PDA

Näytä tavallinen näkymä : Harrastajan vakuutukset ulkomaisissa kuntoajoissa/ kilpailuissa

Takamisakari
22.04.2014, 09.14
Tällainen aihe askarruttaa kun oma Belgianmatka lähestyy pian.

Minkälaisia vakuutuksia porukat ovat hankkineet ulkomailla käytäviä kuntoajoja varten?

Vaihtoehtoina lienevät vakuutusyhtiöiden omat tapaturmavakuutukset joissa pitää olla joko "kaiken korvaava" versio tai lajikohtaisia lajirajoituksien poistoja tai sitten SPU:n lisenssi TAI Fillaripassi niihin kytketty vakuutus?

Vakuutusyhtiöiden versioissa samoin kuin SPUn lisenssissä tai Fillaripassissa mulle on hieman epäselvää kuinka erotellaan kilpailu ja kuntoajo, kun esim. kuntoajoissakin lähes aina otetaan aikaa? SPU:n sivuilla sanotaan kyllä melko selvästi:

Lisenssiin sisältyvä vakuutus nro 21887.... on voimassa alle 80-vuotiaille seuraavissa tilanteissa lajiin liittyen sekä niihin välittömästi liittyvillä meno- ja paluumatkoilla, niin kotimaassa kuin ulkomaillakin (kork.3 kk:n pituisilla matkoilla):· kilpailuissa/ fillaripassilla vain kuntotapahtumissa

Eli fillaripassi ei varmaankaan auta kuin kuntotapahtumissa, mitä ne sitten lieneekään?

Oma tapaturmavakuutus on IF:issä ja selvitän kyllä millä summalla tuohon saa liitettyä ulkomailla tapahtuvat "kuntoajot". Jos mulla on tarve vakuutukselle tyyliin Pirkkaan, Tahkolle, TdH:hon jne ja ulkomailla esim nyt vaikka tähän Liege-Bastogne-Liege Challengeen ja vaikka Vätterniin niin onko helpoin vaihtoehto hakea SPUn lisenssiä ja siihen liittyvää 105€ vakuutusta? Olettaen että IF:iltä tuota ei saa siis (järkevällä hinnalla).

okahkonen
22.04.2014, 10.19
Millaista tilannetta varten halusit itsesi vakuuttaa?

Takamisakari
22.04.2014, 10.27
Hyvä kysymys, esim kasa kotimaisessa ajossa, sanotaan nyt vaikka että käsi murtuu ja vaatii leikkauksen. En tiedä pystyykö kalustoa mitenkään suojamaan vakuutuksella mutta onhan tuossa fillarissakin jo useempi tonni kiinni. Mutta tapaturma ja oma roppa etusijalla.

okahkonen
22.04.2014, 10.52
Kela-kortilla saa hoitoa ainakin eu alueella. (ei ole kokemusta mutta kaverit kertovat).

Hebe
22.04.2014, 11.22
Kelalta pitää hankkia kait Eurooppalainen sairaanhoitokortti, että saa hoitoa samaan hintaan kohdemaassa (EU, ETA, sveitsi) kuin paikalliset.

Takamisakari
22.04.2014, 11.31
No joo ehkä, mutta kyllä mää aion hankkia oikean vakuutuksen ulkomaiden ajoja varten. Lauantaina Belgiassa LBL ja jos nyt vaikka kävisi niin että joutuisi käyttämään helikopteria jossain vakavammassa turmassa niin kyllä se vakuutus pitää olla.

IF:iltä saa "riskiluokka 1" - matkavakuutuksen joka kattaa maantiepyöräilyn hintaan 60€ / 10 päivää tai 160€ / vuosi joka on siis matkavakuutus josta maantiepyöräilyrajoitus mon poistettu. "riskiluokka 3" johon maastoajo kuuluu maksaa sitten enemmän-> 275€

Matkavakuutus ei taasen ole voimassa kotimaassa eli tätä varten pitää henkilövakuutuksesta (tapaturmavakuutus) poistaa pyöräilyrajoituksia, minkä hinta on 360€, mutta kattaa sekä koti-että ulkomaat.

Jälleen alkup pohdintaani viitaten, jos lisenssi ja siihen kuuluva vakuutus maksaa 105€ ja se toimii myös ulkomailla kuten SPU:n sivuilla sanotaan, olisihan tuo kaikista edullisin paketti sekä koi- että ulkomaan vakuutukseksi? Futispuolella olen käyttänyt samalla tapaa toimivaa Palloliiton lisenssiä ja se on toiminut hyvin, "melkein joka kerta".

maantienässä
24.04.2014, 10.45
Kela-kortilla saa hoitoa ainakin eu alueella. (ei ole kokemusta mutta kaverit kertovat).

no joo, saahan sitä kotimaassakin terveyskeskuksessa hoitoa, mutta millaista. Eipä ainakaan minulla ole "urheiluvammoihin" kovin paljon mielenkiintoa mennä terveyskeskukseen, kun ei siellä ymmärretä tavallisia sairauksiakaan.

marco1
24.04.2014, 11.28
no joo, saahan sitä kotimaassakin terveyskeskuksessa hoitoa, mutta millaista.
Vaihtelevaa, riippuu kovasti vuorossa olevasta henkilökunnasta. Pääsääntöisesti hyvää perushoitoa kuitenkin tarjolla.

Eipä ainakaan minulla ole "urheiluvammoihin" kovin paljon mielenkiintoa mennä terveyskeskukseen, kun ei siellä ymmärretä tavallisia sairauksiakaan.
Isompien vahinkojen kohdalla ei välttämättä ole edes vaihtoehtona mennä yksityiselle koska kiireellistä hoitoa vaativien vammojen ensihoito hoidetaan kuitenkin julkisen puolen kautta.

hälle
24.04.2014, 11.34
Noh, alalla toimivana voin kertoa, että hyvinkin useasti yksityisetkin lähettävät julkiselle puolelle, kun esimerkiksi päivystysaikaan tarvitaan kuvauksia. Mutta huomionarvoista KELA:n korvaamissa hoidoissa on se, että ne eivät korvaa hammastapaturmia ja se seikka on saanut hommaamaan tapaturmavakuutuksen.
Mulla on IF:llä vapaa-ajan tapaturmavakuutus, mutta se ei korvaa, jos esim. Tahkolla jotain tapahtuu, siksi myös aihe kiinostaa. Kuten jo edellä lajirajoituksen poisto tms. on aika kallis.

Takamisakari
24.04.2014, 12.10
Mä ratkaisin tämän omalta kohdaltani sekä tiedon- että ajanpuutteen takia niin että otin kansallisen lisenssin ja siihen kuuluvan vakuutuksen joka on voimassa sekä koti- että ulkomailla. On varmasti niin että satsaamalla sen 500€ kunnon vakuutuksiin, olisi paremmin suojattu, mutta näillä mennään, onpahan edes jotain! Lajirajoituksien poisto on kallista joo- niinkauan kuin jotain sattuu..

maantienässä
24.04.2014, 12.10
isoimmissa kaupungeissa on onneksi "urheilupolit", joita minä ainakin suosin, koska siellä monesti lääkärillä itsellään on vankka urheilutausta, joten hän ymmärtää yleensä perusasiat, miksi ja miten "vamma" on tullut, toisinkin kuin muualla.

Kiinnostaa minuakin, koska liittojen lisenssivakuutukset, vakuutusyhtiöiden lajirajoitukset on sellainen tarpomaton suo, ettei siitä ota Erkkikään selvää. Varsinkin silloin kun tarvitsee selvitellä vakuutusturvaa useampaan (4- 6 lajiin) samanaikaisesti.

Pusikko
26.04.2014, 15.21
Multisport Assur http://m.en.april-international.com/global/multisport-insurance-insurance on ainakin mulla ollu ja pitäis kattaa tärkeimmät(kalleimmat) etsinnät ja kopteripelastukset, tietty myös hoitokuluja yms. Hinta huokea ja mm. MegaAvalance sarja suosittelee ko. vakuutusta. Niin ja lajikirjo on kattava, sis. Offarihiihdot ja maastopyöräilyt