PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörä ensikertalaiselle sekakäyttöön (~1000€)

Flai
03.07.2014, 11.49
Moikka.

En ole pyöräillyt moneen vuoteen, mutta olen nyt saanut innon aloittaa pyöräily uudestaan ihan tosissaan. Etsin pyörää, joka käytännössä sopisi hyvin kaikkeen :) ! Pääasiallinen käyttö tulee olemaan kaupungissa töihin tai kouluun ajaminen. Tarkoitus on kanssa vetää säännöllisesti 1-2h lenkkejä kuntoilu-mielessä, jotka tapahtuisivat luultavasti kaupungissa, maanteillä ja ehkä myös sorateillä (mitään metsä-pyöräilyä en varmaankaan aio tehdä). Haaveissa olisi myös tehdä vähän pitempiäkin muutaman päivän pituisia pyöräily-reissuja sekä Suomessa että ehkä jossain ulkomailla, joten olisi tosi kiva jos pyörä sopisi myös tälläiseen. Pyörän nopeudella ei ole niin hirveästi väliä. Tietenkin se on kivaa jos se kulkisi nopeasti, mutta minulla ei ole suunitelmissa alkaa harrastamaan mitään kilpa-pyöräilyä.

Olen 170cm, ~60kg ja 18v, olen siis aika pienikokoinen mies. Itse en ole kovin perillä pyöristä ja tiedon etsiminenkin on lähinnä sekoittanut päätä enemmän kuin selventänyt asiaa. Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi opastaa vähän, että millaista pyörää minun kannattaa etsiä (ja saa mielellään ehdottaa myös merkkejä ja malleja!). Kaveri suositteli cyclocross pyörää ja pienen lueskelun jälkeen ne vaikuttivat ihan hyviltä. Olisiko cyclocross pyörä sopiva minulle? Ja jos, niin mikä pyörä olisi paras tähän budjettiin?

Kiitos!

EDIT: Tosiaankin, budjetti on noin 1000 euroa. Saa mennä vähän alle, saa mennä vähän yli!

kpyora
03.07.2014, 12.44
Cyclocrossari. (Olinko eka [emoji2])

Sent from my iPhone using Tapatalk

Flai
03.07.2014, 17.29
Cyclocrossari. (Olinko eka [emoji2])

No sitä vähän ajattelinkin :) Mikä malli olisi hyvä tuohon budjettiin ja käyttö-tarkoituksiin?

nure
03.07.2014, 18.54
Pointsit cyclolle, runkokoko siellä 52 sentin nurkilla ja varaudu pieneen budjetin liukumaan niin saat kerralla kunnollisen.

Frosty
03.07.2014, 19.43
Äänestäisin crossaria, väljähaarukkaista maantiepyörää tai gravel grinderia. Levyjarrut ovat mukavat käytössä, mutta eivät välttämättömät.

maudicel
03.07.2014, 20.17
Täältäkin ääni cyclolle.

Ps. Pyörä kuin pyörä kulkee juuri niin nopeasti kuin itse vain jaksat polkea. :D

Flai
03.07.2014, 21.29
Cyclocross pyörä se sitten ilmeisesti on :) !

Katselin vähän näitä pyöriä tähän hinta-luokkaan, ja Kona Jake & Jake the Snake sekä CAADX Tiagra vaikuttivat ainakin jossainmäärin suositelluilta. Onko nämä hyviä valintoja, vai saako samalla hinnalla jotain parempaakin? Kuinka suuri ero Jaken/Tiagran ja Jake The Snaken välillä on? Jakea ja Tiagraa näyttäisi saavan ~tonnilla, kun taas Jake the Snake maksaisi jo yli 500€ enemmän...

Viitsiikö näin kallista pyörää muuten edes jättää mihinkään julkiselle paikalle :) ? Tuntuu vähän että ainakin omalla tuurilla pyörä on ryöstetty jo ekan viikon jälkeen...

Munarello
05.07.2014, 08.48
Cyclolla ajan minäkin, mutta jos pääsääntöisesti ajat taajamassa ja lyhyempiä matkoja kerrallaan niin suoratankoisellakin varmaan pärjäisi. Pystympi ajoasento helpottaa havainnointia eikä pyörä välttämättä näytä niin 'fläshiltä' pyörärosvon silmissä. Hintakin on halvempi! :)

http://www.konastore.fi/product/19/kona-dew-plus-2014

ottojussi
05.07.2014, 09.09
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBPXKAFF2FBTIA/planet-x-kaffenback-2-shimano-tiagra-flat-bar tollanen sopii erinomaisesti kuvailemasi sekakäyttöön.

sledgehammer
05.07.2014, 11.20
Commencalin verkkokaupassa olis yks esittelypyörä, mikä menis budjettiin. Olis hydrauliset levaritkin. Osasarjat aika perustasoa, muttei sentään mitään tiagraa. Toimitus on nopea. Veljen pojalle tuli pyörä parissa päivässä suomeen ja oli asiallisesti pakattu.
http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=14187797

PetriV
05.07.2014, 12.32
En viitsi uutta aihetta perustaa kun tämä liippaa niin läheltä omaa tarvettani.

Itselläni on samanlainen tilanne, että pitäisi uutta pyörää ostaa. Innostuin viime kesänä pyöräilystä ja heitin muutaman 20km lenkin viikkoon, nyt kesäkuun alussa tuli polkaistua Pirkan Pyöräilyssä 40km lenkki ja tarve uudelle pyörälle on käynyt todellakin selväksi. Tähän mennessä olen polkenut 20-30v vanhalla vaihteettomalla mummopyörällä. Hyvin on kulkenut ja on mukava ajaakin, mutta nyt olisi tarkoitus alkaa ajamaan 25km työmatkaa päivittäin. 50km päivässä tuolla pelillä ei kuulosta kovin houkuttelevalta pidemmän päälle. Ja jos tuolla ja satunnaisilla viikonlopun pyöräretkellä saisi nostettua kuntoa niin, että ensi kesänä menee Pirkan pyöräilyn klassikko.

Kävin Suomen Polkupyörätukussa katselemassa ja kyselemässä ja ensin tarjottiin reilun tonnin maantiepyörää, mutta kun kerroin tarpeesta muuttui suosittelu hieman alle 1000e maksavaan cyccloon. Polkisin Tampereelta Lempäälään ja kuulemma suojateiden rotvallien ylitys rikkoisi maantiepyörän vanteet 'nopeasti'.

Olen siis täysin noviisi pyörien kanssa ja en oikein tiedä mikä olisi kannattava ostos. Mikä on laadukkaampi osasarja ja mihin pyörässä kannattaa panostaa? Kuinka paljon kivijalkaliikkeiden hinnoissa on ekstraa verrattuna netistä tilattuun? Hintahaarukka kun pyörii siinä 500-1000e, niin ei paljoa tule saamaan. Koeajo olisi hyvä ja mahdollisuus osamaksuun vielä parempi, silloin voisi ostaa heti hieman laadukkaamman pyörän alle.

sahy
05.07.2014, 13.13
Minäkin olen ollut tässä samoilla asioilla. Kyselinkin alkuun foorumilla Tunturi RX sarjan pyöristä. Ei oikein suosituksia niille..
Noh, olen taittanut 50 - 100 ja jotain km hitaalla maastoversiolla. Nopeampaa menopeliä siis vailla;);) On tullut innostusta kaverin harrastuksen myötä. Myyjä liikkeessä esitteli cc:a ja em. lenkkien taittamiseen sopivaksi. En muuten aikaisemmin ole tuttu noitten pyörien kanssa. Fillarin olisi tarkoitus sopia ympärivuotiseen ajeluun.
Haluaisin itsekin näin kokemattomana saada tietoa hyvistä merkeistä ja just tonni ois about ylärajana.

Flai
06.07.2014, 11.26
Cyclolla ajan minäkin, mutta jos pääsääntöisesti ajat taajamassa ja lyhyempiä matkoja kerrallaan niin suoratankoisellakin varmaan pärjäisi. Pystympi ajoasento helpottaa havainnointia eikä pyörä välttämättä näytä niin 'fläshiltä' pyörärosvon silmissä. Hintakin on halvempi! :)

http://www.konastore.fi/product/19/kona-dew-plus-2014

Olen parin viime päivän aikana haaveillut enemmän noista vähän pidemmistä retkistä (paristä päivästä pariin viikkoon), joten ajattelin että voisin panostaa vähän enemmän nyt, ettei tarvitse sitten ostaa uutta pyörää ihan heti. Joten tosiaankin joku 1000€ - ~1300€ budjetilla. Paitsi tietysti jos parannukset ovat vain marginaalisia paljon halvempiin verrattuna.

En mielellään myöskään haluaisi ostaa pyörää ulkomailta, toki jos sieltä saa merkittävästi halvemmalla/paljon paremman, niin sitten ehkä.

kpyora
06.07.2014, 12.38
Olen parin viime päivän aikana haaveillut enemmän noista vähän pidemmistä retkistä (paristä päivästä pariin viikkoon), joten ajattelin että voisin panostaa vähän enemmän nyt, ettei tarvitse sitten ostaa uutta pyörää ihan heti...

Retkipyörän valinnassa pitää ensin päättää genre. Aikooko ajaa Euroopan teillä, Lapin tuntureilla vai Afrikan läpi. Seuraavaksi pitää miettiä, ottaako mukaan koko omaisuutensa, kaiken omavaraiseen matkailuun tarvittavan vai ajaako minimi pakkauksilla ja tukeutuu paikallisiin majoitus ja ravitsemusliikkeisiin. Nämä valinnat vaikuttavat oleellisesti pyörän valintaan.

Cyclocrossari ei ole paras valinta retkipyöräksi useinkaan, mutta se taipuu kyllä moneen retkikäytössäkin. Itse olen ajanut pari viimeistä reissua cyclocrossarilla. Tuo 1300 € on ehkä vähän knafti kehys, jos yksi keskeinen käyttötarkoitus on retkeily. Toisaalta esimerkiksi teräsrunkoinen Konan Honky Tonk (http://www.konaworld.com/honky_tonk.cfm) ei mene paljoa sen yli varusteltuna.

Amfinaut
06.07.2014, 14.09
Tai miten ois Kona Sutra (http://www.konaworld.com/sutra.cfm)? Valmis paketti retkuiluun. Runko on ilmeisesti sama kuin Rovessa.

kpyora
07.07.2014, 01.57
Tai miten ois Kona Sutra (http://www.konaworld.com/sutra.cfm)...

Itse vierastan Sutran tangonpäävaihtajia retkipyörässäkin. Jos samalla pyörällä on tarkoitus vielä kuntoilla, en itse ottaisi Sutraa.

Myös tavaramäärä kannattaa miettiä. Sutra kantanee isojakin kuormia ja onko siihen tarvetta? Itse olen ajanut noin 15 kg pakkauksilla (+nesteet) ja siinä on jo teltta mukana (ei ruuanlaitto välineitä). Mitä oikeasti tarvitset mukaan? Paljon nykyään retkeillään ihan maantiepyörilläkin.

Ulkorengas
07.07.2014, 06.10
Tekniikan Maailmassa testattiin retkipyöriä numerossa 13/2011. Noissa testeissä tulee säännöllisesti eteen se, että ensivaikutelma muuttuu muutaman päivän ajamisen jälkeen. Itselläni ei ole kokemusta eri pyöristä kuin satunnaisten kokeilujen verran, joten en asiaan osaa enempää ottaa kantaa. Sutran teräsrunkoa testissä kuitenkin kehuttiin ja koska Rovessa tosiaan on sama runko, voisi se olla ainakin tutustumisen arvoinen valinta. Testissä moitittiin kiekkoja, mutta Rovessa on eri kiekot kuin testatussa Sutrassa, joten arviot ei ihan 1:1 pidä paikkaansa.

Rovesta toki tulee huomattavasti kalliimpi retkikäyttöön varusteltuna kuin Sutrasta, mutta esim. Bikeshopin hinnoittelussa 15% alennus antaa jo hiukan anteeksi. Ja onhan Rovessa ainakin vaihteet pykälää paremmat kuin Sutrassa. Tosin vain kahdella eturattaalla. Ykkönen on silti tiheämpi kuin cycloissa yleensä.

kpyora
08.07.2014, 00.50
TM:n pyörätestit ovat ollet sitä luokkaa viime ainoina, että lukisin niitä ainakin melkoisella suodattimella. :D Tämän keväisen halpistestinkin johtopäätökset olivat kovin "mielenkiintoisia".

Ulkorengas
08.07.2014, 09.40
Suodattimet pitää aina olla kunnossa, niin lehtien testejä kuin tänne kirjoitettavia mielipiteitäkin luettaessa.

PetriV
08.07.2014, 21.32
Kävin alkuviikosta katselemassa pyörien hintoja ja olin pöyristynyt. Alle 1000e on turha edes alkaa miettimään ja kun siihen lisää lukkopolkimet ja kentät (kuinka tarpeelliset aloittelijalle? Joidenkin ketjujen mukaan kannattaa..) niin hinta huitelee siellä 1200 korvilla. Niinpä päädyin katsomaan netistä ja löysin tällaisen:

http://www.wiggle.co.uk/raleigh-rx-elite-cross-sora-2014/

Hinnan puolesta pyörä on mitä parhain, mutta nuo osat? Ihan ok tasoa taitavat olla ja Wiggle on saanut omassa ketjussaan paljon positiivista palautetta. Myykö mikään liike kyseistä pyörää, pääsisi koeajolle? Rtech, Sportax, Nippeli ja SPPT tuottivat jo pettymyksen Tampereen seudulla. Tsekkailin pyöriä myös saksalaisista nettikaupoissa, mutta tuo tuntuisi olevan paras hinta-laatusuhteeltaan. Mielipiteitä kokeneemmilta kehäketuilta?

Munarello
08.07.2014, 21.52
Lukot ei ole tarpeelliset, mutta kun niitä kokeilee niin yleensä halutut. Polkimet maksaa muutaman kympin ja kengät helposti satasen jos maastoromut kelpaa. Täysin hyväksyttävä kuluerä loppupeleissä. Pyörä sitten kymppikiloisena on kai ihan ookoo, olkoonkin että osasarjana Sora on lähinnä kuraa. Toimii se silti. Silti jos se on eka kippurapyörä niin kyllä minä testaisin sopivuutta ennen tilausta. Sikäli jos kukaan ensikertalainen edes ymmärtää, millainen se pyörä pitäisi olla..

IncBuff
08.07.2014, 22.54
Kävin alkuviikosta katselemassa pyörien hintoja ja olin pöyristynyt. Alle 1000e on turha edes alkaa miettimään ja kun siihen lisää lukkopolkimet ja kentät (kuinka tarpeelliset aloittelijalle? Joidenkin ketjujen mukaan kannattaa..) niin hinta huitelee siellä 1200 korvilla. Niinpä päädyin katsomaan netistä ja löysin tällaisen:

Oletko miettinyt käytettyä? Esim. fillaritori.comissa on jatkuvasti tarjolla vähän ajettuja pyöriä kohtuu hintaan.

PetriV
09.07.2014, 20.54
Lukot ei ole tarpeelliset, mutta kun niitä kokeilee niin yleensä halutut. Polkimet maksaa muutaman kympin ja kengät helposti satasen jos maastoromut kelpaa. Täysin hyväksyttävä kuluerä loppupeleissä. Pyörä sitten kymppikiloisena on kai ihan ookoo, olkoonkin että osasarjana Sora on lähinnä kuraa. Toimii se silti. Silti jos se on eka kippurapyörä niin kyllä minä testaisin sopivuutta ennen tilausta. Sikäli jos kukaan ensikertalainen edes ymmärtää, millainen se pyörä pitäisi olla..

Eli pyörässä ei ole mitään hyvää? Osaisitko mahdollisesti ehdottaa jotain pyörää tai liikettä, mistä saisi hyvän pyörän hintaan nähden? Ikävä kyllä rahattomana on vaikea lähteä panostamaan sen enempiä. Kuitenkin jonkilainen pyörä on parempi kuin ei pyörää ollenkaan?

Oletko miettinyt käytettyä? Esim. fillaritori.comissa on jatkuvasti tarjolla vähän ajettuja pyöriä kohtuu hintaan.

Jonkin verran olen sieltäkin katsellut, mutta tuntuu siltä ettei sielläkään hinta kohtaa laatua näillä hintatoiveilla. Jos joku bongaa sieltä jonkin loistavan pelin, niin otan vinkit kiitollisena vastaan.

PedroK
09.07.2014, 21.39
Pyörä sitten kymppikiloisena on kai ihan ookoo, olkoonkin että osasarjana Sora on lähinnä kuraa.

Voitko perustella, että miksi Sora on kuraa. Siksikö, että se sattuu olemaan Shimanon halvemman pään osasarja?

Yazaku
09.07.2014, 22.28
Itsellä soran kahvat ja etuvaihtaja cyklossa, joten semmosen olen pannut merkille kun vertaan katupyörääni jossa täysi 105 sarja.
Kahvat eivät vastaa 105 kahvojen jämäkkyyttä ja tarkkuutta.
Etuvaihtaja ei tahdo pysyä säädössä kovinkaan hyvin verrattuna 105 sarjan vaihtajaan. (olen käyttänyt liikkeessäkin säädössä)
Joten, jos noiden kanssa pystyy elämään, niin ihan toimivat ne ovat.

PedroK
09.07.2014, 22.50
Mun lenkkipyörässä Sorat säädetään kerran vuodessa. Se on mun ainut Shimano pyörä mutta tyytyväinen olen ollut. Mukavaa olisi kuulla perusteluja niiden huonoudesta sellaisilta henkilöiltä, jotka oikeasti ovat ajaneet niillä. Kuraksi on helppo haukkua kun joku on foorumilla joskus niin kirjoittanut [emoji1]

kpyora
10.07.2014, 02.15
Sorassa oli aikaisemmin Simpan ainoa Campa logiikka. [emoji13] Kaiketi muuttui täksi tai viime vuodeksi, mutta oli siis ihan varteen otettava vaihtoehto aikaisemmin. [emoji41]

arctic biker
10.07.2014, 08.33
Mullon kanssa Soran peukkuvipukahvat kieltämättä aika vähäsellä ajolla. Sora etuvaihtajana ja SLX takana. Ainoat aidosti rukkaskelpoiset maantiekahvat! Onhan tuossa tuntumassa Ultegran 10satsiin eronsa mutta kyllä noilla pärjää.

Jos vielä haaveilemani Cross Check talliin ilmestyy niin mitä luultavimmin saa Soran kahvat. On noita 9pakkojakin jäänyt, kaksi kohtuullista ja yksi uuden kirjoissa.

Munarello
10.07.2014, 09.05
Eli pyörässä ei ole mitään hyvää? Osaisitko mahdollisesti ehdottaa jotain pyörää tai liikettä, mistä saisi hyvän pyörän hintaan nähden? Ikävä kyllä rahattomana on vaikea lähteä panostamaan sen enempiä. Kuitenkin jonkilainen pyörä on parempi kuin ei pyörää ollenkaan?

Nyt tulkitsit väärin. Taisin tarkoittaa, että ensimmäistä pyörää hankkiessa voisi olla hyvä päästä testaamaan eri pyöriä. Että se on sopivan kokoinen ja tuntuinen jne, koska vääränkokoisella pyörällä on pidemmän päälle aika ikävä ajaa.

Soran kahvat ja etuvaihtaja on minunkin pyörässäni. Vaikka ne hoitaakin hommansa, niin luulen että seuraavassa pyörässä tulee olemaan jotain parempaa, 105-sarja tuntuisi tällä hetkellä omiin tarkoituksiini järkevältä valinnalta. Nykyiseen pyörään en kuitenkaan ole harkinnut osien päivittämistä. Kyllä niillä pärjää. Kun nyt puhutaan harrasteromuista, niin on hyvä ymmärtää että mielikuvat ja fiilistelytekijät on vahvoina kuvassa ihan niinkuin muissakin harrastuksissa. Siitä johtuen helposti sortuu puhumaan "sorasta ja kurasta" ym yleistämistä.

Jokos muuten tässä vaiheessa kesää alkaa pyöräliikkeissä vähitellen hinnan alennukset 'vanhentuvista' pyöristä? Ei muuta kuin kaupoille pyörimään ja pällistelemään, jos sieltä löytyisi tarjouksia..

PetriV
11.07.2014, 14.59
Nyt tulkitsit väärin. Taisin tarkoittaa, että ensimmäistä pyörää hankkiessa voisi olla hyvä päästä testaamaan eri pyöriä. Että se on sopivan kokoinen ja tuntuinen jne, koska vääränkokoisella pyörällä on pidemmän päälle aika ikävä ajaa.

olen tässä nyt viikon aikana käynyt ajamassa useampaakin pyörää ja onhan se kippurasarvi täysin erilainen pyörä kuin oma vanha mummopyöräni. Kokemusta löytyy aina tonnin pyöristä sinne reiluun pariin tonniin. Alle kilometrin koeajolla ja tällä kokemuksella en huomannut edes niissä pyörissä juurikaan eroja. Mutta ymmärrän kyllä, että ajamatta ei kannata tehdä isoa sijoitusta ja harmitella jälkikäteen. Kuinka suuria yhtäläisyyksiä muuten saman kokoisilla rungoilla on vaikka valmistaja onkin eri? Tällä tavalla pääsisin mahdollisimman lähelle tuota Raleighin pyörää kun niitä ei liikkeissä tunnu olevan.

Jokos muuten tässä vaiheessa kesää alkaa pyöräliikkeissä vähitellen hinnan alennukset 'vanhentuvista' pyöristä? Ei muuta kuin kaupoille pyörimään ja pällistelemään, jos sieltä löytyisi tarjouksia..

Eipä Tampereella ainakaan vielä ole alennuksia näkynyt paitsi viime vuoden pyöristä.

PetriV
22.07.2014, 11.06
Alla viesti paremmin kirjoitettuna.

PetriV
22.07.2014, 11.28
Koitin jo kirjoitella tähän topiciin, että nyt ehdottamani Raleigh pyörän tilalle on löytynyt vaihtoehto. Suomen polkupyörätukku kauppaa CC7000 pyörää hintaan 999€! Omaan korvaan tuo kuulostaa vähintäänkin kohtuulliselta. Vaihteina ovat soraa paremmat (?) tiagrat.

Vanhemmissa ketjuissa SPPT ja CC7000 on tuomittu roskaksi, mutta olisiko tässä kuitenkin hinta-laatusuhteeltaan suhteellisen ok pyörä? Tarkoitus olisi käydä tänään töiden jälkeen koeajamassa jos Tampereelta pyörä löytyy.

Insera cc7000 vois olla vaihtoehto. Alesta sen voi löytää jopa alle kuudensadan kuten minä vuosi sitten. Inserassa on lisäksi merkkiin sisäänrakennettu suoja varkaita vastaan. Ihan tyytyväisenä olen ajellut ympäri vuoden nyt n. 3500 km.

Mistä liikkeestä pyörän voisi löytää tuohon hintaan? Vai tuleeko nuo tarjoukset vasta myöhemmin syksyllä ja jos jo nyt haluaa pyörän, niin päätös pitää tehdä?

loppuun vielä linkit mainitsemiini pyöriin:
SPTT CC700: http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_126&products_id=2915
Wiggle Raleigh http://www.wiggle.co.uk/raleigh-rx-elite-cross-sora-2014/

PetriV
22.07.2014, 17.09
Koitin jo kirjoitella tähän topiciin, että nyt ehdottamani Raleigh pyörän tilalle on löytynyt vaihtoehto. Suomen polkupyörätukku kauppaa CC7000 pyörää hintaan 999€! Omaan korvaan tuo kuulostaa vähintäänkin kohtuulliselta. Vaihteina ovat soraa paremmat (?) tiagrat.

Vanhemmissa ketjuissa SPPT ja CC7000 on tuomittu roskaksi, mutta olisiko tässä kuitenkin hinta-laatusuhteeltaan suhteellisen ok pyörä? Tarkoitus olisi käydä tänään töiden jälkeen koeajamassa jos Tampereelta pyörä löytyy.

Insera cc7000 vois olla vaihtoehto. Alesta sen voi löytää jopa alle kuudensadan kuten minä vuosi sitten. Inserassa on lisäksi merkkiin sisäänrakennettu suoja varkaita vastaan. Ihan tyytyväisenä olen ajellut ympäri vuoden nyt n. 3500 km.

Mistä liikkeestä pyörän voisi löytää tuohon hintaan? Vai tuleeko nuo tarjoukset vasta myöhemmin syksyllä ja jos jo nyt haluaa pyörän, niin päätös pitää tehdä?

loppuun vielä linkit mainitsemiini pyöriin:
SPTT CC700: http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_126&products_id=2915
Wiggle Raleigh http://www.wiggle.co.uk/raleigh-rx-elite-cross-sora-2014/

Tuli sitten käytyä SPPT:ssa, Rtechissa ja Sportaxissa. SPPT:ssa huomio kiinnittyikin CC7000 sijaan kalliimpaan Corrateciin, harmiksi paikalla ei ollut oikean kokoista runkoa ja jouduin koeajamaan 55', mikä oli auttamattomasti liian pieni.

Seuraava etappi oli Rtech ja siellä kanssa budjetti nousi, koska köyhän ei kannata halpaa ostaa. Ensin tuli koeajetua Cuben Cross Race Pro -2014 ja se toimi kuin unelma, runko oli 58' ja tuntui täydellisen kokoiselta. Vaihteet tuntuivat vaihtavan sujuvasti ja vannejarrut tuntuivat huomattavasti mukavemmilta omaan käteen kuin levyjarrut. Siellä tuli koeajetua, myös Cuben, Agree GTC Compact -2013 maantiepyörä. Kun sillä lähti tielle, niin tuntui ettei polkimia tarvitse kuin koskea ja pyörä lähtee jo rullaamaan. Nyt onkin kova päätös tehtävänä kun kuun viimeinen päivä tulee tili ja valittavana on nuo 2 todella hyvän tuntuista pyörää.

Tässä linkit Cuben pyöriin:

http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maantiepyorat/cube/agree-gtc-compact-2013.html
http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/cyclocrossarit/cross-race-pro-2014.html

Kumpi olisi parempi peli työmatkalle kun ympäri vuoden ei ole tarkoitus pyöräillä.. Itsellä pyörii mielessä tuo maantiepyörä ja siihen lukot ja kengät 1450.

ViliA
22.07.2014, 17.44
Olin itseasiassa samaan aikaan rtecissä ja kuuntelin "salaa" kun odotin omaa vuoroani[emoji1].
Itse ottaisin tuohon tarkoitukseen maantiepyörän, mutta niinkuin Mikko siellä liikkeessä sano, ota se mikä parhaalta tuntuu. Toki ne työmatkat taittuu cyclollakin ja saahan siihen sliksit alle. Itse vierastan cyclossa noita cantilever jarruja mutta pysähtyyhän se pyörä niilläkin[emoji1]. Ja onhan siinä cyclossa optio rapa/talvikelin pyöräilyyn jos innostuu ympärivuoden polkemaan.

PetriV
01.08.2014, 13.20
Nyt on pyörä hankittu ja lopullinen valinta oli: http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/cyclocrossarit/cross-race-disc-2014.html

Näin yhden pyöräilyn perusteella oli hyvä ostos ja kun mukaan tuli vielä kengät, polkimet ja pari pulloa telineineen, ei voi olla muuta kun todella tyytyväinen. Kolme kertaa tuli kyseisessä liikkeessä käytyä ja joka kerta oli hyvää ja ystävällistä palvelua. Enköhän tule jatkossakin käyttämään Rtechiä.

Sellainen huomio on kyllä pakko vielä heittää, että pyöräilyhousu/shortsit menevät heti hankintalistalla, samaten ajohanskat.

EdwardTK
04.08.2014, 04.33
Tungempa itsekkin tähän samaan keskusteluun. Nyt saa autolla turha ajelu viimein riittää ja kunnon pyörä onkin pyörinyt mielessä jo useamman kuukauden. Vanhoilla rämillä on menty koko nuoruus ja vieläkin hyvin palvellut mummopyörä hoitaa tehtävänsä. Nyt kuitenkin jonkinlainen kipinä kunnon pyörän ostoon on puraissut. Tarkoituksena olisi hommata pyörä joka hoitaa hommansa vuoden ympäri ja kelistä riippumatta. Pyörät ovat aika vieras käsite minulle, kävin hypistelemässä Citysportissa pyöriä mutta tuntui että en saanut sieltä asiantuntevaa neuvoa, joten käännyin tämän foorumin puoleen.

Haen siis pyörää kaupunkiin, työmatkalle ja mahdollisesti pienimuotoiseen lenkkeilyyn. Olen 175cm pitkä ja tuo pyörän koko onkin itselle suuri arvoitus. Nettikauppoja olen yövuorossa nyt selannu ja niinkuin kaikessa sieltä tuntuu säästävän huomattavia summia. Nyt tuntuisi olevan vielä hyvä ajankohta pyörän ostolle.

Sinkuloita olen katsellut, ikinä en ole sellaisella ajanut mutta kaverini kehui kovasti. Budjettina on 500-1000€. Special Bikeen olis tarkoitus lähtä hypistelemään pyöriä heti kun työputki hieman helpottaa.

orc biker
04.08.2014, 04.44
Haen siis pyörää kaupunkiin, työmatkalle ja mahdollisesti pienimuotoiseen lenkkeilyyn. Olen 175cm pitkä ja tuo pyörän koko onkin itselle suuri arvoitus.

29er jäykkäperä. Alle leveät hyvin rullaavat kumit, talvella leveät nastakumit. Saa olla edestäkin jäykkä, jos et kuoppia juuri tapaa, koska isot renkaat suhteellisen alhaisella paineella tasoittavat tietä myös. Koko n. 18", merkkikohtaiset vaihtelut toki mahdollisia. Tonnilla saa netistä erinomaisen. Kahdesta viiteen sataa lisää, niin saat saman Suomesta kaupungista toki riippuen. Halvemmallakin pärjää. Riippuu nyt, miten hyvää haluat. Viiden sadan ja tonnin pyörän välillä on melkoinen ero.

Sinkuloita olen katsellut, ikinä en ole sellaisella ajanut mutta kaverini kehui kovasti.
Ei noissa ole mitään järkeä. Tietysti jos ajat pelkkää tasamaata, aina samalla nopeudella, ei tuule koskaan, eikä tarvitse pysähtyä kuin perillä, niin sitten sellainen on varmasti suorastaan yliveto. Yksi vaihde joka paikan pyörään, keväksi ja talveksi. Huhhuijaa. Hylkää ajatus välittömästi.

EdwardTK
04.08.2014, 05.01
29er jäykkäperä. Alle leveät hyvin rullaavat kumit, talvella leveät nastakumit. Saa olla edestäkin jäykkä, jos et kuoppia juuri tapaa, koska isot renkaat suhteellisen alhaisella paineella tasoittavat tietä myös. Koko n. 18", merkkikohtaiset vaihtelut toki mahdollisia. Tonnilla saa netistä erinomaisen. Kahdesta viiteen sataa lisää, niin saat saman Suomesta kaupungista toki riippuen. Halvemmallakin pärjää. Riippuu nyt, miten hyvää haluat. Viiden sadan ja tonnin pyörän välillä on melkoinen ero..

Kiitos vastauksesta. Mieluusti ottaisin ihan linkkejä vinkkeinä, nuo "29er jäykkäperä" -termit kun on itselle täysin utopiaa.

edit. googlaaminen auttoi tuohon termiin nopeasti. Pitääpä selate nettikauppoja läpi.

orc biker
04.08.2014, 05.13
edit. googlaaminen auttoi tuohon termiin nopeasti. Pitääpä selate nettikauppoja läpi.

Cube LTD 29, Canyon Grand Canyon 29, Radon Race 6.0 29, Poison Zyankali Team 29. Tuossa ovat osiltaan parhaat 999 € 29erit. Saattaa olla, että tuli nimissä jokin pieni virhe, mutta helposti nuo pyörät löytää nettisivuilta hinnan perusteella. Osan saatavuus on jo huono tai olematon, koska vuoden valmistuserät ovat jo loppuunmyytyjä. Mutta tuossa on vertailukohta, millainen on osiltaan paras 29er, mitä tonnilla saa.

Tietysti voihan hybridiäkin harkita. Tuossa olisi hintaansa nähden tosi kova: http://www.bikester.fi/357314.html Keula ei ole kummoinen, mutta näppärä tai näppärän sinkuloiva kaveri vaihtaa sen alle satasalle jäykkään tai parilla sadalla ihan jo hyvään joustokeulaan. Tai sitten ajaa vain sillä, ei siinäkään ole ongelmaa (kohta pari tyyppiä tulee kertomaan, että on ylitsekäymätön ongelma).

Kannattaa huomioida heti alussa, että mistä kunnon lokarit. Ne on kivempi kiinnittää, jos on paikat pyörässä valmiina. Noissa tonnin maastureissa ei välttämättä ole, en muista noista malleista, miten on. Ei muuten märällä alustalla paljon tee mieli kaupungissa piipahtaa. Tällaiset jututhan ovat itse asiassa käyttöpyörässä tärkeämpiä kuin mitkään viimeisen päälle hienot osat. Mutta nämä ovat painotuksia, miten kukakin arvostaa mitä. Hankala sinällään antaa valmista vastausta.

EdwardTK
04.08.2014, 05.38
Kiitos infosta! Tämä on tosiaan itselle nyt aivan vierasta aluetta ja onkin mennyt monta yövuoroa pyöriä selatessa.

Ulkorengas
04.08.2014, 08.26
Tarkoituksena olisi hommata pyörä joka hoitaa hommansa vuoden ympäri ja kelistä riippumatta. Pyörät ovat aika vieras käsite minulle, kävin hypistelemässä Citysportissa pyöriä mutta tuntui että en saanut sieltä asiantuntevaa neuvoa, joten käännyin tämän foorumin puoleen.

Haen siis pyörää kaupunkiin, työmatkalle ja mahdollisesti pienimuotoiseen lenkkeilyyn. Olen 175cm pitkä ja tuo pyörän koko onkin itselle suuri arvoitus. Nettikauppoja olen yövuorossa nyt selannu ja niinkuin kaikessa sieltä tuntuu säästävän huomattavia summia. Nyt tuntuisi olevan vielä hyvä ajankohta pyörän ostolle.

Sinkuloita olen katsellut, ikinä en ole sellaisella ajanut mutta kaverini kehui kovasti. Budjettina on 500-1000€.

Kaverisi varmaan pitää sinkulasta, mutta hänen kriteerit hyvälle pyörälle poikkeaa todennäköisesti sinun kriteereistäsi kuin yö päivästä. Ei ole hyviä tai huonoja pyöriä, koska kaikki riippuu tarpeesta. Siksi pelkkä kehuminen ei riitä. Perusteet ratkaisee.

Mahdollisimman monipuolinen pyörä voisi olla hybridi, maastopyörä tai cyclocrossari. Noiden välillä makuasiat ratkaisee, mikä toimii parhaiten juuri sinun käytössäsi. Cyclo toimii parhaiten maantievoitoisessa ajossa (myös hyväkuntoisella soratiellä), hybridi kaupungissa ja maasturi laajentaa skaalaa huonojen teiden/polkujen suuntaan. Talvella olosuhteet muuttuu ja suoratankoiset ovat lumessa vakaampia ajaa. Pyöräsi tarvitsee myös kunnolliset lokasuojat, kenties myös jalan ja tarakankin. Varmista, että pyörään on nämä mahdollista asentaa. Joissain malleissa voi joutua soveltamaan kiinnitysten kanssa, mikä tuskin arkikäytössä on etu.

Jos vertaat kivijalkaliikkeiden ja ulkomaisten nettikauppojen hintoja, erot tosiaan näyttää isoilta. Kivijalkaliikkeet kuitenkin usein ilmoittavat ovh-hinnan, mikä on eri asia kuin myyntihinta. Sen saa selville vain käymällä liikkeessä kysymässä, mutta 10-15% kun otat ovh:sta pois, ollaan oikeassa suuruusluokassa. Ja kun tarkkaan ei tiedossa ole, millainen pyörä olisi hyvä, sokkona nettikaupasta tilaamalla on iso riski siihen, ettei pyörä vastaakaan toiveita. Suosittu tapa on tietysti kokeilla pyörää liikkeessä ja sitten tilata se hiukan halvemmalla netistä. Ainakin tulee tehtyä kaikki mahdollinen sen eteen, että jatkossa henkilökohtaista palvelua saisi kivijalkaliikkeestä entistä suppeammassa muodossa, mikä takaa valittamisen aiheiden ehtymättömyyden.

Tietämätön
04.08.2014, 13.49
Ei noissa ole mitään järkeä. Tietysti jos ajat pelkkää tasamaata, aina samalla nopeudella, ei tuule koskaan, eikä tarvitse pysähtyä kuin perillä, niin sitten sellainen on varmasti suorastaan yliveto. Yksi vaihde joka paikan pyörään, keväksi ja talveksi. Huhhuijaa. Hylkää ajatus välittömästi.

Jollekkin sopii, jollekin ei. Flip flop napa auttaa nopeaan "vaihteen vaihtoon" eikä sen rattaankaan vaihtaminen ole mitään kauhean hidasta. Pitäisi toki olla toinen ketju katkaistuna sopivaan mittaan, jos paljonkin välitystä muuttaa. Itse sanoisin, että aika hyvän kompromissin ole itselleni löytänyt, mäet pääsee jotenkin ylös ja tasaisellakin saa sopivan marssivauhdin päälle.

Itseäni ei vaihteissa kiinnosta jokavuotinen huolto ja se että ilmeisesti koko voimansiirto pitää uusia 2500-5000 kilsan välein. Järkyttävän heikkolaatuista tavaraa.

Harpyö
05.08.2014, 12.50
Jos käytät pyörää vain kesällä, osta seitsemän-/kahdeksanvaihteinen peruspyörä. Vaikkapa Tähtipyörä. Jos taas kuulut siihen harvalukuiseen joukkoon, joka käyttää pyöräänsä myös talvipakkasissa, osta Rossano Trekking (jos niitä vielä saa).

Jos pyöräilyintosi kestää, tiedät jo seuraavaa pyörää hankkiessasi tarkemmin, mitä itse haluat. Tärkeintä on päästä alkuun.

Sininen Aasi
05.08.2014, 13.37
Itseäni ei vaihteissa kiinnosta jokavuotinen huolto ja se että ilmeisesti koko voimansiirto pitää uusia 2500-5000 kilsan välein. Järkyttävän heikkolaatuista tavaraa.
Uusimisen tarve lienee suoraan verrannollinen puhdistusinnokkuuteen.

Jos pakan ja ketjun pitää puhtaana ja kevyessä öljyssä niin en todellakaan usko että edes 5000km jälkeen on vaihtotarve edessä. Ehkä ketjulla? Ne kenellä on kokemusta kertokoot!

Mutua ultegran osille huollettuina ja ilman hiekkaranta-ajoa:
Ketju: 3000..5000km välein
Pakka: 6000...10000km välein

Tietysti myös tehoilla ja kadenssilla on vaikutusta asiaan.

Mutta AP:n kysymykseen liittyen en usko kompromisseihin joten sekakäyttöön ei ole olemassa hyvää pyörää. Oma optimisetti olisi:
Normi maantiepyörä lenkkeilyyn / matkoihin
Sinkula työmatkapyöräksi ja kauppakassiksi
Läskipyörä tai täysjousto maastoon.

Sinkula ei maltaita maksa, joten luopumalla joko maantie tai maastopyörästä pysyy budjettikin kurissa?

Vilperi
07.08.2014, 20.28
Lainaanpa itekkin tätä ketjua kun on alkanut fillarin hankinta kuumotella. Eli tarvetta olisi pääasiassa lyhyisiin siirtymiin kaupunkialueella ja kenties satunnaisiin hieman pidempiinkin sellaisiin. Vajavaisilla tiedoillani alkaa vaikuttamaan siltä, että hybridifillari olisi omaan käyttööni vallan passeli. Ongelmahan ei ole moista löytää, mutta runsaudenpulasta johtuen luulisin, että tietämätön saattaa helposti tulla kustuksi linssiin. Kävinkin tossa paikallisessa liikkeessä paria mallia testaamassa, onkohan näistä kumpikaan hintansa väärti?

http://www.ghost-bikes.com/en/bikes-2012/bike-detail/cross-1800/

Tälle olisi jäänyt hintaa 750 euroa lukolla, lokareilla ja seisontatuella varustettuna.

http://www.kross.pl/en/2014/cross/evado-3-0

Tämä olisi irronnut satasen halvemmalla samoilla varusteilla.

http://www.tori.fi/pirkanmaa/Univega_terreno_300_12575058.htm?ca=11&w=1

Kolmas vaihtoehto jota pohdin oli torista käytetty Univega terreno 300, mutta onko tossa hinta alkuunkaan kohdillaan? Lonkalta heittäisin, että vähän on turhan iso pyynti.

Eli näitä olen pyöritellyt. Hintaluokasta sen verran, että toi Ghostin 750 euroa alkaa olemaan jo hieman kipurajan yläpuolella, mutta jos hinta on perusteltu, niin se menettelee vielä. Mitenkäs toi rungon koko? Mittani ovat 185/88, eli olisiko joku 56 cm sopiva?

EDIT:

Tietysti voihan hybridiäkin harkita. Tuossa olisi hintaansa nähden tosi kova: http://www.bikester.fi/357314.html Keula ei ole kummoinen, mutta näppärä tai näppärän sinkuloiva kaveri vaihtaa sen alle satasalle jäykkään tai parilla sadalla ihan jo hyvään joustokeulaan. Tai sitten ajaa vain sillä, ei siinäkään ole ongelmaa (kohta pari tyyppiä tulee kertomaan, että on ylitsekäymätön ongelma).

Tossahan oli näköjään tommonenkin suositus yläpuolella, hakkaako noi omat esimerkkini?

orc biker
07.08.2014, 21.13
Tossahan oli näköjään tommonenkin suositus yläpuolella, hakkaako noi omat esimerkkini?
Helposti.

Vilperi
07.08.2014, 23.45
Helposti.

Jaaha, no piti laittaa tilaukseen niin eikös noi 56cm mallit oltu myyty loppuun illan aikana. Oletan, että toi 60cm on liian iso omille mitoille. Olisiko mitään vastaavaa saatavissa tohon rahaan vaikka sitten tuolta saksanmaalta?

EdwardTK
12.08.2014, 15.21
Päädyin sitten hybridiin, kävin Special Bikessä ja tilaukseen lähti uusi Specialized Sirrus Elite Disc.