PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajaako kukaan enää kakskutosella,,,

Jukkis
07.07.2014, 13.58
Olen minäkin tuossa legendaarisessa tonnin loukussa ja sillä rahalla pitäis saada asiallinen maasturi. (Mahdottomuus, kuulen kaiun vastaavan)
Se ydinjuttu tässä on se, että vuosien varrella on tullut ajettua ja omistettua sekä kakskutosia että kaksysejä ja ajatuksissa olikin tässä saumassa katsella käytettyä tuolla rahalla. Tarjolla on varsin paljon kakskutosia täysjoustoja. Jos tuollaisen 2008 - 2012 haarukassa valmistetun käytetyn ostaisin, nauretaanko minut ulos viikkolenkeiltä, joille olen ajatellut osallistua ? Onko luvassa pelkästään ongelmia ja rahanmenoa, jos tuollaisen täpärin ostaisin ? Vaikka miten on myyjän mukaan huollettu ja pieteetillä pidetty.

Ajaudunkohan tässä nyt sittenkin ostamaan vaikkapa uuden kuution tai spessun, jossa takapää jäykkä,,,

LJL
07.07.2014, 14.02
Öö.. En ole kyllä itse 26" kuskina kokenut mitään syrjintää ja toisekseen ei varmaan kannata miettiä muutenkaan mitä muut ajattelee. Tahkon kahdella kierroksella sai taas oivan muistutuksen että ei se koskaan ole ollut kalustosta vaan miehestä kiinni! Toki 29" rullaavuus maastossa on parempi. Täytyy varmaan keväällä miettiä vähän asioita.

IncBuff
07.07.2014, 14.02
Enemmän tuolla metsässä vieläkin näkyy 26" kuin 29" täysjoustoja...

pmw
07.07.2014, 14.08
26" rules. 29" on valtamerialus.

Jukkis
07.07.2014, 14.15
Näinkin paljon sentään rohkaisijoita alkuperäisen aikomukseni loppuunviemiseen. Tarkoitan siis sitä käytetyn ostamista minun tapauksessani.
Ajanhan minä vanhoilla takavetovolvoillakin enkä niistä luopumaan suostu :)
Markkinat vaan ovat merkilliset. Joku Spessukin pitäytyi pitkään kakskutosessa mutta nyt on kaikki kaksysiä.

Jos sittenkin päätyis siihen käytettyyn Epicciin ja jos pidemmän päälle alkaa kaivata isompaa rengasta alle, niin onhan noita maailmalla päivitetty 27.5:ksi. Tiedä sitten meneekö siinä ajettavuus minkälaiseksi jos on viisaat insinöörit alun alkaen kakskutoseksi suunnitelleet,,,

nure
07.07.2014, 16.04
Miksei ajaisi...?

supertele
07.07.2014, 16.24
Meidän yhteislenkeillä olen ainoa, jolla on 29". Noin iso rengaskoko on sen verran eksoottinen, ettei siihen oikein osata suhtautua. Yksi kaveri meni ostamaan 27,5" ja se on jo tarpeeksi iso rengaskoko saadakseen kummastelevia katseita ja naureskelua.

Sanoisin, että kakskutosella vielä kehtaa lenkille.

stumpe
07.07.2014, 16.48
Viimeksi kun olin Turun yhteislenkillä, taisi olla n. 11-12 kuskia, joista kahdella kakskutoset, kaikilla lopuilla 29er. Mutta, aivan samoista paikoista meni kakskutosetkin mistä kaksysit, taitavia kuskeja vaan.

Kiovan Dynamo
07.07.2014, 16.58
Muutamalla Keski-Euroopan maratonilla on tullut naureskeltua, että siellä ne eivät valitettavasti osaa lukea suomalaiselta voorumilta, kuinka kova juttu, ellei jopa pakollinen, kaksysi on nykyään. Ärsyttää, kun kahdelta puolen menee jatkuvasti ohi sällejä 26" Scaleilla säärikarvat ajeltuna. Prkl.

van damme
07.07.2014, 17.47
Eikai sitä nyt ainakaan uutena kannata enää muuta kuin 27,5" ostaa.

maapaa
07.07.2014, 17.54
Vaimo ajaa lähes päivittäin Surlyn 1x1:llä. Eikä kuulemma olla ihan heti vaihtamassa.

IncBuff
07.07.2014, 17.56
Eikai sitä nyt ainakaan uutena kannata enää muuta kuin 27,5" ostaa.
Ja miksihän ei?

LJL
07.07.2014, 17.56
Ja miksihän ei?

Koska se on Totuus (Tm)

CwA
07.07.2014, 18.10
26" pärjää liikennevalotempossa ainakin suht hyvin, isompipyöräiseen kun vertaa, niin se kuinka tuo 26" kelaa vauhtia on aika kiva ominaisuus, keskimaan hiekkateillä se on myös kiva ominaisuus koska ne lyhyt joskin terävät mäet nousee sillä kivasti, muutama polkaisu edeltävässä alamäessä ja sitä ylämäkeä ei juurikaan edes huomaa, koska se kiihtyvyys siinä alamäessä on niin suurta, että vauhtia on vaikka rullailla se nyppylä ylös, isompipyöäräisellä se vauhti ehkä pysyy paremmin, mutta sitä ei niin sähäkästi saa lisää.

Itse olen tykännyt, että toi ja ketteryys puoltaa 26" kokoa, lisäksi halvoissa pyörissä paino ja kestävyys saattaa olla 26" valtteja, helpommin / halvemmalla ehkä tekevät lujempia kiekkoja pienemmässä koossa, suurempi vaatii enemmän että saa tehtyä yhtä kestävän?

arctic biker
07.07.2014, 19.17
Aika säpäkän näpäkkähän 26" on näissä tään perän töppyröissä ja kapeilla poluilla. Loppuviikosta tää yksi leikkauspotilas tuo 29 täysjoustonsa tullessaan. Hyödynnän tilaisuutta ja ajan tolla viimevuotista enemmän. Tais jäähä silloin ajaminen alle kilsaan...

nure
07.07.2014, 22.23
Todennäköisesti 26" ja 29" säilyvät, en tuohon välikokoon paljoa sijoittaisi...

juho_u
07.07.2014, 22.27
Tuo välikoko on kuningas. 29 on ainut, mistä en oo tykännyt. Isopyörällä kun ajaa, niin kaikki hauskuus katoaa.

HC Andersen
07.07.2014, 22.37
Ajaako kukaan enään kakskutosella

Mä ajan niin kauan kun osia vaan saa, sitten siirryn seuraavaan uuteen autuaaksi tekevään kokoon 28,25" :rolleyes:

IncBuff
07.07.2014, 22.41
Tuo välikoko on kuningas. 29 on ainut, mistä en oo tykännyt. Isopyörällä kun ajaa, niin kaikki hauskuus katoaa.Millä tavalla se katoaa?

J.F
07.07.2014, 22.42
Mun eka ns kunnon maastofillari oli 29. Ja kyllähän sillä ajeli. Sittemmin mennyt myyntiin ja autotallissa nykyään nippu 26 tuumaisia! :)

LJL
07.07.2014, 22.44
Millä tavalla se katoaa?

Sillä samalla tavalla kuin Pieru Saharaan (Tm)

(okei nyt lakkaan vastaamasta incbiffin sinänsä aiheellisiin kysymyksiin)

Greycap
07.07.2014, 22.52
Kaikki omat vertailukelpoiset kellotetut reittiennätykseni olen ajanut 29erillä, joskin tässä on se pikku jekku että kaikki pätkät jotka on ajettu sillä on ajettu myös 26":lla muttei toisinpäin. Mihinkään "oikeaa" maastoa muistuttavaan en tuota kankeaa isopyörää edes veisi vaan sitä varten on parvekkeella edelleen 26" täysjousto. Ja siksipä nuo molemmat on tullut ostettuakin, toisella on huomattavasti mukavampi ajaa pitkää matkaa kovaa ja toisella taas leikkiä poluilla.

juho_u
07.07.2014, 22.59
Millä tavalla se katoaa?

Pikkupyörät on paljon eloisampia ajaa. Hauska kevennellä keulaa ja tehdä "pikku keulimisia" kivikossa ja juurikossa. Puunrunkojen ylityksissä keveys on valttia. 29" tuntuu panssarivaunulta, menee vakaasti ja helpommin, mutta se jokin puuttuu. Uutta pyörää suunnitellessa kävin kokeilemassa myös cruzin ltc tallboyn, mutta bronsonissa (27.5) kaikki asiat, mitkä häiritsi 29:ssä, puuttui kokonaan.

Kavereiden 29" tuntuu myös jyrältä, ei oo meikeläistä varten.

Antza44
07.07.2014, 23.30
Tottakai ajaa 26" on tätä päivää ja varmasti ihmettelijöitä riittää. -> ;)http://salsacycles.com/culture/introducing_bucksaw

brilleaux
07.07.2014, 23.36
26" ajan. Pyörässä on 27,5" optio, en aio ottaa käyttöön. Miksi ottaisin?
29" nyt on normikokoisen kuskin alla jo niin naurettavan näköinen, etten kehtaisi ajaa. Saati pikku-ukoilla. :D

Jos ei osaa ajaa kivikossa ja juurakossa ja ei tykkää haasteista, voi napata alleen 29". ;)
Onhan se helppoo ja nopeeta, so what? :P

CwA
08.07.2014, 04.47
Ellen aivan väärin muista, niin ainakin osa noista kovista maastokuskeista valitsee ajettavan radan mukaan rengaskoon, 26" tai 29", mutten seuraa niin tarkasti tuota kilpatoimintaa, että onko siellä 27.5" myös valikoimissa, kumminkin sellainen mielikuva mulla on ettei ne vaan yhteen tyydy.

Valitettavasti tavankuolevaisilla tahtoo raha rajoittaa, jos vaan mahdollista niin kannattanee käydä kokeilemassa jokaista koeajon muodossa, siitä sen tietää mikä itselle toimii, eikä tarvitse pettyä niin pahasti kuten palstapyöräilijöiden muotioikkuja seuraamalla, se muoti ei välttämättä toimi juuri sulle.

Dude
08.07.2014, 08.53
Viime kesänä olin vielä vannoutunut 26" kuski. Sitten menin ostamaan 29" jäykkiksen ja tällä tiellä ollaan... Lyhyellä perällä varustettu 29" takajäykkä on kyllä hyvinkin ketterä ja nopea. Tahkolla oma 120km enkka parani 1h 15min takajäykällä 29:llä ja vielä sinkulana vrt. 26" täpäri. No kuskin kunnollakin lienee jotain asian kanssa tekemistä, mutta kyllä tollaisessa maastossa isompi pyörä rokkaa. Nyt on tallissa myös 150/130mm joustoilla varustettu isopyörätäpäri ja onhan se aika monsteri vrt. Pikkupyöräinen vastaava. Pirun kovaa vaan silläkin pääsee. Kyllä Espoon ja Helsingin juurakot kaksysilläkin täristävät, mutta vähemmän kuin pikkupyörällä toki.

Jukkis
08.07.2014, 10.08
Hienoa, että tästä syntyi keskustelua. Useitakin hyviä perusteluita puolesta ja vastaan on jo kuultu :)

LJL
08.07.2014, 11.04
Vaikka vannoutunut 26"-mies olenkin niin tilasin cyclocrossarin ja ajattelin sillä vähän hakea tuntumaa pykälää isompaan kiekkokokoon.. Ehkä tässä "horjumisessa" ei ole kuitenkaan kyse 26":n huonoudesta/epäsopivuudesta käyttööni, vaan siitä että oon nyt ajanut enemmän ja vähemmän tosissaan 6 ympärivuotista pyöräilykautta eli harrastuksen alkumetreiltä 26" jäykkäperällä ja/tai täpärillä, ja yksinkertaisesti tekee mieli vähän kokeilla jotain erilaista.

JackOja
08.07.2014, 12.33
Eiks jokainen voi ajaa millä haluaa ilman perusteluita joillekin internetin tyypeille?

IncBuff
08.07.2014, 12.39
Hienoa, että tästä syntyi keskustelua. Useitakin hyviä perusteluita puolesta ja vastaan on jo kuultu :)Minusta tässä on vaan kauheasti mutua ja omien mieltymysten rummuttamista. Hirveää jargonia jonkun tietyn rengaskoon puolesta ottamatta huomioon ollenkaan pyörän tyyppiä, kuskia jne. Minä olen sitä mieltä, että rengaskoon valinta riippuu ihan täysin mieltymyksistä, pyörän tyypistä ja ajomaastoista. Noihin enskahommiin nuo lastenpyöräiset on varmasti käypäisiä, mutta taas lyhyempi joustoinen kalusto hyötyy isommasta rengaskoosta enemmän kuin se aiheuttaa haittaa. Yhtä ultimaattista rengaskokoa ei mielestäni ole vaan jokaisen on kokeilemalla löydettävä se oma suosikki.

Minä myin 26" täpärin kun ei se ollut mielestäni sen ketterämpi, eloisampi tai edes hauskempi maastossa kuin 29er jäykkäperä. Tuokin on aika höpöhöpöä että 29er menee mistä vaan ilman että kuski osaa mitään...

Mika K
08.07.2014, 13.21
Käyttötarkoituksen lisäksi kuskin koko ja ruumiinrakenne erityisesti pituus on myös yksi aika merkittävä tekijä tässä asiassa. Jos vertaa esim. kisakireän 160cm ajokoiran ja pyylevän 190cm toimistorotan ruumiinrakennetta, niin lienee selvä, että välttämättä se yksi ja ainoa totuus (tm) ei ole ihan just oikea molemmille. Onhan erikokoisille ihmisille erikokoisia vaatteitakin ;)

IncBuff
08.07.2014, 13.22
Juu totta. Tuo jäi mainitsematta.

Kiovan Dynamo
08.07.2014, 15.26
Tämäkin on ollut tällä foorumilla aiemminkin esillä, mutta meidän keittiön pöydän ääressä istuu kaksi aika erikokoista ja osittain melko erilailla ajamisesta ajattelevaa ihmistä. Pari vuotta vanhaa spekulointia vehkeiden koosta löytyy meidän blogilta (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2012/07/onko-vehkeiden-koolla-valia.html).

Muutamia pyöriä on tuon jälkeen tullut ajoon lisää, mutta perusmielipiteet ovat pysyneet aikalailla samanlaisina.

fob
08.07.2014, 16.09
Ajelet väärässä porukassa, jos rengaskoon tai muiden varusteiden perusteella naureskellaan. Meidän porukassa sanomista tulee vain ja ainoastaan kypärän puuttumisesta.
Itse olen pitkä ja mahakas konttorirotta ja olen 2010 alkaen ajanut vain ja ainoastaan isorenkaisella maasturilla. Minulle sopii, jollekin toiselle ei. Lisäksi hauskuus kasvoi monikymmenkertaiseksi verrattuna edelliseen pyörään (Trek Liquid --> Gary Fisher Hifi 29).
Lisätään vielä, että kokeilin viime kesänä Trek Remedy 29:ä ja Santa Cruz Tallboytä. Ensimmäinen oli ihan hirveä ja kankea, jälkimmäistä olisin voinut harkita. Enemmän se tuntuma on pyörästä kiinni kuin rengaskoosta.

orc biker
08.07.2014, 17.00
Tässä on minusta kaksi ulottuvuutta. Ensimmäinen on suorituskyky. Rengaskokojen vaikutus siihen on yleisellä tasolla varsin selvä erityylisissä maastoissa. Hankalampi asia on sitten omat mieltymykset. Jos tärkeintä on ajamisen hauskuus, niin se on sitten vain itsestä kiinni, eikä ole väliä, vaikka ajaisi 20" renkailla, jos se tuntuu parhaalta.

Kemizti
08.07.2014, 17.04
Eipä mulla muita ookkaan ku kakskutosia, koitin kaksysiä, mutta ehkä vääränlaisessa pyörässä, en tykänny..

nykyisistä kakskutosista toisessa on toki kehää enempi/samat kun kaksyseissä, kun kumi 4,7" ison kehän rullaavuus on kyllä hieno asia..

syklopaatti
08.07.2014, 17.17
Tääälläpäin se on vähän mille yht.lenkille menee. Lycralenkeillä on 29 valttia ja sit jos kuskeilla on shortsia ja polvisuojaa niin kakskutosia suurin osa. Joku 27,5 ja ehkä yks 29 saattaa näkyä joukossa.
Tahkolla laitoin 27,5 vai mikä v2tun 26,5 viereen oman 26:sen eturenkaan ja rupesin melkein ääneen nauramaan kun huomasin sen "valtavan" kokoeron.
Itse en ainakaan sen "giant leapin" takia rupee rahojani tuhlaamaan.
29 kokeiltu ja varmaan nopea ,mutta se minkä takia minä maastopyöräilyä harrastan eli hauskuus haihtu ilmaan saman tien.
Juu ja tämä on vain minun mielipide. Notta peace kaikki isorengaskuskit.

orc biker
08.07.2014, 17.25
Itse en ainakaan sen "giant leapin" takia rupee rahojani tuhlaamaan.

Se on aika turha välimalli vaihtamista ajatellen. Tietysti, jos uutena ostaa, niin samahan se sitten on (jos ei laske lukuun uutuuslisää hinnassa). Se on vielä nimetty harhaan johtavasti, kun eihän se noiden kahden puolessa välissä ole, vaikka luvusta voisi muuta päätelläkin.

Polun tukko
08.07.2014, 17.46
Fob kiteytti hyvin että ajaa millä ajaa ja jos seura purnaa että väärällä ajat niin seura vaihtoon.
Samoin syklopaatilla täyttä asiaa. Ei tuu 27'5 tännekkään ennenkuin 26" ei saa enää. Itsellä oli keväällä 29" takajäykkä mutta meni myyntiin reilussa kuukaudessa. Ei toimi mulle,ei edes täpärinä pitkällä joustolla.
Sanoisin että ajakoon millä ajaa,kunhan ajaa. Mutta mä päästelen tappiin asti pitkäjoustoisella 26" täpärillä.

Jami2003
08.07.2014, 21.13
Vaikka vannoutunut 26"-mies olenkin niin tilasin cyclocrossarin ja ajattelin sillä vähän hakea tuntumaa pykälää isompaan kiekkokokoon.. Ehkä tässä "horjumisessa" ei ole kuitenkaan kyse 26":n huonoudesta/epäsopivuudesta käyttööni, vaan siitä että oon nyt ajanut enemmän ja vähemmän tosissaan 6 ympärivuotista pyöräilykautta eli harrastuksen alkumetreiltä 26" jäykkäperällä ja/tai täpärillä, ja yksinkertaisesti tekee mieli vähän kokeilla jotain erilaista.

Itelläkin 26" ht ja oon ajatellut että seuraavaksi voi laittaa cc:n mutta 29" ei maksa vaivaa vaihtaa ennen kuin tuo nykyinen maasturi on ajettu "loppuun". Ja pitää kehua kun kerrankin voi, tänään yli 60 km sekalaista maastoa 26":lla ja vaikea kuvitella oisko se ollut jotenkin erillinen reissu 29":llä. Cyclolla ois kyllä jäänyt osittain ajamatta.

Mutta joo, varmaan seuraavaa maasturia vaihtaessa testataan 29" huolella mutta pelkkä vaihdon syy ei ole.

Ohiampuja
09.07.2014, 13.37
On nämä muoti-ilmiöt kummallisia, käytetyt 29er:t viedään käsistä, mutta hyvä 26-tuumainen ei kelpaa enää kenellekkään.

Joka tykkää ajaa 26" fillarilla, niin nyt on hyvä aika päivittää fillaria. Kiekkoa ja keulaa saa nyt aika huokeasti...

orc biker
09.07.2014, 13.45
On nämä muoti-ilmiöt kummallisia, käytetyt 29er:t viedään käsistä, mutta hyvä 26-tuumainen ei kelpaa enää kenellekkään.

Muoti on ohimenevää. On hankala kuvitella, että 29erit eivät olisi tulleet jäädäkseen hallitsevaksi rengaskooksi pitkäksi aikaa.

marmar
09.07.2014, 16.12
Fob kiteytti hyvin että ajaa millä ajaa ja jos seura purnaa että väärällä ajat niin seura vaihtoon.
Samoin syklopaatilla täyttä asiaa. Ei tuu 27'5 tännekkään ennenkuin 26" ei saa enää.

Ei 26" rengaskoko mihinkään katoa. Saahan noita fillareita nytkin helposti 10", 12", 16" 20", 22", 24", 26" 27,5" 28" ja 29" kumeilla. Meilläkin on taloudessa noista 27,5 tuumaista lukuunottamtta kaikki. Poika tykkää ajella 12", 16", 20" , vaikka 20" olisi se oikea koko ja 22" fillarillakin pystyy ajelemaan. Mitä sitä jo ostettuja ja maksettuja pyöriä hävittämään, jos kerran lapsella on hauskaa vaihtaa pyörän kokoa mielialan mukaan.

Jos kerran lapsi, niin miksei sitten aikuinenkin voisi tykätä erikokoisista fillareista. Tuon 12" ja 22" välissä on sentään melkoinen kokoero :rolleyes:

Raikku
09.07.2014, 16.15
26 on aivan jees kuin ennenkin. Itsekään en 29:siä ostaisi edes aseella uhaten, jos joskus on rahaa täysjousto ostaa niin 27.5 vielä sellainen
jonka voisi ostaa mutta tosiaan 29:iä ei ikinä.

mehukatti
09.07.2014, 18.15
On hankala kuvitella, että 29erit eivät olisi tulleet jäädäkseen hallitsevaksi rengaskooksi pitkäksi aikaa.

Ehkä enempi lyhytjoustoisten pyörien puolella. Pidempijoustoisissa 27.5 on enemmän hallitseva, kun katsotaan uusia pyöriä. Tosin peli on siinä mielessä kesken, että 27.5 on leviämässä myös lyhytjoustoisten puolelle kun 29 on siellä jo vakiintunut.

Mutta 26:n ja 27.5:n välillä ei omien kokemuksieni perusteella paljoa ole eroa, jos ajatellaan pelkkää kiekkokokoa ja sen vaikutuksia.. Isompi ero tulee siitä, että uusissa pyörissä on päivitetty geometria.

Tank Driver
09.07.2014, 19.16
Minulla on pitkäjoustoinen kakskutonen, täysjäykkä kaksysi ja läski, rouvalla täysjäykkä kaksseiskapuolikas. Kaikilla on pirun kiva ajaa, jopa samoilla poluilla. Erilaisia tietenkin ovat ja siinäpä hauskuus piileekin.

Pitkäjoustoinen fiftysixtybee olisi kiva kokeilla, mutta en silti kantaisi kakskutosia vielä monttuun. Läskillä eniten ajettua tulee, se kun ei ole huono missään. Kaksysi on ollut käyttöpyörän ominaisuudessa, maastoa luonnollisesti jonkin verran. Se on nyt leikkauspöydällä täydellisempää maastouttamista vartoamassa.

Kartturi
10.07.2014, 11.04
Mietin tuota rengaskokoasiaa omalla kohdallani kun näitä välikoon pyöriä alkoi tulla. Minulla on ollut "aina" 29r itsellä, mutta välikoko kiinnosti.

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: varmasti 26"/559 kuskeja on suuruusluokkaa enemmän kuin 29/622 ja 27.5/650B/584 yhteensä, ihan siksi että isopyöriä on myyty massoille noin viisi vuotta ja välikokoa noin vuosi. Nämä uudet koot eivät ole sikäli luultavasti ehtineet pyöräkantaa heilauttaa.

Sitten mitä tulee muihin havaintoihin tuosta "kirjallisuustutkimuksesta" niin 26" ja 27.5" välillä erot vaikuttaa aika marginaalisilta: pyörien erot maskeeraa puhtaan vannekoon eroja ja kuskien mieltymykset menee vahvasti ristiin. Siltä pohjalta 26" on ihan kurantti peli jos se tuntuu omaan käteen sopivan niille poluille millä sitä käyttää. Nythän jotkut on jo povanneet että 26" häviää uusista pyöristä ja menettää arvonsa käytettynä, siinä on etunsa jos ei välitä isommista kiekoista ja ei anna välineurheilun hetkauttaa. (http://kartturi.wordpress.com/2014/03/01/kakskymmenta-mita-maastopyoran-vannekoot-ja-niiden-merkitys/)

toripolliisi
10.07.2014, 11.47
Mä oon rakastunut 29er.. Tästä syystä lähti 26" täpäri vaihtoon ku mielummin ajan hankalatkin pätkät jäykkäperä 29":llä kuin kuitu 26" täpärillä. Nyt on tilauksessa 130mm joustava 29" täpäri. Mä taas löysin hauskuuden vaihtamalla isompaan renkaaseen. Ja samalla tavalla eteneminen vaatii taitoa kuin pikkupyöräinenkin. Makuasioita ja ulkonäöllisesti 26" on tasapainoisemman näköinen kuin 29".

Sent from my iPhone using Tapatalk

IncBuff
10.07.2014, 11.48
Makuasioita ja ulkonäöllisesti 26" on tasapainoisemman näköinen kuin 29".

On tai ei. Ison miehen 26er näyttää hassulta kun 29er taas hyvältä..

toripolliisi
10.07.2014, 11.49
Hain mielikuvaa ilman kuskia :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

LJL
10.07.2014, 11.55
Iso runko ja pienet kiekot näyttää vähän hassulta ilman että hujoppi-kuljettajansa on mailla halmeilla (ei jaksa nyt etsiä kuvaa mutta joku 21" runko ja 26" kiekot alkaa olla vähän..)

orc biker
10.07.2014, 11.55
Silmän tottuminen vaikuttaa kummasti tuohon ulkonäköön. 29 vaikutti ensin hassulta, mutta vähitellen alkoi sittemmin harvemmin tuijoteltu 26 näyttää oudolta, kun pyörät ovat suhteettoman pienet runkoon nähden. Ennen 26 näytti täsmälleen oikean sopusuhtaiselta.

marmar
10.07.2014, 11.59
Nythän jotkut on jo povanneet että 26" häviää uusista pyöristä ja menettää arvonsa käytettynä

Voihan sitä spekuloida, mutta ei tuo koko häviä mihinkäänn. Toistaiseksi ei ole näköpiirissä, että synnytyslaitokselta tulisi niin isoa porukkaa, että 26" fillarille ei olisi ottajia :rolleyes: Itte olen koittanut löytää pojalle kunnollista 20'" maastofillaria ja aika kiven alla ovat. 24 tuumaisissa olla jo valikoimaa.

izmo
10.07.2014, 12.11
Iso runko ja pienet kiekot näyttää vähän hassulta ilman että hujoppi-kuljettajansa on mailla halmeilla (ei jaksa nyt etsiä kuvaa mutta joku 21" runko ja 26" kiekot alkaa olla vähän..)

nyt alkanut katsoon myös maantiepyöriä isolla runkolla niin pyörät näyttää ihan lasten rattaan pyöriltä...

LJL
10.07.2014, 12.44
nyt alkanut katsoon myös maantiepyöriä isolla runkolla niin pyörät näyttää ihan lasten rattaan pyöriltä...

Joo se on totta näyttää vielä jäätävämmältä :D

orc biker
10.07.2014, 12.48
Voihan sitä spekuloida, mutta ei tuo koko häviä mihinkäänn. Toistaiseksi ei ole näköpiirissä, että synnytyslaitokselta tulisi niin isoa porukkaa, että 26" fillarille ei olisi ottajia :rolleyes:
"Ai, sinä ajat lasten pyörällä?!"

Ei se varmasti häviä mihinkään. Noita pyöriä on niin älyttömän paljon maailmassa kymmenien vuosien aikana tuotettuna. Mutta siitä vain tulee enemmän "nicheä". Valtaosa perusmalleista tulee olemaan 29 ja 27,5 vielä haukkaa ison palan jäljellä jäävistä segmenteistä jo siksi, että pyörävalmistajat katsovat hyväksi bisnekseksi saada ihmiset uudistamaan pyöräkantaansa. Toki sama ajatus on myös 29:n takana valmistajien näkökulmasta. Rahahan heitä siinä ensisijaisesti kiinnostaa. Se, mitä ihmiset mieltävät muutaman vuoden päästä maastopyöräksi, ja mitä marketeista saa maastopyörän nimellä, on kuitenkin 29. Erikoisryhmille ja vaativimmille harrastajille sitten löytyy muitakin kokoja.

brilleaux
10.07.2014, 13.12
Se, mitä ihmiset mieltävät muutaman vuoden päästä maastopyöräksi, ja mitä marketeista saa maastopyörän nimellä, on kuitenkin 29.

Mistä tämän totuuden kaivoit esille?

orc biker
10.07.2014, 13.20
Mistä tämän totuuden kaivoit esille?
Siitä, mitä tarjonta on jo nyt ja mikä on trendi. Ei se ole mikään mielipideasia. Käy katsomassa valmistajien sivuilta, kuinka parissa vuodessa 26:n tarjonta on romahtanut. Ja koska näin on, niin ihmiset vähitellen alkavat mieltää isompipyöräisen sellaiseksi, mikä tulee ensiksi mieleen sanasta maastopyörä. Muut sitten mielletään enemmän erikoistarkoituksiin tehdyiksi, kuten ne tulevat olemaankin.

Tuleeko sinulle mieleen yhtään syytä, miksi perus maastofillarit (ei siis puhuta mistään downhill-pyöristä, täysjoustoista tai vastaavista, vaan yleisimmistä eli jäykkäperistä työmatkoille, yleiseen ajeluun, urheiluun yms.) tulisivat seuraavana vuosikymmenenä tai parina jossain muussa koossa?

brilleaux
10.07.2014, 13.29
Tuleeko sinulle mieleen yhtään syytä, miksi perus maastofillarit (ei siis puhuta mistään downhill-pyöristä, täysjoustoista tai vastaavista, vaan yleisimmistä eli jäykkäperistä työmatkoille, yleiseen ajeluun, urheiluun yms.) tulisivat seuraavana vuosikymmenenä tai parina jossain muussa koossa?

Tulee. Markkinavoimat ja niiden tehokas koneisto. Eikö tämä nykyinen trendi juuri todista sen? ;)
Kuluttajille pystytään myymään vaikka 26" uudestaan, jos markkinakoneisto sattuu niin päättämään?

mehukatti
10.07.2014, 13.30
Kun tän hetken tilannetta ja kehitystä katsotaan, niin voi sanoa, että 27.5 on uusi 26. Tosin nyt on loistava tilaisuus ostaa hyviä 26-tuumaisia edullisesti ja ajaa niillä tyytyväisenä pari vuotta. Sen jälkeen käytettynäkin pitäis löytyä mukavasti valikoimaa 27.5-pyörissä. Jos taas ajatellaan perusmaastopyöriä, eli vaikka edullisemman pään jäykkäperiä, niin tällä hetkellä kieltämättä vaikuttaa, että 29 on tai ainakin tulee olemaan niissä dominoiva. Toisaalta 27.5 laajenee kovaa vauhtia sinnekin segmenttiin, joten lopputulos on vielä vähän epäselvä.

Kiovan Dynamo
10.07.2014, 13.31

Hujopeista minen tiedä mitään, mutta vaikka näin?

http://3.bp.blogspot.com/-BnGbyS2S8xY/ULknSrF5SqI/AAAAAAAABq4/V-EcueV5zzA/s1600/Orange_P7+003.jpg

Tähän alle vielä se kuva, missä on Pikkis ja tuo fillari Gunnarlan majalla... ;)

orc biker
10.07.2014, 13.39
Tulee. Markkinavoimat ja niiden tehokas koneisto. Eikö tämä nykyinen trendi juuri todista sen? ;)
Kuluttajille pystytään myymään vaikka 26" uudestaan, jos markkinakoneisto sattuu niin päättämään?
Ei pystytä, elleivät kaikki suurimmat valmistajat tee jotain salaista kartellisopimusta. Ei pystytä siksi, koska ensiksi vuosia rummutetaan, miksi 29 on parempi. Se, että ihmiset tekisivät taas siirtymän, vaatisi lupausta jostain uudesta ja paremmasta. Mutta 26 on jo käyty läpi, se on vanha juttu. Ei sitä voi myydä enää uudelleen samaan käyttötarkoitukseen, kun se kerran on jo siihen huonommaksi vuosia todisteltu. Erona esim. vaatemuodista tässä on käyttökelpoisuuden ulottuvuus. Vaate on yhtä käyttökelpoinen, oli se sitten musta vai vihreä. Siinä voidaan sanoa vain, että nyt kuuluu pitää mustaa ja ensi syksynä vihreää. Pyörissä ei voi tehdä samalla tavoin. Pitää olla lupausta myös paremmasta toiminnallisuudesta.

Markkinavoimiin kuuluvat myös kuluttajat. Olisi taloudellisesti mahdotonta puskea kuluttajille jotain, mitä he eivät enää halua. 29 on pysyvä kehitysaskel, kunnes tulee jotain uutta parempaa, tai edes uutta. 29:n markkinointi on onnistunut siksi, että se on "uusi hybridi". Se on oikeasti parempi joka paikan höylänä, vaikka se paremmuus ei välttämättä tunnukaan mitenkään olennaisesti itse ajossa, mutta tuntuu ainakin mielikuvissa. Se auttaa myymään sitä massoille. Tietysti 27,5 on vielä uudempi ainakin massoille. Sillä on se valttikortti. Mutta minä arvelen, että se tulee vähän liian nopeasti (tai myöhässä, jos ajatellaan 29:n etumatkaa, ihan kummin päin vain). Ihmiset eivät ole vielä valmiita siihen, jos 29 ehtii nyt napata riittävän suuren osan markkinoista. Luulen, että ehtii jo siksikin, että 27,5 maksaa ylimääräistä ja puuttuu täysin halvimmista hintaluokista. Ja ennen kaikkea siitä myös puuttuu se lupaus jostain paremmasta peruskäytössä, koska se on täysin suunnattu 26:sta vastaan: "Osta tämä, tässä on isompi rengaskoko, joten tämä menee paremmin." Se on se lupaus, mutta kun 29:ssä on vielä isompi, niin kuinkas sitten suu pannaan? "Tämä on ketterämpi?" Ei oikein vakuuta peruskäyttäjää.

Mutta eihän tällä ole suurestikaan merkitystä harrastajille. Kaikkia tulee saamaan vielä vuositolkulla. On varaosia ja uusia runkoja saa ainakin netistä, joten eipä se ihmeitä vaikuta kuin hintoihin vähän, että mitä suurin osa ostaa.

LJL
10.07.2014, 13.58
Hujopeista minen tiedä mitään, mutta vaikka näin?

Juuri näin ;D Siis mitään epäesteettistä sisänsä ei mun mielestä ole mutta kyllähän 26" kiekot näyttää tossa rehellisesti sanottuna pieneltä

Kiovan Dynamo
10.07.2014, 14.32
Näyttää kyllä. Mutta silti tuo eteni maastossa paljon paremmin, kuin vaikka vähän myöhemmin mulla samassa käytössä ollut 29" Singular Swift. Myös minulla on vahva perstuntuma siitä, että geometria vaikuttaa paljon enemmän, kuin kiekkojen koko.

Tuli mieleen mielenkiintoinen ajatusleikki. Vaihdoin viime kesänä 29" jäykkäperäisen toiseen, eli Salsa Mamasitasta Santa Cruz Highballiin ja onhan tämä jälkimmäinen aivan s****nan paljon parempi ajettava. Kiihtyy aivan eri tavalla ja taittuu kurveihin todella makiasti. Mitäpä, jos siinä olisikin ollut 27,5" kiekot, niin kuuluisinko minäkin tuon uuden koon fanaattisiin hehkuttajiin tällä hetkellä?

Ohiampuja
10.07.2014, 14.57
Markkinavoimiin kuuluvat myös kuluttajat. Olisi taloudellisesti mahdotonta puskea kuluttajille jotain, mitä he eivät enää halua...
No jaa. Ehkä pieni halu pitää ihmisiltä löytyä, mutta isot markkinakoneistot osaavat aika hyvin luoda tarpeita joita emme itsessämme edes tunnusta.

Mainonta ja markkinointi kuuluvat maailmantaloudessa ihan suurimpien toimialaojen kärkipäähän...

sunny
13.07.2014, 10.53
Olen ollut tyytyväinen 26" Jamis Dragoniin, jonka sain jenkeistä uitettua. Dragonia kerittiin tehdä 30 vuotta, mutta tietenkin keksin haluta sen, kun tuotanto oli jo siirtynyt 27.5 ja pellepyöräkokoon.

http://fcdn.mtbr.com/attachments/29er-bikes/795939d1367631311-can-you-too-small-29er-pu7u7yqa.jpg

cigant
15.07.2014, 10.53
http://pic.useful.fi/427977e728cf5407871109cc3c17ead7.jpg

Ei mulla muuta-

Jukkis
15.07.2014, 11.05
Huh, tämän pelotevaikutus on kyllä sitä luokkaa että ei ikinä enää,,,

LJL
15.07.2014, 11.09
Huh huh, näyttääkö perse 26" selässä noin isolta.. Pitää varmaan ruveta ajamaan yöllä

Jukkis
15.07.2014, 11.12
Paitsi että kun mulla on nyt tuo läski joka teknisesti on 26 niin siinä se mahtikumi häivyttää tehokkaasti mun hehtaarihanurin todelliset mitat :)

vuohi
15.07.2014, 13.05
Meidän perheestä löytyy 4 kpl 26'' maastureita. Isoin este rengaskoon vaihdon edessä on ollut se, että noita 26'' kumeja on niin kattava kokoelma. Jos ajaa vuoden ympäri maasturilla ja vielä vähän alamäkeä ja tasaista niin rengas sarjoja pitää olla vähintään 4. Eli rahaa menisi pelkästään kumeihin ihan kiitettävästi, tämän lisäksi noita 26'' fillareita tuntuu saavan varsinkin käytettynä huomattavasti halvemmalla kuin "uusia kokoja".

27'5 pyörää en ole koittanut vielä missään mutta 29:sit tuntuvat vähän kankeilta, tietenkin geometriasta kiinni yhtä paljon kuin renkaiden koosta. Itse pysyn varmaan 26'' fillareissa vielä pitkään, varsinkin kun ajelen vain huvin vuoksi eikä tarvitse kellon takia ajaa tietyn tyylisellä kalustolla.

Tuhat1000
15.07.2014, 20.23
Mä veikkaan että Vuohen "ongelma" on yleinen myös monella muulla pitkän linjan 26" miehellä ja naisella. Toinen asia minkä luulen vaikuttavan monen die hard -26" kuskien puheisiin (pellepyörä, laiva, hauskuus puuttuu jne.) on se tosiasia, että kun koko ikänsä on ajanut 26" pyörällä, ei yksinkertaisesti osaa ajaa kunnolla kaksysillä. Kun sitä kaksysiä ei ajeta niinkuin on totuttu niin tottakai siitä hauskuus puuttuu. Huonona vertauksena mäkihyppy: ei moni mäkimieskään arvostanut aikoinaan v-tyylin tuloa urheiluun. Sama laji, mutta täysin eri tekniikka. (Enkä nyt yritä sanoa että 29 olisi maastopyöräilyn uusi, parempi tyyli)

Jotenkin on semmoinen fiilis, että maastopuolella pyöräkoosta keskustellaan nykyään samaan tapaan kuin maantiemiehet väittelevät maantiepyörien sieluista. Jos oma pyöräkoko on hyvä ja siitä tykkää niin hieno homma. Turhaa on mielestäni kommentoida internetissä sitä kuinka toinen pyöräkoko ei ole ollenkaan hauska tai hyvä.

Itselläni on kaksi kappaletta kaksysejä, mutta seuraava hankintani on suurella todennäköisyydellä 26" AM jäykkäperä, ihan vaan sen erilaisuuden vuoksi.

Nämä mielipiteeni on kirjoitettu ilman sarvia ja hampaita. Kakskutosilla ajaa moni ja hyvä niin, kohta todennäköisesti myös minäkin.

J.F
17.07.2014, 07.46
Tällä hetkellä Åressa ajamassa mäkeä. Yhtään 27,5 tai 29 ei vielä ole osunut silmään vaikka monta päivää jo ajettu.. Ei nää ilmeisesti tiedä vielä ettå 29 on ylivoimainen.

van damme
17.07.2014, 12.31
Tällä hetkellä Åressa ajamassa mäkeä. Yhtään 27,5 tai 29 ei vielä ole osunut silmään vaikka monta päivää jo ajettu.. Ei nää ilmeisesti tiedä vielä ettå 29 on ylivoimainen.

Tai sitten sinä et tiedä että alamäessä 26" on niin ajajien kuin valmistajienkin mielestä optimaalinen rengaskoko.

LJL
17.07.2014, 13.10
Tai sitten sinä et tiedä että alamäessä 26" on niin ajajien kuin valmistajienkin mielestä optimaalinen rengaskoko.

Voi olla mutta perse näyttää isolta (ks. kuva yllä)

Jukkis
17.07.2014, 13.14
Jos ja kun lukee tuon J.F:n viestin huolella, niin siitä selviää, että ajokkina ON kakskutonen :)

Tapatalkista iLuuri vitosella

devon
17.07.2014, 13.34
Näin alamittaisena toivon todella, että 26" ei katoa mihinkään, koska jo niistä on riittävän hankala löytää riittävän pientä pyörää hyvällä geometrialla, saatikka sitten että pitäisi vielä isompia kiekkoja alkaa ottamaan mukaan ihmettelyyn. Minä kun en tästä enää kasva kuin alaspäin, niin ei voi edes odottaa vähän venyvänsä, jotta valikoima laajenisi...

Ohiampuja
17.07.2014, 13.59
Eiköhän tämä ketju ollut hiukan kieli poskessa tyyliin avattu. Oli ihan hyvä että 29" aikoinaan rikkoi 26 tuumaisen yksisilmäisyyden.

Nyt jokainen saa valita kolmesta eri vaihtoehdosta itselleen sopivimman. Tietysti tämä kirjavuus on ongelma ensikertalaiselle, varsinkin jos on ostamassa heti kallista ykkös-pyörää.
Mutta minusta aina kannattaa aloittaa edullisella noin tonnin pyörällä. Jos hommaan hurahtaa tai kokee että se kiekkokoko ei ollutkaan se paras, niin aina sen voi jättää kakkospyöräksi. Siis jos ei halua myydä sitä...

Tässä joku aika sitten yksi kaveri oli isoissa pyöräsuunnistus-kisoissa keski-euroopassa, niin hän sanoi nähneensä siellä kaksi kpl 26" tuumaista pyörää ja niistä toinen oli hänellä...

usko juntunen
17.07.2014, 20.40
Huh huh, näyttääkö perse 26" selässä noin isolta.. Pitää varmaan ruveta ajamaan yöllä
Jos ja kun käyttötarkoitus on hauskanpito, molemmat näyttävät oikein soivilta peleiltä..:p

Tuhat1000 kirjoitti viestin, johon en keksi lisättävää!!

J.F
17.07.2014, 20.42
Jos ja kun lukee tuon J.F:n viestin huolella, niin siitä selviää, että ajokkina ON kakskutonen :)

Tapatalkista iLuuri vitosella
Nimenomaan juuri näin! :D

J.F
17.07.2014, 21.11
Kiva kun valaisit asiaa! ;)

maapaa
17.07.2014, 22.26
Kahta en vaihda, toinen on vaimon 26" kun en uskalla ja omaa 29" kun kerrankin on jotain isoa jalkovälissä...

Bulkkaaja
19.07.2014, 09.48
Kahta en vaihda, toinen on vaimon 26" kun en uskalla ja omaa 29" kun kerrankin on jotain isoa jalkovälissä...

Kun taloudesta kerran löytyy 26er ja 29er kannattaa koittaa vielä 69er:iä, keulan tarvii olla jäykkä ja mahdollisimman lyhyt, sekin ilmeisesti taloudesta löytyy...

Mutta asiaan, itse ihmettelen tämän foorumin vannekokokeskusteluja lukiessa sitä miksei kaikki aja 69er:illa!
Taitaa täällä olla konservatiivista porukkaa ettei vaan erotu laumasta, mennään sen mukaan mitä markkinat meille myy kun nyt täytyy olla se 650B vai mikä se tälläkertaa oli.

Dh pyörissähän on joku 2,4" levee kumi minkä kehä jo 26" vanteella on melkoinen, lisäksi joustoa löytyy niin paljon että vähän isommatkaan patit ei haittaa ja jonkun näkösen tuntuman säilyttäminen pintaan on kanssa plussaa, todennäkösesti siksi 26" on paras kompromissi lajiin.

J.F
19.07.2014, 10.29
Ja 26" vanne on DH touhuissa myös yksinkertaisesti kestävämpi. Ei väänny alle yhtä helposti kun isompi. Itsellä 2,5 tuumaiset alla mutta Maxxiksen ( ainoat katu-uskottavat DH renkaat :) ) Minionit on aika pienet kokoisekseen.

syklopaatti
19.07.2014, 13.43
26:lla mennään ,mutta mielenkiinnolla luin ,että spessun uudessa 650b endurossa rungon etuosa on täysin sama kuin ennen ja vain takapää linkkuineen
on uusi ja 650b koolle soviteltu. Itsellä kun on toi 26 enduro evo niin mietin mahtaakohan spessu tasrjota joskus upgrade kittiä ,eli sitä 650b takapäätä
jonka vois naittaa vanhaan 2012 runkoon ja siten rakennella sen ihmekoon. ?

Tosin Spesialized:in hintapolitiikan runkojen suhteen tietäen voi olla edullisempaa ostaa uusi pyörä.
Noh...Aika näyttää. Sitäpaitsi Yetiltä alkaa varmaan kohta pukkaamaan pitkäjoustoista uudella linkustolla olevaa enkapyörää ja en tiedä pystyykö sitä
vastustamaan vaikka kalliikshan se tulee jos lumiukkoon päätyy.

toistaseks mennään kakskutosella tyytyväisenä.

vauhtikorjaavirheet
19.07.2014, 18.22
Aattelin ajaa myös 26-renkuloilla, kunnes runko sanoo naps. Rinnalle vois kyllä tulla muutakin kalustoa.

Markku Liitiä
21.07.2014, 11.28
Todennäköisesti 26" ja 29" säilyvät, en tuohon välikokoon paljoa sijoittaisi...

Vaikka Nurella on hallussaan totuus, tätä vähän epäilen. Mutta katsotaan vaikka kolmen vuoden kuluttua.

mk
21.07.2014, 12.01
26":lla mennään edelleen, koska pyörään kertynyt kolmet kiekot ja tuunattu aikalailla mieleiseksi omaan käyttöön.. Pyörä on vm -02 Trek 4900 , joka nyt täysjäykkä jo muutamia vuosia.. Jarrutkin vielä ajattelin tuohon päivittää mekaanisista -> hydr. SLX , kun Rukan reissulla katos aikalailla kaikki jarrutustehot ja palat :o

CwA
21.07.2014, 15.37
26":lla mennään edelleen, koska pyörään kertynyt kolmet kiekot ja tuunattu aikalailla mieleiseksi omaan käyttöön.. Pyörä on vm -02 Trek 4900 , joka nyt täysjäykkä jo muutamia vuosia.. Jarrutkin vielä ajattelin tuohon päivittää mekaanisista -> hydr. SLX , kun Rukan reissulla katos aikalailla kaikki jarrutustehot ja palat :o

Tarvitset hukata itsesuojeluvaistoa enemmän, jarruthan on pahin vauhdin surma :D

Kylläpä itselläkin alkoi pelottamaan reilu 60 kun oli vauhtia pienellä soratiellä, jossa irtokiveä/mursketta pinnassa, sellainen suht tiukka S-mutka kahdella 15% mäellä ja keskivaiheessa sellaista tasaista, eli 5% mäkeä, usko loppui todennäköisesti taas ennen kuin 26" halvasta pyörästä ja Bontragerin LT3 kumeista kyvyt, mutta niin sitä piti jarrulle hypätä reilumman kallistamisen sijaan. Sekin vähän huoletti, että jos joku tulee vastaan, näkyvyys ei ole kummoinen kun toinen mutka alkaa, suoran jälkeen kun putoaa tie näkyvistä ja tiukka käännös siinä, niin että pitää vähän ennakkoon sokkona kääntää ja sukeltaa sitten, tällä iällä ei enää ole kuolematonkaan.

Vauhtia tuossa paikassa saisi lähemmäs 80 jos välitykset piisaisi ja uskallusta olisi, mutta pyörän pitää kyetä nopeasti vaihtamaan suuntaa tiukasta kurvista toiseen ja noissa nopeuksissa luulen, että pienestä renkaasta on etua, isorenkaisella hybridillä ainakin tuntui jo 30 nopeudessa, ettei taivu riittävän hyvin.

IncBuff
22.07.2014, 12.06
Vauhtia tuossa paikassa saisi lähemmäs 80 jos välitykset piisaisi ja uskallusta olisi, mutta pyörän pitää kyetä nopeasti vaihtamaan suuntaa tiukasta kurvista toiseen ja noissa nopeuksissa luulen, että pienestä renkaasta on etua, isorenkaisella hybridillä ainakin tuntui jo 30 nopeudessa, ettei taivu riittävän hyvin.
Tuo on kyllä ihan geometriasta johtuvaa eikä renkaan koosta.