PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vinkkejä tenniskyynärpään kuntoutukseen

Umpimähkä
25.04.2014, 14.28
Olen huomannut, että maastopyöräillessä(kin) on alkanut vanha vaiva taas välillä vaivaamaan eli tenniskyynärpää.

Olen hoitanut lihaskuntoa levytankoharjoittelulla, mutta (luultavasti heikko käsien lihaksisto?) siitä kipeilevä käsivarsi ja tenniskyynerpää aiheuttaa päänvaivaa. Saan kivun pidettyä poissa käsivarteen laitettavalla tuella ja vetoremmeillä, mutta haluaisin ihan oikeasti tehdä asialle jotain. Lämmittelyt teen yleensä huolella ja paikkojen avaukset ja kevyet venytykset ennen treeniä.

Eli olisiko vinkkejä antaa, miten tuon vaivan voisi selättää lopullisesti, parantaa lihastasapainoa ja kuntouttaa itsensä, että salilla tarvisi noita ylimääräisiä välineitä mahdollisimman vähän

Nalho
25.04.2014, 15.12
Kannattaa kokeilla vaikka tätä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Powerball
Lisäksi erilaiset säännölliset venyttelyt varmasti auttavat asiaa. Vinkkejä niihin vaikka täältä: http://www.smartstretch.com/videos/wrist-hand-finger-sequence/
Toivottavasti löytyy apuja, sillä vaiva on tosi kiusallinen.

Niko79
25.04.2014, 16.07
Fysioterapeutilta kunnolliset ohjeet venyttelyyn ja melkeinpä mitkä vain konstit käyttöön esim suolakääre jesasi minulla =)
http://www.jasenkorjaaja.palvelee.fi/17

nure
25.04.2014, 17.08
Valitettavasti lepo taitaa olla ainoa todella auttava konsti, kyllä noita kaiken maailman poppakonsteja tyrkytetään ja voihan niitä koittaa mutta itsellä aikoinaan vain lepo toimi melkein krooniseksi äityneeseen tenniskyynärpäähän... Puntteja voi suuriakin määriä nostella kunhan käyttää harkintaa liikeratojen suhteen sillä kyynärpäähän ei kipeydy kuin määrätyissä asennoissa ja hyvin harvoin voimaharjoittelussa.

janne68
26.04.2014, 02.07
Valitettavasti lepo taitaa olla ainoa todella auttava konsti, kyllä noita kaiken maailman poppakonsteja tyrkytetään ja voihan niitä koittaa mutta itsellä aikoinaan vain lepo toimi melkein krooniseksi äityneeseen tenniskyynärpäähän... Puntteja voi suuriakin määriä nostella kunhan käyttää harkintaa liikeratojen suhteen sillä kyynärpäähän ei kipeydy kuin määrätyissä asennoissa ja hyvin harvoin voimaharjoittelussa.
Mulla vaivasi n. 3 vuotta ja sit sain salilla hauiskäännössä kyynärpään tosi kipeäksi.Sitten magneettikuvauksiin ja lihas melkein kokonaan revennyt irti kyynärpäästä.Leikkausjonossa ollaan ja lekuri talttaa loput säikeet irti ja jättää "liukuvaksi"luun päälle.Totes ortopedi,et ei sitä ees kannata yrittää kiinnittää takaisin kyynärpäähän,kun ei se siinä kuitenkaan pysy!Saikkua vähintään 2 viikkoo...näin meillä.

janne68
26.04.2014, 06.08
Mulla vaivasi n. 3 vuotta ja sit sain salilla hauiskäännössä kyynärpään tosi kipeäksi.Sitten magneettikuvauksiin ja lihas melkein kokonaan revennyt irti kyynärpäästä.Leikkausjonossa ollaan ja lekuri talttaa loput säikeet irti ja jättää "liukuvaksi"luun päälle.Totes ortopedi,et ei sitä ees kannata yrittää kiinnittää takaisin kyynärpäähän,kun ei se siinä kuitenkaan pysy!Saikkua vähintään 2 viikkoo...näin meillä. Niin se vinkki?Mene käymään ortopedilla!

rjrm
26.04.2014, 06.28
Lepoa suosittelivat minullekin. Ortopedin neuvo oli tåmå. Ei muuta. Vaiva kesti noin 5 kk.

hannupulkkinen
26.04.2014, 10.16
Tämä tenniskyynärpäätuki on auttanut minulla. Se pitää vain asentaa oikein ja pitää aina. Yötä päivää. Minulla kuukauden käyttö poisti vaivan. Sen jälkeen kahvakuulaharjoittelu, sauvakävely ja punttis ovat pitäneet vaivan poissa.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS7i9e0HZUl33mbtX9XBRiE095Z_PzVC SbzM9DYwVxTsFW_OcWRD5kwgcUR

Nalho
26.04.2014, 11.30
Mulla vaivasi n. 3 vuotta ja sit sain salilla hauiskäännössä kyynärpään tosi kipeäksi.Sitten magneettikuvauksiin ja lihas melkein kokonaan revennyt irti kyynärpäästä.Leikkausjonossa ollaan ja lekuri talttaa loput säikeet irti ja jättää "liukuvaksi"luun päälle.Totes ortopedi,et ei sitä ees kannata yrittää kiinnittää takaisin kyynärpäähän,kun ei se siinä kuitenkaan pysy!Saikkua vähintään 2 viikkoo...näin meillä.

Eipä tainnut olla kysymys tenniskyynärpäästä? Ainakin itselläni tenniskyynärpään ollessa pahimmillaan ei hauiskäänöt tehneet kipeää. Sen sijaan ojentajapunnerrukset ja sen sellaiset olivat pahasta. Pahimmillaan ei meinannut onnistua maitopurkin siirto pöydällä sivuun.

Umpimähkä
26.04.2014, 16.08
Kiitos kaikista vinkeistä, ne otetaan ilolla vastaan. Hetken guuglailtuani löysin vielä tällaisen kinesioteippausvideon, ja sellaisen laitoinkin heti käteen. Pitkä teippi alle ilman venytystä ja kipukohtaan halkaistu teippaus 25 % venytyksellä. https://www.youtube.com/watch?v=ZdkfmfPNfjQ

marko.k
28.04.2014, 00.02
Kummassakin kädessä ja toisessa vielä golf lisänä. Kahvakuulalla lähti. Nyt kun on tullut paukutettua kivikkoisia alamäkiä niin alkaa hieman vaivaamaan käsiä.

Polun tukko
28.04.2014, 09.29
Nuo teippaukset on hyviä mutta silloin pitäisi levätä. Itsellä teipattiin monesti viime kesänä mutta olin töissä ja ajoin pyörää. Ei auttanut sillä itse tuon teipin kanssa kipua en tuntenut vaan toimin töissä ja pyörällä aivan kuin ei mitään. Teipin poiston jälkeen oli melkoiset kivut sitten :o . Totaali lepo auttoi.

Umpimähkä
28.04.2014, 18.01
Kummassakin kädessä ja toisessa vielä golf lisänä. Kahvakuulalla lähti. Nyt kun on tullut paukutettua kivikkoisia alamäkiä niin alkaa hieman vaivaamaan käsiä.

Mitä teit kahvakuulalla?

Nuo teippaukset on hyviä mutta silloin pitäisi levätä. Itsellä teipattiin monesti viime kesänä mutta olin töissä ja ajoin pyörää. Ei auttanut sillä itse tuon teipin kanssa kipua en tuntenut vaan toimin töissä ja pyörällä aivan kuin ei mitään. Teipin poiston jälkeen oli melkoiset kivut sitten :o . Totaali lepo auttoi.

Kinesioteippaus on kyllä hieman vaarallinen, sillä se totisesti vei kivun pois aika hyvin ja sitten sitä vaan unohtaa varoa sitä kättä.

marko.k
28.04.2014, 18.38
Heiluttelin? Kevyttä heiluttelua yhdellä ja kahdella kädellä ennen kipua eli ei kipuun ja yli tyylillä. Auttoi kyllä heti jopa jumpan aikana. Ei välttämättä toimi kaikilla.

TERU
29.04.2014, 06.20
Oli myös tuon kaltainen vaiva kyynärpäässä pitkään. Lopulta poistui kun löin kädellä alaspäin, vähän kuin vanhaa kuumemittaria alas, kun oli ylävartalo ajolämmin tunnin parin jälkeen. Hyvin matalaksi pyörän selässä ja rentoja iskuja alas varoen ettei lyö kättään polkimeen tai runkoon. Se oli kait jonkinlainen hermopinne joka laukesi. Vaati sitkeyttä monia uusintoja, mutta vähitellen vaiva poistui lopullisesti.

Polun tukko
29.04.2014, 07.38
No tuo hermopinne ei ole missään muodossa sama kuin tenniskyynärpää.
Isellä käsi meni niin heikoksi ettei sinnä voinut kannatella sormi ottein edes maito purkkia. Lepo kivut oli myös aivan kauheita eikä nukkumisesta tullut mitään. Työterveys teki minulle lepolastan käteen joka auttoi jonkin verran pahimpaan aikaan. Mutta tärkein selvässä tkp tilassa on hoitona lepo, lepo ja vielä kerran lepo. Sairaslomalla ei tulisi tehdä mitään mikä rasittaa kättä. Kipua ei saa tuntua. Itse laiminlöin tämän alussa ja lopulta koko prosessi vei aikaa n.8kk. Nyt viimeiset 3kk ollut oireetonta.

Southpaw
01.05.2014, 21.38
Varmaankin tenniskyynärpäävaivat ovat yksilöllisiä jne. Minulle tuli punttien kautta tenniskyynärpää eikä siihen lepo ja nuo "normaalit" venytykset auttaneet. 1,5 v. kärsittyä löytyi uuden fyssarin kertomana venytys, jolla vaiva lähti kuin hauki rannasta. Eli välittömästi alkoi kivut häviämään ja pääsin takaisin normaaliin treenaamiseen. Yritin löytää kyseisestä venytyksestä googlen avulla esimerkkiä, mutta laihoin tuloksin. Seuraavan linkin n. 35 s kohdalla tehdään samansuuntainen venytys.

https://www.youtube.com/watch?v=LlRa23O69WI

Tässä venytyksessä pitää hakea venymisen tunne kyynärvarren lihakseen. En ota "rukousotetta" kuten clipissä vaan toisella kädellä vedän pikkurilli - keskisormia naamaa kohti, jolloin venymisen saa tehokkaammaksi. Itse saan venymisentunteen parhaiten koukistamalla vähän kyynärpäätä venytyksen aikana. Tätä venytystä teen edelleen ennen urheilusuorituksia / treenejä ja n. vuosi aloittamisen jälkeen loppuivat viimeisetkin oireilut kyynärpään osalta.

mutanaama
01.05.2014, 23.04
Talon rakentamisen aikaan (2000) tuo iski mullekin, ja kerralla sitten molempiin käsiin. Puolen vuoden lepo, jumppa, hieronta ja lääkitys ei auttanut. Lopuksi jännitys saatiin pois akupunktiolla ja todella voimakkaalla hieronnalla. Nyt kun se iskee aina välillä uudelleen, niin tuo Hannun postaama rannetuki liudentaa vaivan olemattomaksi muutamassa viikossa. Suosittelen erittäin lämpimästi.

Markku Liitiä
02.05.2014, 09.01
Minulle yleislääkäri sanoi tenniskyynärpääksi diagnosoimastaan vaivasta, että kädellä saa tehdä kaikkea mitä kivulta kykenee ja vaiva paranee puolen vuoden kuluessa yleensä itsestään. Noudatin neuvoa, irvistelin, ja eikö tuo puolen vuoden kuluttua parantunutkin.

Kortisonipiikkiä lääkäri ei suositellut. Se kuulemma ei tehoa aina, ja vaikka tehoaisikin, vaiva pyrkii uusimaan helpommin.

mutanaama
02.05.2014, 09.04
Sain sen kortisonipiikinkin, auttoi melkein kuukauden. En suosittele.

JPK-works
05.05.2014, 21.25
Laita googleen:
Casall Oval Power Grip Ball

minulla oli ajoittain kipuja/jumeja kyynärvarressa. Joskus niitä aiheutti saliharjoittelu ja joskus ihan vaan joku muu liikunta. Altistavana tekijänä on varmaan ollut hiirityöskentely.

olen puristellut ym. palloa ja vaivat ovat pysyneet tiessään. Päätavoite, puristusvoiman lisääminen, on myös tuntunut toteutuneen. Muutamassa viikossa voi odottaa tuloksia, aloitus varovasti eli muutama minuutti päivässä. Pallolla voi myös muunella liikkeitä eli vahvistaa kämmenen na kyynervarren lihaksia monipuoliseti.

Umpimähkä
06.05.2014, 15.45
Yksi kortisonipiikki laitettiin, mutta siitä ei ollut mitään apua. Jumppa- ja venytysohjeet sain ja kaikkea saa tehdä mitä ei satu.

Casall Oval Power Grip Ball-tyypinen pallo minulla on, mutta kipeällä kädellä ei pysty puristamaan ollenkaan. Pitänee alkaa treenailemaan vasta myöhemmin.

Reflector
12.05.2014, 17.13
Mulla vaivas tenniskyynärpää todella pahasti vuosi sitten, eikä parturi-kampaaja yrittäjänä voinut edes ajatella jäävänsä saikulle. Niinpä kokeilin kaikkea teippauksesta venytyksiin pallojen kautta Back on Track tukeen ja osteopaatilla käyntiin. Mikään ei auttanut kun ei sitä lepoa voinut toteuttaa kun muutaman päivän kerrallaan. Nukkumista häiritsi useammat heräämiset kipuun per yö. Apu löytyi sitten poppakonsteista eli keitin kurkumasta ja inkivääristä vahvaa litkua jota piti ottaa 2 ruokalusikallista ennen jokaista ateriaa. Ei mennyt kuin pari päivää ja uni kuin unelmaa ja kipua ei juurikaan. VEnytyksiä ja vahvistavia liikkeitä oli sitten hyvä tehdä hiljakseen. Sitä sitten muutaman kuukauden litkua keittelin, koekilin olla ilman ja kipu palasi lievänä, jaktoin keitoksia ja reilun ½ vuoden jälkeen kuuri oli auttanut. Bonuksena moni muukin lihasjumi hellittänyt ja nukun taas kuin nuoruusvuosina...sitkeästi kuin tukki, enkä herää kukonlaulunaikaan jos ei huvita tai herätyskello pakota.

rjrm
12.05.2014, 19.35
Litkuna vois toimia myös Stanin litkut

Umpimähkä
13.06.2014, 09.33
Mulla vaivas tenniskyynärpää todella pahasti vuosi sitten, eikä parturi-kampaaja yrittäjänä voinut edes ajatella jäävänsä saikulle. Niinpä kokeilin kaikkea teippauksesta venytyksiin pallojen kautta Back on Track tukeen ja osteopaatilla käyntiin. Mikään ei auttanut kun ei sitä lepoa voinut toteuttaa kun muutaman päivän kerrallaan. Nukkumista häiritsi useammat heräämiset kipuun per yö. Apu löytyi sitten poppakonsteista eli keitin kurkumasta ja inkivääristä vahvaa litkua jota piti ottaa 2 ruokalusikallista ennen jokaista ateriaa. Ei mennyt kuin pari päivää ja uni kuin unelmaa ja kipua ei juurikaan. VEnytyksiä ja vahvistavia liikkeitä oli sitten hyvä tehdä hiljakseen. Sitä sitten muutaman kuukauden litkua keittelin, koekilin olla ilman ja kipu palasi lievänä, jaktoin keitoksia ja reilun ½ vuoden jälkeen kuuri oli auttanut. Bonuksena moni muukin lihasjumi hellittänyt ja nukun taas kuin nuoruusvuosina...sitkeästi kuin tukki, enkä herää kukonlaulunaikaan jos ei huvita tai herätyskello pakota.

Kerroppa hiukan lisää tuosta sinun litkustasi. Kun kerran olen parantunut astmasta ruokavaliolla, niin tiedän, että ruoassa on vaan voimaa.

tsäi
13.06.2014, 11.22
itsellä vaiva korjaantui Lampikosken Kirstin käsissä http://www.terveysinfo.fi/yrityshaku/tiedot/Terveys/Hierojat/Hierontapalvelu+Kirsti+Lampikoski/
joten jos Kirsti on vielä hommissa ja matka suuntautuu pohjois-satakuntaan niin kannattaa kysyä

Reflector
13.06.2014, 16.16
No se litku valmistetaan seuraavalla suhteella: 3 ruokalusikallista raastettua inkivääriä ja 3 teelusikallista kurkuma maustetta 4½ desilitraan vettä, kiehautetaan ja annetaan vetäytyä kannen alla ½ tuntia, sitten siivilöidään vaikkapa lasipurkkiin johon on tiivis kansi. Litku säilyy jääkapissa 2-3 viikkoa.

Annostus 2 ruokalusikallista ( 30ml) ennen aterioita 3-5 kertaa päivässä.

Tuolla annosmärällä tuplasin reseptin jottei koko ajan tarvinnut olla keittämässä :)