PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uutta parempaa surkean tilalle!

Asuistola
24.01.2014, 19.39
Aloitteleva tai oikeastaa uudestaan herännyt pyöräilijä. Joskus teininä polkenut paljon, kadulla, metsässä, ympäri suomea jne... No nyt on sitten tuollainen Meridan budjetti 29er ja siinä on SR29 XCM HLO100 keula. Haluaisin tuohon jonkun oikean joustokeulan järkihinnalla. Mulla ei ole nykyään mitään käsitystä edes hintatasosta millä tuollaisen saisi, enkä juurikaan tajua noista termeistä. Eli mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, suosituksia?

rjrm
24.01.2014, 20.20
Paremmalla avausviestillä
Linkki pyörään, kerro tarpeesi, budjettisi ja kokemuksesi entisestä fillarista.

Asuistola
24.01.2014, 20.43
Tämmöinen pyörä
http://merida-bikes.com/en_gb/bike/2012/26/MTB+Hardtails/Big+Nine+TFS+300-D+

Hyviä pyöri ei koskaan ole ollut, nuorempana ei ollut rahaa ja nyt ajattelin lähteä rauhassa liikkeelle harrastuksen parissa. Edellisiä pyöriä on wanha Kuwahara ja edellinen Diamond Back josta tosin vanhaa oli ainoastaan runko. Kaikki muu tuli vaihdettua vuosien varrella. Siinä on muistaakseni joku vanha Manitoun keula joka ei ollut lukittava, mutta muuten toimi hienosti (mielestäni). Kokemuksia kalliista pyöristä on hyvin vähän.

Ajelen lähinnä asfaltilla, huonokuntoisilla hiekkateillä ja metsäpoluilla aina kun on aikaa ja fiilistä. Toivoisin siis hyvin liikkuvaa, ehkä säädettävää, myös jotenkin pienessä pakkasessa ja lukittavaa keulaa. Budjettiin on todella vaikea ottaa kantaa koska valikoima on niin valtava että ei siitä ota selkoa, ehkä jossain 200-300€ jos sillä saa jotain. Toki käytettykin käy jos jollain on sellaista tarjota.
Olisko näistä ajatuksista apua auttajille.

Vito78
24.01.2014, 22.13
Fillaritorista metsästämään jotain RS Reconia tai Rebaa käytettynä. Varmaan reippaasti alle 200€ saa kun osuu kohdalle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ViliA
25.01.2014, 01.01
Rebaa taitaa saada n.250€ uutena jos löytää hyvän tarjouksen.

bomba
25.01.2014, 10.18
Ajelen lähinnä asfaltilla, huonokuntoisilla hiekkateillä ja metsäpoluilla aina kun on aikaa ja fiilistä. Toivoisin siis --- myös jotenkin pienessä pakkasessa ja lukittavaa keulaa.

Oletko harkinnut jäykkää keulaa? Pääsisit halvemmalla. Asfaltti- ja hiekkatieajelu muuttuu paremmaksi, koska joustokeulan pumppaaminen syö energiaa polkemisesta. Eikä se lukitus taida koskaan keulaa kokonaan lukita, siihen aina jää parin sentin jousto. Polullakin pärjää jäykällä jos ajelu on rauhallista.

Esim. Surlyn teräskeula maksanee lähikauppiaaltasi noin 99 euroa uutena.

PedroK
25.01.2014, 10.41
Komppaan bombaa. Mulla on Trekissä Surlyn Karate Monkey.
http://surlybikes.com/parts/forks/karate_monkey_fork
Tarkoitettu kylläkin 80mm keulan tilalle, mutta mun matka-ajoon tarkoitetun snadisti ylimitoitetun rungon keula tippui mukavasti. Käytän 35 asteista "high rise" stemmiä, joten kaulaputkesta sai ihan kohtuu mukavasti tavaraa pois. Pyörän painosta lähti 1,5kg pois ja kevyt metsäpolku ja pururata menee tosi mukavasti. Haarukan ostin Foxcompista tosiaan myös alle satasella. Yks miinuspuoli mitä jäin kaipaamaan on etutarakan kiinnikkeet. Käytän reissuissa Ortliebin Front Rollereita, joten viritin haarukkaan joustokeulaan tarkoitetun XLC tarakan klemmareilla kiinni.

EePee
25.01.2014, 11.25
Kysyjän kuvailema käyttö viittaa siihen, että jäykkä keula olisi tosiaan enemmänkin paikallaan. Ostaa sitten paremman keulan, joka on valmiiksi kiinni paremmassa pyörässä, tulee loppupeleissa halvemmaksi..

Minulla on vastaavassa pyörässä tällainen, johon olen ollut erittäin tyytyväinen:

http://www.ebay.com/itm/eXotic-Rigid-Alu-MTB-Bike-Fork-29er-Disc-Specific-46-5-/140814318425?pt=UK_sportsleisure_cycling_bikeparts _SR&hash=item20c92ffb59

Vito78
25.01.2014, 12.41
Haluaisin tuohon jonkun oikean joustokeulan.

Tämän takia lähinnä joustoa ehdottelin. Jos maasto ei oikeasti vaadi joustoa niin sitten jäykkä keula varmasti on parempi esim. kevyempi.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
25.01.2014, 18.45
Ei halvimmat hiilarikeulatkaan omaisuutta maksa...

Asuistola
25.01.2014, 19.06
Kiitos vastauksista. Tuon jäykänkeulan eduista olen tietoinen, kuitenkin luulen että alan etsimään tuollaista RS Reba tai Reconia. Kokeillaan nyt tuota joustokeulaa ensin ja jos seq ei sitten nappaa niin voihan siihen jäykän vaihtaa myöhemmin. Keulan vaihto on kuitenkin aika yksinkertainen homma.

MTS
28.01.2014, 20.15
Minulla on vastaavassa pyörässä tällainen, johon olen ollut erittäin tyytyväinen:

http://www.ebay.com/itm/eXotic-Rigid-Alu-MTB-Bike-Fork-29er-Disc-Specific-46-5-/140814318425?pt=UK_sportsleisure_cycling_bikeparts _SR&hash=item20c92ffb59
Olen harkinnut tuollaisen hankkimista halpispaskan Suntourin tilalle ennemmin tai myöhemmin (alumiinirunkoiseen 29eriin, sikäli kuin sillä on väliä); netistä ei tuntuisi löytyvän omistajien kokemuksia lainkaan, joten olisi mukava kuulla tuosta muutakin kuin tyytyväinen/ei tyytyväinen.

tommi2
28.01.2014, 20.32
no mulla on tollanen.. kohtalaisen kevythän se on. maastossa kun ajaa, huomaa jäykällä ajelevansa, pariin teräskeulaan, jotka myös olen omistanut, huomaa eroa lähinnä painossa. itse kuvailisin sitä keulaksi, joka ei herätä suuria tunteita. ei hyvässä eikä pahassa. voi toki olla kuskistakin kiinni. en kuitenkaan itse näe mitään tarvetta "paremman jäykän ostamiseen", mutta toisaalta ei toi todellakaan joustokeulaa korvaa, että maastoajoon tuon hankkivan soisi tietävän millaista on jäykällä maastossa ajaa.
katuajossa ihan ookoo. nyt kiinni rockshox xc32 ja kyllä varmaan ton exoticin vaihdan takaisin työmatkapyörään.

MTS
28.01.2014, 23.38
En ole (vielä?) kovin vakava harrastaja, joten ajan ne suhteellisen vähät maastoajoni silleen itselleni sopivan hiljaa, pari kertaa jopa keula lukossa täysin huomaamattani; tuollaisen voisi siis itsekin hankkia viimeistään kevääksi.

Kiitän vastauksesta!

Lehisj
29.01.2014, 11.58
En ole (vielä?) kovin vakava harrastaja, joten ajan ne suhteellisen vähät maastoajoni silleen itselleni sopivan hiljaa, pari kertaa jopa keula lukossa täysin huomaamattani; tuollaisen voisi siis itsekin hankkia viimeistään kevääksi.

Kiitän vastauksesta!

Tuohon jäykän keulan käyttöön oikeassa maastoajossa sanoisin, että hiljaa ajaessa saattaa tökkiä jopa hieman enemmän kuin reippaammassa etenemisessä. Jäykkä keula tökkää helpommin esteisiin hiljaisessa vauhdissa kuin reippaamassa vauhdissa, jossa se ainakin jonkin verran "kelluu" esteiden (kivet/juuret) yli varsinkin jos samalla muistaa keventää keulaa painopisteen siirtämisellä. Tällainen on ainakin omakohtainen tuntemus jäykällä 29:llä ja ison ilmatilan leveillä renkaila. No sama perussääntöhän sopii kyllä joustokeulalla ajoon, mutta silloin keulan jousto kyllä antaa ajovirheitä anteeksi ainakin jonkin verran enemmän.

Tosin jos ajaa väistää kaikki esteet hiljaisessa vauhdissa, niin eihän se jäykkä keula silloinkaan mihinkään tökkää.

Herkko6
29.01.2014, 18.54
Edullinen Reba: http://www.merlincycles.com/rockshox-reba-rl-29er-forks-2013-59419.html

Edit: RS-etupäihin lisäale 10% helmikuun alun viikonloppuna, eli esim. tuo 80mm lähtee 220 eurolla.

foursquare
03.02.2014, 23.46
Moi.
Olen päivittämässä rokkarin keulaa nykyisen rst.n tilalle. Ongelma on onko putki ''tapered'' vaiko ei ? Pyörä siis tämä http://www.mongoose.com/usa/fireball-243 ja siinä onkin spekseissä että on ainakin tuo 1 1/8'' paksu. Vai pitääkö purkaa vanha irti ja mitata ensin?

juu-zo
04.02.2014, 09.03
Normi 1 1/8" putki tuossa on. Taperedin tunnistaa aika helposti isommasta alalaakerista. Tuossa selvästi samankokoinen laakerikuppi alhaalla kuin ylhäällä.

foursquare
04.02.2014, 09.26
Normi 1 1/8" putki tuossa on. Taperedin tunnistaa aika helposti isommasta alalaakerista. Tuossa selvästi samankokoinen laakerikuppi alhaalla kuin ylhäällä.
Jees kiitos!

Pyörällä ja autolla
04.02.2014, 12.19

Sori että kuokin aiheeseen, mutta voiko putki olla kuitenkin normi 1 1/8" eikä Tempered vaikka alalaakeri olisi isompi ?

Amfinaut
04.02.2014, 13.36
Sori että kuokin aiheeseen, mutta voiko putki olla kuitenkin normi 1 1/8" eikä Tempered vaikka alalaakeri olisi isompi ?

Voi olla. Tällöin keulaputkeen pitää asentaa reducer crown race/conversion crown race, joka mätsää tuon isomman laakerin kanssa.

pätkyläinen
02.03.2014, 10.31
Terve!
Samaa aihetta jatkaen... Gary Ficsherin Wahoosta särkyi keula (Rockshock judy tt) aluksi keula ei toiminut kuin todella tahmeesti ja seuraavaksi jumiutui säätönupikka vasemman putken yläpäästä. Sitä voimakkaammin vääntäessä tietysti muovikikkare antoi periksi :( tyhmäminä!!!!
Kysymys kuuluu mitä seuraavaksi tilalle?
Joko halpaa joustoa tai sitten uudempi fillari :) Onko teillä jotain ideoita??

T: pätkis