PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vatsalaukun tähystys

Virpi
21.11.2013, 14.32
Täällä kun saa tietoa kaikesta maan ja taivaan välillä niin ajattelin hetken googletuksen jälkeen, että ja pah, mä kysyn fillarifoorumista tänkin asian. Eli mun mutsille tuli äkillisesti kutsu vatsalaukun tähystykseen. Onko jollekin tehty ihan hiljattain sellainen? Voisitko kertoa kokemuksistasi? Onko niin kamalaa kuin olen joskus kuullut? Sitten sellainen asia kiinnostaa, että kauanko se kestää kun olen lupautunut hakemaan mutsin tähystyksen jälkeen Keravalta missä tähystys tehdään. Kaikki info on tervetullutta.

tempokisu
21.11.2013, 15.53
On tehty, ja OLI KAMALAA.
Erityisesti se vatsan ja suoliston tyhjennysoperaatio joka edellisiltana piti tehdä, se oli kamalin osuus. Vinkkinä että pidä sitä litkua jääkaapissa, ja laita vaikka sitruunarinkuloita niin on edes hieman inhimillisemmän makuista. Tsemiä loppuvaiheeseen, litku tuntuu jäävän kurkkuun.

Varmasti kamaluutta toimenpiteessä lisäsi se, että olen, tai olin, pieni ja tähystyksen aikoihin painoin noin 30kg, ja oli pitkä suoli ( tämä siis peräkautta tehty..kun myös suolisto tähystettiin). Ja jännitin myös aika äärettömästi.
Kannattaa pyytää esilääkettä. ( minä en muistaakseni saanut, olisin tarvinnut). Kohdeltiin ja käsiteltiin myös tosi kovakouraisesti, että itkua väänsin, joten kaikesta tästä jäi todella huono muisto. Nekin vaikuttaa, miten hoitohenkilökunta kohtelee.

Toipuu kyllä ihan nopeasti, mutta jos on annettu esilääkettä niin ei ajeta autolla. Ainakin minua tultiin hakemaan, eikä toisinpäin...
En varmuuden vuoksi kyllä suunnittelisi autoilureissua välittömästi tähystyksen jälkeen, vaikka voihan se hyväkuntoiselta ihan sujuakin. Itse olin tähystyksen aikoihin todella huonokuntoinen ja muutenkin heikoissa kantimissa.

On se kyllä yksi epämiellyttävimmistä tutkimuksista mitä on. Tosin mun asteikolla löytyy jokunen vielä kamalampi, esimerkiksi papa-koe jonne en mene enää ikinä. ( tähän tosin on muut syyt).

Nebulus
21.11.2013, 15.58
Antavat yleensä rauhoittavia ennen tähystystä ja puuduttavat nielun pinnallisesti. Tähystys ei siten satu ihan niin paljoa ja ole ihan niin ahdistavaa kuin voisi olettaa. Helppoa on kuitenkin keksiä miellyttävämpääkin tapaa viettää iltapäivää. Ajallisesti tähystys itsessään on aika nopea, suunnilleen vartin homma. Vähän riippuu noista ennakkotoimista, että kauanko koko operaatioon menee. Alle tunnin keikka hyvällä säkällä kuitenkin.
Jotkut lääkärit ovat herkempiä antamaan enemmän rauhoittavia, koska tutkimus voi olla potilaalle ahdistava. Silloin kannattaa huomioida, että potilas on aika tokkurassa hyvän tovin tutkimuksen jälkeenkin.

Tuo Tempokisun mainitsema tähystys on kolonnoskopia, jolla tutkitaan paksu-ja ohutsuolet, ei mahalaukkua. Vaikea sanoa, kumpi oli pahemman tuntuinen. Ei ne nyt niin pahoja ole kuitenkaan jos henkilökunta on asiallista.

Virpi
21.11.2013, 16.07
Ikävää, että sinulla Tempokisu on jäänyt noin ikäviä muistoja kyseisestä tapahtumasta. Siitä on varmaan jo aikaa kun sinua on tähystelty joten toivon, että tänä päivänä homma sujuisi kivuttomammin. Mutta tuo oli hyvä vinkki, että jääkaappikylmänä ja sitruunalla maustettuna tökötti menisi paremmin alas. Kerron siitä äidilleni. Nebulukselle kiitokset tiedosta, että voisi olla parempi mennä hyvissä ajoin paikalle äitiä hakemaan jos hän on kuinkakin pökkyrässä, kun on muutenkin heikossa kunnossa. Täytyy pyytää mutsia muistuttamaan lääkäriä rauhoittavien saantimahdollisuudesta ennen toimenpidettä koska hän helposti alkaa ahdistumaan pienistäkin asioista. Noniin, vinkkejä alkaa kertymään. Hyvä niin.:)

ellmeri
21.11.2013, 17.07
Mulla oli vatsalaukun tähystys keliakian takia puudutus kurkkuun ja nieluputki paikoilleen ja koepaloja napsimaan.

Siinä kannattaa olla rauhallinen ja paikoillaan,sellainen kunnon rauhoittuminen on paikallaan mulle ei jäänyt siitä mitään traumoja.

Kavereille näytin kuvaa mahaportista ja kerroin heille että tältä se persereikä näyttää sisältäpäin.*heh* ;-)

Mihail
21.11.2013, 17.21
Mut on tähystetty 2 kertaa alakautta ja ei mitään huonoa muistoa. Tyhjennykseen käytin tätä (http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/147579), ei joudu juomaan niin kauheita määriä itse lääkettä.
Itseasiassa se tyhjennysvaihe oli jopa hauska.

tempokisu
21.11.2013, 21.49
No niinpä taisi olla vaan suoliston tähystys, siitä kuitenkin on 20 vuotta. Toinen tähystys, nielukautta tehtiin nukutuksessa. Meni kivasti. Ainut että juuri kun olin nukahtamaisillani, niin kuulin jonkun sanovan.."Mitens tämä taas menikään"...

Uskon että tänä päivänä olisi ehkä vielä kamalampaa. Ainakin jos tehdään TAYSISSa ( mulle, en ole paperilla helppo potilas).

Sain kyllä sen käsityksen että Virpi sinä olet menossa tähystykseen ja suunnitellut hakea äitiäsi jostain heti sen jälkeen!! että sitä en suunnittelisi!
Mutta kyllä sieltä toimenpiteestä muuten hetimiten kotia pääsee, kun hakija tulee hakeen.

plr
21.11.2013, 22.08
Vatsalaukun tähystys: ensin nielun puudutus jollakin suihkeella, pieni odottelu ja putki sisään. Muutama oksennusrefleksi, onneksi lääkäri oli taitava ja onnistui minimoimaan sen. Koepalojen otto tuntui muutamalta pikku nipistykseltä. Putki oli sisällä 2-3 minuuttia. Koko operaatio ei vienyt juuri varttia kauempaa. Epämiellyttävä toimenpide, mutta ei kivulias.

Mihail
21.11.2013, 23.05
Tuota voisi kuvitella, että vatsan tähystys olisi miellyttävämpi kokemus kuin tuo paksusuoli. Lyhyt matka ja suora reitti mahaan, kun paksusuoli mutkikas ja pidempi. Se ilma mitä sinne puhalletaan, että kamera meni mutkista teki kyllä epämiellyttävää.

via
22.11.2013, 08.58
paljon riippuu lääkäristä eli kuinka usein hän suorittaa ao toimenpidettä, ei kurkun kautta meno vanhemmallakaan tekniikalla jossa puudutusaine oli jotenkin sen putken päässä ollut hankala jos lääkäri oli kokenut, kerran on ollut haparoiva letkuntyöntäjä ja se kerta jäi mieleen

Markku Liitiä
22.11.2013, 17.37
Sain kyllä sen käsityksen että Virpi sinä olet menossa tähystykseen ja suunnitellut hakea äitiäsi jostain heti sen jälkeen!!

Kannattaisi kenties lukea kokonaan viesti, johon vastaa! Etenkin, kun Virpin viesti ei ollut paria riviä pidempi ja aivan ymmärrettävää suomea. Ihan vain vinkkinä...

Scott Nakatrek
22.11.2013, 22.25
Helppo nakki.
Mulle tehtiin alkuvuodesta. Vartin homma. Pahinta oli se yökötyksen tunne ku letkua tungettiin kurkkuun. Suihkella puudutus nieluun ja sitten letkua nielemään. Ite näin kun letku eteni ja oli villin näköistä kun kameran linssiin ilmestyi pienet hauenleuat jotka nappas pari koepalaa. Ihankuin Alien-leffassa.

Tuntiin-pariin jälkeenpäin ei saanut syödä eikä juoda mitään, todennäköisesti puudutuksesta johtuen. Etukäteen 8-10 tuntia syömättä ja juomatta että mahalaukku tyhjeni. Aamusta oli tähystys ja sieltä suoraan duuniin omin jaloin. Pelko pois.

Esuli
23.11.2013, 15.53
Tehtiin viikko sitten. 90cm pitkä musta noin 10mm paksu letkunpätkä jonka sai nielaista. Kiltti hoitajatäti laitto hampaittenväliin "holkin" ja tarjosi letkun, sanoi jotta nialase se. Nielasin letkun ja lääkäri pyöritteli sitä mahassa noin 10 min. Otti välillä letkun kautta rautalangalla koepaloja.
Ei se kutaa tehnyt. mutta ei juuri sattunutkaan. Kuolaa valu ehkä litra, hoitajatyttö sanoi "anna valuun vaan". Eivät laittaneet mitään puudutuksia.
Paripäivää kipristeli mahassa, luultavasti nämä koepala kohdat.
Ei tarvii pelätä kyseistä toimenpidettä, ihmisillä on tapana liioitella näitä kipuja.

fob
23.11.2013, 18.50
Mahalaukun tähystys ei ole paha rasti. Rentoutuu ja kuuntelee ohjeita. Jos siinä jotain ikäviä tuntemuksia sattuu, niin ihmismieli on siitä nerokas, ettei ikäviä asioita muista parin päivän jälkeen.

Ei kannata jännittää, rennolla asenteella kohti seikkailua!

ps. Vatsalaukusta tulee mieleen vyölaukut, jotka joutaa jäädä 80-luvulle:cool:

Virpi
25.11.2013, 09.45
Kiitos kaikille vastauksista! Pystyn hieman lohduttelemaan äitiä, ettei tähystys ole ollenkaan niin paha mitä uskoisi:) Tosin pääasia on, että jos sieltä löytyisi vastaus mikä mutsia vaivaa. Toivottavasti voidaan huokaista helpotuksesta, että pelättyä sairautta ei löydykään. Hänen äitinsä on kuollut vatsasyöpään, niin se peikkohan tässä taka-alalla on.

Pyöräpummi
25.11.2013, 17.05
Suosittelen aivan ehdottomasti käymään, jos siihen on mahdollisuutta.
Aika nopea ja helppo toimenpide. Sinne nieluun suihkutettiin "puudutusta", mutta taisi olla enemmän plaseboa.
Muistaakaa katsella monitorista mitä siellä vastalaukussa on. Minulla oli vatsakatarri, joka häädettiin pois. Se on helikkobakteerin aiheuttama, joka saattaa edetessään muuttua vatsahaavaksi. Monitorista näin aika hyvin kuinka vatsalaukku oli laikukas johtuen helikkobakteerista.
Silloin noin ehkä 15 vuotta sitten gastroenterologi kehui että heillä on paras mahdollinen tähystin. Niitä on nähtävästi ollut paksumpia ja kankeampikin.
Saattaa olla että ne olisivat nyt kaikki parempia nyt.

Taitaa taas olla ollut joku sovinisti asialla kun naisille tämä operaatio näyttää olevan tuskaa.
Kun heikommasta ja pienemmästä putkesta laitetaan sisälle niin kai se tuntuukin.
On se taas niin väärin!