PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pitkänmatkanpyöräilyn harrastaminen esitys Fillarimessuilla pe 16:00 ja la 12:00



mkpaa
24.02.2014, 12.55
Pidän Fillarimessuilla 7.3. kello 16 ja lauantaina kello 12 puolen tunnin esitykset aiheesta "Pitkänmatkanpyöräilyn harrastaminen Suomessa ja ulkomailla. Case: Transcontinental race".

Esityksen runko on valmiina, mutta jos on ideoita mihin kysymyksiin esityksen pitäisi vastata niin laittakaa ideoita. Tervetuloa myös kuuntelemaan. :)

Halloo halloo
24.02.2014, 23.57
Perusjuttuja, luultavasti olet vastaamassa jo näihin, mutta listaan silti:
- millainen kalusto, pyörä, pyörään ripustetut tilpehöörit, vaatetus, ruokahuolto
- millaista harjoitusta ennen kisaa
- millaista harjoitusta henkisellä puolella
- kustannukset
- reittivaihtoehdot, mikä saa valitsemaan tietyn reitin

mkpaa
25.02.2014, 00.40
Keskityn aiheessa siihen miten sitä harrastetaan ja millaista tarjontaa ylipäätään on pitkänmatkanpyöräilijöille. Menee vähän abstraktiksi, jos on "uutta" yleisöä eikä tiedä mistä on kyse.

Välineet, ravinto ja majoitus on kyllä mukana, mutta pääasiassa siten, että mistä saa lisätietoa.

Heikki
25.02.2014, 11.04
Kerrotko vielä, missä tarkkaan ottaen tuolla messualueella pidät esityksesi?

mkpaa
25.02.2014, 11.47
Kerrotko vielä, missä tarkkaan ottaen tuolla messualueella pidät esityksesi?

"Fillarilava". En tiedä vielä missä se tarkalleen alueella on.

cuppis
25.02.2014, 13.10
...mihin kysymyksiin esityksen pitäisi vastata niin laittakaa ideoita.
Usein olen kuullut kysymyksen "miksi?".

Jake_Kona
25.02.2014, 13.16
Jos on mallikon ajatuksilla mitään merkitystä niin minua on askarruttanut...
Onko hyvä kunto ja luja tahdonvoima ajanut ikinä tilanteisiin joissa kroppa vahingoittuu tai tulee vaivoja?

mkpaa
25.02.2014, 13.55
Usein olen kuullut kysymyksen "miksi?".

Tämä on luonnollisesti mukana. :)

mkpaa
25.02.2014, 13.58
Jos on mallikon ajatuksilla mitään merkitystä niin minua on askarruttanut...

Oletan yleisön olevan maallikoita.

VesaP
25.02.2014, 14.42
Voisko joku paikallaolija videoida tapahtuman ja laittaa YouTubeen vaikkapa? Vai onko se kiellettyä? Kiva olis kuulla stoori ja varsinkin katsojien kysymykset jos siellä semmosia saa esittää!

Mielellään HD kuvanlaadulla ja jalustalta ettei kuva heilu ja tuu pää pipiksi. Thänks! :D

mkpaa
03.03.2014, 17.24
Tuossa on lavan muu ohjelma. http://www.messukeskus.com/Sites3/GoExpo2014/Kavijat/tietoa/Fillari/Sivut/Fillarilava.aspx

jakob
03.03.2014, 19.06
Voisko joku paikallaolija videoida tapahtuman ja laittaa YouTubeen vaikkapa? Vai onko se kiellettyä? Kiva olis kuulla stoori ja varsinkin katsojien kysymykset jos siellä semmosia saa esittää!

Mielellään HD kuvanlaadulla ja jalustalta ettei kuva heilu ja tuu pää pipiksi. Thänks! :D

Tämä. Itse pääsen vasta sunnuntaina paikalle, mutta turinat olisi kiva kuulla.

kmw
03.03.2014, 23.06
Voisko joku paikallaolija videoida tapahtuman ja laittaa YouTubeen vaikkapa? Vai onko se kiellettyä? Kiva olis kuulla stoori ja varsinkin katsojien kysymykset jos siellä semmosia saa esittää!

Mielellään HD kuvanlaadulla ja jalustalta ettei kuva heilu ja tuu pää pipiksi. Thänks! :D

Komppia tälle kun aihe kiinnostelee. Jos mää vaikka semmoseks revettikuskiks rupeisin?!? Pääsen hoodeille vasta sunnuntaina, jos silloinkaan

mkpaa
04.03.2014, 11.26
Ai mikä asia? Pitkänmatkanpyöräily on mulle kyllä omien resurssieni puitteissa ihan ok asia.

Lyhyesti. Vaikka brevettejä viime vuonna ajoi noin 80 henkeä niin enemmistö kysyy vielä, että ai mikä on brevetti. Tarkoitus on kertoa millaista tapahtumatarjontaa on ja miten niitä käytännössä ajetaan.

Jami2003
04.03.2014, 21.33
No itselle tulee ainakin sellainen kysymys mieleen että jos ajetaan joku hurja +200 km niin kai noissa on pakko pitää lepo/nukkumis tauko ja miten tämä käytännössä tapahtuu. Tuskin kuitenkaan makuupussia mukana.

Ja ehdottomasti video jakoon tähän ketjuun tapahtuman jälkeen. Erittäin mielenkiintoinen aihe. Kuva saa vaikka heilua, tärkeämpää on äänitys että saa selvää :)

El-Carpaso
04.03.2014, 22.53
Ei kai 200km viel mitään nukkumataukoa tarvii? 8h pyörän päällä. 400km on eri tilanne.

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla

Jami2003
04.03.2014, 23.09
Ei kai 200km viel mitään nukkumataukoa tarvii? 8h pyörän päällä. 400km on eri tilanne.

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla

Siinä oli plus merkki ;).. eli yli kahdensadan...

PedroK
04.03.2014, 23.13
Route300 esim. ei sielläkään kannata nukkua, koska muuten voi jäädä muista jälkeen 😉

Korhonen
05.03.2014, 11.00
Mulla on sellainen käsitys, että brevettikuskeista valtaosa ajaa 200, 300 ja 400 kilsan brevetit nukkumatta. Jakolinja osuu sitten 600km matkalle - osa ajaa nukkumatta ja osa nukkuu matkan varrella. Näin se itsellänikin on mennyt: nelisatasella en ole koskaan nukkunut, mutta kuussatasella olen aina nukkunut vähintään 30 min.

VesaP
05.03.2014, 14.33
Itse ajoin tämän hetken ainoan 600:seni nukkumatta. Tietysti. Eihän siinä adrenaliinipöllyssä olis pystynyt edes nukkumaan. Toisaalta ei tuo kestänyt kuin 24h15min tuntia kokonaisajaltaan (ajoaika 22h). Ko 2h15min tuli kaikenmaailman pikkutauoista (leimaus, vessa, juomapullontäyttö, jne)

Viime kesänä 400:sen ajoin siten että tarkoituksella lähdin vasta illalla ajamaan. Jotta tulevan yön sai ajaa virkeänä. 16 tuntia kun matka kesti niin yö tuli sopivasti siihen suht alkupäähän lenkkiä. 200/300:set aloitan yleensä aikaisin aamulla niin kerkeää vielä takaisin nukkumaan ajoissa kotia.

Ja tiedän että täällä palstallakin vaikuttava eräs guru on ajanut PBP:n (1200km) nukkumatta.

Ja paikallaan ergometrilla ajaen maailmanennätys pysähtymättä ja nukkumatta taitaa olla 10 vuorokautta. Toki sälli piti varmaan sallitut tauot 5min/1h (käsittääkseni tuo on guinnesin ennätysyritysten sääntö että tunnin suoritusta kohti saa pitää 5 minsaa taukoa?). Tosin nyt äkkiseltään en löydä kuin jonkun tyypin 111 tuntia kestäneen ennätysajon artikkelin, mutta olen varma että joku on ajanut paljon pitempään kyllä!

mkpaa
05.03.2014, 15.23
Yritän järjestää tuon esityksen videoinnin. Eiköhän se saada jakeluun.

VesaP
05.03.2014, 15.39
Yritän järjestää tuon esityksen videoinnin. Eiköhän se saada jakeluun.

Loistavaa! *peukku ylös*

mkpaa
07.03.2014, 20.13
Ensimmäinen setti pidetty. Jos on paikalla olleita kuulolla niin voi antaa palautetta. :)

mkpaa
08.03.2014, 19.15
Esitys (perjantai) on nyt Youtubessa. http://www.youtube.com/watch?v=Rw_uPmxD4es

mxv
08.03.2014, 21.06
Kiitokset luennosta ja videosta. Siinä tuli vastaus moneen mieltä askarruttaneeseen kysymykseen ja kiinnostus pitkiä matkoja kohtaan kasvoi entisestään.

milan1
08.03.2014, 23.07
Täältä myös kiitokset videosta.

Yazaku
09.03.2014, 00.49
Vanhana motoristina ton esityksen katsottuani minulle tuli mieleen Rautaperseajot, joten koska tolla Breventeillä on jopa kattojärjestö, niin pitääkö järjestö listaa henkilöistä jotka ovat ajaneet Breventtejä?
Jos on niin onko saavatko he jonkun tunnustuken/tunnisteen suorituksesta, ja voiko breventtejä ajella myöskin ihan omia aikoja, jos keräilee niitä leimoja huoltamoilta jne jne... vai onko se aina "massa" tapahtumia?
Semmoset pari kysymystä heräsivät, kun katsoin ton videon ja lukasin laudan läpi.

mkpaa
09.03.2014, 05.54
Vanhana motoristina ton esityksen katsottuani minulle tuli mieleen Rautaperseajot, joten koska tolla Breventeillä on jopa kattojärjestö, niin pitääkö järjestö listaa henkilöistä jotka ovat ajaneet Breventtejä?

Jokainen ajettu ACP:n kalenterissa mainittu brevetti saa hyväksymisnumeron ja kyseistä ns. "homologatioinia" voi käyttää esimerkiksi Randonneur 5000 mitalin hakemiseen.
Kaikki brevetin ajamiseen liittyvä löytyy sivulta http://www.randonneurs.fi/nain-osallistut-brevetille/

Jami2003
09.03.2014, 11.05
Kiitos mpkaa:lle luennosta ja sen videoimisesta. Erittäin mielenkiintoinen aihe ja kiinnostus nousi luennon myötä vielä potenssiin sata. Kynnys homman kokeiluun tuntuu heti matalammalta :)

mkpaa
09.03.2014, 18.35
Kiitos myös niille, jotka halusivat, että esitys videoitaisiin. :)
Paikalla oli yhteensä ehkä 50 henkeä ja Youtubessa oli päivässä n. 250 näyttöä. http://www.youtube.com/watch?v=Rw_uPmxD4es

px
09.03.2014, 21.36
Kiitos videosta! Ja aiemmin puhuttuun, oman toistaiseksi ainoan kuussataseni (623km) ajoin nukkumatta, mutta taukoja tuli pidettyä reilu viisi tuntia, niin että kokonaisaikaa meni himpun verran yli 27 tuntia.

mkpaa
13.03.2014, 13.55
Internet-ihmisten liikkeitä on vaikea ennakoida. Videon on käynyt katsomassa jo yli 500 henkeä ja tuloksena noin 100 käyntiä www.randonneurs.fi:ssä mutta 0 FB likeä tai Twitter-seuraajaa lisää. Joko eivät ole löytäneet sinne tai ovat väärää kohderyhmää. :)

reappear
13.03.2014, 14.49
Mä tuossa katselin sen ainakin ja oli joitain pikkujuttuja huomioimatta oikein hyvä esitys. Itselle tuli ainakin juuri ne tarpeelliset infot mitkä on mietityttänyt aiemmin. Kuvat plussaa. Missä päin FB:tä tuosta olisi voinut tykätä?

mkpaa
13.03.2014, 14.51
https://www.facebook.com/RandonneursFinland

Halloo halloo
13.03.2014, 15.27
Hyvä pätkä.

mkpaa
25.04.2014, 18.08
Katsojia on näköjään jo yli 800. Voisin tehdä aiheesta jonkun jatkopätkän (tai useamman), jos johonkin osa-alueeseen olisi tarvetta paneutua enemmän. Jäikö videon katsoneille jotain erityistä mieleen?

Jami2003
27.04.2014, 12.11
Katsojia on näköjään jo yli 800. Voisin tehdä aiheesta jonkun jatkopätkän (tai useamman), jos johonkin osa-alueeseen olisi tarvetta paneutua enemmän. Jäikö videon katsoneille jotain erityistä mieleen?

Kylmät faktat jäi kiinnostamaan. Millaisella rytmityksellä menit tuon pitkän reissun. Paljonko ajoa ja lepoa kerralla jne. Millaista keskinopeutta, syke alueet jne.

mkpaa
27.04.2014, 17.00
Kylmät faktat jäi kiinnostamaan. Millaisella rytmityksellä menit tuon pitkän reissun. Paljonko ajoa ja lepoa kerralla jne. Millaista keskinopeutta, syke alueet jne.

Syke oli karkeasti 100-120 välillä myös vuorilla. Vauhti oli vaan hi-iidas. Nukuin pitkään (12h/8h) kahdesti eli Sveitsissä ja lautalla Albaniaan. Vähän pidempään hotellissa kolmesti (Garda, Pescara, Kreikka) ja muuten 2-3 tunnin pätkiä. Pisin valvottu pätkä oli noin 28 tuntia. Yritin ajoittaa nukkumiset iltapäivän kuumimmille tunneille. Videolla olleet "etapit" oli karkeasti nukkumisten mukaan pätkitty.
Keskinopeus ns. hyvissä oloissa oli jossain 23-25 välillä, yleensä 20-22 välillä ja vuorilla jossain 12-15 paikkeilla alamäet mukaan luettuna. Tuosta oli juttu Fillari-lehdessä 6/13.

Transcontinentalista varmaan voisi raapaista kasaan vielä erillisenkin pätkän.

randall
28.04.2014, 10.56
Katsojia on näköjään jo yli 800. Voisin tehdä aiheesta jonkun jatkopätkän (tai useamman), jos johonkin osa-alueeseen olisi tarvetta paneutua enemmän. Jäikö videon katsoneille jotain erityistä mieleen?

Itse olisin kiinnostunut kuulemaan lisää erityisesti kalustosta sekä varusteista ja niiden valinnan perusteista. Julkaisemistasi kuvista saa kyllä jonkinlaisen käsityksen, mutta selostus aiheesta olisi kiinnostavaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mkpaa
28.04.2014, 16.31
Itse olisin kiinnostunut kuulemaan lisää erityisesti kalustosta sekä varusteista ja niiden valinnan perusteista. Julkaisemistasi kuvista saa kyllä jonkinlaisen käsityksen, mutta selostus aiheesta olisi kiinnostavaa.

Kiitos ideasta. Tuostakin saisi ihan hyvän. Minulla on Tunturista 10 vuoden ajalta kuvia ja sen evoluution kertominen voisi olla ihan hauskaa. :)

am8119
28.04.2014, 17.59
Jäikö videon katsoneille jotain erityistä mieleen?

Miten lukitset pyöräsi matkoilla ? Turvallisuus näkökohdat ? Millaisia renkaita kannattaa käyttää ja onko vararengas aina mukana ?

mkpaa
28.04.2014, 19.25
Miten lukitset pyöräsi matkoilla ? Turvallisuus näkökohdat ? Millaisia renkaita kannattaa käyttää ja onko vararengas aina mukana ?

Näistä ei kovinkaan paljoa ole sanottavaa.
Pyörää ei käytännössä lukita. Käytin vaijerilukkoani muutaman kerran matkan aikana.
Renkaat ovat tarpeen mukaan. Vararengas on käytännössä aina mukana, mutta esim. tuolla reissulla tuli ajettua renkaat käytännössä puhki. Loppumatkasta tuli rengasrikkoja, kun ulkorenkaasta ei ollut paljoa jäljellä n. 6000 km ajon jälkeen. Vaihdon etu- ja takarenkaan päittäin 2500 km jälkeen. Vararengaskin oli käytetty.