above_forum

Collapse

Jos rakentaisi maastopyöräradan?

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • CwA
    • 04/2026

Jos rakentaisi maastopyöräradan?

Mulla on ongelmana se, ettei ole oikein sellaisia polkuja tai ajopaikkoja, joissa harjoittaisi tasapainoa, mutta rinnetontti, jossa metsää ja ojia yms. kyllä löytyy, joten tuli tässä mieleen, että josko ahertaisi ja tekisi jonkinlaisen tekniikkaradan.

Kovin pitkäähän siitä ei saisi, ehkä jotain 200m kaikkiaan, sopivia tiukahkoja kurveja ja jotain keinotekoisia esteitäkin ehkä voisi heittää sekaan.

Lähinnä nykyään ajo on helppoa XC ajoa, mutta vähän trial suuntaan kiinnostaisi kehittyä ja sellaiseen tila ehkä riittäisi jotenkin, mutta kiva olisi nähdä jotain piirustuksia tai muuta materiaalia, josta ammentaa ideoita.

Metsään polun tekeminen mietityttää sitten, riittäisikö pieni raivaus ja sitten vaan tamppausta halutun polun kohdalle, vai pitäisikö siihen jotain kariketta pohjalle pistää, aika pehmeää miltei suomaista tuo pohja ja mahdottoman vesakkoista, työtähän siinä tietty on, heinikkoalueiden osalta en ajatellut juuri kummempaa kuin ajelua vaan riittävästi, maastorata ja vauhti ei niinkään tärkeää kuin tekninen haaste ja myöhemmin tietty haasteen nostaminen.

Onko kukaan tehnyt moista ja tuliko huomattua asioita joita olisi kiva ollut tietää ennen kuin teki moisen?

Jotain sellaista tips&tricks sekä general guidelines juttua olen vähän kaipailemassa, mutta jostain syystä hakuni eivät ole tuottaneet tulosta.
  • Juha Rämälä
    Vakiovieras
    • 07/2008
    • 146

Korson XCO radaltahan löytyy hyvä malliesimerkki. Pääosin luonnonmukaista, mutta pehmeitä kohtia tukevoitettu murskeella ja kiviä asettelemalla. Jos mä tekisin tuollaista rataa omalle tontille niin pyrkisin lähinnä kivillä tekemään "hankalan näköistä" mutta ajettavaa. Joskus kaverin kanssa mietittiin että motocross/enduropyörä voisi olla hyvä polun aukaisija. Sellaisella kun mätäs siirtyy nopeammin kuin lapiolla ja se aiheuttaa merkittävää kulumista nopeammin kuin maastopyörä. Omalla tontillahan käytettävä väline on vain omasta mielikuvituksesta kiinni.
    Maastoonpolje!

Comment

• eskoaa

Täältä voi ammentaa ideoita:https://www.facebook.com/KorsonKaikuMtb

Uutta polkua kun tekee on ekaks hyvä kävellen tutkia maastoa, merkata esim. nauhalla reittiä.
      Kannattaa myös ottaa kivien ja kantojen kierroissa huomioon riittävän loivat käännökset, jotta sopiva ajovauhti ja rytmi säilyy.

Trimmerillä leikkaamalla saa hyvää ajouran alkua, kummasti alkaa maasto hahmottumaan paremmin.

Kiviä kasaamalla, tukkien ylityksillä ja ihan sahatavarasta rakentelemalla saa yllättävän paljon vaikeutettua helppoakin maastoa.
      Jos maastosta löytyy isohkoja kiviä, voi niille rakentaa ylös ja alas vieviä siltoja.

Pehmeille alustoille kannattaa välttää polun tekoa, koska niistä tuntuu tulevan alusmatolla ja sorastuksella hieman "kelluvia".
      Pitkoksilla toki pehmeistäkin paikoista saa vauhdikkaita.

Yhden miehen projektiksi voi tosin olla liikaakin haastetta...

Comment

• izmo
        Vanha jäärä
        • 12/2000
        • 11968

Mutta jos 200 metriä radan pituus niin senhän tekee yksin jopa mutta 3 km vaatii jos talkootyötä...
        Ihan pientä lenkkiä ei varmaan kannata edes tehdä vaan semmonen kahden kolmen kilometrin rata on ok
        Tampereella Ikean takana on nyt 3.5 km ränni jossa on hyvää kivee ja teknistä mutkaa ja 20 min noin kierros

Comment

• peippo
          Vakiovieras
          • 07/2007
          • 232

Näillä varmaan pääsee alkuun

USDA Trail Construction and Maintenance Notebook

USDA Wetland Trail Design and Construction

IMBA Building Mountain Bike Trails (9 osaa)

IMBA Trail Building and Design

Comment

• mutanaama

Mä olen tehnyt polkuja ihan vaan katsomalla, ettei tuosta vaan voi ajaa. Sitten karsitaan oksat ja risut huutin tuuttiin ja aletaan ajamaan. Ja Katso! siinä on polku. Tällä konseptilla oon saanu aikaiseksi joku 10km ajettavaa polkua, osin haastavaa, osin paskamaista, mutta joku pätkä on ihan helposti tunkattavissa.

Comment

• juminy

miettisin voisko siihen tehdä mahdollisimman hyvin pumpattavan radan muutamalla killerikivikolla sekä jollain hypyllä ja dropilla

Comment

• mutanaama

Tuu mii *pumpattava killerikivikko*

Comment

• CwA

Katselin ennen kuin sähköt poistuivat jonkun Max Scorn (tjms.) videoita tuubista, kyllä se yli metrin korkuinen kivi taisi olla jonka päälle se pomppi ilman mitään apuja, ei ne toiset taida tarvita mitään apuja moiseen, mulle haastetta on jo alle 10cm korkuisen pienen betonikakkaran päälle kipuamisessa

Kiitoksia linkeistä, noista saa paljon apuja

Vauhtia en tosiaan kummemmin kaipaa, tasapainottelua enemmänkin.

Tuolla mutanaaman metodilla vähän olen testaillut ja aika hyvin on puoli rataa jo kasassa, metsäosuus on vielä edessä, jossa se varsinainen radan tekeminen tulee eteen.

Nurmikonleikkuuta inhoan aika pahasti, turhaa touhua, vaikka enemmän sammalta toi onkin ja näkyy tuo fillarillakin sammal siirtyvän, kun tarpeeksi sahaa. Mulla on pari ojan ylitystä tuossa jo nyt, sellaisia pieniä ojia, joiden yli ei ihan kuitenkaan vauhdilla mun taidoilla ainakaan ajella ja sellaisia riittävän tiukkoja käännöksiäkin, vauhtia ei missään kohtaa tule niin, että ykköseltä tarvitseisi vaihtaa ylös, mutta aika nopeasti silti puuskutus alkaa ja muutama paikka on ihan luonnostaan kinkkisiä.

Kun tuossa on kohtuullinen rinne ja alustana pehmeä sammal, niin aika raskas ajaa, mutta eiköhän sekin muutu ja käytännössä radan pitää elää taitojen karttuessa. Mulla on pari tuollaista 30cm korkeaa kaivonrengasta ja niistäkin voi tehdä monenlaista, kunhan ajatus kypsyy siitä mitä kaikkea ja etenkin mihin haluan.

Ajamalla on kuitenkin helppo kokeilla ideoita mitä tulee ja noista matskuista näyttäisi löytyvän se mikä toimii, ettei tarvitse ihan jokaista puuta kivuta persausedellä.

Niin ja kapeammat renkaat alle, kyllä maasto muokkautuu hyvinkin nopeasti, 37-38mm uppoaa pehmeään pohjaan aika hyvin näköjään :P

Sellaisia kapeita paikkoja rinteessä, jossa puun ympäri 180 astetta kääntyen tuossa myös testailin, lisäksi vielä haasteena, että oksat matalalla, ihan hyvää harjoitusta tuntuu sekin olevan, että sen kropan saa oikeasti liikkumaan siinä pyöränpäällä.

Autonrekaita kun sopivasti heittelee sekaan, niin tulee sekin harjoiteltua että aina ei voi polkea koko kierrosta, tietty sellainen vielä tiukkaan käännökseen niin että rinne viettää sivulle ja ei ollenkaan vaikuta nurmella ajamiselta

Suhteellisen lyhyessä radassakin on aika pian paljon ajamista, vaikka toistaiseksi melkein tasaisella ajoahan tämä oli, pari pientä ojanylitystä seassa, kunhan esteitä pääsee askartelemaan ja vielä saa hankittua maastorenkaat, niin sitten vasta voi puhua varsinaisesta maastoradasta, mutta tämä vähäinenkin tuntui jo paljon mielekkäämältä kuin teiden tahkoaminen.

Viikon sisällä taitaa talvikausi alkaa, joten sitä ennen pitää yrittää tuo metsäosuuden reittivaihtoehdot kartoittaa, keväällä sitten pääsee tekemään ennen kuin aluskasvillisuus nousee, talvikaudella jos vähän polkee ajouraa, niin olisi jotain näkyvissä keväällä.

Onhan täällä noita metsäkoneen uria, mutta ne on kovemmantason ajajille, jos onnistuisi piharadalla harjoittelemaan sen verran ja kehittämään fillariakin, että voisi sitten metsäkoneen uria hyödyntää, niin sekin olisi yksi sellainen harrastusmahdollisuuksia lisäävä pointti piharadan puolesta, vaikkei kovin suurta rataa saisikaan aikaan, ajaa enemmän kierroksia.

Sitä mietin, että pitää muutama risteys ja vaihtoehtolenkki tehdä, aika nopeasti muutamalla risteyksellä lyhyeenkin rataan saa paljon vaihtelua eri lenkkejä yhdistelemällä.

Comment

• A.M.®
                    Kunniasetä
                    • 09/1999
                    • 12516

Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
                    Mä olen tehnyt polkuja ihan vaan katsomalla, ettei tuosta vaan voi ajaa. Sitten karsitaan oksat ja risut huutin tuuttiin ja aletaan ajamaan. Ja Katso! siinä on polku. Tällä konseptilla oon saanu aikaiseksi joku 10km ajettavaa polkua, osin haastavaa, osin paskamaista, mutta joku pätkä on ihan helposti tunkattavissa.
                    Näillä mennään.

Jos jotain lapiotöitä aletaan maastoon tekemään, on ekana otettava maanomistajlta selvää saako sellaisen ryhtyä
                    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

Comment

• CwA

Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
                      Näillä mennään.

Jos jotain lapiotöitä aletaan maastoon tekemään, on ekana otettava maanomistajlta selvää saako sellaisen ryhtyä
                      Samahan se on myös risujen ja oksien katkomisenkin suhteen, mutta itse kun omistaa maan niin lupa voi järjestyä helpostikkin, parisuhteessa elävät tietävät, että aina se ei kuitenkaan ole niin

Itse katson, että jos säännöllisesti jossain maastossa alkaa kulkemaan, niin että alkaa polkuja muodostumaan, sitä polkujen muodostumista ennen ottaisin yhteyttä maanomistajaan ja pyytäisin luvan, ihan vain siksi, että ei tule yllätyksiä ja siitä sitten eripuraa, vaikka jokamiehenoikeudella maastossa kulkeminen onkin ihan luvallista niiden jokamiehenoikeuksien puitteissa.

Yritän noudattaa sellaista periaatetta, että enemmin enemmän kyselee etukäteen kuin selittelee jälkikäteen ja monta juttua on mahdollistunut jotka eivät toisella tapaa toimien varmasti olisi onnistuneet.

Comment

• vuohi
                        Jäsen
                        • 03/2011
                        • 505

Meillä on vaimon kanssa projektina rakentaa lyhyt enska/dh rata vaimon vanhempien maille. Vähän on pohjatöitä tehty ja rata suurin piirtein suunniteltu, olikohan tuolla nyt mittaa 300m ja korkeuseroa 15m. Ylöspäin tunkatessa matkaa lähtöön noin 100m.

Reitin suunnitteluun meni varmaan tunti ja toinen tunti oksien yms. raivaamiseen. Nyt radan pystyy paria jyrkännettä lukuun ottamatta ajamaan läpi mutta tuollainen suomalainen metsäpohja on paksun aluskasvillisuuden takia melko pehmeä ja täten rullaa melko huonosti.

Ens keväänä olis tarkoitus viimeistellä pohjatyöt vähän aluskasvillisuutta raivaamalla ja levittämällä kovempaa maa-ainesta radalle, rakentaa pari kallistettua mutkaa, siistiä alastulo hyppyreille ja rakentaa vähän puurakennelmia yli parin kuopan ja jyrkänteen. Saa tuota varmaan kaksistaan tehdä pari viikonloppua mutta onpahan sitten tekemistä kun joutuu anoppilaan lähtemään

Loppuun vielä fiilistely kuva lähdöstä

Rata laskee melko lähelle järveä, eli kuvan mukaan laskua voisi olla enemmänkin kuin tuo 15m mitä gps näytti korkeuseroksi.
                        Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
                        Jälleen ensi vuonna

Comment

• CwA

Onpas mukava kuulla/nähdä, että muillakin on projekteja

GPS saattaa tosiaan joskus heitellä korkeuksia vähän mitensattuun, kymmenen kertaa mäen kun kulkee, niin saa 10 korkeutta, kyllä siitä jotain suuntaa saa, mutta mittausvälineeksi korkeuden suhteen ei moisesta taida olla ainakaan kuluttajahintaluokassa.

Itse olen maastokartasta katsellut nykyään korkeuksia, eihän siinäkään ole metrilleen ne korkeudet, mutta joka 5. metri kumminkin ja välillä niitä apukäyriäkin laitettu.

Omalla tontilla ei taida olla kuin noin 2m suurin korkeusero, joten kovin hirmuisia mäkiä ei ole, mutta 20m matkalla tulee se ero, jolloin saa sitä mäentuntua, kun edestakaisin kiipeilee.

edit: Tämä oli se tyyppi, jonka videoita katselin Max Schrom:

Videon mukaan kaupunkiympäristö on valmis rata, sen kuin vaan 'ajelee' tuollain vaivattomasti

Comment

• juminy

Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
                            Tuu mii *pumpattava killerikivikko*
                            Eihäsoo ku ajaa vaan.

Comment

• AK-87

Jos trial-hommiin kaipaa inspiroivia videoita, niin taitaa Dannyn videot olla omaa luokkaansa: klikitiklik.

Comment

Working...