PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cannondale Caad 10 / Supersix mitoitus

sunny
04.07.2014, 13.52
Terve, kaverilla oli Cännärin Caad 10 56 cm runko kaupan. Jäin pohtimaan, minkä pituiset vielä ajelee tuolla ns. keskikoolla, mutta tilanne meni jo ohi ja päädyin toiseen ratkaisuun.

nure
04.07.2014, 22.12
Ei Cännärissä rungon geometriat ole pahemmin muuttuneet, pyörät vain huonontuneet. Mielestäni 58 on ehdottomasti liian suuri, itse ajanut 56 senttisellä ja pituutta 180cm, sentin tai kaksi pienempi olisi ollut parempi kun nauttii hieman matalasta agressiivisesta asennosta. Periaatteessa kuitenkin jokaisen osattava valita runkonsa itse ilman moisiin taulukkoihin tuijotusta sillä niiden lukemat tuollaista perus insinöörikamaa.

sunny
04.07.2014, 23.31
Ei Cännärissä rungon geometriat ole pahemmin muuttuneet, pyörät vain huonontuneet. Mielestäni 58 on ehdottomasti liian suuri, itse ajanut 56 senttisellä ja pituutta 180cm, sentin tai kaksi pienempi olisi ollut parempi kun nauttii hieman matalasta agressiivisesta asennosta. Periaatteessa kuitenkin jokaisen osattava valita runkonsa itse ilman moisiin taulukkoihin tuijotusta sillä niiden lukemat tuollaista perus insinöörikamaa.

Agressiivisempaa asentoa itsekin lähdin hakemaan, kun vanhan hävitin. Ns. normaalilla ruuminrakenteella satut kyllä hyvin tuohon 56 rungon kohderyhmään. Itsellä tilanne on astetta hankalampi, kun olen juuri näitä välikoon miehiä. Vanha nyrkkisääntö on valita pienempi, kun välikokoa ei ole.

Vanha pyörä oli kokoa 58 ja siinä vaakaputki oli vain 57 cm, kun se Cännärissä taitaa olla puolisen senttiä pitempi. Suurin ero on kuitenkin emäputken korkeudessa. Se on selvästi matalampi Cännärissä, ottaa nyt kumman koon vain. Cännärihän ei ole vielä lähtenyt mukaan tähän nykyiseen muotiin, missä ajoasento jää pystymmäksi. Toivoa siis omalla kohdalla on, että saisin hieman kasvatettua satulan ja stemmin välistä droppia. Lähinnä huolettaa, meneekö tuolla isommalla koolla kurotteluksi. Olen aina pitänyt pienemmistä pyöristä, mutta pitemmässä suorituksessa vähän arveluttaa, jääkö 56 cm rungolla sitten puolestaan liian tiukkaan nippuun tai vaikuttaako pitempi stemmi liikaa ohjaukseen. Taulukoiden valoissa ylävartalo vaatii pitkää vaakaputkea ja tuo 58 koko menisi nappiin. Tietynasteinen kammo on kuitenkin jäänyt ns. ylisuuriin runkoihin, jotka oli 70-luvulla jonkinlaista muotia Suomessa. Itsekin kärvistelin ns. French Fit pösöllä.

Kun tästä Cännäristä nyt on lueskellut, niin eräs maininta oli, että siinäkin ohjainlaakerin yläkuppi/pölysuoja on melko korkea, eli voisit ehkä hakea vielä aggressiivisempaa asentoa vaihtamalla yläkupin tai koko laakerin. Sitten tietysti negatiivisen kulman stemmi. Näitä mietin vanhassa, mutta kun siinä lähtökohtakin oli selvästi rennompi, ei olisi saanut paljoa etua. Siinä FSA:n ohjainlaakerin yläkuppia vaihtamalla olisi kyllä helposti saanut pari senttiä korkeutta pois, jos vertaa vaikka CC:n Cane Creekin leekeriin.

Katselin illalla näitä kohtuullisen viihdyttäviä videoita ja kun itselläkin on tuollainen ns. A-tyypin selkä, niin tavallaan vain taivas olisi kattona, mutta ongelmana on ikä ja sen mukanaan tuomat vaivat. Aivan äärimmäisyyksiin ei siis tohdi suorilteen mennä. Pienemmässäkin rungossa taitaa kuitenkin tulla spacereita mukana tarpeeksi.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cz-VlJjqQhY

Tuossa vielä kuvaa 183 cm kaverista 58 cm Caad kympillä ja 130 mm stemmillä. Olisi kyllä kiinostavaa päästä kokeilemaan tuota isompaa Cännäriä. http://www.tokyocycle.com/gallery/showfull.php?photo=1218

sunny
05.07.2014, 16.09
Huomasin, että aivan samanmittaiset kaverit ovat pohtineet samaa parisen vuotta sitten. Ovatkohan Juza72 ja trauma vielä keskuudessamme? Olisi mukava kuulla, mihin tuloksiin ovat tulleet? Cännärin rungothan eivät ole muuttuneet miksikään. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46766-Cannondale-Supersix-Evo-%28tai-ei-Evo%29-mink%E4-kokoisen-ostan

Kävin tänään kokeilemassa Colnagon 58 cm runkoa. Colnagon klassikkopyörien filosofiahan on käyttää todella pitkää stemmiä ja suht lyhyttä vaakaputkea. Tuolla kombolla painoa tuli selvästi enemmän käsille ja etupyörälle, kuten Colnagolla kuuluu, mutta kun kulttuurishokista pääsi yli, oli ajoasento yllättävänkin siedettävä. Ehkä nuo laskurit eivät aivan puuta heinää puhu ja joka tapauksessa elimistöä on mahdollista totuttaa uuteen ajoasentoon. Silti elättelen vielä toivoa, että 56 rungolla ja jollain 15 asteen stemmillä saisi vielä tämän mittainen kaveri sopivan ajoasennon? Colnagon pitkä stemmi kyllä selvästi rauhoitti ohjausta, mutta paketti pysyi hyvin kasassa, kun pyörä on sitä silmällä pitäen lyöty alunperinkin nippuun.

arctic biker
05.07.2014, 17.04
Toki vuosikymmeniä asiaa seuranneena välillä käy huvittamaan nää pyöräkoot; http://www.cyclingnews.com/features/tour-de-france-pro-bike-mark-cavendishs-s-works-venge

Hannez78
05.07.2014, 20.11
Itellä mittaa 180cm ja mulla 54cm Supersix. Cannarin rungot on pikkusen isompia kuin monen muun valmistajan eli toi 54cm oikea koko lienee 54,5cm. Prot ajaa pienillä rungoilla ja pitkillä stemmeillä.

Sent from my iPad using Tapatalk

sunny
05.07.2014, 21.03
Joo, lyhyessä testailussa kaverin 54 cm Focus CC oli erittäin ketterä ja tykkäsin ajotuntumasta ns. räppäilyssä. Mitä pro kuskeihin tulee, niin onhan siellä pistetty jopa Synapse-sarjan rungot tositoimiin. Pro-kuskeista Lance on ollut massasta poikkeava. Hänen pyörissään on vuosien varrella ollut aina yli 57 cm vaakaputki ja esim. Trek on ollut kokoa 58 cm. Yleensä syyksi on annettu selkävaivat, mutta en tiedä, onko kukaan kysynyt Lancelta itseltään. http://forums.cervelo.com/forums/p/4431/30359.aspx

Noissa rungoissa menee kaiken lisäksi Cännärillä (ja toki muillakin) niin, että esim. 56 koossa stemmi on 100 mm ja 58 koossa 110 mm. Kaiken lisäksi 56 koossa kammetkin on tietysti 172,5 mm. Tuo kampien pituus oli tuossa kahden vuoden takaisessa ketjussa ihan hyvä pointti. Kuten Sheldon Brownkin, olen itsekin todennut, että alkuun lyhyemmät kammet tuntuu oudoille, mutta niihin tottuu nopeasti. Mutta kokonaisuutena: jos haluaa poiketa valtavirrasta runkokoon suhteen, menee tuollaisesta out-of-the-box-pyörästä paljon osia vaihtoon (kammet, stemmit) ja kustom-runko tai runkosarja voisi todennäköisesti olla fiksumpi, jos ei halua tehdä mitään kompromissejä. Nyt on tosin lyöty sellaisetkin rätingit foorumikeskusteluissa eteen, että lyhyemmät kammet itse asiassa onkin paremmat voimantuotossa polven kulman takia. Loppupeleissä omat mieltymykset taitaa olla se tärkein kriteeri.

Minullakin on ollut 130 mm stemmejä, joten sinänsä se ei ole ongelma, mutta aivan kuten tuossa Colnagossa, vaikuttaa se jo pyörän käytökseen. Kun nyt ajoi koko päivän tuolla 58 cm Colnagolla, alkoi huomata, miten totuttua pitempi ja makaavampi ajoasento itse asiassa oli parempi selälle ja asento tuntui kyllin aerodynaamiselle, vaikka droppia ei massiivisesti tullutkaan. Ehkä on turha taistella tutkainta vastaan ja parempi seurata Lancen peesissä.

Schrader
06.07.2014, 09.05
Voisiko Cännärin omistajat kertoa omia kokemuksia? ...
Moi, mulla on 56 supersix. Ollaan aika lähelle saman pituisia, mutta minulla on muutaman sentin pidemmät jalat, eli varmaankin sitten lyhyempi selkä? Ainakaan itselleni ei rungon tarvitsisi olla yhtään suurempi. Alaotteelta ajoasento on hyvä. Ylhäältä käy joskus mielessä että stemmi voisi olla ehkä sentin lyhyempi, mutta en ole kuitenkaan lyhyempään vaihtanut.

sunny
06.07.2014, 10.46
Moi, mulla on 56 supersix. Ollaan aika lähelle saman pituisia, mutta minulla on muutaman sentin pidemmät jalat, eli varmaankin sitten lyhyempi selkä? Ainakaan itselleni ei rungon tarvitsisi olla yhtään suurempi. Alaotteelta ajoasento on hyvä. Ylhäältä käy joskus mielessä että stemmi voisi olla ehkä sentin lyhyempi, mutta en ole kuitenkaan lyhyempään vaihtanut.

Onko stemmi vakio 100 mm vai pitempi? Minulla on tuossa 56 Spessun Cruxissa 95 mm stemmi ja kannonkierrossa tuo on ainakin ollut ketterä.

Mihail
06.07.2014, 11.00
Olen kans 183cm ja jalan sisämittä 90cm nykyinen supersix on kokoa 56 ja aiempi caad9 oli myöskin 56.
Stemmi on 100mm Mitä olen pyörää katsellut niin varmasti 54cm olisi myös yhtä hyvä runkokoko.
Supersixin aiempi omistaja oli pidempi mua ja sillä oli pyörässä 130mm stemmi.

sunny
06.07.2014, 11.46
Juu, kyllä tässä taulukoiden valossa on saanut huomata olevansa persjalkainen :). Maastopyörissäkin nuo runkokoon mukaan annetut suositukset suosittaa 18" runkoa, kun ylävartalon käytännössä saa ojennukseen vasta 19" tai 20" rungolla hieman valmistajasta riippuen. Ja tuossa 20" old skool rungossa minulla on 130 mm stemmi. Mitä nyt vielä taulukoiden kanssa juttelin, voisi 56 cm Caad 10 runko mennä 135 mm stemmillä, niin että reach olisi ok.

Schrader
06.07.2014, 14.21
Alkuperäinen stemmi on kiinni, eli satanen. Noin 89 on minulla inseam, eli ei hirveistä eroista puhuta, mutta vaikuttaa tietysti jo jotain. Minulla on varmaan myös hieman tottumiskysymys tuon yläotteen kanssa, kun enimmäkseen tulee ajettua eri pyörällä sorateitä. Alaote on taas heti hyvä, joten siksi en ole stemmiä vaihtanut. Oma veikkaus olisi että tuo 56 menee pidempiselkäisellekin kun laittaa sopivan stemmin.

sunny
07.07.2014, 00.52
Kiitos vastauksista. Perusteellisen testailun jälkeen päädyin toiseen ratkaisuun, kun vastaan tuli sopiva runko (CT 56 cm, TT 57 cm).