PDA

Näytä tavallinen näkymä : vasen takanen, viiltomainen kipu kantapäässä

ChiquitaTinker
29.06.2014, 10.15
harrastaja / sunnuntaifillaristi, kesälenkeillä 30 ... 50 km, pari - kolme kertaa viikossa (54v). Muutaman vuoden harrastanut samoille määrillä. Myös talvella hieman rullilla.
Tänä kesänä pohjevenyttelyissä huomannut ilmestyneen viiltomaisen, poikittaisen kipukohdan kantapäään akilleen kiinnityskohtaan.

Mikä on jumissa ja millä venytellään?
ja mikähän aiheuttaa?
Oikea oireeton.
Ajoasennoissa / asetuksissa ei muutoksia entiseen.

hannupulkkinen
29.06.2014, 10.27
Älä venyttele akilles katkeaa. Kylmää ja tulehduskipulääkkeitä ja jos ei auta niin lääkäriin. Kiinnityskohdassa saattaa olla tulehdus.

Jake_Kona
29.06.2014, 17.38
"Kyllä kannattaa venytellä pohkeen lihaksia lämpimiltään. Jos se on tulehtunut ja turvoksissa rauhoitttele ja vähennä kuormitusta ja käytä kylmää kipualueella." Näin FT minua neuvoi kun oli saman tyyppistä ongelmaa molemmissa jaloissa. Lisäksi ongelmani oli plantaarifaskiitti l. jalkapohjan jännekalvotulehdus.
Lisäksi kotihoitoa käytin pehmeitä kantasilikoonipaloja ja Ca/Mg/d-vit tabuja. Sillä se lähti eikä ole takaisin tullut.

hannupulkkinen
29.06.2014, 19.11
"Kyllä kannattaa venytellä pohkeen lihaksia lämpimiltään. Venyttely ei ole hyväksi tulehtuneelle jänteelle tai jänteen kinnityskohdalle. Kylmä, kohoasento ja kompressio, kolme kovaa koota. Itse kärsin vuosia tulehtuneista akilleksista ja venyttelyn jälkeen edessä oli leikkaus. Olisi kyllä voinut olla ilmankin venyttelyä. Parasta on käydä ortopedilla eikä kuunnelle meitä "asiantuntijoita."

aaltju
29.06.2014, 21.20
Kantapään limapussin tulehduksen kertaalleen poteneena suosittelisin marssimaan suoraan lääkäriin hakemaan pillerit, salvat ja hoito-ohjeet... ei kannata tee-se-itse-puoskaroida koska vaiva on pahaksi äityessään todella v...mainen ja pitkällinen.

Podin itse limapussin tulehduksen intissä alokasaikana ja kiitos tumpeloiden ja arkojen kokelaslääkäreiden sain alkuunsa päiväkerrallaan lääkkeeksi Buranan ja päivän vmtl:ää kunnes sitten toista viikkoa otilla ravattuani pääsin lääkintäeverstiluutnantille, joka toimi varuskuntasairaalan päällikkölääkärinä. Hän kuunteli tarinan sekä teki diagnoosin ja haki lopuksi kokelaat yrittämään diagnoosia uudelleen... ja väärinhän se meni taas... koskaan en ole kuullut että esimies huutaa alaisilleen siihen tyyliin mitä tämä everstiluutnantti teki.. ei aivan asiallista, mutta taatusti opettavaista. Lääkkeet, viikko kotihoidossa, viikko vapautusta ulkopalveluksesta, ja päälle kaksi viikkoa vmtl:ää. Silti koko inttiaikanan ei kantapää ollut niin kunnossa että esim cooperin olisi selvinnyt ilman että viime minuuteilla tuli jo vesi silmistä tai kolmentonnin raja olisi ylittynyt ja vielä nykyäänkin 25 v myöhemmin pelästyn tosissani pientäkin vihlaisua kantapäässä. Onneksi tuli lopulta kuntoon ja intissäkin pääsin kaikesta huolimatta AUK:iin ja intti ei mennyt täysin plörinäksi.

jarit
01.07.2014, 07.50
Googlaa "Akillesjänne tulehdus", niin tietoa löytyy aika paljon.
Itse olen ollut Huhtikuun alusta (Maskun puolimaraton) samojen asioiden kanssa taistelemassa. Ajamaan pystyy eikä ole kiputiloja mutta juoksun kanssa on vaikeaa. Paraneminen on tosiaan yllättävän hidasta mutta etenee koko ajan.