PDA

Näytä tavallinen näkymä : G2 keulan korvaaminen tavallisella

Mike
26.12.2013, 21.14
29er XC täpäri (Trek/GF Superfly 100) kaipaa uutta keulaa. Nykyinen on fillarin alkuperäinen eli G2 geometrian mukainen . Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin ero tavalliseen keulaan tulee vain offset mitassa 46->51mm. Onko tällä mitään käytännön merkitystä? Huomaako ton 5mm eron ajossa? Olen surffannut niin kotimaisilla kuin ulkomaisillakin sivuilla ja selvää vastausta en ole löytänyt.

Fillarista tykkään isosti joten mitään tarvetta muuttamiseen (geometria) ei ole. G2 keula kävisi ihan hyvin mutta niitä on markkinoilla selvästi vähemmän. Lähinnä haussa on seuraavilla spekseillä oleva keula: 100mm, tapered, 15mm akseli, tankolukitus ja sitten siis G2 jos tarvitaan. Sid xx olisi bueno kun sellainen löytyy jo toisestakin fillarista. Saa linkata jos tällaisia keuloja löytyy.

sakuvaan
26.12.2013, 22.40
Uudet 29er keulat on jo suurimmaksi osaksi 51mm offsetillä, eli tuo 'G2' on aika normikamaa nykyään merkistä riippumatta. :)

Esmes 2012 F34't on jo 51mm offsetillä.

Salomo
29.12.2013, 19.30
Muistaakseni joskus jostakin Gary Fisherin (silloin kun sellainen vielä oli) FAQ palstalta lueskelin että hyvin voi käyttää "normaalilla" offsetillä olevaa keulaa ja ero ei ole dramaattinen. Noin niinkuin periaateessa, eikös pyörän pitäisi olla ketterämpi isommalla offsetillä koska trail on silloin lyhyempi? Vai oonko mennyt metsään näissä geometrian ymmärtämyksissä.

sakuvaan
29.12.2013, 19.57
Muistaakseni joskus jostakin Gary Fisherin (silloin kun sellainen vielä oli) FAQ palstalta lueskelin että hyvin voi käyttää "normaalilla" offsetillä olevaa keulaa ja ero ei ole dramaattinen. Noin niinkuin periaateessa, eikös pyörän pitäisi olla ketterämpi isommalla offsetillä koska trail on silloin lyhyempi? Vai oonko mennyt metsään näissä geometrian ymmärtämyksissä.

Juurikin näin, enemmän offsettiä/rakea = vähemmän trailia, kyllä mä ainakin huomasin eron 4x offset keulalla ja 51mm offset keulalla samassa rungossa.

http://www.pinkbike.com/news/To-The-Point-Rake-and-Trail.html

Salomo
29.12.2013, 21.40
No mun kokemus oli, että Reballa oli näpsäkämpi kuin Foxilla, jossa tuota offsettiä oli enemmän. Itse ajattelin että suurempi offset kasvattaisi akseliväliä joka muuttaa käytöstä kankeammaksi. Fillarifoorumin asiantuntijat toki voivat tuomita kokemukseni vääräksi kun sentään asioista jotain oikeasti tietävät.

En sitä sano etteikö hyvinkin näin voisi olla jotta oli ketterämpi/näpsäkämpi Reballa kun Foxilla. Vaikuttaahan tuohon toki moni muukin asia kuin offsetin määrä. Akseliväli muuttuu, keulojen a-c varmaan vähän eri, säädöt mahdollisesti erilaiset jne. mutta siis teoriassa offsetin lisäämisen pitäisi tehdä fillarista ketterämpi. Se kai G2 geometriassa just pointina oli että pitkän vaakaputken tuomaa kömpelyyttä kompensoidaan lisäämällä haarukan offsettiä, jos olen oikein ymmärtänyt. Itse ainakin olen täysin nöösi mitä fillarien geometriaan tulee mutta aihe sinänsä kyllä vähän kiinnostaa. Osittäin myös siksi että ennen kesää ajattelin päivittää oman jäykkäperän keulan ja nykyään tarjolla on myös noita pidemmän offsetin keuloja. Lähinnä siis että muuttuuko minkä verran ja mihin suuntaan fillarin käytös jos sellaisen laittaisi tuohon omaan "ei G2" runkoon.

Lähtökohtaisesti kannatan kyllä kokemusperäistä arviointia mutta nihkeästi kun on tarjolla keuloja koeajoon niin joutuu teorian pohjalta arvioimaan. Jos taas jollakin on kokemus että teoria ei pidä paikkaansa niin kyllä se kiinnostaa, ihan oman tiedon kartuttamisen kannalta ja omia valintoja ajatellen.

Mike
30.12.2013, 01.31
Kiitos kommenteista. Aika samanlaista hajontaa näyttää olevan kuin ulkomaisillakin foorumeilla. Itse uskon että kyllä offsetilla joku tuntumaero voi olla mutta kuten yllä mainittiin niin siihen tuntumaan vaikuttaa hyvin moni muukin asia. Mitään yksiselitteistä totuutta ei siis ole. Aihe jäi kiinnostamaan joten jos vain aikaa on niin täytyy varmaan oikein kokeilla keskiviikkona. Eli meinaan vaihtaa keskenään Fox 29 RL (G2) ja RS Sid XX 29 keulat kahdessa eri pyörässä.

sakuvaan
30.12.2013, 09.42
Wheel flopissa oli ihan huomattava ero kun oli kiinni rungossa missä oli loivat kulmat, tuo SIDistäkin tehdään nykyään 51mm offset versiota, en tosin osaa sanoa eikä osaa rockkarinkaan sivut osaa sanoa mikä se vakio offset on noissa... mikä sinänsä on hassua, olis se kuitenkin kiva olla spekseissä mikä offsetti siinä keulassa on mitä meinaa ostaa :)

Mike
30.12.2013, 12.19
Wheel flopissa oli ihan huomattava ero kun oli kiinni rungossa missä oli loivat kulmat, tuo SIDistäkin tehdään nykyään 51mm offset versiota, en tosin osaa sanoa eikä osaa rockkarinkaan sivut osaa sanoa mikä se vakio offset on noissa... mikä sinänsä on hassua, olis se kuitenkin kiva olla spekseissä mikä offsetti siinä keulassa on mitä meinaa ostaa :)

Samaa itsekin ihmettelin. Missään Rockarin materiaaleissa ei sitä mainita. Kaikki myynnissä olevat 51mm SID XX keulat (mitä löysin) ovat WC malleja ja hinta sen mukainen... :(

Portti
30.12.2013, 12.36
...SIDistäkin tehdään nykyään 51mm offset versiota, en tosin osaa sanoa eikä osaa rockkarinkaan sivut osaa sanoa mikä se vakio offset on noissa...

MTBR:n Ibis-keskustelualueen juttujen mukaan 29" Rokkareissa pitäisi olla vakiona 46 mm offset. Ibis Ripleyhyn suositellaan 51 mm offset-keulaa, mistä johtuen noiden saatavuudesta on MTBR:ssä keskusteltu paljonkin. Tuossa linkki yhteen MTBR:n keskustelusäikeeseen, jossa offset-keskustelua. Ketjun ensimmäisenä viestinä Ibisin Hansin viesti, jossa listaa 03/2013 tilanteessa saatavilla olleista 51 mm offsetillä varustetuista 120-140 mm 29-keuloista.

http://forums.mtbr.com/ibis/ripley-compatible-forks-844696.html

Yhteenvetona noista offseteistä vm. 2013 120-140 mm 29-keulojen osalta:
- Foxin 34 -keuloissa 51 mm offset vakiona.
- Foxin 32 -keuloissa 46 mm offset vakiona, 51 mm offset-keuloja ei saatavana loppuasiakkaille myytävinä versioina.
- RockShox -keuloissa vakiona 46 mm offset, 51 mm offset-keuloja ei vielä viime keväänä ollut saatavilla loppuasiakkaille myytävinä versioina.
- X-Fusionilla myös saatavana 51 mm keuloja.
- Vm. 2014 Rokkarin keuloissa kuitenkin ainakin Pikestä löytyy 51 mm offset-versio ja käsittääkseni myös Sidistä. Nämä siis ihan normiasiakkaillekin myytävinä versioina. Revelationista ei käsittääkseni edelleenkään saa 51 mm-versiota ostaa.
- Foxin osalta en ole seurannut vm. 2014 tilannetta.

Omaan Ripleyhyn olin ehtinyt tilata 46 mm offsetillä varustetun Revelationin ennen kuin rungon tarkemmat speksit julkaistiin. Ajatuksena on jossain vaiheessa hankkia 51 mm offset-versio Pikesta tuohon pyörään, niin voi testata huomaako offsetin vaikutusta mitenkään. Teoriassa pitäisi kai siis olla ohjautuvuuden suhteen ketterämpi isommalla offsetillä.

sakuvaan
30.12.2013, 20.43
Veikkaan että wheel floppia ei huomaa jos on jyrkemmät kulmat rungossa mitä mun pänsseessä on, sen saa laitettua aika loivalle keulakulmalle 29eriksi ja siinä tuo traili alkaa jo tuntua. Tämä täysin faktista MUTUilua, sitten, YMMV.

tommi2
31.12.2013, 13.24
Hifistit tietenkin erikseen ja joillakin tuntuu olevan absoluuttinen tuntoaisti kaikessa ja jo psykosomaattisesti takapuoli kipeytyy jos joutuu esim. ajamaan alumiinirunkoisella pyörällä rautamateriaalisen sijaan. Itse mieluummin ajan kuin jaksan murehtia pikkuasioita. Ehkä ero tuntuu äärikäytössä kuten esim. alamäessä tai enskassa, lenkkipyörässä kuntoilijalla ero on niin pieni että tuskinpa eroa huomaat, tai jos huomaatkin, niin siihen tottuu nopeasti.

allekirjoitan tämän kyllä.. olen nyt testaillut samalla polulla kolmea erilaista fillaria ja tänään tein tällaisen testin että kuvittelin alla olevan eri pyörä ja hups, sen käyttäytyminen muuttui selkeästi. ehkä olen joku supermielikuvituksella varustettu, mutta väittäisin kaikenlaisen "plasebon" olevan iso osuus näitä havaintoja. Toinen huomio oli että satula jäi vähän ylös (työmatkan jäljiltä), niin sehän vaikutti enemmän kuin mikään...

aiheeseen toteisin että allekirjoittaneella on Gary Fisher Rig G2 geometrialla ja omassa käytössä ei ole koskaan ollut G2-keulaa.. eipä se ole missään tuntunut.