PDA

Näytä tavallinen näkymä : polkimet kiinni kengissä vai ei

kale43
17.07.2014, 22.05
Olen ihan noviisi, muutaman vuoden ajnut kuntoillakseni kun polvet einmkestä juoksua.
Ajaj tavallisella 21 vaihteisella ja olen ajatellut että kun jalat ei ole kiinni polkimissa matkanteko on vain tiettyjen lihasryhmien työtä.

Tietysti voisin itsekin kiinnittää jalat vaikka remmillä pollkimiin, mutta jos kaadun miten päässen niistä
irti?
Onko siis olemassa jotain itselaukeavaa patenttia polkimiin? Olipas vaikeesti kysytty!

Kale43

CamoN
17.07.2014, 22.08
Sitä kutsutaan lukkopolkimeksi.

Jani R.
17.07.2014, 22.09
Lukkopolkimet ja kengät. Polvet kestävät paremmin kun ajat pykälää tai paria pienemmällä vaihteella ja pyörität 80-100 kierrosta minuutissa. Kova runttaaminen alle 60 kierrosta minuutissa käy usein polviin.

CwA
17.07.2014, 23.44
Olen ihan noviisi, muutaman vuoden ajnut kuntoillakseni kun polvet einmkestä juoksua.
Ajaj tavallisella 21 vaihteisella ja olen ajatellut että kun jalat ei ole kiinni polkimissa matkanteko on vain tiettyjen lihasryhmien työtä.

Tietysti voisin itsekin kiinnittää jalat vaikka remmillä pollkimiin, mutta jos kaadun miten päässen niistä
irti?
Onko siis olemassa jotain itselaukeavaa patenttia polkimiin? Olipas vaikeesti kysytty!

Kale43

Vetämällä jalkaa taakseppäin niistä irti pääsee, mutta onhan niitä lukkopolkimia jotka toimisivat kuvailemallasi tavalla kuten toiset jo vastasivatkin.

Shimano SPD taisi olla jokin sellaisen järjestelmän nimitys, yleensä tarvitsee ne polkimet, sekä niihin sopivat pyöräilykengät, mutta on myös tavallisiin kenkiin sopivia kiinnitysosia, joilla ne kengät saa kiinni polkimiin (ehkä hieman edullisempi keino), tuolla esimerkiksi on vähän juttua siitä vaihtoehdosta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51688-Aloittelijan-kadenssi&p=2236834#post2236834

Itse talvella menin kumoon monta kertaa remmien kanssa eikä mulla ollut mitään ongelmaa niissä, mutta eihän se tarvitse kuin yhden kerran jolloin se ongelma iskee kohdalle :)

orc biker
18.07.2014, 00.17

Takareisien treeni on pääsyy siihen, että ajan lukkopolkimilla. Toiseksi tärkein syy on se, että jalka pysyy huoletta kiinni, vaikka miten tulisi kuoppia. Jos tarkkoja ollaan, niin oikea perusajotekniikka ei saisi vaatia lukkopolkimia, mutta mainittu monipuolisempi harjoitus on ainakin minulle enemmän kuin riittävä syy poiketa siitä.

CwA
18.07.2014, 00.31
Takareisien treeni on pääsyy siihen, että ajan lukkopolkimilla. Toiseksi tärkein syy on se, että jalka pysyy huoletta kiinni, vaikka miten tulisi kuoppia. Jos tarkkoja ollaan, niin oikea perusajotekniikka ei saisi vaatia lukkopolkimia, mutta mainittu monipuolisempi harjoitus on ainakin minulle enemmän kuin riittävä syy poiketa siitä.

Enemmän painoa jaloille, jos kuopissa jalat irtoaa polkimista, eli säästetään takapuolta keventämällä sitä aina kun tulee röykkyisempää olosuhdetta vastaan ja taas tasaisemmalla istutaan. Tuolla tavalla olen välttynyt tyystin tuolta jalan polkimelta karkaamiselta.

Jotkut sanoo, että olisi merkitystä myös rengasrikkoihin, mutten niin tiedä siitä, mun takalisto ei vaan tykkää montuista, joten tulee aina sitä kevennettyä ja siksi ei ole kaiketi tullut ongelmaa tuosta jalan irtoilusta.

Tuosta ajotavastani johtuen jousitettu satulatolppakin on tuntunut aika turhalta varusteelta.

Se että ilman lukkoja pitäisi jalan pysyä pedaalilla röykyissäkin on varmaan ihan hyvä nyrkkisääntö, sitä noudattaen oppii liikkumaan siinä pyöränpäällä ja käyttämään jalkoja jousituksena, pyörä saa pomppia vaikka kuinka, mutta ukko menee suht tasaisesti.

Isommista hypyistä en sano sitten mitään.

Tuohon eri lihaksien käyttöön kaikenlainen jalan sitominen pedaaliin toimii erinomaisesti ja kun siihen tottuu niin ilman on jopa vaikeaa ajaa.

orc biker
18.07.2014, 01.24
Enemmän painoa jaloille, jos kuopissa jalat irtoaa polkimista, eli säästetään takapuolta keventämällä sitä aina kun tulee röykkyisempää olosuhdetta vastaan ja taas tasaisemmalla istutaan.

Avainsana oli "huoletta". Eli voi keskittyä muihin asioihin, kun jalka kestää ilman yrittämistä kiinni.

Marsusram
18.07.2014, 10.34
Myös hyvillä flättipolkimilla ja flättikengillä jalka pysyy melko hyvin kun polkimen tylpät piikit uppoavat pehmeään kengänpohjaan.
Esim 5tennarit. (http://fiveten.com/products/footwear-detail/13888-freerider-vxi-charcoal-grey) ja Saint (http://www.bike-discount.de/en/buy/saint-pedals-pd-mx80-57325/wg_id-432http://www.bike-discount.de/en/buy/saint-pedals-pd-mx80-57325/wg_id-432) polkimet.

LJL
18.07.2014, 10.47
... polkimen tylpät piikit uppoavat pehmeään kengänpohjaan

Entä jos/kun ne uppoavat sääriluuhun?? :D Tai pohkeeseen

Metsästä kuuluu "AUH"

nure
20.07.2014, 12.59
Bonecrushers...

petjala
20.07.2014, 14.02
Inhottavin puoli flättipolkimissa on se, ettei pahoja paikkoja turatessa voi ikinä käyttää kovin yleistä selitystä: "kummullonnäälukotmitäenkerennysaahakiinnikunsähläs in..." Fläteillä joutuu siinä kohti nöyrästi myöntää jottei osaa tai uskalla :o

Asiaakin vehnästelyn lisäksi:
Ensitestit NS Radiance -pedaaleista tehty. Pari milliä edellisiä ohemmat ja hyvinkin pelaa. Jalkapohjan tuominen lähemmäs poljinakselia yhdistettynä pitävään kenkään helpottaa merkittävästi pyörittämistä ja auttaa luottamaan omiin kykyihinsä avopolkimilla. Five Ten:in kengät yleensä jalassa ja väärin ajaessa lutteropohjaiset Conversen skeittikengät. Jälkimmäiset tekee hyvää jalkapohjan pikkulihaksille ja kalvoille, eikä tarvitse mennä kävelemään paljasjaloin saadakseen jalkapohjille harjoitusta. Hyvin pysyin polkimilla juurakossa, kivikossa, kalliohyllyille noustessa ja puunrunkoja ylittäessä. Niitä sääriluukopsauksia tulee paljon herkemmin pienillä ja paksuilla avopolkimilla (mitä halvat avopolkilet monesti ovat, koska huokeista materiaaleista ei uskalla pienentää ainevahvuuksia) kuin isoilla ja ohkasilla.