PDA

Näytä tavallinen näkymä : Miten enska ja DH eroavat toisistaan Suomessa?

hanewish
16.10.2013, 15.24
En oo kummankaan lajin kisoja koskaan ajanut ja DH hommaa kerran Laajavuoressa kokeillut. Nyt kun olen katsonut netistä joitakin tämän vuoden enska cup:in videoita niin olen alkanut miettimään että mikä tässä on enää erona DH kisoihin. Enska radat näyttää olevan alamäkeä, kuskeilla on full Facebook kypärät ja suojat päällä jne. Ovatko lajit lähestyneet toisiaan vai antavatko videot vaan väärän kuvan kisoista eli siitä että poljettavia ei enää olisikaan?

polkukettu
16.10.2013, 15.54
Erot äkkiseltään enduro-kuskin näkökulmasta. DH säännöistä ei minulla tarkkaa kuvaa, mutta muut täydentäkööt tarvittaessa.
- Kisaformaatti on erilainen. DH:ssa käytössä on yksi rata, jolla ajetaan aikaajo(ja) ja yksi varsinainen kisasuoritus. Endurossa on tiettymäärä erikoiskokeita (Suomessa yleisesti 8-12 kpl), joiden kaikkien yhteisaika on kisatulos.
- Endurossa varsinaisten erikoiskokeiden lisäksi siirtymien voidaan katsoa kuuluvan kilpailusuoritukseen. Siirtymät voidaan tehdä ajamalla, hissillä tms. Vaikkakaan Suomessa ei viime aikoina ole annettu siirtymille tarkkoja aikarajoja, on ne suoritettava "kohtuullisessa" ajassa. Vaikka siirtymillä ei olekaan suoraa vaikutusta kilpailuaikaan, on siirtymillä kertyvällä kokonaisrasituksella merkitys erikoiskokeiden aikoihin. DH:ssa ei vastaavia siirtymiä ole.
-Enduron varsin epävirallinen säännöstö toteaa, että erikoiskokeen lähdön tulee olla korkeammalla kuin erikoiskokeen maalin. Lisäksi erikoiskokeessa tulee pyrkiä olemaan "flow:ta". Näinpä ollen enduron erikoiskokeet ovat kaikki alamäkeen. Erikoiskokeilla voi/saa/tuleekin kuitenkin olla selvästi poljettavia ja jopa "järkeviä" ylämäkiosuuksia. DH:ssa poljettavaa osuutta on vähemmän.
-Suomi Enduron sääntöjen mukaan erikoiskokeet pitää pystyä ajamaan renkaat maassa. Jos reitillä on hyppyri tms. tulee ne pystyä ajamaan renkaat maassa tai kiertämään suurinpiirtein samassa ajassa. Käytännössä lähes kaikilla radoilla on paikkoja, joissa ilmaan pääsee, mutta välttämätöntä se ei ole. Endurokisojen videoissa/kuvissa hyppyjä varmasti näkyy; tämä kuitenkin ymmärrettävää, koska onhan ne visuaalisesti paremman näköisiä. DH:ssa hyppyjä on poikkeuksetta.

Jani Mahonen
16.10.2013, 16.01
Aika hyvinhän tuo trailifoxi tuon tuohon summasi :)

Kärkipään kuskeilla ei ole läheskään kaikilla noin paljon suojia kuin tredin aloittaja kirjoittaa, mutta toki niitä näkyy kiitettävästi keskitason kuskeilla ja harrastajilla. Suojia voi käyttää, koska niistä ei saa siirtymillä niin paljoa penaltia kuin silloin, jos kaikki siirtymät pitäisi polkea lihasvoimalla ylös. Veikkaan että kovin montaa panssaria ei näkyisi jos hissit otettaisiin pois kuvioista.

Kannattaa ottaa huomioon, että Suomessa on mahtavasti myös Pivot-cup, jossa on perinteistä poljettavaa suomienduropolkua mielin määrin kaikille halukkaille! Eli jotain jokaiselle!

AK-87
16.10.2013, 16.40
Ja on enskapätkillä tosiaan ollut tänäkin kesänä poljettavia osuuksia ihan riittämiin, mutta videoille niitä kohtia ei ole juurikaan sattunut eksymään. Karkeasti ehkä niin, että XC-ajokoirille poljettavaa on naurettavan vähän ja sitten DH-ukoille sopivasti/paljon/liikaa. Eli keskimäärin on aika hyvä :)

kauris
16.10.2013, 22.02
Toi pitää pystyä ajamaan hyppäämättä tai samassa ajassa pystyttävä kiertämään hyppyri oli mulle uusi ja ihan hyvä tietää juttu. Edelleen on enduro-kisa kokeilematta ja omaa mieltä on huolettanut juurikin se, että olen ajatellut lajin olevan jo lähellä dh-meininkiä joiden hyppyreihin ei minulla (onneksi) riitä pokka. Jotkut metrin dropit menee poluilla ihan kivasti mutta ylöspäin heittävät vauhdikkaat hypyt ovat jääneet pitkälti koittamatta, kun parin pienemmän testin perusteella onnistun lentämään aina jotenkin huonoon asentoon ja alastulo kallellaan tms. ei tunnu kivalta vaikka pahoilta kaatumisilta olenkin välttynyt.

brilleaux
17.10.2013, 07.17
Kärkipään kuskeilla ei ole läheskään kaikilla noin paljon suojia kuin tredin aloittaja kirjoittaa, mutta toki niitä näkyy kiitettävästi keskitason kuskeilla ja harrastajilla.

Tätä jaksan kummastella; taidot kasvavat, se on ymmärrettävää. Samoin vauhdit, eli samalla riskit. Mutta mitä tapahtuu terveelle itsesuojeluvaistolle, kun siirryttään kärkipään kuskeihin; mihin se katoaa? ;)
Se yksi kaatuminen riittää, vaikka olisit kuinka taitava kuski...

Mutta jokaisen oma asia tietty, kunhan sääntöjen puitteissa mennään.

Itse en edes Laajavuoren pätkiä aja ilman fullface-pottaa. En halua kokea yhtään kertaa niitä isompia kiviä kasvoillani, tai leuan kärjessä.

hanewish
17.10.2013, 09.33
Kiitos opastuksesta. Eli oliko niin että Pivot Cup ( myös enduroksi nimetty cup? ) eroaa radoiltaan selvästi Trek enduro sarjasta. Tai itse asiassa muistan ajaneeni Halikossa XC-kisan ja muistaakseni samoissa maastoissa oli aikaisemmin ajettu Pivot cupin kisa. Ja Kivikossa Helsingissä olin katsomassa Pivot cupin kisaa ja siellä ainakin riitti poljettavia.

Miten ne paikat joissa ajetaan sekä enska kisat että DH-kisat, eli messilä, Laajavuori jne niin onko siellä samoja pätkiä joita ajetaan kummassakin lajissa. Vai onko DH radat aina laskettelurinteessä ja enska pätkät ripoteltu pitkin metsiä?

Trek cupin Vimeossa olevat videot oli ehkä mainosmielessä tehty näyttämään pelkästään vauhdikasta alamäkiajoa, jossa pyörät saatiin useamman kerran lentoon, vaikkakaan mitään rakennettuja hyppyreitä ei näkynytkään.

Verska-Vesa
17.10.2013, 10.36
Laajavuoressa oli yksi enduropätkä (Gipron) melkein sama kuin muutamassa nappulakumi-cupin (vähemmän vakava höntsyilysarja) DH-kisassa, mutta muutama droppi ja hyppy kierrettiin muita reittejä. Setämiehelläkin on iloisesti ajettu kaikenlaisella kalustolla.

Ei Suomessa ole kyllä näkynyt DH-ratojakaan joita ei voisi vauhtia hiukan hillitsemällä ajaa melkeinpä millä tahansa maastopyörällä, joten turha niitä on pelätä. DH-kisoissa on kiertoreitit joka hyppyrissä esim. junnukuskeja varten.

Viime aikoina Suomen DH-radat on oikeastaan menneet vain enemmän ja enemmän rakennettuun baanaan, jossa on kyllä vauhtia mutta ei mitään mahdottoman vaikeita paikkoja jos vauhti ei ole kova. Poikkeuksena Hervannan kisan juurakko ja kivikko :) Enskakisoissa taas on ollut yllättävänkin pahoja paikkoja, joskaan ei niin vauhdikkaita kuin DH-kisoissa.

Kannattaisi kokeilla itse noita kisoja, sitten sen vasta tietää, mitä siellä on. Vauhti hiljaiseksi niin ei se niin vaikeata ole.

AK-87
17.10.2013, 10.43
Juu, kyllä Pivot Cupin pätkät eroavat aika paljon SM-endurosta (tänä kesänä Trek Series). Pivot Cupin tarkoitus on palvella wanhan enskan faneja, eli korkeuseroa on huomattavasti vähemmän ja vastaavasti poljettavaa enemmän.

Periaatteessa suurin piirtein samoilla baanoilla voisi Suomessa ajaa hissienskaa ja DH:ta. Kummassakin lajissa reitit kulkevat sekä rinteissä että metsän puolella. Oleellisimmat erot ovat ne, että DH:ssa reitillä on ihan oikeita hyppyjä ja toiseksi se, että hissienskan pätkissä on tiukempia linjauksia, jotka vähentävät vauhtia ja joissakin tilanteissa lisäävät turvallisuutta. Hissienska on pyritty pitämään kuitenkin enemmän jokamieslajina siinä mielessä, että vaaralliset kohdat radoissa eivät jäisi vain kilpailijoiden vastuulle, vaan esimerkiksi joistakin paikoista otetaan tiukalla mutkalla/shikaanilla vauhtia pois järjestäjän puolesta. DH:ssa taas on niin, että jollet itse osaa sovittaa vauhtiasi tuleviin esteisiin, niin... no kyynel. :)

On endurossakin ajettu rakennetuista hyppyreistä, mutta nekin on voinut halutessaan kiertää/rullata yli.

mehukatti
17.10.2013, 11.34
DH Cupissa tullaan karkeasti ottaen aika suoraan mäkeä alas kovalla vauhdilla ja usein on myös isoja hyppyreitä. Enskassa pätkät on hitaampivauhtisia, ajettavissa renkaat maassa ja tehty niin pitkiksi, kuin kisapaikka mahdollistaa. Käytännössä enskassa joutuu sen muutaman minuutin polkee ns. täysii, vaikka pätkät enimmäkseen loivasti alaspäin viettääkin, jos haluu kärkeen.

Esimerkiksi Messilän tän vuoden DH cupin kisapätkällä kärjen aika oli reilun minuutin. Messilän enskassa taas pisimpään pätkään meni kärjeltä jotain 2:30, eli kaks ja puol kertaa enemmän. Mutta toki Suomessa mäkien pienuus vähän rajoittaa, muuten varmaan enskapätkät olis pidempiä kuten ulkomailla. Åressahan oli kymmenen minuutin EK:ita.

Mun mielestä enskassa on aika kivasti balanssissa ajotekniikka/vauhti ja kuntopuoli, eli laji on jossain XC:n ja DH:n välissä.