PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä sinä keräilet.

paljon rompetta
08.04.2014, 09.03
Tämmönen juttu tuli mieleeni kun rupesin omaa keräily vimmaa miettimään. Kaikki varmaan keräilee jotain tai on ainakin lapsena keräillyt.
Omalla kohdalla on ollut varmaan parikymmentä keräilykohdetta niinkuin muksuna (tarrat,pullonkorkit,postimerkit ym ym.)
Eipä tässä paljon järki päätä pakota kun näillä päivillä kerään vielä esim aku ankan taskukirjoja, käyntikortteja, avaimenperiä.
Kertokaa ihmeessä minkälaista tavaraa keräilette, paljonko sitä tavaraa on, onko keräily kovakin pakkomielle, kärsiikö kukkaro ja mitä läheiset touhustasi tuumaa.

tempokisu
08.04.2014, 09.23
:D no johan nyt tuli topicci!

jees.

Keräilen MUOTINUKKEJA! Tarkemmin sanottuna Fashion Royalty-sarjan nukkeja. ja niitten tavaroita. Jotkut nuket on "valmiina" mutta usein se on "projekti" jotta tekee jonkun hahmon. Sitten nukesta pitää vielä saada kuvat.
Ajoittain myös pupu-aiheisia hahmoja kuten Sylvanian families tulee ostettua.

On näitä nukkeja varmaan 600, ja lisäksi barbie-nukkeja ja isompia 1/4 nukkeja varmaan parisataa ( osa on jo kaapissa, ei mahdu esille).
Ja pakko on saada joku nukke jos sellainen mieliteko tai inspiraatio tulee, esimerkiksi on hieno asu - johon pitää sitten ostaa sopiva nukke. Kukkaro todellakin kärsii, kun nukkeitten hinnat on 100-1500dollaria. Ja niitä tulee ostettua kuukaudessa monta. Tosin nyt alkaa olla tilanpuute ja uudet nuket eivät ole enää niin hienoja hyvinasustettuja kuin vanhat, joten ehkä tämä helpottaa. Ei auttaisi haalia mitään asujakaan..

Vanhempani taivastelee. Suurin osa kuitenkin ihastelee, kuten itsekin. Eivät ole mitään sarjatuotantobarbie-nukkeja, on nähty aikaa ja vaivaa saada kokonaisuus.
Tämä on kuitenkin enempi kuin kerätä, vaan toteuttaa projekteja.

Tuolla:

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/

samooja
08.04.2014, 10.58
Eipä ole muutakuin tavaraa ihan vitusti. Keräillyt kaikkea mahdollista aina. Aivan sama mitä kukakin tuumaa mun touhuista, että kun ei ole läheisiä eikä kaukaisia. Oikeastaan toivonut omaa latoa mihin saisin kaiken kivan. Ihmisiä ei mahdu mun elämään, ei ole aikaa.

HC Andersen
08.04.2014, 12.10
Rahaa yritän kerätä, menestys on vain hieman heikko.

Jopotuinen
08.04.2014, 12.15
Kiloja... ja vuosirenkaita!..

BONK
08.04.2014, 12.18
Musiikkia.

Virpi
08.04.2014, 12.21
Muutama vuosi sitten keräilin puisia elefantteja sekä kilpikonna aiheisia sisustustavaroita. Vaan nykyään mua ahdistaa tavarat. Olenkin alkanut keräilemään kivoja muistoja. Täytyy touhuta kaikkea kivaa ja uutta jotta on sitten mitä muistella. Kirjoittelen päiväkirjaa ja sinne näitä muistojani talletan. Onkin mukava lukea monen kymmenen vuoden takaisia kirjoituksia. Juurikin sunnuntaina, kun sattui olemaan sateinen ilma, lueskelin mitä olin kirjoittanut siinä 10-13 vuotiaana. Huimaa aikamatkailua!

brilleaux
08.04.2014, 12.35
Hifistelyaikoina tuli kerättyä cd-levyjä. Nyt nekin on varastossa laatikoissa. Ripattu kovolle kaikki.
Losslessina tietty, senverran hifiverta vielä suonissa virtaa. :P

Nykyään keräilen kaiketi vain aineetonta hyvää, eli kokemuksia.

nure
08.04.2014, 17.44
Enää viitsi muuta kuin kokemuksia...

Pyörällä ja autolla
08.04.2014, 18.31
Mike Oldfieldin levyjä. Sekä vinyyli että cd versioita. Harvinaisin on Incantation tupla LP joista toinen levy on punainen ja toinen sininen. Näitä värillisiä levyä on tehty aikoinaan vain 50 kappaletta. Tänä päivänä kyseisen levyn hinta pyörii huutokaupoissa siinä 1000 € paikkeilla. Itse maksoin levystä vuonna 1978 60 markkaa .

Fjälle
08.04.2014, 19.11
Wilbur Smithin kirjoja - miesten reginoita ;)

Scott Nakatrek
08.04.2014, 21.12
Aloitin keräämään toista miljoonaani. Ekan kerääminen meni vituiks.

Grandi66
08.04.2014, 21.36
Don Rosan akkareita ja muutamia sarjakuva-albumeita, fantasia kirjallisuutta. Rahan keräys ei meinaa onnistua.

Harryupp
08.04.2014, 23.23
Louis L'Amour länkkärikirjoja, Dick Francis - salapoliisijuttuja brittien hevosmaailmassa, iso pino älppareitä, CD, DVD levyjä, vanhoja teräsrunkoisia kilpureita, Campagnolo osia, nippu epämääräisiä muistoja ja sen sellaista.

kuovipolku
09.04.2014, 00.25
Löytyi toinenkin Dick Francisin ystävä! Jokin niissä vetää, en vain tiedä mikä. Nicolas Freelingin dekkareita, päähenkilöinä hollantilainen poliisi Van der Valk tai ranskalainen Henri Castang, harrastan myös eli ostan kun divarissa näen. Samoin P.G. Wodehousea.

Lisäksi ostelen vanhoja Corgi Toys- tai Matchbox-autoja, sellaisia joita näkyi Suomessa silloin kun vielä tunnistin automerkkejä ja niissä oli jotain hohtoa eli suunnilleen vv. 1960-1968 malleja.

(Mutta eihän se ole oikeata keräilyä jos tavoitteena ei ole täydellinen kokoelma tai jos ei tunne kiihkoa kun näkee kokoelmastaan puuttuvan yksilön...)

Markku Liitiä
09.04.2014, 09.05
Keski-Uudenmaan kuvarasteja olen viime aikoina keräillyt.

Grateful Deadin tuotantoa on myös jonkin verran, joskaan en sanoisi CD-levyjen hankintaa keräilyksi. Pikemminkin kuuntelen musiikkia.

BONK
09.04.2014, 09.18
Keski-Uudenmaan kuvarasteja olen viime aikoina keräillyt.

Grateful Deadin tuotantoa on myös jonkin verran, joskaan en sanoisi CD-levyjen hankintaa keräilyksi. Pikemminkin kuuntelen musiikkia.

Kun tässä hieman pohdin asiaa niin itsekin tosiaan ennemminkin kuuntelen musiikkia kuin keräilen. Varsinkin kun kaikki on nykyisin bitteinä kiintolevyllä. Mutta kai siinä jotain keräilykärpäsen puremaa on kun löytyy Spotify-premium, mutta silti pitää hankkia musiikkibittimössöä omaksikin...

finbred
09.04.2014, 09.29
En enää mitään, mikä helpotus! Jotain toki kertyy, mutta sehän on eri asia.

29er
09.04.2014, 10.07
Mike Oldfieldin levyjä. Sekä vinyyli että cd versioita. Harvinaisin on Incantation tupla LP joista toinen levy on punainen ja toinen sininen. Näitä värillisiä levyä on tehty aikoinaan vain 50 kappaletta. Tänä päivänä kyseisen levyn hinta pyörii huutokaupoissa siinä 1000 € paikkeilla. Itse maksoin levystä vuonna 1978 60 markkaa .

Onko kokoelmissasi tämmöinen versio Tubular Bells'istä:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dual1219_Tubular-Bells.jpg
Olen tuommoisen joskus ostanut. Saattaa olla vieläkin jossain tallessa. On kertynyt (=olen kerännyt) niin paljon kaikkea kamaa että juuri nyt en helposti löytänyt sitä mistään.

riding highstone
09.04.2014, 10.35
Itelle sopivaa musiikkia. Tietoa. Uusia kokemuksia. Aurinkoa

sunny
09.04.2014, 11.02
Aika pitkälle päästiin, mutta sitten käyttäjä 'Harryupp' mainitsi sivulauseessa pyöräkaman noin niinkuin ohimennen. Onko nyt niin, että pyöräilyharrastukseen liittyvää keräilyä jotenkin häpeillään - pyöräfoorumilla :). Toki Retrobike on erikseen, mutta silti. Vai eikö vain ole kyllin raflaavaa (tai vaimon pelossa?) ilmoittaa omaavansa tarvikeosia erinäisiin pyöriin, jotka juuri tässä elämänvaiheessa eivät kuulu omaan kokoelmaan =^.^=

Itse kerään ihan LP-levyjä ja CD-levyjä. En pullauta niitä mihinkään bittimuotoon, vaan kuuntelen ihan autenttisella hifi-retrostereolaitteistolla. Kun jo töissä tuijottaa loisteputkea palkkaa vastaan, niin en tarvitse tietokonetta harrastukseeni :). Jonkin näköinen lista sentään levyistä on bittimuodossa tietokannassa.

TeKu
09.04.2014, 11.39
Musiikkia. CD-levyjä ja nyttemin myös vinyyleitä, joiden kerääminen olisi kyllä hyvä lopettaa, koska nämä ovat nyt niin muotia ja hinnat myös sen mukaiset. Kokoelmasta puuttuvia CD-levyjä kun tuntuu puolestaan saavan parilla eurolla käytettynä ja joskus uutenakin.
Mitään tiettyä bändiä ei muuten ole, paitsi Viikatteelta olen pyrkinyt hankkimaan kaikki julkaisut kaikissa formaateissa. Pari promoa taitaa uupua, mutta esim. bändin ensimmäinen kasetti löytyy, jota on tehty alle 20 kappaletta.

JuhoIlmari
09.04.2014, 13.06
Kaikenlaista on tullut hankittua, onko keräily sitten luopumisen vaikeutta. Aktiivisesti olen keräillyt Kari Aronpuroa, Paavo Haavikkoa, Philip Glassia ja Kronos Quartetia. Leffoihin, kirjoihin ja musiikkiin on tainnut "keräilyssä" eniten rahaa mennä, kun homma on alkanut 70-luvulla. Lisäksi jotain low techiä tullut viime vuosina hankittua: kelanauhuri, c-kasettisoitin kun autoissa niitä enää ei ole, kaitafilmiprojektori. Vanhasta toimivasta tietotekniikasta en ole vielä luopunut (löytyy esim. Unisys dos PC 286 prosessorilla ja lerppuasemalla ja IBM Win 3.11 workgroups 386 prosessorilla). Melkein harmittaa kun laitoin kierrätykseen vanhoja toimivia puhelimia ja mitä sai palkkioksi: jonkun mp3-lataussetelin. Onneksi Mobira Cityman 5000 on tallessa (eka työsuhdepuhelin). Erilaista pyöräilykamaa on autotallissa ehkä liikaa.

tempokisu
09.04.2014, 13.40
Nuorempana keräilin kaikkea pientä; kiiltokuvia, karamellipapereita, postimerkkejä!, tulitikkurasiain etikettejä, pulloetikettejä ( myös hienoja pulloja, ja myös palautuspulloja palautukseen), auton rekistereitä. Elokuvajulisteita ( joita sai ilmaseen teatterista kun näytökset oli ohi).

Jäljelle on jäänyt nykypäivän suomalaiset postimerkit ja hienot ensipäiväkuoret. Tähän ei mene paljoa rahaa, silloin tällöin ostan ensipäiväkuoret ja merkkejä tulee postin mukana satunnaisesti.

Ihmiset ovat sanoneet keräävänsä muistoja ja kokemuksia; tässä iässä tuntuu ettei niitäkään kaikkia tarvisi, tai haluaisi.

Antti Salonen
10.04.2014, 02.05
CD-levy on yleisesti sellainen esine, johon on vaikea kiintyä eikä se herätä juuri omistushalua. OGG/FLAC/tms ajaa ainakin itselle ihan saman asian. Nämä vanhat klassikot sen sijaan hyvinkin mieluusti homman (myös) vinyylillä, ja aina sopivissa fiiliksissä niiltä kuuntelen:

https://dl.dropboxusercontent.com/s/py2lsz2a5og0nwf/dead.jpg

JJTui
10.04.2014, 06.17
Lippalakkeja, niitä olen erään sattuman jälkeen kerännyt. Niin mukaan lasketaan vain saadut, siis ei ostetut. Höh!

Fjälle
10.04.2014, 18.07
-> Liitiä

Jerry Garcia 4ever

Markku Liitiä
10.04.2014, 20.46
Salonen: No on tuolla aika monta Grateful Dead/ Jerry Garcia -levyä vinyyliajoiltakin. Kaikista on kyllä sittemmin tullut hankittua myös CD-versiot.

Fjälle: Jerry oli kunnon mies, joka ei keskisormea näytellyt! Kävin juuri tsekkaamassa, että hyllystä löytyy myös 15 Garcian nimissä julkaistua tuotosta. Jos haluaa tutustua, voi aluksi hankkia vaikka boksin, jossa on kaikki miehen studiosoololevyt.

En muista, missä olin kun Kekkonen tai Olof Palme kuolivat, mutta olin Lapissa, kun Jerry Garcia kuoli. Olin juuri tulossa takaisin etelään, kun Uljuan tekoaltaan kohdalla kuulin radiossa miehen kuolemasta.

Fjälle
10.04.2014, 20.57
Respect.
Grateful dead, anyway.

samooja
12.04.2014, 09.48
Tuollasen saa hakea kelle kelpaa, menee muuten metallijätteisiin.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t31.0-8/218226_2011438090117_1750143_o.jpg

Kampinalle
12.04.2014, 12.54
Kumman koiran saa tulla noutamaan :) ?

tommi2
12.04.2014, 13.13
yritän olla keräilemättä mitään, mutta seuraavia tavaroita tulee ostettua ilman tarvetta:

- veitsiä
- fillareita (varsinkin halpa käytetty runko näyttäisi kelpaavan aina)
- TV-sarjaboxeja
- kelloja

sitten keräilen vääristeltyjä muistoja kotivideoiden muodossa. monesti reissussa tuntuu kuvaaminen olevan tärkeämpää kuin paikanpäällä olo. raskas ja tympeä työmatkakin saa jälkikäteen editoidessa ikimuistoisen kuosin sopivasti leikkaamalla ja pirteällä taustamusiikilla.

paljon rompetta
13.04.2014, 11.48
Kyllä tosiaan tulee kerättyä fillari rompetta, nyt tuossa pajalla ja varastolla on noin 30 pyörää erillaisissa vaiheissa.
Täytyisi varmaan ottaa pari kuvaa noista meikäläisen romukasoista. Tuntuu kyllä siltä että onkohan tässä meikäläisen touhussa mitään järkeä-
kun noita vanhoja raatoja yritän kunnostaa ja myydä pois.

samooja
13.04.2014, 13.36
Kumman koiran saa tulla noutamaan :) ?

Ton etummaisen, ei ole niin elittiä kuin tuo kiukkuinen ja mustasukkainen ja saatanan hankala silmäteräni, tai se on hankala vain jos ei pääse mun viereen tai samaan huoneeseen :) saunasta puhumattakaan.

tommi2
12.05.2019, 17.13
yritän olla keräilemättä mitään, mutta seuraavia tavaroita tulee ostettua ilman tarvetta:

- veitsiä
- fillareita (varsinkin halpa käytetty runko näyttäisi kelpaavan aina)
- TV-sarjaboxeja
- kelloja

sitten keräilen vääristeltyjä muistoja kotivideoiden muodossa. monesti reissussa tuntuu kuvaaminen olevan tärkeämpää kuin paikanpäällä olo. raskas ja tympeä työmatkakin saa jälkikäteen editoidessa ikimuistoisen kuosin sopivasti leikkaamalla ja pirteällä taustamusiikilla.

Vanhaan aiheeseen päivitys: Veitsiä en enää kerää, fillareitakaan en ainakaan niin paljon kuin ennen, tv-sarjaboxeja en yhtään (kiitos Netflix, HBO), kelloja tulee osteltua joskus ja noita videoita teen vieläkin. Mitä on tullut tilalle? Ei mitään. Todella loistavaa! Kaikkea roinaa on liikaakin.

Jami2003
12.05.2019, 17.31
Muakan ei ole romun keräily enää kiinnostanut. Viime aikoina olen keräillyt ennen pyörällä ajamattomia sorateitä.

Jopotuinen
12.05.2019, 20.24
Mammonaa eläkepäiville: €€€!.

Eläkejärjestelmän valvojat ja kirstun hoitajat onnistuvat kuitenkin hassaamaan koko eläkekertymäni johonkin ”osakekannan hyvä veli kaupoilla” ja tarjoavat tilalle vain jotain ontuvaa selitystä suhdanteista. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun eläkevarat katoavat mystisesti.

Ja jos potkasen tyhjää ennen määräaikaa, niin siinähän sitten riitelevät tuhlaamatta jääneistä varoista :D

Roinan keruu on bullshit ja voi olla kallistakin ja täyttää lopulta nurkat turhasta roinasta, jota kukaan muu ei halua. Muutama laadukas maalaus seinällä toki oma juttunsa :)

Nojoo, roinasta puheenollen, tullut harrastettua ”jos joskus sattuis tartteen” ideologiaa. Lamppu syttynyt etten todellakaan tratte tota kaikkea roinaa ja kuskannut nurkkiin kertynyttä tavaraa hartiavoimin veke ja varastotilat alkavat vaikuttaakin asiallisilta .

Jos satun tartteen jotakin, ostan sitten uuden.

Ja vaikka se tarvittu tavara olisi sattunutkin olemaan, niin joko olen sen unohtanut, tai en sitten löydä sitä mistään, lopputulos on se sama: Ostan uuden.

LJL
12.05.2019, 21.26
Kerään lapsia. Vain omia tosin, niitä on nyt kolme aikaansaatu ja kokoelma on täynnä :)

Jami2003
12.05.2019, 22.29
Hyvä että homma loppu sullakin kolmeen. Ihan h****tin kallis keräily harrastus joka vielä aiheuttaa kaikkien paikkoja täyttymisen erilaisella roinalla kuten erikokoisilla vaatteilla, kengillä, suksilla, pyöräillä jne...

tommi2
13.05.2019, 05.52
Tuossa piilee myös mahdollisuus: meillä kummallekin lapselle tuli fillari, jolla myös isi tykkäsi ajaa [emoji16]

Sent from my iPhone using Tapatalk

taski63
13.05.2019, 08.23
Autoimmuunisairauksia, en tosin vapaaehtoisesti. Onneksi nekin on toistaiseksi jääneet kolmeen, eikä mikään niistä tällä hetkellä rajoita elämistä tai tekemistä (no verenluovutukseen eivät huoli lääkityksen kanssa).

Muuten tulee kerättyä lähinnä kokemuksia matkojen ja kulttuurikokemusten muodossa; hintana rahan lisäksi huono ilmasto-omatunto...

LJL
13.05.2019, 11.00
Hyvä että homma loppu sullakin kolmeen. Ihan h****tin kallis keräily harrastus joka vielä aiheuttaa kaikkien paikkoja täyttymisen erilaisella roinalla kuten erikokoisilla vaatteilla, kengillä, suksilla, pyöräillä jne...

Äärimmäisen totta. Voi pipfeli