PDA

Näytä tavallinen näkymä : Noviisi kyselee neuvoa

ullrika
27.05.2014, 11.49
Hei,:) olen täysin noviisi näissä hommissa. Mutta jokainen aloittaa joskus alusta. Olen innokas pyöräilijä ja olisin hankkimassa nyt maantiepyörää. Olen pyörinyt erinäisillä sivuilla ja kysynkin; mistä sitä ensimmäistä pyörää kannattaa alkaa katsoa.Ja onko järkevä ostaa käytetty mutta toisaalta en ymmärrä niistä mitään.. Asun espoossa. Olen erittäin iloinen teidän asiantuntijoiden vastauksista.

maalinni
27.05.2014, 12.25
No siellä tsadissahan niitä liikkeitä riittää. Mietit budjetin ja ostat sopivan kokoisen pyörän. Ei se niin hankalaa ole.

edit: ja ainiin. Se seuraava pyörä on sitten vasta sellainen kuin ensimmäisen olisi pitänyt olla.

tsemppiä ja tervetuloa foorumille.

mutanaama
27.05.2014, 13.22
Jos kerran espoossa asut, niin http://www.kivenlahdenpyorahuolto.fi/ pystyy varmasti auttamaan asiassa.

Jumo
27.05.2014, 14.05
Eikö tästä ole muka FAQ:ia ? pitäs olla ;)

Kuten jo sanottu tarviit sen oikean kokoisen maantiepyörän, eli ostanet sen osaavasta liikkeestä ( tai sitten joku kokenut opastaa sua tilaamaan netistä oikeankokoisen)

ja kypärän.

Sitten tarvitset ainakin:

- lukkopolkimet ja pyöräilykengät
- perustyökalusetin, vararenkaan ja pumpun ( ja taidon vaihtaa rengas kesken lenkin tarvittaessa)
- juomapullotelineen ( -eet) ja ne pullot.
Noilla perusvarusteilla pääsee maantiepyöräilemään.

Sitten vasta alkaa se loputon lista tavarasta jotka on "pakko" hankkia ( ja joita ilman pärjää kyllä ;) )
Pyöräilyhousut -paidat, takit, irtohihat, irtolahkeet, sadetakit, ajolasit, mittarit, sykemittari antureineen, tehomittarit lista on loputon ja valitset mitä tahansa niin pieleen menee, joku toinen olisi ollut parempi.

Tämän jälkeen alkaa loputon The Satulan metsästys...

Ja säännöt pitää osata ulkoa ja unissaan ettei tuu polkupyöräpumpusta ohiajavalta tosipyöräilijältä.

http://www.velominati.com/the-rules/

ullrika
27.05.2014, 14.24
Eikö tästä ole muka FAQ:ia ? pitäs olla ;)

Kuten jo sanottu tarviit sen oikean kokoisen maantiepyörän, eli ostanet sen osaavasta liikkeestä ( tai sitten joku kokenut opastaa sua tilaamaan netistä oikeankokoisen)

ja kypärän.

Sitten tarvitset ainakin:

- lukkopolkimet ja pyöräilykengät
- perustyökalusetin, vararenkaan ja pumpun ( ja taidon vaihtaa rengas kesken lenkin tarvittaessa)
- juomapullotelineen ( -eet) ja ne pullot.
Noilla perusvarusteilla pääsee maantiepyöräilemään.

Sitten vasta alkaa se loputon lista tavarasta jotka on "pakko" hankkia ( ja joita ilman pärjää kyllä ;) )
Pyöräilyhousut -paidat, takit, irtohihat, irtolahkeet, sadetakit, ajolasit, mittarit, sykemittari antureineen, tehomittarit lista on loputon ja valitset mitä tahansa niin pieleen menee, joku toinen olisi ollut parempi.

Tämän jälkeen alkaa loputon The Satulan metsästys...

Ja säännöt pitää osata ulkoa ja unissaan ettei tuu polkupyöräpumpusta ohiajavalta tosipyöräilijältä.

http://www.velominati.com/the-rules/

ullrika
27.05.2014, 14.28
Hei ja kiitos.
Kävin Espoontorin pyörässä. Tämmönen paketti mulle rakennettiin, pyörä, kengät, lukkopilkimet... Ja muut vermeet.
Mutta tärkein kysymys nyt !
Ne myisi mulle Trek Madone 3.1 52.
Se tuntui tosi hyvältä ajaa. Mitä olette mieltä?
Olen pyöräillyt, en tommosella. Lukkopolkimet tutttuja sisäpyöräilystä mutta se toki eri juttu.
Kiittäen - taas !

miskama
27.05.2014, 14.34
Jos hinta mahtuu budjettiin ja pyörä miellyttää niin kehoa kuin silmääkin, niin anna palaa ja ala keräillä kilometrejä. :)

Markku Liitiä
27.05.2014, 14.48
Minkä mittainen olet ja paljonko on jalkasi sisämitta? Siis onko 52-koko sinulle sopivin? Onko pyörä tavallinen 3.1 vai WSD- eli naisten malli? Ei sillä, että sen tarvitsisi WSD olla.

Pidä pää kylmänä! Nuku yli yön! Kun pyöräkuume käy kovana, mikä tahansa maantiepyörä tuntuu noviisista tosi hyvältä. Käy muutamassa muussakin liikkeessä ja katso mitä heillä olisi tarjolla. Osta mieluummin budjettiisi nähden liian kallis kuin halpa pyörä, etenkin jos budjetti on vaikka 1500 euron luokkaa.

Trek tekee toki kelpo pyöriä, mutta niin tekee moni muukin merkki. Joissain liikkeissä on tarjolla pyöränsovituspalveluja eli joka suuntaan säädeltävä dummypyörä, jonka avulla selvitellään sinulle sopivin koko. Kannattaa harkita, ettei käy niin että myyjä myy sinulle silmämääräisesti lähinnä sopivan pyörän sen mukaan mitä varastossa sattuu olemaan.

ullrika
27.05.2014, 15.23
Hei ja kiitos. Joo, kuume on.
Tämä malli oli naisten Madone. Kävi minulle, kun olen pitkäkinttuinen. Kokeilin useampaa, ton ovh oli 1699.
Koko oli 52, ja myyjä oli? Kokenut maantiepyöräilijä...olen 170 ja 53 jos painolla merkitystä.
Onko sulla jotakin mitä suosittelisit?
Tämä päivä mennyt nyt harakoille ;)
Pyörä vain mielessä.

Markku Liitiä
27.05.2014, 15.54
Kun olen täällä Fillari-lehdessä töissä, ei oikein passaa suositella mitään erityistä merkkiä. Mutta kantsii kuitenkin tutustua useampaan, ihan kuin mitä tahansa muutakin ostaessa.

Ei koko ainakaan pahasti pielessä ole suhteessa pituuteesi ja pitkäkoipisuuteesi.

HXX1100H
27.05.2014, 16.08
Moi, Malttia... tuolla summalla löytyy useita hyviä vaihtoehtoja. Kannattaa käydä muissakin pääkaupunkiseudun liikkeissä katsomassa vaihtoehtoja.

maalinni
27.05.2014, 16.46
Ei mitään malttia vaan pyörä alle ja kovaa ajoa! Ei se jahkaamalla parane. Vuoden päästä tiedät tarkemmin mitä pyörältä haluat.

ullrika
27.05.2014, 20.01
Hei,
Kerro nyt vähän enemmän kuitenkin.
Tai rollaattori on pian seuraava menopeli!

Jumo
27.05.2014, 22.43
Hei,Kerro nyt vähän enemmän kuitenkin.Tai rollaattori on pian seuraava menopeli!no Trek on yksi " suurista merkeistä" ja tuskin huonoja pyöriä tekee. Hiilikuiturunko - ja haarukka, kahvat ja vaihtajat Shimano 105 - sarjaa joten on siinä varmasti pyörää joksikin aikaa ja tuskin alkaa ihan heti vaivata tarve saada parempaa...

maalinni
28.05.2014, 06.20
Pointtina vaan, että vasta kun on ajanut vähän reilummin tietää mitä pyörältä haluaa. Jokainen kroppa on erilainen ja pienet nyanssit ilmenee vasta ajan kanssa. Osta vaan tuo Trek, ei voi mennä pahasti vikaan kunhan rungon koko on oikea.

sirkia
28.05.2014, 12.56
Tämä malli oli naisten Madone. Kävi minulle, kun olen pitkäkinttuinen. Kokeilin useampaa, ton ovh oli 1699.
Koko oli 52, ja myyjä oli? Kokenut maantiepyöräilijä...olen 170 ja 53 jos painolla merkitystä.

Mulla on "miesten" madone 3.5 ja runkokokona 52. Mun 173cm pituudella on ainakin istunut mulle täydellisesti. Mikäli pelkkää pituutta katsoo niin runkokoko on sulle varmaan sopiva, toki siihen vaikuttaa muutkin asiat, mutta eiköhän asiantunevan myyjän avustuksella löydy sopiva koko ja laiteta säädöt kohdalleen.

Itse hankin Madonen tänä keväänä ja nyt on noin 2000km takana ja ei ole valittamista löytynyt.

Auli77
11.06.2014, 07.24
täältä noviisin kokemuksia :)

mä ostin pyörän uutena siksi, että siinä on jonkinlainen takuu. xxl:stä siis hankin varmaankin aika peruspyörän merida ride 93:n. alumiinia suurin osa, että ei varmaan se ihan tiukin peli, shimanon 105 ja tiagra vaihteisto. maksoin pyörästä noin 1000 euroo, siihen päälle kengät, tarvikkeita ja housut 200 euroo. kaupassa oli mukana ihminen, joka tietää lähes kaiken pyöristä. se helpotti paljon. ole katunut yhtään, ajanut yli 1000 kilsaa. eikö pyöräkuume ole varsinaisesti kadonnut, se vaan muuttaa muotoaan.