PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polte jalkapohjissa pidemmillä lenkeillä?

ticotaco
24.07.2014, 13.33
Ajattelin kysäistä kärsivätkö muut foorumilaiset tällaisella helteellä kyseisestä ongelmasta. Maantiellä alkaa n. tunnin, puolentoista ajon jälkeen polttaa jalkapohjia niin, että pakko pysähtyä ja ottaa kengät pois jalasta ja heilutella varpaita minuutin, pari. Tämän jälkeen pystyy taas ajamaan jonkun kymmenen kilometriä mutta saattaa olla, että joutuu toisenkin kerran pysähtymään, varsinkin jos pidempää lenkkiä heittää. Maastossa sama ilmiö yli 2 h lenkeillä. Olen kokeillut paksua sukkaa, ohutta sukkaa, ilman sukkaa mutta mikään ei tunnu auttavan. Ensi viikolla olisi jämi-84 ja olen tässä toivonut että helteet menisi ohi ettei siellä tarvi alkaa pysähdellä kun koivet meinaa syttyä palamaan!:)

mahead
24.07.2014, 14.05
Ajattelin kysäistä kärsivätkö muut foorumilaiset tällaisella helteellä kyseisestä ongelmasta. Maantiellä alkaa n. tunnin, puolentoista ajon jälkeen polttaa jalkapohjia niin, että pakko pysähtyä ja ottaa kengät pois jalasta ja heilutella varpaita minuutin, pari. Tämän jälkeen pystyy taas ajamaan jonkun kymmenen kilometriä mutta saattaa olla, että joutuu toisenkin kerran pysähtymään, varsinkin jos pidempää lenkkiä heittää. Maastossa sama ilmiö yli 2 h lenkeillä. Olen kokeillut paksua sukkaa, ohutta sukkaa, ilman sukkaa mutta mikään ei tunnu auttavan. Ensi viikolla olisi jämi-84 ja olen tässä toivonut että helteet menisi ohi ettei siellä tarvi alkaa pysähdellä kun koivet meinaa syttyä palamaan!:)

Kuulostaa kuin veri ei kiertäisi kunnolla jalassa. Onko penkki hyvissä säädöissä? Omituista kyllä jos ulkolämpötila vaikuttaa asiaan, mutta toisaalta kuumallahan veren pitää kiertää tavallistakin ahkerammin jotta jäähdytys toimisi.

plr
24.07.2014, 14.08
Ratkaisuehdotuksia löytyy hakusanoilla "cycling shoes burning feet".

http://www.roadbikerider.com/injuries/how-solve-painful-hot-foot

Markku Silvenius
24.07.2014, 14.31

Olettaen että olet ostanut oikean kokoiset kengät: Kengät liian kireällä jalassa. Laita kengät 'vähän liian löysälle' jalkaan kun lähdet lenkille. Kiristelet niitä vähän kerrallaan ajon aikana lenkin edetessä, kun koet että ne on liian löysällä. Jossain vaiheessa huomaat että nyt on sopivalla..kiristät ehkä vielä vähän ja huomaat että kohta alkaa polte jaloissa. Löysäät vähän takaisinpäin ja polte helpottaa (ei yleensäkään tarvi pysähtyä tämän homman johdosta..). Harjoitus tekee mestarin eli aikaa myöten löydät nopeammin ja tarkemmin oikean kireyden ja mikään laki ei kiellä kenkien kireyden säätämistä lenkin aikana (ei kuitenkaan tarvi pysähtyä tämän homman johdosta..).

LJL
24.07.2014, 15.05
Tuttu ongelma kun ajoin Shimanoilla, mutta ei ole ilmennyt boa-kiristeisillä Laken kengillä. Luulen ettei niitä edes saa ns. liian kireälle ilman että alkaa jo kiristyslanka sattua. Suositeltava, en tiedä miten muilla malleilla/valmistajilla on.

telliv
24.07.2014, 16.16
Hermopinne

Talisker
24.07.2014, 18.39
Kengän malli vaikuttaa kovin.
Minulla muotoutuvat Bont Vayporit osoittautuivat lopulta täysin sopimattomiksi.
Istuvat hyvin ja tuntuivat aluksi aivan verrattomilta, mutta vähitellen
polte alkoi tulla säännöllisesti monen tunnin ajon jälkeen. Ihan sietämättömänä.
Lämpötila, kuorma, kengän kireys, lenkin luonne, mikään ei tuntunut erikseen vaikuttavan.
Vain ajoaika.
Paluu vanhoihin kunnon Sidi Ergo2 Carboneihin poisti vaivan.

Jake_Kona
24.07.2014, 20.36
Ajan itse ilman sukkia ja ei kertaakaan ole ilmennyt ongelmia polttelen suhteen sen jälkeen. Tämä siis maantiekengillä.
Maastokenggillä ei samaa ongelmaa esiintynyt koskaan maastossa, maantiellä kylläkin.

pulmark
24.07.2014, 21.32
Itsellä sama ongelma eli polte päkiän kohdalla, mutta ei muualla jalkapohjassa. Mulla varsinkin ilman lämpötila ja myös lenkin pituus vaikuttaa eli vasta kunnon helteellä kuten nyt ja yli 3h lenkeillä polte ilmenee. Silveniusta mukaillen mulla on auttanut kun kuumalla ilmalla jättää kengän vähän löysälle tai löysää ajoissa kengän kiristystä varsinkin varpaiden kohdalta kengän etuosassa. Varpaiden heiluttelu myös auttanut jonkin verran.

Kengällä tai sukilla en ole huomannut vaikutusta, mutta polkimella kyllä eli aikaisemmin käytössä Shimanon polkimet joilla ei ongelmaa ja nyt käytössä Speedplayt eli oisko myös tuolla polkimen pinta-alalla vaikutusta kun Speedplayn "tikkari" pienempi kuin Shimanon vaikka Speedplayn klossin luulisi jakavan polkimen paineen isommalle alueelle. Klossit säädetty aina kengissä niin taakse kuin pystyy.

harmis
24.07.2014, 21.37
Aiemmin oli samanlaisia tuntemuksia jalassa mutta kun älysin löysätä remmejä niin johan loppui. Kengissäni on kolme remmiä joista alimpia en kiristä ollenkaan, ainoastaan painan tarran kiinni, ylintä kiristän senverran ettei juuri ja juuri hölsky jalassa. Mikäli löysääminen ei auta niin väitän että silloin on liian kapea kenkä.

Edit. Lisätään sen verran että mulla ei ollut oikeestaan polttelua vaan puutumista.

r.a.i
24.07.2014, 21.57
Tuo polte voi johtua myös siitä, että kenkä on liian iso ja jalkapohja pääsee hankaamaan kengän pohjaa vasten jolloin kitka aiheuttaa tuon poltteen tunnun... Tai sitten pohja on liian löysä, jolloin painetta tulee liian pienelle alueelle...Vaikea sanoa, itsellä on ollut näitä em. ongelmia joidenkin kenkien kanssa.

Markku Silvenius
25.07.2014, 10.21
Tuttu ongelma kun ajoin Shimanoilla, mutta ei ole ilmennyt boa-kiristeisillä Laken kengillä. Luulen ettei niitä edes saa ns. liian kireälle ilman että alkaa jo kiristyslanka sattua. Suositeltava, en tiedä miten muilla malleilla/valmistajilla on.

Omat kokemukset sekä shimanon tavallisista että lämpömuovattavista, pelkästään tarrakiinnitteisistä malleista ja nykyisistä Spessun pelkästään boa-kiristeisistä on että kummatkin saa liian tiukalle..boat varsinkin.

Siihen kengän kireyteen vaan täytyy löytää kohtuus ja luonnollisesti lestin/koon pitää olla sopiva. Full-Boa popot ovat kyllä aktiivilenkkeilijän parhautta; temposukan-muun suojasukan-kohtuullisen sadesuojankin päältä voi säätää kenkää helposti ajon aikana.

Markku Liitiä
25.07.2014, 11.33
Kengissäni on kolme remmiä joista alimpia en kiristä ollenkaan, ainoastaan painan tarran kiinni, ylintä kiristän senverran ettei juuri ja juuri hölsky jalassa.

Eikö tuossa ole se ongelma, että kun ajokenkä kiinnittyy polkimeen about päkiän (eli juuri niiden alempien löysällä olevien remmien) kohdalta, ylöspäin nostaessa kenkä antaa periksi juuri siitä mistä ei pitäisi? Menee niinkus koko lukkopoljinten idea vähän hukkaan...

harmis
25.07.2014, 15.35
Eikö tuossa ole se ongelma, että kun ajokenkä kiinnittyy polkimeen about päkiän (eli juuri niiden alempien löysällä olevien remmien) kohdalta, ylöspäin nostaessa kenkä antaa periksi juuri siitä mistä ei pitäisi? Menee niinkus koko lukkopoljinten idea vähän hukkaan...
Tuo kenkä tuntuu olevan niin nafti mun jalkaan että jos kiristää niin se on sitten liian tiukka. Ei sinne yhtään väljää jää eikä mielestäni anna periksi. Otan mä niinkuin löysät pois tietenkin mutta en siis vedä tiukalle.

kpyora
29.07.2014, 23.52
Halpa kenkä, jonka pohja ei jousta pätkääkään, teki minulle ainakin aikoinaan polttavan tunteen satasen lenkeillä. Siitä pääsin, kun vaihdoin hiilikuitupohjaisiin kenkiin, jotka joustavat hitusen.

rhm
13.08.2014, 21.43
Tuota jalkojen poltetta on koettu uusilla Sidin hiili-wired -kengillä, mutta 15+ v vanhat Tekno-Sidit eivät tee samaa. Helpottaa vähän kun säätää sopivan löysälle ajon aikana ja kun aloin käyttää tuplapohjallisia. Ajattelen ongelman tulevat siitä että jalkapohjaan tulee paikallisesti liian kova paine.

Onko vinkkejä mistä saisi omalle jalalle muovailtavissa olevia mutta kuitenkin sopivan jämäkötä pohjallisia? Tai teetettyä sellaiset? Luulisin että kun päkiän alle saa omaa päkiää vastaavan kaaren ja holveja tuettaisi, niin tuo ongelmaa aiheuttava kovin paine pienenisi.

PetriV
13.08.2014, 22.28
Työkaveri kävi teettämässä Instrumentariumissa joskus pohjalliset. Maksoivat reilusti, muistaakseni päälle 100€, mutta kuulemma oli joka pennin arvoiset. Enää ei tullut jalat kipeiksi tehdastöissä, missä seistään koko päivä.

Laissy
13.08.2014, 23.14
Ainakin työkengissä minulla on pakko olla kunnon pohjalliset. Ilman niitä jalkapohjat todella kipeytyvät kun päivät on jalkojen päällä. Ensimmäiset Sole-pohjalliset (maksaa noin 50 e) kestivät sen 5 vuotta. Nyt toinen pari menossa - todella hintansa väärti! Ei minkäänlaisia kipuja. Pyöräilyn kanssa niistä ei kokemusta, mutten usko että ainakaan huonompaan suuntaan menisi. Vielä noita pohjallisia näyttäisi olevan myynnissä ainakin http://finbort.fi/tuote/sole-regular-tukipohjallinen-2-mm

CwA
13.08.2014, 23.19
Sopivan löysä, muttei niin että hölskyy, mulla toimii sellainen kenkä, jos hölskyy, niin ikäänkuin kuumuu jalkapohja, jos liian tiukka, niin alkaa neulojen pistely, kun puutuu.

Sukkakin voi olla liian paksu, itse tykkään pitää kiristämättömiä ns. pukusukkia, kun ne ei ahdista ja niiden kanssa ei lämpene jalkapohjatkaan liiaksi.

Urheilusukista monet joko kiristi liikaa tai oli muuten vaan liian paksuja.

Talvellakin jätän kaikki muut sukat usein pois ja nuo ohuimmat vain, ovat lämpimin vaihtoehto lämpöpohjallisen kera, varmaankin kun eivät kiristä ja vähemmän jalka hikoaa.

Siihen en usko, mitä musiikinopettaja valisti peruskoulussa, että toisten jalat tuntee vesisuonet maan alla ja siksi kuumottaa, kaikenlaista hölynpölyä sitä koulussakin tarjoillaan.

marmar
14.08.2014, 11.01
Vähän samantapaisia oireita. Lämpötilalla ei ole vaikutusta, mutta n. 10 tunnin kohdalla alkaa oikea jalka oireilemaan. Heti kun ensimmäiset oireet ilmaantuu, niin minuutin tauko riittää. Tauoksi riittää että pyörittää minuutin pelkästään vetämällä. Vaihtoehtoisesti kevyt kävely. Jos tauon pidon venyttää liian pitkälle, nin sitten oireita ei saa helpolla pois.

rhm
14.08.2014, 21.01
Kiitos pohjallisvinkeistä Laissy & PetriV! Tutustun. Se Jussi V:n luottotekijä sattuu olemaan jossain Ranskan suunnalla.

aaltju
16.08.2014, 11.02
En huomannut että olisi tullut mainittua, mutta pyöritystekniikalla on iso merkitys siihen miten jalkapohjat kestävät menoa.

Omalla kohdallani raja jalkapohjien keston suhteen tulee kuumilla keleillä aina vastaan jossain, mutta mitä enemmän jaksaa skarpata pyöritystä ja välttää kaikenlaista hetkellistäkin väkisin survomista niin sitä pidemmälle mennään. Kaikki kikat kenkien kiristyksen suhteen yms pitää toki myös käyttää.

Ja kuten jo joku muukin sanoi: Siinä vaiheessa kun poltteen ensimerkit tuntuvat niin hetki pyöritystä pelkästään nostamalla niin helpottaa ja meno maistuu taas. Samalla kun pyörittää nostamalla voi myös heilutella villisti varpaita niin lähtee veri kiertämään.

Sent from my Surface Pro 2 using Tapatalk