PDA

Näytä tavallinen näkymä : Bianchin oikea koko?

cokekola
24.07.2014, 09.58
Olen katsellut itselleni maantiepyörää (tai cc-pyörää) pitkän tauon jälkeen. Ylksi vaihtoehto olisi käyttetty C2C Bianchi Intenso 105 Compact (53 cm). Olen 175 cm mittainen, ja useimpien valmistajien kokotalukot ja -oppaat suosittavat n. 53 cm runkoa. Bianchin taulukon mukaan oikea koko olisi kuitenkin 55-56 cm (http://images.evanscycles.com/product_document/file/100/fd0/1df/2767/bianchi-road-sizing-chart.pdf)

Onkohan Bianchilla kovin erilainen geometria kuin muilla, vai mistä tämä ero suosituksissa johtuu?

supertele
24.07.2014, 10.07
Koeajamalla tuo selviää. Mä olen 186 cm ja ajanut samalla 55 cm -kokoisella C2C Bianchilla tyytyväisenä muistaakseni 7 vuotta.

fiber
24.07.2014, 10.28
Mun pituuteni on 188-189 cm (inseam 91 cm) ja Oltren koko 59 cm. Aiempi 928 c2c oli kokoa 58. Enpä tiedä auttaako sinua, kun ollaan niin eri kokoiset, mutta saattaa tätä ketjua selailla joku toinenkin :)

big4man
24.07.2014, 13.45
Itse olen 183 cm ja oikea koko Via Nirone 7:lle on 57.

YocceT
24.07.2014, 14.36
Olen katsellut itselleni maantiepyörää (tai cc-pyörää) pitkän tauon jälkeen. Ylksi vaihtoehto olisi käyttetty C2C Bianchi Intenso 105 Compact (53 cm). Olen 175 cm mittainen

Ja se jalan sisämitta oli..? Itsellä kroppa osapuilleen sama, jalka 81,5 ja Bianchi 53. Ja hyvin kulkee.

cokekola
24.07.2014, 16.16
Jalan sisämitta on mittautarkkuuden puitteissa 80-81 cm. Eiköhän tuo 53 cm sitten ole itsellekin kutakuinkin sopiva. Ihmtyttää vain todella tuo Bianchin taulukko. Onko Italian pojilla niin paljon pidemmät kintut, vai mistä tuo voi johtua?

YocceT
24.07.2014, 16.39
Eri merkkien kokotaulukoita ei voi suoraan verrata toisiinsa. Mot.

cokekola
24.07.2014, 16.55
Kävin halkemassa mainitun C2C Bianchi Intenso 105 Compactin kotiin, 53 cm rungolla, vaikka en edelleenkään ole aivan varma, onko koko sopiva.

Kuten supertele sanoi, koeajamallahan sen olisi pitänyt selvitä. Vaan kun kokemsta on niin niukasti, että koeajo ei koon sopivuudesta oikein sanonut mitään. Milläs tavoin nyt voisin päätellä, tuliko ostettua kutakuinkin oikean kokoinen fillari vai onko se ehkä pieni?

fiber
24.07.2014, 17.22
Jos on epäselvää, mieluummin hiukan pieni kuin suuri. Käytät sitten vain pidempää stemmiä, sillä hoituu pienet säädöt.

arctic biker
24.07.2014, 17.30
Kuten supertele sanoi, koejamallahan sen olisi pitänyt selvitä. Vaan kun kokemsta on niin niukasta, että koeajo ei koon sopivuudesta oikein sanonut mitään. Tuossahan se viisaus onkin, ei se pieni parkkipaikkarundi juuri mitään kerro ekaa kippurasarvista hankkivalle. Käytännössä ei se niin sentin päälle, satulan korkeuden ja pituussuuntaisen säädön kun laitat kohilleen niin vaikka Fiberin ohjeella. Ohjaustangoissa on myös reach ja drop-mitoissa eroa, itsellä riitti Feltin variable reach orkkistangon vaihto Ritscheyn Curveen.

Onnea uuden pyörän omistajalle.

kuovipolku
24.07.2014, 17.31
Jos aiempaa kokemusta maantiepyöräilyllä ajamisesta ei ole, voit ainakin ajaa itsellesi tässä vaiheessa pitkähkön lenkin, jonka aikana ajat vaihtelevalla vauhdilla eri otteilla. Jos pysyt ajamaan niin ala- kuin yläotteelta sekä putkelta ilman että tunnet olosi hankalaksi tai asentoa ahtaaksi, pyörä ei liene liian pieni. Jos et lenkin jälkeen tunne niskasi tai alaselkäsi kipeytyneen, pyörä ei liene liian pieni.

Jos et ole arkaa sorttia, voit myös rohkeasti kysyä joltain kokeneemman tosiajajan näköiseltä pyörämieheltä käsitystä asiasta. Tuommoisen asian toteamiseen riittää pelkkä silmä. (Ajoasennon hieno säätö voi olla tarkempi ja pitempi prosessi, oli pyörä runkokooltaan sitten iso, pieni tai sopiva...)

Nyt kun olet liittynyt maantiepyöräilijöiden joukkoon, voit myös aloittaa suhteen luottopyöräkauppiaan kanssa eli voit marssia pyöräsi kanssa lähimpään laatuliikkeeseen (jota voit tiedustella esim em tyypeiltä), annat hänen ensin haukkua ostoksesi ja sen jälkeen kuuntelet hyviä neuvoja tarkalla korvalla. Samalla voit hankkia kaikkea mitä et ole tähän asti tiennyt tarvitsevasi.

PS Suunnilleen tuohon malliin alkoi minun fillaristiurani. Joku kisakuskin näköinen tyyppi kehotti menemään Vuosaaren sillan kupeesta löytyvään liikkeeseen ja sillä tiellä yhä ollaan...

Velogi
24.07.2014, 17.54
Kyllä tuo on sinulle oikea koko, säätöjä hakemaan vaan. Oma Via nirone 7 oli 55 kokoa ja itse olen 180 cm, inseam 83,5.

cokekola
24.07.2014, 22.18
Ok. Uskotaan, että koko saattaa olla oikea. Tein pikkulenkin, eikä juuri muut paikat ainakaan kipeytyneet, paitsi takapuoli. Mutta siihen ei taida runkokoon vaihtaminen auttaa. :)

Pyysin rouvaa kuvaamaan ajoasentoa. Hän ei uskonut, että liikkuvaa kohdetta kannattaisi seurata, vaan räpsi kuvat kamera paikoillaan, joten melkoisen epäselviä ne ovat. Jos joku kuitenkin pystyy niistä jotain päättelemään koon osuvuudesta, niin kiitoksia kommenteista jo etukäteen. (Aika jäykältä näyttää omasta mielestä muuten, pitänee yrittää vähän rennompaa otetta ainakin.)

http://i1374.photobucket.com/albums/ag440/cokekolaz/9fdeec91-42da-4c2f-909e-b4ce9b6122f3_zpse7c8602d.jpghttp://i1374.photobucket.com/albums/ag440/cokekolaz/826af259-5976-4574-a546-248aefab6560_zps71b29ddb.jpghttp://i1374.photobucket.com/albums/ag440/cokekolaz/ebcf6cb8-5fae-4ea3-8c1f-71559b1b6c70_zps02efada1.jpg

Kiitokset muuten onnitteluista. Melkoisen leveässä virneessä on tänään naama ollutkin. On se nätti.

Tuomo O
24.07.2014, 22.32
Minusta pyörän koko näyttää kuvien perusteella sopivalta. Ja kerrottujen mittojen perusteella myös. Anna mennä vaan. Kuvien perusteella pari vinkkiä: yritä ajaa niin, että käsi ei ole kyynärpäästä ihan suorana ja lukossa, niin vähennät käsien tai selän puutumista. Ja satulaa laskisin sentin pari, että jalka ei ihan noin suoraksi mene. Saa korjata, jos olen väärässä.

Mattia
24.07.2014, 22.35
Satula rapeasti liian ylhäällä. Laita kantapäät polkimille ja pyöritä-> satula niin korkeudelle, jolla lantio ei juuri ja juuri ala keikkumaan puolelta toiselle. Kun siihen korkeuden satulalle laitat ja poljet normaalisti päkiällä jää polveen ~ sopiva kulma. Millit hierot sitten kohdalleen, kun maileja kertyy.

Mattia
24.07.2014, 22.36
Ja siis pyörähän näyttää olevan oikean kokoinen :) Onnea ja nautinnollisia kilometrejä.

harmis
24.07.2014, 22.41
Minusta pyörän koko näyttää kuvien perusteella sopivalta. Ja kerrottujen mittojen perusteella myös. Anna mennä vaan. Kuvien perusteella pari vinkkiä: yritä ajaa niin, että käsi ei ole kyynärpäästä ihan suorana ja lukossa, niin vähennät käsien tai selän puutumista. Ja satulaa laskisin sentin pari, että jalka ei ihan noin suoraksi mene. Saa korjata, jos olen väärässä.
Juuri näin meinasin itsekin kirjoittaa.

TERU
25.07.2014, 07.32
Onhan tuohon satulakorkeuteen ihan suosituskin: Haaramitta x 0,883 keskiön keskeltä satulan pintaan. Käytän tuota "nollakohtana" ja siitä itselle sopivaa n. sentin alemmas.

Saman kokoisella ja merkkisellä vielä saman luokituksen pyörällä omatkin hyvin nautinnolliset ajot kulkevat, pituus joskus mitattu 175 cm.

Onnea hyvälle löydölle!

J N
25.07.2014, 08.13
Jalan sisämitta on mittautarkkuuden puitteissa 80-81 cm. Eiköhän tuo 53 cm sitten ole itsellekin kutakuinkin sopiva. Ihmtyttää vain todella tuo Bianchin taulukko. Onko Italian pojilla niin paljon pidemmät kintut, vai mistä tuo voi johtua?
Onnittelut uudesta Bianchista.

Itse mietin koko asiaa myös. Olen 180cm pitkä ja jalan sisämitta 84cm. Tilasin c2c-rungollisen Infiniton 57-kokoisena. Testaamaan en päässyt, eikä minun kokemuksella se olisi mitään auttanut. Nyt on likimain 700 km tullut ajettua reilun kolmen viikon aikana. Ja hyvin tuntuu sopivan. Pientä säätöä tein vielä eilen. Tehtaan jäljiltä ohjaustanko oli melkein alimmassa paikassa. Nostin hieman (TM:n 14/2014 polkupyörän sovitusjutun luettuani). Pienen lenkin eilisessä helteessä ajoin. Ilmeisesti nyt on aika hyvä. Ajoasento on melko rento, eikä mihinkään satu. Ensimmäisen lenkin jälkeen kädet tuntuivat olevan kovilla. Sittemmin kädet ovat tottuneet ja aloin käyttämään pyöräilykäsineitä. Ajan jonkin verran soralla ja tärisevä tien pinta erityisesti rasitti käsiä. Aiemmin hybridillä polkiessani ihmetteln, mihin sormettomia hanskoja tarvitaan, mutta en enää :) Sellainen fiilis on, että jos olisin ostanut 55-kokoisen pyörän, olisi sekin todennäköisesti sopinut minulle hyvin. On tuossa sen verran säätövaraa.

cokekola
25.07.2014, 08.52
Löysinkin taulukon C2C Intenson geometriasta: http://lundberg247.fi/cat/images/polkupyorat/geo_intenso.jpg. Erililaisia laskureita käyttämällä omista mitoista päätyy hyvin lähelle tuosta taulukosta löytyvää stackia ja reachia, joten alan olla varsin vakuuttunut, että pyörä ei ole aivan väärän kokoinen. Ilmeisesti ensimmäiseen viestiin linkkaamieni runkokokosuositusten täytyy liittyä johonkin aivan eri malliseen geometriaan?

Satula jäi tosiaankin hieman liian ylös ekalle lenkille, mittasin väärin korkeuden. :eek:

big4man
25.07.2014, 08.58
Ilmeisesti ensimmäiseen viestiin linkkaamieni runkokokosuositusten täytyy liittyä johonkin aivan eri malliseen geometriaan?

Bianchilla on muista valmistajista poikkeava tapa ilmoittaa runkojen koot ja tuo selittänee havaintosi. Mulle Bianchin 57 cm vastasi 55 cm kokoa toiselta valmistajalta.

PekkaO
25.07.2014, 19.18
Mun pituuteni on 188-189 cm (inseam 91 cm) ja Oltren koko 59 cm. Aiempi 928 c2c oli kokoa 58. Enpä tiedä auttaako sinua, kun ollaan niin eri kokoiset, mutta saattaa tätä ketjua selailla joku toinenkin :)
Kun ollaan aika samaa kokoa, niin kyselen. Huomasin että Oltren ja Infiniton geometriat (stack ja reach) eroavat sen verran toisistaan, että Infiniton 59 on lähellä Oltren 61:tä. Kuinka paljon sinulla on Oltressa droppi satulan pinnalta tangon yläosaan? Miten iso pino spacereita on käytössä?

Miikko
25.07.2014, 21.08
meikäläisen mitat on 180 ja inseam luokkaa 86cm. Impulson 55-kokoisena on pyöränä. välillä tekis mieli väittää liian pieneksi mutta toisaalta tuolla pystyy heittään satasen ilman kipuja (reidet loppui viimeksi mutta syy taitaa olla toisaalla:)). naurattaa välillä tuo järkyttävä kasa spacereita stemmin alla, luokkaa 40mm. ne mitä vakiona tuli mukana. eihän se toisaalta ole kuin ulkonäköä, mut seuraavan rungon kanssa pitää etsiä kunnon myyjä et saa varmasti oikean koon. Merkki on jo löytynyt :)

fiber
25.07.2014, 21.57
PekkaO, Oltre näyttää tältä ja droppia on 15 cm.
(sorry iso kuva, en nyt jaksa käydä pienentelemään ja lataamaan uutta)

http://3.bp.blogspot.com/-SAUX23JRBDc/UitgVr835gI/AAAAAAAAJg8/sx-DqOs1IL8/s1600/BianchiOltre_0325_1920px2.jpg

PekkaO
25.07.2014, 22.28
Kiitokset Fiber. Ei tuolla dropilla tosiaan spacereitä tarvita. Oma droppini on 10 cm luokkaa, joten tuo panee epäilemään Oltre 59:n riittävyyttä. Keskiöstä satulan pintaan minulla on tippa reilu 80 cm. Komea pyörä muuten sinulla.

fiber
25.07.2014, 23.12
Minulla on satula 84 cm keskiöstä putken suuntaisesti mitattuna. Tosin sietäisi laskea joitain millejä, ehkä puolikin senttiä.

Todella kevyesti ja jämäkästi tuo kulkee, mutta käytettynä kun ostin, on nyt satulan ja rungon liitoksessa ikävää natinaa, jota ei Velosportissa saatu kokonaan pois. Pitää etsiä toinen huoltamo.

EDIT: jos sinulla on satulan korkeus noin 80 cm ja droppi 10 cm, hyvinhän tuo menee ilmankin spacereitä. Stemmin pituudella ja kulmalla säädät kohdilleen.

cokekola
06.08.2014, 09.31
Pannaanpas päivitystä omaan tilanteeseen:

Pyörässä on nyt ne kaupan päälle tulleet "Bianchi"-polkimet, Velosportista hommasin niihin sopivat klossit kenkiin. Hyvin toimii, enkä kummemmista tällä hetkellä ymmärtäisi mitään.

Fillari toimiin kuin unelma, lukuunottamatta toisessa ketjussa käsiteltyä chain suckia sekä alempana mainittavaa pikkuharmia.

Koko on osoittautunut sopivaksi; varsinkin kun käänsin stemmin toisin päin, joten ohjaustanko on nyt joitain senttejä alempana. Ehdin kyllä tilata jo pidemmän stemminkin, mutta voi olla, että se osoittautuu lopulta turhaksi, sen verran passelilta ajoasento tuntuu ainakin tällä hetkellä.

Kiitoksia kaikille neuvoista!

Todella kevyesti ja jämäkästi tuo kulkee, mutta käytettynä kun ostin, on nyt satulan ja rungon liitoksessa ikävää natinaa, kohdilleen.

Sama tilanne täällä. Tosin natinaa ei ollut ennen kuin laskin satulan itselleni sopivalle korkeudelle; sen jälkeen alkoi natista. Otin satulatolpan pois, koetin putsata huolellisesti tolpan ja rungon, lisäsin fillarin mukan tullutta FSA:n asennuspastaa ja kiinnitin uudelleen. Tulos: natisee edelleen, tosin vähemmän, mutta natisee kuitenkin. Natina syö kyllä pikku hiljaa hermoja; muuten olisikin aivan liian täydellistä.

macn0ble
02.03.2015, 15.43
Vähän vanhan kaivelemista, mutta hommasin itselleni Intenson taanna viikonloppuna, mutta en pääse sitä vielä ajamaan koska tappajasepeli. Päädyin myyjän suosituksesta 55 kokoon, omaa mittaa löytyy 184, 84 inseamilla.

Miten tuo Intenso on toiminut sinulla? Jouduitko tekemään temppuja Stemmillä tms?

Dakota
12.04.2015, 12.54
Moro. Ostin ensimmäisenksi maantiepyöräksi bianchi via nirone 7 koko 55cm. Mitat 183cm,85. Kokemusta ei ole muista pyöristä niin tuo koko nyt mietityttää että ostinko oikean kokoisen. Kun ajan kädet kippurasarvilla niin kyynärpäät on tosi lähellä polvia ja välillä jopa kolahtaa. Miten tuota pyörää kannattaa säätää sopivammaksi?

TERU
13.04.2015, 05.07
Koko on se oikea, säädöt löytyvät vähitellen. Satula ensin oikealle korkeudelle ja oikealle etäisyydelle omien mittojen mukaan, sitten ohjauksen kimppuun. Pienin siirroin ja vaikka paperille muistiin mitä siirrettin ettei mene sekoiluksi. Suosituksia kannattaisi käyttää apuna. Ajopituuteen sentinkin pidennys vaikuttaa hurja paljon, jos polvet jatkavat kyynärpäiden tapailua haitallisesti.