PDA

Näytä tavallinen näkymä : Naisten kokemuksia maastopyöristä 29, 27.5, 26 -tuumaisilla renkaista

Katariina
13.06.2014, 08.16
Olen lukenut erilaisten blokien kautta kokemuksia, mutta kaipaisin tänne foorumille monipuolista kokemusperäistä vertailua etenkin naisten näkökulmasta maastopyöristä 26, 27.5, 29 -tuumaisilla renkailla.

Markku Liitiä
13.06.2014, 09.21
En ole nainen, mutta vaikuttaa siltä, että 26-maasturit ovat muuttumassa katoavaksi luonnonvaraksi. Niiden tarjonta vähenee koko ajan ja keskittyy lähinnä alamäkipyöriin ja mallistojen karvalakkipäähän.

Sorry, naiset jatkakoot.

devon
13.06.2014, 09.48
Tämä on taas aihe, johon ei ole absoluuttista vastausta, koska kyseessä on makukysymys ja tulokseen vaikuttaa kehän koon lisäksi renkaan leveys, paineet ja pyörän geometria. Tarjoilen silti omat kokemukseni, jos niistä on jotain hyötyä:
- vähän liian iso 26" jäykkäperä Trek - ei ollut luottamusta ajaa maastossa, koska roikuin epämiellyttävästi tangon ja satulan välillä, vuosikaudet ajoin tällä pyörällä kaikki hyöty- ja huviajot ympärivuotisesti.
- geometrialtaan liian pysty 29" jäykkäperä Fuji - en minä mummolullallakaan metsään mene, sen pyörän suunnittelu ainakin k*si tällaiselle pätkälle, asento jäi liian suoraselkäiseksi, rengastus kuitenkin helpotti esim. juurien/kivien/esteiden ylitystä HIEMAN, ei ihan hirveästi, pyörä meni verrattain nopeasti myyntiin. Spessulla on ainakin Fate, joka on suunniteltu oikeasti myös lyhyitä kuskeja silmällä pitäen, sitä voisi olla hauska kokeilla oikeasti maastossa, parkkihallitestin perusteella paha sanoa toimiiko oikeasti.
- oikeasti oikeankokoinen 26" täpäri Radon - vässykälle ja huonokuntoiselle täpäri antoi sen verran virheitä anteeksi, että aloin oikeasti aktiivisesti ajamaan maastossa ja sain kerättyä tekniikkaa ja rohkeutta harrastamiseen. 29":n jälkeen en kokenut 26"-renkaita ongelmaksi, koska ajoasento oli tarkoitukseen sopivampi ja esim. jyrkissä mäissä ei tarvinnut könytä eturenkaan päälle asti, jotta en mennyt selälleen. Tällä pyörällä ajoin kaikki ajot noin puolen vuoden ajan ja kovemmilla paineilla ja jousituksen jäykistyksellä pyörä toimi mainiosti myös tieajossa.
- nimellisesti 26", käytännössä kai 29" läski Salsa - täysjäykkä, mutta renkaista saa pienen jouston molempiin päihin. Rullaa maastossa paremmin kuin ajokaverin 26" ja ennen isoilta vaikuttaneet esteet on tullut mentyä tällä härpäkkeellä kivuitta yli. Renkaat ovat sen verran leveät, että pehmeillä alustoilla kapeampinakkisen pyörän kuski syytää kirosanoja, kun itse huristelen tyytyväisenä eteenpäin. Kuulun niihin kummajaisiin, jotka ajavat fläteillä, mutta tällä rengastuksella/pyörällä meno uhkaa yltyä sen verran kovaksi, että lukkoja pitänee harkita, jotta vauhtia voisi vielä vähän lisätä. Ajoasento sopivan sporttinen ja säätövaraa sporttisempaan suuntaan löytyy vielä, koskaan ei ole tuntunut siltä, että ajaisin erityisen pystyssä. Talvipyöräksihän tämä tuli hankittua, mutta jäi nyt ainoaksi maasturiksi.

27,5" pyöristä ei ole kokemuksia.

Geometrialla on aina merkitystä pyörän istuvuuteen, mutta näin lyhyenä immeisenä geometrian vaikutus korostuu heti, kun siirrytään isompaan kiekkoon. Huonolla suunnittelulla käy helposti niin, että ajoasento on kuin mummopyörässä heti kun kiekot kasvavat, mutta taatusti niitä paremminkin suunniteltuja löytyy.

Ja siis tämähän ei nyt ole mikään ainoa totuus, vaan minun kokemukseni ja näkemykseni. Yrityksen ja erehdyksen kauttahan tässä on edetty ja edetään yhä. Paremmilla säilytystiloilla ja hurjalla budjetilla kokeilisin kaikkea mahdollista, mutta nyt on menty näin.

izmo
13.06.2014, 15.38
jos on 155 - 170 cm pitkä nainen tai mies niin 27.5" framesta vois saada kaverin....

JackOja
13.06.2014, 17.27
Mitäs se yks pimu (https://www.google.fi/search?q=willow+koerber&source=lnms&sa=X&ei=eAmbU4eZGavnygOuyYGIBQ&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1207&bih=590&dpr=1) sanoikaan tuolla jossain toisessa topicissa...

Moi mä olen maastopyöräilyssä menestynyt 1,6-metrinen nainen ja tykkäsin kovasti ajella 29er-fillareilla.

Eevaa
14.06.2014, 16.15
Hankin Trekin Superfly7 29 tuuman renkaalla muutam kk sitten. Pituutta on 171cm. Olen _kovasti_ tykännyt pyörästä. Aiempaa metsäkokemusta polkupyörällä ei ole. Nyt löytyy koko ajan lisää metsäpolkuja mm. työmatkalta. Haastavat kivikot, juurakot ja alamäet on vielä vaikeita. Tämä ei liene johtuvan renkaan koosta, vaan mun kokemattoluudesta. Yksi tuttu nainen hankki Rosen 29 t renkaalla pyörän. Harrastaa paljon myös maantiepyöräilyä. Hämmästeli, miten hyvin / nopeasti pyörä kulkee myös tarvittaessa tasasella.

izmo
14.06.2014, 23.30
Mitäs se yks pimu (https://www.google.fi/search?q=willow+koerber&source=lnms&sa=X&ei=eAmbU4eZGavnygOuyYGIBQ&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1207&bih=590&dpr=1) sanoikaan tuolla jossain toisessa topicissa...

Kattelin tänään Laajavuoressa Alusniemen Sinin 29 " pyörää ja mietin että kävis hänelle ehkä 27.5 mutta täytyy takki kääntää kun ajaa sillä paremmin kuin moni mies:eek:

Heli
24.06.2014, 14.37
Itsellä alkaa ajovuosia olemaan jo sen verran paljon takana, että on tullut kokeiltua aika montaa eri maastopyörää. 26" jäykkäperäisiä ja 26" täpäreitä on ollut jo useampi ja viime aikoina olen testannut myös 27,5" jäykkäperäistä, 27,5" täpäriä, 29" jäykkäperäistä ja 29" täpäriäkin, osa kisakireämpiä kuin toiset.

Viime aikaisten fiilistelyjen perusteella rengaskoko ja joustomatkat on tämmöiselle keskimittaiselle naiselle (170cm) aika pitkälti makukysymys. Aikaisemmin pienet 29"-maasturit olivat ainakin minun mielestäni sikarumia ja hirviä ajettavana, mutta nykyään nekin näyttävät ja tuntuvat jo pyöriltä. Omaan käteen ne vaan eivät sovi, aivan liian hitaan tuntuisia kiihtymään kisakireinäkin. Tietenkin oma ajotausta kannattaa ottaa huomioon pyörää valitessa, esimerkiksi itse ajan vieläkin 26" täpärillä kisaa, se on sopivan ketterä, helppo kiihtymään ja vastaa parhaiten omia ajomieltymyksiä.

Seuraavaksi siirryn todennäköisimmin 27,5" täpäriin, se on kuitenkin mielestäni sopiva yhdistelmä 26:n ketteryyttä ja 29:n rullaavuutta. Mutta valitsee sitten 26", 27,5" tai 29" niin kiekkoihin ja pyöriviin massoihin kannattaa naisena kiinnittää aina huomiota, varsinkin kun naisten harvemmin tarvitsee pyörän osien painorajoituksista välittää. Kevyemmät kiekot ja renkaat parantavat huomattavasti pyörän ajettavuutta ja kiihtyvyyttä rengaskoosta riippumatta.