PDA

Näytä tavallinen näkymä : maastopyöräily ja heinäallergia

k0rppi
25.10.2013, 21.58
iltaa!

loppu syksystä pääsin maasturilla ajelemaan ja jossain vaiheessa metsälenkkiä huomasin, että hieman tuntuu heinästö hengityksessä. ajattelin, että se helpottaa hieman, kun saa kilometrejä alle. sillä hetkellä oli menossa ensimmäiset kilometrit.
allergialääkitystä en ole käyttänyt viimeiseen 15 vuoteen, mutta viimeisin heinien keskellä pyöritty hengästyttävä liikunta on vuodelta 2003.

pahimmat lajit mitä todettiin junnuna oli pujo ja timotei.

onko täällä muita kohtalotovereita, jotka on pärjännyt ihan siltään, vai onko tarvinnut jotain lääkärin määräämään einestä matkaan kukinto ajalle?

kaakku
25.10.2013, 23.20
Ei kovinkaan ajankohtainen aihe ;) Ettei olisi nyt jokin muu mikä ahistaa?

Mutta joo. Aika turha on heinien kukinta-aikaan lähteä lenkille ilman allergialääkettä. Duact on hyvä mutta vaatii reseptin. Mulle toimii noi ilman reseptiäkin saatavat lääkkeet hyvin. Ja kun käyttää allergialääkkeitä niin nukuttaa hyvin seuraavana aamuna :)

Mulla oli junnuna aika paha heinänuha. Mutta se helpotti siinä parinkympin korvilla, onneksi.

k0rppi
25.10.2013, 23.33
Ei kovinkaan ajankohtainen aihe ;) Ettei olisi nyt jokin muu mikä ahistaa?

Mutta joo. Aika turha on heinien kukinta-aikaan lähteä lenkille ilman allergialääkettä. Duact on hyvä mutta vaatii reseptin. Mulle toimii noi ilman reseptiäkin saatavat lääkkeet hyvin. Ja kun käyttää allergialääkkeitä niin nukuttaa hyvin seuraavana aamuna :)

Mulla oli junnuna aika paha heinänuha. Mutta se helpotti siinä parinkympin korvilla, onneksi.

asia ei ole ajankohtanen joo tähän aikaan vuodesta. kilometrit ahistaa kyllä, mutta allergia on olemassa. minullakin oireet helpotti oireet tuossa 12-14 vuotiaana, mutta sillon kestin pääasiassa kaupunki alueella, missä heinien määrä oli melko rajallinen. tälleen märkään aikaan ei tule minkäänlaista ahistusta, ennenkun sykkeet nousee tuonne lähelle 190 jotenka rasitusastmasta tuskin on ongelmaa. tuossakin elokuussa kun ajelin, niin henkitorvessa rupes tuntumaan tuo pieni pölymäärä, mikä oli liikkeellä. limakalvot ei ole oireillut huomattavasti, joten duact ei varmaan tässä tilanteessa vaikuta juurikaan parantavasti.

nure
26.10.2013, 08.14
On se hyvä varautua ajoissa :-)

Iglumies
26.10.2013, 09.05
Histecin ja Flixsonasen yhteisvoimin menee mulla kesät, oireet alko paheneen tuossa kolmenkympin korvilla.
Ja kuten kuvasta näkee, aika pahaksi on parissakymmenessä vuodessa mennyt:)

Velluz
26.10.2013, 09.20

Duact ei todellakaan ole pitkäaikaiseen allergiakäyttöön. Käytetään korkeintaan 10 päivää kerrallaan. Itsellä on heinä- ja pölyallergia eli jokapäiväisessä käytössä ympäri vuoden on antihistamiinit. Tänä kesänä oli vaan niin pahana, että edes oikeen lääkkeillä ei pysynyt kurissa, joten kesällä pyöräily jäi todella vähälle. Vaivojen tutkimukset ja lääkkeiden "testaus" jatkuu edelleen.

Kare_Eskola
26.10.2013, 10.50
Lääkärin kanssa neuvottelemalla löytänee sopivan allergialääkkeen nopeammin ja halvemmalla kuin internet-vihjeillä ja hakuammunnalla.

Minun heinänuhaani toimii loratadiini, jonka kanssa pystyn ajamaan kisat normaalitasolla.

Jopoman
29.10.2013, 10.04
Siedätyshoidolla on moni päässyt allergiosta ja itsensä allergialääkkeillä myrkyttämisestä eroon. Sen aloittamiseen aika on käsittääkseni nyt ihan kohdallaan.

marko.k
12.11.2013, 08.12
Joo siedätyshoito aloitetaan offseason. Toissa kesä oli niin paha että piti lähteä astmapiippua hakemaan. Itse olen syönyt yli 20v allergia lääkkeitä myös duactia. Tänä vuonna aloitin maaliskuussa lääkityksen ja meni ihan kohtuu hyvin.

izmo
12.11.2013, 09.59
Olin sitä mieltä että viime kesä ei ollut kauheen paha ja otin vaan pari pilleriä

Umpimähkä
12.11.2013, 12.40
Itselläni vasta selvisi viime kesänä, että olen luultavimmin heinälle allerginen. Kaikki edelliset kesät on mennyt jotakuinkin flunssan kaltaisessa tilassa, vaikkakin aiheuttaja lienee allergia.

Ihan hyvä aihe, sillä itse ajattelin aloittaa jokapäiväisen antihistamiinin käytön jo alkuvuodesta. Lääkärin mukaan antihistamiinia voi syödä ympäri vuoden ja toisaalta voi mennä hetken verran, ennen kuin löytyy itselle sopiva ei-väsyttävä lääke.

Viime kesänä tuli voimakkaita oireita, esim. jotain päiviä meni pelkästään aivastellen ja olotila aika lailla sairaanloinen ja väsynyt. Oireet alkoivat helpottaa antihistamiinin ja nenäsuihkeiden + Duactin myötä. Jos ulkoilin paljon, esim. viikonloppuisin, niin otin Duactia to-su, sillä pahin kausi meni ihan ok.