PDA

Näytä tavallinen näkymä : Apua rengas paineissa

Pertsa78
04.03.2014, 18.35
Varmaan väärään osioon kyselen, mutta olisikohan kellään Espoossa lippajärven/järvenperän alueella hyvää painemittaria(shwalbe)voisin tulla joskus mittamaan kun en tähän hätään jaksa lähteä sitä ostamaan.

hannupulkkinen
04.03.2014, 19.28
Osta punppu jossa on rengaspainemittari. Ilman sitä et selviä vompinkirjoihin.

nure
04.03.2014, 20.44
Hopi hopi ostamaan vaan! Tarvit myöhemminkin.

Pertsa78
04.03.2014, 23.14
Niin kyllä minun prismasta ostetussa jalkapumpussa on mittari, mutta en luota siihen.
ja tarkoitus on samalla kun tilaan jotain saksanmaalta, hommata samalla se shwalben painemittari. Unohtui laittaa se tuohon kuormaan mikä tuli eilen.

no mennään noilla, jos joku päivä kerkeäis pyöräilemään sellon pyörään sen auki ollessa.

Halloo halloo
04.03.2014, 23.40
20€ paikkeilla on monen suosittelema jalkapumppu - Biltemasta.

Jani R.
05.03.2014, 08.17
Sellanen pieni digitaalinen rengaspainemittari on alkuun ihan kiva, mutta ainakin omastani kului se presta-puoli tiivisteistään väljäksi ja paineet oppi arvioimaan helpommin myöhemmin. Nykyisessä pumpussa (Lezyne) on melko tarkka painemittari jo itsessään ja kehyehkö kuski pärjää pienemmillä paineilla kuin monet käyttävät (6,8 Bar vs. 8-10 bar maantiellä).

syklopaatti
05.03.2014, 10.50
Mulla on ollut Swhalben digimittari jo 5 vuotta aktiivisessa käytössä ja hyvin toimii vielä.
Tosin nopeeta oppii arvioimaan jalkapumpun virheen. Mulla kun pumppaa AIM halpisjalkapumpulla mittarin mukaan tasan 3bar niin todelllisuus on 2,5-2,6bar

Pertsa78
05.03.2014, 16.06
Mulla on ollut Swhalben digimittari jo 5 vuotta aktiivisessa käytössä ja hyvin toimii vielä.
Tosin nopeeta oppii arvioimaan jalkapumpun virheen. Mulla kun pumppaa AIM halpisjalkapumpulla mittarin mukaan tasan 3bar niin todelllisuus on 2,5-2,6bar

Tuo homma mulla oli vähän mielessä, jos nyt näkisi todelliset paineet. voisi verrata oman pumpun lukemia.
Tälläinen 100kg kaveri tarvitsee maasturiinkin ihan kunnon paineet.

Kiekot on notubes flow ja kumit päällä shwalbe rocket ron 2,35" litkutettuina..
Ihan hyvälät tuntui eilen kun kävin ajamassa pyöräteitä pitkin. edessä n. 2 bar ja takana 2,5 bar

Laitan kuvan tänään koko kikottimesta tuonne omat kuvat osioon kunhan pääsen kotia kuvaamaan..

maalinni
05.03.2014, 19.13
Eikö maasturin paineet voi kokeilla ihan sormilla puristamalla?

syklopaatti
06.03.2014, 02.27
Eikö maasturin paineet voi kokeilla ihan sormilla puristamalla?Häh????:):rolleyes:

marmar
06.03.2014, 07.02
Häh????:):rolleyes:

Kyllä harjaantunut sormi on riittävän tarkka maasturin paineissa, mutta sormea tarkempi mittari on, kun hypää pyörän päälle ja vilkaisee, että painuma on haluttu :rolleyes:

Oikeastaan mua ei kiinnosta absoluuttipaineet pätkääkään, vaan ne mitkä on hyvät. Painemittaria tarvitaan siihen, että kun ne hyvät on kerran haettu, niin ne saa aina täyttäessä kerralla kohdalleen. Ei tarvi kokeilla, pumpata kokeilla, pumpata.

Mittarin absoluttinäyttämällä ei ole mitään väliä. Riittää jos mittari näyttää aina samaa. Foorumipaineet ja itselle sopivat paineet kun on ihan eri asia:rolleyes: Toki foorumin arvoista voi hakea jotain lähtökohtia, mistä lähtee kokeilemaan. Paineilla on niin iso vaikutus kaikkeen, että itselle ja omalle ajotyylille sopivan paineen haun eteen kannattaa nähdä vähän vaivaa.

Tosin tuollaisen halvan jalkapumpun mittarissa ei ole toistettavuudestakaan takuuta, joten pelkee referenssimittaus ja heiton perusteella paineen erviointi jatkossa voi menna aika pahasti metsään tai sitten ei. On tuurista ja yksilöstä kiinni miten mittati toimii.

maalinni
06.03.2014, 07.40
En ole moneen vuoteen maastoillut, mutta aikanaan kun vaikka takarengas lipsui, niin päästin vähän paineita pois ja taas meni mäki ylös lipsumatta.

Toki joku voi ottaa rengaspaineet vakavammin, jolloin mittari on paikallaan. Nyt vaihdoin cycloon ensimmäistä kertaa maantiekumit ja kunnon jalkapumppu on ihan ehdoton, kun oma sormi ei oikein tunne eroa 5 barin ja 6 barin välillä.

syklopaatti
08.03.2014, 06.55
Kyllä harjaantunut sormi on riittävän tarkka maasturin paineissa, mutta sormea tarkempi mittari on, kun hypää pyörän päälle ja vilkaisee, että painuma on haluttu :rolleyes:

Oikeastaan mua ei kiinnosta absoluuttipaineet pätkääkään, vaan ne mitkä on hyvät. Painemittaria tarvitaan siihen, että kun ne hyvät on kerran haettu, niin ne saa aina täyttäessä kerralla kohdalleen. Ei tarvi kokeilla, pumpata kokeilla, pumpata.

Mittarin absoluttinäyttämällä ei ole mitään väliä. Riittää jos mittari näyttää aina samaa. Foorumipaineet ja itselle sopivat paineet kun on ihan eri asia:rolleyes: Toki foorumin arvoista voi hakea jotain lähtökohtia, mistä lähtee kokeilemaan. Paineilla on niin iso vaikutus kaikkeen, että itselle ja omalle ajotyylille sopivan paineen haun eteen kannattaa nähdä vähän vaivaa.

Tosin tuollaisen halvan jalkapumpun mittarissa ei ole toistettavuudestakaan takuuta, joten pelkee referenssimittaus ja heiton perusteella paineen erviointi jatkossa voi menna aika pahasti metsään tai sitten ei. On tuurista ja yksilöstä kiinni miten mittati toimii.
No joo. Onhan se noinkin. Mulla ainakin sisureilla vaikka ois vähän isompi renkula alla (esim 2,35MM) alle 2,5 barin paineilla takana joutuu sisurihommiin jos vähänkään kovempaa päästelee kivikkoon. Ajovirheen sattuessa lentää sit jo litkutkin ja vanne lommolla. Toisaaltl taas joku 2,9-3 baaria on liikaa. 2,65-2,7 on sweetspot riippuen renkaasta.
Kyllä minä ne aina mittarila katon jos oon lenkille lähdössä varsinkin enduro/dh henkisempien henkilöiden kanssa. ne pirut kun tuppaa hakeutumaan niihin kivikkoränneihin.;)

Henley
22.07.2014, 18.41
Hain kevättalvella paikallisesta alan liikkeestä itselleni pumpun. Kuvittelin olevani ostamassa mittarillista jalkapumppua mutta ilmeisesti nöösiyteni paistoi selvästi läpi ja poistuin minipumpun kera. Kun kysyin, onko rengaspaineilla merkitystä, sain ohjeeksi pumpata niin paljon kuin sillä pumpulla saa, sillä liikaa ei kuulemma voi mennä. Voiko tämä pitää paikkaansa? Renkaat on shwalben viiltosuojatut joten ne tuntuvat kovilta joka tapauksessa.

Munarello
22.07.2014, 18.50
Nyt lainkaan vittuilematta totean, että jos menit ostamaan yhtä ja annoit myydä itsellesi jotain muuta niin taisit antaa viedä itseäsi kuin sitä kuuluisaa pässiä narussa. Sen verran ohjeet taisivat pitää paikkaansa, ettei minipumpulla renkaita räjäytä mutta itseäni nyt kuitenkin hieman kiinnostaisi, kuinka paljon sinne renkaaseen painetta on laittamassa. Melkeinpä vaihtaisin pyöräliikettä jäsen Henleyn tapauksessa. Lähinnä siksi, että asiakkaan aliarviointi on melkoisen vammaista toimintaa, joka ehkä toimi joskus ennen internet-aikaa. Nykyisin, kun tietoa on tarjolla niin bullshit ei vaan kannata.

CwA
22.07.2014, 21.27
Hain kevättalvella paikallisesta alan liikkeestä itselleni pumpun. Kuvittelin olevani ostamassa mittarillista jalkapumppua mutta ilmeisesti nöösiyteni paistoi selvästi läpi ja poistuin minipumpun kera. Kun kysyin, onko rengaspaineilla merkitystä, sain ohjeeksi pumpata niin paljon kuin sillä pumpulla saa, sillä liikaa ei kuulemma voi mennä. Voiko tämä pitää paikkaansa? Renkaat on shwalben viiltosuojatut joten ne tuntuvat kovilta joka tapauksessa.

Ei sillä varmaan saa liikaa, sitä en tiedä saako edes tarpeeksi, vähän epäilyttää, sillä painemittarittomalla jalkapumpullakin mulla pettää hermo ennen kuin renkaassa on likikään sopivat paineet.

Niin ja olen tykästynyt edessä 2.0 ja takana 2.5 paineisiin Bontrager LT3 kumit 26" ja se 2.0" leveys eli 50mm, ukolla painoa yli sata ja pyörälläkin se 16kg, tosin ajelen lähinnä hiekkateitä, jotka piilotettu murskematon alle, alamäkiin vauhtia voi olla kyllä yli 60km/h. Droppeja, hyppyjä, juuria jne. ei ole ajoreiteilläni.