PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sisempi reisilihas ei tahdo parantua.



Turnipsi
21.11.2013, 21.19
Olen ajanut jo vuosia ilman suurempia ongelmia jaloissa mutta kerran viime kesänä taisin intoutua liian kylmillä jaloilla runttaamaan liian kovaa. Sen jälkeen oikeanpuoleinen sisempi reisilihas polven yläpuolelta on kipeytynyt aina pyöräilyn alkuvaiheessa. Noin tunnin kuluttua aloittamisesta kipu katoaa mutta sitä ennen se on aika epämiellyttävää joskaan ei varsinaisesti tuskallista. Kipu jossain määrin tappoi pyöräilyinnon syyspuolella ja olenkin pitänyt pari kuukautta paussia treenipyöräilystä. Tavallisessa peruspyöräilyssä kivusta ei ole ollut mitään merkkiä. Ajattelin vamman parantuneen ja hyppäsin pyöräilemään vastuksella. Ajoin aika kevyellä pyörittämisellä mutta kipu ei ollut kadonnut minnekään.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisten (ehkä) rasitusvammojen paranemisesta ja voisiko siihen jotenkin vaikuttaa, kenties ajoasentoa muuttamalla? Tekisi mieli treenata ilman kipua.

kauris
21.11.2013, 21.53
Minulla on ilmeisesti juuri tuo vaiva. Polven yläpuolelta sisäsyrjältä polven seutu kipeytyy. Minulla kipua alkaa tulemaan kuitenkin vasta lenkin lopussa, joskus 2 tunnin, joskus vasta neljän tunnin kohdalla (ajoasentoa ja pyöritystekniikka ylläpitävät lihakset väsyvät ja syntyy virheasentoa???) ja joskus ei ollenkaan. (tätä kun valittaa tavalliselle lääkärille saa kommentiksi, että pakkoko sitä kenenkään on ajaa yli kahta tuntia) Tuntuu, että vähänkin kylmempi sää aiheuttaa kipuilua todennäköisemmin. Jos kipu ei pääse pahaksi ja pitää taukoa sekä hoitaa jalkaa saattaa seuraava lenkki seuraavana tai parin päivän päästä olla taas kivuton. Näistä syistä puen tämän oikean polven seudun aina lämpimästi eli vedän ylimääräisen villaisen polvenlämmittimen jalkaan tai sadesäällä jonkun hedelmäpussin siihen kohtaan polvea välillä kesken lenkinkin kaupasta pussin hakien.

Ekan kerran kun kolmisen vuotta sitten asia ilmeni meni tilanne kerralla melko pahaksi. Tämä tapahtui joulun tienoilla sen seurauksena, että olin ajanut marraskuussa ja yleensäkin syksyllä huomattavan vähän mutta sitten jouluna ensin 7 h lenkin ja viikkoa myöhemmin uuden lenkin, jossa kipu alkoi heti lenkin alussa, aluksi lievänä mutta paheni koko ajan. Hölmö ajoin porukan mukana jonkun 4-5h. Kylmää ja liikaa rasitusta siis asian laukaisijana. Silloin pidin pari kuukautta totaalitaukoa pakosta ja kävin fysioterapeutilla kysymässä vinkkejä. Ensimmäisinä viikkoina paikka oli tosi kipeä ja mm. portaiden kävely tai autoon istuminen tekivät kipeää.

Nykyään käytän lenkin jälkeen hoitona (jos kipua on ilmennyt vähänkin) kylmä-kuuma-suihkuttelua ja perään voltarenia. Eli jääkylmällä vedellä (tai jääpaloilla) jäähdyttää jalkaa vaikka 30-60 s ja perään kuumaa vettä suihkusta saman verran ja tällaisia toistoja esim. 10 minuuttia. Tämän lisäksi fyssari suositteli jalan ojennusta (ennen suihkutteluja ja voltarenia) viimeisen 20 asteen kulman osalta selällään maaten siten, että polven alla on joku iso kylpypyyhe rullana kulman aikaan saamiseksi. Toinen jalka on koukussa kunnolla siten, että jalkapohja on siinä jossain pyyhkeen tienoilla. Ensin treenattava eli pyyhkeen päällä 20 asteen koukussa makaava jalka nilkasta koukkuun, sitten jalka suoraksi, pito 10 s ja jalka alas rennoksi. Ja eikun uudestaan viisi minuuttia jatkaen. Nilkan ympärillä tarvittaessa lisätreeniksi kevyt lisäpaino kun voimat ovat kehittyneet. Lisäksi tasapainolaudalla tasapainoilu voi ollla hyväksi.

Ajoasentoakaan ei varmaan kannata väheksyä. Viimeiset pari kesää on mennyt maantiepyörällä ilman isoja ongelmia ja nyt en uskalla koskea satulan korkeuteen ja ees-taas suuntaan milliäkään. Klossit ovat myös varmaan about kohdillaan (jalkaterät osoittavat minulle luonnollsesti ulospäin). Niin joo ja kävin myös teettämässä tukipohjalliset, joissa on melko iso tuki holvikaarelle. Puutteellinen holvikaaren tuki saattaa saada jalat osoittamaan polven kohdalta sisäänpäin mikä voi aiheuttaa kipua tähän ongelmakohtaani. Näin lueskelin mm. Specializedin sivuilta heidän jalka/kenkäsivuiltaan. Näitä pohjallisia käytän aina maantiekengissä ja usein siirrän ne myös maastokenkiin maastoon lähtiessäni. Maastossa ajoasennon vaihtelut tms. tekevät kuitenkin sen etten siellä ole tätä polven seutua koskaan pahemmin kipeytellyt.

Toivottavasti saat jalan kuntoon!

StantheMan
21.11.2013, 21.55
Sain vähän vastaavanlaisen rasitusvamman oikeaan reiteen toukokuun lopulla. Kävin kahdella lääkärilla, fysioterapeutilla, kahdella hierojalla ja ultraäänitutkimuksessa. Lisäksi venyttelin (!). Mikään ei auttanut. Kesä meni vituralleen. Jostain syysta kipu (usein kipu levisi eri paikkoihin kivuiksi) ajan kuluessa on hävinnyt. Mitään en muuttanut, enkä kovin pitkää taukoa ajamisesta pitänyt. Venyttelyn lopetin heti alkuunsa - kipeytyi vain terveetkin paikat. Neuvoksi jonkinlaista taukoa ja kevennystä. Ja jotakin muuta liikuntaa.

tempokisu
21.11.2013, 23.14
Tärkeä lisäys tuohon vaihtokylpyhommaan; viimeiseksi kylmä! käytän...tai olen käyttänyt tätä lihashuollossa, kuona-aineet poistuu kepeemmin ( entisen huippupyöräilijän vinkki) mutta kylmää ja kuumaa tulee vain muutaman sekunnin ajan kerrallaan. Siis jos on kyseessä lihakset.
Mutta kuitenkin viimeiseksi se kylmä.

Itsellä on ollut samantyyppistä vaivaa, tulee juurikin jos on liian kylmää, tai joutuu ajamaan sateessa ajohousut märkinä, ja jos ajaa liian isoilla tuumilla ( = Woimaa) pitkään. Sitten vaan pienempää vaihdetta ja pyörittelyjä. Epätoivoissani olen kortisoniakin ( ihavvähä) kokeillut, mutta on se kyllä auttanut... Kortisonia suosittelen kuitenkin vain alan ammattilaisen laittamana.

"tätä kun valittaa tavalliselle lääkärille saa kommentiksi, että pakkoko sitä kenenkään on ajaa yli kahta tuntia" :D
- näitä ei-urheilevia, tai kestävyysurheilusta ymmärtäviä, kollegoja löytyy kyllä aika usein, ikävä kyllä.

Stanin toteamus on aika jetsulleen. Kipuja tulee ja menee, ja kyllä ne aina ohitte menee, levolla ainakin. Näin olen itse nyttemmin ajatellut, kun ei ole enää niin pakko tehdä mitään, eli voi ihan hyvin vaikka levätäkin.

kauris
21.11.2013, 23.29
Hyvä täsmennys. Eli Joo kylmään tosiaan lopetan minäkin suihkuttelut. Sen sijaan aikanaan tuon ekan pahan kivun aiheuttaneen lenkin jälkeen "hoidin" itseäni vain pitkällä lämpimällä suihkulla (kylmä kun oli kuskilla lenkillä ollut) ajattelematta sen enempää. Ei taatusti tehnyt hyvää ja toipuminen oikeanlaisen hoidon eli kylmän avulla olisi ollut varmaan paljon parempaa. Tuehduskipulääkekuurin (tämän ymmärsin itsekin) ja useiden viikkojen täyslevon (pyöräilystä lopulta parin kuukauden) jälkeen sitten tuota yllä kertomaani kuntoutusta reiden ojennuksineen. Siellä fyssarilla kävin siis joskus tammikuussa kun levosta ja lääkekuurista huolimatta heti satulaan noustessa huomasi että ei tätä lisää)

Lisättäkööt vielä, että mitään venytystä tuohon osaan etureittä en ole onnistunut kohdentamaan. Sen sijaan kireät jalkojen ja pakaran lihakset sen sijaan ehkä altistavat myös helpommin kivuliaille lenkeille. Mm. satunnaisesti tehdyn juoksulenkin jälkeen seuraava pyöräily aiheuttaa mielestäni todennäköisemmin kipuja.

Turnipsi
22.11.2013, 09.38
Kiitos erinomaisista kommenteista! Ilmeisesti en tosiaankaan ole ainoa tällaisesta kärsivä. Olisiko reisilihas jotenkin revähtänyt ja paraneminen ei vain jostain syystä toteudu. Harmi, jos näin, sillä se kyllä haittaa pyöräilynautintoa. Ei kai sitten auta muuta kuin sietää. Salilla raskaillakaan painoilla ei tunnu mitään, ainoastaan maantiefillarilla pyöritellessä. Ehkä pitää kokeilla nostaa satulaa hiukkasen, jos vaikka se auttaisi. Tässä on koko talvi aikaa testailla.

StantheMan
22.11.2013, 10.10
Pilateksessa olen käynyt kerran viikossa tunnin kärsimässä. Äärimmäisen inhaa hommaa meikäläiselle, mutta ainoa asia mikä meikäläisen ajokunnossa pitää. Siellä on tehty pitkään sellaista liikettä, että ollaan ns. polviseisonnassa ja laskeudutaan sitten takapuoli pohkeiden päälle ja siitä sitten suoralla selällä ylös nousu takaisin polviseisontaan. Alussa tuntui, että reidet repeävät ja eikä tämä liike kipeää jalkaakaan kovin hellinyt. Nyt polvien nivelet ja reiden äärikireät lihakset ovat antaneet myöten ja pystyn ko. liikkeen ilman kipuja tai epämiellyttäviä tuntemuksia tekemään. Vuoden kesti, jos ei pitempääkin. Luulen, että tämä (venytys ;) ) on lopulta nujertanut ajan lisäksi meikäläisen rasitusvamman.

tempokisu
24.11.2013, 22.31
Huvittaa joskus nämä "...käsi ei tahdo parantua", ":.uni ei tahdo tulla" - ai miten niin ? onko joku kysynyt tahtooko vai ei. Vai etkö vain anna unen tulla tai lihaksen parantua?
Tai "..selkä meni" - joten eihän siinä sitten mitään vaivaa voi olla jos se meni. Ja minnekö kauas meni?

Lihas ei parane, selkä tuli kipeäksi. Selkeät ilmaisut kiitos.

MäkiHiiri
26.11.2013, 00.49
Tulis mieleen klossin mahdollistaman sivuttaisliikkeen tärkeys.

kauris
26.11.2013, 14.48
Senkin kortin otin käyttöön eikä se varmaan ainakaan ole haitannut. Eli vaihdoin pari vuotta sitten maantiepyörässä speedzeron polkimiin, joissa on sitä sivuttaista (tai kääntyvää, eihän se suoraan sivulle liiku tietty) vapaaliikettä. Vähän oudoiltahan ne ekaksi tuntui mutteivät millään muotoa häiritse tai asiaa edes huomaa/ajattele nykyään. Lisäksi maasto- ja työmatkapyörässä on jalkaterät tosiaan ulospäin käännetyt suunnilleen sen verran kuin lumeen kengät jättää jäljet kävellessä. Vähän siinä rajoillahan ne vaan jo on, että kengän sisäsyrjä kantapään kohdalta ottaa kampiin kiinni ja kammet ovat hieman niiltä kohdin kuluneen näköiset.

Turnipsi
20.12.2013, 09.15
Nostin satulaa n. sentin ja sen jälkeen ei ole kipua enää tuntunut. Pienestä se tuntuisi olevan kiinni. Yllättävää vain, että olen pärjäillyt pari vuotta samalla korkeudella ja vasta nyt alkoi tuntua.

kauris
20.12.2013, 11.12
Senttikin on kerralla nostettuna jo aika paljon. Välillä tuntuu että saa nostella esim työmatkamaasturissa satulaa alle puolen sentin pätkissä ylös ja sitten taas alas kun joskus tuntuu ettei korkeus ole oikea kun jalassa ei esim olekaan pyöräilyhousut tai kengissä on eri pohjalliset. Myös siihen tuntuuko satula olevan liian etukenossa ja tai käsillä liikaa painoa vaikuttaa satulan laskeminen muutamallakin millillä usein kummasti. Maantiepyörässä olen sen sijaan tosiaan pitänyt satulan nyt jo pari kesää tasan samassa kohdassa ja sillä ajaessa housun paksuus ja kengät pysyvät muutoinkin vakiona. Tolpan korkeuden olen merkannut varmuudeksi teipin palalla jotta jos satulan joutuu jonkun huollon tai kuljetuksen yhteydessä irroittamaan.