PDA

Näytä tavallinen näkymä : Valokuvauksellista keskustelua.

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9

Kal Pedal
17.05.2014, 07.15
Jatkakaa toki meidän nöösien kouluttamista täällä. Itse olen kuvannut muutaman kuukauden. Aukot toki ymmärrän mutta esimerkiksi histogrammia haluan oppia hyödyntämään paremmin: nyt huomioin sen oikeastaan vasta kuvankäsittelyvaiheessa.

Muutenkin tämä on hyvä ketju.

fob
17.05.2014, 10.04
Yksinkertaistettu havainnollistaminen aukon merkityksestä. Kaikissa kuvissa on tarkennettu vihreän lehden kärkeen. Kosteassa maassa kontatessa ei etäisyys osunut joka kerta kohdalleen, mutta sillä ei tässä ole merkitystä. Eikä kuvan taiteellisilla ansioilla.

Pensasaita on reilun metrin päässä kamerasta. Kadun taempi laita noin 10 metrin päässä.

Otokset ovat käsittelemättömiä kameran tuottamia jpg-kuvia. Kuvankäsittelyohjelmilla voi lopputulosta jatkojalostaa.

https://lh3.googleusercontent.com/-GXiPebOlNbQ/U3cIFucVxYI/AAAAAAAAgZg/rqs6_w18bWw/s800/DSC_6630.JPG
Aukko 1.8
Aika 1/2000s
Iso 100

https://lh3.googleusercontent.com/-jwKMyG33ngs/U3cIFuFdN5I/AAAAAAAAgZs/r1CiQcqzCJQ/s800/DSC_6631.JPG
Aukko 8
Aika 1/100 s
Iso 100

https://lh5.googleusercontent.com/-dwmN15NZ9aY/U3cIFuyPFjI/AAAAAAAAgZk/jCQbYNJr4qQ/s800/DSC_6633.JPG
Aukko 22
Aika 1/15s
Iso 100

Mitä suurempi numero, sitä pienemmästä reiästä valo pääsee kennolle/filmille. Pienempi reikä = pidempi alue terävänä. Aukkonumeron suurentuessa eli aukon pienentyessä valotusaikaa on pidennettävä, jos herkkyys pidetään samana.

fob
17.05.2014, 10.17
Haluamani tuloksen olisin saanut todennäköisesti aukolla 2,5 tai 2.8, jolloin pari ensimmäistä kukkaa ovat terävät eikä katu erotu. Pitänee käydä kokeilemassa

mutanaama
17.05.2014, 11.38
Jatkakaa toki meidän nöösien kouluttamista täällä. Itse olen kuvannut muutaman kuukauden. Aukot toki ymmärrän mutta esimerkiksi histogrammia haluan oppia hyödyntämään paremmin: nyt huomioin sen oikeastaan vasta kuvankäsittelyvaiheessa.

Muutenkin tämä on hyvä ketju.

En mäkään siitä mitään ymmärrä, paitsi että jos oikeassa laidassa on piikki, niin kuva on palanut puhki.

arctic biker
17.05.2014, 17.30
Syväterävyydessä kannattaa muistaa tämmöinen optinen facta. Tarkennuspisteestä 1/3 terävyysalueesta on kohteen ja kameran välissä, 2/3 siellä kohteen eli tarkennuspisteen tuolla puolen. Lähikuvauksessa kannattaa skarpata epävarmuustilanteissa mieluummin pikkasen lähemmäksi.
Sitten valppaammat kysyy mihin tuo määritelmä perustuu. Filmiaikaan 20x25 cm printti ja normaalilähinäköinen kuvaa katsomassa, katselu-etäisyyttä en äkikseltään muista. Alle käden mitan kuiten, veikkaan 40 cm.

tempokisu
17.05.2014, 18.19
KIITOS! noista mallikuvista ja kiitos myös siittä ettei otettu tulppaanin sitä keskusosaa, sillä pelkään niitä "juttuja" siellä enemmän kun koiria!

Esko, ei pikkukameralla saa nukkekuvia semmoisia kun haluan, tai oravakuvia! Tai mitään kuvia - järjestelmä on ihan ehdoton! Kyse on siitä, mikä on "se" juttu. Yleensä nukkekuvissa tausta tuleekin epäselvänä kun tarkennan nukkeen, ja toisinaan taas haluan että siellä taustalla näkyy jotain maisemaa - mielestäni tähän menessä olen ihan hyvin tässä onnistunutkin.
Ongelma on enimmäkseen se valotus! ja muotokuvissa varjot. Ja kuvan värisävykin joskus. Taiteellista näkemystä ei voi opettaa, otan "tempokisu"-tyylisiä, ja mun tyylini on tosi erilainen kuin muitten nukkekuvaajien; mulla on juuri maisemaa tai toimintaa, ei pelkkää "nuken poseerausta".

Jalustan tulisi olla 5cm maanpinnasta...jos sitä nyt tarvii, ulkokuvissa nuken kanssa ei tarvii. Otin oravakuvia jalustalla, ja sitten ilmankin.
Jalustaa olen käyttänyt taustakangas-kuvissa ja "muotokuvissa". Usein mä makoilen maassa kun kuvaan nukkea ulkona.

Tarkoituksena on kyllä vielä luontokuviakin ottaa, mutta yritän yhdistää Suomen Luontoa nukkekuviin.
Mulla on vähän niin, että kun neuvotaan, niin olen "hieman" vastahakoinen, mutta sitten kun kokeilen ja honaan ite käytännössä, niin sitten honaan. Aikoinaan kaveri vinkkasi että kohdista valoa jotenkin muuten kun ihan kohtisuoraan kirkasta valoa - ja vasta kun hoksasin että voihan se valo sivustakin tulla ja varjoilla saa dramaattisempia kuvia, niin - jovain!
Jotan elekää tuomitko jos olen vähän "mitäs toi on, ei kiitos" - jotain aina jää mieleen ja tullaan kokeilemaan.
Tuntuu kyllä siltä, että mitä enempi tulee tietoa, sitä enempi tuntuu ettei osaa yhtään mitään...

Tuli juuri Turusta ( Nokian kautta) ja balttiarallatia 600 kuvaa otettu. Eri säädöillä ja kahdella kameralla, että jospa joku kuva onnistuisi!
Ihan perus-kuvia kyllä otin. Kaikkein kauneinta mun kuviin on kyllä aamuauringon valo, noin kuuden aikaan aamulla tuolla Loukonlahdella, sinne seuraavan kerran.

Linssin suojuslinssit pitää nyt kyllä hankkia, heti! Hyvälaatuiset, mulla on kyllä yksi mutta tuntuu että kuva sumentuu sen kanssa.

( kamala homma nyt edessä purkaa kuvat ja katsoa...)

Oon mä joskus osannu ( valitettavasti kuvan laatu huononee kun paperikuvasta olen skannannut)

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/oravakuvia/UOrava97kevat12.jpg?img=smaller

Päivitys: no onhan siellä ihan kivoja kuveja, ainoastaan nukke on toisinaan huonossa asennossa ja olisihan siellä jotain laivoja voinut seilata taustalla. Mutta ei mitään isoja ongelmia.

Tapiiri
17.05.2014, 21.35
https://dewiwa.dm2301.livefilestore.com/y2machktmhGfxyZsMF_RQtQeQYcJMcYzbCzQdvvC5ABzGWjaTv GpJwsXcWaLXQQgJRNLttA-8YvcDzJiXotJL0cbd8Z0tdQYfo3kqh9lKufQ-4YJ-hDBf0rd1ZMzg3ShBAo/P4240189_pieni.jpg?psid=1

J T K
17.05.2014, 22.32
Kusiaisia en olekaan ennen koettanut kuvata, ovat niin ehtiväisiä ettei ihan nasahtanut ekalla yrittämällä...

Hei, minäki!
https://lh3.googleusercontent.com/_HADTSectvKGMykpo7f9Hm8o51bB8Sk35G9qEdudHcAF=w361-h271-p-no
klik (https://lh6.googleusercontent.com/-9IbrqYJO1jc/U3e44Wbt6rI/AAAAAAAAbNs/UmRxHgQzmGs/w835-h627-no/P5170042.JPG)

mutanaama
18.05.2014, 00.27
Vitsit että on hieno kuva tapiirilta, ja kiitos ab viimeisestä.

tempokisu
18.05.2014, 23.49
Terveisiä Turusta.
Otin senverta kuvia että aukko-arvon merkitys alkoi aueta, mutta toisaalta kuvatessani totesin, että vaikeaa se siinä on mitään säätöjä tehdä, kun en edes näe numeroita kunnolla, ja lukulaseilla en kyllä lähde ulkoilemaan ja häsäämään. En näe sitten kohdetta kunnolla.
Kuva onnistuu kyllä jos: tarkentuu oikea kohta ja ei tule liian vaalea. Siinä on mulle ihan tarpeeksi haastetta. Jos se nukke on kaukana, niin tarkennus ei aina mene just sinne minne piti, lähikuvissa silmiin tarkennus onkin jo helpompaa.
Onneksi kuvia voi vähän muokata tarvittaessa, mutta kiva jos ei tarvisi. ( noissa esimerkkikuvissa ei tarvinnu tehdä mitään).

Viikonloppuna tuli noin tuhat kuvaa, ja 17 aihetta. On siellä onnistuneitakin, mutta sitten myös niitä haaleita ja jotenkin epätarkkoja ( nuken naama on "säröinen"). Näyttäää silti tulevan joskus punertavaa kuvaa ja joku kuva vihreänsävyinen, vaikka valkotasapaino-nappulan säätö "päivänvaloon" ( pilvetön taivas) auttoi tosi paljon.
Pääsääntöisesti wanhalla kameralla tulee huonompia, mutta tulee myös jotain aiheita paremmin kuin uudella. Että ota nyt selvää.

Tällaisia mä kuitenkin haen, pirteitäja selkeitä, ja sitten mun kokeilu onnistui kans. Kuvissa (kalliit) Eugeniat. Näköjään laitan aina ton käden tollee, hiuksista ei tule isoa varjoa nassuun. Uudella kameralla otettu ja "omalla menetelmällä"

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Eugenia%20PointOfDeparture%20Turku4.jpg?img=smalle r http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Eugenia%20Honey1a.jpg?img=smaller

Kuten sanoin, tulee sokeeksi omille kuvilleen. Yhtäkkiä kaikki näyttää ei-hyviltä kun joskus on tullut joku erinomainen. Eikä osaa valita mikä olisi se paras, olisiko se tausta pehmeenä tai tarkkana parempi? Olen laittanut sitten molempia versioita sivuille. Että kuvaushetkellä sen taustan epäterävyyden valinta on vaikeeta.

finbred
19.05.2014, 08.13
En mäkään siitä mitään ymmärrä, paitsi että jos oikeassa laidassa on piikki, niin kuva on palanut puhki.
Ei pidä aivan paikkaansa tuokaan. Piikki tarkoittaa vaan sitä, että tietyn luminanssin (valoisuus, suunnilleen) pikseliä on ruudulla paljon. Täysin oikein valotettu vastavalopotretti lumisessa maastossa näyttää histogrammilla katastrofilta, muttei välttämättä silti ole sitä. Eli pitää suhteuttaa kohteen sisältämiin sävyihin. Jos ruudussa ei ole mitään valkoista pintaa ja histogrammi silti menee "seinästä läpi" eli vaaleassa päässä histogrammin käyrä ei ole laskeutunut pohjalle ennen asteikon loppumista, niin sitten on valotettu yli. Sama pätee toki myös toiseen päähän.

Ja tempokisullekin tämä: Jos ei ole valotettu yli tai ali, voi kuvassa silti olla kova kontrasti ja jyrkät varjot. Tähän auttaa sitten valtavasti kuvien ottaminen ja esikäsittely RAW-muodossa. Sieltä hiusten varjoista saadaan kivasti otsa näkyville ilman, että valoisampien alueiden valoitus muuttuu juuri lainkaan.

mutanaama
19.05.2014, 08.49
Tuota juuri tarkoitin, valitsin sanat väärin.

hannupulkkinen
19.05.2014, 10.52
Tapiirin kuva pärjäisi Suomen luontokuvakisassakin. Hieno.

OMT
19.05.2014, 15.54
Ja tempokisullekin tämä: Jos ei ole valotettu yli tai ali, voi kuvassa silti olla kova kontrasti ja jyrkät varjot. Tähän auttaa sitten valtavasti kuvien ottaminen ja esikäsittely RAW-muodossa. Sieltä hiusten varjoista saadaan kivasti otsa näkyville ilman, että valoisampien alueiden valoitus muuttuu juuri lainkaan.

Lähtisin kyllä hakemaan ratkaisua tähän jo ennen kuvankäsittelyä. Kannattaa kiinnittää huomiota valon laatuun ja tehdä asialle jotain, niin on vähän paremmat lähtökohdat sitten, kun päästään siihen käsittelyvaiheeseen.

arctic biker
19.05.2014, 16.25
Aivan lyhkäisestihän asiaan puutuin, ensin kuvan valaistus sillai että kenno sen sävyskaalan pystyy tallentamaan ja sitten se valotus jottei kirkas pää mee puhki ja tummastakin puolesta jotain tallentuu. Ihan kuin ennenvanhaan dialle kuvatessa.

Toisaalta tään digi-ajan aparaattien suhteen olen varsinainen nöösipoika. Toisaalta en usko että valotuksen lainalaisuudet vaikkapa kameran valotusmittarin suhteen olis mihinkään perusperiaatteeltaan muuttuneet.

arctic biker
19.05.2014, 16.41
https://dewiwa.dm2301.livefilestore.com/y2machktmhGfxyZsMF_RQtQeQYcJMcYzbCzQdvvC5ABzGWjaTv GpJwsXcWaLXQQgJRNLttA-8YvcDzJiXotJL0cbd8Z0tdQYfo3kqh9lKufQ-4YJ-hDBf0rd1ZMzg3ShBAo/P4240189_pieni.jpg?psid=1
Tapiirin otos vaatii kyllä uusintanäytön. Tilannehan oli sillai että lokki uiskenteli ja just ennen köngästä totesi lentoon lähdön olevan aivan järkevä toimenpide?

Sävyskaala luo ilman huippuvalojen puhkipalamista kuitenkaan tumman pään detaljeja unohtamatta draamaa sinänsä lokin näkökulmasta tavalliseen ,linnulle rutiinin omaiseen toimintaan.

Rajaus minun silmää miellyttää erityisen hyvin. Tään tason kuvassa pienikin särö pikkasen riepoo, tuo optiikan sisäinen heijaste... Iliman sitä, todella hieno valokuva. Kuvanottohetkikin juuri ennen linnun siivilleen nousua antaa kontrastia veden nopealle liikkeelle. Nine points!

arctic biker
19.05.2014, 17.49
Hmm, OMT:n viesti kiteyttää homman mun mielestä oikein hyvin.

Silloinkun kun tokavikaa viimeistä isompaa valokuvauskeikkaani tein niin pointtina oli ennen tätä digiaikaa luoda mustavalkeefilmille otollinen, muotoileva, ei liian jyrkkä valo. Ideana että printtaaminen menis nopsaan ilman kummoisempaa sähräämistä eri paperin jyrkkyyksillä. Mansikkaharsoteltta pelas oikein hyvin ynnä KOHDISTUVAN valon mittaus. Noo tosta on aikaa... Jos nyt tehtäväksi tulis samanlainen museon esinekuvauskeikka niin samoilla vermeillä ynnä ideologialla muuten, kamerana toki digitaalinen, manuaaliasetuksilla. Ja sitten ottasin Bonkiin yhteyttä että millä halavatulla mie saan nää about 5sataa kuvaa jotenkin hoijettua.

Tapiiri
19.05.2014, 20.00
Kiitokset kehuista. Tuo oli kyllä mainio show. Lokkiparven yksilöt kelluivat vuorotellen putouksen partaalle ja nousivat viime hetkellä ilmaan. Sitten pieni kunniakierros ja takaisin ylävirtaan odottamaan seuraavaa vuoroa. Mitään muuta motiivia kuin hauskanpito en tuolle touhulle keksinyt.

arctic biker
19.05.2014, 20.28
Osaahan ne eläimetkin kaikenlaista, saukot laskee mäkeä ja niin päin pois.

Tapiirin kuvasta unohdin tyysten tään kyseisen lokin asentopaikan ennen lentoon lähtöään. Tuo kirkkaimmalta kohdalta startti
on hyvin nähty ynnä myös että on ainoa lintu. Korjaan; Ten points!

JiiPee
24.05.2014, 00.24
F8 and be there. Noh, en aivan kuitenkaan f9 tais olla sopiva tällä kertaa, mutta noin nyrkkisääntönä f8 ja 1/250s iso 200 (100)pääsee tosi lähelle.
Riippuu tietysti kalustosta, linssin f numerosta, vallitsevasta valosta yms. shaibasta.
Perusjutskana kuitenkin hyvä lähtökohta, josta helppo tulla aukon kaksi alas tahi ylös löytääkseen optimin.
Tykkään että syntyvä kuva on tarkka ja terävä, siksi kiinteä riittänyt mulle kun jalkatsuumi on mahdollista hiertää kohdalleen rauhassa. Samalla tulee katsottua rajausta ja sommittelua, silmä kiinni etsimessä koska sieltähän sen tuotoksen näkee parhaiten. Kai??
Salamavaloiksi piisaa halpiskamat kun harrastellaaparrastellaan, full manual settings pitää kuitenkin löytyä ja aukonsäädöt. Tuo sb-800 on kallis perus-strobisteluun, mutta mulla on muita syitä mokoman hankintaan kun oon laiskiainen. Radiolaukaisimia on nettikaupat pullollaan, kuka valitsee minkäkin.

Lähtökohtaisesti toimin seuraavalla tavalla: Kaikista laitteista asetukseksi Manual. Otan kuvan vallitsevassa valossa, josta tiputan nyrkkisääntönä yhden tai kaksi aukkoa. Sitten lisään kuvaan salamavalot, 1/2power ja zoom 24mm. Testikuvasta näkee histogrammin ja sen mukaan päävaloa suuremmalle tahi pienemmälle, täytevaloa haluamansa verran myös. Softboksi tai sontsa pehmentää päävalosta tulevat varjot mutta on paskamaisia viritellä maasto-olosuhteissa. Melko simppeliä noin yleisellä tasolla. Jos rupean säätämään jotain diipadaapaa keskenkaiken on tuloksena mitä suuremmalla todennäköisyydellä puhkipalanutta tai alivalottunutta kuvaa. Tietty mukana pitää olla aimoannos yritystä, erehdyksen ja epäonnistumisen kautta tullut kokemus ja oppi painuu kalloon syvälle. Hi- ja lowspeedsync salamakuvausta jotkut liputtaa, tiedä tuostakaan??
Väkersin tommosen diy-howto-kuvan, ei saa nauraa:) laitan isona nyt että saa selvää. Sb-800 on päävalo, sb-28 täytevalo.
Niin tää on vain mun tapa tehdä asioita, tiedostan että on muunlaisiakin tapoja tehdä asioita eikä tämä suinkaan ole se ainoa oikea tapa. Menkää ulos ja tehkää asioita omalla tavallanne:cool:

http://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Sekalaista/kuvamanipulaatiot/s%C3%A4%C3%A4d%C3%B6t.jpg/_img1280.jpg

valmis tuotos:

http://jiipeen.otokset.fi/kuvat/MTB-kuvia/Hyrr%C3%A4ilyt+-14/stumppi.jpg/_img1280.jpg

fob
24.05.2014, 00.38
Hieno kuva, hyvä kuvaus

Itsok
24.05.2014, 09.40
Vaikka minunkin kuvatusasetukset on pikku hiljaa hakeutunut yrityksen ja erehdyksen kautta yllä kuvatun kaltaiseksi, niin tuossa tuli kyllä muutama asia todella hyvin ilmi. Varmasti taas auttaa ja nopeuttaa oppimista.
Jos vain jalka kestää jo liikkumista, niin huomenna olisi pitäisi taas mennä kuvaamaan Messilään enduroa :)

mm. Tälläinen jälkitilanne sattui viime vuonna kennolle. Jälkitilanne kun oli, niin valitettavasti rajaus on mitä on...

https://lh5.googleusercontent.com/-E5E00ULKSSE/UaJfDsb3YoI/AAAAAAAAG7I/PoNVjlf5GXQ/w670-h1011-no/DSC_4658.JPG
https://plus.google.com/photos/109477044756783732039/albums/5882364039771411745/5882368580371571330?banner=pwa&pid=5882368580371571330&oid=109477044756783732039

tempokisu
24.05.2014, 20.50
Voi elämä, otan kuvat varmaan ihan täysin väärällä tavalla. Jos mä joskus opin jotain lisää. Olisi kiva joku ihan oikea kurssi.
Kun sokee ( en oikeasti näe näytöltä/ ruudun alalaidalta oikeastaan mitään) ja tyhmä ottaa kuvia, niin sattuma korjaa satoa. Ainakin nämä on muiden nukkekuvaajien kuviin verrattuna tosi erilaisia ( ja se on tarkoituskin, palautetta on tullut about : "kun laitat niin paljon ajatuksia ja energiaa kuvien ottoon..kyllä).
Onko totta että meren rannalla valo on erilaista kun järven rannalla? Tuntuu että meren rannalla tule "sinisempiä" ja raikkaampia värejä, ja Valkeakoskella jotenkin "siitepölyisiempiä".

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Eugenia%20Paradise2Loukonlahti.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Eugenia%20Paradise7a%20Loukonlahti.jpg?img=smaller

mikko001
24.05.2014, 21.30
Onko totta että meren rannalla valo on erilaista kun järven rannalla? Tuntuu että meren rannalla tule "sinisempiä" ja raikkaampia värejä, ja Valkeakoskella jotenkin "siitepölyisiempiä".

Tuskimpa, mutta valkotasapainon automatiikka voi tulkita kuvaa erilailla, riippuen koko kuva-alan värimaailmasta.

fob
25.05.2014, 00.06
Toipuessani hellepäivän maastoajosta kuvasin kaikki pihalla kukkivat lajit. Tunti meni eikä riittänytkään.

tempokisu
25.05.2014, 16.00
Mulla on se "valkotasapaino" nyt ollut aurinkoisella *-aurinko-merkillä, niin kuvista tuli heti oikeamman värisiä.
Tässä onnistuin mielestäni just eikä melkein, sellainen tunnelma kun mitä hainkin.

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Poppy%20AngelL6.jpg?img=smaller

ah, w-klubilaisten "taustaphotoshopattu" kuvat ei ole ikinä niin kauniita kun luonnon ihan omat shoppaukset. Ja vielä erityisesti Suomen luonnon.

hannupulkkinen
25.05.2014, 16.37
Minusta tuo itsokin rajaus on hieno. Tilanne välittyy hyvin ja rajaus korostaa tiiviydellään tunnelmaa tai tunnetta.

arctic biker
25.05.2014, 16.37
Valkotasapainonhan voi mitata ja lukita etukäteen, valkoinen paperiarkki vain matkaan. Käsite värilämpötila kannattaa opiskella.

Esko
25.05.2014, 18.50
Jos kamera tallentaa kuvan rawina, valkotasapainon voi myös unohtaa kokonaan. Itse teen niin. Yksi asia vähemmän mietittäväksi itse kuvaustilanteessa (voi käyttää senkin säästyvän aivo- ja aikakapasiteetin vaikka sommitteluun), valkotasapainon voi sitten säätää jälkikäteen kohdalleen isolta ruudulta. Todennäköisesti jotain säädettävää on joka tapauksessa.

(Lisätään nyt vielä että jos kuva-alaa valaisee kovin erilaisia valonlähteitä, silloin saatan miettiä valkotasapainojuttuja jo etukäteenkin, kameran säätöihin tuskin kuitenkaan tulee koskettua.)

Tapiirin kuva toi itsellänikin ensimmäiseksi mieleen Vuoden luontokuva -kilpailun. Hieno tilanne ja hieno kuva, sinne vaan ensi keväänä, kun uusia kuvia taas valitaan. Kiitoksia myös Jiipeelle mielenkiintoisesta tutoriaalista.

arctic biker
26.05.2014, 15.20
Eskolta hyvä kommentti joka ei millään muotoa mun pokkaritason kameroilla toimintaani tyrmää. Kunhan ny ees sais uuden pokkarin. Ja ekaksi uuden koneen... Ja sitten vois hommata noita uusia laillisia kuvankäsittelyohjelmia. Yhden sosiaali-ohjelmiston sainkin lahjaksi tään saitin kunnioitetulta vakkarilta, vaan en osannut asentaa.... Olen mie vaan tyhmä.

Tottakai mulla perinteinen diafilmi-aikakin on aina selkäytimessä, mitä et kuvaa ottaessa värilämpötilasta tajunnut niin sitten se kostaantui.

Valonmittauksessa, automaatilla käsinkin tosin, nuo hommat ei ole mihinkään muuttuneet. Samalla tavalla kohteesta HEIJASTUVAA VALOA digitkin mittaa ja kohteen taustalla olevat kirkkaammat valot saattaa sotkea. Käytän näitä konditionaalisia termejä siksi että käsitykseni mukaan hienommat kamerat omaa sen verran älyä että osaavat laskea jotain.

Luulempa että kameran muistiin on silloin noita hankalampia valaistustilanteita talletettu ja niille sitten niinsanotusti oikeat valotusarvot. Kameran tietokone sitten hunttailee valaistuskontrasteja ja vertailee mittarinsa muistiin tallennettuja ns. oikeita aika/aukkoyhdistelmiä.

arctic biker
26.05.2014, 15.29
Jiipeellä hieno esitys. Minä en päässy orjakennoja pidemmälle tai sitten muita piuhattomia salaman etälaukaisusysteemejä ollutkaan.

Orja eli slavekenno on aina salamassa kiinni ja reagoi kameran oman salaman välähdykseen. Kuin orjasysteemi pelaa ulkotiloissa jäi testaamatta tahi oikeammin ei ollut koskaan tarvista. Sisätiloissa säästyi pirulliselta synkkapiuhastolta. Niihin ruukas aina kompastua , ellei itte niin sitten assari. Ja sitten kaatui salama ja melkoinen korjauslasku ynnä kusettu keikka.
Smo:lle varmaan tuttua touhua.

Hartsa69
26.05.2014, 20.06
https://lh4.googleusercontent.com/-wowE-mtPQxs/U4Ny7Q-vHqI/AAAAAAAAMI8/VbUo3DiQdf0/s1024/P1000453.JPG

Hartsa69
26.05.2014, 20.14
Täytyy varmaan mennä optikon kautta, kun ei enää taho nähä pokkarin näytöltä millon se on olevinaan tarkennettu.
Öttiäinenkin lensi tiehensä.
Ja seuraava hankinta tulee olemaan jonkinsortin jalka.

arctic biker
26.05.2014, 20.46
Ja seuraava hankinta tulee olemaan jonkinsortin jalka. Monopod eli yksijalkajalusta riittävän pitkänä on superi.

mutanaama
27.05.2014, 00.14
Varjo1 (https://lh3.googleusercontent.com/-rhwut2v9PKY/U4OtMMceTzI/AAAAAAAADXY/n9j5hx81ofs/w1645-h1645-no/WP_20140526_018.jpg)

https://lh3.googleusercontent.com/-rhwut2v9PKY/U4OtMMceTzI/AAAAAAAADXY/n9j5hx81ofs/w645-h645-no/WP_20140526_018.jpg

mutanaama
27.05.2014, 00.19
varjo 2 (https://lh5.googleusercontent.com/-Rvm1h6EmTMw/U4OuXEkF7zI/AAAAAAAADXw/Zl1gP8Bxm0w/w1864-h1241-no/WP_20140526_027.jpg)

https://lh5.googleusercontent.com/-Rvm1h6EmTMw/U4OuXEkF7zI/AAAAAAAADXw/Zl1gP8Bxm0w/w664-h1241-no/WP_20140526_027.jpg

Piti otta järjestökamerakin mukaan, mutta se jäi tuohon pöydälle killumaan, niin kokeilin sitten saada kännyllä jotain aikaiseksi.

Esko
27.05.2014, 00.35
Eskolta hyvä kommentti joka ei millään muotoa mun pokkaritason kameroilla toimintaani tyrmää. Kunhan ny ees sais uuden pokkarin.

Uusi pokkari... Mites olisi kohtuuedulisen pokkarin hintainen järkkäri? Canon EOS M + peruszoomioptiikka + pikkusalama 222 euroa Gigantissa huomenna. Myyvät postimyyntinäkin, ei tarvitse sen vuosi liikkeeseen lähteä. Ei tietysti ole ihan yhtä hyvä diili kuin Verkkokauppa.comin lauantaitarjous tai Rajalan samanaikainen poistomyyntitarjous, kummatkin 199€, mutta kuitenkin. Verkkokauppa.comin kamerat menivät lauantaina kuin kuumille kiville ja Rajalassa päättivät ilmeisesti etteivät sittenkään halua kaikista kameroistaan eroon, nyt siellä paketin hinta on nostettu 199 eurosta 499(!) euroon...

finbred
27.05.2014, 09.02
Uusi pokkari... Mites olisi kohtuuedulisen pokkarin hintainen järkkäri? Canon EOS M + peruszoomioptiikka + pikkusalama 222 euroa Gigantissa huomenna. Myyvät postimyyntinäkin, ei tarvitse sen vuosi liikkeeseen lähteä. Ei tietysti ole ihan yhtä hyvä diili kuin Verkkokauppa.comin lauantaitarjous tai Rajalan samanaikainen poistomyyntitarjous, kummatkin 199€, mutta kuitenkin. Verkkokauppa.comin kamerat menivät lauantaina kuin kuumille kiville ja Rajalassa päättivät ilmeisesti etteivät sittenkään halua kaikista kameroistaan eroon, nyt siellä paketin hinta on nostettu 199 eurosta 499(!) euroon...
Kai olet lukenut runsaan määrän ko. kameran arvosteluita? Siihen on syynsä, miksi suht tuoretta kameraa myydään halvalla. Tylyin lukemani arvio on, ettei tuolla voi kuvata kuin liikkumattomia kohteita.

finbred
27.05.2014, 09.08
Mulla on se "valkotasapaino" nyt ollut aurinkoisella *-aurinko-merkillä, niin kuvista tuli heti oikeamman värisiä.
Tässä onnistuin mielestäni just eikä melkein, sellainen tunnelma kun mitä hainkin.

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Poppy%20AngelL6.jpg?img=smaller

ah, w-klubilaisten "taustaphotoshopattu" kuvat ei ole ikinä niin kauniita kun luonnon ihan omat shoppaukset. Ja vielä erityisesti Suomen luonnon.
Tämä on ihan mielipideasia, mutta itse ottaisin alempaa, vähän lähempää (polttoväliä lyhentäen), ja käyttäisin valaisuun mieluummin "heijastinta" (reflector), salama ja luonnollisuus on paradoksi. Toki alempaa ottaessa tausta muuttuu, mutta näkisin, että tuossa olisi vähän vielä varaa, ennen kuin rantaviiva tulee kuvaan.

mutanaama
27.05.2014, 10.02
Latomaalauskuva kännykällä (https://lh3.googleusercontent.com/-3ekZXPEdn7U/U4Os_Bdam0I/AAAAAAAADYU/uGTswH1ZWVQ/w2204-h1241-no/WP_20140526_014.jpg)

https://lh3.googleusercontent.com/-3ekZXPEdn7U/U4Os_Bdam0I/AAAAAAAADYU/uGTswH1ZWVQ/w604-h1241-no/WP_20140526_014.jpg

Reflector
27.05.2014, 12.39
Kyllä kännykälläkin kaunistaa saa aikaan jos ei muuta ole mukana, sommittelu just kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Edit. Lienee känny kameran automaattinen terävöitys aika voimakas.

mutanaama
27.05.2014, 13.29
Kyllähän noista paremman olisi saanut kotiin jäänellä kameralla, mut hjuva fjiilis toivottavasti välittyy.

Valo oli kyllä aika hieno, se kun tuli lähes vaakatasossa. Tässä jäi rajaus hiukan tiukaksi (https://lh5.googleusercontent.com/-UNizMD_c-hk/U4OtdqQgvEI/AAAAAAAADXU/y_G-VYkvusM/w2204-h1241-no/WP_20140526_024.jpg), mutta kun lähes sokkona ottaa kuvaa, niin näin siinä käy.

https://lh5.googleusercontent.com/-UNizMD_c-hk/U4OtdqQgvEI/AAAAAAAADXU/y_G-VYkvusM/w604-h1241-no/WP_20140526_024.jpg

ajelee
27.05.2014, 14.16
Kai olet lukenut runsaan määrän ko. kameran arvosteluita? Siihen on syynsä, miksi suht tuoretta kameraa myydään halvalla. ....

Tuosta en tiedä, mutta EOS M2 on esitelty, joten yleensä aina vanhaa mallia myydään halvalla pois varastoista. Itsekin harkitsin vahvasti tuota EOS M tarjousta, mutta ostin kuitenkin vielä pienempikokoisen Nikon pokkarin. Järkkäri löytyy jo ennestään.

"Edit. Lienee känny kameran automaattinen terävöitys aika voimakas."

Joo. Pari Lumia mallia tukee Raw muotoa, joten silloin kai terävöitys ym. muita säätöjä voi hallita paremmin itse.

finbred
27.05.2014, 14.45
Tuosta en tiedä, mutta EOS M2 on esitelty, joten yleensä aina vanhaa mallia myydään halvalla pois varastoista.
M2 on markkinoilla vain Aasiassa ja näyttäisi, ettei tänne tai jenkkiläänkään ilmesty. Se on hankalaa hommaa myydä kilpailijoiden jakoihin jäänyttä tuotetta totuutta tunnustamatta ja mainetta menettämättä. Canon ei voi polvistua, joten vetävät varmasti mieluummin takaisin kuin myyvät halvalla (pysyvästi), tarjouskampanjalla testaillaan jäitä ja vähän pienennetään romutettavaa määrää.

Se on jännä, miten Canon ja Nikon ovat heikoilla peilittömissä, Nikon myös kompakteissa. En tarkoita, että olisit huonoa ostanut, mutta verrattuna firmojen ylivoimaan peilijärkkäreissä, muissa kategorioissa menee ihmeen kehnosti – Canonin kompaktitkin toki ovat kärkikaartia.

arctic biker
27.05.2014, 15.30
Mutikselta muuten oikein kivan näköinen kuvasarja. Aplodeja!
Pitäisköhän piipahtaa pyörällä ja sitten vaikka perehtyä Eos-M maailmaan, tuolla ois kyllä-discountilla wish-listillä kovasti enemmän tai vähemmän tähellistä...

Sikäli kuin pääsen lenkille niin pitää siellä sitten miettiä MIKSI Mutiksen kuvasarja herätti minussa oikein positiivisia tunteita. Näin ruudun takaa en osaa terävöityksistä sanoa yhtään mitään.

Juha Jokila
27.05.2014, 15.42
Kai olet lukenut runsaan määrän ko. kameran arvosteluita? Siihen on syynsä, miksi suht tuoretta kameraa myydään halvalla. Tylyin lukemani arvio on, ettei tuolla voi kuvata kuin liikkumattomia kohteita.

Alkupään Canon EOS M kameroiden tarkennus oli liian hidas ja siitä syntyi huono maine ja surkeat arviot. Sittemmin on julkaistu uusi firmis-päivitys, jolla tarkennus on parantunut. Ei kai se supernopeaksi sittenkään tullut, mutta tuohon hintaa tuollaiselle minikameralle varmasti tarpeeksi hyvä.

Esko
27.05.2014, 15.51

M2 on markkinoilla vain Aasiassa ja näyttäisi, ettei tänne tai jenkkiläänkään ilmesty. Se on hankalaa hommaa myydä kilpailijoiden jakoihin jäänyttä tuotetta totuutta tunnustamatta ja mainetta menettämättä. Canon ei voi polvistua, joten vetävät varmasti mieluummin takaisin kuin myyvät halvalla (pysyvästi), tarjouskampanjalla testaillaan jäitä ja vähän pienennetään romutettavaa määrää.

No enpä ole mitenkään erityisemmin lueskellut. Nyt HYVIN pikaisesti googlatessa löytyi kyllä jotain valitusta tarkennusnopeudesta, toisaalta löytyi myös kehuja että firmiksen päivityksen myötä sekin olisi muuttunut siedettäväksi.

Ei ole siis mitään kokemusta tuosta kamerasta. Mutta siis, ~200 euroa ja sillä peilitön kroppikennoinen järkkäri + suht kompakti perusoptiikka ja pikkusalama, miten halvalla se järjestelmäkamera sitten pitäisi oikein saada? Kuitenkin aika paljon samaa tekniikkaa kuin Canonin harrastelijapeilijärkkäreissäkin, aika vaikea kuvitella, ettei tuolla rahalla olisi hintansa arvoinen. Itselleni en ole ollut ostamassa mutta käly haluaisi aloitella vähän vakavampaa kuvaamisharrastusta, peilijärkkärit vain ovat ihan liian isoja ja hinnassa kipuraja alkaa kovasti lähestyä jos mennään paljon parista sadasta yli. Pen -minijärkkäreitä vähän joulun alla ehdottelin kun niissä oli hyvän kuuloisia tarjouksia, nyt olen ehdotellut tuota. Ainakin kertoi käyvänsä katsomassa.

ajelee
27.05.2014, 16.05
...Se on jännä, miten Canon ja Nikon ovat heikoilla peilittömissä, Nikon myös kompakteissa....

Ehkä on lievästi haastavaa tehdä yleistyksiä, kun kompaktit ovat niin laaja ja sekalainen ryhmä. Uskon kyllä testaajien sanaan, että esim. Sony -RX100M2 tai M3 on kova sana, mutta minun ajatusmallissa yli 400 eur tai 900 eur on ihan liian kova hinta kompaktista. Jos tarvitsen laatua ja ominaisuuksia, otetaan järkkäri mukaan ja jos taas pientä kokoa ja kannettavuutta, otetaan kohtuuhintainen pokkari mukaan. Ja puhelin on aina taskussa, mutta sen kamerapuoli kaipaisi seuraavaksi päivitystä.... eli lisää turhaa teknopelleilyä. :-)

mutanaama
27.05.2014, 16.14
Mä olen ollut tuohon panan ft3:een pirun tyytyväinen, naapuri otti lumixin zoompokkarilla ihan hemmetin hyvä kuvia. Iän puolesta kuvaaminen pokkarilla ja kännykällä alkaa olemaan hankalaa, kun siitä näytöstä ei vaan pysty ilman laseja toteamaan, onko tarkka vai ei.

YocceT
27.05.2014, 17.09
Niin ja silmälasithan otetaan jatkuvaan käyttöön vasta sitten kun luonteenpiirteistä uteliaisuus menee yli turhamaisuudesta.

arctic biker
27.05.2014, 20.15
Jaa kun jotain tuosta aukuisnäöstä kun tiedän tetäväni niin onhan nää näytöstä seurattavat vehkeet perseestä. Sori.

Mutis yhtä kuvaa lukuun ottamatta laittoi näppärän koosteen. Myötävalo ja vielä kovin matalalta selän takaa latistaa kuvan, eli se on huonoin mahdollinen. Noissaa kolmessa kuvassaan missä minä itte eli Mutis varjona näkyy niin kuvaajan varjo luo illuusion syvyydestä, samalla kuvaaja liittää itsensä maisemaan. Nää kolme kuvaa ei millään muotoa ole valokuva-ilmaisussa mitään uutta avartavaa tietenkään. Mutta kuvia se ei huononna , kyseessä on Mutanaaman heijasteet ja sehän tekeekin kuvista uniikkia eli ainutlaatuista.

Oli nuo värisävyt sitte kännykän tai minkä luomia niin minusta aivan somat.

Katsoin mielenkiinnolla kuvien maisemien tiettyä tyhjyyttä, avaruutta, laveaa peltomaisemaa kuin rakennuksia jonne kuvaaja yhdistää heijasteella itsensä. Heti tuli mulle mieleen luterilainen kaava. Maaksi olet sinä tuleva...

arctic biker
27.05.2014, 20.41
Minusta oikein asiallista teknistä ja asiantuntevaa komnentointia täällä, hajen innoitusta Canonin suhteen!

tempokisu
27.05.2014, 20.59
Niin ja silmälasithan otetaan jatkuvaan käyttöön vasta sitten kun luonteenpiirteistä uteliaisuus menee yli turhamaisuudesta.

EI, ei pidä paikkaansa.
Mä nimittäin ainakin olen paljon vähemmän ruman ( ei voi sanoa että paremman..) näköne silmälaseilla kun ilman! Mutta nämä on hankalat. Ja kaukonäkö on hyvä, haluan ajella lenkkiä, autoa tai katsoa telkkaria ilman laseja.
Laseja tarvitaan jos haluaa nähdä mitä jossain lukee pienellä, tekstiviesti, sanomalehti, tietokone, töissä..lenkillä en aina erota mitä siinä mittarissa on lukemaa.

Jos otan kuvaa, joudun ensin laittamaan nuken ja kaikki tavarat ilman laseja, enkä näe kunnolla sitä kuvaa jos näen kameran näyttönumerot, laseilla näen taas kameran näytön kuvan ja taas...ei kiitos, on siinä vemputtamista ( olen tätä käyttänyt sisäkuvissa muotokuvissa, ja on hankala)
Saa luvan mennä arvalla ainakin ulkokuvat, melkein on ollut onnistuneempia kuvia kun ei ole ite tiennyt mitäs sieltä nyt tuli ja vasta koneelta näkee että !! Onhan tässä tullut paljon todella onnistuneita ( jokunen ihan täydellinen), yhdessä vaiheessa vaan ei tullut ja ajattelin että mikä ihme on?!? taisi olla se valotussäätönappi väärin = pistetarkennus. Tai muuten hankala olosuhde.

Kun sitten on onnistunut, ja yrittää tietoisesti sitä samaa juttua - aamusävyisiä/ auringonlaskun kuvia - , eihän se enää onnistukaan. Tosin järvi ja auringonlaskut on aina eri päivinä vähän erilaisia, mutta kuitenkin..tai kun rima on korkeammalla, "ihan kiva" ei näytäkään kivoilta.

Olen tässä yrittänyt ottaa ukko-nukkea kalassa, ensin aamuauringonvalossa, ja sitten ennen aurignonnousua - alkaa turhautua. Ensin tulee liian oransseja, ja sitten muuten vaan ei hyviä ( mulle). Odottelen tässä jos kolmas kerta toden sanoisi.
Monta kertaa harmittaa sekin, että kuvatessa ei huomaa mutta koneelta sitten näkee että joku ihan pieni juttu ( nuken pään kulma, jalan asento, varjo tms.taustalla oleva esine) tuleekin huonosti ja - uusiksi se sitten menee.

heh...ennen pää oli ikkunassa kiinni ja vahtasin voiko lähteä lenkille, ja nyt vahtaan että voisikos lähteä kuvaamaan :D

arctic biker
27.05.2014, 21.01
Canon EOS M järjestelmäkamera + 18-55mm (musta) Tuotekoodi EOSMSTDBK
Pieni pikainen apu, jos ny innostun ton illan mittaan tilaamaan niin mikä muistikortti?
Passaako tämä ?
Samsung Micro SD muistikortti 8 GB + sovitin

YocceT
27.05.2014, 21.16
EI, ei pidä paikkaansa.
Mä nimittäin ainakin olen paljon vähemmän ruman ( ei voi sanoa että paremman..) näköne silmälaseilla kun ilman! Mutta nämä on hankalat. Ja kaukonäkö on hyvä, haluan ajella lenkkiä, autoa tai katsoa telkkaria ilman laseja.

Joo, jottei nyt jää vääriä käsityksiä, niin totesin tuon itseironisestikin, olen muutaman vuoden totutellut aikuisnäköön. Pitkään tuli sinniteltyä ilman laseja mutta pakko oli taipua. Nyt pitää olla aina päässä.. Mutta yhtään fiksummalta en näytä näiden kanssa. Muuten hommat kyllä hoituu, kännykän kokoiselta ruudultakin näkee mitä kuvaa jne, mutta järjestelmäkameran kanssa nää vaan ei toimi.

Esko
27.05.2014, 21.25
Canon EOS M järjestelmäkamera + 18-55mm (musta) Tuotekoodi EOSMSTDBK
Pieni pikainen apu, jos ny innostun ton illan mittaan tilaamaan niin mikä muistikortti?
Passaako tämä ?
Samsung Micro SD muistikortti 8 GB + sovitin

Ihan passeli pitäisi olla.

YocceT
27.05.2014, 21.33
EOS M syö seuraavia: SD, SDHC tai SDXC. Osta niin iso kuin rahat riittää, tai vaihtoehtoisesti pari pienempää.

Smo
27.05.2014, 21.59
Sen verran nopee että voi tarvittaessa kuvata HD videoo ..

Hyvin vetää Mutis kännyllä

mutanaama
27.05.2014, 23.46
Kiitos kovasti kehuista, pidin itsekin noista ja hyvä että joku muukin :). Ikänäkö ei ole vielä ongelma hyvässä valaistuksessa, lehteäkin pystyy lukemaan ilman laseja, mutta joku tuossa kuvauksessa on sellaista, että vaatisi hiukan lisätarkkuutta.

OMT
28.05.2014, 12.39
Sen verran nopee että voi tarvittaessa kuvata HD videoo ..

Nopeus siis Class 10 varmuuden vuoksi. Ei nämä nykyään maksa juuri mitään.

Edit: Niin ja ei ehkä kannata ostaa micro SD-kokoista korttia jos sitä ei mihinkään muuhun tarvi.

arctic biker
28.05.2014, 20.28
Tuossa kävi niin että otin ettoneet eli nukahdin. Aamusella sitten hinta piti mutta iltapävällä olikin 299. Pientä kuukkelointia aiheesta kertoo etten kummoista mittatappiota kärsi.

arctic biker
28.05.2014, 20.42
https://lh5.googleusercontent.com/-OfB8P-HdpIM/U1aqUTLdKnI/AAAAAAAALwc/P4W4pnafMDo/s1024/P1000079.JPG
Tämä kuva on jäänyt mieleeni. Ei niin jotta olis tossa asussaan hyvä mutta kuin paremman ottais. Nuo aaltomuodot on kiehtovat ja niitten kontrasti myös värisävyissään valkeita kitukasvuisia koivunrunkoja vasten.

Haastankin saitin porukan, aivan ilman Hartsan lupaa miettimään millä rajauksella ja missä valaistuksessa aiheesta sais ns. hyvän kuvan aikaiseksi.

Esko
28.05.2014, 21.01
Vai ei tullut ab:stä onnellista uuden kameran omistajaa. Eipä tullut kälystäkään. Lähellä kyllä oli, soitteli kaupasta kameran vierestäkin pitkän kyselypuhelun, nyt meinannee ilmeisesti seuraavaksi katsella kameroita saksanmatkalla elokuussa...

Nopeus siis Class 10 varmuuden vuoksi. Ei nämä nykyään maksa juuri mitään.

Edit: Niin ja ei ehkä kannata ostaa micro SD-kokoista korttia jos sitä ei mihinkään muuhun tarvi.

Class 10 kannattaa olla juu kuten ab:n kyselemä kortti olikin, vielä nopeammissa hinta sitten pompsahtaa turhan paljon eikä sillä lisänopeudella tee vielä nykyisin paljon mitään... Mutta miksi ei kannata ostaa micro-SD -korttia adapterilla? Hinnoissa ja nopeuksissa ei tunnu eroja olevan (Hulluilla päivilläkin pikkukortit olivat jopa halvempia kuin isot) ja adapterin avulla pikkukorttia voi käyttää tietääkseni kaikissa isoa korttia käyttävissä laitteissa. Toisin päin ei homma toimi, ja pikkukorttia käyttävien laitteiden määrät ovat koko ajan kasvussa.

Esko
28.05.2014, 21.11
Tämä kuva on jäänyt mieleeni. Ei niin jotta olis tossa asussaan hyvä mutta kuin paremman ottais. Nuo aaltomuodot on kiehtovat ja niitten kontrasti myös värisävyissään valkeita kitukasvuisia koivunrunkoja vasten.

Haastankin saitin porukan, aivan ilman Hartsan lupaa miettimään millä rajauksella ja missä valaistuksessa aiheesta sais ns. hyvän kuvan aikaiseksi.

Paremmasta en tiedä, mutta mielenkiintoista olisi nähdä hämärässä otettu kuva, jossa aaltoja olisi jollain sopivalla tavalla valomaalattu.

mutanaama
28.05.2014, 22.45
Mä hiukan oikasin ja pikkasen korostin varjoa. Muuten jätin kuvan rajaukset paikalleen. Vinjetointi toi hiukan peikkometsän tuntua, mutta jätin sen nyt kuitenkin pois.

Silvuplee

https://lh4.googleusercontent.com/-2sXzbKggeyk/U4Y8bZ62YvI/AAAAAAAADYo/jNLrg3Xj7Pc/w1024-h576-no/P1000079.JPG

[edit] nyt näin päivänvalossa kun ikkunasta tulee luonnonvaloa, niin tää mun editti on ihan perseestä.

J T K
29.05.2014, 09.39
Pitäydyn täällä kivikonjuuritasolla kuvineni edelleen..
https://lh5.googleusercontent.com/lqTtsBWu1Py0wKbaqx8bEFZUIfcJOpcNPO8PGuATBjMB=w402-h226-p-no
kliks (https://lh6.googleusercontent.com/-Q0rJmRkjyto/U4YfO3isDsI/AAAAAAAAb_Y/DDA6jmgLE-8/w1327-h747-no/P5280030.JPG)

Tapiiri
29.05.2014, 10.06

Mitenkäs tällainen rajaus, ja vähän vinjettiä? Ilta-auringon valo ehkä toisi noita aaltomuotoja paremmin esille.

https://c3cd2q.dm2301.livefilestore.com/y2m93NxbFqZCgskQSKgccefXVEzQWKgNlB67QElU1JE0uOOkfz bJfy5XTLbv9uhJ6t5bQP0g9SOco8QP6fLxj5nXL2OnHk7FMoDg bhrTM5d9_aiRy7l4VCIZASQWGiO8UG-/P1000079.JPG?psid=1

Tapiiri
29.05.2014, 10.15
Koivut ovat kyllä kuvauksellisia puita.

https://dhcd2q.dm2303.livefilestore.com/y2mJIAzWKa-t1mBZv92K9K31nR2Tsf8nI_6xIr9sZFJ9R4Bg6xGCVgcTzmwLA Wr6PKgNL-9jalCg6A0g5qB6cJdPf9V-pN8eVO-eIBZCUzdZ3HFAVeH6RAlQYR0PCf1rp1A/P5198112_pieni.jpg?psid=1

J T K
29.05.2014, 13.39
Tässä versioni...vasemmalta reunalta rajaukset ja pikkasen lämpöä lisää. Keskeltä porautuu reitti näkökenttään.

https://lh3.googleusercontent.com/-DUBJb1flvDE/U4cN0Naf-xI/AAAAAAAAcCs/uYVb68qQlLY/w931-h642-no/P1000079.JPG

arctic biker
29.05.2014, 14.03
Harvoin uskallan väreistä mitään sanoa mutta Tapiirin kuvassa just tämän vuodenajan koivun lehtien heleä vihreys jää jonnekin pixelien suohon. Myöhemmin kesällä vihreä muuttuu tympeän tummaksi.

Hartsa69
29.05.2014, 14.28
Kiitti :) Näyttää hyvälle!
Täytyykin käyvä kattomassa miltä tuolla nyt näyttää sateiden jälkeen.

YocceT
29.05.2014, 15.04
Kyllähän noista paremman olisi saanut kotiin jäänellä kameralla, mut hjuva fjiilis toivottavasti välittyy.

Valo oli kyllä aika hieno, se kun tuli lähes vaakatasossa. Tässä jäi rajaus hiukan tiukaksi (https://lh5.googleusercontent.com/-UNizMD_c-hk/U4OtdqQgvEI/AAAAAAAADXU/y_G-VYkvusM/w2204-h1241-no/WP_20140526_024.jpg), mutta kun lähes sokkona ottaa kuvaa, niin näin siinä käy.

Missäs tuo punanen pitkäseinänen lato on? Tuli eräs idea mieleen..

arctic biker
29.05.2014, 16.02
Itse moitin Hartsan kuvassa valon suuntaa, melkein puhdas myötävalo. Sivulta, sivuvastainenkin ja aamulla tai illemmalla jotta paistaa vaikka 30 asteen kulmassa. Eikä liian kova, tommoista tarkkarajaista varjoa ei saa olla. Pilvipoutainen valo muotoilee mätäsaallokon parhaiten.

Kamera aika matalalla, minusta tässä on kaksi elementtiä: Lainehtivat heinäiset mättäät ja koivujen rungot, risut ei kuulu kuvaan , en yhtään järjettömänä pidä pikkuvesurin käyttöä.

mutanaama
29.05.2014, 18.40
Missäs tuo punanen pitkäseinänen lato on? Tuli eräs idea mieleen..

Kolisevantien ja peräjäntien risteyksessä.

Hartsa69
29.05.2014, 20.40
https://lh3.googleusercontent.com/-06dS4TL1law/SoQMtJEWPRI/AAAAAAAAEtQ/844wh4nZr2Y/s1024/01082009423.jpg

Löytyihän tuosta suoheinämerestä yksi vanhempi otos 2009

finbred
29.05.2014, 22.15
https://lh3.googleusercontent.com/-06dS4TL1law/SoQMtJEWPRI/AAAAAAAAEtQ/844wh4nZr2Y/s1024/01082009423.jpg

Löytyihän tuosta suoheinämerestä yksi vanhempi otos 2009
Tuulinen ilta, taskulamppu ja pitkä suljinaika voisi olla taianomainen yhdistelmä...

mutanaama
29.05.2014, 22.46
Aikaisemminkin kuvassa esiintynyt naula (https://lh6.googleusercontent.com/-qCqcTikCrC0/U4eLCvYhkBI/AAAAAAAADZM/J1Lufp59kQw/w1535-h1151-no/P1080179.JPG)

https://lh6.googleusercontent.com/-qCqcTikCrC0/U4eLCvYhkBI/AAAAAAAADZM/J1Lufp59kQw/w535-h1151-no/P1080179.JPG

M. Ouvinen
30.05.2014, 20.48
Omakuva:

http://www.kuvatalkoot.fi/TEMP/muncciselfie_v2_-1.jpg

Smo
01.06.2014, 10.32
^HUH!

Urbaania melontaa parin viikon takaa

Länsiväylä
https://c2.staticflickr.com/6/5566/14131477638_a5da1719e6.jpg

Nokia Sunset
https://c2.staticflickr.com/4/3795/14316323342_7e25ca014a.jpg

J T K
01.06.2014, 22.10
https://lh4.googleusercontent.com/ZGnbVbdJCOSWMtFHRwsapFyYTCC70bcqEi-PFM1oSGfP=w440-h247-p-no
klik (https://lh3.googleusercontent.com/-1mZxi7Q23Q8/U4t55PdBN9I/AAAAAAAAcHA/79Fq4HTbWFw/w1343-h756-no/P6010029.JPG)

https://lh5.googleusercontent.com/0idsjgRx9AfTLOl7-EwjaGF_J_jqj8YxrOqdwbBP_rBU=w481-h271-p-no
klik (https://lh6.googleusercontent.com/0idsjgRx9AfTLOl7-EwjaGF_J_jqj8YxrOqdwbBP_rBU=w1343-h756-no)

Esko
03.06.2014, 00.24
Pari kuvaa viime viikonlopulta ja yksi parin viikon takaa. Turhan monta kerralla mutta aika erilaisia ovat kuitenkin. Kuvat päätin nimetä suurin piirtein ab:n periaatteiden mukaan (vai päätinkö). Keskimmäisessä nimi on hieman piilotettu, näkyy tarvittaessa hiirellä mustaamalla.

Kissa pöydällä

https://lh3.googleusercontent.com/-t8S61R_FM4c/U4zT2t_YLYI/AAAAAAAADlA/OzpG0aZ7wis/s600/IMG_5463_Nuutti_p%25C3%25B6yd%25C3%25A4ll%25C3%25A 4.jpg

Jäärä sembramännyllä

https://lh3.googleusercontent.com/-W-tAYoiPCgs/U4zT2pj0V8I/AAAAAAAADlM/7NguaH8capQ/s600/IMG_5139_j%25C3%25A4%25C3%25A4r%25C3%25A4_sempram% 25C3%25A4nty_600pix.jpg

Mummi ja vaari muistelevat

https://lh6.googleusercontent.com/-RLc_vTSma7c/U4zT2vU3sTI/AAAAAAAADlE/cg20_gduoJQ/s600/IMG_5529_mummo_vaari_soittorasia_600pix.jpg

tempokisu
04.06.2014, 20.24
^ Hyvä Esko :D

Nyt minäkin laitan...maanantaina oli vihdoin hyvä kuvauspäivä! ja paljon projekteja tuli. Jotensakin se vaan on niin, jos on itselle mieluinen kohde niin kuva onnistuu parhaiten.
"Herkkupeppu" rakastaan kameraa, kamera rakastaa Herkkua ja minä myös.
Hyvä niin, koska näkö näyttää huononevan koko ajan ja ihan sokeena oon, yleensä sieltä aina jokunen kuva kuitenkin onnistuu kun otan useamman mutta ei toiveitakaan että näkisi paikan päällä mitä tuli.

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Veronique%20Sound%20Advice%20Eden1.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Veronique%20Sound%20Advice%20Eden5.jpg?img=smaller

Aamuisella tulee myös kivoja kuvia tyynellä säällä, pientä tarinanpoikasta tähän kehittelin..kielot päättyy järveen ja uusi päivä..

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Poppy%20Parker5/Poppy%20Look%20of%20LoveL2.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Poppy%20Parker5/Poppy%20Look%20of%20LoveL16.jpg?img=smaller

Esko
05.06.2014, 07.12
Joo, viimeiseen kuvaan tuli tosiaan inspiraatio haettua nukkekuvista... Ja vähän ajatuksena oli myös ottaa mallikuvat siitä, miten aukko (syvyysterävyys) vaikuttaa kuvaan. Tuossa siis aukkona 22 eli pienin mihin optiikka taipui, harvoin näin, valotusajaksi taisi muuten tulla 15 sekuntia (ISO 400:lla). Kuvaa tänne laittaessa vähän kiinnosti sekin, moniko ei huomaa että kuvassa onkin pieni keraaminen pysti/soittorasia mutta eihän sellaisen selvittäminen tällaisella palstalla tietysti onnistu.

tempokisu
05.06.2014, 16.25
Esko voisi järjestää nukkekuvaus-kurssit. "Näin otat hienoja nukkekuvia" -tekniikkaa ja sommittelua

arctic biker
05.06.2014, 16.33
Tuossa siis aukkona 22 eli pienin mihin optiikka taipui, Esko on toki tietoinen diffraktio-ilmiöstä?

Kisun eka ylävasemmalla oleva näyttää sommittelultaan kohtuu hyvältä. Noita mallin päästä kasvavia kettinkejä kannattaa pikkasen varoa. Sävyskaalakaan ei tällä ruudulla ole paskempi.

Esko
05.06.2014, 22.16
No eipä minusta minkään nukkekuvauskurssin vetäjäksi olisi, oma käytännön kokemuksenikin aiheesta on aika lailla olematon. Tuon kuvankin kanssa näkemys muuttui itse kuvaa ottaessa; ennen kuvaamista höpinät olisivat olleet ainakin jonkin verran erilaiset kuin kuvan oton jälkeen. Keskustelupiirin täysipäiseksi(?) jäseneksi voisin ehkä sopia.

Esko on toki tietoinen diffraktio-ilmiöstä?

Joo... En ole aiheeseen varsinaisesti perehtynyt mutta tietoinen olen kyllä. Lainauksesta jäi ehkä tuo jossain määrin oleellinen osa "harvoin näin" pois. Hyvä olisi tietysti ollut myös mainita, että erittäin pienen aukon käyttäminen tekee kuvista kauttaaltaan pehmeitä, ts. sen sijaan että kaikki olisi terävää, kaikki onkin tasaisen epäterävää. Noin pienessä kuvakoossahan sillä ei tietysi ole merkitystä mutta ei tuo kuva täysikokoisenakaan häiritsevän pehmeä vielä ollut. Johtui ehkä osaltaan sitten siitäkin, että pystissä värit eivät ole kovin teräväreunaiset ja taustahan sai joka tapauksessa ollakin vähän pehmeä(mpi). Terävöintiä tuli myös ehkä hieman tavallista enemmän.. Jos haluaisi shoppailulinjalle lähteä niin tokkopa juuri muuta kuin ehkä kasvot tarvitsisi ottaa jostain muusta kuvasta.

Yleensähän syvyysterävyydestä puhuttaessa tarkoitus on nostaa kohde esille taustastaan mutta nyt tarkoitus oli sulauttaa se ympäristöönsä. Kuvia otin yhden pykälän välein 6 kpl F4-F22 ja kyllä kohteen ja taustan kokoero alkoi näkyä nopeasti aukon suurentuessa. Seuraava eli aukko 16 olisi ehkä vielä mennyt. Mutta kyllä siinäkin ero jo näkyi, varsinkin "maton reunoilla". Pystin korkeus on siis reilut 10 senttiä ja sen alla on tuolin ja jakkaran lisäksi kasa VHS-kasetteja ja "mattona" pieni yöpöydän pöytäliina. Kuuden kuvan sarjoja tuli otettua useampi ja sellainenkin olisi, missä pöytäliina peitti koko etualan. Mutta tämä tuntui kuitenkin paremmalta.

Tästä tai jostain muusta vastaavasta kuvasta tullee nyt jollakin rajauksella ainakin eräille läheisille 40-vuotishääpäiväonnittelukortti.

Tapiiri
06.06.2014, 08.06
https://chella.dm2301.livefilestore.com/y2m7We33MEQsEsN22mVJh56kpUjCc1yXVLIKnrAuF8Rh45jed3 fMf2iOxaQPxLbaZT2bp17ICkvCSWFbaYeDrGdoCtKzr_ryZpyA XEPAWUwvnTnGAoIkqXRt1Qx9D3iRnsS/P6040579_pieni.jpg?psid=1

Aki Korhonen
06.06.2014, 11.34
Onpas hieno kuva Tapiirilta. Hyvät sävyt, hyvä sommittelu, pilviä taivaalla jne...

Kisun viimeisimmässä pläjäyksessä eka kuva miellyttää. On siellä aikaisemmissakin toki ihan hyviä ollut. Varmastikin vaikea aihe kuvata pienoismallia oikeassa maastossa niin ettei mikään yksityiskohta hyppää silmille.

Eskon mummia ja vaaria tuli heti alkuunsa katseltua ihmetellen. Ihmiset eivät selkeästikään ole oikeita, joten tuskin oikean kokoisiakaan. Sitten kun katseli yksityiskohtien määrää taustalla, niin jäi väkisin ihmettelemään ihmisten kokoa. En oikein päässyt itseni kanssa yksimielisyyteen. Kommenttien jälkeen asia toki valkeni.

Osallistutaan myös tähän miniatyyrikuvaukseen, vaikkei mitään sisällöllisesti järjellistä olekaan tarjolla. Tässä olisi laskuvarjomiehiä.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/10376723_698012543593627_7722122542548748746_n.jpg

jarit
07.06.2014, 07.03
http://jari.zenfolio.com/img/s6/v139/p447863213-4.jpg

PeeVeli
07.06.2014, 15.43
Tapiirin hienossa lintukuvassa vinjetointi hiukan häiritsee. Muotokuvissa tai asetelmissa vinjetointi voi olla paikallaan, mutta selkeä luontokuva on mielestäni parempi ilman (luonnollisempi lopputulos).

https://farm4.staticflickr.com/3781/11328021223_a91712bb77_z_d.jpg

J T K
08.06.2014, 00.02
Stringit
https://lh5.googleusercontent.com/njcZ3XREn8e4eKHPvMUuvwRVo2aip_qlaGXsuD_SVbiB=w329-h246-p-no
klik (https://lh4.googleusercontent.com/-YXINQddyiK8/U5NtvdPvsrI/AAAAAAAAcc4/p_k-6-azTR4/w950-h713-no/P6070096.JPG)

Halloo halloo
08.06.2014, 00.48
^^ Samoilla linjoilla. Jos vinjetoi, niin hyvin hyvin pieteetillä.

Peevelin kuva saisi olla minun makuun jyrkempi sävyiltään. Tuhtiutta kuten tukeissa.

fob
08.06.2014, 09.24
Lokki-kuvaa katselen täppärin näytöltä. Kuvassa on nurkat vähän tummentuneet, mutta ei minua häiritse. Hyvin sopii kokonaisuuteen. Onko tummennus tehty tietoisesti jälkikäteen vai onko se käytetyn kuvausvälineen ominaisuus? Vähitellen alan minäkin toivomaan kuvan teknisiä tietoja: kamera, optiikka, aika, aukko, herkkyys ja kuinka alkuperäistä on käsitelty.

Joka tapauksessa hyvin nähty tilanne.

Hartsa69
08.06.2014, 20.56
Kun ei jaksettu mennä Olavinlinnaan kapuamaan, niin onneksi löytyi korvike läheltä:

https://lh6.googleusercontent.com/-a2m__zqaZ9M/U5Sgs85Gy9I/AAAAAAAAMLs/SXHwG_ObO2I/s1024/P1000494.JPG

Kaikenlaisia muistomerkkejä sitä onkin! Vaikka äidinpuolen suku on tuolta päin kotoisin, niin eipä ole koskaan mainittu moisesta??
Tai ei ole sitten kiinnostanut.. hmm..

https://lh6.googleusercontent.com/-1sEP4odrhYQ/U5SjRpBTznI/AAAAAAAAMNc/ajKOcMLJulA/s1024/P1000517.JPG

Tapiiri
08.06.2014, 21.22
Fobille Lokki-kuvan tiedot:
Kamera: Olympus OMD E-M5, f/9, 1/800s, iso 200, 132 mm

Vinjetoinnin lisäsin jälkikäteen Perfect Effectsillä. Photo Shop Elementsillä terävöitetty ja säädetty kontrastia, sinisen saturaatiota on aavistus lisätty ja muiden värien vähennetty.

Sundo
09.06.2014, 00.11
Tapiirin kuvassa on exif-datakin mukana, eli nuo tiedot näkee suoraan kuvasta. Jotkut kuvapalvelut nuo hukkaa, esimerkiksi flickristä linkatuista kuvista pääsee katsomaan vaan sieltä kuvan sivun kautta. Sen takia mun kuvani on aina linkkejä sinne flickriin.

Esimerkiksi https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/fxif/ näyttää nuo metadatat hiiren oikean napin valikon kautta Firefoxilla. Muillekin selaimille varmaan löytyy jotain vastaavaa.

Jarit on hienon kuvan napannut, hyvä hetki ja valaistus. Tapiirin muuten hieno lokkikuva on mun silmääni myös vähän yliprosessoitu, mutta makuasiahan se on ja vähän näytöstä kiinni myös.

arctic biker
09.06.2014, 07.14
Jaritin kuvasta löydän rajauksen takia salamyhkäistä huumoria, linnut vetää siivekkeet ääriasentoon kun meinaa kiitorata loppua kesken. Hyvä kuva ja pari peukkua.

Akin lähikuvassa on minusta oikein järjellistä sisältöä. Tuotahan voi katsoa puhtaasti biologisena oppikirjakuvana tai sitten vaikka laskuvarjomiesten lähtötilana! Briljanttia tekniikkaa.

JTK:lla pikkasen Olympus on ryssinyt skarppauspisteen kanssa, olemukseltaan Akin kuvan kanssa sielunelämältään samaa lajia. Sääli sinänsä, näppärä aihe ja hyvin hoksattu eikä valoiltaankaan paskempi.

Ohiampuja
09.06.2014, 22.03
Tuli käytyä viikko sitten Lontoossa pikareissulla. Mukana oli Olympuksen vanha PEN Mini ja siinä uusi VF-4 etsin. Ja sillä olikin niin mukava kuvata, että reissun jälkeen möin pois kaikki peillijärkkäri-romppeet ja muut vanhat kamerat ja hommasin tilalle uuden Olympuksen OM-D M10 mallin.

Pyöriä oli paljon siihen nähden että pyöräteitä ei ollut ollenkaan. Ensin haaveilin vuokrapyörästä, mutta kun olin pari tuntia seurannut Lontoon liikennettä, niin päätin pysyä jalkamiehenä. Ja on siellä varmaan varkaitakin, niin tukevasti oli kaikki pyörät kaiteissa ja tolpissa kiinni.

https://farm3.staticflickr.com/2907/14189308910_b431d9a668_b.jpg (https://flic.kr/p/nBRVc5)P (https://flic.kr/p/nBRVc5)a (https://www.flickr.com/people//),

Romu-, ei kun antiikkikauppias Portobello Roadilta.
https://farm3.staticflickr.com/2933/14354628566_1e24cb4211_b.jpg (https://flic.kr/p/nStdXY)

Japanilaistyttö kuvasi kovasti tuota laulajapoikaa. Ja oli kyllä hyvä ääni jätkällä.
https://farm4.staticflickr.com/3859/14376730834_bcda259734_b.jpg (https://flic.kr/p/nUqvcy)

Jalkakäytävillä ei tosiaan ajeta.
https://farm3.staticflickr.com/2919/14188773849_0a7507ddbc_b.jpg (https://flic.kr/p/nBPb8T)P (https://flic.kr/p/nBPb8T)

Hassu metrokäytävä.
https://farm3.staticflickr.com/2939/14394946543_a42fe569b2_b.jpg (https://flic.kr/p/nW2S6v)P (https://flic.kr/p/nW2S6v)

TERU
10.06.2014, 04.34
Loistavia kuvia palstan ihmisillä! Parhaat tietenkin esillä monista monista otoksista. Pienoismallit ovat vaikeita kohteita vaikka liikkumattomia ovatkin. Omia "banaalikuvia" en halua esille, mutta ilo katsella näitä, kun itsekin on yrittänyt etsimen läpi ympäristöä tarkkailla.
Kiitos tähänastisista.

fob
10.06.2014, 17.12
Jos sitä yrittäisi pihapiirin otuksia dokumentoida. Kurre on sieltä helpoimmasta päästä.

https://lh5.googleusercontent.com/-evohKwm0ubs/U5hNrzYhGSI/AAAAAAAAgic/-3wKaHLoGzY/s800/image.jpg

ISO: 640
Valotusaika: 1/160 s
Aukko: 5.6
Polttoväli: 150mm

Suoraan kamerasta + resoluution pienennys

Halloo halloo
10.06.2014, 17.45
Minä taas huutelen ihmiskuvien perään. Ovat yleensä kovin eläväisiä kuvia.

mikko001
10.06.2014, 18.55
Tavallaan ihminen, tavallaan eläin.

https://farm6.staticflickr.com/5526/14391597275_8db4e01aa3_o.jpg

fob
10.06.2014, 19.49
Minä taas huutelen ihmiskuvien perään. Ovat yleensä kovin eläväisiä kuvia.Niin olisi.
suurin osa kuvaamistani ihmisistä on esittänyt toiveena: ethän pistä nettiin. Kunnioitan toivetta.

arctic biker
10.06.2014, 20.12
Minä taas huutelen ihmiskuvien perään. Ovat yleensä kovin eläväisiä kuvia.
Surukseni samaa totean.

Fobin viimenen kurrekuva näin 5 sekunnin katsannolla herätti mussa jotain, en vielä tiedä mitä mutta kuvassa on jotain potkua. Ei metristä koivuhalko-efektiä sentään.

arctic biker
10.06.2014, 20.24
Mikon kuva menee sellaisen valokuva-ilmaisun alueelle että joudun nöyrästi myöntämään rajoittuneisuuteni. Tekniikka pelaa mutta vanhan liiton miehenä en ymmärrä. Mun ymmärtämättömyyshän ei tieten kuvan hyvyyttä tai huonoutta määrittele.

En tietenkään tyrmää Mikkoa ja olet oikein tervetullut tänne vastakin uusilla kuvillasi.

Tapiiri
10.06.2014, 20.53
https://cxella.dm2301.livefilestore.com/y2m5FsrHBiG-O4aptYkmH2bzEvrLxjqcSXi5heQXNPZ6keC6zYg3pC5v1PTkUo-NCAxET6pCIwrnoqDkqKDfsLjGM42xYI4dkH2VgdHvs3tvJoQus-ZsOa4jHq83gETGDne/P5250501_pieni.jpg?psid=1

arctic biker
10.06.2014, 20.59
Ja Tapiiri pistää vuoden parhaan, vain oma nikkikuvansa näkyy täällä!

Jopotuinen
10.06.2014, 21.08
Mahtaiskos tuosta olla monopodiksi (http://www.dx.com/p/1002-portable-universal-aluminum-alloy-monopod-for-dslr-black-198656#.U5dB6_l_s9Y)?
Hinta on NIIN halapa (13,91 € kotio kannettuna), että hirvittää.
Mitä tulkitsin, niin kepin pikalukitukset hyvät (edellytyksellä että toimivat) ja mikä parasta, pikalukitus kameraan. Vidoakuvaajan kahva hieman arveluttaa, onko tiellä? Poiskaan sitä ei voi ruuvata, kun säätelee samalla tiltin kitkaa.
Mites on toi socket, eikös se ole ihan stanttu, menee kameraan kuin kameraan?

No hieman hempuliksihan ne tuon kyllä arvostelivat, raskaamman kaluston alla...

Halloo halloo
11.06.2014, 01.51
mikko001:n kuva on mielenkiintoinen. Kertoisitko taustaa kuvasta?

mikko001
11.06.2014, 19.14
No hieman hempuliksihan ne tuon kyllä arvostelivat, raskaamman kaluston alla...
Kieltämättä näyttää vähän lelulta. Tuo pikalukitus voi kestää yllätävänkin hyvin, tai hajota viikossa.

mikko001:n kuva on mielenkiintoinen. Kertoisitko taustaa kuvasta?
Kuva on gosplay projekti mikä tehtiin harraste/ treeni mielessä. Koko Setti on tuon (http://mikkosalmela.fi/gosplay-taokaka/) näköinen, tarkoitus oli vain tehdä kaverille muutama kuva hienosta puvusta, vähän erillaisessa ympäristössä.

arctic biker
11.06.2014, 19.46
monopodiksi (http://www.dx.com/p/1002-portable-universal-aluminum-alloy-monopod-for-dslr-black-198656#.U5dB6_l_s9Y)? Kestävyydestä susikaan tiedä mutta jopotuisella sitten 5 minuuttia? Minusta tuo maximipituus on monopodissa tärkeä. Sillai että pystyy suorin jaloin vaikka lentokoneita kuvaamaan. Itse en 173-senttisenä noin lyhyttä huolisi. Mistäkö tiedän...

Jopotuinen
11.06.2014, 20.19
Jaa juu ja joo. Lyhythän tuo on, joku luokkaa 180 tai 180+ pikakiinnityksellä ollut mielessä.
Tämän kohdalla tuota pituutta tullut edes tarkistetuksi, kun hintalappu ehti juovuttamaan :rolleyes:

fob
11.06.2014, 21.52
Mikolla taso on pro. Haavi auki katselin kuvanrakennuksen vaiheita.
minä pysyttelen luomukuvissa, kun en muuta osaa. Vielä...

J T K
12.06.2014, 16.35
https://lh5.googleusercontent.com/-fs-5n3PAXnE/U5iu4S7jE5I/AAAAAAAAc2A/1vK52ia1Fco/w461-h255-p-no/P6110063.JPG
klik (https://lh5.googleusercontent.com/-fs-5n3PAXnE/U5iu4S7jE5I/AAAAAAAAc2A/1vK52ia1Fco/w1361-h756-no/P6110063.JPG)

https://lh6.googleusercontent.com/oZ-2YMSkkm9lI2WKUyjbTHRMhRoJ3zOPRd136heCYpM2=w443-h255-p-no
klik (https://lh5.googleusercontent.com/-9fiJj9t1ZHk/U5iusonXL2I/AAAAAAAAcv0/2cVhvt6D5Q0/w1311-h756-no/P6110057.JPG)

Esko
13.06.2014, 00.40
Eskon mummia ja vaaria tuli heti alkuunsa katseltua ihmetellen. Ihmiset eivät selkeästikään ole oikeita, joten tuskin oikean kokoisiakaan. Sitten kun katseli yksityiskohtien määrää taustalla, niin jäi väkisin ihmettelemään ihmisten kokoa. En oikein päässyt itseni kanssa yksimielisyyteen. Kommenttien jälkeen asia toki valkeni.

Jos kuva hämmensi niin ainakin se oli jollakin tavalla onnistunut. Vähän tuo kuvien esittämistapakin siihen tähtäsi. Ensin kaksi kuvaa jotka olivat hyvin selkeästi nimetty sen mukaan mitä kuvissa on, tyyliin 'kissa pöydällä', ja sitten kolmas kuva jonka nimeämistapa on näennäisesti sama mutta sisältö kuitenkin jotain ihan muuta.

Hyviä kuvia taas runsaasti. Luontokuvista pidin, joutsenet ja lokki. Lokissakin vähän sitä ylväyttä, joka linnussa joskus on ollut. Aikana jolloin ne tuli liitettyä merenkulkuun, nyttemmin lokeista tulevat mieleen lähinnä kaupunkien ja kaatopaikkojen kirkuvat lintuparvet, roskisdyykkarit ja häiriköt... Ouvisen omakuva oli ihan mielenkiintoinen ja mikon cosplay -kuva hieno. Ympäristö luo hahmoon tiettyjä odotusarvoja joita kohde (ihminen) itse ei luonnossa kuvia ottaessa varmasti edustanut, mutta cosplayn kohdehahmo kyllä epäilemättä edustaa pelissä. Tuollaisten kuvien tekeminen on tietysti ihan oma lajinsa..

Jaa juu ja joo. Lyhythän tuo on, joku luokkaa 180 tai 180+ pikakiinnityksellä ollut mielessä.
Tämän kohdalla tuota pituutta tullut edes tarkistetuksi, kun hintalappu ehti juovuttamaan :rolleyes:

Ebay, 19798 osumaa sanalla monopod... Oikeasti pitkät näyttävät ilmeisesti olevan harvassa (tai kalliita) mutta ainakin melkein 180 senttiin ilman pikakiinnitystä pääsee alle 20 eurolla.

BONK
13.06.2014, 08.05
Tuohon monopod-keskusteluun heitän:

http://www.trek-tech.com/products/trekpods.html

Vaikka oli pikkaisen hintava (PRO) niin on meillä korvannut kolmijalan lähes täysin ja kiinnitysmekanismi on salamannopea sekä kestää järkkärin painon putkineen. Aivan loistava!

http://www.youtube.com/watch?v=d7sam2Z4qv4&hd=1

finbred
13.06.2014, 12.31
Jotkut kaipasi kuvia ihmisistä. Tämä ei ole aivan tuore, mutta ei mikään ole tuosta kuudessa vuodessa muuttunut, mitä nyt luovuin parrasta, eli nykyään on yleensä vaan sänki.

EDIT: Limited time only.

Halloo halloo
13.06.2014, 16.09
^ Se on mielenkiintoinen. Onko hitusen ahdas? Pitäisikö olla reilusti tiukempi, korvat rajattuna ulos? Miten toimisi mustavalkoisena? Henkilön ilmaisu on monitulkintaista, ajatus ja tunteet lähtevät singahtelemaan, pidän.

finbred
13.06.2014, 17.10
^ Se on mielenkiintoinen. Onko hitusen ahdas? Pitäisikö olla reilusti tiukempi, korvat rajattuna ulos? Miten toimisi mustavalkoisena? Henkilön ilmaisu on monitulkintaista, ajatus ja tunteet lähtevät singahtelemaan, pidän.
On niin iso pää, että meni noin tiukaksi, kun käsivaralla 50-millisellä vastapalloon pesuhuoneessa otin. En ole kokeillut mustavalkoista, elämä on väreissä.

fiber
13.06.2014, 17.19
Elämää voi katsella myös mustavalkoisesti.
https://lh3.googleusercontent.com/-YZDbVkElFFw/U5npX-_o-QI/AAAAAAAAO6o/BsACLNlHBW8/w842-h656-no/Summerfestival_5840.jpg

Projekti365 jatkuu edelleen blogissa (http://2014pics.blogspot.fi). Välillä olen jo meinannut ripustaa kameran naulaan, kun ei ehdi sitten millään.

finbred
13.06.2014, 22.44
Voi toki, mutta itse otan värikameralla värikuvia - jos tahdon mustavalkokuvia, ostan mustavalkofilmiä filmikameraan. Voisin tietysti pakottaa digikameran tallentamaan vain harmaasävyisiä jpgejä eikä lainkaan RAW-fileitä, mutta se tuntuisi vielä hölmömmältä kuin em. periaatteeni.

fiber
13.06.2014, 23.19
Minulle on toissijaista tallentaako kenno värejä vai mustavalkoista tai onko filmi värillistä tai mustavalkoista. Jos kuva ilmaisee sitä mitä haluan värillisenä/mustavalkoisena, teen siitä sellaisen.

Pisaraa kuvasin ensin talon valkoista seinää vasten, mutta sitten huomasin, että kuva vaatii väriä.
https://lh5.googleusercontent.com/-GEQARJE89A8/U5tMTrjlIDI/AAAAAAAAO7U/-7I33Qn8yYU/w1022-h677-no/Droplet_5901.jpg

Tapiiri
14.06.2014, 01.40
Minulle on toissijaista tallentaako kenno värejä vai mustavalkoista tai onko filmi värillistä tai mustavalkoista. Jos kuva ilmaisee sitä mitä haluan värillisenä/mustavalkoisena, teen siitä sellaisen.

+1

https://enella.dm2301.livefilestore.com/y2miTfmFw5yOhEWZ67U7ukaIXjQyK1wIwimMsQqPOhjBP_9csk kYlo33tO9yORvxONAnbPrA8yfbyohcgaOxcxWaErcJ4Qy6GmBu ERpRf4bYh4pPKMXyFjfqDUz18r0PTQs/P6060714_pieni.jpg?psid=1

Halloo halloo
14.06.2014, 01.45
Fiberin kuvissa olen havaitsevinani paranemista, jossain päin sanovat kehitykseksi. Hyvä!

fob
14.06.2014, 07.52

Projekti365 jatkuu edelleen blogissa (http://2014pics.blogspot.fi). Välillä olen jo meinannut ripustaa kameran naulaan, kun ei ehdi sitten millään.
ymmärränkö oikein: kuva päivässä, sen käsittely ja julkaisu samana päivänä? Kova on urakka. Ymmärrän halun ripustaa kamera.
mielenkiintoisia kuvia olet saanut aikaiseksi.

fiber
14.06.2014, 08.55
Periaatteessa juu, mutta ei aina ihan samana päivänä. Näin määrittelin blogin aloituksessa (http://2014pics.blogspot.fi/2013/12/warm-up.html) ja sillä on menty.

Mukana on kuvia, jotka on otettu aiemmin samalla viikolla. Ilman tätä lievennystä rima voisi jäädä matalammalle, ja tulisi suollettua sellaista "Rakas päiväkirja" kuvakavalkadia. Tämäkin tahti on sellainen, että en tiedä kehittääkö se enää muutaman kuukauden jälkeen vai rajoittaako ilmaisua. Ainakin ympäristön havainnointi on parantunut, mutta kun asuu syrjäisessä esikaupungissa, tekee 50 h viikossa töitä ja pyöräilee 10 h, jää melko vähän aikaa heilua kameran kanssa.

finbred
14.06.2014, 21.39
Bessa R3/15mm/Neopan 1600 puskettuna. Luuppietsin, tarkennus kehältä.
http://www.tapauksia.fi/st/st01.jpg

http://www.tapauksia.fi/st/st02.jpg

http://www.tapauksia.fi/st/st03.jpg

http://www.tapauksia.fi/st/st04.jpg

http://www.tapauksia.fi/st/st05.jpg

mikko001
14.06.2014, 23.43
Periaatteessa juu, mutta ei aina ihan samana päivänä. Näin määrittelin blogin aloituksessa (http://2014pics.blogspot.fi/2013/12/warm-up.html) ja sillä on menty.

Mukana on kuvia, jotka on otettu aiemmin samalla viikolla. Ilman tätä lievennystä rima voisi jäädä matalammalle, ja tulisi suollettua sellaista "Rakas päiväkirja" kuvakavalkadia. Tämäkin tahti on sellainen, että en tiedä kehittääkö se enää muutaman kuukauden jälkeen vai rajoittaako ilmaisua. Ainakin ympäristön havainnointi on parantunut, mutta kun asuu syrjäisessä esikaupungissa, tekee 50 h viikossa töitä ja pyöräilee 10 h, jää melko vähän aikaa heilua kameran kanssa.
Hatunnoston arvoinen suoritus, jos pystyt paukuttamaan mietitttyjä kuvia koko vuoden. Itellä se menis varmaan jo viikossa pelkäksi räpsimiseksi.

Halloo halloo
15.06.2014, 00.56
^^ Jee, ihmisiä, eläväistä. Viimeinen sarjan paras, eikä tarvitse olla edes skarppi. 3. & 4.kuva - tarinaa muodostuu.

Mika K
15.06.2014, 23.19
Kävin vkl kuvaamassa yhden tapahtuman, josta sain jopa pari ihan asiallista julkaisuakin kestävää otosta huolimatta manuaalitarkentesen kakkulan käytöstä 5D rungossa ilman kunnon tähystyslasia. Tuli tietty fibojakin tarkennuksen kanssa, mutta onneksi osumiakin ihan hyvällä suhteella. Tässä niistä yksi..

https://farm4.staticflickr.com/3880/14450256833_0c1ab35e14_b.jpg

Aki Korhonen
16.06.2014, 09.19
Toinenkin urheilukuva viikonlopulta. Aamuauringon valoa ei vaan malttanut olla tallentamatta.
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10446163_703727836355431_2032805060300511644_o.jpg

finbred
16.06.2014, 16.04
Joku saattaa tunnistaakin, pyörämiehiä. Sarjana bändikuvat tietty toimii paremmin, mutta poimin nyt tämän niistä. Ihmiskuvia on kovalevyt pullollaan, mutta kuten aiemmin on todettu, luvatta ei passaa laittaa kuin tämänmoisia, enempi vähempi julkisissa ympyröissä otettuja.

http://www.tapauksia.fi/trep03.jpg

Pekka L
16.06.2014, 17.19
Vois mennä tuonne Mikä yllätti viimeksi -topikkiinkin.

Nöösi 5v halusi ottaa kuvia kamerallaan ulkona viime torstaina. Appiukkohan antoi sille vanhan digikameransa joululahjaksi 1,5v sitten.
Noh, painui pihalle sen kanssa heilumaan. Perjantai-iltana katsoin ikkunasta ulos, mikäs se tuossa. Nikoni nökötti ajoleikkurin renkaan päälllä... vettä oli satanut päivällä niinku esterin perseestä, yhteensä kymmenkunta milliä. Saapastelin hakemaan kameran sisään, vehje oli märkä edelleen.
Kokeeksi painoin virtanappia, heräsi! Akut veks ja ja kaikki luukut ja läpät auki, kamera liesituulettimen päälle kuivumaan.
Seuraavana päivänä kokeilu, toimii täysin!
En olisi kyllä euroakaan lyönyt tuon puolesta vetoa kun kameraa lähdin sisään hakemaan...:eek:
Nikon L110 on tämä ihmevekotin.

am8119
16.06.2014, 17.21
Tietääkö joku onko luotettava pulju ? > http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=23823
Hinnat on meinaa toistaluokkaa kun suomessa. >http://www.rajalacamera.fi/olympus-om-d-e-m1-12-40-2-8-ed-kit.html

arctic biker
16.06.2014, 17.42
Akin suunnistustallenne on mulle sekä hieno että huono. Kuva on teknisesti aivan filmaattinen eli perfecto. Mutta kuin hitossa Aki et malttanut leimausruuhkaa odottaa? Tossahan missaat Jukolan Viestin olemuksen aivan täysin, tää kahden kisailijan kompositio on mun silmään erinomaisen köyhää. Nimimerkillä sekä katseella seurannut että rastipäällikönä olleena.

arctic biker
16.06.2014, 17.53
Nöösi 5v halusi ottaa kuvia kamerallaan ulkona viime torstaina. Appiukkohan antoi sille vanhan digikameransa joululahjaksi 1,5v sitten.

Rovaniemellä mennä vuosina tehtiin lastentarha-ikäisille vastaava mahdollisuus. Annettiin kamerat silloin ennen digiaikaa käyttöön ja Jukka Suvilehto ynnä Ari Haaranen halusivat nähdä mimmoista jälkeä tulee filmille. Aika hauskaa ynnä kivaa tulikin, munkin pokkareita tais kaksi jäädä sille siliälle tielleen! Jännää katsoa mihin tommoinen piikumies tai neiti kiinnittää huomiota ja millä näkökulmalla pieni ihminen katsoo ja havainnoi maailmaa.

mutanaama
16.06.2014, 18.40
Tietääkö joku onko luotettava pulju ? > http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=23823
Hinnat on meinaa toistaluokkaa kun suomessa. >http://www.rajalacamera.fi/olympus-om-d-e-m1-12-40-2-8-ed-kit.html

Helppo myydä tavaraa mitä ei ole hyllyssä. Oma kauppa päättyi onnellisesti, kun 2kk:n päästä paypalin valituksen kautta sain rahat takaisin. Imo paska pulju.

Smo
16.06.2014, 21.22
Tilaaminen tuolta somekeskusteluiden mukaan onnistunut mutta hämärää sarjanumeroiden ym kanssa .. toulla myös aiheesta http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12691629

mutanaama
16.06.2014, 23.18
Sillähän mäkin tuota ajattelin, kun ei kauheasti haukkuja löytynyt, mutta ilmeisesti olivat tehneet liian halvan tarjouksen, ja näin korjasivat tilanteen.

Aki Korhonen
17.06.2014, 09.02
Akin suunnistustallenne on mulle sekä hieno että totaalisesti paska. Kuva on teknisesti aivan filmaattinen eli perfecto. Mutta kuin hitossa Aki et malttanut leimausruuhkaa odottaa? Tossahan missaat Jukolan Viestin olemuksen aivan täysin, tää kahden kisailijan kompositio on mun silmään erinomaisen köyhää.
Allekirjoitan täysin mielipiteesi väen vähyydestä ja Jukolameiningin puuttumisesta. Jonkun aikaa siinä tosiaan kyttäsin, mutta ruuhkaa oli valitettavasti vain viereisellä vähemmän valokuvauksellisella rastilla. Kulkusuunnat tässä rastilla oli lisäksi sillä lailla huonot, että ruuhkatunnelmaan olisi tarvittu jonoa tappituntumalla. Lisäksi kuvaa vaivaa pysähtyneisyys. Vauhdikkaampi hyväilmeinen yhden suunnistajan otos oli vaihtoehtona julkaisussa, mutta valitsin silti tämän. Kuvaaminen ei ollut ykkösprioritettina ja lähdin nauttimaan screeniltä ankkuriosuuden voittotaistoa sekä sen jälkeen teltalle katsomaan onko lapset jo hereillä. Jukolassa kyllä riittäisi valokuvaajalle monenlaista kiintoisaa kuvaustreeniä - vaikkapa ruuhkaisa lähtö, pimeässä kulkevaa lamppujono ja aamukasteessa höyryävä telttakylä. Itselleni muistiin laitettakoon, että pitäisi liikkua edes joskus kameran kanssa aamuyön tunteina. Valaistus ja fiilis on aivan toista luokkaa kuin keskipäivällä ja alkuillasta.

am8119
17.06.2014, 09.49
Helppo myydä tavaraa mitä ei ole hyllyssä. Oma kauppa päättyi onnellisesti, kun 2kk:n päästä paypalin valituksen kautta sain rahat takaisin. Imo paska pulju.

Selvä jätetään tilaamatta. Vaikuttaa tarpeeksi epäilyttävältä. Kiitos.

kukavaa
18.06.2014, 19.26
kai tää ihan valokuvaksellinen kyssäri on: käykö pentaxin ka-lasit olympuksen om-lasien kanssa ristiin? tai siis ainakin tuntuvat käyvän, mutta en noilla risoilla räpsyillä ole pystynyt koklaamaan falskaako ne tai jotain muuta ikävää.

no, pentaxit pääsee kuitenkin käyttöön kun tilaisin tommosen pen > nx adapterin.

arctic biker
18.06.2014, 20.24
Huomasit Aki varmaan että loivensin sananvalintojani... Kertakaikkisen hieno aamuvalokin! Sinä et toki kaipaa opastusta mutta jos jollekulle muulle vastaavassa tilanteessa olevalle jäis meidän sanailusta jotain mieleen. Riittävän pitkä monopodi sitten matkaan.
Vaikkon vakaa käsi ja kamerassa vakaimet sun muut niin monopodi antaa kummasti lisätukevuutta ja mahdollisuuksia hitailla ajoilla operoimiseen.
Perinteisen tripodin raijaaminen metsässä alkaa olla pikkasen vaivalloista ynnä sen hyödyntäminen nopeissa tilanteissa mission impossible-luokkaa.

Aki Korhonen
18.06.2014, 21.30
Kyllä mä AB huomasin, mutta ihan turhaan loiventelit. Ehkä paras palaute mitä oon kuvistani ikinä saanut. Kun esittää ymmärrettävät perusteet, niin kritiikkikin saa olla suorasanaista. ;) Ja olihan siinä myös se positiivinen osuus. Kivan jyrkkä vastakkainasettelu. Paras tilannehan kommentoinnissa on juuri silloin kun löytyy sekä hyvää että huonoa sanottavaa.

kukavaa
19.06.2014, 15.02
itse itselleni vastaten:

kai tää ihan valokuvaksellinen kyssäri on: käykö pentaxin ka-lasit olympuksen om-lasien kanssa ristiin? tai siis ainakin tuntuvat käyvän, mutta en noilla risoilla räpsyillä ole pystynyt koklaamaan falskaako ne tai jotain muuta ikävää.

no, pentaxit pääsee kuitenkin käyttöön kun tilaisin tommosen pen > nx adapterin.

todella hyvä ja kuvaksellinen kysymys, kukavaa. kyllä ne käyvät itse en ole ainakaan huomannut kuvan laadussa mitään mätää. kuka nyt elektroonisia tarkennus välineitä järkkärissä tarvitsee sitä tikulla silmään. ja pätevä tilaus tuo adapteri, itsekkin sain juuri tänään samanlaisen ja toimii juuri niinkuin pitää. eikun tsuumailemaan vanhoilla laseilla!

Sundo
19.06.2014, 17.44
Vähän on heikosti ollut aikaa kuvailuun viimeaikoina. Yhden kohtalaisen räpsyn sain pikkukameralla töistä kotiin tullessa.

https://farm4.staticflickr.com/3877/14440320971_1e02becd5a_c.jpg (https://flic.kr/p/o13qke)
Storm passing (https://flic.kr/p/o13qke)

tempokisu
20.06.2014, 13.31
^ voi Luoja kun on kaunista, tuossa on vaikka mitä merkityksiä tuossa kuvassa. KIITOS!

Juhannuksen kunniaksi juhannustyttöjä

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14B%20summer/Poppy%20Summer%20Day9%20jump.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14B%20summer/Veronique%20juhannus1.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty%20Veronique2/Veronique%20Fairy2.jpg?img=smaller

ja ehdoton numero1 "Herkkupeppu" , ja viime vuodelta tosi juhannuskuva. Ukkoa oottelee, ja eilen kansallispukuinen ukko sitten tuli..

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Ferrari/Ferrari%20RaceGroup26%20Veronique.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty13%20ulkokuvia/Veronique%20SoundAdvice%20helluntai7.jpg?img=small er

finbred
20.06.2014, 15.23
Tempokisun uimahyppykuva - toteutustapaa jää pohtimaan - on mainio ja seuraavan kuvan tausta on hieno, vaikka itse kohteen valaistus jättää vähän toivomisen varaa. Viimeisessä on myös tavoitettu hetken tunnelma, mikä on melkoinen temppu, kun mitään ei oikeasti tapahdu.

tempokisu
20.06.2014, 17.51
:D kyllä siinä viimesessä tapahtuu...aivan, toinen kuva oli extempore räpsy hei! kokeillaan tota. Mietin että olis ollu parempi ilman neitokaista..kastepisaroiden takia laitoin sivulle. - nytkin olen kytännyt kastepisara-aamua, mutta ei ole ollut.
Noi pellehyppykuvat on tautisen hankalia a. laittaa systeemit siihen b. tehdä koneella loppuun.

No, tänä kesänä opittu että myös pilvisellä kelillä voi ottaa kuvaa:

Juhannus NYT - huomaa ukon hieno villapaita!.

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Heartbeat/Heartbeat1%20juhannus.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Heartbeat/Heartbeat3%20%20juhannus.jpg?img=smaller

Jopotuinen
20.06.2014, 21.24
Kolme sulaketta siinä, voimavirtaa siis.
Käyttövimpaimia huomasin kaksi: Kampi ja vipu.
Muita juttuja on siinä (mielestäni) työntötankoja, rataslukkoja ja jotain, ketju ja hihnavetoisuutta
Oikeata vastausta en tiedä, ekakertaa tänään sen näin, enkä kehdannut paljastaa omaa tyhmyyttä kysymällä sitä henkilökunnalta.

Täys koko (https://lh5.googleusercontent.com/-sw6qOdTfhx0/U6R51GjmAeI/AAAAAAAACKA/uHowUpa2KC0/w1358-h765-no/WP_20140620_17_08_21_Pro.jpg)
https://lh5.googleusercontent.com/-sw6qOdTfhx0/U6R51GjmAeI/AAAAAAAACKA/uHowUpa2KC0/w600-h765-no/WP_20140620_17_08_21_Pro.jpg

Täyskoko (https://lh4.googleusercontent.com/-3B8vOYh9LgU/U6R51ELj-pI/AAAAAAAACKE/gROEDEuwaN0/w470-h835-no/WP_20140620_17_08_28_Pro.jpg)
https://lh4.googleusercontent.com/-3B8vOYh9LgU/U6R51ELj-pI/AAAAAAAACKE/gROEDEuwaN0/w300-h835-no/WP_20140620_17_08_28_Pro.jpg

Täyskoko (https://lh5.googleusercontent.com/-9WzDgOXGT6c/U6R51G-sQNI/AAAAAAAACKI/Y4buM9tjLu8/w470-h835-no/WP_20140620_17_08_36_Pro.jpg)
https://lh5.googleusercontent.com/-9WzDgOXGT6c/U6R51G-sQNI/AAAAAAAACKI/Y4buM9tjLu8/w300-h835-no/WP_20140620_17_08_36_Pro.jpg

Lumialla puolijuoksussa Rouvan kiirehtimänä nuo otin. Paikka on Kustavin Lootholman vierassatama. Lisäksi, kuten kuvasta näkyy, sinitaivas, ei sadetta :)

Jollei noi kelit tuosta heikommaksi heitä, on kyllä asiaa säälaitosten tyypeille!

Taustalla oleva alus on nimeltään Helena ja Jörn Donner dicoksi sen sinne loputa hilasi => Google: Kustavi + Helena (tai jotain). Värikäs historiikki purrella.

tempokisu
21.06.2014, 15.24
^ no hienoja nukkekuvaus-paikkoja, myös taustalla siis. Aika jännä että toi vempain ja vanha laiva ovat näköjään jonkun lastentarhan pihan vieressä.
Nimittäin minä karkaisin tutkimaan heti kun mahdollisuus olisi! Tuommoinen pieni aita on korkeintaan hidaste.

Olen nimittäin miettinyt pääseekö Ideaparkin pihan leikkilaivoihin? Aitaukset on kiinni, mutta kyllä siittä yli pääsee.

Sääennusteet on siittä kivoja ettei ne yleensä paikkaansa pidä. Tänäänkin oli aurinkoista ( tosin kun pääsin paikalle ja kamat järjestykseen, tuli pilvistä ja kovaa tuulta..) mutta parempihan se näin on. Ennustettu pilvistä ja sadetta = voi vaikka paistaa aurinko!

Mika K
22.06.2014, 14.31
Juhannusaattona keräsin pieniä maanteitä ja sorateitä pitkin enemmän kilometrejä, mutta juhannuspäivänä kiertelin kaikkia mielenkiintoisia paikkoja taajaman lähistöllä ja oli fiilis aika katossa. Mukana oli tietty hieman evästä ja yksi olunenkin. Tässä yksi kuva eiliseltä..

https://farm3.staticflickr.com/2936/14478327284_49f1466884_b.jpg

fob
23.06.2014, 00.32
https://lh6.googleusercontent.com/-snKOq4QudgI/U6dKacNFrQI/AAAAAAAAgkI/xeGwlMGljNE/s640/23.6.2014%2520-%25201.png

skott
26.06.2014, 15.50
Testasin Nexus 5:sen mulle uuden Sumennus-moden käyttökelpoisuutta:

http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi+Forum/Kahvia.jpg/_full.jpg

Kuva otetaan normaalisti ja sitten kännyä siirretään hitaasti ylöspäin. Kameraa käsittelee kuvaa 30-40sek (käsittelyn aikana voi ottaa uusii kuvii).

Näkeekö tosta, että otettu kännykällä?

Kuka tunnistaa paikan? ;-)

tempokisu
27.06.2014, 21.40
Myöhästyneet juhannusterveiset. Uusi kuvauspaikka, Kivirannan ..ranta Pirkkalassa.

Noi kalat on ihania. Ja niin on hämeen kansallispuvutkin! äitee teki ukolle puvun, ja neitokainen on mun ykkössuosikkini "Herkkupeppu".
Äiteen tekemiä kaikki puvut, ja ovat mulle ihan äärimmäisen arvokkaita. Ja äärimmäisen hianoja ovat.

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14B%20summer/Poppy%20juhannuskalat9.jpg?img=small http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14B%20summer/hameenpuku12.jpg?img=small

fob
28.06.2014, 00.10
https://lh6.googleusercontent.com/--sy70SZ_mBQ/U63cpxqZpaI/AAAAAAAAgm4/7b39IdLErWk/s800/image.jpg

Kaikenlaisia ulokkeita sitä sitä tuleekin vastaan retkillä.

J T K
28.06.2014, 22.23
Singerjärven ja Oivankijärven väliseltä Myllyjoelta tänään
https://lh5.googleusercontent.com/-xL2Vxx7MKQI/U68VxbbAxmI/AAAAAAAAdxI/GKcWOud1OZE/w481-h271-p-no/P6280018.JPG
niks (https://lh6.googleusercontent.com/-xL2Vxx7MKQI/U68VxbbAxmI/AAAAAAAAdxI/GKcWOud1OZE/w1348-h758-no/P6280018.JPG)

tempokisu
29.06.2014, 23.43
Pirteitä terveisiä Turusta!

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14B%20summer/Veronique%20Sound%20Advice%20sailor21%20vikingline .jpg?img=small

Olin ihan toista nukkea kuvaamassa kun paatti putkahti esiin, onneksi ehdin kuitenkin saada kuviin "Herkkupepun" kanssa.
Viking Line onkin nyt suosikkini, telkkarin nallemainoksen takia. Silja Linekin meni tuosta, ihan höhlästi vaaleansiniseksi maalattu paatti.

Mitä olen nyt katsellut muitten kuvaajien otoksia, niin selkeesti en osaa ottaa ns. muotikuvia, laittaa nukkeja tyylikkäisiin poseeraus-asentoihin. Mun kuvat on tällaisia, pirteitä ja kiitos ei häiritseviä varjostumia. Jos mahdollista niin ilman mitään muokkauksia ( pieniä virhekorjailuja lukuunottamatta) ja mieluiten just ulkona luonnossa.
"Muotokuvat" on erikseen, mutta ulkoilukuvia on paljon hauskempi ottaa.
Tällaiset kuvat eivät kovasti "kiitospisteitä" meidän palstalla saa...ehkä ne tykkää toisenlaisista..mutta ite tykkään että on suhteellisen täydellinen kuva, olisi tietty voinut tuo pieni pilviusva olla pois....mutta kannatti ajella 510km ja uhrata hieno lenkkipäivä. Tosin en viitti Turkuun ihan yhden nuken takia ajella, hääräilin siellä reilu 4 tuntia/ 400 kuvaa ja nyt on kamala purku että mitä tuli.

arctic biker
30.06.2014, 18.52
Kisu parantaa tahtiaan sillain että nyt vain Yksi kuva. Kas kun täällä on ollut tapana ettei kovin montaa kertapostauksella.

harmis
30.06.2014, 19.54
Lauantaina ostin ensinmäisen oikean kamerani. Tähän ikään mennessä en ole kännykameraa kummempaa omistanut. Kompaktikamera tuokin on, varmaan näin aloittelijalle helpompi kuin järkkäri. Valokuvaamisesta en mitään tiedä enkä ymmärrä. Tänään kävin sipoonkorvessa kävelemässä ja otin kuvia. Omasta mielestä osa onnistui hyvin ja osa meni piloille.

Tähän kuvaan olen melko tyytyväinen. Kuvauskohde n. 5m päässä, käsivaralta kuvattu. Ei ole muokattu milläänlailla. Mitähän raati tuumaa tästä :-)

https://enkpkg.dm2301.livefilestore.com/y2pMc1AvVVFt68YuYrtYEqLM55WFS4uKXIDzFUMysJtz7D_MBQ 1qHg1Oq8GLc7nsxeBvn2Pjhon1COIvCdkulZ_0Z9GT0izG9-TG2bDt4A_Qaw/DSC00104.JPG?psid=1

Tapiiri
01.07.2014, 09.33
Harmisin kuva ei näy ainakaan minulle.

Alppipuiston konsertit ovat kesähelsingin parasta antia. Viime sunnuntainakin oli sateisesta kelistä huolimatta mahtava tunnelma.

Paleface:
https://3wjjfq.dm2301.livefilestore.com/y2mAUcx5USd3vpb8mcwuRXMA6zBjaRfXgyeK0WdlxwM7YnbUGf aJEb2fiWMbp2Bz2pfEsNKvK14roqvRWk-Jhg1mJ4J17JuL7ODEkjBmhAKZXmwBdUsYTnnOxvvY_iJpxh6/P6290684_pieni.jpg?psid=1

22-Pistepirkko:
https://4ajjfq.dm2301.livefilestore.com/y2m2AvWsqxr4FjCbh_CgIqa1QSmnAVZHk324ZFKxXk3Rq8ZEMW 7bA1h5m261aQ8JO8NOQLdAmbVD84cp40k4htmg-ToBovCGGffjvRFCHNFPCVYCzGGAmI2rqjN0FwRTBW7/P6290716_pieni.jpg?psid=1

harmis
01.07.2014, 11.06
Harmisin kuva ei näy ainakaan minulle.
Jos ei nyt näy niin olkoon. En lisää enää yhtään kuvaa ikinä tälle foorumille prk!

Hartsa69
01.07.2014, 15.25
Eilen ei nälynyt, tänään näkyy.

finbred
01.07.2014, 16.13
Jos ei nyt näy niin olkoon. En lisää enää yhtään kuvaa ikinä tälle foorumille prk!
Näkyy se. Ja kun kerran kysyit:
a) Löydä jostain asetus, jolla poistat tuon päivämäärämerkinnän kuvista.
b) Jos kamera pukkaa tuon muotoista kuvaa – näyttäis olevan 16:9 eli elokuvalle, ei valokuvalle sopiva – korjaa sekin asetus jostain. Kompaktien oletusarvo on yleensä 4:3, mutta järkkäreiden 3:2 on myös ok.
c) Lumpeen kukat on kauniita. Kuvassasi rajaus on niin tiukka, ettei muulla siinä näkyvällä ole asettelun kannalta arvoa, joten kukka voisi hyvin olla aivan keskellä. Mutta ei pystysuunnassa, vähän lisää ilmatilaa yläpuolelle, sitten parempi.
d) Koppis kivasti siinä lehdellä vieressä...

arctic biker
01.07.2014, 22.05
Lauantaina ostin ensinmäisen oikean kamerani. Tähän ikään mennessä en ole kännykameraa kummempaa omistanut. Kompaktikamera tuokin on, varmaan näin aloittelijalle helpompi kuin järkkäri. Valokuvaamisesta en mitään tiedä enkä ymmärrä. Tänään kävin sipoonkorvessa kävelemässä ja otin kuvia. Omasta mielestä osa onnistui hyvin ja osa meni piloille.

Tähän kuvaan olen melko tyytyväinen. Kuvauskohde n. 5m päässä, käsivaralta kuvattu. Ei ole muokattu milläänlailla. Mitähän raati tuumaa tästä :-)

https://enkpkg.dm2301.livefilestore.com/y2pMc1AvVVFt68YuYrtYEqLM55WFS4uKXIDzFUMysJtz7D_MBQ 1qHg1Oq8GLc7nsxeBvn2Pjhon1COIvCdkulZ_0Z9GT0izG9-TG2bDt4A_Qaw/DSC00104.JPG?psid=1
Minusta kuva-alan käyttö eli rajaus on ihan sopiva eli hyvä. Pikkasen näissä kukkaiskuvissa kaipaisin lisää skarppiutta ja sävyntoistoa jotta nää tässä tärkeet vesipisarat erottuisi paremmin. Tää päiväys-leima on sanosinko syvältä. Oikein kiva aloitus-kuva kuitenkin.

harmis
01.07.2014, 22.06
Näkyy se. Ja kun kerran kysyit:
a) Löydä jostain asetus, jolla poistat tuon päivämäärämerkinnän kuvista.
b) Jos kamera pukkaa tuon muotoista kuvaa – näyttäis olevan 16:9 eli elokuvalle, ei valokuvalle sopiva – korjaa sekin asetus jostain. Kompaktien oletusarvo on yleensä 4:3, mutta järkkäreiden 3:2 on myös ok.
c) Lumpeen kukat on kauniita. Kuvassasi rajaus on niin tiukka, ettei muulla siinä näkyvällä ole asettelun kannalta arvoa, joten kukka voisi hyvin olla aivan keskellä. Mutta ei pystysuunnassa, vähän lisää ilmatilaa yläpuolelle, sitten parempi.
d) Koppis kivasti siinä lehdellä vieressä...
Kiitoksia palautteesta. Täytyy räpeltää asetuksia kamerasta. Pikkuhiljaa koittaa tässä opiskella valokuvauksen niksejä. Eli ei vissiin vielä tuota kuvaa kannata lähettää vuoden luontokuvakilpailuun :-)

arctic biker
01.07.2014, 23.47
Eli ei vissiin vielä tuota kuvaa kannata lähettää vuoden luontokuvakilpailuun :-) No ehkei mutta ihan soiva kuva kuitenkin. Jos tosiaan eka , kännykameran jälkeen niin oikein kiva ja peittoaa lajissaan monta vastaavaa tälläkin säikeellä. Muista nyt tää valokuvauksen pettävä helppous.

harmis
02.07.2014, 08.37
No ehkei mutta ihan soiva kuva kuitenkin. Jos tosiaan eka , kännykameran jälkeen niin oikein kiva ja peittoaa lajissaan monta vastaavaa tälläkin säikeellä. Muista nyt tää valokuvauksen pettävä helppous.
Kyllä tuossa asiassa opiskeltavaa riittää ja tulee vielä monta epäonnistunutta otosta. Näin digiaikana on onneksi se hyväpuoli että epäonnistuneet kuvat ei maksa mitään, painaa vaan "poista"-nappia.

J T K
04.07.2014, 15.58
Hanaa o/
https://lh6.googleusercontent.com/qYNkmIQ_eDowXVH7xFPmzvTHPD276Xz0rXZb4bAVCW9n=w491-h276-p-no
klik (https://lh5.googleusercontent.com/-Dc3iJ3iEy7E/U7akVghSCkI/AAAAAAAAd7M/ttUzjgjQk_8/w1327-h747-no/P7030024.JPG)

fob
04.07.2014, 16.09
Valvovan silmän alla (https://www.flickr.com/photos/jiial/14572770123/in/photostream/)

arctic biker
04.07.2014, 16.17
JTK ja Fob samalla teemalla liikenteessä, molemmat kivoja näin katsoa ynnä saivat minut hyvälle mielelle ja nuoremman polven kuskeille tai nyt vanhemmilleen hienoja albumikuvia.

TaitettaVille
05.07.2014, 13.34
Eikös tällä palstalla ollut jokin viikko tai kuukausitehtävä? Eli halukkaat otti kuvia annetusta teemasta/tehtävästä ja sitten yhdessä ruodittiin mikä toimii ja mikä ei. Suattasin olla kiinnostunut osallistumaan, koska siitä saisi motivaatiota lähteä ulos kameran kanssa.

orc biker
05.07.2014, 14.10

Vähän alivalottunut ja värit ovat tylsät johtuen varmaan jo kuvaushetken valosta. Sama ilta- tai aamuauringossa, niin näyttäisi paljon paremmalta. Tuo päivämäärä kannattaa riisua heti kuvista, koska se on tosi häiritsevä. Minä olisin rajannut kauemmas siten, että noita ympäröiviä lehtiä tulisi enemmän kuvaan, jolloin siihen tulisi sellaista fiilistä, että yksi värikäs harmaan massan joukossa.

arctic biker
05.07.2014, 16.23
Eikös tällä palstalla ollut jokin viikko tai kuukausitehtävä? Eli halukkaat otti kuvia annetusta teemasta/tehtävästä ja sitten yhdessä ruodittiin mikä toimii ja mikä ei. Suattasin olla kiinnostunut osallistumaan, koska siitä saisi motivaatiota lähteä ulos kameran kanssa.

Herra armahtakoon ettei enää ikuna teemakisoja. Jos joku niitä asiakseen tänne saa kehitettyä niin boikotoin saittia tahi ainakin haukun joka kuvan hyvin perusteltuilta näyttävin sanankääntein. Voisin kirjoittaa tuhannen sanan esseen miksi teema tappaa.

TaitettaVille
05.07.2014, 16.48
Herra armahtakoon ettei enää ikuna teemakisoja. Jos joku niitä asiakseen tänne saa kehitettyä niin boikotoin saittia tahi ainakin haukun joka kuvan hyvin perusteltuilta näyttävin sanankääntein. Voisin kirjoittaa tuhannen sanan esseen miksi teema tappaa.

I'll get me coat. (http://youtu.be/lfJAHASV8k8)

Sundo
06.07.2014, 01.08
Makkarin ikkunassa on komea lähemmäs metrin isompaan suuntaan oleva luomuhyttysverkko. Verkon ylläpitokaan ei ole sieltä pienimmästä päästä. Salamoiden puuttuessa valaisu hoituu näköjään kohtalaisesti parilla pyöränvalollakin.

https://farm4.staticflickr.com/3849/14395690029_d70f39e4b6_b.jpg (https://flic.kr/p/nW6F7e)The Weaver (https://flic.kr/p/nW6F7e)

J T K
06.07.2014, 09.20
HUH. Ei ole ötökällä helppo loppu kun tuon kohtaa :)

Eilen Naatikkavaaran kupeessa, erään soraharjanteen päällä näkökenttään ilmestyi lajitoveri. Siinä se huojui useiden metrien mittaisen seitin varassa (seitti oli punottu viereisestä männystä) tuulessa, laajalla kaarella. Tuli heti mieleen, että "aatteleppa omalle kohalle? Heilua seitin varassa jossain hevon jeerassa ja koettaa saada sapuskaa".

https://lh6.googleusercontent.com/2iQYAFujWRcVvvx641SCAnyOngHLVVbSLQOSUL1bPmIi=w411-h230-p-no
klik (https://lh6.googleusercontent.com/-CDOnfWcGUpo/U7gsdamD5yI/AAAAAAAAeDE/oYEP-zwXkIU/w1330-h748-no/P7050010.JPG)

TaitettaVille
06.07.2014, 14.58

Ihan mielenkiinnosta ja ilman sarvia tai hampaita, miksi teema tappaa? Ei tarvitse tuhatta sanaa kirjoittaa, mutta jos muutamaan ranskalaiseen viivaan saat pääkohdat tiivistettyä ;-).

Olen ollut siinä käsityksessä, että aihe/teemaharjoitukset ovat oiva keino harjoittaa silmää näkemään arkinen ympäristö uudesta näkökulmasta. Varmasti hyvin henkilökohtainen asia, mutta jaksan työstää samaa kohdetta pidempään, kun näkökulma on rajattu.

Minusta on ollut mukava nähdä, kuinka erilaiset ihmiset tulkitsevat saman kohteen saman "teeman" läpi katsottuna. "Sen voi siis nähdä myös noin" -kokemus antaa ikään kuin uuden työkalun kameralaukkuun.

Jos joku tietää aloittelijaystävällisiä foorumeita, joissa tehdään viikko/kuukausitehtäviä ja yhdessä pohditaan kuvia, niin olisin kiitollinen.

arctic biker
07.07.2014, 15.15
Ihan mielenkiinnosta ja ilman sarvia tai hampaita, miksi teema tappaa?

Yritän. Tää on pyöräilyfoorumi. Monilla on lenkit ajallisesti pitkiä ja keskittyminen sillai tähän tärkeimpään. Jos ja kun aletaan valokuvaukseen panostaa niin sehän viekin pirusti vajavaista aikaa.

Näitä teemallisia juttuja olen nähnyt, värkännyt ynnä kokenut vuosikymmeniä ennen täänkin säikeen muutamia yritelmiä.

Mieluusti väännän rautalanka-mallia. Jäsen JTK Kuusamosta edustaa minusta mallikasta säikeen aktiivia, enkä unohda Mutistakaan.

JTk vasta mennä vuonna vuonna hommasi Olyn Tg-version jota pitkillä lenkeillään matkassaan kuljettaa. En suostu uskomaan että hänelläkään riittää mielenkiintoa fundeerata jotain teemaa sillai että että minä nyt ajan vain 30 kilsaa kun teemaan osallistumisen puitteissa en kerkiä pidemmälle ja teemakisaan osanoton vaihto-ehtona ajaa normisatanen.

Eli imho, ilman ulkoisia paineita säilytämme perusvalokuvauksen iloisuuden, siinähän hyvinkiin voi käydä niin että jäsen A saa jotain aikaseksi, julkaisee täällä ja joku pätemisentarpeinen vahingossa sattuu kuvasta kirjoittamaan sillai järkeä että nöösi Ö:llä kuvaa ja tekstiä katsoessaan kerrankin välähtää ja saakin sen vuosisadan otoksen aikaan.

fob
07.07.2014, 15.41
...
Eli imho, ilman ulkoisia paineita säilytämme perusvalokuvauksen iloisuuden, siinähän hyvinkiin voi käydä niin että jäsen A saa jotain aikaseksi, julkaisee täällä ja joku pätemisentarpeinen vahingossa sattuu kuvasta kirjoittamaan sillai järkeä että nöösi Ö:llä kuvaa ja tekstiä katsoessaan kerrankin välähtää ja saakin sen vuosisadan otoksen aikaan.

Hyvin kirjoitettu.

Ja ilman paineita seuraava kuva

https://lh4.googleusercontent.com/-3RFGYx21BEw/U7qUxaM8ksI/AAAAAAAAgqY/03UJrrd8IbI/s800/DSC_6405.JPG

Vesikeli

arctic biker
07.07.2014, 15.45
Ja toki Fobin autuaasti unohdin. Sorry, Kuopion mies vähät välittää teemoista, jos jotain sattuu eteensä niin kameransa esille kaivaa, joskus tuloksena varsin oivaa jälkeä.

fob
07.07.2014, 15.54
Tässä pari vuotta harjoitelleena ja tällä foorumilla neuvoja saaneena olen huomannut, että rento asenne johtaa alhaiseen julkaisukynnykseen. Ja kaikki palautteet auttavat kehittymään, ainakin oman mielen syövereissä niin kuvittelen.

Mutta teema. Huokaus. Ainoa teema jota jaksan, on automaattisesti tapahtuva vuodenaika. Näin kesähelteellä ei näe talvikuvia tai päinvastoin. Jos teemaa kaipaa, digicamera.net on hyvä harjoittelupaikka.

Minä keskityn liikkumaan, jotta voisin huomennakin liikkua. Kamera kulkee mukana tai sitten ei. Yleensä ei, kun kohdalle sattuu jotain kuvattavaa.

arctic biker
07.07.2014, 16.16
Minä keskityn liikkumaan, jotta voisin huomennakin liikkua. Kamera kulkee mukana tai sitten ei

Fob sitten kiteytti homman niinkuin sen pitää olla. IMHO.

Minäpä koitan Villelle jotain ajattelemisen aihetta joskus kirjoottaa. Peruspointtina ettei joku foorumin teema säätele kuvaamista vaan se kiva kutina selkä-ytimessä joka johtaa refleksinomaiseen napin painallukseen. Luulempa että että Ville/Fob/meikäläisen sanailu saa aikaan pientä tarinaa?

mikko001
07.07.2014, 17.55
Minä keskityn liikkumaan, jotta voisin huomennakin liikkua. Kamera kulkee mukana tai sitten ei
Eipä tuota voi juuri paremmin kiteyttää.

Tässä pari vuotta harjoitelleena ja tällä foorumilla neuvoja saaneena olen huomannut, että rento asenne johtaa alhaiseen julkaisukynnykseen. Ja kaikki palautteet auttavat kehittymään, ainakin oman mielen syövereissä niin kuvittelen.
Täällä nimenomaan on hyvä, kun se turha "kilpailu" puuttuu kokonaan, ja hyvä kuva saa hyvää palautetta.

Kal Pedal
07.07.2014, 18.09
Minä seuraan intohimoisesti tätä ketjua, se on tällä hetkellä minun ykkösketjuni täällä.
En toki julkaise mitään mutta katselen, luen palautetta ja (toivottavasti) opin.
Mitä tulee kameran raahaamiseen pyörälenkeille niin minulla tuo ei ainakaan onnistu. Monesti huomaan kyllä hyviä kohteita ja palaan myöhemmin kuvaamaan.

Noniin, ei minulla muuta tähän hätään. Jatkakaa.

edit: Jotain rakentavaa pitää vääntää vielä: Readr on aikakausilehtien Spotify. Tällä hetkellä hinta (muistaakseni) kahdeksan euron kieppeillä/kuukausi. Sillä saa sitten ihan mahdottomasti laatulehtiä ladattua päddiin, varmaan kymmenen fotolehteä kuukaudessa (fillarilehtiä ehkä viisi). Suosittelen. Saatavilla vaan USA:ssa, mutta pädihän on helppo huijata. Itse luen niitä ihan Suomessa.

arctic biker
07.07.2014, 18.27
Ja pitkään vei kun opetin selaimeni taas suomea puhumaan, näemmä gookle kääntäjän olin vääntänyt ihan iteksijään päälle...

TaitettaVille
07.07.2014, 23.05
Yritän. Tää on pyöräilyfoorumi. Monilla on lenkit ajallisesti pitkiä ja keskittyminen sillai tähän tärkeimpään. Jos ja kun aletaan valokuvaukseen panostaa niin sehän viekin pirusti vajavaista aikaa.

Näitä teemallisia juttuja olen nähnyt, värkännyt ynnä kokenut vuosikymmeniä ennen täänkin säikeen muutamia yritelmiä.

Mieluusti väännän rautalanka-mallia. Jäsen JTK Kuusamosta edustaa minusta mallikasta säikeen aktiivia, enkä unohda Mutistakaan.

JTk vasta mennä vuonna vuonna hommasi Olyn Tg-version jota pitkillä lenkeillään matkassaan kuljettaa. En suostu uskomaan että hänelläkään riittää mielenkiintoa fundeerata jotain teemaa sillai että että minä nyt ajan vain 30 kilsaa kun teemaan osallistumisen puitteissa en kerkiä pidemmälle ja teemakisaan osanoton vaihto-ehtona ajaa normisatanen.

Kiitos vastauksesta. Ensimmäisen kommenttisi (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50557-Valokuvauksellista-keskustelua&p=2232963#post2232963) ei oikein tuonut esille jälkimmäisessä viestissäsi avaamaasi näkökulmaa.

Ymmärrän ja kunnioitan näkökulmaa, jonka haluat tuoda esille. Näyttää siltä, että foorumilla ei ole tilausta kyseiseen toimintaan, joten en tule enää ajamaan asiaa eteenpäin. Muutamasta kohdasta haluan kuitenkin tuoda oman näkemykseni esille.

1. Tämä on pyöräilyfoorumi.
- Totta, mutta en näe sitä mitenkään rajoittavana tekijänä tässä tapauksessa. Tähän säikeeseen kirjoittavia melko varmasti kiinnostaa sekä pyöräily että valokuvaus. Meillä on jo siis kaksi yhteistä nimittäjää eli mielestäni melko hyvä lähtökohta oppivalle yhteisölle. Luulen, että meidän piireissä enemmän sietokykyä tienvarressa otetuille auringonlaskukuville kuin keskiverto kamerafoorumilla, koska suurin osa tänne kirjoittavista on sen joskus itse kokenut.

2. Pitkät lenkit vs. teema osana valokuvauksen harjoittelua.
- Mielestäni eivät sulje toisiaan pois. Minä en pysty puhumaan toisten puolesta, mutta voin kertoa omista kokemuksistani. Monesti pitkillä lenkeillä käyn läpi jos jonkinlaisia asioita. Parhaat keskustelut itseni kanssa olen käynyt toimistossani eli Surly Long haul Truckerin päällä hiekkatielenkeillä. Toisaalta suurimman osan kuvista otan muualla kuin lenkeillä: kauppareissuilla, matkalla töihin/yliopistolle tai muuten haahuillessani kaupungilla.

3. Teemakilpailu?
- En tiedä, mistä tämä on saanut alkunsa. Mielestäni olen puhunut tehtävästä tai harjoituksesta. Harjoituksen tarkoitus olisi ollut viaton, eli kannustaa kamera selkätaskussa pyöräileviä foorumilaisia katsomaan maailmaa hieman toisenlaisesta vinkkelistä, madaltaa kuvan postaamiskynnystä ja luoda vastavuoroista keskustelua. Ei osallistumispakkoa, ei voittajia, ei kilpailua, ei pätemistä, ei paineita.

Mielenkiintoinen keskustelu!

Kal Pedal
08.07.2014, 07.02
Taitettaville: ei kai kukaan sitä määrää. Laita teemaviikko pystyyn ja laita kuvia, tuskin tämä ketju siitä pilaantuu.

Ja, arvostan suunnattomasti Arcticin mielestäni hyvin syvälle luotaavaa kuvien kritiikkiä. Olisi kiva jos AB laittaisi omia kuvia näytille, ikään kuin "jos valo tulee täältä, niin näin voi tehdä"-linjalla.

Ohiampuja
08.07.2014, 08.13
Digicamera.netissä on joskus ihan kivoja teema-juttuja. Joskus tykkäsin seurailla niitä, koska niissä näki kuinka monella eri tavalla voi samaa aihetta lähestyä.

Sitten tässä tämä valokuvatorstai...
http://valokuvainspis.blogspot.fi/2014/06/330-haaste.html

arctic biker
08.07.2014, 08.18
juu saitti on sillai vapaa, Kiitos Kai mutta kuvia vielä:D Ei ole oikein oma kuvaaminen innostanut, pitää vissiin hommata kamerakin...

Mika K
08.07.2014, 21.43
Ei ollut kunnon kameraa mukana itselläkään, mutta tänään oli aika bueno fiilis tuossa Tuiran rannassa, kun kävimme fillariporukalla Kesän saunalla http://www.kesansauna.fi/

https://farm4.staticflickr.com/3906/14583636256_5eba108f7d_c.jpg

tempokisu
09.07.2014, 02.17
Kertokee mikä tässä ekassa kuvassa on (muka) "henkeäsalpaavan upea otos ja värit" - en nimittäin ymmärrä.
( voisi rannekorunkin laittaa kiinni..) Kaksi ekaa kuvaa w-klubilta lainattuja ( luvatta).

https://farm3.staticflickr.com/2904/14546604731_e1150dd5e1_z.jpg (https://flic.kr/p/oar9MR)

Toinen "breathtaking"

https://farm4.staticflickr.com/3917/14387472077_7884975cfd_b.jpg

En vain käsitä mikä ^^ on niin paljon upeampaa kuin minun kuvissani. Mikä muka kuvissani on sellaista huonompaa ( kun omasta mielestäni ei mikään) tai onko ihmisten käsitys hyvästä nukkekuvasta vaan sitten niin paljon eri? Olen ihmetellyt tätä tosi paljon.
Koska aikanaan kun otin taustakangaskuvia, siis rantakuvatkin ranta-taustalla ja tottakai oikea ranta on oikea...niin tuli paljon kehuja ja kiitosta. Omasta mielestäni ne on niin huonoja kuvia että olen poistanut ja korvannut "oikeilla" selkeillä kuvilla. Nykyisin kuvilleni ei enää kiitosta tule, yksi henkilö aina laittaa pisteen, mutta tuntuu turhauttavalta kun kukaan ei kommentoi mitään. Ja kaikkihan sinne kuvia laittaa kehujen toivossa!

Tossa muutama tempokisu-tyylinen kuva, vesistöä taustalla onnistuu parhaiten niin olen suosinut kesällä tätä aihiota:

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Poppy%20AngelL5.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Veronique%20Sound%20Advice%20Eden1.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14B%20summer/SailorGirls2014%20L9%20Vanessa.jpg?img=smaller

TaitettaVille
09.07.2014, 10.24
Disclaimer: seuraava perustuu hyvin vahvaan MuTuiluun ja on puhtaasti vertaistukea:

Onko molemmissa kuvissa poseerausta varten maalatut silmät? Jälkimmäisessä kuvassa minun katse päätyy aina nuken silmiin ja ne katsovat suoraan katsojaan. Lopulta meinasin kysyä nukkea kaffelle, sen verran intensiivinen sen katse on. En tunne tätä alakulttuuria riittävän hyvin, että tietäisin mihin kuvilla pyritään, mutta pelkistetty tausta auttaa ylläpitämään illuusiota ”oikeasta ihmisestä”. Kuva on myös tyyliltään sellainen, joita olemme tottuneet näkemään lehtikioskien muoti- ja teinilehtien kansissa.

Ensimmäisessäkin mielestäni silmillä on iso rooli. Jos oikein näen, niin onko siellä vähän jopa ”catch lightia” eli pilkettä silmissä. Tosin silmät eivät viesti yhtä selkeästi kuin ensimmäisessä kuvassa. Ovatko ne surulliset, mietteliäät vai onko hän juuri antanut turpaan jollekin ja nyt uhoaa ”nuosepa vielä kerran!” Tässäkään kuvassa tausta ei paljasta, että kyseessä on nukke.

Onko nukeilla esikuvia (esim. filmitähtiä tms.)? Jos minä harrastaisin nukkeja ja haluaisin ottaa niistä kuvia, ensimmäiseksi yrittäisin löytää jonkin esikuvan nukilleni (vaikka Audrey Hepburn) ja kuvia hänestä. Valitsisin minua eniten miellyttävät kuvat ja yrittäisin funtsia, miksi juuri ne iskee minun makuhermooni. Sen jälkeen yrittäisin lavastaa kuvan nukellani. Aluksihan tämä olisi vain tekninen harjoitus, mutta uskon vakaasti, että oma tyyli tulee esiin ennemmin tai myöhemmin. Sitä odotellessa, harjoittelen.

tempokisu
09.07.2014, 13.51
Aha, kiitos katsantokannasta, minä kun katson kuvaa kokonaisuutena. Valkoinen nuken laatikko taustana - ei kelpaa mulle. Mä tykkään että siellä on taustaa ja "juttua" ja kauniita selkeitä värejä. Puolet kuvasta on usein luontokuvaa. Ehkä se on sitten se ero. Sitten "muotokuva" vaalealle taustalle kohdevaloilla on ihan oma juttunsa.

Siis on nukeilla maalatut silmät? ( en ymmärtänyt) on myös nukkeja jotka on juurikin "Poppy Parker as Sabrina" tai "Giselle as Norma Desmond". Audrey onkin aika suosittu hahmo, ja mä kun en tykkää. On mulla se sarja kuitenkin, Sabrina ja Funny Face. Äskön ilmestyi "Saturday Night Fever"- se pariskunta, ja en tykännyt.

Kun mun mielestä noi ekat kuvat on huonoja. No, mielipiteitä on sitten monia.

Tossa on Sabrinaa, Funny Face ja Giselle as "Tarja Turunen Nemo" ( muotoilin nuken hiukset ja äitee teki HIENON takin) ja tein Tuomaksen. Ja sitten Marilyn. Ja Elizabeth Swann.

Sabrina ennen ja jälkeen Ranskan reissun

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Poppy%20Parker%20as%20Sabrina/Sabrina%20Chauffeurs%20Daughter103.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Poppy%20Parker%20as%20Sabrina/Sabrina%20Romantic9.jpg?img=smaller

Funny Faces; Bonjour Nokia ja Pirkkala

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty%20Funny%20Face/Let%C2%B4s%20Kiss%20and%20Make%20Up1a%20nokia.jpg? img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty%20Funny%20Face/Bonjour%20Pirkkahalli3.jpg?img=smaller

Nemo ja Sleeping Sunin harjootukset ( wanhoja kuvia)

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty%20Giselle/Giselle%20Nemo32c.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty%20Giselle/Giselle%20Making%20of%20Sleeping%20Sun1.jpg?img=sm aller

Marilyn ja Elizabeth ( repaint-nukkeja)

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty%20Premiere/Marilyn%20ooak7.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Jack%20Sparrow%20ja%20kaverit/Elizabeth%20Swann%20L15a.jpg?img=smaller

Silti, tykkään tämmöisistä, erityisesti jos kuvissa on tämä suosikkinukkeni "Herkkupeppu" ( jos olisin ukko, ottaisin Herkun tyttöystäväkseni mun nukeistani!):

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14B%20summer/Veronique%20Sound%20Advice%20sailor23%20turku.jpg? img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Ferrari/Ferrari%20RaceGroup26%20Veronique.jpg?img=smaller

-selkeitä, pirteitä ja -mun näkösiäni kuvia!

Plus tällaiset, joissa on luontoa:

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty%20Eugenia3/Eugenia%20aamutunnelmia13.jpg?img=smaller

Smo
09.07.2014, 13.51
Ei mullakaan mitään sitä kuukauden teemasysteemiä vastaan ollut ..

TaitettaVille
09.07.2014, 14.54
Siis on nukeilla maalatut silmät? ( en ymmärtänyt)

Kuten sanoin, olen pihalla tästä harrastuksesta ja kaikki tietämykseni asiasta perustuu siskon barbeihin 1990-luvun taitteesta. Kun kuvia katsoo, niin silmät eivät katso suoraan eteenpäin, vaan näyttävät siltä kuin ne olisi maalattu (käännetty?) suunniteltua valokuvaa varten.

Uusista postaamistasi kuvista minun mielestäni esimerkkikuvien kaltaisia katseenvangitsijoita ovat "Sabrina ennen", "Funny faces" ja "Marilyn". Hillityt poseeraukset (mikään ei huuda "Nukke!", vrt. "herkkupepun" ensimmäinen) ja tausta/rekvisiitta auttaa ylläpitämään illuusiota. Haluaisin sanoa jotain Sabrinan ja Marilynin valaisusta, mutta luulen että valokuvaukselliset lihakseni eivät siihen riitä. Positiiviista joka tapauksessa. Kolmessa mainitsemassani kuvassa katse hakeutuu kasvoihin ja ne vihjaavat jotain hahmoista (haikea; määrätietoinen, mutta pidättäytyvä; vähemmän pidättäytyvä).

My 2cnts.

tempokisu
09.07.2014, 15.18
^joo pidättäytyvä, haikea - koska sellainen mä olen. Pirteä ja reipas toisaalta. Seksikkäitä kuvia mä en saa aikaseksi, kun en vaan osaa asennoitua.
Tärkeä on kyllä kuvissa myös onko valotus kohdallaan, värit, tarkkuus. Tarkennan kyllä nuken silmään. Mutta olen sokea kun kuvaan, en yhtään näe mitä tuli ennenkun laitan koneelle.

Eilen aamuna kököttelin rannalla pari tuntia ( mukavaa kököttelyä,hieno aamu..). Luonnotar Lucy ja Aallotar.
Heittelin vettä nuken hiuksiin niin tuli noita valopisteitä
Dramaattinen Aallotar on osin omaa työtä, muokkasin kasvot ja laitoin ripset, laitoin hiukset ja kun en osaa ommella niin taittelin shifongin tollee.

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Brides%20of%20Dracula/Luonnotar14c%20lucy.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Brides%20of%20Dracula/Luonnotar16b%20Lucy.jpg?img=smaller

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Brides%20of%20Dracula/Aallotar3.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Brides%20of%20Dracula/Aallotar9a.jpg?img=smaller

Eilen sain myös Fashion Royalty Vice- otettua - odotin todella kauan ( ja kävin ottamassa onnistumatta) suht täysaurinko ja vapaa tämä paikka, tähän aikaan iltapäivästä kun aurinko tulee tuolta...:

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty%20Dania2/Dania%20Vice11text.jpg?img=smaller

Hartsa69
09.07.2014, 18.33
Nukkeasioista mitään tietämättä, ei nuo Tuomas ja tarja ole laisinkaan esikuviensa näköisiä, mutta se on kait ymmärrettävää..

Tapiiri
09.07.2014, 20.27
Saaristopyöräretken varrelta:

https://1wlp8q.dm2301.livefilestore.com/y2mS6DXmQgBQS3zD2f90hVg7a_Dv6oFcG03IXaXYct_-lmB0nqcDZ_3yCIDgvzE5ilcgp0mbBwhyfM2y7wyNoeI64iHda0 oUpGL6m2j1tnSmF4SOp7Ihgzu6WiNEPts1JO6/P7030127_pieni.jpg?psid=1

https://2alp8q.dm2301.livefilestore.com/y2mkRT7oWYxHZMbqUF8QywbVNN1b2cyE0s_eBuLPzqGtmyrCLT snEPRScMwTFnsNCTapvKJyUu8UT94nrIMA0ih9vTmk67Xd4y9h ddnpS1N12ZXDpWyNr9FrxK46t5PF6_V/P7050191_pieni.jpg?psid=1

tempokisu
09.07.2014, 21.05
No on Tarjan takki samanlainen ja todella hieno, ja muuten samankaltaisin nukke mitä voi olla. En tietenkään osaa maalata kasvoja uusiksi.

Ilmeisesti sitten vaan en osaa ottaa kuvia, tai on erilainen mieltymys. Äitee tykkää mun tyylistä, eikä taidekuvista.
Vähän saman kun piirrän joulukortteja; monet sanoo miksen vie julkaistavaksi on niin hienoja. Mutta ei ole kelvannu.

:(

hannupulkkinen
09.07.2014, 21.29
No on Tarjan takki samanlainen ja todella hieno, ja muuten samankaltaisin nukke mitä voi olla. En tietenkään osaa maalata kasvoja uusiksi.

Ilmeisesti sitten vaan en osaa ottaa kuvia, tai on erilainen mieltymys. Äitee tykkää mun tyylistä, eikä taidekuvista.
Vähän saman kun piirrän joulukortteja; monet sanoo miksen vie julkaistavaksi on niin hienoja. Mutta ei ole kelvannu.

:(
Sun elämäsi tragedia taitaa olla se, että kaikessa mihin ryhdyt olet liian hyvä. Aikoinasi juoksussa, sitten pyöräilyssä ja nyt nukkekuvauksessa. Hitaammat ja taitamattomammat ovat kateellisia eivätkä tykkää siitä. Minä fanitan.

Smo
09.07.2014, 21.47
Saaristopyöräretken varrelta:

OT: Reittikuvausta? Nimim. saattais lähtee ..

Esko
10.07.2014, 01.29
->Tempokisu

Ihan ok otoksia monet sinunkin nukkekuvasi ovat, ehkä se viimeinen askel vain vielä puuttuu. Taitettavillellä oli mielestäni hyviä pointteja hahmojen katseesta. Ihmiset yleensä katsovat kohti kameraa tai jos eivät katso, siihen pitää olla joku syy. Joko kuvasta suoraan nähtävä tai vain jotenkin looginen ja pääteltävä, miksi katsovat muualle. Ja hyviä pointteja hahmojen todellisen koon kadottamisesta. Jos itse nukkeja kuvaisin, minä ainakin haluaisin tehdä nukeista "ihmisiä kokoisia". Vähän niin kuin siinä yhdessä soittorasiakuvassa. En tietysti tiedä mitä nukkepiireissä kuvilta halutaan.

Noista lainakuvista, oletan että jälkimmäisessä ajatuksena on ollut "julkkisten pippalot", joihin mennessään vieraille on varattu poseerauspaikka paparatseille. Sellaisena varsin hyvä, jos toki vitivalkoinen tausta on ehkä vähän tylsä.

Noista myöhemmistä kuvistasi; Sabrinakuvat ovat mielestäni vallan käypäisiä. Toisessa on tarina (jos toki tausta ei ole ihan tasaisen laatuinen mutta kuitenkin). Katse on kaukaisuuteen, ehkä hahmo on pysähtynyt miettimään syntyjä syviä kesken muistikirjan kirjoittamisen. Toisessa taas mallista on otettu selkeä studiokuva muotikuvauksissa.

Tuomasta ja Tarjaa en minäkään tunnistanut... Enkä hoksannut sitä kuvauksestakaan (Sleeping Sun) vaan kuvittelin, että siinä on Johnny Depp -nukke jostain elokuvasta. Sinänsä tuossa kuvassa hahmojen koko on häivytetty vallan hyvin. Sen sijaan viereisen Nemo -kuvan lumihiutaleista en pidä. Ne ovat isoja ja päälleliimattuja. Oikeassa lumisateessa hiutaleita olisi etualan kohteiden edessä vähemmän ja taustan kohdalla enemmän, ja lähellä ja kaukana olevien hiutaleiden "seos" näytäisikin erilaiselta. Sekin jo auttaisi, että hiutaleiden peittävyys/läpinäkyvyys vähän vaihtelisi.

Nuo järvikuvat ovat ehkä vähän ongelmallisia.. Dramaattisessa Aallottaressa kyllä on aineksia moderniksi versioksi Kalevalan Ainosta. Ehkä sitä kannattaisi kehitellä vähän eteenpäin. Ja vaikken ole vinosti otettujen kuvien fani, niin Ferrariposeerauskuvassakin on mielestäni useita hyviä elementtejä. Rohkean tiukka rajaus ja kohteen koko häivytetty, samanlaisen kuvan voisi ottaa oikean elämän hahmoista.

tempokisu
10.07.2014, 06.24
hannupulkkiselle kiitos, kun juuri nyt tarviin positiivista palautetta.

Nuken katseet on tietysti vakiot, silmät on maalattu katsomaan joko sivulle tai eteen. Itse en edes halua että kaikki katsoo tännepäin, mitä ne nyt mua katselee, katselee vaikka paattia päin, järvelle, tai kaveriaan kohti.
Lumihiutaleet on koneen automaatilta, en mä niitä erikseen jokaista jaksa - samasta aiheesta on yleensä kymmeniä versioita, laitoin tuohon nyt vaan jotain. Joten on vinoja ja vaakaa ja pystyä, rajatumpaa ja ei. Äitee piti erityisesti tuosta Nemo-kuvasarjasta!
Järvikuvat on omasta mielestäni kaikkein "helpoimpia" - ja tärkeintähän on että ite tykkää. Aattelin vaan jos joku muukin tykkäisi, mutta jos ei niin ei sille sitten mitään voi. En ala ottaa toisenlaisia kuvia siksi että joku toinen tykkäisi, ja mä taas en.
Tossa esimerkeissä ei kyllä ollut mitään loisto-otoksia, laitoin esimerkkejä erilaisista.

Juuri noita "poseerataan mulla on tämmöinen stailattu asu" niistä kuvista en tykkää. Ehkä oma luonne ja ujous näkyy kuvissa, ne on kilttejä.
- halusin vain tietää onko ne oikeasti huonoja ja näköjään joku tykkää ja useimmat ei. Minä taas en tykkää 95% w-klubilaisten kuvista että ehkä ollaan sitten tasoissa sielä. Mun kuvat on ainakin erilaisia. Sitä vaan ihmettelin, miten mun taustakangas-kuvat on ollut tykättyjä, vaikka ne on wanhalla kamerallakin otettuja ja laatu selkeesti huonompi, rakeisia ja aika tummia.

Jotta kiitos ja näkemiin, teidän ei tarvitse kärsiä mun nukke ( tai muistakaan) kuvista enää tämän jälkeen! Jatkan tätä omaa juttuani ja yritän iloita jos omasta mielestä tulee onnistunut otos. Kas järvikuvia olin äskönkin ottamassa.

Ja tämä on mulle niin tärkeä juttu, että oon itkua vääntänyt.

Lopuksi; laitan tähän omasta mielestäni kesän parhaita. + edellisen postauksen pantterikuvioinen on suosikkini. En kyllä tiedä miten lentoemännästä tuli noin selkee, en ole saanut samanlaista senjälkeen. Pidän tällaisista, ja tämäntyyppisiä pyrin jatkossakin saamaan.

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14B%20summer/hameenpuku10.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14B%20summer/Poppy%20juhannuskalat9.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14B%20summer/Veronique%20Sound%20Advice%20sailor21%20vikingline .jpg?img=smaller

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Eugenia%20Honey1a.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Poppy%20ToTheFair%20Pirkkala8.jpg?img=smaller

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty14%20summer/Veronique%20Bewitching%20Viidennumero5.jpg?img=sma ller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty%20Eugenia3/Eugenia%20aamutunnelmia13.jpg?img=smaller http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/country/Poppy%20NativeIndian1c.jpg?img=smaller

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/army2/ArmyOfficers120b%20Veronique%20mazda.jpg?img=small er http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Poppy%20Sport/Poppy%20TennisVP12.jpg?img=smaller

tempokisu
10.07.2014, 08.20
ps. hannu, ei se toki "tragedia" ole vaan pikemminkin siunaus; kyllä mä kisoissa ehdottomasti halusin olla paras, ja tottakai tykkään jos koen itse että onnistun. Jotain ilonaiheita sentään elämässä!
Mitään kamalasti kavereita ja sosiaalista elämää ja perusjoukkoon hyväksyntää en olekaan ikinä hamuillut.

Esko
10.07.2014, 08.26
Ihan positiivisen kauttahan tässä kaikki tai ainakin melkein kaikki kommenteissaan lähtivät. Paljon hyvää löytyi myös.

Nuken katseet on tietysti vakiot, silmät on maalattu katsomaan joko sivulle tai eteen. Itse en edes halua että kaikki katsoo tännepäin, mitä ne nyt mua katselee, katselee vaikka paattia päin, järvelle, tai kaveriaan kohti.
Lumihiutaleet on koneen automaatilta, en mä niitä erikseen jokaista jaksa - samasta aiheesta on yleensä kymmeniä versioita, laitoin tuohon nyt vaan jotain. Joten on vinoja ja vaakaa ja pystyä, rajatumpaa ja ei. Äitee piti erityisesti tuosta Nemo-kuvasarjasta!

Katseet voivat olla vakiot mutta sittenhän niitä pitäisi yrittää käyttää hyödyksi. Kaikkien ei tietenkään tarvitse katsoa kameraan mutta jonkun ajatuksen siitä MIKSI nukke katsoo kuvassa jonnekin muualle, soisi kuvasta löytyvän. Jos siis halutaan niitä "breathtaking" -kuvia. Kysy itseltäsi miksi nukke katsoo sinne kuin katsoo ja jos et keksi hyvää syytä, mieti ja ota uusi kuva. Ja kyllä itsekin sinänsä Nemo -kuvista pidin mutta hiutaleet näyttävät juuri siltä mitä sanotkin niiden olevan, kuvaohjelman automaatilla kuvaan laitettuja. Jonkun lumisateen loihtiminen kuvaan on aika iso homma, itse en edes moista osaisi, tai ainakin siihen kuluisi aivan tolkuttomasti aikaa. Mutta jos halutaan "breathtaking" -kuvia niin niihin joutuu näkemään vaivaa, ainakin jos on sen verran vaativat ja jälkikäsittelyä kaipaavat aiheet kuin sinullakin tuossa. Silloin ei voi vain ravistaa efektipurkista strösseleitä kuvakakun päälle. Ne "lainatut" kuvathan olivat pohjimmiltaan hyvin simppeleitä. Sekin on sitten oma lukunsa että mitä halutaan. Kymmeniä "ihan ok" -kuvia vai pari oikeaa tähtiotosta (tässä voisi viitata vaikka niihin Taokaka -cosplaykuviinkin muutama sivu sitten - ne olivat hienoja). Ei muuta kuin tsemppiä kuvauksiin.

Tapiiri
10.07.2014, 10.15
OT: Reittikuvausta? Nimim. saattais lähtee ..
Ihan perus Saariston rengastie (http://saaristo.org/index.php?page=157&lang=1), paitsi että yhden etapin pääsin purjeveneen kyydissä. Kiva reitti leppoisaan kesämatkailuun. Jos lähden uudelleen, niin laajennan kierrosta Ahvenanmaan puolelle.

harmis
10.07.2014, 10.18
Mun mielestä noissa tempokisun kuvissa ei ole mitään vikaa. On teräviä ja hyvälaatuisia. Se on sitten jokaisen oma makuasia mitä kuvissa haluaa näyttää tai katsoa. Tylsäähän se olisi jos kaikki ottaisi samanlaisia kuvia, se että olisi joku standardi kuinka kuva pitäisi ottaa. Ota vaan rohkeasti juuri sellaisia kuvia kuin haluat ja haistata arvostelijoille paskat.

Tapio H
11.07.2014, 14.52
Kolme sulaketta siinä, voimavirtaa siis.
Käyttövimpaimia huomasin kaksi: Kampi ja vipu.
Muita juttuja on siinä (mielestäni) työntötankoja, rataslukkoja ja jotain, ketju ja hihnavetoisuutta
Oikeata vastausta en tiedä, ekakertaa tänään sen näin, enkä kehdannut paljastaa omaa tyhmyyttä kysymällä sitä henkilökunnalta.

Täys koko (https://lh5.googleusercontent.com/-sw6qOdTfhx0/U6R51GjmAeI/AAAAAAAACKA/uHowUpa2KC0/w1358-h765-no/WP_20140620_17_08_21_Pro.jpg)
https://lh5.googleusercontent.com/-sw6qOdTfhx0/U6R51GjmAeI/AAAAAAAACKA/uHowUpa2KC0/w600-h765-no/WP_20140620_17_08_21_Pro.jpg

Pitkällisen selvittelytyön tuloksena yleis- ja erikoiskoneiden asiantuntija-ystäväni kertoi laitteen olevan villasukkien kutomakone. Laiteella on viimeksi sukkia kutonut Kustavilainen Merineule OY (http://www.merineule.fi/tuotekuvat/900x600/Tosi%20pitkät%20villasukat.png).
Kaikki selviää kunhan selvitetään:)

orc biker
11.07.2014, 15.26
Tempokisulla on hienoja kuvia, joista eniten pidin tuosta lentoemosta sinisellä taustalla. Tuo voisi olla jostain animaatiosta. Värit ovat hienon kiiltävät ja varjoja sopivasti. Tuon voisi vaikka tulostaa isona julisteena seinälle. Yksinkertaista tyylikkyyttä. Jos jotain pitäisi valittaa, niin käsi ehkä voisi olla vähän pienemmässä roolissa. Mutta pidän tosi paljon. Nuken ilmekin on onnistuneen haikea. Hienoa työtä!

tempokisu
11.07.2014, 16.07
Kiitos! aion kyllä jatkaa omalla linjalla ja ottaa kuvia jotka miellyttävät iteä. Ne on mun näkösiäni ja niissä on paljon mistä ite tykkään ( kuten vaikka ferrarit).
Minä en mielelläni katso kameraan, haluaisin katsoa jonnekin muualle ( tai mennä kokonaan pois). Jos sitten se näkyy kuvissa. Mutta jos nukella on mansukori ja mansu kädessä, niin kuka siinä haluaa kameraan katsoa?

Ajatuksena on ottaa hienoista nukeista kuvat, joissa näkyy millaisena mä kyseisen nuken näen ja kuvissa on usein myös tarinaa, elikkä Projekti. - erotuksena muitten kuviin, en ole ikinä nähnyt kenellänkään autoja, paatteja tai lentokoneita taustalla. Kukaan ei ota army-kuvia, ei oma auto-kuvia eikä country&western-kuvia. Mutta mä otan. Siis otat nuken kuvan telineessä vitriinissä seisomassa? oli miten hieno nukke hyvänsä, niin - hohhoijaa.

Sehän tässä oli se ihmetyksen aihe, että noista taustakangas-kuvista ( just Nemokin..) on tykätty valtavasti, ja näistä (mun mielestä) paremmista ei ollenkaan tule mitään palautetta. Kuviahan ei siis arvostella eikä negatiivista laiteta, vaan kehutaan jos on kehuttavaa.
Lentoemäntäkuvasta tosin tykättiin, ekoja kuviani uudella kameralla.

No, kohta alkaa syksy ja hämärät ja voi ottaa parvekkeella myös niitä muotokuvia ( sisälle ei mahdu nämä systeemit).

Mutta jos nyt ihan rehellinen olen, niin olisin kateellinen jos joku ottaisi nämä mun kuvani. Otan kyllä paljon kuvia, kun noita kuvattaviakin on paljon - en vaihda nukkeitten vaatteita, vaan nämä on kaikki eri. Suurin osa kuvista karsiutuu pois, huonoja en laita. Jos kuvaus ei tuota mieluista, käyn ottamassa uusiksi - esimerkiksi jos nuken kasvot jäi tummaksi, tai siinä onkin hius ( jota en kuvatessa näe) just kasvojen edessä pahasti.
Koko ajan olen myös kehittynyt! ja kehittyä ei voi kun kokeilemalla ja ottamalla niitä kuvia.

J T K
11.07.2014, 16.17
kytiksellä
https://lh4.googleusercontent.com/KKzgX72VFthU5ENWCqT7DcgzZ722S1YZALigueOiTL9M=w375-h264-p-no
klik (https://lh4.googleusercontent.com/-Hesg3rGCpGg/U77yC0afWpI/AAAAAAAAeKM/RgYdOWiGSEE/w1060-h748-no/10.7.2014+P7100026.JPG)

taistelupari
https://lh4.googleusercontent.com/ZRjFFJO05SHFsxb4cbMzzGXlu7d_rrhWlYSouqSXX27P=w514-h255-p-no
klik (https://lh6.googleusercontent.com/-Mt-TLvD8VgQ/U77yf39J9HI/AAAAAAAAeKg/2-7q0VxpAbc/w1478-h734-no/10.7.2014+P7100041.JPG)

arctic biker
11.07.2014, 16.27
JTK postaa ihailtavan esimerkillisesti, vain kaksi kuvaa ja sopivan pienessä koossa. Ja molemmat vielä hyviä hyönteisten arkielämän tallennuksia. Huumorilla ja hyvällä tekniikalla, ei lähikuvatkaan välttämättä vaadi tuhansien eurojen vehkeitä.

KJP
11.07.2014, 16.36
Kyllä ne Tempokisun nukkekuvat on ihan ykkösluokkaa, värit, valotus ja sommittelu huippua. Muutamasta en ole edes heti huomannut ensivilkaisulla, että ovat nukkeja, kun saranat olivat piilossa.
Tässä yksi oma näppäisy muutaman päivän takaiselta iltalenkiltä Kaupista Näsijärven rannasta.
http://www.elisanet.fi/kari.j.parssinen///rantaheinat.jpg
Tarkoitus oli kyllä kuvata eläimiä, ja siksi kamerassa oli 120-300 objektiivi, mutta taipuuhan se maisemakuviinkin.

TaitettaVille
11.07.2014, 18.01
Jos sitä minäkin rohkenisin esittelemään omia yritelmiä.

https://farm3.staticflickr.com/2927/14627522552_71a25b929e.jpg (https://flic.kr/p/ohzSQG)
Syy vai seuraus? (https://flic.kr/p/ohzSQG)

Concorde
12.07.2014, 10.30
Mökkirantaan uiskenteli Aku:

http://veep.ee/akuankka2.jpg

TaitettaVille
14.07.2014, 13.42
Palasin rikospaikalle myöhemmin ja yritin löytää toisen näkökulman:

https://farm6.staticflickr.com/5591/14649424434_6957224235.jpg (https://flic.kr/p/ojw8vm)DSCF2972_2_4 (https://flic.kr/p/ojw8vm)

Mika K
14.07.2014, 14.02
Toissaviikolla oli erään kaveriporukan kesäkekkerit mökillä ja siinä illan aikana kerkesi tapahtua kaikkea jännää ja tälläinen tilannekuva ilta-auringossa jäi puhelimen muistikortille..

https://farm6.staticflickr.com/5560/14465060758_2dc933667a_c.jpg

Concorde
14.07.2014, 14.19
^ Heh! :D

Hauska.

Sundo
16.07.2014, 14.55
Hieno maisemakuva KJP:llä.

Taitettavillen jälkimmäinen kuva näytti nopealta vilkaisulta kuin osa pyörästä olisi vajonnut asfalttiin. Hauska kuva, parempi kuin ensimmäinen.

Harjottelin taas panoraaman kasausta, nuo valkoposkihanhet ei oikeen tahdo säätämättä tulla nätisti näkyviin. Vähän tuli taas tunaroitua pikkukameran asetustenkin kanssa, ei ollut kaikki manuaalisella. Hemmetin kykenevä kamera tuo Sony RX100 kokoisekseen on.
https://farm3.staticflickr.com/2921/14688013693_c74a92e9c6_b.jpg (https://flic.kr/p/onVUKp)
Vanhankaupunginlahti at Night (https://flic.kr/p/onVUKp)

TaitettaVille
19.07.2014, 13.01
Taitettavillen jälkimmäinen kuva näytti nopealta vilkaisulta kuin osa pyörästä olisi vajonnut asfalttiin. Hauska kuva, parempi kuin ensimmäinen.

Samaa mieltä. Mielestäni ensimmäisessä kuvassa kohteen ympäristö oli aivan liian kiireinen tai täynnä (tarkennustakin ja syväterävyyttä voisi miettiä uusiksi). Tarkoituksena oli saada ketju ja vääntynyt rengas näkyviin ( => syy vai seuraus). Pitäisi käydä uudestaan vaikka sunnuntaina aivan aamusta, jolloin teline on tyhjä ja valo tulee pyörään vasemmalta (eli kuva on otettu etelää kohti). Jokin minua viihdyttää kyseissä pyörässä. Onneksi se ei ole menossa minnekkään. Kuljen päivittäin sen ohi, joten pukkaako rojektia? ;-)

Harjottelin taas panoraaman kasausta, nuo valkoposkihanhet ei oikeen tahdo säätämättä tulla nätisti näkyviin. Vähän tuli taas tunaroitua pikkukameran asetustenkin kanssa, ei ollut kaikki manuaalisella. Hemmetin kykenevä kamera tuo Sony RX100 kokoisekseen on.
Vanhankaupunginlahti at Night (https://flic.kr/p/onVUKp)

Tekeekö kamerasi panoraman itse vai pitääkö se "liimailla" kuvankäsittelyn yhteydessä? Minulla on ollut joissakin kameroissa automaattisia panoraama-toimintoja ja ovat yleensä saaneet aikaiseksi vain välttäviä tuloksia eli näkyvissä selkeitä saumoja jne.

Hiljaista on kuvaustopicissa, joten laitan lisää omiani. Geometria ja symmetria ovat kiinnostaneet minua aina. Geometriaa, symmetriaa ja heijastuksia Hyvinkään juna-asemalta. Minun kuvia saa arvostella, repostella, kritisoida jne., kunhan se tapahtuu rakentavassa hengessä ja perustelee mielipiteensä. Jospa siitä syntyisi sitten otsikon mukaista keskustelua ;-).

https://farm3.staticflickr.com/2919/14503199757_2c6fc76e9d.jpg (https://flic.kr/p/o6AG1e)Monolith (https://flic.kr/p/o6AG1e)

arctic biker
19.07.2014, 14.14
kunhan se tapahtuu rakentavassa hengessä ja perustelee mielipiteensä. Jospa siitä syntyisi sitten otsikon mukaista keskustelua ;-).
Juu yleensä kun laittaa vain yhden tai korkeintaan KAKSI kuvaa näytille.
Villen kuvassa en hoksaa tämmöistä Focus Pointtia eli kohtaa mihin katse kiinnittyy ja kuvan tarina alkaa. Tää on ns tyhjää täynnä enkä hoksi kuvan ideaa. Tai sitten tää on se tyhjä tila! Koitin hakea osviittaa kuvaajan sielunliikkeisin myös noitten kylttien kautta, mutta niin turhaan laulun sanoin.

TaitettaVille
19.07.2014, 15.03
Villen kuvassa en hoksaa tämmöistä Focus Pointtia eli kohtaa mihin katse kiinnittyy ja kuvan tarina alkaa. Tää on ns tyhjää täynnä enkä hoksi kuvan ideaa. Tai sitten tää on se tyhjä tila! Koitin hakea osviittaa kuvaajan sielunliikkeisin myös noitten kylttien kautta, mutta niin turhaan laulun sanoin.
Kiitos palautteesta! Kyllä, esim. ihminen tulossa/menossa rappusissa parantaisi kuvaa. Täytyy myöntää, että kuvatessani ei edes käynyt mielessä. Minun silmäni iskivät geometriaan/symmetriaan ja katon heijastuksiin eli enemmän niihin graafisiin elementteihin. Ehkäpä tämä on malliesimerkki aforismistasi "valokuvauksen pettävä helppous" eli kuvan näppääminen on helppoa, mutta kuvan ottaminen niin, että kuvaajan näkemä "idea" välittyisi katsojalle on jo vaikeampaa. Point taken.

Juu yleensä kun laittaa vain yhden tai korkeintaan KAKSI kuvaa näytille.
Oliko tämä suunnattu minulle? Olen postannut vain kolme kuvaa, joista jokaisen omassa viestissään ja usean päivän välein. Jos olen postannut liian usein, niin mikä on sopiva väli?

Mika K
19.07.2014, 15.38
Tuskinpas oli suunnattu tuo viimeinen sinulle. Joillakin käyttäjillä on vain taipumus laittaa useampia tai vielä useampia kuvia kerralla, niin jää monesti vilkaisun asteelle se niiden katsominen. Tai näin ainakin käy itsellä.

Tuossa kuvassa omaa silmää tosiaan miellyttäisi ihminen lähtiessä ylös vasemmalle rappusille vahvemman nuolikyltin suuntaan, koska jostain syystä oma katse kiinnittyy enemmän sinne puolelle. Mielikuvissa ihminen olisi tummiin pukeutunut hetun omaava mieshahmo.. :)

Smo
19.07.2014, 16.48
Mukavan tasapainoinen kuva, vaikea sanoa parantaisiko ihminen kuvaa vai pilaisiko se sen .. riippuu vähän mitä hakee.

arctic biker
19.07.2014, 17.20
Oliko tämä suunnattu minulle? Olen postannut vain kolme kuvaa, joista jokaisen omassa viestissään ja usean päivän välein. Jos olen postannut liian usein, niin mikä on sopiva väli?
Joo ei tosiaan sulle tää Ville ollu vinkki. Postaa rauhassa kunhan et kahtakymmentä nukkekuvaa kerrallaan. Ja jotain Kisun kuvistakin ns rakentavaa oisin voinut sepustaa mutta mulla kiintiö täyttyy kolmen kuvan jälkeeen.

Ohiampuja
19.07.2014, 18.27
Reilu viikon päästä pitäisi lähteä lasten kanssa käymään Prahassa. Ja hiukan mietityttää mitä tekisi kameran kanssa, ottaakko mukaan ollenkaan. Siellä olisi varmaan paljon kuvattavaa, mutta ei aika taida riittää... alkaa pian ahdistaa kameran kantaminen, jos ei pysty kuvaamaan kaikkea mitä haluaisi.

Ja kameran kantaminen ilman kuvaamisen vapautta on kuin kantaisi viskipulloa taskussa ilman huikan huikkaa.

Emäntä sanoi että kuvaa kohtuudella, ihan maltillisesti. Mutta tiedän että se on minulle vaikeata, asiat menevät helposti on-off linjalle. Miksi se kultainen keskitie on niin pirukkaan vaikea löytää...

Sundo
20.07.2014, 21.33
Tekeekö kamerasi panoraman itse vai pitääkö se "liimailla" kuvankäsittelyn yhteydessä? Minulla on ollut joissakin kameroissa automaattisia panoraama-toimintoja ja ovat yleensä saaneet aikaiseksi vain välttäviä tuloksia eli näkyvissä selkeitä saumoja jne.

On tossa automaattinen panoraamatoimintokin, mutta tuo on Huginilla kasattu. Vähän joutui tekemään käsityötä noiden lintujen kanssa.

YocceT
21.07.2014, 09.06
@tempokisu:
(en kaikkia kommentteja lukenut tästä aiheesta, joten sorry jos tulee toistoa)
useimmat nuo sun tuossa edellä olleet nukkekuvat paranee, minun mielestäni, huomattavasti kun käytät pikkasen pehmeämpää valoa. Luonnonvalo on keskipäivän auringossa melkolailla kovaa, luo jyrkkiä kontrasteja ja varjoja kohteeseen. Sellanen ohut yläpilvi auringon edessä jo auttaa huomattavasti, tai varhaisen aamun/illan valo. Tai sitten jotain varjostinta auringon eteen. Tsekkaa vaikka Lastolite:n valikoimaa, myynnissä esim Rajala Kamerassa ja Telefotossa. Googlen kuvahaku koodeilla "Lastolite diffuser" antaa myös jotain tuote- ja käyttövinkkejä.

kukavaa
21.07.2014, 20.25
liian vähän kuvia.
https://farm3.staticflickr.com/2907/14519630499_ef0ec3075e.jpg (https://flic.kr/p/o83UhT)
https://farm4.staticflickr.com/3839/14519844317_aa47b9e133.jpg (https://flic.kr/p/o84ZRp)
https://farm4.staticflickr.com/3890/14683291736_0f515a4fb5.jpg (https://flic.kr/p/onvH5m)

edit. nämä kuvat siis velorution-tapahtumasta.

kukavaa
21.07.2014, 21.22
samana päivänä oli maailmanmestari kansan yhteislenkki
https://farm4.staticflickr.com/3890/14707294781_3f1d7dbb92.jpg (https://flic.kr/p/opCJkX)
https://farm4.staticflickr.com/3866/14710468585_fc6138a411.jpg (https://flic.kr/p/opUZNH)

fob
23.07.2014, 09.35
Helteellä istuskelin terassilla. Silmään tarttui utelias jäniksenpoikanen, joka söi antaumuksella apilaa pihalla ja välillä tutki uutta ympäristöään.

https://lh4.googleusercontent.com/-rgAqhvW4GFg/U89V21ZN8PI/AAAAAAAAg20/HH0rvA3NW_I/s800/j%25C3%25A4nis.png
Piilossa

TeKu
23.07.2014, 09.57
Vähän naiskauneutta eli Suvi Teräsniska ja Anna Abreu.

http://saab9000.1g.fi/kuvat/Karjurock%202014/Suvi1.jpg?img=img900

http://saab9000.1g.fi/kuvat/Karjurock%202014/Anna1.jpg?img=img900

fob
23.07.2014, 21.09
https://lh5.googleusercontent.com/-lF5ISgUbuFQ/U89TB3Ge53I/AAAAAAAAg1o/F3kXyBs0mlk/s800/DSC_7560.png
Kasvukausi

fob
23.07.2014, 21.19
https://lh3.googleusercontent.com/-zzcAIP8TSsA/U7qUxg2682I/AAAAAAAAgqY/OXIhpvTcP04/s800/DSC_6482.JPG
Kuivaa kostealla

fiber
24.07.2014, 10.38
Jaa-a, pitäis vilkaista työlistaa.
https://farm4.staticflickr.com/3865/14750787563_2f1bb5e557_b.jpg

Flickrissä albumi (https://www.flickr.com/photos/esko_lius/sets/72157645891328665/), johon poimin kuutisenkymmentä kuvaa neljän päivän aikana kuvatusta 1200:sta.

fob
24.07.2014, 16.11
Lapset siinä pyörii
https://lh4.googleusercontent.com/-qF4TTxNe66U/U89TCgWyruI/AAAAAAAAg1w/ZwG_LXV2pHA/s800/DSC_7618.png

Olisin halunnut käyttää vielä pitempää valotusaikaa, mutta valoa oli liikaa. ISO 100, F32, 1/20s. Parempaan ei kamerani pystynyt. Tilanne meni ohi enkä muita kuvia saanut.

fiber
24.07.2014, 17.21
Lapset siinä pyörii

Olisin halunnut käyttää vielä pitempää valotusaikaa, mutta valoa oli liikaa. ISO 100, F32, 1/20s. Parempaan ei kamerani pystynyt. Tilanne meni ohi enkä muita kuvia saanut.
Harmaasuodin on näppärä, ja myös pyöröpolarisaatiofiltteri hidastaa jonkin verran, ehkä yhden aukon. Pyöröpolalla olisi myös vähentänyt levottoman kuvan sälää, kun lasin heijastukset olisivat olleet kurissa.

mutanaama
24.07.2014, 18.01
Räty oli vähän väärässä, ei se saksa ihan paska maa ole. Ainakin hotellilla oli asiallisen oloinen puutarha ja palvelijain asuintalokin (https://lh5.googleusercontent.com/-7GPfz6ivHcQ/U9Eae6Van5I/AAAAAAAADl0/rO2bCi0LFIg/w2250-h1704-no/DSC02590.JPG) ihan asiallisen oloinen. Vähän tuon taivaan palaminen puhki uitutti, mutta semmosta se vaan välillä on.

https://lh5.googleusercontent.com/-7GPfz6ivHcQ/U9Eae6Van5I/AAAAAAAADl0/rO2bCi0LFIg/w650-h704-no/DSC02590.JPG

Esko
24.07.2014, 18.12
Harmaasuodin on näppärä, ja myös pyöröpolarisaatiofiltteri hidastaa jonkin verran, ehkä yhden aukon. Pyöröpolalla olisi myös vähentänyt levottoman kuvan sälää, kun lasin heijastukset olisivat olleet kurissa.

Kahdella polarisaatiotasolla saadaan myös muuttuva ND (variable nd), jolla sitten himmentääkin jo aika reippaasti, tai vähän jos haluaa vain vähän, ja ei niin hyvin hallittava polarisaatiosuodin tulee pikkuisen niin kuin kaupantekijäisenä. Huonona puolena taipumus tehdä kuvaan tumma risti jos himmentää reippaasti, ja tietysti hinta jos halutaan laatua... Itse en toki aiheesta sen kummemmin tiedä, minulla on vain ebay-halpis enkä sitäkään ole tainnut käyttää kuin kerran jos sitäkään (isolta osin tosin siksikin, että kameralaukku on käynyt tarvikkeille pieneksi eikä se siis kulje vakituisesti mukana).

arctic biker
24.07.2014, 21.01
ND; Neutral Density. http://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_density_filter

Esko
25.07.2014, 16.42
Joo, ND tarkoitti siis tosiaankin sitä harmaasuodinta/neutraalia suodinta. Pahoitteluni jargonista, jotenkin ei käynyt mielessäkään, että lyhenne ei varmaan ole likikään kaikille tuttu eikä fiberkään sitä viestissään maininnut.

Pari päivää sitten tuli innostuttua selailemaan ebayta ja tekemään jokusia pikkuostoksia (kuten 10kpl schrader -adaptereita n. 1,5€, tutuille jaeltaviksi). Vähän vähemmän pienenä ostoksena ostoskoriin eksyi myös 1,5m*1m kokoontaitettava heijastin ("5in1";hopea/kulta/musta/valkoinen/diffuusori). Hintaa vajaat 30€. Saas nähdä miten paljon sille löytyy kuvauskäyttöä. Ajatuksena vähän oli, että jos ei muuta niin ainakin sen voi laittaa sitten ikkunaan vähentämään auringon lämmittävää vaikutusta noin kilowatin edestä...

arctic biker
25.07.2014, 18.02
Eipä Esko murheita, jokainen kuukkelitaitoinen tuon noin sekunnissa selvitti. Mutta, tää on paha. Miten lineaarinen polasuodin eroaa ympyräpolarisaatiosuotimesta?

arctic biker
25.07.2014, 18.26
Ja Eskolle pähkäily-aikaa kun pitää antaa niin jollei Wikipedian teksti auennut niin oikein hyvin sopii aina kysyä. Kunhan nyt ei mee samaan kuin tuo ohjaushaarukan jatkopalasäie jossa melkein pelihousuni revin, siis toki huomasin ettei mulla enää oo revittäviä.

Eskolle vinkki että oon käyttänyt surutta ristiin noita polasuotimia... siis silloin ennenvanhaan.

arctic biker
25.07.2014, 18.30
Mutiksen kuvissa tai ny paremminkin kuvankäsittelyssä jotenkin huomioin sävyjen pehmeyden. Ne ei oo terhakkaasti ynnä kontrastikkaasti vaan sillai hennosti liukuen. Jopa adjektiivi romanttinen tulee mulle mieleen.

fob
25.07.2014, 18.34
Mikä lie riivaa, mutta pilviä olen kuvannut pitkin kesää. Ei ole polarisoituja eikä ND-rajoitettuja.
https://lh3.googleusercontent.com/--PaKRN6ukmI/U89TBMEbTKI/AAAAAAAAg10/bI5p050yGUQ/s800/DSC_7525.png

Luvassa on siis pilvee!

arctic biker
25.07.2014, 19.00
Niimpä Fob, kuvassa on kaksi massaa, toinen mielenkiintoinen pilvimuodostelma, toinen tyhmä detaljiton pusikko.

fob
26.07.2014, 00.27
Puskaa on liikaa, joo. Aina ei pääse otolliselle paikalle. Tässäkin on puskia. Ja pilviä.

https://lh4.googleusercontent.com/-yK6nRhU2Mxg/U89V2YMrmcI/AAAAAAAAg2o/6RQyW4piSMo/s800/harmaa.png

mikko001
26.07.2014, 00.35
Puskaa on liikaa, joo. Aina ei pääse otolliselle paikalle. Tässäkin on puskia. Ja pilviä.

Ihan törkeän komea kuva. Tarpeeksi yksinkertainen, toimisi varmasti todella isona printtinä seinällä.

Esko
26.07.2014, 01.43
Eipä Esko murheita, jokainen kuukkelitaitoinen tuon noin sekunnissa selvitti. Mutta, tää on paha. Miten lineaarinen polasuodin eroaa ympyräpolarisaatiosuotimesta?

Hyvä kysymys ja pakko myöntää, että pyöröpolan toiminta ei ollut täysin hallussa vaan guuggeliin piti turvautua. Ei ole juu ihan helposti selitettävä juttu mutta koitetaan olla vähän kansantajuisempia nyt.

Valo etenee sekalaisena aaltoliikkeenä.

Lineraarinen pola on kuin sälekaihdin josta pääsee läpi vain tietynsuuntaiset valoaallot ja toisensuuntaiset suodattuvat pois. Jäljelle jäävä valo on lineaarisesti polarisoitunutta eli valoaallot liikkuvat kaksiulotteisesti samassa tasossa, aivan kuten paperille piirretyt aallot. Luonnossa tietyt valot kuten heijastukset ovat jo valmiiksi enemmän tai vähemmän polarisoitunutta valoa ja kääntämällä suodatin sopivaan asentoon niitä voidaan huomattavasti vähentää.

Järjestelmäkameroissa valonmittaus ja tarkennus on toteutettu niin, että valoaaltojen suunnalla on väliä. Siksi lineaarinen suodin tuottaa tietyissä asennoissa vääriä valotuksia ja tarkennuksia.

Pyöröpolassa ensimmäisenä kerroksena on lineaarinen polarisaatiosuodin. Sitä seuraa toinen kerros, joka muuttaa lineaarisesti polarisoituneen valon pyöröpolarisoituneeksi (valoaallot etenevät taas kolmiulotteisesti). Näin järjestelmäkameroiden automatiikat toimivat taas joka tilanteessa ns. oikein.