PDA

Näytä tavallinen näkymä : itse tehty drop ohjaustanko?

kimmo1998
06.02.2014, 20.45
Mietiskelin tässä että pystyisköhän ite vääntelemään droptangon? onko kellää kokemusta ko aattelin sinkulaan semmosta
sais vähä ensi kokemusta dropeilla ajamisesta nii ei menis välttämättä rahat hukkaa jos ei tykkääkkään :D

rjrm
06.02.2014, 20.48
Jos käyttää niitä putkentaivutustyökaluja, se onnistuu kyllä. Työkalut maksavat ihan hirveästi. Vaivaa, tupakkaa ja ähertämistä riittää. Samalla rahalla saat monta droppitankoa kaupasta. Huomaa, että tarvit uudet kahvat ja ehkä vaihtajatkin...

kimmo1998
06.02.2014, 21.21
aattelin koulussa väsätä koska siellä on putken taivutustyökalut. en polta, koulusta saa putket, ei ole vaihteita ja kahvat on joten hommaan ei mene muutako hikeä:D koitan jos siitä vaikka tulis jonkulaiset jos ei tuu nii ostan :D

Risto Koivunen
06.02.2014, 21.27
Huomaa, että tarvit uudet kahvat ja ehkä vaihtajatkin...

Alkuperäisellä kirjoittajalla taisi olla sinkula mielessä...

Mutta jos haluaa lopputuloksena ergonomisesti järkevästi muotoillun tangon, niin siihen taustaselvitykseen kannattaa ehkä varata hetki aikaa ennen kuin alkaa vääntelemään jostakin putkesta ohjaustankoa.

aaltju
06.02.2014, 21.43
Ei onnistu ihan tavallisella putkentaivuttimella, jossa on vain ulkopuolinen lesti... tai onnistuu toki, mutta vaatii niin paksuseinämäistä putkea että tangoista tulee todella painavat. Taivuttimen pitää olla sellainen, jossa on myös sisäpuolinen tukikara putkelle, jotta se ei litisty taivuttaessa. Tälläisiäkin taivuttimia on toki maailma väärällään, mutta niitä harvemmin löytyy kouluilta tai tutun putkarin transitin perästä.

Tavallisen taivuttimen kanssa onnistuu käyttämällä putkessa täytettä... nimenomaan tähän käyttötarkoitukseen on olemassa esim tosi matalan sulamislämpötilan metalleja (lentokoneteollisuus käyttää näitä) ja toki vanha kyläseppäkikka, putken täyttäminen hienolla hiekalla tai mallikipsillä, on toimivahko sekin.

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla

r.a.i
06.02.2014, 21.58
Taitaa noita ok tankoja saada kympin kahden pintaan valmiinakin. Tietysti, kun itse tekee saa semmosen kun tulee..

Risto Koivunen
06.02.2014, 22.05
Lisättäköön, että hankki sen putken kaupasta tai itse vääntämällä, niin kunnon tankoteippiä kannattanee hankkia asennustyön viimeistelyyn. Maalarinteipillä, eristysteipillä tai ilmastointiteipillä päällystämällä voi ajomukavuus kärsiä.

Mihail
06.02.2014, 22.26
Kannattaa tosiaan kokeilla, mutta hyvä siitä ei tule. Tuskin niillä koulun tarjoamilla puitteilla saa tangosta edes symmetristä. Käytettyjäkin on kuitenkin tarjolla.

Jartza
06.02.2014, 23.00
Ihme asenne täällä, itse olen tehnyt monet moottoripyörän tangot taivuttimella( ne on tosin paksumpi seinämäistä kuin fillarin tangot) . Nykyään kouluilla voi olla vaikka mikä hi tec taivuttimet. Ei muuta kuin kokeilemaan.

mutanaama
06.02.2014, 23.03
Turpa kiinni, ja antakaa kaverin yrittää. Mutta helpompaa on hakea vaikka kierrätyskeskuksesta käytetty stonga.

Jopoman
06.02.2014, 23.25
Mutta jos haluaa lopputuloksena ergonomisesti järkevästi muotoillun tangon, niin siihen taustaselvitykseen kannattaa ehkä varata hetki aikaa ennen kuin alkaa vääntelemään jostakin putkesta ohjaustankoa.

Totuuden sanoja. Et tiedä minkälaisen tangon haluat jos et ole ennen dropilla ajanut.
Mutta jos polte on kova niin siitä vaan, kaikkinainen itse tekeminen saa ainakin multa ison peukun!

LJL
06.02.2014, 23.29
Itse kun tekee niin saa mieleisensä ;) (liittyy mm. itse yläasteella valmistamaani lapioon)

El-Carpaso
06.02.2014, 23.29
Etenkin koulussa tuollaista on hyvä yrittää. Oppii hyödyllisiä kädentaitoja.

jumankekka meikäläinen olis valmis maksamaan rahaa notta pääsis jonki koulun tekuluokkaan kerran viikossa muutamaks tunniks äheltään.

tosin tankoa väsäillessä kannattaa katsoa paksuus kuntoon. Stemmistä riippuen tangosta tulee joko just hyvän paksunen tai aivan sairaan paksu. Nykyiset tangothan on paksuja keskeltä ja ohenevat kohti reunoja. Vanhat oli tasapaksuisia, mutta vaatii vanhan ajan stemmin tai nykyisen vähän erikoisemman.

voit miettiä myös muita jännyyksiä kuten ovaalia eturatasta. Olis muuten kohtuu jännä laittaa ovaali ratas sinkulaan (vaatiis varmaan kiristimen)

viivi
07.02.2014, 00.42
Yritin kerran vääntää muovisesta sähköputkesta droppitangon. Tarkoituksena oli vain harjoitella mutkien tekemistä. Lopputulos oli, miten sen nyt sanoisi, lievästi epäsymmetrinen.

CwA
07.02.2014, 00.52
Eikös tuollaiseen sinkulaan sopisi messinkinen tanko, sellaista steampunk henkeä, kun se muutenkin on vähän sellainen mekaanisen teknologian ilmentymä.

Senhän voisi juotellakkin.

Joskus on mummopyörän tankoja taivutelleet ladon oven välissä droppitangoiksi ja kovaa ainakin omasta mielestä ajaneet, joten kai se työkaluilla onnistuu myös. Putkeen tosiaan hiekkaa, pitää pakata tosi tiukkaan, toinen pää putkesta pitää tulpata, vaikka hitsillä, tai juottamalla jos messingistä meinaa, sitten hiekkaa putkeen sopivalla kepakolla hakaten, aina pieni kerros kerrallaan, lopuksi toinenkin pää umpeen.

Siitä sitten lämmityksellä tai ilman taivuttelemaan.

Niin se messinki, kiilotettuna ruskeaa nahkaa imitoivin tai olevin teipein voisi näyttää jonkun mielestä jopa kivalta, sitä en tiedä kuinka paksua pitäisi olla riittävän lujuuden takaamiseksi, mutta saattaisi ehkä olla miellyttävämpi kuin rautainen, noin tärinän kannalta?

Kannattaa kokeilla sitä mitä muut eivät ole kokeilleet, sillain se hyvä tulee, jos ei muuta niin on yksi kokemus enemmän kuin muilla, iso peukku siis kaikelle värkkäilylle ja itku vinkujat voi mennä itseensä, toisen hyvä on kumminkin toisen paska ja sitä rataa :D

Nufan
07.02.2014, 10.39
Ei muuta kuin tekemään ja harjoittelemaan. Foorumipyöräilijät sitten parin vuoden päästä ihmettelee, miten joku voi osata taivuttaa putkea noin ja haaveilevat itse taivuttavansa joskus samanlaisia. Käsityötaitojen opettelu ei mene koskaan hukkaan. Jos nyt ei satu tulemaan täydellistä ergodroppia, niin ainakin oppii miten metalli käyttäytyy ja osaa soveltaa opittua myöhemmissä projekteissa. Tsemppiä kokeiluihin!

nure
07.02.2014, 17.11
Moottoripyörän tanko on simppeli droppiin verrattuna mutta eihän yrittänyttä laiteta...

marmar
07.02.2014, 19.25

Googlen kuvahaulla kuvia paperille, niin on helpompaa siellä taivuttimen ääressä

Tuskin niillä koulun tarjoamilla puitteilla saa tangosta edes symmetristä.

Saa jos osaa. Huonommat työkalut vaatii tekijältä enemmän..

Totuuden sanoja. Et tiedä minkälaisen tangon haluat jos et ole ennen dropilla ajanut.
Mutta jos polte on kova niin siitä vaan, kaikkinainen itse tekeminen saa ainakin multa ison peukun!

Vääntää kasan erilasia ja vaihtaa mieltymyksen mukaan. Taustaselvitys auttaa alkuun.

tosin tankoa väsäillessä kannattaa katsoa paksuus kuntoon. Stemmistä riippuen tangosta tulee joko just hyvän paksunen tai aivan sairaan paksu. Nykyiset tangothan on paksuja keskeltä ja ohenevat kohti reunoja. Vanhat oli tasapaksuisia, mutta vaatii vanhan ajan stemmin tai nykyisen vähän erikoisemman

Eiköhän tuon paksuuden saa hoidettua metallisorvilla isommasta putkesta tehdyllä palalla, jonka halkaisee sopivasti

Kannattaa kokeilla sitä mitä muut eivät ole kokeilleet, sillain se hyvä tulee, jos ei muuta niin on yksi kokemus enemmän kuin muilla, iso peukku siis kaikelle värkkäilylle ja itku vinkujat voi mennä itseensä, toisen hyvä on kumminkin toisen paska ja sitä rataa :D

Yrittämällä on monta kokemusta rikkaampi. Vain tyhmä jättää kokeilematta. Vaikka siitä ei koskaan tulisikaan käyttökelpoista tankoa, niin varmasti on ainakin oppinut jotain. yleensä epäonnistumisesita oppii eniten

Jos nyt ei satu tulemaan täydellistä ergodroppia, niin ainakin oppii miten metalli käyttäytyy ja osaa soveltaa opittua myöhemmissä projekteissa. Tsemppiä kokeiluihin!

Juuri näin. Ei muuta kuin vääntämään. Sitten kun tanko tuntuu jostain huonolta, niin korjaamaan / tekemään uutta. Eikä tällaisissa kokeiluissa välttämättä sillä tangon painolla niin väliä ole. Vääntää alkuun paksuseinämäisestä huonekaluputkesta ja jos lopputulos miellyttää, niin sitten uusi parempi ohutseinämäisemmästä vaikka hiekalla. Toisaalta joskus koulujen työkalujen taso saattaa yllättää ja siellä voi olla työkalut myös ohutseinämäisen tekoon.

aaltju
07.02.2014, 22.49
Josko nyt ei kuitenkaan huonekaluputken nimellä myytävästä tavarasta tehtäisi polkupyörän osia , ei edes kokeeksi.

mutanaama
07.02.2014, 23.14
Ei ne sen kummempaa kamaa noissa halpisfillareissa ole.

Mihail
07.02.2014, 23.21
Perhana. Täytyy töissä pokata kokeeksi, kun asiaa nyt olen miettiny. 22mm sinkitty putki varmaan hyvä lähtökohta ja sitten 28mm jos tuntuu kurjalta.

CwA
08.02.2014, 01.38
Perhana. Täytyy töissä pokata kokeeksi, kun asiaa nyt olen miettiny. 22mm sinkitty putki varmaan hyvä lähtökohta ja sitten 28mm jos tuntuu kurjalta.

Kuinka hyvin sinkitys pysyy mukana taivutuksissa? Mulla on kokemusta lähinnä noista liikennemerkkien tolpissa käytetyistä sinkitystyypeistä ja ne tahtoo hilseillä pois, kun tulee vähän reilumpi muodonmuutos. Samaahan on se mattotelineidenkin sinkitys.

Kiilotettu rosteri voisi olla myös mielenkiintoinen vaihtoehto kromille, kiillotus tietty jälkeenpäin, kuten sinkityksetkin kannattaisi mielestäni jälkeenpäin tehdä upottamalla käppyräsarvi kuumasinkkiin.
Rosterissakin pitäisi ainevahvuuksia miettiä.

Sitä en tiedä millainen on saatavuus rosteriputkissa.

Sellaisen patinoituneen fillarin ulkonäköön kävisi tietty kuparista väännelty tanko, voi tulla vaan aika painava riittävän lujuuden saamiseksi, kun pitänee olla vahvuutta, mutta toisaalta putkifirmasta saisi kulmia ja putkia, joita voisi juotella yhteen.

Miksi kaiken pitäisi aina olla grammaviilattua optimiviritettyä, kun meillä on tässä maailmassamme rajattomasti vaihtoehtoja, pitää tietty vaan uskaltaa olla erilainen.

Mihail
08.02.2014, 11.41
Eipä ole tullut tuota sähkösinkittyä putkilaatua taivutettua, nykyään kun kaikki pruukataan tehdä osilla. Ainakin putkipuolella kierteytettävä ts. paksuseinämäinen rautaputki joka on sinkitty
kestää taivutusta eikä sinkkaus hilseile. 22 ja 28mm putkea löytyy myös ruostumattomana vaihtoehtona.

Ruostumattomien seinämävahvuus noissa koissa on 1.2mm ja sinkattu 1.5mm.

Kupari voisi olla vaihtoehto, mutta kaikki tietää mitä sille käy kun antaa vähän läpöä juottaessa. Tulee velmu ohjaamo fillariin :D
22mm kuparin seinämä 1mm ja 28mm kupari 1.2mm.

aaltju
08.02.2014, 12.20
Kupari voisi olla vaihtoehto, mutta kaikki tietää mitä sille käy kun antaa vähän läpöä juottaessa.

On varmasti olemassa tuskattomampiakin tapoja päättää päivänsä kuin ajella kupari tankoisella fillarilla. Hehkutettuna se tuskin pysyy muodossaan paria ensimmäistä polkaisua ja hehkuttamattomana se väsyy särki alta aikayksikön.

Näissä jutuissa voisi pitää jotain tolkkua... alkuperäinen kysyjä oli selkeästi nuori ja kysyi siksi että ei oikeasti tiennyt, joten täysin puolijauhoiset neuvot ovat ihan oikeasti vaarallisia.

Tämä pätee myös siihen että joku totesi halpispyörien osien olevan samaa tavaraa kuin ns. huonekaluputki. Ehkä ovat, ehkä eivät ole, mutta jos haet rautakaupan pienrautaosastolta kahden metrin salon huonekaluputkea et tiedä yhtään minkä lujuista tavaraa saat... se on aivan eri asia kuin valita terästukkurin luettelosta huonekaluputki, jolle valmistaja takaa tietyn lujuuden.

Mihail
08.02.2014, 12.52
Tulee velmu ohjaamo fillariin :D

Onpa itsellä mennyt hiilikuituinen ohjaamokin paskaksi ajossa ja täällä olen edelleen neuvomassa.

CwA
08.02.2014, 20.20
Mulla on mennyt Tunturin teräsrungosta putki poikki luokkaa 40km/h alamäkeen ajettaessa, oli ikäänkuin jousitus sen jälkeen. Se oli tosin 90-luvulla, ehkä silloin noissa oli jotain erilaista.

marmar
08.02.2014, 21.00
Näissä jutuissa voisi pitää jotain tolkkua... alkuperäinen kysyjä oli selkeästi nuori ja kysyi siksi että ei oikeasti tiennyt, joten täysin puolijauhoiset neuvot ovat ihan oikeasti vaarallisia.

Tämä pätee myös siihen että joku totesi halpispyörien osien olevan samaa tavaraa kuin ns. huonekaluputki. Ehkä ovat, ehkä eivät ole, mutta jos haet rautakaupan pienrautaosastolta kahden metrin salon huonekaluputkea et tiedä yhtään minkä lujuista tavaraa saat... se on aivan eri asia kuin valita terästukkurin luettelosta huonekaluputki, jolle valmistaja takaa tietyn lujuuden.

On se hyvä, että turvallisuudesta pidetään huolta. Silti en näe, että sinkulassa koulun rautahyllystä löytyvä putki olisi turvallisuusriski. Kuparit, messingit ja alumiinit kannattaa unohtaa, samoin hitsaamiset, jos ei ole varma taidoistaan. Mulla on mennyt ruuhkaliikenteessä autojen seassa liikennevalokiihdytksessä n. 20 nopeudessa stemmi melkein poikki. Ei ollut kivaa vaikka naarmuitta sainkin luotsattua fillarin keskimmäiseltä autokaistalta jalkakäytävälle.
Kyseessä oli koitimaisen pyörätehtaan alkuperäinen osa 80 luvulla.

CwA
08.02.2014, 21.29
On se hyvä, että turvallisuudesta pidetään huolta. Silti en näe, että sinkulassa koulun rautahyllystä löytyvä putki olisi turvallisuusriski. Kuparit, messingit ja alumiinit kannattaa unohtaa, samoin hitsaamiset, jos ei ole varma taidoistaan. Mulla on mennyt ruuhkaliikenteessä autojen seassa liikennevalokiihdytksessä n. 20 nopeudessa stemmi melkein poikki. Ei ollut kivaa vaikka naarmuitta sainkin luotsattua fillarin keskimmäiseltä autokaistalta jalkakäytävälle.
Kyseessä oli koitimaisen pyörätehtaan alkuperäinen osa 80 luvulla.

Mutta siinähän tulee ero luovan ja taviksen välillä, että luova keksii miten se on mahdollista, kun tavis vaan torppaa ja unohtaa mahdottomana.

Menee ajotekniikan puolelle, mutta eikös tangosta repiminen ole kuitenkin vähän huonoa tekniikkaa, jaloillahan pitäisi pyörivää liikettä saada aikaan, runttauksessa toki runtataan, mutta eikö siinäkin etevämpää olisi pyrkiä sitä toista jalkaa käyttämään runttauksen apuna, eikä tankoa?

Itselläni ainakin on yleensä aina tangosta hyvin kevyt ote, enimmäkseen taidan kämmenpohjilla ohjailla, sormet on usein suoranakin. Etenkin ylämäissä tulee tuota harjoitettua, kyynärpäät rentoina ja painoa eteen, muuten suttaa tai keulii ympäri.

aaltju
08.02.2014, 21.58
Luova ongelmanratkaisu lähtee itse ongelman ja sen ratkaisulle asetettujen vaatimusten määrittelystä. Eräs varsin oleellinen vaatimus tangolle on että se kestää kaikissa mahdollisissa ajotilanteissa siihen kohdistuvat rasitukset tietyllä varmuudella sekä normaalikäyttöä makmirasituksella jonkin tietyn ajan ilman väsymissäröjä... näitä ei diy-rakentelija varmasti useinkaan laskennallisesti määrittelle, eikä ole tarviskaan koska rakentelijalla usein on riittävän hyvä näppituntuma tekemisiinsä. Mutta mikäli näppituntumaa ei ole ja sitä pyritään hakemaan kysymällä oletettavasti kokeneemmilta niin ei liene kovinkaan vastuullista jaella neuvoja, jotka ovat täysin mutua ilman minkäänlaista tuntumaa tai tietoa varsinaiseen aiheeseen. Vaikka onni joskus suosiikin epätoivoista räpeltäjää niin epätoivoinen räpeltäminen ei kuitenkaan ole teknistä luovuutta.

CwA
08.02.2014, 23.02
No hei, ei tuo ole mitään rakettitiedettä. Muistan itsekin hitsailleeni kölvinä vaikka mitä virityksiä ja härveleitä. Myös korjailin työkoneen osia, joiden kestävyysvaatimukset olivat jotain ihan muuta kuin fillarin tangon. Mitään luovaa ongelmanratkaisua tai analyyttistä ajattelua en harrastanut, vaan tein sellaisella kertoimella, että kestää.
Ope koulussa auttaa ja antaa käteen sellaista putkea, että kestämistä ei tarvitse miettiä. Tämä kun ohjaa työtä ja vastaa tiloisssa tehdyistä töistä virkavastuulla ainakin kun alaikäisestä ohjattavasta on kyse. Kuparit ja messingit kannattaa suosiolla unohtaa, alumiinin kanssakin olisin hyvin varovainen. Teräs on ihan turvallinen materiaali tuollaiseen kokeiluun ja protoiluun. Keventelyosien virittely on asia erikseen ja sitten on hyvä tietää tarkkaan mitä tekee. Turha tätä on dramatisoida tai tehdä tästä jotain insinöörijuttua.

Nimenomaan.

Sanokaapa mikä paikka olisi koulua parempi kokeilla hullujakin ideoita ja viritelmiä? Sieltä löytyy se ohjaus ja tuki millä hommaan voi saada sitä inssiosaamiskokemustakin sitten ja myös koulussa opastetaan varmasti testailemaan onko varmasti riittävät varmuuskertoimet, jossa saattaa oppia himpun verran enemmän kuin nenä kirjassa kaavoja päntäten :D

Mokaaminen on helkkarin mahtavaa, siinä oppii monta kertaa enemmän kuin rajoittamalla itsensä kaavoihin.

marmar
09.02.2014, 01.09
y

Menee ajotekniikan puolelle, mutta eikös tangosta repiminen ole kuitenkin vähän huonoa tekniikkaa, jaloillahan pitäisi pyörivää liikettä saada aikaan, runttauksessa toki runtataan, mutta eikö siinäkin etevämpää olisi pyrkiä sitä toista jalkaa käyttämään runttauksen apuna, eikä tankoa?

Tavallisilla fläteillä kun lähtee suurehkolla vaihteella valoista ja liikenteen sujuvuuden takia kiihtyvyyttä piitää saada sama mitä autoliikenteessä, niin kyllä siinä tahtoo tankoonkin tulla voimia. Selkeä hitsaussauman viereinen väsymismurtuma oli kyseessä. Mikkiliimalla paikkasin ja tuli kestävämpi kuin uusi. Ikää tais olla 16v tapahtumahetkellä.

CwA
09.02.2014, 02.30
Tavallisilla fläteillä kun lähtee suurehkolla vaihteella valoista ja liikenteen sujuvuuden takia kiihtyvyyttä piitää saada sama mitä autoliikenteessä, niin kyllä siinä tahtoo tankoonkin tulla voimia. Selkeä hitsaussauman viereinen väsymismurtuma oli kyseessä. Mikkiliimalla paikkasin ja tuli kestävämpi kuin uusi. Ikää tais olla 16v tapahtumahetkellä.

Flätit on vähän ongelma, jonkin aikaa olen ajanut ilman toista varvaskoukkua ja on kuin ei olisi kenkää jalassa, kuinka sitä joskus pystyi ilman.

Hmm, fiksi taisi olla se tappajakone, joka jauhaa jalat jauhelihaksi alamäessä jos on lukkopolkimet, vai kuinkas se legenda menikään?

Väitänpä, että tinapaperistakin saa kestävän droppitangon, tätäkään inssit ei usko.

Annetaan nyt pieni vinkki, niin inssitkin pääsee mukaan (ei sinällään mitään inssejä vastaan, itsekkin paperit käyneenä):
Missään rajaehdoissahan ei ole rajoitettu materiaalia pelkästään siihen yhteen, vaikka tangon tekee materiaalista X, mikään ei estä vahvistamasta sitä materiaalilla Y, näin saadaan toteutettua paljon mielikuvituksellisempia ratkaisuja, kuin rajoittamalla ajatusmallia siihen, että ei onnistu, ei ole mahdollista, kädet pystyyn menetelmään, joka on kovassa suosiossa keskimäärin insinöörien keskuudessa, näin oman kokemuspohjan mukaan, syypää enemmän se koulutuksen toitottama malli kuin mikään muu.

Jake_Kona
09.02.2014, 11.28
Sen verta tajuan mitä kevyehkön, mittatarkan ja samalla kestävän ohjaustangon tekeminen vaatii etten lähtisi omalla otsanahalla yritys/erehdys tyyliin kokeilemaan. Vaikka kiva on itse tehdä on varmaan vaikein mahdollinen tehdä edes lähelle yhtä hyvä kuin halvinkaan tehdastekoinen.

aaltju
09.02.2014, 12.55
Jatkan nyt vielä hieman vaikka näyttääkin että kollektiivinen mielipide on että tankojen painolla ja lujuudella ei ole mitään merkitystä ja että on luovaa tehdä lähtökohtaisesti vääristä materiaaleista potentiaalisesti vaarallisia ja taatusti huonoja viritelmiä.

Mikäli kuitenkin käy niin että tinapaperilla vahvistetut juottamalla paloista kootut kupari stongat eivät ole mieleen niin suosittelisin kysymään opettajalta kylmävedettyä saumatonta johdinputkea, elikkäs tavaraa mitä tuttavallisemmin usein kutsutaan hydrauliputkeksi. Siitä tekemällä saa vähintään tuplasti kaupan tankojen painoiset tangot, mutta kuitenkin kevyemmät ja lujemmat kuin saumallisesta mustasta vesijohtoputkesta (johtuen siitä että voi käyttää ohuempi seinämäistä putkea). Saumattomalla putkella myös välttää sen että ei tarvitse pohtia miten sauma sijoittuu taivistuksessa ja miettiä sen mahdollista repeämistä/heikentymistä tiukoissa mutkissa. Kylmävedettyä saumatonta putkea saa myös AISI316:na jos mielii kiillotella kauniin kirkkaan pinnan tankoihin.

Esko
09.02.2014, 18.19
Olis muuten kohtuu jännä laittaa ovaali ratas sinkulaan (vaatiis varmaan kiristimen)

Ei ainakaan siinä tapauksessa, että tekisi myös takarattaasta sopivasti epäkeskon (välitys 1:2). SIINÄ olisi mielenkiintoinen projekti. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png

mutanaama
09.02.2014, 23.17
Jatkan nyt vielä hieman vaikka näyttääkin että kollektiivinen mielipide on että tankojen painolla ja lujuudella ei ole mitään merkitystä ja että on luovaa tehdä lähtökohtaisesti vääristä materiaaleista potentiaalisesti vaarallisia ja taatusti huonoja viritelmiä.

Mikäli kuitenkin käy niin että tinapaperilla vahvistetut juottamalla paloista kootut kupari stongat eivät ole mieleen niin suosittelisin kysymään opettajalta kylmävedettyä saumatonta johdinputkea, elikkäs tavaraa mitä tuttavallisemmin usein kutsutaan hydrauliputkeksi. Siitä tekemällä saa vähintään tuplasti kaupan tankojen painoiset tangot, mutta kuitenkin kevyemmät ja lujemmat kuin saumallisesta mustasta vesijohtoputkesta (johtuen siitä että voi käyttää ohuempi seinämäistä putkea). Saumattomalla putkella myös välttää sen että ei tarvitse pohtia miten sauma sijoittuu taivistuksessa ja miettiä sen mahdollista repeämistä/heikentymistä tiukoissa mutkissa. Kylmävedettyä saumatonta putkea saa myös AISI316:na jos mielii kiillotella kauniin kirkkaan pinnan tankoihin.

Jos asenne on se, ettei mitään voi tehdä itse a) kun se ei kuitenkaan onnistu b) jos onnistuu niin ei toimi c) se nyt ainakin on ruma, niin tuskin yhtäkään chopper-fillaria olisi koskaan valmistunut.

Putken taivutus ei todellakaan ole mitään avaruustiedettä, oikealla materiaalilla saattaa jopa saada toimivankin aikaiseksi. Materiaalivalinnalla voi saada jopa paremman kuin kaupan versiot.
(Vielä -80 luvulla oli ihan jokapäiväistä touhua taivuttaa teräsputkia kaapeleiden suojaksi, itse en tuota tehnyt kuin koulussa.)

juminy
09.02.2014, 23.39
Olis muuten kohtuu jännä laittaa ovaali ratas sinkulaan (vaatiis varmaan kiristimen)Ei vaadi.
http://sheldonbrown.com/biopace.html
Olen käyttäny itekin kiinteävälitteisessä, joskaan ei ollut käytössä kovin pitkään. Ihan vaan kunnes sain aikaseks vaihtaa kammet.

Bässi
10.02.2014, 01.10
Kannattaa harjotella jollain halvalla putkella, mestariteos sitten jostain hydrauliputkesta n.1.25mm seinämävahvuudella olevasta, niin pysyy suht helppona. Ei käppyräsarven vai mikä se droppitanko nyt onkaan taivutus kyllä helpoimmasta päästä ole käsivehkeillä, vaan jostain se pitää alottaa.
ja se kupari kannattaa oikeesti jättää sille juomavedelle tai voihan sen teräksen kuparisoida pintakäsittelynä, siinä sitä hienoa opiskeltavaa onkin jo vähäks aikaa

marmar
10.02.2014, 08.58
Kannattaa harjotella jollain halvalla putkella, mestariteos sitten jostain hydrauliputkesta n.1.25mm seinämävahvuudella olevasta, niin pysyy suht helppona. Ei käppyräsarven vai mikä se droppitanko nyt onkaan taivutus kyllä helpoimmasta päästä ole käsivehkeillä, vaan jostain se pitää alottaa.
ja se kupari kannattaa oikeesti jättää sille juomavedelle tai voihan sen teräksen kuparisoida pintakäsittelynä, siinä sitä hienoa opiskeltavaa onkin jo vähäks aikaa

Samaa mieltä. Turha haaskata sitä hydrauliputkea ekaan yrityksenn. On aika varmaa, että ekalla ei tule hyvää. Mutta droppitangolla on hyvä opetella. Siinä tulee monta asiaa opeteltua. Vaatii varmaan harjoittuelua ja opettajan läsnäoloa kohtuullisesti, mutta eikös sen koulun tarkoitus se olekin. Tärkeintä on, että ei luovuta ekasta sudesta.

Kemiallista kuparointia opeteltiin muistaakseni yläasteen kemiantunnilla. Ei sekään mitään rakettitiedettä ole ja onnistuu kotioloissa. Litkujen hintoja en muista, mutta myytiin ainakin 80 luvulla ihan koulupojille apteekista. Mulla on monta kuparoitua käyttöesinettä silloin. Jotain taitaa olla vieläkin käytössä.

cuppis
10.02.2014, 09.02
Ei taida olla kuparointiohjetta mutta monia muita hyviä pintakäsittelyohjeita löytyy täältä http://www.timohapponen.net/.

aaltju
10.02.2014, 10.16
(Vielä -80 luvulla oli ihan jokapäiväistä touhua taivuttaa teräsputkia kaapeleiden suojaksi, itse en tuota tehnyt kuin koulussa.)

Panssariputket ovat sen verran heppoisempaa tavaraa että niitä taivuteltiin (ja taivutellaan vieläkin) kait taivutusjousella eikä lestillä.

Alkuperäiselle kysyjälle unohtui vinkata sisäpuolinen taivutusjousi. Niistä voisi olla apua ohut seinämäisen putken litistymiseen normaalissa lestitaivuttimessa jos vain sattuu käytettävän putken sisähalkaisija täsmäämään saatavilla oleviin jousiin. Sisäpuoliset taivutusjouset löytyvät useimmiten sähkärin pakista ja ne on tarkoitettu muoviputkelle tai alumiiniselle tai teräksiselle panssariputkelle. Myös ulkopuolisia taivutusjousia on, mutta ne lienevät pääasiassa ohuemmille pehmeille putkille kuten ajoneuvojen jarruputkille ja hehkutetulle vesijohtokupariputkelle.

mutanaama
10.02.2014, 12.07
Sisäpuolinen jousi on vain muoviputkea varten ja ulkopuolinen alumiinille. Rautaputken taivuttamisessa käytettiin hiekkaa ja lämpöä. Laajemmat tehdään samanlaisella kuin mitä putkimiehet käytti.

edit: Kuva internetin ihmeellisestä maailmasta, kuinka hiekalla jä lämmöllä voi tehdä mutkia. http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/mutkat.jpg

Viime taivuttamisesta on noin 30 vuotta aikaa, en juuri muuta muista, kuin että hiekka juntattiin tiiviisti, päät tulpattiin hyvin ja että hiekan piti olla niin kuivaa kuin mahdollista. Oltaisko käytetty puhallushiekkaa, ei muista enää.

VesaP
10.02.2014, 12.28
Mietiskelin tässä että pystyisköhän ite vääntelemään droptangon? onko kellää kokemusta ko aattelin sinkulaan semmosta
sais vähä ensi kokemusta dropeilla ajamisesta nii ei menis välttämättä rahat hukkaa jos ei tykkääkkään :D

Joillakin voisi olla käytettyjä valmiita Syntacen keveitä alutankoja niin halvalla että ei mee rahat hukkaan jos ei tykkääkään... En lähtis tuommosia itte vääntelee kun joku muu on jo vääntänyt ne puolestasi.

proileri
10.02.2014, 13.09
jumankekka meikäläinen olis valmis maksamaan rahaa notta pääsis jonki koulun tekuluokkaan kerran viikossa muutamaks tunniks äheltään.

Rahalla saa ja hevosella pääsee - nimittäin kansalaisopistot tarjoavat metalli- ja puutyökursseja maksua vastaan. Käytännössä malli on että tuo omat ideat ja materiaalit, ope neuvoo ja opastaa vehkeiden kanssa. Muistelen että yleensä työaikaa on joku 4 h / vko x 10 vkoa, hintaa jotain 80e.

Bässi
10.02.2014, 13.17
Hiekkapuhallushiekka on hyvää, toisenpään hitsaa umpeen ja toiseen iso mutteri ja pultti. sitten kun putki vääntäessä venyy saa pidettyä kuitenki hiekan tiukkana, kun vaan kääntää pultista. Niks naks poks

marmar
10.02.2014, 13.17
Rahalla saa ja hevosella pääsee - nimittäin kansalaisopistot tarjoavat metalli- ja puutyökursseja maksua vastaan. Käytännössä malli on että tuo omat ideat ja materiaalit, ope neuvoo ja opastaa vehkeiden kanssa. Muistelen että yleensä työaikaa on joku 4 h / vko x 10 vkoa, hintaa jotain 80e.

Olisko 4. vuosi menossa, kun olen tuollaisella kurssilla. Jos on isommasta projektista kyse, niin materiaalit saa myös kansalaisopistosta. Hinta silloin muisttakseni ALV0, koska opetusmateriaalista ei tarvi makssa alvia.

HMK
10.02.2014, 13.22

Noissa aika menee koneille jonottaessa, joskus kokeillut. Ei saa rahalle vastinetta. Taltalla ja käsisahalla voi naputella kotonakin.

Voi tietty paikkakunnittain vaihdella, mutta kun useimmissa puutyöluokissa niitä pyörösahoja, oiko- ja tasohöyliä ja liimapuristimia on vain ne yhdet. Kun lähes kaikki puusta tekeminen alkaa samoilla aihioiden höyläämisillä ja liimailuilla, niin ensimmäisillä viikoilla kaikki on sitten pyrkimässä yhtä aikaa noille koneille.

CwA
12.02.2014, 06.24
Noissa aika menee koneille jonottaessa, joskus kokeillut. Ei saa rahalle vastinetta. Taltalla ja käsisahalla voi naputella kotonakin.

Voi tietty paikkakunnittain vaihdella, mutta kun useimmissa puutyöluokissa niitä pyörösahoja, oiko- ja tasohöyliä ja liimapuristimia on vain ne yhdet. Kun lähes kaikki puusta tekeminen alkaa samoilla aihioiden höyläämisillä ja liimailuilla, niin ensimmäisillä viikoilla kaikki on sitten pyrkimässä yhtä aikaa noille koneille.

Jos tyytyy käytettyihin kaluihin ja on valmis hieman enemmän tekemään käsin (esim. höyläämiset), niin 80€ saa jo jotain koneitakin.

Puristimia aikamoisen läjän, jonkun käytetyn sirkkelin voi saada, mutta siinäkin kannattaa miettiä ottaako sitä pöytämallia ensinkään, vai tyytyykö käsikäyttöiseen jiirisahaan + käsisirkkeliin, niillä pärjää kuitenkin aika pitkälle ja säästyvän rahan voi sijoittaa vaikka jyrsimeen, talttoihin, kunnoliseen käsihöylään.

Sitä en tiedä miten se auttaa tangon vääntämisessä, mutta ehkä jonkinlaista jigiä voisi tehdä, tosin jos lämmittelee, niin eiköhän se syttyisi palamaan, joten aika OT väistämättä.

Itse tehden tangosta ei kyllä kovin kevyttä voi tehdä oikein helpolla, ehkä se näyttävyys voisi olla tärkeämpi pointteri siinä itsetekemisessä, jolloin painolla ei nyt niin merkitystä sitten enää olekkaan.
Aivan kaikki on mahdollista, kysymys on vain siitä, miten paljon on valmis tekemään saavuttaakseen sen mitä haluaa.