PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ylämäkiajo ja trial

kimmo.ainas
05.08.2014, 08.04
Paljon puhellaan siitä, millaista on ajaa rettuuttaa tuhatta ja sataa alamäkeen saatikka polkea kovaa polkuja pitkin. Kuulee puhetta hyvistä ja oikein säädetyistä jousista. Mikä on sopiva vaihteiden lukumäärä mihinkin ajoon ja milloin niitä on jopa liikaa: ketju loikkii pois paikoiltaan eikä ennätä valita sopivaa ennen ratkaisevaa hoohetkeä.

Aloittelevana metsien könyäjänä olen kokeillut yhtä sun toista. Yhä enemmän on mielenkiinto suuntautunut jyrkkien ylämäkien valloittamisen suuntaan ja hankalassa hidasvauhtisessa möykkelikössä ajelemiseen.

Suurta iloa on tullut, kun on 3x10 vaihteisen kevyimmällä vaihteella polkenut aivan hitaasti suurta ylämäkeä ylös. Välillä keula alkaa pakosta nousta ja takarengas sutia. Välillä jokin mäki jää valloittamatta. Ilo ja nautinto on kuitenkin sitä suurempi, kun joku toinen jyrkkä mäki tulee valloitetuksi. Tulee sellainen voittajan fiilis ja lievä veren maku suuhun.

Kun on edessä vetinen ja mutainen ajoura, jossa törröttelee juurakoita, kuoppia, kiviä niin mikäs sen mukavampaa, kuin ajaa jurruttelee hitaasti kevyimmällä vaihteella ja koittaa valloittaa tuon pätkän reitistä ilman, että joutuu jalka koskettamaan maata. Ajolinjat ovat huonot, jolloin menee nokilleen tai jalka koskettaa maata. Ei muuta kuin uusi yritys. Paras fiilis tulee, kun pystyy taituroimaan tuon pätkän ilman kastumista tai jalan koskemista maahan.

Ylämäkiajo ja trial siihen päälle. Tässä uusi harrastus- ja kilpailumuoto sinulle! Ja kyllä vaan: Vaikka ketju on muutamia kertoja luiskahtanut paikoiltaan, väärä vaihde on tullut valittua väärässä kohtaa (kun niitä on niin paljon) ynnä muuta kivaa, niin tulevaisuuden suunnitelmissa on siirtyä 3x11 vaihteiston pariin. On se saakelin mukavaa pystyä polkemaan hitaasti ja kevyesti. 22 eteen ja 40 taakse! Täältä tullaan jatkossa vieläkin hitaammin! [emoji3]

El-Carpaso
05.08.2014, 11.12
On muuten harrastus jossa ketjuja kuluu. Onkos mulla ny kolme ketjua menny rovaniemen kukkuloita valloittaessa (tosin mä kyl tuun ne mäet alaski mielellään ja lujaa)

Hissitolppa
05.08.2014, 12.46
Saman suuntaista mielenkiintoa löytyy täältäkin. Suosittelen kokeilemaan läskipyörää. Se on aivan käsittämätöntä miten se kiipeää. Pitoa löytyy aivan mielettömästi ja mummiksella varustettuna on kyllä paras kokeilemani laite tuohon leikkiin.

ppikkupe
05.08.2014, 13.25
Mikä on mummiksella varustettu läskipyörä?

edu
05.08.2014, 13.29
Mummis on mummoratas, eli se pieni eturatas (yleensä 22T).

Antti Salonen
05.08.2014, 13.31
Mummis on anglismi (engl. granny gear (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=granny%20gear&defid=1595632)).

kolistelija
05.08.2014, 13.37
Mummista parempi nimitys on "epätoivo":p

ppikkupe
05.08.2014, 13.43
Mummis on mummoratas, eli se pieni eturatas (yleensä 22T).

OK, kiitos. En olis kyllä ikinä arvannu. Jonnet keksiny taas jotain ihan omaa slangiaan.

http://212.47.219.162/dynamic/pimg/6/a/6a9a623262671286db1b642a613e338b.jpg

CwA
05.08.2014, 13.54
Paljon puhellaan siitä, millaista on ajaa rettuuttaa tuhatta ja sataa alamäkeen saatikka polkea kovaa polkuja pitkin. Kuulee puhetta hyvistä ja oikein säädetyistä jousista. Mikä on sopiva vaihteiden lukumäärä mihinkin ajoon ja milloin niitä on jopa liikaa: ketju loikkii pois paikoiltaan eikä ennätä valita sopivaa ennen ratkaisevaa hoohetkeä.

Aloittelevana metsien könyäjänä olen kokeillut yhtä sun toista. Yhä enemmän on mielenkiinto suuntautunut jyrkkien ylämäkien valloittamisen suuntaan ja hankalassa hidasvauhtisessa möykkelikössä ajelemiseen.

Suurta iloa on tullut, kun on 3x10 vaihteisen kevyimmällä vaihteella polkenut aivan hitaasti suurta ylämäkeä ylös. Välillä keula alkaa pakosta nousta ja takarengas sutia. Välillä jokin mäki jää valloittamatta. Ilo ja nautinto on kuitenkin sitä suurempi, kun joku toinen jyrkkä mäki tulee valloitetuksi. Tulee sellainen voittajan fiilis ja lievä veren maku suuhun.

Kun on edessä vetinen ja mutainen ajoura, jossa törröttelee juurakoita, kuoppia, kiviä niin mikäs sen mukavampaa, kuin ajaa jurruttelee hitaasti kevyimmällä vaihteella ja koittaa valloittaa tuon pätkän reitistä ilman, että joutuu jalka koskettamaan maata. Ajolinjat ovat huonot, jolloin menee nokilleen tai jalka koskettaa maata. Ei muuta kuin uusi yritys. Paras fiilis tulee, kun pystyy taituroimaan tuon pätkän ilman kastumista tai jalan koskemista maahan.

Ylämäkiajo ja trial siihen päälle. Tässä uusi harrastus- ja kilpailumuoto sinulle! Ja kyllä vaan: Vaikka ketju on muutamia kertoja luiskahtanut paikoiltaan, väärä vaihde on tullut valittua väärässä kohtaa (kun niitä on niin paljon) ynnä muuta kivaa, niin tulevaisuuden suunnitelmissa on siirtyä 3x11 vaihteiston pariin. On se saakelin mukavaa pystyä polkemaan hitaasti ja kevyesti. 22 eteen ja 40 taakse! Täältä tullaan jatkossa vieläkin hitaammin! [emoji3]

Hetkonen, onko joku muukin joka ajaa mäkiä ylös niiden valloituksen tuoman tyydytyksen tähden, eikä taluttele, jotta pääsee nopeammin? :D

Mutapätkässä hauskaa on myös se, kuinka rengas sutien välillä meno pysähtyen, kun onnistuu pysymään pystyssä ja saamaan pyörän taas liikkelle ilman virhepisteitä, eli jalkaa maahan, nopeus jää ehkä jonnekkin alle 2km/h, mutta pumppu takoo ja vetelän esteen yli päästyä fiilis on täyttä voittajaa. Kyllähän se alamäkeen kovaakin ajaminen on hauskaa, mutta kun se on niin äkkiä ohi, 60-70km/h irtokivien ja kuoppien päällä pomppien on ohi muutamissa sekunneissa!

Mulla on 3x9 vaihteisto, 22-36 paras välitys, tuo 26" maasturissa, hyvin kiipeää jo tuo, mutta ehkä se 22-42 (muistelen, että Sramilta löytyi tuo 42 taakse) voisi joissain paikoissa vielä olla harkittava yhdistelmä :)

El-Carpaso valottikin jotain miksi mulla on lähdössä kolmas ketju tälle vuodelle, taidan laittaa kymppiketjun tällä kertaa, pitäisi kestää vähän paremmin venymistä ja toimia 9-pakan kanssa vielä ok.

Itselleni riittäisi tuo 9 vaihdetta takana, jopa 8, mutta kun ei tehdä rattaita sopivilla väleillä, joku 42-18 voisi olla ihan ok, painotus kevyissä välityksissä.

Mulla on tuossa mäkien kiipeämisessä ajotekniikassa paljon kehitettävää, viimeksi kiipeily kilpistyi siihen, kun seisaaltaan polkiessa eturengas nousi pystyyn, sopiva kuiva kangasmetsäpohja tarjoaa aivan uskomattomasti pitoa ja tietty se jälkeenpäin kartasta laskelmoitu jyrkempi kuin 45 asteen kulma taisi olla osatekijä. Vähän kuin olisi ajan seinää ylös, hetken aikaa. Alamäkeen on toistaiseksi ollut helppoa mennä, antaa pyörän tehdä työt, tosin kovin röykkyisiä alamäkiä en lähde edes kokeilemaan.

Ilmeisesti alumiiniset eturattaat voi tässä urheilumuodossa unohtaa ihan suosiolla? Ei nuo peltisetkään oikein tunnu jaksavan, pitää taas uusia niistäkin pienin ja keskimmäinen.

sakuvaan
05.08.2014, 15.35
Hetkonen, onko joku muukin joka ajaa mäkiä ylös niiden valloituksen tuoman tyydytyksen tähden, eikä taluttele, jotta pääsee nopeammin? :D

Jos maastoilee espoo/helsinki akselilla, on vähän pakko, muuten joutuu tunkkaamaan puolet lenkistä.

Sauli Lumikko
05.08.2014, 15.52
Aloittaessani vähän vakavammin maastopyöräilyharrastusta noin 7-8 vuotta sitten asuin kaukoidässä, ja voin sanoa että Hongkongissa on noita korkeuseroja. Kävin kurssilla oikein opettelemassa ajotekniikkaa ja siellä hiottiin kiipeämistä aivan tasapuolisesti (tai jopa enemmän) suhteessa alamäkien ajamiseen.

Harmikseni ylämäkiajoa kauhistellaan maastopyöräilypiireissä ja niitä pidetään "pakollisena pahana", myös usein korkeaan paikkaan päästyä funtsitaan mieluiten polkureitti alas, koska hiekkatiellä alamäki menee "hukkaan". Ylämäkiin ei suhtauduta samoin, saatetaan jopa hyödyntää siirtymiä, jotta pääsee helpolla ylös ja sitten nautitaan vain alamäistä. Täytyy myöntää, että olen itsekin ylämäkiajon riemut toisinaan unohtanut, mutta tämän innostavan viestiketjun ansiosta pyrin palauttelemaan asiaa mieleeni ja ensi lenkillä myös käytäntöön.

stenu
05.08.2014, 16.00
Kaikkein suurimman tyydytyksen ja voittajafiiliksen ylämäistä saa, kun haastaa itsensä ja lähtee polkemaan niitä yksivaihteisella.

Nimimerkillä 32x18 kaksysissä.

mutanaama
05.08.2014, 16.16
OK, kiitos. En olis kyllä ikinä arvannu. Jonnet keksiny taas jotain ihan omaa slangiaan.

Jep, tälläiset 5-kymppiset, että kaada ittelles vaan

CwA
05.08.2014, 19.52
Kaikkein suurimman tyydytyksen ja voittajafiiliksen ylämäistä saa, kun haastaa itsensä ja lähtee polkemaan niitä yksivaihteisella.

Nimimerkillä 32x18 kaksysissä.

Mulla on pieni epäilys, ettei tuolla välityksellä kovin tiuhaan mäkiä nousta, voipi innostus lakata ennen kuin pääsee makuunkaan :D

Kun on tuossa mäkiä tullut vastaan, jossa yli 100kg ja aika paljon enemmän kuin 100kg runttausvoimaa on loppunut kesken 22-36 välityksellä 26" rengaskoollakin, epäilen, että aika paljon enemmän mäkiä jää nousematta tuollaisella yksivaihteisella. Harvassa tuntuu ne mäet olevan joihin saa vauhtia otettua, mutta ehkä toisilla on sellaiset jalat joilla sitä runttausvoimaa on hyvin paljon enemmän.

Tank Driver
05.08.2014, 20.04

Siis tässähän on kyseessä "mummon pyörä". Tuttu Torista ja Huutionetistä.

LJL
05.08.2014, 20.24
Mummista parempi nimitys on "epätoivo":p

Myös nynnyrieska

stenu
05.08.2014, 20.35
Mulla on pieni epäilys, ettei tuolla välityksellä kovin tiuhaan mäkiä nousta, voipi innostus lakata ennen kuin pääsee makuunkaan :D

Niinhän sitä äkkiseltään vois kuvitella ja vaikea uskoa ennenkuin itse muutaman kerran kokeilee. Ei täällä etelässä ainakaan ole kovin montaa mäkeä, jonka aikoinaan vaihdemaasturilla olisin ajanut, mutta sinkulalla en. Sen sijaan löytyy sellaisia, jotka olen sinkulalla ylös päässyt, mutta vaihdepyörällä en. Siihen voi kyllä ajotekniikan kehittymiselläkin olla oma osansa. No, etelän mäet on lyhyitä. Mutta Tahko-MTB:ssäkin niissä mäissä, joissa joutuu sinkulalla taluttamaan, oman viiteryhmän vaihdekuskitkin taluttelee. Ja niissä mäissä, missä pystyy ajamaan, vaihdekuskit jää.

Kannattaa kokeilla, mutta varo - siihen voi jäädä koukkuun :)

CwA
05.08.2014, 23.02
Niinhän sitä äkkiseltään vois kuvitella ja vaikea uskoa ennenkuin itse muutaman kerran kokeilee. Ei täällä etelässä ainakaan ole kovin montaa mäkeä, jonka aikoinaan vaihdemaasturilla olisin ajanut, mutta sinkulalla en. Sen sijaan löytyy sellaisia, jotka olen sinkulalla ylös päässyt, mutta vaihdepyörällä en. Siihen voi kyllä ajotekniikan kehittymiselläkin olla oma osansa. No, etelän mäet on lyhyitä. Mutta Tahko-MTB:ssäkin niissä mäissä, joissa joutuu sinkulalla taluttamaan, oman viiteryhmän vaihdekuskitkin taluttelee. Ja niissä mäissä, missä pystyy ajamaan, vaihdekuskit jää.

Kannattaa kokeilla, mutta varo - siihen voi jäädä koukkuun :)

Mulla tahtoo karata sykkeet runtatessa niin ettei tule touhusta mitään.

Jotenkin luulen, että noita jalkoja on erilaisia, toiset pyörittää helposti nopealla kadenssilla ja toiset taas helpommin runttaa.

Viimeaikoina on tuo putkelta runttaaminenkin kehittynyt, kun sitä on vaan harjoitellut, mutta kyllä mulle sopii paremmin se nopea kadenssi, 32-12 välityksillä 26x1.9 renkain poljen suht vaivatta 40 vauhtia myötämäessä, laskurin mukaan se olisi 122 kadenssilla vispaamista, lievään ylämäkeen 95 kadenssi on ihan ok.
Ei mulla taida alle 60 kadenssi käydäkkään istualtaan kun polkee, mutta tuollaisella pitkällä välityksellä se kai on vähän pakko, kun ei niitä mäkiä kovin lujaa voi kiipeillä, paitsi jos on se 5W/kg tai jotain vastaavaa :D

Mulla on alle 2W/kg, kai, en tiedä kovinkaan varmaksi mitä mahtaa olla, mutta hissukseen sitkutus on just hyvä mulle, ehkä joku päivä sitä osaa hitaastikkin polkea.

Sauli Lumikko
06.08.2014, 00.02
Minä oon vaihdepyörällä turvautunut kans aina nopeaan kadenssiin, oon ihan todellisissa ajotilanteissa pyöritellyt jopa kolmea täyttä kampikierrosta sekunnissa, voimaa taas ei ole niin hirveästi koskaan ollut. Laiha mutta nopealiikkeinen kuvaa mua melko hyvin.

Vaan niin sitä vaan sinkulalla on oppinut nousemaan mäkiä.

Yks mikä on hyvä pitää mielessä: mäen juurelta mäen päälle pääseminen vaatii tietyn verran voimaa. Vähimmäismäärän saa selville yksinkertaisella laskutoimituksella, johon kuuluu kuskin + pyörän + kamojen massa, kiipeämiseen käytetty aika sekä alimman ja ylimmän kohdan korkeusero. Tämän laskennallisen minimin päälle tarvitaan sitten energiaa sitä varten, että kuskin tekniikka ei ole täydellinen, matkalla on epätasaisuuksia ja hyötysuhteessakin on puutteita. Sinkulalla polkiessa kadenssia ei ehkä saa sinne hyötysuhteen optimiin (n. 90 rpm, tosin seisaaltaan polkien optimikadenssi taitaa olla selvästi hitaampi), mutta ei ne tappiot nyt niin hirveitä hitaamminkaan pyörittäessä ole. Paljon enemmän vaikuttaa se, paljonko hävikkiä saa poistettua parantamalla tekniikkaansa.

Itelleni oli aika kouriintuntuva kokemus, kun kaupunkipyöräni 42/16 välityksillä oli semmonen olo, että mäet on raskaita nousta. Vaihdoin 42/18 välityksiin, ja mäet olivat aivan yhtä raskaita nousta kuin ennenkin. Mitä noituutta tämä on? Mullahan oli kevyempi välitys! Vaan kun mä ajoin ne mäet ylös samaa nopeutta vain vinhammin pyörittäen, niin tietenkin suoritus oli yhtä raskas. Tuli kyllä tyhmä olo, kun tämän tajuamiseen meni pidempään kuin saisi mennä.

Viestiketjun innoittamana olin tänään mm. Humallahden kallioilla ajamassa. Mun puuhiani tosin kuvaa paremminkin "trial and error".

CwA
06.08.2014, 00.10
Minä oon vaihdepyörällä turvautunut kans aina nopeaan kadenssiin, oon ihan todellisissa ajotilanteissa pyöritellyt jopa kolmea täyttä kampikierrosta sekunnissa, voimaa taas ei ole niin hirveästi koskaan ollut. Laiha mutta nopealiikkeinen kuvaa mua melko hyvin.

Vaan niin sitä vaan sinkulalla on oppinut nousemaan mäkiä.

Yks mikä on hyvä pitää mielessä: mäen juurelta mäen päälle pääseminen vaatii tietyn verran voimaa. Vähimmäismäärän saa selville yksinkertaisella laskutoimituksella, johon kuuluu kuskin + pyörän + kamojen massa, kiipeämiseen käytetty aika sekä alimman ja ylimmän kohdan korkeusero. Tämän laskennallisen minimin päälle tarvitaan sitten energiaa sitä varten, että kuskin tekniikka ei ole täydellinen, matkalla on epätasaisuuksia ja hyötysuhteessakin on puutteita. Sinkulalla polkiessa kadenssia ei ehkä saa sinne hyötysuhteen optimiin (n. 90 rpm, tosin seisaaltaan polkien optimikadenssi taitaa olla selvästi hitaampi), mutta ei ne tappiot nyt niin hirveitä hitaamminkaan pyörittäessä ole. Paljon enemmän vaikuttaa se, paljonko hävikkiä saa poistettua parantamalla tekniikkaansa.

Itelleni oli aika kouriintuntuva kokemus, kun kaupunkipyöräni 42/16 välityksillä oli semmonen olo, että mäet on raskaita nousta. Vaihdoin 42/18 välityksiin, ja mäet olivat aivan yhtä raskaita nousta kuin ennenkin. Mitä noituutta tämä on? Mullahan oli kevyempi välitys! Vaan kun mä ajoin ne mäet ylös samaa nopeutta vain vinhammin pyörittäen, niin tietenkin suoritus oli yhtä raskas. Tuli kyllä tyhmä olo, kun tämän tajuamiseen meni pidempään kuin saisi mennä.

Viestiketjun innoittamana olin tänään mm. Humallahden kallioilla ajamassa. Mun puuhiani tosin kuvaa paremminkin "trial and error".

Noinhan se menee, lisäksi tosin pitää huomioida mäkien tiheys, se että kerkeää jollaintasolla palautumaan siitä mäestä ennen seuraavaa, ettei sykkeet nouse punarajalle, jossainhan se piste tulee myös vastaan, ettei hitaammin voi enää mennä, jalkojen vääntö ei toimi kadenssin pudotessa niin alas tai ei pysy enää pystyssä.

16% mäkeä kun polkee ylös eikä oikein edes puuskuta, niin siinä on kyllä jotain kivaa myöskin, vaikka nopeus saattaa olla vain sen vajaa 5km/h :D

Virheet on mahdottoman hyvä juttu, niillähän sitä opitaan ;)

mutanaama
06.08.2014, 00.40
Miksi ne sykkeiden yläraja on joku kummitus, anna palaa ja hae ne maksimit?? Mulla 49vee maksimit oli viime vuonna muistaakseni 180. "laskennallinen" olisi nyt 170, mutta siihen ei tarvii liikaa tuijottaa. Mutta niin tahkon minäkin jyrkimpiä ylämäkiä pienellä pykälällä (30/36) kaverin painaessa sinkulalla ohitse niin että hujahtaa.

Polun tukko
06.08.2014, 02.08
Mummis aka gilf

kimmo.ainas
06.08.2014, 03.45
Saman suuntaista mielenkiintoa löytyy täältäkin. Suosittelen kokeilemaan läskipyörää. Se on aivan käsittämätöntä miten se kiipeää. Pitoa löytyy aivan mielettömästi ja mummiksella varustettuna on kyllä paras kokeilemani laite tuohon leikkiin.

Pakko myöntää, että tuo on käynyt mielessä. Mutta eikös noihin saa "vain" 2x10 ja tätä kautta tuollainen 22-40 jäisi haaveeksi. Kuinka kevyen vaihteiston niihin saa? Eikö massiivinen takarengas ota ketjuihin kiinni, kun on kevyin vaihde päällä?

Shimano taisi itse mainostaa, että uudessa 3x11 vaihteistossa on maailman kevyin vaihde joka tulee kombolla 22-40.

kimmo.ainas
06.08.2014, 03.57
On muuten harrastus jossa ketjuja kuluu. Onkos mulla ny kolme ketjua menny rovaniemen kukkuloita valloittaessa (tosin mä kyl tuun ne mäet alaski mielellään ja lujaa)

Eipä hättäillä, 3x10 pelaa tiukassakin paikassa: Kävin eilisen puolella vihdoin ja viimein valloittamassa oman mittapuuni mukaan jyrkän ylämäen. Aluksi huippu jäi metreistä kiinni. Rinteen alas puhaltelemaan ja valamaan uskoa koko touhuun. Uusi yritys. Kyllä nitinä ja natina pyörän suunnalta, onneksi ei kuskin, oli sitä luokkaa, että siinä alkoi tulla pelko pyörän hajoamisesta mieleen. Sääli on sairasta sanoi joku jossain, ja lisäsin tehoja. Se oli nippa ja nappa, että sain poljettua mäen ylös.

Siis kumma kyllä, keula ei noussut ja pitoa riitti. Fatbikea ei tässä suhteessa jäänyt kaipaamaan. Mutta se pelko fillarin leviämisestä tuollaisen ääriponnistelun yhteydessä pisti kaipaamaan vielä kevyempää vaihteistokomboa. Saas nährä, milloinka pitää ketjut uusia. Mutta varmaa on, että jos omat paikat kestävät, niin fillaria en aio sääliä. On se sen verran mukavaa touhua.

kimmo.ainas
06.08.2014, 04.08
Mutapätkässä hauskaa on myös se, kuinka rengas sutien välillä meno pysähtyen, kun onnistuu pysymään pystyssä ja saamaan pyörän taas liikkelle ilman virhepisteitä, eli jalkaa maahan, nopeus jää ehkä jonnekkin alle 2km/h, mutta pumppu takoo ja vetelän esteen yli päästyä fiilis on täyttä voittajaa.

Oijoi! Nyt aletaan olla perusasioiden äärellä! Ja miten mukavaa on aina huomata lankeavansa samaan kuoppaan joka kerta. Ei millään muista kiertää sitä, vaan aina uudestaan muuten onnistunut erikoiskoe sortuu siihen. Siinä tulee mieleen puheet tyhmästä kuskista tai suomalaisesta sisusta. Vaiko olisiko sitä vain liian optimistinen?

kimmo.ainas
06.08.2014, 04.18
Harmikseni ylämäkiajoa kauhistellaan maastopyöräilypiireissä ja niitä pidetään "pakollisena pahana", myös usein korkeaan paikkaan päästyä funtsitaan mieluiten polkureitti alas, koska hiekkatiellä alamäki menee "hukkaan". Ylämäkiin ei suhtauduta samoin, saatetaan jopa hyödyntää siirtymiä, jotta pääsee helpolla ylös ja sitten nautitaan vain alamäistä. Täytyy myöntää, että olen itsekin ylämäkiajon riemut toisinaan unohtanut, mutta tämän innostavan viestiketjun ansiosta pyrin palauttelemaan asiaa mieleeni ja ensi lenkillä myös käytäntöön.

Hyvä! Ja sit yksi huonopuoli kuntoilussa on se, että kunto alkaa nousta! Itsekin tein sen salakavalan huomion, jotta alkukesän lenkit eivät tunnut loppukesästä missään. Hiljalleen lenkkien pituudet ovat nousseet. Perheelliselle ei ole aina mutkatonta häipyä "omille teilleen" pitkiksi ajoiksi. Näin ollen on pitänyt jopa tehostaa ajan käyttöä, niin karmeaa kuin se onkin, myös lenkkeilyssä.

Hieno ratkaisu on löytää sopivan jyrkkä ylämäki. Kun sitä vasten ottaa vedon tai parin, niin jopas alkaa olla taas haastetta. Lyhyessä ajassa tulee väsy ja hyvä fiilis. Nimimerkillä jalat ovat nyt ihan puuduksissa...

kimmo.ainas
06.08.2014, 04.44
Noinhan se menee, lisäksi tosin pitää huomioida mäkien tiheys, se että kerkeää jollaintasolla palautumaan siitä mäestä ennen seuraavaa, ettei sykkeet nouse punarajalle, jossainhan se piste tulee myös vastaan, ettei hitaammin voi enää mennä, jalkojen vääntö ei toimi kadenssin pudotessa niin alas tai ei pysy enää pystyssä.

Mulla hyvä testimaasto, jossa olen huomannut seuraavaa: Kun poljen ylämäet kevyellä vaihteella nopealla kadenssilla niin kroppa menee punaisella enkä ennätä palautumaan kunnolla ennen seuraavaa ylämäkeä. Mutta kun kadenssia laskee reilusti ja mennään enemmän väännön avulla, niin jopas helpottuu homma. Eli mulla taitaa olla sellainen dieselkone, jossa ajellaan enemmän väännöllä kuin teholla.

Eikös muuten autopuolellakin sanota jotain siihen suuntaan, että autoa ajetaan väännöllä eikä teholla?

Voisi jopa sanoa, että mun koivet eivät pysty saatikka kykene pitämään reipasta kadenssia yllä, vaikka vastus olisi kevyt. Se vaan tuntuu oudolta jopa pahalta. Enemmän ole kotonani silloin, kun poljen hitaammalla kadenssilla. Outoa, sanoisinko.

vuohi
06.08.2014, 06.17
Liian pienellä kadenssilla menee reidet tukkoon ja se vaatii aivan samat hapet pumpulta ja keuhkoilta. Nopea kadenssi tuntuu taas hankalalta jos sitä ei ole harjoitellut vaan ajellut aina sillä omalla mukavalla kadenssilla.

Hissitolppa
06.08.2014, 07.42
Pakko myöntää, että tuo on käynyt mielessä. Mutta eikös noihin saa "vain" 2x10 ja tätä kautta tuollainen 22-40 jäisi haaveeksi. Kuinka kevyen vaihteiston niihin saa? Eikö massiivinen takarengas ota ketjuihin kiinni, kun on kevyin vaihde päällä?

Shimano taisi itse mainostaa, että uudessa 3x11 vaihteistossa on maailman kevyin vaihde joka tulee kombolla 22-40.

Ihan saman vaihteiston niihin saa kiinni kuin normi pyörään. Tosin mä en ole koskaan ymmärtänyt maastopyörässä edessä kolmea ratasta, joten mulle tuo 2 riitti aivan hyvin https://www.sram.com/sram/mountain/products/sram-x5-10-speed-crankset. Taaksehan menee ihan samat 9-10-11 pakat kuin muihinkin. Ensimmäisessä On Onen Fattyssa mulla ei ollut mitään ongelmia ketjulinjojen kanssa, siinä mulla itseasiassa tuo X5 kampisetti olikin. Seuraavassa olikin 1x10 28 piikkisellä eturattaalla. Siinä kävi muutaman kerran todella ikävästi sen 4,8 leveän kumin kanssa, että tiukassa tahmeassa savessa se renkaan kylki kantoi savet suoraan ketjulle, joka toimi sitten kaapparina ja puhdisti renkaan kyljestä kaiken paskan ketjuihin. Renkaan ja ketjun välissä oli reilu sentin rako.

Se pito on kyllä huumaavaa. Läskit tuli myytyä, kun ei ilman joustokeulaa maastossa mun kyynärpäällä rytyytetä. Nyt olis toi Bluto, joten läski on tulossa kyllä takaisin. :)

kimmo.ainas
06.08.2014, 14.40
Liian pienellä kadenssilla menee reidet tukkoon ja se vaatii aivan samat hapet pumpulta ja keuhkoilta. Nopea kadenssi tuntuu taas hankalalta jos sitä ei ole harjoitellut vaan ajellut aina sillä omalla mukavalla kadenssilla.

Eli tuokin on vain tottumuskysymys. Vaiko olisiko kyseessä puhtaasti makuasia, johon se koirakin tokaisi, kun...

kimmo.ainas
06.08.2014, 14.54
Ihan saman vaihteiston niihin saa kiinni kuin normi pyörään. Tosin mä en ole koskaan ymmärtänyt maastopyörässä edessä kolmea ratasta, joten mulle tuo 2 riitti aivan hyvin https://www.sram.com/sram/mountain/products/sram-x5-10-speed-crankset. Taaksehan menee ihan samat 9-10-11 pakat kuin muihinkin.

Chainring options: 36-22, 38-24, 39-26, 42-28, and 44-33-22

Toi 36-22 (2x10) voisi toimia loistavasti! Varsinkin, jos siihen laittaisi SRAM XG-1199 Cassetten niin silloin mentäisiin vielä kevyemmin, kuin Shimanon 22-40:llä. Voiko tuollaista Sramin viritelmää tehdä?

Portti
06.08.2014, 16.35
Kyllähän tuo ylämäkien ajaminen on varsin mukavaa puuhaa. Tänä kesänä olen ajanut pari sellaista kotinurkilla sijaitsevaa mäkeä ylös nollilla, joissa on aina aiemmin tullut jalkakosketuksia...ja olen ajellut näillä seuduilla n. 15 v. Aika hyvä fiilis tuollaisen jälkeen.

CwA
06.08.2014, 20.08
Eli tuokin on vain tottumuskysymys. Vaiko olisiko kyseessä puhtaasti makuasia, johon se koirakin tokaisi, kun...

Mulle yksi tuttava kertoi kuinka hänelle koulussa opetettiin, että toisilla ihmsillä on erilainen lihastyyppi kuin toisilla, toiset sopivat hitaaseen vääntämiseen ja toisen nopeaan tikkaamiseen.

Sitä en tiedä onko asia oikeasti noin vai onko se vain harjoittelun tai sen puutteen tulos.

Itselläni on varsin tuskaa ajaa mummopyörillä mäkiä ylös, sykkeet nousee niin nopeasti, kun sitä vääntöä alkaa jaloista kysymään, mutta reilulla kadenssilla ei sitä vääntöä tarvitse kysyä, pyörittelee vaan kevyesti, joten ilmeisesti mulla on enemmän sellaista nopeantyyppistä tuo lihaksisto.

Ainahan mulla on hetkellisesti irronnut kovastikkin voimaa, mutta jos pitäisi kannatella maitopurkkia tai sitä painavempaa, niin pistely alkaa tosi nopeasti ja touhusta ei tule mitään.

Sinällään tuossa tuttavani muistamassa koulujutussa voisi olla perää.

Se 42 hampainen on mulla käytössä ainoastaan kun alamäkeen haluan ajaa kovaa, mutta muutoin se on kyllä aika turhake, 22 ja 32 hampaiset on enimmäkseen käytössä ja hetken aikaa ajoin ilman 42 hampaista, kun odottelin oikeaa kampilaakeria saapuvaksi, enkä oikeastaan kaivannut sitä 42 hampaista kertaakaan, alamäkiin laskettelin vaan enemmän vapaalla.

Kannattaa kyllä tässä urheilussa ahkerasti mittailla ketjua, kammesta ketju kireälle ja sitten mittaamaan, itse olen oppinut mittaamaan viivottimella tuumissa tuon venymän ja 12 1/16 (eka viiva 12 jälkeen) kohdalla jo suosiolla vaihdan uuteen, vaikka 12 1/8 (toka viiva 12 jälkeen) kai vielä olisi mahdollista sallia, niin ennemmin sitä uusii ketjua kuin kaikki rattaat ja ketjun.

8 vaihteisessa se nyt sama olisi ajaa rattaatkin täysin finaaliin, takapakka on sen 10-12 euroa, eteen halpa rautaratas muutaman euron, isoin ratas taitaa maksaa kympin pintaan.

Siksi mullakin noita ketjuja kolmas olisi nyt tarpeen laittaa, kun en aja sitä ihan finaaliin ja tietty se, että 9 ja 8 ketjut venyy helpommin kuin 10 ketjut, mutta 10 ketjua voi käyttää 9 pakan kanssa myös jos niin tahtoo. Mulla on nyt 8 ketju 9 pakan kanssa, hiljaisempi ja vaihtaa paremmin tuo halpa Shimanon ketju, kuin X9.93 KMC, kumma juttu.

Kulhanvuorella on komeaa nousua, menee vaan päivä ajellessa hissuksiin sinne, joten ei kovin usein tule käytyä, on ne nousut kyllä myös omalle tekniikalle aika haastaviakin, mutta toistaiseksi en ole haastavampia mäkiä kohdannut.

Retkikartalta voi hakea kulhanvuori ja arpoa niitä nousujen jyrkkyyksiä sitten sen mittanauhan avulla, itse sain arvottua 50% nousukulman yhteen mäkeen johon tarjosin, mutta kyllä se nousuyritys aika heikkoa oli.

Jami2003
06.08.2014, 21.20
Olisikohan ylämäkipyörät pyöräilyn seuraava muoti ilmiö :)

LJL
06.08.2014, 21.21

Maan vetovoimapyöräily? Lyijypyöräily? Betonikenkäpyöräily? Mikä lyö läpi uutena ylämäkipyöräilyn nimenä

CwA
06.08.2014, 21.48

Kun alkaa olla vaikeaa myydä uusia tuumakokoja, niin ehkä ylämäkipyörät tekisi kauppansa "Tällä nouset mäet tykimmin!" ja johan kauppa käy :D

Nousupyöräily se nimi tietty olisi, heti kuulostaakiin pirteämmältä lajilta kuin joku alamäki :)

LJL
06.08.2014, 22.27
Miten olisi yrjöpyöräily

CwA
07.08.2014, 00.06
Miten olisi yrjöpyöräily

Se on varattu noilla pitkille matkoille, kun ei enää nesteet pysy sisällä :D

LJL
07.08.2014, 00.12
Ei siinä pysy sisällä neste eikä kiinteä, kun ajaa täysillä pelkkään ylämäkeen useamman tunnin ajan. Tästä herää kysymys, mistä löytyy niin pitkiä ylämäkiä, mutta ei jäädä jumittamaan siihen. Laattapiste collection voisi varmaan lähteä sponssaamaan ylämäkikisoja

Sauli Lumikko
07.08.2014, 00.22
Mutta eikös noihin saa "vain" 2x10 ja tätä kautta tuollainen 22-40 jäisi haaveeksi. Kuinka kevyen vaihteiston niihin saa? Eikö massiivinen takarengas ota ketjuihin kiinni, kun on kevyin vaihde päällä?
Normaalisti kahden eturattaan kanssa spiderin koko rajoittaakin pienintä välityssuhdetta. Fatbike-kammet (esim. Surly MWOD tai OD) toimivat niin, että leveyssuunnassa siinä missä 3x-systeemeissä on keskiratas, onkin pikkuratas, ja normaalin isorattaan paikalla on sitten keskikokoinen ratas.

Käytännössä saadaan siis 3x-systeemin keski- ja ulkopaikka käyttöön ja niille vaikka 20(!!)/33 tai 22/36 rattaiksi. Koska aivan sisin paikka (se missä 3x-systeemin pikkuratas olisi) jää käyttämättä, ketju mahtuu ohittamaan renkaan eturattaiden ja takapakan välillä myös pienimmällä vaihteella. Ja siis ketjulinjahan näissä on lähtökohtaisesti 17,5 tai 28 mm ulompana kuin normaalissa maastopyörässä, siitä tulee myös tilaa ketjulle kulkea ja renkaalle pyöriä.

stenu
07.08.2014, 10.35
Kun alkaa olla vaikeaa myydä uusia tuumakokoja, niin ehkä ylämäkipyörät tekisi kauppansa "Tällä nouset mäet tykimmin!" ja johan kauppa käy :D

Nousupyöräily se nimi tietty olisi, heti kuulostaakiin pirteämmältä lajilta kuin joku alamäki :)

Tahko-MTB:n yhteydessä ajettiin muutamana vuotena joskus 2007-2009 paikkeilla Tahko Upphill -kisa sunnuntaina varsinaisen kilpailupäivän perään. Eräs siihen aikaan Tahkon pitkiä matkoja kovaa isopyöräsinkulalla ajanut kaveri pärjäsi muistaakseni ylämäkikisoissakin sillä ihan mukavasti. Upphill-reitti kulki laskettelurinteiden puolelta Tahkovuoren päälle.

Tahkollahan on myös se legendaarinen Kinahmin eka nousu, jonka ainakin kuulopuheiden mukaan joka vuosi aina muutama kovista ajaa kokonaan. Loput 2000 sitten taluttelee enemmän tai vähemmän. Sitä en tiedä, onko Kinahmia kukaan ajanut koskaan sinkulalla ylös asti, mutta olisi kiva tietää.