PDA

Näytä tavallinen näkymä : Harrastuksen vaihto, cyclocross vai maantiepyörä?

Wilgios
01.12.2013, 23.16
Krooninen akillesjännetulehdus taitaa haudata puolimaratonkisat ensi kesältä. Kuntoilutapahtumat (kilpailut) houkuttelee, olen yhden kerran Jyväskylän Laajavuoren MTB Maratonin ajanut... mutta nyt tuli mieleen että mites toimisi korvikkeena jos laittaisi cyclocrossin tai maantiefillarin ensi kesäksi?

Kohta ns. keski-ikäinen ja vähän mukavuudenhaluinen, onko maantiepyörässä miten matala ajoasento cyclocrossiin verrattuna? meneekö maantiepyöristä miten herkästi renkaat rikki vaikkapa jos pyörätiellä ajaa niin katukiveyksiin tms. ?

Vähän ajattelen asiaa näin että jos olisi noita tapahtumia niin olisi motivaatiota treenata, mitään sen kummempia vauhti- tai aikatavoitteita ei ole. Miten näitä tapahtumia peruskuntoilijalle löytyy, kummasta paremmin, maantie vai maastosta? Maastossa tuo MTB maraton tyylinen kisa on mulle sopiva, mitään teknistä juttua en halua...

Jos nyt intoutuisin pyörän tilaamaan, olen 187 cm pitkä, niin miten osaan rungon valita? Huomasin että täällä oli ketjuja mitoituksesta, mutta uskaltaako ilman kokeilua ostaa? Käytetytkin saattaisi kyllä mennä.

okahkonen
02.12.2013, 00.35
Moi,
ajoasento on molemmissa just niin matala kuin itse haluat. Sopivan kokoisen pyörän löydät asiantuntevasta pyöräliikkeestä. Renkaat eivät mene rikki katukiveyksiin ajaessa. Itselläni on pari maantiepyörää, maastopyörä ja cyclocross, ja rohkenen väittään että näistä maantiepyörässä vähiten rengasrikkoja ajokilometriä kohden. (pakko myöntää että ainoastaan maantiepyöristä jaksan tarkistaa renkaan pinnat lenkin jälkeen). Kotimaan tapahtumat löytyy fillarikalenterista, ja ulkomaiset googlaamalla "cyclosportive".

Mukavuudenhaluiselle maantiepyörä on ainoa oikea vaihtoehto. Suosittelen että käyt tosi nopeasti, heti huomen aamulla tilaamassa itsellesi maantiepyörän, ennenkuin palstan cx mafia ryhtyy pahoilaisen masinoimaan käännöstyöhön.

maalinni
02.12.2013, 08.41
Asennon saa tosiaan samanlaiseksi kummassakin. Cycloon saat helpommin tarakoita ja lokareita. Cycloon saa edullisemmin levyjarrut. Maantiepyörään et voi laittaa lähellekään yhtä leveää rengasta kuin cycloon, puhumattakaan nastarenkaista. Kumpi sitten on mukavampi 25mm leveä vai 40mm leveä pienemmillä paineilla... Maantiepyörä on kaksikosta ehdottomasti nopeampi kuivalla/puhtaalla asfaltilla.

Mukavuutta saa kumpaankin lisää erilaisilla satuloilla ja satulatolpilla, ohjaustangoilla tms.

Minä olen 184cm ja jalan pituus on 86cm (ks. Inseam) ajan 56cm Kona Rovella, joka ei ainakaan saisi olla yhtään isompi.

supertele
02.12.2013, 08.45
Jos kuntotapahtumat houkuttelee eniten, niin ehkä maantiepyörä voisi olla sun juttu. Toki maastopuoleltakin löytyy teknisesti helppoja kisoja, kuten Laajavuoren xcm ja Jämi84.
Kuten okahkonen jo totesikin, niin asian tuntevasta pyöräilyliikkeestä saat juuri sellaisen geometrian kuin haluat. Sitten on vielä mitoituksiin erikoistuneita liikkeitä, jotka ihan oikeasti tekevät juuri sulle sopivan pyörän.

Pakko sitä krossariakin on toisaalta tähän vuoden aikaan mainostaa, sillä jos haluat ajaa kehnommillakin keleillä, niin on se krossarikin hyvä laite. Taitaa täällä pk-seudullakin mennä ainakin seuraavat 5 kuukautta niin, ettei maantiepyörällä ole asiaa ulos. Krossarilla tulee ajettua sitä ennen tien laitaa, hiekkateitä ja polkuja.

Krossari on monipuolisempi, maantiepyörä on maantiellä kaikin puolin parempi. Mieti millaiseen käyttöön pyörää etsit. :)

Wilgios
03.12.2013, 19.08
Kiitos vastauksista! Kun täällä Savossa asustelen, mitä liikettä voisitte suositella fillarin katsastamiseen? Käyn välillä myös pääkaupunkiseudulla kyläilemässä joten sielläkin voisi käydä katsomassa. Ehkä ihan suoraan en uskalla tilata ekaa maantiefillaria netistä. Mulla on Nishikin bigfoot tallissa ja sillä voin ajella hiekkatiet ja huonommilla keleillä, eli maantiefillaria sitten kai kattelemaan.

Ajattelin vaan että nyt on verkkokaupoissa ihan hyviä tarjouksia uusista pyöristä. Voisi ostaa fillarin jo nyt talliin.

Bensakeuhko
04.12.2013, 00.02
Entäs nojapyörä? On ainakin mukavempi, kuin maantiefillari, ja tasaisella ja alamäessä nopeampi. Ei kyllä ole yhtä näppärä kaupungissa, ja katukiveykset voi olla ikäviä. Eikä kisojakaan taida olla kuin joku Nokian lenkki, mutta asiasta hirveästi tietämättä en päde enempää.

okahkonen
05.12.2013, 00.31
Hyviä liikkeitä on esim Itä-Helsingin Pyörähuolto, Velo & Oxygen ja Velosport.

Halloo halloo
05.12.2013, 00.42
^ Hi5bikesia unohtamatta.

twentyniner
05.12.2013, 01.19
^ Hi5bikesia unohtamatta.

Isojen poikien karkkikauppa :) saa kyllä mailmaltakin hetkisen haeskella vastaavaa.

samooja
05.12.2013, 11.26
Ja hemmo pitää majaa Savossa ja stadin aatelisto tulee pusikoista leuhkimaan pelimestoista. Aiai. Maantiellä oppii käyttämään sitä tärkeintä, eli WOIMAA!!

Jopoman
06.12.2013, 20.21
Entäs nojapyörä?

Varmaan ihan jees, mutta sopii maantie-crossari pohdintaan kuin mansikkahillo perunamuussiin.

k0rppi
06.12.2013, 20.59
mistä päin savoo lienee kaveri on, mutta jukka peräsalmen pyörähuolto ois joroisissa, mikä osaa antaa varmasti hyvää vinkkiä pyörän valintaan ja jotain pyöriä sillä taitaa ollakin kotona mitä voinee kokeilla.

izmo
06.12.2013, 21.14
Semmonen jäykkäkeulanen 29" maasturi vois korvata cyklorossin ja maantiepyörä tietenkin täytyy olla mutta sen käyttöaika on lyhyt

J_K
06.12.2013, 21.35
Semmonen jäykkäkeulanen 29" maasturi vois korvata cyklorossin ja maantiepyörä tietenkin täytyy olla mutta sen käyttöaika on lyhyt

Näin.

Wilgios
15.12.2013, 13.44
Varkaudessa asun... Joroisten Jukan huollosta olen kuullut, voisin työmatkalla poiketa. Vakavasti olen katsellut bianchin nironea ekaksi maantiefillariksi mutta osasarjat mietityttää, vaikuttaa hintaan aika tavalla. Nironea saisi sen verran edukkaasti että jäisi rahaa polkimiin yms...

Tavallaan jos innostus kestää niin ostaa sitten parempaa myöhemmin.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Kuntoilija
16.12.2013, 10.03
"Tavallaan jos innostus kestää niin ostaa sitten parempaa myöhemmin."

Ostaa heti sellaisen, kuin oikeasti haluaa ja ajaa sitten vaikka väkisin jos ei kiinnosta tai myy pois . Se on ikävää, jos heti muutaman maatielenkin jälkeen alkaa pohtia, jos kuitenkin olisi pitänyt ostaa se toinen.