PDA

Näytä tavallinen näkymä : Painojakauma ja rengaspaineet

CwA
06.11.2013, 16.19
Kertokaas kuinka pahasti olen hakoteillä.

Aliohjaava pyörä = takarengas suhteessa löysempi kuin eturengas
Neutraali (välillä yliohjaa, välillä aliohjaa) = molemmat renkaat yhtä löysät
Yliohjaava pyörä (mun suosikki) = eturengas suhteessa löysempi kuin takarengas

Jos molempiin renkaisiin laitetaan vaikkapa 3bar ilmaa ja renkaat ovat samaa kokoa, niin pyörästä tulee aliohjaava, ellei ajoasennosta yms. johtuen satu olemaan painojakaukama 50% edessä ja 50% takana.

Tästä syystä pyörä pitää punnita kuskin kanssa ja kuski ajo-asennossaan niissä varusteissa ja rojuissa millä meinaa ajaa, punnitus siten, että joko kahdella vaa'alla tai vaaka + joku saman korkuinen objekti toisen renkaan alla. HUOM, älä ota kädellä tukea, käytä polvea, toimii paljon paremmin, kädellä tuen ottaminen vaikutta mahdottoman paljon lukemiin, polvellakin tuen ottaminen pitäisi olla aivan minimaalista ja pyörän pystysuorassa.

Punnitsin itse 58kg eturenkaalla ja 85kg takarenkaalla, toppahaalari, talvikengät yms. kevyttä rojua matkassa. Pyöräkin painoi järkyttävät 17kg, Mara Winterit 29x2.0 kokoa reiluine sisureineen toivat 'hieman' lisää, Rollspeed LX 37-622 renkain, ilman valoja ja modernilla satulalla, kun puntari heilahtaa vain 12kg tuntumaan, mutta talvella on moni asia toisin.

Nämä laskelmani voivat sitten jo heittää pahastikkin:
40.6% edessä ja 59.4% takana painoa, eroa on siis 18.8% etupään ja takapään välillä, jolloin olen laskenut, että takarenkaalle, kun laitan Schwalben geneerisen suosituksen mukaisen paineen (noin 3.3bar) eturenkaalle painetta tulisikin laittaa noin 2.7bar.

Jos taas taakse laittaa huonon kelin paineet, eli 2bar, niin eteen pitäisi laittaa 1.6bar eli mennään alle renkaan kyljen paineiden.

Sitten jos haluaa, että rullaisi oikein hyvin vaikkapa asfalttia alustana, niin takana olisi 5bar ja edessä noin 4.1bar.

MUTTA, näillä paineilla tulee tuo neutraalisti käyttäytyvä pyörä, eli sellainen josta ei tiedä yliohjaako se vai aliohjaako se, käytännössä eteen laitan vielä jonkin verran vähemmän painetta.

Toki voi myös laitta jonkin verran painetta, pumpata etupäätä ja takapäätä, katsoa paljonko rengas joustaa ja muuttaa paineita siten, että etupään rengas joustaa enemmän ja säätelee siitä fiilisten mukaan, mutta kokemattomien on hankala löytää nopeasti hyvää lähtökohtaa tuolla tavalla.

Aliohjautuva pyörä on mun mielestä kelvoton ajaa, käytännössä talvella etenkin se tarkoittaa sitä, että eturengas karkaa alta ja jalkaa pitää lyödä maahan usein, yliohjaava taas, no se vaan menee, ei se takarenkaan lipsuminen paljoa haittaa.

Etenkin sohjossa on mahdottoman tärkeää, että eturengas on suhteessa löysempi, mutta auttaa se pehmeässä hiekassa sekä jäälläkin. Sitten jos on erilainen etu- ja takarengas homma on monimutkaisempi, koska pidon määrä on erilainen ja rengaspaineiden keskinäinen suhde ei ole enää sama kuin kahdella samanlaisella renkaalla. Renkaan maksimikuorma sekä maksimipaine voi toimia myös laskennan perusteena geneerisen rengaspaineen suosituksen sijaan, laskin, että geneerinen suositus 29x2.0 mara winterille tarjoisi 4.6bar 115kg maksimikuormalla, renkaan kyljessä on vuorostaan 5bar, joten sen verran kovemmat paineet tulisi renkaan kyljen tietojen mukaan laskien.

Tuo 2.7/3.3bar tekee mulle etupäästä kyllä aika kovan renkaan jo, sivunappulat ei mulla ainakaan tunnu paljoa tekevän, joten olen käyttänyt 1.5bar edessä ja 2.2bar takana, joka on ollut suht ok jäällä ja sohjossa. 2.5/5bar on taas asfaltilla ollut ihan kelvollinen. Kuten sanottua, laskelmat antaa vain lähtökohdan neutraalille käytökselle, yliohjaava käytös jos on tavoitteena, niin pitää kasvattaa eroa paineissa.

Maantiepyöräilijöille ja pyörille voi olla sitten asiat paljonkin erilaisia, lähinnä näihin peukkua leveämpiin renkaisiin tämän tekstin ajattelin ja mun vähäisellä kokemuksella sekä nykyään onnettomalla matikkapäällä voi jotain bugejakin mahtua joukkoon, mutta jos tuosta nyt ainakin jotain ajatusta jutunjuureksi saisi ja tulisi enemmänkin ymmärrystä siitä kuinka saada pyörä toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla jokaisen omaan makuun.

mhelander
06.11.2013, 17.27
Tuo painon jakautuminen on aika lähellä mun maastonojakin 38/62%. Takana sama 37-622 rengas ja 4 bar paine tuottaa sen ihanne 15% painuman.

Edessä on 50-559 jossa 1-1.3 bar paineet.

Nämä molemmat on Conti TopContact II Winter kitkatenkaita ja tubelesseina Stans:n litkuilla, DT-Swiss:n XC-vanteilla (XM-400 ja XR-490 muistaakseni).

Maastossa piti hakea eri renkaille ihannepaineet olosuhteiden mukaan, kuitenkin niin että pysyvät vielä blurppaamatta tavoitevauhdeissa vanteilla.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

nure
07.11.2013, 20.36
Insinöörijuttua, parempi ajaa kuin punnita. Kovat paineet ja sohjossa voimalla eteenpäin...

CwA
07.11.2013, 21.21
Insinöörijuttua, parempi ajaa kuin punnita. Kovat paineet ja sohjossa voimalla eteenpäin...

Sohjossa se voima ei auta, jos pito loppuu ja jos etupää karkaa alta, ei se voima ja takapään pito paljoa auta, siksi etupää pitää saada pitävämmäksi ja eteen löysemmät paineet, taakse kovemmat, sillä se sujuu sohjossa voimailukin ;)

Tänään kokeilin 2.4bar eteen ja 3bar taakse, ihan hirveä, tiputtelin aika pian edestä alle 2bar paineet, todennäköisesti lähelle sitä 1.5bar luokkaa meni, en ole vielä mitannut, kun ei painemittaria ollut matkassa.

Penkissä kun on jouset, niin takana kova rengas ei niin kiusaa sepelillä ajellessa, edessä riittävän löysät paineet, niin pyörä oikeastaan leijuu sepelin päällä eikä sitä tarvitse juuri ohjatakkaan, menee kuin itsestään. Pitää vaan varoa ettei lyö vanteelle sisurin kanssa näin matalilla paineilla.

nure
08.11.2013, 15.14
Näille vuosille pärjännyt ilman punnitsemista ja paineilla leikkimistä... Perseessä on jouset ja tappajasepeli myrkkyä löysälle renkaalle.

reappear
08.11.2013, 15.25
Mun ohje itselleni on ollut että kapearenkaisella hieman päälle minimipaineet, taakse puol baria enemmän. Leveillä maastokumeksilla edessä hieman vähemmän kuin minimipaineet ja takana minimipaineet. Tubeleksena reilusti alle minimipaineet laitan kyllä. Läskissä sit eteen 0,05 bar vähemmän kuin taakse. Painoa kamoineen itsellä 95kg. Hyvin on noilla ohjeilla pelittänyt itselleni. Ei ole tullut rengasrikkoja, eikä kivikoissa ole tullut reikiä vanteelle osumisen takia. Liian alhaiset paineet takana olen huomannut enintään siinä vaiheessa jos on liian löysästi istunut penkissä ja kaartanut kovalla alustalla, silloin tuntee että kumi alkaa antaa periksi. Siinä vaiheessa painopisteen siirto edemmäksi ja ongelma on poistettu. KISS.

CwA
08.11.2013, 16.56
Mun ohje itselleni on ollut että kapearenkaisella hieman päälle minimipaineet, taakse puol baria enemmän. Leveillä maastokumeksilla edessä hieman vähemmän kuin minimipaineet ja takana minimipaineet. Tubeleksena reilusti alle minimipaineet laitan kyllä. Läskissä sit eteen 0,05 bar vähemmän kuin taakse. Painoa kamoineen itsellä 95kg. Hyvin on noilla ohjeilla pelittänyt itselleni. Ei ole tullut rengasrikkoja, eikä kivikoissa ole tullut reikiä vanteelle osumisen takia. Liian alhaiset paineet takana olen huomannut enintään siinä vaiheessa jos on liian löysästi istunut penkissä ja kaartanut kovalla alustalla, silloin tuntee että kumi alkaa antaa periksi. Siinä vaiheessa painopisteen siirto edemmäksi ja ongelma on poistettu. KISS.

Toi puolibaria sun käyttämillä paineilla ja painojakaumalla taitaakin riittää jo siihen, että pääset yliohjaavan käytöksen puolelle ja se toki toimii hyvin.

Läskipyörästä mulla ei ole mitään kokemusta, äkkisestään vaikuttaisi, että sulla on aliohjaava käytös läskipyörässä eli että eturenkaasta loppuu sivupito ennen takarengasta?

Mulla ei ole ollut lainkaan rengasrikkoja, mutta toisaalta en kovin rajua vauhtia pidä, se kuinka rajusti ajaa tietty vaikuttaa niihin rengaspaineiden määriin myöskin, toinen tarttee enemmän, toinen pärjää vähemmällä.

Ton etu ja takapään suhteen kun ymmärtää, niin on helpompi hakea käytökseen muutosta tiettyyn suuntaan, eikä välttämättä tarvitse punnita jos ei tykkää aivojumpasta, paineethan voi hakea kohdalleen vaikka yritys ja erehdys menetelmällä, mutta pieni tieto siitä miksi edessä usein vähemmän painetta on haluttu, helpottaa ehkä sitäkin, etenkin jos joku on vasta alkaja?

arctic biker
08.11.2013, 19.36
Insinöörijuttua, parempi ajaa kuin punnita. Kovat paineet ja sohjossa voimalla eteenpäin... tappajasepeli myrkkyä löysälle renkaalle.

Nurelle nyt herjaa koitan heittää. Omalla kokemuksella väitän että rengaspaineilla on merkitystä. Mullon kait neljä vuotta ollut irtomittari ja olen kokenut hyödylliseksi. Tappajasepelistä ei herran kiitos näillä tienoin ole tarvinnut kärsiä mutta aattelisin niin että löysempi rengas joustaa jolloin puhkeamiset vähenee???

Helanderin kanssa samoilla paine-ajatuksilla ynnä ideologialla ajelen.

Ja pakollinen offari; Kuin Helanderi tykkäät Contin kitkarenkaasta, asiasta on varmasti ollut puhetta aiemminkin mutta nyt on Oulun mies taas monen monta kilsaa viisaampi...

Säikeen aloittaja hukkaa minusta asiaansa turhan monisanaiseen selostukseen, lyhyestä virsi kaunis. Fillarin renkaitten yli- tai aliohjautumiset menee mulla hilseen yli osastolle.

reappear
08.11.2013, 19.52
Toi puolibaria sun käyttämillä paineilla ja painojakaumalla taitaakin riittää jo siihen, että pääset yliohjaavan käytöksen puolelle ja se toki toimii hyvin.

Läskipyörästä mulla ei ole mitään kokemusta, äkkisestään vaikuttaisi, että sulla on aliohjaava käytös läskipyörässä eli että eturenkaasta loppuu sivupito ennen takarengasta?

Ton etu ja takapään suhteen kun ymmärtää, niin on helpompi hakea käytökseen muutosta tiettyyn suuntaan, eikä välttämättä tarvitse punnita jos ei tykkää aivojumpasta, paineethan voi hakea kohdalleen vaikka yritys ja erehdys menetelmällä, mutta pieni tieto siitä miksi edessä usein vähemmän painetta on haluttu, helpottaa ehkä sitäkin, etenkin jos joku on vasta alkaja?

Nuo läskipaineet kun on 4" renkaalla 0.5 edessä ja 0.55 takana niin siitä saa osviittaa millaisista puhutaan. Tuossakin menee helposti yliohjaavaksi, mutta se nyt varmaan riippuu muustakin kuin rengaspaineista, kuten esimerkiksi ajotekniikasta (ja ehkä myös geometriasta)? Kun jos renkaat ovat samanlaiset ja samoilla paineilla, niin menemällä pyörän etuosaan saa pyörästä helposti yliohjautuvan, jne. En tiedä miten suuri merkitys tuolla rengaspaineella siinä vaiheessa on. Mun motto on että pitää paineet sellaisina että renkaat ei pomputa sua liikaa ja täysiä vetäessä ei myöskään kolise vanteille kokoaikaa. Joskus tuossa on enemmän toleranssia paineille, joskus vähemmän. Ajotekniikkaakin tuossa samassa kuitenkin on.

CwA
08.11.2013, 20.04
Autopuolella alustan ja renkaiden yhteistoiminnan suunnittelua yms. harrastanut, se kai vaikuttaa ja ikuna en ole oppinut mitään lyhyesti sanomaan, joku muu voi tiivistää :)

Lyhykäisyydessään fillarin kyseessäollessa yliohjautuvuus on sitä, että takarengas lipsuu ensin, eli kun vaikka talvella ajat ja sulla takarengas liiraa tai vähän siirtyy sivuun jäisestä urasta, sohjosta jne. johtuen, niin sitä voi ajatella osana yliohjautuvuutta.

Jos eturengas ensin 'sortuu' niin sitten aliohjautuvuutta.

Toki myös kuinka hyvin kääntyy liittyy tuohon, yliohjaava oikein haukkaa kääntyen mutkaan, aliohjaava taas haluaa mennä suoraan eikä halua kääntyä.

Vaikka tämä liittyy autoihin, niin aivan hyvin voi soveltaa fillareihinkin:
http://www.youtube.com/watch?v=shwgNV36xFA

Sitä en tiedä onko kukaan tehnyt fillareille mitään vastaava, luulisi, tai sitten kisaajat pitää mahdottomasti salaisuuksina kaikkea tuollaista. Täpärin suhteen on sitten vielä enemmän säätöä luvassa.

Helpolla jos tahtoo päästä, niin jos pyörä ei käänny tai etupää lipsuu sivulle, lisää painetta taakse tai vähennä edestä, niin tai tee molemmat.

Onneksi en alkanut selittämään jousivakioista, luonnollisista taajuksista ja hystereesistä, se vasta olisi mennyt yli, mutta olennaisia juttuja kun lähdetään tutkimaan kuinka otetaan paras irti, eikä se ole kuin pyörittää vähän lukuja excelissä ja ajossa hakee vain viimeisimmän hienosäädön, toki fillarissa pitää ottaa etenkin etuhaarukan taipumisen jousivaikutus huomioon ;)

CwA
08.11.2013, 20.16
Nuo läskipaineet kun on 4" renkaalla 0.5 edessä ja 0.55 takana niin siitä saa osviittaa millaisista puhutaan. Tuossakin menee helposti yliohjaavaksi, mutta se nyt varmaan riippuu muustakin kuin rengaspaineista, kuten esimerkiksi ajotekniikasta (ja ehkä myös geometriasta)? Kun jos renkaat ovat samanlaiset ja samoilla paineilla, niin menemällä pyörän etuosaan saa pyörästä helposti yliohjautuvan, jne. En tiedä miten suuri merkitys tuolla rengaspaineella siinä vaiheessa on. Mun motto on että pitää paineet sellaisina että renkaat ei pomputa sua liikaa ja täysiä vetäessä ei myöskään kolise vanteille kokoaikaa. Joskus tuossa on enemmän toleranssia paineille, joskus vähemmän. Ajotekniikkaakin tuossa samassa kuitenkin on.

Juu, painojakaumahan muuttuu, kun siirryt eteenpäin, 50/50 tai jopa enemmän eteen voi painoa tulla ja pyörän geometria voi olla jo sellainen, että lähtökohtaisesti sulla on tasapainosempi painojakauma kuin 40/60, tosi helposti vaaka heilahtaa paljonkin, kun ottaa asennon enemmän eteenpäin ja kaikki perustuu siihen paljonko painetta renkaassa ja paljonko painoa renkaan päällä, sitten etu- ja takapään keskinäinen suhde, kun sitten tietää ajoreitin ja millaista on odotettavissa, niin pystyy vaikkapa johonkin pahaan paikkaan varautumaan muuttamalla vähän rengaspaineita, että siinä paikassa voi vetää kovemmin ja jos kisaa niin voi säästää mukavasti aikaa / energiaa, kuntoilussa tietty lähinnä ajon miellyttävyyteen vaikutusta.
Jarruillakin tietty voi pelata monessa paikassa, enemmän etujarrua tai takajarrua riippuen haluaako vähemmän vai enemmän yliohjautuvuutta alamäessä kun painelee menemään, mutta toikin taas enemmän ajotekniikan puolelle menee.

Hurjan matalat paineet noissa läskipyörissä, sellainen olisi kyllä kiva joku päivä omata, no joskus tulevaisuudessa.

Fillarissa pitää tosiaan noita muuttujia ottaa paljon huomioon, jos vetelee vaikka juurien yli reipasta vauhtia, niin helposti kimpoaa taivaisiin tai lyö pahasti vanteelle, ihan erilainen kuin taas joku sohjo tai kivinen hiekkatie.

Ehkä mun aivo on vaan pikkasen inssimäinen, mutta tykkään pohtia sitä teoriaakin, niin ymmärrän sitten ajaessa paremmin miksi tiettyjä juttuja pitää tehdä tietyissä tilanteissa ja pystyn paljon helpommin paineilla auttamaan tietyn käytöksen parantamisessa, käytännössä pystyn vetämään kovempaa tai rennommin.

Sauli Lumikko
09.11.2013, 01.42
Maastoajossa haetaan eturenkaalle pitoa mutkissa "attack position"-asennolla, jolloin paino siirtyy eteen. Moni aloittelija pelkää painaa tankoa, kun luulee sen lähtevän alta, vaikka tilanne on päinvastoin: siirtämällä paino eteen sinne saa sitä pitoa, pelokkaana taakse nojaten saa fillarin puskemaan (tai sitten eturengas luiskahtaa alta ulkokaarteen suuntaan).

Paineiden ja painonjakauman vertailu on sikäli akateeminen kysymys, että edessä ja takana usein käytetään eri renkaita, jotka voivat olla eri kokoakin: edessä pitoa ja takana rullaavuutta painottaen noin karkeasti.

CwA
09.11.2013, 03.47
Maastoajossa haetaan eturenkaalle pitoa mutkissa "attack position"-asennolla, jolloin paino siirtyy eteen. Moni aloittelija pelkää painaa tankoa, kun luulee sen lähtevän alta, vaikka tilanne on päinvastoin: siirtämällä paino eteen sinne saa sitä pitoa, pelokkaana taakse nojaten saa fillarin puskemaan (tai sitten eturengas luiskahtaa alta ulkokaarteen suuntaan).

Paineiden ja painonjakauman vertailu on sikäli akateeminen kysymys, että edessä ja takana usein käytetään eri renkaita, jotka voivat olla eri kokoakin: edessä pitoa ja takana rullaavuutta painottaen noin karkeasti.

Alamäessä enimmäkseen tuota ilmeisesti harrastetaan, tai itse ainakin lähinnä, tosin mun ajolla nyt ei niin kovin suurta merkitystä ole, kun meno niin verkkaista, enemmän merkitystä sillä, että etupää ei uppoaisi niin herkästi kuin takapää :D

Unohdin varmaan mainita senkin, että mulla pyöränä on täysjäykkä ilman jousituksia, jo hardtailissahan homma menee erilaiseksi, kun pitää huomioida se etujousituksen vaikutus, käytännössä pärjännee kovemmilla paineilla eturenkaassa, mutta enpä moista ole kummemmin päässyt hieromaan, niin ei tarkempaa käsitystä.

Sitten jos tahtoo vertailla setuppeja, niin pitäisi ottaa ne hertsit mukaan arpomiseen, koska niitä käyttämällä kuskien painoeroilla ei niin paljoa ole merkitystä.

Kevyellä kaverilla 2bar on kova ja painavalla kaverilla ihan sopiva, sama juttu miksi etu ja takapään kanssa se sama paine ei välttämättä toimi, mutta jos hertsit on samat, niin silloin molemmilla on sama renkaiden kovuus.

Saman saa toki tarkastelemalla renkaiden painumaa, se mainittu 15% painuma esimerkiksi vaatii erilaiset paineet eripainoille.

CwA
29.11.2013, 23.15
Löysinpäs tälläisenkin, syötetään vain pari lähtötietoa ja softa antaa suosituspaineet, joista pääsee liikkeelle helposti:
http://www.biketinker.com/tire-pressure-calculator/

Jäpikkä
21.12.2013, 23.38
Yritän selvitellä pyöräni maximi rengas paineita. Renkaissa lukee MAX LOAD 90kg (198lbs). Yrityksistä ja googlettamisesta huolimatta en ymmärrä mitä tuo yksikkö on baareissa?

DjZorlag
22.12.2013, 00.22
Yritän selvitellä pyöräni maximi rengas paineita. Renkaissa lukee MAX LOAD 90kg (198lbs). Yrityksistä ja googlettamisesta huolimatta en ymmärrä mitä tuo yksikkö on baareissa?
Ei liittyne mitenkään maksimipaineisiin. Pelkästään siihen että paljonko kuormaa olisi suositeltavaa olla enintään renkaan päällä. Olisiko siellä muita numeroita, joiden perässä lukisi "bar" tai "PSI"? Niitäkään merkittyjä max -paineita ei välttämättä tarvitse orjallisesti noudattaa. Todennäköisesti rengas kestää paljon enemmänkin ennen kuin pamahtaa pois vanteelta tai voi olla että vanne halkeaa ensiksi, mutta sen kestostahan rengas ei tiedä mitään.

Minkä takia edes haluaisit renkaaseen mahd. paljon ilmaa? Varsinkin tähän aikaan vuodesta? Kumien max. paineet ainakin yleensä ovat sen verran korkealla että alkaa olla jo melko epämukavat kyydit niillä paineilla. Maantiekumit kai voisi kesällä pikitieajoon pumpata kivikoviksi ja ainakin jotkut renkaat voivat kestää kuuleman ja kokemuksen mukaan aika paljonkin yli merkittyjen maksimien.

E: Ja aloittajalle:
Ihan mielenkiintoista teoretisointia. (oisit vaan ottanut vielä ne hysteeriteesit mukaan http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/wink.png) Juuri noin voi painojakaumilla arvioida kitkavoimia, mutta se että miten saada se sama kitkavoima siihen toiseenkin renkaaseen, voi olla monimutkaisempi juttu. Teoretisointihan ei monestikaan tällaisissa tilanteissa anna kuin vähän suuntaa että miten tulisi toimia. On liian monta muuttujaa että voisi luotettavasti laskea lopputuloksen, joten usein käytännössä nopeinta ja järkevintä olisi vain testata että mikä on paras. Kuten itsekin huomasit, painetta tulee edessä olemaan paljon laskettua vähemmän. Tuohon on varmasti monia syitä. Päällimmäisenä ajajan omat mieltymykset ja lisäksi myös se että talvikelien rengaspaineiden laskuun liittyvä fysiikka voi olla hieman monimutkaisempaa.

Painetta laskiessa renkaista täytyy huomioida että renkaan ja tien välinen paine (jotkut puhuu pintapaineesta) ja renkaan pinta-ala muuttuu ehkei-niin-lineaarisesti. Parempi pito pienillä paineilla ja sohjolla johtunee renkaan ja kuvion paremmasta "mukautumisesta" tiehen (?) eikä niinkään pinta-alan lisääntymisestä. Tästä en nyt osaa olla aivan varma mutta eikö periaatteessa renkaan kitka (pito) esim. jäällä ole sama paineista riippumatta? Renkaan jäähän kohdistama voima on aina sama, alasta riippumatta ja kitkakertoimen pysyessä samana kitkavoimakin pysyy: F=N*μ. Käytännössä tilanne on kuitenkin varmaan hieman eri.

On muitakin syitä miksi rengas käyttäytyy eri tavalla eri paineilla (kuvion muoto ja sen muuttuminen, kuvion tukkeutuminen, materiaali, alle taittuminen alhaisilla paineilla, leveyden muuttuminen yms. yms.) Eri alustoista puhumattakaan. Eli aika hankala siitä on lähteä sopivia paineita LASKEMAAN.

Tänään itsekin laskeskelin huvikseni lumesta tehdyn hyppyrin ja alastulon välisiä kulmia polkupyörän nopeuden perusteella, mutta lopputulos on kuitenkin se, että saman ajan olisi yhtä hyvin voinut käyttää vaikkapa yritys-erehdys testailuun. No selvisin testihypyistä mustelmitta mutta todennäköisesti olisin selvinnyt muutenkin vaikka en olisi laskeskellut ollenkaan. Kyllähän laskelmat suuntaa antoivat ja varmuutta testeihin mutta enemmän olisi tullut valmiiksi päivän aikana jos olisin vain tehnyt enkä niinkään miettinyt. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/wink.png Toisaalta omasta mielestäni on ihan hauska välillä miettiä arkipäivän asioiden fysikaalista perustaa. Joidenkin toisten mielestä taas ei niinkään.

CwA
22.12.2013, 08.56
Se kuvion kosketusala muuttuu yllättävän paljonkin rengaspaineiden muutoksen kautta, tämän voi empiirisesti havaita vaikkapa siten, että ottaa videon siitä renkaan vierestä ja nousee pyörän päälle, sitten tiputtaa painetta ja toistaa saman. Tuonkin toki voi laskea sopivalla kaavalla, kun tietty määrä ilmaa kantaa tietyn kuorman, paineella x renkaan painuma on siis y ja vaihtelee renkaittain, mutta siis senkin voi kyllä laskea.

Ei kai liian montaa muuttujaa voi ollakaan, tarvitaan vaan vähän enemmän laskutehoa ja kiinnostusta, joskus voi joutua kehittämään uusia laskentamallejakin :D

Tietty yhdelle pyöräilijälle jossain kohtaa tulee vastaan se raja miten paljon aikaa voi moiseen käyttää, se rajakin taitaa vaihdella, mutta tuolla simppelillä painokartoituksella pääsee jo vähän tontille, josta on jo lyhempi matka siihen optimiin.

Talvikelissä on se mielenkiintoinen ilmiö, että rengasvalmistajan ilmoittama kuorman kantokyky tietyllä paineella sivuutetaan tyystin.

Se max load mikä jäpikälläkin on 90kg meinaa yhden renkaan osalta maksimikuormaa, jos 40/60 painojakauma ja pyörä + ukko painaa 100kg, niin takarenkaalla on 60kg ja eturenkaalla 40kg, muistelen, että kuormankantokyky meni aika lineaarisesti ilmanpaineen mukaan, jolloin 66,7% maksimipaineesta olisi se paine, jolla rengas kantaa kuorman, eli jos 5bar on maksimi, niin jotain 3,3bar luokkaa tulisi olla, että rengas kantaisi kuorman.

Rengaskokoa kun ei tiedä, niin vaikea sanoa mikä 90kg renkaalle olisi se maksimipaine, voi olla 4bar tai enemmän, mutta rengaskoolla, maksipaineella ja kilomäärällä on jonkinlainen suhde olemassa, renkaan konstruktio toki vaikuttaa tuossa myös, mutta ilmahan se painon kuitenkin kantaa, jolloin konstruktio on lähinnä maksimipainetta rajoittava tekijä.

Renkaan koko taas määrittelee montako litraa ilmaa siihen mahtuu tietyllä paineella, koska renkaan tilavuus muuttuu koon mukaan.

Siitä sitten pähkäilemään.

Smoppi
17.01.2014, 03.58
Itse laitan kuusi baaria eteen ja taakse. Takana 1,75" rengas ja edessä kapeampi. Pienemmillä paineilla lyö vanteelle liian herkästi ja sitten on sisuri paskana. Näillä paineilla selvisin vuoden ilman rengasrikkoja, sitten meni sepeliä takarenkaasta läpi. Renkaan kyljessä lukee että maksimipaine 3,5 baria, mutta eihän se näytä riittävän.

reappear
17.01.2014, 09.52
Sanon sen suoraan, jos 1,75" renkailla hakkaa vanteille alle 3,5 barin paineilla niin ajat väärin. Ei mitään muuta lisättävää.

marmar
17.01.2014, 12.17
Sanon sen suoraan, jos 1,75" renkailla hakkaa vanteille alle 3,5 barin paineilla niin ajat väärin. Ei mitään muuta lisättävää.

Aika pitkälle samaa mieltä. Tällä hetkellä on alla 47-622 kumit, eli taitaa olla juurikin tuo 1,75"

Pakkasten tultua täytin rullaavuuden takia kovaksi. Paineita 3 bar eteen ja taakse 3,5 bar :D Renkaissa oli n. 2 bar edessä ja takana. Juurakossa pohjasi jonkun kerran 2 bar paineilla, mutta litkuilla ei ongelmaa. Maantiellä, kelveillä, työmaa-sepeli kelveillä ym ei mitään ongelmaa. Kuskilla painoa talvikamoissa n. 130 kg.

Enkä minäkään osaa ajaa, mutta yritän edes :rolleyes:

Kovilla paineilla sepelituhot lisääntyy mun kokemuksen mukaan jyrkästi.

Smoppi
17.01.2014, 16.26

Joskus on sivulaukut takana ja tiet on täällä aika huonossa kunnossa. Kevyen liikenteen väylillä on jostain syystä muutaman kymmenen metrin välein jotain poikittaisrailoja joissa asvalttipäällyste ikään kuin loppuu ja sitten alkaa uudestaan. Talvella taas lienee sanomattakin selvää, että auraamaton lumi tamppautuu jalankulkijoiden alla vanteille hakkaavaksi perunapelloksi. Muutenkin tiet ovat täynnä töyssyjä.

Saan kyllä myöskin suosituspaineisiin täytetyn takarenkaan iskemään vanteelle ihan läsähtämällä tarpeeksi kovalla voimalla satulaan, vaikka en edes paina paljoa. Tietenkään millään kovin leveällä renkaalla en tuohon pysty, mutta 1,75:llä vielä onnistuu. Kyllä se 1,75 on vielä sen verran ohut, että 3,5 baria tarkoittaa aika pehmeää rengasta. En ymmärrä miten jotkut väittävät ajavansa tuollaisilla paineilla.

El-Carpaso
17.01.2014, 16.31
mitä lateksi sisätuubeja sulla on renkaina?
Mä en oo koskaan saanu vannekosketusta vaikka oli 2.1 ollu 1 Bar paineilla. Eikä maantiepyörälläkään 21mm kumeilla vaikka painetta on ollu alle 5 bar (on muuten vähän levoton ohjaus voin sanoa)
3.5 Baria on niin paljon etten mä uskalla maastorenkaisiin edes laittaa niin paljon. 2 on takana aivan maksimi. edessä mielellään 1.5

mhelander
17.01.2014, 16.38
Epäilen Smoppin painemittaria. Taitaa heittää kuten tyypillinen huoltsikan elämää nähnyt kapistus.

Samoin teki mun Lezynen putkenvarsimittari. Nyt on Schwalben tikitaki ja luottamus mittausarvoon palasi.

kolistelija
17.01.2014, 16.45
Cyclocrossarilla olen ajellut vähän yli 2bar paineillakin kisaa. Renkaat selvästi kapeammat kuin 1,75".

sakuvaan
17.01.2014, 16.47
Joskus on sivulaukut takana ja tiet on täällä aika huonossa kunnossa. Kevyen liikenteen väylillä on jostain syystä muutaman kymmenen metrin välein jotain poikittaisrailoja joissa asvalttipäällyste ikään kuin loppuu ja sitten alkaa uudestaan. Talvella taas lienee sanomattakin selvää, että auraamaton lumi tamppautuu jalankulkijoiden alla vanteille hakkaavaksi perunapelloksi. Muutenkin tiet ovat täynnä töyssyjä.

Saan kyllä myöskin suosituspaineisiin täytetyn takarenkaan iskemään vanteelle ihan läsähtämällä tarpeeksi kovalla voimalla satulaan, vaikka en edes paina paljoa. Tietenkään millään kovin leveällä renkaalla en tuohon pysty, mutta 1,75:llä vielä onnistuu. Kyllä se 1,75 on vielä sen verran ohut, että 3,5 baria tarkoittaa aika pehmeää rengasta. En ymmärrä miten jotkut väittävät ajavansa tuollaisilla paineilla.

Tornipumppujen 'painemittarit' ja huoltoasemien painemittarien tarkkuus on suunnilleen 0.51-3 bar väärässä...

Bilsun tornipumpun mittari näyttää mulla 1bar liikaa, esmes.

reappear
17.01.2014, 17.06

Kuten joku muukin ehdotti, niin painemittari voi olla epätarkka, itsellä vaan menee toisinpäin, eli pumpun painemittari näyttää alle oikean paineen.

Itse olen 88kg, enk pyörän päällä pomppimalla saa vannetta hakkaamaan maata. En edes täydessä retkivarustuksessa kun on 20 kiloa lisää painoa pyörän päällä. Maantierenkaillakin pidän vain 6 baria, eikä mitään ongelmaa... 35mm renkailla max paineet siinä 3,5 tienoilla. 50mm ja siitä ylöspäin ollaan reilusti alle 3 barin paineen. Esim. 57mm renkailla 1,5 bar paineet max.

Kun tulee epätasaisuutta, nostetaan persettä jotta vanteet eivät kolise esteeseen. Pitää kevennellä jatkuvasti, sitä se pyöräily on.

Sivuhuomiona: 3,5 barin paineet saavat minkä tahansa renkaan tuntumaan kovalta.

arctic biker
17.01.2014, 17.27
Olen tainnut ehdottaa ennenkin mutta ehdotan taas. Foorumin viralliseksi painemittariksi
Schwalben tikitaki . Muilla mitattuja arvoja ei hyväksytä. :)

Esikoisen olikohan Aim merkkisen jalkapumpun lukemia kesällä tuli verrattua ja yllättävän hyvin näissä maastopaineissa trimmasi digitaliksen kanssa.

CwA
17.01.2014, 17.59
Mulla on kompurassa kaksi mittaria, toinen säiliön paineelle ja toinen lähtöpaineelle, sitten on painemittari letkun toisessa päässä renkaantäyttöpistoolissa, noitakin on kaksi, halpa ja hyvä, kun ei usko, että halpaa ja hyvää ei ole.

Kompuran mittari näyttää hieman korkeampaa lukemaa kuin täyttöpistoolin mittari, kun rajoitan kompurasta paineen vaikkapa 4bar lukemaan, niin pistoolin mittarissa on vähän reilut 3,5bar, mutta epäilen tuon johtuvan enimmäkseen siitä, että 20m joustavaa letkua aiheuttanee painehäviötä, kompuralta varmaankin lähtee se 4 bar, mutta virumiseen ja venymiseen, sekä ties mihinkä muuhun katoaa se 0,5bar matkalle.

Mittarin tarkkuuden kai voisi tarkastaakkin nostamalla riittävän raskasta vesipatsasta, mutta pitäisi rakentaa sopiva vimpain moiseen testiin, jossa vesi on toisella puolen ja joustava kalvo veden ja ilman välissä, mikä menisi kovin hankalaksi.

Ehkä olisi helpompiakin tapoja testata tarkkuus.

Niin siitä halvasta mittarista en kirjoita, se on vain halpa, mitata sillä ei voi.

50mm renkailla helpoissa olosuhteissa edessä menee noin 1bar paine vielä jotenkuten, mutta 0.1bar lisäyskin tekee jo ison vaikutuksen, samoin pudotus, kivaa se ajaminen tosin ei ole, kun meno on sellaista tervassa uimista muistuttavaa. Ehkä paremmilla renkailla ei sitä tulisi.

Smoppi
17.01.2014, 18.58
Minulla on pumpussa painemittari, erillinen painemittari ja kompurassa painemittarit säiliössä, letkulähdössä ja renkaantäyttölaitteessa. Kaikki näyttävät keskenään suurin piirtein samoja lukemia. Ilmeisesti sitten huonoissa tieolosuhteissa pitää ottaa satula kokonaan pois ja ajella seisaaltaan, etteivät renkaat mene rikki töyssyistä. Vaan eipä se keventelykään paljoa auta, jos tarakalla on lastia.

mhelander
17.01.2014, 21.29
^ no sitten epäilen henkilövaakaa :-P.

Nimittäin mulla on 4 bar paineet 37-622 takarenkaassa jonka osuus on 62% noin 90 kilon kokonaispainosta, punnittuna tikitaki henkilövaakaa käyttäen 100% tasaisella pinnalla rengas kerrallaan, vaakan paksuinen lauta toisen renkaan alla ja kuski ajokamppeineen (kesä). Kaverina edessä 50-559 ja 1 bar paineilla.

Tuo on nk referenssipaino, lenkillä lisäksi vyölaukussa känny, tarvikkeet tms sekä juomajärjestelyt. Niistä lisää 0.2-3 kg. Talvella on vielä enemmän ja painavampia kamppeita.

Paineet on laskettu yo tavalla punnituille akselipainoille ja kulloinkin alla oleville renkaille.

Toki eniten ajettu värkki on täpäri mutta kertaakaan ei ole pohjannu vanteelle, kahdesti on etugummi pudonnu tubelessina vanteelta ja kerran melekein. Alla 50-559/622 kumit ja edessä 1.2 bar, takana 2.0 bar.

Maantiellä nuo renkaat tarvii jäykässä vähän enemmän painetta ettei polkiessaala lullata, kapeammat on tietysti korkeammilla paineilla ja eipä nekään pohjaa.

Ajan nojareilla joilla ei kropalla "artikuloida" mutta eipä hypitäkään esteiden yli, täpärillä ajan ihan reilusti yli vaan.

Smoppi
17.01.2014, 22.00
Kävin juuri kaupassa noilla 6 barin paineilla, pyörän tarakalla oli laukut. Kyllä oli nytkin tiessä sen verran epätasaisuuksia, että varsinkin takaisin tullessa perälaukkujen ollessa täynnä olisi rengasrikko sattunut, jos olisi ollut suosituspaineet renkaissa. Osan reitistä tie oli auraamatonta ja tamppautunut perunapelloksi, joka pompotti ja täristi todella voimakkaasti. Osa reitistä puolestaan oli remontissa ja korvaava reitti oli päällystetty sellaisella "ratapihasepelillä" mitä junaratojen pohjassa näkyy, siis sellaisia lähes nyrkin kokoisia kivenmurikoita. Oli onneksi vähän lunta satanut ja tamppautunut siihen päälle, joten sepelistä ei enää näkynyt kuin vähän kivien kulmia.

CwA
17.01.2014, 23.07
Onhan renkaissakin eroja, jotkut on niin jämäköitä, että eivät paljoa paineita tarvitse, että ovat jo 'kovia'.

mhelander
17.01.2014, 23.37
Noi mun 37-622 ja 50-599 gummit on Conti TopContact II Winter kitkarenkaat. Kovimmat mitä multa löytyy.

Verrokkina Furious Fred 50-559/622 jotka on ohuemmat mulla koskaan olleet renkaat.

marmar
18.01.2014, 08.12
Kävin juuri kaupassa noilla 6 barin paineilla, pyörän tarakalla oli laukut. Kyllä oli nytkin tiessä sen verran epätasaisuuksia, että varsinkin takaisin tullessa perälaukkujen ollessa täynnä olisi rengasrikko sattunut, jos olisi ollut suosituspaineet renkaissa. Osan reitistä tie oli auraamatonta ja tamppautunut perunapelloksi, joka pompotti ja täristi todella voimakkaasti. Osa reitistä puolestaan oli remontissa ja korvaava reitti oli päällystetty sellaisella "ratapihasepelillä" mitä junaratojen pohjassa näkyy, siis sellaisia lähes nyrkin kokoisia kivenmurikoita. Oli onneksi vähän lunta satanut ja tamppautunut siihen päälle, joten sepelistä ei enää näkynyt kuin vähän kivien kulmia.

Jätit kertomatta oleellisia asioita. Voisko tuohon muuta sanoa, kuin että kumit on liian kapeat käyttötarkoitukseen. Alle niin leveät kumit litkuilla kuin mahtuu ja elämä helpottuu kummasti. Noilla mun kapeilla kumeilla olen kyllä painellut aika haipakkaakin ratapihasepelillä, mutta mulla ei ollutkaan tarakkaa, vaan jalat jousina ja likut pelasti, jos jotain kolahti.

Ja sitten aiheen vierestä. Jos tuossa menossa oli toisessa ketjussa käsitelty taka-akseli rakenne mukana, niin jo on ihme jos ei saa akselia mutkalle. Leveemät renkaat, litkut, matalat paineet ja kunnon rymistelyyn tehty takakiekko ja kyllä kestää. Kerran se vaan kirpasee, mutta et kadu, eikä paikat täyty romukiekoista.

El-Carpaso
18.01.2014, 13.15
Jätit kertomatta oleellisia asioita. Voisko tuohon muuta sanoa, kuin että kumit on liian kapeat käyttötarkoitukseen. Alle niin leveät kumit litkuilla kuin mahtuu ja elämä helpottuu kummasti. Noilla mun kapeilla kumeilla olen kyllä painellut aika haipakkaakin ratapihasepelillä, mutta mulla ei ollutkaan tarakkaa, vaan jalat jousina ja likut pelasti, jos jotain kolahti.

Ja sitten aiheen vierestä. Jos tuossa menossa oli toisessa ketjussa käsitelty taka-akseli rakenne mukana, niin jo on ihme jos ei saa akselia mutkalle. Leveemät renkaat, litkut, matalat paineet ja kunnon rymistelyyn tehty takakiekko ja kyllä kestää. Kerran se vaan kirpasee, mutta et kadu, eikä paikat täyty romukiekoista.

Plus ettei se pomminvarman kiekon rakentaminen nyt niin paljon maksa kuitenkaan. Ilmatilaa renkaaseen ja painetta alas tekee ajosta aika paljon mukavampaa

Smoppi
18.01.2014, 19.19
Kyseessä on eri pyörä kuin se, josta taka-akseli aina taipuu. Tuossa on Shimano Nexus 3-takanapa ja se on 28-tuumainen. Ei tuohon rengaskokoon oikein saa tavallisesta kaupasta tuon leveämpiä nakkeja, ja kyllä monetkin tuntuvat laukkujen kanssa ajelevan noilla 28-tuumaisilla.

pmw
18.01.2014, 21.16
Pistosuojauksella lienee ainakin omaa osaa asiaan.
Mulla on ollu kaikenlaisia slicksikumeja maastopyörässä, tuossa 2.00-2.50 tuuman leveydessä.

Suurin osa kumeista on sellasia että sivuilta ovat aivan löysiä, eli vaikka iskee kuinka paljon painetta vaan, ne kääntyilee ja muljuu vanteella sivuttain. Siitä voi seurata sitten äkkiä rengasrikkokin.
Kerran pistin hätäpäikseni yhden tilapäisrenkaan, olikohan 2.40" leveä. Löin sinne 5 baaria ja menin ekaan kurviin niin se rengas jäi sillain hieman sivuttain. Rupes laahaan runkoa vasten kokoajan, sit kun käänsi toiselle puolelle täysiä niin se suoristu takas.. :)

Muuten mulla on nokian triple-x:t, painoa muistaakseni 1250g/kpl. Ei riku vaikka ajais mistä. Eikä vääntelehdi kun niin hiton jäykkä, vaikee saada edes vanteelle. 7.5 bar on takana nokialaisessa ja asfaltilla menee kun juna.

Meni ehkä vähän offtopiciksi mutta mitäs tässä lavvantai-iltana muutakaan tekisi.