Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörään hyvä yleisrengas ?
Kun nyt selailee rengasvalikoimaa niin iskee runsaudenpula. Schwalbelta löytyy samaa rengasta monena eri versiona, muilla merkeillä samaten. Pyöräni on Cube Ltd race 26' jäykkäperä, viime kesä tuli ajeltua ja nyt pitäisi valita uudet renkaat. Alunperin pyörässä oli Rocket Ronit, toimivat polkuajeluissa mielestäni kuivalla kelillä kohtuullisesti ja assullakin rullasivat jotenkuten. Huonona puolena oli onneton pito pehmeällä alustalla ( esim enduroreiteillä ) ja märillä poluilla. Kestivätkin noin 2000km. Mitä suosittelisitte yleisrenkaaksi, ajelen pääosin poluilla ( Eniten tuli viimekesänä ajeltua Poronpolkua yms ) ja siirtymiäkin tulee väliin toki hiekkateitä ja assuakin pitkin. Olisikohan vaikka Nobby Nic tai Fat Albert kelvollisia...Leveys 2,25 ja pistosuojaus olisi jees. Auttakaahan vähän nöösiä.
Jos roro oli hyvä mutta pikkasen enemmän pitoa tarttis niin ardent exo olis varmaan minun ymmärrykseni mukaan varma valinta jolla ei paljoa voi mennä pieleen. Rullaavuus toki jonkin verran huonompi. Siitä sitten pitävämmät rullaavat jälleen vielä huonommin.
syklopaatti
06.03.2014, 01.15
tai MK II
Dirt Magazine continues their glowing appraisal by saying "..it is as close as we have found to the perfect all-round trail tyre.." which carries on the legacy of its predecessor the Vertcal ProTection many moons ago... - See more at: http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti%20MountainKing2.shtml#sthash.zLFpHSZ9.dpuf
Eipä tuo ehdotettu Nobby Niccikään yhtään huonompi vaihtoehto allrounderiksi ole. Erityisesti EVO mallina ilman sisureita rullaa ja pitää kivasti. Snakeskin kannattaa ottaa myös jos yhtään kiveä poluilta löytyy. Kulutus kestävyys taitaa olla hiukan huonompi kuin esim. Maxxiksen kumeissa...
Kartturi
06.03.2014, 22.51
Villikorttina Continental RubberQueen/TrailKing BlackChili tuntuu olevan hyvä yleisrengas kaikkiin paitsi kovin mutaisiin/savisiin oloihin. Märällä ja liukkaalla se kyllä toimii ja vastaavasti kuivalla vierii kuitenkin ihan ok. Noin silmämääräisesti se näyttää aika paljon Nobby Nickiltä, tai ehkä jopa vähän Hans Dampfilta vähän pienemmillä nappuloilla, mutta jos Nickissä on samat seoskset kuin Racing Ralphissä niin sillä ei tee paljon mitän märässä ja vastaavasti Schwalben pehmeämpiä seoksia on testajat moittineet nopeasti kuluvuksi.
Kiitosta tähän astisista vastauksista. Mitä tuo pte:n mainitsema tubeless vaatii, ei varmaan toimi Cuben alkuperäisillä vanteilla? Ja Kartturin mainitsema Schwalben nopea kuluminen, mitähän se on suurinpiirtein kilometreissä? Tuntuu hölmöltä näitä kysellä, olen jo 40v kaveri mutta Cube on ensimmäinen parempi pyöräni... Näin ollen kaikki opeteltava alusta :)
Kyllä ne pitäisi tubelessiksi pystyä muuttamaan. Tubeless-kumi, vannenauha, venttiilit ja sitten litkut perään.
Nappulakenka
07.03.2014, 08.04
Kiitosta tähän astisista vastauksista. Mitä tuo pte:n mainitsema tubeless vaatii, ei varmaan toimi Cuben alkuperäisillä vanteilla? Ja Kartturin mainitsema Schwalben nopea kuluminen, mitähän se on suurinpiirtein kilometreissä? Tuntuu hölmöltä näitä kysellä, olen jo 40v kaveri mutta Cube on ensimmäinen parempi pyöräni... Näin ollen kaikki opeteltava alusta :)
Iällä ei ole väliä! Pääasia, että on harrastus josta tykkää ja siitähän se osaaminen pikkuhiljaa karttuu :) Kuten jo todetti, niin nuo Cuben orkis vanteet saa toimimaan myös tubeless-setupilla. Alkuun voi vaikka aloittaa Stan'sin tubeless-setillä jos sellainen löytyy kivijalkakaupasta, mikäli tuollaista ei ole hyllyssä, niin sitten Stan'sin tubeless-venttiilit, teippirulla ja litku. Ruokakaupasta vielä kori asennusolutta ja tutustumaan Pahoja Tubeless ongelmia! (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35074-Pahoja-Tubeless-ongelmia%21) -keskusteluun :D Sinne voi sitten tulla kiroamaan ja kyselemään lisää neuvoja :)
Polun tukko
07.03.2014, 08.10
Jos on schrader venttiilit niin stanin venttiili ei tiivisty tarpeeksi hyvin.
Jostain syystä minulla se tiivistyi. Koko talven pyöri mavicin schrader kiekossa ice spiker stanin litkuilla ja stanin venttiilillä ja jossa kierros stanin keltaista teippiä.
Edit. Ehkä se teippikierroskin, johon venttiilinreiän kohdalle tekee vain pienet viillot ja josta venttiilin työntää läpi, vähän pienentää sitä reikää. Minulla ei tosiaan venttiilin kumitulppa ole mennyt tästä schraderin isommastakaan reiästä läpi ja ilmat ovat pysyneet moitteetta. Painetta maksimissaan 3 baria ja sillä ei venttiili ole ampunut läpi niin kuin mahdollista kuten polun tukolla oli kuitenkin käynyt.
Eipä tuo ehdotettu Nobby Niccikään yhtään huonompi vaihtoehto allrounderiksi ole. Erityisesti EVO mallina ilman sisureita rullaa ja pitää kivasti. Snakeskin kannattaa ottaa myös jos yhtään kiveä poluilta löytyy. Kulutus kestävyys taitaa olla hiukan huonompi kuin esim. Maxxiksen kumeissa...
mulla ainakin NN EVO lipsuu mahottomasti kosteassa kivikkojuurakossa.. kysyjän kuvaama maasto toisaalta on aika helppoa Poronpolku jne joten toimisi varmaan nopeampikin rengas
Hyvä tietää että Nobissakin liukkautta havaittavissa. Paineita olen pitänyt noilla polkuajeluilla edessä 2,3 ja takana 2,5 baria. En tiedä sitten olisiko se alkuperäinen Rocket Ron ( siinä on Cuben merkitkin renkaissa ) huonompaa seosta tms jos verrataan ihan kaupasta ostettuun "jälkiasennusrenkaaseen". Suurimmat ongelmat pidon kanssa minulle tosiaan tuli pehmeässä hiekassa ja sitten sateen jälkeen juuret, kivet kiersi ihan mielellään.
Kartturi
07.03.2014, 10.04
Ei ole hölmäjä kysymyksiä, on vaan hölmäjä vastaajia :)
Kuluminen näyttää koskevan pahiten noita trail/all mountain/enduro-renkaita ja erityisesti TrailStar ja VertStar -seoksia, esim. Hans Dampfista on pahimmillaan saatu viikonlopun ajoilla sivunappulat riekaleiksi, toiset on ajaneet 1000 mailia parilla. Keskiarvo näyttää olevan muutaman sata kilometriä kovaa ajoa parilla, paljous tai vähyys riippuu sitten aika paljon omista joista. Noita kokemuksia kannattaa myös sillä tavalla interpoloida, että jos Pinkbiken testaaja saa renkaat rikki Arizonan Sedonassa tai Moabissa missä maasto on kivikkoa ja mursketta ja nuo testaajat on usein kohtuu kovan luokan AM-kuskeja jotka pommittaa kivisiä alamäkiä niin että hampaat helisee, niin tilanne suomalaisessa metsässä ei ole niin paha jos satulasta pyörittää polkuja. Joka tapauksessa vähän vaikuttaa että Schwalben pitävimmissä seoksissa on ollut pito etusijalla ja kestävyys jäänyt vähän jälkeen, vastaavasti nuo XC ja traili-renkaiden PaceStar seokset tuntuu kyllä kestävän, mutta on taas sikaliukkaita erityisesti märillä kivillä ja juurilla, niinku joku testaaja tuossa yllä sanoi Nobby Nickistä ja sama on tullu huomattua Racing Ralphista aiemmin. Sen takia olin iloisesti yllättynyt noista Conteista, kun tuo Black Chili tuntuu pitävän märälläkin aika mainiosti mutta ei kuitenkaan tahmaa älyttömästi eikä tunnu kuluvan mitenkään erikoisesti.
Tubeless-asennuksesta kokosin kesällä perusohjeen josta selviää masentamisen pääkohdat: http://kartturi.wordpress.com/2013/07/23/mekaniikkaa-meikalaisille-tubeless-renkaiden-asennus/
Hyvät ohjeet Kartturilla. Taidanpa pysyä sisurilinjalla silti. Nyt on joutunut jopa rengashommia harjoittelemaan, eipä aiemmin ole tarvinnut juuri fillarinkumien kanssa olla tekemisissä. Alkaa menemään off-topiciksi mutta viime viikonloppuna otin asiakseni treenata rengashommia oikein ajan kanssa. Autotallissa paljon mukavampi treenata kuin metsässä paarmojen, hyttysten yms kannustaessa. Eniten harmitusta herätti takakiekon pois ottaminen, vaan kun sen hoksasi että minne se takavaihtaja pitikään kääntää niin hommahan oli todella helppo. Eikä ketjuihin tarvitse edes koskea missään vaiheessa, voittajafiilis. Ihan huvikseni vaihtelin nastat alle ja pois, 12 min meni kaikkineen molemmissa kiekoissa kun rauhaksiin teki. Ja takaisin aiheeseen, se "blackchili" on ilmeisesti jokin contin kumiseos? Tarvineepa katsoa, sen toki tiedän ettei yhdeltä renkaalta vaan voi saada kaikkia ominaisuuksia mutta se markäpito olisi mulle tärkeä. Viime syksynä loppui ajelut kun Lopella Melkuttimen takamaastossa kivikkoalamäessä tuli ekat kunnon pannut. Sateen jälkeen lipsui toki muuallakin kuin kivillä mutta...Kiertäjäkalvosin ei ole edelleenkään ihan kuosissaan.
Kartturi
07.03.2014, 12.57
Hyvät ohjeet Kartturilla. Taidanpa pysyä sisurilinjalla silti. Nyt on joutunut jopa rengashommia harjoittelemaan, eipä aiemmin ole tarvinnut juuri fillarinkumien kanssa olla tekemisissä. Alkaa menemään off-topiciksi mutta viime viikonloppuna otin asiakseni treenata rengashommia oikein ajan kanssa. Autotallissa paljon mukavampi treenata kuin metsässä paarmojen, hyttysten yms kannustaessa. Eniten harmitusta herätti takakiekon pois ottaminen, vaan kun sen hoksasi että minne se takavaihtaja pitikään kääntää niin hommahan oli todella helppo. Eikä ketjuihin tarvitse edes koskea missään vaiheessa, voittajafiilis. Ihan huvikseni vaihtelin nastat alle ja pois, 12 min meni kaikkineen molemmissa kiekoissa kun rauhaksiin teki. Ja takaisin aiheeseen, se "blackchili" on ilmeisesti jokin contin kumiseos? Tarvineepa katsoa, sen toki tiedän ettei yhdeltä renkaalta vaan voi saada kaikkia ominaisuuksia mutta se markäpito olisi mulle tärkeä. Viime syksynä loppui ajelut kun Lopella Melkuttimen takamaastossa kivikkoalamäessä tuli ekat kunnon pannut. Sateen jälkeen lipsui toki muuallakin kuin kivillä mutta...Kiertäjäkalvosin ei ole edelleenkään ihan kuosissaan.
Jos ihan rehellisiä ollaan niin en minäkään nyt ihan valaistumista kokenu tubelessin kanssa, mutta kun tykkään puuhastella niin tulihan kokeiltua :)
Black Chili on tosiaan Contin se parempi seos, sen takia sitä painotin, että Contilla se normiseos on normaalin huono märällä alustalla, BC on sitten se parempi yleisseos.
Noin yleisemminkin tuo seos vaikuttaa yllättävän paljon renkaan kestävyyteen ja märkäpitoon erilaisten runkojen kanssa, joten kokemuksia vertaillessa ja kumeja ostellessa kannattaa laittaa merkille mistä versiosta puhutaan. Esim. Schwalbella on helposti kolme-neljä erilaista runkoversiota renkaasta, mahdollisesti kolmea eri seosta ja eri kokoja, eli samalla nimiotsikolla myydään jopa pariakymmentä rengasta joissa on yllättävänkin suuria eroja kestävyydessä, rullaavuudessa ja pidossa.
No sehän juuri tämän kyselyn sai alkuun, juurikin Schwalbea katsoessani ihmettelin kun samaa rengasta on monta versiota... Muista valmistajista vielä mitään kokemusta olekaan.
Itse ajellut NobbyNiceillä kolme vuotta ja jotain nelisen tuhatta ja vielä oli varsinkin edessä kuviota jäljellä. Märällä (syksyllä) liukkaat mutta kesällä ja talvella ihan toimivat. Kai niitä parempiakin on mutta kun ei kauhea kiire ole niin kyllä noilla pärjää, märälläkin. Silloin vältellään pahimpia kivikoita ja juurakoita.
.. ja talvella ihan toimivat.
Sanottakoon että märällä sileällä jäällä ei pidä .. kun tuossa järvellä tuulenpuuskatkin vie takarenkaan alta :)
Talvella itselläni on käytössä ice spikerit :)
Nobby nic 2,4" täystubeleksella olen ajanut sekalaista ajoa 10-80km lenkkejä juurakko-kivikkoa pääsääntöisesti, tuossa koossa toimii.
Pyörän jousto 150mm. En voisi kuvitella 2,3" kapeammalla ajavan. Pehmeämmät on sitten niin pirun raskaita.
Ei taida tuohon mun Cubeen mennä niin leveä rengas? Alkuperäinen on leveydeltään 2,25 ja talveksi ostamani isp:t on 2,35, on jättänyt reunanastat pienet jäljet takahaarukkaan.
No voehan... Tänään kun pyöräni takavaihtajaa säädin niin osui katse renkaiden teksteihin. Olen tässä selittänyt että alkuperäiset renkaat ovat rocket ronit vaan ei... Ne ovatkin rapid robit. Mahtavatkohan rocketit olla jo paremmat kuin nuo? Voi saasta :D
akottila
10.03.2014, 06.45
Nobby nic pitää hyvin, mutta ei ole niin mukava ja nopea asvaltilla kuin cuben alkuperäinen, joka on musta tosi hyvä yleisrengas. Mulla on useampi pyörä ja yksi juurikin tuo cuben ltd race. Kiva pyörä. Tosin mulla on siinä tällä hetkellä big apple kun ajelen sillä lähinnä asvaltilla. Nobby nicciä käytän täysjoustossa jolla ajan polkuja metsässä. Siihen on nobby nic tosi hyvä.
Laitoin sunnuntaina Mountain Kingit alle ja ne saa varmaan jo tässä kevään aikana ajettua vaihtokuntoon ja Schwalbea oli ajatellut seuraavaksi renkaaksi, ja em. tekstit luettuani vain entistä enemmän. Alkaa olla jo noi Contit nähty.
Niin, ittellä ku on kokemusta vain Contin renkaista viime vuosilta. Race Kingistä olen eniten tykännyt mutta ne onkin ne World cup-versiot (en viittiny ajaa niitä loppuun edes); Mountain King 2.2 on ollut pitävä rengas (ainakin mun ajoissa) mut supersonic/black chili-rattaana mitä mulla on ollut se kuluu suht nopsaan; kolmas on hinta-laatusuhteeltaan halvimmasta päästä oleva rengas eli Traffic joka on ollut mun kokemuksen mukaan kovalla pohjalla pitävä mutta mutaisella/märällä liukas (esim. Kuusamossa Kouervaaran laavulta tullessa meni pari alamäkeä takajarru lukossa parasta toivoen ja pahinta peläten) joten suosittelen sekakäytössä olevaan maasturiin. Edellinen Speed King 2.1 (http://farnorthracing.com/cycling/images/speedking_header.jpg) oli hyvä rengas (perkale ku menivät tekemään siitä semi-slicksin), se oli sopivasti Race Kingin ja Mountain Kingin välistä.
Mulla on Bontrager LT3 renkaat tuossa maasturissa, enkä ole kovinkaan paljoa enempää kaivannut, kovasti kapoisethan nuo 2.0 kapeat on, joten pehmeässä upottaa, mutta vetelässä mutahiekassakaan ei pito ole loppunut kesken, eikä sohjossa. Tietenkin se ajotapakin vaikuttaa, itse en harrasta adreanaliininhuuruista alamäkitykitystä poluilla, asfaltilla ja hiekkatiellä saattaa alamäessä vauhti hetkellisesti nousta yli viidenkympin.
Netistä mitä olen lukenut, niin moni on moittinut näiden vetopitoa, mutten itse ole tuota mitenkään ongelmaksi havainnut, ihan ok nuo pitää ylämäkeen kiivetessä, tosin taaskin, en minä putkelta runttaa ylämäkiin.
Hintaisekseen kai nuo on ihan kelvolliset budjettirenkaat, jos sellaista kevyttä polkukäyttöä, hiekkatietä ja asfaltilla ajalua harrastaa, en nyt äkkisestään paljoa enempää osaa kaivata renkailta, ehkä asfaltilla voisi rullata vielä paremmin, mutta ei ne varmaan sitten hiekalla enää pitäisi niin hyvin.
Sekin kannattaa ottaa huomioon, että noi on varmaankin mun karkeimmat renkaat koskaan (jos talvirenkaita ei lasketa), joten voi olla etten vaan tiedä paremmasta. Schwalben edullisemmat kumit on omien kokemuksen mukaan nättejä, helposti markkinoitavia, painavia eikä mitään sivuttaispitoa, mutta tämä nyt ei taas kosketa nappulakumeja, eikä niitä joista saa maksaa itsensä kipeäksi.
syklopaatti
14.03.2014, 01.05
Laitoin sunnuntaina Mountain Kingit alle ja ne saa varmaan jo tässä kevään aikana ajettua vaihtokuntoon ja Schwalbea oli ajatellut seuraavaksi renkaaksi, ja em. tekstit luettuani vain entistä enemmän. Alkaa olla jo noi Contit nähty.
Nyt kyllä meni hieman yli hilseen multa tämä kommentti. Taidat ajaa aika paljon (120tVK?):eek:
Jos Schwalbelta otat seoksen joka pitää edes jossain niin varaudu siihen ,että ajat 3 paria niitä vaihtokuntoon siinä kun yhdet Bläk tsili kontit. Et kai sinä käytä supersoniceja protection mallien sijaan. Ne on paperinohuet kisarenkaat ja kestävyys sen mukainen. Jos ajelet pururadoilla niin sit tilanne on toinen. Eturenkaana sisurin kanssa ne menee jos malttaa himmailla kivikot yms, mut tubeleksena supersoniceista ei juuri hyötyä ole jos painaa pyörän kanssa yli 30 kg. Joutuu kuitenkin laittamaan niin tautiset paineet ,ettei taitu alle ,että oikeassa maastossa ajo on lähinnä sinne tänne kimpoilua ja suurin tubeleksen etu ,matalat paineet ja sitämyötä parantunut pito,tuntuma maastoon ja rullaus on haave vain.
Joku Mountain king II 2,4 protection BC:llä on sellanen rengas ,että siihen saa lähteä millä nobby nicillä tahansa viivalle ja häviää kaikessa ´kulutusketävyydessä ,rullausessa ja pidossa. no ok. pidossa pärjää sen 3 lenkin ajan kunnes pinta on nobbyssä kulunut pitämättömäksi ja reunanappuloista suurin osa on poilkujen varsilla. Contin suurin heikkous on sen onneton tubelessvalmius. Mullakin X-kingillä meni 2-3 lenkkiä ja 4kpl 16g patruunaa ennenkuin se alko pitämään. Kyllä ne perus polkupyörittelyssä ilmat piti .mutta heti kun laitetaan vauhtia jolloin rengas joutuu isoihin sivuttaisvääntoihin kantatessa ja kivikoissa ,ei niin onnistuneissa alastuloissa jne..jne..niin ilmaa alkaa kadota vaikka varsinaisesta kunnon burbbailusta ei voikaan puhua. Taisivat tälle kaudelle korjata senkin ongelman.
Ei ole hölmäjä kysymyksiä, on vaan hölmäjä vastaajia :)
Kuluminen näyttää koskevan pahiten noita trail/all mountain/enduro-renkaita ja erityisesti TrailStar ja VertStar -seoksia, esim. Hans Dampfista on pahimmillaan saatu viikonlopun ajoilla sivunappulat riekaleiksi,Joka tapauksessa vähän vaikuttaa että Schwalben pitävimmissä seoksissa on ollut pito etusijalla ja kestävyys jäänyt vähän jälkeen, vastaavasti nuo XC ja traili-renkaiden PaceStar seokset tuntuu kyllä kestävän, mutta on taas sikaliukkaita erityisesti märillä kivillä ja juurilla, niinku joku testaaja tuossa yllä sanoi Nobby Nickistä ja sama on tullu huomattua Racing Ralphista aiemmin. Sen takia olin iloisesti yllättynyt noista Conteista, kun tuo Black Chili tuntuu pitävän märälläkin aika mainiosti mutta ei kuitenkaan tahmaa älyttömästi eikä tunnu kuluvan mitenkään erikoisesti.
Hyvin kirjoitettu. Sammoo mieltä.
Polun tukko
14.03.2014, 01.22
Nyt kyllä meni hieman yli hilseen multa tämä kommentti. Taidat ajaa aika paljon (120tVK?):eek:
http://youtu.be/4truiEwub0M
Jos Schwalbelta otat seoksen joka pitää edes jossain niin varaudu siihen ,että ajat 3 paria niitä vaihtokuntoon siinä kun yhdet Bläk tsili kontit. Et kai sinä käytä supersoniceja protection mallien sijaan. Ne on paperinohuet kisarenkaat ja kestävyys sen mukainen. Jos ajelet pururadoilla niin sit tilanne on toinen. Eturenkaana sisurin kanssa ne menee jos malttaa himmailla kivikot yms, mut tubeleksena supersoniceista ei juuri hyötyä ole jos painaa pyörän kanssa yli 30 kg. Joutuu kuitenkin laittamaan niin tautiset paineet ,ettei taitu alle ,että oikeassa maastossa ajo on lähinnä sinne tänne kimpoilua ja suurin tubeleksen etu ,matalat paineet ja sitämyötä parantunut pito,tuntuma maastoon ja rullaus on haave vain.
Joku Mountain king II 2,4 protection BC:llä on sellanen rengas ,että siihen saa lähteä millä nobby nicillä tahansa viivalle ja häviää kaikessa ´kulutusketävyydessä ,rullausessa ja pidossa. no ok. pidossa pärjää sen 3 lenkin ajan kunnes pinta on nobbyssä kulunut pitämättömäksi ja reunanappuloista suurin osa on poilkujen varsilla. Contin suurin heikkous on sen onneton tubelessvalmius. Mullakin X-kingillä meni 2-3 lenkkiä ja 4kpl 16g patruunaa ennenkuin se alko pitämään. Kyllä ne perus polkupyörittelyssä ilmat piti .mutta heti kun laitetaan vauhtia jolloin rengas joutuu isoihin sivuttaisvääntoihin kantatessa ja kivikoissa ,ei niin onnistuneissa alastuloissa jne..jne..niin ilmaa alkaa kadota vaikka varsinaisesta kunnon burbbailusta ei voikaan puhua. Taisivat tälle kaudelle korjata senkin ongelman.
Sori, olis varmaan pitänyt mainita, että noi Mountain Kingit on jo aikasta vanhat, ainakin sen 4 vuotta. Ja joo, ne on supersonicit mutta sisäkumekset on käytössä. Niin, mulla on sellainen setti renkaita, että tallista löytyy kaytettävinä renkaina Kojakit, Trafficit, Mountain Kingit ja viime syksyn viimeisin hankinta eli Schwalben Ice spikerit (edelliset oli Contin Spike Clawit, huono pito eli aikasta paskat). Noita siis vaihtelen kauden aikana eli talvet nastoilla, kevät ja syksyt Mountain Kingeillä ja kesällä Trafficit tai Kojakit alla, yleensä Trafficit.
Okei, eli vaikka luulin tuota Contia kuluvaksi niin se sitten taidakaan olla niitä kuluvampia renkaita. No voishan sitä silti kokeilun vuoksi ostaa setin Schwalbejakin välissä.
Niin, kilsoja ei tule vuodessa paljoa mutta allekirjoittaneen ruumiinrakenne, eli olen enemmän gotletti kuin atleetti, on yksi mikä syö rengasta, varsinkin takarengasta. Mutta tuon uuden fillarin myötä olis tarkoitus päästä tästä gotlettisuudesta ainakin vähemmän gotlettisuuteen :)
Renkaiksi tulee nyt Schwalben Nobby Nic, kertoilenpa tänne sitten kokemuksia.
sakuvaan
24.03.2014, 10.24
Renkaiksi tulee nyt Schwalben Nobby Nic, kertoilenpa tänne sitten kokemuksia.
Eturenkaana oleva NoNi kulahti paljon pahemmin kuin takana ollut ardentti espanjanreissulla, sivunappulat ottaa osumaa/haihtuu suhteellisen nopeasti, rullaavuudesta en osaa sanoa mitään koska reissulla ajettii enemmän alamäkeen kuin ylämäkeen/tasaisella, suomessa en ole ko. renkaalla ajanut metriäkään.
Vaimolla tuli radonin AM-pyörässä nobby nikit vakiorenkaina ja jos ajaa pääasiassa maastossa niin nuo ovat mielestäni ihan hyvät yleisrenkaat. Rullaavat kohtuullisesti mutta menettelevät vielä märälläkin, juurakossa ja mudassakin. Ja boonuksena ovat todella hyvät lumisen talvikelin renkaat.
Nyt on 20km:n ensikokemukset Nobbyista. Mielestäni pito on todella hyvä verrattuna Rabit Robeihin, niin pehmeällä hiekalla, mudassa kuin poluilla joissa juurakkoa / oksanpätkää. Niissä kohdissa missä aiemnmin on iskenyt "kauhu" että nyt loppuu pito sai Nobbyillä mennä ihan surutta. Asfaltilla eivät jyristä sen enempää kuin kuin Robitkaan. Ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen. Rengas on siis Nobby Nic 2,25 evolution snakeskin, pacestar. En ole varma onko se kolmiseos mallia, kyljessä tähdessä numero 3 ja compound. Käytän myös sisuria.
Ketjureaktio
31.03.2014, 12.58
Ääni Nobbyille. Ajeltu niin lopputalven röpelöjä kuin kesäkeliä EVO-versiolla sisurin kanssa, tosi hyvä yleisrengas. Pitoa riittää ja rullaavuus on kuitenkin kohtuullinen mikä onkin itselleni vaatimus koska ajan paljon myös siirtymää.
Edellinen Speed King 2.1 (http://farnorthracing.com/cycling/images/speedking_header.jpg) oli hyvä rengas (perkale ku menivät tekemään siitä semi-slicksin), se oli sopivasti Race Kingin ja Mountain Kingin välistä.
X-King on se nykyinen välimalli. http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/mtb/cc_marathon/XKing_en.html
Itellä on olleet nuo black chili versiona viime kesästä lähtien 26 jäykkäperässä ja ovat minusta hyvä kompromissi rullavuuden ja pidon suhteen.
Okei, ja jos on lähellekään kuin vanha Speed King niin yksi vahvoista ehdokkaista. Toinen vastaehdokas on Schwalben Racing Ralph. Noista vois jompaa kumpaa kokeilla.
http://www.bike-discount.de/en/buy/x-king-protection-26-x-2%2C2-foldable-157825/wg_id-241
http://www.bike-discount.de/en/buy/racing-ralph-evo-snakeskin-pacestar-2%2C25-folding-83087/wg_id-241
brilleaux
06.04.2014, 14.05
Kannattaa nuo Svalpet unohtaa samantien, jos vähänkään pitoa(märällä, kostealla)+kestävyyttä haluaa.
Rullaahan ne juu. Siinä se sitten onkin. Mistä tämä näiden Svalpejen hehkutus oikein kumpuaa...
ISP on hyvä. Siinä se sitten Svalpen osalta onkin. IMO. :D
Pistä alle WTB Bronsonit TCS-versiona. Jos et kokeile, oma on menetyksesi. ;)
On muuten kaiken lisäksi helpoimmin asentuva tubeless-kumi, mitä itselle on tullut vastaan.
Hei, toi oli aika mielenkiintoinen vaihtoehto. Taitaa olla jonkinlaisella pistosuojalla ku on tubeless-rengas? Btw., onhan noita WTB:n renkaita joskus ennen muinoin tullut käytettyä, silloin 90-luvulla alla oli tuunattu Kuwahara Competition LX. Velociraptorit on näkyy olevan vieläkin mallistossa :)
Mistä noita WTB:n renkaita löytää tänä pnä? Suomesta jostain?
Schwalbeja ei ole ollut ku vasta yhdet nastarenkaat ja olen vähän kiinnostunut kokeileen miten noi pelittää omassa käytössä (fillarointi on harrastus mulle joten kilpailen lähinnä itseäni vastaan, vaihtelevasti) ja toisaalta kulutuskestävyys ei ole mulle se tärkein. Joku tuossa aiemmin mainitsikin, että Schwalbet kuluu nopeammin niin pikaisen laskutoimituksen ja insinöörijärjen käytön jälkeen ne vois kestää vuoden mun käytöllä eli olis ne Nokian Boazobeanaa kestävämmät (takarengas oli sliksinä alle puolessa vuodessa ja eturengas vuodessa :)). Mut ainakin Schwalbe kovasti mainostaa eurooppalaisissa lehdissä ja esim. Eurobike-messuilla niillä on melko hulppea standi verratuna muihin rengasvalmistajiin.
brilleaux
06.04.2014, 15.32
http://www.bikeshop.fi/54_559_WTB_Bronson_2_3_AM_TCS/ekauppa/pW010-0410/
Itse en vaan pärjää Svalpen renkailla. Ehkä en vaan osaa ajaa.
Esim. tuolla varastossa lojuvat Fat Albertit omassa luokituksessa menee kastiin " hengenvaaralliset". Mulle riitti 1 kerta metsässä.
Nobby Nicillä en uskalla ajaa kuin kelvillä. :D
Mut toi Bronson on kyllä mainio yleisrengas. Tänään viimeksi kävin niillä kivikko-/juurakkojumpassa. Pitää hyvin kaikenlaisilla alustoilla ja käytös on jotenkin vaan ennustettavissa.
Siirtymätkin menee kivuttomasti kohtuu hyvän rullaavuuden ansiosta.
Ainut missä noi ei pidä, on puhdas jää. Suorastaan salamannopean liukkaat.
Kauheet ankkurit noi bronssonit ainakin vs. svalpet.... mites ononen voileipäkumit (http://www.on-one.co.uk/i/q/TYOOSM26X225/on-one-smorgasbord-26x225-tyre)? Halawat o ainaskii:)
Kauheet ankkurit noi bronssonit ainakin vs. svalpet.... mites ononen voileipäkumit (http://www.on-one.co.uk/i/q/TYOOSM26X225/on-one-smorgasbord-26x225-tyre)? Halawat o ainaskii:)
Painavathan nuokin ovat. Mutta hyvin toimii ja pitää, ainakin 29-koossa. Jos painon suhteen ei ole niin tarkkaa niin hinta-laatusuhde on mielestäni mitä mainioin.
Juu, eteen kannattaa laittaa pariksi Chunky Monkey.
Painavathan nuokin ovat. Mutta hyvin toimii ja pitää, ainakin 29-koossa. Jos painon suhteen ei ole niin tarkkaa niin hinta-laatusuhde on mielestäni mitä mainioin.
Juu, eteen kannattaa laittaa pariksi Chunky Monkey.
Niin muuten onkii, hyi kauhee en syö (läppä) Vaikka vois kai noi piruuttaan tilailla, olis vähä erilainen nuori ja ajelis smörgareilla waan ja etteen apina.
brilleaux
07.04.2014, 07.22
No jos haluaa kumin joka kestää rymyämistä metsässä ja pitää joka kelillä, painoakin tulee? Mitä iloa on kevyestä (maasto)kumista jolla ei voi ajaa kuin (kuivalla)kelvillä? ;)
Voileipäkumia en eteen laittaisi. Kuten sanottu Chunky Monkey eteen ja voileipä taakse. Toimii. Takapään sivuttaispito märällä ei tosin ole etupään tasolla, mutta menettelee. Ja hinta/laatu kohtaa kyllä mainiosti noissa.
Honeybadger
07.04.2014, 21.51
Bike.discountista sai Black chili Rubber Queenit 30€/kpl ja näistä ainakin ensivaikutelma pikaisen testin jälkeen on tosi mainio ja luottamusta herättävä.
Nobby nicit on kyllä kehnoimmat renkaat millä ite oon joutunut ajelemaan. Vaikka huono pito juurilla ja kivillä ei haittaiskaan, en silti suosittele, kun ei niillä oikeasti uskalla muualla ajaa kuin kuivalla kelvillä, ne kun lähtee alta ilman mitään varoituksia. Hyvillä renkailla aina tietää missä mennään ja siinä vaiheessa kun pientä luisua alkaa tuntumaan, niin Nobby nakeilla on jo turpeet suussa :rolleyes:
brilleaux
08.04.2014, 06.56
Nobby nicit on kyllä kehnoimmat renkaat millä ite oon joutunut ajelemaan. Vaikka huono pito juurilla ja kivillä ei haittaiskaan, en silti suosittele, kun ei niillä oikeasti uskalla muualla ajaa kuin kuivalla kelvillä, ne kun lähtee alta ilman mitään varoituksia. Hyvillä renkailla aina tietää missä mennään ja siinä vaiheessa kun pientä luisua alkaa tuntumaan, niin Nobby nakeilla on jo turpeet suussa :rolleyes:
+1
Renkaista puhuttaessa olisi hyödyllistä aina mainita renkaan tarkempi malli. Tota Nobbyakin saa performance ja evolution -mallisena plus seoksia on dual compound, pacestar, trailstar ja gatestar. Sitten on vielä tubeless, tubeless ready, snakeskin ja Double Defense vaihtoehdot. Kaikki nämä eivät käyttäydy samalla tavalla.
Itsellä ei ole kokemusta Nobbyista.
E. Linkki http://www.schwalbetires.com/bike_tires/off-road_tires/nobby_nic_hs411
Kävin kyseleen paikallisesta liikkestä ja ne suositteli tätä ==> http://www.bontrager.com/model/11866
Ei mikään halpa mutta kuintekin sen verta hyvän tarjouksen sain, että taidan tukea paikallista kauppaa :) Ja olihan se muidenkin asiakkaiden palaute renkaan ominaisuuksista positiivista joten näillä mennään...
syklopaatti
08.04.2014, 09.26
Kävin kyseleen paikallisesta liikkestä ja ne suositteli tätä ==> http://www.bontrager.com/model/11866
Ei mikään halpa mutta kuintekin sen verta hyvän tarjouksen sain, että taidan tukea paikallista kauppaa :) Ja olihan se muidenkin asiakkaiden palaute renkaan ominaisuuksista positiivista joten näillä mennään...EIIIIIIIIIII. eläääää osta jos aiot ajaa edes aamukasteella. Edes noi team issueversiot ei pidä märällä tai kosteella yhtään vaan lähtee jonnekin suuntaa ntäysin varoittamatta paikassa jossa pitäisi slicsilläkin ajaa.
korkeintaan taakse noi ja sinnekin varauksella. Kuivalla noi on hyvät ja hyvä kanttipito ,mut ottasin XR3 taakse ja ota tää eteen kuitenkin jos meinaat noista xc renkaista valita.http://www.bontrager.com/model/11643
eikä sinun edes kannata ottaa team issueta taakse kun se vaan kuluu silmissä. Ota expert tai comp taakse niin pääset halvemmalla ja rengas kestää pitempään.. Kato myydäänkö diellä continentalia ja unohdat noi bontragerit ja osta x-kingin taakse ja Mountain Kink kakkosen eteen. niillä ajat kaikki ajot syksyn limajuurakosta lähtien tai jos siellä missä oot osn spesialized kauppias niin käyt häneltä hakemassa tarkoituksiisi sopivat renkaat ja spessut ei maksa kun n35e kpl. Mut älä missään nimessä osta ainakaan eteen sitä XR2;ta. Minä olen aidosti silloin huolissani terveydestäsi.
syklopaatti
08.04.2014, 09.42
Renkaista puhuttaessa olisi hyödyllistä aina mainita renkaan tarkempi malli. Tota Nobbyakin saa performance ja evolution -mallisena plus seoksia on dual compound, pacestar, trailstar ja gatestar. Sitten on vielä tubeless, tubeless ready, snakeskin ja Double Defense vaihtoehdot. Kaikki nämä eivät käyttäydy samalla tavalla.
Itsellä ei ole kokemusta Nobbyista.
E. Linkki http://www.schwalbetires.com/bike_tires/off-road_tires/nobby_nic_hs411
Joo. On varmaan jotkut pacestar 2,25l iukkaat tai joku OEM saippuanobbyt. Itse meinasin ajaa kesän edessä 2,4Nobby EVO Trailstar triple compound tubelessready.
Ja ne tulee pyörään missä on 170/180mm joustoa. tossa kuva siitä . vieressä vasemmalla verrokkina 2,4 exo ardent. Jos joutuisin valitsemaan kumman laittasin haastaviin olosuhteisiin niin luulyavasti nobbyn koska siinä on pitävämpi kumiseos sekä selvästi paksummat kyljet.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb10803281/p4pb10803281.jpg
Paikallisesta maastosta voi sanoa, että täällä voi ajaa metsässä ihan huoletta jopa Continentalin Trafficillakin, nimim. kokemusta on ja pystyssä on pysytty. En tiä onko se vaan maaston vaatimattomuutta vaiko omaa taitoa mutta niin se vaan tällä seudulla on. Toisaalta, oma ajotapa/tyyli ei ole mitään verenmakusuussa-menoa.
Itselle tärkeä seikka renkaissa on sen rullaavuus koska ajan vaihtelevassa maastossa "kelin" mukaan. Ja ainoa asia mitä tahtoisin lisää verrattuna esim. noihin Trafficeihin on hitusen enemmän vetopitoa, kun ne tuppaa sutimaan kaikilla muilla pinnoilla paitsi puhtaalla asfaltilla :) Ja se, että rengas vähän luistaa sivulle tai jarrutukset meinaa mennä pitkäksi, ei niinkään haittaa.
En tiä onko se vaan maaston vaatimattomuutta vaiko omaa taitoa mutta niin se vaan tällä seudulla on. Toisaalta, oma ajotapa/tyyli ei ole mitään verenmakusuussa-menoa.
Äläpä huoli, kohta joku tulee kertomaan ettet ole ajanut oikeaa maastoajoa, eikä siellä oikeassa juurakkohelvetissä pysy pystyssä metriäkään, jos ei ole jotain alamäkikäyttöä varten tehtyjä traktorin renkaita muistuttavia kumeja alla. Varsinkaan jos voidaan arvioida olosuhteet kosteiksi.
Kolme tai neljä rinnakkaista maastorengasspekulaatioketjua lienee varmin kevään merkki tällä foorumilla. Ensin jokainen kertoo oman suosikkinsa ja huutoäänestyksen perusteella ratkeaa se ainoa oikea jokasään ja jokapaikan yleisrengas, jota ilman oma terveys, nykyisten/tulevien lasten terveys ja näennäinen maailmanrauha ovat uhattuna.
Äläpä huoli, kohta joku tulee kertomaan ettet ole ajanut oikeaa maastoajoa, eikä siellä oikeassa juurakkohelvetissä pysy pystyssä metriäkään, jos ei ole jotain alamäkikäyttöä varten tehtyjä traktorin renkaita muistuttavia kumeja alla. Varsinkaan jos voidaan arvioida olosuhteet kosteiksi.
Kolme tai neljä rinnakkaista maastorengasspekulaatioketjua lienee varmin kevään merkki tällä foorumilla. Ensin jokainen kertoo oman suosikkinsa ja huutoäänestyksen perusteella ratkeaa se ainoa oikea jokasään ja jokapaikan yleisrengas, jota ilman oma terveys, nykyisten/tulevien lasten terveys ja näennäinen maailmanrauha ovat uhattuna.
:) kjäh.
Mä oon aidosti kiinnostunut päivän rengasvalinnasta, tahdon pysyä ajan hermolla. Vaikka ajankin useimmiten käytetyillä toisten hylkäämillä renkaantapaisilla, ei Se poissulje mahdollisuutta tilanteen paranemiseen. Valehtelin, ostin yhen saksalaisen rengasvalmistajan tuotteen uutena, koska en aikaisemmin tiennyt niiden hengenvaarallisuudesta. Nyt en osaa sanoa, voiko metsäkonkelointia toimittaa lainkaan, voi mua poloista. Paras olisi kai suunnata Tarmo maantielle, kelvi kun kutsuu jo muutenkin. Mitä seosta suosittelisitte?
Sori, eka kysymys menee vähän ohi aiheen, mutta se on johdattelua toiselle kysymykselle.
Olen tässä tilailemassa Bike-Discountista tavaraa, niin mietin että tilaisinko renkaat samalla varastoon.
Mikä on odotettavissa olevat käyttö kilometrit tai -ikä, kun pyörän olen ostanut 2012. Enimmäkseen olen maastossa polkenut, mutta tänä vuonna tullut poljettua työmatka-ajoakin, tai ainakin enemmän kuin edellisenä talvena.
Pyörässä on alkuperäinen Schwalbe Smart Sam. Olisiko nyt parempi tuo Rocket Ron yleiskäyttöön vai pitääkö pysyä samassa renkaassa? Ketjun aloittajalla ei ole ainakaan kovin paljoa kestäneet.
Ehdottaisin näitä http://www.bike-discount.de/en/buy/smart-sam-plus-performance-dc-26-x-2%2C25-wire-73321
Näissä nyt on jonkinlainen pistosuojauskin ja ilman pistosuojausta olevasta smart samista tuntuu sepelit menevä aika hyvin läpi varsinkin kuluneemmista.
Polun tukko
18.04.2014, 14.45
Superfly7:ssa on renkaina bontragerin xr1 expertit. Renkaat kyllä rulla todella hyvin mutta niiden pito märässä on melkolailla olematon. Myös leveys,2.0 on ongelma kun ja jos polku on kostea. Meno muuttuu tällöin tervaiseksi.
Haussa olisi rengas josta olen rullavuudesta hieman tinkimään xr1 nähden, mutta pitoa pitää olla myös jonkin verran kosteaan. Myös leveyttä pitää olla enemmän että kosteikoissa ei heti upota.
Mitä siis 29" suositellaan? Contilta miettinyt 2.2" trail kingiä chilinä, meneekö rullaavuus pahasti miinukselle? Tai vastaavasti contin mt2 chilinä?
Iglumies
18.04.2014, 16.56
WTB Bronson race 2,2 (http://www.sportax.fi/product/146/wtb-bronson)
juuri tulin tuollaisilla metsästä, pito on hyvä ja työmatkatkin sujuu mallikkaasti.
Polun tukko
18.04.2014, 20.25
Pistin tilaukseen saksanmaalta muiden rojujen kanssa contin mountain king II protectionit,chilillä,koossa 29*2.4".
Onkos väellä kokemuksia Maxxis Ardent- ja/tai Ignitor-malleista? Että miten rullaa kovalla pohjalla ja jos eksyy soille sotkemaan niin purkaantuuko renkaasta rapa vaiko kuskilta hermot?!?? Jotain suojaustakin saisi rattaissa olla eli kuinka Exo-versiot kestää, tosin olen noilla Contin Trafficeillakin ajellut jo melko kivikkoistakin pätkää eivätkä ne ole antautuneet.
Kävin siis Hi5Bikesillä ja siellä, kun pääsi käpisteleen moisia renkaita niin mieli taisi muuttua noista Bontrager-kumeista näihin. Hieman kuvailin paikallisia maastoja ja myyjien välisessä keskustelussa vilahti joku paikka nimeltä Tammilehto tjsp.; siellä ilmeisesti on kova pohjaista polkua, siellä täällä vähän löysempää hiekka tai suota ja lisäksi sellaista perusmetsäpolkua.
p.s. Joku hämärä muistikuva on, että jossain toisessa threadissa joku taisi jotain Maxxiksesta kirjoittaa.
Mulla on Ardentit ollu pari vuotta käytössä ja toimii hyvjn kalliolla hiekalla ja multaisessa maastosa oli kuivaa tai märkää sekä rullaaa hyvin kovallakin pohjalla koska keskinappulat ovat hieman korkeammalla kuin muut. Olen ajanut monen merkkisiä renkaita ja kyllä tuo on yks parhaista.
orc biker
26.05.2014, 21.30
Edit. Kysymykseni ei ole enää ajankohtainen.
Bontrager XR2 tai XR3 Team Issue.
Kun tuota NN:ää niin paljon haukutaan niin pitää vähän puolustellakin. Kyllä se märälläkin pitää kun paineita laskee. Jos 2,5 baria pitää olla ilmaa niin ei kyllä mitään toivoa että ottais mistään kosteastakaan kiinni. Kun tiputtaa paineet alle 2 barin niin johan alkaa pelittää. Toisaalta sitten alkaa tulla ne vanteet vastaan terävämmissä pateissa. Vertailupohjaa löytyy aika huonosti, mutta kuitenkin schwalben, spessun ja geaxin rullaavampia kumeja on tullut kokeiltua (RoRo, saguaro ja fast trak) ja kyllä nobbyillä pito on aika paljon noita parempi.
syklopaatti
29.05.2014, 12.42
Ostin pikkupyörääni (trailpyörä /joustoa 125mm) eilen uuden 2014 2,4 protection BC mountain king II;sen eturenkaaks ja se kuvio on muuttunut täysin vanhasta MK II:ta ja todellakin parempaan suuntaan.Ei voi edea verrata entiseen joka oli hyvä lähinnä talvikäytössä.
Myöskin tubeless ongelmat conti on saanut nyt kuriin kun tämä tiivistyi heti ja on pitänyt ilmat. Takana on 2,4 X-king ja pidän paljon tästä combosta.
Rullaa todella hyvin ja tämä uusi MK II on saanut Agressiivisemmat sivynapit mikä näkyi heti siinä ,ettei varoittamattomia sivusladeja tullut.
Maksaahan noi maltaita mutta nyt on kiva lähtee tahko mbt:hen kun tietää ,että rengastus on kunnossa.
Bronsonit (Yleinimitys WTB:lle:)) mulla oli stumpjumpperissa ja pidin niistä tosi paljon. Ne oli 2,3 Weirwolf tubeless ja painoivat kilon kappale mikä ei haitannut yhtään koska
rullasivat ehkä paremmin kun mikään muu kokeilemani rengas ja myös pitivät. Weirwolff taakse ja vähän karheampi Bronson eteen vois olla aika kova sana kans.
Se WTB:n oliko se nyt DNA kumiseos on kyllä todella hyvä.
Tähän voinee jatkaa omista kokemuksistani. Pyöränä 26" jäykkäperä. Alkuperäiset renkaat oli OEM- Nobby Nickit 26X2,25 vaijerikylkisenä, niillä ajelin ekan vuoden ihan tyytyväisenä pois tiehensä, Tahko aikaan 6 tuntia ja Jämi 84 noin 4.5h. Syksyn tullen alkoi tuntua liukkaalta ja olihan ne jo aivan loppu, takarenkaan keskinappulaa oli millin verran jäljellä. Pikainen tilaus sumujen saarilta ja hetken perästä On-One Chunky monkey 26x2.4 & Smorgåsbord 26x2,25 trail extremenä käpälissä. Nyt oli sitten pitoa vaikka kuinka paljon, huikea rengas sen suhteen kun voi märässä kivikossa valita linjansa melkein miten haluaa, vinojuurakko toki myrkkyä näillekin.
Noilla rullattiin vuoden verran, mitä nyt talvella ISP:t kävivät alla. Tahko meni näillä viitisen minuuttia nopeammin kuin OEM-NN rengastuksella, mutta kylläpä tuntui kovin raskaalta. Tiesiirtymällä alamäkiinkin piti polkea ettei vauhti lopu. Nyt oli tarkoituksena hankkia jotain rullaavampaa, vaihtoehtoina Maxxis Ardent ja WTB Bronson mutta toisin kävi. Sisäinen sulo vilen sai vallan ja On-Onet vaihtuivat Schwalbe Rocket Ron evoon 2,25" leveänä. Painoero on hämmästyttävä, RoRo painaa korkeintaan puolet tuosta On-One-setistä. Ja kyllä rullaa. Pidon suhteen taas meinasi olla ongelmia, lähtöpaineet 2.5 / 2,75, kuskin paino 100kg. Ei niin minkäänlaista otetta oikein mihinkään maastoon. Näppituntumalta pari paineenlaskua myöhemmin alkoi jotain pidon tapaistakin löytyä myös kostealla pinnalla. Paineet lienevät nyt luokassa 2.0 / 2.25.
Mennään nyt noilla roneilla hetkinen ja koitetaan poimia Ardentit tai Bronsonit tarjouksesta seuraavaan kokeiluun.
Nyt on kokeiltu kolmea eri rengassettiä. Trekin alkuperäiset Bontragerit olivat kuivalla ok, mutta märällä ihan kuin saippuapalalla olisi ajanut. Schwalbe Rocket Ron oli märällä hieman parempi, edelleen melko liukas. Kuivalla Melko ok. Viimeisin setti on Ardent edessä Ardent Race takana. Nyt toimii myös märällä. Kuivallakin pito on paljon tukevampaa. Näistä tais tulla luottosetti. Rullaavuuskin on ihan kelvollinen, vaikka ei ehkä yllä Bontragerin ja RoRon tasolle.
Nyt on kokeiltu kolmea eri rengassettiä. Trekin alkuperäiset Bontragerit olivat kuivalla ok, mutta märällä ihan kuin saippuapalalla olisi ajanut. Schwalbe Rocket Ron oli märällä hieman parempi, edelleen melko liukas. Kuivalla Melko ok. Viimeisin setti on Ardent edessä Ardent Race takana. Nyt toimii myös märällä. Kuivallakin pito on paljon tukevampaa. Näistä tais tulla luottosetti. Rullaavuuskin on ihan kelvollinen, vaikka ei ehkä yllä Bontragerin ja RoRon tasolle.
mulla huomas selvästi eron bontragerien ja mk2 bc protectionien välillä.. tuplaten paremmin tuntuu rullaavan nuo contit
Vaihdoin Rocket Roneilla liukastelun jälkeen Ardentit alle ja en ole katunut. Roneilla sai pelätä jatkuvasti pidon menetystä kostealla / märällä kelillä, eikä niiden kestävyyttäkään voi kauheasti kehua. Ardentit tuntuvat rullaavan, pito märällä on parempi ja tuntuvat olevan hiljaisemmat.
alteregoni
10.12.2014, 10.24
Hola arvon foorumilaiset! Napsahti oma pähkäily juuri tämän topicin alle. Nyt kun tarvitsisin uutta kumia maasturin, ja kokemusta ei ole kuin kahdesta eri nakista, nekin kahden eri pyörän alla.
Eli asiaan fillari on 160 mm joustava enska pyörä, mutta ajelut enempi traili painoitteista kivisessä ja juurakkoisessa maastossa, maasto myös suo pohjaista paikoin. Nyt alla on on OEM Hans Dampfhit 2,35 leveänä, eli halvinta kakkia mitä saa. Niiden pito varsinkin märällä on kuin kuolema kuiskisi korvaan :cool:. Myös rullaavuus on aikas kehno.
Olen mies joka ei jaksa nysvätä kelien mukaan eri renkaita alle, eli tyyppiä laiska.
Nyt tarvitsi topicin mukaista kumia alle. Mietteissä ollut Contin MountainKing II. Olisiko muita vaihtoehtoja? Pääpaino rullaavuus, keveys, hyvä pito märällä (onko edes realistista?) :o. Mites leveys, juurakkoon ei varmaan kapeampaa kuin tuo Hans Dampfh kannata laittaa? En kuitenkaan haluaisi menettää suuremmat ilmatilan hyötyjä.
edit: Tarkennusta tuohon leveys asiaan
Jos tarvitset hyvää pitoa märällä ja maastossa on paljon kiviä ja kalliota, niin älä ainakaan Mountain Kingiä ota. Jos maasto on vaan pehmeetä ja kivetöntä niin sitten kulkee kyllä.
Veikkaan että Ardentit olis sullekin hyvä vaihtoehto jos kaikki noi ominaisuudet tarvitaan. Sellanen hyvä keskivertosetti. Jos taas oikeasti hyvää pitoa haetaan eikä rullaavuudella ole väliä niin ehkä Chunky Monkeyt tai Maxxis DHF/DHRII combo.
Ehkä uudempi Nobby Nic kävis myös mutta ei ole kokemuksia siitä.
Mannavelli
10.12.2014, 13.27
Jos juuri topicin mukaista rengasta haet ja kysyt vielä Contin 2.2-kokoisista renkaista niin Trail King olisi sellainen. Ei mikään erityinen liimarengas, mutta ihan OK siinä on pitoa kosteallakin. Kestävä rengas (ainakin uusi Protection-malli), vaikka muuta olen kuullutkin. Mulla siis takana ja 29".
syklopaatti
10.12.2014, 15.52
Maxxis Ardent (a60) taakse rullaavuutta tuomaan ja HR II 3c eteen. Tai sit Maxxis minion HDR II eteen ja taakse. Taakse kovalla seoksella ja eteen 3C.
Spessun Ground Control ,tai Purgatory taakse ja Butcher control eteen on kans hyvä. Vois olla rullaavampi combo kun noi maxxixset. IMO
Siinä olis mun ehdotukset.
alteregoni, tuo Hans Dampf on pidoltaan kyllä varsin hyvä rengas. Uskoisin että kumisi on joko kulunut loppuun tai kovettunut vanhuuttaan. Tässä tullu ihan hyviä vaihtoehtoja. Älä unohda kuitenkaan myös tuota Hans Dampfia. Sitten heitän yhden mustan hevosen: http://www.planetx.co.uk/i/q/TYGELOLO/geax-lobo-loco-folding-tyre tuo on kyllä Sticky Soft Compoundilla, joten ei tietoa kuinka saippuoituu talvella.
WetWillie
10.12.2014, 18.48
Hans Dampf, kyllä pitää tautisesti jos hyväpintaiset, matalilla paineilla.
alteregoni
10.12.2014, 21.23
Eipä nuo ole juuri kuluneet. Voisko noissa OEM asennus renkaissa vaan olla sitten kova ja huonosti pitävä kumiseos. Ajelen noin 1,5-1.8 bar:in paineilla. Hmmm ei ole helppoa tämä... :). Onko nuo Nobby Nicit nykyään vielä "saippua" renkaita? Kovin kaposia renkaita en halua, vaikka tässä varmaan menettääkin rullaavuutta. Mulla tosiaan ei ole kokemusta OEM ja jälkimarkkina renkaiden eroista. Schwalben tuotteita ollut molemmissa fillareissani ja OEM asennus molemmissa. Jonkin verran kiinnostais kyllä lähteä kokeilemaan muita merkkejä.
Omat kokemukset muutamista pareista HD gummiloista ovat melko plusmiinusnolla:) hiukan kun kuluvat tuntuvat toimivan paremmin, mutta viistottaisilla juurilla lipsahtelee. Kaltevilla pinnoilla on kans semikohtalainen pito toki kieli keskellä suuta saa mennä varsinkin tällaisilla keleillä. Vetopito noissa on ihan ok, kestävät kyljet ja suht kevyt imo.
Kumiseoksen valinnalla parannusta rullaavuuteen? Mä annan kaks kumiukkoo viidestä. Osta ardentit.
alteregoni
11.12.2014, 00.47
Jes kiitos vastauksista! Päätin lähteä syklopaatin ehdottamaan Maxxis settiin Ardent taakse ja High Roller eteen 2.4 leveänä.
http://www.bikester.fi/tarjoukset/polkupyoran-osat/378545.html Käykö tämä rengas noihin ztr crest vanteisiin? Alkaa oleen jo kohtuu loppuun ajetut rocet ronit ja aivan täynnä pientä reikää nii kaippa se on syytä vaihtaa kumi.. Olisi hyvä tarjous.
St0neyNut1
24.12.2014, 09.08
http://www.bikester.fi/tarjoukset/polkupyoran-osat/378545.html Käykö tämä rengas noihin ztr crest vanteisiin? Alkaa oleen jo kohtuu loppuun ajetut rocet ronit ja aivan täynnä pientä reikää nii kaippa se on syytä vaihtaa kumi.. Olisi hyvä tarjous.
Noin kapee kumi menee melkeen mille vaan vanteelle. Ostoon vaan :)
Noin kapee kumi menee melkeen mille vaan vanteelle. Ostoon vaan :)
Joo ilman muuta jos vaan sopii tohon. Sillä ajattelin kun ei tossa lue mitään taipuvasta yms mallista että onko toi semmonen mikä pitääkin? Ihan nyyppä näissä vielä.. :D
Kaatuilija
24.12.2014, 10.51
Foldable ja Pacestar tuolla tuotetiedot -kohdassa kertoo, että on taittuva ja paremmalla kumiseoksella kuin halvempi performance sarja.
Esim. Bike Discountilta taitaa Ralliranet tosin saada vieläkin halvemmalla :)
Aaa, katos vaan.. Kiirusta pitää nii pistänpä tuonne tilauksen :)
alteregoni
09.01.2015, 18.09
Jes kiitos vastauksista! Päätin lähteä syklopaatin ehdottamaan Maxxis settiin Ardent taakse ja High Roller eteen 2.4 leveänä.
Lainaan itse itseäni. Lueskellut vähän sellaisia tarinoita, että nuo ostamani renkaat eivät olisi Suomen talveen välttämättä kovin hyvät, ainakaan lumella. Onko jollakulla tästä parempaa tietoa? Nuo nyt alla olevat Hans Damphf:it pelittää kyllä talvella hyvin, en siis ole nasta gummeja hankkimassa.
Lunta on monenlaista. Itellä on ollut jo pitkään Ardentin 2.25" EXO TR ympärivuotisessa käytössä ja voin vaan jakaa omat kokemukset. ite olen pärjäilyt kelissä kuin kelissä kesät ja talvet. Myös ajotekniikalla ja rengaspaineilla on merkitystä. Niillä hankitaan sitä pitoa etu ja takapäähän. Lumella painetta voi olla vähemmän. Jääkelit on asia erikseen. Vauhdikaassa polkurymistelyssä Suomessa tuntuu nuo 2.4" olevan aika overkill kokoja. Ainakin oma 26" täpärikonkeli kulkee paljon lujempaa näillä kaposemmilla. Ovat tubeless vanteilla litkuijen kera tällä hetkellä.
Lainaan itse itseäni. Lueskellut vähän sellaisia tarinoita, että nuo ostamani renkaat eivät olisi Suomen talveen välttämättä kovin hyvät, ainakaan lumella. Onko jollakulla tästä parempaa tietoa? Nuo nyt alla olevat Hans Damphf:it pelittää kyllä talvella hyvin, en siis ole nasta gummeja hankkimassa.
Ainakin se pehmeämpi trailstar-seos kovettuu pakkasella, mutta tuottaa ongelmia lähinnä kun ajetaan nollan tuntumassa eikä ole lunta maassa vaan tarvitaan sitä pehmeän kumiseoksen tuomaa pitoa.. Lumella ajaessa ei liene niin väliä..
syklopaatti
14.01.2015, 12.35
kyllä minäkin valitsisin talveksi hanssit ja sit kun lumet sulaa niin ardent -HRII kehiin. sitäkin vois kokeilla et ardentti takana ja hanssi edessä talvella. hmmm.....
Vanha Contin mountain king I on kyllä yyberhyvä talvirengas vaikka silla ei muuten tee mitään. kantsii kokeilla jos jollakin pyörii vielä vankoja MK:jä nurkissa.
Hyvin tuntuu toimivan lumella myös HR II sekä edessä että takana..
syklopaatti
14.01.2015, 13.28
Hyvin tuntuu toimivan lumella myös HR II sekä edessä että takana..
Ok. Hyvä tietää. Minä säilytän 3C High rolleriani sisällä vaikka muut renkaat on parvekkeella kylmässä.
Pelottaa ,et pakkanen tekee jotain pahaa minun parhaalle renkulalle. :o
alteregoni
15.01.2015, 23.38
Oolrait! Taidan siis ruuvata uudet kumit alle. Mä arvoin tuota leveys asiaa jonkun aikaa. Päädyin tuohon leveämpään, koska Hanssitkin jo 2,35 leveät. Olishan ne kapeammat tälläselle paska kuntoiselle ollut varmaan paremmat, mutta oppinut arvostaan suurempaa ilmatilaa. Mutta mistäpä näistä tietää ennenkuin kokeilee.
J.Kottenberg
16.01.2015, 16.06
Jos itse valikoin omaan 29er maasturiin talvikumia niin aina sen leveämmän mahdollisen otan jos muuten on hyvä.
alteregoni
17.04.2015, 22.48
Maxxis Ardent (a60) taakse rullaavuutta tuomaan ja HR II 3c eteen. Tai sit Maxxis minion HDR II eteen ja taakse. Taakse kovalla seoksella ja eteen 3C.
Spessun Ground Control ,tai Purgatory taakse ja Butcher control eteen on kans hyvä. Vois olla rullaavampi combo kun noi maxxixset. IMO
Siinä olis mun ehdotukset.
Ai että renkailla ja renkailla eroja! Hyvää päivää ja yötä. Iso käsi syklopaatille suosituksista! Ei lipsu juurakossa enään juurikaan, ja muutenkin ajoon tuli luottoa paljon enempi. Sen verran nöösinä vielä pyörin ettei oikein ole ennen tullut tällaista kokemusta renkaan vaihdosta toiseen eteen. Onhan nuo aika möhkäleet 23mm sisäleveydeltä oleviin vanteisiin. Rullaavuuskin on parempi kuin Hansseilla. Nuo HD:t olikin jotain kura mallia, kumi paljon kovempaa seosta kuin näissä Maxxisseissa. Paineet vielä vähän hakusessa. Nyt n.1.8 bar, pientä tiputus varaa ehkä on.
Mulla on 2.4 ardent takana ja 2.35 hanssi edessä evona 29er täpärissä. :) En jaksa vaihdella kelien vaihtuessa niin saa nähä miten pärjää esim. Märällä.. On muute ardent paljo kaposempi ku hanssi :D
29er täysjäykässä sinkulassa ollu ardentteihin tyytyväinen, mutta olen ajanut vain kuivalla.
Fat albert on todella hyvä rengas jos mahtuu pyörimään tuossa sun fillarissa. Toki kyse on trailikumista ettei ihan maratoonikisaan kannata mennä.
Hans dampf on hiukan kapeempi ja epäilisin että mahtuu varmasti. Hans on hiukan nopeempi rengas menettämättä jokapaikanhöylän mainetta.
Kummatkin rullaa todella hyvin nappularenkaaksi.
Nobby nic on samankaltainen kummatkin edellämainitut mutta pitää huonommin sivusuunnassa ja pito on kovin kulmikas. Jättäisin nämä hyllylle jos vaihtoehtona on edellämainituista kummatkaan on tarjolla.
orc biker
18.04.2015, 20.16
Nostaa kynnystä ostaa muita merkkejä kuin Schwalbea, kun pistosuojauksista löytyy usein aika huonosti tietoa. Schwalbella on selkeä luokittelusysteemi, josta pystyy helposti arvioimaan mallien väliset erot. Oma valintani yleisrenkaaksi on nykyisin Racing Ralph DD.
alteregoni
19.04.2015, 00.16
On muute ardent paljo kaposempi ku hanssi :D
:eek:, silmämunani, nuo valehtelevat pskiaiset! :p
29er täysjäykässä sinkulassa ollu ardentteihin tyytyväinen, mutta olen ajanut vain kuivalla.
Minä ajelin kaikki viime kesän ja talven ajeluni 2.25 Ardenteilla. Xc:t, polut, enskat yms. Aivan loistava yleisrengas. Bonuksena sai myös hyvän pidon lumella ja jäällä (poissuljettuna pelijää. :) )
Oli litkutettuna, eikä yhden yhtä rengasrikkoakaan sattunut matkalle.
Tälle kesälle päätin kokeilla "kevyempiin" ajoihin Bronsoneita. Nämä ovat osoittautuneet myöskin loistaviksi renkaiksi kuivalle ja märälle. Tosin yhden kerran olen jo joutunut reissussa tubelessventtiilin irroittamaan ja sisurin sisään tunkemaan.
Mulla on 2.4 ardent takana ja 2.35 hanssi edessä evona 29er täpärissä. :) En jaksa vaihdella kelien vaihtuessa niin saa nähä miten pärjää esim. Märällä.. On muute ardent paljo kaposempi ku hanssi :D
Eikös sulla ollut 2015 Nobby Nic takarenkaana tuossa Whakassa vakiona? Jos näin oli niin miten verrattavissa tuohon ardenttiin?
Eikös sulla ollut 2015 Nobby Nic takarenkaana tuossa Whakassa vakiona? Jos näin oli niin miten verrattavissa tuohon ardenttiin?
Juu oli. Kuivalla todella hyvä, rullaa ja iso ilmatila. Märällä onneton vetopito kalliolla, lipsuu joka suuntaan, kaaduin pahasti ja löin polvet kallioon. Riitti mulle se kumi. :D Ardenttia en ole päässyt märällä testaamaan, kuivalla ainakin rullaava ja pitävä, kantatakkin uskaltaa.
Juu oli. Kuivalla todella hyvä, rullaa ja iso ilmatila. Märällä onneton vetopito kalliolla, lipsuu joka suuntaan, kaaduin pahasti ja löin polvet kallioon. Riitti mulle se kumi. :D Ardenttia en ole päässyt märällä testaamaan, kuivalla ainakin rullaava ja pitävä, kantatakkin uskaltaa.
Kumpaa kokoa oli ja varmaan pacestar seoksella? Laita vaikka kokemuksia kun pääset tuota ardenttiä märällä testaamaan ja jos pystyt vertailemaan nobbyyn.
Kumpaa kokoa oli ja varmaan pacestar seoksella? Laita vaikka kokemuksia kun pääset tuota ardenttiä märällä testaamaan ja jos pystyt vertailemaan nobbyyn.
joo oli pacestar 2.35.. Tuskin trailstarinakaan kummoinen laku. Juu koitan muistaa. :)
joo oli pacestar 2.35.. Tuskin trailstarinakaan kummoinen laku.
Nythän on niin että (IMO) kumiseos kertoo enemmän renkaan pidosta kuin nappulakuvio. Just arvon tässä seuraavaa rengaskertaa akselilla Ardent - NN 2015 - Spessu Purgatory.
Pertsa78
20.04.2015, 10.11
Minä annan edelleen ääneni contin x-kingeille jos ajo on enemmän kevlejä tai kovia hiekkäpolkuja ja mountain king2, jos ajaa enemmän metsässä ja pehmeämmillä alustoilla molemmat black chiliä ja protection versoina. Omat kokemukset muista merkeistä on schwalben renkaista rocket ron tai racing ralph tai hans dampf, niin contit voittaa schwalbet mennen tullen rullaavuudessa ja ovat kulutus kestävät. Pitoa on minun ajossa löytynyt sekä kuivalla että märällä ihan tarpeeksi.
Ja koot on ollut 26/27,5
Mutta kokeiluun miettinyt ardentit 27,5/2,4 tai sitten contin trail kingit 2,4
Oma ajo on 50/60 kevlejä hiekkapolkuja pitkin kaksi lasta peräkärryssä ja sitten vaihtelevaa maastoa tai polkkuja ja kallioita pitkin, ilman sitä peräkärryä.
Ja litkuilla mennään :-)
Tarvis saada "yleisrengas" 29 cubeen, Alkuperäsistä schwalbe rapid rob 2.25 alkaa oleen kuvio jo kulunut lähes sileäksi.... Contin x-kingejä kovasti kaikki hehkuttaa? Sen verran nöösinä ollaan vielä että edessä on ensimmäiset renkaiden vaihdot. . Pääsääntösesti ajelen 75% ajoista ihan pyöräteitä ja loput 25% mennään nii paljon maastossa kun taidot ja uskallus antaa periksi.. Ja ilmeisesti ei hirveesti oo väliä onko toi rengas ny leveydeltään 2.25 tai 2.20?
Edit:
tosiaan näitä tässä kattellu kun luin ketjun läpi
http://www.bike-discount.de/en/buy/continental-x-king-protection-29-x-2%2C2-folding-157943/wg_id-8914
sakuvaan
24.04.2015, 14.59
Tarvis saada "yleisrengas" 29 cubeen, Alkuperäsistä schwalbe rapid rob 2.25 alkaa oleen kuvio jo kulunut lähes sileäksi.... Contin x-kingejä kovasti kaikki hehkuttaa? Sen verran nöösinä ollaan vielä että edessä on ensimmäiset renkaiden vaihdot. Alkuperäsistä schwalbe rapid rob 2.25 alkaa oleen kuvio jo kulunut lähes sileäksi. Pääsääntösesti ajelen 75% ajoista ihan pyöräteitä ja loput 25% mennään nii paljon maastossa kun taidot ja uskallus antaa periksi.. Ja ilmeisesti ei hirveesti oo väliä onko toi rengas ny leveydeltään 2.25 tai 2.20?
Edit:
tosiaan näitä tässä kattellu kun luin ketjun läpi
http://www.bike-discount.de/en/buy/continental-x-king-protection-29-x-2%2C2-folding-157943/wg_id-8914
Maxxis Ikon, valitsemallasi leveydellä
Löytyy myös suomesta hi5bikes.fi
Ikoneita saa myös Raisposta Turusta. Schwalben Rocket Ronit voisi olla kanssa aika hyvä vaihtoehto?
Minä renkaista mitään tiiä mutta nyt alla pyörii geax gato molemmissa päissä ja hyvin pärjää. Kohta taakse vaihtuu tiheämpinappulainen geax aka lähinnä rullaavuutta haetaan sillä. Ajo mulla on semmosta mara tyyllistä.
Minä renkaista mitään tiiä mutta nyt alla pyörii geax gato molemmissa päissä ja hyvin pärjää. Kohta taakse vaihtuu tiheämpinappulainen geax aka lähinnä rullaavuutta haetaan sillä. Ajo mulla on semmosta mara tyyllistä.
Jos haluu nopeen maraton renkaan niin Metskal on kevyt ja kyljet kestää.... rullaa myös
rauno kokkonen
25.04.2015, 22.38
Maxxis Aspen
Johan Moraal
26.04.2015, 11.47
Miusta RaRa on hyvä yleisrengas sekä nopeudeltaan että pidoltaan ja kestävyydeltään vaikka nyt se on vaan edessä ja jalkojen välissä pyörii Rene Gay:rolleyes:
Takapään Nobby Nicin kylki on näköjään saanut pahasti siipeensä, joten oikea aika hankkia uusi rengas lienee likimain nyt. Mutta mitäs ostaisi - Noppu Nikit, Ralli Ranet vai Raketti Ronit?
Pyöränä jäykkäperäinen 29er, jolla ajetaan tasaisesti niin kadulla, kuin maastossakin. Itselleni ehkä tärkein asia on hyvä pito maastossa, koska vaikka nihkeästi rullaava pyörä voikin harmittaa, niin sitäkin enemmän ärsyttää, jos maastossa kaatuu ainoastaan heikon pidon takia. :D Nykyisten kumiseos näytti olevan PaceStaria, ja olen ollut siihen tyytyväinen tasan niin kauan, kuin polut ovat pysyneet kuivina.
Eli suosittelisitteko näillä pohjatiedoilla rullaavamman renkaan hankkimista taakse, vai ostetaanko vain eteen uusi NN ja heitetään entinen takarenkaaseen? Entä mitäs eroa noilla kumiseoksilla sun muilla olikaan?
Jos eturengaskin oli PaceStar niin itse laittaisin sen taakse ja eteen vaikkapa uudempi versio Nobby Nicistä TraiStarina ni on vähän enempi pitoa.
Hyvinhän se NN rullaa kuitenki.
Diipadaapa
29.04.2015, 21.51
Tuli sitten epähuomiossa tilattua väärät gummit. Onko kellään kokemusta Racing Ralphin performance sarjasta verrattuna saman kumin Double Defence Snakeskin versioon? Eli pystyykö litkuttamaan ja kestääkö miten kivikkoa yms? Noilla double defenceillä ei ole ollut mitään ongelmia eikä kyljissäkään ole pahemmin naarmuja ja nyt alkoi jänskättämään kun tuli halpikset tilattua vahingossa.
Jos eturengaskin oli PaceStar niin itse laittaisin sen taakse ja eteen vaikkapa uudempi versio Nobby Nicistä TraiStarina ni on vähän enempi pitoa.
Hyvinhän se NN rullaa kuitenki.
Okei, eli pysytään sitten vaikka NN-linjalla. Mutta kun aloin katselemaan noita B-D:stä, niin siellähän oli tarjolla kaiken maailman SnakeSkinejä, LiteSkinejä, tavallisia skinejä yms. Enkä edes tiedä, että mikä skini nykyisissäni on. Kyljessä ainakin lukee Evo, jos siitä voi mitään päätellä. Eli mikä nyt sitten olisi oikea valinta? :D
Kaiken lisäksi ainut löytämäni TrailStar (http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-nobby-nic-snakeskin-trailstar-29x2.35-tl-easy-folding-431681) oli 2.35" (ja saatavuus loppu), eli eipä siitä saakaan rengasta tähän hätään. Nykyinen gumes on muuten 2.25", tiedä sitten että mahtuisiko leveämpi edes pyörimään Reban sisällä?
Nykyinen gumes on muuten 2.25", tiedä sitten että mahtuisiko leveämpi edes pyörimään Reban sisällä?
Schwalben sivuilta löytyy kohtalaisen selkeästi tiedot renkaiden erilaisten sivuseinien ja kulutuspinnan kumilaadun ominaisuuksista. 2.25" rengas on senteiksi pyöristäen 5,7cm leveä ja 2.35" on 6cm. Peukalosääntönä renkaan molemmin puolin saisi jäädä viisi milliä tilaa, en oikein usko että tuo 3mm juurikaan muuttaa tilannetta.
Miten schwalbe nobby nic toimii jokapaikan höylänä ? pitäisi heittää nuo nokian katurenkaat mäkeen.
Schwalben mallistossa ei taida olla Nobby Niciä parempaa jokapaikan höylää, jos jokapaikka kattaa myös vähän maastoajoa. Järeämmässä ei mielestäni ole järkeä jos asfalttiajoakin tulee. Racing Ralph ja Rocket Ron on kisakäyttöä varten kevyempiä mutta muuten aika lähellä NN:ää. Rapid Rob olisi varmaan vaihtoehto jos katuajoa tulee huomattavasti maastoajoa enemmän.
^eikö toi Rapid Rob ole RalliRane teräskaapeleilla? Ainakin ennen oli sama kuvio.
Jotenkin kyl tuntuu, että myös tuo Rabid Robin kumiseos on kovempaa tai runko vain niin paljon jäykempi, että ei elä tarpeeksi.
Aivan totta, pahoittelut ulkomuistini petollisuudesta. Furious Frediä tarkoitin, mutta sekin on periaatteessa kevennetty kisarengas. Sitten olisi toki vielä Thunder Burt, joka yhdistää markkinapuheen mukaan Racing Ralphin pidon ja Furious Fredin rullaavuuden.
J.Kottenberg
08.05.2015, 09.45
Schwalben mallistossa ei taida olla Nobby Niciä parempaa jokapaikan höylää, jos jokapaikka kattaa myös vähän maastoajoa. Järeämmässä ei mielestäni ole järkeä jos asfalttiajoakin tulee.
Eikö tuota Nobby Nickiä ole aika montaa versiota. Mitä niistä, juurikin yleiskäyttöön jossa on asfalttisiirtymiä, suosittelet?
orc biker
08.05.2015, 12.36
Joka paikan höylässä pidän pistosuojausta erittäin tärkeänä, joten sanoisin, että kannattaa vertailla NN:n ja RaRa:n DD-versioita. Jos katsotaan vaikka 29 x 2,25" -mallien eroja, niin niitähän ei kovin paljon ole. NN on 30 g painavampi, rullaa hitusen huonommin, mutta pitää märällä paljon paremmin. Hintaeroakaan ei taida juuri olla (nuo DD-versiot ovat turkasen kalliita, mutta mielestäni maksavat itsensä takaisin rengasrikkojen vaivan puutteena). Aika lailla sama, kumman ottaa.
Ajatuksissa ollut laittaa contin x-kingit, mutta mites leveys? Kannattaako laittaa 2.4 ennemmin 2.2 tilalle? Tarkoitus on litkuttaa. Ajot enimmäkseen pururataa, latupohjia, polkuja ja kalliota.
Onko tuota Challenge Grifo proota porukka maastopyörissä testannut? Itsellä tuli cyclocrossissa mukana ja tykkäsin kovasti ja ihan hyviä arvosteluja saanut, ainakin ne mitä minä löysin eri sivuilta.
http://road.cc/content/review/98680-challenge-grifo-32-pro-cross-clincher-tyres
sakuvaan
08.05.2015, 16.36
Ottaen huomioon että kapeat maastorenkaat on yleensä 1.9-2.2 tuumaa leveitä niin 1.2 tuumaisen CC renkaan virittäminen maastokiekolle voi olla haastavaa. Toinen ongelma saattaa olla paineet, maastokehille ei voi tunkea paineita mitä maantie/cc kehälle voi laittaa/rengas vaatii.
Okei, kiitos valistuksesta! En tullut tuota ajatelleeksi. Pitäis olla sitten toiset kiekot jos kapeampia haluaa laittaa muuhun, kuin maastoajoon.
Eikö tuota Nobby Nickiä ole aika montaa versiota. Mitä niistä, juurikin yleiskäyttöön jossa on asfalttisiirtymiä, suosittelet?
Eikös niiden versioiden kuvaukset ole aika selkeitä pistosuojauksen, tubeless-yhteensopivuuden ym. suhteen. Valitsisin sen version jossa ominaisuudet ja hinta kohtaa omasta mielestä parhaiten. Ei varmaan ole mikään yllätys että kalleimmat on tyypillisesti kevyimpiä ja pistosuojatuimpia ottaen kuokkaan korkeintaan kulutuskestävyydessä.
J.Kottenberg
08.05.2015, 18.27
No oikeastaan toi Trailstar-Pacestar ero on se jota ihmettelin. Pacestar on tutumpi mutta mitä käytännön eroa tulee kun vaihtaa alle Trailstarin?
Trailstar on pehmeämpi, joten pitoa on etenkin märällä enemmän, mutta rullaavuus on vastaavasti heikompi. Pacestar on aivan hyvä yleiskumi.
Nobby Niciä tykätään dissata tällä foorumilla joidenkin 5-6 vuoden takaisten kokemusten perusteella, vaikka rengas on nykyään aivan eri kuin silloin. Tokikaan Nobby ei ole edelleenkään pitävin kumi, mutta eivätpä ne muutkaan noin rullaavat ole.
Päädyin sitten kuitenkin eri renkaisiin, johtuen siitä että tulee väkisinkin ajettua aika paljon tiellä/hiekka/metsäpoluilla ja hc maastoa vähäisesti. Contin trafic rinkulat heitin juuri alle. Juu ei varmaan ylitä monen käyttäjän rimaa mutta näillä nyt mennään tovi :)
J.Kottenberg
09.05.2015, 00.50
Renkaita voi varmaan miettiä vaikka miten mutta jos laittaa täpäriin Schwalben Racing Ralph Evolution Snakeskin taakse (takakumi ainakin mulla hieroontuu kiviin paljon pahemmin) ja eteen Nobby Nic Evolution Pacestar niin varmaan voi ajella ihan mukavasti?
Eikös niiden versioiden kuvaukset ole aika selkeitä pistosuojauksen, tubeless-yhteensopivuuden ym. suhteen. Valitsisin sen version jossa ominaisuudet ja hinta kohtaa omasta mielestä parhaiten. Ei varmaan ole mikään yllätys että kalleimmat on tyypillisesti kevyimpiä ja pistosuojatuimpia ottaen kuokkaan korkeintaan kulutuskestävyydessä.
Juuri noinhan se on. Ne erot tekee renkaan ja jos joku vaikka kehuu/haukkuu tietyn nimistä rengasta, olisi toivottavaa myös kirjoittaa versionimi mukaan. Se 20€ versio ei ole sama kuin se 60€ versio, ei hyvässä eikä pahassa, vaikka molemmat on saman nimisiä, esim. vaikka Continental Race King jota löytyy helposti 6 erilaista.
Renkaita voi varmaan miettiä vaikka miten mutta jos laittaa täpäriin Schwalben Racing Ralph Evolution Snakeskin taakse (takakumi ainakin mulla hieroontuu kiviin paljon pahemmin) ja eteen Nobby Nic Evolution Pacestar niin varmaan voi ajella ihan mukavasti?
Jos pito ei ole kovin tärkeää, niin kyllä.
Renkaita voi varmaan miettiä vaikka miten mutta jos laittaa täpäriin Schwalben Racing Ralph Evolution Snakeskin taakse (takakumi ainakin mulla hieroontuu kiviin paljon pahemmin) ja eteen Nobby Nic Evolution Pacestar niin varmaan voi ajella ihan mukavasti?Juu ihan toimiva combo tuo on. Itselläni on 29:ssä RaRat molemmissa päissä ja sekin on toiminut.
DH ja Enskamiehille noissa ei toki pito riitä, mutta muille kuivalla kyllä oikein hyvä pari.
Joka paikan höylässä pidän pistosuojausta erittäin tärkeänä, joten sanoisin, että kannattaa vertailla NN:n ja RaRa:n DD-versioita. Jos katsotaan vaikka 29 x 2,25" -mallien eroja, niin niitähän ei kovin paljon ole. NN on 30 g painavampi, rullaa hitusen huonommin, mutta pitää märällä paljon paremmin. Hintaeroakaan ei taida juuri olla (nuo DD-versiot ovat turkasen kalliita, mutta mielestäni maksavat itsensä takaisin rengasrikkojen vaivan puutteena). Aika lailla sama, kumman ottaa.
DD-versioiden ongelma on tosin siinä, että niitä ei saa oikein mistään. Tai ei ainakaan B-D:stä. Äsken näitä etsiessäni löysin Racing Ralphista tasan yhden DD:n, ja sekin oli vanhahtavasti 26"-kokoluokassa. Sen sijaan SnakeSkin ja LiteSkin ovat paremmin saatavilla.
seppo_taalasmaa
06.06.2015, 15.28
Onko hyviä ehdotuksia pitäväksi takarenkaaksi XC/trail ajoon. Tällä hetkellä ajossa on rabid rob ja sen pitävyys märällä on onneton ja kulutuskestävyys surkea. Rullaavuutta ja pidon yhdistelmää raskaalle 100kg kuskille. Contin x-king, mk2 ja maxxis ardent on ollut mietinnässä sekä schwalbelta roro? mielipiteitä? Edessä tough tom ja sen pitoon olen ollut tyytyväinen eikä ole vielä vaihdon aika.
Polun tukko
06.06.2015, 15.32
^maxxis ikon kaikilla herkuilla
Mä kyl melkeen ottaisin ardentin, jos märälläkin haluu ajella :) rullaa ihan kivasti myös.. Vähä hintava laku, 57e paikallises..
seppo_taalasmaa
06.06.2015, 19.26
Joo onko renkaan sivuprofiilissa kuinka suurta eroa jos ottaa 2.1" tai 2.4" mitoissa on eroa vain 4 milliä, mutta otetaanko ilmoitetussa leveydessä mukaan ulkonevat nappulat? Tämänhetkisellä rabid rob 2.25" renkaalla haarukassa varaa molemmin puolin noin sentin verran ja korkeudessa varaa 1.5cm verran.
syklopaatti
08.06.2015, 16.01
Maxxis ardent race antautui kyljistä ihan huolella ja uudeksi takarenkaaksi mietin ikon 2,35 tai ardent 2,25 välillä.
Mustaksi hevoseksi nousi spessun ground controll jonka bongasin jostain piäkaupunkiseudun liikkeestä. Oisko ollu bike company.
Nyt sitten alla spessun ground controll 2,3 2bliss TR ja edessä vuoden ajettu butcher control 2,3. Kohta lähden koittamaan croundin maasto-ominaisuuksia.
Rullaa kyllä hyvin asfaltilla mutta en minä näilllä tahkolle lähtis.
Tässä pitäs olla rengastus jolla mennään siihen asti kun pitää laittaa syssyllä pitävämpää alle. Veikkaan ,että ihan hyvä pidon ja rullaus/painon komppromissi.
jotain 600g paino cround ja butcher control oli jotain 750g 26 koossa.
Epäilen kyllä vahvasti ,että tämäkin rengas kestää sen yhden kesän mutta kun ei millään viittis rullaavuudesta tinkiä. : (
syklopaatti
08.06.2015, 16.07
Mä kyl melkeen ottaisin ardentin, jos märälläkin haluu ajella :) rullaa ihan kivasti myös.. Vähä hintava laku, 57e paikallises..
^maxxis ikon kaikilla herkuilla
Ardent race 3c Tybeless ready oli hyvä rengas ja kanttipitoa kun rullaustakin piisas. Aikalailla ikonin ja tavan ardentin risteytys.
Maailmalla kehuvat uutta leveää ikon 2,35:ttä maasta taivaaseen. Hintaakin tosin piisaa.
seppo_taalasmaa
08.06.2015, 16.24
Juu kyllä taidan kantaa sitten seuraavaksi kotiin ardentin kun aika koittaa. Varmasti parempi valinta syksyn kurakeleihin kun tämänhetkinen Rabid rob :rolleyes:
Itsellä ollut nyt testissä Contin Racekingiä kaikilla herkuilla. Rullavuuteen ja pitoon oon ollut tyytyväinen ja rengas on mukavan kevyt. Toki kulutus kestävyys ei näytä mikään hyvä olevan, mutta en oo tuon antanut haitata, kun uuttahan saa aina alle laitettua. Halpoja nää on vielä verrattuna motocross pyörän renkaisiin :D Tuolla renkaalla aattelin myös tahkolle suunnata.
seppo_taalasmaa
08.06.2015, 17.08
Halpa on suhteellinen käsite, harrastajalle asioiden arvoa on vaikea mitata rahassa ja ulkopuoliselle asiat näkyy niin eri valossa. Koita sanoa pyöräilyä harrastamattomalle kaverillesi että ostit uudet renkaat, jotka makso vain 100e/pari! juuri käyttöpyörään kympillä biltemasta renkaat hakeneena voi kuulostaa täysin sekopäiseltä. Saat myös aika oudoksuvia katseita töissä kun menet sanomaan, että hyvät maastopyörät (täpärit) alkavat sieltä +2000e budjetista kun keskiverto tallaaja ostaa sen 300e pyörän. Itse tekisi mieli canyonin hiilikuituläskiä niin aika vaikea sitä ymmärrystä on löytää lajin harrastajien ulkopuolelta :D Täysin offtopic ja siitä pahoittelut.
Itsellä ollut nyt testissä Contin Racekingiä kaikilla herkuilla. Rullavuuteen ja pitoon oon ollut tyytyväinen ja rengas on mukavan kevyt. Toki kulutus kestävyys ei näytä mikään hyvä olevan, mutta en oo tuon antanut haitata, kun uuttahan saa aina alle laitettua. Halpoja nää on vielä verrattuna motocross pyörän renkaisiin :D Tuolla renkaalla aattelin myös tahkolle suunnata.
Itse hommasin Contin Mountain Kingin taakse ja Trail Kingin eteen 2.2" Racesport-versioina Race Kingien (Supersonic) tilalle. :D
Yllättävän hyvin ja kevyesti nämä uudet nakit rullaa ihan asfaltillakin ja metsässä meno on ihan eri planeetalta. :)
syklopaatti
08.06.2015, 19.24
Hyvin piti ground control märässsä metsässä. Veto ja jarrutuspito parempi kun ardent racessa mut niin pitää ollakkin ton kokoisolla nappuloilla.
Kanttauspidosta ei osaa vielä sanoa oikeastaan mitään. No sen verran että hyvin johdonmukaisesti käyttäytyvä rengas ja pitoa tarpeeksi näin kesäkeleille.'´
Eteen en välttämättä pistäs. Butcher oli oma itsensä. Piti ja rullas. :)
Puoliks ooteenä, laitatteko te erilaisia paineita maastureihin jos menette kikkailemaan kallioille, kivisille poluille, portaisiin jne. vs. kun menette vähän tasaisempaa maastoa, polkuja, hiekkateitä ym? Ja onko se 4 tai vajaa 4 liian, mitä taulukko suosittaa paljon/liian vähän mun painoiselle (48) jompaan kumpaan?
^takana 1,8 ja edessä 1,5-1,6 mä pidän. 77kg.
Ok, kiitos. En edes vielä tarkistanut mittarillisen jalkapumpun kanssa paineita kun kävin, kokeilin vaan, etteivät sentään tyhjät ole. Rupesin vaan miettimään, että onkohan se lähes 4 baria kuitenkin liikaa maastoon, ainakin kunnon rymistelyyn.
orc biker
02.07.2015, 23.09
Ok, kiitos. En edes vielä tarkistanut mittarillisen jalkapumpun kanssa paineita kun kävin, kokeilin vaan, etteivät sentään tyhjät ole. Rupesin vaan miettimään, että onkohan se lähes 4 baria kuitenkin liikaa maastoon, ainakin kunnon rymistelyyn.
Se on ihan liikaa jopa sorateille jo rullaavuuden kannalta, muusta nyt puhumattakaan.
^
Ok, hyvä tietää. Mulla ei ole juuri mitään käsitystä millaiset paineet olisivat hyvät maastossa. Jackojan postaus antaa vähän viitettä, että huomattavasti alhaisemmat.
Täytyypä huomenna käydä tarkastamassa mitkä paineet niissä on ja mahdollisesti laskea vähän. Ei niissä nytkään liene lähellekään 4 baria, sen verran joustavilta tuntuivat, mutta käsi on huono mittari, varsinkin maantierenkaita koittelemaan tottunut käsi.
orc biker
03.07.2015, 00.35
^
Ok, hyvä tietää. Mulla ei ole juuri mitään käsitystä millaiset paineet olisivat hyvät maastossa. Jackojan postaus antaa vähän viitettä, että huomattavasti alhaisemmat.
Laita vaikka 2 baria alkuun. Noin kevyelle se voi olla aika hyvä kompromissi erilaisten pintojen välillä, jos ei halua joka reissulle aina erikseen säätää ja ajelee monipuolisesti eri alustoilla. Varsinaiseen maastoajoon tietysti voi laittaa vieläkin vähemmän. Kannattaa muistaa ihmisten ilmoittamia lukemia tulkitessaan, että moni ajelee ilman sisäkumeja, kun taas sinä... luultavasti et?
Okei, joo mulla on sisurit ja Bontrager XR2 tais olla kumi, millejä en muista.
Koitan sillä kakkosella alkuun vaikka, eteen vähän vähemmän. Voi olla, että noihin porrashommiin tai ainakin kalliokikkailuihin vähän korkeammilla pudotuksilla paineet voisi olla alhaisemmat. Voiko tulla snakebitea jos liian alhaiset paineet pudotuksissa?
Haha, just kun aloin jotakin ymmärtämään maantierenkaista ja niiden paineista piti heti alkaa jotain ihan uutta opettelemaan.
Mulla on 1.8 edessä, 2-2.1 bar takana 2,4" tubelesseilla, ajokamoissa paino 100+ kg.
Joo, kertokaa vaan ihmeessä muutkin omia paineitanne sisurillisissa kumeissa. Voitte myös kertoa jos vaihdat eri paineet teknisempään maastoon kuin tasaisemmalle ja jos niin millaisia eroja paineissa?
P.S. Tarkistin paineet ja ne olivat tosi alhaiset, siinä 2 barin tietämillä, ainakin toinen allekin, joten ei ihme, että tuntuivat ihan mukavan joustavilta. Lisäsin painetta kun ajoin asfalttiajoa, mutta aion pihauttaa niistä ylimääräiset pois kun menen seuraavaksi metsään.
Itse en vaihtele paineita maaston teknisyyden vuoksi vaan enempi määrää vauhti ja maaston kosteus eli liukkaus. Kovassa vauhdissa vähän korkeemmat paineet ettei lyö läpi ja renkaat mene rikki. Hitaassa retkeilyvauhdissa voi pitää pienempiä paineita. Samoin märällä paineita alas, koska se liukkaus yleensä jo laskee nopeuksia. Alhaisemmilla paineilla saa märällä enempi pitoa. Tietty jos jotain ihan hiekkateitä menee ajelemaan niin voi pääsääntöisesti laittaa korkeammat paineet, mutta puhun nyt poluilla ajamisesta.
Itsellä paineet vaihtelee 1,4 ja 2,2 barin väliltä ja ajelen ilman sisärenkaita. Toisessa pyörässä 29x2,25" renkaat ja toisessa 27,5x2,4". Yleensä molemmissa on joko 1,6/1,8bar tai 1,8/2,0bar riippuen vauhdista ja maaston kosteudesta. Painoa mulla noin 75kg bokserit jalassa aamulla kusen jälkeen eli ajokamoissa lähemmäs 80kg riippuen paljonko on vettä repussa.
Okei, tämäkin hyvä tietää. Itsellä aika matalat vauhdit kun kikkailen jossain kalliolla tai portaissa. Minulle lienee siis riittävät metsään aika pienetkin paineet. Varmaan tulee kokeiltua erilaisia niinkun maantierenkaissakin, että löytää itselle ne parhaat paineet.
Unohdin muuten sanoa, etten ymmärrä rengaskoko merkinnöistä toistaiseksi kuin nämä mm:llä ilmaistut, tyyliin 35-622/700x35c mitä rengaspaketeissa harrastetaan. Eli niitä voisi laittaa. :)
Unohdin muuten sanoa, etten ymmärrä rengaskoko merkinnöistä toistaiseksi kuin nämä mm:llä ilmaistut, tyyliin 35-622/700x35c mitä rengaspaketeissa harrastetaan. Eli niitä voisi laittaa. :)
Laitetaan mieluummin selitys niin ymmärrät jatkossa kaikki.
622 = vanteen halkaisija renkaan kiinnityspinnan kohdalta 622 mm, 28" tai 29", sama vannehan se on, maantiepuolella siitä käytetään tuota 700C nimitystä.
584 = 27,5", käytetään myös nimitystä 650B
559 = 26"
Sitten se toinen luku kertoo renkaan leveyden tuumina eli 2,54 x leveys milleinä. Ainakin vähän sinne päin, variaatiota on. Teoriassa 2" on 51 mm ja vaikkapa 2,35" on 60 mm mutta käytännössä ne voi heittää jotain millejä suuntaansa. Minulla on toisen pyörän maastorengastuksena kaksi erilaista rengasta joiden molempien tuumakooksi ilmoitetaan 26x2,3 mutta jopa renkaan kyljessä lukee että toinen on 58-559 ja toinen 56-559. Miksei jälkimmäinen ole 26x2,2 kuten ehkä pitäisi, en tiedä.
Suurkiitos! Nyt tajuan ehkä jo minkäkokoiset renkaat minulla on, oli muistaakseni merkinnät tällä tavalla noissa maastorenkaissa. Yli 50mm lienevät.
arctic biker
04.07.2015, 16.59
P.S. Tarkistin paineet ja ne olivat tosi alhaiset, siinä 2 barin tietämillä, ainakin toinen allekin, joten ei ihme, että tuntuivat ihan mukavan joustavilta. Lisäsin painetta kun ajoin asfalttiajoa, mutta aion pihauttaa niistä ylimääräiset pois kun menen seuraavaksi metsään.
Ja olet alle 50kg? En noita (rengas)paineitasi mitenkään korkeina pidä, oikeassa mettä ajossa voit,IMO, tiputtaa reilusti.
mhelander
04.07.2015, 17.11
Riippuu paljon myös renkaasta miten se reagoi eri paineisiin. Ohutkylkinen kuten Thunder Burt tai Furious Fred on aika tarkka paineista.
Viime vuonna oli SyöteMTB:n toisella kierroksella ongelmaa saada pysymään ilmat TB-eturenkaassa kun kiven muruja meni pinnasta läpi... Jo 0.2 bar alle hyvän teki ajoista tosi vaikeeta, liian tussu ja veteli mihin sattuu. Saman verran yli ja oli niin kova että pompotti joka suuntaan juurakoissa.
Oli oma hommansa löytää oikeat paineet eteen ja taakse. Tubeless se ensimmäinen ja sitten punnita akselipainot ja niiden mukaan paineet 15% painumalle joiden lähellä on hyvä täpärissä.
Elaston kanssa samaa mieltä että nämä hyväksi havaitut paineet toimii melkein joka paikassa ja kelillä kun niillä ajaminen on opittu. Jos on pelkkää mutaa tai liukasta märkää ruohikkoa niin saatan laskea paineita.
Maantielle en nosta paineita kun rullaa noinkin hyvin.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Renkaat ovat Bontrager XR2, 27.5 x 2.20, 650b
Laskin tunnustelemalla paineet kun tulin metsään. Hyvin meni. Laskin just portaat, jyrkemmätkin ilman kommelluksia. Hirvitti vähän noita, missä enemmän pudotusta laskea, mutta ihan hienostihan ne meni. Oli tosin leveitä portaita. Ylöspäin en osaa vielä kun matalimpia kiivetä.
orc biker
04.07.2015, 19.41
Renkaat ovat Bontrager XR2, 27.5 x 2.20, 650b
Laskin tunnustelemalla paineet kun tulin metsään. Hyvin meni. Laskin just portaat, jyrkemmätkin ilman kommelluksia. Hirvitti vähän noita, missä enemmän pudotusta laskea, mutta ihan hienostihan ne meni. Oli tosin leveitä portaita. Ylöspäin en osaa vielä kun matalimpia kiivetä.
Kun nyt opiskelet noita renkaan mittoja, niin huomaa, että vanteen leveys vaikuttaa renkaan todellisiin mittoihin ja myös profiiliin. Yhtä leveä rengas on eri levyinen eri levyisellä vanteella. Sikälikin tuo ilmoitettu renkaan mitta on vain suuntaa antava. Ja sitten vielä se, että käytännössä valmistajasta riippuen renkaat ovat enemmän tai vähemmän kapeampia kuin ilmoitettu luku. Tähän on syitä, kuten että halutaan varmistaa mahtuminen runkoon, mutta ennen kaikkea markkinointi, koska pyöräilymaailmassa on fiksaatio painoon. Kapeampi on kevyempi, joten jos joku tuijottaa vain leveyttä, että ahaa, saman levyinen, mutta selvästi kevyempi, niin otanpa tämän. Mutta sitten sieltä tuleekin kilpailijan mallia kapeampi rengas.
noin 53-54mm minun mittarillani (rullamitta) näyttäisi olevan vanteella noiden leveys. Takarenkaan mittasin. Tarkkaa mittaa on tuolla hankala saada, mutta varmaan sinnepäin.
Joo, n. 48kg ilman varusteita, ehkä 47 aamulla ennen syöntiä/juontia. Hellepäivänäkin varusteet varmaan muutaman kilon ainakin lisää, eli ainakin 51 ellei enemmänkin varusteineni painan.
Ostin Contin Mtb 27.5 Light 47-584/ 60-584, 27.5 x 1.75/27.5 x 2.4 sisurin. Taivas näitä merkintöjä. Ehkä minä joskus opin ne. Toivottavasti on sopiva noihin kumeihin.
Tähän on syitä, kuten että halutaan varmistaa mahtuminen runkoon, mutta ennen kaikkea markkinointi, koska pyöräilymaailmassa on fiksaatio painoon. Kapeampi on kevyempi, joten jos joku tuijottaa vain leveyttä, että ahaa, saman levyinen, mutta selvästi kevyempi, niin otanpa tämän. Mutta sitten sieltä tuleekin kilpailijan mallia kapeampi rengas.
Tai sitten ilmoitettu paino on vaan yksinkertaisesti valehdeltu. En ole tainnut omistaa yhtään suuren valmistajan X rengasta joka ei olisi ollut noin 50 grammaa ylipainoinen ja kuitenkin kymmenkunta minulla on niitä ollut, ei tosin taida lisää tulla johtuen lähinnä siitä että kovasta maineesta johtuen hinnat on "kohdallaan" mutta tuotteet ei mitään ihmeellisiä ole. Toki voi olla että vaakani näyttää väärin mutta siinä tapauksessa se on puolueellinen koska toiselta suurelta valmistajalta tulee pelkkiä alipainoisia.
orc biker
04.07.2015, 20.31
Toki sitäkin vedätystä ilmenee, mutta tuolla leveyden valehtelemisella saadaan lisää pelivaraa siihen painon valehteluun.
Yllättävän hyväntuntuinen rengas tuo Bontrager Xr2. Ihan mukavasti minusta rullaa kaikenlaisilla alustoilla ja mikä minua yllätti on sen pito eri alustoilla. Olen kiivennyt kallioilla suoraan ja vinottain, kovaa ja hitaasti jyrkkiin kohtiin, mennyt sammalikossa, vähän kaikenlaisessa maastossa, enkä ole saanut sitä liukumaan vielä missään. Eikä minusta kuitenkaan tunnu metsästä poistuessanikaan, että olisin traktorin kyydissä.
Onko kellään kokemuksia noista Bontrager Xr2:sta? Minusta vaikuttavat oikein kivoilta maastokumeilta, mutta kulkenen tällä hetkellä vielä vaaleanpunaiset lasit silmillä uudella maasturini suhteen, kun olen niin innoissani siitä, joten kuulisin mielelläni kommenttia noista myös muilta.
http://flowmountainbike.com/tests/bontrager-xr2-expert-29-x-2-2-tyre/
Ainakin tuossa ja joillain muilla ulkomaisilla sivuilla kommentit vaikuttivat positiivisilta.
Hannez78
05.07.2015, 18.14
Ei kokemuksia ko. renkaasta, mutta kuvio on pirun matala joten mudassa voi olla aika lipakka. Kuvio kun menee tukkoon, niin pito loppuu läskipööränkin renkaista.
Lähtökohtaisesti oem-renkaat kannattaa ajaa loppuun, jos ne on vähintäänkin siedettävät. Tiedän, et monet lehdet ja saitit kirjoittelee renkaiden vaihtamisen tuovan lisää vauhtia. Mun mielestä se on edelleen kuskin kunnosta enemmän kiinni kuin renkaista.
Täältä (http://www.reifenbreiten-datenbank.de/reifen.html)löytyy jotain renkaiden oikeita leveyksiä eri vanteilla jos kiinnostaa.
^^
Juu, en minä ole näitä vaihtamassa nyt mihinkään. Minua vaan kiinnostaa tietää millaisia kokemuksia ihmisillä näistä on. Se voi hyvin olla, että nuo esim kovassa mudassa eivät ole parhaat mahdolliset. Ei ole tällä hetkellä oikein mutapaikkoja, missä testata. Yllättävän hyvä pito niissä kuitenkin on erityyppisillä alustoilla. Tarraavat perhanat ihan hassuissa kulmissakin ajettaessa kallioon kiinni. Toki kuiva kallio on aika pitävä alusta, eikä minulla ole vertailupohjaa muista maastorenkaista, ainoastaan kuviollisista ja Grifoista toki, mutta ne taas aika huomattavasti kapeammat minulla (32mm).
^ Kiitos N-K linkistä!
Hannez78
05.07.2015, 18.50
Jep, ei maksa vaivaa alkaa vaihtamaan Xr2 ns. parempaan renkaaseen. Renkaiden valinta on lähes aina kompromissi, jos ajaa yhdellä renkaalla kaikissa maastoissa. Renkaan pito ja rullaavuus eivät ole maastonakeissa synonyymejä.
Toiset tykkää kokeilla erilaisia renkaita löytääkseen ne mistä itse pitää eniten. Ei minullakaan ole sekä Vittoria Rubino Pro Slickiä, että Schwalbe Onea (slicki myös) siksi, ettei toinen niistä riittäisi, vaan ihan koska halusin kokeilla niitä. Nyt en ole kuitenkaan vaihtamassa maastorenkaita, vaan haluaisin vaan kuulla mitä mieltä porukka on noista, millaisia kokemuksia niistä on. Eli kertokaas vaan jos joku on kokeillut.
Fillarimies
05.07.2015, 21.57
Yleisrenkaalle ääni contin racekingeille 2,2" leveinä. Kevyet ja hyvin rullaavat. Toimii kaikkialla muualla paitsi märällä ja mudassa.
Mä olen ihan toivoton. Millos minä viimeksi sanoinkaan, etten ole vaihtamassa renkaita vielä maasturiin ja todella tarkoitin sitä? eilen?
No, tänään kummiskin tarttui mukaani 1 kpl Continental X-Kingiä 27,5 x 2,2 :rolleyes:
Tätä se välineurheilu teettää.
Munarello
07.07.2015, 21.18
Huhun mukaan nuo contin x-kingit ei toimi noin kevyen kuskin alla.
No höhö, kunhan hassuttelen. Eräällä taitaa olla ns nippelivirustartunta. :D
Äläs säikyttele :D Race-Kingit olis olleet paljon halvemmat, mutta nappulat oli pienemmät ja ajattelin, että näissä varmaan hieman enempi pitoa.
Joo, mulla on varmaan vaikka mitä tartuntoja, nippelivirus, maasto-cyclo-maantie-virus, joka aiheuttaa epävakaata lenkkikäyttäytymistä lenkkien suuntautuessa milloin maantielle, milloin umpipusikkoon. Nämä vain alkuun mainitakseni, lisääkin varmaan löytyy.
orc biker
07.07.2015, 21.42
Race-Kingit olis olleet paljon halvemmat
En tiedä, voiko ihan noinkaan sanoa, kun Race Kingeistäkin on ainakin viisi eri versiota (sport, performance, racesport, protection, UST). Hinta vaihtelee sen mukaan.
^
Tarkoitan, että niistä oli tuolla alennus. Luulen, että lähtöhinta oli aikalailla sama, mutta toinen oli tarjouksessa.
On muuten RS tuo X-King, ilmeisesti Race Sport?
Mitä mieltä olette, eikö polku-mäki-porraskruisailuun ole parempi hieman isompi nappula?
Ihan pätevän näköinen kumi se Racekin oli, hieman matalampaa se nappula vaan.
Mitä lueskelin noista X-Kingistä ja Race-Kingistä niin X-Kingissä vaikuttaisi olevan pienempi ilmatila, sanovat, että se ehkä n. 2.0 kokoinen kun paketissa 2.2 ja Race King taas isompi, ainakin 2.2. Miten tämä sitten vaikuttaa käytännössä sitä en tiedä.
Vaihdoin tänään Conti X-Kingin Marliniin eteen. Huomasin, että ensiasennus Bontragerit tuntuisivat olevan wired. Matkalaukkuvaa'alla näyttää 650-700 painoa niille, mutta enemmän minua häiritsee tuo wired-versioiden säilytyksen vaikeus pienessä asunnossa. Ei voi pakata pakettiin ja laittaa kaappiin, vaan on pakko viedä vintille jos meinaa mahtua liikkumaankin. Miksi ihmeessä noissa ensiasennusrenkaissa suositaan noita langoitettuja?
Taidan tästä syystä vaihtaa takarenkaankin. Nuo langoitetut ovat ikävämpiä laittaa vanteelle ja säilyttää. Renkaasta muuten kyllä pidän.
orc biker
09.07.2015, 00.31
Miksi ihmeessä noissa ensiasennusrenkaissa suositaan noita langoitettuja?
Raha.
^ Se se varmaan on. Ei huvittaisi vintille alkaa varastoida noita kun sielläkin voi varkaat käydä. Täytynee hankkiutua eroon vaan ainakin osasta noita ja hankkia langoittamattomia tilalle.
Taita kahdeksikoksi ja sitten kaksinkerroin. Mahtuu pienempään tilaan.
^
Mulla on kaapeissa niin vähän tilaa, että pitäisi saada ihan nippuun, että mahtuisi. Ainoastaan vinttikomeroon saisin muulla tavoin mahdutettua. Noita pakettiin takaisin pakattavia sensijaan saa mahtumaan muutamat kaappiinkin vaatteiden ym. seuraksi.
Maasturissa nyt kokeilussa Continental X-King (edessä) ja Race-King (takana)-combo. Tätä on monilla sivustoilla kehuttu niin pitäähän se kokeilla ja tuleepahan testattua paremmin myös Black Chili.
Yksi, mikä itseäni kiinnostaa takarengaskokeiluksi on Spessun Ground Control. Vaikuttaisi ihan pätevältä kumilta, jossa pitäisi pitoakin löytyä jonkinverran.
Ground Control tarvitsee kaverikseen jo aika järeän eturenkaan, ainakin noin omilla kokemuksilla. Muuten voi tulla vähän "aliohjaava" ja mieluummin lipsahtaa ensin perä alta kuin että takapää pitää kuin tauti ja etupää pettää.
Minulla on tainnut olla "S-ryhmän" renkaista 26" koossa kokoonpanoina:
2,3 Purgatory / 2,3 Ground Control (nykyinen "metsäpyörän" rengastus, hitaanpuoleinen mutta pitävä)
2,1 Ground Control / 2,1 Ground Control (perusvarma setti)
2,1 Ground Control / 2,0 Fast Trak (edellisestä vähän kevennetty)
2,0 Fast Trak / 2,0 Fast Trak (hyvä kulku joka paikassa, yllättävänkin pitävä)
2,0 The Captain / 2,0 The Captain (saakohan näitä edes enää, ei ollut mikään häävi rengas)
ja 29" koossa, samat havainnot samojen yhdistelmien kohdalla pätevät:
2,1 Ground Control / 2,1 Ground Control
2,1 Ground Control / 2,0 Fast Trak
2,0 Fast Trak / 2,0 Fast Trak
2,0 Fast Trak / 1,95 Renegade (liikkuu niin pirusti mutta pito on toisinaan aika katoava luonnonvara)
Ok, tuo Purgatory minua kiinnostaa, mutta miten se rullaa? Ja miten rullaava on Ground Control? Butcherikin ois eteen ihan hyvä jos tarvitsee ihan kunnolla pitoa, mutta painoakin tulee, enkä tiedä miten esim Purgatory-Butcheri-combo rullaisi tasamaalla, vaikka asfaltilla.
Luulen, että tuo Fast Track menisi jo liian pidottomaksi kalliolaskuihin, portaisiin ja juurakoihin.
Muoks. Taitaa mennä hieman OT jo nuo kalliorymistelyt, portaat yms, sillä ne eivät liene hyvältä maastopyörän yleisrenkaalta säännöllisesti vaadittavia ominaisuuksia. Kaipa hyvä yleisrengas on sellainen, joka toimii vähän kaikkialla siedettävästi, muttei ole erityisesti erikoistunut johonkin, kun isommat nappulat lisäävät painoa ja heikentävät suoriumista vauhdikkaammista paikoista.
Olisiko esim. X-King liian kepoinen Ground Controlin kaveriksi aiheuttaen etupään pettävyyttä/aliohjaavuutta?
Ok, tuo Purgatory minua kiinnostaa, mutta miten se rullaa? Ja miten rullaava on Ground Control?
Eihän se vehje ihan tervassa kulje mutta kun olin koeajeluttamassa kaveria, itse ajoin Purgatory/GC yhdistelmällä varustetulla pyörällä ja kaverilla oli Fast Trakit, niin kyllä siinä enemmän sai hommia tehdä varsinkin alamäkiin. Tosin pitoero enemmän kuin paikkaa tuon, riippuu mitä hakee.
Butcherikin ois eteen ihan hyvä jos tarvitsee ihan kunnolla pitoa, mutta painoakin tulee, enkä tiedä miten esim Purgatory-Butcheri-combo rullaisi tasamaalla, vaikka asfaltilla.
Kuulostaa ainakin joltain millä en asvaltille ihan mielelläni lähtisi kun tuo astetta kevyempikin setti on jo vähän sen tuntuista että nyt käytetään rengasta väärin. Tässä vaiheessa on toki todettava että minulla on tapana mennä vähän "vauhti edellä" ja mielipiteet on sen mukaisia.
Luulen, että tuo Fast Track menisi jo liian pidottomaksi kalliolaskuihin, portaisiin ja juurakoihin.
Mahdollisesti, sehän onkin aika puhdas XC-rengas eikä niinkään tarkoitettu mihinkään mielettömään möyrimiseen. Huomattavasti pitävämpi kuin miltä kuvion puolesta näyttää mutta se nyt näyttääkin siltä että tuo ei pidä juuri mitään.
Muoks. Taitaa mennä hieman OT jo nuo kalliorymistelyt, portaat yms, sillä ne eivät liene hyvältä maastopyörän yleisrenkaalta säännöllisesti vaadittavia ominaisuuksia. Kaipa hyvä yleisrengas on sellainen, joka toimii vähän kaikkialla siedettävästi, muttei ole erityisesti erikoistunut johonkin, kun isommat nappulat lisäävät painoa ja heikentävät suoriumista vauhdikkaammista paikoista.
Tuohon kohtaan tarjoaisin sitten juurikin sitä Ground Controlia. Lisäbonuksena menee hyvin myös talvella ainakin takarenkaana, ei pyri vetämään kuviota tukkoon. Menee se lumikelillä hienosti edessäkin mutta itsellä on nykyään talvella aina nastat eturenkaassa.
Olisiko esim. X-King liian kepoinen Ground Controlin kaveriksi aiheuttaen etupään pettävyyttä/aliohjaavuutta?
Tämä on täysi mutu koska ei ole Continentalista kokemusta mutta puhtaasti kuvien perusteella laittaisin sen noista kahdesta taakse ja Ground Controlin eteen. En ota mitään vastuuta epäonnistuneista kokeiluista. :p
Kiitos paljon vastauksista. Täytyy vähän katsella mihin tämä oma ajelu on menossa, kumpaa kannattaa painottaa, rullaavutta vai pitoa ja kuinka paljon. Luulen, että tämä X-King + Race-King-kombo lienee ihan hyvä aloituskokoonpanoon, pitävät varmaan riittävästi ja eteenpäinkin pitäisi päästä.
Luulen, että jonkin ajan päästä alkaa omat tarpeet renkaiden suhteen paremmin hahmottua, nythän olen pääasiassa maasturilla kikkaillut kallioilla ja poluilla, mutta uskoisin, että tulee jatkossa ajettua muutenkin.
Tosi mielenkiintoisia renkaita olisi paljonkin, nuo Spessun kumit jostain syystä itseä viehättää ja varmaan tulee jossain kohtaa kokeiltua. Schwalbella on myös kiinnostavia renkaita. varmaan paras ajella nyt ja katsoa minkätyyppistä rengasta kaipaisi seuraksi/vaihtoehdoksi noille.
GC-GC-kombo voisi olla kanssa kiva tai vaikka GC-Race-King(taakse) :p
Pullapoika
10.07.2015, 09.09
Uudessa trekissä on nää vakiot bontrager XR1 renkaat alla ja pito on aika heikko. Mataloiden nappuloiden lisäksi kuluu aika nopesti. Joten meinaan hommata paremmat renkaat. Katselin noita wild grip'r2 renkaita taakse. Onko rullaavuus minkälaine? Kuluuko lujaa ja onko hyvä pito? Sitten vielä eteen rengas ja mountain kingiä suunnittelin. Tuleeko liian raskaasti rullaava setti? Ajelen kallioilla, juurakkoisilla poluilla, latupohjia ja muita perus polkuja. Ja sitten joskus tätä kikkailu pelleilyä eli keulintaa, portaita ja muuta siihen liittyvää. Kiitos!
Uudessa täysjoustossa ollut noitten vakio bontragerien xr1 jälkeen takana x-king ja edessä rocket ron .. (Litkutettuina).. Eteen kaipais lisää pitoa, kun juurakolla/kivisessä ei luottoa oikeen ole. Takarengas tuntuu hyvältä ja pito riittää, kun märässä ei ihmeemmin tartte ajaa.. Rullatakkin sais :o Maxxis Beaver ? (http://reviews.mtbr.com/maxxis-beaver-29er-tire-review/3) toimis syksyn juurakoillakin ja jopa lumella :o
Täydellisiä renkaita tuskin on ja jossakin vaiheessa, saattaa tulla nopeastikin eteen, ei vaihtamalla parane tai ero ei ole vaihtamisen väärti.
Täydellistä rengasta ihan joka paikkaan tuskin on, mutta on aika täydellisiä moniin tarkoituksiin. Olen tosi tyytyväinen, että tuli kokeiltua muutamia mielenkiintoisia renkaita esim. krossariin. ja renkaidenvaihto on varmaan nopein tapa muuttaa pyörää. Kyllähän se pyörä erilaiselta tuntuu isoilla nappuloilla vrt slickiin tai lähes slickiin ja kun kokeilee vähän erityyppisiä renkaita niin löytää helpommin ne omia tarpeita parhaiten palvelevat.
Kyllä silti uskon, että perushyvällä renkaalla pärjäilee aika monenlaisissa ympäristöissä. Jos ei tykkää kokeilla erilaisia niin valitsee vaan perusvarman ja ajelee sillä.
Uteliaammat vaan haluavat aina verrata ainakin joihinkin muihin.
Tuo X-King on ihana uutena kun siinä nappuloissa tuota "karvaa" niin kuuluu semmoinen hauska pieni ääni kun jarruttaa ja karvat ja nappulat tarttuvat hiekkatiehen. Testailin jarruja, enkä saanut juuri ääntä kuulumaan tuosta eturenkaasta kovissakaan jarrutuksissa, ihanan pehmeästi jotenkin tarttuu maahan.
Ei Racekään toki metelöi, mutta siinä ei liiemmin noita karvoja niin kuulostaa normaalimmalta renkaiden jarrutusääneltä, kun sillä jarruttaa.
Tuo Fast Trakki näyttää valokuvissa jotenkin vahvemmin kuvioidulta kuin luonnossa. Kaupassa en tosin kunnolla edes katsonut sitä kun siinä oli niin pienen näköinen kuvio, mutta mielenkiintoinen rengas sekin. Sitä ei vaan ainakaan Bike Companyssä taida olla 27,5"na, vai 26 ja 29. Purgatorya taisi olla ja jtn muuta.
Pullapoika
10.07.2015, 17.58
En ole tuota x-kingiä kokeillut. Onko pito märällä kalliolla ja juurakolla turha toivo? Kaveri osti sellasen mutta ei ole vielä vaihtanut. Odotan sitten sen mielipiteitä.
Minä voin myös laittaa kokemuksia kun saan paremmin tota testattua. Olen minä sillä jo märässäkin ajanut ja ihan hyvin toimi, mutta se oli liian lyhyt pätkä, jotta sen perusteella voisi mitään sanoa.
Jos ajat Tubelesseilla niin ei varmaan paras vaihtoehto kun olen lukenut useampiakin kommentteja, missä sanotaan sen vuotavan tubelessina.
x-king toiminut ongelmitta litkutettuna.. stanin litkua sisässä ~desi. . ztr flow ex kehä
No sekin on sitten mahdollista, ainakin joillakin vanteilla. Jollakin sivustolla aika moni moitti, ettei toimi. Yksi sanoi jopa, että tämä olisi varmaan paras xc rengas jos voisi litkuttaa, mutta kun ei voi, muuten tykkäsi kyllä kumista.
Eka kunnon lenkki keskuspuistossa renkailla. Kyllähän noilla X-Kingeillä + Race-Kingeillä meni keskuspuiston polkuja nyt kun oli suht kuivaa. Parissa paikassa vähän luisti, joko mutalätäköstä märän renkaan tai märän juurakon vuoksi. En minä näitä tieten tahtoen valitsisi keskuspuiston pahimpiin juurakoihin tosi märällä kelillä, sillä siihen on varmasti kuvioidumpaakin tarjolla, mutta kyllä noilla muuten pärjää ja rullaavat tosi kivasti. Eivät poksahdelleet kivikossa/juurakossa, vaikka osumaa tuli tuon tuosta edestä ja sivulta.
Jos tekniikka on kunnossa niin sekin varmasti auttaa pärjäämään miedomminkin kuvioidulla renkaalla. Itse kun ajan vielä hassuja ajolinjoja ja vielä hassumpia lähestymisvauhteja esteisiin niin varmaan voi parempikin rengas luistaa jossakin, jos vielä märkää sattuu olemaan tai renkaat vielä edellisestä mutalätäköstä mutaiset.
Kyllä omien kokemusten mukaan Contin BC seos ei vaan ole niitä pitävimpiä märällä. Lipsuu monesti jopa vaarallisen pahasti.
Sen lisäksi Protection mallien kyljet on niin jäykät, että on pakko laskea paineita turhan alas saadakseen pitoa -> snakebite. Varmaan 3/4 viime vuosien kumien puhkeamisista tullut noista.
Enpä taida itse Conteja enää kokeilla.
Maxxiksen Ardent taitaa olla IMO se paras yleisrengas. MaxxPro seoskin toimii hienosti ja kyljet kestää olematta liian jäykät.
Joo, varmaan kuivalla vaikuttaa enemmän kuvio, onko kuviota ja miten paljon ja märällä seos ja sen pitävyys, mutta on nuo molemmat minusta oikein hyviä yleisrenkaita ja kuivalla kelillä hyvinkin monikäyttöisiä nopeita, suht kevyitä maastokumeja. Märkä ja mutainen maasto on vaan sen verran vaativaa renkaille (ja kaikelle muullekin), että jos kunnon pitoa haluaa limaisimmillekin juurille niin täytyy tinkiä rullaavuudesta ja valita pehmeämpi seos kunnon kuviolla, esim. Spessun Butcher tai Purgatory, joista itsellä ei kyllä kokemusta, mutta lukemani ja kuulemani perusteella ovat jo pitävämpiä, butcher tietysti vahvemmin kuvioituna vielä enemmän kuin Purgatory.
Minua kyllä kiinnostaa kokeilla myös selvästi kuvioidumpia renkaita. Saa nähdä mitä tulee seuraavaksi kokeiltua, varmaan GC tai Purggi.
Ardentti 2.4" taakse ja HR2 2.3" eteen tuo on toistaiseksi tuntunu parhaalta setiltä.
Joo, laittakaa ihmeessä suosikkejanne. Kertokaa myös jos tiedätte mihin hintaan niitä saa Suomesta ja mihin hintaan nettikaupoista. Itse, varsinkin nyt, kun pitäisi vielä kaikenlaisia suojiakin ostella ja rahaa menee yritän pysytellä näissä alle 40e renkaissa. X-King oli tosin kalliimpi, mutta X-Racen sain XXLstä 30e:lla, kun oli tarjous.
Spessuista monia saa 39e vai oliko 39.90e täältä Suomesta.
Ardent 2,4" eteen ja taakse. Nanalle ei tosin taida mahtua kuin se 2,25" versio. 40 euroa Yläfemmasta.
ErnoNykanen
12.07.2015, 17.23
Ardent tuntuu kyllä olevan aika synonyymi hyvälle yleisrenkaalle, ainakin foorumikeskustelujen perusteella. Itellä hyvin palvellut Bontragerin XR1 2,2 expert on nyt tullut tiensä päähän ja se on muuten ollut kyllä loistava rengas, mutta olematon kuvio ja aavistuksen kova kumiseos tekevät siitä turhan liukkaan kosteassa metsässä. Vähän lisää ilmatilaakin kaipais, kun ei muuta vaimennusta ole pyörän takapäässä.
Hans Dampfit pyörii alla ihan mutakelissä, mutta nyt pitäis taakse saada joku välimalli jolla viittii kevlilläkin polkea töihin. Ardentti tai Ground control on aika varmasti seuraava takarengas. Eteen vois laittaa sen Hans Dampfin pyörimään kaveriks. Saa nähdä tulenko toisiin aatoksiin kun olen tottunut noilla semislickseillä työmatkat rullaamaan.
Toistan jälleen kerran itseäni. Ardent on loistava yleisrengas.
Ardentti onkin mainittu monesti ja olen pannut korvan taakse, näitä on vain niin paljon, että olen unohtanut sen mainita. Sekin on siis varmasti kokeiltavien listalla. En tiedä miksi minua nyt nuo Spessut niin viehättää, liekö lukenut niistä eniten, mutta niistä jotain tulee varmaan ekana kokeiltua Conttien jälkeen, arvon vielä miten jykevää, ja tulevaisuudessa varmasti myös esim Ardenttia.
Ardent 2,4" eteen ja taakse. Nanalle ei tosin taida mahtua kuin se 2,25" versio. 40 euroa Yläfemmasta.
No sehän onkin sopivasti samanhintainen kuin Spessut. Täytyy miettiä mitä tässä seuraavaksi kokeilisi.
Toisaalta tuntuu siltä, että ainakin tässä vaiheessa, voisin valita vaikka miten pitävän (ja hitaan) kumin, sillä olen hidas jokatapauksessa.
En minä pysynyt eilenkään mukana, vaikka on nopeat maastorenkaat alla. Siinä mielessä sama vaikka olisi Butcherit molemmissa :D Kuvioidumpaa ainakin haen, jotta saa varmuutta liukkaammillakin juurakoilla yms. ja sitten kun alkaa mennä paremmin ja vauhti lisääntyy täytyy renkaan vähän edetäkin. On tää vaikeeta kun on paljon mielenkiintoisia renkaita.
Mitä mieltä olette tällaisesta logiikasta? Voihan se olla, että yritän vain perustella itselleni miksi isonappulaisetkin renkaat pitäisi kokeilla nyt.
Minulla taitaa itseasiassa olla pitävät perustelut ihan kaikenlaisille renkaille: Nopeat ja pieninappulaiset, että pääsee kovaa ja lentää yli liukkaiden kohtien, isonappulaiset (hitaat) kun ei kuitenkaan pääse kovaa saati sitten lennä, mutta saisi edes jostain kiinni ja keskikokoiset nappulat, että voi kuvitella menevänsä kovaa ja hyvällä pidolla siihen märkään mutkaan, ennenkun vetää lipat jollain limaisella juurella. Tjooh, ei oo helppoo.
Laita eteen karkeampi, saat ohjaukseen vakautta ja turvallisuutta. Jos takarengas vähän lipsuu, se ei paljoa haittaa. Suurempi merkitys rullaavuuteen on takarenkaalla.
Mä oon ajanu kolme kesää Racing Ralpheilla. Pitäisköhän sitä kokeilla jotain muuta välillä. Märällähän nuo on vähän liposet, että eteen voisi ehkä hommata jotain pitävämpää tai sitten opetella ajamaan. Takana kun on uuden karhea RaRa kun edellisestä raapaisin kyljen auki kiveen niin ettei litku enää paikannut. Mitään Ardenttia ei kyllä pysty laittamaan näillä reisillä tai tuu ajamisesta mitään.
Laita eteen karkeampi, saat ohjaukseen vakautta ja turvallisuutta. Jos takarengas vähän lipsuu, se ei paljoa haittaa. Suurempi merkitys rullaavuuteen on takarenkaalla.
Joo karkeemman olen laittamassakin eteen, mietin vaan miten karkeeta yhdistelmää kokeilisin. Eihän tosi röpelöisillä juurakkopoluilla kauheasti ole hyötyä rullaavuudesta, enemmänkin siitä, että se rengas saisi otteen niistä juurista tai vaikka märistä kivistä. Toki se pito kostautuu kun sieltä poluilta tulee ulos sinne, missä pääsee tasaisemmalla ajamaan ja vierintävastus tuntuu, mutta jos on tarkoitus harjoitella juurakoita ym. niin olisihan siinä pidossakin itua. Tällä hetkellä mietin Purga-GC-komboa, voisi olla Purga-Ardenttikin, GC:tä nyt vaan myydään tuossa aika vieressä.
Siinähän ne reidet vahvistuu kun ajaa tuhdimmilla renkailla. :cool:
Ei millään pahalla, mutta meneekö sinulla tuo rengas speksailu vähän yli? Joku perus toimiva setti alle ja ajamaan. Parin vuoden päästä ajalet niillä sileämmillä renkailla ilman ongelmia.
Jonkun mielestä se on jo ylispeksailua jos renkaita ylipäätään vaihtaa, vaikkei ne ole rikki. Minusta taas ei. Minusta on erittäin järkevää, hauskaa ja suositeltavaa tutustua eri renkaisiin ja ottaa niistä parhaalta kuulostavat kokeiluun löytääkseen itselleen hyvät kumit eri olosuhteisiin.
Minusta parempi niinpäin, kuin ajaa 2 vuotta niillä mitä on ja todeta parin vuoden päästä, että kunpa olisin vähän speksaillut. Mitä todennäköisimmin minä 2 vuoden päästä jo tiedän mitkä ovat minulle sopivat maastorenkaat eri tilanteisiin.
Lis. Sitä tuskin kukaan kieltää, etteikö asiaan perehtyminen ja vinkit foorumilla auttaisi noviisia hahmottamaan paremmin tarjontaa (ja myös tarvetta). Vältin ensimmäisetkin ohilyönnit maantiekumien kanssa juuri näin ja olen erittäin tyytyväinen kaikkiin hankkimiini.
Toki jos aihe on tuttu tai speksaus ei vaan kiinnosta se voi olla tylsää luettavaa, mutta turhaa ei missään nimessä ihmiselle, joka ei maastorenkaita tunne. Yhtä oikein on ajaa ensiasennusrenkailla niin pitkään kuin ne kestävät jos se hyvältä tuntuu, mutta kyllä noissa sen verran eroja on, että itse ainakin mielelläni tutustun tarjontaan löytääkseni ne mieleiset.
ErnoNykanen
13.07.2015, 06.52
Oon tässä itekin muutaman sivun ajan tätä ketjua lueskellessa kans miettinyt että kyllä Nana jaksaa hieroa tätä rengasasiaa, mutta imo hyvä niin. Keskustelufoorumillakin kun ollaan niin aika hyvä jos saa aiheesta juttua irti ja ihan hyviä ajatuksia vielä tuoda esille. Ei varmaan mitään uutta auringon alla kokeneille konkareille mutta uudemmille tulokkaille sitäkin enemmän.
Mutta kyllähän se niin on, kuten Juho_u totesi, että ei muuta kuin renkaat alle ja ajoa. Sitten ensimmäisen rengassetin kuluttamisen jälkeen on jo aika paljon viisaampi, että minkälaista se oma ajo on ja mitä muutoksia kaipaa rengastukseen.
Mutta speksaaminenhan se ei koskaan ole väärin :)
orc biker
13.07.2015, 08.21
Eipä noilla perusajeluilla tule mitään olennaista eroa, paitsi märällä. Ja kun renkaat kuluvat, kuten ne valittavan nopeasti tekevät, niin se pito ei sitten enää kuitenkaan ole optimaalista. En tiedä, missä kukakin ajelee, mutta minulla itselläni hyvin harvoin homma on renkaasta riippuvaista, kunhan on jokin maastokumi alla. Enkä osaa myöskään tuntea olennaisia eroja samantyyppisten renkaiden välillä. Asia merkitsee lähinnä rengasta ostaessa. Siinä tulee vertailtua, mutta sitten kun ne ovat alla, niin ihan sama. Senkin vertailun ajan voisin säästää ja käyttää ajamiseen.
ErnoNykanen
13.07.2015, 08.43
Yksi mielipide tuokin, että se on ihan sama mikä rengas on alla. Orc biker on kuitenkin aavistuksen kokeneempi kuski. Itsellä kun nuo taidot eivät ole vielä niin karttuneet niin astetta tukevammat renkaat tuovat luottamusta siihen ajamiseen kun ei tarvitse joka kiven ja juuren kohdalla jännittää, että lähteekö rengas luisuun.
Vähän kärjistin yllä ja muistelin ensimmäisen kesän ajoja XR1:set alla, kun oli vielä varmaan vähän turhan korkeat paineetkin renkaissa. Silti, kyllä ainakin omalla kohdalla pitävämmät renkaat (Hans Dampf) ovat vaikuttaneet aivan olennaisesti ajomukavuuteen ja ennen kaikkea hauskuuteen. Mutta tässäkin kohtaa tulee taas henkilökohtaiset preferenssit esiin: Toinen saattaa tykätä kevyestä rullaavuudesta pidon kustannuksella, toiselle pito on kaikki kaikessa ja kolmannelle ei ole mitään väliä niin kauan kun on kumia maan ja vanteen välissä. Loput yleensä edustavat jotain variaatioita edellä mainituista.
Rule # 1-Eturengas pitää olla hyvässä kunnossa.Älä aja surkeella etusella.
Peruste:Jos et luota eturenkaaseen niin maastoajo ei luonnistu lainkaan->Vauhti tippuu ja katse jää 1m päähän renkaasta seurauksena tökkivää kiemurtelua.
Takarenkaasta niin väliä,kyllä se sieltä mukana tuleeJokunen sutaisu/luisu harvemmin aiheuttaa sydämmentykytyksiä ja pannutteluja.Etusen kanssa onkin jo ihan toinen juttu pidonmenetyksessä.
Eipä noilla perusajeluilla tule mitään olennaista eroa, paitsi märällä.
Perustuuko tämä väite johonkin tieteelliseen tutkimukseen?
Testailin muuten eilen märällä nurmikolla X-King/ Race-King-komboa. X-k yritti kömpiä, mutta R-K suti alla. Monista paikoista pääsi silti vielä X-K:n avustuksella, osassa piti ottaa uudelleen vauhtia, kun vauhdit tyssäsi sutimiseen. Märkä nurtsi on kyllä aika liukas alusta, varsinkin ylämäkeen.
ErnoNykanen
13.07.2015, 14.21
Villi veikkaus, että taisi Orc biker puhua omasta kokemuksesta?
orc biker
13.07.2015, 20.39
Se perustuu etymologiaan. Sana "perus" viittaa siihen, ettei ajelulla kohdata tavallisuudesta suuresti poikkeavia olosuhteita ja että suorituksella ei ole tavallisuudesta suuresti poikkeavia vaatimuksia, kuten sekunnintarkkaa työskentelyä. Näin ollen saman kategorian renkaiden ollessa kuvioiltaan varsin identtistä nypylää, seokseltaan varsin identtistä kumia ja leveydeltään sekä profiililtaan yksinkertaisesti varsin identtistä, niin niiden suorituskyky mainituilla perusajeluilla on varsin identtistä viitatun sanan asettamassa kontekstissa. Toisin sanottuna sillä ei ole hitonkaan väliä, koska erot ovat niin pieniä, eikä homma ole niin helvetin kriittistä.
Kuivalla pitää mikä tahansa maastokumi. Märällä ei. Ugh.
Itselle on tärkeetä päästä vertailemaan hyvin erityyppisiä kumeja, jotta saa kuvaa miten eritavalla ne toimivat esim. limaisilla juurilla, mudassa tai vastaavasti tasaisella. Seuraavaksi kokeilen siis Purgatoryn ja Ground Controlin (jonka onnettaren suosiollisella avustuksella sain kaverilta tosi halvalla kun hänellä ylimääräisenä 1).
Se on osa nautintoa ainakin itselle päästä kokeilemaan, paitsi jyrkempiä droppeja ja liukkaampia juuria, polkuja ja teitä yms, ja niitä kaikkia myös erityyppisillä renkailla.:)
Itekin aikani testailin aika monia renkuloita. Lopputulos oli (melkein) sama kun orc bikerin kuvailema.
Aika sama onko alla Nobby Nic, Racing Ralph, Ardent vai X-King. Onhan niissä eroja, mutta erot on niin pieniä, että eivät lopulta merkkaa juuri mitään minun ajossa.
(Ja nyt puhun vaan yleisrenkaista, XC kisa tai DH jne. -renkaat sitten oma juttunsa, niitä kannattanee vertailla ainoastaan omassa ryhmässään)
Ei sillä ole väliä minne päädyt, jos vain nautit matkasta.
Itse olen kyllä suht varma, että omassa ajossa eroja renkaissa löytyy paljonkin, mutta se ei ole pääasia.
Maxxis Ardent Racet on tällä hetkellä omassa 29er alla ilman sisureita. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen rengas! Tosin hieman arvokas, mutta "elämä on" :)
Rocket Ron vai Racing Ralph eteen? Kankaillahan se on tuo etunenkin joten pakko uusia.
ErnoNykanen
14.07.2015, 16.38
Mä en tykänny hirveesti Rocket ronista. Ainakin 29x2,25 mun 19mm vanteella on sen verran pyöreä profiililtaan, että noi reunanappulat tuskin koskaan koskevat maata mun ajossa eli hitaassa polkuköröttelyssä. Ja ilmatila ei riitä paineiden laskemiseen, jolla sais lisää pitoa kurveihin. Uus nobby nic kuulemma rullaa kans hyvin ja pitoakin on varmaan vähän paremmin.
Rocket Ron eteen. 29x2,25 Snakeskin TL Easy toimii alle 2 barin paineilla täpärissä 80+ painoisen kuskin alla. Uusi Nobby Nic varmaan kokeilemisen arvoinen.
Love is in the air :D
Nyt on Purgatory Control ja Ground Control alla ja olipahan mukavan tuntuiset renkaat. Kävin keskuspuistossa pari tuntia könyämässä kaikilla alustoilla, mitä löytyi ja kivalta tuntui. Varmaan vielä kivemmalta kun on saanut nuo kunnolla sisäänajettua. Toistaiseksi pääsin vain noin 15km niillä, sen verran haastavaa oli maasto. Matkantekoa hidasti toki myös polkujen tuntemattomuus, kun välillä oli pakko kääntyä takaisin ja etsiä ajettavampi polku, kun ei taidot riittäneet jollakin. Kivoja polkuja tuli kyllä vastaan. Taas meni ooteeksi, mutta erittäin tyytyväinen olen vaihtoon ja odotan innolla, että pääsen lisää sisäänajamaan noita.
Mä laittaisin kans ehdottomasti RoRon eteen.
Mulla on jäykkäperässä 29x2,25" Racing Ralph Snakeskin TL Easy takana kohta kulutuspinnaltaan ihan slicksi ja mietin, että kannattaiskohan mun hankkia sinne tilalle samanlainen Rocket Roni, joka mulla on myös edessä? Tulee ajeltua tuolla työmatkalla niin paljon myös kestopäällysteellä, että kulutuspinta kuluu aika nopeeseen tahtiin. Jos uusin taakse Rocket Ronin, niin kohtahan se on jo Racing Ralph taas kun vähän kuluu? Vai mikä idea on laittaa se Ralphi taakse ja Roni eteen, kuten itsekin olen tehnyt? Thunder Burtia oon myös miettinyt, mutta se tuskin kestää mun ajoilla kovin pitkään.
Mä nyt laitoin ihan vaihtelun vuoksi RoRon tilaukseen. Tuskin tää homma tästä mukavaksi millään renkaalla muuttuu.
Mulla on jäykkäperässä 29x2,25" Racing Ralph Snakeskin TL Easy takana kohta kulutuspinnaltaan ihan slicksi ja mietin, että kannattaiskohan mun hankkia sinne tilalle samanlainen Rocket Roni, joka mulla on myös edessä? Tulee ajeltua tuolla työmatkalla niin paljon myös kestopäällysteellä, että kulutuspinta kuluu aika nopeeseen tahtiin. Jos uusin taakse Rocket Ronin, niin kohtahan se on jo Racing Ralph taas kun vähän kuluu? Vai mikä idea on laittaa se Ralphi taakse ja Roni eteen, kuten itsekin olen tehnyt? Thunder Burtia oon myös miettinyt, mutta se tuskin kestää mun ajoilla kovin pitkään.
Pistä se käytetty roro edestä taakse ja eteen uusi niin edessä aina uutta kumia ja paras pito.
Nyt on Purgatory Control ja Ground Control alla ja olipahan mukavan tuntuiset renkaat.
Kerro sitten kun olet enemmän testannut että onko ne niin hitaat kuin miltä minusta tuntuu vai onko oma perspektiivi vain aivan mutkalla liian pitkän nopeilla renkailla ajamisen jälkeen. Pidin suuresti siitä viimekesäisessä käyttöpyörässä olleesta Fast Trak/Renegade yhdistelmästä, sillä vehkeellä kun ei pahoihin paikkoihin menty niin pito riitti suurimman osan ajasta hienosti ja se meni niillä tolkuttoman kovaa huomioiden että oli kuitenkin edes jonkunlaiset maastorenkaat eikä mitkään semislicksit.
Mistä tietysti päästään siihen että "hyvä yleisrengas" riippuu aika rankasti siitä mitä se yleiskäyttö on. Jos ajaa pääasiassa soratierallia niin yleisrenkaan vaatimukset on aivan toiset kuin sellaisella joka koluaa kivikoita vesisateessa.
^
Tottakai kerron. Jep, riippuu hirveästi ajotottumuksista mitä renkaalta vaaditaan. Itse haluan, että hyvällä yleismaastorenkaalla voin harjoitella säännöllisesti hankalampiakin alustoja ja siksikin ainakin jonkunlainen kuvio on pakko olla, mutta toki itseäkin kiinnostaa miten nuo käyttäytyvät pakollisilla asiointi ym. ajoilla tai muuten tasaisemmalla, missä rullaavuuskin merkkaa enemmän.
Kyllähän tuo Purga karhumaiselta tuntuu verrattuna X-Kingiin, mutta toistaiseksi vain positiivisessa mielessä. Ei se varmasti yhtä hyvin rullaa kuin Rk ja X-King, jotka tosi nopeita, muttei ainakaan tämmöisessä maastossa tuntuisi liiankaan hidas olevan, Gc toki auttaa takana.
Kerron ilman muuta kokemuksia kun saan niillä kilometrejä lisää alle. Maltan tuskin odottaa, että pääsen taas könyämään niillä. :)
Onkos kellään kokemuksia Vittorian Peyotesta ja Barzosta? Fillarilehdessä niistä oli juttua ja jutun mukaan olivat ihan ok.
Maxxis Ardent Racet on tällä hetkellä omassa 29er alla ilman sisureita. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen rengas! Tosin hieman arvokas, mutta "elämä on" :)
Niin näytti 26" olevan siinä 50 eskoa kpl.. Itse meinasin jommankumman noista tilata kokeiluun.. Maxxis Ignitor 26x2,35 120tpi Kevlar XC 62a tai Maxxis Ardent EXO TR 26x2,25 60tpi Dual Compound. Ovat n.35 eskoa kpl.
Semmoiseen kiinnitin huomiota, että yllättävän hyvin rullaa Purga-Gc hiekkatiellä, Purgakin tuntuu paljon slickimmältä, ei mitään ongelmaa päästä eteenpäin. En ole ongelmaa huomannut asfaltillakaan, mutta siellä ehkä nappulan huomaa paremmin.
Heh, ajelin äsken sadelenkin edessä 1.7-1.75 bar ja takana 1.8 baria. En tiedä uskallanko kivikkoon tms. ihan noin alhaisilla ainakaan vielä, mutta menin kyllä portaat kun eivät näyttäneet muljahtelevan lainkaan.
Tää on kyllä joku Murphyn laki taas, kun hommasin just "pitävät" renkaat, Spessun Purgan ja GCn niin eiköhän se ala satamaan ihan urakalla. Keskis nauraa, että kyllä tänne lisääkin vettä mahtuu, tuuhan tyttö koittamaan noilla näitä polkuja nyt. Tätä rataa jatkuu vähän aikaa niin saa kohta siirtää Purgan taakse ja hommata eteen jotain "vedenpitävämpää."
Hyvä yleisrengas on vähän ku ettis raitista seuraa baarista... omia kokemuksia tän kesän renkuloinnista:
https://msuomal.wordpress.com/2015/07/18/renkaat-vastaan-fysiikka
Pistin juuri Rocket Ron 27.5x2.25 Snakeskinit tilaukseen Nuuksion ympäristön kivikkojuurakkoa ja syksyä varten. Hissuksiin mennään XC-jäykkäperällä, menikö valinta ihan pieleen?
ErnoNykanen
19.07.2015, 15.53
Aivan syteen meni :)
Harhareissujen (kokeilujen) jälkeen napsautin äsken kepoisempiin kiekkoihin taasen iki-ihanat Ardentit että poks vaan.
Maxxis Ardent exo tr tuli octane sportilta ja eilen parin tunnin testilenkki. Hyvin toimii ainakin kivikossa et juurakossa.
Pakko kompata edellistä. Sunnuntaina liukastelin märällä Kirkkopolulla ja päätin, että ylivuotiset Rapid Robit lähtee vaihtoon, jos hengissä selviän kotiin :). Hain kivijalasta Ardent Exo TR:t ja voi pojat sitä pitoa. En myöskään huomannut suurempaa eroa klv siirtymillä, eli nuo tuntuisivat rullaavankin kohtuullisesti.
sianluca
23.07.2015, 07.50
Uudessa täysjoustossa ollut noitten vakio bontragerien xr1 jälkeen takana x-king ja edessä rocket ron .. (Litkutettuina).. Eteen kaipais lisää pitoa, kun juurakolla/kivisessä ei luottoa oikeen ole. Takarengas tuntuu hyvältä ja pito riittää, kun märässä ei ihmeemmin tartte ajaa.. Rullatakkin sais :o Maxxis Beaver ? (http://reviews.mtbr.com/maxxis-beaver-29er-tire-review/3) toimis syksyn juurakoillakin ja jopa lumella :o
Ajoin Beaverilla kevään hesan keskuspuistossa, ihan ok
Pakko kompata edellistä. Sunnuntaina liukastelin märällä Kirkkopolulla ja päätin, että ylivuotiset Rapid Robit lähtee vaihtoon, jos hengissä selviän kotiin :). Hain kivijalasta Ardent Exo TR:t ja voi pojat sitä pitoa. En myöskään huomannut suurempaa eroa klv siirtymillä, eli nuo tuntuisivat rullaavankin kohtuullisesti.
Muutaman lisä testilenkin jälkeen voin sanoa, että nämä pitävät hyvin märällä kivellä. Märkään juureen ei näilläkään oikeastaan ollut mitään tehoa, tosin kompromissejahan nämä rengasvalinnat monesti on.
Vaihdoin 26X2.35 Hans Damphien tilalle Maxxis ardent 26X2.4 EXO TR:t. Mitoista kiinnostuneille tiedoksi: ovat kapeammat kuin Hansit. Leveimmän nappulan kohdalta 59mm ja runko 55mm asennettuna Rigida taurus-vanteille. Nämä ovat mitoiltaan hyvin lähellä DT Swiss EX500-vanteita, jopa paino on sama, ulkomitta leveimmästä kohdasta n. 26mm, sisämitta muistaakseni 21mm.
Kaatuilija
02.08.2015, 23.30
SnakeSkin Racing Ralphit 29x2,25" koossa on nyt ollut talvesta asti ja varsin monipuoliset ovat kesärenkaiksi. Rullaavat oikein kivasti, melko kevyet ja kuivalla pitävät hyvin. SS -kyljillä kestävätkin ihan mukavasti ainakin yhden kauden. Märällä juurakolla ja kivikolla ovat kyllä vähän liukkaan puoleiset. Tosin kyllä noillakin pahassa maastossa sateella tuntuu pääsevän, jos ajaa tarkasti kieli keskellä suuta ja varautuu siihen, että eturengas lähtee nanosekunnissa alta. Mudalla jää helposti sutimaan. Lumella pito on hyvä ja noilla tulikin talvipoluilla ajeltua.
Syksyllä kisojen jälkeen kun märkä tulee, niin sitten eteen löytää Maxxis Ardent 2,25" ja taakse Ardent Race EXO 2,2", litkuilla luonnollisesti. Tuo yhdistelmä rullaa vieläkin ihan riittävän hyvin hiekkatielenkeille eikä painokaan mikään kamala ole. Märässä kivikkojuurakossa pitoa onkin Ralliraneihin verrattuna selvästi enemmän. Ei tarvitse koko ajan pelätä, että lähtee alta ja lipsuvat paljon vähemmän haastavassa maastossa. Toki nuokin lähtevät joskus esim. vinoissa juurissa alta, mutta rauhallisesti ja varoitellen, jolloin siihen kerkeää varautua. Ardent Racen kuvio oli melko matalaa, mutta yllätyin, kuinka hyvin se pitää mudalla ja haastavissa ylämäissä. Lumella pito on jostain syystä melko huono. Hyvä pidon ja rullaavuuden kompromissi, kun samalla pyörällä ajetaan juurakkojumpat ja hiekkatielenkit. Muutenkaan en kuitujäykkikseen mitään monsterirenkaita kärsi laittaa... :)
Mulla on ollut 29er jäykkäperässä takana Schwalbe Racing Ralph SnakeSkin 2,25" ja edessä Rocket Ron SnakeSkin 2,25" ja kohta renkaat alkaa olla tiensä päässä, joten vaihto alkaa tulla ajankohtaiseksi. Oon ollut tosi tyytyväinen renkaisiin, mutta mieli tekisi kokeilla jotain uutta.
Uusiksi renkaiksi oon ajatellut molempiin päihin Maxxis Ikon 29x2,20" TR EXO 3C MaxxSpeed 120tpi. Kertokaa kokemuksia noista renkaista. Varsinkin ne, jotka on ajanut myös tuolla mun nykyisellä RaRa/RoRo -setillä ja pystyy vähän vertailemaan siihen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.