PDA

Näytä tavallinen näkymä : Bikefitting

ristopee
24.07.2014, 08.29
En löytänyt tälle omaa aihetta joten aloitetaan itse. Onko kukaan käyttänyt bikefit-palveluita ja millaisia kokemuksia on tullut?

Bikefittiähän on kahta "lajia", ensimmäisessä haetaan tulevan pyörän mittoja ja toisessa säädetään nykyisen pyörän ajoasentoa. Fillarilehdessä oli pari (?) vuotta sitten lyhyt juttu aiheesta. Itse löysin myös netin kätköistä tällaisen jutun http://www.arcticsportaddicts.fi/varusteet/bike-fitilla-asento-kuntoon-ja-lisaa-vauhtia-pyorailyyn/

Warlord
24.07.2014, 08.43
Kävin ennen ekan mantiepyörän ostoa Probikessa Saarisen Simolla bikefitissä. Hyvä että kävin, osoittauduin hieman hankalan kokoiseksi ja summan mutikassa olisin todnäk ostanut liian pitkän rungon, koska suurin osa on mulle liian pitkiä. En olisi myöskään osannut säätää ajoasentoa itse minulle sopivaksi. Sen verran takana ja korkealla mulla on satula edeltävään fillariin verrattuna. Suosittelen bike fittiä.

Jarvla
25.07.2014, 09.53
Ihan suomenkielellä löyty hyvä kirjoitus, TM 14/
2014 kyseisestä asiasta.

isoH59
25.07.2014, 18.26
Kävin Kuopiossa Fortesportissa bikefittingissä ja laitteen ehdottamat säädöt paransivat tuntumaa. Suosittelen

Hivo
25.07.2014, 22.45
Varmasti siitä hyötyä on mutta en jaksa uskoa että tehollisesti parannusta voisi tulla niin paljon kuin jotkut väittävät. Varmasti ergonomiaan ja ajomukavuuten sillä on suuri vaikutus, mutta ainakaan tavalliseen maantiepyörään en usko että teho siitä juuri muuttuu. Oletuksena siis se että pyörän säädöt ja koko nyt ovat suurin piirtein oikein jo alkuvaiheessa. Tämä on vain minun mielipiteeni ilman minkäänlaista kokemusta.

CwA
25.07.2014, 23.01
Itse olen näillä mennyt ajoasennon säädön suhteen nyt ja tuntuisi olevan aika hyvä verrattuna luotilangan kanssa arpomiseen.
http://www.neillsbikefit.com.au/?page_id=364

http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

CamoN
26.07.2014, 09.08
En ole käynyt bikefittingissa, mutta talvella tuli kokeiltua harjoitusvastuksen kanssa erilaisia satulan paikkoja korkeus- ja pituussuunnassa. Lähtökohta satulan korkeudelle oli perinteinen "kantapää yltää polkimelle" ja pyrkimyksenä saada pyörittäminen mahdollisimman rennon ja helpon tuntuiseksi. Omia tuntemuksia, videokuvausta ja tehodataa hyödyntämällä löysin satulalle 10-20mm ylempää sellaisen paikan, jossa pystyin tuottamaan peruskestävyysalueen ylärajalla 10-20W enemmän tehoa. Selityksenä tuolle pitäisin sitä, että nilkka ojentuu minulla polkiessa luonnollisesti melko paljon ja lihastasapaino keskivartalosta lähtien suosii sitä, ettei polvea tarvitse nostaa erityisen korkealle.

Bikefittingissa saman asian saa selville parissa tunnissa, itsekseen hääräämällä menee todennäköisesti useita parituntisia sekä paljon soutamista ja huopaamista säätöjen kanssa.

Tilley
26.07.2014, 14.18
Vaimolle käytiin juuri menneellä viikolla tekemässä bikefitting Kuopion Forte Sportissa. Lähdimme koittamaan, josko sillä saisi ratkaistua ikuisen ongelman, mistä sopivan kokoinen pyörä XXS -kokoiselle henkilölle (151 cm). Aavistuksen jäi sellainen maku, että hinta on korkeahko saavutettuun hyötyyn nähden. Nimittäin kovin montaa mittauspistettä kehosta ei oteta, kyseiset mitat olisi aika helposti itsekin otettavissa. Toisaalta se, miten kyseiset mitat sitten skaalautuvat esim. pyörän tärkeimpään mittaan, vaakaputken pituuteen, voisi olla itsellä hankalampi muodostaa. Nyt siihen sentään saatiin selkeä lukuarvo (448 mm, 90 mm stemmillä), josta pystyi sitten lähtemään kartoittamaan tarjontaa. Tässä toki Forte Sport nosti kädet pystyyn, heidän mallistossaan ei ole yhtään pyörää jossa olisi edes 500 millinen vaakaputki. Ja samoin nykyinen pyörä on hehtaarikaupalla pielessä, sitä ei enää millään säädöillä saa lähestulkoonkaan sopivaksi. No, ehkä tästä lisää "pienten naisten pyöräilyä" -topikissa.

Kuitenkin tuo bikefitting saattaisi olla hyvinkin hyödyllinen, jos olemassaoleva pyörä ei ole niin paljoa väärän kokoinen, että säädöt riittävät optimoimaan ajoasennon. Tosin esim. hartioiden leveyttähän tuossa ei mitata... Eikä kampien pituus muka vaikuta mitään, muuttujana mittauksessa on vain matka keskiöstä satulaan. Kuitenkin kampia on monta senttiä eripituisia, mikä ei oikein istu siihen, että tuo mittaus antaa ymmärtää olevansa niin millintarkka.

arctic biker
26.07.2014, 19.30
Tuo CWA;n linkkaama Peter Whiten teksti kertoo minusta asiasta paljon. Kärjistettynä että mistäs se fittaaja tietää mikä kyseisestä kuskista tuntuu mukavimmalta?

Itse olen Camonin kanssa samalla linjalla, tosin ilman wattimittaria, nyyh. Ja ilman videotakin. tekemäni polvikulmamittarikin odottaa vielä hyötykäyttöään! Luulen tuntevani kehoni ja ihan mielenkiinnostakin en tyydy aina siihen mikä tuntuu hyvältä, kokeilen piruuttani vaihto-ehtoja. Harrastukseen kuuluvia asioita.

Juha Lehtinen
28.07.2014, 11.06
En ole bikefitting palvelua käyttänyt vaan perinteisellä soutamisella ja huopaamisella. Välillä tulee satulaa notettua kunnes tovin jälkeen tulee huomattua että liian korkealla, jatkuvaa säätämistä siis täällä. Seuraavaa fillaria ostaessa voisi bikefitting palvelua käyttää.

arctic biker
28.07.2014, 15.57
Seuraavaa fillaria ostaessa voisi bikefitting palvelua käyttää.
Elä Juha hitossa, pahimmassa tapauksessa kaikki mitkä olet hyväksi kokenut ja tuhansien kilsojen aikana sulle passeliksi huomannut tyrmätään täysin. Siinä sitten ihmettelet.
Ps. en tieten tyrmää bikefittinkiä, lukekaa tarkkaan Peter Whiten teksti. Totuus on siellä jossain, omat olen löytänyt maantieltä.

Juha Lehtinen
28.07.2014, 19.55
Elä Juha hitossa, pahimmassa tapauksessa kaikki mitkä olet hyväksi kokenut ja tuhansien kilsojen aikana sulle passeliksi huomannut tyrmätään täysin. Siinä sitten ihmettelet.
Ps. en tieten tyrmää bikefittinkiä, lukekaa tarkkaan Peter Whiten teksti. Totuus on siellä jossain, omat olen löytänyt maantieltä.
No joo, voihan se olla niinkin että tuollaisen bikefitting mittauksella tehty fillari vie pahimmillaan maun koko pyöräilystä koska kroppa on tottunut siihen jotakuinkin sielläpäin olevaan asentoon ja sillä saanut fillarin kohtuullisesti kulkemaan ja tuolla bikefitting mittauksella mennään niin että joka paikkaan kolottaa.

ristopee
03.07.2015, 08.36
Vastataan tähän nyt itse kun kerran tuli testattua. Eli kävin keväällä kph:n bikefitissä ja palvelu on aika monipuolinen. Otettiin mitat ja laitettiin testipyörään polkemaan. Vaihdeltiin asentoa ja katseltiin tehoja ja pyöritystä. Lopputulemana satula nousi ~1 cm ja liikkui eteen/taaksepäin jonkun verran. Stemmi vaihtui hieman lyhyempään. Motivaationa koko bikefittissä minulla oli että josko saisi vähän enemmän tehoja irti ja vähän ergonomisemman asennon. Nyt olen tämän kesän näillä säädöillä pyöräillyt ja omasta mielestäni nuo tavoitteet ovat toteutuneet.

Jos olisin nyt ostamassa uutta maantiepyörää tai tempopyörää, kävisin ehdottomasti etukäteen bikefittissä.

El-Carpaso
03.07.2015, 11.00
Sekin on muuten jännä, että eri satula vaatii eri satulankorkeuksia ja jalkakulmia. Brooksin hommaamisen jälkeen satula on tippunut aikalailla. Fizikillä pystyi polkemaan lähes jalat suorana.

Näitäkään ei bikefitissä oteta huomioon ellei sovittajalla ole todella rautainen ammattitaito.

Satulankorkeutta ei kyl mun mielestä muutenkaan kannata ottaa sillai kiinteenä lukuna kun se korkeusvaatimus voi muuttua sentin lenkin aikana. Nibalin käyttämää ajossa säädettävää putkea odotellessa

frp
03.07.2015, 11.21
Kaksi kertaa nähnyt _täysin_ pielessä olleen ajoasennon, joka on tehty bikefitting palvelussa.

jeijei
12.07.2015, 19.29
Kaksi kertaa nähnyt _täysin_ pielessä olleen ajoasennon, joka on tehty bikefitting palvelussa.
Missäköhän tehty?

Sent from my SM-G925F using Tapatalk

macn0ble
28.08.2015, 20.25
Kävin kanssa tekemässä Shimanon Standard Bike Fittingin ja kone antoi tulokseksi kaksi kokoa isomman pyörän kun se, jolla olen sotkenut jo 700 km. Ok. Olen kärsinyt vaivoista, mutta lähinnä alaselän alueella. Nyt satula tuntuu olevan kuitenkin oikealla korkeudella ja uskon alaselän vaivojen olevan ohi. Fittingin säätöjen mukaan Stemmi pitäisi olla tolla runkokoolla 140mm ja droppi 8 cm. Nyt 110mm ja 5cm. Pyörä tuntuu lyhyeltä, mutta kannattaako vaan hakea sentti pari pidempi stemmi vai pistää pyörä kiertoon? Kuinka orjallisesti tota Fittingin tulosta pitäisi uskoa?

ranttis
13.10.2016, 11.04
Onko täällä kokemuksia Tampereen kieppeillä olevista bike fitting -palveluista? En varsinaisesti etsi pelkkää Shimanon konetta josta tulee liuska numeroita vaan myös kokemuksia tuon homman tekijöistä joilla on asiantuntevaa muutakin näkemystä koneen tulosten lisäksi.

何殷傑
13.10.2016, 22.41
Minkälaisia metodologisia lähestymisiä olette kokeilleet ja onko joistain erityisen hyviä kokemuksia? Onko eri metodologioilla suuriakin eroja? Erityisesti minua kiinnostaisi tietää kulmien mittailusta. Ovatko eri fittaajien käyttämien kulmat kovinkin erilaisia? Onko jotain yleisesti hyväksyttyjä normatiivisia arvoja kulmille? 25 astetta (tai 155) olen ymmärtänyt voimantuoton kannalta hyväksi polvikulmaksi (lantio-polvi-nilkka) mutta entä muut suositellut kulmat?

putki
23.04.2017, 21.36
No niin.

Nykyinen cyclo myytiin oikean kokoisena. Höpönlön. Vaakaputki on auttamatta liian pitkä ja joudun selvästi kurottelemaan 10000km kokemuksella. Kyse ei ole kuin puolesta sentistä mutta ilmeisesti muukin on päin seiniä koska kokemus ei ole ergonomisesti miellyttävä.

Olen parin tonnin hankintahinnan lisäksi päivittänyt fillaria reilulla tonnilla. Pyöräilyaikaa on todennäköisesti vain max 40v jäljellä joten olen valmis laittamaan cycloprojektiin 5-6k € nyt. En ole tähtäämässä TDF:lle mutta jokaisen kilometrin haluan olevan kivoja.

Varsinainen kysymykseni on että mistä löydän luotettavan bikefittingin jonka arvioinnin pohjalta voin luotettavasti lähteä etsimään ratkaisua? Kaikki suositeltavat paikat Jyväskylästä etelään kelpaavat.

Opettelisin asian itse jos uskoisin oppivani tänä keväänä saman kuin vaikka 20v asian parissa työskennellyt henkilö hallitsee.

Tinke
23.04.2017, 22.45
Itse painin vähän vastaavan ongelman kanssa, ilmeisesti maantiepyöräily ei kuulu puuduttaa eikä turruttaa tms, satulassa pitää pystyä soittamaan pianoa jnejne. Ei ole itselle vielä tuollaista setuppia löytynyt, mutta parannusta on tullut.

Absoluuttisia totuuksia ei ole, mutta näiden mukaan esim. sain perusasiat paremmin kohdalleen. Videoi itseäsi polkemassa trainerilla, pienet tarrat nivelien kohdille ja sitten analysoimaan videolta kulmia ja liikettä.
http://bikedynamics.co.uk/guidelines.htm
Youtubestakin löytyy Bike Fit Adviser ym kanavia. Tietoa on paljon, mutta ongelma on kuten aina se itselle sopivan infon kaivaminen ja soveltaminen.

Warlord
24.04.2017, 06.45
Kokemuksella voin suositella Nummelan Probiken Simoa. Oon ite hankalan kokoinen mutta sieltä löytyi apu ja vieläpä sopiva fillari.

Kylian
24.04.2017, 07.44
Itse kävin ennen ekan cyclon ostoa(aloittelija tammikuussa) shimano bike fittingin läpi. Sieltä sai suuntaa-antavia mittoja ja tajusi että Kona kroppa ei ole ihan standardi. Nyt hankkimani cyclo saattaa olla hieman pieni ja stemmi pitää olla aika paljon ylöspäin, jotta saisi ergonomisempaa asentoa aloittelijalle.
Mutta tuo perustason fitting on kyllä hyvä tuote. Saa erilaiset mitoitukset (ns. Ergo, kisa, cyclo, jne.) ja niistä saa itsellekin jatkoon suuntaa-antavaa tietoa. Perstuntuma ja puuttumiset ja korotukset stimuloivat hienosäätöä, mutta tuon avulla saa perussäädöt kohdilleen. Toinenmikä oli isoksi avuksi on tämä foorumi. Sain nöösinä paljon apua ja hyviä kommentteja jotka auttoivat vahvistamaan päätöstä mihin pyörään kannattaa päätyä.

ElBike
24.04.2017, 16.03
Itse painin vähän vastaavan ongelman kanssa, ilmeisesti maantiepyöräily ei kuulu puuduttaa eikä turruttaa tms, satulassa pitää pystyä soittamaan pianoa jnejne. Ei ole itselle vielä tuollaista setuppia löytynyt, mutta parannusta on tullut.

Absoluuttisia totuuksia ei ole, mutta näiden mukaan esim. sain perusasiat paremmin kohdalleen. Videoi itseäsi polkemassa trainerilla, pienet tarrat nivelien kohdille ja sitten analysoimaan videolta kulmia ja liikettä.
http://bikedynamics.co.uk/guidelines.htm
Youtubestakin löytyy Bike Fit Adviser ym kanavia. Tietoa on paljon, mutta ongelma on kuten aina se itselle sopivan infon kaivaminen ja soveltaminen.

Itsellä tullut vuosikymmenten mittaan seuraavia mielipiteitä;
-Fillarin satulassa ei tarvikaan pystyä istumaan tuntikausia paikallaan.
-Käsien puutumista ehkäistään vaihtamalla otetta vähän väliä.
-Selän puutumista ehkäistään vaihtamalla otetta ylä ja alaotteelle välillä.
-Selän ja istumalihasten puutumista ehkäistään nousemalla välillä ajamaan seisaaltaan.
-Ja istumalihasten puutumista voi ehkäistä ajamalla hieman kovempaa eli tekemällä enemmän töitä.

Jos ajaminen on ns. sitkuttamista alkaa satula herkemmin painamaan/puuduttamaan kuin jos ajaa aktiivisemmin ja ehkä vähän isommalla välityksellä (ei liioittelua kuitenkaan). Nuo ajatelmat ei poista sitä tosiasiaa että ajoasento pitää olla kohdillaan mutta jos joku kuvittelee että THE täydellisessä asennossa pystyy ajamaan 300km ilman että alkaa tuntua missään, on väärässä. Omasta mielestäni ajoasento on ollut liian staattinen jos tauolla pyörän päältä noustessa on olo kankea ja jäykkä. Vaikka fillarioppaissa neuvotaan että pyörän päällä ei saisi heilua, niin rentous ennen kaikkea. Se ajoasennon väkisin pitäminen jumittaa tehokkaasti. En missään nimessä ole tuomitsemassa bikefittingiä ja olen harkinnut itsekin vuosikymmenten jälkeen sellaiseen menoa. Ns. väärään ajoasentoon kun kasvaa eli tottuu. Mutta ei kannata luulla että puutumisista/turtumisista yms. pääsisi eroon pelkästään säätämällä fillarin.

Tähän loppuun miete; miksiköhän 100km kilpailun jälkeen ei ole lainkaan jumissa mutta 100km peruskestävyyslenkki jumittaa pahemmin? Syyn voi lukea yltä.

frp
24.04.2017, 19.28
^Viisaita sanoja.

Lisäisin vielä, että jos se pyörän vaakaputken mitan heitto on puoli cm väärä niin kuulostaa siltä, että se ja muut säädöt saadaan kyllä tehtyä nykyiseenkin pyörään ja pyörä voi hyvinkin olla oikean kokoinen. Ei se koko nyt niiiiiin tarkkaa ole, säätövarathan yltää pitkälle eikä ne pyörän ajo-ominaisuudet peloitteluista huolimatta millään muutaman sentin heitoilla painopisteessä muutu kriittisesti, vaikka niinkin joskus pelotellaan. Onhan pelkästään satulan istumiskohdallakin mahdollisuus siirtää yli 5cm painoansa ja silti ajaminen sujuu eri kohdissa.

Ja vielä varoituksena: kaikkein hassuimmat ajoasentovirheet, mitä olen nähnyt, ovat usein olleet juuri niitä bikefittingissä käyneitä...

ElBike
25.04.2017, 09.37
^Viisaita sanoja.
Ja vielä varoituksena: kaikkein hassuimmat ajoasentovirheet, mitä olen nähnyt, ovat usein olleet juuri niitä bikefittingissä käyneitä... Ihan heti keväällä ei kannattaisi rynnätä bikefittingiin vaan ajella tuhatkunta kilometriä pohjalle. Ainakin itsellä keväällä on aina vähän kankeampi ja ajoasento tuntuu hassulta, mutta muutamia lenkkejä alle ja pyörän päälle taipuu ihan eri tavalla. Kunnon bikefittingissä lämmitellään reilusti ennen mittauksia ja ennen sinne menoa kannattaisi venytellä aktiivisesti viikon ajan. Muuten säädetään fillari rautakangelle.
Vaikka tämä ketju koskee bikefittingiä niin sillähän haetaan tehokasta ajoasentoa. Itse olen huomannut että niinkin pienellä asialla kuin ajohousulla on iso merkitys siihen, miten hyvin fillarin päällä viihtyy. Esimerkiksi joskus ajoin paljonkin ajohousuilla, joissa säämiskä ei pysynyt paikoillaan ja parhaan asennon löytämiseksi satulaan piti istua juuri tietyllä tavalla. Tämä aiheutti tietenkin sen, ettei ihan pienestä syystä "viitsinyt" nousta seisomaan vaan tuli ajettua liian pitkään istualtaan. Nyt vihdoin löytyi (säämiskät kehittyneet valtavasti 20 vuodessa) housut, joissa alkuun tuntuu että säämiskä uppoaa perskannikoiden väliin, mutta ovat äärettömän mukavat ajaessa. Tästä syystä satulasta nouseminen ja siihen takaisin käyminen on todella luonnollista ja kesken mäkeä voi nousta vaikka pariksi sekunniksi seisomaan ja taas kun istuu satulaan, löytyy hyvä hiertämätön ja painamaton asento heti. Eikä itseasiassa satulassa ole vain yhtä hyvää paikkaa istua vaan välillä voi istua taempana ja välillä valua nokalle, fiiliksen ja vauhdin mukaan.

kuovipolku
25.04.2017, 10.13
Yllämainitusta syystä voi käydä myös niin että ensimmäisen maantiepyörän kohdalla tulee valittua kokoa liian suuri runko koska se jäykällä ja tottumattomalla kropalla tuntuu sopivammalta kuin pienempi. Jos on käynyt hyvä tuuri, tilannetta voi vielä korjata poistamalla niitä korotusrenkaita ja tarvittaessa sahaamalla emäputkea.

Ja huomio todella sopivista ajohousuista on aivan oleellinen: poikkeuksetta kaikki (henkselilliset - ja muitahan en käytä) parhaiten sopivista ajohousuista ovat olleet sellaisia että ne ovat sovittaessa tuntuneet epämukavilta normaaliasennossa eli suorana seisoessa.

Markku Liitiä
25.04.2017, 14.00
...tarvittaessa sahaamalla emäputkea.

Minä kyllä sahaisin mieluummin haarukan kaulaputkea. Emäputkea sahaamalla voi mennä runko pilalle. :D

kuovipolku
25.04.2017, 14.38
^ LJL voisi ehkä uskaltaa kokeilla sitäkin? Mä olen tosiaan siinä määrin mekaanisesti harjaantumaton että mä pystyn päästämään tuommoisia kukkasia huomaamatta niitä ennen kuin ne minulle osoitetaan, mutta ainakin parhaina hetkinäni olen tarpeeksi vahva tarjoamaan naurut kustannuksellani...

Zorbuli
18.05.2018, 07.59
Hyviä vinkkejä/kokemuksia bikefitting paikoista joilla on oikeasti osaamista laajalti eri pyörämerkkien geometrioista. Ajatuksena on vaihtaa nykyinen vm 2013 Bianchi Impulso uuteen ja haluaisin edetä asiassa niin että käyn bikefittingissä niin että sen jälkeen olisi faktat tiedossa minkä merkin mikä malli olisi sopivin omille mitoille, toki vaihtoehtoja voisi olla useita mutta pääasia että löytyisi ne mallit mitkä sopii ja mitkä saa järkevästi säädettyä kuntoon. Nykyinen pyörä on hyvä ajaa ja pystyn ajamaan sillä esim. 200km reissun eli ei aiheuta isompia "ylimääräisiä" kipuja. Olen kuitenkin jonkin verran kuvannut omaa ajoa ja myös muiden sanomisten mukaan pyörä vaikuttaa joltain osin pieneltä. Oma tosin hyvin rajallinen osaaminen pyörien geometriasta on antanut sen vaikutelman että pyörä on tavallaan lyhyt. Jouduin säätämään erimittaisten stemmien kanssa 2 vuotta kunnes löysin sopivan ja siis jouduin lyhentämään stemmin alkuperäisestä 110mm nykyiseen 70 tai 90mm, en edes muista enään kumpi siinä nyt on. Tämä aiheuttaa sen ongelman että ohjaamo on nyt ahdas ja esim. putkelta ajettaessa saa olla tarkkana että polvet ei osu tankoon. Tuo stemmin lyhennys oli peruja siitä että kädet ja hartiat olivat tajuttoman kipeät kun stemmi oli 110-100mm. Tavallaan ongelma on siinä että haluaisin pyörän joka on kisamallisempi kuin tuo C2C.

itm
18.05.2018, 09.56
Hyviä vinkkejä/kokemuksia bikefitting paikoista joilla on oikeasti osaamista laajalti eri pyörämerkkien geometrioista. Ajatuksena on vaihtaa nykyinen vm 2013 Bianchi Impulso uuteen ja haluaisin edetä asiassa niin että käyn bikefittingissä niin että sen jälkeen olisi faktat tiedossa minkä merkin mikä malli olisi sopivin omille mitoille, toki vaihtoehtoja voisi olla useita mutta pääasia että löytyisi ne mallit mitkä sopii ja mitkä saa järkevästi säädettyä kuntoon. Nykyinen pyörä on hyvä ajaa ja pystyn ajamaan sillä esim. 200km reissun eli ei aiheuta isompia "ylimääräisiä" kipuja. Olen kuitenkin jonkin verran kuvannut omaa ajoa ja myös muiden sanomisten mukaan pyörä vaikuttaa joltain osin pieneltä. Oma tosin hyvin rajallinen osaaminen pyörien geometriasta on antanut sen vaikutelman että pyörä on tavallaan lyhyt. Jouduin säätämään erimittaisten stemmien kanssa 2 vuotta kunnes löysin sopivan ja siis jouduin lyhentämään stemmin alkuperäisestä 110mm nykyiseen 70 tai 90mm, en edes muista enään kumpi siinä nyt on. Tämä aiheuttaa sen ongelman että ohjaamo on nyt ahdas ja esim. putkelta ajettaessa saa olla tarkkana että polvet ei osu tankoon. Tuo stemmin lyhennys oli peruja siitä että kädet ja hartiat olivat tajuttoman kipeät kun stemmi oli 110-100mm. Tavallaan ongelma on siinä että haluaisin pyörän joka on kisamallisempi kuin tuo C2C.

Jos stemmi on vaihdettu 110->70mm niin vaikea äkkiseltään kuvitella muuta tilannetta kuin että pyörä on liian iso tai droppia on aivan julmetun paljon liikaa ja sitä sitten kompensoidaan lyhyellä stemmillä - mutta C2C geolla se taitaa vaatia huippumallin jalanpituuden yhdistettynä dinosauruksen käsiin.

Jyväskylästä en osaa sanoa, mutta jos pääkaupunkiseudulle asiaa niin Larunpyörä tai KPH ainakin saa autettua asiassa.

Zorbuli
18.05.2018, 11.09
Jos stemmi on vaihdettu 110->70mm niin vaikea äkkiseltään kuvitella muuta tilannetta kuin että pyörä on liian iso tai droppia on aivan julmetun paljon liikaa ja sitä sitten kompensoidaan lyhyellä stemmillä - mutta C2C geolla se taitaa vaatia huippumallin jalanpituuden yhdistettynä dinosauruksen käsiin.

Jyväskylästä en osaa sanoa, mutta jos pääkaupunkiseudulle asiaa niin Larunpyörä tai KPH ainakin saa autettua asiassa.

Pääkaupunkiseudulle on aina välillä asiaa niin se ei ole ongelma. Nykyinen on siis 57cm runko tuosta Bianchi Impulsosta. SUP:n kaverit kovasti aikoinaan valistivat että se on oikea koko minulle kun en silloin tiennyt asioista tätä vähääkää. Oma pituus on 183cm ja suhteessa jalat on pitkähköt mutta ei mitenkään poikkeavan paljon. Kädet ihan normaalin mittaiset. Joten mistään dinosta ei voine nyt puhua. Toki se voi tuosta geometriasta olla se oikea koko mutta geometria ei muuten vain tunnu hyvältä. Tuota droppia olen itsekin miettinyt, kun sitä on aika paljon ja penkkiä olen jo hiukan laskenutkin. Melkein voisin tehdä nyt alkuun niin että puran koko setupin ja laitan kaikki ns. yleisohjeiden mukaan, eli satulankorkeus ja etäisyydet sekä stemmi täytyy vaihtaa tai hommata vaihtoehtoja jokunen ja hakea se oikea. Tuolla lyhyellä stemmillä ohjaus on aika hutera eikä oikein palvele maantiepyörässä ajo-ominaisuuksia. Bikefit on aika tyyristä touhua joten siksi on nyt tarkkaan mietittävä onko järkeä tuota nykyistä käydä säädättämässä vai lähteä etsimään sitä uutta oikeamman kokoista.

TERU
18.05.2018, 11.35
Oletko katsonut velogin videot säädöistä
https://youtu.be/yGGk3ALky_E

itm
18.05.2018, 11.39
Pääkaupunkiseudulle on aina välillä asiaa niin se ei ole ongelma. Nykyinen on siis 57cm runko tuosta Bianchi Impulsosta. SUP:n kaverit kovasti aikoinaan valistivat että se on oikea koko minulle kun en silloin tiennyt asioista tätä vähääkää. Oma pituus on 183cm ja suhteessa jalat on pitkähköt mutta ei mitenkään poikkeavan paljon. Kädet ihan normaalin mittaiset. Joten mistään dinosta ei voine nyt puhua. Toki se voi tuosta geometriasta olla se oikea koko mutta geometria ei muuten vain tunnu hyvältä. Tuota droppia olen itsekin miettinyt, kun sitä on aika paljon ja penkkiä olen jo hiukan laskenutkin. Melkein voisin tehdä nyt alkuun niin että puran koko setupin ja laitan kaikki ns. yleisohjeiden mukaan, eli satulankorkeus ja etäisyydet sekä stemmi täytyy vaihtaa tai hommata vaihtoehtoja jokunen ja hakea se oikea. Tuolla lyhyellä stemmillä ohjaus on aika hutera eikä oikein palvele maantiepyörässä ajo-ominaisuuksia. Bikefit on aika tyyristä touhua joten siksi on nyt tarkkaan mietittävä onko järkeä tuota nykyistä käydä säädättämässä vai lähteä etsimään sitä uutta oikeamman kokoista.

Oon myös 183, mutta jalat ja kädet suhteessa toisinpäin ja bikefitit käyty. Jos nyt vertaa tuon 57cm Impulson geometriaa omaan L-kokoiseen Focus izalco maxiin niin stackia on sentti enemmän (eli se on korkeampi) ja reachiä sentti vähemmän (eli se on lyhyempi). Itsellä on 120 cm -10 asteen stemmi. Saisin jotakuinkin saman ajoasennon Impulsoon 120 senttisellä -17 asteen stemmillä.

Geometriaan vaikuttaa tottakai kropan suhteet ja omat mieltymykset, mutta kyllä toi nykyinen numeroiden valossa on ihan oikealla hehtaarilla. Kädet ja hartiat voi kipeytyä monesta syystä, ekana kattoisin että satula on oikealla korkeudella ja vaaterissa. Jos kaikki paino on käsillä niin varmasti kipeytyy.

fiber
18.05.2018, 11.45
Zorbuli, mullakin on pitkähköt jalat, ja Bianchit ovat olleet 57 cm runkoja (entinen 928 c2c ja nykyinen Oltre). Mulla on mittaa 188 cm ja koen ajavani ihan oikean kokoisella rungolla. En osaa kuvitella, että tuo olisi sulle pieni. Itselläni keskiöstä satulaputken suuntaisesti mitattuna satulan päälle 84 cm, satulan kärjestä stongan keskilinjaan 61,5 cm ja droppia 16 cm.

huotah
18.05.2018, 12.12

Käsien ja niskan kipeytyminen viittaisi joko aloittelijan tottumattomuuteen tai siihen että käsille tulee liikaa painoa.

Jos satula on liian edessä niin se aiheuttaa kropan painopisteen kaatumista eteenpäin, jolloin painoa joutuu kannattelemaan käsillä.

Ehdottan, että laitat alkuperäisen stemmin takaisin paikalleen ja kokeilet sillä, nyt kun kroppasi on tottuneempi maantiepyörän ajoasentoon (vaikkakin lyhyeen sellaiseen). 57 pitäisi olla oikea koko, kun kehon mittasuhteet ovat keskimääräiset.

VesaP
18.05.2018, 12.30
Jos satula on liian edessä niin se aiheuttaa kropan painopisteen kaatumista eteenpäin, jolloin painoa joutuu kannattelemaan käsillä.

Täh?

Satula eteenpäin --> ajoasento lyhenee --> paino käsiltä vähenee kun istuu enemmän perseen varassa.
Satula taaksepäin --> ajoasento pitenee --> kumarrut enemmän eteenpäin jolloin kädet väsyy (ja alaselkä hajoo).

sil
18.05.2018, 13.47
Satula eteenpäin --> ajoasento lyhenee --> paino käsiltä vähenee kun istuu enemmän perseen varassa.
Satula taaksepäin --> ajoasento pitenee --> kumarrut enemmän eteenpäin jolloin kädet väsyy (ja alaselkä hajoo).

Toki ajoasento pitenee, jos satulaa siirtää taaemmas mutta eihän painon jakautuminen satulan ja ohjaustangon välillä ole suoraan ajoasennon pituudesta riippuvainen. Kyllä painopiste siirtyy enemmän satulalle, jos satulaa siirtää taaksepäin.
Ajoasennon pituushan säädetään stemmin pituudella eikä satulan paikalla. Ensin satula kohdalleen, sitten oikean mittainen stemmi.

Moska
18.05.2018, 16.13
Täh?

Satula taaksepäin --> ajoasento pitenee --> kumarrut enemmän eteenpäin jolloin kädet väsyy (ja alaselkä hajoo).Satula eteenpäin --> yläroppa on käsien varassa, eikä polkeminen kevennä käsien kuormaa vaan puskee lisää eteenpäin.
Satula oikeaan kohtaan niin kovahkolla teholla polkiessa voi päästää sarvista irti, ainakin hetkeksi.

TERU
18.05.2018, 18.05
Melkein voisin tehdä nyt alkuun niin että puran koko setupin ja laitan kaikki ns. yleisohjeiden mukaan, eli satulankorkeus ja etäisyydet sekä stemmi täytyy vaihtaa tai hommata vaihtoehtoja jokunen ja hakea se oikea. Tuolla lyhyellä stemmillä ohjaus on aika hutera eikä oikein palvele maantiepyörässä ajo-ominaisuuksia. Bikefit on aika tyyristä touhua joten siksi on nyt tarkkaan mietittävä onko järkeä tuota nykyistä käydä säädättämässä vai lähteä etsimään sitä uutta oikeamman kokoista.
Tuo vaikuttaa järkevimmältä. Sentin muutos stemmiin on iso muutos, puoli satulanpaikassa. Löytyy oikea, vaivaton ajoasento tämän palstan avullakin aivan varmasti. Neutraaleista säädöistä liikkeelle, kovin suuresti niistä ei pidä poiketa. Mielestäni juuri tuon kaltainen korkeahko keula sopii pitkäjalkaiselle, koska satula nousee jokseenkin korkealle.

Zorbuli
18.05.2018, 19.55
Kiitokset valaisevista vinkeistä säätöjen suhteen. Olin jo luovuttaa viime talvena ja laittaa pyörän myyntiin uuden tieltä mutta ehkäpä nyt säntillisesti käyn läpi ajoasennon alusta alkaen yksiä ohjeita mukaillen. Muistan kun asiaan hiukan perehdyin menin youtubessa ohjeista toiseen ja kohta oli pää niin sekaisin erilaisia mittoja että veikkaan silloin menneen jo jossain kohti metsään asian suhteen. Onneksi nyt on traineri kotona joten saan pyörän nätisti siihen ja neutraalissa olosuhteessa testaan asennon perusteet kuntoon ennekuin alan hienosäätämään lenkkien aikana. Laittakaa vielä kun osaamista on niin ne perusteet minkä mukaan säädän satulan korkeuden ja etäisyyden. Vai oliko tuo Velogin video nyt juuri sellainen. Ja myös ne eli mistä mihin ne mitat on mitattava. Täytyy laittaa tilaukseen ainakin 100 ja 110mm stemmit koska aiemmat mallit tuli hätäpäissään myytyä pois. Tällä setupilla mennään nyt vielä Giro Espoo ja sen jälkeen lähtee osat vaihtoon.

TERU
18.05.2018, 20.14
Velogi esittää sopivan leppoisasti videoillaan perusasioita säädöistä. Satulan säätö ensin ja sitten tangon paikka, siinä se periaatteessa onkin. Nuo kun on kohdillaan tuntee pyörän päälle noustessa välittömästi hyvän rennon ajon. Parhaimmillaan asennon täytyykin olla parinsadan ajoon ja kun maksimitehoja käytetään.

Katsoin mysös pyörän mitoituksen ja kuten tuossa jo monikin on todennut, koossa ei ole mitään vikaa, myyjä on ollut ammattitaitoinen kokoa suositellessaan. Uskoisin 110 mm stemmin normaalikulmaisena käyvän miinusasennossa, saattaa tuo lyhempikin olla se oikea. Hiomista riittää noiden perussäätöjen jälkeenkin, ei oikeastaan lopu koskaan...

Tinke
18.05.2018, 20.31
Suosittelen ottamaan videota trainerin päältä ja katsomaan niistä peruskulmat kohdalleen, molemmilta puolilta erikseen, koska usein on isoja eroja puolin ja toisin. Dynaaminen tilanne ja tuntuma ei yleensä täsmää omiin tuntemuksiin tai staattisiin mittauksiin verrattuna, siksi videon perusteella kaikki muutokset.
Videoita voi helposti analysoida esim. täällä https://www.obstri.com/fit/
Hyviä esimerkkejä ja paljon vinkkejä löytyy esim. Bikefit adviserin Youtube kanavalta, joka myös demonstroi viimeisimmissä videoissaan tuota obstrin analysaattorin käyttöä.

Esim. jos painoa on käsillä liikaa ja hartiat / ojentajat kipeytyy, veikkaan että vartalon ja olkavarsien välinen kulma on liian suuri ja/tai satula liian edessä / ei vaaterissa. Tottumiskysymys myös osittain. Itsellä vastaavia ongelmia alusta asti ja lenkkien pituus on nyt tuplaantunut vuodessa hyvin pitkälti vaan lihaskestävyyden parantumisen myötä. Satulan korkeus taas polkiessa niin, että polvikulma on vähintään 30-35 astetta suorasta. Tuosta sitten voi lähteä hienosäätämään klossien paikkaa ym.

En myöskään lähtisi tilailemaan osia, ennenkuin on perusasento joten kuten kohdallaan ja kilsoja takana useampi pitkä lenkki uudessa asennossa. Stemmin paikkaa voit simuloida ajo-otteella helposti +-30mm.

Mittapisteet voit määrittää itse, kunhan käytät aina samoja. Esim. Larunpyörässä mittasivat kaikki etäisyydet satulan 8cm leveästä kohdasta eli suurin piirtein siitä, missä istuinluut on. Eri valmistajien pyörien geometriota taas verratessa stack & reach antaa suuntaa. Noihin sitten päälle stemmin + kahvojen pituus ja paikka + satulan korkeus ja paikka niin saa asennon aina samaksi.

Zorbuli
18.05.2018, 21.21
No noita stemmejä on nyt pakko hommata koska muuten en saa asentoa säädettyä edes perusohjeiden mukaan. Toki muuta ei olekaan tarvis hankkia mutta stemmit on pakollinen ostos. Jyväskylässä kun ei ole tarjontaa juuri muuhun kuin mummomankelin huoltoon niin pitää aina hamuta pitkin maailmaa mieleisiä osia jos niitä haluaa edes hiukan siedettävämmällä hinnalla. Satulaan olen ollut tyytyväinen tai sanotaanko että se on välttävän hyvä ja sillä pystyy ajaamaan mutta kuten muutkin myös sen vaihto laittaa sitten hiukan asentoa uusiksi.

Zorbuli
18.05.2018, 22.31
Tässä vähän mittoja nykyisestä setupista. Satulan korkeus keskiöstä 78,5cm. Oma inseam on 86,5cm ja laskin kaavalla 0,885x86,5 eli satulan korkeus tuolla laskutavalla pitäisi olla 76,5cm. Satulassa on 3-4mm kallistus eteenpäin. Satulan ja tangon välinen droppi on 10cm. Satula on 6cm taempana kuin keskiölinja, satulankärjestä mitattuna. Tuossapa sitä on jo korjattavaa näin alkuun tuo korkeus ja satula vaakaan. Etäisyyden määrittämiseen onkin sitten useampia tapoja. Mitenkäs tuo droppi kannattaa määritellä näin alkuun koska kun ensin kuitenkin pitäisi löytää se oikeanmittainen stemmi niin myös droppi vaikuttaa etäisyyteen.

Jukka
19.05.2018, 06.33
Tuo kaava satulan korkeuden laskemiseen on hyvä lähtökohta, mutta se ei pahemmin huomioi nilkan ojennusta polkiessa Eli, jos ojennat nilkkaa reilusti poljinkierroksella, niin silloin satula asettuu todennäköisesti hieman tuota kaavaa ylemmäs. Tärkeämpi ohje satulan korkeuden säätämiseen taitaa olla se ettei lantio keinu puolelta toiselle ja se, että polvikulmat ovat ylä- ja ala-asennossa kunnossa. Tietenkin ajajan mittasuhteet sekä lihaskireys vaikuttavat myös.

Suosittelen kanssa tuota Bike Fit Adviserin Yuotube-kanavaa (http://www.youtube.com/channel/UCr43Lgwqryq_QM00L1xJb4A/videos), jos englanti vaan taipuu yhtään. On todella pätevän oloinen kaveri ja ottaa huomioon monet pikku seikat ohjeissaan. Tuolta löytyy hyvä video oikeastaan melkein kaikesta pyörän mitoitukseen ja sen säätämiseen liittyvästä. Hän lähestyy montaa asiaa ajajan ominaisuuksien kautta.

Dropista: pystytkö polkemaan tuolla dropilla mukavasti pidempään, ilman että lantio kippaa eteenpäin ja paikat kipeytyy?

paaton
19.05.2018, 07.19
Tuo droppihan on ihan ok ja ainakin minulla satulan kuuluukin olla kärjestä matalammalla, mikäli on tarkoitus ajella aerona pidempiäkin pätkiä. Minulla kärki fizik arionessa 7mm alempana.

Jos vaan keskikroppa jo kannattelee hyvin, niin älä ainakaan pienennä droppia. Stemmin pitutta olen itse säätänyt niin, että aeroasennossa pyörän päällä maatessa ja kahvojen nupeista kiinnipitäessä käsien kulma on hivenen yli 90 astetta. Jos stemmi on liian lyhkäinen, niin alaotteelta ajaessa käsiä ei saa tarpeeksi eteen ja tuo aeroasento tuntuu tukalan ahtaalta.

Eli tästä kuvasta näkee hyvin mitä tarkoitin käsien kulmalla.

https://c1.staticflickr.com/1/950/40396208030_0025414de0_o.jpg
https://marketplacer.imgix.net/Iq/bB4iwxQ5RvVkQhfrqqKRKPuFg.jpg?auto=format&fm=pjpg&fit=max&w=1000&h=1000&https://marketplacer.imgix.net/Iq/bB4iwxQ5RvVkQhfrqqKRKPuFg.jpg?auto=format&fm=pjpg&fit=max&w=1000&h=1000&

TERU
19.05.2018, 08.57
Kun on pyörä hankittuna, kooltaankin riittävän oikea, niin saadaan siihen säädötkin kohdilleen. Näitä ohjeita rauhallisesti noudattamalla pääsee samaan kuin maksetuissa säätöavuissa ja viimeinen silaus kuitenkin omassa ajossa. Nyt vaan ensin perussäädöt kohdilleen.
Satulan korkeudesta, hyvin usein sopiva löytyy suosituksen alapuolelta joskin juuri tuo nilkkatyöskentely saattaa vaikuttaa toiseen suuntaan. Nilkan vaakatyöskentely on suositus. Minä panen satulan n. sentin alle suosituksen kaikissa omissani. Satulan nokan joutuu joissan merkeissä ja malleissa jopa millin pari nostamaan vaakasta, koska satula on muotoiltu sellaiseksi, että siinä istutaan hyvin takana. Melkoisen taakse luut on pukattava kaikissa satuloissa, jotta paino asettuu enempi istuinkyhmyille.
Niin ja kisa-ajosta en sano mitään.😁

Zorbuli
19.05.2018, 10.54
Tuo droppihan on ihan ok ja ainakin minulla satulan kuuluukin olla kärjestä matalammalla, mikäli on tarkoitus ajella aerona pidempiäkin pätkiä. Minulla kärki fizik arionessa 7mm alempana.

Viime kesänä säädin satulan kallistusta ja aloitin laittamalla vaakaan. Paikat oli turtana hyvin pian joten pikkuhiljaa laskin kärkeä ja löysin tämän 3-4mm jossa en vielä valu pois satulasta mutta paine helpotti. Toki voisi auttaa erilainen satula mutta lähden siitä että tällä säädetään nyt asento kuntoon. Isompi kallistus aiheutti sen että paine käsille kävi liian isoksi ja aiheutti kipua.

Jos vaan keskikroppa jo kannattelee hyvin, niin älä ainakaan pienennä droppia. Stemmin pitutta olen itse säätänyt niin, että aeroasennossa pyörän päällä maatessa ja kahvojen nupeista kiinnipitäessä käsien kulma on hivenen yli 90 astetta. Jos stemmi on liian lyhkäinen, niin alaotteelta ajaessa käsiä ei saa tarpeeksi eteen ja tuo aeroasento tuntuu tukalan ahtaalta.

Tuohon mainitsemaasi asentoon ei tuolla setupilla ole asiaa 😄. Ei tuohon nykyiseen satulan ja tangon väliinsaa taivutettua tämmöistä hiukan jäykähkö selkäistä kaveria. Mutta juuri tuon tapaista asentoa haluaisin hakea enemmän.

Eli tästä kuvasta näkee hyvin mitä tarkoitin käsien kulmalla.

https://marketplacer.imgix.net/Iq/bB4iwxQ5RvVkQhfrqqKRKPuFg.jpg?auto=format&fm=pjpg&fit=max&w=1000&h=1000&https://marketplacer.imgix.net/Iq/bB4iwxQ5RvVkQhfrqqKRKPuFg.jpg?auto=format&fm=pjpg&fit=max&w=1000&h=1000&

Zorbuli
19.05.2018, 10.59
Nilkantyöskentelyssä olen huomannut että yritin ojentaa nilkkaa polkiessa turhan paljon ja sain sillä pohkeet aika jumiin. Nyt olen kiinnittänyt tähän huomiota että nilkka on suunnilleen vaakassa koko pyörityksen ajan. Se tuntuu luonnollisemmalta tavalta.

paaton
19.05.2018, 17.28
Tuohon mainitsemaasi asentoon ei tuolla setupilla ole asiaa ��. Ei tuohon nykyiseen satulan ja tangon väliinsaa taivutettua tämmöistä hiukan jäykähkö selkäistä kaveria. Mutta juuri tuon tapaista asentoa haluaisin hakea enemmän.

Enpä tiedä. Mullahan itsellä on kroppa jäykkä kuin rautakanki. En siis saa käsiä edes lähelle lattiaa, jota fiksummat pitävät pakollisena notkeutena, jos haluaa ajaa isoilla satula/tanko dropeilla. Minulla taitaa olla jotain 11-12cm droppia ja siinä tangon päällähän on oiken leppoisaa maata pidempiäkin aikoja. Eihän se kroppa siitä selästä käänny, vaan selkä on ainoastaan hivenen kuperana. Mutta ehkä tuo keskikroppa vahvistuu vain ajamalla. Tuossa kuvan asennossahan painoa ei ole käsillä oikeastaan yhtään, eli keskikroppa ja jalat ne sen painon kannattelevat.

Zorbuli
24.05.2018, 22.56
Olisiko jokin hyvä ja simppeli sivusto missä voisi laskea bikefitting tyyliin mittoja kuten Competitive cycling fit oli mutta se sivusto toimii enään ainoastaan jenkeissä.

kuovipolku
25.05.2018, 07.44
Mä olen näköjään kutakuinkin vuosi sitten kirjoittanut foorumille näin:

"Linkin http://www.mediafire.com/file/5xnxny...gv8english.zip (http://www.mediafire.com/file/5xnxnyynzih/Biomechanicalcyclingv8english.zip) takaa pitäisi avautua pieni spreadsheetohjelma, jossa on ohjeet vähän erilaiseen kuskinmittaustapaan ja niiden perusteella tehtävää bike fittingiin."

En ole mikään bikefitting guru, pikemmin mahdollisimman kaukana pyörän oikean mitoituksen ja hyvän ajoasennon tuntijasta ja taitajasta, mutta sanoisin silti että jos ei ole aikomusta hakeutua oikean ekspertin pakeille vaan selvitellä mahdollisia ongelmiaan itse, niin tuo antaa ihan hyvät ja toimivat lähtökohdat - kunhan tekee mittaukset huolella ja ajatuksen kanssa.

Rawjunk
25.05.2018, 08.00

Oon nyt yrittänyt harjoitella tätä asentoa, niin onko normaalia, että ojentajiin tulee jäätävä polte? Käsillä ei tunnu hirveesti painetta ja yritän pitää painon istuinluilla.

CamoN
25.05.2018, 09.42
Kyllä, on normaalia. Ojentajien voimakestävyys paranee ajamalla tuossa asennossa säännöllisesti. Selkeä merkitys on tietysti myös keskivartalon voimakestävyydellä, satulan paikalla suhteessa keskiöön sekä intensiteetillä. Kovaa ajaminen kyynärpäät koukussa on yleensä kevyttä ajamista helpompaa, koska pelkkä suurempi polkimelle asetettu paine kannattelee ylävartaloa paremmin kuin tyhjäkäynnin pyörittely.

Rawjunk
25.05.2018, 10.00
Kyllä, on normaalia. Ojentajien voimakestävyys paranee ajamalla tuossa asennossa säännöllisesti. Selkeä merkitys on tietysti myös keskivartalon voimakestävyydellä, satulan paikalla suhteessa keskiöön sekä intensiteetillä. Kovaa ajaminen kyynärpäät koukussa on yleensä kevyttä ajamista helpompaa, koska pelkkä suurempi polkimelle asetettu paine kannattelee ylävartaloa paremmin kuin tyhjäkäynnin pyörittely.

Ok, pitää jatkaa harjoittelua ennen kuin alan suuremmin muuttamaan ajoasentoa. Onneksi tässä on aikaa treenata ennen kuin tehot alkaa olla "sielläpäin" :) Pitää ehkä käydä myös hierotuttamassa ojentajat auki, kun tuntuu muutenkin vähän kiristävän.

Zorbuli
30.05.2018, 06.53
Suosittelen ottamaan videota trainerin päältä ja katsomaan niistä peruskulmat kohdalleen, molemmilta puolilta erikseen, koska usein on isoja eroja puolin ja toisin. Dynaaminen tilanne ja tuntuma ei yleensä täsmää omiin tuntemuksiin tai staattisiin mittauksiin verrattuna, siksi videon perusteella kaikki muutokset.
Videoita voi helposti analysoida esim. täällä https://www.obstri.com/fit/
Hyviä esimerkkejä ja paljon vinkkejä löytyy esim. Bikefit adviserin Youtube kanavalta, joka myös demonstroi viimeisimmissä videoissaan tuota obstrin analysaattorin käyttöä.

Kiitos Tinke tuosta vinkistä obstri.com/fit analysointi sivustoon. Ihan mahtava saada mitattua noita kulmia omasta ajosta ja vieläpä helposti. Pyörä on nyt trainerissa kiinni ja muutoksia tehty aikalailla. Stemmi vaihtui 70mm->100mm, satulan putosi 78,5cm ->77cm. Satulan -Tanko droppi väheni 10cm -> n. 8cm ja vielä pitäisi säätää satulaa hiukan taaksepäin koska perusohjeiden mukaan polvilinja olisi hyvä saada poljinakselin kohdille, nyt menee 2cm akselin yli kun polkimet vaaka-asennossa. Joku varmasti karsastaa sitä että muutoksia tulee nyt paljon kerralla mutta joskus se on tehtävä ja halusin aloittaa alusta koko asennon säätämisen. Obstrilla tutkittuani suurin virhe oli yläkropan kulmat ja siihen nuo muutokset toivat toivotunlaisen muutoksen.

Tinke
31.05.2018, 13.38
Satulan -Tanko droppi väheni 10cm -> n. 8cm ja vielä pitäisi säätää satulaa hiukan taaksepäin koska perusohjeiden mukaan polvilinja olisi hyvä saada poljinakselin kohdille, nyt menee 2cm akselin yli kun polkimet vaaka-asennossa.
Tuohon vielä sen verran, että tuolle KOPS linjalle ei oikein ole mitään biomekaanista perustetta vaan on enemmän näitää vanhoja nyrkkisääntöjä, jolla on saatu satulan paikka suurin piirtein kohdalleen keskiverto polkijalla ja pyörälle. TT pyörissähän esim. se ei ole sinne päinkään vaan linja on reilusti akselin yli. Enemmän kiinnittäisin huomiota siihen, että paino on istuinluilla eikä kaadu liikaa käsille, mutta samalla kuitenkaan olematta liian pitkä, jolloin kädet voi myös jännittyä kurkotuksen takia, polvet tulee syliin jne.

Zorbuli
31.05.2018, 13.57
Tuohon vielä sen verran, että tuolle KOPS linjalle ei oikein ole mitään biomekaanista perustetta vaan on enemmän näitää vanhoja nyrkkisääntöjä, jolla on saatu satulan paikka suurin piirtein kohdalleen keskiverto polkijalla ja pyörälle. TT pyörissähän esim. se ei ole sinne päinkään vaan linja on reilusti akselin yli. Enemmän kiinnittäisin huomiota siihen, että paino on istuinluilla eikä kaadu liikaa käsille, mutta samalla kuitenkaan olematta liian pitkä, jolloin kädet voi myös jännittyä kurkotuksen takia, polvet tulee syliin jne.

Kiitti vinkistä. Eilen ajettu 85km tuolla uudella asennolla ja satulan etäisyyttää pitää vielä säätää, jotta istuminen asettuu paikoilleen kuten sanoit. Pyörä on nyt kuitenkin helpompi ja mukavampi ajettava. Tästä alkaa nyt se hienosäätö, mutta nyt ollaan oikealla hehtaarilla asennon suhteen.