PDA

Näytä tavallinen näkymä : Trainerroad

Sivut : [1] 2 3 4

ValluViltteri
26.01.2014, 10.01
Joku näppärämpi ja aktiivisempi foorumin käyttäjähän voisi nyt tehdä teamin tuonne trainerroadiin tyyliin fillariforum finland tjsp.. Sieltä kyllä löytyy jo trainerroad Finland, jossa huikeat kaksi jäsentä.. Minä ja teamin joskus perustanut Mijuny nimimerkki? Tuolla teami osiossa olisi mukava seurailla mitä treenejä kukin ajaa, kuinka usein ja tietysti heittää herjaa toisten harjoituksista=). Itse olen Trainerroadia käyttänyt syyskuun lopusta jolloin ftp:ni oli vaivaiset 172 / 1.95w/kg, nykyiset vastaavat luvut ovat jo vähän järkevämmällä tasolla, eli ftp 257 / 3.02w / kg. Ohjelmaan olen varsin tyytyväinen, enkä kyllä tuota 10 dollarin uhrausta kuukaudessa pidä minään, kun käytännössähän tuossa on sinulle henk.koht. valmentaja. Itse tuskin jaksaisin ilman ohjelmaa trainerilla edes ajaa. Nimimerkkini TR:ssa on Wangsta.

ValluViltteri
26.01.2014, 10.20
Viihdettä trainerroadin taustalle Youtubesta.

2013 Eneco Tour:

Stage 1 (http://www.youtube.com/watch?v=NxrfEKIFjns) video time 1h49m
Stage 2 (http://www.youtube.com/watch?v=D6cRyIDO9go) video time 1h54m
Stage 3 (http://www.youtube.com/watch?v=iZ072FdPJ4s) video time 1h47m
Stage 4 (http://www.youtube.com/watch?v=zeTQIQ2OCJk) video time 1h30m, not HD
Stage 5 (http://www.youtube.com/watch?v=AVQY8HQYc8k) video time 1h58m ITT stage, not HD
Stage 6 (http://www.youtube.com/watch?v=Pz2cryYXPeE) video time 1h55m
Stage 7 (http://www.youtube.com/watch?v=bLDe9VWrR4U) video time 2h

2013 Amstel Gold (http://www.youtube.com/watch?v=slETZTjew7Q) 1h40mins

Tom Manning (http://www.youtube.com/user/tommanning91/videos)
TriplePremiumRush (http://www.youtube.com/user/TriplePremiumRush/videos)
pompeyupompeyme (http://www.youtube.com/user/pompeyupompeyme/videos)
CyclingFlash13 (http://www.youtube.com/user/CyclingFlash13/videos)

Näitä olen itse katsellut samalla kun olen traineria ajellut. Olen kyllä jo hankkinut muutaman Sufferfest videonkin, joita olisi tarkoitus alkaa testailemaan tässä kunhan saan meneillään olevan harjoitusohjelman muutaman viikon jälkeen suritetuksi. Noita sufferfest videoita on kovasti kehuttu, ja vievät harjoittelun ilmeisesti ihan uusille leveleille rankkuudellaan.. http://www.thesufferfest.com parastahan noissa on että toimivat trainerroadin kanssa synkassa!

ValluViltteri
26.01.2014, 10.41
Tuo teamin luominen on näköjään Plug and play tyylinen homma, eli voin kyllä itsekin sellaisen perustaa mikäli idea kiinnostaa? Foorumin ylläpitäjät voisivat kertoa voinko perustaa teamin nimellä: fillarifoorumi.fi vai pitäisikö keksiä jokin muu?

CamoN
26.01.2014, 10.46
Mikä ettei se trainerroad Finland kävisi myös? Aloitin käytön toissapäivänä enkä edes tiennyt tuollaisesta joukkuetoiminnosta. Jotenkin Trainerroadin sivuilla tunnutaan mainostavan Facebook-yhteisöjä, jotka ei kiinnosta kun ei ole aikomusta perustaa FB-tiliä.

ValluViltteri
26.01.2014, 11.18
Mikä ettei se trainerroad Finland kävisi myös? Aloitin käytön toissapäivänä enkä edes tiennyt tuollaisesta joukkuetoiminnosta. Jotenkin Trainerroadin sivuilla tunnutaan mainostavan Facebook-yhteisöjä, jotka ei kiinnosta kun ei ole aikomusta perustaa FB-tiliä.

Kyllähän sekin käy. Ajattelin vaan olisiko tarpeellista, että teamin perustajan tavoittaisi täältä foorumilta? Voihan perustaja Mijuny tietysti täältä löytyäkin?

Näköjään tuonne Trainerroad Finlandiin jo kolmaskin käyttäjä ilmaantui.
Tunnustatko CamoN?

Hieno ja varsin haasteellinen tavoite tuo Sufferladria. Tsemppiä!! Itsekin tuota kovasti mietin, mutta päätin vielä jättää väliin, kun ei kaikkia videoita löydy, ja pelottaa että vetäsee itsensä viikossa kuntoon, josta toipuminen ottaa sitten kuukausia..

CamoN
26.01.2014, 11.52
Jep, liityin.

Sufferlandia alkoi melko rapsakasti kun aloitin Trainerroadin käytön toissapäivänä FTP-testillä. Katsoin vasta sen jälkeen Sufferlandian ensimmäisen etapin sisällön ja kuinkas ollakaan - sehän on FTP-testi.

No, se varmistui taas että olen vain harvoin parhaimmillani testitilanteessa. Toissapäivän FTP oli 234W, eilen (20h edellisen testin jälkeen) taisi olla 229W. Ennen ensimmäistä testiä otin tarkoituksella kaksi täyttä lepopäivää, eli toisin sanoen ensimmäisessä testissä olisi varmaan ollut potentiaalia ajaa korkeampaakin tehoa.

Ajoin molemmat testit ilman videota. Tänään on edessä kahden tunnin treeni jossa on neljä kovaa nousua, siihen täytyi ladata se virallinen video. Saattaisi olla aika puisevaa hommaa ilman synkronoitua videota, varsinkin kun jalat on melkoisen järkyttyneet parin päivän testiputkesta.

ValluViltteri
26.01.2014, 12.51
Itse olen onnistunut psyykkaamaan itseni noihin 8min. testeihin suhteellisen hyvin, josta johtuen seuraavat muutamat viikot meneekin pikkuhiljaa tavoitelleen uutta ftp tasoa. Palautuminen tuosta testista ottaa minulla useamman päivän, ja jotenkin tuntuu että normaaliin treeniin on huomattavasti vaikeampi saada samanlaista fiilistä kuin testeihin. Mulla on nyt menossa intermediate build 1. josta viiikko 7. Eli muutama viikko vielä, ja sitten ajattelin kokeilla noita sufferfest videoita, joista sitten kevättä kohti intermediate build 2.lla. Katselin tuolta muilta foorumeilta että sufferlandriaan osallistujat tiputtavat yleensä 5-10% tehoja, jottei viikosta tulisi liian kova. Onnea päivän suoritukseen, näyttäisi olevan hikinen parituntinen..

miq
26.01.2014, 14.12
Mukana Tour of Sufferlandriassa. Täytyypä liittyä Teamiin kans.

Itse aloittelin vasta joulukuussa TR käytön ensimmäisen trainerin myötä. Sitä ennen ajoin sykepohjalta ja kadenssiin keskittyen. TR on koukuttavaa (lue: hapottavaa) puuhaa kyllä kun saa itselle räätälöityjä treenejä ftp testien myötä.

Itsellä käytössä Virtual Power, mutta mikäli olen oikein asiaa tutkinut, se antaa vertailukelpoista dataa omista treeneistä.

Strava Premium jäsenyydellä saa muuten muutamia Sufferfest videoita kylkiäisenä mm. tuo Rubber Glove.

Tuorin osalta kikkailen hieman aikavyöhykkeiden kanssa eli ekan etapin hoidin alta jo perjantaina, eilen toka, tänään kolmas jne. Tämä mahdollistaa yhden lepopäivän tai jopa kaksi jos lopettaa urakan vasta viikon päästä maanantaina Suomen aikaa.

Tsemppiä Tourille!

ValluViltteri
26.01.2014, 16.36
Mulla kanssa tuo virtual power käytössä, kun en watti härveleitä ole raaskinut ostaa, ainakaan vielä. Saattaahan tuossa käydä niin että kesällä alkaakin kaipailemaan watteja näyttöön.. Virtuaali wattien todellisuudesta en osaa sanoa, mutta ainahan ne on samat mihin vertaa, niin kehityksen kyllä pystyy toteamaan.

Hienosti toteutettua kikkailua aikavyöhykkeiden kanssa! On tässä pohjolassa asumisessa jotain hyötyä.. Tsemppiä!

30 hampainen
26.01.2014, 17.12
Voihan sitä katsoa laskurilla onko Virtual power siellä päinkään todellisuuden kanssa (tai eihän tuokaan todellinen ole):
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Mulla Virtual Power näyttää nopeudeksi 23.5 kmh siinä missä Kreuzotter yläotteelta 25 kmh (140w), eli vähän alakanttiin.

Kokeilin äsken kahdeksan minuutin testiä, laitoin manuaalisesti FTP:ksi 190. Ensimmäinen kahdeksan minuutin veto meni muuten hyvin mutta lopussa alkoi loppua happi, hyvin kuitenkin jaksoin. Toinen meni yllätäen paremmin ja lopussa jopa nostin tehoja.

Uudeksi FTP:ksi tuli 198 ja lthr 159.

taipma
26.01.2014, 17.18
Uusi trainerroad Finlandin jäsen (ithurts) ilmoittautuu.

Joulukuussa aloitin traineriharjoittelun. Tainerikalustoksi hankin Kurt Kineticin Road Machinen ja Kinetic Inride Härpäkkeet. Aluksi harjoittelin InRide -sovelluksella iPadin (3 gen.) kanssa. Tuolla kokoonpanolla oli välillä suuria yhteysongelmia tehodatan kanssa.

Ennen InRide palikoiden palautusta kauppaan päätin vielä kokeilla sitä trainerroadin kanssa. "Harjoitustietokoneena" tällä kertaa vuoden 2008 Macbook varustettuna erillisellä USB bluetooth 4 adapterilla. Tällä kokoonpanolla bt-yhteydet ovatkin toimineet täsmällisesti.

Trainerroad on äärimmäisen koukuttava. Tosin en ole ehtinyt vetää sillä kuin kuusi harjoitusta. Harjoittelu jatkuu kevyillä sessioilla jahka pääsen eroon viikko sitten alkaneesta flunssasta.

CamoN
26.01.2014, 17.48
Minulla on Kineticin Road Machine vastuksena ja TrainerRoadissa mittausperusteena Virtual Power. Vastuksen säätöruuvi on nyt kiristetty kaksi kierrosta renkaan kosketuksesta. Vähän se sutaisee kovassa kiihdytyksessä mutta vastus tuntuu nyt melko realistiselta.

Mututuntumalta kun vertaa WattBikeen, eli minulle ainoaan tehomittausverrokkiin, sanoisin tuon Virtual Powerin ilmoittavan 10-15W enemmän kuin WattBike, kun ollaan jossain 220W tietämillä. Toisin sanoen pienellä varauksella täytyy suhtautua niihin lukemiin, mutta mielestäni tarkkuus on jopa yllättävän lähellä WattBikea. Ja riittää joka tapauksessa aivan heittämällä tuon TrainerRoadin käyttöön.

Oli aivan sairasta touhua tämän päiväinen Sufferlandia-etappi. Kypsyin 1h 30min jälkeen ja tyydyin rullailemaan loppuun. Huomenna olisi sitten tiedossa ihania 20min vetoja. Mutta toisaalta juuri tätä TrainerRoadista halusinkin. Saa niitä tehotreenejä tehtyä ilman mitään softaa pelkän trainerin kanssa, mutta se maaginen tehokäyrä vaan kannustaa puristamaan kunnes ei ole enää mitään jäljellä, ja hetken aikaa sen pisteen jälkeenkin.

feltti
26.01.2014, 17.52
Kiitti paljon tästä TrainerRoad-vinkistä, saittepa vanhankin innostumaan :) Garminin ANT+ tikku tulossa ensi viikon alussa (toivon mukaan), mutta jo eilen tuli rekisteröidyttyä TrainerRoadiin ja harjoitusohjelmia on tullut tutkailtua sillä silmällä. Voimakkaimmin puhuttelee Sweet Spot Base I-II, koskapa tuossa aikaa jää kivasti vielä pariin juoksulenkkiinkin. Eiköhän tuo Sweet Spot Base I mene heti ensi viikosta testaukseen. Aattelin aloittaa viikosta 2, kun en malttanut olla kokeilematta 20 min testiä jo eilen.

Mulla trainerina Kurtin Road Machine ja tehomittarina PowerTap SL. Näyttää tuo Kurtin tehokaava yliarvioivan tehoja, ja vieläpä niin että mitä kovempaa ajaa sitä enemmän kaava yliarvioi.

20 min testini (http://oi42.tinypic.com/2zy8wsl.jpg) jaettuna 5 min keskitehoslotteihin:

PowertTap/W
Virtual Power/W

1.
240
260

2.
277
307

3.
283
317

4.
311
344

Testin perusteella arvelen FTP:n olevan 270 PowerTap-wattia eli tästä lähetään. Jee jee, jännää on :)

(VP:n laskemiseen käytin Road Machinen tehokaavaa (http://www.kurtkinetic.com/powercurve.php): VP(v) = 5.24482*(v*0.621371192) + (0.019168)*(v*0.621371192)^3, missä v on nopeus km/h.)

30 hampainen
26.01.2014, 17.58
Testin perusteella arvelen FTP:n olevan 270 PowerTap-wattia eli tästä lähetään. Jee jee, jännää on :)

Ihan mielenkiinnosta, millaisilla keskinopeuksilla ajelet maantielenkit?

ATS
26.01.2014, 18.37
Finland teamiin liitytty. Ajelen Eliten E-motion rullilla ja virtuaaliteholla. Putkelta ajettavat sprintit jätän suosiolla kesän treeneihin :). Joulukuusta ollut TR käytössä ja tyytyväinen olen ollut sen tuomaan harjoittelun mielekkyyteen. 2vuoristovideoiden" sijaan olen katsellut Areenaa, Katsomoa ja paikallisen kirjaston videohyllyn tarjontaa. Tavoitteet aivan vain kuntoilussa.

ValluViltteri
26.01.2014, 18.46
Minä aloittelin kanssa tuolla sweet spot base intermediate base 2:lla ja se oli kyllä mukavaa aikaa verrattuna tähän nykyiseen intermediate build 1:een, joka tuntuu olevan kyllä äärimmäistä tuskaa lähes jokaisen treenin osalta, mutta niinhän sen kai kuuluukin olla. Kehitystä tuo ohjelma kuitenkin aiheuttaa, vaikka rankka onkin=)

Mulla oli viime kesänä yksin ajettuna keskarit 100 km.n lenkillä luokkaa 27-29 ja ryhmässä sitten 30km/h. Nyt olisi tavoitteena päästä 32km/h. ryhmiin ja vielä kaukaisempana haaveena yksin 100km kolmeen tuntiin.

30 hampainen
26.01.2014, 18.57
Mulla oli viime kesänä yksin ajettuna keskarit 100 km.n lenkillä luokkaa 27-29 ja ryhmässä sitten 30km/h. Nyt olisi tavoitteena päästä 32km/h. ryhmiin ja vielä kaukaisempana haaveena yksin 100km kolmeen tuntiin.

Minulla vauhti ja tavoitteet samat! :)

feltti
26.01.2014, 19.08
Ihan mielenkiinnosta, millaisilla keskinopeuksilla ajelet maantielenkit?

Viime kesänä keskinopeudet oli enimmäkseen haarukassa 30-32 km/h. Vedoissa yritin mennä kovempaa ja maisemia katsellessa hiljempaa. Muutamana männä vuonna olen ajanut tosi vähän, esim. viime vuonna vain kolmisenkymmentä lenkkiä (40-80 km) ja traineriin en ole koskenut lainkaan. Vaan nyt on fiilis kohdillaan ja Trainer Roadin harjoitusohjelmilla fillarit saa varmaan siivet ensi kesäksi :D

30 hampainen
26.01.2014, 19.43
^Ajattelinkin että noilla teholuvuilla yli kolmeakymppiä mennään! Nyt pitää ruveta hilaamaan omaa ftp-lukua ylöspäin.
Lisää voimaa ja painoa pois.

A72
26.01.2014, 22.32
Liityinpä teamiin. Kohta puolitoista vuotta TR asiakkaana.

Tour of Sufferlandria menossa toista kertaa.

Nufan
26.01.2014, 22.49
Onko trainerroadista kokeiluversiota? Tekisi mieli kokeilla, mitä watteja oma Kurt roadmachine näyttää wattbikeen verrattuna.

snowfake
26.01.2014, 23.19
30 ensimmäisen päivän aikana voi peruuttaa tilauksen ja saapi rahat takaisin. Watithan varmaan riippuu aika paljon siitä miten olet kiristänyt renkaan Road Machineen ja mitkä paineet siellä renkaassa on.

miq
26.01.2014, 23.19
Revolver *check*

Aamulla tuli vedetty fiksusti 1,5h juoksulenkki ja nyt illalla ko. kärsimysnäytelmä 16x1min @ftp123% 1min palautuksin. Tuskaista! Onneksi pääsee huomenna töihin lepään.

Tour jatkuu huomenna uuden etapin merkeissä. Näyttäisi olevan 2x20mins ftp:n tuntumassa ja lopussa vielä reilun kolmen minuutin spurtti.

... mutta nyt motorhomeen palautteleen :)

CamoN
26.01.2014, 23.22
Onko trainerroadista kokeiluversiota? Tekisi mieli kokeilla, mitä watteja oma Kurt roadmachine näyttää wattbikeen verrattuna.

Ei taida olla, mutta "first month full refund" -politiikka on. Pientä printtiä en lukenut mutta isosta ymmärsin että jos ei ole 30 päivän käytön jälkeen tyytyväinen, voi vielä peruuttaa jäsenyyden ja rahat palautuu. Kuukausi maksaa $10, olikohan se 8,6€ nykykurssilla.

Sathamoth
27.01.2014, 07.20
Mukana TrainerRoad-tiimissä, TR:n puolella nimimerkki nzhuk. Tour of Sufferlandiassa myös mukana, se eilinen ISGALIATT oli kyllä aikamoista helvettiä. Yhden tunnin treeninähän se olisi ollut ihan loistava mut sitten se jatku vielä toisenkin mokoman.. Ei mennyt liian vahvasti se toinen tunti. Tämän aamun vetona siis lyhyt ja pirun ytimekäs Revolver. Tsemppiä kaikille mukana ajaville.

Sathamoth
27.01.2014, 09.02
Ja niin, omasta TR-historiasta: Aloitin TR:n käytön viime vuoden huhtikuussa. Eka treeni oli tuo 8min FTP-testi, jonka tuloksena sain FTP:ksi 223. Kesään menneessä sain nostettua sen johonkin 260:n tietämille. Niillä jaloilla pääsi Joroisten puolimatkalla heinäkuussa 90km aikaan 2:35 eli n. 35km/h (tosin reitti oli itsessäänkin suhteellisen nopea). Nyt FTP on noussut lukuun 311, ruhoon suhteutettuna siis 3,99W/kg. Olen kyllä itse tykännyt kovasti, ilman TRrää tuskin tulisi traineria käytettyä näin säännöllisesti.

Jos täällä on muuten muita Tri-henkisiä, niin TR:llä on valmiina myös noita puolimatkalle suunnattuja ohjelmia. Itselläni on nyt tavoitteena tämän sufferlandian jälkeen vetää yksi Sweet Spot II läpi ja heti sen perään Half-Ironman-paketti.

kolistelija
27.01.2014, 09.17
Oletteko kokeillut miten hyvin tuo FTP-testi pitää paikkansa? Onnistuuko tunnin ajo sillä teholla? Vai meneekö turhan helpolla?

Sathamoth
27.01.2014, 09.43
En ole kyllä kokeillut tunnin ajona. Mulla tuo FTP toimii lähinnä TR:n treenien kalibrointityökaluna, eli pitää huolen siitä, että treenit on aina sopivan vaikeita, myös silloin kun oma kunto ja voima kehittyy (kaikki treenit kun tehdään prosentteina FTPstä). Mutta jos tunnin pitäisi nyt vetää FTPtä nii ei se ainakaan helpolla menisi. Aivan äärirajoille saattaisi mennä :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

30 hampainen
27.01.2014, 10.47
Meinasin ajaa, ja ajankin intermediate base ykkösen läpi. Eilen ajoin 8 minuutin testin, nyt pitäisi pitää välipäivä. Ei onnistu.
Eikös noi voi ajaa putkeenkin, vai kannattaako pitää lepopäivät ja ajaa niinä vaikka jotain kevyempiä harjoituksia?

Nufan
27.01.2014, 10.52
Trainerroadin FTP-testistä sen verran, että mikä sen 8 minuutin testin periaate on? Jos 20-minuutin testistä saa FTP:n kertomalla keskiwatit 0.95:llä, niin miten tuosta 8-minuutin testistä FTP lasketaan?

kervelo
27.01.2014, 10.55
Trainerroadin FTP-testistä sen verran, että mikä sen 8 minuutin testin periaate on? Jos 20-minuutin testistä saa FTP:n kertomalla keskiwatit 0.95:llä, niin miten tuosta 8-minuutin testistä FTP lasketaan?

http://support.trainerroad.com/entries/20625916-How-are-FTP-and-LTHR-calculated-from-the-test-workouts-

Sathamoth
27.01.2014, 13.04
Eikös noi voi ajaa putkeenkin, vai kannattaako pitää lepopäivät ja ajaa niinä vaikka jotain kevyempiä harjoituksia?

Toki voi ajaa putkeen, jos vaa jalat ja pää kestää mukana. Tuossa Tour of Sufferlandriassa vedetään 9 päivää putkeen hyvinkin rankkoja traineritreenejä. Stravan Fatique-käyrä osoittaa mulla jo taivasta kohti vaikka on vielä 6 päivää jäljellä ;)

kervelo
27.01.2014, 13.29
Varsinkin rankempien treenien jälkeen kunnon kehittymisen kannalta on kuitenkin parempi ajaa joku kevyempi treeni tai pitää välipäivä. Sweetspot-tasoisten tai kevyempien treenien kanssa asia on hiukan toisin, niitä voi hyvin tehdä peräkkäisinäkin päivinä. Mutta kuten tuossa jo sanottiin, ei peräkkäisistäkään kovista treeneistä pysyvää haittaa pitäisi olla.

Nufan
27.01.2014, 16.43
No mut hei, se on sufferland tour. :)

CamoN
27.01.2014, 16.55
Oletteko kokeillut miten hyvin tuo FTP-testi pitää paikkansa? Onnistuuko tunnin ajo sillä teholla? Vai meneekö turhan helpolla?

En ole kokeillut, mutta veikkaisin sen onnistuvan hyvänä päivänä jalkojen puolesta. Pään kestämisen suhteen en olisi niin varma.

Ajoin Sufferfestin Revolverin lounaan yhteydessä ja nyt täytyy vähän taktikoida seuraavien etappien suhteen. Jos runttaisi vielä tänään illan ratoksi sen Hell Hath No Furyn niin huomenna voisi pitää lepopäivän tai ajaa sen Extra Shotin illalla pois. Saisi jopa täyden vuorokauden lepoa. Joka tapauksessa pitäisi ennakoida niin että jalat on iskussa kun Stage 7 aukeaa torstaina iltapäivällä. Siihen kuuluu kaksi reilun tunnin harjoitusta joissa kummassakin TSS on 93. Niitä ei kannattane ajaa ihan yhteen putkeen.

Sathamoth
27.01.2014, 17.12
Tähän saakka tuo touri on kyllä ollut nimensä veroinen :) hyvä huomio tosta stage 7:sta, enpä huomannutkaan että tossa on noin kova TSS. Mulla meni jo Islagiattissa 3,3 litraa vettä & urheilujuomaa ja oli kuiva olo treenin jälkeen... Nää kaks putkeen vedettynä vois tuntua turhankin ikävältä.

Vecculiko
27.01.2014, 18.13
Ootte te hurjia. Nuorena vielä jaksaa. Tällainen vanha pieru ei jaksa kuin yhden tuollaisen kovan Sufferlandian harjoituksen viikossa ja loppu aikaa menee palautellessa.

Grugi
27.01.2014, 18.20
Raineri nyt tilattu ja ehkä loppuviikosta pääsee kokeilemaan miltä kuolema tuntuu :) Alkuun pitää tosiaan noi testit ja muut ajella läpi ja tutustua miten koko homma ylipäätään toimii.
Sufferlandriat jätän suosiolla hamaan tulevaisuuteen että ei henki ihan oikeasti lähde.

miq
27.01.2014, 19.07
tai ajaa sen Extra Shotin illalla pois.

Väittävät, että pitää ajaa putkeen. Muuten voi olla ettei rekisteröidy. Tiedä sitten ovatko oikeasti niin tarkkoja.

"Extra Shot + The Wretched (Done in that order with NO BREAK between videos)"

EDIT: lainaus lisätty

Sathamoth
27.01.2014, 19.33
Onko tietoa päteekö tuohon Stage 7:aan?

A72
27.01.2014, 19.43
Ei kuulkaas pidä mennä TOS etappeja ajelemaan miten sattuu. Grunter Von Agony on suunnitellu Tourin etapit siten että ne sisältää sopivassa suhteessa Tuskaa, Epätoivoa ja Ahdistusta ;)

miq
27.01.2014, 19.50
Onko tietoa päteekö tuohon Stage 7:aan?

Sama teksti 7. etapin kohdalla. FB puolella pari vastaavaa kysymystä TR käyttäjiltä. Täytyy katsoa mitä vastaavat.

CamoN
27.01.2014, 21.19
Että pitäisi ajaa putkeen. No se lisää vähän haastetta, erityisesti sinne 7. stagelle. :)

Hell Hath No Fury tuli ajettua. Karstat on vissiin palaneet koneesta, tai oli jotain super- tai hyperkompensaatiota tai muita sopeutumisoireita, oli nimittäin yllättävän rentoa ajaa. Yleensä alkaa usko loppua kun syke on hetken aikaa 163bpm tai enemmän, nyt mentiin välillä pitkiä pätkiä yli 170bpm ja tuntui ihan "normaalilta", sen kun pyöritteli menemään. Lopun sprintti oli tosin sitten tuhlaajapojalle vähän hapokas, sain viime metreillä 180bpm tauluun.

Sathamoth
27.01.2014, 21.37
Että pitäisi ajaa putkeen. No se lisää vähän haastetta, erityisesti sinne 7. stagelle. :)

Hell Hath No Fury tuli ajettua. Karstat on vissiin palaneet koneesta, tai oli jotain super- tai hyperkompensaatiota tai muita sopeutumisoireita, oli nimittäin yllättävän rentoa ajaa. Yleensä alkaa usko loppua kun syke on hetken aikaa 163bpm tai enemmän, nyt mentiin välillä pitkiä pätkiä yli 170bpm ja tuntui ihan "normaalilta", sen kun pyöritteli menemään. Lopun sprintti oli tosin sitten tuhlaajapojalle vähän hapokas, sain viime metreillä 180bpm tauluun.

Rennon näköistä menoa kyllä.. Onks sulla muuten TrainerRoadista laitettu yli 100% toi reitin intensiteetti, vai menetkö muuten vaan yli sen "suosituskäyrän" ? Ton perusteella näyttäis siltä, et sun FTP-arvio on ihan liian matala :)

CamoN
27.01.2014, 22.32
Rennon näköistä menoa kyllä.. Onks sulla muuten TrainerRoadista laitettu yli 100% toi reitin intensiteetti, vai menetkö muuten vaan yli sen "suosituskäyrän" ? Ton perusteella näyttäis siltä, et sun FTP-arvio on ihan liian matala :)

Koska säädän tehoa pyörän välityksellä ja kadenssilla, se asettuu helposti sellaiselle hyvältä tuntuvalle tasolle joka joko osuu palkin päälle tai menee vähän yläkanttiin. Tosiaan FTP-arvio olisi ainakin tuon harjoituksen perusteella liian alhainen, kun ne hyvältä tuntuvat kadenssit ja välitykset löytyi vähän vaatimuksia ylempää. Alkuun yritin ihan vaan kadenssia muuttamalla saada aikaan nättiä "käsialaa", tuntui niin vaivattomalta ettei jaksanut pysytellä taloudellisimmalla alueella.

Päivällä Revolverissa sai tehdä ihan oikeasti töitä, mutta jotenkin noita minuutin vetoja matalalla palautteluteholla jaksoi tosi hyvin nyt, kun alla oli pidempiä intervalleja viikonlopulta. Eilisen ISLAGIATT:n lopussa olin aivan köysissä, että siinä FTP tuntui osuvan varsin hyvin.

Täytynee tehdä 20min testi vähän Sufferlandian jälkeen, jotenkin tuntuu että jalkojen hermotus alkaa nyt vasta tottua traineriin näiden kovien harjoitusten myötä. Tai sitten alkaa se tärkein lihas, eli kaali, sopeutua happoon.

miq
27.01.2014, 23.04
TR FB

Question : “Do you have to do the days with dual workouts back to back, or can you do the first in the morning and second at night as long as they are within the timewindow?”
TrainerRoad : “You're welcome to space them out.“
TrainerRoad : “You can choose the order in which you do the double workouts.”

Sathamoth
27.01.2014, 23.18
Siellä on nyt ilmeisesti vähän erimielisyyksiä säännöistä Sufferfestin ja TR:n tyyppien välillä. https://twitter.com/thesufferfest/status/426911501513797633

Sathamoth
28.01.2014, 09.47
Joo olihan tuossa HHNF:ssä tekemistä, mut ei läheskään niin paljoa epätoivoa kuin siinä Islagiattissa tai Revolverissa. Vähän alkaa nyt jännittää ku pyörästä kuuluu ihme naksumista kun watit nousee yli 300:n. Älä ny perkele hajoa kesken kisan.

CamoN
28.01.2014, 19.24
Päivällä Revolverissa sai tehdä ihan oikeasti töitä, mutta jotenkin noita minuutin vetoja matalalla palautteluteholla jaksoi tosi hyvin nyt, kun alla oli pidempiä intervalleja viikonlopulta. Eilisen ISLAGIATT:n lopussa olin aivan köysissä, että siinä FTP tuntui osuvan varsin hyvin.

Täytynee tehdä 20min testi vähän Sufferlandian jälkeen, jotenkin tuntuu että jalkojen hermotus alkaa nyt vasta tottua traineriin näiden kovien harjoitusten myötä. Tai sitten alkaa se tärkein lihas, eli kaali, sopeutua happoon.

Ajoinpa Extra Shotin ja The Wretchedin alta pois ja vieläkin on FTP:hen nähden "helppoa". Jopa niin helppoa että jos vielä helpommaksi menee niin sitten on jo tylsää.

Juolahtipa mieleen että tein FTP-testin ja viikonlopun Sufferfest-harjoitukset 0°C asteisessa autotallissa. Sufferfest Revolverista eteenpäin olen runtannut normaalissa sisälämpötilassa. Ajovarusteet on samat, mitä nyt ohuet pitkät lahkeet ja irtohihat on olleet autotallissa mukana. Ei kai tuosta lämpötilaerosta voi mitään 20-40W eroa tulla anaerobiseen kynnystehoon?

Tai sitten lämpötila on osatekijä ja loppu selittyy hermotuksella yms. pienillä asioilla.

A72
28.01.2014, 22.54
Eikös tuo Road machine käytä nestevastusta.. Oisko se neste ollut vähän jäykempää 0 asteen tienoilla ja vastus sitä kautta suurempi.

Grugi
28.01.2014, 22.59
Voisi kuvitella että vaikka ollaan 0°C niin polkeminen lämmittää vastusta sen verran että nesteet pysyy notkeana.

CamoN
28.01.2014, 23.32
Sen olen huomannut että kylmänä se on jäykempi, mutta vastuksen runko on tunnin huoneenlämmössä ajon jälkeen jo selvästi lämmin kättä vasten, että kai se neste lämpiää kohtuullisen nopeasti notkeaksi.

Jostain mielestäni luin että Kineticin vastukset olisi melko immuuneita lämpötilavaihtelulle. Vai oliko sitten niin että vastusta voi kyllä käyttää melkein missä tahansa olosuhteissa, mutta se on sitten eri asia minkälaista vastusta se tuottaa.

Nufan
29.01.2014, 08.56
Ootko Camon Wattbikella ajanu 20minuutin testiä?
Koska toi sun ~230w vaikuttaa melko alhaiselta. Tai sitten Kurt valehtelee reilusti.

Sathamoth
29.01.2014, 09.25
Extra Shot & The Wretched ajettu. Täähän oli itseasiassa aika mukava setti. Wretchedin lopuksi sai vielä puristettua 20 sekan watti-PR:n :)

Sathamoth
29.01.2014, 10.09
Mikä on muuten teidän nesteytysstrategia noissa vedoissa? Mulla meni tänään 2 x 0,75 urheilujuomaa, ja treenin jälkeen vaaka näytti vielä puolen litran nestehukkaa. Eli n. 2 litraa tunnissa. Se on aika paljon :)

fyah
29.01.2014, 12.26
Mikä on muuten teidän nesteytysstrategia noissa vedoissa? Mulla meni tänään 2 x 0,75 urheilujuomaa, ja treenin jälkeen vaaka näytti vielä puolen litran nestehukkaa. Eli n. 2 litraa tunnissa. Se on aika paljon :)

Sisällä kun ajelen trainerillä tai käyn spiningissä niin tunnin ja puolentoista tunnin seteissä juon 0,75 l urheilujuomaa (joka on usein liian vähän puoleentoista tuntiin) ja yleensä paino tippuu ainakin sen kaksi kiloa tämän päälle oman kokemuksen mukaan. Jos siis intensiivisesti tekee, pk-lenkeillä vähän vähemmän. 2-3 l siis nestehukkaa tuppaa kertymään tuossa aikahaarukassa. Nesteyttelen sitten treenin jälkeen tasaisesti pitkin iltaa/päivää.

CamoN
29.01.2014, 12.50
Ootko Camon Wattbikella ajanu 20minuutin testiä?
Koska toi sun ~230w vaikuttaa melko alhaiselta. Tai sitten Kurt valehtelee reilusti.

En ole ajanut. Kävi mielessä eilen, ei siitäkään vertailukohdasta haittaa olisi.

Viime viikolla ajoin 3 minuutin testissä 356W. Sekään ei mennyt täysin putkeen, arvioin sopivan vastuksen alakanttiin (ilmanvastus täysille ja magneetti 4-5 välissä) ja keskikadenssi oli luokkaa 107rpm. Jäi vielä mehuja käyttämättä, mutta hankala sanoa paljonko.

Yritän mennä samalla kaavalla kuin kesähelteellä pihalla, eli 0,75l pullon pitäisi riittää tunniksi kovassakin rasituksessa. Paljoa enempää ei jaksa juoda kun se tuskin imeytyy kuitenkaan. Sufferfest ISLAGIATT:ssa ehdin juoda kaksi 0,75l pulloa melkein tyhjiksi.

apuajaja
29.01.2014, 14.02
Viime viikolla ajoin 3 minuutin testissä 356W.

Tosta lukemasta voi tehdä valistuneen arvauksen perustuen Coggan-Allenin 7-portaiseen tehoalueluokitukseen.

Koska 3 min testi edustaa Z5 alueen yläpäätä eli VO2maxia, Coggan-Allen on määritellyt ko alueen olevan 1.05-1.20 x FTP. Eli FTP olisi noin 300w.

Empiirisesti olen kyllä havainnut että FTP:n ja VO2max alueen rajat suhteessa toisiinsa ovat kovasti yksilölisiä. Meidän "testilabrassa" on ajettu 3 minuutin testilukemiksi kaikkea 330-430w väliltä kuskien toimesta joilla FTP on mitatusti ollut hyvin lähellä 300wattia.

taipma
29.01.2014, 14.34
Noista Road Machinen virtual power tehoista vielä sen verran, että inRide palikoilla on mahdollista saada trainerroadiin tarkempaa tehodataa. InRiden myötä voi harjoituksen lomassa suorittaa "spindown" -kalibroinnin, jolloin kalibroituu mm. vastuksen lämpötilan ja renkaan paineen vaikutus tehoon. Tämä kalibrointi on mahdollista suorittaa Trainerroad ohjelmassa, ja se on aika simppeli operaatio: nostetaan nopeus ohjelman kehoittamalle nopeudelle, annetaan sitten vastuksen vapaasti hiljentää vauhtia kunnes ohjelma ilmoittaa, että kalibrointi on valmis. Kurt Kinetic suosittaa, että tällainen operaatio suoritettaisiin harjoituksissa aina n. 10 minuutin jälkeen.

Noista tehoeroista - trainerroad virtual power vs. kinetic inRide - on myös rainmaker kirjoittanut tarkempaa analyysiä blogissaan (löytyy tuon pitkän tuotearvion lopusta):

http://www.dcrainmaker.com/2012/12/kinetic-inride-bluetooth-smart-power-meter-accessory-in-depth-review.html

30 hampainen
29.01.2014, 16.16
Vaikuttaakohan Kurttien positiivisiin tehoihin hyrrävoimat? Kun takapyörä pyörii julmetusti, on kovilla tehoilla ajaminen käsittääkseni helpompaa kuin että se pyörisi hitaasti.
Tällainen tuli mieleen kun itse ajelen magneettivastuksella, vastus kolmosella. Jo pienimmällä vaihteella vastus tuntuu. Ja kun taas kovasta vauhdista pysäyttää polkemisen, takapyörä pysähtyy lähes siihen paikkaan. Ajotuntuma on aivan hirveä, mutta jotenkin tuntuu ettei mene treenit hukkaan :)

Nufan
29.01.2014, 21.25
Trainerroadi testattu ja aiheuttaa muutamia kysymyksiä-
Saako tuota harjoituksen aikaista näyttöä skaalattua?
Entä saako harjoituksia poistettua jostain? Nyt sinne jäi pari muutaman minuutin laitteistotestiä.

Sathamoth
29.01.2014, 21.53
Treeninäkymää saa skaalattua oikeasta ylänurkasta (se "fullscreen"-ikoni). Vertical/Horizontal -valinnalla saa valittua vielä moodin, missä tuota piirretään.

Harjoitukset saa poistettua TrainerRoad-softasta klikkaamalla treenin kohdalla roskisikonia:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5944093/trainerroad-remove.png

Nufan
29.01.2014, 22.21
Skaalaukseen vielä tarkennus, eli saako skaalattua noita käyriä? Syke menee samalla skaalalla, kuin teho, joten sen muutokset on vaikea seurata.

30 hampainen
29.01.2014, 23.05
Ei ole kyllä vaikea seurata. Sykkeeestä tulee punainen käyrä ja tehosta keltainen. Eihän tuota voi tuon helpommaksi tehdä?

kolistelija
29.01.2014, 23.08
Ei ole kyllä vaikea seurata. Sykkeeestä tulee punainen käyrä ja tehosta keltainen. Eihän tuota voi tuon helpommaksi tehdä?
Ongelma lienee skaala, eikä erotettavuus tehosta. Ei kai sitä 100-180 sykettä erota kovin hyvin 0-1200 tehoskaalalla.

Sori et tälleen häiriin keskustelua...

Sathamoth
29.01.2014, 23.10
Joo se sykekäyrän skaala on kyllä vähän rajallinen, mut toisaalta mä en ainakaan itse koskaan kiinnitä siihen sykekäyrään mitään huomiota. Sykkeen kun näkee ihan absoluuttisena numerona oikeasta ylänurkasta.

30 hampainen
29.01.2014, 23.21
Ongelma lienee skaala, eikä erotettavuus tehosta. Ei kai sitä 100-180 sykettä erota kovin hyvin 0-1200 tehoskaalalla.

Mulla loppuukin tehoskaala 340 kohdalle, toivottavasti ongelmia tulee tulevaisuudessa kun saan ftp:tä nostettua :)

ATS
29.01.2014, 23.33
..

Sykekäyrä ei tosiaankaan varmaan noilla tehola ole silmäyksellä "aukeava". Onneksi saa tarkrkemmat lukemat esille kun CAREER kohdassa liikuttaa kursoria sykekäyrän päällä. Hankalaahan se analysointi näin kyllä on.

Sathamoth
30.01.2014, 09.53
Ei se A Very Dark Placekaan nyt niin pimeä ollut. Taisivat tarkoituksella laittaa pari kevyempää päivää tähän väliin ennen tuota huomista totaalista tappoa. Itse ajattelin taktikoida niin, että kun olen tähän saakka tehnyt noi treenit aina aikaisin aamulla tyhjään vatsaan (urheilujuoman voimin), niin pidänkin huomisen aamun "vapaata" ja teen tuon kahden tunnin Stage7:n illemmalla. Saa jalat vähän pitemmän lepotauon kuin tähän saakka treenien välissä ja kropassa olisi silloin ehkä enemmän energiaa.

miq
30.01.2014, 10.45
AVDP ajamatta vielä, joten en voi sen rankkuutta kommentoida, mutta ajattelin sen selättää tänä iltana. Yksittäiset etapit (ISLAGIATT ja Revolveria lukuunottamatta) ei ole niin pahoja, mutta kropassa kyllä on päällä sellainen jatkuva kumuloitunut väsymys kun näitä etappeja alkaa olla takana jo jonkin verran. Saas nähdä selviänkö Tourin loppuun kun viikonlopulle on luvassa pari väh pitempää juoksulenkkiäkin.

Ajattelin muuten uusia tuon Rubber Glove tai 2x20min FTP testin ensi viikon perjantaina parin lepopäivän jälkeen ja tsekata onko FTP tasossa tapahtunut muutosta parempaan. Tuo 2x20min FTP testi on muuten hapokas treeni samalla. Suosittelen, vaikkei tekisikään FTP testimielessä.

Vastaava useamman päivän peräkkäinen rypistys voisi olla paikallaan myös hieman keväämmällä ennen ulkolaitumille siirtymistä.

Nufan
30.01.2014, 10.57
Ajatteko Touria videoiden kanssa? Jos ajatte, onko noi sufferland videot hintansa arvoisia?

miq
30.01.2014, 11.38
^ itse ajan ilman videoita.

Kannattaa ostaa vaikka kuukaudeksi Stravan Premium. Saat samalla vastaavalle ajalle testiin alla listatut videot.
The Sufferfest: Fight Club
The Sufferfest: Revolver
The Sufferfest: Rubber Glove

Sathamoth
30.01.2014, 13.26
Sama täällä, en oo ostanut videoita, mutta olen Strava Premium -jäsen nii katson ne mitkä saa sieltä osana diiliä. Ihan hauskoja pätkiä, mut en ole oikein osannut perustella itselleni sitä hintaa. Hyvin pärjää TR:n käyrilläkin :)

ketti
30.01.2014, 19.27
Trainerroadin kuntotestistä kysymys, tai paremminkin, miltä sweetspot-vauhdin pitäisi "tuntua?" Oikeata ergotestitietoa syketasoistani ei ole.

Takana 10 viikkoa "Traditional Base Mid Volume" ohjelmaa orjallisesti seurattuna, tosin yksi viikko tuplattuna. Tuplausta TR suosittelee. Menossa siis Traditional Base Mid Volume ||| ensimmäinen viikko ja sen mukana ensimmäiset sweetspot vauhdit ja lenkkisimulaatiot aikaisempien pyöritysharjoitteiden, pikkuspurttien ja pk- junnaamisen (lue: netflixin tuijotus) lisäksi.

Ihan pari tehotreenikokeilua ajettu, mutta päätin seurata härkäpäisesti peruskunto-ohjelman ensin loppuun saakka.

8 min testi tehty kunkin jakson alussa, pari päivää sitten ohjelman mukainen kolmas testikerta. FTP hitaassa nousussa, kuten pitäisikin.

- traineri cycleops magneto pro (nyt raskain asetus ennen testiä vaihdettuna) Kyseinen (beta) ohjelma tr:ssä.
- ikä peräti 52 v
- maksimisykkeekseni arvioisin n. 173, mitä vuoden sisällä olen maksimia nähnyt. Ikä näkyy.
- FTP trainerroadin mukaan 319 viimeisimmän 8 min testin perusteella, mutta se on vain lukuarvo vailla todellisuuspohjaa.

Tuntuu ensimmäiset sweetspot vauhdit (Mount Field ja Passadumkeag) mahdottoman raskailta. Syke nousee liikaa. Kuvaa en osaa ipadilla tähän laittaa. Menihän ne harjoitteet jotenkin, MF hieman ajoittain lintsaten, Pass.. parin minuutin totaalistopilla piti ottaa syke alas ennen kolmatta rypistystä.

- Puristinko kuntotestissä liian hyvän tuloksen todelliseen tasooni nähden, 2x8 min on aika lyhyt testi?
- Ikä vaikuttaa?
- vaihdettu traineriasetus road-> mountain vaikuttaa, vaikka asetus vaihdettu ohjelmasta ja nettisivulta ja kuntotestikin ajettu vielä päälle?
- Onko ihan normaalia, että ohjelman rasitustaso nousee suuresti nyt? Miltä sweetspot -vauhdin pitäisi tuntua? Voiko sitä edes kommentoida? Sykkeeni jatkaa hidasta nousua ihan testisykkeisiin saakka! Onko oikea kommentti: "aja äläkä täällä palstalla ruikuta."

Jos tätä kysymystä ei voi / ei ole mahdollista järkevästi kommentoida niin jääköön tämä tuumailu tänne arkistoon muita melkein-vielä-nuorukaisia varten.

Sitten kolmen tunnin junnaus alkakoon, Mount Cook täältä tullaan vielä tänä iltana.

CamoN
30.01.2014, 19.59
Ajatteko Touria videoiden kanssa? Jos ajatte, onko noi sufferland videot hintansa arvoisia?

Hankin ISLAGIATT:n ja The Wretchedin videot kun ne vaikutti eniten kisasimulaatiomaisilta noista Sufferfestin etapeista. Eli toisin sanoen niillä etapeilla video auttaisi eniten pääsemään oikeaan tunnelmaan.

Harjoituksen kannalta videot tuovat lisänä kadenssisuosituksen ja putkelta runttauksen. Nuo kaksi etappia on tarkoitettu mäkiharjoitteluun, eli toisin sanoen korkeilla tehoilla video haluaisi 70-80 kadenssia ja matalalla teholla (alamäessä) 100-110 kadenssia. Tavallaan se sotii vähän logiikkaa vastaan, koska ainakin minä saan tasaisimmin tehoa ulos anaerobisella alueella yli 100:n kadenssilla. Eikä ohjelma rankaise "väärästä" kadenssista mitenkään, joten sitä tulee käytettyä jolla pääsee helpoiten oikealle tehoalueelle. Video myös käskee nousemaan putkelle samaan tahtiin jolla videolla sitä tehdään, se on vähän päälle liimatun oloinen polkemisen taloudellisuutta verottava juttu. Mutta tietysti hyvää vaihtelua jos sellaista kaipaa.

En usko että tulee hankittua enempää videoita. Varsinkin se ISLAGIATT on niin eeppinen harjoitus että sen pariin tulee palattua vielä useasti jos sellaista kaipaa. Ja nimenomaan videon kanssa, se on niin hyvin tehty että kyllä sitä käyttää kun siitä on maksanut.

Puhtaita intervallietappeja olen ajanut musiikin kanssa. Melkein mielenkiintoisempaa (ja tavallaan helpompaa) kun näytöllä ei ole muuta kuin tehopalkit ja käyrät.

Saapi nähdä mitä sitten keksin kun aloitan Sufferfestin jälkeen kisakauteen valmistavan ohjelman. PK-rullauksiin täytyy keksiä jotain muutakin kuin musiikkia ja tehokäyrää.

Sathamoth
30.01.2014, 20.23
Saapi nähdä mitä sitten keksin kun aloitan Sufferfestin jälkeen kisakauteen valmistavan ohjelman. PK-rullauksiin täytyy keksiä jotain muutakin kuin musiikkia ja tehokäyrää.

Mulla on toiminut Netflix hyvin. Ja TR:n saa siihen littanamoodiin läppärin ruudun alalaitaan, niin voi katella leffaa ja välillä vilkuilla käyrää. Tolla reseptillä olen saanut kolmekin tuntia kulumaan.

feltti
30.01.2014, 20.53
miltä sweetspot-vauhdin pitäisi "tuntua?"
Mielestäni SweetSpot on sellaista puolikovaa (alaveekota)...ei hapota eikä pane puuskuttamaan, mutta kuitenkin hengästyy ja lihaksia joutuu käskyttämään.

Tänään ajoin tuon SweetSpot Intermediatre Base I:n Monitor-ohjelman (6x6/2min 88-94% FTP:stä joissa kadenssi-drillejä (90->110 rpm)). Harjoitus (http://oi59.tinypic.com/qodk6o.jpg) meni näin:

veto
keskiteho/% FTP:stä
keskisyke
keskikadenssi/rpm

1.
89
128
90

2.
91
137
95

3.
88
138
97

4.
91
144
100

5.
92
146
98

6.
97
150
102

Tuntuma reenin jälkeen about sama kuin 7 km rennon juoksulenkin jälkeen eli just sopivan hyvä :) Mulla ikää 48 v, arvioni FTP:stäni 270 W (PowerTap) ja maksimisyke on (ainakin) 180.

Asiasta toiseen, tilasin Wigglestä tuon ANT+ tikun muun sälän kanssa ja pärkkele millä lie pullopostilla pantu tulemaan, kun on ollut jo reilun puolitoista viikkoa matkalla. No, oon silti pannut harjoituksen läppärille pyörimään (ja seurannut relevanttia dataa Garmin 705:sta ja siirtänyt reenin WKO+ ohjelmaan). Mukavasti kyllä kuluu aika kun lukee läppäriltä noita musta hyvinkin hyödyllisen tuntuisia ohjeita (rentoudesta jne).

30 hampainen
30.01.2014, 22.42
Minulla on kanssa SveetSpot Intermediate Base 1 menossa, joka on ensimmäinen treeni mitä TR:ällä teen. Tuntemukset on aivan eri kuin feltillä. Parisataa tuntia on trainerilla takana, kolmas talvi menossa, mutta en ole ikinä tehnyt näin kovia harjoituksia. Lopussa ajan aina lähes maksimisykkeillä, ja ajankin. Välillä tuntuu että onkohan tämä edes ihan terveellistä. :0

kervelo
31.01.2014, 09.14
...Parisataa tuntia on trainerilla takana, kolmas talvi menossa, mutta en ole ikinä tehnyt näin kovia harjoituksia....

Olisiko tuohon syynä se, että ne aiemmat tunnit ovat olleet liian keveitä? Tuohan on erittäin yleinen piirre trainer-harjoittelussa: trainerilla ajetaan pitkiä pk-treenejä elokuvia katsellen, jolloin harjoituksen teho jää aivan liian alhaiseksi. Pitkissä kestävyysharjoitteissakin kehon tulee tehdä työtä eli jalkojen pyörittely leposykkeillä ei kehitä ketään.

Kokeile tehdä joku pidempi kestävyysharjoitus, jolloin tehot ovat matalammat, mutta TR:n ohjaamana asettuvat oikealle tasolle. Jos se tuntuu paremmalta kuin tuo sweetspot-pohjainen base-ohjelma, voit hyvin vaihtaa johonkin niistä traditional-base-ohjelmista.

Noissa sweetspot-pohjaisissa ohjelmissa yleensä ne testiä seuraavat pari treeniä ovat aika kovia. Tarkoitus on tavallaan testata, osuiko se testin antama FTP oikealle tasolle. Kakkosviikosta alkaen harjoitteet sitten etenevät sweetspotissa.

CamoN
31.01.2014, 18.18
No niin, Sufferfest - The Hunted ajettu taas 0°C lämpötilassa. Nyt oli ukkokin ehkä vähän tukossa, mutta siltä vaikuttaa että Kinetic Road Machinen nestevastuksella ja Trainerroadin Virtual Power -mittauksella 20°C asteen ero ilman lämpötilassa vaikuttaa 220-250W alueella 10-15%. Nyt se 0°C asteessa mitattu FTP oli taas melko hyvin paikallaan.

Kineticin inRide houkuttaisi kun sitten saisi vastuksesta sitä "oikeaa", lämpötilakalibroitua tehodataa. Toisaalta vastuksen ajotuntumakaan ei ole mielestäni yhtä miellyttävä kylmässä, joten voisi vaan ajaa sisällä lämpimässä ja tyytyä Virtual Poweriin. Ja tuon inRiden kanssa pääsisi taas ratkomaan hauskaa yhteensopivuusongelmaa, kun talouden tietokoneet on 2009 ja 2010 vuosimallien mäkkejä joissa Bluetooth-yhteensopivuus loppuu 2.1:een. inRide tarvitsisi Bluetooth 4.0:n eikä ainakaan nopea etsintä tarjonnut muuta järkevää, kuin tuon DC Rainmakerin suosittaman IOGearin adapterin, joka menisi eBay/Amazon -ostoksiksi. Melkoista säätöä tämän tekniikan kanssa.

Toisaalta on aika äijää ajaa tuolla kylmässä, kun vartin jälkeen nousee höyry sormenpäistä asti ja tunnelma on viimeisessä intervallissa kuin sikaa höyrysaunassa tappaessa.

30 hampainen
31.01.2014, 20.19
^^ Edelllisinä talvina trainerilla ajossani ei ollut muuta pyrkimystä kuin ajaa tavoiteeksi asettamani tuntimäärä. Ne tunnit tuli pyöriteltyä täysin fiilispohjalta. Tänä talvena olen ajellut youtube-pätkien avustuksella, harjoitukset ovat olleet pikkuisen kovempia. Kaikenkaikkiaan aiemmat harjoitukset ovat olleet varmasti liian keveitä, nyt kun miettii.

Tänään olisi pitänyt aloittaa toinen harjoitusviikko, mutta jalat olivat sen verran pökkelöt eilisen 2,5 h kävelyn jäljiltä että aloitan sen vasta aamulla. Meinaan ajaa tämän sarjan läpi ja tehdä sitten uuden 8 minuutin testin, on mielenkiintoista nähdä paljon ftp nousee kun on tosissaan kuukauden reenannut.

Olisi pitänyt liittyä jo aikaa sitten Trainerroadiin, tietysti mahdotonta kuin vasta äsken siitä sain tietää, koska tätä aiemmin ei ole ollut mitään konkreettista tavoitetta mihin olisi harjoittelulla tähdännyt.
Nyt on;
FTP 198 > 250
FTP/Kg 2,08 > 2,97
Kesäksi, mielellään. Tehopainosuhdetta tulee nostamaan myös painonpudotus.

Sathamoth
31.01.2014, 22.37
Nonni, menihän se Angels & The Hunted -yhdistelmä. Huhhuh. 2h 5min, 3,5 litraa vettä ja Stravan mukaan 2285 kcal energiavarastoja tuli siinä pyöriteltyä. Ei se ihan huonosti voinut mennä kun The Huntedista tuli vielä 30 minsan watti-PR. Saa nähdä, miltä tämän jälkeen tuntuu huominen Blender. 148 TSS ei jää kovin paljoa ISLAGIATTista jälkeen.

ATS
31.01.2014, 23.49
Reilu kuukausi ajettu TR:llä ja kolmas FTP 8 min testi ajettu. Ihan kivaa kehitysta 215W +2 vkoa -> 235 W +4 vkoa -> 275W :rolleyes:. Kunnon lisäksi on varmasti parantunut myös ajotekniikka rullilla merkittävästi ja siten edesauttanut uusia tuloksia. Kas kun viimeisten testien välissä FTHR muuttui vain 133 -> 134. Olisiko tuo ainut selitys?

Yhdyn muiden näkemykseen, että harjoittelusta on tullut paljon tehokkaampaan TR:n kanssa. Viime talven ajelu onkin ollut näköjään sananmukaisesti "rullailua".

Hatunnosto teille Tourin ajajille !

feltti
01.02.2014, 18.40
Tulihan se tikku viimein eli eilen ja tänään pääsin testaamaan systeemiä Eclipsen kanssa (3x20min, vetojen kadenssit 105, 85, 95). Hyvin pelitti systeemi ja aika kului kuin siivillä. Jep jep. Ja oikein mukavasti kulki vaikka sykkeet oli normia about kympin ylempänä (tai ehkä just siitä johtuen). mofin on nimmarini tuolla.

Mikä noiden tiimien idea muuten on? Keskustelupaikkoja?

Sathamoth
01.02.2014, 19.40
Mikä noiden tiimien idea muuten on? Keskustelupaikkoja?

Ei siellä tietääkseni keskustelua voi käydä, mutta saa ehkä tuollaista pientä motivointia/kilpailuhenkisyyttä kun näkee kaikkien tiimiläisten treenit ja tulokset yhdeltä listalta, ja pääsee vertailemaan et kuka on vetäny milläkin tavalla noita treenejä. Lisäksi tuonne Workout Libraryyn voi tietääkseni lisätä Trainerroadin nykyisiä treenejä ja jatkossa (näin ovat TR:n kehittäjät kertoneet) luoda TR:n Workout Creatorilla omia custom-treenejä ja lähettää niitä tuonne palveluun. Eli tiimin kesken voisi helposti järjestää vaikka tuollaisia Toureja tai strukturoituja harjoitusohjelmia.

ketti
02.02.2014, 09.51
Aikaisemmin kirjoittamani läkähdyttävien vauhtien VirtualPower kalibrointiepätarkkuusepäily on vahvistunut. Viimeisimmän kuntotestini FTP nousi 14 pykälää viidessä viikossa pk-treenillä, en usko.

Tänään uusintatestaan 20 min testillä heti kun rouva, koira, kakara ja lumityöt sen sallii. Jos FTP putoaa, syy löytyi edellisen testin testivirheestä.

Ongelma alkoi viimeisimmän kuntotestin jälkeen. Sitä testiä varten vaihdoin trainerin vastusasetuksen maksimiin, saadakseni ohjelman mukaisiin voima/kiihdytysharjoitteisiin asiallisemman vastuksen ja treenivaikutuksen. (Samalla saadakseni Garminin näyttämään järkevämpiä ajonopeuksia, CycleOpsini "road" -asetus on kaikin puolin "löysä" ja antoi hurjasti liian hyviä vauhteja. Tietenkin traineriharjoittelussa ajonopeus ja ajettu matka on toissijaista.) TR virtualpower traineri vaihdettu tieyenkin myös.

Viimeisimpään kuntotestiin jäi liikaa liikkuvia osia:
- TR:ssa olemassa vain betatestausksessa olevat vastuskäyrät CycleOps Super Magneto Pro:honi
- vaihdoin traineriini vastusasetuksen ennen testiä, hypätään kokonaan uusille em betakäyrille
- trainerin yksilöero, varsinkin uudella asetuksella. Vastuskäyrä "Mountain" pitäisi olla jyrkkä, mutta jos traineriyksilöni ei olekaan noilla nopeuksilla niin jyrkkä kuin tr:n betaoletuskäyrä? Todellinen vastus ei ehkä pienene oletuskäyrän mukaisesti nopeutta hieman pienennettäessä?
- 2 kertaa 8 min on lyhyt testiaika, sisulla pari minuuttia yrjönheiton rajoilla anaerobisella puolella edes vähän, vaikuttaa samaan suuntaan testitulosta vääristäen vaikka vähän? Onko mahdollista?

Aikaisintaan huomenna tiedän ehkä lisää.

Ai niin, minussa ei tietenkään ole vika! Tietenkin pystyn 52 vuotiaana seuraamaan 25 vuotiaille laadittua harjoitusohjelmaa menemättä ylikuntoon tai muuten rikki. Perkele.

kunkku
02.02.2014, 11.12
Olen nyt tänä talvena ajellut vähän enemmän mm. Youtube videoiden kanssa mutta tämä softahan vaikuttaa pakkohankinnalta.
Garminin ant tikut ja kadenssihärpäkkeet löytyy, mutta ylättäen tuettujen listalta ei löydy Bilteman traineria. Onkos mulla mitään mahdollisutta käyttää biltemän vehjettä jotenkin trainerroadin kanssa, vai pitääkö tässä hankkia uusi listalta löytyvä traineri tätä varten.
Biltema vehjes ajaa muuten asiansa kun paremmasta ei tiedä.

kervelo
02.02.2014, 11.26
Virtualpowerilla treenattaessa on oleellista että käytetty trainer antaa päivästä toiseen saman vastuksen. Näinhän ei ole edes kaikkien merkkilaitteiden kanssa. Jos taas käytössä on oikea wattimittari, ei trainerin laadulla ole yhtä paljon merkitystä.

Sathamoth
02.02.2014, 11.49
Onkos mulla mitään mahdollisutta käyttää biltemän vehjettä jotenkin trainerroadin kanssa, vai pitääkö tässä hankkia uusi listalta löytyvä traineri tätä varten.

Trainerin valinta TrainerRoadissa määrittelee sen kaavan (=vastuskäyrä), jolla takarenkaan pyörimisnopeus muutetaan VirtualPower-wateiksi. Eli paras vaihtoehto olisi tietysti, jos onnistuisit hankkimaan Bilteman trainerin vastuskäyrän valmistajalta ja laittamaan sen sitten TR:n tyypeille, jotta he voisivat lisätä sen tuettujen trainereiden listalle. Jos tämä ei onnistu, niin voit toki aina valita TR:stä ihan vaan jonkun muun perustrainerin (esim. TravelTrac Comp Mag) ja toivoa, että sen vastuskäyrä on suunnilleen samantyyppinen kuin Bilteman vehkeessä. Tai sitten unohdat tällä kertaa wattiperusteiset treenit ja treenaat ihan vaan sykedatan perusteella. Kyllä se suhteellisen hyvin korreloi tehon kanssa.

feltti
02.02.2014, 12.07
Ei siellä tietääkseni keskustelua voi käydä, mutta saa ehkä tuollaista pientä motivointia/kilpailuhenkisyyttä kun näkee kaikkien tiimiläisten treenit ja tulokset yhdeltä listalta, ja pääsee vertailemaan et kuka on vetäny milläkin tavalla noita treenejä. Lisäksi tuonne Workout Libraryyn voi tietääkseni lisätä Trainerroadin nykyisiä treenejä ja jatkossa (näin ovat TR:n kehittäjät kertoneet) luoda TR:n Workout Creatorilla omia custom-treenejä ja lähettää niitä tuonne palveluun. Eli tiimin kesken voisi helposti järjestää vaikka tuollaisia Toureja tai strukturoituja harjoitusohjelmia.

Okei, kiitti infosta.

- 2 kertaa 8 min on lyhyt testiaika, sisulla pari minuuttia yrjönheiton rajoilla anaerobisella puolella edes vähän, vaikuttaa samaan suuntaan testitulosta vääristäen vaikka vähän? Onko mahdollista?

Suhatudun skeptisesti tuohon 2x8 min testiin, kuvittelisin sen yliarvioivan FTP:tä reilustikin. 20 min testi on mielestäni parempi, ja itse ajan sen loppua kohti kiihtyvänä, niin että viimeiset 5 min pystyy ajamaan 20-30W kovempaa kuin viimeistä edellisen 5 min, ja että vasta viimeisen puolella minuutin aikana hapottaa oikein huolella.

Virtualpowerilla treenattaessa on oleellista että käytetty trainer antaa päivästä toiseen saman vastuksen. Näinhän ei ole edes kaikkien merkkilaitteiden kanssa. Jos taas käytössä on oikea wattimittari, ei trainerin laadulla ole yhtä paljon merkitystä.

Jep. Wattimittari ei juuri yllätyksiä tarjoile.

ATS
02.02.2014, 12.38
Onkos mulla mitään mahdollisutta käyttää biltemän vehjettä jotenkin trainerroadin kanssa, vai pitääkö tässä hankkia uusi listalta löytyvä traineri tätä varten.

Tossa on ollut hyviä vinkkejä miten voi yrittää ko traineriin saada virtuaalista tehomittausta. Itse harkitsisin tuossa tilanteessa vahvasti voimamittarin ostamista. Sillä pääsisi eroon kaikista näistä virtualpower ongelmista ja se olisi käytettävissä kesälläkin. Esimerkikis tällainen http://www.stagescycling.com/ . Kunhan päästään kesään, niin porukka miettii mitentätä TRää voisi käyttää ajossa.

kunkku
02.02.2014, 14.25
Kiitoksia vastanneille.
Tuohan se taisi olla se kysymys jota en osannut kysyä, eli mikä laite listalta voisi vastata biltsua.
Ja tokihan noi powermittaritkin kiinnostaa ja power data voi osoittautua tosiaan niin koukuttavaksi, että kesäksikin se on oltava. Tahtoo vaan lähteä hivenen lapasesta aina kun näitä hankintoja alkaa suunnittelemaan.

Päälaji on juoksu, ja olen fillaroinut lenkkiä lähinnä korvaavana tai palauttavana. Vähän tosin on mielessä trikisat ja lähinnä puolikas ensi kesänä ja kivahan se olis jos fillari siellä liikahtas.
Tänä talvena olen huomannut, että valitsen trainerilla ajelun mattojuoksun tai ulkolenkin sijaan ihan vaan kun se on mukavampaa just nyt. Ilman suunnitelmaa trainerilla tulee vaan ajeltua ja treenihyöty jää varmaan vajaaksi.
Voisin kokeilla tesmimielessä tuota trainerroadia nykyisillä releillä ja samalla varautua jo siihen, että jos sisälläni asuva pyöräilijä ei suostu rauhottumaan niin kai se on varustehankintaa edessä ennen kesää. Tai joka tapauksessa varmaan on, ja kyse on priorisoinnista.

plr
02.02.2014, 18.02
Tuohan se taisi olla se kysymys jota en osannut kysyä, eli mikä laite listalta voisi vastata biltsua.

Jos saat lainaan tehomittarin, niin voit sillä selvittää tehokäyrän mistä tahansa trainerista. PowerTap-takakiekko olisi helppo vaihtaa testin ajaksi traineripyörään. Saako Trainerroadiin syötettyä tuollaisen itse generoidun tehokäppyrän?

CamoN
02.02.2014, 18.56
ToS ajettu, olipahan hapokasta. Kuluvan kalenteriviikon varsin triviaaliksi harjoitusvaikutuslukemaksi (TSS) tuli 1009. Seuraavaksi olisi tarkoitus aloittaa Novice Competitor High Volume -ohjelma, jossa tähdätään keskimäärin 441 TSS:ään viikottain. Vähän helpommalla taitaa päästä.

En oikein päässyt sisään tuohon Sufferfest Violator -harjoitukseen. Säädin vastusta etuvaihtajalla ja hienosäädin kadenssilla. Yritin ajaa vedon tasaisella teholla, mutta varmaan olisi ollut parempi vaan kiihdyttää vetojen läpi tasaisesti, varsinkin viiden sekunnin spurteissa tuntui että "osuin" tosi harvaan. Tavallaan kun teho vakiintui, veto oli jo ohi. Koko homman kruunasi ketjun tippuminen eturattaalta 54 minuutin jälkeen. No, onneksi ei mennyt jumiin tai muuta pahempaa.

Sathamoth
02.02.2014, 19.54
Ei saatanan saatana. 20min Violatoria ja pyörästä hajoaa takavaihtaja ja ketjut vääntyy vinoon. Toinen pyörä löytyy mut siihen en saa tähän hätään siirrettyä kadenssisensoria, joten ei saa wattejakaan. Pakko vetää uusiksi pelkällä sykekäyrällä. Saa nähdä, hyväksyvätkö suoritusta. Ei voi olla näin hyvä flaksi...

Sathamoth
02.02.2014, 21.58
Jesh, ToS läpi. Ilmeisesti meni viimeinen veto läpi vaikkei ollutkaan wattidataa mukana. Koko ToSin statsit: ajo-aika 12h, energia 12140 kcal, TSS 990 ja n. 24 litraa hikeä :)

miq
02.02.2014, 23.25
Jesh, ToS läpi. Ilmeisesti meni viimeinen veto läpi vaikkei ollutkaan wattidataa mukana. Koko ToSin statsit: ajo-aika 12h, energia 12140 kcal, TSS 990 ja n. 24 litraa hikeä :)

Iso peukku! Kova ukko!

Oma urakka jäi kesken torstaina, arjen pyöritys ja ToS ei enää vain onnistunut. Seli, seli... :)

ketti
03.02.2014, 08.41
Vastaan itselleni vielä kuntotestistä / liian raskaista sweetspot-treeneistä:

20 min kuntotesti eilen, FTP laski takaisin alas 16 pykälää järjellisemmille lukemille. Kyseessä lienee ollut edellisen 8 min testin testivirhe.

Muutenkin tuntui mukavammalta tuo 20 min kuin 2x8 min testi, välihuili ja uuden hapotuksen odottelu jäi siinä pois.

miq
03.02.2014, 10.21
^ jos tuntui mukavammalta, et ottanut kaikkia tehoja koneesta pihalle :)

Itselle sopii myös paremmin tuo 20mins testi varsinkin kun mies on mallia diesel. Toisaalta tuo 2x20mins testi on vielä parempi mielestäni ja menee kovana tehotreeninä myös.

ketti
03.02.2014, 10.36
Juu "mukavammalta."

OT itse asiassa siitä tuli 19 tai 21 min testi, macbookista oli jäänyt virtapiuha irti , akku loppui ja näyttö pimeni viimeisen minuutin vaiheilla. Kirosana, vitutus, polje älä hellitä, kurkotus, virtamagneetti kiinni läppärin kylkeen, jatka polkemista ja hakkaa spacebaria toisella kädellä...

Mac heräsi, FTP oli jo määritetty ja vieläpä testitilanne jatkui loppuun kuin tyhjää vaan, lopussa TR antoi vielä uudet FTP ja sykeikkunat. Valitsin jälkimmäiset.

Nufan
03.02.2014, 11.13
Jos 20 testiä voi sanoa mukavammaksi, on se ajettu liian hiljaa.

Sathamoth
03.02.2014, 11.43
Mulla on ainakin sekä 8min että 20min testien jälkeen sellainen fiilis et päätä särkee, pien oksetus meinaa tulla koko ajan, jaloilla ei kovin mieluusti seisoskelisi ja keuhkoissa tuntuu siltä et niitä on rasitettu vähän liikaa . Silloin tietää et on menny hienosti :)

ValluViltteri
03.02.2014, 13.56
Mulla on ainakin sekä 8min että 20min testien jälkeen sellainen fiilis et päätä särkee, pien oksetus meinaa tulla koko ajan, jaloilla ei kovin mieluusti seisoskelisi ja keuhkoissa tuntuu siltä et niitä on rasitettu vähän liikaa . Silloin tietää et on menny hienosti :)

Samat fiilikset mulla. Ja näyttää sitten ottavan pari viikkoa, jotta tavoittaa tuon testissä saavutetun ftp:n.

Onkos muilla käytössä Wahoon speed and cadence anturia? jostain syystä tuo tr:n piirtämä ftp käppyrä tuuppaa meikäläisellä olemaan kovin epätasainen ja välillä tipahtaa tai pompahtaa hetkellisesti aivan minne sattuu. Koitan tässä keksiä onko syy anturissa asennuksessa vai miehessä.. Onnittelut kaikille TOS:n suorittaneille!

ketti
03.02.2014, 14.09
Henkistä vähemmän vitutuksen tietä tarkoitin sanalla mukavampi.

8 min testissä kun vetää yrjökrampit ensimmäisessä setissä, niin ainakin minun on ikävä odotella se pitkä välilepo. Tietää, että uusi rypistys on tulossa huilin jälkeen.

20 min testi näin kerran kokeiltuna: kun se vihdoin puolen tunnin jälkeen alkoi, sitten mentiin loppuun saakka. En tarkoittanut fyysistä mukavuutta.

edellisen 8 min pystyin jotenkin ylisuorittamaan, ehkä hyödyntämään mittausvirheetkin tjsp mutta olinkin sänkykuollut loppupäivän.

ristopee
03.02.2014, 14.11
ToS tykitetty itsekin läpi. TSS:ää näytti tulleen 973 ja kilokaloreita valui ~8500. Aika hapokas olo kaikenkaikkiaan. Itsekään en ihan ymmärtänyt Violatoria. Lyhyemmät stintit jäi järjestään tavotteista koska ei vain ollut aikaa nostaa nopeutta ja etuvaihtajalla vaihtelin sen minkä ehti. Ens vuonna sit taas ToSia jos osuu omiin menoihin. Parin päivän päästä pitää testata nousiko ftp tämän rääkin myötä. :P

CamoN
03.02.2014, 14.22
Samat fiilikset mulla. Ja näyttää sitten ottavan pari viikkoa, jotta tavoittaa tuon testissä saavutetun ftp:n.

Onkos muilla käytössä Wahoon speed and cadence anturia?

Minulla on Wahoon Speed & cadence ANT+ -anturi. Esimerkiksi nyt ToS:n aikana oli kaksi kertaa kun anturi pimeni 1-3 sekunniksi ja palasi taas linjalle. Muuta erikoista se ei ole tehnyt.

Muuten tuntuu että se tehokäyrä elää sellaisella 20 watin alueella, todella tarkkaa on kadenssin kanssa ja tavallaan yksikin hitaampi tai nopeampi kampikerros heilauttaa käyrälle piikin. Toisaalta profiiliasetuksissahan on se mahdollisuus näyttää tehokäyrää kolmen, viiden tai seitsemän sekunnin keskiarvona raaka-arvojen sijaan. En ole kokeillut onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa.

Sathamoth
03.02.2014, 14.38
Toisaalta profiiliasetuksissahan on se mahdollisuus näyttää tehokäyrää kolmen, viiden tai seitsemän sekunnin keskiarvona raaka-arvojen sijaan. En ole kokeillut onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa.

Olen itse pitäny tuota viiden sekunnin asetuksella. Tasaa kivasti noita pahimpia piikkejä, mutta toisaalta aiheuttaa kyllä sitten sen, että koko käyrä on vähän jälkeenjäänyt. Violatoria en päässyt edes kokeilemaan VirtualPowerilla, kun se saakelin takavaihtaja hajos, mutta luulenpa että ne 5 x 5 sec -vedot olisivat olleet ihan liian mahdottomia tällä setillä. Meneehän siihenkin useita sekunteja et saa trainerin vastuspyörän kiihdytettyä siihen uuteen vauhtiin.

feltti
03.02.2014, 15.36
No huh, itellä ei kyllä löydy motivaatiota vetää testiä noin loppuun (hapottavana), mitä täällä on kerrottu. Silti uskon että 20 min testi antaa FTP:lle ihan kelpo arvion, joka on mielellään snadisti alakanttiin ja jota vasten reenitehoihin jää pikkuisen niin huonon kuin hyvänkin päivän varaa.

ketti
03.02.2014, 17.02
USB ANT+ vastaanotinpalikan sijoituksesta läppäriini havainto:

epävarmaa toimintaa ja toimintakatkoksia VirtualPower-käyrään, jos laitoin ANT+ palikan macbookin taaempaan aukkoon ja eteen tuli hiiren johto varjostamaan. Jopa autopauseja, kun kadenssi ei rekisteröitynyt ajoittain. Etumaisessa USB-aukossa toimii hyvin ja kenttä on "exellent" TR-ohjelman laitevälilehdellä.

Spurttiwateista: olen miettinyt, ettei VirtualPowerilla ikinä saa lyhyen spurtin tehoja kiihdytysvaiheessa läheskään kaikkia talteen. Mittaushan tapahtuu takapyörän kunkin ajanhetken yksittäisen nopeusarvon perusteella olettaen nopeus staattiseksi tilaksi. Vaikka on apinanraivokiihdytys menossa, takapyörän hetkittäisten nopeuksien perusteella tallentuu vakionopeutta edustavat tehoarvot. Kiihdytystehoja ei rekisteröidä malliin "nopeus muuttui arvosta x arvoon y aikayksikössä z." Tehtyä työtä saadaan hieman talteen hidastusvaiheessa rullaamalla, mutta se ei osu työsektoriin vaan lepojaksoon?

Käänteisesti: Spurtin jälkeen rullatessa rekisteröityy sillä hetkellä tekemätöntä työtä. Kadenssi nolla, silti tehökäyrä näyttää jotakin, vaikka onkin matkalla alaspäin.

Tehomittarimiehet: virtualpower 5 tai 10 sek ja tehomittarin samanlaisia pyrähdyksiä, onko käyrissä ja maksimitehoissa eroa? Kuvakaappauksia näytille?

CamoN
03.02.2014, 18.53
Minäpä nyt vielä länkytän Virtual Powerista ja FTP-testeistä kun tuli tehtyä äsken 8 minuutin testi.

Toissaviikon perjantaina eli 10 päivää sitten ajoin ensimmäisenä Trainerroad-harjoituksenani 20 minuutin FTP-testin. Ennen sitä olin ajanut Kinetic Road Machinella yhden käden sormilla laskettavan harjoitusmäärän parin edellisen viikon sisällä. Samalla ajanjaksolla en juurikaan ajanut pyörällä ulkona. Muuta "kuntopyöräilyä" olen ajanut viimeisen vuoden aikana WattBikellä arviolta 10-15 harjoitusta. Viime vuonna tuli pyöräilykilometrejä kaikki yhteen laskettuna noin 6500, eli jotain pohjia on olemassa.

20 minuutin testin ajoin 0°C asteisessa autotallissa ja tuntemus oli, että se meni aika hyvin. Kadenssikeskiarvo oli vähän yläkanttiin mutta olin lopussa aivan kypsä. Tuloksena oli FTP 234 ja LTHR 157. Testin jälkeen ajoin 9 päivän ajan Tour of Sufferlandriaa, välillä autotallissa viileässä ja välillä huoneenlämmössä, intensiteettiä välillä säätäen. ToS:sta jäi fiilikseksi että Road Machinen vastus on 220-250W alueella 10-15% raskaampi kylmässä verrattuna huoneenlämpöön.

No, tänään tein sitten kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti ja lähdin testisuoritukseen käytännössä 10 päivää kestäneen kovan harjoitusputken jälkeen. Fiilis oli kuitenkin kohtalaisen hyvä, mitä nyt oikeassa pohkeessa tuntui lämmitellessä vähän jumia, mutta se ei haitannut varsinaisia vetoja. Tein testin huonelämpötilassa ja nyt Trainerroadin tarjoamat arvot oli FTP 312 ja LTHR 146. Testin aikana ohjeet ilmoittivatkin että tuo LTHR ei ole luotettava 8 minuutin testin perusteella, joten jätin sen päivittämättä. Otin uuden FTP:n käyttöön.

Seuraavaksi olisi tarkoitus ajaa 11 viikkoa Novice Competitor High Volume -ohjelmaa. Kahdella ensimmäisellä viikolla ei ole varsinaisia tehoharjoituksia ja huomiselle merkitty tunnin pk-pyörittely näyttää nyt tuon uuden FTP:n suhteen osuvan ihan sopivalle tehoalueelle. Ei mene varsinaisesti palauttavaksi mutta sykkeet tuskin karkaa liian ylös. ToS olisi ollut melkoista murhaa tuolla FTP:llä. Mutta sitten olisi voinut tietysti laskea intensiteettiä sen 5-10%.

Mitä opimme tästä? Tuo Virtual Power saattaa olla hyvinkin suuntaa antava mittaustapa. Road Machinen vastus reagoi yllättävän paljon ympäröivään lämpötilaan, joka taas vaikuttaa Virtual Powerin ilmoittamiin tehoihin aika paljon. Wattimittari lienee pakkohankinta pyörään jos haluaisi "aidompaa" dataa. Enkä luota omaan suorituskykyyni enää yhtään. Nyt olin kummassakin 8 minuutin vedossa jo aivan valmis tiputtamaan pykälän pienemmälle välitykselle viiden minuutin jälkeen, mutta sieltä sitä vaan tultiin läpi samalla välityksellä, vielä viimeiselle 30 sekunnille vähän kiihdyttäen. Toisin sanoen, jos olisi tehnyt samaa testiä vaikka WattBikellä ja ohjelma olisi ollut pelkästään minun päässäni eikä siinä naaman edessä näytöllä kaikkine lukuarvoineen, olisin luultavasti tippunut siellä viiden minuutin jälkeen. Olen ollut aina huono kaikissa muissa testityypeissä paitsi valojänisjuoksutestissä, mutta Trainerroadilla saa ainakin koneesta tehoja ulos niin pitkään kunnes oksennus on kurkussa.

Sathamoth
03.02.2014, 21.44
Wattimittari lienee pakkohankinta pyörään jos haluaisi "aidompaa" dataa.

Eihän sitä kato tarvii nyt hankkia, kun voittaa sen Garmin Vectorin tuolta ToSin prize poolista :) Todennäköisyys yksi 1441:sta, eli voitto on melkein varma!

CamoN
03.02.2014, 22.01
No se. Murphyn lain mukaan ne Vectorit vielä osuu kohdalle jos laitan hätäpäissäni vaikka Stagesin mittarin tilaukseen. Että jos odottelisi ainakin sen arvontalaulun loppuun ennen tilausta.

Nufan
03.02.2014, 22.27
Mulla on myös tehomittari harkinnassa kesäksi. Itse kääntymässä powertappiin todennäköisesti. Käytettykin kelpaisi, mutta Campa vapaarattaalla niitä ei hirveästi vastaan kävele.
Vectoreita harkitsin, mutta hinta ja polkimien kiristyksen huolellisuus sai luopumaan ideasta. Ja todennäköiseisti onnistuisin ne lähetin mokkulat kolauttamaan autokuljetuksessa rikki.
Talvella, kun tarvii kahta pyörää kuljetella auton sisällä.

Mutta asiaan. Kun tästä flunssasta tervehdyn, ajan tuon 20min testin trainerroadilla ja vertaan sitä Wattbikella ajettuun vastaavaan.

Grugi
04.02.2014, 19.32
Vihdoin kuriiri kiikutti Road Machinen meikäläiselle ja eka pieni polkasukin on tehty ihan vain testaten että laite toimii ja toimiihan se.
Positiivista oli että mukana tuli 1kk ilmaista aikaa trainerroadiin.
Seuraavaksi on pitää tarkistella säädöt kohdilleen ja ajaa 20min testi.
Onko muuten mitään nyrkkisääntöä noiden asetusten kanssa miten ne tulisi säätää? Nyt laitoin niin että rulla kiinni renkaaseen juuri hipoen ja sitten kaksi täyttä kierrosta kiristäen.

CamoN
04.02.2014, 19.48
Onko muuten mitään nyrkkisääntöä noiden asetusten kanssa miten ne tulisi säätää? Nyt laitoin niin että rulla kiinni renkaaseen juuri hipoen ja sitten kaksi täyttä kierrosta kiristäen.

Tuo kaksi kierrosta kiristystä on todennäköisesti lähellä sitä perustetta, jolla Virtual Power -käyrä on laskettu Road Machinelle. Minulla on sama säätö ja mielestäni myös vastuksen ajotuntuma on aika hyvin kohdallaan. Inertiaa on juuri sen verran ettei polkemista keskeytä mielellään, mutta jos on pakko keskeyttää 1-2 sekunniksi, ei ole aivan valtavan työlästä kiihdyttää takaisin tavoitenopeuteen.

miq
05.02.2014, 13.10
Joulukuun alun jälkeen takana 16 TR-treeniä ja Virtual Powerilla mitattu FTP arvo noussut tässä ajassa n. 13%. Teidä sitten luotettavuudesta, mutta vastaa aika hyvin omia tuntemuksia. Tavoite saada ennen huhtikuun alkua nostettua nykytasoa vielä n. 10%. Aloitustaso oli varsin vaatimaton eli tavoite tuskin ihan mahdoton tehtävä. Mites muilla mennyt FTP kehitys ja tavoiteet?

Nailoni
05.02.2014, 13.34
Olen nyt tänä talvena ajellut vähän enemmän mm. Youtube videoiden kanssa mutta tämä softahan vaikuttaa pakkohankinnalta.
Garminin ant tikut ja kadenssihärpäkkeet löytyy, mutta ylättäen tuettujen listalta ei löydy Bilteman traineria. Onkos mulla mitään mahdollisutta käyttää biltemän vehjettä jotenkin trainerroadin kanssa, vai pitääkö tässä hankkia uusi listalta löytyvä traineri tätä varten.
Biltema vehjes ajaa muuten asiansa kun paremmasta ei tiedä.

Mulla on joku vanha traineri joka on tietääkseni ostettu biltemasta ja on tämän näköinen:
http://www.tranzx.com/product/10trainers/111.html

Jos trainerisi on sama, niin ajoin tuolle eilen virtual power vastuskäyrää.. Nyt vaan pitäisi odottaa että saavatko trainerroadin tyypit tuosta tehtyä käyrää..
Tässä linkkiä.
http://support.trainerroad.com/entries/22631864-Trainer-request-BTWIN-IN-RIDE-Home-trainer

Grugi
05.02.2014, 19.12
Nyt on ensimmäinen 8 minuutin testi ajettu. Koville otti kun ei tuota aerobista liikuntaa ole juurikaan tullu harrastettua sitten viime alku syksyn.
FTP lukemaksi sain 199 mikä ei ilmeisestikään ole kovin hyvä. Watt/Kg lukema on 1.86

Seuraavaksi varmaan aloitan tuon Traditional Base - Low Volume II treenin toki ilman ekaa 8 minuutin testiä.
Eiköhän se kunto tästä ala nousemaan pikku hiljaa.

kervelo
05.02.2014, 19.25
Joulukuun alun jälkeen takana 16 TR-treeniä ja Virtual Powerilla mitattu FTP arvo noussut tässä ajassa n. 13%. Teidä sitten luotettavuudesta, mutta vastaa aika hyvin omia tuntemuksia. Tavoite saada ennen huhtikuun alkua nostettua nykytasoa vielä n. 10%. Aloitustaso oli varsin vaatimaton eli tavoite tuskin ihan mahdoton tehtävä. Mites muilla mennyt FTP kehitys ja tavoiteet?

Minulla oli muistaakseni suunnilleen vastaavia nousuprosentteja siinä vaiheessa, kun trainerroadilla aloitin. Toisena talvena kehitysprosentit alkoivat hiljalleen pienenemään ja nyt kolmantena talvena todennäköisesti mennään samalla käyrällä. Kevään testit sen sitten näyttävät. Kuluva kolmas TR-kausi on tosin ollut minulla toistaiseksi pelkkää base-ykköstä, joten se varmaan näkyy tuloksissa.

snowfake
05.02.2014, 19.29
Nyt on ensimmäinen 8 minuutin testi ajettu. Koville otti kun ei tuota aerobista liikuntaa ole juurikaan tullu harrastettua sitten viime alku syksyn.
FTP lukemaksi sain 199 mikä ei ilmeisestikään ole kovin hyvä. Watt/Kg lukema on 1.86

Seuraavaksi varmaan aloitan tuon Traditional Base - Low Volume II treenin toki ilman ekaa 8 minuutin testiä.
Eiköhän se kunto tästä ala nousemaan pikku hiljaa.

Ei ne watit vaan ne W/kg. Varsinkin Suomen vuoristoisilla pullakahvipk-lenkeillä. Mutta helpoitenhan tuota arvoa nostaa laihduttamalla, juhannuksenahan toi voi olla jo 2,2W/kg vaikka ei tekis mitään ;)

ketti
05.02.2014, 21.01
Joulukuun alun jälkeen takana 16 TR... Mites muilla mennyt FTP kehitys ja tavoiteet?

Trainerroad on koukuttanut marraskuusta alkaen.

Aloituskuntoni oli todella vaatimaton, minä olin se typerys joka putosi alkusyksyn leppoisalla Hepo 200 km lenkillä kyydistä kun puhti vain lopahti, tunsin heti alkumatkasta että mihin se minun kuntoni oikein katosi. Alkukesän aikana kaivoon kannettu vesi (kunto) ei näköjään kaivossa (kropassa) siis pysynyt.

Marraskuu 23. päivän jälkeen takana 51 kpl harjoituksia lähes orjallisesti TradBase Mid Volumen mukaan, pari ylimääräistä kokeilua lisänä. FTP noussut tuon melko helpon ohjelman mukana 28 yksikköä. (Minulla ne arvot eivät ole lähelläkään oikeita watteja, tuntumani mukaan)

Tuntuu suunnilleen siltä kuin voisi kuvitellakin. Eli vähän kerrassaan voisin alkaa nostamaan tehoja vähän ja rakentelemaan auttavaa lenkkikuntoa, tähän asti tämä ollut ihan pohjien ottoa.

Painonhallinta: tulos saavutettu, uhkaava läski muutettu ennakoiden trainerissa lämmöksi, syksypainossa edelleen.

Freeze
07.02.2014, 23.13
Nyt meni pasmat sekaisin... Trainerina on Elite Volare Mag Speed Turbo Trainer http://www.wiggle.co.uk/elite-mag-speed-alu-trainer/
Mikä vaihtoehto pitää valita Trainerroadissa; Volare Mag Alu vai Mag Speed Alu vai ihan jotain muuta... Yllättävän haastavaa tuo italialaisten tuotteiden nimeämis käytäntö :-)

Grugi
07.02.2014, 23.21
Nyt meni pasmat sekaisin... Trainerina on Elite Volare Mag Speed Turbo Trainer http://www.wiggle.co.uk/elite-mag-speed-alu-trainer/
Mikä vaihtoehto pitää valita Trainerroadissa; Volare Mag Alu vai Mag Speed Alu vai ihan jotain muuta... Yllättävän haastavaa tuo italialaisten tuotteiden nimeämis käytäntö :-)

Ilmeisesti aiempia vastauksia tulkiten kumpikaan ei ole kohdallaan tällä hetkellä.

30 hampainen
08.02.2014, 09.55

Juu ei kumpikaan noista, vaan Elite SuperCrono Mag Alloy. Sitten menee tehokäyrät Eliten ilmoittamien ja trainerroadin kanssa lähes yksiin. Myös teholaskuri tukee tätä.

Freeze
08.02.2014, 11.14
Kiitoksia vastauksesta:

Juu ei kumpikaan noista, vaan Elite SuperCrono Mag Alloy. Sitten menee tehokäyrät Eliten ilmoittamien ja trainerroadin kanssa lähes yksiin. Myös teholaskuri tukee tätä.

Tänään hiihtämään ja huomenna pitänee ottaa 20 min testi uusiksi.

Pasi

mteebee
08.02.2014, 21.13
Vähän hankaluuksia Tacxin trainerin kanssa kun 8min testeissä ftp vaihteli 250-175. Tein siis ekan testin ja jotenkin ei saanut itsestään parasta irti mutta ftp oli 250,no vähän epäilytti. Kokeilin beta ajuria ja taas eri tulos, lopulta muutin asetukset softasta ja trainerista 2% tasolle. 8minuuttinen meni suht hyvin mutta tulos putos ftp175 tasolle. Ilmeisesti ftp on vain verrokki joka voi olla ihan mikä vaan ja lopputuloksen sitten kertoo harjoitus jakson päätyttyä tehty testi jossa näkee onko ftp noussut, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

CamoN
08.02.2014, 21.55
vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

En oikein ymmärtänyt miten olit ymmärtänyt, mutta minä olen ymmärtänyt Trainerroadin FTP-määrittelyn seuraavalla tavalla:

Harjoituskirjastossa on kaksi harjoitusta jotka on rakennettu testeiksi - 8min testi ja 20min testi. Kummassakin käytetään graafisena kiintopisteenä aikaisemmin määritettyä FTP-tasoa tai jos sitä ei ole määritelty, oletus on 200 wattia. Testiharjoituksiin on liitetty omat laskukaavat, joiden perusteella ohjelmisto ehdottaa uutta FTP-arvoa suorituksen jälkeen. FTP:hän on vapaasti suomennettuna maksimaalinen ylläpidettävä teho (watteina) tunnin suorituksessa, jolloin se johdetaan 8min tai 20min testien tuloksista. Tämä tietysti tarkoittaa sitä, etteivät ne testiharjoituksetkaan ole täysin pettämättömiä, mutta sentään kaikille samanlaisia vertailukelpoisia testimenetelmiä.

Trainerroadissa FTP voi muuttua ainoastaan noiden testiharjoitusten perusteella tai arvoa manuaalisesti muuttamalla. Se ei muutu pelkästään jonkin harjoitusohjelman perusteella, ellei sitten harjoitusohjelma sisällä testiharjoitusta.

Niin kauan kuin Trainerroad käyttää tehomittausmenetelmänä harjoitusvastuksen Virtual Power -käyrää, teholukemat ja sitä kautta FTP-arvokin ovat enemmän tai vähemmän kuvitteellisia. Eikä siinä ole mitään pahaa, jos lukemaa käytetään pelkästään vastusharjoitteluun ja oman kehittymisen seurantaan. Sitten FTP-lukeman tarkkuus ja oikeellisuus alkaa olla keskeisempi asia, jos lukemaa vertaa toisten ajajien FTP-arvoihin tai jos pyörässä on tehomittari, jonka kanssa harjoittelu jatkuu kesällä ulkona samoilla perusteilla kuin Trainerroadissa. Silloin on tietysti ollut loogista käyttää samaa tehomittaria myös Trainerroadin tehomittausmenetelmänä.

mteebee
09.02.2014, 20.15
Kiitti selostuksesta,tosiaan ongelma on tehokäyrän heitoissa joka on pienillä tehoilla + ja suuremmilla -. Kokeilin yhden testiajon Trainerroadin laskemalla ftp arvolla ja liian kesyksi treeni lopulta jäi. Joutunee itse muokkaamaan ftptä ja ajella testejä lisää.

Freeze
11.02.2014, 09.02
Vielä jatkoa Elite traineriin; Trainerina on Elite Volare Mag Speed Turbo Trainer http://www.wiggle.co.uk/elite-mag-speed-alu-trainer/ . Kysäisin Eliten tuesta tehokäppyrää ja sellaisen lähettivät. Nyt loppui it-taidot kesken, enkä saanut kuvaa lisää foorumille. Olisi mielenkiintoista tietää miten lähelle menevät tuon Elite SuperCrono Mag Alloy:n kanssa. Data löytyisi pdf:nä ja jpg:nä. Itselläni trainerin näyttämät vauhdit on kyllä väärin, alle puolet "oikeasta".

kervelo
11.02.2014, 09.50
...Itselläni trainerin näyttämät vauhdit on kyllä väärin, alle puolet "oikeasta".

Mikä mahtaa olla tuo oikea vauhti, johon vertaat? Tehopohjaisessa harjoittelussa vauhdilla ei kyllä oikeasti ole mitään merkitystä. Virtualpoweria käytettäessä kuitenkin sen verran, että siitä takarenkaan nopeudesta TR laskee sitä tehoa, jos sillä on käytössä oikea tehokäyrä. Tuolla ylempänä jo joku kertoi, että Eliten Supercrono Mag Alloyn käyrä vastaisi kohtuullisen hyvin todellisuutta ja trainerroadia, joten tuosta vauhdista ei ehkä kannata välittää.

30 hampainen
11.02.2014, 10.16
Itselläni trainerin näyttämät vauhdit on kyllä väärin, alle puolet "oikeasta".

Huomasitko että jokaisella TR:än vastusvaihtoehdolla nopeus muuttuu? Itse ajelen trainerin vastuksella no 3, myös tr:ään pitää valita silloin kolmonen. Teho vastaa nopeutta laskurin mukaan hyvinkin tarkasti. Pyörän oman mittarin kanssa TR:än nopeus on eri, niin kuuluu ollakkin. Magneettivastuksella ajellaan koko ajan ylämäkeen.

Lisäys: Korjaus nopeuksista, asia tarkastettu;

Ensimmäinen nopeus on Garmin kellosta, toinen TR:än

100W 14,5 kmh / 14,7 kmh
150W 20 kmh / 20 kmh
200W 23,8 kmh / 23,8 kmh
250w 28,8 kmh / 29 kmh
300W 32 kmh / 32 kmh

Trainerin vastus oli kolmosella ja TR:ässä traineriksi valittu Elite SuperCrono Mag Alloy 3, vaikka se oikeasti onkin Volare. Trainerroadissa näkyvä nopeus oli siis käytännössä identtinen pyörän mittarin kanssa.

Freeze
11.02.2014, 15.18
Kiitokset täydentävistä tiedoista; näillä pitäisi nyt aloittelijan pärjätä. Ajattelin (hiihtoloman jälkeen) ajaa Base II mukaan eli 4xviikko. Vanhana maratonharrastajana trainerilla ajossa tekee vaikutuksen rasitustason säätämisen helppous ja tarkkuus. Hyvä juttu, että vaivaisellekin sopiva kestävyyslaji löytyi, alkoi jo lepääminen hiukan päätä vihloa syksyn mittaan…
"Tylsyyteen" on ehtinyt tottua jo aikaisemmissa harrastuksissa pitkillä lenkeillä ja toisaalta onhan tässä koukuttavana tekijänä kannettavan ruutu jota tuijottaa. Autokatoksessa kun pyöräilee ainoa toistaiseksi havaittu huono puoli on varpaisiin iskevä kylmyys. Villapohjaiset sukat auttaa jonkin verran.

Freeze
11.02.2014, 19.54
Lisäys: Korjaus nopeuksista, asia tarkastettu;

Ensimmäinen nopeus on Garmin kellosta, toinen TR:än

200W 23,8 kmh / 23,8 kmh
Trainerin vastus oli kolmosella ja TR:ässä traineriksi valittu Elite SuperCrono Mag Alloy 3, vaikka se oikeasti onkin Volare

Vaihdoin Garminin GSC-10 kadenssimittarin asetuksen manuaaliksi (2096 mm). Nyt 200 W on n. 24 km/h. Kaikki asetukset kunnossa, nyt pitäisi saada vielä kuski kuntoon :)

30 hampainen
11.02.2014, 20.11
^Kolmosvastus tarkoitaa hieman yli prosentin nousua, eli tasaisella tuolla teholla ajetaan noin 5 kmh nopeammin. En tiedä ottaako TR sitä huomioon ftp:ssä, jos ei ota on todellinen ftp hieman korkeampi kuin testissä saatu.

CamoN
11.02.2014, 21.15
Tänään havainnollistui ensimmäisen kerran tehoperusteisen harjoittelun edut.

Ajoin torstaina Rambaud-harjoituksen, joka on 90 minuutin sessio sisältäen 20 minuuttisia peruskestävyysosuuksia ja varsinaisena harjoituksena 3x 8min vedot 95-99% FTP:stä, joiden väleissä 4min palautukset. Koko torstain oli vähän voimaton olo, mutta lähdin kuitenkin tekemään harjoitusta tunnollisesti kun se luki harjoitusohjelmassa. Toisen kahdeksan minuuttisen vedon aikana rupesin ihmettelemään melko korkeita sykkeitä. Hakkasi sellaista yli 175bpm tasoa joka yllätti aikalailla, kun olin ajanut kolme päivää aiemmin 8min FTP-testissä vastaavia vetoja 20% korkeammilla tehoilla ja sykkeet pysyi silloin paremmin hanskassa. Päätin lopettaa viimeisen intervallin kesken kun tuntui, ettei ollut mitään järkeä ajaa loppuun maksimikestävyystreeninä.

Tänään vuorossa oli sitten Ragged Spur, joka on samanlainen 90min sessio mutta pk-osuudet on aavistuksen lyhyemmät ja varsinaisena pihvinä on 3x 10min vedot samalla 95-99% FTP-tasolla 6min palautuksin. Nyt sykkeet pysyivät pidemmissä intervalleissa paljon miellyttävämmällä 160-166bpm alueella ja ennen kaikkea homma tuntui pysyvän rasittavuudeltaan sellaisena, miltä FTP-kynnyksen tuntumassa ajamisen pitäisi tuntua.

Jos olisi enemmän kokemusta harjoitusvastuksella ajamisesta, tuollaisen "huonon päivän" erottaisi varmaan vertaamalla nopeustietoa ja sykettä jos tehoa (tai virtuaalista tehoa) ei olisi saatavilla. Sen sijaan kesällä pihalla muuttuvissa olosuhteissa ja ylä/alamäissä ainakaan minulla ei ole mitään tuntumaa siitä, miltä minkäkin nopeuden pitäisi tuntua ja millä alueella sykkeiden pitäisi olla. Nyt kun saa vastuksen kanssa tuntuman omiin tehoalueisiin ja ennen kesää pyörään tulee tehomittari, varsinaisesta ajamisesta tullee paljon mielekkäämpää. Ei tule poltettua kynttilää molemmista päistä ylämäissä tai vastatuulessa rimpuillessa.

CamoN
18.02.2014, 14.32
Nufan, oletko sattumoisin kokeillut Trainerroadia sellaisen Wattbiken kanssa joka tuottaa ANT+ -dataa?

Ajoin tänään Wattbikellä Trainerroadin Feather-harjoituksen, tosin ilman seurantaa kun kyseisen pyörän ohjelmisto on jostain Jeesuksen ajoilta, eikä siitä saa ANT+ -dataa ulos. Tein harjoituksen siis käyttämällä harjoituksen runkoa apuna, oli paperilapulla aikamerkit ja tehotasot jne. joiden mukaan säädin wattipyörän vastusta. En ollut missään 110% iskussa tänään, joka olisi ollut hyvä tämän tyyppisessä harjoituksessa, jossa mentiin yhden ja kolmen minuutin vetoja 110-130% FTP:stä. Kuitenkin heti alkuun huomasin että Wattbike mittaa tehoa aivan eri tasolla kuin Trainerroadin Virtual Power, Kinetic Road Machinen käyrään perustuen. Esimerkiksi alun lämmittelyssä 150-190W alueella olin nyt wattipyörällä 145-150bpm syketasolla, kun trainerilla on helppo pysyä 130-140bpm tasolla.

Harjoituksen ensimmäinen intervallisarja koostuu kolmesta minuutin "lämmittelyvedosta" jotka pystyin ajamaan harjoituksen määrittelemillä tasoilla. Sen jälkeen ensimmäisessä 3x 3min sarjassa ensimmäinen veto onnistui vielä joten kuten, seuraavassa ei ollut toivoakaan. Tummuin ajamaan sarjan kaksi viimeistä vetoa suunnilleen FTP-tasolla ja päätin jättää viimeisen sarjan kokonaan ajamatta. Ei motivoinut kamalasti, kun olisin ollut pitkälti vauhtikestävyyssykkeissä intervallin alkaessa. Tosin kyseessä oli melko kova harjoitus (TSS arvio 114).

Eli tuntuu siltä että Virtual Power arvioi tehoa korkeammaksi kuin Wattbike. Toisaalta Wattbiken tuottama nopeustietoarvio on subjektiivisesti rasittavuudeltaan arvioituna paljon korkeampi verrattuna pyörän nopeusanturin tietoon, johon Virtual Power perustuu. Eli Wattbiken arvion mukaan pienemmällä tehomäärällä pääsee kovempaa. Mielestäni Kinetic Road Machinen tuottama vastus on nopeustietoon perustuen rasittavuudeltaan melko lähellä oikeaa ajamista 30-35km/h nopeusalueella. Sitä hitaammassa vauhdissa harjoitusvastus tuottaa mielestäni hieman liikaa keinotekoista vastusta, ja toisaalta taas yli 35km/h nopeudessa harjoitusvastus ei mielestäni huomioi oikean ajamisen ilmanvastusta tarpeeksi, eli vastus ei kasva riittävän progressiivisesti. Tosin ilmanvastukseen vaikuttaa ajoasento ym. tekijät joita on hankala vakioida.

No, ei hätä ole tämän näköinen. Minulle on tulossa Saksasta Stagesin wattikampi jota pääsee parhaassa tapauksessa testaamaan viikonloppuna. Juuri nyt olettaisin että se tulee antamaan dataa joka on lähempänä wattipyörää kuin Virtual Poweria.

Hokku
18.02.2014, 15.41
Mitenköhän on noiden Wattbikkien luotettavuus... Helsingin Kisahalilla on kolme pyörää, joista olen nyt testannut kahta usempaan otteseen myös samalla käyntikerralla. Maltillisella 150 sykkeellä pyörät antavat noin 30-40 wattia eroa teholukemissa.

herne
19.02.2014, 15.17
Mitenköhän on noiden Wattbikkien luotettavuus... Helsingin Kisahalilla on kolme pyörää, joista olen nyt testannut kahta usempaan otteseen myös samalla käyntikerralla. Maltillisella 150 sykkeellä pyörät antavat noin 30-40 wattia eroa teholukemissa.

Kisahallin Wattbiket vaikuttavat saavan aika paljon runtua sekalaisessa käytössään. Vähintään yksi pyöristä on ollut huollettevana tämän talven aikana jonkin vian takia, mutta ainakin eilen se oli taas käytettävissä. Toisessa pyörässä taas watit olivat joku kerta satunnaislukuja ja polaarikäyrä pelkkää kohinaa joten en pidä mahdottamana, että 'pienempiäkin' 30-40 watin heittoja ei voisi olla. Oman mutun mukaan pyörät ovat kyllä näyttääneet suht säännönmukaisia lukemia silloin kun niissä ei selkeesti ole ollut mitään suurempaa vikaa.

30 hampainen
21.02.2014, 12.35
Intermedia base 1 ajettu läpi, vajaat neljä viikkoa siinä meni. La tai su ajan uuden 8 min testin, sitten pitää aloittaa joku uusi ohjelma. Ehkä ib 2? Tietysti voisi kokeilla jotain muutakin, kun tietäisi vaan mitä? Vinkkejä? Tavoitteena tehotason kasvu, peruskuntoharjoittelu ei kasvata meikäläisellä kuin ruokahalua.

Grugi
21.02.2014, 12.54
Tänään ajattelin ajaa tuon 20min testin vaikka alla ei olekaan kuin kolme ajattua harjoitusta. Veikkaan että FTP nousee hieman kun nyt osaa paremmin arvioida omaa ajoa ja kuntoa.

feltti
21.02.2014, 15.01
Intermedia base 1 ajettu läpi, vajaat neljä viikkoa siinä meni.

Kuuden viikon ohjelma vajaassa neljässä viikossa? Itellä huomenna plakkarissa viikot 2-5 eli yksi viikko jäljellä.

La tai su ajan uuden 8 min testin, sitten pitää aloittaa joku uusi ohjelma. Ehkä ib 2? Tietysti voisi kokeilla jotain muutakin, kun tietäisi vaan mitä? Vinkkejä? Tavoitteena tehotason kasvu, peruskuntoharjoittelu ei kasvata meikäläisellä kuin ruokahalua.

Ootko katellut sillä silmällä noita 40k TT- ja Half Distance Triathlon-ohjelmia? Ite vetäsen seuraavaksi joko IB 2 tai sitten tosta HDT-ohjelmasta modatun ohjelman:

3 viikkoa:

ti VO2 Max/Anaer 60 min
to Sweet Spot/Threshold (OverUnders) 60-90 min
la Tempo/Sweet Spot 90 min
su Endurance/Tempo 120 min (maantiellä)

neljäs viikko palauttava

Workout Libraryssahan on vaihtoehtoja vaikka huru mykki ja ne saa kivasti järjestykseen vaikkapa IF:n (tai TSS:n) mukaan, niin on helppo rakentaa progressiota noille tehoviikoille.

30 hampainen
21.02.2014, 16.36
Kiitoksia feltti vastauksesta. Luultavasti ajan tuon Half-Distance Triathlon Low Volumen seuraavaksi. Teen 4-6 harjoitusta viikossa, niin menee vähän nopeammin tuokin läpi :)

Grugi
21.02.2014, 19.30
20min testi ajettu ja nousihan se FTP sieltä 199 -> 219. Toi kyllä lähempänä totuutta kun ei ekalla kerralla osannut oikein arvioida kuntoa.

ketti
22.02.2014, 16.30
Luultavasti ajan tuon Half-Distance Triathlon Low Volumen seuraavaksi. Teen 4-6 harjoitusta viikossa, niin menee vähän nopeammin tuokin läpi :)

Miksi et aloita mid tai high volumea, jos aiot ajaa enemmän kuin low-ohjelma vaatisi?

Minä en harjoittelusta mitään ymmärrä. Siksi tyhmyyksissäni kysyn. Syksyyn on kuitenkin yhtä monta viikkoa teki niin tai näin.

CamoN
22.02.2014, 17.12
Jepjep, minulla on ollut ihan riittävästi ajettavaa Novice Competitor High Volumessa. Noin seitsemän harjoitustuntia ja neljä harjoituskertaa viikkoon, eli kerrallaan 1,5-2 tuntia. Siinä pitää ihan mielellään välipäiviä.

30 hampainen
22.02.2014, 19.56
Miksi et aloita mid tai high volumea, jos aiot ajaa enemmän kuin low-ohjelma vaatisi?

Noi on huomattavasti raskaampia kuin Low volume, koska niissä on kahden tunnin harjoituksia perättäisinä päivinä..

30 hampainen
23.02.2014, 14.01
Tuli ajettua 8 min testi. Alku meni aivan persiilleen, ajelin "kuulolla" ja ensimmäisessä lyhyessä piikissä olikin kaksi osaa, puotin tehot liian aikaisin ja jäin 40 wattia alle tavoitteen. En tiedä otetaanko tuota ftp testiin vai kuuluuko se vielä lämmittelyyn.
Ensimmäisessä 8 min osuuudessa lähdin tavoittelemaan kuuta taivaalta. 2 min jälkeen loppui happi. Sisulla vedin loppuun. Toinen 8 min menikin sitten paremmin. Tein oman uuden sisäpyöräilyn sykeennätyksenkin 186, tuossa vaiheessa hikoilin jo kuin sika. Ulkona menee, ainakin vielä viime kesänä 190 rikki.
FTP +35, mihin olen tyytyväinen. Uusi ftp päivittynee seuraavaan harjoitukseen?
ps. Tiimissä ollaan

kervelo
23.02.2014, 14.25
Aika huima korotus FTP:n. Kuinka paljon mahtaa olla W/kg uudella FTP:lla?

30 hampainen
23.02.2014, 14.52
Aika huima korotus FTP:n. Kuinka paljon mahtaa olla W/kg uudella FTP:lla?

2,53, laskin laskimella. Uudet luvut näkyvät luultavasti seuraavan harjoituksen tiedoissa. Kuukausi sitten 2,08. Kolme kiloa on painoakin pudonnut.

Nuohan eivät ole todellisia arvoja. Elän luulossa, jos pyörässä olisi voimamittari, luvut olisivat himpun korkeampia.

feltti
23.02.2014, 16.43
Aika mukavasti irtosi Clarkissa noi 8 min vetojen 12 sekunnin alkustompsit, lähes paikaltaan välityksellä 53x13 tuli 5 sekunnin enkaksi 1018 W ja 10 sekunnin enkaksi 931 W vaikka vähän lipsuikin. Vähänkö muuten tuntui kevyeltä jaloisssa toi Sweet Spot-vauhti noiden alkukirien jälkeen, tuntui ettei siinä tarvitse käyttää voimaa lainkaan.

Jussi
23.02.2014, 19.51
Pakko heittää tähän väliin omia kokemuksia sen verran, että Tacxin Satorissa missä on vipu magneettivastuksen säädölle, on helposti muutaan kymmenen wattia se alue mihin asentoon vipu kulloinkin sattuu asettumaan, kun sitä kääntää vastukselta toiselle, tai vaikka vaan nitkuttelee siinä paikallaan samalla vastuksella. Isommilla wateilla vähän enempikin heittoa. Toinen hommeli mikä heikentää virtuaalista mittausta on vastuksen pieni vaimeneminen ajon aikana. Jossain 15-30 minsan jälkeen samalla vastuksella ja kierroksilla alkaa tehokäyrä jatkuvasti pikkuhiljaa laskemaan ellei nosta vauhtia. Kaikki heilunta pyörän päällä vaikuttaa myös vähän. </ilonpilaus>

CamoN
25.02.2014, 21.17
Noniin, Stagesin tehomittari on nyt sisäänajettu ja FTP-testi ajettu sen perusteella. Vertailu Kinetic Road Machinen Virtual Power -käyrään osoittaa että ainakin minun kohdallani Virtual Power on arvioinut tehoa yläkanttiin.

Uuden FTP-arvon lisäksi otin muistiin pari erilaista tehoaluetta pyörän takakiekon pyörintänopeuteen verrattuna, sekä Virtual Powerin että tehomittarin kanssa. Nämä nyt ei ole mitään tarkkoja lukuja koska nehän elää ajaessa koko ajan, mutta yritin keskiarvoistaa niitä parhaani mukaan. Ja FTP-testien välissä kului noin kolme viikkoa aikaa ja tein kymmenisen harjoitusta, joten testitulosten ero on pelkästään suuntaa antava. Kaikki arvot otettu 22°C huoneenlämpötilassa, kun sekin tuntuu vähän vaikuttavan vastuksen toimintaan. Tehomittari kalibroitiin asiaankuuluvasti.

Kinetic Road Machine Virtual Power 200W = 28,8km/h
Stages 200W = 31,5km/h
Ero = noin 10%

Kinetic Road Machine Virtual Power 258W = 32km/h
Stages 258W = 35,2km/h
Ero = noin 9%

Kinetic Road Machine Virtual Power FTP (8min testillä) = 312W
Stages FTP (20min testillä) = 272W
Ero = noin 13%

Eli mittaustapojen välillä on selkeä ero, mutta vaatisi laajempaa testausta jos haluaisi jotain luotettavaa dataa tuon Virtual Powerin käyttäytymisestä. Ensimmäinen ongelma Virtual Powerissa on tämän Road Machinen kanssa se vastuksen kiristäminen rengasta vasten. Olen kiristänyt sen kosketuksesta kaksi kierrosta (joka oli asiaa tutkiessani internetin mielestä "oikea" kireys), ja näiden erojen valossa "oikeampi" kiristys olisi ehkä 2,5 tai 3 kierrosta. Mutta se vaatisi sitä laajempaa testausta.

Ja edelleen, eihän sillä ole mitään väliä jos Virtual Power näyttää vähän ohi niistä absoluuttisista tehoista. Kunhan harjoittelu pysyy Trainerroadissa. Minulla harjoittelu siirtyy satunnaisesti Wattibikelle ja kesällä jatketaan tehojen kanssa valkoisen viivan seurantaa ulkona, joten kaikki harjoitusalustat saisivat olla mukavasti synkronissa.

Nyt juolahti mieleen - salliikos Trainerroad tehomittarin ja Virtual Powerin käyttämisen samaan aikaan? Jos sallii, piirtääkö se myös molemmat harjoitukseen? Sehän olisi ihan Amerikkaa, jos näin on. Virtual Powerin muuttujilla (kuten sen vastuksen kireydellä) voisi kalibroida sen vastaamaan tehomittarin lukemia. Pitääpä kokeilla tuota torstaina, kun on taas harjoitus edessä.

kervelo
26.02.2014, 11.06
Nyt juolahti mieleen - salliikos Trainerroad tehomittarin ja Virtual Powerin käyttämisen samaan aikaan? Jos sallii, piirtääkö se myös molemmat harjoitukseen? Sehän olisi ihan Amerikkaa, jos näin on. Virtual Powerin muuttujilla (kuten sen vastuksen kireydellä) voisi kalibroida sen vastaamaan tehomittarin lukemia. Pitääpä kokeilla tuota torstaina, kun on taas harjoitus edessä.

Tuo ei taida olla mahdollista suoraan TR:ssa. Saman asian saa tietty hoidettua niin, että käytät TR:n kanssa virtualpoweria ja laitat sen stagesin tiedot tallentumaan ajotietokoneeseen. Jälkeenpäin sitten yhdistelet/vertailet laitteiden keräämiä tietoja; TR:n datanhan saa downloadattua koneelle ihmeteltäväksi.

PMoi
26.02.2014, 12.30
Kinetic Road Machine Virtual Power 200W = 28,8km/h
Stages 200W = 31,5km/h
Ero = noin 10%

Kinetic Road Machine Virtual Power 258W = 32km/h
Stages 258W = 35,2km/h
Ero = noin 9%

Tälläinen vertailu ei anna aivan todellista kuvaa teholukemien välisestä erosta. Koska käyttämäsi harjoitusvastuksen teho ei kasva lineaarisesti nopeuden mukaan, niin prosentuaalista eroa pienentää vastuksen tehokäyrä.

Jos 32km/h ajetun nopeuden 258W Virtual Power tehon normalisoi 31,5km/h nopeuteen niin silloin tehoksi voisi arvella n 249W
eli:
Kinetic Road Machine Virtual Power 249W = 31.5km/h
Stages 200W = 31,5km/h
Ero = noin 20%

30 hampainen
27.02.2014, 17.15
Kova ftp:n nosto osoittautui virheeksi, jäi jo toinen harjoitus kesken. Nyt pitää lähteä jo heti alusta ajamaan "kovavauhtista" ja jää lämmittelyt pois.
On pakko pitää pikku paussi ja katsoa sitten miten harjoituksia jatkaa.

ketti
27.02.2014, 18.16
Kävi ehkä melkein samoin kuin minulle. 8 min testi hampaat irvessä ihan täysillä eikä melkein, eikä sen perusteella skaalattuja treenejä jaksa ajaa kun syke karkaa hitaasti taivaisiin jo ihan liian aikaisin.

20 min testi tuntuu toimivan minulla paremmin, kuten jo joskus totesin. Pitäisi tämä talviolympialaiskatsomisen aiheuttama treenivähennys jo katkaista, kisat loppuivat jo kuulemma.

CamoN
27.02.2014, 19.14
Minulla toissapäiväinen 20min testi näyttää osuneen ihan hyvin. Tänään jaloissa vielä vähän väsy ja Featherin FTP 110-130% 3min vedot osoittautuivat aika kovaksi setiksi. Mutta tuli ajettua.

feltti
28.02.2014, 17.13
No niin, IB 1 plakkarissa (viikot 2-6). Tänään piti tehdä 6x8 min yläveekoota, mutta viidennen vedon viidennen minan jälkeen simahti PowerTapin patteri, joten vähän jäi vajaaksi tämä treeni. Muuten IB 1 meni suunnitelman mukaan. Viikoilla 4 ja 5 tein lisäksi tunnin kevyen pk-treenin ja huomenna ajattelin tehdä vielä 90 min pk-treenin (ehkä Baxterin). Ensi viikosta alkaen sitten IB 2, lähtien viikosta 2.

Tämän päivän tuntemusten mukaan FTP:tä voisi korjata ylöspäin ehkä 10 watilla, tuntui nimittäin todella vahvalta, lähes helpolta, ja sykkeet pysyivät hienosti kurissa: kun vetojen keskitehot olivat vähän yli nykyisen arvauksen FTP:stä (eli vähän yli 270 W), niin sykkeet olivat about 30 lyöntiä alle maksimisykkeen. Vaan enpä tiedä, ehkä jätän edelleen hyvän ja pahan päivän varaa, etenkin kun suurin osa IB 2:n vk-vedoista vedetään 5 % kovemmilla tehoilla kuin IB 1:llä ja koska myös VO2max-treenit tulevat mukaan.

Hieno kokemus on kyllä ollut tämä TrainerRoad tähän mennessä, ihan uutta kipinää on löytynyt harjoitteluun kun saa treenata mukavan harjoituskumppanin kanssa eikä tarvitse yksin tuolla kopissa kihnuttaa :)

Sathamoth
02.03.2014, 13.29
Noi on huomattavasti raskaampia kuin Low volume, koska niissä on kahden tunnin harjoituksia perättäisinä päivinä..

Ajattelin itse ajella kans tuon Half-IM Planin, mutta arvon vielä vähän, että riittäisikö viikossa tunnit tuohon mid-volumeen vai pitäisikö suosiolla tyytyä siihen low volumeen. Mid volume vaatisi kuitenkin suunnilleen 7h/vk pelkästään pyöräilyyn, siihen päälle sitten se 2-3h juoksua, 2h uintia ja 1h punttista/vk nii äkkiä alkavat tunnit loppumaan viikosta..

feltti
07.03.2014, 14.22
Kyllä tuntuu TrainerRoadin ohjelmat purevan. Vertailua kahden samanlaisen 90 min treenin välillä, joissa 5x10 min veto (5 min palautuksilla):

8.2.2014
teho/W
syke
7.3.2014
teho/W
syke

Veto 1
240
144
Veto 1
270
147

Veto 2
246
151
Veto 2
282
154

Veto 3
262
158
Veto 3
295
157

Veto 4
259
160
Veto 4
291
161

Veto 5
262
164
Veto 5
296
163

Maksimisyke ekassa treenissä 177, koko treenin keskisyke 142 ja normalisoitu teho 226 W. Maksimisyke tokassa treenissä 175, koko treenin keskisyke 142 ja normalisoitu teho 253 W.

Kuukaudessa 30 W lisää about samoilla sykkeillä. Not bad.

30 hampainen
07.03.2014, 17.20
^Pidin muutaman päivän palautumisen ja tein saman treenin 1.30 h jonka jo ajoin kuukausi sitten. Tehonnousu samat 30 w mutta keskisyke oli koko ajan 3 lyöntiä matalampi kuin edellisellä kerralla.

ps. Rupesin tekemään IB ykköstä uudelleen kun se kerran tuntuu hyvältä ja näyttää kehittävänkin.

mteebee
08.03.2014, 12.19
Onneksi olkoon feltti ja 30hampainen tehojen nostosta, toisilla alkaa ftp menemään alaspäin. Tänään piti jo lopettaa treeni kesken ja todeta että lisää välipäiviä. Siinä tän ohjeman vahvuus onkin kun palaute näkyy ruudulla ja aika nopeasti voi tehdä johtopäätösiä mihin suuntaan on menossa. Ehkä pk lenkkien vähyys alkaa tuntumaan,edelliset ajettu syksyllä ja talvi mennyt trainerilla 1h tai max 1,5h pituisten intervallitreenien parissa tai sitten 40v ikä alkaa näkymään..

ketti
08.03.2014, 14.41
FTP junnaa nyt täälläkin nyt paikoillaan, tosin vain tuntuman perusteella todettuna ilman testiajoa. Ajoin tarkoituksellisesti ensin pohjille peruskuntojunnausohjelman "traditional base" oikein huolella, luettuani syksyllä trainerroadin sivuilta höpinää hauraasta kunnosta ja kestävämmästä peruskunnosta. Ehkä se "helppo" (sitä se ei ollut) kunnonkohotus on nyt tullut mikä oli tullakseen tuolla ohjelmalla. Vasta nyt yritän siirtyä tehokkaampiin ohjelmiin, IBuild ensimmäinen treeni ajettu eilen. Kai se on ihan ok jatkoksi? Tehoja lisää, määrää vähemmälle ja ulkoajoa päälle.

Miksikö ajelen? Ihan hyvikseni, tervettä tuskaa tunteakseni ja ikääntymisen väistämättömyydelle jotakin tehdäkseni ts. pysyäkseni pois sohvalta edes ajoittain.

Jos toissavuotisen Vätternin aikaan edes pääsisi mutta alemmilla keskisykkeillä.

30 hampainen
08.03.2014, 16.40
..., toisilla alkaa ftp menemään alaspäin. ...

Johtunee superkompensaatiosta, tai tarkemmin sen puutteesta. Luulin nimittäin itsekkin että on käymässä juuri noin, mutta sitten luin Aja kovempaa kirjan ja siinä oli juttua juuri tuosta sanahirviöstä. Jos haluaa että tehot nousevat on harjoiteltava silloin kun keho on superkompensaatiossa, eli palautunut edellisen harjoituksen tasolta astetta paremmalle. Jos harjoittelee palautumistilassa tehot jäävät junnaamaan paikoilleen ja mahdollisesti myös laskevat jos oikein väsyy. Harjoitusten väli ei saa olla myöskään liian pitkä, muuten taas pudotaan tuolta kehittävältä alueelta. Tää on tarkkaa hommaa :)

Lisäys: Superkompensaatio = Ylikorjautuminen

Lisäys2: Tässä aika hyvä blogikirjoitus asiasta: http://ajatuksialenkkipoluilta.blogspot.fi/2014/02/kun-kehitys-junnaa-paikallaan.html

Sathamoth
11.03.2014, 09.03
Aloitin tänään tuon Sweet Spot Base Intermediate Base II -planin, tarkoituksena suorittaa se ja heti perään tuo Half Distance Triathlon Low Volume (josta ainakin osa viikonlopputreeneistä tullee korvautumaan 90-120km ulkolenkeillä).

Ensimmäisenä tuli toki tuo 8-min FTP-testi. En testannut FTP:tä silloin Sufferfest Tourin jälkeen, ja olin tässä välissä 2vk lomailemassa ilman yhtään pyöräilyä, niin oli pieni epäillys että FTP:n suhteen olisi tapahtunut pientä taantumista. Vielä mitä, FTP nousi 311 -> 326 :) Eli joko Sufferfestin vaikutus näkyy vieläkin, tai lepo on tehnyt hyvää, tai molemmat. Oli miten oli, tästä on hyvä jatkaa treenejä ja valmistautumista kesän pyöräilykauteen.

Freeze
12.03.2014, 20.57
Kokeilin kolmannen kerran Trainerroadin 20 min testin. Edellinen oli tehty 9.2. Nyt hiukan ennakkoon mietitytti, kun on tuo kevään pölukausi jo alkanut ja allergialääkitys päällä. Edellisen testin arvot 20 min testipätkällä HR 142 / Power 233 / TSS 37 ja tänään kyseiset arvot olivat HR 136 / Power 291 / TSS 37. Nuo siis nimenomaan siltä 20 min pätkältä. FTP nousi lukemaan 276, kun edellinen oli noin 235. En tiedä teinkö tuon testin vieläkään tarpeeksi kovaa, kun palautui niin helposti. Jokatapauksessa samalla sykkeellä saa enemmän tehoa irti eli kehitystä on tapahtunut. Syy miksi testin tein oli se, kun alkoivat nuo Tradional Base Mid volume 1 treenit tuntua liian helpoilta vanhoilla tasoilla. Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu seuraavan kuukauden aikana. Ohjelmakin hiukan hakusessa, ehkä kokeilen miltä tuntuu Advanced Build. Jos on liian rankkaa aina voi palata vanhaan takaisin.

Sathamoth
18.03.2014, 08.28
Tänään oli ohjelmassa ensimmäinen "mäkitreeni", Newcomb. 4 minuutin intervalleja 90FTP% ja 95FTP%-tehoilla, ja tavoitteena saada kadenssi mahdollisimman alas. Treenin aikaisissa ohjeissa mainittiin, että 50-60 olisi se normaali kadenssialue, jolla tuollaisia hitaita voimatreenejä tehdään. Itselläni tuli vaan sellainen ongelma, että jos pitää saada 95FTP%-tehot niin en saa kadenssia alle 65:n suurimmallakaan vaihteella (vaihteet 10-speed/12-27 takana, 2-speed edessä). Pitää vissiin vaihtaa pakka :)

plr
18.03.2014, 18.48
.. en saa kadenssia alle 65:n suurimmallakaan vaihteella (vaihteet 10-speed/12-27 takana, 2-speed edessä). Pitää vissiin vaihtaa pakka :)

Eihän pakan vaihdolla saa käytännössä muuta muutosta kuin 11-piikkisen taakse ja sen vaikutus on alle 10% verrattuna nykyiseen tilanteeseen. Eikö trainerin vastusta saa isommalle?

Sathamoth
18.03.2014, 21.22
Eihän pakan vaihdolla saa käytännössä muuta muutosta kuin 11-piikkisen taakse ja sen vaikutus on alle 10% verrattuna nykyiseen tilanteeseen. Eikö trainerin vastusta saa isommalle?

Trainerina on Kurt Kinetic Rock'n'Roll, eli vastusta tulee lisää kun rengas pyörii kovempaa. Niin, eihän sillä saa kun sen vajaat 10%, mut ei oo muitakaan ideoita …

plr
19.03.2014, 00.31
Kurt Kineticin taulukon mukaan noilla välityksillä ja 50:n kadenssilla tosiaan näyttää jäävän teho alle 200 wattiin. Pitää nostaa kadenssia tai hommata traineri, jossa on isompi vastus, jos haluaa tehdä mainittua voimatreeniä. Vaikuttaako Kurtissa rengaspaine tai rullan kireys rengasta vasten tehoon? Sillä voisi saada lisää vastusta.

Sathamoth
19.03.2014, 11.31
Kurt Kineticin taulukon mukaan noilla välityksillä ja 50:n kadenssilla tosiaan näyttää jäävän teho alle 200 wattiin. Pitää nostaa kadenssia tai hommata traineri, jossa on isompi vastus, jos haluaa tehdä mainittua voimatreeniä. Vaikuttaako Kurtissa rengaspaine tai rullan kireys rengasta vasten tehoon? Sillä voisi saada lisää vastusta.

Kyllä ne jonkin verran vaikuttavat testien mukaan, mutta tätä vaikutusta ei ole speksattu mihinkään, eikä TrainerRoad ota sitä millään tavalla huomioon. Ts. ne watit, mitkä TrainerRoad näyttää, olettavat aina vakiopaineet & rullan kireyden. Mulla se on 8 bar & 2 täyttä kiristysruuvin kierrosta.

taipma
20.03.2014, 15.51
Kyllä ne jonkin verran vaikuttavat testien mukaan, mutta tätä vaikutusta ei ole speksattu mihinkään, eikä TrainerRoad ota sitä millään tavalla huomioon. Ts. ne watit, mitkä TrainerRoad näyttää, olettavat aina vakiopaineet & rullan kireyden. Mulla se on 8 bar & 2 täyttä kiristysruuvin kierrosta.

Jos sinulta löytyy Kinetic InRide -palikat, niin Trainerroadissa voi käyttää "spindown" -kalibrointia. Silloin renkaan paineet ja kiristysvoimat tulee huomioitua. Ei mulla muuta, jatkakaa.. :)

CamoN
20.03.2014, 17.04
Jos sinulta löytyy Kinetic InRide -palikat, niin Trainerroadissa voi käyttää "spindown" -kalibrointia. Silloin renkaan paineet ja kiristysvoimat tulee huomioitua. Ei mulla muuta, jatkakaa.. :)

Joka toisaalta edellyttää BT Smart -yhteensopivaa tietokonetta johon se Trainerroad on asennettu. Jos BT Smartia ei löydy tietskarin raudasta niin toki sovittimia saa kaupasta, mutta se on taas sitten lisää säätöä ja vähän lisää kustannuksia.

Vielä lisää kustannuksia tulee jos laittaa 500€ lisää ja keskiöstandardit natsaa, jolloin saa esimerkiksi ANT+ sekä BT Smart -yhteensopivan tehomittarin Stagesilta, jolla tehomittaus jatkuu myös pihan puolelle kesällä. Olettaen että pyörästä löytyy jo järkevä ajotietokone.

taipma
20.03.2014, 17.09
Joka toisaalta edellyttää BT Smart -yhteensopivaa tietokonetta johon se Trainerroad on asennettu. Jos BT Smartia ei löydy tietskarin raudasta niin toki sovittimia saa kaupasta, mutta se on taas sitten lisää säätöä ja vähän lisää kustannuksia.

Vielä lisää kustannuksia tulee jos laittaa 500€ lisää ja keskiöstandardit natsaa, jolloin saa esimerkiksi ANT+ sekä BT Smart -yhteensopivan tehomittarin Stagesilta, jolla tehomittaus jatkuu myös pihan puolelle kesällä. Olettaen että pyörästä löytyy jo järkevä ajotietokone.

Juuri näin. Omaan olemassa olevaan laitteistoon minun täytyi hankkia Bluetooth 4.0 USB adapteri. Maksoi 12 euroa.

Sathamoth
20.03.2014, 17.48
Juuri näin. Omaan olemassa olevaan laitteistoon minun täytyi hankkia Bluetooth 4.0 USB adapteri. Maksoi 12 euroa.

Kauheeta törsäystä, DealExtremestä saa alle vitosella :)

Mutta joo, vakavasti puhuen kyllä tuo Stages on keskipitkän aikavälin hankintalistalla. Sitten kun TR näyttää yli 350W:n FTPtä niin annan itselleni luvan hommata sellaisen :) Se, että pienellä kadenssilla ei saa tarpeeksi watteja ei ole oikeastaan kovin merkittävä seikka, kyllä siellä 65-75:n kadenssin haarukassakin saa tehtyä ihan hyvää runttaustreeniä.

feltti
29.03.2014, 17.08
No niin, viikot 2-5 pulkassa IB2'sta. Ohjelman treenien lisäksi viikoilla 2 ja 3 Baxter (eli 90min pk/tempo), ja viikolla 4 maantiellä 1h40min ja tänään maantiellä 1h50min pk/tempo (sykkeillä).

Reenit olivat kovempia kuin IB1'llä, kuitenkin tehtävissä, vaikka viikon 2 jälkeen nostin FTP:tä 15 watilla. Eilinen 3x20min/5min mäkisimulaatioharjoitus oli aika paha, etenkin kun jalat olivat jo lähtiään aika tyhjät ja jäähdytys sukkaa tuolla ajokopperossa, kun ulkona on näin lämmin. Anyway, eilen illalla hevoskuormallinen riisiä kiinalaisessa, päälle täytekakkua, suklaata ja appelsiinimehua, ja tänään kulkikin maantiellä todella vahvasti. On se hiilari vaan ihmeellinen aine.

Huhtikuussa on suunnitelmissa pk-jakson tapainen eli maantiellä cc-fillarilla pk/tempo-lenkkejä 3 krt viikossa ja 1-2krt/vko Trainerroadin tunnin mittaisia tempo/ss-treenejä. Eli tehoja alemmas ja määrää pikkuhiljaa lisää.

Jotain näiden (äkkiä) kuluneiden 9 viikon tehopainotteisen viikon aikana luulen oppineeni itsestäni: tehopainotteinen reeni heittää helposti ylikierroksille, yöllä on kuuma ja uni rauhatonta ellei suorastaan paskaa. Löysin kyllä lääkkeetkin tämän ongelman selättämiseksi: elimistöä rauhoittavat kevyet 30-60min kävelylenkit ja ennen kaikkea: illallisella runsashiilarinen ateria (tässä on ollut opettelemista koska olen syönyt aika vähähiilarisesti). Riisiä, riisinuudelia, hedelmiä, tuoremehuja, suklaata jne niin paljon että raukaisee. Tuossa kaiketi insuliini antaa kyytiä kortisolille ja sitä kautta hyvät unet.

mteebee
31.03.2014, 09.33
Mites feltti noi trainerroadin treenit siirtyy maantielle..Tai siis ohjelmoitko mittariin Traineroadin treenin vai muistin ja tehomittarin mukaanko ajelet. Itse hankin just powertapin ja mietin miten trainerroadin treenit jatkuis helpoiten maantiellä.
Omat treenit muuttu sikäli että otin pkta mukaan eli 2x2h pk ja 2x sweetpot II viikossa,niin ei käy liian rankaksi touhu,aiemmin tuli tehtyä 4 sweetpot I treeniä viikossa ja eihän siitä palautunut. Tosin pää ei menaa kestää ajaa 2h pkta trainerilla, ihan hirveätä. Nyt vaan kytee ajatus siitä onko 2. kovempaa treeniä viikossa liian vähän kehittämään...

kervelo
31.03.2014, 11.41
Mites feltti noi trainerroadin treenit siirtyy maantielle...

Kannattaa selailla TR:n blogia. Siellä muistaakseni oli joskus (aika kauan sitten) juttua treenien siirtymisestä ulos.

feltti
31.03.2014, 14.34
Mites feltti noi trainerroadin treenit siirtyy maantielle..Tai siis ohjelmoitko mittariin Traineroadin treenin vai muistin ja tehomittarin mukaanko ajelet. Itse hankin just powertapin ja mietin miten trainerroadin treenit jatkuis helpoiten maantiellä.
Omat treenit muuttu sikäli että otin pkta mukaan eli 2x2h pk ja 2x sweetpot II viikossa,niin ei käy liian rankaksi touhu,aiemmin tuli tehtyä 4 sweetpot I treeniä viikossa ja eihän siitä palautunut. Tosin pää ei menaa kestää ajaa 2h pkta trainerilla, ihan hirveätä. Nyt vaan kytee ajatus siitä onko 2. kovempaa treeniä viikossa liian vähän kehittämään...

Tehomittarin ja tuntuman perusteella ajelen maantiellä, paitsi nyt huhtikuussa tuntuman ja sykkeiden mukaan (CC-fillarilla jossa lokarit ja nappulakumit).

Ite en pysty/halua/yritä yli 90 min pk-reenejä rainerilla, liian puuduttuvaa jo ajatuksenakin. Kehittyminen vähän kai riippuu siitä mitä haluaa kehittää. Ite haluan nyt pari kuukautta satsata tohon tempo/ss alueeseen (80-92% FTP), ja tavoitteena on saada sykkeitä alemmas noilla alueilla. Uskon että tuohon tavoitteeseen voin päästä, jos ajan pari kertaaa viikkoon 2x20 min 90-92% tehoilla ja pari kertaa viikkoon pitempää jyystöä 80-85% tehoilla (pikku kireillä ja lyhyillä mäillä ryyditettynä).

Kesä-heinäkuussa sitten noita IB2-tyyppisiä VO2max ja ylävk-treenejä ja kattoo saisko jossain 20 min testissä jotain aikaiseksi.

CamoN
31.03.2014, 17.42
Rakentelin ajan kuluksi muutaman Trainerroad-harjoituksen Garmin Connectissa ja siirsin ne Edge 510:aan ennen kuin laitoin Trainerroad-tilin horrokseen. Harjoitukset sisältävät FTP-kynnyksen ympärillä pyöriviä 2-12min vetoja, mutta toistaiseksi ne eivät ole juuri kiinnostaneet. Paljon mielekkäämpää on ollut ajaa vaikka lyhyitä ylämäkivetoja tai ihan vaan sopeutua ulkona ajamiseen pitkähköillä pk-harjoituksilla.

Tehoperusteinen harjoittelu tuntuu paljon helpommalta vastuksella. Toistaiseksi ulkona ajaessa tehomittauksesta on ollut apua lähinnä vauhdin kontrolloinnissa ylämäissä, tavallaan oman tehotuoton ymmärtämisessä erilaisissa olosuhteissa (vasta/myötätuulet ja -mäet) sekä NP-arvojen ja miehekkäiden maksimitehopiikkien ihastelu jälkeenpäin.

Sathamoth
29.04.2014, 22.52
Nyt olisi taas uutta TR-haastetta tarjolla - 8 days in California race: http://www.trainerroad.com/8dc-2014

Wilgios
20.07.2014, 21.23
Ei ole ajankohtainen tällä hetkellä kun kelit ulkona mitä parhaimmat, mutta edullisia harjoitusvastuksia esim. käytettyinä. Katselin trainerroadin nettisivut + lyhyen youtube pätkän --> Voisiko joku valaista miten tämä toimii:

Voinko ostaa jonkun ns. halvan trainerin käytettynä, mikä on yhteensopiva TR:n nettisivujen mukaan?

Sittenkö ostan tietokoneeseen jonkun sovittimen, ja erilliset anturit, jotka juttelee tuon sovittimen ja läppärin kanssa? Mulla on ennestään ikivanha polarin sykemittari sekä traxmeetin sykemittari, fillarissa sigman mittari jossa kadenssi-anturi myös.

Saako nuo videot tuolla kuukausimaksulla mukaan eli ns. virtuaaliajot myös?

CamoN
20.07.2014, 21.56
Yhteensopivuuden kannalta tärkeimpiä ovat ANT+ tai Bluetooth-anturit, mutta traineriksi sopii erinomaisesti vaikka Kinetic Rock & Roll (http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/34873-m-kurt-kinetic-rock-and-roll-traineri/#entry71722). TrainerRoad tarvitsee toimiakseen nopeusanturin tai tehoanturin, joka lähettää dataa ANT+:lla tai Bluetoothilla. Jos tietokoneessa on Bluetooth 4.0 -piiri, kannattaa hankkia BT-anturit. Jos Bluetoothia ei ole, voi harkita esim. Suunto Move Stickiä jolla saa ANT+ -yhteensopivuuden.

Viittaatko Sufferfest-videoihin? Ne ovat lisämaksullisia. Lisäksi kannattaa huomioida, ettei TrainerRoad mahdollista varsinaista interaktiivista virtuaaliajoa - kovempaa polkemalla harjoitus tai video ei lopu yhtään aikaisemmin kuin hitaammin polkemalla. Ellei sitten kesän aikana ole tullut lisää ominaisuuksia, itse olin trainerin päällä edellisen kerran muistaakseni maaliskuun alussa.

Wilgios
22.07.2014, 12.53
Mulla on kokemusta kuntopyörästä ja crosstrainerista kotona, ja kyllästyin aika äkkiä. Tarkoitus olisi säilyttää keväästä kohotettu kunto talven yli esim parilla sisäfillaritreenillä viikossa.

TRää ajattelin että säilyiskö motivaatio hommassa paremmin eli olisi ns. Mielekkäämpää.

Eli itse traineriksi menisi ns budjettilaite, ja esim nopeusanturi tuo riittävän tiedon, traineri ei anna epäsuorasti mitään tietoja pc:lle vaan erilliset anturit tekee tiedot? Koetan etukäteen selvitellä kustannuksia kun rahaa ei liikaa ole.

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

CamoN
22.07.2014, 13.33
Sellaisiakin trainereitä on jotka lähettää nopeus- tai tehodataa. Kuitenkin mielestäni kokonaisuutena kustannustehokkain ratkaisu on
- Yksinkertainen ja luotettava traineri
- Tarvittavat ANT+ -sensorit (nopeus ja/tai teho, kadenssi)
- Pyörään sellainen ajotietokone joka osaa ottaa vastaan sensoreilta tulevaa tietoa, ei tarpeellinen vastusharjoittelussa mutta sen avulla voi käyttää samoja sensoreita ulkona
- Tietokoneeseen ANT+ -sovitin sekä TrainerRoad -ohjelmisto

Kaikki TrainerRoad-harjoittelu on tehoperusteista, ja ohjelmisto tarvitsee välttämättömänä joko vähintään nopeusanturin ja sellaisen trainerin jonka vastuskäyrän TrainerRoad tuntee, tai tehomittarin ja trainerin. Nopeusanturin datan TrainerRoad kääntää virtuaaliseksi tehoarvoksi, joka on riittävä peruste harjoitteluun. Selvästi kalliimpi vaihtoehto on sitten hankkia pyörään tehomittari, mutta se on tietysti käytössä myös ulkona. Silloin TrainerRoad käyttää täsmälleen samaa dataa kuin ulkona ajaessa. Eli tehoarvot siirtyvät saumattomasti talvi- ja kesäharjoittelun välillä.

Aloittaessani vastusharjoittelun viime tammikuun lopussa, olin melko varma tarvitsevani jonkinlaisia harjoitteluvideoita jotta homma pysyisi edes vähän mielenkiintoisena. Lopulta harjoitusten tehopalkkien ja oman tehokäyrän tuijottaminen sopivaa musiikkia kuunnellen osoittautui yllättävän koukuttavaksi vaihtoehdoksi. Peruskestävyysharjoituksia tuli tehtyä elokuvaa katsellen tai äänikirjaa kuunnellen. Samoin TrainerRoadin järjestämät etappiajot olivat yllättävän koukuttavia, Sufferfest lienee edessä taas ensi tammikuussa.

Sathamoth
22.07.2014, 19.44
Niissä Sufferfestin treeneissä (jotka siis saa myös tehoperusteisina TrainerRoadille ilman videoita) on yleensä sykkeet niin taivaissa että se naama osoittaa muutenkin hirveessä irvistyksessä lattiaa kohti eikä niihin videoihin riitä enää keskittyminen muutenkaan :)

häggens
23.07.2014, 15.55
Jos tietokoneessa on Bluetooth 4.0 -piiri, kannattaa hankkia BT-anturit. Jos Bluetoothia ei ole, voi harkita esim. Suunto Move Stickiä jolla saa ANT+ -yhteensopivuuden.
Se ei riitä, että Windows koneessa on Bluetooth 4.0. Testattu ei toimi - pitäisi olla Mac (1). Tuon Bluetooth dongelin hankkiminen osoittautui niin hankalaksi, että palautin Wahoon Bluetooth nopeus/kadenssi + (pelkkä) BT sykevyöt ja siirryn ANT+ leiriin. Nyt BT dongelia taas saa (2), mutta en enää palaa siihen. Suomesta en sitä löytänyt tai sitten kyselin vääristä paikoista.

(1)
"Even if your computer has native Bluetooth 4.0 or you have another Bluetooth 4.0 USB dongle, you'll still need the BLED112.The good news is that it is about half the price of an ANT USB dongle."
http://support.trainerroad.com/hc/en-us/articles/201377504-Bluetooth-Smart

(2)
Bryce La May (Trainer Road)
Jul 13 12:06 PM
Hey Mika,
How has everything with TrainerRoad been going? The BLED112 is now in stock again and available from Digikey and Mouser. Here's a link if your interested http://www.mouser.com/ProductDetail/Bluegiga-Technologies/BLED112/?qs=cVmWxXNDeYossdkh%252b0t2fg==

kervelo
24.07.2014, 10.03
Pyörässä (mahdollisesti) valmiina olevat ANT-anturit ja Suunnon/Garminin ANT-tikku tietokoneeseen on helppo ja toimiva ratkaisu. Nuo BT-anturit ehkä toimivat paremmin sitten TR:n tulevan iPad/iPhone-sovelluksen kanssa.

Wilgios
21.08.2014, 16.08
Kaikki TrainerRoad-harjoittelu on tehoperusteista, ja ohjelmisto tarvitsee välttämättömänä joko vähintään nopeusanturin ja sellaisen trainerin jonka vastuskäyrän TrainerRoad tuntee, tai tehomittarin ja trainerin. Nopeusanturin datan TrainerRoad kääntää virtuaaliseksi tehoarvoksi, joka on riittävä peruste harjoitteluun. Selvästi kalliimpi vaihtoehto on sitten hankkia pyörään tehomittari, mutta se on tietysti käytössä myös ulkona. Silloin TrainerRoad käyttää täsmälleen samaa dataa kuin ulkona ajaessa. Eli tehoarvot siirtyvät saumattomasti talvi- ja kesäharjoittelun välillä.

Tartteeko Traineroad syketiedon myös?

Eli ihan rehellisesti sanoen kattelen mitä koko homma maksaa :

Trainerin rengas n. 20 euroa
Suunto movestick mini n. 30 euroa
Nopeus/kadenssianturi ANT + n. 30 euroa

--> Noista postikuluineen osimoilleen 100 euroa

Trainerit 130 euroa --> xxx euroa.

En halua hirveästi nuukailla toisaalta, mutta entä jos nyt laitan uuden Kurtin Road Machinen, ja homma ei talvella kiinnosta, niin hommassa on rahaa kiinni yli 400 euroa. Ajattelin, että voisiko kokeilla alkuun jollain Eliten halvemmalla (n. 150 euroa) trainerilla, ja päivittää sen myöhemmin? Vai onko Road Machine niin ylivoimainen traineri tuossa hintaluokassa?

Luulisin, että käyttäisin traineriroadia 1-3 kertaa viikossa. Puhtaasti tavoitteena ylläpitää olemassa olevaa kuntoa + painonhallinta ja ehkä vähän kehittyäkin jos asiasta innostuu.

CamoN
21.08.2014, 21.35
TrainerRoad ei tarvitse syketietoa mihinkään, mutta se on hyvä verrokkitieto teholle tai virtuaaliselle teholle. Omaa maksimitehoa kun on vähän vaikea määritellä ja funktionaalisen tehon kynnyskin riippuu ihan siitä mitä saa kuntotestissä itsestään irti, joten sykettä on hyvä verrata tehoihin jos tietää oman maksiminsa ja sykealueiden rajat.

Trainerirenkaan voit vetää yli ostoslistalta. Ajelin alkuvuoden Continental GP4000s:llä Road Machinen rullaa vasten eikä se juuri siinä kulunut. Jos hyllystä löytyy viittä vaille loppuun ajettuja maantierenkaita, aina vaan parempi. Ne voi ajaa trainerillä loppuun.

Trainerivertailuja ja -arvosteluja on internet pullollaan, sieltä varmasti selviää mitä mikäkin laite tarjoaa ja mitä saa lisää kun laittaa vähän enemmän rahaa kiinni. Kineticin vastukset on joka tapauksessa sen verran hyvässä maineessa, että sellaisesta päässee eroon kohtuu helposti jos vastusharjoittelu ei osoittaudukaan omaksi jutuksi.

kervelo
22.08.2014, 07.56
Syketieto on hyödyllinen laskettaessa tehokkuutta (sykkeet tietyllä teholla). Kun ajamisen tehokkuudessa näkyy selkeä parannus, on aika tehdä uusi FTP-testi ja skaalata harjoitukset sen mukaisesti.

ValluViltteri
28.08.2014, 08.07
Onkos kellään käytössä Sports trackkerin speed and cadence anturia, ja vieläpä saanut sen toimimaan trainerroadin kanssa? Minulta hajosi Wahoon vastaava kapistus, ja nyt käytössä Sportstrackkeri. Ongelmana että tämä kyllä kytkeytyy TR:n kanssa, mutta ei anna mitään lukemia. Eli Devices ikkunassa menee kyllä vihreäksi (tunnista laitteen) mutta lukemat pysyy hanakasti nollassa.. Vinkkejä?

kervelo
28.08.2014, 11.15
Kineticin InRide-sovellus päivittyy näinä päivinä. Uuteen versioon voi tutustua jo manuaalissa:
http://www.kurtkinetic.com/documents/Manuals/Kinetic_inRide_App_Manual.pdf

kervelo
04.09.2014, 14.37
Tabletin pidike trainer-harjoituksia varten:
http://www.xxl.fi/pyoraily/harjoitusvastukset-ja-rullat/lisavarusteet/tacx-bracket-for-tablet-black/p/1105234_1_style

Monroe
05.09.2014, 08.49
Tabletin pidike trainer-harjoituksia varten:
http://www.xxl.fi/pyoraily/harjoitusvastukset-ja-rullat/lisavarusteet/tacx-bracket-for-tablet-black/p/1105234_1_style

Tuo on muuten ihan hyvä, mutta itse olen kokenut häiritseväksi sen, että tabletti heiluu tuossa jonkin verran. Ohjaustangon liikettä ei muuten huomaa, mutta tablettia tuijottaessa sen havaitsee kyllä. Ei välttämättä haittaa niin paljon esim videon katselussa, mutta ainakaan hesaria ei saa luettua.

ratikka
05.09.2014, 09.17
Ajatuksena oli syksyllä treenata Trainerroadin avulla ja mietin tässä että millä ohjelmalla sitä lähtisi alkuun?

Vaihtoehtoja on pirusti. Ajelua 2+ vuotta ja tarkoituksena ensi kesänä ajella enemmänkin kisoja.

Sathamoth
05.09.2014, 09.30
Päätöstä helpottamaan on tehty vuokaavio :)

http://blog.trainerroad.com/which-training-plan-is-best-for-me/

kervelo
05.09.2014, 09.58
Tuo on muuten ihan hyvä, mutta itse olen kokenut häiritseväksi sen, että tabletti heiluu tuossa jonkin verran. Ohjaustangon liikettä ei muuten huomaa, mutta tablettia tuijottaessa sen havaitsee kyllä. Ei välttämättä haittaa niin paljon esim videon katselussa, mutta ainakaan hesaria ei saa luettua.

Samaa mieltä. Minulla käytössä iKlip, laitteet eivät ole pyörässä kiinni.

IMO jos trainerilla treenatessa voi lueskella lehtiä tai katsella elokuvia, kannattaa ehkä tarkistaa vastaako treeniohjelma tarkoitustaan.

CamoN
05.09.2014, 22.47
Ajatuksena oli syksyllä treenata Trainerroadin avulla ja mietin tässä että millä ohjelmalla sitä lähtisi alkuun?

Vaihtoehtoja on pirusti. Ajelua 2+ vuotta ja tarkoituksena ensi kesänä ajella enemmänkin kisoja.

Aloitin TrainerRoadin kanssa viime tammikuun lopussa. Tähtäimessä hankkia parempaa pohjaa kisoihin huhtikuun alkuun mennessä ja siirtyä sen jälkeen pihalle. Ennen tammikuuta oli maastopyöräilyharrastusta takana kolmisen vuotta ja maantiepyöräilyä vuosi, joten pohjat oli kohtuulliset. Vuoden 2013 aikana ajoin pääosan maastomaratoneista ja muutamia maantietapahtumia/kilpailuja. Vuoden kilometrit yli 5000km.

Muistaakseni lähdin tekemään Sufferfestin jälkeen tammikuun lopussa 11 viikon Novice Competitor High Volumea, kiireisimmillä viikoilla otin harjoituksia Novice Competitor Low Volumesta. Se noissa ohjelmissa on mielestäni todella hyvä juttu, etteivät ne sinänsä velvoita mihinkään. Ne antavat tietyn aikataulun ja sitä voi joko seurata orjallisesti tai esimerkiksi tiputtaa määrää, jos tuntuu että käy liian raskaaksi. High/Low ohjelmista löytyy saman tyyppiset harjoitteet samoilla tehoalueilla, mutta kestot ja työintervallien määrät eroavat. Muistaakseni sellaisia eroja oli aika vähän, että pienemmässä ohjelmassa olisi vähemmän harjoituksia / viikko.

Keväällä kelit oli lopulta niin suosiolliset että tein ohjelmaa vain 9-10 viikkoa. Ja taisi siellä lopussa olla vielä joku sairasteluviikkokin, jonka jälkeen oli luontevaa siirtyä kevätauringon alle. Heti alkukesästä huomasi että laadukas tehoharjoittelu oli todellakin tehnyt tehtävänsä. Kauden aikana tehtyjen hapenottokykytestien tulokset ovat osoittaneet että hapenottokykyni on korkeimmalla tasolla ikinä. En tiedä pitäisikö sen olla itsestäänselvyys, kun en ole koskaan aikaisemmin tehnyt yhtä määrätietoista tehoharjoittelua.

Ensi kaudelle talviharjoittelun tavoitteet pysyy samana. Kisoja on tarkoitus ajaa edelleen, tosin päälaji taitaa vaihtua maastomaratoneista maantiecuppiin, mahdollisesti myös alueelliseen tempocuppiin. Harmillisesti ohjelmien tarkkoja sisältöjä ei pääse katsomaan kun TR-tili on ollut kesän naftaliinissa, mutta lähden todennäköisesti seuraavalla suunnitelmalla liikkeelle:

- Kauden viimeinen kisa 5. lokakuuta. Sen jälkeen marraskuun alkuun asti lepoa.
- Marraskuun ensimmäisellä viikolla pk-harjoitus tai pari trainerillä, jonka jälkeen FTP-testi.
- FTP-testin jälkeen Advanced Century High Volume tai Novice Competitor High Volume. Vaihto Low-ohjelmaan niillä viikoilla joilla meinaa kääntyä ylivoimaiseksi. Joka tapauksessa jouluviikon otan kevyemmin. Täysipäiväiseltä opiskelijalta pitäisi onnistua nuo High-ohjelmat melko hyvin.
- Joulukuusen alta löytynee pyörään ovaalieturattaat, joihin totuttelen tammikuun ensimmäisen viikon. Silloin uusi FTP-testi, koska uudet rattaat vaikuttanee myös tehomittarin näyttämään.
- Ohjelman lopettaminen tammi/helmikuun vaihteen kovaan Sufferfest-viikkoon.
- Sufferfestin jälkeen kevyt viikko, jonka jälkeen Advanced Competitor Low/High Volume huhtikuulle saakka.

Jos on yhtään ylimääräistä virtaa ja vielä tänä vuonna TR-yhteisölle järjestetään ajotapahtumia tuon Sufferfestin lisäksi, saatan ajaa niitä ohjelmasta poiketen.

Wilgios
07.09.2014, 12.44
Toimiiko tämä yhdistelmä Trainerroadin kanssa:

http://www.bike-discount.de/en/buy/movestick-mini-65145/wg_id-102

http://www.bike-discount.de/en/buy/ant-speed-cadence-sensor-104367/wg_id-102

Sillä ajatuksella jos tilaisin nuo BD:sta samalla kun Road Machinen.

kervelo
07.09.2014, 14.39
Ainakin movestick toimii: minulla sama käytössä MacBookin kanssa. Tuosta ant-anturista ei ole kokemusta, käytössä garminin vastaava.

Monroe
08.09.2014, 09.34
Samaa mieltä. Minulla käytössä iKlip, laitteet eivät ole pyörässä kiinni.

IMO jos trainerilla treenatessa voi lueskella lehtiä tai katsella elokuvia, kannattaa ehkä tarkistaa vastaako treeniohjelma tarkoitustaan.

Onko tarkemmin minkälainen iKlippi?

Jaa, no mulla ei henk koht mitään ongelmaa lukea iPadista hesaria pk-sykkeillä ajaessa. Miksi olisi? Pk-treenihän on kevyttä ja kyllä silloin pystyy keskittymään muuhunkin kuin polkemiseen. Muissa treeneissä ei lehdenluku kiinnosta, mutta aina joku elokuva tv:ssä pyörii. Ehkä kovimpien maksimivetojen aikana ei tule niin tarkkaan juonenkäänteitä seurattua, mutta muuten kyllä toimii sekin viihde hyvin. Aika paljon tulee vastuksella ajettua kohtuu pitkiäkin treenejä ja jotain muutakin viihdettä tarvitsen siihen kuin kellon tuijottamisen.

kervelo
09.09.2014, 10.58
Onko tarkemmin minkälainen iKlippi?

Käytössä on tämän tyyppinen teline: tarkkaan ottaen taitaa olla tuota kakkosmallia edeltävä versio.
http://www.ikmultimedia.com/products/iklip2/

Teline on rakennettu DC Rainmakerin esimerkkiä mukaillen.
http://www.dcrainmaker.com/2012/02/diy-how-i-made-trainer-bike.html

Takamisakari
09.09.2014, 11.25
Ei muuta kun vanha rokkistaran mikkiteline käyttöön hörhelöineen päivineen!

noniinno
09.09.2014, 22.12
Itsellä halpakaupan puinen maalausteline. Toimii ja on tukeva. 9,90€

kervelo
11.09.2014, 22.11
Trainerroadin ios-softan esittely:
http://www.dcrainmaker.com/2014/09/trainerroad-shows-app.html

timpe
11.09.2014, 22.46
Mulla on tämä: http://www.istabilizer.com/products/istabilizer-tabmount. Toimii loistavasti kamerajalustan kanssa, joten jos sellainen on nurkissa, niin tämä hyvä.

Bemari
26.09.2014, 16.51
Ei vissiinkään TranxZ traineria vieläkään trainerroadista löydy. Sama siis mitä biltema myy?
Ja pitääkö tässä maksaa erikseen videoista, mikäli semmosen tahdissa haluaa ajaa? Tuohon 10€/kk hintaanko ei sisälly ainuttakaan videota? vai enkö vaan osaa?

Nailoni
27.09.2014, 09.32
Mä oon ymmärtäny että videoista pitää maksaa erikseen. Tai ne voi ostaa muualtakin..

Wilgios
27.09.2014, 09.43
Mulla on road machine ja ajan vanhalla 23 mm renkaalla. Kannattaako laittaa joku 7 bar? Vai paljonko ettei kulu heti loppuun?

Tänään tai huomenna aloitetaan, eilen virittelin tekniikan kuntoon. Road machine ja garminin nopeusanturi yhdistelmä.

Aloitan ehkä intermediate 1:llä joka alkaa FTP testillä.

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla

ristopee
27.09.2014, 10.01
Ei vissiinkään TranxZ traineria vieläkään trainerroadista löydy. Sama siis mitä biltema myy?
Ja pitääkö tässä maksaa erikseen videoista, mikäli semmosen tahdissa haluaa ajaa? Tuohon 10€/kk hintaanko ei sisälly ainuttakaan videota? vai enkö vaan osaa?
Videot pitää ostaa muualta. Eivätpä nuo kovin kalliita ole.

CamoN
27.09.2014, 10.59
Mulla on road machine ja ajan vanhalla 23 mm renkaalla. Kannattaako laittaa joku 7 bar? Vai paljonko ettei kulu heti loppuun?

Olen ajellut 23mm Continental GP4000s:llä samalla 8 barilla kuin maantielläkin. Todella vähän se kului, kiillottui vaan pinnastaan.

Bemari
27.09.2014, 17.30
Videot pitää ostaa muualta. Eivätpä nuo kovin kalliita ole.

Köyhälle on kaikki kallista. Näkyy olevan >10 dollaria / video

Bemari
03.10.2014, 17.51
Kun ohjelmalle kerrotaan käytössä oleva traineri niin mistä se ohjelma tietää mikä vastus trainerissa on päällä? kun tuossakin on viisi eri vaihtoehtoa. Lähinnä sitä mietin että eihän se mitään watteja voi laskea oikein jos ei tiedä trainerin vastusta...??? vai onko minulla jääny jotain huomaamatta?

jhalmar
04.10.2014, 15.47
Ohjelmassa määritetään trainerin mallin lisäksi se vastusasetus mikä trainerissa on päällä.

Sathamoth
04.10.2014, 17.30
Virtuaaliajajille on luvassa jotain uutta alkuvuodesta 2015. Kisailua muiden kanssa reaaliajassa suhteellisen realistisissa maisemissa virtuaalisesti. Mukana TRstä tuttu virtual power.

Beta-invitejä jaossa nyt. http://www.dcrainmaker.com/2014/09/ultra-graphics-trainer.html

feltti
14.10.2014, 09.14
No vau. Joku on kyllä tehnyt aika mittavan palveluksen niille, jotka vallan haluavat treenata Suffer(video)landiassa. Tämä joku on nimittäin liittänyt kaiketi jokaiseen Trainerroadin treeniin vastaavan Sufferfest-treenin sopivasti skaalattuna:

http://forum.slowtwitch.com/forum/Slowtwitch_Forums_C1/Triathlon_Forum_F1/TrainerRoad_Plans_and_Sufferfest_P4962126/

Sathamoth
16.10.2014, 22.32
"Saw that it was recommending Sufferfest at over 100%...

...said fuck it and went back to bed. "

:)

kervelo
17.11.2014, 20.35
Trainerroadin ios-sovellus on nyt ladattavissa storessa.

timpe
23.11.2014, 01.03
Nyt tullut ajettua muutaman Sufferfest videon tahdissa, the wretched, there is no try ja Rookie. Noi kolme on mielestäni hyviä pätkiä. Varsinkin tuo Rookie oli erilainen, siinä mennään Giant Shimano -tallin kyydissä Tour de Suissessa, suurin osa videosta on uudella Shimanon action kameralla otettua materiaalia pelotonin sisältä maustettuna heidän omalla hieman ironisella huumorillaan. Siinä jo vähän pääsee fiilikseenkin.

Vielä kun saavat tuon ios-sovelluksen tukemaan videoita vaakatasossa, niin siinä alkaa olla kyllä hyvä paketti kasassa.

Wilgios
13.12.2014, 17.03
Pari kuukautta menty Trainerroadin kanssa. Hiljainen tavoite ollut ajaa tunti viikossa, enempään ei motivaatio riitä tallissa napottaa pyörän päällä.

Miten usein suosittelisitte FTP-testin tehtävän? Olen ajanut nyt tuota Sweet Spot 1:stä, mutta en ole joka pätkää ajanut.

Kadenssia tällä varmaan tulee ainakin kehitettyä, hyviä treenejä ajaa yhdellä jalalla pyörittämällä yms.

CamoN
13.12.2014, 18.09
Miten usein suosittelisitte FTP-testin tehtävän? Olen ajanut nyt tuota Sweet Spot 1:stä, mutta en ole joka pätkää

Yksi looginen testirytmi on ajoittaa se aina harjoitusohjelman alkuun tai loppuun. Mutta eihän se testaus ole välttämättä itsetarkoitus, vaan harjoittelu. Siis jos harjoittelu tuntuu sopivan haastavalta, mitään varsinaista syytä testin uusimiselle ei mielestäni ole.

Esimerkiksi itselleni kävi niin, että tein aika hyvän tuloksen keväällä kesken Trainerroad-harjoittelun. Kun nyt syksyllä olin aloittamassa vastusharjoittelua, tein testin vähän huonona päivänä ja jäin kevään lukemista 10-15%. Päätin jättää kevään testituloksen voimaan ja nyt 7-8 harjoitusviikon jälkeen tuntuma on se, että harjoittelun rasittavuus on osunut hyvin kohdalleen. Ja nyt on ylipäänsä aika paljon parempi tuntuma omaan jaksamiseen verrattuna siihen 7-8 viikon takaiseen, joten pystyisin tekemään paljon laadukkaamman testisuorituksen.

Wilgios
15.12.2014, 21.56
Toistin FTP:n nyt 1x20 min testinä (edellinen 2x8 min), tulos käytännössä sama (edellinen 242, nyt 240). Aikaväliä oli n. 2,5 kk.

En jaksa koko ohjelmia ajella, kun nuo 1,5h pätkät tuntuu pitkiltä. Netti ei kuulu talliin, eli mennään radiolla ja läppärin ruuduilla. Taidankin siirtyä yhden kokeilun perusteella noihin videoihin, jos saisi lisämotivaatiota ajaa pidempiä pätkiä. Mulla on heikko keskivartalo (tarkoitus treenata talven aikana) ja se osittain rasittaa selkää ja nivusia trainerilla ajon kanssa, kun ei pääse luonnollisesti ajamaan putkelta.

Ei silti kaduta että tuohon investoinnin teki. Toistaiseksi jo ollut enemmän käyttöä kuin ennen talossa olleella cross trainerilla.

timpe
19.12.2014, 00.47
Tänään julkaistiin uusi Sufferfest video, nine hammers. Hyvä intervallitreeni, video oli hyvälaatuista ja ihan jees katsottavaa. Ei kuitenkaan pärjää suosikkini "The Rookien" videon intensiteetille lähimainkaan.
Jos tilailette noita videoita ja ette halua maksaa ALVia, niin tilausvaiheessa jos merkitsee maaksi USA:n, niin ei verkkokauppa ei lisää veroja. Muista osoitetiedoista tilaussivusto ei näytä välittävän.

Freeze
19.12.2014, 14.43
Olen pohdiskellut osallistumista Tour of Sufferfestiin. Trainerroad on ollut käytössä viime kevättalvena - keväänä ja nyt syyskuun loppupuolelta saakka. Maantiellä ajo oli vähäistä jalka- ja rannevammojen takia, mutta vastuksella pystyi ajamaan paremmin. Ensi kesänä sitten tarkoitus ajaa oikeasti ulkonakin :-) Ajan ulkona, autokatoksessa Lidlin lämmittävien pohjallisten avustamana.
Varsinainen kysymys on se, että pitääkö nuo etapit ajaa 100 % teholla vai voiko tiputtaa tehot esim. 90 % joillain etapeilla. Ikää on kohta 46 ja palautuminen sen mukaista. Lisäksi pyöräilijänä aloittelija, kestävyysjuoksu taustaa muuten kyllä. Olen huomannut, että kaksi melko reipasta ajopäivää voi tehdä, mutta sen jälkeen jalat ovat väsyneet. Kerran viikkoonkäyn lenkillä ja salibandyssa. TR treenejä olen ajanut 3 x viikko, viime aikoina Sweet Spot Base I. Toinen hiukan epäilyttävä asia on pakkaskelit, mutta sille ei voi mitään... -10 C menee ihan hyvin, mutta kovemmat pakkaset käy varpaille.

Sathamoth
20.12.2014, 22.42
Varsinainen kysymys on se, että pitääkö nuo etapit ajaa 100 % teholla vai voiko tiputtaa tehot esim. 90 % joillain etapeilla.

Voi tiputtaa tehoja ihan niin paljon kuin itse kokee tarpeelliseksi. Suora lainaus (http://www.trainerroad.com/tour-of-sufferlandria/info):

Produce an effort that conforms to the shape of the workout. You may (if you are weak) turn down the workout intensity as The Tour progresses. But if you make it too easy, well, you're not gonna get a prize for that now are you? Although no Sufferlandrian would even think about it, if you, for example, just sit in at 30 watts you won't be eligible to win a prize. The Minions are watching you and The Sufferfest and Trainer Road Tour of Sufferlandria Executive Department of Making Sure Suffering Occurs will reserve judgement of who to include and not. (Having said this, totally destroying yourself on a particular day is not going to get you more chances to win a prize - get through The Tour sensibly.)

Tourista puheenollen, vaikka vuoden 2015 treenilistaa ei ole vielä saitilla julkaistu, siitä käydään keskustelua täällä (http://forum.islington.cc/events/422/). Tourin ajankohta on 24.1. - 1.2.2015.

On muuten vielä hullumpi kuin viime vuonna. Tässä treenit, niiden kestot ja TSS-pisteet:

* Stage 1: Elements of Style + Long Scream 0:38 + 0:36 = 1:14, TSS 33 + 59 = 92
* Stage 2: Blender 1:44, TSS 148
* Stage 3: Fight Club 1:00, TSS 88
* Stage 4: Nine Hammers, 00:59, TSS 83
* Stage 5: Angels, 1:05, TSS 93
* Stage 6. Local Hero, 1:26, TSS 123
* Stage 7. The Rookie 0:54, TSS 75
* Stage 8. Revolver + Violator + Half is Easy (Dame Alissa Memorial Stage) 0:45 + 1:08 + 0:38 = 2:31, TSS 87 + 129 + 52 = 268
* Stage 9. ISLAGIATT 1:56, TSS 160

Voi kyllä olla että laskee tehot sieltä 100%:sta itse kullakin viimeistään vikana päivänä. ISLAGIATT oli viime vuonna todella rankka, ja se oli sentään jo tokana päivänä. Nyt siinä on tuollainen 2,5h:n, 268 TSS:n treeni edellisenä päivänä. Ei tuo ole enää tervettä :)

frp
23.12.2014, 23.12
Traineri-, tehonmittaus- ja TrainerRoad-neitsyys korkattu samalla kertaa ajamalla joululahja WAHOO Kickr ensimmäisenä ajona TrainerRoadin 20 minuutin testi. Hikistä hommaa, tuuletin on pakko hommata. Mutta jos tämmöistä meininkiä jaksaisi vedellä työmatka-ajojen ohessa niin varmaan sitä keväällä on ihan toisessa kunnossa. Sweetspot basesta ajattelin alkaa.
FTP arvoksi tuli 249, FTP/kg 3,28 ja se joku vastaava sykearvo 152.
Ikä 40.

Sathamoth
30.12.2014, 09.02
Ja tapahtuman virallinen Facebook-sivu (https://www.facebook.com/groups/TourofSufferlandria2015/) avattu.

Freeze
31.12.2014, 12.42
Ja tapahtuman virallinen Facebook-sivu (https://www.facebook.com/groups/TourofSufferlandria2015/) avattu.

Miten olette ToS:in suorittaneet? Pitääkö tehdä 10 $ lahjoitus ja ajaa etapit määrätyssä aikaikkunassa? Kuinka ajetut etapit välittyvät järjestäjälle?
Ilmeisesti mitään varsinaista rekisteröitymistä ei ole.

Sathamoth
31.12.2014, 14.01
Miten olette ToS:in suorittaneet? Pitääkö tehdä 10 $ lahjoitus ja ajaa etapit määrätyssä aikaikkunassa? Kuinka ajetut etapit välittyvät järjestäjälle?
Ilmeisesti mitään varsinaista rekisteröitymistä ei ole.

Joo mitään erillistä ToS-rekisteröitymistä ei ole. Sitä väh. $10:n lahjoitusta ei ole myöskään pakko tehdä, mutta jos sen tekee nii samalla osallistuu palkintojen arvontaan (pääpalkintona Sicasson hiilarikiekot ja sitten läjä kaikkea random-krääsää).

ToS-etapit tosiaan ajetaan annetussa aikaikkunassa, ja jos samalle päivälle on merkattu useampi treeni niin ne on tarkoitus ajaa putkeen (lyhyt vessatauko kai sallitaan :) Tämä koko homma perustuu ihan täysin itsensä haastamiseen, eli kukaan ei träkkää suorituksia tai tarkista, tuliko kaikki staget tehtyä ja millä teholla.

Paitsi, jos sattuu olemaan myös TrainerRoad-käyttäjä! Kaikkia ToS-stageja voi nimittäin ajaa myös TrainerRoadin kautta (videotiedostolla tai pelkkänä tavoitetehokäyränä). Jos ajaa ToS:in TR:n kautta, niin sitten toki kaikki tehot ja sykkeet tallentuu nätisti, ja TR:n profiilisivulle saa sitten kivan "ToS-2015"-badgen. Plus osallistuu myös TR:n oman prizepoolin arvontaan (ToSin peruspoolin lisäksi).

Itse ajelen tuon TR:n kautta.

PekkaO
04.01.2015, 19.34
Ajattelin trainerroadia kalustolle: ikivanha Cycleops-traineri, Vector, i-pad sellaisella vanhemmalla eli leveämmällä 30-pin liittimellä. Eli pitäisi saada Ant+:saa padiin. TR:n sivuilla mainitaan ainoana vaihtoehtona Wahoon Ant+ dongle. Mistähän sellainen kannattaisi ostaa? Roselta saisi kalliilla, mutta onko joku löytänyt parempia lähteitä, ilman lähetyskuluja, lähempää tms. Rapakon takaa tilaamisessa epäilyttää toimitusaika.

kervelo
04.01.2015, 20.26
Wahoon omasta kaupasta omat tilaukseni ovat tulleet kohtuullisen nopeasti.

Sent from my iPad using Tapatalk

PekkaO
04.01.2015, 23.38
Kiitos vinkistä Kervelo. Pistin tilauksen sisään.

Sillanalta
06.01.2015, 13.36
Pitääkö 20 min ftp-testissä löysäillä vai vetää aivan täysillä?

Ruudun ohjeissa kehoitetaan ottamaan rennosti mittausjakson alussa ja vasta aivan lopussa pttamaan kaikki irti. Tämä tuntuu jotenkin ristiriitaiselta tavoitteen kanssa.

ratikka
06.01.2015, 14.06

Ruudun ohjeissa kehoitetaan ottamaan rennosti mittausjakson alussa ja vasta aivan lopussa pttamaan kaikki irti. Tämä tuntuu jotenkin ristiriitaiselta tavoitteen kanssa.

Itse ihmettelin samaa. Säästelin hieman alussa, lopussa totesin, että olis voinut vetää kovempaakin.

Seteh
06.01.2015, 14.51
Pointti tuossa 20 minuutin testissä on kaiketi, ettei aloita niin kovaa että hyytyy jo puolessa välissä. Eli aloita täysiä ja kiristä lopussa :)

CamoN
06.01.2015, 14.51
Sitähän ne ohjeet tarkoittaa, ettei lähtisi yrittämään alussa liian kovaa tehotasoa. Liian kovaa aloittamalla voi olla vaikeaa tehdä loppuun asti hyvää suoritusta, sen sijaan kevyesti aloittamalla on aina mahdollista puristaa loppua kohden.

Sittenhän asia on eri, jos tietää jo etukäteen millä tehoilla pystyy ajamaan sen 20min putkeen. Ajaa vaikka ensimmäisen 15min tasavauhtisesti, ja sitten kiristää viimeisellä viitosella siten että lopussa ollaan maksimeilla. Eihän Cooper-testiäkään lähdetä juoksemaan heti alusta "täysillä" vaan järkevällä tasavauhdilla.

kervelo
06.01.2015, 15.25

Löysäily testissä tarkoittaa sitä, että sen perusteella määräytyvä ftp jää liian matalaksi. TR:n harjoitukset skaalataan sen ftp-arvon perusteella eli ne ovat sitten liian keveitä aiheuttaakseen minkäänlaista kunnon kehittymistä. Eli testi kannattaa ajaa mahdollisimman kovalla teholla, mutta kuitenkin niin että teho pysyy kohtalaisen tasaisena koko testin ajan. Jos tehot romahtavat ennen testin loppua, alkuvauhti on ollut turhan kova. Testien ajamisessa kehittyy ajan myötä ja rytmitys on sitten paljon helpompaa. Ensimmäinen ftp-testi on se kaikkein vaikein, koska mitään vertailutietoa ns.oikeasta tehosta ei ole.

http://support.trainerroad.com/hc/en-us/articles/201794984-20-Minute-vs-8-Minute-Test
http://support.trainerroad.com/hc/en-us/articles/201993760-FTP-Test-The-Cornerstone-of-Training

kervelo
06.01.2015, 15.52
Vielä tuosta testistä: jos on kokemusta treenaamisesta ja omat sykelukemat ovat tiedossa, voi ekaa testiä rytmittää myös sykkeen avulla. Testin aikana sykkeen tulisi olla korkea, mutta ei kuitenkaan ihan maksimitasoa. 8 min -testissä voivat olla korkeammalla kuin 20 min -testissä. Vastaavasti määritettyä ftp:ta voi arvioida harjoituksen aikaisten sykkeiden avulla: jos sweetspot tai threshold -harjoitusta tehdessä sykkeet liikkuvat pk-tai tempolukemissa, on ftp määritetty selkeästi liian matalaksi. TR:n määrittämät tehoalueet ja sykealueet voi tarkistaa sieltä tehdyn harjoituksen välilehdiltä.

Sathamoth
06.01.2015, 16.41
Komppaan tuota sykevinkkiä. Itselläni FTP-testin sykkeet tuon 20min vedon aikana liikkuvat alueella 93% (alkuosa) - 98% (loppuosa) maksimisykkeestä. Tehot pyrin pitämään suhteellisen tasaisena, ehkä hieman nousujohteisina. Vikat 5min vedetään silmät kiinni, kauhea irvistys naamassa ja yrittäen selvitä just ja just hengissä :)

Sillanalta
06.01.2015, 21.45
Kiitokset vinkeistä! Pitää ottaa uusiksi ja seurata sykettä.

20 minuutin testijakson keskisyke oli n. 77% maksimisykkeestä. Lopussa tulikin sitten kiire ja tehokäyrä oli suora viiva ylöspäin.

CamoN
09.01.2015, 13.49
Onkos kukaan vielä tutustunut ajatuksella tuohon uuteen harjoitusohjelmarakenteeseen, jonka julkaisusta tuli sähköpostia 7. päivä? Katselen tässä paraikaa High Volume -ohjelmia kun tässä lähiviikkoina on aikaa ajaa melko paljon, erityisesti tuota General Buildin High Volumea. Mielestäni ohjelmassa on melko suuri filosofinen ja aikataulullinen ero entiseen verraten - vanhoissa korkean volyymin ohjelmissa oli normaalilla viikolla oli 4-5 harjoitusta ja korkean tehon harjoituksetkin kesti tyypillisesti 90 minuuttia. Nyt näyttää siltä, että viikossa on vähintään viisi harjoitusta, tyypillisemmin kuusi, ja tyypillinen tehoharjoituksen kesto on vain 60min. Aikaisemmin harjoitusohjelman tyypillinen kesto taisi olla 11 viikkoa, nyt näyttää siltä että ainakin nuo Build-ohjelmat ovat 8 viikkoisia.

Minulla oli aikomuksena aloittaa maanantaista vanhan valikoiman Advanced Competitor High Volume ja ajaa sitä suunnilleen maaliskuun puoliväliin, mutta taidanpa nyt kokeilla tuota General Buildin High Volumea. Tunnin setit tuntunee alkuun todella helpoilta, kun on tottunut olemaan pyörän päällä ainakin sen 1,5h kerrallaan.

feltti
09.01.2015, 15.38
Tunnin setit tuntunee alkuun todella helpoilta, kun on tottunut olemaan pyörän päällä ainakin sen 1,5h kerrallaan.

Enpä tiedä. Noissa Buildin tunnin turhissa kun ei juurikaan ole luppoaikaa. Ja viikoilla 5-7 on ti ja to reenien IF:t: 0.9, 0.9, 0.94, 0.93, 0.96, 0.95. Jotenkin on sellainen kutina etteivät nuo tunnu ollenkaan helpoilta.

kervelo
09.01.2015, 16.58
Jos korkean intensiteetin (IF) treenit tuntuvat helpoilta, ei FTP taida olla ihan kohdallaan.

CamoN
09.01.2015, 21.08
Nojoo, ehkäpä edellisessä viestissä tuo "todella" sana oli turha. Lähinnä tarkoitin että vaikka epämukavuusalueella vietettyyn aikaan ei todennäköisesti tule merkittävää muutosta, on kuitenkin hienoa jos se on ohi tunnissa eikä tarvitse kärsiä "pidempään"..

OJ
19.01.2015, 23.52
Piti rekisteröityä ihan kokeeksi Trainerroadiin. Haeskelin eilen jotain koe-treeniä, niin vaikuttaa köykäiseltä. Lyhyiden Vetojen tehoiksi ehdottaa mulle samoja tehoja joilla katson elokuvia 2-3 tunnin ajan. En varmaan vaan osaa, mutta vähän epäilyttää. Pitää keskiviikkona jatkaa testejä.

Sathamoth
20.01.2015, 08.44
Piti rekisteröityä ihan kokeeksi Trainerroadiin. Haeskelin eilen jotain koe-treeniä, niin vaikuttaa köykäiseltä. Lyhyiden Vetojen tehoiksi ehdottaa mulle samoja tehoja joilla katson elokuvia 2-3 tunnin ajan. En varmaan vaan osaa, mutta vähän epäilyttää. Pitää keskiviikkona jatkaa testejä.

Oletko varma, että FTP-arvosi on asetettu oikein? Kaikki tehot skaalataan suhteessa FTP:hen.

ratikka
20.01.2015, 12.32
FTP-arvo on aluksi 200, jota voit itse muuttaa. Jos teet 8 min. FTP-testin tai 20 min. testin, muuttaa ohjelma sinulle suoraan oman FTP arvosi.

Ja tietysti tulee olla valittuna oikea traineri jne jne.

feltti
20.01.2015, 13.04
Ja tietysti tulee olla valittuna oikea traineri

Ei tarvii valita kun käyttää wattimittaria.

OJ
20.01.2015, 16.41
Joo käytän mittaria. FTP arvio perustuu aikaisempaan treeniin. Jotta saisin trainerroadin ja viimeisimmän 1-2 kuukauden treenin samalle tasolle, niin FTP:tä pitäisi hilata ylemmäs ainakin 10%. En jaksa uskoa moiseen parannukseen, mutta jatkan testejä.