PDA

Näytä tavallinen näkymä : Runko katkesi

anavee
08.06.2014, 11.47
Elikkäs kyseessä on BMC Trailfox TF01 2009 runko, ostettu 04/2011 Bikepalastilta. Olen pyörän/rungon toinen omistaja. Eilen illalla kevyellä iltalenkillä runko katkesi, tarkemmin pystyputki katkesi kokonaan poikki.

BMC:n runkotakuu kattaa 3 vuotta, elikkäs sopivasti 2kk sitten umpeutunut. Pohjolalta minulta löytyy nuorisolle suunniteltu Mittaturva Easy vakuutuspaketti, johon kuuluu laaja kotivakuutus, tapaturmavakuutus ja matkavakuutus. Ymmärtääkseni Pohjola ei korvaa urheiluvälinerikkoja, jos kyseessä on ollut urheiluvälineen käyttö sen suunniteltuun käyttötarkoitukseen.

Onko jollain ollut vastaavia tilanteita, ja miten niistä olet selvinnyt?

big4man
08.06.2014, 12.14
Jos pyörän runko katkeaa itsestään ilman tapaturmaa, on siinä ollut varmasti virhe. Kannattaa yrittää vielä vedota takuuseenkin: http://www2.kuluttajavirasto.fi/fi-fi/kuluttajalle/takuu/

Oz
08.06.2014, 12.15
Laita BMC:lle viestiä.

anavee
08.06.2014, 12.44
Kiitoksia. Laitoin sekä Bikepalast.com:iin ja BMC:lle suoraan viestiä. Toivotaan että homma selviäisi mulle halvalla tavalla, pyörän kun ostin n. 4kk sitten käytettynä ja hieman kismittää jos mun piikkiin menee.

El-Carpaso
08.06.2014, 15.32
Jos ei homma mee läpi niin voithan sä hommata vaikka jonku on onen teräsrungon ja siirtää komponentit (tai ainaki ne jotka siirtyy)

anavee
08.06.2014, 16.35
No, toivotaan että tuohon ei tarvitsisi turvautua. Huvikseen kurkkasinkin on onen runkoja, ja en kyllä itse ainakaan täpäri 26er runkoa löytänyt.. Vai onks nää Titus rungot on onea?

nure
08.06.2014, 17.58
Paha voi olla takuun piikkiin laittaa kun eka omista jo saattanut pyörää vahingoittaa mutta onnea kuitenkin...

Southpaw
08.06.2014, 18.40
Tuo Big4manin postaama linkki on hyvä ja teksti kannattaa lukea ajatuksella. Takuulla yritetään monissa tilanteissa rajoittaa kuluttajan oikeuksia, joten näistä kannattaa pitää kiinni. Mikähän on maastopyörän rungon "realistinen kestoikä"?

BTW vakuutukseen tällainen case ei oikein sovi, mutta ainahan sitä voi koittaa...

anavee
08.06.2014, 18.42
Tuota itsekin mietin. Selvästi kuitenkin enemmän kuin tämän yksilön reilu 3 vuotta.

Sent from my iPad using Tapatalk

janihoo
09.06.2014, 09.05
Kyllä minun mielestä yhteydenotto vakuutusyhtiöön. Todennäköisestihän jotakin on tapahtunut että polkupyörän rungolle, joka on viime kädessä aiheuttanut rikkoutumisen. Pääasiallinen käyttötarkoitus polkupyörälle ei ole rungon katkeaminen. Toisaalta vakuutuksethan on jo maksettu, niin eihän kysymisestä tule mitään lisäkustannuksia. Kannattaa myös harkita laittaako pelkän rungon vai koko pyörän vahinkoilmoituksen korvausvatimukseen. Eihän se sinun polkupyörä ole tällä hetkellä mitenkään käyttökelpoinen.

mutanaama
09.06.2014, 09.15
Siinä on se ero vakuutuyhtiöllä, että jos ajat fillarin siirtymällä ojaan, se kuuluu vakuutuksen piikkiin. Mutta droppaamalla maastossa 10cm kiven päältä käytät sitä fillaria treenaamiseen, joten ei.

Kolnaako
09.06.2014, 09.54
Vakuutuksen ongelma on se, että pyörälle lasketaan arvonalennus per vuosi ja sitten vähennetään vielä omavastuu eli käytännössä korvaussumma jää usein olemattomaksi.

anavee
09.06.2014, 16.05
Parempi sekin kuin ei mitään, kyllä siitä silti useempi satanen käteen jää..

Sent from my iPad using Tapatalk

Mihail
09.06.2014, 19.07
Sain itse kotivakuutuksesta omavastuulla (150€) uuden vastaavan rungon, kun vaurioitui kotioloissa. Pyörä oli tuolloin kans 3v vanha. Ja siis koko homman hoiti velosport, koska pyörän olin sieltä hankkinut.

Itsok
09.06.2014, 19.43
Jos pelkkä runko vaihdetaan, niin se saattaa mennä pyörän "korjaamisena", jolloin ei välttämättä mene ikävähennystä.

Southpaw
09.06.2014, 22.48
Vakuutuksesta mahdollisesti korvataan ulkoisen ja äkillisen syyn aiheuttama rikko. Vakuutus ei poimi tuotevirheitä, materiaalin väsymistä jne. Takuu ja vakuutus eivät ole päällekkäisiä korvauspiiriltään.

anavee
11.06.2014, 18.32
Lisäilen tänne infoa kun homma etenee, ihan vaan jos joku muu sattuu vastaavaan tilanteeseen ja jollain kummalla sattuu tämän ketjun löytämään.

Laitoin sekä pyörän myyneeseen liikkeeseen Bikepalast.comiin että suoraan BMClle viestiä. Molemmat vastasivat n. 2pvä viiveellä. Bikepalast pyysi kuvia, ja sanoi palaavansa asiaan. BMCn täti yllätyksekseni kertoi, että rungon takuu on edelleen voimassa (!?!) ja pyysi ottamaan bikepalastiin yhteyttä, jotta he voivat sopia takuukäsittelystä. Tämä minua hieman hämmästytti, ja kysyin BMC:ltä, jos he voisivat kertoa Bikepalastin henkilökunnalle, että takuu on vielä voimassa.

Jatkoa seuraa.

anavee
22.07.2014, 17.50
Noniin, homma lähenee päätöstä. Eilen tuli tieto Bikepalast.comilta, että BMC korvaa hajonneen runkoni vuoden 2013 TF01 mallin rungolla. Tämähän on siis full carbon yms. Eli siis ainakin mun mielestä lopputulos oli erittäin onnistunut, ottaen huomioon että maksoin vanhasta kokonaisesta pyörästä ostohetkellä 900e. Tosin suurin osa vanhoista osistani ei sovi ks. runkoon.

Takuuhan oli jo päättynyt, ja mielestäni molemmat toimivat erittäin hyvin tilanteessa. Bikepalast kertoi minulle että BMC:ltä vastauksen saaminen oli kestänyt kauan, tiedä sitten mikä on todellinen syy.

En ole varma haluanko rakentaa seuraavan pyöräni tuon rungon ympärille, niin mietinkin että milläköhän saisin selvitettyä rungon arvon edes kohtuu tarkasti?

LJL
22.07.2014, 18.21
Rungon käypä arvo selvinnee vain myymällä sitä johonkin hintaan. Kai uuden vastaavan hinta on jostain selvitettävissä? Siitä jonkinverran pois ja ilmoitus fillaritorille.

Niin ja hieno lopputulos takuuasialla!!

Tank Driver
24.07.2014, 20.29
Vaikeita asioita nämäkin. Itse ostin käyttämättömän takuurungon hintaan 450€, vastaava vuotta aiemmin Hi5bikesissä 1990€.

LJL
24.07.2014, 22.38
^ Voi sanoa jo jonkinlaiseksi säästöksi! :)

Tank Driver
24.07.2014, 23.53
Juu en pahana pitännä.

ttr
05.08.2014, 00.14
Olipas tosi asiakasystävällistä toimintaa BMC:ltä ja myyjältä. Olisivat voineet varmaan evätä takuun umpeutuneena tai sitten muodollisuuksiin vedoten (toinen omistaja tms.)
Pikkuisen erilainen tarina oli "ikuisen runkotakuun":p Spessu Tricross (http://specializedtricross.blogspot.fi/)illa. Specialized Europe/Suomi eväsi takuun loppuviimeksi sillä, että EU virhevastuu on 2 vuotta (hajosi 2.5 vuotiaana)
Tarinan opetus, suosikaa pieniä valmistajia. Saksan kaupoilla näyttää olevan asennetta. (tosin tricross tapauksessa brittikauppa oli asenteeltaan ok, mutta asia piti hoitaa paikallisen myyskentelijän kanssa -> opetus 3: osta vain merkkejä, joilla ei ole suomalaista jälleenmyyjää!)

Highlander
05.08.2014, 09.56
Lainataas tätä ketjua...onkos joku saanut hiilari maantierunkoa normiajossa väsymään tai lähinnä millaista ikää tuollaiselle voi odottaa? Mulla on Kuotan runko nyt 8-vuotias ja kilometrejä sillä on takana jonkin verran. Joka kauden jälkeen runko tulee käytyä läpi enemmän tai vähemmän tarkasti. Mitään suurempaa en ole toistaiseksi löytänyt; tosin pari syvempää kuituun asti olevaa naarmua on tullut lakattua. Jotenkin vaan tulee mieleen, että tuskin tuokaan ikuisesti ajoa kestää..

El-Carpaso
05.08.2014, 11.10
Doktriini sanoo että hiilikuitu ei väsy koskaan etenkään polkupyöräapplikaatioissa

CamoN
05.08.2014, 21.38
Jep, ei pitäisi väsyä normaalissa käytössä mihinkään. Maantiepyörän hiilikuiturungolle on keksi muuta surmaa kuin kolaroinnin (joko ajossa tai esim. kuljetuksen aikana). Maasturissa täysjouston linkusto voisi periaatteessa kulua siihen pisteeseen, ettei jonkun erikoislaakerin tilalle saa enää varaosaa. Mutta se ongelma voi toki tulla alumiinirungonkin kanssa.

Markkinatalouden lakeja ymmärtävä valmistaja toki rakentaa runkonsa siten, että ne kestävät normaalikäyttöä takuuajan + kaksi vuotta jotta asiakkaat palaavat hakemaan uutta mallia enemmin tai myöhemmin.