PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sateen jälkeen

jussi 163
29.04.2014, 10.17
Aamulla sateen jälkeen oli taas niin mukava pyöräillä töihin "hyvin rullaavalla pyörällä"
Jotenkin tuntuu että sateen jälkeen tai muuten "kostealla" ilmalla pyörä rullaa erityisen sulavasti.
pyörää säilytetään katoksessa.
onko muilla vastaavia kokemuksia?
onko tämä merkki että laakerit ym pitäis huoltaa/puhdistaa?
ketjut ym on huollettu ja öljytty ihan ok, muutenkin pyörä on yleensää aika Ok puhdas.
Olen vaan huomannut tämän useammin ja mielestäni ero kuivalla/sateella on aika selvä.

LJL
29.04.2014, 10.21
Kyllä se joskus tuntuu että näin olisi. Oon arkijärjellä ajatellut että voimansiirrossa on kosteuden myötä vähemmän kitkaa, että sen takia kulkee jotenkin paremmin. No niin, insinöörit/fyysikot voikin sitten tulla esiin :)

JackOja
29.04.2014, 10.21
Keuhkot toimii paremmin kun ilma on hapekasta ja huuhtoutunut enimmistä epäpuhtauksista.

Fillarin toimintaan ei vaikutusta.

Risto Koivunen
29.04.2014, 10.39
Näin kahden sateettoman viikon jälkeen olisi kyllä kiva päästä kokeilemaan tuota sateen jälkeistä pyöräilyä - sen verran alkaa olla siitepölyä (ja muuta pölyä) ilmassa, että alkaa tuntua aika ikävältä.

Noiden pölyjen pesemisen lisäksi sade saattaa myös lämpimänä vuodenaikana viilentää ilmaa, mikä voi saada menon tuntumaan mukavammalta.

mpesu
29.04.2014, 11.39
Oon kuullut puhuttavan "herkästä kelistä" juuri pienen sateen jälkeen. Ajattelin silloin sen liittyvän erityisesti siihen miten rengas vuorovaikuttaa tienpinnan kanssa. Pieni kosteus poistaa siitä jonkun kitkan, isompi määrä vettä rupee sitten jo jarruttamaan kun rengas siirtää veden sivuun.

jussi 163
29.04.2014, 11.44
Oon kuullut puhuttavan "herkästä kelistä" juuri pienen sateen jälkeen. Ajattelin silloin sen liittyvän erityisesti siihen miten rengas vuorovaikuttaa tienpinnan kanssa. Pieni kosteus poistaa siitä jonkun kitkan, isompi määrä vettä rupee sitten jo jarruttamaan kun rengas siirtää veden sivuun.

Joo, just jotain tälläista ajattelin

Juha Lehtinen
29.04.2014, 11.58
En ole sen paremmin ajatellut että fillari käyttäytyisi jotenkin eritavalla mutta raikkaampi/hapekkaampi ilma sateen jälkeen tekee kyllä kroppaan hyvän vaikutuksen. Sateellakin fillari on kulkenut ihan hyvin.

Asetyylikoliini
29.04.2014, 12.31
Se on juuri se ilman puhdistuminen sateen vaikutuksesta, tiivistymiskeskukset eli pölyhiukkaset ym. poistuvat ilmasta tai siis lähinnä vähenevät huomattavasti. Hapen osapainehan ei sinänsä olennaisesti muutu.

Halloo halloo
30.04.2014, 18.01
Sade puhdistaa ilman, joten ilmassa on vähemmän vauhtia estäviä partikkeleita. Partikkelit työntävät pyöräilijää ajaessa taaksepäin. Jollei polje, niin liikkuu taaksepäin.

CamoN
30.04.2014, 18.32
Partikkelit työntävät pyöräilijää ajaessa taaksepäin. Jollei polje, niin liikkuu taaksepäin.

Niinköhän on vähän vappuväsymystä ilmassa, kun luin ensin "Partikkelit työntävät pyöräilijää ajassa taaksepäin." ja se vielä kuulosti ihan järkevältä.

Munarello
30.04.2014, 20.16
Myrskyn jälkeen on poutasää.

tommi2
30.04.2014, 20.32
veden potentiaalienergia muuttuu sadepisaran tippuessa kineettiseksi energiaksi (jota pyöräilijä voi käyttää kun se on vapaana ? :P)

izmo
30.04.2014, 21.52
pieni... tai oikeastaan suuri sade tekis hyvää ja huuhtois siitepölyt pois kumin eestä jarruttamasta

Fuuga
30.04.2014, 23.55

Lentämisessä tai oikeastaan lentokoneiden lähtökiihdytyksessä puhutaan ns. vesifilmistä, joka syntyy renkaan ja alla olevan pinnan väliin ja hidastaa pyörimisliikettä.

Markku Liitiä
02.05.2014, 09.13
Vesihän pienentää kitkaa. Jos vetää lipat märälle asfaltille, luistaa huomattavasti pidemmälle kuin kuivalla asfaltilla. Sama ilmiö näkyy sateen jälkeen siinä, että kun ilma on kosteampaa, pyöräilijän etenee ilmamassan läpi sutjakkaammin kuin kuivemmassa ilmassa.

Jake_Kona
02.05.2014, 09.47
Vaikuttavia tekijöitä. Vauhti, renkaan kontaktin suuruus, veden määrä, tien pinnan sileys, veden viskoosi, lämpötila, ilmankosteus, yms.
Itse huomasin viime kesänä, että joskus sateen jälkeen voi myös olla tilanne jossa tien pinta on kuuma ja satanut vesi haihtuu kiivaasti luoden viidakkokosteuden lämpötiloineen jotka nousussa iskevät päin naamaa.