PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöränsäilytys katon rajassa?

Nopea
05.10.2013, 13.15
Onko kokemusta minkälaisella virityksellä polkupyörän saisi nostettua katon rajaan kätevästi ja helposti?

Pihavarastossa on reilusti tilaa pystysuunnassa, joten tavoitteena on rakentaa jonkinlainen "pyörähissi", jolla saisi yhden tai kaksi pyörä nostettua ylös. Katto on vino, joten saa luo pientä lisähaastetta.

Onko kokemusta, että voisiko seuraavanlaiset lukolliset pylpyrät toimia? Eli kaksi tällaista kiinni kattoon, x metriä käyttö molempiin. Toinen köysi kiinni ohjaustankoon ja toinen satulatolppaan. Se mikä arveluttaa on, että missä määrin köyden lukitseminen ja vpauttaminen onnistuu ahtaassa varastossa.

http://www.chsmith.com.au/Product-Images/Hardware/420310-large.jpg

Sandzsteedt
05.10.2013, 14.05
Köyden lukitsemiseen on myös niinkin helppo homma kuin sitominen. Eli vetäisee köyden pään vaikka seinään lenkkiin sitoen niin ei tarvitse huolehtia pylpyrän lukon pitävyydestä.

Jos konseptin sitomisesta jatkaa pidemmälle niin;
Köyden voi päätellä vaikka kiipeilyssä tai veneilyssä käytettyyn hakaseen/lenkkiin mikälie onkaan ja yksinkertaisesti vain "klikata" kiinni esim. seinään kiinnitettyyn lenkkiin tai kulmarautaan.
Tai jos homman haluaa ns. itsestään riippuvaiseksi niin sitoo sen käyden pään vaikka pyörään kiinni niin sitten ei ole mitään extra kiinnikkeitä missään. Riippuu tietenkin varaston korkeudesta, mutta pyörä itsessään jo vie varmaan ainakin metrin korkeustilaa.

Tällä hetkellä itsellä on käytössä matala autotalli ja sinne ei voi korkeuden puolesta nostaa mitään kattoon, mutta jos ikinä tulee eteen korkea pyörien säilytystalli niin varmasti tulen jonkin pyörähissin virittämään.

EDIT:

Jatkojalostetaan vielä sen verran että jos sitä pyörän nostoa ja laskua haluaa helpottaa niin esim. solmun tekeminen stoppariksi sopivaan kohtaan köyttä mahdollistaa sen että pyörä on aina esim. 10cm korkeudella lattiasta jolloin se roikkuu eikä kaadu kyljelleen. Pyörän voi siitä sitten ottaa irti nostimistaan ja ajaa lenkin. Takaisin tullessa vaan nostaa takaisin nostimiin 10cm korkeuteen lattiasta ja ottaa hissin köysistä kiinni ja vetäistä sen kattoon. Hakasilla vaikka klikkaa köydet paikalleen johonkin tai toisiinsa. Riippuu tietenkin paikasta ja siihen käyttäjän kannalta helpoimmasta virityksestä.

titaani
05.10.2013, 18.09
EI tarvi kehitellä, näitä on valmiina:

Hissimalli: http://www.bike-discount.de/shop/k534/a14827/fahrrad-lifter.html ja http://www.bike-discount.de/shop/k534/a9711/bike-lift-fahrradhalter.html

Koulut kettingin päässä: http://www.bike-discount.de/shop/k534/a98847/fahrradaufhaenger-spider.html

Jos katto ei ole niin korkealla, etteikö pyörää ylety laittamaan koukkuihin, ota koukkumalli. Minulla on tuo hissimalli, toimii kyllä, mutta ei se kovin näppäräkäyttöinen ole.

Concorde
05.10.2013, 18.14
Mulla on yksi fillari varaston katossa talvet. Kiinnitys on kolmesta pisteestä: keskiön ja emäputken kohdalta koukulla ja satulaputken sisään L-muotoisella raudalla. Ohjaintanko on käännetty rungon suuntaiseksi ja katon puolen poljin + satula on talven hyllyllä. Tolla tavalla fillariin ei tuu kiekkoihin tai vastaaviin "heikompiin" paikkoihin rasitusta talven aikana. Kiekot vois tosin olla irtikin talvet, mutta menee ne tuolla katossakin ihan ok.

Mlu9
06.10.2013, 09.15
Olen käyttäny tällästä bilteman versiota, toiminut hyvin. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Lastaaminen-ja-sailyttaminen/Pyorateline-27700/

f64
06.10.2013, 09.37
Mulla on tuommonen hissimalli. On kyllä todella hyvä. Auton vieressä tilaa yhdelle pyörälle, joten kyklo hissillä kattoon ja täpäri alle.
edit: luin lisää ketjua.
katon vinous ei haittaa, naruahan sieltä vain tulee. Kun narusta nostaa pyörää niin sitä voi käännellä vaakatasoon toisella kädellä. Mun hissimallissa on toisessa kattojutussa valmiina nerokas jarru, sekin riittää, mutta yleensä vielä kieritän ylimääräisen narun seinälle laitettavaan koukkkuun, sekin tuli mukana.

MRa
06.10.2013, 11.35
Mä yritin tollaista hissiä käyttää, mutta käytännössä oli aika hankala varsinkin kun sit ei voi fillareita siirtää sivusuunnassa. Kuis korkee toi varasto on? Ite laitoin laudan poikittain ja pystyyn niin korkealle että satulat mahtuu vielä katon ja tuon laudan väliin ja nostan fillarit siihen nojautuen satulan alareunaan tai satulatolpan etummaiseen ruuvin kantaan. Saa fillarit lähekkäin ja voi siirrelllä sivusuuntaan.

Mygg
06.10.2013, 20.19
Köyden lukitsemiseen on myös niinkin helppo homma kuin sitominen. Eli vetäisee köyden pään vaikka seinään lenkkiin sitoen niin ei tarvitse huolehtia pylpyrän lukon pitävyydestä.
...
Jatkojalostetaan vielä sen verran että jos sitä pyörän nostoa ja laskua haluaa helpottaa niin esim. solmun tekeminen stoppariksi sopivaan kohtaan köyttä mahdollistaa sen että pyörä on aina esim. 10cm korkeudella lattiasta jolloin se roikkuu eikä kaadu kyljelleen. Pyörän voi siitä sitten ottaa irti nostimistaan ja ajaa lenkin. Takaisin tullessa vaan nostaa takaisin nostimiin 10cm korkeuteen lattiasta ja ottaa hissin köysistä kiinni ja vetäistä sen kattoon. Hakasilla vaikka klikkaa köydet paikalleen johonkin tai toisiinsa. Riippuu tietenkin paikasta ja siihen käyttäjän kannalta helpoimmasta virityksestä.

Knaappi ajaa samaa asiaa:

http://biltema.fi/ProductImages/25/large/25-415_l.jpg

frp
07.10.2013, 09.25
Mulla on yksi fillari varaston katossa talvet. Kiinnitys on kolmesta pisteestä: keskiön ja emäputken kohdalta koukulla ja satulaputken sisään L-muotoisella raudalla. Ohjaintanko on käännetty rungon suuntaiseksi ja katon puolen poljin + satula on talven hyllyllä. Tolla tavalla fillariin ei tuu kiekkoihin tai vastaaviin "heikompiin" paikkoihin rasitusta talven aikana. Kiekot vois tosin olla irtikin talvet, mutta menee ne tuolla katossakin ihan ok.

Ei pyörään kyllä sen omasta painosta tule mitään rasitusta mistä voisi olla haittaa. Itse ripustelen kattokoukkuihin talveksi maantiepyörät pelkästä etu tai takarenkaasta roikkumaan enkä ole havainnut vanteiden kovasti kärsineen tästä hirveästä 8kg roikkumisvoimasta :-)
Pinnavannehan ikäänkuin roikkuu kokoajan ajaessakin ja pyörän ollessa maassa (toki tällöin kahdelle pyörälle jakaantuneena).