ei siis rofloffilla). Tänään heitin sillä 37 kilometrin lenkin. Mutta yllä ne on jo sen Nexusen maksimeita.

Leewi
11.08.2014, 08.04
En kyllä laittaisi kolmea tonnia kiinni tuohon pakettiin. Jos fiksaatio on Rohloff, niin vaikka tuollainen Ortler Belford http://www.bikester.fi/370789.html hankintaan ja muutama tonni ajoa. Jos ei tunnu hyvältä, niin osat kiinni johonkin järkevänhintaiseen teräsrunkoon, esim On One Pompetamine, Cotic Roadrat tms.

twentyniner
11.08.2014, 08.36
Miten Coticin hinta eroaa Pelagosta? Itselläni oli rotta, nätti kyllä, mutta ei mitään ihmeellistä.

via
11.08.2014, 08.43
olen nyt muutaman vuoden ajellut Stavangerilla jossa Rohlo, viiksitanko ja etutarakka. etujarruna rulla-, takana vanne -. Teräsrunko on teräsrunko. Kaikki on makuasiaa ja meitä on joka junaan. Filoni on ajalta jolloin myynnissä oli vaihtoehtoisesti sekä käyrällä että suoralla tangolla. Pelagon pojat asensivat Rohlon.

Täällä on muutama kuva pyörästäni ynnä pientä keskustelua. http://www.thorncycles.co.uk/forums/index.php?topic=9555.0. Katsominen vaatinee rekisteröitymisen. Siellä on laajemminkin Rohlokesksutelua.

Petteri T
11.08.2014, 08.51
En kyllä laittaisi kolmea tonnia kiinni tuohon pakettiin. Jos fiksaatio on Rohloff, niin vaikka tuollainen Ortler Belford http://www.bikester.fi/370789.html hankintaan ja muutama tonni ajoa. Jos ei tunnu hyvältä, niin osat kiinni johonkin järkevänhintaiseen teräsrunkoon, esim On One Pompetamine, Cotic Roadrat tms.

On tuo pyörä osunut silmään mutta napa on kai halvin versio. Sisäinen vaihteensiirtäjä (jota maahantuoja ei Suomen oloihin suosittele) eikä tuohon voi pultata levyjä, joka optio kannattaisi kai tonnin maksavaan ja ehkä elinikäiseen napaan ottaa vaikka niitä ei heti laittaisikaan. Jälkikäteen muutettuna napa pitää lähettää kaiketi tehtaalle. Hinnalla tuo pyörä ei ole juu pilattu mutta kannattaako sitä navan halvinta versiota sitten siirtää 130 punnankaan runkoon muutostöineen ja mahdollisine muine lisähärpäkkeineen jota asennus vaatii? Pyörästä tulee kuitenkin lähes se 3 tonnin pyörä.

via
11.08.2014, 14.57
mä valitsin navan ilman levymahdollisuutta, en edelleenkään ymmärrä sen paremmuutta omassa käytössäni, ja useimpien pyöräilijöiden käytössä. 3t on 3t, fillariin laitettuna tuntuu paljolta mutta mm veneeseen tai autoon, kunnon musiikkilaitteisiin, lähes tyhjää - kyllä tällä foorumilla monella on yli 3t fillari joka myös näyttää siltä, Pelago Rohloffilla ei onneksi vielä - brittipalstalla joku käytti siitä termiä Clark Kent

mitä muuten tarkoitat "sisäinen vaihteensiirtäjä" - Rohloff on napavaihde johon olisi suotavaa laittaa talviöljyt mikäli ajaa pitempiä aikoja alle -15-asteisessa säässä, itse olen pärjännyt yksillä tässä käytössä, välillä on talvella vähän tahmeampi polkea

Petteri T
11.08.2014, 16.45
mä valitsin navan ilman levymahdollisuutta, en edelleenkään ymmärrä sen paremmuutta omassa käytössäni, ja useimpien pyöräilijöiden käytössä. 3t on 3t, fillariin laitettuna tuntuu paljolta mutta mm veneeseen tai autoon, kunnon musiikkilaitteisiin, lähes tyhjää - kyllä tällä foorumilla monella on yli 3t fillari joka myös näyttää siltä, Pelago Rohloffilla ei onneksi vielä - brittipalstalla joku käytti siitä termiä Clark Kent

mitä muuten tarkoitat "sisäinen vaihteensiirtäjä" - Rohloff on napavaihde johon olisi suotavaa laittaa talviöljyt mikäli ajaa pitempiä aikoja alle -15-asteisessa säässä, itse olen pärjännyt yksillä tässä käytössä, välillä on talvella vähän tahmeampi polkea

Navasta on kaksi versiota vaihteensiirtäjän suhteen, malli "external" jota Bike Station suositteli ja joka näyttää tältä:

http://www.bikestation.fi/shop/rohloff-navat/rohloff-speedhub-50014/ts-db/rohloff-speedhub-50014-ts-db-hopea?awidonid=825903b5e64d85c16fb46a435fed5833

Malli "internal" tältä:

http://www.bikestation.fi/shop/rohloff-navat/rohloff-speedhub-50014/ts/rohloff-speedhub-50014-36-ts-oem-musta

Levyjarru on kai makuasia, itse ajattelin laittaa. Mutta vaikka en laittaisi option siihen ottaisin, ei se maksettu satanen ei kirvele jälkikäteen niin paljoa mitä kirvelisi navan muutostyö josta satasella tuskin selviäisi.

nure
11.08.2014, 18.33
Rohloff aina hintansa väärti, levyllä kylläkin mielummin... Todennäköinen seuraava projekti vois alkaa takakiekosta...

via
11.08.2014, 19.59
mulla on internal, eri mallien eroista on jonkin verran keskustelua Thorncyclesin forumilla - Pelagossa on pitkittäinen dropout, minä olen kiristänyt ketjua siirtämällä napaa taaksepäin, pystymallissa pitää olla varmaan kiristin - tapasin kesällä Bikestationin pitäjän ja hän kehui externalin vaijeria millin pari paksummaksi ja koko matkan kuoressa olevaksi, siinä hänen mukaansa erot, brittikeskusteluissa on myös käynyt ilmi että externalin voi purkaa itse ja jos vaijeri katkeaa myös vaihtaa helpommin (?)

Petteri T
11.08.2014, 20.58
mulla on internal, eri mallien eroista on jonkin verran keskustelua Thorncyclesin forumilla - Pelagossa on pitkittäinen dropout, minä olen kiristänyt ketjua siirtämällä napaa taaksepäin, pystymallissa pitää olla varmaan kiristin - tapasin kesällä Bikestationin pitäjän ja hän kehui externalin vaijeria millin pari paksummaksi ja koko matkan kuoressa olevaksi, siinä hänen mukaansa erot, brittikeskusteluissa on myös käynyt ilmi että externalin voi purkaa itse ja jos vaijeri katkeaa myös vaihtaa helpommin (?)

Juu, ei minulle ketjunkiristäjää edes tarjottu kun settiä kysyin vaikka pinnatkin tarjottiin. Vannetta en tosin ryhdy kasaamaan itse. Mitä velkoivat muuten koko pyörän kasaamisesta tuolla Pelagolla? Tilasitko itse navan vai annoitko vain "toimeksiannon"? Minä en ole ainoatakaan fillaria kasannut mutta uskoisin siitä selviäväni pl. tuo vanteen kasaaminen mutta jos ei kauheasti kustanna niin saahan sillä valitusoikeuden...

Tuota externalia tarjosivat ainoana vaihtoehtona ja mitä olen ymmärtänyt niin ero on juurikin tuo että siinä vaijeri on suojatumpi ja paksumpi. Sen kustannuksen mitä ulkoinen tuo lisää olen valmis kärsimään koska Rofloff kiinnostaa myös sen huoltovapauden vuoksi. Ja jos puheilla on katetta edes puoliksi kestävyyden suhteen niin navankin hintakin asettuu kyllä uuteen valoon, kirpaisee kerran mutta ei toivottavasti juuri sen jälkeen.

Talvipyöräily on luultavasti aika satunnaista, jos kelit sallii niin mikäs siinä mutta, esim. nastarenkaita ei ole kuitenkaan tarkoitus hankkia.

Tuossa Rofloffissa viehättää luvattu lähes täysi huoltovapaus, ei turhia (käyttökelvottomia) vaihteita ja tasaiset vaihdevälit. Koeajamatta se on mutta Turun suuntaan Helsingistä on menoa aina silloin tällöin niin se ei ole ongelma.

via
12.08.2014, 05.55
kysy vannetta napoineen Bikestationista, on kuulemma hyvä kasaamaan - internaali on hankalampi ottaa pois, eli myös mahdolliselle varkaalle, käytän pyörää myös kauppakassina eli päivittäin ja seisoo lähes milloin missäkin, yritän saada kiinni kiinteään mutta aina ei onnistu

tapasin jokin aika sitten kaverin jolla oli kaks rohloa, perusteli laskutikulla niiden edullisuutta, hän ajoi maastoa mitä mä en tee

pyörän tilasin ennenkuin maassa oli yhtään Stavangeria eli kyseessä on esisarjan yksilö ja Pojat toimittivat Matkahuollon kautta, en selvittänyt hintoja ennen tilausta kovinkaan paljoa, levynapaa B. tarjosi kovin aktiivisesti paremman jälleenmyyntiarvon vuoksi mutta se ei ole mulle topic

via
12.08.2014, 17.13
Perus-napaversio. Pulttikiinnitteinen. Standardirunkoon, jossa on pystysuuntainen tai horisontaalinen takahaarukanpää sekä vannejarru, ja runkoon ei ole tarkoitus myöhemminkään asentaa levyjarrua. Navassa on sisäinen vaihteenohjain. Suomessa kuitenkin suosittelemme TS DB-versiota, koska siinä on valmiina levyjarrukäyttöön sopiva kansi ja ulkoinen vaihteenohjain, jonka vaihdevaijerit kestävät pidempään.

Tämä on mielenkiintoinen "mainoslausunto" Siegfriediltä. Minulla ei ole kompetenssia analysoida sen teknistä sisältöä. Muistan vain kuinka hän oman napani yhteydessä lähes vänkäämällä "myi" minulle levyjarrun mahdollistavaa versiota. Kun tapasin hänet hänellä oli hiukan romanttinen kuva polkupyörän säilyttämisestä eli että sitä pidettäisiin ulkona ympäri vuoden jolloin korroosio alkaa tehdä työtään vaijereissa.

Oli mielenkiintoista lukea http://www.bikestation.fi/info/fi/braendit/rohloff/speedhub/haku/ näin jälkikäteen kun on pyörä ja Rohloff joka ei ole pikairroitettava - tapa varastaa napa on kuulemma leikata puolat. S:n mukaan Venäjän markkinat on täällä lähellä. Levyjarrunavalla on parempi jälleenmyyntiarvo, myös pimeästi.

Petteri T
12.08.2014, 19.48
Tai sitten Pelagon Hanko?

Mikä noiden runkojen Stavanger/Hanko ero käytännössä on? Tyylikäshän tuokin on mutta tankomalli ei minulle luultavasti sovi kun selässä on tuota ongelmaa ja siihen auttaa asennon vaihtaminen silloin tällöin. Tanko saisi olla siis suorempaa mallia, Pelago Riser tyyppinen johon sitten saa ne nousukahvatkin. Vaatinee kai hyvin lyhyen kannattimen. Tuon tyyppinen tanko nousukahvoilla on nyt ja sillä saa kolme ajoasentoa, normaalin, matalamman keskiotteen ja nousukahvoilla sitten pappamallisen pystyasennon johon siirryn heti hetkeksi jos hiukankin siltä tuntuu ja ei ole selkä kipeytynyt.

Petteri T
12.08.2014, 19.56
Perus-napaversio. Pulttikiinnitteinen. Standardirunkoon, jossa on pystysuuntainen tai horisontaalinen takahaarukanpää sekä vannejarru, ja runkoon ei ole tarkoitus myöhemminkään asentaa levyjarrua. Navassa on sisäinen vaihteenohjain. Suomessa kuitenkin suosittelemme TS DB-versiota, koska siinä on valmiina levyjarrukäyttöön sopiva kansi ja ulkoinen vaihteenohjain, jonka vaihdevaijerit kestävät pidempään.

Tämä on mielenkiintoinen "mainoslausunto" Siegfriediltä. Minulla ei ole kompetenssia analysoida sen teknistä sisältöä. Muistan vain kuinka hän oman napani yhteydessä lähes vänkäämällä "myi" minulle levyjarrun mahdollistavaa versiota. Kun tapasin hänet hänellä oli hiukan romanttinen kuva polkupyörän säilyttämisestä eli että sitä pidettäisiin ulkona ympäri vuoden jolloin korroosio alkaa tehdä työtään vaijereissa.

Oli mielenkiintoista lukea http://www.bikestation.fi/info/fi/braendit/rohloff/speedhub/haku/ näin jälkikäteen kun on pyörä ja Rohloff joka ei ole pikairroitettava - tapa varastaa napa on kuulemma leikata puolat. S:n mukaan Venäjän markkinat on täällä lähellä. Levyjarrunavalla on parempi jälleenmyyntiarvo, myös pimeästi.

Pulttikiinniteistä minullekin tarjottiin. Pikakiinnitys missä tahansa pyörän osassa kai tarkoittaa että joskus se viedään jos sillä jotakin arvoa vain on... Tässä Kallio-Sörnäinen-Vallila alueella aika paljon näkee tolppiin unohtuneita ja sittemmin riisuttuja pyöriä. Aivan kelvollisiakin.Olisiko baari reissuilla jääneet ja muistikuva kadonnut sitten mihin jäi... Tuossa Sörnäisten Rantatiellä olen seurannut yhtä tapausta mikä oli siinä parisen viikkoa ehkä ihan rauhassa mutta sitten alkoi osat pikku hiljaa katoamaan. Nyt on jäljellä oikeastaan vain runko ja takavanne joista se on tolppaan lukittu.

via
13.08.2014, 08.34
kiinnityksestä vielä - mun takapyörän irrottamiseen tarvitaan 15 mm ja 2 x 10 mm avaimet - lukitsenkin käytännössä rungon kiinteään - ohjaustankoni on ns. viiksimalli, takarenkaana on Marathon Plus osin siksi että en välitä irrotella takapyörää mielellään ollenkaan ennen kuin pitää vaihtaa päällirengasta kuluneisuuden vuoksi, eteen laitan talveksi nastallisen kiekon