PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vammaiset pyöräilijät

assari
07.03.2014, 07.59
Meinasi kerran tulla tippa silmään kun näin kolmipyörällä ajavan miehen jolla ei ollut jalkoja.

Toinen tunteita nostattava tapaus oli kun näin pyörän taakse viritetyn kärryn jossa istui vammainen lapsi.

Hänen äitinsä ilmeisesti tahtoi, että tytär saisi kokea pyöräilyn hurman vammaisuudesta huolimatta.

Meidän joilla raajat toimivat tulee olla kiitollisia siitä ettemme ole samassa tilanteessa.

Tällä en tarkoita sitä että nämä edellä mainitut vammaiset olisivat jotenkin huonompia kuin me muut.

StantheMan
07.03.2014, 09.11
Nuo jollakin tavoilla liikuntarajoitteisille tarkoitetut kolmipyörät ovat hirveitä ankkureita. Yhtä lasta kerran ajatin sellaisella ja vaikka oli lasten kokoa en olisi minäkään juuri sitä liikkeelle saanut. Niitä saisi foorumikansa ja pyörähifistelijät kehittää täysin rinnoin. Kannattaa käydä kokeilemassa niitä.

TetedeCourse
07.03.2014, 09.25
Mulle tulee tästä topikista mieleen Christian Haettich (http://www.hauteroutealps.org/news/view/christian_haettich_a_cycling_inspiration) - toisen jalkansa ja kätensä nuorena menettänyt (nykyinen) pyöräilijä, joka on ajanut mm Haute Routen muutaman kerran, hattu päästä. Panee miettimään kerran jos toisenkin kaikenlaisia tekosyitä asioiden tekemättömyydelle.

http://www.velouk.net/wp-content/uploads/2012/08/Image_Haettich_800.jpg

Virpi
07.03.2014, 09.32
Nuo jollakin tavoilla liikuntarajoitteisille tarkoitetut kolmipyörät ovat hirveitä ankkureita. Yhtä lasta kerran ajatin sellaisella ja vaikka oli lasten kokoa en olisi minäkään juuri sitä liikkeelle saanut. Niitä saisi foorumikansa ja pyörähifistelijät kehittää täysin rinnoin. Kannattaa käydä kokeilemassa niitä.

Niin juuri!!! Siis kertakaikkiaan olen ihmetellyt samaa asiaa. Meillä päin asuu yksi murkkuikäinen tyttö joka ajelee tuollaisella hirvityksellä. Meno näyttää juurikin niin kankealta mitä itse pyöräkin. Kyllä olisi insinöörille työn sarkaa kehittää kevyempi fillari liikuntaesteisille pyöräilijöille!!

Matti H
07.03.2014, 10.05
Tällaiset kilpakäsipyörät ovat kaukana ankkureista: http://www.ptkeskus.fi/kasipolkupyorat.html

Grandi66
07.03.2014, 10.11
Olen myös ihmetellyt samaa asiaa. Suurinpiirtein kaikki liikuntarajoitteisille tarkoitetut pyörä painaa ku synti. Oli sitten yksikkö tai tandemi. Pientä vertailukohdetta, oma reissutandemi painaa 22 kg kaikkine tarakoineen ja kromilokareineen, korjauksessa käynyt kolmipyörä tandemi paino tuplasti.

ellmeri
07.03.2014, 11.35
[/FONT]

http://www.velouk.net/wp-content/uploads/2012/08/Image_Haettich_800.jpg

Tuosta kuvasta tuli mieleen kun oltiin MTBCF:n klubi reissulla tukholmassa niin taukoa kun pidettiin tuli maastofillari porukka taukopaikan ohi kovaa haipakka ja porukassa yx vammais-urheilia pyöritti reipasta vauhtia sillä ainoalla jalallaan.

nure
07.03.2014, 16.16
Ei vammaiset kaipaa Assarin kaltaista nyyhky sääliä vaan tukea ja apua harrastuksille, moisen vain tekee heistä vielä erilaisempia kuin me hyvällä onnella ehjinä syntyneet.

LJL
07.03.2014, 16.56
Christian Haettich (http://www.hauteroutealps.org/news/view/christian_haettich_a_cycling_inspiration)

Onko tämä se sama kaveri, jonka jynkkäsi Cape Epicin yhdellä jalalla? Vai olikohan sillä kaverilla pelkästään jalka amputoitu, en muista enkä ehdi tässä nyt googlata. Mutta joku jynssäsi yhdellä jalalla maastossa todella taitavasti, joskus oli täällä jossain niitä videoitakin.

LJL
07.03.2014, 17.00
Ei vammaiset kaipaa Assarin kaltaista nyyhky sääliä vaan tukea ja apua harrastuksille, moisen vain tekee heistä vielä erilaisempia kuin me hyvällä onnella ehjinä syntyneet.

Just näin. Varmaan jokainen tietysti kokee omat puutteellisuutensa ja siitä aiheutuvat muiden ihmisten reaktiot erilailla, mutta oletettavasti sääliminen/uhrin asemaan asettaminen ns. terveiden taholta v*tuttaa eniten.

assari
07.03.2014, 18.17
Ei vammaiset kaipaa Assarin kaltaista nyyhky sääliä vaan tukea ja apua harrastuksille

Sääli on reaktio ja kyllä minä olisin valmis lahjoittamaan vamskulle pyörän jos kokoelmista löytyisi kolmipyöräinen tai polkupyörä ja takakärry yhdistelmä.

Risto Koivunen
07.03.2014, 18.31
Ei vammaiset kaipaa Assarin kaltaista nyyhky sääliä vaan tukea ja apua harrastuksille

Hauskaa lisävivahdetta erityisesti kaupunkialueella liikkumiseen tuovat varmaankin kaikki ne liikenneinfraa suunnittelevat ja tieliikennelainsäädäntöä valvovat/tulkitsevat viranomaiset, joiden mielestä "pyörää voi aina taluttaa".

hannupulkkinen
07.03.2014, 22.12
Melko epäreilu kommentti tärkeän viestiketjun avaajalle. Voisi melkein sanoa, että kommentoijalta puuttuu empatiakyky, jota kyllä tässä elämässä tarvitaan.

hannupulkkinen
07.03.2014, 22.15
Just näin. Varmaan jokainen tietysti kokee omat puutteellisuutensa ja siitä aiheutuvat muiden ihmisten reaktiot erilailla, mutta oletettavasti sääliminen/uhrin asemaan asettaminen ns. terveiden taholta v*tuttaa eniten.
Sääli ei ole sairautta, mutta jos jää säälin tasolle niin se on sairautta. Jokaiselle empatiakykyiselle tulee säälireaktioita, mutta ratkaisevaa on se mitä tulee sen jälkeen...johtaako se toimintaan.

LJL
07.03.2014, 22.35
Sääli ei ole sairautta, mutta jos jää säälin tasolle niin se on sairautta.

Ehkä näin, mutta tunnetasolla sääli on toisen yläpuolelle asettumista. Samaan kategoriaan menee, jos ryhdytään ylenpalttisesti "ylistämään" vammaisia tai vammautuneita sankareiksi. Se, ettei juuri tunne sääliä ei tarkoita, ettei tuntisi myötätuntoa. Totta kai se on todella kurja ja pahoiteltava asia jos joku on vammautunut. Mutta ei tuo Haettich esim. tuntunut lainkaan sellaiselta ihmiseltä, jota pitäisi sääliä siksi ettei hänellä ole toista kättä eikä jalkaa. Eihän hän edes tuossa haastattelussa toivonut eniten sitä, että hän olisi kuten muutkin, vaan sitä että saisi tavata (ilmeisesti edesmenneen) veljensä. Samoin ei oma työparini, joka on näkövammainen, ole mitenkään sääliteltävä ihminen. En juuri koskaan ajattele että hän on sokea.

hannupulkkinen
07.03.2014, 23.22
Sääli-sana koetaan jostain syystä jotekin negatiiviseksi. Minä taas koen, että se on ihan normaali nimi tunnereaktiolle - esiaste sanalle myötätunto. Ehkä säälittävä-sana johtaa harhaan koska sillä on selkeästi negatiivinen lataus.

Ratkaisevaa mielestäni on se millaista toiminta toista ihmistä kohtaan on. Mielestäni itsensä ylittämisestä jokaisen kohdalla voi olla ylenpalttisen ihaileva, ylistävä ja kannustava.

Ehkä tämä on semantiikkaa, mutta samalla kaavalla säälinsä ilmaisevan tuomitseminen ja motiivien epäileminen on toisen yläpuolelle asettumista niikuin tämäkin mitä tässä kirjoitan. Moralisointi aina on mutta entäs sitten...

CwA
07.03.2014, 23.27
Ymmärtääkseni nure:n kommentti meinaa sitä, että sääliessään alentaa vammaisen henkilön jotenkin huonommaksi.

Fysiikan osalta toki näin voi olla, jos on liikuntavammainen kyseessä, mutta tuskin kumminkaan enää nykyään ihmiset ajattelevat toisen olevan ylempänä kuin itse tai alempana kuin itse, eiköhän se ole jäänyt jo 80-luvun jälkeen historiaan?

Tai sitten olen ainoa joka on unohtanut moisen asettelun, kun mun mielestä jokainen on samalla viivalla, vioista ja perkeistä huolimatta.

Esimerkiksi eräs tapaus, jossa yksi ihminen näki pyörätuolilla kulkevan ihmisen, siinä se päivitteli, että voi voi kuinka surkea kohtalo ja jatkoi matkaansa, no tuo pyörätuolilla kulkija olisi varmaan arvostanut, että olisi pidetty sitä ovea vähän auki, että olisi päässyt pikkaisen helpommalla kulkemaan sen ns. 'sössöttämisen' sijaan ja uskoakseni tuo on mitä nure kritisoi, mutta se nyt on mikä kuva mulle tämän ruudu välityksellä tulee asiasta pohjautuen omiin kokemuksiini.

Eslan sivuilta katselin joskus sellaista kaksirenkaista potkupyörää/potkulautaa, sekin taisi painaa lähes 20kg!

Onhan ne varmaan kestäviä, mutta taitaa olla kaukana nykyaikaisen materiaalitekniikan polkupyörärungoista ne. Jos nykymaasturi saadaan tehtyä alle 10kg painoiseksi täysjousitettunakin, niin varmasti panostamalla tuohon valmistustekniikkaan noita kevyitäkin saisi aikaan.

Aika kovia on myös hinnat noissa esim. Eslan tekemissä, suhteessa siihen mitä rahalla saa ominaisuuksia, hyvin yksinkertainen laitos, kohtuu simppelisti rakennettukin, toki perusvarma ja kestävä, mutta kaukana optimoidusta.

Eslahan tekee myös noita nelipyöräisiä liikuntavälineitä ja vähän samaa se niissäkin on, toisaalta miksi tehdä parempaa, kun tuo riittäväkin myy, vaan välillä itselle ainakin tulee mieleen Aku Ankka hakkaamassa päätä tiiliseinään, en tiedä tuleeko muille koskaan sellaisia fiiliksiä erinäisiä tuotteita nähdessään?

nure
08.03.2014, 08.40
CwA näkee olennaisen ensinmäisellä rivillä ja pulkkisen kanssa eri mieltä "sääli" sanasta, kyseisellä sanalla asetumme terveinä aina säälin kohteen yläpuolelle eikä merkki empatiakyvyttömyydestä sillä ei sääli ole tunnaskaalan ainoa ilmaisun muoto...

Grandi66
08.03.2014, 10.31
Tuosta sääli-sanasta sen verta sanon. Omalla kohdalla en tarte muiden sääliä, ei se mitään auta, itse olen ristini kantanut ja itse tulen sen kantamaan. Luonto anto nää kortit ja näillä mennään. Hoitomuotoa kehitellään, mut tuskin kerkee minuu auttaa, toivottavasti tulevia kyllä.

aaltju
08.03.2014, 10.55
Näissä erikoispyörissä tulee bisneksen ikävät realiteetit vastaan. Tuotantosarjat ovat niin pieniä että valmistuskustannukset nousevat väkisin korkeiksi, joten kate on haettava mahdollisimman halvoista materiaaleista ja komponenteista . Toisaalta markkinoilla on vähän kilpailua, joten bisneksen ajamaa tarvetta tekniikan kehittämiselle ei ole, eikä ole myöskään paineita kilpailla hinnoilla. Suurin osa näistä pyöristä ostetaan yhteiskunnan rahoilla tai ainakin tuella, joten sekin on omiaan vaikuttamaan siihen miten bisnes ohjaa teknistä kehitystä ja toisaalta myös omiaan vaikuttamaan hinnoitteluun ja valmistajan katetavoitteisii n.

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla

Jopoman
08.03.2014, 13.27
Luulisi olevan tilausta jonkun trikenojakin pohjalta modatulle menopelille. Nekään ei ole halpoja, mutta saattais liikahtaa vähän erilailla kun perusmallit vammaispyörät.

Säälistä sen verran että mulle läheinen liikuntavammainen sanoi (rauha hänen muistolleen) aina että sääli on sairautta; ei hänen vaan sen joka säälii. Sitä ei kaipaa kukaan joka ei ole jäänyt itsesääliin piehtaroimaan, niinkun harva nyt kaipaa mitään alentavaa ja loukkaavaa. Ymmärrän sen tunnereaktiona, mutta ymmärrän myös itse mennä siitä yli jos moinen reaktio iskee.

CwA
08.03.2014, 14.53
Näissä erikoispyörissä tulee bisneksen ikävät realiteetit vastaan. Tuotantosarjat ovat niin pieniä että valmistuskustannukset nousevat väkisin korkeiksi, joten kate on haettava mahdollisimman halvoista materiaaleista ja komponenteista . Toisaalta markkinoilla on vähän kilpailua, joten bisneksen ajamaa tarvetta tekniikan kehittämiselle ei ole, eikä ole myöskään paineita kilpailla hinnoilla. Suurin osa näistä pyöristä ostetaan yhteiskunnan rahoilla tai ainakin tuella, joten sekin on omiaan vaikuttamaan siihen miten bisnes ohjaa teknistä kehitystä ja toisaalta myös omiaan vaikuttamaan hinnoitteluun ja valmistajan katetavoitteisii n.

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla

Jos kehitettäisiin sellainen menopeli, joka möisi muillekkin, mutta jolla myös fysiikan rajoitteilla varustettu yksilö pystyisi nauttimaan pyöräilystä, niin silloin saataisiin volyymiä.

Joku trike-tyyppinen, kuten Jopoman mainitsi olisi varmasti se hyvä perusta ja kunhan se katettu sähköavusteinen trike lyö läpi kaupunkiautojen korvaajana mm. lainsäädännön kehittymisen myötä, niin alkaa niitäkin saamaan edullisemmin. Mielestäni autonvalmistajilla voisi olla kiinnostusta laajentaa siihen suuntaan joskus tulevaisuudessa, kunhan tuo liikkumisen rakennemuutos iskee kunnolla päälle, toki siihen menee vielä aikaa.

assari
08.03.2014, 22.13
http://kuvaton.com/k/yQG9.jpg

Vamsku-bike voisi sopia lavettityylinen menopeli eli sähköistetty kolmipyöräinen jossa olisi käsikela ym. varusteet.

Valtiovalta tietysti myöntäsi näille härveleille verovapauden.

Markku Liitiä
10.03.2014, 11.27
Jos lyö googleen vaikka hakusanat "bike disabled" ja valitsee kuvahaun, saa nähtäväkseen gaziljoona kuvaa vammaisille tarkoitetuista pyörätyyppisistä liikuntavälineistä. Osa jopa näyttää varsin sporttisilta ja kevyiltäkin. Kaikenlaisia värkkejä on siis jo olemassa, toisin kuin muutamasta aikaisemmasta kommentista voisi päätellä.

Toki pienenä sarjana tai yksittäiskappaleena tehty vehje maksaa ja sen saattaa joutua tilaamaan ulkomailta.

Aali
10.03.2014, 18.06
Kaveri vaihtaa renkaan ilman käsiä: http://www.youtube.com/watch?v=AV4H04Rmkrw

Jarppa
10.03.2014, 23.13
Oman perheen liikuntarajotteiselle hankittiin tuollainen Hase Trets nojapyörä.

http://hasebikes.com/87-1-Trets.html

Kulkee todella kevyesti, eikä ole mikään kauhea ankkuri. Muistaakseni paino liikkuu n.16 kilon huitteilla. Hankintahinta on toki suolainen. Hankintaan on mahdollista saada kunnalta harkinnan varaista tukea, joka meidän tapauksessa kustanti puolet hankintahinnasta.

Grandi66
11.03.2014, 07.39
Ehkä suurin syyllinen on tiedottomuus siitä mitä on markkinoilla. Oli sitten lääkäri, omainen tai muu vastaava. Suomessa tiedon saanti ja omien oikeuksien saaminen on sitten välillä kovankin taistelun takana. Omat taisteluni olen käynyt.