PDA

Näytä tavallinen näkymä : MTB-kärpänen taisi taas purra

YoHannes
29.07.2014, 15.51
Tervehdys,

nyt kun on keväällä hankitulla Poisonin Cyclocrossarilla saatu peruskuntoa kasaan tuli säädettyä vanha Konan Kikapu (vm. 2003) täysjoustonkin iskuun.
Ongelma on se, että tuo vanha Kona on kokoa 18" ja kun ite olen 172cm ja inseam ~80 niin tuo on aina tuntunut vähän isolta minulle.
Vaihdoin stemmin lyhyemmäksi ja satulan mahd. eteen vaan ei mahda, ajoasento tuntuu aina vähän pitkältä.
Ajoahan tuolle ei ole kertynyt juurikaan, takaiskari on valitettavasti lukitusmahdollisuutta vailla eli jos tuon pitäisin niin päivittäisin sen varmaankin.

Laitan tuon myyntiin vaan tilalle taidan katsella jäykkäperäistä, tässä nyt arvon menisinkö hiilarirunkoon ja olisiko 27,5 passelein koko itselleni, kun olen melko lyhyt.
Pidän vauhdikkaista pätkistä, mutta toisaalta juurakot ja pikkukivikotkin kikkailuineen miellyttävät.

Ehdokkaita? Poisonilla ja Rosella on ainakin tarjokkaita tuolla 1500-1700€ hintaluokassa.
Onkohan hiilari liian riskialtis valinta rungoksi? Ajattelin, että kun vaihdan täysjoustosta takaisin jäykkäperään niin antaisiko hiilari vähän tärskyille myöden ajossa, no eihän se tietty jousitusta korvaa, mutta kunhan pähkäilen.
Haluaisin mahd. kevyen, koska nyt tuo cyclocrossarinikin on verraten kevyt (joskin alu) jopa työmatkavarustuksessa.
Ei alurunko poissuljettu ole.

Jospa tässä intoutuisi Tahkolle ensi vuonna vuosien tauon jälkeen ja olisiko miestä yrittämään 120km taittamista?

juho_u
29.07.2014, 16.34
Minusta olisi järkevämpää katsella 27.5 täpäreitä Esim trekin fuel ex. Käy kokeilemassa, Lundberg mainostaa niitä tuossa sivun ylälaidassa. http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/singletrack_trail/fuel_ex/
Budjetti saa vähän joustaa, mutta on se täpäri vaan niin paljon mukavampi ajaa.

YoHannes
05.08.2014, 11.08
Moikka,

kivahan se olis, jos sais jonkun 10kg täysjouston vaan, nyt ei kertakaikkiaan rahat riitä, toive olis saada mahd. kevyt jäykkäperä ja olen päätynyt päissäni 27,5 kokoon.

Löysin nopealla vilkaisulla pari vaihtoehtoa, täytyy ehkä noita kokoja käydä vielä ihmettelemässä ja mittailla vähän geometrioita, mutta muutama nyt ehdokkaaksi :

Hiilari
http://www.bike-discount.de/en/buy/reaction-gtc-pro-27.5-black-n-green-20699/wg_id-6198

Poisonilta uskaltais Cyclocrossarin jälkeen tilata kyllä vielä toisenkin pyörän, tällaisia olisi heillä :

Alu
http://www.poison-bikes.de/shopart/9914000114/Mountainbikes/Hardtail-_teilgefedert_-650B/Zyankali-650B/Zyankali-650B-Shimano-XT.html?&d=1

Hiilari
http://www.poison-bikes.de/shopart/9915000000/Mountainbikes/Hardtail-_teilgefedert_-650B/Graphene-650B/Graphene-650B-Shimano-SLX.html?&d=1

Näillä pääsis johonkin 11kg tietämille ja jos vielä raaskii ostaa kevyemmät kiekot niin avot.

Ja ei kyllä valitettavasti nyt budjetti veny, kun tuli ostettua huhtikuussa tuo Poisonin cyclocrossari, joten täysjoustolla mennään.
Vähän tässä arvon runkokoon kanssa, mielestäni tuo Konan 18" on ollut mulle aina iso, osalla näistä maasturirungolle näyttävät suosittelevan 17" kokoa, osalla on tarjolla 16,5" - 16" kokoja ja osalla pienempiäkin aina 15" alaspäin.
Oletan, että tuo 15" on mulle liian pieni, että jossain 16" -> max. 17" olisi mulle passelein, ehkä joku 16" tai 16,5" jopa kaikkein optimaalisin, kun mittaa tosiaan 172 ja inseam ~80cm.
Tuntuu, että maastofillareissa nuo perhekalleudet eivät niinkään ole vaarassa vaan selän ja käsien pituus ratkaisee enemmän tuon ajettavuuden mukavuuden kannalta.

Onpa käynyt toki sellainenkin vaihtoehto mielessä, että jos ostaisi vain rungon, keulan ja 27,5 kiekot, siirtäisi tuosta Konan täysjoustosta (jollei se käy kaupaksi) XTR takavaihtajan,XT etukammet (muistelen, että olis 68 kierteellä) ja vanhat Shimano Deore hydr. jarrut uuteen runkoon.
Lähinnä tuossa hirvittää, että saako vanhoja jarruja kiinni sellaisenaan vai pitääkö hommata jotain runkoadaptereita tms... ja onko edes järkevää.
Vanhat perusjarruthan ne toki ovat, mutta meikäläisen ajoille ihan hyvät ja riittävät.

Eli ns. ryöstökalastaisin Kona Kikapu täysjoustosta kaiken irtoavan.
Siinä vaan tietty se, että runko + keula + kiekot setillä mennään helposti likelle 1000€ (ja tosi keveillä kiekoilla reilusti ylikin) jo sellaisenaan.

Toi Poisonin alu jäykkis 27,5 maksaa 299€, hiilari 699€, hiilarissa taas on sitten joku BB92 keskiö eli tarkoittanee, että menee keskiö ainakin uusiksi hiilarirungon kanssa, mahtaako vanhat XT kammetkaan enää sopia?
Ja tossa hiilarirungossa on thru axle joka on mulle ihan hepreaa.... pikalinkkujen kanssa, kun olen tähän asti kaikissa fillareissa selvinnyt (lastenfillareita lukuunottamatta).
Onko toi thru axle jotain sellaista, joka on standardoitu ja vaatiiko omanlaisensa navat kiekoille tms.?
Ainakin noissa Thru axle kiinnitteisissä rungoissa näytti olevan jotain virityksiä vaihtajille tms. jotka näytti vähän poikkeavan perinteisestä korvakkeesta.

stumpe
05.08.2014, 20.48
Pidät vauhdikkaista pätkistä, ja kivikko ja juurakkokikkailut kiinnostaa, niin ehdotan seuraavaa; Radonilta tulee syksyllä ulos Slide 130 7.0 29er täpäri, joka maksaa 1599e. Varmasti hintansa väärti. Rokkarin revelation keula, slx/xt vaihtajaa, dt swiss vannetta...

Mulla about samat mitat ku sulla, eikä noi mitat poissulje kaksysiä automaattisesti.

En sano että jäykkäperä olisi väärä valinta, mutta jos olet Konan täpärillä tottunut ajamaan, voi ero jäykkäperään maastoilussa olla aikamoinen shokki... Hyvässä tai huonossa. :D

IncBuff
05.08.2014, 21.05
Pidät vauhdikkaista pätkistä, ja kivikko ja juurakkokikkailut kiinnostaa, niin ehdotan seuraavaa; Radonilta tulee syksyllä ulos Slide 130 7.0 29er täpäri, joka maksaa 1599e. Varmasti hintansa väärti. Rokkarin revelation keula, slx/xt vaihtajaa, dt swiss vannetta...

Asiahan ei mulle varsinaisesti kuulu, mutta mitä tuossa on niin hyvää että kannattaa odottaa verrattuna nykyiseen Slide 130 8.0 SE malliin jolla ehtii jo tänä syksynä sulille poluille? http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-130-29-8.0-se-128909/wg_id-153

marko.k
05.08.2014, 21.24
Orange five 27.5 tai uusi segment 29".
M koko aika passeli tämmöselle 170 pitkäkätiselle ja pyörä menee alas ja ylös hyvin. Ajoin Valkeakosken xco kisan semmosella koeajopyörällä.

Jake_Kona
05.08.2014, 21.25
Pitäisi jo aamusta päättää ottaako alle maasto- vai tiekalustoa illan ajoon. Sen verran erilaisen lähestymistavan vaativat. Maastoajoihin en ole löytänyt sopivaa motivaattoria vielä. Tieajoihin se on selvä kun tekee jonkin rinkulalenkin ja poiskin on tultava, mihin sitten onkin edennyt. Maastosta pääsee aina oikaisemalla kotiin. Pitäisikö etukäteen itselleen tehdä tavoite viikottaisista kilometreistä ja toteuttaa se. #yksinäisiäPähkäilyjäMaaseudunYksinäisyydessä

sakuvaan
05.08.2014, 21.42
Pitäisi jo aamusta päättää ottaako alle maasto- vai tiekalustoa illan ajoon. Sen verran erilaisen lähestymistavan vaativat. Maastoajoihin en ole löytänyt sopivaa motivaattoria vielä. Tieajoihin se on selvä kun tekee jonkin rinkulalenkin ja poiskin on tultava, mihin sitten onkin edennyt. Maastosta pääsee aina oikaisemalla kotiin. Pitäisikö etukäteen itselleen tehdä tavoite viikottaisista kilometreistä ja toteuttaa se. #yksinäisiäPähkäilyjäMaaseudunYksinäisyydessä

Strava on tässä hyvä, tavoitteiden asettamiseen

YoHannes
06.08.2014, 12.51
Moikka,

juu siis mullahan oli joskus 2000-luvun alussa ensin pari vuotta Dacon mallinen silloisesta ET-Sportista tilattu etujousto, hyvä fillari oli sekin.
Menivät vain sen varastamaan kellarikomerosta ja tilalle otin vähän hätäisesti tuon hitusen liian ison Konan täysjouston.
No, täpäristä en mielestäni saanut niin kauheasti lisäarvoa silloin, kun tuli vielä ajettua edes vähän nykyistä enemmän (joskus 2000-2006). Toki vanhan Konan täpärini Fox Float R takaiskari ilman lukitusta on aavistuksen hankala sikäli, että se pitää ilmata niin jäykäksi kuin mahdollista, jotta fillari olisi ajettavissa ilman älytöntä tehohävikkiä. Jo parempi takaiskari olisi pelastanut paljon vaan ei tullut koskaan hankittua ja kun runkokin vielä turhan kookas niin siinäpä se.
En usko, että jäykkäperään paluu on kummoinenkaan shokki itselleni.

Ja tosiaan, täpärit on varmaan keventyneet tälle vuosikymmenelle, mutta kylläpä niissä taitaa tuo hinta hyvillä osilla kivuta tuonne reippaasti yli 2000€:n.
Jäykkäperästä pidän tässä vaiheessa vielä kiinni ja oikeasta (sopivan kokoisesta) runkokoosta.
Muuten ollaan vielä aika auki valinnan kanssa.

Jotenkin vaan tuntuu tässä vaiheessa, että kun arkisin mennään cyclocrossarilla päivittäin töihin 28" vannekoolla, että jos siitä isomman vielä kiikuttaisin maastoon, että voiko 29er olla ketterä, jos vastaan tulee vähänkään hitaampaa polkua, jossa kiviä ja juuria?
Rengastuksesta riippuen niin eihän se tietty iso ero ole siihen 27,5 kokoon, mutta silti?

Tässä vähän pähkäillyt, että koettaisi ensi vuonna tai seuraavana muutaman menneisyyden Tahkon 60 kilsan jälkeen yrittää 120:tä kilsaa kiertää.
Se mielessä ja osin myös siksi, että etsin ehkä talveksi työmatkafillarointiin pahimmille keleille maastofillaria niin koetan saada mahd. kevyen fillarin.
Kevyellä otannalla olen ollut bongaavinani, että 29erit ovat osin jopa edukkaampia tai paremmilla osilla kuin 27,5 koot, joita ei vielä ihan älyttömästi näyttäisi olevan tarjolla, mm. Canyonilta moiset puuttuvat.

Omista mitoista vielä se, että olen sillä tavalla aika tumppi, että tuo 172cm on vartta, mutta ylävartalo ja kädet eivät ole kauhean pitkät -> siksipä vaakaputken pituuden takia mahd. pieni koko, joka nyt ei muilta mitoiltaan ala tökkiä.
Ei tässä varmaan auta kuin koettaa saada jostain kokeiluun 29er maastofillaria pienelle polunpätkälle ja verrata miltä tuntuu 26 koon jälkeen.
Tässähän tätä speksaamista taas, cyclocrossarin kanssa meni vuosi pähkäillessä, mutta olen ollut kyllä Poisonin Opiumiin järjettömän tyytyväinen, paras fillarini ikinä.
Sama fiilis pitäisi saada seuraavaan maastofillariin, jonka jälkeen voin sanoa, että on pitkäksi aikaa fillareita joilla on kiva ajaa, koska se on minulle kaikki kaikessa.

YoHannes
19.08.2014, 10.54
Edelleen pähkäilyssä... Otettava 29 mukaan pohdintaan.

Olisikohan tuossa hyvä paketti?

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-8.0-19837/wg_id-117

Mietin tosin vieläkin, että miltähän tuo 29 maastossa tuntuu ja etenkin 172 kroppa ja 80 inseam mitoilla, että olisko se 16" passeli koko?
Tällähän tulisi veivattua talvella jää/lumiaikaan töihin n. 30km päivässä.
Osat vaikuttaisi kelvollisilta, vaikkei ihan alle 11kg:n toiverajan mennäkään.

Jaani
19.08.2014, 11.15
Laitan tuon myyntiin vaan tilalle taidan katsella jäykkäperäistä, tässä nyt arvon menisinkö hiilarirunkoon ja olisiko 27,5 passelein koko itselleni

Tähänkin ketjuun vakiovastaus, eli jos 27-jäykkistä kaipaa niin eipä taida parempaa hinta/laatua löytää kuin XXL:n omista White-pyöristä. Noihin kolmet huollot vielä kaupan päälle. Saatavuus tosin vähän niukkaa tällä hetkellä.

http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/maastopyorat/white-xc-275-pro-maastopyora/p/1095688_1_style
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/maastopyorat/white-650b-ultimate-maastopyora/p/1088057_1_style

Itsellä tuo parempi malli, erittäin hyvä.

Mnederst
19.08.2014, 13.01
Jos itse olisin ostamassa, niin en jättäisi koeajamatta Scottia. Hyvät osat ja kevyt alurunkoiseksi. Oikea hinta lähempänä 2000 euroa, nyt saisi tonnilla:

http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/maastopyorat/scott-scale-950-maastopyora/p/1097194_1_style

Keskiäkäinen lohjalainen
19.08.2014, 13.45
Jos itse olisin ostamassa, niin en jättäisi koeajamatta Scottia. Hyvät osat ja kevyt alurunkoiseksi. Oikea hinta lähempänä 2000 euroa, nyt saisi tonnilla:

http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/maastopyorat/scott-scale-950-maastopyora/p/1097194_1_style

XXL:stähän on profiloitumassa mielenkiintoinen fillarikauppa. Tämäkin diili näyttää suorastaan erinomaiselta.