PDA

Näytä tavallinen näkymä : 10 000 km vuodessa

villeton
25.12.2013, 19.14
Muistelen, että aiheesta oli keskustelua aikasemmin. Oma pyöräilyni alkoi lähinnä työmatkojen ajamisella.
Aluksi vain kesäisin. Sitten hankin paremmat vermeet ja kausi piteni ja lopuksi olen ajanut melkein vuoden ympäri.
Lähinnä lumi on este, jos aamulla on 10 cm tai ennemmän. Pakkasrajaa ei ole, 27 astetta on ennätys.
Matkan pituus 10 km per suunta, joten 20 km tulee yhteensä.
Jos laskisi vaikka 250 työpäivää vuodessa, niin 5000 km tulee näitä ajoja.
Sen päälle huviajoa toiset 5000 km. Maaliskuu-Joulukuu on sesonkia eli ajamisesta nauttii. Tammi-helmikuu pahimmassa tapauksessa
joutuu pitämään rokulia.
Vuosi on nyt lopuillaan ja tavoite tuli täyteen. Kesäkauden ajan hybridillä, lukkopolkimet ja pyöräilykengät helpottaa menoa.
Talvella retkipyörällä nastarenkain. Huomattavasti raskaampaa, mutta turvallista. Heijastinliivit on ja kunnon valot.
Kilometrejä tuli aika lailla odotetusti. Kesällä paras viikko taisi olla 400 km. Sisältäen mm. Saariston rengastien yhdessä päivässä, ajomatka noin 210 km.
Tavoitteeseen pääsin, koska olen pysynyt terveenä. Mielestäni oli aika hyviä ajosäitä. Ehkä kun motivaatioita, mikään sää ei ole este.
Työ ja perhe-elämä saatiin sovitettua kuntoiluun. Varsinkin työmatkojen polkeminen tuo mukavasti kilsoja.
Meillä mun pyöräily on kuin kakkosauto eli pärjäämme yhdellä autolla. Rouva käyttää työajoihin ja lapsia kuskataan
harrastuksiin.
Miten muilla? Ovatko tavoitteet toteutunee? Ja mitä suunnitelmia on vuodelle 2014?

StantheMan
25.12.2013, 19.39
Tuli täyteen. Ihme. Toukokuuhun asti meni hyvin, mutta toukokuun lopulla iski rasitusvamma oikeaan reiteen. Kesäkuu meni ihan vituralleen ja osin koko kesä elokuun loppuun. Lopetin syyskuussa juopottelun ja kun ei ole enää tullut rokuliviikonloppuja, niin 10001 km nyt kasassa. Lähes pelkästään viikonloppuajoja. Keskimatka kai noin satasen nurkilla. Ensi vuodelle ei totaalikmtavoitetta, vaan 200-600km ja jos pysyn terveenä touko-kesäkuun, niin tonni jussina.

Pasi Ahopelto
25.12.2013, 19.59
Miten muilla? Ovatko tavoitteet toteutunee? Ja mitä suunnitelmia on vuodelle 2014?

Tälle vuodelle oli 10 000 km tavoitteena, mutta jää 500 km vajaaksi. Harrastuskilometrejä tulee viitisentuhatta vuodessa, joten lisäksi tarvitsen sopivan matkan päässä olevan työpaikan ja ympärivuotisen pyöräilyn. Nyt tulee kolmas kuukausi työmatkakävelyä täyteen, ja se selittää miksi tavoitteesta jäi puuttumaan muutama sata kilometriä. Kuvastavaa on, että pisin lenkki on 168 km, ja satasen lenkkejä tuli tänä vuonna ehkä kuusi. Eli kilometrit kertyvät enemmän lenkkien määrästä (arviolta 400-500 pyöräilysuoritetta 2013) kuin pituudesta.

Työmatkapyöräilyssä pidän erityisesti hyödyn ja harrastuksen yhdistämisestä: jos töissä pystyy säilyttämään harrastuspyörää huoletta, niin töiden jälkeen on helppo lähteä lenkille kulkematta kodin kautta -- säästää vähintään tunnin.

Ensi vuoden tavoite: mustaa teippiä kilometrinäytön päälle mittariin. Keskinopeusmittarin olen jo piilottanut.

zblues
25.12.2013, 21.03
Tavoite tälle vuodelle on 5000km ja tämä on täynnä 200km jälkeen. Vielä on hyvin aikaa ajaa kasaan. :)
Kilsoja olisi enemmänkin, mutta jo se, että tekee osan vuodesta kahta työtä ja himassakin pitäisi olla niin tuo 5000km on jees.
Oikeastaan tavoite tälle vuodelle oli ottaa muutakin urheilua rinnalle koko vuodeksi, joten liikuttujen tuntien osalta mennään taas reippaasti yli edellisten vuosien. Tunneista en ole kyllä pitänyt tarkkaa kirjaa, ainoastaan ajokilsoista.
Lisäksi tuossa 5000 km:ssä on monipuolisesti erillaista pyöräilyä.
10.000 km on upea suoritus! Onnittelut tuollaisista kilsoista! Huh..!

Ensi vuonna yritän 6000km ja tuolta toisesta ketjusta bongattu "100km / kk" olisi hyvä kuukausittainen tavoite tuon kuuden tonniin täyttämiselle. Kuitenkin tärkeää on ettei sakkauta fiilistä itselle liian kovilla tavoitteilla tai aiheuta fillari-etoa itselleen (tai muille).

Yksi talven tavoitteni on ollut, ja on edelleen, painon pudotus keväälle. Se on onnistunut hyvin 1,5h reippaila päivittäisillä kävelylenkeillä ja aamulla ennen töitä tehokkaalla 30min juoksulenkillä. Fillarilla ollaan sitten ajettu jos siltä on tässä talvella tuntunut. Eli tavoite 99kg -> 92kg ja puolessa välissä mennään nyt. Mitään diettiä en noudata vaan olen pudottanut painoa tosiaan noilla kävelylenkeillä. Toki ylimääräiset sokerit pois, mutta koko ajan pitää syödä ja Kekkosen sanoin "kusella pitää käydä", eli vettä nassuun aineenvaihdunnan ylläpitämiseksi.

Tsemppiä kaikille 2014 uusiin tavotteisiin.

Tctic
25.12.2013, 23.06
Hurja pätkä on tuo 10tkm vuodessa! Onnittelut! Itse sain ajettua 5tkm 12kk aikana ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Paino on tippunut 13kg ja fiilis kuntoiluun on parantunut kummasti. Rahaa fillareihin (alu 29 ja kuitu maantie) on mennyt luokkaa 4500€ ja varusteisiin ehkä 500€, mutta eipä sillä ole mitään merkitystä. Tämän 5tkm aikana todettiin mm. kilpirauhasen krooninen tulehdus ja lievä vajaatoiminta -> mömmöjä ja mömmöjen aloituksen jälkeen (6vkoa sitten), en ole enää päässyt samaan fiilikseen minkään asian suhteen, mutta ei auta kuin yrittää.

Nopeusmittaria minulla ei ole kummassakaan pyörässä, ajan tuntemusten mukaan ja sports-tracker kerää kilometrit/vauhdit. 32km/h keskivauhtiin pääsin 38km lenkillä ja siihen olen ihan tyytyväinen kun en veren maku suussa ajanut. 100km lenkkejä olen ajanut 8kk aikana, tämä joulukuu on ollut täällä keleiltään niin hirveä, että saapa nähdä ehdinkö ajamaan ollenkaan joulukuun satasta. Jos en ehdi, niin en silti vaivu synkkyyteen. :)

Tsemppiä minunkin puolesta kaikille foorumilaisille vuodelle 2014!

izmo
25.12.2013, 23.25
Tuntuu että joulukuu ollut oikeastaan hyvä ja niitä satasen lenkkejä tullut joulukuussa kymmeniä:cool:

kuovipolku
26.12.2013, 00.31
25 lenkkiä olisi minun kielitajuni mukaan "parikymmentä" tai "pari tusinaa" ja "kymmeniin" lenkkeihin tarvittaisiin pääsääntöisesti kaksi lenkkiä päivässä (mikä ei toki ole terveelle miehelle mitenkään mahdoton urakka).

Tässä vaiheessa vuotta lienee minunkin todettava että vaikka työmatkakilometrejä ei kerry lainkaan, harrastus-/harjoitus-/lenkkikilometrejä on ajettu varmasti enemmän kuin 10 000. Voi itse asiassa olla jopa niin että mikäli olisin pitänyt kirjaa, olisin nyt hiukan stressaantunut ja suunnitelisin loppuvuoden lenkkejä jotta saisin 15 000 km täyteen.

FWIW on melko varmaa että olisin edistynyt pyöräilijänä paremmin vähemmillä mutta suunnitelmallisimmilla kilometreillä. Voidaan myös ajatella että olisin voinut käyttää kilometrien nielemiseen menneet tunnit paremminkin - enkä yhtään epäile etteikö sellaisiakin ihmisiä ole joilla on oikeatakin elämää siinä määrin että heidän ajokilometrinsä tulisi vertailua varten kertoa kahdella.

villeton
26.12.2013, 07.05
Omalla kohdalla tuo työmatkan ajo varmaan mahdollisti tuon 10 000 km ajon vuodessa. Olen kaksivuorotyössä. Kun työt alkaa klo 6 ja päättyy klo 14 niin kotiin ajan yleensä pidemmän kautta. Ja iltavuoro alkaa klo 14, niin silloin voi lähteä aikasemmin. Näillä eväillä päivän ajot 30 km. Muuten tosiaan 10 km per suunta ja yht 20 km.
Aika lailla tasaista tekemistä. Ainoa mittari mitä tarvitsen on matkamittari. Vähemmän urheilullista menoa, ennemmän ihan peruskuntoilua.
Hyötyä tulee, kun ei tarvitse hankkia toista autoa. Jos olisi pitkä matka kotiin ensin autolla, jaksaisiko erikseen lähteä polkemaan?
Kroppa tuntui kestävän ihan mukavasti tuon ajomäärän. Lähinnä ajankäyttö tulee vastaan, jos meinaisi ajaa enemmän. 15 000 km vuodessa voisi olla mahdollista
jos oli esim. vuorotteluvapaalla tai muuten pois työelämästä. Se hyvä puoli pyöräilyssä on, ettei välttämättä maksa kovin paljon. Ja tosiaan voi lähteä silloin kun se itselle sopii.