PDA

Näytä tavallinen näkymä : Joustokeulan vaihto

jussi 163
17.03.2014, 15.31
Rock shox Piliot SL air meni rikki ja sitä ei kuulemma kannata enää korjata.

hieman harkitsin kiinteää haarukkaa tilalle mutta ajattelin kysyä vielä minkälainen olisi "vastaava"
jos sittenkin vaihtaisi uuden joustokeulan, tuo rikkimennythän on jo aika vanha malli.

koetin katsella noita verkkokaupoista mutta en oikein osannut, Hinta/laatusuhde ihan hukassa.

Aika perushaarukkaa haetaan, ajo on aikarauhallista sekalaisessa maastossa.
jos käsiin ottavan pahimman tärinän sais pois olisi ok.
mutta kumminkin sen verran laadukas että kestää

Kiitos

orc biker
18.03.2014, 03.30
XC32 Solo Air on RockShoxin halvin ilmahaarukka (n. 150 € Saksassa). Sitten kun laittaa rahaa lisää, niin saa kevyempää, mutta ymmärtääkseni niissä on käytännössä sama tekniikka (Turnkey-vaimennus) kunnes sitten melkein tuplaa tuon summan, jolloin saa erilaisella vaimentimella (Motion Control). Onkohan se Recon Gold ensimmäinen jälkimmäisistä. Minä tilasin vasta pyörän, jossa on tuo XC32 SA. Odotan sillä menevän ihan hyvin poluillakin.

jussi 163
18.03.2014, 13.31
Kiitos vinkistä

XC32 SA http://www.bike-components.de/products/info/p35653_XC-32-TK-Solo-Air-PopLoc-Remote-Federgabel-Modell-2014.html
vaikuttaa hyvältä.painoa taitaa olla puolisen kiloa enemmän kuin vanhassa,mutta onko sillä merkitystä?

onkohan tällä 30 Gold TK SA http://www.bike-components.de/products/info/p35637_30-Gold-TK-Solo-Air-Federgabel-Modell-2014.html
Käytännössä muuta eroa kun pienempi paino ja hieman isompi hinta.

nuo xc 30 ja xc32 ovat edullisempia varsinkon tuo XC30 onkohan niistä mihinkään.http://www.bike-components.de/products/info/p35646_XC-30-TK-Coil-Federgabel-Modell-2014.htm
l (http://www.bike-components.de/products/info/p35646_XC-30-TK-Coil-Federgabel-Modell-2014.html)
Miten lie tuo etuhaarukan vaihto? liekkö käy heittämällä vanhan (pilot Air sl) paikalle, onko jotain huomioitavaa?

Niin ja tuo Poplock siitä ei ole kokemuksia, onko miten käytännöllinen/hyvä?

Dude
18.03.2014, 13.40
Kaulaputken halkaisija pitää varmistaa. Sulla lienee 99% varmuudella 1 1/8, mutta muitakin on...
Akselinpaksuuskin pitää tietää. Sulla luultavasti 9mm (normi pikalinkkuakseli, standard schnellspanner) muut mahdollisuudet 15mm ja 20mm.

Tossa kalliimmassa on liukuputket alumiinia, joka tekee keveyden. Halvoissa Rokkareissa on teräksiset liukuputket.

Käytettyjäkin kannattaa kyttäillä Fillaritorilta.

JaniS
18.03.2014, 21.09
Onhan sulla levyjarru edessä?
Rebaakin löytää toisinaan tuohon 200 euroon tai vähän reiluun tarjouksesta.

pinohiiri
18.03.2014, 23.19
Onhan sulla levyjarru edessä?
Rebaakin löytää toisinaan tuohon 200 euroon tai vähän reiluun tarjouksesta.

Esimerkiksi tuosta:

http://www.rczbikeshop.com/finland/rockshox-2013-reba-rl-100mm-solo-air-axle-9mm-disc-1-1-8-poplock-white-00-4018-298-013.html#

orc biker
19.03.2014, 05.09
painoa taitaa olla puolisen kiloa enemmän kuin vanhassa,mutta onko sillä merkitystä?

Ei kilpaurheilun ulkopuolella kuin henkisellä tasolla.

Käytännössä muuta eroa kun pienempi paino ja hieman isompi hinta.

Tuskin.

nuo xc 30 ja xc32 ovat edullisempia varsinkon tuo XC30 onkohan niistä mihinkään.

Jousikeuloissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Googleta vaikka eroja.

(http://www.bike-components.de/products/info/p35646_XC-30-TK-Coil-Federgabel-Modell-2014.html)

Niin ja tuo Poplock siitä ei ole kokemuksia, onko miten käytännöllinen/hyvä?
Tarvitseeko sinun lukita sitä usein? Minä en maksaisi siitä, koska en koskaan lukitse jousitusta.

Dude
19.03.2014, 08.36
Ei kilpaurheilun ulkopuolella kuin henkisellä tasolla.

Tuskin.

Jousikeuloissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Googleta vaikka eroja.

(http://www.bike-components.de/products/info/p35646_XC-30-TK-Coil-Federgabel-Modell-2014.html)
Tarvitseeko sinun lukita sitä usein? Minä en maksaisi siitä, koska en koskaan lukitse jousitusta.

Puoli kiloa keulassa kyllä huomaa. Riippuu tietenkin maastosta, jossa ajaa. Asfalttikruisailussa tolla ei ole niin merkitystä. Itse kun vaihdoin jäykän teräskeulan hiilariseen, niin käsiteltävyys maastossa parani oleellisesti keulan keveyden takia.

Sitten lukituksesta. Aiemmin en koskaan käyttänyt, kun ajoin täysjoustolla, jäykkäperään siirtymisen myötä, käytän lukitusta jatkuvasti kaikilla asfalttisiirtymillä. Makuasia sanoisin. Kuitenkin esim putkelta ylämäkeen ajaessa keula lukossa polkeminen on huomattavasti tehokkaampaa kuin keula auki.

orc biker
19.03.2014, 09.49
Puoli kiloa keulassa kyllä huomaa.

Ajaa viikon, niin ei enää huomaa eroa. Mutta ei sillä ole olennaista eroa suorituskyvyssä ja vielä vähemmän tässä, kun haettiin varsin rauhalliseen ajoon keulaa.

Kuitenkin esim putkelta ylämäkeen ajaessa keula lukossa polkeminen on huomattavasti tehokkaampaa kuin keula auki.
Onhan se, mutta minua ei haittaa, kun treeni on tärkeintä.

jussi 163
19.03.2014, 10.07
Ok
Tämä selvensi asiaa
Laitetaan XC 32 SA, 30 gold tai jopa reba riippuu mistä löytää parhaan hinnan. ja jätetään toi poplock toisijaiseksi.
Kiitos nyt ollaan hieman kartallla noistä jousista ja ominaisuuksista.

CamoN
19.03.2014, 10.36
Onhan se, mutta minua ei haittaa, kun treeni on tärkeintä.

En ole seurannut tätä keskustelua tarkemmin, mutta lähtökohtaisesti minä treenaan mielummin pyörän eteenpäin ajamista polkemalla enkä keulan pumppaamista polkemalla. Jos keulassa on lukitusominaisuus niin sitä kannattaa käyttää, mutta kaukolukitus ei tietenkään ole tarpeellinen kaikissa käyttötarkoituksissa.

Dude
19.03.2014, 11.27
Juuri näin. Treenaaminen on mukavampaa tarkoituksenmukaisilla välineillä ja oikein käytettynä. Muutenhan ammattilaisetkin treenaisivat 15kg painavilla pyörillä, kun niillähän kunto kasvaa jopa kevyttä paremmin... vai? ;)

orc biker
19.03.2014, 11.59
En ole seurannut tätä keskustelua tarkemmin, mutta lähtökohtaisesti minä treenaan mielummin pyörän eteenpäin ajamista polkemalla enkä keulan pumppaamista polkemalla. Jos keulassa on lukitusominaisuus niin sitä kannattaa käyttää, mutta kaukolukitus ei tietenkään ole tarpeellinen kaikissa käyttötarkoituksissa.
Maastossa harvemmin on niin pitkiä pätkiä, että joustoa kannattaisi välissä lukita, ja maantiellä taas seisaaltaan ajaessa, mitä tapahtuu varsin harvakseltaan, en minä ainakaan pompi sen pyörän päällä, vaan keskityn tasaiseen voimantuottoon. Näin ollen en ole kokenut mitään ongelmallista keulan pumppaamista. Ja minä en treenaa ajamista, vaan kuntoani, joten ihan sama.

orc biker
19.03.2014, 12.07
Juuri näin. Treenaaminen on mukavampaa tarkoituksenmukaisilla välineillä ja oikein käytettynä. Muutenhan ammattilaisetkin treenaisivat 15kg painavilla pyörillä, kun niillähän kunto kasvaa jopa kevyttä paremmin... vai? ;)
Hieno olkiukko, mutta täysin tarpeeton. Puoli kiloa ei tee yhdestäkään pyörästä vähemmän tarkoituksenmukaista kuntoilijalle. Puoli kiloa ylimääräistä pyörässä tuntuu puoli minuuttia, kun ajaa tunnin ylös Alpe d'Huezia. Eikö pyörä ole silloin enää tarkoituksenmukainen kuntoiluun? Mitenhän vähemmän mäkisessä maastossa? Tai jos ottaa 0,5 kg:n juomapullon mukaan, niin sittenkö ei enää sovellu tarkoitukseen koko fillari? Tai jos juhannuskalja lihottaa ja turvottaa puoli kiloa, niin sittenkö ei enää pysty mukavasti treenaamaan? Ajotekniikan kannaltakaan puolella kilolla ei maastossa ole mitään olennaista merkitystä kuntoilijalle.

Jos lukitsisin varta vasten keulan jokaiseen mahdolliseen mäkeen, niin mitä näin kuntoilijana sillä voittaisin? Parisen sekuntiako lenkin aikana? Mitä minä niillä teen? Ennemmin säästän sen henkisen energian, joka menisi moisesta pikku asiasta huolehtimiseen, vaikka maisemien ihailuun tai en minkään ajattelemiseen.

Minä en jaksa vastedes enää näistä painojutuista puhua.

Dude
19.03.2014, 12.28
Hieno olkiukko, mutta täysin tarpeeton. Puoli kiloa ei tee yhdestäkään pyörästä vähemmän tarkoituksenmukaista kuntoilijalle. Puoli kiloa ylimääräistä pyörässä tuntuu puoli minuuttia, kun ajaa tunnin ylös Alpe d'Huezia. Eikö pyörä ole silloin enää tarkoituksenmukainen kuntoiluun? Mitenhän vähemmän mäkisessä maastossa? Tai jos ottaa 0,5 kg:n juomapullon mukaan, niin sittenkö ei enää sovellu tarkoitukseen koko fillari? Tai jos juhannuskalja lihottaa ja turvottaa puoli kiloa, niin sittenkö ei enää pysty mukavasti treenaamaan? Ajotekniikan kannaltakaan puolella kilolla ei maastossa ole mitään olennaista merkitystä kuntoilijalle.

Jos lukitsisin varta vasten keulan jokaiseen mahdolliseen mäkeen, niin mitä näin kuntoilijana sillä voittaisin? Parisen sekuntiako lenkin aikana? Mitä minä niillä teen? Ennemmin säästän sen henkisen energian, joka menisi moisesta pikku asiasta huolehtimiseen, vaikka maisemien ihailuun tai en minkään ajattelemiseen.

En mäkään yli kymmeneen vuoteen (1998-2013 vain täpärillä ajaen) käyttänyt lukitusta keulassa, enkä takaiskarissa (pl. muutamat kerrat alpeilla pitkiä asfalttinousuja). Viime vuonna ostin ensin täysjäykän 29" maasturin (Inbred), jolla koin ahaa-elämyksen, miten voima siirtyy suoraan polkijasta pyörään, kun joustoja ei ole. Sitten möin täpärin ja ostin täysjäykän rinnalle AM-Jäykkiksen (Kona Honzo). Nyt käytän myös siinä (120mm joustoa) aina siirtymillä lukitusta, koska se vaan etenee paljon paremmin niin. Kokeile, jos et usko.

Sama tohon keulajuttuun. Kun ajoin täysjäykällä teräskeulan (Voodoo Cycles Zombie 1400g) kanssa, se oli ihan hyvä. Kun hommasin siihen kevyen hiilarikeulan (Syncros FL, 600g), ajo muuttui maastossa helpommaksi, koska keulan keventely helpottui todella paljon. Jälleen tämä on koettava itse. Asvaltilla eroa ei ole. Mutta kun ajaa juurakkoista maastoa 2-4h, osaa arvostaa keulan kevennyksen helppoutta.

jussi 163
19.03.2014, 13.23
Hyviä kommentteja, herätti paljon ajatuksia
Kiitos

mhelander
19.03.2014, 13.53
Ja kyllä ne kevyehköt keulatkin voi joustaa jonnin verran. Ainakin mun 33-millisillä CX-kumeilla joissa ~6bar varustetulla muuten jäykällä nojapyörällä ~500g täyshiilarisen 29er korvikekeulan jouston todella huomaa, kivikoissa ja juurakoissa etupää pomppi mihin sattuu. Myös kelviajelu on sillä mukavampaa kuin vannejarrullisella maantiehiilarikeulalla.

Jälkimmäisessä on ohjainputki alumiinia ja painavat about samat, ainakin kun vertaa koko pakettia jarruineen ja vaijerinkuoren jatkoineen, poislukien jarrulevyn.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk