PDA

Näytä tavallinen näkymä : MTB satunnaiselle polkijalle 1000-2000e

heller
25.06.2014, 08.34
Hei tänne.

Olen omistanut profiilin (nakamura NXC musta) täysjousitteisen lähes kymmenen vuotta. Nyt tämän kesän aikana vasta saanut sen oikeasti maastoon ja huomannut miten hemmetin kivaa se on! Eniten olen pyörinyt kallioilla jossa saa on paljon alaslaskua ja jyrkkiä nousuja.

Kyseinen pyöräni on siis aikoinaan intersportista hankittu ja kerennyt välissä muutaman vuoden seisoa tallissakin. Huoltoja ei ole juuri tehty mutta hyvin on palvellut.
Nyt sitten alkaisi oikeasti kiinnostaa vaihto jotta saisi vähän enemmän irti lajista.

Teimpäs sitten sen virheen että kävin kokeilemassa liikkeessä Specializedin stumpjumper FSR comp 29". Rupesin ymmärtämään mitä se hyvä pyörä tarkoittaa. Oman iskarit ovat melko vitsi tuohon verrattuna. Eniten maantiellä tympinyt jatkuva pomppiminen kun takaosa on melko löysä. Stumpperissa sitä ei ollut ensinkään. Pompuista lasku oli sulavaa eikä tarvinnut istua pomppulinnassa. Napista laskeva/nouseva satula on myös melkoisen kätevä kun sen saa pois tieltä. Kallis ominaisuus toki mutta ah, niin kätevä.

Mitäs raati sitten sanoo. Tässä olisi varmasti hyvä pyörä mutta en ole aivan vakuuttunut että minun kannattaisi ensipyörään laittaa kaikki rahani.
Kysynkin siis että mitä kansa suosittelee jos haluaa täysjousitettua mieluiten hydraulisilla levyillä.
Hintahaarukka voisi olla 1000-2000e. En osaa oikein vaatia muuta kun en tiedä. Nykyinen pyörä on 26" kiekoilla ja on näppärä koonsa puolesta. Siinä onkin yksi syy miksi vähän vierastan 29" renkaita. Pienemmät tuntuu ketterältä maastossa mutta toki 29" voisi rullailla paremmin.

Kertokaa ihmeessä suosituksia ja paikkoja missä voisi käydä katselemassa. Rakennellaan keskustelua lisää siitä!

Keskiäkäinen lohjalainen
25.06.2014, 09.13
Hei tänne.

Olen omistanut profiilin (nakamura NXC musta) täysjousitteisen lähes kymmenen vuotta. Nyt tämän kesän aikana vasta saanut sen oikeasti maastoon ja huomannut miten hemmetin kivaa se on! Eniten olen pyörinyt kallioilla jossa saa on paljon alaslaskua ja jyrkkiä nousuja.

Kyseinen pyöräni on siis aikoinaan intersportista hankittu ja kerennyt välissä muutaman vuoden seisoa tallissakin. Huoltoja ei ole juuri tehty mutta hyvin on palvellut.
Nyt sitten alkaisi oikeasti kiinnostaa vaihto jotta saisi vähän enemmän irti lajista.

Teimpäs sitten sen virheen että kävin kokeilemassa liikkeessä Specializedin stumpjumper FSR comp 29". Rupesin ymmärtämään mitä se hyvä pyörä tarkoittaa. Oman iskarit ovat melko vitsi tuohon verrattuna. Eniten maantiellä tympinyt jatkuva pomppiminen kun takaosa on melko löysä. Stumpperissa sitä ei ollut ensinkään. Pompuista lasku oli sulavaa eikä tarvinnut istua pomppulinnassa. Napista laskeva/nouseva satula on myös melkoisen kätevä kun sen saa pois tieltä. Kallis ominaisuus toki mutta ah, niin kätevä.

Mitäs raati sitten sanoo. Tässä olisi varmasti hyvä pyörä mutta en ole aivan vakuuttunut että minun kannattaisi ensipyörään laittaa kaikki rahani.
Kysynkin siis että mitä kansa suosittelee jos haluaa täysjousitettua mieluiten hydraulisilla levyillä.
Hintahaarukka voisi olla 1000-2000e. En osaa oikein vaatia muuta kun en tiedä. Nykyinen pyörä on 26" kiekoilla ja on näppärä koonsa puolesta. Siinä onkin yksi syy miksi vähän vierastan 29" renkaita. Pienemmät tuntuu ketterältä maastossa mutta toki 29" voisi rullailla paremmin.

Kertokaa ihmeessä suosituksia ja paikkoja missä voisi käydä katselemassa. Rakennellaan keskustelua lisää siitä!

Saksalaisista nettikaupoista näitä on tapana nykyisin katsella :-)

29-renkaita ei kannata vierastaa. Jos mäkimaasto kiinnostaa, joustoa kannattaa kaks-ysissä olla 120-130 milliä. Näistä mikään tuskin olisi sulle hutivalinta:

http://www.rosebikes.fi/bike/rose-root-miller-1-29-2014/aid:650419
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-slide-130-29-8.0-17919/wg_id-7261
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3261

heller
25.06.2014, 09.46
Saksalaisista nettikaupoista näitä on tapana nykyisin katsella :-)

29-renkaita ei kannata vierastaa. Jos mäkimaasto kiinnostaa, joustoa kannattaa kaks-ysissä olla 120-130 milliä. Näistä mikään tuskin olisi sulle hutivalinta:

http://www.rosebikes.fi/bike/rose-root-miller-1-29-2014/aid:650419
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-slide-130-29-8.0-17919/wg_id-7261
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3261

Ulkoimailta tilailu onnistuu toki. Miten näissä sitten menee takuut?

Eniten vierastan näitä tilaamisia sillä kun pitäisi päästä kokeilemaan alla ennenkuin ostaa. Varsinkin kun ei paljoa ole kokemusta mistään. Toisena on tuo merkkien tuntemattomuus. Itsellä ei ole mitään käryä näistä merkeistä ja näin ollen itse on turha selailla kauppoja kun en tiedä mitä olen katsomassa :)

Eniten taitaa nyt innostaa noista toi Radon Slide 130. Siinä on tietääkseni toi napista liikkuva istuin, säädettävä etuhaarukka ja öö niin. En saa oikein selkoa että montako vaihdetta? Takana näyttäisi olevan 10 ratasta ja speksien mukaan etuvaihtaja on 3x10? Jarrut taitaa ainakin olla hydrauliset.
Mitäs muuta tässä sitten on mistä pitäisi tietää? Näinköhän tuota voisi pääkaupunkiseudulla jossain testailla?

Keskiäkäinen lohjalainen
25.06.2014, 12.21
Ulkoimailta tilailu onnistuu toki. Miten näissä sitten menee takuut?

Fillari lähetetään suoraan tehtaalle ja sieltä se sitten tulee aikanaan takaisin. Tehdas maksaa kohtuulliset postikulut.

Eniten taitaa nyt innostaa noista toi Radon Slide 130. Siinä on tietääkseni toi napista liikkuva istuin, säädettävä etuhaarukka ja öö niin. En saa oikein selkoa että montako vaihdetta? Takana näyttäisi olevan 10 ratasta ja speksien mukaan etuvaihtaja on 3x10? Jarrut taitaa ainakin olla hydrauliset.
Mitäs muuta tässä sitten on mistä pitäisi tietää? Näinköhän tuota voisi pääkaupunkiseudulla jossain testailla?

Tuo Radon ja Canyon ovat geometrialtaan ja osien tasoltaan aika tarkkoja kopioita toisistaan. Kokeilemasi Spessu on himppasen erilainen kulmiltaan, mutta kuitenkin selkeästi samaa genreä. Jarrut ovat nykyisin hydrauliset käytännössä kaikissa maastureissa.

Testailun vaikeushan näissä nettipyörissä on ongelma. Tarttee tuntea joku onnellinen omistaja tai sitten voi huhuilla täällä foorumilla vaikkapa "koeajopankki" -ketjussa. Jos pitäytyy noissa luotettujen merkkien volyymimalleissa ja tietää, mihin käyttötarkoitukseen fillaria on ostamassa, "sika säkissä" ostamisen riskit ovat aika pienet. Ainoa kunnon moka on ostaa väärän kokoinen pyörä. Erityisesti liian iso runko on liian iso. Itse olen ostanut 8 pyörää netistä eikä ole vielä hutia tullut.

heller
25.06.2014, 16.04
Fillari lähetetään suoraan tehtaalle ja sieltä se sitten tulee aikanaan takaisin. Tehdas maksaa kohtuulliset postikulut.

Tuo Radon ja Canyon ovat geometrialtaan ja osien tasoltaan aika tarkkoja kopioita toisistaan. Kokeilemasi Spessu on himppasen erilainen kulmiltaan, mutta kuitenkin selkeästi samaa genreä. Jarrut ovat nykyisin hydrauliset käytännössä kaikissa maastureissa.

Testailun vaikeushan näissä nettipyörissä on ongelma. Tarttee tuntea joku onnellinen omistaja tai sitten voi huhuilla täällä foorumilla vaikkapa "koeajopankki" -ketjussa. Jos pitäytyy noissa luotettujen merkkien volyymimalleissa ja tietää, mihin käyttötarkoitukseen fillaria on ostamassa, "sika säkissä" ostamisen riskit ovat aika pienet. Ainoa kunnon moka on ostaa väärän kokoinen pyörä. Erityisesti liian iso runko on liian iso. Itse olen ostanut 8 pyörää netistä eikä ole vielä hutia tullut.

Mitäs eroa niissä sitten käytännössä on? Ja onko osien laadussa miten eroa? En osaa yhtään katsoa mikä on laadukas ja mikä ei niin laadukas osa.
Tympii myös se etten tiedä oikein termejä osista.

Rajataampas vielä sen verran että jos joku haluis ehdottaa tommosta Radon Slide 130 29" 8.0 tai vastaavaa. Eli haluun sen napista liikkuvan satulatolpan ja osat jotka ei oo ihan halvimmasta päästä. Säädettävät jouset on plussaa. Eli etuhaarukka ois hyvä saada myös jäykemmälle satunnaista kaupunkiajoa varten. Takaiskari olisi metkaa jos olisi samaa luokkaa kun Specializedin fsr stumpperissa, se ei pomppinut turhaan asfaltilla. Saanko vielä parilla tonnilla vai pitääkö karsia?

Saa ehdottaa linkkejä ulkomailta ja jos löytyy paikalliseltakin helsingin alueelta niin kelpaa. Voisi käydä kokeilemassa tai jos ei kauheasti eroa hinnasta niin ostan paikalliselta. Oheiskilkkeet saisi helposti samalla.

juho_u
25.06.2014, 16.50
Ei saa 2000 vielä kunnollista noilla vaatimuksilla. Minulla oli aivan samat fiilikset 29" kiekosta, joten tilasin uuden fillarin 27.5" kiekolla. Tossa on molempien 29 ja 26 parhaat puolet saatu yhdistettyä.

heller
25.06.2014, 16.58
Ei saa 2000 vielä kunnollista noilla vaatimuksilla. Minulla oli aivan samat fiilikset 29" kiekosta, joten tilasin uuden fillarin 27.5" kiekolla. Tossa on molempien 29 ja 26 parhaat puolet saatu yhdistettyä.

No käyttööni varmaan riittää kyllä se ei ihan parhaasta päästä. Kunhan ei katkea dropeissa :P Mitäs sitten ois tarjolla 27.5":na?

Miten tommonen Radon Slide 130 29" 8.0 käytännössä eroaa tuosta Specialized stumpjumper FSR comp:ista? Päälleppäin ei näy ku takaiskari eri asennossa :D

Etupään iskua taitaa olla pari senttiä vähemmän. Mitäs muuta?

juho_u
25.06.2014, 17.05
Tommonen minulle tuli
http://i1248.photobucket.com/albums/hh498/juhouosukainenju/20140510_194102_zpszak3pb6p.jpg (http://s1248.photobucket.com/user/juhouosukainenju/media/20140510_194102_zpszak3pb6p.jpg.html)

heller
25.06.2014, 17.43
Tommonen minulle tuli
http://i1248.photobucket.com/albums/hh498/juhouosukainenju/20140510_194102_zpszak3pb6p.jpg (http://s1248.photobucket.com/user/juhouosukainenju/media/20140510_194102_zpszak3pb6p.jpg.html)

Kerro toki lisää?

Keskiäkäinen lohjalainen
25.06.2014, 17.45
No käyttööni varmaan riittää kyllä se ei ihan parhaasta päästä. Kunhan ei katkea dropeissa :P Mitäs sitten ois tarjolla 27.5":na?

Miten tommonen Radon Slide 130 29" 8.0 käytännössä eroaa tuosta Specialized stumpjumper FSR comp:ista? Päälleppäin ei näy ku takaiskari eri asennossa :D

Etupään iskua taitaa olla pari senttiä vähemmän. Mitäs muuta?

Tuon Radonin osat ovat about samaa tasoa kuin Spessun, eli harrastelijakäyttöön erittäin hyvin riittävää keskitasoa. (Hifi-osat ovat sitten luku sinänsä, ainakin hinnaltaan.) Noita fillareita ei todellakaan tarvitse sääliä ajossa siksi, että runko tai joku komponentti olisi jotenkin huonolaatuinen. Joustomatka on sama 130 milliä molemmissa.

Paljonkos sulla on mittaa? Jos olet XL-kokoa, sitten esim. Canyonilta ei enää edes saa sopivan kokoista pyörää muuta kuin 29-tuumaisilla renkailla.

Jos koko on L tai vähemmän, sitten löytyy esim. tällainen täysin soiva peli:

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3281#tab-reiter2

... ja pidempijoustoisena tällainen:

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3255

Jos droppeihin on hinkua, sitten tuo pidempijoustoinen on sulle parempi.

heller
25.06.2014, 17.52
Tuon Radonin osat ovat about samaa tasoa kuin Spessun, eli harrastelijakäyttöön erittäin hyvin riittävää keskitasoa. (Hifi-osat ovat sitten luku sinänsä, ainakin hinnaltaan.) Noita fillareita ei todellakaan tarvitse sääliä ajossa siksi, että runko tai joku komponentti olisi jotenkin huonolaatuinen. Joustomatka on sama 130 milliä molemmissa.

Paljonkos sulla on mittaa? Jos olet XL-kokoa, sitten esim. Canyonilta ei enää edes saa sopivan kokoista pyörää muuta kuin 29-tuumaisilla renkailla.

Jos koko on L tai vähemmän, sitten löytyy esim. tällainen täysin soiva peli:

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3281#tab-reiter2

... ja pidempijoustoisena tällainen:

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3255

Jos droppeihin on hinkua, sitten tuo pidempijoustoinen on sulle parempi.

Oon 177cm. Mikäs koko se sitten on? Aina hämänny nämä L,M ja XL koot. Tuumat tiskiin kiitos!

juho_u
25.06.2014, 17.58
Tuo on 150mm täpäri 27.5 kiekoilla. Tuo on aivan unelma fillari minun käyttöön. Kevyt ja ketterä polkuajelussa, mutta tuollasella mennään kovaa kovissa enduro kisoissakin.

Sinulle suosittelen, että laita niin paljon rahaa fillariin kun perse kestää, pyörät paranee rajusti tuosta mitä testasit. 140-160mm joustavaa fillaria minäkin suosittelisin. Vaikka käytettynä.

IncBuff
25.06.2014, 18.34
Tossa on molempien 29 ja 26 parhaat puolet saatu yhdistettyä.
Vai molempien huonot...

Keskiäkäinen lohjalainen
25.06.2014, 18.44
Oon 177cm. Mikäs koko se sitten on? Aina hämänny nämä L,M ja XL koot. Tuumat tiskiin kiitos!

Todnäk kokosi on M tai 18 tuumaa. Minkä kokoinen se kokeilemasi Spessu oli?

BTW: Tuo Juhon Santa Cruz on varmasti yli neljän tonnin fillari jossa osat ovat tukevasti hifi-kategoriaa. Jos et kisaa aktiivisesti, et tarvitse tuollaista. En siis suosittele aloittelijalle, ellei sukunimi ole Wahlroos.

heller
25.06.2014, 21.47
Tuo on 150mm täpäri 27.5 kiekoilla. Tuo on aivan unelma fillari minun käyttöön. Kevyt ja ketterä polkuajelussa, mutta tuollasella mennään kovaa kovissa enduro kisoissakin.

Sinulle suosittelen, että laita niin paljon rahaa fillariin kun perse kestää, pyörät paranee rajusti tuosta mitä testasit. 140-160mm joustavaa fillaria minäkin suosittelisin. Vaikka käytettynä.

Itse ehkä jopa aluksi vierastin ideaa 29":sta. 26" on niin näppärän kokonen(?). Nykysen runko on 51cm(eipä ollut sekään tuumissa kun rungosta vilkaisin. ostettu kun olin 16v)

Todnäk kokosi on M tai 18 tuumaa. Minkä kokoinen se kokeilemasi Spessu oli?

BTW: Tuo Juhon Santa Cruz on varmasti yli neljän tonnin fillari jossa osat ovat tukevasti hifi-kategoriaa. Jos et kisaa aktiivisesti, et tarvitse tuollaista. En siis suosittele aloittelijalle, ellei sukunimi ole Wahlroos.

Juu en todellakaan kisaa. Kaikki miun ajo on 70% helsingin keskuspuiston rämeikköä, 10% kaupungille/kotiin ja loput mitäs sieltä väliltä löytyykään. Eli en hae sitä hifeintä pyörää, mutta ominaisuuksista tykkään. Tänäänkin tuli mieleen muutaman kerran että se satulahissi on saatava.
En piruvie muista yhtään mikä sen spessun koko oli. Pitää käydä jokupäivä tarkistamassa. Olin niin fiiliksissä että jäi katsomatta.

Tällä hetkellä omaa mieltä lämmittää eniten lohjalaisen ehottamat Radon Slide 130 29" 8.0 ja Canyon Spectral AL 6.9. Molemmat on 1999e + toimitus ja jakkarahissillä. Molemmissa taitaa olla 3x10 vaihteet joka tuntuu vähän liialta.

Käyn muuten huomenna koittamassa viime vuoden vastaavaa spessua. Kannattaako semmoinen jos hinta on sama kun kahdella ylemmällä?

Keskiäkäinen lohjalainen
26.06.2014, 08.21
Käyn muuten huomenna koittamassa viime vuoden vastaavaa spessua. Kannattaako semmoinen jos hinta on sama kun kahdella ylemmällä?

Jos siinä ei ole runkomalli tässä välissä vaihtunut niin mikä ettei. Aika usein vuosimallien erot ovat hyvin vähäisiä.

heller
26.06.2014, 11.05
Jos siinä ei ole runkomalli tässä välissä vaihtunut niin mikä ettei. Aika usein vuosimallien erot ovat hyvin vähäisiä.

Ilmeisesti vain etuhaarukka. Kyseiseen laitokseen pitäisi hommata vielä se satulahissi.

Tässäpä sitten onkin pulma että otanko viimevuoden stumpperin ilman hissiä samaan rahaan kun saisin uuden pyörän hissillä?

Keskiäkäinen lohjalainen
26.06.2014, 11.33
Ilmeisesti vain etuhaarukka. Kyseiseen laitokseen pitäisi hommata vielä se satulahissi.

Tässäpä sitten onkin pulma että otanko viimevuoden stumpperin ilman hissiä samaan rahaan kun saisin uuden pyörän hissillä?

Jos tykkäät kallioilla kikkailusta, tuo hissi on aika ehdoton. Erikseen ostettuna se kustantaa vajaan kolme sataa. Siihen päälle tulee sitten asentamisen riemu.

http://www.bike-discount.de/de/kaufen/rock-shox-reverb-stealth-125-connectamajig-stuetze-30%2C9-mmx-rechts-90725/wg_id-369

(Tuo ei välttämättä ole just se malli, joka stumpperiin pitäisi ostaa...)

Meitsi ostaisi Sakulasta uuden fillarin, jossa on tuokin kilke valmiina, mutta mulla onkin erityisen matala kynnys ostaa netistä :-)

Canyon vs. Radon -kipuiluun voisin ehkä sanoa sen verran, että ilmeisesti Canyonin kokoonpanon laatu on parempaa kuin Radonin. Tälläkin palstalla on ollut muutamia esimerkkejä varsin mielenkiintoisista detaljeista esim. Radonin takajousituksen kasauksessa.

heller
26.06.2014, 11.49
Jos tykkäät kallioilla kikkailusta, tuo hissi on aika ehdoton. Erikseen ostettuna se kustantaa vajaan kolme sataa. Siihen päälle tulee sitten asentamisen riemu.

http://www.bike-discount.de/de/kaufen/rock-shox-reverb-stealth-125-connectamajig-stuetze-30%2C9-mmx-rechts-90725/wg_id-369

(Tuo ei välttämättä ole just se malli, joka stumpperiin pitäisi ostaa...)

Meitsi ostaisi Sakulasta uuden fillarin, jossa on tuokin kilke valmiina, mutta mulla onkin erityisen matala kynnys ostaa netistä :-)

Canyon vs. Radon -kipuiluun voisin ehkä sanoa sen verran, että ilmeisesti Canyonin kokoonpanon laatu on parempaa kuin Radonin. Tälläkin palstalla on ollut muutamia esimerkkejä varsin mielenkiintoisista detaljeista esim. Radonin takajousituksen kasauksessa.

No itsekin oisin vähän uuden puolella. Mutta hittovie kun haluisin kokeilla tommosia jossain.
Mutta suurin osa osto päätöksestä tulee teidän sanoista.
Itselle canyon ja radon ei sano mitää. Jos sanot että canyon on parempi niin otan sen jos ei tän päivän stumpperi nappaa.
Mites tommonen pitää hintaa? Mitä tuommoisesta saisi muutaman vuoden päästä?

Keskiäkäinen lohjalainen
26.06.2014, 13.09
Mites tommonen pitää hintaa? Mitä tuommoisesta saisi muutaman vuoden päästä?

Ihan hyvin pitävät, kunhan on hyvin pidetty yksilö. Yhden Canyonin olen myynyt parin vuoden ajon jälkeen ja eikä sitä tarvinnut alihintaan pois antaa. Sen fillarin käytettynä ostavalla on puolellaan se etu, että hän voi koeajaa sen ennen ostopäätöksen tekoa :-)

Noilla postimyyntivehkeillä on muuten palautusoikeus, joskin postimaksut pitää kustantaa itse. Jos ei fillari nappaa, takkiin tulee siis satanen tai pari postimaksuja. Tuossa se riski webbikaupasta ostamisessa käytännössä on.

BTW: 29-spectralista ei vielä ole kovin montaa testiraporttia tarjolla, mutta pikkupyöräisestä versiosta on ainakin tämä:

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/full-suspension/product/review-canyon-spectral-al-9-0-ex-14-48307/

heller
26.06.2014, 13.23
Itselleni alkaa kieltämättä toi canyonin spectral al 6.9 kiinnostaa. Jos se jää päätökseksi niin mistä se kannattaisi ostaa? Käytetty stumpperi kuulostaa hyvältä mutta veikkaan että itselleni lopulta fiksumpi on toi spectral 6.9 kun samaan hintaan laadukkaampi(?).

Noilla postimyyntivehkeillä on muuten palautusoikeus, joskin postimaksut pitää kustantaa itse. Jos ei fillari nappaa, takkiin tulee siis satanen tai pari postimaksuja. Tuossa se riski webbikaupasta ostamisessa käytännössä on.

Joo näin se taitaa olla mutta se on sitten aikaa ja sitä rahaakin vievää tekemistä :I
Suomesta ei taida mistään saada Kanjonia?

Keskiäkäinen lohjalainen
26.06.2014, 13.41
Itselleni alkaa kieltämättä toi canyonin spectral al 6.9 kiinnostaa. Jos se jää päätökseksi niin mistä se kannattaisi ostaa?

Ainoa vaihtoehto on tuo www.canyon.com (http://www.canyon.com) . Siksi se hinta on noin halpa kun välissä ei ole jälleenmyyjiä saatika maahantuojia. Laadusta ei ole tingitty. Firman Pro-tason maantievehkeillä ajaa kaksi ammattilaistallia kilpaa.

heller
26.06.2014, 14.06
Selvä. Tilaaminen ei ole ongelma. Tällä hetkellä jos tänään koittamani stumpperi ei sytytä niin tilaus on lähellä. Jännittää vaan että mitä jos sieltä tuleekin väärä koko tai muuten en tykkää geometriasta. Piruvie kun on typerää ettei voi koittaa missään. M-koko ehdottelee canyonin apuri.

Keskiäkäinen lohjalainen
26.06.2014, 14.22
Selvä. Tilaaminen ei ole ongelma. Ainut että itse aattelin kokoa M, mutta sivuston laskuri tarjoaa L-kokoa. Tällä hetkellä jos tänään koittamani stumpperi ei sytytä niin tilaus on lähellä. Jännittää vaan että mitä jos sieltä tuleekin väärä koko tai muuten en tykkää geometriasta. Piruvie kun on typerää ettei voi koittaa missään.

Tuo tarkoittanee sitä, että olet pitkäjalkainen. Canyonin laskuri katsoo lähes ainoastaan inseam-mittaa suositusta antaessaan. Mitäs se sanoo, jos lyhennät Inseam-mittaa sentillä. Muuttuuko suositus? Voit myös kysäistä asiakaspalvelusta, kumpaa suosittelevat.

Näissä rajatapauksissa suositus on yleensä ottaa vaihtoehdoista se pienempi. Spectralin tapauksessa ohjainkannatin on oletusarvoisesti hyvin lyhyt, joten jos runko on liian pitkä, stemmiä lyhentämällä ei ongelmaa voi korjata.

Jos sen nykyisen Nakamuran mitat ovat sopivan tuntuiset, niitäkin mittailemalla ja vertaamalla Spectralin vastaaviin voit saada apua valintaan.

heller
26.06.2014, 14.46
Tuo tarkoittanee sitä, että olet pitkäjalkainen. Canyonin laskuri katsoo lähes ainoastaan inseam-mittaa suositusta antaessaan. Mitäs se sanoo, jos lyhennät Inseam-mittaa sentillä. Muuttuuko suositus? Voit myös kysäistä asiakaspalvelusta, kumpaa suosittelevat.

Katsoinkin jälkeenpäin miten se oikeasti edes mitataan (ei nivusiin vaan siitä alaspäin minne sattuu jos sattuu). Muuttui koko ämmäksi.

Jos sen nykyisen Nakamuran mitat ovat sopivan tuntuiset, niitäkin mittailemalla ja vertaamalla Spectralin vastaaviin voit saada apua valintaan.

Se on aika ok. Ehkä aavistukisen vois olla isompi. Mutta ehkä 29" renkulat auttaa jo koon kanssa :)

heller
26.06.2014, 14.48
Onkos tuo spectral AL 6.9 sitten oikeasti ok vaihtoehto? Vähän arveluttaa ostaa sarjan halvin versio.

Keskiäkäinen lohjalainen
26.06.2014, 15.39
Onkos tuo spectral AL 6.9 sitten oikeasti ok vaihtoehto? Vähän arveluttaa ostaa sarjan halvin versio.

No mulle se riittäisi mainiosti. Tosin varmaankin vaihtaisin jossakin vaiheessa kiekot vähän stydimmiksi (Crossridet ovat vähän tiukilla kovemmassa ryskytyksessä, jos elopainoa on 100kg), mutta noillakin kyllä ajelee. Mitään sellaista osaa tuossa ei ole, joka menisi normaalissa harrastuskäytössäkin saman tien vaihtoon.

Tuossa muuten on 2x10 voimansiirto, vaikka etuvaihtaja on 3x10-voimansiirrosta. Eturattaat nimittäin ovat 22- ja 36-piikkiset.

heller
26.06.2014, 15.48
No mulle se riittäisi mainiosti. Tosin varmaankin vaihtaisin jossakin vaiheessa kiekot vähän stydimmiksi (Crossridet ovat vähän tiukilla kovemmassa ryskytyksessä, jos elopainoa on 100kg), mutta noillakin kyllä ajelee. Mitään sellaista osaa tuossa ei ole, joka menisi normaalissa harrastuskäytössäkin saman tien vaihtoon.

Mitäs semmoset sitten maksaa? Itsellä tulee välillä jos paikkoja löytyy niin tiputtelen itseäni max metrin korkeudelta. Muuten on perus kalliojumppaa.

Tuossa muuten on 2x10 voimansiirto, vaikka etuvaihtaja on 3x10-voimansiirrosta. Eturattaat nimittäin ovat 22- ja 36-piikkiset.

Tarkoittaako se käytännössä että eturattaiksi voisi vaihtaa 3xjotain jos haluaa? Ei sillä että olisi tarvetta. Mitenhän muutenkin nuo suhteet menee, onkohan tuo vaihde 20 sitten miten sopiva asfaltille?

Keskiäkäinen lohjalainen
26.06.2014, 16.03
Mitäs semmoset sitten maksaa? Itsellä tulee välillä jos paikkoja löytyy niin tiputtelen itseäni max metrin korkeudelta. Muuten on perus kalliojumppaa.

Esim. noin 500 egeä pari:

http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/67261/Hope_Pro_2_EVO_No_Tubes_ZTR_Flow_EX_S_Pull_40T_29e r_Rear_Wheel
http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/57021/Hope_Pro_2_EVO_No_Tubes_ZTR_Flow_EX_SPull_29er_Fro nt_Wheel

Kiekkojen speksaukseen kannattaa paneutua sitten, kun tietää, millaiseen käyttöön ne oikeasti tulevat ja millaista parannusta on hakemassa. Vaihtoehtoja nimittäin piisaa. Itse hain lisää jämäkkyyttä menoon vähän painonkin kustannuksella ja noissa linkkaamissani sain mitä halusin. Noista Crossrideistä pääsee eroon satasella eikä ne uutenakaan maksa kuin pari sataa. "Tappio" päivittäessä ei siis ole suuren suuri.

Tarkoittaako se käytännössä että eturattaiksi voisi vaihtaa 3xjotain jos haluaa? Ei sillä että olisi tarvetta. Mitenhän muutenkin nuo suhteet menee, onkohan tuo vaihde 20 sitten miten sopiva asfaltille?

Periaatteessa kyllä, mutta tarvetta tuskin tulee. 2x10 on parempi näihin korkeuseroihin. Nopein välitys vaatii asvaltillakin jo vähän myötätuulta selän taakse.

heller
26.06.2014, 16.22
Esim. noin 500 egeä pari

Menee kyllä jo pyörän ostamiseen reilusti yli mitä vaimo sallii että eiköhän noilla kiekoilla pärjätä vielä pitkään :D

Periaatteessa kyllä, mutta tarvetta tuskin tulee. 2x10 on parempi näihin korkeuseroihin.

Itse toivonkin että säästyy ns turhilta vaihteilta. On ehkä oikeasti 5 vaihdetta mitä oikeasti käyttää nykyiselläkin pyörällä. Tärkeintä on että maastoon löytyy pari sopivaa ja tarpeeksi iso asfaltille.

Onkos foorumilaisilla ollut joskus tapana kokeilla toisen pyörää kokeilumielessä että tietää mitä ostaa? Liekkö ihan ok jos alotan langan kyselemällä koeajoa?

ViliA
26.06.2014, 17.14
Koeajopankki löytyy jo täältä fillarisuositus osaston alta.

slow
26.06.2014, 17.26
Tuolta:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?28815-Koeajopankki

heller
27.06.2014, 08.44
Vaan kylläpä taas soppa hämmentyy. Jos jättäisin tuon hissitolpan pois niin eikös melkein tuo Canyonin Nerve AL 8.9 ois parempi? Haarukka taitaisi olla parempi ja vaihteisto sen verran että edessä on kolme ratasta. Eli maksanko Spectralissa sen verran hissitolpasta että iskari on Spectralissa Fox 32 Float CTD Evolution ja Nervessä Fox 32 Float 29 CTD Performance. Olisiko tästä itselleni käytännössä eroa?

Keskiäkäinen lohjalainen
27.06.2014, 09.25
Vaan kylläpä taas soppa hämmentyy. Jos jättäisin tuon hissitolpan pois niin eikös melkein tuo Canyonin Nerve AL 8.9 ois parempi? Haarukka taitaisi olla parempi ja vaihteisto sen verran että edessä on kolme ratasta. Eli maksanko Spectralissa sen verran hissitolpasta että iskari on Spectralissa Fox 32 Float CTD Evolution ja Nervessä Fox 32 Float 29 CTD Performance. Olisiko tästä itselleni käytännössä eroa?

Ei hämmenny :-) Nerven joustomatka on 20 milliä lyhyempi. Tuloksena on piirun verran tehokkaampi etenijä mutta myös piirun verran kovempi alusta. Jos olen ymmärtänyt ajomieltymyksesi oikein, kaipaisit noita puuttuvia millejä aika nopeasti.

heller
27.06.2014, 10.16
Oikeassa olet. Huomasin itsekin äsken ja siihen jäi :) Nyt vaan ärsyttää kun toisaalla sanotaan ettänvanteet ovat turhat ja pitäisi panostaa 300e lisää 7.9-malliin. Muttakun ei tahdo budjetti venyä.

Keskiäkäinen lohjalainen
27.06.2014, 10.37
Oikeassa olet. Huomasin itsekin äsken ja siihen jäi :) Nyt vaan ärsyttää kun toisaalla sanotaan ettänvanteet ovat turhat ja pitäisi panostaa 300e lisää 7.9-malliin. Muttakun ei tahdo budjetti venyä.

Missä niin sanotaan?

7.9:ssä on marginaalisia parannuksia vähän siellä sun täällä. Myös kiekkojen osalta muutos on marginaalinen.

Pointtini on, että 6.9 on aivan riittävän hyvä harrastekäyttöön. Jos siitä haluaa tehdä havaittavasti paremman, kannattaa pistää koko päivitysbudjetti kiekkoihin, sitten kun sellaista budjettia on.

heller
27.06.2014, 10.49
Missä niin sanotaan?

Kyseisen sivuston keskustelupaikalla :(

Runko ei näytä paljoakaan erilaiselta verrattuna Spessun stumpperiin niin tuskin petyn Spectralin ajoasentoon jos tykkäsin stumpperista? Vai onko jotain huomioitavaa?

heller
28.06.2014, 15.21
Täytyypä kiitella kansaa täällä vastauksista. Se on Canyone Spectral AL 6.9 tilattu!

Nyt vielä pitäs löytää kunnon reitit :)

slow
29.06.2014, 17.43
Onnea tulevalle pyörälle.

Ainakin tätä kautta löytää varmasti ajoseuraa ja pääsee tutustumaan monenlaisiin reitteihin:

http://www.mtbcf.net/v3/news.php

heller
02.07.2014, 09.31
Pyörä tilattu sunnuntaina ja perjantaina näyttäisi olevan perillä \o