PDA

Näytä tavallinen näkymä : aloittelija kysyy; tangon naarmun paikkaus + viikottain suositellut huoltotoimenpitee

janikoponen
21.05.2014, 08.25
Hep,

silmiini ei pistänyt muilla forumeilla monesti näkyviä aloittelijoiden osioita, jossa ei tyhmiä kysymyksiä ole jne... joten heitän kysymykseni tänne, siirtäkää tai neuvokaa oikea paikka tälle, jos meni vikaan.

Pari juttua on mielessä mihin kaipailisin kokeneemmilta neuvoja. Sanotaan ettei typeriä kysymyksiä ole olemassakaan...katotaan miten äijän käy.

1) onnistuin kaatamaan pyöräni sillä seurauksella, että tankoon tuli noin 5mm * 5mm kokoinen vekki, ja maalit lähti, näkyy siis sitä putkea alta. -----> tarviiko/kannattaako tuota lähteä paikkailemaan muuten kuin esteettisessä mielessä, ja jos kyllä, niin miten? Voiko tuo siis tuosta vielä rumentua, tummentua tms ajan myötä jos en sille mitään tee?

2) Olen huollattanut pyöräni loppuvuodesta kun alkaa olla loskakelit. Teetän tällöin täydellisen huollon liikkeessä ja tämän jälkeen en aja metriäkään. Keväällä sitten renkaisiin ilmaa ja tulille. Riittääkö tällainen "kerran vuodessa kaikki kuntoon" -tyyppinen ammattilaisten tekemä huolto? Jos kyllä, niin mitkäs on ne itse tehtävät toimenpiteet ja miten usein?

Fillarina mulla on muutaman vuoden vanha perushybridi Felt FX, jolla ajoja on vasta n. 1500km.

toripolliisi
21.05.2014, 08.32
2. Mikset itse opettele huoltaan pyörää? Vastaisin omaan ajoon peilaten, että ei riitä. Et voi välttyä ajamasta sateella, joten jos vaan kerran vuodessa putsataan ketjut+rattaat niin onhan ne täynnä paskaa, toimivat huonommin ja kuluvat nopeammin. Riippuu pyörähuollosta minkälaisen "huollon" pyörälle saa, joten parempi tehdä itse. Peset pyörää silloin ku se on likainen, ketjut pyyhit puhtaaksi+rasvaat+pyyhit ylimääräiset pois. Renkaiden paineet kannattaa katsoa vaikka kuukauden välein, tai silloin ku ajamisesta tulee raskaampaa. Vaihteiden säätämiseen löytyy loistavat klipit utubesta, mutta silloin huoltoon vientikin on hyvä vaihtoehto. Kyllähän sä tolla ajamisella jo persuksella tunnet jos joku paikka rahisee, kolisee tai ei toimi. Sitä sit ratkomaan ja tarvittaessa foorumille apuja kyseleen ku tunnuksetkin nyt on tänne. Teretulemast!

kauris
21.05.2014, 11.24
1) jos runko on alumiinia ja naarmut vain vieneet maalipintaa rikki tms niin ei sille pakko ole tehdä mitään. Halutessasi voit ulkonäkösyistä toki ostaa oikean väristä automaalia tai kynsilakkaa pienen purkinja koittaa paikkailla.
Mutta jos tarkoitit vekillä runkoon tullutta kuoppaa, painaumaa, halkeamaa tms., niin onhansiinä riskinsä että pyörä hajoaa yllättäen alle jossain kovassa vauhdissa eteen tulevassa isommassa kuopassa tai kanttarin ylityksessä.

Edit. Hmm. Puhuit tangosta. Ohjaustankoako siis tarkoitit ja naarmuntuli sinne johonkin keskelle, kun reunojahan suojaa tupit? Jos ohjaustanko on alumiinia niin se ei siis ruostu ja maalivauriot ei haittaa mutta klommon tms mahdollisesti ollessa kyseessä pistäisin ohjaustangon vaihtoon. Mieti jos se katkeaa alamäessä.

janikoponen
21.05.2014, 12.08
kiitos toripolliisi "patistelusta". Sanotaanko näin, että en kyllä esim. hydraulisia levyjarruja lähde ite availemaan/säätämään, ei varmasti toimi yhtään paremmin sen jälkeen :D huollot joissa oon käyttäny, on ollut ns. all inclusive -huoltoja, jossa käydään kattavasti koko pyörä läpi. Tosin mistäs minä näiden kaiken maailman puljujen moraalia tiedän, ja että miten hutiloiden ja vasemmalla kädellä siellä hommia tehdään. Pakko on vaan luottaa kun silmiin katsoen sanotaan että nyt on kunnossa.

kauris, joo meni sanat sekaisin, runkoo tarkotin tottakai. Ja noin kävi joo eli skraidu sai vaan maalipinnan rikki, ei oo halkeamia tai mitään tommosta. Ehkä tyydyn vaan katteleen tuota.

Positiivista tää että uutena saa näinkin asiallisen vastaanoton forumilla, hatunnosto siitä molemmille. Tästä on hyvä jatkaa.

Highlander
21.05.2014, 12.27
^^Joo, varmasti kannattaa vaihtaa tanko. Tästä on muistissa tapaus jossa maantiepyörässä katkesi alutanko liikkeelle lähdettäessä ja kaveri siitä asfalttiin. Onneksi ei vauhdissa ja kaverille ei käynyt pahemmin - tangossa ei ollut kuulemma mitään näkyviä vaurioita tai pyörällä ei ollut kaaduttu aiemmin. Itselläni on maantiepyörässä yli 10 vuotta vanha 7005 alutanko...hieman olen kuumotellut sen vaihtamisen kanssa. Eipä siinäkään näy ulospäin mitään kulumaa, mutta sehän ei kerro mitään..

Kare_Eskola
21.05.2014, 13.12
Viikoittain:

1) Laita renkaisiin ilmaa. Tätä varten pitää olla hyvä jalkapumppu.
2) Putsaa ketju esimerkiksi rätillä, johon olet suihkuttanut vähän TF2:sta tai vastaavaa. Laita sopivaa ketjuöljyä, pyörittele ja pyyhi ylimääräiset pois.

Älä huolehdi siitä naarmusta. Keskitason alumiinipalikoissa seinämävahvuus on ns. riittävä. Naarmuja tulee.

toripolliisi
21.05.2014, 13.31
Viikoittain:

1) Laita renkaisiin ilmaa. Tätä varten pitää olla hyvä jalkapumppu.
2) Putsaa ketju esimerkiksi rätillä, johon olet suihkuttanut vähän TF2:sta tai vastaavaa. Laita sopivaa ketjuöljyä, pyörittele ja pyyhi ylimääräiset pois.

Älä huolehdi siitä naarmusta. Keskitason alumiinipalikoissa seinämävahvuus on ns. riittävä. Naarmuja tulee.

Itsekin teen perjantaisin tarvittavat huollot ja pesut pyöriin ku työviikko on niin sanotusti takana ja oluen voi touhutessa hörpätä, mutta jos huollot on luokkaa kerran vuodessa niin toi kerran kuukaudessa on jo 12 kertaa parempi :D

Levyjarruista sen verran, että säätäminen ja palojen vaihtaminen onnistuu myös sinulta. Ilmaaminen on sit vähän työläämpi homma. kannattaa välilä nostaa rengas ilmaan ja pyöräyttää kevyesti rengasta niin näkee, että laahako jarrut. Etenkin silloin jos jostain syystä on renkaita käyttänyt pois paikoiltaan.

Mun mielestä vähintään puolet hauskuudesta tulee pyörää rassatessa ja loput 60% ajamisesta. En ole mikään mestari itsekään huoltamaan ja useasti olen joutunut foorumilaisiin turvautumaan kuluneen vuoden aikana, mutta joka vastoinkäymisestä oppii valtavasti, tai oikeastaan eniten. Jokaisen pyöräprojektin aikana törmää aina johonkin uuteen ongelmaan, välillä useampaankin uuteen ongelmaan :D

janikoponen
21.05.2014, 15.42
Kiitos Kare! Näillä eväillä etiäpäin :)

janikoponen
21.05.2014, 15.43
Itsekin teen perjantaisin tarvittavat huollot ja pesut pyöriin ku työviikko on niin sanotusti takana ja oluen voi touhutessa hörpätä, mutta jos huollot on luokkaa kerran vuodessa niin toi kerran kuukaudessa on jo 12 kertaa parempi http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png

Levyjarruista sen verran, että säätäminen ja palojen vaihtaminen onnistuu myös sinulta. Ilmaaminen on sit vähän työläämpi homma. kannattaa välilä nostaa rengas ilmaan ja pyöräyttää kevyesti rengasta niin näkee, että laahako jarrut. Etenkin silloin jos jostain syystä on renkaita käyttänyt pois paikoiltaan.

Mun mielestä vähintään puolet hauskuudesta tulee pyörää rassatessa ja loput 60% ajamisesta. En ole mikään mestari itsekään huoltamaan ja useasti olen joutunut foorumilaisiin turvautumaan kuluneen vuoden aikana, mutta joka vastoinkäymisestä oppii valtavasti, tai oikeastaan eniten. Jokaisen pyöräprojektin aikana törmää aina johonkin uuteen ongelmaan, välillä useampaankin uuteen ongelmaan http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png

Lupaan pistää harkintaan!

lansive
21.05.2014, 16.42
Alfamerin Polkupyöräkirja (http://www.alfamer.fi/polkupyorakirja-p-19947.html) on kieliasultaan huono, mutta sen avulla pääsee jo pitkälle. Sen huoltovälineuvot ovat kyllä aavistuksen vainoharhaisen turvallisuushakuisia, mutta saa helposti yleiskuvan milloin mitäkin kannattaa tarkistaa, ja tietysti hyvät ohjeet hommien tekemiseen.

SeKo
21.05.2014, 20.10
Alfamerin Polkupyöräkirja (http://www.alfamer.fi/polkupyorakirja-p-19947.html) on kieliasultaan huono, mutta sen avulla pääsee jo pitkälle. Sen huoltovälineuvot ovat kyllä aavistuksen vainoharhaisen turvallisuushakuisia, mutta saa helposti yleiskuvan milloin mitäkin kannattaa tarkistaa, ja tietysti hyvät ohjeet hommien tekemiseen.

Tämä. Lainasin itse kirjastosta tutustuakseni kyseiseen kirjaan ja pyörän huoltoon. Näin voi ilmaiseksi (tai halvalla, mulla tuli vähä sakkoa :D ) vähällä vaivalla selvittää onko kirja tutustumisen perusteella ostamisen arvoinen. Prismassa taitaa maksaa pari kymppiä ja suomenkielisiä liikkuu käsittääkseni vähemmän käytettynä. Briteistä noita saa (esim. amazon) englanninkielisinä muutamalla rahalla (+toimituskulut). Oli sekin vaihtoehto harkinnassa. Toisaalta ParkToolin sivuilta löytyy kyllä jonkinlaista dokumenttia ja youtube on ystävä sitten kun jotain tarvitsee tehdä :) Sitten on vielä Sheldon Brown.

Halloo halloo
21.05.2014, 21.04
Youtube on ollut minulle suotuisa paikka oppia.

toripolliisi
22.05.2014, 08.05
^ +1 halloo halloon kanssa samaa mieltä. Elävästäkuvasta on paljon helpompi hahmottaa kokonaisuus ku parista kuvasta. Kirjakin toki löytyy tallista :D