PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijan mokat?

Auli77
04.05.2014, 21.50
mitä pitäs välttää tai pitäs osata tehdä uuden pyörän kanssa? mulla eka fillari ja täältä oon lueskellu noita pesutekniikoita yms öljyjen koostumuksia. mutta mitä muuta sille pyörälle pitää tehdä kuin tarkistaa paineet renkaista sekä puhdistaa ja rasvata ketjuja - ja kaikki tämä tietysti olohuoneessa? =)

janne kuivakangas
04.05.2014, 21.55
Riippuu vähän onko maantie vai maastopyörä.Kiristelet ruuvit rasvaa ketjut sit katot ilmat..ja pyörä kamppeet niskaa kypärä päähän..ja menox😊 Ainiin Onnea pyörästä!

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

Auli77
04.05.2014, 22.01
siis maantiepyörä :) merida ride 93. no eipä tuo sitten niin vaikeelta kuulosta. ja kiitos :D

janne kuivakangas
04.05.2014, 22.16
Sit jos oikein innostut Osta Rannetietokone gps. .näät matkat suoraan ranteesta..

Auli77
04.05.2014, 22.20
ehkä sit kun tilinauhassa on vähän isommat numerot. sitäpaitsi tosi kivaa on googlemapsista jälkikäteen selvittää mistä ajeli, ei kovin paljon mene hermot :D

makimies
04.05.2014, 22.22
Kovaa ajoa vaan.

ja kypärä päähän.

janne kuivakangas
04.05.2014, 22.22
Juu ymmärrän ite löysin Tosi edukkaasti..voi olla😆

nure
05.05.2014, 06.24
Mittarit loppupeleissä täysin epäolennaisia, vain ajaminen merkitsee jotain, fiilispohjalta.

Jami2003
05.05.2014, 06.30
Ketjujen voitelusta kannattaa lukea täältä ketju niin ne kiiltää vielä ensimmäisen voitelukerrankin jälkeen. On helppo saada mustiksi ja sehän ei näytä kivalta uudessa pyörässä :)

Jumo
05.05.2014, 07.08
Pikkupumpun, varasisuskumeja ja perustyökalut hankit ja renkaanvaihdon opettelet, ei ole kiva taluttaa pyörää kotiin kovin kaukaa ja se kumi tulee takulla puhkeamaan. Ohjaustangon yms. ruuvien kireyden tarkastelet sillointällöin ja ketjuihin jotain rasvaa.

rantanr
05.05.2014, 07.53
Moni aloittelija vaihtaa ensimmäisen kerran ketjun liian myöhään, jolloin edessä on isompi voimansiirron remontti. Suosittelen ketjuvenymämittarin hankintaa.

Auli77
05.05.2014, 07.58
tuota renkaanvaihtoa pitäisi tosiaan opetella. en oo vielä koitanu. mutta välineet on ja lisäksi sellanen vaahto (?), jolla voi käsittääkseni myös korjata ja pääsee ehkä kotiin.
ajattelin lähteä liikkeelle mahdollisimman yksinkertaisilla jutuilla, ettei homma kaadu siihen, etten tajua, miten joku toimii.

sakuvaan
05.05.2014, 08.00
Kun ostat ketjurasvaa, älä ikinä osta painepullossa olevaa tavaraa, sillä rasvaa helposti jarrupinnat ketjujen ohella.

CamoN
05.05.2014, 08.12
Kun ostat ketjuöljyä, osta ihmeessä painepullossa olevaa tavaraa, niin ei mene koko ehtoota öljytessä. Öljyä ainoastaan ketjulle, pyörittäen ketjua väärään suuntaan ja ruiskuttaen kohti sitä ketjun osaa joka on pakkaa vasten. Öljyämisen jälkeen vielä rätti ketjun ympäri ja lisää pyöritystä, jolloin öljy ei jää ketjun pintaan keräämään likaa. Voiteleva vaikutus halutaan ketjun sisään, jonne spray-muodossa oleva öljy tunkeutuu vaivattomasti.

hannahoo
05.05.2014, 10.23
Katso myös ajoasento kohdalleen (onhan satula tarpeeksi korkealla, ranteet suorina, kyynärpäät ei-lukossa jne.). :) Pyörän kanssa sitten vaan reippaasti porukkalenkeille!

nure
05.05.2014, 16.03
Pisteet myös spraylle, kuka niitä vanteille tai levyille käskee ruiskia? Tuollainen renkaanpaikkausspray tukkii kyllä pikkureiät mutta kun renkaanpaikkauksen harjoittelee niin on muutaman minuutin homma. Itse suosittelen myös jotain "multitool" tyyppistä pyöräilyä varten suunniteltua työkalua, hyvä hätävara, ei paina eikä vie tilaa.

snowfake
05.05.2014, 16.13
Paha aloittelijan moka on jäädä lukemaan foorumilta sataa sivua ketjun öljyämisestä, menee monta ajopäivää lukiessa hukkaan ;)

Auli77
05.05.2014, 16.59
Kauheen lujaa poljin töistä kotiin, että ehdin lukemaan kaikki uudet vinkit. :D Ja olihan tästä ketjusta apua, sillä innostuksissani ruikin sitä öljyä lopulta vähän ketjuillekin, en kehtaa edes sanoa, minne muualle.. Ehkä tässä jokupäivä oikeesti opettelen tuon renkaanvaihdon. Ainakin siihen on hyviä ohjeita.

Halloo halloo
05.05.2014, 17.50
Tippapullosta voi annostella aineet ketjuihin vain tarvitsemansa määrän. Hukkamäärä/öljyämiskerta n. 1 tippa.

Henley
21.07.2014, 23.07
Tässä kun on nyt aiheeksi noussut ketjujen öjyäminen/rasvays/kiilto yms niin voin kertoa aloittelijan (eli minun) mokaukset sillä saralla. Taustatiedoksi sen verran että minkäänlainen tekninen lahjakkuus ei ikinä ole ollut mun vahvinta repertuaaria. Opiskeluaikoina moottorisahan osat tuli opeteltua ulkoa ja sillä pääsin 'kirjallisista' läpi. Mutta mitään käryä siitä, mikä vaikuttaa mihinkin, ei ollut eikä ole. Mutta enpä enää ole metsurin hommissakaan...

Olin siis ensimmäistä kertaa asialla pari viikkoa sitten kun irrotin takarenkaan ja ketjut pesua varten. Ketjun katkoja mulla oli jostain kumman syystä hankittuna ja muistelin että niissä ketjuissa on sellainen hiukan poikkeava kohta, josta se kannattaa avata. Löysinkin erilaisen kohdan ja ihan vahngossa huomasin että siinä on pikaliitin (mikä lie nimeltään) josta ketjun saa taitettua auki. Tästä riemastuneena huljutin ketjuja fairivedessä sangossa, harjaislin ja puunailin, otin uuden veden ja huuhtelin, kuivasin ja reilusti öljysin ja sitten rätillä vetelin läpi. Siinä vaiheessa huomasin kauhukseni, että pikaliitin oli kadonnut. Väsitämättä ymmärsin välittömästi, että se on täysin irrallinen systeemi, joka lukitsee itsensä paikalleen kun se suljetaan. Jouduin siis avaamaan myös viemärin. No tulipa tehtyä.

Ja bouksena en tietenkään ollut huomannut että jarruvaijerille ja -paloille saa löysiä sieltä 'länkien' päältä nappaamalla vaijerin hahlosta irti, joten saadakseni takarenkaan irti ruuvasin myös jarrupalat veks. Kyllä sitä vaan kaikenlaista näemmä osaa kun on pakko. En sinä iltana enää suunnitelmista huolimatta lenkille ehtinyt mutta jarrut tuli testattua kun kävin hakemassa vitutukseen lohturuokaa.

Mattia
22.07.2014, 13.31
Kannattaa lukea "Muotipoliisi"-ketju, niin jää monta aloittelijan pukeutumiskoodivirhettä tekemättä ;)

tempokisu
22.07.2014, 15.22
Mittarit loppupeleissä täysin epäolennaisia, vain ajaminen merkitsee jotain, fiilispohjalta.

Mittari on yksi kaikkein oleellisin lisävaruste pyörässä, muutenhan lenkkiä ei ole ajettu jos mittariin ei ole kertynyt numeroita. Ihan perusmatkamittari, jossa on ajetut kilsat ja ajoaika. On niitä jotain keskinopeuksiakin, mutta ne ei ole tärkeitä. Vain ajettu matka. Kisassa tietysti aika.
Renkaanvaihto on hyvä osata, tai olla huoltomies valmiustilassa. Mä en osaa paljoakaan muuta kun renkaanvaihdon ja satulanvaihdon..ja ehkä osaan jarrupalat vaihtaa, ja olen ajellut jo...15 vuotta ja aika monta kilometriä ja kisaa. Eli hyvä kaveri joka osaa muut asiat, on erittäin kiva omata.

ilmora
22.07.2014, 18.09
Eli hyvä kaveri joka osaa muut asiat, on erittäin kiva omata.

Tosin miten kauan hyvä kaveri pysyy hyvänä kaverina, jos sille aina pirauttaa? :-P

Itse ajattelin pikkuhiljaa opetella jotain perussettejä, kun kerran työhistoriaakin tekniikan parissa on. Tähän asti olen lähinnä vain ajanut ja ajanut, käyttänyt pyörää huollossa ja tehnyt roimia aloittelijan mokia ilman parempaa tietoa, mutta nyt kun kaluston päivitys lähestyy niin täytyy päivittää vähän taitojakin. Itse mittailin aluksi matkaa ja nopeuksia Nokian E72:n GPS-ominaisuudella, mutta se tahtoi aina välillä hukata yhteyden varsinkin tuolla syrjäseuduilla.

Hukkapätkä
25.07.2014, 09.57
Jos omaa android-puhelimen niin sellainen softa kuin my tracks. Oon koukussa.