PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross vs maantiepyörä

Needleman
29.07.2014, 14.28
Pyöräkuume on taas pääsyt iskemään ja ajattelinkin kysyä teiltä hiukan kokemuksia. Eli olen polkenut jo jokusen vuoden maantielenkit cyclocrossilla johon oon vaihtanut kapeet kummit. Koska ajan pääasiassa asfaltilla niin on alkanut tekeen mieli puhdasta maantiepyörää. Mitä etuja saisin pyörän vaihdosta vai saanko mitään? Pyöränä tällä hetkellä alumiinirukonen focus jossa ultegran osat. Ja jos päädyn vaihtamaan niin pyörän pitää olla hiilikuitua ja osat vähintään ultegran tasoa.
Antakaa siis syy lähteä pyörä kauppaan tai laittakaa mulle jäitä hattuun

kolistelija
29.07.2014, 14.34
Osta pois, se tapahtuu kuitenkin jossain vaiheessa...

Avokid
29.07.2014, 14.51
Olet uskottavampi maantiekuski muiden silmissä ;)

Ehkä suurin ero on hiilikuituisessa rungossa. Geometrioissakin on pieniä eroja, mutta se on henkilökohtaista mikä sopii. Jos ei kisaa, niin aika vähän etua tulee vaihdosta.

Keskiäkäinen lohjalainen
29.07.2014, 14.53
Käy kokeilemassa vaikka tätä niin loppuu arpominen :-)

http://www.bikeradar.com/road/gear/category/frames/road/product/review-focus-cayo-14-48551/

Frosty
29.07.2014, 18.12
Älä nyt hyvä ihminen ainakaan hukkaa sitä crossaria maantiepyörän tieltä.

CamoN
29.07.2014, 18.27
Jos huomaat ajavasi paljon alaotteelta tai matalalta yläotteelta, maantierunko tarjoaa lisää sitä herkkua. Samalla saattaa pudota kilo tai kaksi pyörän painosta, jonka huomaa pyörää vaihtaessa herkkyytenä ja parempana kiihtyvyytenä.

Jos ajat mielelläsi yläotteelta ja pidät näppärää käsiteltävyyttä tärkeänä esimerkiksi kaupunkiympäristössä, maantierunko tarjoaa sitä herkkua vähän vähemmän. Lisäksi se sopii kapeammalle käyttöalueelle, sillä maantiepyörää on hankalampi varustella huonoja olosuhteita varten. Eikä sitä pitäisi oikeastaan edes harkita sellaiseen käyttöön.

Helpoin tapa hyväksyttää itselleen maantiepyörän ja CC:n tarve on pitää cyclo syksy/talvi/kevät- sekä arkipyöränä ja pyhittää maantiepyörä näille kesäkeleille, joita nyt tuntuu olevan tarjolla miellyttävän paljon.

pätkä
29.07.2014, 19.04
Itse ajoin myös ensimmäiset maantielenkit alurunkoisella Focuksen krossarilla maantienakeilla. Keula oli myös alumiinia. Aivan hirveä jyrä tuo oli nykyiseen kuiturunkoiseen maantiepyörään verrattuna. Ko. pyörän ajo-ominaisuudet vain huononivat kaposilla maantierenkailla.

Alennusmyynnitkin ovat jo alkaneet...

Vorkki
29.07.2014, 20.49
Itselläni on ensimmäistä kesää molemmat. Kesäkuussa ostin cyclon maantiepyörän rinnalle huonojen kelien varalle ja mahdollisia työmatkoja varten. Sateella en periaatteessa lähde ajamaan millään pyörällä, sen verran sokerista olen, mutta sateen uhkan ollessa päällä taivun cyclolenkille. Nyt kun kuukauden ajan on Merida Cyclocross 5-D Ultegra 6800 osasarjalla ja levyjarruilla ollut maantiefillarin ohessa, on kuume "paremmankin" cyclon hankintaan noussut. Meridassa on alurunko ja kuituhaarukka ja mukavan pehmeä se on vaikka nappulakumit olenkin vaihtanut hieman sileämpiin 32mm kumeihin, mutta nyt on päähän pälkähtänyt että sen voisi silti päivittää hiilikuitukrossiin. Mitään varsinaista syytä ei ole muuta kuin mieliteko. Ja saisihan kai kuukauden vanhasta ja 400km ajetusta uudenveroisesta jotain vaihdossakin jostain pk-seudun kaupasta... Jokohan kohta esim 2015 malliset Feltit tai Ridleyt saapuvat kauppoihin... huoh tätä kuumetta.

Nufan
29.07.2014, 21.41
Mulla on molemmat kuituisina, crossari ja maantiepyörä. Maantiepyörä kokoa 56 ja Crossari 54. Painoeroa näillä on maantiekiekoilla alle puoli kiloa, joten vertaillessa paino ei ole ratkaisevaa. Merkittävin ero on mielestäni siinä, että crossari on vakaampi ja etenee kuin jyrä ja maantiepyörä on taas paljon herkemmän tuntuinen. Myös keskiön korkeuseron huomaa.

Kyllä tolla crossarilla maantielenkkiäkin ajaa, mutta vain silloin, kun on reissun päällä ja voi ottaa mukaan vaan yhden pyörän. Kummastakaan en luovu, mutta jos valita pitäisi, niin crossari lähtisi.

Fuuga
29.07.2014, 21.53
Et sä siitä ostohalusta pääse muuten kuin ostamalla ja sen jälkeen voit todeta, että eipä tuosta kummosta hyötyä ollut muuten kuin egon kannalta. Crossarilla voi aina hävitä TMTssä kun poikkeaa vähän maaston puolelle 'mähän päätin tutkiskella näitä polkuja', maantiefilolla kun häviää se käy itsetunnolle. Itse tykkään pitää cycloon useampaa kiekkosettiä; maantie 23/25mm, maantie 28mm ja maasto 32mm nappuloilla erilaisia sessioita varten. HePon kuntolenkeillä on mukava olla vähän uskottavampi kun on maantieverme. Tosin, itsetunto tippuu ja kateus kasvaa kun katsoo niitä kavereita, jotka ajelevat samoja vauhteja vanhoilla teräsrunkoisilla ei niin keveillä kiekoilla varustettuna.

Jos mun pitäis valita, maantiekonkeli lähtisi - sillä kun ei pääse talvella töihin, niin helposti.

Needleman
29.07.2014, 22.19
Kiitos vastauksista. Kuten arvasinkin ei se pyöräkuume ainakaan vähentyny. Ja vielä kun keksis hyvät perustelut vaimolle minkä takia tarvin taas uuden fillarin

Fuuga
29.07.2014, 22.52
Helpompi on saada anteeksi kuin ostolupa...