PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nautriumin tarpeesta

CwA
12.07.2014, 19.33
Kun natriumia tarvitaan 100-300mg per litra juomaa, niin lasketaanko tuo koko päivän juomisille vai ainoastaan suorituksen aikana ennen ja jälkeen juodulle juomalle, eli siis vain suoritusta varten juodulle juomalle?

hannupulkkinen
12.07.2014, 20.00
Suolaa tarvitaan parisen grammaa päivässä ja enintään 5 grammaa.

Johan Moraal
12.07.2014, 20.31
Tuossa (http://www.runnersworld.com/hydration-dehydration/fluid-loading-with-salt-water)tuore artikkeli. Nyt kun joku vielä selittää miten kääntää ne mmol/l grammoiks...

EDIT ilmeisesti 120 mmmol/ vastaa 6,9 g/l eli 1,2 tl. Hyi hitto. Siitä vaan. Mie otan sipsit ja kaljaa.

CwA
12.07.2014, 20.42
Suolaa tarvitaan parisen grammaa päivässä ja enintään 5 grammaa.

Juu, mutta tohon määränhän vaikuttaa hikoilun määrä eli se kuinka paljon juo, mutta pitäisikö laskea koko juomisen määrä mukaan?

Kestävyysurheilussahan 80-100mg natriumia tarvitaan per tunti suoritusta ja toi 100-300mg per litra juomaa, suolaksi saa kun kertoo 2,5:llä.

Mun tämänpäivän tarve keskiarvoilla (90, 200) laskettuna olisi 1350mg natriumia eli 3,375g suolaa, mutta jään pikkaisen alle.

Mutta, jos koko päivän kaikki juominen otetaan lukuun, niin onkin 1530mg natriumia eli 3,825g, jolloin jään jo jonkin verran alle.

THL:n maksimimäärät voi heittää aika suosiolla ikkunasta pihalle, muutenkin THL:n suositukset on enemmän maatalouspolitiikkaa kuin absoluuttisesti terveyttä edistävää, joten tohon 5 gramman maksimiinkaan en täysin usko. Nuo viralliset suositukset ovat konttorityöntekijöille, jotka eivät liiku, tuskin kukaan päivittäin tuntikaupalla liikkuva tyytyy noin 2000kcal eväisiinkään?

Esimerkiksi 8 tunnin suorituksessa mennään jo yli siitä 5 grammasta koko grammalla ja mulla pisimmät rääkit ovat olleet 9 tuntia non stop hiki tippuen, tollaisessa mennään jo lähelle 7 gramman tarvetta, toki vähemmän jos käyttää asteikon alapäätä ja enemmän jos käyttää yläpäätä, harjoituksen kovuudesta eli hikoilun määrästähän se suolan tarve muodostuu, koska hikoilun mukana sitä kulkeutuu pois elimistöstä ja vajaus on ikävä asia, ylimääräinen vasta kymmenien vuosien reippaalla liikakäytöllä tekee ongelmia, mutta vajaus tuntuu heti sinä päivänä.

Sama ongelmahan on myös kaliumin kanssa, virallinen maksimi on 3500mg, mutta se taas menee energiankulutuksen mukaan, jos poltan sen 7600kcal niin kaliumia tarvitaankin jo 11163mg, koska se on suoraan riippuvainen kulutetusta energiasta.

Toki näissäkin pitää huomioida kokonaisuus pisemmältä ajalta ja suunnitella ravitsemus sen mukaan.

Natriumin osalta pitäisi loogisempana sitä, että huomioidaan kaikki juominen, koska jos ei ole juomassa sitä natriumia eli suolaa, niin se käsittääkseni laimentaa suolatasapainoa, mutten tuosta ole kovin selvää löytänyt.

Johan Moraal
12.07.2014, 20.50
Kyllä se Hannu on varmaan oikeassa noin kansanterveyden kannalta kun se natrium kovettaa suonet ja mitä vielä.

CwA
12.07.2014, 20.59
Kyllä se Hannu on varmaan oikeassa noin kansanterveyden kannalta kun se natrium kovettaa suonet ja mitä vielä.

Kyllä, jos katsotaan koko kansaa, mutta se koko kansa ei ole urheileva henkilö, jolle taas pätee erilaiset mallit ja kaavat.

Kaikki noi ravintosuosituksethan on laadittu kansanterveydellisestä näkökulmasta, ne pätee kohtalaisen hyvin siihen suureen joukkoon, joka käy töissä konttorissa ja urheilee hyvin vähän, jos lainkaan, mutta ne ei päde metsuriin, eikä ne päde henkilöön joka urheilee tunteja useimpina päivinä.

Pitää hahmottaa se, että suositukset ovat ihmisjoukolle, ne ei sellaisenaan ole aina toimivia yksilötasolla.

Johan Moraal
12.07.2014, 21.07
Tämä selvä. Mutta myös urheilevalle henkilöllä on suonia. Jokainen päättää itse. Ja kansa maksaa :)

CwA
12.07.2014, 21.36
Tämä selvä. Mutta myös urheilevalle henkilöllä on suonia. Jokainen päättää itse. Ja kansa maksaa :)

Noh, noh, jotain suhteellisuutta, suomalainen mies käyttää keskimäärin 8-9 grammaa suolaa päivässä, siis se konttorirotta joka hikoilee lähinnä saunassa, hieman kaukaa haettua toi kansa maksaa, kun kyse on kumminkin vähemmästä kuin keskimääräinen suolan määrä, mutta ilmeisen hyvin on onnistuttu pelottelemaan suolalla.

Lisäksi huomioitko lainkaan sitä kaliumin suolan vaikutuksia neutraloivaa vaikutusta ja esimerkkiäni siitä kuinka kaliumin tarve kasvaa urheilevalla? Kaliumin määrän tulee olla riittävä myös suhteessa suolaan, kuinkahan moni todellisuudessa omaa vajausta kaliumista suhteessa suolaan eikä vain suolan yliannostusta?

Markku Silvenius
12.07.2014, 22.02
Trolli?

Jos et treenaa paljoa, ei kannata hirveesti jäkittää näiden kanssa. Sit jos reenaat, et enää kysele niin kauheesti. Normiruoasta saa suolaa erittäin helposti liikaa. Voit ajaa tavallisella mehulla lenkkiä ja hyvin menee sillä liiat suolat huuhtoutuu ja voin taata että ei ihan heti rajoita vauhtiasi vaikka olisit maajoukkueajaja. Jos ajat takaa esim. kramppien ehkäisyä niin ei vaikuta sillä vanha tutkittu fakta on se, että krampit tulee tottumattomuudesta rääkkiin.

orc biker
12.07.2014, 22.26
Voit ajaa tavallisella mehulla lenkkiä ja hyvin menee sillä liiat suolat huuhtoutuu ja voin taata että ei ihan heti rajoita vauhtiasi vaikka olisit maajoukkueajaja.
Olisiko sinulla jotain lähteitä tuon tueksi?

Jos ajat takaa esim. kramppien ehkäisyä niin ei vaikuta sillä vanha tutkittu fakta on se, että krampit tulee tottumattomuudesta rääkkiin.

Kuitenkin esim. Suomen Lääkärilehteen mahtuu artikkeli, jossa sanotaan näin:

"On myös joitakin lääkkeitä, jotka lisäävät kramppien mahdollisuutta. Näitä ovat etenkin nesteenpoistolääkkeet. Nesteenpoistolääkkeet poistavat veden lisäksi elimistöstä suolaa ja krampit johtuvat ainakin osaksi tästä suolan menetyksestä. Liiallinen rasitus aiheuttaa myös hikoilun kautta suolan menetystä ja tämäkin tuo esiin krampit ja suonenvedot."

http://www.laakarilehti.fi/files/potilaansivu/SLL92007-976.pdf

CwA
12.07.2014, 22.28
Trolli?

Jos et treenaa paljoa, ei kannata hirveesti jäkittää näiden kanssa. Sit jos reenaat, et enää kysele niin kauheesti. Normiruoasta saa suolaa erittäin helposti liikaa. Voit ajaa tavallisella mehulla lenkkiä ja hyvin menee sillä liiat suolat huuhtoutuu ja voin taata että ei ihan heti rajoita vauhtiasi vaikka olisit maajoukkueajaja. Jos ajat takaa esim. kramppien ehkäisyä niin ei vaikuta sillä vanha tutkittu fakta on se, että krampit tulee tottumattomuudesta rääkkiin.

Huoh, on tämä vaikeaa.

Esimerkiksi Finelissä on näitä ns. normiruokia, sekä ruoka-aineita, kun nyt satun itse valmistamaan sapuskani, niin tiedän paljonko suolaa tulee laitettua ja Finelin taulukoissa on aivan helkkarinmoisia suolamääriä verrattuna siihen mitä itse käytän. Sitten on noita kaikenmaailman valmispaskoja, ostaa kaupan leipää ja saa kunnon suolapommeja jne.

Yksinkertaiseen kysymykseenkin pirun vaikea saada selvää vastausta, mutta innolla pädetään ilman mitään lähdeviitteitä asiasta jota ei ole kysytty, onko niin että ymmärrystä ja tietoa ei vain ole?

Natriumin tarpeet on käyttämälläni sivulla kerrottu löytyvän tuollaisesta lähteestä:
Hiller WD, et al. Medical and physiological considerations in triathlons. Am J Sports Med 1987 Mar;(2):164-7

Se mitä ajan takaa on täysin irrelevanttia kysymykseen oikean tiedon omaavan vastauksen suhteen, mutta eiköhän aiemmassa postauksessani harjoituksien määrät tulleet jollain tavalla selväksi.

Edelleenkin, ihan lyhennettynä:
Lasketaanko tuo natriumin tarve koko päivän juomisille vai ainoastaan suoritusta varten juodulle juomalle?

Johan Moraal
12.07.2014, 22.34
Natriumkäytöstä varmaan monia mielipiteitä. Jotkut väittävät että lisäämällä natriumin sisäänoton sotket elimistön säätömekanismia ja alat myös erittämään sitä enemmän ja jopa liikaa. Minulla ainakin henkkoht kokemus että lisäämällä suolan käyttöä saattaa jopa krampata enemmän. Tuossa ylläolevassa artikkelissa puhutaan suolan käytöstä ei kramppien estämään vaan katsottiin miten saa sen avulla mahdollisesti plasman volyymin kasvamaan. Ja se on vaan yksi tutkimus. Monia haittavaikeuksia on myös. MM että pakki menee sekaisin. Kiva. Viisautta kaikille.

orc biker
12.07.2014, 22.40
Esimerkiksi Finelissä on näitä ns. normiruokia, sekä ruoka-aineita, kun nyt satun itse valmistamaan sapuskani, niin tiedän paljonko suolaa tulee laitettua ja Finelin taulukoissa on aivan helkkarinmoisia suolamääriä verrattuna siihen mitä itse käytän.

Laita ihmeessä sitä suolaa treenijuomaasi. Näinhän pitäisi tehdä jo muutenkin ainakin helteillä. Jo vanha kansa tietää heinätöistä, että pelkkä vesi ei imeydy kunnolla. Kun teet itse ruokasi ja käytät vuorisuolaa, niin huolehdi kuitenkin riittävästä jodin saamisesta, koska sitä ei Suomen maaperässä juurikaan ole kertymässä kasveihin ja eläimiin. Tosin sitä kai nykyisinkin vielä lisätään eläinten rehuun, mutta jodioitu suola on ollut hyvin merkittävä jodin lähde.

Lasketaanko tuo natriumin tarve koko päivän juomisille vai ainoastaan suoritusta varten juodulle juomalle?
No jos 0,3 g tulee maksimissaan esittämäsi mukaan litraan ja normaalisti ihminen juo esimerkiksi 3 litraa päivässä, niin eihän siitä tule kuin 0,9 g. Jos urheilee ja hikoilee ja juo siihen vaikka parisen litraa tuon päälle, niin silti eipä tuosta ihmeitä tule. En oikein ymmärrä kysymystäsi. Laita juomaan se, mitä suositellaan urheilussa, ja syö loppupäivänä sen verran suolaa, että et saa liikaa suolaa.

mutanaama
12.07.2014, 22.44
Trolli?

Jos et treenaa paljoa, ei kannata hirveesti jäkittää näiden kanssa. Sit jos reenaat, et enää kysele niin kauheesti. Normiruoasta saa suolaa erittäin helposti liikaa. Voit ajaa tavallisella mehulla lenkkiä ja hyvin menee sillä liiat suolat huuhtoutuu ja voin taata että ei ihan heti rajoita vauhtiasi vaikka olisit maajoukkueajaja. Jos ajat takaa esim. kramppien ehkäisyä niin ei vaikuta sillä vanha tutkittu fakta on se, että krampit tulee tottumattomuudesta rääkkiin. ja siis tosissasi meinaat, ettei sm-tason kuskeille tule kramppeja? Mä olen tässä hissuksiin oppinut, ettei se suola ole mikään oikotie onneen, vaikka en mikään kuntoilijaa kummempi olekaan. Toki meissä on yksilöllisiä eroja, mutta kun vedetään rajoitinta vasten kunnosta huolimatta, niin fysiikka vaatii sen mitä vaatii. Hyvä lihashuolto varmasti parantaa tilannetta ja aktiivisesti kisaan treenaava osaa myös kuunnella kroppaa hiukan eri tavalla kuin meikäläinen.

orc biker
12.07.2014, 22.46
Milloin olette nähneet maratoonarin vetävän pelkällä vedellä? I rest my case. Kuten tuossa mutanaama sanoikin, niin eihän se ole suoritustasosta kiinni, koska yhtä lailla sitä omaan maksimiinsa nähden huonokuntoisempikin liikkuu.

tempokisu
12.07.2014, 22.55
No ainakin puolikas sujuu, ja 30km....ilman vesiäkään. Ja jos se on ajallinen matka, niin pitempikin pyörällä.

Natriumkarbonaatti elikkä ruokasooda oli mun rituaali ennen kisoja. Ruokalusikallinen sitä pieneen vesimäärään sekoitettuna ( pieneen veteen että menee äkkiä alas koska on sanalla sanoen pahaa) kuulemma esti maitohappojen syntyä, niin tästä tuli tapa.
Auttoi myös yhdellä pitemmällä pyörälenkillä, kun heti lähdön jälkeen honasin että jalat kramppaa ylämäissä, varikolla karbonaattia niin pääsin loppuun asti.
Olin kylläkin tulossa kipeeksi ( seuraavana päivänä) niin krampit ehkä oli esimakua siitä.

Turhan tieteellisesti näitä ei tartte miettiä, vaan "perstuntumalla" tai korvakuulolta.

Mutta olen varmaan "luonnonoikku" kun en tarvitte erityisesti erikoisjuomia. Vettä jos on pitempi lenkki ja kuuma. Viime vuonna taisi parilla lenkillä mennä vettä, tänä vuonna on mennyt kuppi kaffea Valkeakoskella mutta ei sekään olisi pakollinen ollut. Vastaavasti lähdin aamukaffetta lenkille.
Syön kyllä magnesiumia masun toimintaan, ja samalla suonenvetoihin. Suonenvetoja tulee aika ajoin, siittä lähtien kun tuli verenpainelääke kuvioihin.

CwA
12.07.2014, 23.35
Natriumkäytöstä varmaan monia mielipiteitä. Jotkut väittävät että lisäämällä natriumin sisäänoton sotket elimistön säätömekanismia ja alat myös erittämään sitä enemmän ja jopa liikaa. Minulla ainakin henkkoht kokemus että lisäämällä suolan käyttöä saattaa jopa krampata enemmän. Tuossa ylläolevassa artikkelissa puhutaan suolan käytöstä ei kramppien estämään vaan katsottiin miten saa sen avulla mahdollisesti plasman volyymin kasvamaan. Ja se on vaan yksi tutkimus. Monia haittavaikeuksia on myös. MM että pakki menee sekaisin. Kiva. Viisautta kaikille.

Tämän säätömekanismin osathan ovat magnesium kalium ja natrium, noiden pitää pysyä sopivassa suhteessa keskenään, jos mitä tahansa noista on liikaa tai liian vähän niin toi mekanismi on sekaisin.

Siksi mm. kaliumin määrän täytyy olla riittävä, mitä se ei välttämättä ole mikäli seuraa virallisia suosituksia, kun myös kaliumia poistuu elimistöstä hikoilun myötä, se pitää myös huomioida.

Kaliumin poistuminen elimistöstä hikoilun myötä on 200mg/kg hukattua painoa tai 435mg/tunti suoritusta.

Jos sulla on suolan määrä lisääntynyt, niin olisiko sitten tullut epäbalanssi jos kaliumia ei ole lisätty oikeassa suhteessa?

Lähteeksi mainitaan:
Wenk C, et al. Methodological studies of the estimation of loss of sodium, potassium, calcium and magnesium through the skin during a 10 km run. Z Ernahrungswiss 1993 Dec;(4):301-7.
Tarnopolsky MA, et al. Mixed carbohydrate supplementation increases carbohydrate oxidation and endurance exercise performance and attenuates potassium accumulation. Int J Sport Nutr 1996 Dec;(4):323-36.

Mun nähdäkseni kaliumin määrän riittävyys on suolan määrän vähäisyyttä tärkeämpi tekijä.

Aivan tarpeettoman tarkasti mun taulukko kumminkin laskee aivan kaiken, joten ei tuossa nyt minkään osalta ylläreitä pääse tapahtumaan, eikä mun treenit ole kuin 2-4 tuntia päivässä, paitsi satunnaisesti rankempina päivinä voi mennä 6-9 tuntiakin, joten eihän suolan määrä ole päivittäin sitä 7 grammaa, lähempänä kolmea ennemminkin, mutta on parempi tietää se, että rankempina päivinä sitä voi tarvita enemmän, jotta osaa silloin lisätä sitä tarpeeksi juomaan, jos muina päivinä esimerkiksi ei tarvitse lisätä juomaan lainkaan, kun nippa nappa ravinnosta saatava riittää.

Enhän ennen käyttänyt lainkaan lisäsuolaa, olokin oli sen mukainen, verenpainekkin laski kun aloin lisäämään vähän merisuolaa sapuskaan, muttei mulla koskaan ole tainnut tulla niin älyttömiä määriä mitä porukalla keskimäärin tulee tuon suolan saantia, vesihän siinä alkaa silmistä vuotamaan ja irvistys kova jos sellaisia määriä sapuskaan tunkisi, mitä tilastot väittää ihmisten syövän.

Mitenkähän ne jotkut pärjää jollain 3 litralla juomaa päivässä? Harvassa on ne päivät jolloin jää kuuteen litraan ja alle ei taida jäädä koskaan, silti pitäisi muka juoda enemmän. Päivässä eroa voi tulla jopa noin gramman verran riippuen kummalla tavalla juomisen määrän laskee, koko päivän kaikki vai ainoastaan urheilua varten juodut, siksi mun mielestä tollakin seikalla on merkitystä.

Huomennakin tulee hurjat 2.6g suolaa sapuskasta, jos en lisää juomaan sitä niin voi käydä vähäksi, kun ainakin 6 tunnin rääkki olisi edessä ja taas pitää tietää huomioidakko useampi litra muutoin kuin urheilua varten juotu.

Normijantterinhan on helppoa, kun on suolaylijäämää rutosti siitä mahdottoman suolaisesta sapuskasta mitä syö, sen kuin menee vaan vedellä, 8-9g kun päivässä on suolansaantia, niin kylläpä siitä taitaa riittää vaikka sille maratoonille.

En tiedä tajuaako kukaan sitä pointtia siltikään vaikka selittää, yleensä kukaan ei tajua, ilmeisesti en osaa selittää.

Markku Silvenius
12.07.2014, 23.54
ja siis tosissasi meinaat, ettei sm-tason kmuskeille tule kramppeja?

Niin mähän en sanonut että sm-tason kuskeille ei tule kramppeja. Kramppeja tulee kaikille toivottavasti - harjoituksissa - sillä silloin tietää että ollaan uuden kykyreservin tuntumassa. Urheilijan maksimi on se mikä menee ilman kramppeja. Kun kramppien tuntumassa ajelee muutamat treenit kynnys siirtyy tuonnemmas ja uusi krampiton alue on saavutettu. Eikä suolan kanssa ole tarvinnut lutrata yhtään ekstraa.. :D

Jos kisoissa tulee kramppeja on liian herkällä. Liikaa lepoa.

Suolan merkitys nykyaikaisissa urheilujuomissa on mm. ihan vaan janontunteen aikaansaaminen.

Nesteen merkitys on jäähdytyksessä ja veren volyymissa = veren virtaamisessa kapillaarien perille saakka. Suolojen menetys on hikoilussa pienempää kuin joskus väitettiin ja todellakin krampit syntyvät enimmäkseen limittien löytymisestä. Jos jollain on päällä nesteepoistolääkitys ym. perusterveydestä poikkeavaa niin niihin en osaa sanoa.

hannupulkkinen
13.07.2014, 00.31
Tässä (http://www.sport.fi/huippu-urheilu/urheilijat/urheilijan-ravitsemus--2/nestetasapaino)nesteytyksestä ja suolan tarpeesta helteellä ihan suomeksi.

mutanaama
13.07.2014, 02.08
Tuon mukaan 5h rasituksessa suolaa tarvitaan 10g.

tempokisu
13.07.2014, 19.58
? Teillä menee liika tieteelliseksi. Ikinä ei ole krampannut ei harjoituksissa, eikä kisoissa eikä tavallisella lenkillä ( en mä enää harjoittele, ajelen vaan).
On verenpainelääke jossa on nesteenpoisto-osa ( mikään muu lääke ei tehonnut), se varmasti vaikuttaakin. Lääke toimii kuitenkin myös migreenin estolääkkeenä joten nämä pienet sivuvaikutukset ei haittaa.

Sattumaa että mitään ei ole ollut? Vai tunnen oman kehoni ja olen hyvässä kunnossa? Magnesium varmasti auttaa, otan sitä 6-7 tbl päivässä, mutta pääasiassa masun toiminnan takia, masun pitää toimia ja tuplavarmistan sen.
En ole ikinä kuntoillut "tieteelliseltä pohjalta", sanoo opukset mitä hyvänsä niin teen niin kun ite tuntuu hyvältä. Yleensä ihan persiilleen pitäisi mennä, mutta eipä ole mennyt. Paitsi ne pari kertaa ( pitkä hölkkä, Pirkan pitkä) kun yritin sitten juoda vähän koko ajan - kärsimystä ja ongelmia.

marmar
14.07.2014, 08.35
Tässä (http://www.sport.fi/huippu-urheilu/urheilijat/urheilijan-ravitsemus--2/nestetasapaino)nesteytyksestä ja suolan tarpeesta helteellä ihan suomeksi.

Vaikutti pätevältä sivustolta. Mun mutu on samoissa suuruusluokissa.

Nesteen merkitys on jäähdytyksessä ja veren volyymissa = veren virtaamisessa kapillaarien perille saakka. Suolojen menetys on hikoilussa pienempää kuin joskus väitettiin ja todellakin krampit syntyvät enimmäkseen limittien löytymisestä.

Kramppeihin en ota kantaa, koska ne saa mun mielestä hoidettua rasitustasoja säätämällä, eikä suolalla tai suolattomuudella ole niihin hirvittävän suurta vaikutusta. Mutta on varmasti vaarallisempaa jatkaa suoritusta vaikka päätä särkisi ja huimaisi, kuin vetäistä hiukan urheilujuomaa tai suolalla rikastettua juomaa naamaan. Oma budjettitason suosikkiratkaisu on vesi-intiaanisokeri-ruususuola-sitruunamehu. Välttää sitä liikaa suolaa sitten muuten.

maanma
14.07.2014, 15.52
Suomalaiset suolasuositukset lähtee siitä, että kaikilla on (potentiaalisesti) verenpainetauti, jota siis ehkäistään. Jos ei ole verenpainetautia ja kolesterolit on kelvollisella tasolla, niin liiallisen annoksen saamiseen ei tarvitse kiinnittää huomiota. Suola nostaa verenpainetta - kuten myös urheilu :)

Krampit johtunevat lihasten (ATP) energiansaantivaikeuksista. Treenattu lihas pystyy tehokkaampaan aineenvaihduntaan. Suolalla on aineenvaihdunnassa oma rooli - kuten on käytettävissäolevalla energialla ja aineen vaihdunnnan välittävällä vedellä.

Suola kiihdyttää verenpainetta ja esim. L -Arginiini kiihdyttää ATP tuotantoa. Tehokasta ATP tuotantoa ei ole ilman nopeita hiilareita.

orc biker
14.07.2014, 17.26
Natrium nostaa verenpainetta. Suolan vaihtaminen esim. jodioituun suolaan, josta natriumia on vähennetty, on yksi hyvä keino. Toki moni laittaa sitten sitä enemmän, koska se natrium antaa suolalle sen monien rakastaman pistävän maun. Mutta harva laittaa sentään tuplaten, jos suolasta natrium on puolitettu. Mutta suola on pitkälti tottumiskysymys. Kun tottuu vähäsuolaiseen, niin suolaa voi käyttää vähemmän ja se sopiva maistuva määrä on alhaisempi. Sen jälkeen liika suola maistuu vain pahalta. Eli siinä ei häviä yhtään mitään, mutta se totuttautuminen pitää kerran elämässään tehdä.

CwA
14.07.2014, 17.49
Siinä jodioidussa suolassa on sitten taas vähemmän kaliumia, kuin noissa aidoissa suoloissa, kalium taas vähentää suolan haitallisia vaikutuksia, joten senkin saantia voi ja kannattaa lisätä jos suolaa meinaa lisätä.

On siinäkin tottuminen kun nollasuolasta siirtyy käyttämään suolaa, mutta jos haluaa suolan maun maksimoida, niin ei laita valmistusvaiheessa vaan vasta juuri ennen kuin alkaa aterioimaan, samaan makuun päästäkseen riittää hyvin paljon vähäisempi määrä.

orc biker
14.07.2014, 18.37
Siinä jodioidussa suolassa on sitten taas vähemmän kaliumia, kuin noissa aidoissa suoloissaPäinvastoin. Siinä on paljon enemmän. Tai en minä kaikista tiedä, mutta tuossa käyttämässäni on nimenomaan lisätty sitä natriumin tilalle. NaCl 50 % ja KCl 49 %. Tavallisessa pöytäsuolassa on Wikipedian mukaan 99,9 % natriumkloridia. Merisuolassa on 94 % NaCl ja myös vuorisuolassa on muistaakseni jotain tuonne päin.

CwA
14.07.2014, 21.12
Päinvastoin. Siinä on paljon enemmän. Tai en minä kaikista tiedä, mutta tuossa käyttämässäni on nimenomaan lisätty sitä natriumin tilalle. NaCl 50 % ja KCl 49 %. Tavallisessa pöytäsuolassa on Wikipedian mukaan 99,9 % natriumkloridia. Merisuolassa on 94 % NaCl ja myös vuorisuolassa on muistaakseni jotain tuonne päin.

Finelin mukaan olisi vähemmän kuin merisuolassa (jodioitu ruokasuola kalium 37mg, merisuola 56mg), mutta en minä tiedä mitä merkitystä tuollakaan loppupelissä on, jos 100g setissä suolaa sitä on muutamia kymppejä ja päivittäinen tarve mitataan tuhansissa, niin ei sillä taida olla käytännössä merkitystä onko siinä kolmessa grammassa nyt sitten ~1,7mg sijaan ~1mg tai toisinpäin, kuitenkin kyse promilleluokasta verrattuna päivittäiseen tarpeeseen.

Sulla taisi kalsiumit ja kaliumit mennä keskenään ristiin, koska kalsiumia nimenomaan näyttäisi lisätyn jodioituun ruokasuolaan?

Kalsiumillakin on omat tehtävänsä, mutta sitäkään ei kannattane yrittää hankkia suolastaan, juustostakin vähän kyseenalaista, kun niissä on aika paljon suolaa.

Alkuperäiseen kysymykseen lukitsin vastauksesksi sen, että kaikki sisäänotettu vesi ja suolaton neste olisi huomioitava suolatarpeen laskennassa. Siltikin pertti sohvaperunat taitaa jäädä alle 2 gramman suolatarpeen.

orc biker
14.07.2014, 21.38
Finelin mukaan olisi vähemmän kuin merisuolassa (jodioitu ruokasuola kalium 37mg, merisuola 56mg),

Millä on vähemmän? Tuo puhumani on käsiteltyä merisuolaa ja otin luvut paketin kyljestä, joten varmasti pitävät paikkansa. En tosin tiedä, kuinka monta milligrammaa kaliumia on grammassa kaliumkloridia, mutta luulisi olevan kuitenkin enemmän kuin vastaavassa tuotteessa, jossa ei ole korvattu natriumkloridia kaliumkloridilla, joka koostuu siis kaliumista ja kloorista. KCl:llä hoidetaan mm. kaliumin puutostilojakin.

Sulla taisi kalsiumit ja kaliumit mennä keskenään ristiin, koska kalsiumia nimenomaan näyttäisi lisätyn jodioituun ruokasuolaan?

Ei mennyt, vaan sinulla meni nyt jotain sekaisin. Minä kirjoitin KCl ja se oli täsmälleen oikein. Kalsium on Ca.

CwA
14.07.2014, 22.02
Millä on vähemmän? Tuo puhumani on käsiteltyä merisuolaa ja otin luvut paketin kyljestä, joten varmasti pitävät paikkansa. En tosin tiedä, kuinka monta milligrammaa kaliumia on grammassa kaliumkloridia, mutta luulisi olevan kuitenkin enemmän kuin vastaavassa tuotteessa, jossa ei ole korvattu natriumkloridia kaliumkloridilla, joka koostuu siis kaliumista ja kloorista. KCl:llä hoidetaan mm. kaliumin puutostilojakin.

Ei mennyt, vaan sinulla meni nyt jotain sekaisin. Minä kirjoitin KCl ja se oli täsmälleen oikein. Kalsium on Ca.

Sullahan on merkillinen purkki merkki ja malli kehiin :D Kuten kirjoitin Finelistä katsottuna jodioitu ruokasuola sisältää vain 37mg ja merisuola jodioimaton sisältää 56mg.

Suolalla ja suolallakin on siis eroa, olkoon vaikka kuinka suolaista, meillä voi valita hienon merisuolan ja Jozon väliltä :D

Mun kemian opinnoista on niin monta vuosikymmentä enkä ole moisia tarvinnut, ettei ei ole lyhennökset noista hallussa.

Siltikään sillä ei taida olla hirmuisesti merkitystä mitä määriä siinä suolassa noita on, sen verran vähäinen on se määrä verrattuna tarpeeseen.

orc biker
15.07.2014, 00.14
Sullahan on merkillinen purkki merkki ja malli kehiin :D

Jozo merisuola natriumia vähennetty jodisoitu mineraalisuola. Noin siinä lukee. En tiedä, millä sanayhdistelmällä noista se lyhyemmin kulkee. Se on siis merisuolaa, josta on teollisesti käsitellen poistettu natriumia ja lisätty jodia. Se on myös helpompaa hienojakoisempana käyttää kuin rakeinen merisuola.

Siltikään sillä ei taida olla hirmuisesti merkitystä mitä määriä siinä suolassa noita on, sen verran vähäinen on se määrä verrattuna tarpeeseen.
Natriumin määrällä on merkitystä, koska nimenomaan sitä suomalaiset saavat liikaa ja sen katsotaan olevan haitallista. Jos "erikois"suolassa on puolet tavallisen natriumista, niin auttaahan se vähentämään sen saantia, jos ei laita suolaa kahta kertaa normaalia määrää.

CwA
15.07.2014, 12.28
Natriumin määrällä on merkitystä, koska nimenomaan sitä suomalaiset saavat liikaa ja sen katsotaan olevan haitallista. Jos "erikois"suolassa on puolet tavallisen natriumista, niin auttaahan se vähentämään sen saantia, jos ei laita suolaa kahta kertaa normaalia määrää.

Tossa on monta jossia kumminkin, monet taitaa laittaa sitä suolaa maun mukaan, tosin ei mulla kovin kummoista käyttäytymistietoa ole tuon tiimoilta, toisinaan ihmiset osaavat toimia perin epäloogisesti.

Itse pyrin käyttämään lähinnä luonnollisia mahdollisimman käsittelemättömiä raaka-aineita, tiedä sitten mikä uskomus mistäkin on oikea, reilun sadan vuoden ajalta kun on kokemuksia ihmisiltä kuullut näistä ravintosuosituksista, käytetystä ravinnosta ja mihin on sitten lopulta kaatunut, niin ei tuolla sapuskalla tunnu olevan kovin suurta roolia loppupelissä.

Sitähän tempokisu sanoikin että liian tarkkaa touhua, ehkä, mua itseäni vain kiinnostaa tietää asioita, kuten nyt tämä suolajuttukin, sanotaan että pitää vähentää suolankäyttöä, mutta ehkä toikin pätee vain yleisesti, mutta kun aletaan yksilökohtaisesti tarkastelemaan niin pitääkin lisätä, kuten omalla kohdallani oli, kun sain alle gramman suolaa päivää kohti, hölmönä uskoin että pitää vähentää.

Sitten kun tietää mitä todella tarvitsee eikä mitä kansakunnan tasolla tarvitsee, niin saa tietää sen missä suhteessa se oma ruokailu on siihen omaan tarpeeseen. Mitä minä piittaamaan koko kansasta, eihän ne keskiarvoistukset osu mua lähelle muutoinkaan :D

hemppa
15.07.2014, 12.38
Jozo merisuola natriumia vähennetty jodisoitu mineraalisuola.
Onkos se tätä? http://www.jozo.fi/tuotteet-fi-fi/vahanatriumsuolat-fi-fi/jodioitu-mineraalisuola-70-v-hemm-n-natriumia-450g-fi-fi/

http://www.jozo.fi/assets/Uploads/_resampled/SetWidth215-Mineraalisuolajodioitu2.jpg

orc biker
15.07.2014, 15.29
Onkos se tätä? http://www.jozo.fi/tuotteet-fi-fi/vahanatriumsuolat-fi-fi/jodioitu-mineraalisuola-70-v-hemm-n-natriumia-450g-fi-fi/

Ei. Tuossa on näköjään vielä enemmän vähennetty natriumia. Jos se on vaihtunut tuollaiseksi versioksi? Ei tuolta Jozon sivuilta enää ainakaan sitä samaa löydy.

orc biker
15.07.2014, 15.36
Sitähän tempokisu sanoikin että liian tarkkaa touhua, ehkä, mua itseäni vain kiinnostaa tietää asioita, kuten nyt tämä suolajuttukin, sanotaan että pitää vähentää suolankäyttöä, mutta ehkä toikin pätee vain yleisesti, mutta kun aletaan yksilökohtaisesti tarkastelemaan niin pitääkin lisätä, kuten omalla kohdallani oli, kun sain alle gramman suolaa päivää kohti, hölmönä uskoin että pitää vähentää.

Keskiarvot ovat sellaisia. Jokainen yksilö ei osu siihen lähelle, vaan osa on siellä jakauman laidoilla. Minulla on sama juttu kuin sinulla, että meinaan saada liian vähän suolaa, koska syön hyvin vähän käsiteltyä ruokaa. Tungen suolaa väkisin aamupuuroonkin mahdollisimman paljon, että saisin riittävästi (etenkin sitä jodia). Nyt tilasinkin jodia lisäravinteena varmuuden vuoksi.

hannupulkkinen
15.07.2014, 19.14
Tänään meinasi yllättää tämä (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00858), kun tein töitä kuumassa auringonpaisteessa ja join pelkkää vettä runsaasti.
Oli helppo hoitaa, mutta voimat vei.

CwA
15.07.2014, 20.29
Tänään meinasi yllättää tämä (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00858), kun tein töitä kuumassa auringonpaisteessa ja join pelkkää vettä runsaasti.
Oli helppo hoitaa, mutta voimat vei.

Tuossa sanottiin että pelkkä vedenjuominen ei aiheuttaisi ja oli mainittu 10 litraa päivässä hitaasti juotuna.

Tosin itsekkin joudun usein helteessä rehkimään ja siinä tuo hitaasti juominen ei oikein toteudu, kun voi olla että yli kaksikin litraa menee juomaa tunnissa, olen aina hikoillut kuin vesiputous.
Päiväkaupalla kun sitten tuota jatkuu ja saa hyvin vähän suolaa, niin kai sitä oiretta tulee terveellekkin, sellainen heikotus kumminkin tulee ja kun vähän suolavettä ottaa niin aika nopeasti alkaa helpottamaan.

Niskakipuja ja jumituksia tulee sitten lisänä, siksi sitä pelkkää vettä ei kai pitäisi juodakkaan, mutta mitäpä muutakaan sitä on saatavilla, pitäisi rakentaa oma tankki pyörän perään, saisi seokset kohdilleen :)

lansive
15.07.2014, 23.30
Tuossa sanottiin että pelkkä vedenjuominen ei aiheuttaisi ja oli mainittu 10 litraa päivässä hitaasti juotuna.

Riippuu henkilön koosta - esim. vaimoni sai viidellä litralla pahimman version. Lihaskouristuksia tuli sen verran hyvin, että viisi palomiestä tarvittiin kantamaan ambulanssiin. Kolme päivää oli vielä tajuttomana ennen kuin virkosi ja sekaisin siihen muutaman päivän päälle. Samalla löytyi kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta joka todennäköisesti oli vaikuttanut noin vakavan tilan syntyyn. Että ehkä tuo pitää paikkansa että terveellä tarvitaan aika isot määrät vettä.

CwA
17.07.2014, 19.29
Katselin tuossa kaupassa pakastepizzoja, tuota valmiskuraruokaa, yhdessä oli 580g, 1320kcal sekä noin 7g suolaa, uskomaton määrä tuota suolaa ja tuollaista kun ihmiset pakotettuna kiireiseen elämänrytmiin syövät, niin ei ihme, että suolaa saadaan liikaa, vielä kun juodaan vain se vajaa 3 litraa päivässä ja hikiliikuntaakin hyvin harvoin, niin tuollainen suolapommihan on vielä paljon pahempi kuin sellaiselle joka liikkuu ja hikoilee paljon.

Mun kulutuksella ei kaksi tuollaista riittäisi päivässä ja suolaa tulisi sitten helposti 14grammaa tai enemmän hurjan huonoa ravintoa moiset ja paljon niitä silti näytetään ostavan.

Sinällään tuon keskiarvoisen mallin mukaan sen huolen suolanmäärästä ymmärtää hyvin, kun ei se ole missään suhteessa siihen kulutukseen eli tarpeeseen.