PDA

Näytä tavallinen näkymä : FOX RP23 2010 kilinä ja kolina

JVi
17.12.2013, 01.17
Heitänkö huoltoon vai romukoppaan. Olen laiminlyönyt huolto-ohjelmaa. Iskaria painettaessa on "ilmamaista" tyhjää, jonka jälkeen alkaa normaali toiminta. Pro-Pedal ei pelaa. Olen ainakin oppinut tästäkin virheestä, jos se ei henkiin enää palaa.

Tämmöstä:
http://www.youtube.com/watch?v=BtYMpinHyvs (http://www.youtube.com/watch?v=BtYMpinHyvs)

Ja tämmöstä:
http://www.youtube.com/watch?v=wcEqXZCQYxM (http://www.youtube.com/watch?v=wcEqXZCQYxM&feature=youtu.be)

Kemizti
17.12.2013, 09.27
Huoltoon, kyllä siittä vielä kalun saa..

telliv
17.12.2013, 10.45
Helistimeen en ota kantaa, mutta tuo "ilmamaista" tyhjää + napsahtelu viittaisi siihen et siellä on ilmaa öljyjen seassa taikka liian vähän öljyä...eli ilmaa :seko:.

mehukatti
17.12.2013, 11.41
Lähetä huoltoon Fillariosaan, turha tuota on miettiä sen enempää. Jatkossa sit huolto vaikka kerran vuodessa.

brilleaux
17.12.2013, 13.16
Jos toi on 2010-mallia ja huolto olisi n. 100e>> Huollot olisi tullu tähän mennessä jo maksamaan 200-300e?
Mitä noita huoltamaan, ajaa loppuun ja ostaa uuden. Tuurilla saattaa kestää useita vuosia. :)

Ja tulla halvemmaksi.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fox-suspension-float-rp23-rear-shock/rp-prod82842

Kemizti
17.12.2013, 13.39
Jos toi on 2010-mallia ja huolto olisi n. 100e>> Huollot olisi tullu tähän mennessä jo maksamaan 200-300e?
Mitä noita huoltamaan, ajaa loppuun ja ostaa uuden. Tuurilla saattaa kestää useita vuosia. :)

Ja tulla halvemmaksi.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fox-suspension-float-rp23-rear-shock/rp-prod82842

no näin, jos tyytyy ajamaan tehdas setupilla, mutta esmes itselläni on omaan runkoon omalle ajotyylille näprätty fox protune by r-tech, kyllä sitä mielellään huollattelee, ettei joudu aina uutta iskaria shimmityttään ja säädättään uusiks..

mehukatti
17.12.2013, 13.48
Pitkään huoltamatta oleva ilmaiskari ei toimi enää kovin hyvin. Mun mielestä kerta vuodessa huolto on aika lailla minimi ja sekin olettaen, että se ei ala kurlaamaan, menetä vaimennuksia tai ala tehdä jotain muuta outoa sitä ennen. Suosittelisin mieluummin jäykkäperäistä kuin sellaista täysjoustoa, jossa ei huolleta iskaria ikinä. Taino, voihan sitä ostaa uuden iskarin kerran vuodessa, jos sattuu löytämään hyvän tarjouksen juuri oikean mallisesta. Mutta normihinnat on aika paljon kalliimpia kuin tuo 160€.

brilleaux
17.12.2013, 14.01
Pitkään huoltamatta oleva ilmaiskari ei toimi enää kovin hyvin.

Ja kuinkahan toiminta mahdollisesti muuttuu?
Ei sillä, meinaan kyllä omaa Elkaa huollattaa säännöllisesti. Mutta se onkin pyörälle speksattu ja senverran arvokas että kannattanee.

telliv
17.12.2013, 14.14
Ja kuinkahan toiminta mahdollisesti muuttuu?

Taitaa olla vähä semmoista "minusta tuntuu" linjalla nämä asiat usein. Kunhan tiivisteet yms. on kunnossa ja ööliä riittää voitelun ylläpitämiseen niin ajoa vain :)!

Kemizti
17.12.2013, 14.15
Mikään pitkään huoltamatta ollut iskari, riippumatta onko kierre- vai ilmajousi, ei toimi loputtomasti, kun öljyn rakenne "hajoaa" ja ominaisuudet muuttuu..

mehukatti
17.12.2013, 15.01
No itse ainakin joka kerta kun vien keulan ja iskarin huoltoon, niin sen jälkeen ne toimii todella paljon herkemmin. Eli jousitus poimii pienet röykyt paremmin ja sitä myöten on parempi pito kun renkaat pysyy paremmin maassa kiinni. Mun mielestä ihan selkee etu harjoittelussa ja kisoissa. Lisäksi pitkään huoltamatta olleissa keuloissa on monesti nähty tapauksia, että sisään päässyt paska on syönyt liukuputkien pinnan rikki. Mun mielestä on ihan kiva, että kalusto säilyy ehjänä ja jos joskus päivittää vaikka keulan, niin on ihan kiva saada vanhasta jotain rahaa.

Mika T.
18.12.2013, 12.07
Mulla toi iskarin kolina johtui siitä, että propedal-venttiili oli aivan tohjona. Huollon jälkeen iskari on toiminut paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Vaimennukset säädettin samalla enemmän omia mieltymyksiä vastaaviksi.

sakuvaan
18.12.2013, 15.42
Taitaa olla vähä semmoista "minusta tuntuu" linjalla nämä asiat usein. Kunhan tiivisteet yms. on kunnossa ja ööliä riittää voitelun ylläpitämiseen niin ajoa vain :)!

Selkeesti tiedät asiasta enemmän, kerro lisää?

telliv
20.12.2013, 12.13
Selkeesti tiedät asiasta enemmän, kerro lisää?

Tietoa taikka taitoa tuskin löytyy keskiverto foorumipyöräilijää enempää, mutta kenties normaaleista käytännöistä poiketen omakohtaista kokemusta sentään vähän löytyy... Mutta mitäs sinä haluasit kuulla :)? Voinen valoittaa kyllä hieman omia kokemuksia näiden osalta ja aloitetaan tuoreimmasta

1. Tapaus oli varmaankin siitä kalleimmasta päästä eli diagnoosi iskarille oli "mixed air+oil" ja se sisälti koko huollon ja tämän vaikutukset jäivät tasolle "minusta tuntuu". Ainut ero minkä huomasi oli niin iskarin nakuttava ääni poistui huollon myötä. Mutta ikävähän se olisi myöntää kuin näin hintavia remontteja teettää ettei mitään vaikutusta sillä olisi :).

2. Tätä edeltävä olikin uusien tiivisteiden vaihto+rasvaus yms. iskariin jolla oli ajettu useampi sata tuntia ja pakko myöntää et herkkyys yms. heikkenivät tämän myötä...kenties hetkellisesti mut kuitenkin.

3. Tätä edeltävä olikin vain pelkkä tarkastus+rasvaus+öljyn lisääminen iskariin jolla oli ajettu vajaa parisataa tuntia. Avatessa oli kuitenkin selvää, että harvinaisen kuiva yksilö sisältä oli ja tällä rempalla olikin kaikista suurin vaikutus eli kaikki mahdollinen parani :).

Näillä kokemuksilla on aika vaikea mitään sanoa, mutta koomistahan tuo on et remontilla jonka voi itse tehdä ja aikaa menee alle 10min niin on suurin vaikutus kokonaisuuden toimintaan kun mitään ei rikki ole ollut. Sitä en kiellä etteikö näitä pitäisi huoltaa taikka niillä mitään vaikutusta olisi vaan tulokset ei välttämättä aina ole niin itsestäänselvyys. Mutta minäpä en harrastakaan enduroa, dh yms. ja pyöräni ovat tasoa saksalainen postimyynti, joten yllä olevan kirjoituksen voi sivuuttaa kokonaan ;).

brilleaux
20.12.2013, 13.37
Tuo Foxin takapumpun perushuolto on muuten todella yksinkertainen tehdä itse, häpeillen myönnän sen pari kertaa tehneeni. ;)
Uskon tuon huollon riittävän, niin kauan kuin iskari toimii normisti.

Huoltoon sitten kun lysähtää. Muu on rahanhukkaa. IMO ja siis foxin suhteen. Omaan Elkaani en itse ala kajoamaan, se saa mennä ammattilaisten käsiin.

marco1
20.12.2013, 14.36
Ei kait kukaan noudata sitä suositeltua 100h väliä Foxin huoltoväleissä (öljynvaihto) mutta jos toiminnassa on vikaa tai muuten huomautettavaa niin huoltoon vaan - ovat poikkeuksetta parempana tulleet takaisin.
Ilmasäiliön tiivisteitä minun ei ole tarvinnut vaihdella huoltojen välillä mutta olen sen perushuollon tehnyt silloin tällöin.

PMT
20.12.2013, 15.39
Et siis ole takaiskarillesi tehnyt huoltoa mutta ilmajousen olet huoltanut, se iskunvaimentimen öljytkin kuluvat ajan saatossa sitäkun ontuolla vaimentimessa n desilitran verran ja mäntä tekee aikalailla täitä huonontaakseen öljyn laatua, Mutta kaikkihan saa ajaanillä mielyttää.

marco1
20.12.2013, 15.57
Ketjun viesteistä tulikin mieleen että ehkä olis hyvä kerrata mitä ne huollot on:

1. "Perushuolto" / "Ilmakannun huolto"
- suositusväli: lyhyt (Foxin ohjeesta voi tarkistaa)
- vaikutus: ilmajousen tiiviys, ilmakannun tiivisteiden kestäminen
- työn kuvaus: helppo kotimekaanikon homma (~ 10min), päästä paineet, irrota iskari ja avaa ilmasäiliö ja voitele
- varaosat: Fox Fluid, tarvittaessa tiivistesarja (20-30€)

2. "Täyshuolto", "öljynvaihto"
- suositusväli: vähän pidempi
- vaikutus: vaimennus sisään- ja ulosjoustossa
- työn kuvaus: vaativa, edellä olevat + iskarin purku, iskarin sisällä olevien öljyjen ja kaasujen vaihto. Tässä ollaan tekemisissä kovien paineiden kanssa (xxx psi) joten tämä vaatii osaamista ja työkalut. Lisäksi tässä voi muuttaa iskarin vaimennusta simmiprikkoja vaihtamalla.
- varaosat: öljy, kaasu, sisäiset tiivisteet, kaikki iskarin osat vaihdettavissa. Osien hinnoista en tiedä, huollon hinta satasen tienoilla.

Jossakin keskustelussa täällä on kuvattu iskarin toimintaa tarkemmin ja olihan se lehden artikkelikin tuolla: http://www.fillari-lehti.fi/jutut/2001/takaiskarin_toiminta.pdf

EDIT: tämä viesti ei ollut PMT:lle :D

Kemizti
20.12.2013, 16.55
Tuolta suht selkeällä suomenkielellä:
http://foxhuolto.fi/