PDA

Näytä tavallinen näkymä : muotoileeko pyöräteline kumit epäsymmetrisiksi?

tommi2
06.01.2014, 12.25
onko kukaan huomannut että pitkäaikainen (tai vaikkapa lyhyt -, pakkas- tai muu ) säilytys pyörätelineessä, johon rengas tungetaan kahden raudan väliin (siis tämä klassinen kaupan ulkopuolella malli) muotoilisi rengasta uusiksi. itsellä on muutaman epäkesko kumi, mutta en tiedä mistä moinen johtuu...

hankala tilanne: ottaako kalliin kumin kanssa riskin (Surly Knard) vai pistääkö fillarin nojaamaan mummopyörääni, josta luultavasti vääntyy vanne tästä syystä..

nure
06.01.2014, 14.39
Pyörätelineet kannattaa kiertää kaukaa, joku paikallinen vatipää saa inspiraation koittaa voimiaan ja siinä saa viattoman pyörän vanne viimeisen voitelun... Tuskin sentään renkaisiin mitenkään vaikuta jos nyt ei kuukausia säilytä...

JohnFr
06.01.2014, 14.45
Onko Knardia ylipäätään mahollista saada tungettua telineeseen? Ite en jaksa enää survoa ees 2,25" Racing Ralphia telineeseen, vaan isken koko pyörän valopylvääseen kiinni.

Itse aiheeseen, en laittaisi telineeseen, joku siinä kuitenkin saa osumaa.

tommi2
06.01.2014, 14.50
mulla on siis kotipihalla teline. kyllähän Knardin siihen tungettua saa :) . ongelma on just tämä että noita pyöriä on vähän liikaa (itsellä 4 ja sitten muun perheen pyörät päälle), eikä niille ole mitään järkevää varastoa, enkä ole niin hullu pyöräilijä (ainakaan vielä) että tekisin varaston pyörille.

itse tapaukseen: Knard siis uppoaa ihan kivasti, koska siinä on 0,5bar paine. en survo ihan pohjalle asti.. sivut painuvat klommoille ja tätä just mietin että kun ei tolla välttämättä tule edes viikottain ajettua, että jääkö tuo muoto pysyvästi. toki sitä voisi pyöritellä eri asentoihin, mutta laiskuus yleensä vie voiton.

pointti on että kyllä voin laittaa tuon fillarin muuallekin, tossa telineessä se olisi helpoin säilyttää. tämän takia aprikoin että meneeköhän kumi pilalle.

maalinni
06.01.2014, 15.02
Väittäisin, että ei mene. Kumi on aika joustavaa materiaalia...

telliv
06.01.2014, 15.48
Nelisen vuotta aikalailla päivittäin pyörätelineitä väärinkäyttäneenä väittäisin myöskin ettei ole vaikutusta renkaaseen. En ole ainakaan huomioinut mitään epämääräisiä muutoksia. Sen sijaan ahtaissa telineissä on letkut ja vaijerit kovilla kun naapurilovesta lähtee naikkonen repimään ohjaustankoaan :mad:.

Sisu
06.01.2014, 17.43
Noi pyörätelineet, joihin on tarkoitus sulloa rengas, on hyviä ainoastaan rapun ovenlasin rikkomiseen. Pyöriä ei niissä kannata säilyttää... :p

arctic biker
09.01.2014, 10.04
Kun miettii miten renkaat myyntipaketissaan tulevat, taittuvat käärittynä ihan kasaan ja teräskaapelisetkin joskus aika mutkilla niin voi varmastikin todeta ettei pyörätelineellä renkailleen vahinkoa saa.

Tämän klassisen pyörätelineen tukiraudathan on justiinsa päinvastoin muotoiltu kuin pitäisi. Pikkukiekkoisen jarrulevy on noissa iskuille alttiina, vielä kun joku ohikulkija testaa jotta joustaako tuo keula mitään!

bomba
09.01.2014, 13.32
En ole vuosiin enää laittanut yhtäkään fillariani noihin perinteisiin pyörätelineisiin. Siinä on mun näkemyksern mukaan vaarassa sekä pinnat että vanteet. Ja jarrulevy jos sellainen on. Ongelma ei ehkä ole niin paha omalla kotipihan telineellä kuin julkisella telineellä, mihin ihmiset laittaa pyöriä miten sattuu ja toisten pyöriä surutta tuupitaan ja väännellään jotta saadaan oma telineeseen tai pois siitä. Kumeista en ole koskaan ollut huolissani.

Mulla on omat pyörät kotona tällaisissa Tacx Gem seisottimissa. Pyörä ripustetaan non-driveside-puolelta chainstayn ja seatstayn varaan (kertokaapa miten tuo ilmaistaan suomeksi?). Näihin menee testatusti ainakin maantiepyörä, maasturi niin 26er kuin 29er kokoisena ja läskipyörä. Uskoisin että menee siis mikä vaan poljettava kaksipyöräinen.

En tiedä saako Suomesta. Bike-Discountista löysin nuo.

http://www.wekeepyoucycling.com/en/images/Product/medium/522.jpg

arctic biker
11.01.2014, 19.37
Noita takahaarukan vaaka- ja viistoputkiin tukeutuvia telineitähän on ; Rosellakin alle 13 ekun. Ja mulla madebymyself muutama. Huolellinen mies pyyhkäisee takakolmion putket hiekasta puhtaiksi.

Oikein soivia halpisratkaisuja myös perushuoltoon. Ketjujen hoiva ynnä öljyäminen ja satunnainen takavaihtajan säätö joka on valitettavasti rutiinia kun on useampi kiekkosetti.

Bomba kirjoittaa tieten asiaa mutta ei kai kukaan niin hölömö voi olla että noihin kauppojen telineisiin fillarinsa tunkee???