PDA

Näytä tavallinen näkymä : Asentohuimaus

Hääppönen
26.01.2014, 13.16
Koska kyseessä suhteellisen tavallinen vaiva, voisi kuvitella osuneen joillekin foorumilaisille. Lähinnä kaipaisin hyväksi havaittuja hoitovinkkejä. Tuolta (http://www.fysiocenter.fi/content/fi/1003/1047/Asentohuimauksen%20fysioterapia.html) olen napannut asentoharjoituksia, mutta vielä en tulosta ole saanut aikaiseksi. Tekisi jo mieli palata pyörän päälle... (Ja foorumin huumoriosastolle tiedoksi: asentoharjoitukset tässä tapauksessa ovat paljon tylsempiä, kuin äkkiseltään voisi luulla :D).

kolistelija
26.01.2014, 13.20
Tulee yleensä noin 3-4 kertaa vuodessa niin pahana ettei pystyssä meinaa pysyä. Ei kuitenkaan haittaa fillarointia yhtään ja häviää muutamassa päivässä kun jaksaa tehdä noita Epley ym. liikkeitä.

Oli kyllä melko pelottava vaiva ensimmäisillä kerroilla. Yhtäkkiä vaan kaatumisia, jatkuvaa oksentelua ja pitkiä jaksoja kun ei vaan voinut nousta sängystä kun heti tuli oksennus. Hoitamattomana meni aivan käsittämättömän pahaksi. Oli nuorella miehellä aika paha kuolemanpelko ja paniikki kun lääkärikään ei osannut sanoa muuta kuin "Heiluttele päätä, sillä se lähtee".

Warlord
26.01.2014, 14.42
On vaivannut vuosia. Jumpparilta aikanaan asentojuttuja, fysiatri kuvautti pään ja testasi minkä kaaren vaivasta on kyse. Betaserc on käytännössä ainoa helpottava lääke vaivaan, eikä sekään ennaltaestä tai sovi kaikille. Mulla asiaan liittyy hieman toispuoleinen nenän tukkoisuus, johon helpottavana kortisoninenäsuihke ja avaavat lääkkeet. Jos oikea kohtaus päällä, ajamisesta ei puhettakaan. Puoli-istuva asento ja nukahtamisyritys, mulla nukahtaminen helpottaa huimausta. Tilalle tulee krapulainen jälkihuimaus. Joskus tulee voimakas kohtaus kuin salama kirkkaalta taivaalta, joskus on lievää taustahuimausta parikin viikkoa peräkkäin. Inhottava vaiva, ei ole kuitenkaan kuolemaksi. Pitäisi ajan myötä helpottaa, kun aivot kompensoi huimauksen tunnetta. Mua on huimaillut 2008 lähtien, ei ole vielä helpottanut.

tempokisu
26.01.2014, 16.48
kun lääkärikään ei osannut sanoa muuta kuin "Heiluttele päätä, sillä se lähtee".

Ehkä tuo oli hieman huono ilmaus niille harjoitusliikkeille...

Hääppönen
26.01.2014, 20.53
Täytyy todeta, että olen ollut ilmeisen onnekas tällä kierroksella. Ei ole mennyt oksenteluksi ja muutenkin on pystynyt elämään 80-prosettista elämää. Olen selvinnyt ajoittain tukevaan krapulaan verrattavalla ololla. Eli heikottaa ja huimaa lievästi. Mutta pärjää, kunhan kontrolloi pään asentoa ja liikkeitä tarkasti. Jopa salilla voinut käydä jumppailemassa, liikkeet/laitteet valikoiden niin, että pään liikkeet hallinnassa. Miten Kolistelija/Warlord, oletteko tehneet (aiheeseen liittyviä) asentoharjoituksia silloin, kun ei ole tilanne päällä? Itsekseni miettinyt, että voisi tulevaisuudessa uhrata pari kertaa viikossa aikaa harjoitusten tekemiseen (vaikka foorumilla roikkumisen ajasta :D ) estääkseni tulevat kohtaukset. Pieni hinta tällaisen riesan ohittamiseksi. (Periaatteen miehenä en tiedä, mitä Ongelmatempuri tähän keskusteluun kommentoi. Hylkylista rules. En edes tässä tapauksessa katso viestiä.).

devon
26.01.2014, 21.34
Minulla on jonkinlainen lievä asentohuimaus, liittyy myös niska-hartiaseudun jäykkyyteen. Huimausta esiintyy vain isommissa asentomuutoksissa, esim. jos nousen lattialta istumasta nopeasti seisomaan, jolloin hetkeksi tulee aika erikoinen olo ja silmissä mustuu muutamaksi sekunniksi. Vähän pitää ottaa tukea, että tolpillaan pysyy, mutta muuten ei vaivaa eikä edes esiinny päivittäin. Fysioterapeutti neuvoi jotain auttavia liikkeitä, joita en enää edes muista.

kolistelija
26.01.2014, 21.44
Täytyy todeta, että olen ollut ilmeisen onnekas tällä kierroksella. Ei ole mennyt oksenteluksi ja muutenkin on pystynyt elämään 80-prosettista elämää. Olen selvinnyt ajoittain tukevaan krapulaan verrattavalla ololla. Eli heikottaa ja huimaa lievästi. Mutta pärjää, kunhan kontrolloi pään asentoa ja liikkeitä tarkasti. Jopa salilla voinut käydä jumppailemassa, liikkeet/laitteet valikoiden niin, että pään liikkeet hallinnassa. Miten Kolistelija/Warlord, oletteko tehneet (aiheeseen liittyviä) asentoharjoituksia silloin, kun ei ole tilanne päällä? Itsekseni miettinyt, että voisi tulevaisuudessa uhrata pari kertaa viikossa aikaa harjoitusten tekemiseen (vaikka foorumilla roikkumisen ajasta :D ) estääkseni tulevat kohtaukset. Pieni hinta tällaisen riesan ohittamiseksi. (Periaatteen miehenä en tiedä, mitä Ongelmatempuri tähän keskusteluun kommentoi. Hylkylista rules. En edes tässä tapauksessa katso viestiä.).
Teen liikkeitä silloin kun alkaa vähän varoittelemaan. Eli jos nukkumaan mennessä huomaan pientä pyörrytystä kylkeä kääntäessä teen välittömästi liikesarjan ja yritän muistaa muutamana iltana vielä siitä eteenpäin. Se on käytännössä pitänyt vaivan niin pienenä ettei haittaa millään tavalla.

Pyöräily onnistui kyllä vaikka vaiva oli vähän pahempi. Fillaroidessa kun pään voi pitää aika hyvin paikallaan, eihän asentohuimaus silloin vaivaa ellei ole ihan ääriextremeyrjökohtaus.

Aivan pahimmillaan oli niin paha että istuin vain täysin paikallani puolimakaavassa asennossa enkä liikkunu ollenkaan ellei ollut pakko esimerkiksi käydä vessassa. Se ei ollut hirveän kivaa sen käsittämättömän voimakkaan pahoinvoinnin kanssa. Se oli kuin maailman vahvin laskuhumala pyörittäisi maailmaa.

Hääppönen
26.01.2014, 22.33
Minulla ei kansalaisrohkeus riitä pyöräilyn yrittämiseen. Nopeat pään liikkeet yhditettynä alustan eriasteisiin kaltevuuksiin voi laukaista sen 5-10 sekunnin pyörimisen, joka jopa sängyssä istuessa meinaa "viedä" mukanaan. Tuohon devonin tilanteeseen, eli black out´iin noustessa, voi riittää syyksi pelkkä matala verenpaine. Toivottavasti näin, siitä selviää salmiakin ja kahvin kulutusta nostamalla. :)

devon
27.01.2014, 09.01
Paineet on tutkittu, kuten muukin sydämeen liittyvä toiminta aika tarkoin, siellä ei ole mitään huimausta aiheuttavaa. Kovasti hokivat huimausta tutkittaessa "hyvälaatuista asentohuimausta", minulle ihan sama mitä on, kun ei vaivaa enempää.

tempokisu
27.01.2014, 09.45
Minulla on jonkinlainen lievä asentohuimaus, liittyy myös niska-hartiaseudun jäykkyyteen. Huimausta esiintyy vain isommissa asentomuutoksissa, esim. jos nousen lattialta istumasta nopeasti seisomaan, jolloin hetkeksi tulee aika erikoinen olo ja silmissä mustuu muutamaksi sekunniksi. Vähän pitää ottaa tukea, että tolpillaan pysyy, mutta muuten ei vaivaa eikä edes esiinny päivittäin. Fysioterapeutti neuvoi jotain auttavia liikkeitä, joita en enää edes muista.

Sanoisin kyllä että ortostaattinen reaktio, se voi olla ilman että verenpaine on yleisesti alhainen, mutta romahtaa hetkellisesti.
Itellä on nyt lääkkeen myötä alhainen paine, ja jos nousen nopeesti ala-asennosta, vaikka kaupassa tutkailen alahyllyltä jotain, niin pimenee hetkeksi silmissä. Ei se ole asentohuimausta, kun verenpaine. Reaktiosi kuulostaa ihan samalta kun omani, ja väitän että tämän tiedän.
Kotona olen joskus pompahtanut sängystä hieman reippaammin ylös ja pyörtynyt.
Fysioterapia ja hieronta kyllä auttavat niska-hartiaseudun lihasjännitykseen ( joka myös aiheuttaa päänsärkyä ja huimausta), samoin oma jumppa.

( sori jos H jotain tämänsuuntaista kommentoi, kun en ihan kaikkea laita luettavakseni sattuneista syistä..)

kharik
27.01.2014, 11.29
Mää pääsin vaivasta eroon Epleyn Manööverillä (http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/bppv.htm). Aluksi en pitänyt asentoa riittävän pitkään ja ei tuntunut auttavan. Lopulta pidin asennon niin kauan että maailma lopetti pyörimisen ja sitten siirryin seuraavan. Vaiva lähti sillä kertaa sitten kokonaan/toistaiseksi pois. Lääkärin kautta tietenkin, joka saa ensin pois sulkea kaikki muut syyt ja arvioida mikä kaari se on korvassa jossa sakka heiluu ja sitten kohdistetaan liikkeet oikeaan kohtaan.

Warlordin oireet kuullostaa melko rankoilta. Itse pääsin kevyellä maailman pyörinnällä ja pystyin harrastaan lähes täysipainoisesti.

BONK
27.01.2014, 12.16
Noin vakavista tasapaino-oireista en osaa sanoa mitään, mutta jälkikasvulle saatiin asentohoito-ohjeet itseltään Tapani Rahkolta viitisen vuotta sitten. Hän myös teki ne (helpot) testit ja pojan lisäksi myös isälle, koska on kuulemma periytyvää ja niinhän se oli meidänkin tapauksessa eli toinen puoli vie ja toinen vikisee. Ennen kuin noita itsehoitoja alkaa tekemään niin suosittelen lämpimästi käyntiä hänen luonaan jotta on sitten ainakin varmuus siitä, että kyseinen vaiva on hoidettavissa asentohoidolla eikä jotain muuta, minkä toteamiseen tarvitaan siis ihan oikea lääkäri. Eikä tarvitse itse tai jonkun nettioppaan perusteella arpoa onko oma tekniikka oikea, kun sen näyttää henkilö joka ihan oikeasti tietää asiansa.

Kyseisenä talvena, kun pojalla murrosiän raju kasvupyrähdys oli takana, hänestä tuntui välillä, että on hokkarit väärissä jaloissa. Ei siis jatkuvasti, mutta välillä. Kyllähän sen tietysti välillä itsekin huomasi, ettei kaikki ole ihan kohdallaan varsinkin kun pojan motoriikka oli pienestä pitäen ollut ihan loistava ja pokaaleja kannettiin kotiin urheilukisoista ja harrastuksista selkä vääränä kesät ja talvet. Itse olisin kuitannut homman murrosiän normaalilla "honteloinnilla" ja "kyllä se siitä ohi menee" -kommenteilla, mutta onneksi sattui hyvä ystävä ehdottamaan Rahkolle menoa. Itse pidin touhua etukäteen aikalailla huuhaana, mutta enpä pidä enää eli ainakin meidän tapauksessa sieltä saatiin vaivaan lähes välitön apu.